Vandaag heb ik een OLED55C9 aangeschaft.
Of beter gezegd: Ik heb hem geruild met een LG 55SM8200PLA Nanocell, die ik een paar weekjes geleden had gekocht.
Manmanman, wat had ik een spijt van dat toestel.
Spijt zat hem volledig in de zwartwaardes. Die waren ernstig waardeloos (ips paneel met edge led).
De local dimming functie maakte er helemaal een bizar potje van. Dan kreeg je dikke verticale grijze banen in beeld.
Met local dimming uit, was alles een beetje grijzig (bijv de rtings local dimming test op youtube). Erg lelijk.
Nu is het misschien mijn eigen schuld, had ik me van te voren meer moeten verdiepen, maar dit had ik gewoon niet verwacht van een middenklasse 2019 LG. Mijn 6 jaar oude Philips pfl7008 deed dat werkelijk minstens 50x zo goed...
Ik stoorde me er zo aan (vooral ook met Playstation games met veel donkere scenes), dat ik, met bijbetaling, hem gelukkig alsnog mocht ruilen. Dus gelijk nu voor het 'beste' gegaan, een LG Oled.
Wat vragen van een dag-1-gebruiker:
Zojuist opgehangen en even simpel naar een film (Kingsman) op Veronica gekeken (Ziggo Ci+ module/interne tuner).
De standaard eco beeld instellingen waren wel héél 'flets'. Huidskleuren/mensen leken wel overleden en niks geen 'wauw' effect, zoals je in de demo's in de winkels ziet.
Beeldmodus 'normaal' werd al acceptabel, maar pas bij beeldmodus 'levendig' werd ik blijer.
Misschien iets te heftig/overgesatureerd, maar dat zal ik naar eigen smaak bij moeten gaan stellen.
Even de, zoals ze dat noemen 'beste instellingen' van Rtings geprobeerd, maar dat is toch om te huilen? Alles lijkt dan grauw, geen dynamisch contrast en alsof je naar een oude beeldbuis kijkt?
Ik snap dat dit soort instellingen ontzettend persoonlijk zijn, maar kijkt de gemiddelde tweaker echt met dit soort fletse settings (dus ook zaken als dynamisch contrast en dynamische kleur volledig uitgeschakeld) naar zijn fraaie oled tv?
En even los van de kleuren/felheid/dynamisch contrasten/etc:
Ik heb dus, zoals genoemd, eerst even wat content bekeken op de beeldmodus'normaal' en 'levendig'.
Ik zag direct bij sneller bewegende beelden een soort 'artefacts'.
Ik zie dat TruMotion aan staat (helder) en volgens mij komt dat daar door?
Anderen dit ook? Moet dit toch uit? Ik had dat met mijn 6 jaar oude Philips ook. Dat heette Perfect Natural Motion en daar kreeg ik ook artefacts van bij snelle beelden.
Ik had toch verwacht dat van een top-toestel uit 2019, dat dit soort functies volledig vloeiend zouden horen te werken?
Want ergens wil je dit volgens mij toch echt wel aan hebben, want uit gaat alles wat schokkerig meen ik...
Verder afsluiten met positiefs: WauW, wat ZWART!
Wáánzinnig. En ook het fraaie dunne design mag er wezen.
4K / HDR demo's (
https://4kmedia.org/ en hdr 4k youtube) zijn natuurlijk om te likkebaarden

)
Er blij dat ik hem geruild heb, ook al is deze dubbel zo duur...