Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik zoek een?
Een nieuwe tv. Na 13 jaar zou ik graag eens overstappen op wat nieuws. Momenteel een pricewatch: Sony Bravia KDL-46W2000 in gebruik (nog altijd een prachtige tv overigens).

Wat is je budget?
€ 2500 - 2800

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Naast regulier tv (KPN via glas, geen films, meer actualiteitenprogramma's) uiteraard ook Netflix (evt. Disney+), Plex en casual gaming dmv een PS4 en Xbox One S (paar uurtjes per maand).

Als er tv wordt gekeken is het normaal om de lamellen iig even zo te kantelen dat de zon er niet direct op schijnt. Het kan soms echter wel redelijk licht zijn binnenshuis (witte muren en plavuizen, achterkant woning op het zuiden). Anderzijds wordt er alleen 's avonds echt 'goed' voor de tv gezeten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het moet in ieder geval weer een Sony worden, die keuze staat voor mij vast. Binnen mijn budget kom ik de volgende twee modellen tegen:
pricewatch: Sony KD-65AG9 Zwart
pricewatch: Sony 75XH95 Zwart

Ja, de een is een LED en de ander een OLED. Daarnaast is de ene 75" en de andere 65". Van de XH95 verwacht ik dat deze met een paar maanden wel naar € 2800,- zakt. Aangezien ik later dit jaar de knoop wil doorhakken kan ik dit model meenemen in de shortlist. Het 2020-model OLED moet nog komen, maar daarvan verwacht ik dat de prijs minstens een jaar dik over de € 3000,- zal liggen.

65AG9: OLED met de bekende voordelen en wellicht nadelen, zoals een lagere maximale helderheid. Voor burn-in ben ik niet heel bang gezien bijv. de test van Rtings.

De 75XH95 heeft weer een hogere max. helderheid en ja, is 10" groter.

Ik heb de 65AG9 en de 75XG95 (2019 model) naast elkaar gezien, en zelfs dan vind ik het toch nog lastig om te kiezen. Ga je voor formaat (en zeker geen verkeerd beeld), of lever je 10" in en ga je voor het 'mooiste' beeld wat je nu kan krijgen? Ik heb toch wel het idee dat de 75" bijdraagt aan de 'wow-factor'. Kijkafstand is net geen 5 meter.

De 77AG9 heb ik ook naar gekeken, maar na het zien van de prijs heel snel weer vergeten. :+

Ben vooral benieuwd naar de ervaringen met soortgelijke beeldformaten en kijkafstanden. Andere tips zijn uiteraard ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
Ik zit zelf op 4,5m met een 50" tv. Ik vind het niet storend klein, maar als ik een nieuwe ga kopen, wordt het zeker een groter formaat.

Ik heb even gemeten hoe een 75" tv er uit zou zien en vind dat in eerste instantie overweldigend groot. In mijn situatie denk ik tè groot, omdat ik nog maar moeilijk het hele beeldoppervlak in 1 oogopslag kan zien. Misschien is dat wel iets dat went.

Wat je zou kunnen doen is (mits voor handen) met karton of papier de dimensies van de potentiële tv namaken en dat aan de muur hangen. Puur om te kijken hoe het formaat bevalt.

Voor een filmervaring denk ik dat gedimd licht en een donkere muur achter de tv meer doet dan een groot of heel groot formaat.

Ik ben er verder niet zo in thuis, maar zonder meer in te lezen, zou ik voor een 65" oled gaan.

Met welke reden wil je bij Sony blijven?

Directe lichtinval is verder volgens mij funest voor elke beeldtechniek, zeker wanneer het maar een gedeelte van het scherm raakt.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
OLED is wel super met contrast. Onder andere sterrenhemels zien er geweldig uit. Heb sinds kort een 65 inch OLED, maar de afstand is een meter of 4. Dan is het een prima grote. Cool blue heeft een app, waarmee je ook kunt kijken hoe de tv er bij je uit zal zien, maar groter went snel.

Hier een beetje dezelfde situatie, echt goed tv kijken eigenlijk alleen als het donker is. Met mijn LG heb ik wel snel reflecties als het beeld donker is. In ieder geval van een lamp die dan in het beeld komt. Ik zou persoonlijk nooit terug willen naar LED, dan liever iets kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
2 zaken waar je even aan moet denken;

AndroidTV, is dit iets wat je wilt? Ik ben er persoonlijk nooit gecharmeerd van geweest, best traag, al helemaal als je dit tegen de LG WebOS zet. (Zelf een Android TV gehad van Sony, drama... ineens een crashende app op de achtergrond in beeld, traag met opstarten...)

LCD vs OLED.
LCD is "ouderwets", waarom zou je 3200 euro uitgeven voor een 75" LCD TV, terwijl je voor jebudget een OLED hebt. Krijg je nog eens 200 euro extra korting van LG.

Deze is zelfs te bestellen als 77".

Verder zijn de panelen in de Sony ook van LG, aansturing is dus van Sony, panelen LG.

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 24-05-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-04 12:52
Als het zonlicht op je tv schijnt ook al staat deze uit dan kan oled vlekken geven. Dat is iig mijn ervaring. Had een oled 55 inch en ben naar lcd 65 gegaan. Groter is iig indrukwekkender maar met donkere scènes is oled indrukwekkender.
De lcd geeft iig geen problemen met zonlicht en laat je stress vrij tv kijken. Ik mis de kwaliteit van oled soms wel, maar zonder zorgen tv kijken is ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetechtebeest
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-04 23:18
Ik zit op 5 meter met 65". Prima formaat (voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Al meer dan 25 jaar alleen maar goede ervaringen met Sony tv's. Ze leveren m.i. mooi beeld, zijn degelijk gebouwd en gaan uit ervaring erg lang mee. Een tv moet voor mij minstens 10 jaar meegaan.

@LA-384 Lichtinval direct op de tv zal niet gebeuren. Lamellen houden dat wel tegen en ik vind het sowieso onprettig kijken.

Zal eens een stuk karton uitsnijden. Eerste indruk is dat het prima past, maar het lijkt inderdaad ietwat overweldigend te zijn. Weet nog niet zeker of je comfortabel kan kijken zonder continu je blik te verplaatsen.

@Diablow Zal de Coolblue-app eens downloaden. Thanks.

@Vorkie AndroidTV werkt tegenwoordig veel soepeler op de Sony's. Zowel de 2019 als de 2020 modellen hebben een soepele interface.

En ja, voor hetzelfde geld heb je een OLED, maar wat jij laat zien is ook wat ik in de TS aangeef: het wordt dan een 65" ipv 75" (of 77" in het geval van OLED). Panelen zijn idd LG, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

@gertraaf Ik let er wel altijd op dat er geen direct zonlicht op de tv kan komen, dus daar vrees ik niet voor.

@hetechtebeest En als je 75" morgen thuis kan hebben? Stap je over of vind je dat te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou met jouw kijkafstand voor een 75'' lcd gaan. Waarom specifiek de XH95? Biedt als extra t.o.v. XG95 een verlichte remote, beter geluid en iets ander interface, maar verder is de hardware hetzelfde en de prijs een stuk hoger. Als dat niet relevant is zou ik een prijsaanvraag doen voor de XG95 ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hetechtebeest
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-04 23:18
S_Chief schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:38:
@hetechtebeest En als je 75" morgen thuis kan hebben? Stap je over of vind je dat te groot?
Die kan ik ook kwijt en zou het niet afslaan. Ik denk dat het er vanaf hangt wat je er mee wilt doen. Als je graag films kijkt en zoveel mogelijk een bioscoopervaring wilt hebben, zou ik voor groter gaan. Ik kijk vooral series en wat tv. Daarvoor volstaat 65" op 5m meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 10:30
Wat een goede vraag! Ik heb er ooit een heel eigen topic voor opgestart: Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond.

In de woonkamer staat bij ons sinds 2016 een 65" OLED TV met een kijkafstand van 4,5 mtr. Sinds 2018 heb ik voor in een andere kamer ook een 75" LCD TV gekocht (Sony 75XF9005), maar uiteraard heb ik die eerst even in de woonkamer gestest. Vanaf pagina 7 in het hierboven gelinkte topic laat ik met foto's een vergelijk zien tussen beide toestellen. Wat beleving betreft is 75" wel een heel stuk gaver dan 65", maar 85" zou nóg leuker zijn. Een gebed zonder eind dus... Nu, na bijna 2 jaar kan ik zeggen dat ik voor SDR content zonder twijfel voor de 75" Sony zou kiezen. Die 10" extra is te leuk en de verschillen wat beeld betreft zijn te klein om genoegen te nemen met 'slechts' 65". Met SDR content diende Local Dimming functie van de Sony zeer goed zijn werk en zwart is zelfs 's nachts en met alle lampen uit nog goed zwart. Maar tegenwoordig kijken we steeds meer HDR content en dan trekt mijn OLED TV een héééle lange neus naar de Sony LCD TV. Bij HDR content staat het backlight standaard helderder afgeregeld, ongeacht de scène APL of user settings. Het resultaat is een drastisch slechter zwartniveau en meer zichtbare blooming. Op een OLED TV heb je daar allemaal geen last van en ondanks de lagere maximale helderheid is het contrast en daarmee het dynamisch bereik zóveel groter, dat het eigenlijk niet leuk meer is. En met de build-in apps zoals Netflix, Disney+ en Amazon Prime etc is HDR niet uit te schakelen.

Mijn advies is dan ook alsvolgt; Aangezien je toch nog even wacht en (misschien) kan sparen, spaar wat extra voor een 77" OLED TV. Zet je Sony fetish even opzij (alle OLED panelen zijn toch van LG) en koop een LG 77C9 of 77CX. De prijzen zijn goed aan het dalen en nu is € 3.999,- voor een 77C9 al goed haalbaar.

Wat formaat en kijkafstand betreft... Ik zit 2,2 mtr bij de 75" Sony vandaan als ik die gebruik. Heerlijk!!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Major_ton Leuk om te lezen, thanks. Had je topic al eerder gezien, foto's waren zeker nuttig.

Na een paar dagen reviews lezen neig ik toch richting de AG9. Zoals je zegt wordt steeds meer content HDR en geniet je vaker van de voordelen van OLED. Ben bang dat ik spijt krijg als ik 's avonds een serie in HDR op een LCD-scherm zit te kijken.

Sparen is niet nodig, het is meer een persoonlijke grens. Vind het rond 2,8k toch echt wel mooi geweest voor een tv.

En sorry, het wordt geen LG (geen negatief woord over de tv's van LG overigens)..

2,2 meter met 75" lijkt mij een recept voor hoofdpijn overigens. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
benbaba schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:03:
Ik zou met jouw kijkafstand voor een 75'' lcd gaan. Waarom specifiek de XH95? Biedt als extra t.o.v. XG95 een verlichte remote, beter geluid en iets ander interface, maar verder is de hardware hetzelfde en de prijs een stuk hoger. Als dat niet relevant is zou ik een prijsaanvraag doen voor de XG95 ergens.
True, maar als 'ie rond de 2,8k komt te liggen (wat niet al te lang zal duren denk ik) dan kan ik net zo goed voor de XH95 gaan. Heb geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insyN
  • Laatst online: 02-02 15:32
@S_Chief Ik zit in het zelfde schuitje. Heb je al een keuze gemaakt, en zoja: hoe bevalt jou deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 23:23

Chiron

Moderator Discord
Met 5 meter kijkafstand zou ik voor de 75" gaan. Hier 4 meter kijkafstand en 70", en het went snel, heel snel :)

Ik wou ook expliciet geen oled vanwege het inbranden, en het inbranden door zonlicht.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
insyN schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:03:
@S_Chief Ik zit in het zelfde schuitje. Heb je al een keuze gemaakt, en zoja: hoe bevalt jou deze?
Nope, nog geen keuze gemaakt. Was bijna om voor de 65AG9 totdat ik pasgeleden weer een 75" naast 65" zag staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insyN
  • Laatst online: 02-02 15:32
Even een update voor de gene die ook twijfelen, 65 vs 75 inch.
Voor de duidelijkheid, mijn kijkafstand is tussen 4 en 5 meter (muur tot muur is 5 meter)
Ik heb een 75 inch QLED van Samsung genomen. En ik moet zeggen... Hij is perfect! Had niet kleiner gemoeten voor zo'n kijkafstand.

Uiteindelijk is het je eigen voorkeur.
Mijn advies: 75 inch LED als je 4+ meter zit.
Zit je tussen 3-4M, ga dan voor de 65 inch OLED.
Heb je geld teveel, haal dan 75 inch OLED bij 4-5M kijkafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik heb paar weken geleden voor dezelfde keuze gestaan.

Uiteindelijk voor een goedkopere 75" LCD gegaan (ca 1000 euro). Deze is in alle opzichten een heel stuk beter dan mijn vorige 10 jaar oude LCD en ik vond de meerprijs voor een dure LCD of OLED het op dit moment de kleinere extra verbetering niet waard.

En als er dan over 5jr iets voorbij komt wat ik niet wil missen kan ik die 2000 euro alsnog uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 16:37
Wat wel belangrijk is om je te realiseren is dat OLED - hoewel het een prachtig contrast geeft - niet geschikt is voor heel lichte omgevingen. De helderheid blijft veelal gewoon achter bij een goede LCD.

Momenteel heb ik OLED (LG C6V) en hij bevalt goed. Maar achteraf denk ik dat die beter in de slaapkamer kan hangen en dat ik voor de woonkamer voor een QLED zou gaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat mij betreft is dat kletskoek, die "goedkope LCD" die in dit geval gekocht zal ongetwijfeld minder licht geven dan een OLED. Ja, we weten nu wel dat Samsung een paar modellen hebben die nog feller kunnen schijnen. Als je graag in de zon TV kijkt, moet je die hebben ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:41
Doe maar gewoon +/- 15" per meter kijkafstand.
In de bios ga je toch ook niet voor nek-loge. (Voorste rijen). Dat kijkt niet lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
De knoop is doorgehakt en sinds een paar dagen heb ik de 75XH95 in huis. Prachtige tv, en door FALD kan er ook goed worden gedimd indien nodig. Zeker met HDR-content ziet het er erg mooi uit. Zo'n setup als in de MediaMarkt is echt niet representatief, dat is wel duidelijk geworden.

Inmiddels ben ik al gewend aan 75" (lijkt alsof ik nooit anders heb gehad). 65" zou overduidelijk te klein zijn geweest.

Dank allemaal voor het reageren!

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 24-10-2020 18:26 ]

Pagina: 1