Funky22 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:11:
Ben er uit we gaan hier lekker voor de 82q6 €3299 is ook nog eens een nette prijs vvoor die grote, zwart is goed uiteraard niet zo goed als bij oled maar de qled zijn kleur en helderheid vind ik dan weer veel beter, gaat een leuke verjaardag worden in november.
Tegenwoordig nog 55/65 inch kopen en er 3/4 meter vanaf zitten is toch ook niet logish als je een 4k tv koopt
Niet om roet in het eten te gooien, maar een Q6 is gelijk aan een NU8000, maar dan met een quantum dot filter voor een grotere kleurruimte. Deze kleurruimte haalt het echter niet bij de Q7FN en omhoog en OLED TV's. Ook de maximale helderheid zoals die haalbaar is bij dagelijkse content (dus geen optimum demo spul) ligt lager dan bij OLED TV's (echt waar), om nog maar te zwijgen over het waar te nemen contrast. De zwartwaardes van de Q6 met edge lit backlight? Met sfeerverlichting aan ga je het glowing black effect van LCD panelen al zien.
Begrijp me niet verkeerd, de 82" Q6 is een beest, maar hemel de TV niet teveel op, want dan kom je bedrogen uit. Vergeet ook de Sony 85 XF8596 niet! Mmmmmmonster!!!!
Ik heb hier thuis een LG 65 B6 en een Sony 75 XF9005 en als ik moest kiezen om er ééntje te houden, dan zou ik het oprecht niet weten! Beide zijn mooi met minpunten, maar beide zijn ook oh zo anders! Ik denk overall dat de Sony toch net aan wint, totdat je HDR content opzet en dan... Whaaahh! Nee, het is echt nooit goed.
Als beide echter hetzelfde formaat hadden gehad, dan was het werkelijk een no-brainer. 100% de OLED!! Het is dat de 77" OLED toestellen nog zo duur zijn, maar eerlijk gezegd snap ik niet dat in 65" land mensen nog twijfelen... Marketing is a bitch zeg maar, want een OLED TV kan voor overdag TV kijken écht helder genoeg! Ik ervaar het elke dag met de 65 B6 naast 10m2 glas. Een C8 doet het nóg beter!
Leuk trouwens dat (de betere en dus duurdere) LCD TV's een hogere maximale helderheid hebben, maar die heb je ook wel nodig om door het gebrek aan absoluut zwart toch nog een gevoel van goed contrast te krijgen, zélfs met een FALD LCD TV zoals de XF9005. Regelmatig lijkt de 65B6 gewoon meer helder, terwijl dit feitelijk niet zo is. Absoluut zwart is gewoon toch echt erg belangrijk voor de contrast beleving, ook met sfeerverlichting aan.
Mijn persoonlijke conclusie (na dit topic te zijn gestart) :
55" - OLED.
65" - OLED.
75"/77" - FALD LCD tenzij je OLED kan en wilt betalen. Zodra de prijsverhouding hetzelfde wordt als bij 65" en 55" TV's, dan weer 100% OLED!
85" - LCD wegens een gebrek aan opties (of een mooie beamer in een batcave, maar dat is geen eerlijk vergelijk vanwege de bruikbaarheid).
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2