Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Oekol

waka waka hey hey

Major_ton schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:48:
[...]

De XE9005 is nog steeds een hele goede TV. Wat mist tegenoverde XF9005 variant is Dolby Vision, X-Motion Clarity en zo'n 150 nits in piek helderheid. Wat misschien het meest vervelend aan de XE9005 is, is de motion bug met 50Hz content. Je zou dit even moeten Googlen of in het Sony 2017 topic moeten navragen, maar het komt er op neer dat na elke camera wisseling het beeld heel even hapert.

De 75XF8596 is een TV met IPS paneel en komt niet in de buurt van de prestaties van de XE en XF9005 modellen. Bij de Mediamarkt Arena staan de 75XF9005 en 75XF8596 naast elkaar en dan ben je héél snel genezen. Dit geldt ook voor de voorgaande modellen. Alleen de 85" versie uit de XF85xx serie heeft een VA paneel en dat is waarom die op mijn shortlist staat.

To 75XF9005 or to 85XF8596... That is the question. En ik ben er nog steeds niet uit :F
Live the dream. Plant die 85 aan de muur. Doe lekker overdreven, als ik die prijzen zou kunnen krijgen die jij krijgen kan, is het geen eens een vraagstuk! Neem aan dat je voor in het kantoor (waar je hem op wilt hangen als ik het begrijp) geen DV nodig hebt per se. Lijkt me niet dat je daar films op kijken gaat oid? Wellicht presentaties op laten zien of zo?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leoon. schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:11:
[...]

Live the dream. Plant die 85 aan de muur. Doe lekker overdreven, als ik die prijzen zou kunnen krijgen die jij krijgen kan, is het geen eens een vraagstuk! Neem aan dat je voor in het kantoor (waar je hem op wilt hangen als ik het begrijp) geen DV nodig hebt per se. Lijkt me niet dat je daar films op kijken gaat oid? Wellicht presentaties op laten zien of zo?
Wat uitleg over wat ik doe en waarom een groot beeld ook voor mijn werk interessant is;

Ik ben fulltime fotograaf en werk volledig voor mijzelf. Ik heb voor 95% zakelijke opdrachtgevers en ik maak gebruik van een mobiele studio voor portretfotografie op locatie. Een vaste studio heb ik dus (voor alsnog) niet nodig, al heb ik natuurlijk wel een kantoor aan huis voor onder andere het retoucheren van foto's. Steeds vaker willen bedrijven grote prints voor aan de muur, of zelfs complete wanden bedrukt hebben. Zelf heb ik nog mijn eigen reisfotografie waar soms unieke beelden uit komen die ik als prints te koop aanbied. Ook op dat vlak geldt: Bigger is better! Alleen niet elke foto leent zich voor grote prints en dus is het interessant om dit in het digitale domein vast te kunnen stellen. Grote prints zijn duur, dus wat dat aangaat heb je een groot scherm snel terugverdiend.

In alle eerlijkheid zal een 75" scherm in de meeste gevallen groot genoeg zijn, maar aangezien ik de gehele zolder heb om te gebruiken als kantoor is het verleidelijk om ook de PS4 Pro naar boven te halen en een loungestoel erbij neer te zetten om wat te kunnen gamen of een film te kijken op de momenten dat ik niet aan het werk ben. En dan is € 500,- extra voor de stap van 75" naar 85" het overwegen waard!

De 65" LG OLED blijft lekker in de woonkamer staan.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Major_ton schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:43:
[...]

Wat uitleg over wat ik doe en waarom een groot beeld ook voor mijn werk interessant is;

Ik ben fulltime fotograaf en werk volledig voor mijzelf. Ik heb voor 95% zakelijke opdrachtgevers en ik maak gebruik van een mobiele studio voor portretfotografie op locatie. Een vaste studio heb ik dus (voor alsnog) niet nodig, al heb ik natuurlijk wel een kantoor aan huis voor onder andere het retoucheren van foto's. Steeds vaker willen bedrijven grote prints voor aan de muur, of zelfs complete wanden bedrukt hebben. Zelf heb ik nog mijn eigen reisfotografie waar soms unieke beelden uit komen die ik als prints te koop aanbied. Ook op dat vlak geldt: Bigger is better! Alleen niet elke foto leent zich voor grote prints en dus is het interessant om dit in het digitale domein vast te kunnen stellen. Grote prints zijn duur, dus wat dat aangaat heb je een groot scherm snel terugverdiend.

In alle eerlijkheid zal een 75" scherm in de meeste gevallen groot genoeg zijn, maar aangezien ik de gehele zolder heb om te gebruiken als kantoor is het verleidelijk om ook de PS4 Pro naar boven te halen en een loungestoel erbij neer te zetten om wat te kunnen gamen of een film te kijken op de momenten dat ik niet aan het werk ben. En dan is € 500,- extra voor de stap van 75" naar 85" het overwegen waard!

De 65" LG OLED blijft lekker in de woonkamer staan.
Het overwegen waard zegt die. Je hebt mij al indirect 3x overtuigd om voor die 85" te gaan en ik sta niet eens voor de keuze. Ik help je die ps4 en loungestoel wel sjouwen naar de zolder. Ga eens kopen die tv :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crobo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-08-2024
Major_ton schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:48:
[...]
To 75XF9005 or to 85XF8596... That is the question. En ik ben er nog steeds niet uit :F
Als ik het betalen kon, zou ik 100% voor de 85 inch gaan. Wat zou dat een beleving zijn zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:52
Arjant2 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:02:
Raar om te zien.
Zo is verschil tussen 55 en 65 inch groot om te zien, van 65 naar 75 inch klein en van 75 naar 85 weer groot? Is dat niet gezichtsbedrog? Klinkt in ieder geval niet logisch.
Dit is gewoon een slechte photoshop... :P (verkeerd geresized)

Beetje jammer dat op deze manier mensen worden overgehaald om voor 85" te gaan..
Natuurlijk is het effectieve oppervlakteverschil bij de laatste stap groter, maar de stappen per 10" zijn natuurlijk altijd even groot..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
cordonbleu schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Neem dan ook gewoon even de moeite het hele bericht te lezen...
Ooh ja ik zie het.
Bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door Grandisimo op 13-06-2018 22:32 . Reden: Nogal grof ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Hier nog een video over die (Aziatische) 2018 lineup presentatie van de bovenstaande foto (bij minuut 2 zit er een panning shot van de 85" naar de 75" van vrijwel recht ervoor. De X7500F was hier dat 65" model)

Is overigens nog duidelijk aangetoond in een slowmo video dat de XE85 ook dezelfde bug heeft als de XE90 dus dat zit in de firmware icm de X1 HDR processor die ook in de XF85 zit. Misschien nog ergens een aflevering van Master Chef vandaan plukken als testmateriaal ... De XF90 met X1 Extreme heeft het iig zeker niet (naast dat het 90% van de mensen het blijkbaar niet of nauwlijks opvalt bij de XE90/85; op echte snelheid is het ook nauwlijks waarneembaar)

[ Voor 56% gewijzigd door apis29 op 13-06-2018 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
Na vele reviews bekeken te hebben ga ik toch voor de Samsung UE75NU8000 https://tweakers.net/pric...ung-ue75nu8000-zwart.html

Zeker niet de beste maar wel een goede prijs/kwaliteit voor dat formaat televisie. Morgen in de winkel bewonderen en dan einde van de maand aanschaffen. Mocht er in de tussentijd iemand mij toch willen overtuigen met een betere televisie voor hetzelfde geld (adviesprijs ~2600,-) als de ue75nu8000 dan sta ik daar graag voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crobo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:51:
Na vele reviews bekeken te hebben ga ik toch voor de Samsung UE75NU8000 https://tweakers.net/pric...ung-ue75nu8000-zwart.html

Zeker niet de beste maar wel een goede prijs/kwaliteit voor dat formaat televisie. Morgen in de winkel bewonderen en dan einde van de maand aanschaffen. Mocht er in de tussentijd iemand mij toch willen overtuigen met een betere televisie voor hetzelfde geld (adviesprijs ~2600,-) als de ue75nu8000 dan sta ik daar graag voor open.
Wat prijs/prestatie verhouding betreft is dat een zeer fraai toestel. Ik heb er op mijn gemak naar kunnen kijken en volgens mij kan je er niet echt fout mee gaan. Houd er rekening mee dat de adviesprijs van Samsung € 3299,- is en dat er tot eind juni een cashback actie loopt van € 300 -. De aanbieders die rond de € 2600,-zitten leveren een buitenlands model zonder cashback (al durf ik het voor Plasmavisie niet helemaal zeker te zeggen). Als je bij een officiële Samsung dealer op € 2999,- of nog lager uit kan komen en de cashback mee kan pakken, zou ik daarvoor gaan. Misschien kan je nog rondbellen of de Sony 75XE9005 voor een leuke prijs te krijgen is en die eens te vergelijken met de Samsung.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybiker
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 06:28

Ook belangrijk om te weten dat deze 75 inch versies niet bezel loos zijn zoals ze op de foto's doen vermoeden, ze hebben een ruim 1-1/2 a 2 cm brede alu rand rondom het scherm, ik heb er totaal 4 in huis gekregen (en weer direct retour gestuurd) via 3 webshops die beweerden dat hun de aan de 3 zijden bezel loze hadden, maar ik kreeg steeds 1 met deze dikke alu rand, dit betrof de UE75NU8000 en zowel de Samsung UE75MU7000.

Zie hier de rand die ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://affixion.nl/wp-content/uploads/2018/06/tv-rand1.jpg

Daarna besloten om de Q7FN te nemen, deze is bezel loos en heb er nog geen minuut spijt van gehad

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
Major_ton schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:09:
[...]

Wat prijs/prestatie verhouding betreft is dat een zeer fraai toestel. Ik heb er op mijn gemak naar kunnen kijken en volgens mij kan je er niet echt fout mee gaan. Houd er rekening mee dat de adviesprijs van Samsung € 3299,- is en dat er tot eind juni een cashback actie loopt van € 300 -. De aanbieders die rond de € 2600,-zitten leveren een buitenlands model zonder cashback (al durf ik het voor Plasmavisie niet helemaal zeker te zeggen). Als je bij een officiële Samsung dealer op € 2999,- of nog lager uit kan komen en de cashback mee kan pakken, zou ik daarvoor gaan. Misschien kan je nog rondbellen of de Sony 75XE9005 voor een leuke prijs te krijgen is en die eens te vergelijken met de Samsung.
Thnx voor de tips. Ik ga zeker even rondbellen. Enig idee of het buitenlandse model nadelen heeft tegenover een NL model?
rappejap schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Ook belangrijk om te weten dat deze 75 inch versies niet bezel loos zijn zoals ze op de foto's doen vermoeden, ze hebben een ruim 1-1/2 a 2 cm brede alu rand rondom het scherm, ik heb er totaal 4 in huis gekregen (en weer direct retour gestuurd) via 3 webshops die beweerden dat hun de aan de 3 zijden bezel loze hadden, maar ik kreeg steeds 1 met deze dikke alu rand, dit betrof de UE75NU8000 en zowel de Samsung UE75MU7000.

Zie hier de rand die ik bedoel.

[afbeelding]

Daarna besloten om de Q7FN te nemen, deze is bezel loos en heb er nog geen minuut spijt van gehad
Hopelijk zal dit mij niet storen. Ik kom nu van een 6 jaar oude samsung 40 inch lcd met even dikke randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmiddag heb ik nog even de 85XF8596 bekeken en hoewel ik er nog steeds (er kom geen eind aan met mij...) niet uit ben, blijft het een indrukwekkend ding! Helaas stond er geen 75XF9005, maar wel een 55" versie. Ik heb hier ook nog even rustig naar gekeken een eerlijk is eerlijk, dat ziet er beter uit. Vanwege de betere zwartwaarde en de hogere helderheid heeft het beeld meer een 3D effect, je kijkt meer de diepte in zeg maar. Maar toch... Naar een kwartiertje naar dat 85" lerp te hebben gekeken ben ik even naar een Samsung 75" TV gelopen en dan lijkt dat in eens echt klein. Lastig, lastig! En dan blijkt maar weer, zoals altijd, de ideale TV bestaat niet. Je kan blijven wikken en wegen, blijven vergelijken en fora af blijven struinen, maar uiteindelijk moet er toch gekozen worden! En ik denk dat ik dat heb gedaan :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55

Bel Veen even, of check hun marktplaats ad. Ze doen mee met de cashback en de prijs zit rond de 2450 dacht ik.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Major_ton schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:37:
Vanmiddag heb ik nog even de 85XF8596 bekeken en hoewel ik er nog steeds (er kom geen eind aan met mij...) niet uit ben, blijft het een indrukwekkend ding! Helaas stond er geen 75XF9005, maar wel een 55" versie. Ik heb hier ook nog even rustig naar gekeken een eerlijk is eerlijk, dat ziet er beter uit. Vanwege de betere zwartwaarde en de hogere helderheid heeft het beeld meer een 3D effect, je kijkt meer de diepte in zeg maar. Maar toch... Naar een kwartiertje naar dat 85" lerp te hebben gekeken ben ik even naar een Samsung 75" TV gelopen en dan lijkt dat in eens echt klein. Lastig, lastig! En dan blijkt maar weer, zoals altijd, de ideale TV bestaat niet. Je kan blijven wikken en wegen, blijven vergelijken en fora af blijven struinen, maar uiteindelijk moet er toch gekozen worden! En ik denk dat ik dat heb gedaan :Y
Curveball!

V&A aangeboden: LG OLED77C8 Zwart

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Wat een prijs zeg, de tijd dat ik nieuw 10k voor een TV betaal komt hopelijk nooit. Mijn god wat moet je dan zwemmen in 't geld zeg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha nee dat is geen curveball voor mij. Maar ooit komt er zeker een 77" OLED jetser hier in huis. Ze worden vanzelf 'betaalbaar'!

Ik ben er trouwens uit wat ik ga doen. Maandag ga ik de Sony 85XF8596 bestellen. Helaas was ik vandaag te druk om nog naar de winkel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Nice!! Kan iemand anders nog meeprofiteren van die 75F900? Bestel je ze allebei ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S0epkip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:46:
Nice!! Kan iemand anders nog meeprofiteren van die 75F900? Bestel je ze allebei ;)
Als het zou lukken gun ik iedereen een TV met dit voordeel, maar helaas betreft het een eenmalige actie. Uiteraard zal ik hier asap foto's en mijn bevindingen posten van het monster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Is je bakbeest al binnen? Maandag besteld toch?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S0epkip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:12:
Is je bakbeest al binnen? Maandag besteld toch?
Tijd voor een update inderdaad. Waar blijft dat ding?!! Om eerlijk te zijn heb ik nog niks besteld. Wat??!!! Sinds zondag heb ik een agressieve buikgriep te pakken en ben ik ondertussen al bijna 4 kilo aan kots en diaree lichter. Leuke update tot nu toe toch?

Het wordt nog beter... Vandaag ben ik een klein beetje op de been. Ik moest even naar zolder en op de derde trap (we hebben een heel hoog huis) sloeg de twijfel toe... Gaat dat gigantische scherm wel omhoog komen? De eerste 2 verdiepingen is geen enkel probleem en hoewel de 3de trap identiek is aan de andere twee, is de ruimte bovenaan die trap wat krapper. Met een aantal balken die ik nog had liggen heb ik snel een frame gemaakt net zo groot als de TV (tussen het toiletbezoek door) en ik zal vanmiddag met mijn vriendin even moeten kijken of dat frame de trap op en af te krijgen is. Mijn eerste gevoel zegt; NEE en dat is eigenlijk flink balen. Na lang wikken en wegen had ik eindelijk de keuze gemaakt en nu lijkt het fysiek niet te gaan lukken. Gelukkig ontdek ik het nu en niet nadat we al 2 trappen omhoog waren gekomen met het monster, maar alsnog krijg ik er een beetje een naar gevoel in mijn buik van. En een naar gevoel in mijn buik heb ik al méér dan genoeg de afgelopen dagen...!

Vanmiddag weet ik (hopelijk) meer en als het inderdaad niet gaat passen, dan zal het waarschijnlijk toch de 75XF9005 worden, maar aangezien het aanbod in 75" land groot is ga ik nog eens alle opties bekijken.

To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Wat een update... success met beide issues!

Afbeeldingslocatie: https://verhuizersamsterdam.nl/wp-content/uploads/2013/04/verhuislift.png

[ Voor 52% gewijzigd door S0epkip op 20-06-2018 14:15 ]

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb het 'testframe' beneden gekregen, maar het is allemaal té krap om mij er comfortabel bij te voelen. Het paste letterlijk op de centimeter. Los daarvan weegt het frame maar 3Kg en de TV zo'n 45Kg. Ik heb besloten het risico niet te nemen en meteen een bestelling geplaatst voor de Sony 75XF9005. Ik ben er ook wel een keertje klaar mee! Volgens mij is het een prachtig toestel en ik heb er zin in om met alle beeldinstellingen te gaan pielen.

Het is jammer van de 85", maar het houdt zo wel nog ruimte over om door te groeien naar een 77" OLED paneel over 2 of 3 jaar })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Stomme vraag, maar je hebt het frame wel over twee assen gekanteld, zodat hij zo "laag" mogelijk is neem ik aan? Zegmaar diagonaal houden.

Wel grappig dat na al je wikken en wegen de beslissing eigenlijk al voor je was gemaakt door je huis :+

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 20-06-2018 17:09 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Major_ton schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:03:
Ik heb het 'testframe' beneden gekregen, maar het is allemaal té krap om mij er comfortabel bij te voelen. Het paste letterlijk op de centimeter. Los daarvan weegt het frame maar 3Kg en de TV zo'n 45Kg. Ik heb besloten het risico niet te nemen en meteen een bestelling geplaatst voor de Sony 75XF9005. Ik ben er ook wel een keertje klaar mee! Volgens mij is het een prachtig toestel en ik heb er zin in om met alle beeldinstellingen te gaan pielen.

Het is jammer van de 85", maar het houdt zo wel nog ruimte over om door te groeien naar een 77" OLED paneel over 2 of 3 jaar })
Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Erg benieuwd wat je er van vindt. 8) En ook beterschap natuurlijk!

Krijg vrijdag zelf de 75xe9005 thuis en een Yamaha ysp-2700. Apple TV 4K en PS4 Pro staan klaar om te testen. :9 Vooral benieuwd naar de zwart waardes en eventuele blooming door de zones. Blijf optie van een 65' Oled open houden als de beeldkwaliteit in een donkere ruimte tegenvalt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

LCHero schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:37:
[...]

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Erg benieuwd wat je er van vindt. 8) En ook beterschap natuurlijk!

Krijg vrijdag zelf de 75xe9005 thuis en een Yamaha ysp-2700. Apple TV 4K en PS4 Pro staan klaar om te testen. :9 Vooral benieuwd naar de zwart waardes en eventuele blooming door de zones. Blijf optie van een 65' Oled open houden als de beeldkwaliteit in een donkere ruimte tegenvalt. :X
Blooming ga je wel goed zien. Daar moet je echt even aan wennen of idd oled nemen. Zwartwaardes zijn gewoon echt goed te noemen, voor mij voel ik geen druk om oled te nemen voor de zwartwaardes. Clouding ga je gelukkig alleen in transitieschermen zien dus dat is vrij weinig..
S0epkip schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:08:
Stomme vraag, maar je hebt het frame wel over twee assen gekanteld, zodat hij zo "laag" mogelijk is neem ik aan? Zegmaar diagonaal houden.

Wel grappig dat na al je wikken en wegen de beslissing eigenlijk al voor je was gemaakt door je huis :+
Soms heb je niet door dat je helemaal niks te willen hebt :+
Maar snap het wel, of die diagonaal geprobeerd heeft of niet, dat die er vanaf ziet. Zo'n tv is lood zwaar en eventjes diagonaal doen is echt niet makkelijk, verder ook niet wenselijk voor 't scherm. Merkte ook met mijn vriendin met de XE9305 dat dat echt wel lastig is. En die til je dan even over een paar meter..
Major_ton schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:03:

Gelukkig heb je die ingeving gekregen om het te testen haha! Super mooi en heb je eindelijk je tv om te gebruiken bij je werkzaamheden. Wat is trouwens de reden om geen oled te nemen? Dat je de dezelfde foto's voor een lange tijd er op laat zien oid?

beterschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Beterschap, en hopelijk zakt nu ook het andere nare gevoel in je buik. En ach, 75" is toch ook megagroot. Ik ben wel benieuwd of je kan wennen aan de (toch echt) mindere beeldkwaliteit als je Oled gewend bent. Sinds ik een oledtv heb vind ik het beeld van mijn 47" ledtv in de slaapkamer maar zo-zo...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor hen die nog twijfelen aan mijn kundigheid wat inmeten betreft; Ja, ik heb echt alles gebrobeerd! Al betekent alles proberen nog niet dat je kundig bent haha. Anyway, je moet mij geloven op mijn blauwe forum ogen dat ik iets snap van inmeten en dat ik zó graag wilde dat het zou lukken, dat ik al aan het nadenken was over wat ik aan het huis weg kon breken om het maar te laten lukken. Ik heb zelfs aan een kraan gedacht... En hoewel het theoretisch te doen is, is het daadwerkelijk tillen van een 45Kg wegende TV die je met 2 man op de cm nauwkeurig moet manoeuvreren een te lastige opgave. Ik kreeg het 3Kg wegend frame niet beneden zonder een paar keer tegen de muur en traptreden gestoten te hebben. Jammer, jammer jammer, maar helaas...

Wat ook jammer is, is de levertijd op de 75XF9005. Ik mag nog wachten tot minimaal 6 juli en dat wekt natuurlijk twijfel op. Twijfel of ik wel de goede keuze gemaakt heb. Ik had zoveel zin in dat bakbeest van 85" dat een 75" toestel (hoe vewent dit ook klinkt) voelt als een waterijsje terwijl je op een dikke vette sorbet wachtte. Het is echt te belachelijk voor woorden, maar toch voelt het zo. Daarom kropen er nog 2 opties mijn brein binnen.

- Samsung 82NU8000
- Sony 75Z9D

Die Samsung is 'maar' 3 inch kleiner als de 85" Sony, maar het scheelt genoeg om er gerust op te zijn dat ik dat ding alle 3 de trappen op krijg. En de Sony 75Z9D is een oud gediende die natuurlijk unieke features heeft. In de 75" versie heeft dat monter 800 local dimmings zones (in tegenstelling tot de 80 zones op de 75XF9005) en een piek helderheid van boven de 1.600 nits. Dat is wel spectaculair natuurlijk. En ondanks dat het een TV uit 2016 betreft, zijn de X1 Extreme processer alsmede de Mediatek SoC gelijk aan die in de XF9005 uit 2018. Het is dus niet dat je gedateerde rommel aanschaft.

En dus ben ik weer een soort van terug bij af!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1086269

Word je niet gek van je eigen besluiteloosheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1086269 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:53:
Word je niet gek van je eigen besluiteloosheid?
Haha nee hoor, niet echt. Het is een typisch luxeprobleem wat geen haast heeft. In de woonkamer kan ik genieten van de 65" OLED en ik vind het tussendoor wel leuk om uit te zoeken waar ik voor zal gaan. Dit forum laat het natuurlijk toe om full geekmode te gaan, maar daarbuiten ben ik niet echt een wandelend vraagteken ;)

Ik had gedacht/gehoopt dat er wel meerderen zouden zijn hier die een 75" TV of groter overwegen of al hebben staan om hun bevindingen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Major_ton schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:12:
[...]

Ik had gedacht/gehoopt dat er wel meerderen zouden zijn hier die een 75" TV of groter overwegen of al hebben staan om hun bevindingen te delen.
Zelfs op het htforum zijn tv's van 75" en groter exoten hoor :) .

Als je ziet wat voor een prachtig thuisbios je tussen de 5-10K euro's kunt realiseren met een projector dan snap ik wel dat de markt voor zulke grote TVs erg beperkt is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Major_ton schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:58:
Voor hen die nog twijfelen aan mijn kundigheid wat inmeten betreft; Ja, ik heb echt alles gebrobeerd! Al betekent alles proberen nog niet dat je kundig bent haha. Anyway, je moet mij geloven op mijn blauwe forum ogen dat ik iets snap van inmeten en dat ik zó graag wilde dat het zou lukken, dat ik al aan het nadenken was over wat ik aan het huis weg kon breken om het maar te laten lukken. Ik heb zelfs aan een kraan gedacht... En hoewel het theoretisch te doen is, is het daadwerkelijk tillen van een 45Kg wegende TV die je met 2 man op de cm nauwkeurig moet manoeuvreren een te lastige opgave. Ik kreeg het 3Kg wegend frame niet beneden zonder een paar keer tegen de muur en traptreden gestoten te hebben. Jammer, jammer jammer, maar helaas...

Wat ook jammer is, is de levertijd op de 75XF9005. Ik mag nog wachten tot minimaal 6 juli en dat wekt natuurlijk twijfel op. Twijfel of ik wel de goede keuze gemaakt heb. Ik had zoveel zin in dat bakbeest van 85" dat een 75" toestel (hoe vewent dit ook klinkt) voelt als een waterijsje terwijl je op een dikke vette sorbet wachtte. Het is echt te belachelijk voor woorden, maar toch voelt het zo. Daarom kropen er nog 2 opties mijn brein binnen.

- Samsung 82NU8000
- Sony 75Z9D

Die Samsung is 'maar' 3 inch kleiner als de 85" Sony, maar het scheelt genoeg om er gerust op te zijn dat ik dat ding alle 3 de trappen op krijg. En de Sony 75Z9D is een oud gediende die natuurlijk unieke features heeft. In de 75" versie heeft dat monter 800 local dimmings zones (in tegenstelling tot de 80 zones op de 75XF9005) en een piek helderheid van boven de 1.600 nits. Dat is wel spectaculair natuurlijk. En ondanks dat het een TV uit 2016 betreft, zijn de X1 Extreme processer alsmede de Mediatek SoC gelijk aan die in de XF9005 uit 2018. Het is dus niet dat je gedateerde rommel aanschaft.

En dus ben ik weer een soort van terug bij af!
HDR gebruik je veel in fotografie ook toch? Dan zou de 1600 nits een toevoeging zijn. Verder als je meer zones hebt heb je minder blooming right, heb je dan ook minder clouding? (blooming vind ik niet echt een issue, clouding is irritanter) Ben wel benieuwd wat het verschil is tussen die twee tvs als je het gaat vergelijken aangaande de local dimming zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
De 75XE9005 is binnen gekomen van het weekend *O*

Erg gaaf om zo’n bakbeest uit te pakken en te installeren. Grootte voelt echt goed, het heeft het bioscoopgevoel wat ik zocht. Bij zwarte schermen met witte tekens/tekst zie ik wel goed blooming en bij films zie ik in de balken de zones. Daar moet ik maar aan wennen, want ik wil niet naar 65’ voor Oled. Het beeld zelf is namelijk echt top. Mooie kleuren, goede beweging, prima zwart en met gamen voelt het responsive. Horizon Zero Dawn op de PS4 Pro het toppunt tot nu toe :9~

@Major_ton Haha, je blijft goed in de twijfel mode hangen ;) 2 weken wachten is niet zo erg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:15
LCHero schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:45:

Erg gaaf om zo’n bakbeest uit te pakken en te installeren. Grootte voelt echt goed, het heeft het bioscoopgevoel wat ik zocht. Bij zwarte schermen met witte tekens/tekst zie ik wel goed blooming en bij films zie ik in de balken de zones. Daar moet ik maar aan wennen, want ik wil niet naar 65’ voor Oled. Het beeld zelf is namelijk echt top. Mooie kleuren, goede beweging, prima zwart en met gamen voelt het responsive. Horizon Zero Dawn op de PS4 Pro het toppunt tot nu toe :9~

@Major_ton Haha, je blijft goed in de twijfel mode hangen ;) 2 weken wachten is niet zo erg toch?
Pics or didnt happen🤣

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Op mijn 65XE9305 is Horizon zero dawn ook geweldig. Maar blue planet 2 is nog even stapje hoger, zeg maar gerust next level. Zou zeggen ren naar de digitale snelwegen om hem te verkrijgen. Je gaat geen spijt krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yes! Gefeliciteerd! En mooi dat je tevreden bent. Dat wordt de komende tijd veel content (her)beleven op het grote scherm.

En ik heb geduld zat hoor. Die paar weekjes intresseren mij niet, maar dan lees je weer wat en ga je weer nadenken. Ik ga nog even kijken of ik via mijn adres nog aan de 75ZD9 kan komen en zo ja, voor welke prijs. Als dat schappelijk is switch ik misschien nog, maar anders blijf ik lekker bij mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Geen probleem 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rkl0k81naGKFLcEi62Y3iQns/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jDpK9FnWAkThGvqxV8K6QB8a/thumb.jpg

Grappige is dat het oude Ikea kastje ooit is gekocht voor een 32' Samsung en later een Panasonic plasma. Verhouding scherm vs kastje waren toen heel anders :*)

[ Voor 14% gewijzigd door LCHero op 25-06-2018 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
LCHero schreef op maandag 25 juni 2018 @ 06:44:
[...]

Geen probleem 8)

[afbeelding]

[afbeelding]

Grappige is dat het oude Ikea kastje ooit is gekocht voor een 32' Samsung en later een Panasonic plasma. Verhouding scherm vs kastje waren toen heel anders :*)
Weinig te zien op deze foto's. Heb je niet gewoon een lichte waarin de verhoudingen met je interieur goed te zien zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-06 08:42
[...]

Inmiddels iets meer dan een maand Sony XE9405 hier hangen, komende van een LG 65B6 die binnen garantie defect was geraakt. 10" extra is wel erg lekker, al moet ik zeggen dat zelfs 75" op mijn zit afstand van 2,75m nog niet het echte bioscoop gevoel brengt, ik denk dat dat pas komt bij 100" of groter.

Helaas zijn de 77" Oleds op dit moment nog 2x zo duur als mijn Sony was, dus als je groter wilt dan 65" is LCD voor de meeste mensen toch de enige optie. Als je 65" Oleds nu richting de 2.000 euro ziet gaan, zal de 77" toch ook richting de 3.500 moeten kunnen lijkt mij als de nieuwe fabriek open gaat, maar denk dat dat nog wel even kan duren.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn nieuwe TV, hoge peak brightness voor HDR. Zwart waarden zijn erg goed door de 256 FALD zones, al is het niet zo goed als Oled, komt het erg in de buurt. Ook vind ik de near black er een stuk beter uit zien dan op de B6. Motion bij films is ook erg goed. Nadelen zijn oa de kijkhoek, het is nogal een spiegel overdag, zwarte balken zijn niet inkt zwart, bij SDR komt het wel in de buurt maar HDR zie je ze toch wel een beetje richting grijs gaan, al heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee, je kijkt toch naar de film en niet naar de balken.

@Major_ton Zou je niet beter even kunnen wachten totdat Sony de najaars line-up presenteert? Met een opvolger van de ZD9 en eventueel nog een XF940 ofzo, want hoe mooi de XF900 serie ook is, het blijft toch een beetje het mid-range model van dit jaar wbt FALD zones en peak brightness.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f514HrC9AT83CSpZlU3Gn9Kx/medium.jpg

1

[ Voor 9% gewijzigd door desjaak909 op 25-06-2018 12:20 ]

Movies: letterboxd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

desjaak909 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Inmiddels iets meer dan een maand Sony XE9405 hier hangen, komende van een LG 65B6 die binnen garantie defect was geraakt. 10" extra is wel erg lekker, al moet ik zeggen dat zelfs 75" op mijn zit afstand van 2,75m nog niet het echte bioscoop gevoel brengt, ik denk dat dat pas komt bij 100" of groter.

Helaas zijn de 77" Oleds op dit moment nog 2x zo duur als mijn Sony was, dus als je groter wilt dan 65" is LCD voor de meeste mensen toch de enige optie. Als je 65" Oleds nu richting de 2.000 euro ziet gaan, zal de 77" toch ook richting de 3.500 moeten kunnen lijkt mij als de nieuwe fabriek open gaat, maar denk dat dat nog wel even kan duren.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over mijn nieuwe TV, hoge peak brightness voor HDR. Zwart waarden zijn erg goed door de 256 FALD zones, al is het niet zo goed als Oled, komt het erg in de buurt. Ook vind ik de near black er een stuk beter uit zien dan op de B6. Motion bij films is ook erg goed. Nadelen zijn oa de kijkhoek, het is nogal een spiegel overdag, zwarte balken zijn niet inkt zwart, bij SDR komt het wel in de buurt maar HDR zie je ze toch wel een beetje richting grijs gaan, al heb ik daar zelf niet zo'n moeite mee, je kijkt toch naar de film en niet naar de balken.

@Major_ton Zou je niet beter even kunnen wachten totdat Sony de najaars line-up presenteert? Met een opvolger van de ZD9 en eventueel nog een XF940 ofzo, want hoe mooi de XF900 serie ook is, het blijft toch een beetje het mid-range model van dit jaar wbt FALD zones en peak brightness.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat bioscoop gevoel zakt ook snel weg of zo. Wij hebben 65inch en we eerst wel bioscoop yesss, en na paar dagen voelt het al een 32inch. Je bent te verwend gok ik.. Moet zeggen dat ik. Dit zelfs in de bioscoop kreeg, heb jarenlang een pathé unlimited kaart gehad. :+

Jij snapt het trouwens wel met blueplanet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desjaak909
Leoon. schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:26:
[...]

Je bent te verwend gok ik..
Ja denk het wel, al vind ik de gemiddelde bioscoopzaal toch echt wel een meerwaarde hebben door het grotere formaat, ik heb dus ook een Pathé Unlimited kaart. Al is de rest van de beeldkwaliteit vaak ruk op de Dolby Cinema en IMAX zalen na.

De grote van een tv went heel snel inderdaad, Ik merk het grote verschil kwa tv formaat pas echt goed als ik bij vrienden wk op bijv. een 42" tv kijk, dan weet je weer hoe klein dat eigenlijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
bram1984 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 08:52:
[...]

Weinig te zien op deze foto's. Heb je niet gewoon een lichte waarin de verhoudingen met je interieur goed te zien zijn?
Deze vanmorgen vroeg gemaakt toen ik het forum las dus inderdaad niet veel licht ;) Staan vrij veel bomen bij dit raam en het kamertje is niet heel groot en nog niet af dus lastig om goede foto te maken zoals in een woonkamer. Als ik ervoor sta komt de tv ook veel groter over dan op de foto. Meubel is 1,40 breed btw. Hier een betere poging hopelijk O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xf47yo2jipRm3pJsFzr39tv8/thumb.jpg

@Leoon. Bedankt voor de Blue Planet 2 tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

LCHero schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:28:
[...]

Deze vanmorgen vroeg gemaakt toen ik het forum las dus inderdaad niet veel licht ;) Staan vrij veel bomen bij dit raam en het kamertje is niet heel groot en nog niet af dus lastig om goede foto te maken zoals in een woonkamer. Als ik ervoor sta komt de tv ook veel groter over dan op de foto. Meubel is 1,40 breed btw. Hier een betere poging hopelijk O-)

[afbeelding]

Ik zou op 't oog zeggen dat t een 65 inch is idd! En dat het kastje eronder vrij klein is. Ons kastje is zo'n standaard ding van de ikea en die buigt minimaal door met de 9305 maar die tv weegt dan ook krap aan 40 kilo of zo.

Geniet van blue planet. Op zure dagen blue planet of een random 4k docu opzetten op YouTube en je dag is weer goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Leoon. schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Ik zou op 't oog zeggen dat t een 65 inch is idd! En dat het kastje eronder vrij klein is. Ons kastje is zo'n standaard ding van de ikea en die buigt minimaal door met de 9305 maar die tv weegt dan ook krap aan 40 kilo of zo.

Geniet van blue planet. Op zure dagen blue planet of een random 4k docu opzetten op YouTube en je dag is weer goed :D
Meubel is een oud Ikea model. Moest googlen hoeveel gewicht ie kan hebben, 100 kilogram gelukkig! Op termijn hang ik 'm denk ik met een ander meubel. Maar uitgaven zijn nu even gestopt.

Vanavond eindelijk tijd om verder te testen en vooral veel materiaal te bekijken. Apple TV direct op TV aangesloten i.p.v. via soundbar lijkt ook vloeiender te zijn en geen last meer van witte flitsen na instellen op Chroma 4:2:0. In combinatie met nieuwe soundbar echt een gave filmbeleving. Scherm voelt nog goed groot :9~

Oled gevoel komt wel omhoog bij sci-fi in space movies (star wars/trek), maar gelukkig is de meerprijs zo achterlijk groot dat ik het uit mijn hoofd kan zetten. Groter voelt gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

LCHero schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 00:26:
[...]

Meubel is een oud Ikea model. Moest googlen hoeveel gewicht ie kan hebben, 100 kilogram gelukkig! Op termijn hang ik 'm denk ik met een ander meubel. Maar uitgaven zijn nu even gestopt.

Vanavond eindelijk tijd om verder te testen en vooral veel materiaal te bekijken. Apple TV direct op TV aangesloten i.p.v. via soundbar lijkt ook vloeiender te zijn en geen last meer van witte flitsen na instellen op Chroma 4:2:0. In combinatie met nieuwe soundbar echt een gave filmbeleving. Scherm voelt nog goed groot :9~

Oled gevoel komt wel omhoog bij sci-fi in space movies (star wars/trek), maar gelukkig is de meerprijs zo achterlijk groot dat ik het uit mijn hoofd kan zetten. Groter voelt gewoon beter.
Haha ja ik heb zelf eigenlijk niet eens gekeken maar ga er vanuit dat die ook wel minimaal 100kg aan kan. Buiging is minimaal, maar het gebeurt wel. Die witte flitsen, wat bedoel je er dan mee. Dezelfde witte flits als je de TV aan zet of is dit apple tv gerelateerd?

Met elke reactie er bij krijg ik steeds meer een "het gaat niet om het format, maar wat je er mee doet gevoel" :+ Ik zeg hier standaard thuis al (we hebben ook een veel te grote bank) dat het compensatiegedrag is, voordat iemand anders hem binnenkopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 18:53
Inderdaad een mooi :)
Ik zou maar al te graag een 85" willen. Wordt alleen wel een uitdaging die boven te krijgen. De 75" ging maar net door de trap heen als deze in de doos zat.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:01
Astennu schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:01:
[...]

Inderdaad een mooi :)
Ik zou maar al te graag een 85" willen. Wordt alleen wel een uitdaging die boven te krijgen.
Ik moest laatst bij mij ook de trapleuning ff erafschroeven om een draai goed te krijgen. Hebje dat ook al geprobeerd / overwogen?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
desjaak909 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Jaaa, laat hem nog maar even verder twijfelen!
Misschien heeft het 2019 85" model wel nóg dunnere bezels :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:22
Leoon. schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:26:
[...]

Dat bioscoop gevoel zakt ook snel weg of zo. Wij hebben 65inch en we eerst wel bioscoop yesss, en na paar dagen voelt het al een 32inch. Je bent te verwend gok ik.. Moet zeggen dat ik. Dit zelfs in de bioscoop kreeg, heb jarenlang een pathé unlimited kaart gehad. :+

Jij snapt het trouwens wel met blueplanet :D
Dit dus. Het went enorm snel.
Toen ik overstapte van 40 naar 55 inch had ik zoiets van WOW wat een mega tv.
Maar dat was na 2 weken weg. Nu inmiddels naar 65 inch toe sinds een paar dagen en weer dat WOW gevoel. Maar ongetwijfeld is dat binnen 2 weken weer over.
Je merkt wel pas hoe groot je eigen tv is als je bij iemand anders naar een kleine tv zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 18:53
Shocked schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:46:
[...]

Ik moest laatst bij mij ook de trapleuning ff erafschroeven om een draai goed te krijgen. Hebje dat ook al geprobeerd / overwogen?
Zo ver is het nog niet maar denk dat ik hem via het balkon omhoog zou takelen.
Er zijn nog geen super goede 85" tv's van Sony in ieder geval niet zoals de 940E. ZD9 was er denk ik wel in 85 maar niet in nl en erg duur.

Ik vrees dat het nog een paar generaties gaat duren voor die er zijn voor rond de 5000-6000 euro.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
LCHero schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:28:
[...]

[afbeelding]

Thanks. Haha, lijkt inderdaad helemaal niet op een 75 inch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Jawel, ik heb de 75XF9005 net opgehaald en hij staat bij mij binnen! Iets eerder van verwacht en dat is een leuke verrassing. Helaas ben ik alleen thuis, dus uitpakken en aansluiten is er nog niet bij. Ik zal het toestel eerst beneden aansluiten om te kijken of alles naar behoren werkt, alvorens ik het avontuur aanga om het gevaarte naar boven te krijgen. Als het lukt om de 65B6 ernaast aan te sluiten, dan zal ik proberen om wat foto's te schieten!

Mocht iemand vragen hebben over de 75XF9005 of hoe het zich verhoudt tot een OLED paneel, dan zal ik die hier zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Major_ton schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:56:
Jawel, ik heb de 75XF9005 net opgehaald en hij staat bij mij binnen! Iets eerder van verwacht en dat is een leuke verrassing. Helaas ben ik alleen thuis, dus uitpakken en aansluiten is er nog niet bij. Ik zal het toestel eerst beneden aansluiten om te kijken of alles naar behoren werkt, alvorens ik het avontuur aanga om het gevaarte naar boven te krijgen. Als het lukt om de 65B6 ernaast aan te sluiten, dan zal ik proberen om wat foto's te schieten!

Mocht iemand vragen hebben over de 75XF9005 of hoe het zich verhoudt tot een OLED paneel, dan zal ik die hier zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Goeie zaak! Als je het aangesloten krijgt naast de oled ben ik heel benieuwd hoe zich dit verhoudt tov elkaar. Zwartwaarden vind ik echt goed op m'n xe9305, ben wel eens benieuwd hoeveel dit daadwerkelijk scheelt met een oled. Evenals opstart schermen van bijv ps4/Netflix met betrekking tot blooming/clouding. Zal toch een gigantisch verschil moeten wezen zou je zeggen, ben ik zeker benieuwd naar.

Fijn dat je de tv toch eerder dan 6 juli hebt kunnen krijgen, nu hopen idd dat er niks geks mee aan de hand is. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
Major_ton schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:56:

First of all. Congratz met je tv.

Het zou voor mij erg handig zijn als je ze naast elkaar (aangesloten) zou kunnen krijgen. Waarbij ik een week of twee geleden voor mezelf besloten had om voor een 75 inch LCD (Samsung NU8000) te gaan, twijfel ik nu om toch een 65 OLED (LG C8) te nemen. De prijzen zijn zowat gelijk met de cashback acties, beide tv's kosten circa 2200 per stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door crobo op 28-06-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
[...]

Haha nee hoor, niet echt. Het is een typisch luxeprobleem wat geen haast heeft. In de woonkamer kan ik genieten van de 65" OLED en ik vind het tussendoor wel leuk om uit te zoeken waar ik voor zal gaan. Dit forum laat het natuurlijk toe om full geekmode te gaan, maar daarbuiten ben ik niet echt een wandelend vraagteken ;)

Ik wacht op OLED. De 77" modellen zijn nu nog veel te duur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Korte update wat mijn 75XF9005 betreft. Vanavond kwam een goede vriend langs om het beestje van zijn verpakking te ontdoen en op het TV meubel te plaatsen. De 65B6 staat ernaast en wordt morgen aangesloten voor een vergelijk.

De eerste bevindingen? 75 inch is een lekker maatje en een duidelijke upgrade over 65". Toch was 85" echt nog veel vetter geweest!! Dus... De beeldinstellingen heb ik voor nu even op Cinema Pro staan met een paar custom tweaks. Sony heeft veel beeldsettings en veel zijn compleet anders dan op de LG OLED en er zijn veel meer settings dan bij Samsung, dus ik heb de komende tijd wat te doen.

Volgens mij heb ik de jackpot te pakken, want ik zie geen (vertical) banding, DSE of rare clouding. Het rode YouTube scherm of het blauwe PS4 scherm is helemaal schoon van alle denkbare ellende. Het kan dus wel!

De helderheid is werkelijk bizar en dan is dit nog maar een midrange toestel met 'slechts' 1.000 nits maximale helderheid. Het is een wereld van verschil met mijn OLED TV. Wat ook een wereld van verschil is, zijn de zwartwaardes. Je moet het niet eens willen vergelijken, want dan word je héél snel héél droevig. Wat je wint in helderheid, verlies je in zwartwaardes en batcave kijkers adviseer ik 100% voor een OLED TV te kiezen.

De motion handling van deze TV is fijn en op een groot paneel als deze betaalt dat zich dubbel uit. Sony staat erom bekend en op het eerste gezicht lijken de claims te kloppen.

Er volgt asap meer, maar dit wilde ik vast even delen voordat ik mijn bed op ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:01
@Major_ton proficiat met je nieuwe, zeker gezien de inch maat, een geweldige tv.
Zit er ook over te denken up te graden, ondanks mijn 65OLED873, erg mooie beeldweergave kent.
Ben momenteel in conclaaf met de techneuten van Philips vanwege de hier elders gemelde problemen bij het vrijschakelen van notabene 3 UHD DEMO zenders op verschillende satelietten, waarbij geluid vlekkeloos binnenkomt, satelliet signaal 100 procent in orde is, echter ook Philips geen oplossing weet of kent....
Dus TV kan terug, en ga dan ook een of twee maten groter...
Denk zelf meer aan een ZF9 echter max 65 inch of beter de 75er ZF9, mede omdat deze beiden weer de net verbeterde X1 Ultimate processor gaan krijgen... Mischien maar effe op de IFA in levende lijfe aankijken..

Vraag aan jouw, kun je heel kort nog keertje samenvatten wat jouw uiteindelijk heeft overtuigd voor je nieuwste aanwinst te gaan ten opzichte van je eerdere keuze mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Major_ton schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:36:
Wat ook een wereld van verschil is, zijn de zwartwaardes. Je moet het niet eens willen vergelijken, want dan word je héél snel héél droevig. Wat je wint in helderheid, verlies je in zwartwaardes en batcave kijkers adviseer ik 100% voor een OLED TV te kiezen.
Bedankt voor de terugkerende twijfel 8)7 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LCHero schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor de terugkerende twijfel 8)7 ;)
Ik zal asap proberen een vergelijk te maken. Dat vergt nog redelijk wat werk en tijd en ik moet even een manier verzinnen om de verschillen goed te laten zien. De Tweakers website heeft een witte achtergrond dus is het verschil tussen zwart en bijna zwart niet te zien op foto's die hier gepost worden. Misschien maak ik wel even een pagina aan op mijn eigen website met een zwarte achtergrond.

Wat mij ondertussen opgevallen is; HDR op een LCD TV is gewoon teleurstellend. Ondanks dat dit een TV met FALD is, worden de zones lang niet zoveel gedimd als met SDR content. De zwartwaardes vallen dus tegen bij HDR content en de APL wordt vrij laag gehouden (ik denk rond 120 nits). HDR films lijken dus erg donker en door de verhoogde backlight glow mis je schaduwdetails. Alleen wanneer er veel brightness wordt gepushed in de highlights is het contrast voldoende om een HDR beleving te krijgen. Dit is op mijn OLED TV wel anders omdat zwart altijd zwart blijft is het contrast véél groter en lijken hightlights ook meer te spetteren ondanks dat er niet dezelfde helderheid wordt gehaald als op de XF9005.

Met SDR content is het een heel ander verhaal en eigenlijk geniet ik daar veel meer van. Ondanks een lager dynamisch bereik in de content zelf, spettert het beeld veel meer van het scherm af. De zones worden waar het haalbaar is gedimd tot een niveau waarbij de zwartwaarde heel dicht tegen die van OLED TV's aan komt te liggen. Sure, met veel heldere content in beeld zie je zwarte balken boven en onder een cinemascope film wel wat glow krijgen, maar het blijft meer dan acceptabel. Het waargenomen contrast is veel groter tijdens SDR weergave dan bij HDR weergave.

Hier wat (theoretische) cijfers om het duidelijk te maken.

SDR:
Zwartwaarde: 0,02 nits --> APL 120 nits (instelbaar) = contrast waarde 6.000 : 1

HDR:
Zwartwaarde: 0,1 nits --> APL 120 nits (niet instelbaar) = contrastwaarde 1.200 : 1
Zwartwaarde: 0,1 nits --> piek helderheid 1.000 nits = contrastwaarde 10.000:1 (dynamisch)

Met SDR content kan je tevens de APL omhoog gooien tot zo'n 400 nits, wat het waargenomen contrast alleen maar groter maakt en waardoor HDR in verhouding nog minder spettert. Dezelfde bevindingen had ik ook toen ik de Samsung 55KS9000 mocht reviewen. Met SDR content zijn deze TV's zéér overtuigend, maar HDR content komt echt (veel) beter tot zijn recht op een OLED TV. Overdag is de HDR weergave te donker en 's avond met weinig omgevingslicht ligt de zwartwaarde te hoog wat het waarneembare contrast onderuit haalt. Bummer! Ik had van de XF9005 echt meer verwacht en het zou mooi zijn als fabrikanten een optie zouden toevoegen waarbij de eindgebruiker de tonemapping bij HDR content aan kan passen om de APL van 120 nits te doorbreken. Er is toch geen vastgelegde standaard voor tonemapping, dus laat het dan maar regelbaar zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Major_ton op 30-06-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Major_ton schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:03:
[...]
Ik zal asap proberen een vergelijk te maken.
Dit ging al deels boven mijn pet, maar de bottom line komt helemaal overeen met mij gevoel. Ik kijk graag in het donker en steeds meer HDR materiaal qua games en films. Krijg alleen van de grootte het wow gevoel en de beeldkwaliteit zorgt voor twijfel. Bij twijfel niet inhalen dus knoop doorgehakt en ga toch voor een kleinere OLED. 75' topmodellen of OLED is niet betaalbaar, tenzij de Staatsloterij voorbij komt.

Nu keuze maken tussen een LG C8 of een Philips OLED873. Idee dat de Ambilight de beleving wellicht wat groter maakt, maar de C8 krijgt de betere reviews. Maar weer op pad om te gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LCHero schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:56:
[...]

Dit ging al deels boven mijn pet, maar de bottom line komt helemaal overeen met mij gevoel. Ik kijk graag in het donker en steeds meer HDR materiaal qua games en films. Krijg alleen van de grootte het wow gevoel en de beeldkwaliteit zorgt voor twijfel. Bij twijfel niet inhalen dus knoop doorgehakt en ga toch voor een kleinere OLED. 75' topmodellen of OLED is niet betaalbaar, tenzij de Staatsloterij voorbij komt.

Nu keuze maken tussen een LG C8 of een Philips OLED873. Idee dat de Ambilight de beleving wellicht wat groter maakt, maar de C8 krijgt de betere reviews. Maar weer op pad om te gaan bekijken.
100% voor de LG gaan. Ambilight is leuk, maar het compenseert niet voor wat de LG allemaal beter doet. Als je van plan bent om veel in het donker te kijken/gamen dan is een OLED TV wel de betere keuze vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Major_ton schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 15:06:
[...]

100% voor de LG gaan. Ambilight is leuk, maar het compenseert niet voor wat de LG allemaal beter doet. Als je van plan bent om veel in het donker te kijken/gamen dan is een OLED TV wel de betere keuze vind ik.
Daar neig ik gezien de reviews voor de C8 ook naar. Lees ook wat mindere dingen over de Ambilight uitvoering op de OLED. Wil nu dat het gewoon goed is en geen twijfel. Retourneren enzo is handig, maar echt leuk is het niet. Soundbar die ik erbij had gaat ook terug. Hele papierwinkel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Dat de LG C8 zoveel beter is dan de Philips 873 ligt maar aan welke revieuws je bekent denk ik.... Er zijn er ook waar de 873 toch beter eruit komt.
Anders beter effe op de 2018 series van Phillips wachten, de 803 en 903 c.q de 983..
Deze hebben krijgen inmiddels OREO Android 8 erop met de net uitgebrachte nieuwste update.
De 873 is eigenlijk meer een 2017 model grotere broertje van de 55OLED9002.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dinandus schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:28:
Dat de LG C8 zoveel beter is dan de Philips 873 ligt maar aan welke revieuws je bekent denk ik.... Er zijn er ook waar de 873 toch beter eruit komt.
Anders beter effe op de 2018 series van Phillips wachten, de 803 en 903 c.q de 983..
Deze hebben krijgen inmiddels OREO Android 8 erop met de net uitgebrachte nieuwste update.
De 873 is eigenlijk meer een 2017 model grotere broertje van de 55OLED9002.
De ABL handling en algemene processing is waarom ik voor LG zou kiezen.

Na een paar dagen naar de Sony 75XF9005 te hebben gekeken begin ik deze TV steeds meer te waarderen. De uniformiteit is erg goed. Er is minimale DSE zichtbaar in kritische scènes en op dat front is de OLED techniek absoluut beter, maar het voordeel is dat er geen tinting is en ook vertical banding in donkere scènes is volledig afwezig. Daar kan een OLED TV nog een puntje aan zuigen. De kleuren zijn érg goed, neutraal in het algemeen en vol waar nodig. De motion handling is sinds het uitsterven van de plasmatechniek het beste wat er nu te vinden is en misschien wel van net zoveel waarde als de absolute zwartwaarde van OLED.

Het verschil is als benzine vs. diesel, blond vs. brunette, Xbox vs. PlayStation. Voor alles valt wat te zeggen en niks is perfect.

Los van alles is het 75 inch formaat echt heel gaaf. Films en de goede series hebben een stuk meer impact op dit formaat dan op 65 inch. Ondanks dat in verhoudingen het verschil tussen 55 inch en 65 inch groter is dan tussen 65 inch en 75 inch, maakt 75 inch echt véél meer indruk op mij in vergelijk op het moment dat ik 55 inch en 65 inch met elkaar vergeleek. Er is ook een keerzijde aan het formaat. 75 inch is (in mijn huis) te groot voor een 'gewone' TV en nog altijd te klein voor een waar IMAX gevoel. Aan de andere kant kan je je afvragen welke formaat groot genoeg is om wel dat IMAX gevoel te geven... 75 inch is en blijft voor alsnog een indrukwekkend formaat.

Morgen wordt de 65B6 aangesloten naast de 75XF9005 en dan zal ik ook foto's gaan maken van beide modellen naast elkaar. Dan kan ik (hopelijk) ook meer zeggen waar ik een voorkeur voor heb. 75 inch LCD of 65 inch OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Major_ton schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:34:
[...]

Na een paar dagen naar de Sony 75XF9005 te hebben gekeken begin ik deze TV steeds meer te waarderen.

Morgen wordt de 65B6 aangesloten naast de 75XF9005 en dan zal ik ook foto's gaan maken van beide modellen naast elkaar. Dan kan ik (hopelijk) ook meer zeggen waar ik een voorkeur voor heb. 75 inch LCD of 65 inch OLED.
Ben benieuwd naar de vergelijking en jouw opinie 8)

Ikzelf heb de kleinere variant van deze test gedaan (55E6 tegen 65XF9005).
De motion handling vind ik ook erg prettig op de 65XF9005 en is inderdaad een meerwaarde.

Wellicht ten overvloede, deze instelling ook gedaan? Anders mis je een randje boven en onder bij het testbeeld:
Home menu
Instellingen (onderaan 'radje' voor meelezers)
Weergave-instellingen
Beeldregeling
- wide modus : volledig
- auto formaat: uit
= auto display : uit
- Beeld bereik : hoge resolutie

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +23 Henk 'm!
De 75XF9005 en 65B6 staan naast elkaar en ik trap af met een vergelijk in helderheid bij SDR content. Beide TV's staan op MAX helderheid ingesteld en het mag duidelijk zijn dat het verschil niet mega groot is. Waar ik na een avond testen achter ben, is dat een LCD TV niet zo enorm helder is als dat internet je doet laten geloven en dat OLED TV's zéker niet zo donker zijn als het internet je doet laten geloven.

Met een vergelijk als deze is het handig om te weten dat de OLED TV een 2016 model betreft en dat een 2017 model er meer helderheid uit kan persen en een 2018 model zelfs nóg een stap verder gaat.

Uiteraard staat links op de foto's de Sony en rechts de LG, maar dat is wel duidelijk aan het formaat verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XtNA75jmtpocpb5RKI9Yq02U/full.jpg
Bron: 4K SDR Youtube demo

Ook met een 1080p Blu-ray, in dit geval Star Wars - The Force Awakens zijn de verschillen in helderheid niet enorm groot, al is de Sony nu wel duidelijker in het voordeel. De eerste foto laat beide TV's zien waar de helderheid gelijk is afgesteld en op de foto daaronder staan beide TV's op maximale helderheid ingesteld. Op beide foto's is de exposure van de camera 100% gelijk;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YWnWyOdTEVVXNU1Ew42X1g1p/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BCTMj0Kv8PyCcIDxqpDnvzO6/full.jpg

Met Dolby Vision zijn de rollen heel anders verdeeld. In 98% van de gevallen weet mijn 65B6 er meer helderheid uit te persen (wat opvallend is), alleen tijdens uitzonderlijk dynamische beelden wil de 75XF9005 zijn ballen laten zien en is het beeld véél meer helder dan op de 65B6. Dit komt echter maar zelden voor en is uiteraard geheel afhankelijk van het signaal.

Het is nog niet gelukt om beelden te fotograferen waarbij de Sony de (flink) hogere helderheid laat zien met DV content, aangezien Netflix een irritant overlay krijgt zodra het beeld op pauze staat. Ik zal proberen zsm dit op een andere manier te doen.

In het geval van Dolby Vision staat de Sony altijd op de maximale helderheid ingesteld, waarbij de op LG de setting OLED Light op 50 (van 100) staat om de juiste tone mapping aan te houden. Wanneer deze voor de grap toch op 100 wordt gezet is het verschil in helderheid groot in het voordeel van de LG.

Wat helaas ook opvalt is dat de 65B6 niet goed omgaat met kleuren tijdens een Dolby Vision signaal van Netflix. Ik heb het al eens eerder geroepen en nu weet ik het zeker, het beeld is te groen. Veel te groen. Dit is ook niet in te stellen, aangezien de opties om dit aan te passen 'greyed out' zijn tijdens een DV signaal. Ik heb nog geen DV discs kunnen proberen via een dedicated speler, maar de paar DV demo's die ik op een USB schijf heb staan, lijken geen last te hebben van een groene zweem. Ook kan ik niks zeggen over de 2017 en 2018 LG OLED modellen, aangezien ik die (nog) niet heb getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jtG7xTPReeHzqRSYWdFIELQL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NhAXbUCGjjXlGjKrxxeNcaYv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XLppQM09y7qAGn8RFFVhs2AA/full.jpg

Het valt misschien op dat op de 65B6 de highlights meer blown-out zijn, maar dit komt door het beperkte dynamische bereik van de camera. In het echt zijn alle details in de highlights goed zichtbaar en is de LG iets meer helder dan de Sony (Raar maar waar).

In de meeste gevallen is het verschil in helderheid eigen te klein om op te vallen. Zie het Dolby Vision voorbeeld van Altered Carbon hieronder;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IKiKipKWPGFQKELlfQNMg8n8/full.jpg

Dan zijn er nog de oh zo belangrijke zwartwaardes, alleen zijn die nou net heel moeilijk over te brengen op een manier zoals je het in het echt ziet. Uiteraard is zwart op een OLED TV altijd echt zwart en hoewel de 75XF9005 het naar mijn idee behoorlijk goed doet, zijn er geregeld momenten waarop het verschil erg duidelijk is. De zwarte balken boven en onder cinemascope content lichten regelmatig een beetje op. Soms helemaal en soms een bepaald deel, afhankelijk van welke zone meer licht moet geven. Het fijne is echter, dat dit tijdens het kijken bijna nooit opvalt, want met een 75 inch TV vallen die zwarte balken al snel buiten je focusveld en kijk je alleen naar de content. Tot nu toe is blooming in de content zelf mij nog niet opgevallen en dat is zéker positief! Over het algemeen zal je wat de zwartwaardes betreft en de algehele contrast beleving weinig te klagen hebben met de Sony en de beperkingen in het zwart vallen vooral op omdat er nu een OLED TV naast staat. Dan merk je wel dat de 65B6 een meer 'tastbaar' beeld neerzet met een groter 3D gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GGrWvqiPG2WCyhnbTGO7ur91/full.jpg
Deze foto is het beste te bekijken op een laptop of PC en wanneer je er op klikt. Je ziet dan duidelijk de light bleed in de linker helft van de zwarte balken op de 75XF9005.

Een tijdelijke conclusie: Ik ben nóg meer overtuigd van de kwaliteiten van de OLED techniek dan ik al was. Als je, zoals ik, niet bang bent voor burn-in en je zoekt een 55 of 65 inch TV, dan is een OLED TV eigenlijk een no-brainer (persoonlijke mening). Aan de andere kant ben ik voor een groot deel ook aangenaam verrast met wat de 75XF9005 presteert. Het is echt een hele mooie TV en geeft een fantastisch beeld. Het pleit voor beide TV's vind ik dat ik écht niet weet welke van de twee ik zou houden wanneer ik voor die keuze zou komen te staan. Want daar draait het in dit topic eigenlijk om; 65" OLED of 75" LCD? De 65B6 geeft een mooier, voller, contrastrijker beeld, maar het verschil is meestal té klein om vol voor OLED te gaan. Hetzelfde geldt voor het formaat. 75 inch is absoluut meer indrukwekkend dan 65 inch, maar ook nu is het verschil eigenlijk té klein om vol voor LCD te gaan. De verschillen heffen elkaar op en zo ben ik (en waarschijnlijk jullie ook) nog geen steek verder. Gelukkig hoef ik niet te kiezen :*)

Ik zal de komende dagen nog wat meer voorbeelden proberen te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crobo
@Major_ton Mooie vergelijking. Ben benieuwd hoe het verschil zou zijn met een OLED uit 2018 aangezien die, zoals jij zelf ook aangeeft, een stukje helderder zijn. Een 65 inch LG c8 is er na aftrek van de cashback voor zo een 2200 te vinden. Een mooie prijs/kwaliteit verhouding vind ik.

Gelukkig hoef jij niet te kiezen en heb je ze allebei. Geniet ervan en ik kijk uit naar je verdere bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Was ook ergens gezegd dat de meeste content niet meer dan 25% 'APL' is dus die ABL zal ook niet zo snel ingrijpen. Ben wel benieuwd naar een vergelijking bij het voetbal dan ... bij Zweden Zwitserland valt de zon niet op het veld dus die zal ook wel aan de lagere kant zijn.
Op de Sony zou ik eens de Custom preset nemen testen voor HDR ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

Ik schrik best wel van die groene zweem op de oled bij dolby vision materiaal.
Heb zelf een e6. Nog nooit echt opgevallen hierop.
Zal het (Netflix hdr materiaal) eens vergelijken met het hdr beeld van de xbox one.

[ Voor 5% gewijzigd door invincible30 op 03-07-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 18:14
invincible30 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:37:
Heb zelf een e6. Nog nooit echt opgevallen hierop.
Zal het (Netflix hdr materiaal) eens vergelijken met het hdr beeld van de xbox one.
b6 heeft zwakkere soc de e6 heeft een andere die beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Hele vette vergelijking.
Komt ongeveer overeen wat ik ook al vond.
Waar ik echt meerwaarde in vind, is de motion handling van de Sony 65XF9005 tov van mijn 55E6 oled.
Oled :
zwartwaarde
kijkhoek

Sony
motion
zuiverder beeld

Met name de upscaling vind ik bijzonder zuiver bij Sony. Had ik voorheen nog wat te mopperen op de 555E6 oled bij bijv. Netflix, nu is dat volkomen zuiver. Geen rare gradiënten, opvallende posterization artefacts.
De motion vind ik ook absoluut een sterk pluspunt bij de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Major_ton schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:46:
Want daar draait het in dit topic eigenlijk om; 65" OLED of 75" LCD? De 65B6 geeft een mooier, voller, contrastrijker beeld, maar het verschil is meestal té klein om vol voor OLED te gaan. Hetzelfde geldt voor het formaat. 75 inch is absoluut meer indrukwekkend dan 65 inch, maar ook nu is het verschil eigenlijk té klein om vol voor LCD te gaan. De verschillen heffen elkaar op en zo ben ik (en waarschijnlijk jullie ook) nog geen steek verder. Gelukkig hoef ik niet te kiezen :*)

Gave vergelijking! Nog niet ergens zo goed kunnen zien en lezen. En je conclusie past mooi bij het verloop van het topic tot nu toe ;)

Volgende week wordt de Sony bij mij omgeruild voor een 65c8. Zal mijn bevindingen hier ook posten, al is dat niet een directe vergelijking en al helemaal niet zo uitgebreid en informatief als van Major_Ton. Gevoelsmatig en na het lezen van de vergelijking heb ik de goede keuze gemaakt. Wat je ziet bij de BB8 foto zag ik vaker en voor mij de reden om voor OLED te gaan.

Wat ik overigens ook een voordeel vind is dat de LG beschikt over 4 full speed HDMI poorten. Met de Sony had ik er maar 2 en was ik er al 1 kwijt voor de ARC i.c.m. soundbar. Straks zonder extra tussenstap 2 consoles en een Apple TV 4K aansluiten vind ik wel een plus.

Denk dat ik in de blond/brunette vergelijking nu een voorkeur heb voor OLED zoals ik dat jaren geleden had voor plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@Major_ton misschien is het leuk om foto's vanuit bepaalde kijkhoeken te maken. Oled zou dan indrukwekkend moeten zijn. Ben wel benieuwd hoeveel slechter lcd is. Tot nu toe met mijn xe9305 ben ik best tevreden eigenlijk over de kijkhoek, evenals de zwartwaardes etc. Maar daar staat ook geen oled naast om 't feest te verpesten. ;)

Wellicht na volgende week dan toch. Ben uitgekozen 1 van de 23 die volgende week woensdag in Amsterdam naar dat Panasonic event gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Oekol op 04-07-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Een tijdelijke conclusie: Ik ben nóg meer overtuigd van de kwaliteiten van de OLED techniek dan ik al was. Als je, zoals ik, niet bang bent voor burn-in en je zoekt een 55 of 65 inch TV, dan is een OLED TV eigenlijk een no-brainer (persoonlijke mening). Aan de andere kant ben ik voor een groot deel ook aangenaam verrast met wat de 75XF9005 presteert. Het is echt een hele mooie TV en geeft een fantastisch beeld. Het pleit voor beide TV's vind ik dat ik écht niet weet welke van de twee ik zou houden wanneer ik voor die keuze zou komen te staan. Want daar draait het in dit topic eigenlijk om; 65" OLED of 75" LCD? De 65B6 geeft een mooier, voller, contrastrijker beeld, maar het verschil is meestal té klein om vol voor OLED te gaan. Hetzelfde geldt voor het formaat. 75 inch is absoluut meer indrukwekkend dan 65 inch, maar ook nu is het verschil eigenlijk té klein om vol voor LCD te gaan. De verschillen heffen elkaar op en zo ben ik (en waarschijnlijk jullie ook) nog geen steek verder. Gelukkig hoef ik niet te kiezen :*)
Mooi vergelijk d:)b

ik heb 2 jaar terug eenzelfde keuze moeten maken. Destijds tussen 65 FullHD om een groot scherm te krijgen of 55 inch 4K of 55 inch OLED.

UIteindelijk ook gegaan voor schermgrootte, toevallig ook sony (65W855c) en geen seconde spijt van.

Fijn te lezen dat ik, zelfs nu 2 jaar verder, me niet hoef druk te maken en weer gerust voor een stap in formaat kan gaan maken. Zoals ik al eerder riep zal dit voor mij dan denk ik wel projectie gaan worden gezien de verhouding prijs en beeldformaat in vergelijk met mijn huidige beeld als totaalplaatje.

thanks voor je genomen moeite en je post :) .
invincible30 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:37:
same here, op basis van die foto's hier zou ik voor LCD gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2018 10:59 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De 75XF9005 en 65B6 staan naast elkaar en ik trap af met een vergelijk in helderheid bij SDR content.

...

Bedankt voor je uitgebreide vergelijking..!
Kan je misschien ook wat uniforme beelden (grijs) posten, evenals een GUI, zoals console of PC?
Hoe gaan beide televisies overigens om met subtitles? Hoe is de blooming bij de LCD?

[ Voor 8% gewijzigd door S0epkip op 04-07-2018 10:06 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Ook altijd wel benieuwd of de ABL hier 'ingrijpt', zou wel interessant zijn om het naast de Sony te zien (en hoe de motion er op beide uitziet, tweede is een 60fps video). Misschien wel ff bij de Apollo langs, WK voetbal staat op alle tv's aan (y)

of: YouTube: 12/19/17 Condensed Game: Lightning @ Golden Knights

[ Voor 21% gewijzigd door apis29 op 04-07-2018 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crobo
Vandaag de Samsung UE75NU8000 besteld in plaats van de LG C8 OLED.

Het is geen denderende televisie, is ook nergens echt heel goed in behalve misschien met de input lag (not sure). De NU8000 is gewoon een mid-range televisie dus kan niet op tegen de OLED of QLED.

Waarom ik toch voor deze heb gekozen is de formaat/prijs verhouding en de nieuwste Samsung smart tv 'os'. Heb deze televisie vandaag bij Electroworld voor 2700 besteld en daar gaat nog 300 euro vanaf (cashback actie van Samsung). Ik kom dus uit op 2400 euro inclusief bezorgen en installeren.

Waarschijnlijk zijn er betere toestellen voor die prijs maar ik was er na een aantal weken twijfelen wel klaar mee. Ik heb besloten om voor formaat te gaan in plaats van kwaliteit. Ik kom nu van een 40 inch samsung tv uit 2011 vandaan dus dit is al een hele verbetering. Mocht ik totaal niet tevreden zijn met de televisie, dan ruil ik hem om voor de LG C8.

[ Voor 4% gewijzigd door crobo op 10-07-2018 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
crobo schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:59:
Vandaag de Samsung UE75NU8000 besteld in plaats van de LG C8 OLED.

Het is geen denderende televisie, is ook nergens echt heel goed in behalve misschien met de input lag (not sure). De NU8000 is gewoon een mid-range televisie dus kan niet op tegen de OLED of QLED.

Waarom ik toch voor deze heb gekozen is de formaat/prijs verhouding en de nieuwste Samsung smart tv 'os'. Heb deze televisie vandaag bij Electroworld voor 2700 besteld en daar gaat nog 300 euro vanaf (cashback actie van Samsung). Ik kom dus uit op 2400 euro inclusief bezorgen en installeren.

Waarschijnlijk zijn er betere toestellen voor die prijs maar ik was er na een aantal weken twijfelen wel klaar mee. Ik heb besloten om voor formaat te gaan in plaats van kwaliteit. Ik kom nu van een 40 inch samsung tv uit 2011 vandaan dus dit is al een hele verbetering. Mocht ik totaal niet tevreden zijn met de televisie, dan ruil ik hem om voor de LG C8.
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb de NU8000 in 75 inch en 82 inch ook serieus overwogen en je hebt er echt wel een mooi toestel aan. Naar mijn idee is het een betere koop dan de 75Q7FN gezien het enorme prijsverschil. Dus door het geen denderende TV te noemen vind ik dat je jezelf tekort doet.

Bedankt overigens aan iedereen voor de leuke reacties op het vergelijk tussen de 75XF9005 en de 65B6. Het is extreem druk op het moment, dus ik ben er nog niet aan toegekomen om meer vergelijkings materiaal te schieten. Dit zal ik binnenkort proberen te doen aangezien de 75XF9005 asap naar boven gaat. Tevens moet ik volgende week voor een shoot naar Mauritius dus dan komt er voorlopig ook niks meer van.

Mijn mening over de Sony begint verder een beetje schizofreen te worden. Het formaat is top, de kleuren fantastisch en ook de motion handling is grotendeels erg goed. Helaas merk je aan alle kanten dat de LCD techniek gewoon hevig tekort schiet voor HDR content. Blooming is in een hoop gevallen toch wel een issue en met slechts 60 zones lichten er vaak grote vlakken op voor kleine heldere stukjes in het beeld. HDR content met ondertiteling is in donkere scènes soms gewoon ronduit irritant.

Binnenkort ga ik eens experimenteren met wat bias licht aangezien de logica dicteert dat dat zal gaan helpen met de zwartwaarde beleving.

Eén ding wil ik iedereen vast meegeven en dat is dat de verschillen die de LCD techniek moeten verdedigen tegenover de OLED techniek by far niet zo groot zijn als sommige je willen laten geloven. Het verschil in helderheid is aanwezig, maar niet super groot. De betere motion handling valt of staat met de interpolatie, want zonder enige vorm van interpolatie zijn de huidige LCD panelen net zo belabberd met 24p content als OLED panelen.

Omtrent heel veel aspecten wordt er van een mug een olifant gemaakt en dat geldt voor beide kampen (LCD en OLED). Het punt is wel dat een OLED TV gewoon een enorme middelvinger opsteekt naar alle LCD TV's als het om zwartwaardes en de contrast beleving gaat tijdens het afspelen van vooral HDR content in een donkere ruimte. Met SDR content is het verschil nog steeds aanwezig, maar in mindere mate. De hogere piek helderheid van een (goede) LCD TV weegt simpelweg niet op tegen het absolute zwart van een OLED en wel zodanig dan ik het haast een feit zou willen noemen in plaats van een mening.

Dan is er nog de kwestie uniformiteit. De XF9005 wordt door velen geroemd vanwege de goede uniformiteit en daar kan ik zeker in meegaan. Echter ook nu is mijn 65B6 beter als het op DSE aankomt. Dat is er op de 65B6 gewoon niet en tijdens voetbal zie ik toch lichte DSE op de 75XF9005. Aan de andere kant heeft een de 65B6 weer milde tinting (links is wat geler en rechts wat koeler van tint) en daar heeft de 75XF9005 compleet geen last van.

Het lijkt dan misschien een beetje of ik de LCD techniek aan het afbranden ben, maar dit is eigenlijk precies wat ik al eerder aangaf. De verschillen lijken op internet groter (soms véél groter) dan ze in het echt zijn. Laat je niet gek maken door alle opgeblazen verhalen die soms leest. Onderaan de streep ben ik echt heel blij met de 75XF9005 en zal deze zijn taak als secundaire monitor voor mijn werk zeer goed gaan vervullen.

Als laatste wil ik nog een stukje kwijt over inbranden. Gelukkig heb ik er op mijn OLED TV geen last van en hoewel ik mij er ook niet echt zorgen om maak, let ik wel degelijk op hoe ik de TV gebruik. Dat hoeft dus lekker niet met de Sony en dat betekent dat ik nóg langer mijn games op pauze kan zetten voor een goede dampsessie op de pot oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Major_ton schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:42:
[...]
Binnenkort ga ik eens experimenteren met wat bias licht aangezien de logica dicteert dat dat zal gaan helpen met de zwartwaarde beleving.
Ben wel benieuwd naar het effect op de beleving en de waarneming van blooming. Afgelopen dagen aantal positieve stukjes gelezen hierover. Jouw ervaringen kan ik goed volgen tot nu toe dus ben benieuwd hoe jij het ervaart.

Heb de 75XE9005 al even in doos thuis staan voor de ruil met een 65' C8 (levertijd ;( ) en in de tussentijd de kamer aan het afmaken met o.a. een koof die licht achter de TV schijnt. Nu hoor ik de TV af en toe roepen of ik het wel zeker weet en niet wat bias lichting wil proberen en de OLED afzeggen. 8)7

Prijs van de 75xe9005 overigens gedaald onder de 2700 en dicht in de buurt van wat ik er voor een 2e kans heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
LCHero schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:15:
[...]
Heb de 75XE9005 al even in doos thuis staan voor de ruil met een 65' C8 (levertijd ;( ) en in de tussentijd de kamer aan het afmaken met o.a. een koof die licht achter de TV schijnt. Nu hoor ik de TV af en toe roepen of ik het wel zeker weet en niet wat bias lichting wil proberen en de OLED afzeggen. 8)7
Is het niet enorm wennen om van een 75" naar een 65" te gaan? Toch behoorlijk stapje kleiner.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
Hulleman schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Is het niet enorm wennen om van een 75" naar een 65" te gaan? Toch behoorlijk stapje kleiner.
Geen idee nog, omdat de OLED nog niet is geleverd. Op werk staat een 65' en die oogt nog groot zat. Het is ook met pijn in het hart, maar stoorde me gewoon teveel aan de blooming ondanks alle pluspunten van de TV. Omdat het een flinke uitgave is en ik niet meer dan E3000 wil uitgeven vallen de ZD9 en 77' OLEDs af. Bij twijfel niet inhalen en daarom voor kwaliteit > grootte gegaan. Zit op een afstand van Max 2,25 meter dus hopelijk geeft de 65' ook nog een cinema gevoel.

Wil vooral klaar zijn en genieten van een nieuwe tv en af zijn van de twijfel bij dit luxeprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desjaak909
Major_ton schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 20:42:
[...]

Omtrent heel veel aspecten wordt er van een mug een olifant gemaakt en dat geldt voor beide kampen (LCD en OLED). Het punt is wel dat een OLED TV gewoon een enorme middelvinger opsteekt naar alle LCD TV's als het om zwartwaardes en de contrast beleving gaat tijdens het afspelen van vooral HDR content in een donkere ruimte. Met SDR content is het verschil nog steeds aanwezig, maar in mindere mate. De hogere piek helderheid van een (goede) LCD TV weegt simpelweg niet op tegen het absolute zwart van een OLED en wel zodanig dan ik het haast een feit zou willen noemen in plaats van een mening.
Heb je het hier specifiek over de XF900 of over alle LCD's? Ik ben het er mee eens dat OLED beter is dan LCD in een donkere kamer, maar ik vind de FALD van mijn XE9405 het echt meer dan uitstekend doen, het is niet perfect en ik zou als de 77" OLED's enigzins gelijk geprijsd zouden zijn meteen daar voor kiezen, maar ik vind de 10" verschil t.o.v. mijn oude 65B6 toch een grotere meerwaarde hebben dan perfecte blacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
LCHero schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:52:
[...]
Geen idee nog, omdat de OLED nog niet is geleverd. Op werk staat een 65' en die oogt nog groot zat. Het is ook met pijn in het hart, maar stoorde me gewoon teveel aan de blooming ondanks alle pluspunten van de TV. Omdat het een flinke uitgave is en ik niet meer dan E3000 wil uitgeven vallen de ZD9 en 77' OLEDs af. Bij twijfel niet inhalen en daarom voor kwaliteit > grootte gegaan. Zit op een afstand van Max 2,25 meter dus hopelijk geeft de 65' ook nog een cinema gevoel.

Wil vooral klaar zijn en genieten van een nieuwe tv en af zijn van de twijfel bij dit luxeprobleem.
65" op die afstand is mooi zat :) Inderdaad, een 77" OLED is veel te duur.
Ga je qua beeldkwaliteit mooi vooruit. Heb zelf een OLED en de perfect blacks vervelen nooit!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wow, 65" op 2,25 meter :o
Laat staan 75"... Dat is wel érg groot voor zo'n kleine afstand! Ik zou het wel een keer willen proberen :9

Ook ik zat met het dilemma... Een 65" OLED of een 75" LCD... Ik zit overigens op ruim 5,5 meter afstand. En ik kwam vanaf een 10 jaar oude Samsung 52" LCD.

Uiteindelijk ben ik voor OLED gegaan (LG 65" C7) omdat ik meer gaf om de beeldkwaliteit. Ik stoorde mij enórm aan de belabberde kleuren en slechte zwartwaardes op de LCD. Ook al kwam dat door de oude techniek en versleten (CCFL) backlight.

Geen moment spijt gehad! OLED vergt wel wat finetuning, zeker met DV en HDR content. Maar het is het allemaal waard.
Ik kan mijn kamer prima verduisteren, en de zon komt pas na het eten de woonkamer in. Recht in mijn gezicht, en niet op de tv. Dan gaat gewoon het verduisteringsgordijn dicht.

Ik denk dat het puur een afweging is die je moet maken. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever voor een groter formaat gaan en zich niet storen aan lagere zwartwaardes en minder contrast.

Overigens kan ik mij niet vinden in het feit dat een OLED paneel een beperkte (piek)helderheid heeft. Maar dat komt misschien door die oude LCD tv, waar ik overdag met moeite een film op kon kijken zonder alles te verduisteren.
Met de OLED heb ik hier véél minder last van. Alleen op een echt zonnige dag heeft ie wat hulp nodig.

De srpong van 52" naar 65" was minder groot dan ik dacht. Maar dat kan ook komen door de bezels. Mijn oude Samsung 52" heeft randen van een cm of 8. De OLED zit geloof ik op 1,5cm!
Qua afmetingen ontlopen ze elkaar dus veel minder, het actieve schermoppervlak is echter veel groter.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
@Nyarlathotep Aan de andere kant: wow, 65" op 5,50 meter. Ik zit op 3,80 meter en vind 65" bij vlagen al aan de kleine kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
Nyarlathotep schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:36:
Wow, 65" op 2,25 meter :o
Laat staan 75"... Dat is wel érg groot voor zo'n kleine afstand! Ik zou het wel een keer willen proberen :9

Ook ik zat met het dilemma... Een 65" OLED of een 75" LCD... Ik zit overigens op ruim 5,5 meter afstand. En ik kwam vanaf een 10 jaar oude Samsung 52" LCD.

Uiteindelijk ben ik voor OLED gegaan (LG 65" C7) omdat ik meer gaf om de beeldkwaliteit. Ik stoorde mij enórm aan de belabberde kleuren en slechte zwartwaardes op de LCD. Ook al kwam dat door de oude techniek en versleten (CCFL) backlight.

Geen moment spijt gehad! OLED vergt wel wat finetuning, zeker met DV en HDR content. Maar het is het allemaal waard.
Ik kan mijn kamer prima verduisteren, en de zon komt pas na het eten de woonkamer in. Recht in mijn gezicht, en niet op de tv. Dan gaat gewoon het verduisteringsgordijn dicht.

Ik denk dat het puur een afweging is die je moet maken. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever voor een groter formaat gaan en zich niet storen aan lagere zwartwaardes en minder contrast.

Overigens kan ik mij niet vinden in het feit dat een OLED paneel een beperkte (piek)helderheid heeft. Maar dat komt misschien door die oude LCD tv, waar ik overdag met moeite een film op kon kijken zonder alles te verduisteren.
Met de OLED heb ik hier véél minder last van. Alleen op een echt zonnige dag heeft ie wat hulp nodig.

De srpong van 52" naar 65" was minder groot dan ik dacht. Maar dat kan ook komen door de bezels. Mijn oude Samsung 52" heeft randen van een cm of 8. De OLED zit geloof ik op 1,5cm!
Qua afmetingen ontlopen ze elkaar dus veel minder, het actieve schermoppervlak is echter veel groter.
Wat je zou kunnen doen is je verplaatsen naar een 1.5 meter van je 65 Inch tv en bekijk dan eens je kijkplezier die dan hebt,geloof me maar dit is echt een wereld van verschil dan wel positief bedoeld.

Zelf zit ik op 2.4 meter te kijken naar een 75 inch en ja,kan nog wel groter voor mij.

Lees ook maar wat Sim Kranenburg schreef :
reviews: Hdr-televisie: welke standaard zal bovendrijven?

(Bijkomend voordeel van schermen met een groter dynamisch bereik is dat de ervaren scherpte flink toeneemt. Vooral als beelden een hoog lokaal contrast hebben, zien ze er scherper uit zonder dat er een hogere resolutie nodig is. Dit effect kennen we van diverse verscherpingsalgoritmen, zoals die worden gebruikt in beeldbewerkingsprogramma's als Photoshop. De scherpteregeling van onze bestaande televisies heeft een vergelijkbare werking. Het mooie van dit effect is dat het onafhankelijk werkt van de beeldmaat en kijkafstand. Het verschil in scherpte tussen een hd- en een uhdtv kun je alleen zien als het scherm groot genoeg is en je dicht genoeg bij de tv zit. Een groter dynamisch bereik levert bij elke beeldmaat en kijkafstand een mooier beeld op.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Kijken hier naar projector

1080p epson projector 120" diagonaal en zitten op een 2.5-3m .

Kijkt echt goed, zeker nu met de voetbal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:52
LCHero schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:52:
Bij twijfel niet inhalen en daarom voor kwaliteit > grootte gegaan.

Zit op een afstand van Max 2,25 meter dus hopelijk geeft de 65' ook nog een cinema gevoel.
karper34 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:57:
Zelf zit ik op 2.4 meter te kijken naar een 75 inch en ja,kan nog wel groter voor mij.
Zijn dit huiskamer setups? Want ik kan me voorstellen dat als je een dedicated film-kamer hebt dat je er lekker dicht op wilt zitten, voor een meer immersive gevoel.
Maar als je, evt. met meerdere mensen, in je huiskamer gewoon TV aan het kijken bent is het dan nog wel relaxed TV kijken?
FYI: Ik heb zelf nog een sub 37" TV, dus heb echt geen idee welke kijkafstand fijn kijkt bij deze grote formaten*

Ik had me in eerste instantie voorgenomen om voor een 55" te gaan, maar toen kende ik dit topic nog niet. :+ (Ik heb uberhaubt nog nooit een 65"+ in een huiskamer-setup gezien..)
Maar na het lezen van deze afstanden is een groter formaat misschien nog wel een optie. :+

De afstand tussen TV en achterkant v/d bank zal 3,5 meter zijn (dus kijkafstand ~3.1 meter?)

Als bovenstaande dus gewoon in de woonkamer staat dan durf ik best voor een 65" te gaan. :9~

Wat ook een beetje meespeelt is dat de W7 pas vanaf 65" beschikbaar is.. Momenteel nog wat boven budget maar hoop eigenlijk dat deze in het komende half jaar nog een keer in de aanbieding voorbij komt. :*)

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 12-07-2018 21:03 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 16:50
SmiGueL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:53:

*Nogmaals, ik heb zelf nog een sub 37" TV, dus heb echt geen idee welke kijkafstand perfect is voor deze grote formaten*
Eerlijk? Ik denk dat alles went. Zet een maand 80 inch op 1,5 meter kijkafstand en je gaat het ook prima vinden. Of je dan niet een beetje doorslaat is natuurlijk iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
SmiGueL schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:53:
Zijn dit huiskamer setups? Want ik kan me voorstellen dat als je een dedicated film-kamer hebt dat je er lekker dicht op wilt zitten, voor een meer immersive gevoel.
Voor mij geen huiskamer set up. Daar hangt een 42' plasma en groter dan 55' zal het in de toekomst daar niet worden. Heb een aparte kamer waar ik kan thuiswerken i.c.m. een thuisbioscoop light. Had hiervoor een 1080p beamer op een scherm van 85' en dat was ook geen probleem. Vind de 75' ook echt een mooie maat op deze afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
k995 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:05:
Kijken hier naar projector

1080p epson projector 120" diagonaal en zitten op een 2.5-3m .

Kijkt echt goed, zeker nu met de voetbal .
Kijk je dan tenminste het NPO 1 UHD kanaal voor je voetbal?? ;)
Zeker een mooie meerwaarde, ook al is je projector een HD versie!

[ Voor 9% gewijzigd door dinandus op 12-07-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
dinandus schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:51:
[...]

Kijk je dan tenminste het NPO 1 UHD kanaal voor je voetbal?? ;)
Zeker een mooie meerwaarde, ook al is je projector een HD versie!
VRT HD, kwaliteit is zeker genoeg UHD zou wel leuk zijn op dergelijke grootte zie je echt het verschil.

UHD was onbetaalbaar op het moment dat ik die kocht, de volgende ongetwijfeld. Goedkoopste zitten onder de 1000 euro tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@k995: je bedoelt zeker een UHD TV, en vast geen Beamer met UHD voor onder de 1000 €??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
dinandus schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:46:
@k995: je bedoelt zeker een UHD TV, en vast geen Beamer met UHD voor onder de 1000 €??
Jawel, kijk maar eens in het UHD beamer topic.
(Wel een pixelshifter natuurlijk).
Karizma schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:03:
Op dit moment is de Optoma UHD300X in de aanbieding voor 999. Dat is denk ik best een koopje voor een 4K beamer:
pricewatch: Optoma UHD300X

Nu nog maar eens bedenken of ik een TV neem of deze beamer. Enige waar ik mee zit is de helderheid ivm de lichtinval in de woonkamer.
Ik vind deze nog steeds erg interessant:

https://www.mi.com/en/mi-laser-projector-150/

[ Voor 5% gewijzigd door S0epkip op 13-07-2018 11:57 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Waaah, de 82NU8000 voor 2999 bij Amazon, maar ze versturen niet naar Nederland!

https://www.amazon.de/Sam...&smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1

De 75" voor 2099. Prime Deals overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door S0epkip op 16-07-2018 12:57 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
heb je geen adres van kennissen of zo in DE?
Mooie aanbiedingen trouwens tijdens de AMAZON PRIME DAYS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Veen gaat mee:

bij deze wat we voor u kunnen betekenen met betrekking tot de prijzen voor de 82nu8000 en de 75nu8000. Wij verkopen uitsluitend Nederlandse toestellen, wellicht dat dit bij Amazon niet het gezien is! 82NU8000 komt op €3325 -€300 cashback is €3025. De 75NU8000 komt op €2375-€300 cashback is uiteindelijk €2075.

PVO

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wow, het is echt hectisch geweest de afgelopen dagen. Mijn vriendin is zwanger (goed nieuws), maar helaas moest ze dit weekend opgenomen worden in het ziekenhuis (geen goed nieuws) en nu zit ik voor werk op Schiphol te wachten op mijn vlucht. Aan een verder vergelijk tussen de 75XF9005 en 65B6 ben ik dus niet meer toegekomen en de 75XF9005 staat ondertussen 2 verdiepingen hoger. Dat was een hele operatie en het maakte gelijk duidelijk dat een 85" TV echt NIET de trap op was gekomen. Goede keuze dus.

Toch heb ik nog wel wat toe te voegen aan dit topic. De 65B6 staat na een paar weekjes weer op zijn originele plek en 65" lijkt opeens heel erg klein! En hoe snel een groter formaat TV ook went, een stap terug went gewoon niet. Ik heb het gevoel dat ik weer naar mijn 42 inch plasma zit te kijken van 8 jaar terug.

Kort door de bocht:

De XF9005 is echt heel erg mooi (welk formaat dan ook).
Een 2016 of later model OLED TV is mooier.
Een goede 75" LCD TV is indrukwekkender dan 65" OLED TV.

Puur voor de kijkbeleving zou ik uiteindelijk voor de 75XF9005 kiezen, maar in de woonkamer is 65" beter om aan te zien als de TV uitstaat.

Het wordt pas helemaal een feest wanneer 77 inch OLED 'betaalbaar' gaat worden. Tot die tijd moet ik niet zeuren en kan ik van beide toestellen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik ben me nu ook gaan orienteren voor een vervanger van mijn 65ks7000. Mijn 4k blu-ray collectie zit nu al over de 30 films en een fald scherm begint nu toch wel te jeuken.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 65q9fn. ondanks de agressieve local dimming die ze nu hebben heb ik er wel vertrouwen in dat het opgelost gaat worden met updates. Wat mij nu nog niet over de drempel krijgt is de prijs. Ondanks de cashback lijkt het bedrag dat ik moet bijleggen zich nog niet te rechtvaardigen tegenover de kwaliteitswinst die ik zal krijgen.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCHero
  • Nu online
@Major_ton, gefeliciteerd met het goede nieuws en sterkte met het slechte nieuws!

Ik ben toch weer om voor de 75XE9005, e.e.a. gelezen over bias lighting en de gok genomen met een Hue strip. En dat maakt een behoorlijk verschil zeg! Filmbalken zijn veel zwarter en blooming valt ook minder op. Het is er nog wel bij felle HDR beelden op een donkere achtergrond, maar nu zeker acceptabel.

Wat ook scheelt is dat ik de TV nog mocht gebruiken v/h weekend vanwege uitblijven van de LG. Dan maakt die 75' wel veel indruk. Vandaag even bij de Media Markt geweest en een 65' oogt dan toch klein.

Dus lange slingerweg, maar wel het doel bereikt. Nu tijd om te gaan genieten. :9~

Bias lighting 1

Bias Lighting 2
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.