Hier ook een 85" naast een 75" (zoals in het 2018 Sony topic gepost)

Als de OLED nog blijft dan zou je die voor HDR gebruik kunnen inzetten. Voor HDR zou je toch wel iets van local dimming willen hebben ...
Ook belangrijk om te weten dat deze 75 inch versies niet bezel loos zijn zoals ze op de foto's doen vermoeden, ze hebben een ruim 1-1/2 a 2 cm brede alu rand rondom het scherm, ik heb er totaal 4 in huis gekregen (en weer direct retour gestuurd) via 3 webshops die beweerden dat hun de aan de 3 zijden bezel loze hadden, maar ik kreeg steeds 1 met deze dikke alu rand, dit betrof de UE75NU8000 en zowel de Samsung UE75MU7000.crobo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:51:
Na vele reviews bekeken te hebben ga ik toch voor de Samsung UE75NU8000 https://tweakers.net/pric...ung-ue75nu8000-zwart.html
Zeker niet de beste maar wel een goede prijs/kwaliteit voor dat formaat televisie. Morgen in de winkel bewonderen en dan einde van de maand aanschaffen. Mocht er in de tussentijd iemand mij toch willen overtuigen met een betere televisie voor hetzelfde geld (adviesprijs ~2600,-) als de ue75nu8000 dan sta ik daar graag voor open.
Zie hier de rand die ik bedoel.

Daarna besloten om de Q7FN te nemen, deze is bezel loos en heb er nog geen minuut spijt van gehad
Geen probleem
Grappige is dat het oude Ikea kastje ooit is gekocht voor een 32' Samsung en later een Panasonic plasma. Verhouding scherm vs kastje waren toen heel anders
[ Voor 14% gewijzigd door LCHero op 25-06-2018 06:54 ]
Inmiddels iets meer dan een maand Sony XE9405 hier hangen, komende van een LG 65B6 die binnen garantie defect was geraakt. 10" extra is wel erg lekker, al moet ik zeggen dat zelfs 75" op mijn zit afstand van 2,75m nog niet het echte bioscoop gevoel brengt, ik denk dat dat pas komt bij 100" of groter.Major_ton schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:12:
[...]
Ik had gedacht/gehoopt dat er wel meerderen zouden zijn hier die een 75" TV of groter overwegen of al hebben staan om hun bevindingen te delen.
Helaas zijn de 77" Oleds op dit moment nog 2x zo duur als mijn Sony was, dus als je groter wilt dan 65" is LCD voor de meeste mensen toch de enige optie. Als je 65" Oleds nu richting de 2.000 euro ziet gaan, zal de 77" toch ook richting de 3.500 moeten kunnen lijkt mij als de nieuwe fabriek open gaat, maar denk dat dat nog wel even kan duren.
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn nieuwe TV, hoge peak brightness voor HDR. Zwart waarden zijn erg goed door de 256 FALD zones, al is het niet zo goed als Oled, komt het erg in de buurt. Ook vind ik de near black er een stuk beter uit zien dan op de B6. Motion bij films is ook erg goed. Nadelen zijn oa de kijkhoek, het is nogal een spiegel overdag, zwarte balken zijn niet inkt zwart, bij SDR komt het wel in de buurt maar HDR zie je ze toch wel een beetje richting grijs gaan, al heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee, je kijkt toch naar de film en niet naar de balken.
@Major_ton Zou je niet beter even kunnen wachten totdat Sony de najaars line-up presenteert? Met een opvolger van de ZD9 en eventueel nog een XF940 ofzo, want hoe mooi de XF900 serie ook is, het blijft toch een beetje het mid-range model van dit jaar wbt FALD zones en peak brightness.

[ Voor 9% gewijzigd door desjaak909 op 25-06-2018 12:20 ]
Movies: letterboxd
Deze vanmorgen vroeg gemaakt toen ik het forum las dus inderdaad niet veel lichtVerwijderd schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:52:
[...]
Weinig te zien op deze foto's. Heb je niet gewoon een lichte waarin de verhoudingen met je interieur goed te zien zijn?
@Leoon. Bedankt voor de Blue Planet 2 tip
Met een vergelijk als deze is het handig om te weten dat de OLED TV een 2016 model betreft en dat een 2017 model er meer helderheid uit kan persen en een 2018 model zelfs nóg een stap verder gaat.
Uiteraard staat links op de foto's de Sony en rechts de LG, maar dat is wel duidelijk aan het formaat verschil.

Bron: 4K SDR Youtube demo
Ook met een 1080p Blu-ray, in dit geval Star Wars - The Force Awakens zijn de verschillen in helderheid niet enorm groot, al is de Sony nu wel duidelijker in het voordeel. De eerste foto laat beide TV's zien waar de helderheid gelijk is afgesteld en op de foto daaronder staan beide TV's op maximale helderheid ingesteld. Op beide foto's is de exposure van de camera 100% gelijk;

Met Dolby Vision zijn de rollen heel anders verdeeld. In 98% van de gevallen weet mijn 65B6 er meer helderheid uit te persen (wat opvallend is), alleen tijdens uitzonderlijk dynamische beelden wil de 75XF9005 zijn ballen laten zien en is het beeld véél meer helder dan op de 65B6. Dit komt echter maar zelden voor en is uiteraard geheel afhankelijk van het signaal.
Het is nog niet gelukt om beelden te fotograferen waarbij de Sony de (flink) hogere helderheid laat zien met DV content, aangezien Netflix een irritant overlay krijgt zodra het beeld op pauze staat. Ik zal proberen zsm dit op een andere manier te doen.
In het geval van Dolby Vision staat de Sony altijd op de maximale helderheid ingesteld, waarbij de op LG de setting OLED Light op 50 (van 100) staat om de juiste tone mapping aan te houden. Wanneer deze voor de grap toch op 100 wordt gezet is het verschil in helderheid groot in het voordeel van de LG.
Wat helaas ook opvalt is dat de 65B6 niet goed omgaat met kleuren tijdens een Dolby Vision signaal van Netflix. Ik heb het al eens eerder geroepen en nu weet ik het zeker, het beeld is te groen. Veel te groen. Dit is ook niet in te stellen, aangezien de opties om dit aan te passen 'greyed out' zijn tijdens een DV signaal. Ik heb nog geen DV discs kunnen proberen via een dedicated speler, maar de paar DV demo's die ik op een USB schijf heb staan, lijken geen last te hebben van een groene zweem. Ook kan ik niks zeggen over de 2017 en 2018 LG OLED modellen, aangezien ik die (nog) niet heb getest.

Het valt misschien op dat op de 65B6 de highlights meer blown-out zijn, maar dit komt door het beperkte dynamische bereik van de camera. In het echt zijn alle details in de highlights goed zichtbaar en is de LG iets meer helder dan de Sony (Raar maar waar).
In de meeste gevallen is het verschil in helderheid eigen te klein om op te vallen. Zie het Dolby Vision voorbeeld van Altered Carbon hieronder;

Dan zijn er nog de oh zo belangrijke zwartwaardes, alleen zijn die nou net heel moeilijk over te brengen op een manier zoals je het in het echt ziet. Uiteraard is zwart op een OLED TV altijd echt zwart en hoewel de 75XF9005 het naar mijn idee behoorlijk goed doet, zijn er geregeld momenten waarop het verschil erg duidelijk is. De zwarte balken boven en onder cinemascope content lichten regelmatig een beetje op. Soms helemaal en soms een bepaald deel, afhankelijk van welke zone meer licht moet geven. Het fijne is echter, dat dit tijdens het kijken bijna nooit opvalt, want met een 75 inch TV vallen die zwarte balken al snel buiten je focusveld en kijk je alleen naar de content. Tot nu toe is blooming in de content zelf mij nog niet opgevallen en dat is zéker positief! Over het algemeen zal je wat de zwartwaardes betreft en de algehele contrast beleving weinig te klagen hebben met de Sony en de beperkingen in het zwart vallen vooral op omdat er nu een OLED TV naast staat. Dan merk je wel dat de 65B6 een meer 'tastbaar' beeld neerzet met een groter 3D gevoel.

Deze foto is het beste te bekijken op een laptop of PC en wanneer je er op klikt. Je ziet dan duidelijk de light bleed in de linker helft van de zwarte balken op de 75XF9005.
Een tijdelijke conclusie: Ik ben nóg meer overtuigd van de kwaliteiten van de OLED techniek dan ik al was. Als je, zoals ik, niet bang bent voor burn-in en je zoekt een 55 of 65 inch TV, dan is een OLED TV eigenlijk een no-brainer (persoonlijke mening). Aan de andere kant ben ik voor een groot deel ook aangenaam verrast met wat de 75XF9005 presteert. Het is echt een hele mooie TV en geeft een fantastisch beeld. Het pleit voor beide TV's vind ik dat ik écht niet weet welke van de twee ik zou houden wanneer ik voor die keuze zou komen te staan. Want daar draait het in dit topic eigenlijk om; 65" OLED of 75" LCD? De 65B6 geeft een mooier, voller, contrastrijker beeld, maar het verschil is meestal té klein om vol voor OLED te gaan. Hetzelfde geldt voor het formaat. 75 inch is absoluut meer indrukwekkend dan 65 inch, maar ook nu is het verschil eigenlijk té klein om vol voor LCD te gaan. De verschillen heffen elkaar op en zo ben ik (en waarschijnlijk jullie ook) nog geen steek verder. Gelukkig hoef ik niet te kiezen
Ik zal de komende dagen nog wat meer voorbeelden proberen te posten.
Some infinities are bigger than others.
Ik ben toch weer om voor de 75XE9005, e.e.a. gelezen over bias lighting en de gok genomen met een Hue strip. En dat maakt een behoorlijk verschil zeg! Filmbalken zijn veel zwarter en blooming valt ook minder op. Het is er nog wel bij felle HDR beelden op een donkere achtergrond, maar nu zeker acceptabel.
Wat ook scheelt is dat ik de TV nog mocht gebruiken v/h weekend vanwege uitblijven van de LG. Dan maakt die 75' wel veel indruk. Vandaag even bij de Media Markt geweest en een 65' oogt dan toch klein.
Dus lange slingerweg, maar wel het doel bereikt. Nu tijd om te gaan genieten.
Gewoon de strip (2m + 1m uitbreiding) net binnen de randen opgeplakt. Wel beetje gepiel met de bochten met deze Hue strip, maar verspreiding licht lijkt goed. Twijfel of ik nog een meter erbij haal voor de onderkant. Zo ziet het er nu aan de achterkant uit:S0epkip schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:23:
[...]
Gaaf! Hoe ziet dat er aan de achterkant uit?
(En wat heb je betaald voor je 75XE9005?)
Heb E2600 betaald voor de TV en nu nog eens E100* voor de strip. Die E100 is het dubbel en dwars waard, echt een groot verschil in beleving contrast en zichtbaarheid blooming. En vind het ook rustiger om naar te kijken in een verdere donkere kamer.
* Zijn ook goedkopere varianten strips, maar ik heb veel van Hue in huis en werkt perfect. Hoef tegen m'n horloge maar 'Bios' te zeggen en hij springt op het goede (blauwige) licht en dimt alle andere lampen in de kamer.
*EDIT*Funky22 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:08:
De 82Q6 2019 gaat bij introductie al rond de €1000 hoger liggen dan de prijs van de huidige 82Q6
De prijs die ik van de 82Q7 2019 heb gehad reken daar maar niet op dat die bij black friday €2500 gaat zijn, zelf als die €3500 op black friday zou zijn zit je nog een goede €1100 onder de vermoedelijke aankoop prijs.
had een berekening gemaakt op basis van de 82NU8000, die zakte van €5.000 naar €2.500 tijdens BF. Maar de 82Q6 idd niet, al is die later in het jaar geïntroduceerd:
Achja, we gaan het meemaken tijdens BF. Meer dan €2.500 uitgeven voor een tv zie ik zelf niet zitten. Wellicht dan toch kijken naar 75 inch.
[ Voor 39% gewijzigd door G4mert op 20-02-2019 15:28 ]
Soap Opera Effect was wel even zoeken hoe die ellende uit te schakelen
ergens in menu heb je game/pc/movie door het op game te zetten schakel je heel die troep uit.
Gewone tv uitzendingen (heb één van de slechte tv providers die er bij ons is Scarlet (brol Proximus tv) maar die zijn gewoon top qua kwaliteit en een verbetering tov men 7 jaar oude 60inch.
De Netflix app werkt op de Tcl verrassend goed, beeld ziet er na het uitschakelen van Soap Opera Effect goed uit maar ik zie dat er daar nog ruimte voor verbetering is met een Isf calibiratie.
Netflix 4k/Hdr ook totaal geen last van ondertitels die je verblinden
Foto is genomen met een niet al te beste camera en tv instellingen staan zeker niet goed maar om toch een eerste indruk te geven.

Morgen de Htpc aansluiten en verder uittesten
https://discord.gg/x8uWt9
Als je recht voor de TV gaat zitten zou ik gewoon niet voor een ZF9 gaan. Zonde van het verlies in contrast tov de beter kijkhoek die je dan toch niet gebruikt.
De XE9005 heeft alleen wat tragere inputlag met een 1080p signaal. Zolang je PS4 Pro op 4K staat is er dus niks aan de hand en de inputlag op 1080p is nou ook weer niet onspeelbaar ofzo. De inputlag van de XF9005 is echt méér dan oké.
Goede 1080p content op een 75" scherm vind ik vanaf 2,5 meter al perfect kijken, dus maak je daar niet druk om.
Wat ik nog altijd niet snap is dat mensen zich zo druk maken om de combinatie van (zon)lichtval en een OLED TV. Het verschil tussen een FX9005 en een 2017/2018 model OLED TV is in dat geval te klein om doorslaggevend te zijn. Wat je wint in helderheid is beperkt en de XF9005 heeft meer last van reflecties, dus onderaan de streep kom je waarschijnlijk slechter uit. Een OLED TV is lang zo donker niet als velen je wijs willen maken en een LCD TV is nog steeds niet helder genoeg om direct zonlicht te overstralen. Daar heb je minimaal 4.000 nits voor nodig.
Hier een voorbeeld van een 75XF9005 (links) een een 2016 (!!!) 65B6 OLED TV (rechts) naast elkaar, beide op maximale helderheid met SDR content.

Bron: 4K SDR Youtube demo
[ Voor 13% gewijzigd door Major_ton op 18-03-2019 22:23 ]
Some infinities are bigger than others.
Is inderdaad wel net de afweging wat je ermee van plan bent maar alsnog zou ik het er wel op wagen met bijna 300 dimming zones (16x18) vs 60 (5x12 oid). 0.07 (vast 0.06 iets) zwartwaarde op de ZF9 zonder dimming op ANSI patroon en 0.02x met. Bij HDR wel iets van 0.2x en scheelt natuurlijk ook of je al een OLED gewend bent. Zit ook een andere meer glossy coating op de ZF9 (zat ook op de XE94).Major_ton schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:17:
[...]Dat mindere contrast zou voor mij echt een dealbreaker zijn. Ik vind het op de XF9005 af en toe al borderline irritant en zou daarin zeker geen stap terug willen doen! Ik denk dat de XF9005 nog steeds het meest interessante model is.
De verbeterde kijkhoek is iig wel echt
Ze hadden ook wat nieuws in de aanbieding (leek eerder of de bordjes waren omgedraaid in het echt; meer Standard uit de doos links en Film stand rechts waar ook nog wel iets aan gesleuteld moest worden)
[hier achter het glas is een aparte ruimte met gedimd licht btw waar een aantal topmodellen staan opgesteld; MM Almere]
[ Voor 19% gewijzigd door apis29 op 26-03-2019 12:52 ]
apis29 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:05:
[...]
Mits de prijs klopt, want het lijkt meer op een prijsfout, dan zeker de ZF9 ...
Live today! Nobody promised you tomorrow.
Nou hij hangt hoor, wat een gewicht zeg! Gelukkig is de vogel beugel erg stevig! Alleen vanavond nog even afwerken als ik weer thuis kom.
Tv valt betreft beeldkwaliteit echt niet tegen. Zwart is wat mij betreft ook echt zwart! Dan heb ik de tv nog niet eens afgesteld! Wow factor is ook heel groot, wat een verschil met 55”!
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Ik maak niet veel gebruik van het smart gedeelte, heb een paar keer Netflix op gestart en dat was prima, 75% van de tijd maak ik gebruik van Kodi.Eagles schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:15:
[...]
Fijn dat je een eerste indruk plaatst:)
Hoe werkt het Smart TV gebeuren bij jou? Werkt het opstarten van Netflix en scrollen door het menu naar bijvoorbeeld Youtube of Videoland lekker soepel?
En hoe is de TV bij goed helder daglicht? Misschien een foto van aan de muur..? Ben benieuwd:)

Het lijkt niet zo groot op de foto
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Veel plezier alvast voor de mensen die hem ook besteld hebben! Anders kun je hem nu altijd nog bij Correct voor dezelfde prijs krijgen.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Dark Master schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:34:
Nog steeds diep onder de indruk van de Philips tv. De wow factor is gigantisch. Alles is nu weer mooi afgewerkt dus nu vooral genieten geblazen.
Veel plezier alvast voor de mensen die hem ook besteld hebben! Anders kun je hem nu altijd nog bij Correct voor dezelfde prijs krijgen.
[Afbeelding: Tv]

Gisteren ook de 75PUS8303 aan de muur gehangen, beeld via Netflix in 4K i geweldig. Ook ben ik zeer te spreken over het geluid.
Beeld via KPN is redelijk, natuurlijk niet in 4K...
Ik heb de Vogels Wall 3305 als muurbeugel gebruikt, hij hangt netjes....nu nog een kabelgootje
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Dit topic is gesloten.
![]()