De 75XF9005 en 65B6 staan naast elkaar en ik trap af met een vergelijk in helderheid bij SDR content. Beide TV's staan op MAX helderheid ingesteld en het mag duidelijk zijn dat het verschil niet mega groot is. Waar ik na een avond testen achter ben, is dat een LCD TV niet zo enorm helder is als dat internet je doet laten geloven en dat OLED TV's zéker niet zo donker zijn als het internet je doet laten geloven.
Met een vergelijk als deze is het handig om te weten dat de OLED TV een 2016 model betreft en dat een 2017 model er meer helderheid uit kan persen en een 2018 model zelfs nóg een stap verder gaat.
Uiteraard staat links op de foto's de Sony en rechts de LG, maar dat is wel duidelijk aan het formaat verschil.
Bron: 4K SDR Youtube demo
Ook met een 1080p Blu-ray, in dit geval Star Wars - The Force Awakens zijn de verschillen in helderheid niet enorm groot, al is de Sony nu wel duidelijker in het voordeel. De eerste foto laat beide TV's zien waar de helderheid gelijk is afgesteld en op de foto daaronder staan beide TV's op maximale helderheid ingesteld. Op beide foto's is de exposure van de camera 100% gelijk;
Met Dolby Vision zijn de rollen heel anders verdeeld. In 98% van de gevallen weet mijn 65B6 er meer helderheid uit te persen (wat opvallend is), alleen tijdens uitzonderlijk dynamische beelden wil de 75XF9005 zijn ballen laten zien en is het beeld véél meer helder dan op de 65B6. Dit komt echter maar zelden voor en is uiteraard geheel afhankelijk van het signaal.
Het is nog niet gelukt om beelden te fotograferen waarbij de Sony de (flink) hogere helderheid laat zien met DV content, aangezien Netflix een irritant overlay krijgt zodra het beeld op pauze staat. Ik zal proberen zsm dit op een andere manier te doen.
In het geval van Dolby Vision staat de Sony altijd op de maximale helderheid ingesteld, waarbij de op LG de setting OLED Light op 50 (van 100) staat om de juiste tone mapping aan te houden. Wanneer deze voor de grap toch op 100 wordt gezet is het verschil in helderheid groot in het voordeel van de LG.
Wat helaas ook opvalt is dat de 65B6 niet goed omgaat met kleuren tijdens een Dolby Vision signaal van Netflix. Ik heb het al eens eerder geroepen en nu weet ik het zeker, het beeld is te groen. Veel te groen. Dit is ook niet in te stellen, aangezien de opties om dit aan te passen 'greyed out' zijn tijdens een DV signaal. Ik heb nog geen DV discs kunnen proberen via een dedicated speler, maar de paar DV demo's die ik op een USB schijf heb staan, lijken geen last te hebben van een groene zweem. Ook kan ik niks zeggen over de 2017 en 2018 LG OLED modellen, aangezien ik die (nog) niet heb getest.
Het valt misschien op dat op de 65B6 de highlights meer blown-out zijn, maar dit komt door het beperkte dynamische bereik van de camera. In het echt zijn alle details in de highlights goed zichtbaar en is de LG iets meer helder dan de Sony (Raar maar waar).
In de meeste gevallen is het verschil in helderheid eigen te klein om op te vallen. Zie het Dolby Vision voorbeeld van Altered Carbon hieronder;
Dan zijn er nog de oh zo belangrijke zwartwaardes, alleen zijn die nou net heel moeilijk over te brengen op een manier zoals je het in het echt ziet. Uiteraard is zwart op een OLED TV altijd echt zwart en hoewel de 75XF9005 het naar mijn idee behoorlijk goed doet, zijn er geregeld momenten waarop het verschil erg duidelijk is. De zwarte balken boven en onder cinemascope content lichten regelmatig een beetje op. Soms helemaal en soms een bepaald deel, afhankelijk van welke zone meer licht moet geven. Het fijne is echter, dat dit tijdens het kijken bijna nooit opvalt, want met een 75 inch TV vallen die zwarte balken al snel buiten je focusveld en kijk je alleen naar de content. Tot nu toe is blooming in de content zelf mij nog niet opgevallen en dat is zéker positief! Over het algemeen zal je wat de zwartwaardes betreft en de algehele contrast beleving weinig te klagen hebben met de Sony en de beperkingen in het zwart vallen vooral op omdat er nu een OLED TV naast staat. Dan merk je wel dat de 65B6 een meer 'tastbaar' beeld neerzet met een groter 3D gevoel.
Deze foto is het beste te bekijken op een laptop of PC en wanneer je er op klikt. Je ziet dan duidelijk de light bleed in de linker helft van de zwarte balken op de 75XF9005.
Een tijdelijke conclusie: Ik ben nóg meer overtuigd van de kwaliteiten van de OLED techniek dan ik al was. Als je, zoals ik, niet bang bent voor burn-in en je zoekt een 55 of 65 inch TV, dan is een OLED TV eigenlijk een no-brainer (persoonlijke mening). Aan de andere kant ben ik voor een groot deel ook aangenaam verrast met wat de 75XF9005 presteert. Het is echt een hele mooie TV en geeft een fantastisch beeld. Het pleit voor beide TV's vind ik dat ik écht niet weet welke van de twee ik zou houden wanneer ik voor die keuze zou komen te staan. Want daar draait het in dit topic eigenlijk om;
65" OLED of 75" LCD? De 65B6 geeft een mooier, voller, contrastrijker beeld, maar het verschil is meestal té klein om vol voor OLED te gaan. Hetzelfde geldt voor het formaat. 75 inch is absoluut meer indrukwekkend dan 65 inch, maar ook nu is het verschil eigenlijk té klein om vol voor LCD te gaan. De verschillen heffen elkaar op en zo ben ik (en waarschijnlijk jullie ook) nog geen steek verder. Gelukkig hoef ik niet te kiezen
Ik zal de komende dagen nog wat meer voorbeelden proberen te posten.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2