Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie bezit er een 75" TV (of groter), waarom heb je ervoor gekozen en hoe bevalt het?

Het lijkt mij leuk om de ideeën en meningen over kwantiteit vs kwaliteit in een nieuw topic te vangen.

Ik schets hieronder even mijn eigen overwegingen voor dit vraagstuk;

Het gaat er hier niet om welke specifieke TV het beste is of welke TV iemand zou moeten kopen. Er zijn immers genoeg 65" OLED TV's om uit te kiezen en hetzelfde geldt voor 75" (of grotere) LCD TV's.

In december 2016 heb ik, na een moment van twijfel, gekozen voor een LG 65B6 OLED TV in plaats van een Samsung 75KS8000 LCD TV. Ik heb zeker geen spijt van die aanschaf, maar soms denk ik wel eens; 'wat als...?'

Nu sta ik weer voor hetzelfde dilemma. Ik ben mijn kantoor (aan huis) aan het verplaatsen en heb op de nieuwe plek de ruimte voor een TV van maximaal 82 inch. Ga ik voor maximaal, dan kom ik uit op de Samsung 82MU7000, echter een 75 inch LCD TV ligt misschien meer voor de hand. Toch kan ik het idee van een 65 inch OLED TV niet van mij afschudden, alhoewel ik die 65 inch in de woonkamer nu ook al vrij klein vind (sorry). Een 77 inch OLED TV is nu nog gewoon té duur.

Wat zorgt voor een betere immersie? De grootte of de kwaliteit?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en ideeën. Kom maar op!

[ Voor 15% gewijzigd door Major_ton op 22-03-2018 22:07 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 23:34
Het belangrijkste is: wat kijk je erop en nog belangrijker: hoever zit je ervan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Major_ton schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:33:Hoewel ik zelf een keuze moet maken, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en ideeën. Kom maar op!
heb je allicht projectie overwogen?

als ik kijk naar het budget (lees: TV-prijzen) dan is een hele dikke thuisbioscoop zeker realiseerbaar.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:39
wmb is hoe groter hoe beter, in de bios is de immersie ook veel groter dan thuis. In de bios zit ik ook het liefst op de +/- 3e rij van voren, zodat je hele gezichtsveld scherm is ook al is de beeld kwaliteit in de bios vaak een stuk minder vergeleken met mijn 65B6. Ik zit op een kleine 3m van de tv.

Ik heb color banding problemen met mijn 65B6 dus die wordt als het goed is binnenkort ingeruild of geld terug. Zodra dat is gebeurt ga ik toch voor een maatje groter. 75/77" is de maximale maat die op mijn muur past. Helaas valt de 77C8 nog buiten budget. Dus gaat het waarschijnlijk toch een LCD worden. Ik zit nog te twijfelen tussen de ZD9, 9405E, 9005E en misschien de Q9F.

Met de huidige prijzen lijkt de 9405E (+/- € 3500) de beste prijs/kwaliteitsverhouding te hebben al weet ik niet precies wat de huidige prijs van een 75ZD9 is. En rationeel gezien is de 9005 misschien wel de beste keus wat prijs/kwaliteit, maarja wel weer een stuk minder peak brightness en minder FALD zones, tja first world problems

Movies: letterboxd

Acties:
  • +3 Henk 'm!
"OLED vs. LCD vs. projectie (beamer)". Is dat een realistische vraag? Bij een vast budget van bijvoorbeeld € 2.500,- zit er nogal wat verschil in de maximaal haalbare beeldgrootte tussen deze opties. Toch is projectie een beetje een buitenbeentje, het biedt immers niet hetzelfde gemak als een TV. Denk hierbij aan levensduur, opwarmtijden, korte sessies zorgen voor veel slijtage, lichtopbrengst bij HDR en de invloed van omgevingslicht en zelfs de kleur van de omliggende wanden en het plafond zijn enorm van invloed op de beeldkwaliteit. Om al deze redenen is projectie voor velen (en zeker voor mij in dit geval) geen optie. Ik heb het serieus overwogen omdat ik in het verleden veel met projectie heb gedaan, maar juist daardoor weet ik nu dat het iets is wat ik niet wil. "TV vs. projectie" blijft overigens een valide overweging voor hen die het toe willen passen in een controleerbare ruimte en dus wil ik dit wel openlaten voor discussie.

Voor mij blijft over 'OLED vs. LCD icm met de maximaal haalbare beeldgrootte binnen het budget' en ik denk dat meerdere met dit dilemma zitten. Voor de prijs van een 65" OLED TV koop je ook een midrange tot high-end LCD TV van 75" en zelfs 82" begint een optie te worden!

Een lastig punt is de kijkafstand. Met de steeds hogere resoluties kunnen de meeste verhoudingen tussen beeldgrootte en kijkafstand wel overboord gegooid worden. Als ik 4K materiaal kijk op mijn 65" OLED TV dan kan dit prima op 1,5 meter afstand en zelfs goede 1080p opnames laten dit toe. Vanaf 2 meter is het sowieso geen probleem meer. Zelf vind ik de vraag 'wat is de kijkafstand?' dan ook niet meer relevant, maar dat is mijn mening. Het probleem echter met dichterbij gaan zitten is dat ons brein nog altijd beseft dat de TV een bepaalde fysieke waarde heeft en daarom zal (binnen een normale range) een grotere TV altijd meer immersive zijn dan simpel dichterbij te gaan zitten naar dezelfde ratio.

Wat ik vooral nog heel irritant vind zijn de Cinemascope films met een verhouding van 2.35:1 of zelfs erger. De zwarte letterbox balken nemen enorm veel beeldoppervlak weg en soms zoom ik de content wel eens in tot de volledige hoogte van de TV. Dan mis je uiteraard links en recht een deel van de content, maar het beeld lijkt ineens HUGE!!! Maar hoe groot moet een TV zijn om de volledige hoogte van een 65" TV weer te geven in letterboxed content? Een snelle rekensom leert ons dat we dan op 85,93 inch uitkomen! Dat is een serieus scherm.

Dat wordt dan toch maar ruimte maken voor een Samsung 82MU7000 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Major_ton op 22-03-2018 16:50 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als ik naar de huidige prijzen kijk van de 65" OLED's dan vraag ik me wel eens af of ik niet nog een halfjaar langer had moeten wachten met de aankoop. Ik kijk nu naar een 55"-scherm en het verschil in prijs van 55" medio 2017 en 65" nu wordt steeds kleiner. Tegelijkertijd is 55" in de meeste huiskamers al heel groot en heb ik niet het idee dat ik iets mis. Zou ik hier nog jaren naar moeten/mogen kijken, dan is dat ook meer dan prima natuurlijk. Een beamer is natuurlijk leuk, maar heb ik nooit overwogen voor de woonkamer. Wellicht als ik ooit een groot huis heb, met een dedicated ruimte voor home cinema, maar tot die tijd lijkt een tv mij altijd de betere keuze voor mij. De immersie met een 55" OLED is in elk geval meer dan prima. Dat geldt voor 1080i content van de Nederlandse zenders, maar ook voor DVD's, blu-rays en zeker met UHD-blu-rays. Daar komt misschien ook bij dat ik een heel mooie geluidsset heb staan en de totale beleving gewoon helemaal top is.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:34
@Major_ton beetje off topic, wat betreft je zwarte letterbox op onze tv's is het jammer dat er geen 21-9 tv's meer zijn zoals destijds van o.a. Philips. En dan graag in 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dinandus schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:00:
@Major_ton beetje off topic, wat betreft je zwarte letterbox op onze tv's is het jammer dat er geen 21-9 tv's meer zijn zoals destijds van o.a. Philips. En dan graag in 4K.
Dat is zeker zonde voor de echte filmliefhebbers onder ons. Naar mijn idee zouden cinemascope opnames een bonus in de breedte moeten krijgen en niet moeten krimpen in de hoogte. Bij het gebruik van een beamer wordt dit ook wel 'constant height' projectie genoemd. Helaas is dit bij reguliere TV's geen optie. Samsung heeft in 2015 nog wel een 82" 21:9 prototype getoond, maar deze is nooit op de markt gekomen.

Terug naar het begin... Gisteren ben ik eens naar grote TV's gaan kijken in de winkel. Helaas hing er geen 82MU7000, maar wel de 75 inch versie. Dat viel mij eigenlijk niet tegen! Sure, het is geen OLED, maar de algehele presentatie was gewoon goed en de grootte maakte een serieuze impact. Ik heb ook naar een 85 inch Sony gekeken (85XE85xx) en door de pure grootte vergeet je bijna dat je naar IPS paneel zit te kijken met teleurstellende zwartwaardes en een bijbehorend laag contrast. Size matters! En dan zie je de Sony 77A1E OLED jetser stralen en zakt de moed je een soort van in de schoenen. Wát een plaatje is dat... Maar no way dat ik 15K op een TV stuk ga slaan. Een 75 inch LCD TV is 5 keer zo goedkoop maar niet 5 keer zo slecht. Daarmee wordt ook de 82MU7000 met de dag meer interessant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 06:08

Bever!

3

Heb onlangs de 75zd9 gezien in een thuisbios, geen moment verlangt naar plasma of oled. Geweldig toestel en formaat doet heel veel, zeker met super hdr performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
Major_ton schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:23:
[...]

Dat is zeker zonde voor de echte filmliefhebbers onder ons. Naar mijn idee zouden cinemascope opnames een bonus in de breedte moeten krijgen en niet moeten krimpen in de hoogte. Bij het gebruik van een beamer wordt dit ook wel 'constant height' projectie genoemd. Helaas is dit bij reguliere TV's geen optie. Samsung heeft in 2015 nog wel een 82" 21:9 prototype getoond, maar deze is nooit op de markt gekomen.

Terug naar het begin... Gisteren ben ik eens naar grote TV's gaan kijken in de winkel. Helaas hing er geen 82MU7000, maar wel de 75 inch versie. Dat viel mij eigenlijk niet tegen! Sure, het is geen OLED, maar de algehele presentatie was gewoon goed en de grootte maakte een serieuze impact. Ik heb ook naar een 85 inch Sony gekeken (85XE85xx) en door de pure grootte vergeet je bijna dat je naar IPS paneel zit te kijken met teleurstellende zwartwaardes en een bijbehorend laag contrast. Size matters! En dan zie je de Sony 77A1E OLED jetser stralen en zakt de moed je een soort van in de schoenen. Wát een plaatje is dat... Maar no way dat ik 15K op een TV stuk ga slaan. Een 75 inch LCD TV is 5 keer zo goedkoop maar niet 5 keer zo slecht. Daarmee wordt ook de 82MU7000 met de dag meer interessant :X
Heb je al een knoop doorgehakt ondertussen? Overweeg hetzelfde maar vrees toch dat het ernstig gaat tegenvallen, zeker als je voor een lower midrange als een 7000 van Samsung gaat. Voor mijn 65b6 heb ik een 65" sony XC85 (vergelijkbaar met de 7000 serie) gehad, daar heb ik geen moment echt van kunnen genieten. Kan me voorstellen als je daar nog een 17" overheen gaat dat alle minpunten je nog meer gaan opvallen, terwijl je volgens mij, net als ik, nog elke dag geniet van je oled.

Ik ga het volgend jaar weer opnieuw overwegen, wel een Sony dan en dan minimaal de 9300 of 9400 serie. Overigens alleen als er HDMI 2.1 op zit want ga geen nieuwe tv kopen zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:26
Ik heb de75" van Sony hangen (denk dat ik deze heb KD-75ZD9) ik ben er eigenlijk wel tevreden over. Goede kwaliteit en het is wel lekker met split screen gamen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tiagoo op 05-04-2018 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Ik heb in het verleden ook 2x voor het dilemma gestaan. Eerste keer met de 75X850c en vorig jaar met de 75X940E.
Maar ik ben o zo blij dat ik voor de 75" gegaan ben. Size matters. Het zorgt er voor dat je er veel meer in zit. En met een scherm zoals de 75X940E heb je toch goede zwart waardes goede kleur reproductie. Een heel goed contrast (voor een LCD scherm namelijk 1:12000 met local dimming aan) en daar naast een veel hogere max helderheid dan oled namelijk 1200 nits vs 700.
Voor normaal TV kijken gebruik je die helderheid alleen bij fel zonlicht maar vooral met HDR is het geweldig. Zonlicht wat reflecteerd in het water of explosies zien er mooier uit.

En in mijn geval was de keuze of een 65 Oled of een 75 LCD. En dan wordt het zeker de LCD.
Als de 77" OLED even duur zou zijn wordt het wel heel lastig en zou ik denk ik toch voor de OLED gaan. (vooral ook omdat die net wat groter is) Maar op dit moment zijn die nog meer dan 2x zo duur.

Ik zou maar al te graag naar een 85" TV willen maar dat is voor mij nog niet betaalbaar. wellicht over een jaar of 2-3 wel. Daarnaast zijn er maar weinig high end 85" TV's. Sony heeft wel 85" maar die zijn lang niet zo goed als de 75X940E.
En de 85ZD9 is gewoon veel te duur.

Dus fingers crossed voor een betaalbare versie in de nabije toekomst. Ik ben namelijk erg tevreden over de HDR weergave van deze TV en als er nog meer zones in zitten wordt dat alleen nog maar beter. Blooming is af en toe wel te zien maar het valt reuze mee Sony heeft dat goed onder controle.

En zeker gezien Sony bezig is met een 4000Nits TV (ze hebben een 10.000 nits demo laten zien op CES) zou dat voor HDR weergave geweldig zijn. En dat is een punt wat voor OLED lastig is. Hopelijk kunnen ze de helderheid daar ook verder verhogen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malt007 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:32:
[...]

Heb je al een knoop doorgehakt ondertussen? Overweeg hetzelfde maar vrees toch dat het ernstig gaat tegenvallen, zeker als je voor een lower midrange als een 7000 van Samsung gaat. Voor mijn 65b6 heb ik een 65" sony XC85 (vergelijkbaar met de 7000 serie) gehad, daar heb ik geen moment echt van kunnen genieten. Kan me voorstellen als je daar nog een 17" overheen gaat dat alle minpunten je nog meer gaan opvallen, terwijl je volgens mij, net als ik, nog elke dag geniet van je oled.

Ik ga het volgend jaar weer opnieuw overwegen, wel een Sony dan en dan minimaal de 9300 of 9400 serie. Overigens alleen als er HDMI 2.1 op zit want ga geen nieuwe tv kopen zonder.
Nee, ik heb nog niks aangeschaft. Nu met de overgang naar de 2018 modellen komt er een nieuwe overweging bij en dat is nog een jaar wachten (boring...). In de woonkamer staat gewoon de 65B6 en dat blijft zo of het wordt een nieuwe 65" OLED. Mijn moeder heeft interesse in de 65B6, dus dat maakt de stap naar een 65C7 wel interessant met de huidige prijsontwikkeling. Maar goed, er blijft hoe dan ook een 65" OLED TV in de woonkamer staan.

Op mijn kantoor (aan huis) kan het nog alle kanten opgaan. De reden dat ik naar LCD ben gaan kijken is dat ik 65" te klein vind voor een echte 'immersive experience' en ik iets zoek van minimaal 75". de 77" OLED modellen zijn nog echt té duur, maar mogelijk verandert dat met de komst van de 77C8 die een introductieprijs van € 9999,- meekrijgt. Ik heb het al in ander topic genoemd, maar stiekem hoop ik dat er in Duitsland net zo'n actie gaat komen als met de 65W7 die van € 7999,- werd afgeprijsd naar € 2999,- O-) Dan zou ik het wel weten!

2018 brengt verder een aantal leuke nieuwe ontwikkelingen met zich mee zoals de ondersteuning voor variabele framerate vanaf PC's en de Xbox One X. Tevens zijn er vermoedens dat eind 2019 de PS5 op de markt gaat komen en die heeft gegarandeerd ook ondersteuning voor VRR.

Dan brengt 2018 ons nog de Samsung Q9FN en die ziet er in 75" ook wel erg interessant uit! De eerste berichten zijn érg positief en de combinatie van Quantom dots met 480 dimming zones (waarschijnlijk meer op de 75" versie) geven mij hoop. Met 100% DCI-P3 kleurbereik kan ik zo'n scherm ook goed als een computer monitor gebruiken voor het beoordelen van bepaalde foto's die groot geprint moeten worden. Dit is voor een OLED paneel toch minder fijn vanwege het feit dat statische beelden niet goed zijn voor een organisch display en de ABL die teveel fluctueert voor een consistente helderheid. Ik hoop dat er snel wat reviews gaan komen nu er ook nog 2017 TV's te koop zijn.

Dus of ik ga zeer binnenkort een aankoop doen (De Sony 75XE9405 is nu ook leuk geprijsd, maar de beperkte kleurruimte staat mij wat tegen), of ik wacht nog een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
Ik heb zelf een 55inch OLED. Niets kan tippen aan die beeldkwaliteit en ik vind dat een prima formaat voor mijn huiskamer en geld wat ik kwijt wil.

Echter, als ik in de bioscoop zit dan maakt een film altijd meer indruk, omdat het beeld zo achterlijk groot is. Het bioscoop beeld vind ik qua kwaliteit maar prut. De kleuren zullen wellicht kleurecht zijn, maar de resolutie is natuurlijk om te huilen in de meeste bioscopen. Qua geluid heb ik zelf ook een prima set.

Kortom: omvang maakt voor mij indruk

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 05-04-2018 11:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Hulleman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:13:
Ik heb zelf een 55inch OLED. Niets kan tippen aan die beeldkwaliteit en ik vind dat een prima formaat voor mijn huiskamer en geld wat ik kwijt wil.

Echter, als ik in de bioscoop zit dan maakt een film altijd meer indruk, omdat het beeld zo achterlijk groot is. Het bioscoop beeld vind ik qua kwaliteit maar prut. De kleuren zullen wellicht kleurecht zijn, maar de resolutie is natuurlijk om te huilen in de meeste bioscopen. Qua geluid heb ik zelf ook een prima set.

Kortom: omvang maakt voor mij indruk
Dan raad ik je aan een keer naar Dolby Cinema in eindhoven te gaan. En als dat niet kan Vue Hilversum. Dat zijn de enige twee met Dolby Vision projectie. (Dual 4K laser projectie met HDR en zwart is hier echt zwart zoals bij OLED)
En dit is de ultime biosscoop ervaring. Vooral die Dolby Cinema zaal.

Ik ga zelf alleen nog maar naar eindhoven of niet meer. Het beeld en geluid wat ik thuis heb ik dusdanig dat ik andere bioscopen niet meer de moeite vind. Maar mijn setup is ook alles behalve representatief voor een gemiddeld huishouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 05-04-2018 13:10 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
Astennu schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:09:
[...]

Dan raad ik je aan een keer naar Dolby Cinema in eindhoven te gaan. En als dat niet kan Vue Hilversum. Dat zijn de enige twee met Dolby Vision projectie. (Dual 4K laser projectie met HDR en zwart is hier echt zwart zoals bij OLED)
En dit is de ultime biosscoop ervaring. Vooral die Dolby Cinema zaal.
Thnx voor de tip. Dat is idd wat je wil; 4K, HDR met perfect blacks op een groot bioscoopscherm.
Toevallig ben ik binnenkort in Eindhoven bij iemand op bezoek. Kan ik wellicht een filmpje @ Dolby Cinema mee pakken. Jammer dat zowel Eindhoven als Hilversum dik een uur rijden zijn voor mij...... Moet het doen met Pathé Zwolle en Vue Apeldoorn/Deventer in de buurt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Hulleman schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:05:
[...]

Thnx voor de tip. Dat is idd wat je wil; 4K, HDR met perfect blacks op een groot bioscoopscherm.
Toevallig ben ik binnenkort in Eindhoven bij iemand op bezoek. Kan ik wellicht een filmpje @ Dolby Cinema mee pakken. Jammer dat zowel Eindhoven als Hilversum dik een uur rijden zijn voor mij...... Moet het doen met Pathé Zwolle en Vue Apeldoorn/Deventer in de buurt.
Daar na wil je waarschijnlijk niet meer anders.
Het geluid is daar ook waanzinnig. De beste ATMOS implementatie in Europa (samen met een andere zaal in Spanje ik geloof barcelona ook een Dolby Cinema zaal) als ik mij niet vergis zit er een 63 of 67 channel atmos systeem in met 230.000 watt aan vermogen (imax 50-60.000). Vind het zelf minder hard staan als in Imax zalen (die vind ik echt te hard. Al merk je dat imax films in die zaal ook te hard klinken) maar vooral de helderheid en het detail is veel beter dan bij Imax. Zeker als je een film kijkt die voor ATMOS gemaakt is.
Op de site van Dolby staat een lijst met films die Atmos en voor dolby vision gemaakt zijn. Andere films zien en klinken ook nog steeds veel beter dan in andere zalen maar het mooiste zijn de films die er speciaal voor gemaakt zijn. Dan haal je er nog meer uit.

Dit zijn test zalen van Dolby Digital zelf dus in dat opzicht hebben we in NL geluk dat we er een hebben. Helaas is het concept te duur en gaat Vue er geen bouwen in nieuwe bioscopen dus dit blijft de enige en deze is van Dolby Zelf maar zij mogen hem verhuren.

Ik zit er zelf 40 min van af. Niet ideaal maar ik vind het wel de moeite voor bepaalde films. Maar het meeste kijk ik gewoon thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 05-04-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
@Astennu Hier ook 40 minuten vanaf Eindhoven maar wil ook niet meer anders! Ik ken vrienden in Eindhoven die alleen al vanwege die Dolby Cinema zaal hun Pathé abonnement opgezegd hebben.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Met 75" 4K is het gezelliger want er kunnen meerdere personen goed meekijken. Couch coop droom.
OLED kan je in je eentje dicht opkruipen en volop genieten van het geweldige contrast.

Overigens doet 4K me niets op alles < 65"

[ Voor 14% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-04-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tassadar32 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:39:
@Astennu Hier ook 40 minuten vanaf Eindhoven maar wil ook niet meer anders! Ik ken vrienden in Eindhoven die alleen al vanwege die Dolby Cinema zaal hun Pathé abonnement opgezegd hebben.
Snap ik heel goed. Imax is troep vergeleken met Dolby Cinema. Imax is gewoon groot en veel te luid maar geen goed beeld of gedetailleerd geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ouderwets film was t beste, maarja helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Wat zorgt voor een betere immersie? De grootte of de kwaliteit?
De grootte, zeker weten.

Sowieso gaat het hier om 75" met goede kwaliteit vs 65" met betere kwaliteit. Het gaat hier niet om 'groot maar kut' tegenover 'klein maar goed'.

Zelf vind ik bijvoorbeeld mijn Oculus Rift na meerdere maanden nog steeds geweldig immersive. De kwaliteit van de graphics is niet geweldig, maar dat je echt ín de wereld van games zit, vind ik zo geweldig. En dat effect krijg je simpelweg meer met een groter scherm, niet met betere kwaliteit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sugarlee89 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:51:
Ouderwets film was t beste, maarja helaas
:? Er zijn zat "oude" films remastered uitgebracht waardoor je nog steeds de graininess hebt van de originele filmrol maar waarbij contrast, kleur en resolutie is aangepast naar moderne standaarden.

En ja, het is inderdaad erg efficient om blikken met films in je kast te zetten; zeker als je weet dat echt lange epos-films rustig 40kg wogen per film en dat was inclusief de reel waar ze op geleverd werden.

Ach, iets met we worden oud ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga volgende week (zit nu in Barcelona) toch maar eens kijken of er een winkel is die de LG 65C7 en Samsung 82MU7000 willen afschieten voor een leuke combi-prijs. Als dat gunstig is hap ik misschien wel toe, al krijg ik de 75XE9405 ook niet uit mijn hoofd en is een jaartje wachten rationeel bekeken het beste om te doen. Luxe probleem much? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:57:
[...]

:? Er zijn zat "oude" films remastered uitgebracht waardoor je nog steeds de graininess hebt van de originele filmrol maar waarbij contrast, kleur en resolutie is aangepast naar moderne standaarden.

En ja, het is inderdaad erg efficient om blikken met films in je kast te zetten; zeker als je weet dat echt lange epos-films rustig 40kg wogen per film en dat was inclusief de reel waar ze op geleverd werden.

Ach, iets met we worden oud ;)
Nee thuis niet, maar in een bioscoop wel, waar de laatste reacties over gaan. Mijn voorkeur blijft uit gaan naar echt film. Maar helaas is dat verleden tijd behalve wat filmhouses na, maarja dat is geen bioscoopervaring zoals het vroeger was.

En bij digitalisering van film wordt er niks aangepast aan moderne standaarden. Dat zijn juist de eigenschappen van film, daarom gebruiken ze nog steeds analoge film simpelweg omdat ze die kleurechtheid niet krijgen met digitaal filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:04
De Q9 75 inch wordt toch wel vrij prijzig als ik het zo zie
http://www.samsung.com/nl/tvs/qled-tv-q9f/QE75Q9FNALXXN/
Nou was die prijs natuurlijk al bekend, maar lijkt er op dat ze binnenkort beschikbaar komen.

De 65 inch ontbreekt nog op de website van Samsung...hopelijk komt die wel want die lijkt me wel interessant. (al zal die ook nog wel in prijs moeten zakken eerst)

[ Voor 68% gewijzigd door Arjant2 op 06-04-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 14:12
Hoe blijven jullie op de hoogte van de diverse TV deal bij onze oosterburen? Op zijn tijd de site checken of?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467596

Na de 24ste ga ik toch ook eens kijken voor de UE82MU7000.
Heb momenteel een 6 jaar oude Samsung (UE60ES6100) dus qua beeld kwaliteit ga ik er altijd op vooruit, 75 inch is me te klein en +77 oled/ qled ligt qua prijs ver boven hetgeen ik eraan wil geven.

Major_Ton je hebt de 75MU7000 gezien, kan je me er iets meer over vertellen qua kwaliteit?

Gisteren ook naar de nieuwe 82UN gekeken kost wat meer dan de 82UM, maar wat zijn de grote verschillen tussen beide?

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 467596 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:39:
Na de 24ste ga ik toch ook eens kijken voor de UE82MU7000.
Heb momenteel een 6 jaar oude Samsung (UE60ES6100) dus qua beeld kwaliteit ga ik er altijd op vooruit, 75 inch is me te klein en +77 oled/ qled ligt qua prijs ver boven hetgeen ik eraan wil geven.

Major_Ton je hebt de 75MU7000 gezien, kan je me er iets meer over vertellen qua kwaliteit?

Gisteren ook naar de nieuwe 82UN gekeken kost wat meer dan de 82UM, maar wat zijn de grote verschillen tussen beide?

Grt
De 75MU7000 presteerde min of meer zoals ik had verwacht. Geen OLED, maar verder zeer degelijk voor een Edge LED toestel. Het is vooral de grootte die het imposant maakt en de 82" versie doet daar nog een schep bovenop natuurlijk. Wanneer je 2.35:1 cinemascope content kijkt (95% van alle films), is de beeldhoogte bijna gelijk aan het full screen beeld op een 65" TV en dat is wel erg gaaf. 82 inch is HUGE. Je moet je voorstellen dat ondanks de beeldkwaliteit niet zo goed is als van een OLED TV of een FALD LCD TV, het nog altijd mijlen beter is dan een beamer in een ruimte met witte muren. En voor het geld is de 82MU7000 echt een killer! De 82NU8000 zal als voordeel hebben dat deze iets helderder kan, een betere anti-reflectie coating heeft en straks VRR zal ondersteunen voor bijv de Xbox One X. Hij is alleen wel € 1500,- duurder op dit moment en voordat de prijs drastisch zal zakken, is het alweer kerst geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu een Ht ruimte met zwarte muren en zwart plafond ideale omstandigheden dus, kijk op 266 breed (120inch diagonaal).
Maar vind het met de dag minder leuk worden om daar boven in die kamer een film te zien als de vrouw beneden zit.

Andere optie is Ht in de living (4 witte muren en wit plafond) scherm van 220/250 breed maar men living heeft wat nadelen qua plaatsing
heb 3 opties 1 aan de voorvenster een Tab tension scherm maar dan is het telkens een 2.5 zit verschuiven als we er film op willen zien want de zetel staat voor die venster.

2 een Tab tension scherm boven onze huidige 60 inch tv maar we zijn genoodzaakt om het scherm schuin te hangen omdat halverwege de muur 15 cm verspringt, om men luidsprekers dan nog goed te kunnen plaatsen zou ik maar max 210 breed kunnen gaan van scherm, nadeel is ook dat alle scherm behuizingen rond de 250 breed zitten wat ook niet echt een mooi zicht is schuin aan het plafond.

En dan heb je nog de Samsung 82inch geen gedoe met projector en scherm en toch nog een groot beeld al boet ik serieus in tov men huidig 266 breed kijkoppervlak.

Kijk er naar uit om hem te zien spelen normaal hebben ze in het dorp vlak bij hem in de winkel staan.
Volgende week gaan we met een grote kartonnen plaat ook eens een aantal afmetingen bekijken beginnend met 82 inch tot 113 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Extreme ghosting had ik al gelezen die van Pindaman nog niet maar blijkbaar is daar ook wat ghosting aanwezig.
Doet een Isf kalibiratie daar iets aan?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 11-04-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmm de QE82Q6F (2018) ook maar goed in de gaten houden Adviesprijs € 5.299 00
De UE82MU7000 staat daar Adviesprijs € 4.299 00

Die 1000 euro verschil is wat extra sparen miss wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Zal vast hetzelfde paneel zijn, die quantum dot laag zit voor de ledjes. Kalibratie doet in het algemeen niks voor de motion, al eerder een kwestie zijn van hoe je er persoonlijk gevoelig voor bent. Kan me zo 1-2-3 niks erover herinneren van het amerikaanse AVS forum hierover.
Een 82NU7000 komt er ook gewoon als opvolger van de MU en er komt natuurlijk nog de 85XF8596 van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apis29 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:51:
Zal vast hetzelfde paneel zijn, die quantum dot laag zit voor de ledjes. Kalibratie doet in het algemeen niks voor de motion, al eerder een kwestie zijn van hoe je er persoonlijk gevoelig voor bent. Kan me zo 1-2-3 niks erover herinneren van het amerikaanse AVS forum hierover.
Een 82NU7000 komt er ook gewoon als opvolger van de MU en er komt natuurlijk nog de 85XF8596 van Sony.
Het is jammer dat de 82MU8000 eigenlijk nergens staat opgesteld (ik heb nog geen winkel kunnen vinden in ieder geval), want ik heb toch wel erg veel interesse in dat toestel, maar als de ghosting echt zo erg is, dan ga ik liever voor een 75" toestel. De Sony 85XF8596 heeft een introductieprijs van € 7999,- en is daarmee (voor mij) niet interessant. Zelfs de XD variant staat nu nog op € 6199,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Dat zal wel zo'n 'placeholder' prijs zijn, er is nog helemaal niks bekend over de 85". De AF8 stond er eerst ook voor €6000 op sommige sites voor de prijzen officieel werden. Lijkt me sterk dat de 85" meer dan 6000 gaat kosten ($4500 in Amerika vs $3000 voor de 75" die hier voor €3500 staat. 85X850D begon in Amerika op $9999.99 en hier zo te zien ook op €9999 dus dat scheelt al meer dan de helft voor de nieuwe)

[ Voor 18% gewijzigd door apis29 op 12-04-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de 14 dagen niet goed geld terug garantie wil ik het nog wel riskeren, blijft veel tv voor die prijs en zal sowieso een enorme stap vooruit zijn qua beeldkwaliteit tov men 6 jaar oude Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie weet eigenlijk waar ze meerdere 75" (en groter) toestellen hebben opgesteld, zodanig dat je ze ook nog in een redelijk gedimde ruimte kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plattetv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Major_ton schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:56:
[...]

Het is jammer dat de 82MU8000 eigenlijk nergens staat opgesteld
Iets vroeger als gepland kunnen gaan kijken, bij Stevens tv in Budel schoot staat nog 1 82MU7000 als demo, geen ghosting, banding of bleeding waargenomen, viel me direct op hoe klein ik de tv vond ( beetje verwend met men ht scherm van 266 breed 😀 ) dus ben nog twijfelende, in vergelijking met men huidige tv en voor de prijs is de 82 een verbetering, wat wel opviel was hoe goed een Sony is als je 1 op 1 gaat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Anoniem: 467596 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:07:
[...]
wat wel opviel was hoe goed een Sony is als je 1 op 1 gaat vergelijken.
Wat met wat vergelijk je dan?
Een Sony is per niet definitie meer of minder dan een Samsung.
Als je de topmodellen naast elkaar zet (2018) dan zit er weinig tussen.
Maar alles hangt natuurlijk af welke modellen je naast elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Sony stond naast een Lg, Samsung en Phillips
De types moet ik schuldig blijven waren wel geen oled of qleds, zaten wel alle 4 rond dezelfde prijsklasse waren 55 inch toestellen de kleuren van de Sony vond ik een heel stuk beter dan bij de andere 3, alles stond gewoon op standaard.

Nu ik pleit niet voor een Sony viel me op het eerste zicht gewoon op ma niet dieper op ingegaan omdat daar men inetresse niet ligt, dus niet te veel belang aan hechten laat staan dat dit een vergelijkings test is.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 18-04-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bwa effe doorduwen tov de vrouw en projector in de living hangen, al ga ik van een volledige zwarte kamer naar een witte living maar dat kan ik met een ander scherm nog wel companseren, loop alleen tegen de plaatsing van een tab tension aan 240 breed wil zeggen een behuizing van 270 breed niet echt een mooi zicht aan het plafond in de living, ander optie is een vast 2.35.1 scherm inbouwen in een op maat gemaakte tv kast die ik dan als ik film wil zien voor men tv omlaag kan laten komen 16:9 is te hoog hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Adviesprijs 85XF85 in Duitsland €4999 (min of meer zoals verwacht)... op Sony.nl €8000(!?!). Zal vast nog aangepast worden neem ik aan en dat ie hier pas later beschikbaar is. (ook opvallend is dan dat de 75" hier €200 goedkoper is)

edit: https://www.sony.de/elect...ries?showModelPrices=true

[ Voor 46% gewijzigd door apis29 op 01-05-2018 13:51 . Reden: duitse link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apis29 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:59:
Adviesprijs 85XF85 in Duitsland [url="showModelPrices=true"]€4999[/url] (min of meer zoals verwacht)... op Sony.nl €8000(!?!). Zal vast nog aangepast worden neem ik aan en dat ie hier pas later beschikbaar is. (ook opvallend is dan dat de 75" hier €200 goedkoper is)
Bedankt voor je info. De link naar de 85XF85 werkt niet, maar op de Duitse website van de Mediamarkt staat hij ook gewoon voor € 4999,-. Ik ben inderdaad heel benieuwd wat de daadwerkelijke prijs hier gaat zijn, maar ik heb er een hard hoofd in.

Op dit moment ben ik nog niet verder met een besluit voor een 'grote' TV. Het is héél lastig om grote modellen live te kunnen bekijken in winkels, laat staan vergelijken. Op zich is het voor mij interessant (dit zijn dus erg specifieke en persoonlijke criteria), dat het kleurbereik zo dicht mogelijk bij 100% DCI-P3 ligt zodat ik de TV in kan zetten voor het reviewen van zeer specifiek fotografiewerk. De OLED TV's en Samsung QLED TV's zijn dan interessante kandidaten, echter voor een secundair computer scherm is een OLED paneel niet ideaal, los van de te hoge prijs voor een 77" model. Vanuit dat opzicht vind ik die nieuwe Samsung 75Q7FN wel interessant. De prijs ligt alleen behoorlijk hoog, al maakt de € 500,- cashback actie het één en ander goed. Ik heb de Sony 75XF9005 in actie gezien en was aardig onder de indruk, maar het is jammer dat het kleurbereik een stuk minder is dan de bovengenoemde TV's. Daarnaast is gezien de prijs het verstandiger om nu nog een XE9405 op de kop te tikken. Maar goed, ik heb liever nog een maatje groter dan 75" en dan wordt de spoeling al snel dun. De Samsung 82MU7000 is erg interessant geprijsd, maar ik heb deze nog nergens live kunnen bekijken. De nieuwe Samsung 82NU8000 ziet er ook interessant uit en is verbeterd op een aantal punten, maar kost ruim € 1000,- meer. Dan is er nog de Samsung 82Q6FN, maar die is (nog) niet in Nederland leverbaar en de prijs daarvan loopt ook aardig op, zodanig dat de genoemde Sony 85FX85 plots ook in beeld komt, mits deze hier ook voor € 4999,- geleverd gaat worden.

Dan is er nog de 'budget' optie door voor een Samsung 75MU8000 te gaan en gewoon lekker van games en films te gaan genieten. Deze TV is ondertussen voor een erg leuke prijs op de kop te tikken en maakt het mogelijk om over bijvoorbeeld 2 jaar weer een significante upgrade te maken.

Wat dat betreft zijn er erg veel opties, maar de keuze is lastig wegens het gebrek aan demonstratie mogelijkheden in winkels. De lijst met kanshebbers is behoorlijk lang.

Budget:
- Samsung 75MU8000
- Samsung 75NU8000 (verbeterde helderheid en ondersteuning voor VRR)

Step up voor films en games wegens FALD:
- Sony 75XE9005
- Sony 75XF9005 (te duur op dit moment)
- Sony 75XE9504 (de beste voor films?)

Kleurbereik:
- Samsung 75Q7FN (relatief duur)
- LG 65C8 OLED (prachtige TV, maar 65" vind ik te klein)

XXL:
- Samsung 82MU7000 (relatief goedkoop, blinkt nergens in uit behalve het formaat)
- Samsung 82NU8000 (beter dan de MU7000, maar ook flink duurder op dit moment)
- Samsung 82Q6FN (duur en nog weinig over bekend)
- Sony 85XF85 (de grootste in de lijst, geen local dimming, prijs onzeker in NL)

Dat zijn zomaar even 11 TV's die op de shortlist staan! Allemaal met voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
@Major_ton Is een beamer echt geen optie voor je? Voor het geld van bovenstaande tv's kan je heel aardige beamers + scherm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malt007 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:24:
@Major_ton Is een beamer echt geen optie voor je? Voor het geld van bovenstaande tv's kan je heel aardige beamers + scherm krijgen.
Projectie is voor mij in dit geval geen optie. In het verleden heb ik geprojecteerd en ik ben verpest dat ik dit een in een volledig verduisterbare ruimte met zwarte vloer, wanden en plafond kon doen. Als je dat eenmaal hebt ervaren dan is projecteren in een kamer waar de meeste muren wit zullen zijn geen optie meer. Ook dit heb ik ervaren toen ik ging samenwonen en de beamer naar de woonkamer verhuisde met een uitrolbaar scherm vanuit het plafond. Tevens wil ik niet afhankelijk zijn van de lampslijtage, daar korte sessies zeer slecht zijn voor de levensduur van een beamerlamp.

In de algemene zin is het natuurlijk een zinvolle overweging om te maken, aangezien een groot canvas voor films echt iets toevoegt aan de beleving. Laten we wel zijn, als je eerst het journaal kijkt op een 82" TV, om daarna een film te starten op diezelfde TV, dan biedt dat weinig meerwaarde natuurlijk. Alleen al vanuit dat oogpunt is een beamer fantastisch. En ja, Het lonkt nog steeds! Maar het is gewoon niet verstandig. In mijn situatie heb ik een multimedia scherm nodig wat op veel fronten in te zetten is. Gelukkig ga ik in mijn werkruimte ook niet het journaal kijken, dus zal een 75" scherm of groter altijd een aanzienlijke impact leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ben benieuwd wat je keuze gaat worden en vervolgens naar je ervaringen. Zou ook wel een 80"+ willen maar vraag me af of het uberhaubt de trap op komt (naar mijn homecinema zolder). De beamertechniek wordt ook steeds beter en nog even en een fatsoenlijke 4k beamer is verkrijgbaar voor 3-4K. Dan zou ik kunnen genieten op 100"+, voorlopig nog maar even genieten van de B6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een deftige 4k beamer is er al, het is dan wel faux 4k ma bv een Epson 9300 is toch wel een beest van een projector voor zijn prijs.

Probleem is heb liever geen aparte ht ruimte meer en gewoon alles op 1 tv, in de living krijg ik geen projector scherm gezet boven de 210cm en het is een heel gedoe qua plaatsing, een 82/85 tv is dan een ideaal alternatief, afgelopen week wel enorm van men ht ruitmte genoten wat me toch weer doet twijfelen om deze te behouden

Qua tv is de 82mu7000 voor mij al een serieuze upgrade tov de huidige tv.
Sony via Duitsland begin ik niet aan het is al een pest qua garantie in eigen land wat moet dat dan niet zijn via het buitenland.
Samsung 82Q6FN deze ga ik nog afwachten voor ik men definitive keuze maak.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 467596 op 01-05-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEJ
  • Laatst online: 14:22

MEJ

Omdat ik zelf ook voor een nieuwe grotere tv aan het kijken ben lees ik even mee.

Kwam deze ook tegen,
@Major_ton Weet niet of hij teveel in middensegment zit maar de SONY KD-75XE8596 staat bij de mediamarkt al voor €1999,-

Doet volgens rtings niet onder voor de MU7000.

[ Voor 39% gewijzigd door MEJ op 02-05-2018 14:42 ]

Apple | LEGO | Sony Playstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlackHmark schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:37:
Omdat ik zelf ook voor een nieuwe grotere tv aan het kijken ben lees ik even mee.

Kwam deze ook tegen,
@Major_ton Weet niet of hij teveel in middensegment zit maar de SONY KD-75XE8596 staat bij de mediamarkt al voor €1999,-

Doet volgens rtings niet onder voor de MU7000.
Alles wat deze TV interessant maakt wordt teniet gedaan door het IPS paneel met een contrast van nog geen 1000:1. Onder het felle licht van de Mediamarkt verbaasd het mij altijd hoe mooi het plaatje eigenlijk is, maar eenmaal thuis in een donkere kamer valt het beeld als een kaartenhuis in elkaar. Heel jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEJ
  • Laatst online: 14:22

MEJ

Klopt inderdaad. Zag even niet dat de 75 inch een IPS paneel is ipv VA. Bijzondere keuzes af en toe bij Sony de laatste jaren.

Apple | LEGO | Sony Playstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren ben ik maar eens op pad met een hardeschijf vol content om wat toestellen te bekijken. Van al die demoloops word je ook niks wijzer, dus ik was blij om een keertje SDR en HDR films te kunnen bekijken.

Ik heb een 75" Samsung NU8000 en een 65" Samsung Q7FN bekeken. Ik wilde de eerste graag in 82" zien en de tweede in 75", maar je kan niet alles hebben. Helaas waren de lichtomstandigheden niet ideaal, dus ik heb nog geen oordeel over de de kwaliteiten in een donkere kamer, maar dat laat zich bij edge lit toestellen wel enigszins raden natuurlijk.

Met HDR content is het kleurbereik van de Q7FN zichtbaar beter dan bij de NU8000, maar het verschil is subtiel. Daarbij weet de Q7FN er wat meer helderheid uit te persen en ook dat is gunstig bij HDR content. Verder zijn de verschillen in prestaties klein te noemen en dat maakt de NU8000 een bijzonder goede performer voor het geld als je bedenkt dat de 75NU8000 even veel kost als de 65Q7FN (adviesprijzen van Samsung).

Als de beeldmodus eenmaal op 'film' staat en de andere settings voor het beeld zijn aangepast dan zetten deze TV's een erg 'filmisch' beeld neer. Het is lastig te omschrijven maar de algehele look & feel van het beeld is duidelijk anders dan bij Sony of Philips LCD TV's. Ik vind dat positief, maar dit kan uiteraard per persoon verschillen. Schaduwdetails zijn sinds de 2016 KS series al prima in orde en ook nu is dat niet anders. De absolute zwartwaardes van een OLED TV mogen dan niet gehaald worden, maar alle gradaties in donkere scènes zijn duidelijk zichtbaar, ook met veel omgevingslicht. Al met al zijn het fraaie toestellen waarbij de Q7FN meer te bieden heeft, maar ik niet weet of het de meerprijs waard is tov de NU8000.

Ook heb ik nog even de Q7FN en Q9FN naast elkaar kunnen zien, maar helaas alleen met de standaard Samsung demo content. Daar was niet veel uit op te maken behalve dat de Q9FN een betere antireflectie coating heeft wat voor betere zwartwaardes zorgt bij veel omgevingslicht (dit komt niet door FALD) en samen met de hogere haalbare helderheid heeft de Q9FN gewoon een veel beter contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig ben ik toch niet de enige die zich afvraagt hoe de beleving van schermgrootte zich verhoudt met de kwaliteit. Op het AVSforum hebben ze een artikel met een gekoppeld topic aangemaakt om te kijken hoe anderen hierover denken. Het is jammer dat de prijzen in de US nogal verschillen met onze prijzen en ook het modellen aanbod wijkt soms af. Zo is in de US op dit moment de Sony XF9005 (X900F) héél erg populair in 85", terwijl wij niet groter dan 75" geleverd krijgen. Maar toch, nu bijvoorbeeld een Samsung 75MU7000 en 82MU7000 voor € 1999,- en € 3399,- in de pricewatch staan, samen met een hoop andere 75" modellen onder de € 3000,- kunnen wij ons hetzelfde afvragen zolang er geen fysieke beperking is in de ruimte waar de TV geplaatst zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onur.b
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik ben op zoek naar een 75 inch tv en zit erg te twijfelen tussen de
SONY KD-75XE8596 en Samsung UE75MU7000. ik sta ook open voor andere alternatieven natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onur.b schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:02:
Ik ben op zoek naar een 75 inch tv en zit erg te twijfelen tussen de
SONY KD-75XE8596 en Samsung UE75MU7000. ik sta ook open voor andere alternatieven natuurlijk :).
100% de Samsung. Alleen maar omdat de Sony een IPS paneel heeft met een laag contrast, anders was de Sony waarschijnlijk meer interessant geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:53
Leuk topic om te lezen en herkenbare overwegingen. Zit met precies dezelfde afweging, nu gaan voor een 65' OLED met de verschillende cashbacks van Philips en LG of even doorsparen voor een 75' LED XF9005.

Iemand ervaring met retourneren van een TV via een webshop? Zit er aan te denken om een 65' te bestellen en thuis de knoop door te hakken of dat voldoende is. Bij de verschillende winkels vind ik het lastig te vergelijken en in te schatten hoe een TV tot zijn recht komt in mijn donkere bioskamer van 3,8 bij 3,8 en een kijkafstand van max 2,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LCHero schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:06:
Leuk topic om te lezen en herkenbare overwegingen. Zit met precies dezelfde afweging, nu gaan voor een 65' OLED met de verschillende cashbacks van Philips en LG of even doorsparen voor een 75' LED XF9005.

Iemand ervaring met retourneren van een TV via een webshop? Zit er aan te denken om een 65' te bestellen en thuis de knoop door te hakken of dat voldoende is. Bij de verschillende winkels vind ik het lastig te vergelijken en in te schatten hoe een TV tot zijn recht komt in mijn donkere bioskamer van 3,8 bij 3,8 en een kijkafstand van max 2,5 meter.
Jij zit eigenlijk in de meest vervelende situatie (luxe probleem, maar toch...). Op 2,5 meter afstand is 65" in principe groot genoeg en zéker een dedicated en donkere ruimte schreeuwt gewoon om OLED. Aan de andere kant zal ook op 2,5 meter een 75" paneel meer immersive zijn. Ik ga wel eens op 2,2 meter van mijn 65" OLED TV zitten/liggen en dan denk ik wel 'wow, dit is vet!' Het 'probleem' is alleen dat hoe dicht je ook op het beeld gaat zitten, je je altijd beseft dat het een 65" paneel is en dat doet stiekem toch een beetje afbreuk aan je eigen thuis-IMAX gevoel. Dit heeft te maken met dat het bioscoopgevoel begint bij een minimum grootte waarop het beeld getoond wordt. Filmmakers regiseren hun films met het grote canvas in hun achterhoofd en de cinematografie is daarop ingesteld. Dit is ook de reden dat ik aan 82" zit te denken, maar je betaalt een hoge premium voor die 7" extra over een 75" TV.

Ga eens kijken in een winkel waar ze 65" en 75" TV's hebben staan en houd dan je thuisafstand van 2,5 meter aan. Let dan niet op de beeldkwaliteit, maar de impact die de grootte op je maakt. Als je bij 75" een veel groter wow gevoel krijgt, dan maakt dat de keuze misschien wat makkelijker.

De Sony 75XF9005 is een erg interessante TV, die vooral in US geroemd wordt vanwege de zeer gunstige prijs/prestatie verhouding, maar hier in NL vind ik de XF9005 lijn gewoon te duur. De 75" versie begon op €4499,- en is nu gezakt naar €3999,-. Dit moet naar mijn mening sowieso naar € 3499,- zakken voordat ik net zo lyrisch ga worden als in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
Luxeprobleem slaat de spijker op z'n kop inderdaad. Gisteren op oude beamer op 80+ inch gekeken en dat cinema gevoel blijft wel erg gaaf. Heb op het werk zowel een 65 als 75 inch staan en al met stoeltje voor gaan zitten. 75 is beduidend meer cinema, maar de 65 voelt ook nog groots aan met het idee dat Oled dan betaalbaar is. Ik twijfel gewoon lekker verder :)

Ik heb overigens voor de 75Xf900 wel prijs van E3500 gekregen bij plattetv.nl. Maar wil er niet meer aan uitgeven dan E3.000. Vind E1.000 al een aardige stap voor 10 inch extra en geen oled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 17:39
Jullie weten dat dit een probleem is dat nooit ophoudt hé? Wanneer je die 75 inch een paar maanden hebt hangen, wil je toch een 85 inch, en daarna blijkt die toch wel wat groter te kunnen, etc etc etc... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LCHero schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:04:
Luxeprobleem slaat de spijker op z'n kop inderdaad. Gisteren op oude beamer op 80+ inch gekeken en dat cinema gevoel blijft wel erg gaaf. Heb op het werk zowel een 65 als 75 inch staan en al met stoeltje voor gaan zitten. 75 is beduidend meer cinema, maar de 65 voelt ook nog groots aan met het idee dat Oled dan betaalbaar is. Ik twijfel gewoon lekker verder :)

Ik heb overigens voor de 75Xf900 wel prijs van E3500 gekregen bij plattetv.nl. Maar wil er niet meer aan uitgeven dan E3.000. Vind E1.000 al een aardige stap voor 10 inch extra en geen oled.
Eigenlijk is dat ook een beetje een jammerlijke aanbieding als je bedenkt dat je een LG 65C8 van € 3999,- voor € 2799,- kan krijgen. Dan zou ik die Sony zeker ook graag rond de € 2999,- zien.

Ik ga morgen (als ik tijd heb) eens kijken voor een 75" Q7FN. Ik denk dat dit een hele mooie allrounder kan zijn voor monitor, film en game doeleinden. De nagenoeg 100% DCI-P3 dekking is voor mij erg gunstig voor het proofen van grote prints. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

Major_ton schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:11:
[...]

100% de Samsung. Alleen maar omdat de Sony een IPS paneel heeft met een laag contrast, anders was de Sony waarschijnlijk meer interessant geweest.
IPS heeft goede kijkhoeken, warme kleuren, hoge helderheid. Geen backlight bleeding bij de Sony. En sluit naadloos aan op een PS4 Pro (UHD, HDR, latency optimaal).
Contrast is ruk, maar kan je compenseren door de omgeving te dimmen ipv in het duister kijker.

Verder ken ik de Samsung niet maar AndroidTV op de Sony in combinatie met een vlotte processor is mooi volwassen geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
MrJayMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:24:
[...]

IPS heeft goede kijkhoeken, warme kleuren, hoge helderheid. Geen backlight bleeding bij de Sony. En sluit naadloos aan op een PS4 Pro (UHD, HDR, latency optimaal).
Contrast is ruk, maar kan je compenseren door de omgeving te dimmen ipv in het duister kijker.

Verder ken ik de Samsung niet maar AndroidTV op de Sony in combinatie met een vlotte processor is mooi volwassen geworden.
Dan zou ik toch 100% voor een xe9005 gaan voor zover die nog te krijgen is. Wel een VA scherm en radicaal gedaald in prijs. Heb m zelf sinds vorig jaar september en nog steeds een waanzinnig beeld. Wellicht ook omdat de 75 inch als enige geen samsung paneel heeft. Heb er zelf nog redelijk veel voor moeten betalen maar inmiddels nagenoeg gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrJayMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Een IPS paneel heeft een betere kijkhoek, maar echt goed is het nog steeds niet te noemen. Warme kleuren is onzin, aangezien dit een instelling betreft en gekalibreerd zouden de kleuren (binnen het haalbare bereik) hetzelfde moeten zijn als elke andere TV. Ook een Samsung of LG TV sluiten naadloos aan op de PS4 (Pro) met UHD, HDR en een lage inputlag. Het contrast is inderdaad ruk met een ratio van nog geen 900:1 en zelfs bias lighting doet daar niks aan. Ik heb van de week nog naar een 75XF85 en 75XF90 staan kijken die naast elkaar staan en dan wordt het verschil toch héél snel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:21
Leuk topic, zelf twijfel ik tussen de LG 65C8 en een Samsung 75NU8000. Ik heb nu een 55H7000, maar als ik de Rtings review van de NU8000 leesz is het het gewoon (net) niet.

Zoals zo vaak genoemd is 77" OLED te duur, net als de X900F (in Europa). Jammer :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
Major_ton schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Eigenlijk is dat ook een beetje een jammerlijke aanbieding als je bedenkt dat je een LG 65C8 van € 3999,- voor € 2799,- kan krijgen. Dan zou ik die Sony zeker ook graag rond de € 2999,- zien.

Ik ga morgen (als ik tijd heb) eens kijken voor een 75" Q7FN. Ik denk dat dit een hele mooie allrounder kan zijn voor monitor, film en game doeleinden. De nagenoeg 100% DCI-P3 dekking is voor mij erg gunstig voor het proofen van grote prints. Ik ben benieuwd.
Zal ook wel mee tee maken hebben dat het een nieuw model is. Vind het nu ook nog teveel geld. Hopelijk richting december weer wat meer van de prijs af. Kijkend naar prijsverloop van de modellen van vorig jaar zou dat zeker moeten kunnen. Zoals ik er nu in sta ga ik dan voor de 75XF9005. Reviews zijn ook positief over de zwartwaardes in een donkere kamer. En 75' is net wat meer cinemagevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Major_ton schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:35:
[...]

De 65C8 kan nog iets goedkoper en heeft nu ook 500 cashback.

Hdtvteest.co.uk heeft een head on comparison van de C8 vs QF9 gemaakt op YouTube, trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door S0epkip op 01-06-2018 15:14 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
LCHero schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Zal ook wel mee tee maken hebben dat het een nieuw model is. Vind het nu ook nog teveel geld. Hopelijk richting december weer wat meer van de prijs af. Kijkend naar prijsverloop van de modellen van vorig jaar zou dat zeker moeten kunnen. Zoals ik er nu in sta ga ik dan voor de 75XF9005. Reviews zijn ook positief over de zwartwaardes in een donkere kamer. En 75' is net wat meer cinemagevoel.
De 900F heeft zeker mooi beeld, maar vind je het ook twee keer zo mooi als de 75NU8000? Want hij kost wel het dubbele.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
S0epkip schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:16:
[...]

De 900F heeft zeker mooi beeld, maar vind je het ook twee keer zo mooi als de 75NU8000? Want hij kost wel het dubbele.
Het verschil in prijs is wel wat kleiner volgens mij. ;) Reden dat ik nu de Sony in gedachten is de FALD vanwege het gebruik in mijn donkere kamer voor films en games. Lees in de verschillende reviews dat daar belangrijk verschil zit tussen de TV's. En dan geef ik liever net wat meer uit voor de komende paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
2399 (2699-300 cashback) versus 3999 op basis van de huidige internetprijzen. Er zal wel wat onderhandelt kunnen worden natuurlijk..

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onur.b
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02-2023
bedankt voor de tips , ik ben gegaan voor de Samsung 75mu7000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onur.b schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:57:
bedankt voor de tips , ik ben gegaan voor de Samsung 75mu7000.
Gefeliciteerd! Laat ons weten hoe die bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat ik uit ga komen op 75". De Samsung 82" versies zijn het gewoon net niet en dat gaat denk ik storend zijn op de lange termijn. Sony levert in NL geen 85XF9005 en anders zou die hier toch waaay overprized zijn. De 85XF8596 is nog een optie, maar die moet ik eerst zien. Waar ik alleen nog een beetje voor ben met met 75" is dat het na een weekje alweer gewend is en dat het wel weer groter mag. Daar ga je met 85" geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 23:13
Ik zou als ik al een 65" oled heb niet voor 75" gaan. Te beperkte overgang. Ik heb zelf al jaren een 65" plasma en deze wordt op termijn vervangen door een 85" model. Groter past niet ivm vrijstaande muur in de kamer die niet breder is :)

Laat je niet opjagen om nu iets te kiezen. 85" wordt gangbaar en dan heb je denk ik meer profijt lange termijn. Bigger is better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren heb ik even de 85XF8596 aan de tand kunnen voelen en man oh man, wat een bakbeest is dat zeg. De motion is prima op dat ding en ook de helderheid ligt hoger dan ik had verwacht. Er komt veel meer licht vanaf dan bij zijn kleinere 75 inch IPS variant. Van blooming is geen sprake, want dit toestel heeft geen local dimming. Vanwege het aanwezige omgevingslicht was het moeilijk om de zwartwaardes te beoordelen, maar op het eerste gezicht zag het er indrukwekkend uit.

Twee weken terug liep ik de winkel binnen om een Samsung 75Q7FN te bestellen. Ik was er 99,9% zeker van. Eenmaal daar kon ik het niet laten om nog even wat content te testen op een 65 inch versie en ik was enigszins teleurgesteld in wat ik zag, met name wat motion betreft. Dat zette mijn peilen op de Sony 75XF9005, maar nu ik de 85 inch versie heb gezien twijfel ik alleen maar nog meer. Ja het is echt een uber luxe probleem, maar ik kom er gewoon niet uit.

Uiteindelijk gaat het toch om aardig wat geld en ik ben bang dat als ik voor de 75XF9005 kies ik mij af blijf vragen 'wat als er nu 85 inch voor mijn neus had gestaan?' Hetzelfde geldt als ik de 85XF8596 kies. Wat mis je dan zonder de local dimming, X1 Extreme chipset en Dolby Vision van de 75XF9005? Kak....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:24
Onlangs de 65inch c8 gekocht. Nu voelt de 55inch c7 bij mijn ouders een stuk kleiner. Bigger is better. Als ik geld en plaats had zou ik voor de grootst mogelijke TV gaan.

Heeft er iemand hier een 77inch+ OLED?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:40
Major_ton schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:40:
Uiteindelijk gaat het toch om aardig wat geld en ik ben bang dat als ik voor de 75XF9005 kies ik mij af blijf vragen 'wat als er nu 85 inch voor mijn neus had gestaan?' Hetzelfde geldt als ik de 85XF8596 kies. Wat mis je dan zonder de local dimming, X1 Extreme chipset en Dolby Vision van de 75XF9005? Kak....
Als het je gaat om filmbeleving, dan zou ik de 85 inch kiezen. De 85XF8596 is echt een hele vette tv. De stap van 65 inch naar 75 inch is gewoon te klein. 8)
Wel ga je dan verliezen op HDR en DB, want ik dacht dat de helderheidspiek zo tegen de 400 nits zit, wat wel veel licht is, maar ver onder de norm voor goede HDR.
Ik kijk veel films en vind bijv, Dolby Vision een mooie bonus, maar geen must. Een goede film blijft een goede film.
De direct lit voor de 85 inch versie geeft wat vertrouwen dat clouding niet aanwezig is. Er zijn wel reviews van de 65 inch versies van de XE8596 (Edge Lit), die berichten over wat clouding maar relatief weinig DSE. Voor de rest was motion in orde en beeldkwaliteit voor HD en Bluray prima in orde, wat verder voldoende vertrouwen geeft voor een gok op de 85 inch versie.

[ Voor 5% gewijzigd door Shocked op 10-06-2018 22:29 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shocked schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:26:
[...]

Als het je gaat om filmbeleving, dan zou ik de 85 inch kiezen. De 85XF8596 is echt een hele vette tv. De stap van 65 inch naar 75 inch is gewoon te klein. 8)
Wel ga je dan verliezen op HDR en DB, want ik dacht dat de helderheidspiek zo tegen de 400 nits zit, wat wel veel licht is, maar ver onder de norm voor goede HDR.
Ik kijk veel films en vind bijv, Dolby Vision een mooie bonus, maar geen must. Een goede film blijft een goede film.
De direct lit voor de 85 inch versie geeft wat vertrouwen dat clouding niet aanwezig is. Er zijn wel reviews van de 65 inch versies van de XE8596 (Edge Lit), die berichten over wat clouding maar relatief weinig DSE. Voor de rest was motion in orde en beeldkwaliteit voor HD en Bluray prima in orde, wat verder voldoende vertrouwen geeft voor een gok op de 85 inch versie.
Hahaha ja geef nog maar even een duwtje in de goede richting. Wat luxe problemen betreft is alcohol soms een goede raadgever. Je wordt dan baldadig en bent eerder geneigd om te kiezen wat je van binnen écht wilt. Maar helaas, zelfs na een flinke dosis whisky twijfel ik nog steeds enorm. Dat geeft wel aan dat ik het echt niet weet. (niet dat ik serieus ben gaan drinken om een keuze te maken, maar you get the point).

Wat betreft de tech specs. De kleinere IPS variant is gemeten op 500+ nits voor HDR en ik heb de 75XF8596 naast de 75XF9005 gezien en dat verschil is GROOT. De 85XF8596 perst er veel meer helderheid uit dan de 75" versie en ik denk dat 700 nits wel gehaald wordt. Dit is wel een gok, want ik heb het niet kunnen meten. Wat ik wel dacht was 'wow, dit is duidelijk meer licht dan mijn OLED TV' dus ik heb goede hoop. Het enige wat ik niet weet is hoe de ervaring in een donkere kamer zal zijn, aangezien er in de winkel teveel licht scheen om de zwartwaardes te beoordelen. Zonder FALD kan dat nog wel eens een ding zijn natuurlijk.

Aan de andere kant... Gamen op 85 inch... Whaaaa *O* _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
Zo, de knoop voorlopig doorgehakt. Zojuist een 75XE9005 besteld. Wilde eigenlijk wachten op prijsdalingen van XF variant, maar gezien de diverse reviews en het grote prijsverschil van E900 deze keuze gemaakt. Ben erg benieuwd hoe de TV presteert in mijn donkere game kamer. Mocht het zwart toch tegenvallen ga ik voor een 65' Oled. Luxeprobleem bijna opgelost. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LCHero schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:57:
Zo, de knoop voorlopig doorgehakt. Zojuist een 75XE9005 besteld. Wilde eigenlijk wachten op prijsdalingen van XF variant, maar gezien de diverse reviews en het grote prijsverschil van E900 deze keuze gemaakt. Ben erg benieuwd hoe de TV presteert in mijn donkere game kamer. Mocht het zwart toch tegenvallen ga ik voor een 65' Oled. Luxeprobleem bijna opgelost. 8)7
Whoppaaa!! Lekker zeg! Wat voor een deal heb je kunnen maken? Ik ben heel benieuwd hoe die je gaat bevallen. Zaterdag ga ik ook de knoop doorhakken. Of er komt een 75XF9005 of een 85XF8596. Alle meningen, ideeën, suggesties, opvatting en tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
Major_ton schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:59:
[...]

Whoppaaa!! Lekker zeg! Wat voor een deal heb je kunnen maken? Ik ben heel benieuwd hoe die je gaat bevallen. Zaterdag ga ik ook de knoop doorhakken. Of er komt een 75XF9005 of een 85XF8596. Alle meningen, ideeën, suggesties, opvatting en tips zijn welkom!
Een tweedekans bij plattetv.nl voor E2600. Moet in absolute nieuwstaat verkeren. Met zichttermijn van 14 dagen en gewone garantie durf ik het wel aan. Ook veel goede ervaringen in het 2017 topic gelezen.

Wat jouw afwegingen betreft, je had een mooie deal voor de XF9005 toch? Lijkt mij groot zat en komt beter uit de reviews qua en beeld en specs. Maar bij aanhoudende twijfel voor de grootste gaan, want dat is een soort spijt die vanzelf opkropt. Ik vind 85' zelf echt niet nodig gezien kijkafstand en kamer. Dat kan ik voor jou situatie niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Of er komt een 75XF9005 of een 85XF8596. Alle meningen, ideeën, suggesties, opvatting en tips zijn welkom!
Nou, hier een voorzetje:
De 75XF9005 is echt een TV met mogelijkheden (Dolby Vision, X-Motion, Fald, zeer zuiver beeld door X1 Xtreme chipset) terwijl de 85XF8596 meer beleving is. Vind je gadgets ook interessant, dan zou ik voor de 75XF9005 kiezen terwijl ik de 85XF8596 meer een soort grote monitor vind, die je haast ook door een goede 4K projector zou kunnen vervangen - om het maar eens zo uit drukken.

Om je het nog wat moeilijk te maken, hier een link met goede grafieken en metingen van de 65XF9005:

https://www.avcesar.com/t...y-kd-65xf9005/page-1.html

Google translate is your friend, tenzij je goed frans kent natuurlijk :+

Wat ze daar zeggen kan ik uit de praktijk beamen. Ook dat de XF9005 echt mooi dieprood kan weergeven, plasma-like.
Ik zou je stoel een meter dichterbij zetten en de 75XF9005 proberen. Dat is echt een zeer interessante tv, ook voor 4K games (25 ms) en films.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LCHero en @Shocked. Goede redenaties! Het maakt het er niet makkelijker op :N oOo
Wat de prijzen betreft er is ook geen mega groot voordeel voor de een of de ander. Voor de 75XF9005 betaal ik € 2.500,- en voor de 85XF8596 komt het op € 3.000,- uit.* Rationeel bekeken is de 75XF9005 de betere TV, punt. Aan de andere kant heb ik al eerder kwaliteit over kwantiteit gekozen door voor een 65" OLED te gaan ipv een 75" LCD. Misschien moet het muntje nu maar eens de andere kant op vallen. Het leuke is, je kan niet echt fout gaan met dit. Beide zijn heel gaaf, een tikkeltje onnodig en ik realiseer mij dat voor een hoop anderen een knappe 49 inch TV al een brug te ver is. Als je het zo bekijkt moet ik niet zeuren!

*Dit zijn persoonlijke deals die ik helaas niet kan delen met anderen. Ik zou het zeker doen als het wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
Lees hier al een tijdje stiekem mee. Situatie: nieuw huis, nieuwe woonkamer met een 43" Sony LCD. Paste prima in ons vorige huis maar is hier een beetje verloren. Geluid is sonos playbar+rears+sub dus dat hoeft de TV niet te doen. Input is 99% van de tijd een chromecast. Zit nu ook een beetje te kijken voor groter en wil eigenlijk gelijk richting bioscoop formaat gaan. Zitafstand is ongeveer 5 meter dus 65/75" zou al zeer leuk zijn. Door dit topic toch getriggered om ook maar eens naar 85" te gaan kijken :P.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:46
Ik kijk al 10 jaar lang naar een 32" Samsung LCD tv. Meegenomen vanuit mijn slaapkamer in ouderlijk huis en daarna 2 jaar in een flat gehangen en nu inmiddels alweer 2 jaar in ons nieuwe huis. De tv wordt vaker omschreven als postzegel op de muur. Na 10 jaar heeft de tv zijn dienst bewezen en mag zijn opvolger aantreden. Heel erg getwijfeld tussen 55" OLED en 65" LCD. OLED heeft beter beeld maar zowat elke tv is 10x beter qua beeld dan wat ik nu heb. Zowat iedereen die ik erover gesproken heb zegt dat 65" te groot is maar na meermaals opmeten en in de winkel te zijn geweest leek de 55" me toch een tikje te klein. Dus gister de Sony 65XE9005 besteld. Het design van deze is erg mooi en ik kon alleen maar positieve reviews vinden van dit model. Dus ben heel erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Major_ton schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:42:
@LCHero en @Shocked. Goede redenaties! Het maakt het er niet makkelijker op :N oOo
Wat de prijzen betreft er is ook geen mega groot voordeel voor de een of de ander. Voor de 75XF9005 betaal ik € 2.500,- en voor de 85XF8596 komt het op € 3.000,- uit.* Rationeel bekeken is de 75XF9005 de betere TV, punt. Aan de andere kant heb ik al eerder kwaliteit over kwantiteit gekozen door voor een 65" OLED te gaan ipv een 75" LCD. Misschien moet het muntje nu maar eens de andere kant op vallen. Het leuke is, je kan niet echt fout gaan met dit. Beide zijn heel gaaf, een tikkeltje onnodig en ik realiseer mij dat voor een hoop anderen een knappe 49 inch TV al een brug te ver is. Als je het zo bekijkt moet ik niet zeuren!

*Dit zijn persoonlijke deals die ik helaas niet kan delen met anderen. Ik zou het zeker doen als het wel kon.
Waar staat de 75xf9005 voor 2500€ dan ?
Staat overal voor 4000€ !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-07 15:27
Grandisimo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Waar staat de 75xf9005 voor 2500€ dan ?
Staat overal voor 4000€ !
Neem dan ook gewoon even de moeite het hele bericht te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:57
[...]

Ik zou persoonlijk voor die 75XF9005 gaan. Op alle vlakken de betere tv. Nieuwere Spec en hoger serienummer.
die XFserie heeft ook een feature die weer net ff beter is qua motion tov het jaar ervoor. Dat schijn je toch wel echt te merken als ik de reviews mag geloven.

75 of 85 inch is allebei f*cking groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
85" is wel echt serieus groter dan een 75", zie ook het eerder gepostte plaatje. Dat verschil is groter dan tussen een 65 en75".

Hier ook een 85" naast een 75" (zoals in het 2018 Sony topic gepost)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NUsdoK5WjtrrY6eUxS72MNUE/full.jpg

Als de OLED nog blijft dan zou je die voor HDR gebruik kunnen inzetten. Voor HDR zou je toch wel iets van local dimming willen hebben ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
apis29 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:57:
85" is wel echt serieus groter dan een 75", zie ook het eerder gepostte plaatje. Dat verschil is groter dan tussen een 65 en75".
Hoe moet ik dat voor me zien?
Verschil is relatief toch juist kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Arjant2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:59:
[...]

Hoe moet ik dat voor me zien?
Verschil is relatief toch juist kleiner?
Zie apis29 in "Hoe groter, hoe beter? 65" vs 75" and beyond."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Raar om te zien.
Zo is verschil tussen 55 en 65 inch groot om te zien, van 65 naar 75 inch klein en van 75 naar 85 weer groot? Is dat niet gezichtsbedrog? Klinkt in ieder geval niet logisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 13-06-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Ja als je die vijf tv's op rij ziet in wat meer foto's lijkt het wel te kloppen die verhouding. Die 75 " lijkt echt klein naast de 85" (de middelste is een 60" met rechts ervan een 65 en op de hoek een 55")

[ Voor 20% gewijzigd door apis29 op 13-06-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Als je max. 2 meter van je TV af zit moet je helemaal niet aan een 75" TV willen beginnen. Waarschijnlijk is je woonkamer dan ook naar dat formaat gebouwd (lees: niet gek groot) en dan staat het zo plebs als je een gigantische tv aan de muur hebt hangen.

My two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tassadar32 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:48:
Lees hier al een tijdje stiekem mee. Situatie: nieuw huis, nieuwe woonkamer met een 43" Sony LCD. Paste prima in ons vorige huis maar is hier een beetje verloren. Geluid is sonos playbar+rears+sub dus dat hoeft de TV niet te doen. Input is 99% van de tijd een chromecast. Zit nu ook een beetje te kijken voor groter en wil eigenlijk gelijk richting bioscoop formaat gaan. Zitafstand is ongeveer 5 meter dus 65/75" zou al zeer leuk zijn. Door dit topic toch getriggered om ook maar eens naar 85" te gaan kijken :P.
Op 5 meter afstand heb je met een 65" TV absoluut geen bioscoop gevoel. Ik heb er nu op 4,5 meter ook last van. Dat gezegd hebbende vind ik 65" voor in de woonkamer wel genoeg aangezien het primair een woonkamer is en geen TV kamer. Op mijn kantoor heb ik daar geen last van en past 85" precies tussen de schuine wanden van de nok. Voor een groot deel draait het ook om perceptie. Toen ik voor het eerst de 85XF8596 zag, was dit bij PlatteTV.nl in Amsterdam. Dat is een hele ruime winkel met een heel hoog plafond en dacht oprecht dat het een 75" model betrof. Als je in het nieuwe huis een grote muur hebt waar de TV voor geplaatst wordt, dan kan een 85" whopper wel eens een ideale maat zijn in jouw situatie. De prijs is nu érg interessant in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Major_ton schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Op 5 meter afstand heb je met een 65" TV absoluut geen bioscoop gevoel. Ik heb er nu op 4,5 meter ook last van. Dat gezegd hebbende vind ik 65" voor in de woonkamer wel genoeg aangezien het primair een woonkamer is en geen TV kamer. Op mijn kantoor heb ik daar geen last van en past 85" precies tussen de schuine wanden van de nok. Voor een groot deel draait het ook om perceptie.
In deze context is de keus snel gemaakt: de 85 inch natuurlijk.

Ik vermoed dat je in je woonkamer ook geen slechte tv hebt staan of in ieder geval een degelijke oled. De 85 inch biedt veel overweldigend speelplezier en ook ik heb gekozen voor wat mindere tv dan een oled (65XF9006 versus 55E6) en heb daar absoluut geen spijt van ondanks de het zwart van de oled echt beter is etc. Size doet echt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-08-2024
Ook ik lees dit topic al enkele dagen mee.

Zit te twijfelen tussen een 65" en 75" televisie. Op dit moment heb ik besloten om voor een 75" te gaan, maar vraag me wel steeds af of ik niet beter voor kwaliteit moet gaan en dus een 65" televisie moet gaan kopen. Ik gebruik de televisie eigenlijk voor 3 zaken.
1. Voetbal kijken (1080i)
2. Gedownloade films en Netflix kijken
3. Gamen (Playstation 4)

De Sony 75XF9005 lijkt mij top, maar op dit moment helaas buiten mijn budget. Iemand een aanrader voor een andere tv van rond de 2500 euro?

Is de Sony KD-75XE9005 van vorig jaar of de KD-75XF8596 echt veel slechter dan de KD-75XF9005 van dit jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door crobo op 13-06-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crobo schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 16:50:
Ook ik lees dit topic al enkele dagen mee.

Zit te twijfelen tussen een 65" en 75" televisie. Op dit moment heb ik besloten om voor een 75" te gaan, maar vraag me wel steeds af of ik niet beter voor kwaliteit moet gaan en dus een 65" televisie moet gaan kopen. Ik gebruik de televisie eigenlijk voor 3 zaken.
1. Voetbal kijken (1080i)
2. Gedownloade films en Netflix kijken
3. Gamen (Playstation 4)

De Sony 75XF9005 lijkt mij top, maar op dit moment helaas buiten mijn budget. Iemand een aanrader voor een andere tv van rond de 2500 euro?

Is de Sony KD-75XE9005 van vorig jaar of de KD-75XF8596 echt veel slechter dan de KD-75XF9005 van dit jaar.
De XE9005 is nog steeds een hele goede TV. Wat mist tegenoverde XF9005 variant is Dolby Vision, X-Motion Clarity en zo'n 150 nits in piek helderheid. Wat misschien het meest vervelend aan de XE9005 is, is de motion bug met 50Hz content. Je zou dit even moeten Googlen of in het Sony 2017 topic moeten navragen, maar het komt er op neer dat na elke camera wisseling het beeld heel even hapert.

De 75XF8596 is een TV met IPS paneel en komt niet in de buurt van de prestaties van de XE en XF9005 modellen. Bij de Mediamarkt Arena staan de 75XF9005 en 75XF8596 naast elkaar en dan ben je héél snel genezen. Dit geldt ook voor de voorgaande modellen. Alleen de 85" versie uit de XF85xx serie heeft een VA paneel en dat is waarom die op mijn shortlist staat.

To 75XF9005 or to 85XF8596... That is the question. En ik ben er nog steeds niet uit :F

[ Voor 16% gewijzigd door Major_ton op 13-06-2018 18:54 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.