Ja.
Ongetwijfeld en je zou beter mogen verwachten. Is het een structureel probleem omdat een aantal mensen het opmerken? Nee.
Daar zijn we het dan over oneens. Maar dat mag gelukkig.
Het zou kunnen dat jij (en je gezin) een supergehoor hebben maar eenmaal gezien/gehoord en je gaat er op focussen.
Vanuit mijn vak- en hobby gebied vallen dit soort dingen (kwaliteitsproblemen dus) mij gewoon sneller op omdat ik erop getraind ben, en mijn gehoor is inderdaad beter dan een gemiddeld persoon. Ik ben de Nerd en Tweaker, dus ik zie het het eerst.

Maar de rest van mijn gezin valt echter in de normale categorie gebruikers en ook die ervaren het als vervelend.
Natuurlijk hoop ik dat men met een oplossing voor jou komt ik heb zelf nog geen gevallen gezien waarbij een tv gerepareerd of vervangen wordt als dit geconstateerd wordt.
Ik hoop niet dat ze een reparatie of omruil aanbieden omdat ik de kans aanzienlijk hoog inschat dat ik dan met hetzelfde probleem zit. Ik hoop wel op een soort 2 traps raket: allereerst erkenning van LG dat zij in hun TV een probleem hebben, en daarna een software aanpassing die dat probleem oplost.
"Test patterns"
https://www.netflix.com/nl/title/80018499. Het is een heel onhandig in elkaar gezet filmpje, en daarmee is het lastig om Lipsync problemen mee te zien, maar het kan wel.
Op YouTube staan een aantal lipsync testen, nog niet zo lang geleden is dat niet ook besproken en kwam ik uit op ongeveer 80ms interne luidsprekers.
Ik had het gelezen inderdaad, het bevestigt voor mij dat het probleem groter is dan alleen maar in mijn huiskamer.
Bij een bron zoals bv de interactieve KPN box zou ik niet weten hoe je dit kunt bepalen.
Ik heb Ziggo en Ziggo heeft een testbeeld kanaal met een lipsync test erin gebouwd voor zowel stereo als multichannel. Ideaal. Interessant hieraan is dat er met de ingebouwde DVB-C tuner van de TV nauwelijks verschil is tussen stereo en multichannel.
Doe ik dezelfde test met mijn (eigen! Vu+ DUO2) settop box via HDMI, dan loopt multichannel veel meer achter. En nee, dat ligt niet aan mijn settop box.
Verder is het ook erg onlogisch dat audio achter zou lopen omdat de verwerking van videosignalen complex is en relatief veel tijd kost. Audio is sneller te verwerken dus je zou verwachten dat je audio juist zou moeten vertragen om in sync te komen.
Dat is ook erg onlogisch. En toch gebeurt het. Bij alles. Alle bronnen. Alle apps. Alle zenders. Alleen de mate hoeveel de audio achterloopt verschilt hier en daar.
Zoals ik al schreef lijkt de TV teveel de audio te compenseren, waardoor het achter komt te lopen.
Bij mij wisselt het een beetje. Soms 1 frame (dat lijkt dan spot on te zijn). Andere keren is de audio 2 tot 4 frames laat.
"Test patterns"
https://www.netflix.com/nl/title/80018499Zou ook kunnen dat apps verschillende resultaten laten zien
Klopt. Dat zie ik ook. Maar ik heb het idee dat het per keer dat je iets start ook kan verschillen.
maar dan zou een externe bron via HDMI wel weer goed moeten werken.
Bij mij niet in ieder geval. De PS4 aan HDMI komt er nog het dichtste bij.
Lipsync problematiek is maar al te vaak (ook) onderhevig aan wat mensen *denken* te zien en horen. Dus om dat ook bij mezelf te elimineren ben ik het gaan meten door met mijn telefoon het beeld en geluid van mijn tv te filmen (zowel via de AVR als de interne speaker), en het opgenomen bestand in een videoeditor (Lightworks, gratis) frame voor frame te bekijken, en dan kan je (pijnlijk) duidelijk zien hoever deze TV ernaast zit. En dan is het ineens een feit in plaats van een mening of weinig onderbouwde constatering.
Uiteraard heb ik even getest of mijn telefoon wel in staat is om iets lipsync te filmen, dat heb ik gedaan door met mijn telefoon een beeld en geluid bron te filmen die wél in sync zijn... In mijn geval gewoon mijn PC, met een lipsync test video. Spot on voor mijn ogen en oren, en spot on gefilmd door de telefoon en daarna frame voor frame te zien in de video editor.
[
Voor 30% gewijzigd door
remco_k op 28-06-2020 17:21
]
Alles kan stuk.