Op die foto lijkt het lichtbeeld inderdaad keurig!
Kun je een schatting maken kwa verlichting tov Xenon ?FlowDesign schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:48:
Zo. De DMEX LED's vandaag in m'n Volvo V40 gezet.
Holy shit wat zijn die dingen fel! Het is echt niet goed voor je ogen om rechtstreeks op zo'n LED te kijken
Daarmee bedoel ik dus de lichtopbrengst van de LEDs tov Xenon.
[ Voor 8% gewijzigd door tomdabom op 22-11-2017 22:59 ]
Mijn vorige V40 had originele Xenon in meedraaiende lensprojectors, ik denk dat ik met deze LED's meer lichtopbrengst heb dan die Xenon.tomdabom schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:58:
[...]
Kun je een schatting maken kwa verlichting tov Xenon ?
Daarmee bedoel ik dus de lichtopbrengst van de LEDs tov Xenon.
Zou ik nog eens een nieuwe auto bestellen dan zou ik 'm met active/matrix/laser led bestellen. Ieder merk geeft z'n eigen naam eraan, maar dat zijn die LED's die tegenliggers enzo zien met een camera en automatisch het lichtbeeld aanpassen.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
@FlowDesign Ziet er keurig uit, kan niet wachten tot ik de mijne binnenkrijg 
Ik heb wel al LED-stadslicht, had ze besteld voor de scooter, die kwamen per 4 dus de overige twee zitten al in de auto. Heb geen foto van hoe het staat in de auto wel van de scooter:

Wanneer ik in de auto (halogeen-)dimlicht voer zie je twee iets wittere plekken in de koplamp zitten. Overdag gebruik ik ze in combinatie met LED-DRL, zal vanmiddag wel foto's maken
Ik heb wel al LED-stadslicht, had ze besteld voor de scooter, die kwamen per 4 dus de overige twee zitten al in de auto. Heb geen foto van hoe het staat in de auto wel van de scooter:

Wanneer ik in de auto (halogeen-)dimlicht voer zie je twee iets wittere plekken in de koplamp zitten. Overdag gebruik ik ze in combinatie met LED-DRL, zal vanmiddag wel foto's maken
Kalm aan! En rap een beetje!
Gisteren ontvangen. de leds lijken toch wel heel sterk op de originele Philips ZES leds. Als ik de neppe en de echte vergelijkingsfoto naast elkaar zet is het 90% zeker de originele.Headshot_NL schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:43:
Dit setje gekocht. Volgens de pagina echte ZES leds.
Voor de zekerheid contact opgenomen met de verkoper om dit te bevestigen: "Yes real Philips ZES chips"
Nu afwachten of alle chips inderdaad echt zijn. Zo niet, refund, ik wil geen risico lopen.
https://nl.aliexpress.com...ight-Kit/32791814342.html
Geven meer licht dan mijn vorige met de XHP-50 LED, maar niet veel meer. Het lichtbeeld is wel anders en dat is fijner.
Qua kleur was de XHP-50 net een tintje witter dan de ZES.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Die lijken erg op die van DMEX.Headshot_NL schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:27:
[...]
Gisteren ontvangen. de leds lijken toch wel heel sterk op de originele Philips ZES leds. Als ik de neppe en de echte vergelijkingsfoto naast elkaar zet is het 90% zeker de originele.
Geven meer licht dan mijn vorige met de XHP-50 LED, maar niet veel meer. Het lichtbeeld is wel anders en dat is fijner.
Qua kleur was de XHP-50 net een tintje witter dan de ZES.
Ik zie wel een groot voordeel van de DMEX tov deze, namelijk de kans dat bij de Toyikie dat blok in de weg zit voor de bevestiging met klemmetjes en dergelijke. De DMEX lijken wat dat betreft het meest op een standaard halogeenlamp.
Dat zou kunnen, vooral bij andere type lampen. Ik heb de HIR2 9012 versie, dat is een kwestie van er in duwen en een kwartslag draaien. Verder geen clipjes of beugeltjes nodig.FlowDesign schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:25:
[...]
Die lijken erg op die van DMEX.
Ik zie wel een groot voordeel van de DMEX tov deze, namelijk de kans dat bij de Toyikie dat blok in de weg zit voor de bevestiging met klemmetjes en dergelijke. De DMEX lijken wat dat betreft het meest op een standaard halogeenlamp.
Ik zal ze binnenkort eens voelen als ze een tijdje aangestaan hebben. Gisteren merkte ik nog bijna niks nadat ze 2 minuten hadden aangestaan. Mijn vorige XHP-50 waren sneller warm.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik zoek ook nog storingsvrije leds voor in onze Fiat.Had nml net T10/W5W COB LED's besteld:
http://custommania.nl/webshop/product/t10-cob-led/
Zijn die LEDs per stuk of per paar?
Per stuk. Ik had geen zin om lang te wachten, anders had ik ze op Ali besteldLoei123 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:32:
[...]
Ik zoek ook nog storingsvrije leds voor in onze Fiat.
Zijn die LEDs per stuk of per paar?
Kon deze met COB en canbus-storingsvrij in Nederland niet goedkoper vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door FlowDesign op 23-11-2017 19:30 ]
Ook een setje van de h7 ledjes besteld. Levertijd redelijk lang maar dat nemen we voor lief.
Als het bevalt ook even naar stadslichtjes kijken.
Lichtopbrengst van mijn huidige halogeen lampen vallen me toch erg tegen, vooral op provinciale wegen etc.
Als het bevalt ook even naar stadslichtjes kijken.
Lichtopbrengst van mijn huidige halogeen lampen vallen me toch erg tegen, vooral op provinciale wegen etc.
Dit forum is erg gevaarlijk voor mijn bankrekeningFlowDesign schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:31:
[...]
Had nml net T10/W5W COB LED's besteld:
http://custommania.nl/webshop/product/t10-cob-led/
Heb ook maar 2 stuks besteld, who cares is toch maar 8,70 inclusief verzenden.
Ik zie het wel of ze bevallen. Anders doe ik er eentje in mijn scooter, stadslicht is toch defect van dat ding

Vandaag het DMEX H4 setje binnen van Aliexpress. Helaas heb ik 1 nepper en 1 echte. Dit is ook te zien aan de opdruk van de lamp: de 17AK 2006 heeft een slechtere afwerking en dit is ook zichtbaar in de Luxeon ZES chips. Ik heb maar even een paar foto's gemaakt.
Heeft iemand anders ook deze ervaringen met DMEX?
@RinuX Ik zit nog te wachten op een setje H7 DMEX LEDs. Ben benieuwd of die fake/echt/half-fake zijn...
Vanavond wat testfoto's qua lichtbeeld gemaakt.
Er zitten nu 2 x HB4 LEDs in de bumper van onze auto. Dim(projector)licht en Groot(reflector)licht zijn nog steeds halogeen H7 uitvoeringen. Waarbij ik wel moet opmerken dat de H7 dimlampen wat geler van kleur zijn dan de H7 grootlicht lampen. De H7's staan ook nog op de nominatie om vervangen te worden, maar de daarvoor benodigde materialen heb ik nog niet allemaal in huis.

Roomster Dimlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht + HB4 LED mistlicht by Erik Haak, on Flickr
Helaas is niet zo goed te zien, dat links en rechtsvoor t.o.v. de auto, in de berm, nu ook de HB4 LED stralers de boel verlichten.
Er zitten nu 2 x HB4 LEDs in de bumper van onze auto. Dim(projector)licht en Groot(reflector)licht zijn nog steeds halogeen H7 uitvoeringen. Waarbij ik wel moet opmerken dat de H7 dimlampen wat geler van kleur zijn dan de H7 grootlicht lampen. De H7's staan ook nog op de nominatie om vervangen te worden, maar de daarvoor benodigde materialen heb ik nog niet allemaal in huis.

Helaas is niet zo goed te zien, dat links en rechtsvoor t.o.v. de auto, in de berm, nu ook de HB4 LED stralers de boel verlichten.
Ik vind het moeilijk weinig verschil om op basis daarvan te concluderen dat die ene echt en de andere nep zouden zijn. Ik denk dat ze ergens onder licentie die dingen staan te produceren, of het is hele goede namaak, maar ik vermoed dat ze gewoon wat minder nauwkeurig in het productieproces zijn dan dat er op 1 lamp neppe en echte gebruikt worden.RinuX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:33:
[afbeelding]
Vandaag het DMEX H4 setje binnen van Aliexpress. Helaas heb ik 1 nepper en 1 echte. Dit is ook te zien aan de opdruk van de lamp: de 17AK 2006 heeft een slechtere afwerking en dit is ook zichtbaar in de Luxeon ZES chips. Ik heb maar even een paar foto's gemaakt.
Uiteindelijk gaat het er ook gewoon om dat ze goed licht afgeven, niet warm worden en lang mee gaan
Je zou ff een foto met alleen dimlicht en mistlicht moeten maken, maar ik vind de LED mistlampen wel degelijk duidelijk zichtbaarehtweak schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 00:06:
@RinuX Ik zit nog te wachten op een setje H7 DMEX LEDs. Ben benieuwd of die fake/echt/half-fake zijn...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar goed, die dingen zijn ook gemaakt om de berm te stralen hè, niet om super ver vooruit te schijnen.
Ik heb contact gehad met de leverancier:RinuX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:33:
[afbeelding]
Vandaag het DMEX H4 setje binnen van Aliexpress. Helaas heb ik 1 nepper en 1 echte.
All bulbs has different series number.
Who told you this LED chips are fake?
Our chips bought from Philips company, different batch bought may got a little different looking.
Both LED chips are original philips zes.
Smaller TVS tube(black resistor) is new philips zes, biger TVS(black resistor) is old Philips ZES chips.
You can check with Philips company.
Customer Notification #: 2015019C
Subject: Lumileds Announces a modification to the Vf binning structure enabling tighter Vf bins and increased system efficacy
Attached is Philips ZES company file, please check.

Blijkbaar toch te snel geoordeeld, maar ze geven op het ledoauto.com artikel ook aan dat de resistors kleiner zijn bij nep Lumileds...
Idd; die foto was ik vergeten, zal ik doen als alles LED is.FlowDesign schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:14:
[...]
Je zou ff een foto met alleen dimlicht en mistlicht moeten maken, maar ik vind de LED mistlampen wel degelijk duidelijk zichtbaar
[reminder to self] Volgende keer 4 foto's maken:
- dimlicht
- dimlicht + mistlicht
- dimlicht + grootlicht
- dimlicht + grootlicht + mistlicht
Nou gelukkig zijn de LED mistlampen zelf niet zo goed/overdreven zichtbaar, maar het uitgestraalde lichtpatroon wel.FlowDesign schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:14:
Maar goed, die dingen zijn ook gemaakt om de berm te stralen hè, niet om super ver vooruit te schijnen.
Ben gisterenavond met opzet een rondje over de polderwegen gereden en door de stad, met dimlicht + mistlicht aan. (mag eigenlijk niet), maar ik kwam niemand tegen die seinde dat hij/zij er last van had. Maar toen ik ff 'vergat'

@RinuX Hmmm, zou kunnen, die verklaring.
Maar als ik jouw plaatjes van die DMEX lampen bekijk, is niet alleen het serie # anders (wat op zich logisch is), maar ook het gebruikte lettertype van 'DMEX' en de tekst van het serie #... is anders.
Ook de zilverkleurige ring tussen de rode afdichtring en de zwarte behuizing ziet er anders uit. M.a.w. duidelijke productieverschillen tussen die twee exemplaren.
Maar heb je ook gekeken of op één en dezelfde lampunit, aan beide zijden, dezelfde/andere type LED chips gebruikt zijn? Dat was namelijk bij mijn NightEye A344's het geval...
Bovendien zijn de meegeleverde documenten gedateerd op augustus 2015.
En deze waarschuwing:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/
stamt uit 2017 (?)
Terwijl deze link:
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
vooral het verschil tussen de Philips/Luxeon Z ES versus de Philips/Luxeon Z bespreekt.
Hier is de originele Philips/Lumiled documentatie van de Z ES:
https://www.lumileds.com/luxeon-z-es
Dan zou je eigenlijk precies de afmetingen van het LED chiplichaam moeten opmeten en eventueel de productcode moeten checken. Maar dan ga je wel heel ver.
Maar als ik jouw plaatjes van die DMEX lampen bekijk, is niet alleen het serie # anders (wat op zich logisch is), maar ook het gebruikte lettertype van 'DMEX' en de tekst van het serie #... is anders.
Ook de zilverkleurige ring tussen de rode afdichtring en de zwarte behuizing ziet er anders uit. M.a.w. duidelijke productieverschillen tussen die twee exemplaren.
Maar heb je ook gekeken of op één en dezelfde lampunit, aan beide zijden, dezelfde/andere type LED chips gebruikt zijn? Dat was namelijk bij mijn NightEye A344's het geval...
En deze waarschuwing:
stamt uit 2017 (?)
Terwijl deze link:
vooral het verschil tussen de Philips/Luxeon Z ES versus de Philips/Luxeon Z bespreekt.
Dan zou je eigenlijk precies de afmetingen van het LED chiplichaam moeten opmeten en eventueel de productcode moeten checken. Maar dan ga je wel heel ver.
Ik heb ook de DMEX H7 lampen besteld, we gaan het zien. Tot nu toe leek het zo te zijn dat de resistorgrootte het enige duidelijke verschil was.tussen een neppe en echte ZES lamp, maar wellicht dus niet.
Je kunt nu wel mooi vergelijkingen tussen beide lampen
Als links en rechts hetzelfde lichtbeeld geven en even warm worden zal het wel kloppen.
Je kunt nu wel mooi vergelijkingen tussen beide lampen
Overigens hebben jullie ook dat de track and trace codes niet werken? Ik heb ze automatisch gekregen in de App maar ze geven steeds een error. Ik heb overigens op het internet gelezen dat dit zeer vaak voorkomt bij Aliexpress leveranciers.
Maar de app laat zelf wel zien waar het pakketje is, als het goed is heeft mijn pakketjes (want ook adapter besteld) China verlaten. Ik zie het wel heb geen haast en met dit koude weer heb ik ook geen zin om eraan te kloten om eerlijk te zijn.
Maar de app laat zelf wel zien waar het pakketje is, als het goed is heeft mijn pakketjes (want ook adapter besteld) China verlaten. Ik zie het wel heb geen haast en met dit koude weer heb ik ook geen zin om eraan te kloten om eerlijk te zijn.
Ja klopt, de hele unit lijkt goedkoper geproduceerd te zijn. Per unit zijn er wel steeds dezelfde leds gebruikt.ehtweak schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:55:
@RinuX Hmmm, zou kunnen, die verklaring.
En deze waarschuwing:
stamt uit 2017 (?)
Terwijl deze link:
Ik zie trouwens in de documentatie op de website geen plaatje van de "nieuwe versie" met kleinere transistors. misschien dan toch wel namaak. Ach ja ik test ze binnenkort in de auto en dan post ik de bevindingen.
Bij welke shop had je deze eigenlijk besteld?RinuX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:33:
[afbeelding]
Heb je een linkje?
Zucht, PostNL wil weer eens niet meespelen...
De bestelde DMEX H7's staan op het punt om afgeleverd te worden, morgenochtend vroeg. Maar dan is er niemand om het pakje aan te nemen.
Dus zou je dan normaliter aangeven dat ze het pakket bij het lokale PostNL servicepunt kunnen afgeven.
Is er voor de zoveelste keer weer eens storing @ PostNL:
Kies zelf bezorgtijd of -plaats
Sorry, door een storing kunt u op dit moment voor deze zending geen andere tijd of plaats kiezen.
Vervolgens maar weer afwachten waar het pakje dan uiteindelijk terechtkomt en/of paar dagen later alsnog geleverd wordt... Het logistieke traject binnen Nederland duurt bijna net zo lang als van China --> NL.
De bestelde DMEX H7's staan op het punt om afgeleverd te worden, morgenochtend vroeg. Maar dan is er niemand om het pakje aan te nemen.
Dus zou je dan normaliter aangeven dat ze het pakket bij het lokale PostNL servicepunt kunnen afgeven.
Is er voor de zoveelste keer weer eens storing @ PostNL:
Kies zelf bezorgtijd of -plaats
Sorry, door een storing kunt u op dit moment voor deze zending geen andere tijd of plaats kiezen.
Vervolgens maar weer afwachten waar het pakje dan uiteindelijk terechtkomt en/of paar dagen later alsnog geleverd wordt... Het logistieke traject binnen Nederland duurt bijna net zo lang als van China --> NL.

Is er voor logistieke problemen niet een ander topic?

@nokiaan958GB Je hebt helegaar gelijk.
Maar in de stortvloed van technische info en nachtelijke plaatjes, moest ik ook ff wat logistieke ellende spuien...
Excuses.
Maar in de stortvloed van technische info en nachtelijke plaatjes, moest ik ook ff wat logistieke ellende spuien...
Excuses.
Verwijderd
Heeft iemand een goede/betrouwbare aanrader led dimlichten voor een Astra h gtc uit eind 2007?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 00:10 ]
@Netoj dit is tweakers
dus iets meer voorbereiding wordt op prijs gesteld...
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
- wat voor een type halogeen zit er nu in? H7/H4/Hx?
- projector of reflectiekoplamp?
- inbouwruimte/diepte voor de forsere LED units?
- bij sommige auto's is zelf lampen verwisselen erg lastig
- kies je voor passieve of actieve koeling?
- al dan niet CANBUS light check compatibel?
- etc.
Verwijderd
Dat heb ik idd zelf gedaan. Er zit H7 erin. Verwisselen is niet zo makkelijk bij dit type auto. Projector of reflectie geen idee, ik wil niet de andere weggebruikers irriteren. Passieve koeling lijkt mij het beste? Canbus geen idee de een heeft wel bij dit type auto de andere zegt weer van niet...ehtweak schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:44:
@Netoj dit is tweakersdus iets meer voorbereiding wordt op prijs gesteld...
![]()
Bijvoorbeeld:Heb je zelf al gegoogled op jouw type auto en LED om/inbouw?
- wat voor een type halogeen zit er nu in? H7/H4/Hx?
- projector of reflectiekoplamp?
- inbouwruimte/diepte voor de forsere LED units?
- bij sommige auto's is zelf lampen verwisselen erg lastig
- kies je voor passieve of actieve koeling?
- al dan niet CANBUS light check compatibel?
- etc.
Je hebt reflectors, met zo'n kapje voor de lamp. Als je de lampen goed afstelt (niet teveel omhoog laten schijnen) dan verblindt het de tegenliggers niet.Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:49:
[...]
Dat heb ik idd zelf gedaan. Er zit H7 erin. Verwisselen is niet zo makkelijk bij dit type auto. Projector of reflectie geen idee, ik wil niet de andere weggebruikers irriteren. Passieve koeling lijkt mij het beste? Canbus geen idee de een heeft wel bij dit type auto de andere zegt weer van niet...
Wisselen doe je via de wielkasten:
YouTube: Opel Astra H Tutorial: How To Change Headlight Bulb
Als ik het zo zie in het filmpje passen de passief gekoelde van DMEX er wel in met de originele afdichting en die veroorzaken ook geen meldingen op de canbus heb ik zelf ondervonden

Verwijderd
Ah mooi om te horen, heb je misschien ook het goede linkje ervoor. Wil niet de verkeerde aanschaffenFlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:19:
[...]
Je hebt reflectors, met zo'n kapje voor de lamp. Als je de lampen goed afstelt (niet teveel omhoog laten schijnen) dan verblindt het de tegenliggers niet.
Wisselen doe je via de wielkasten:
YouTube: Opel Astra H Tutorial: How To Change Headlight Bulb
Als ik het zo zie in het filmpje passen de passief gekoelde van DMEX er wel in met de originele afdichting en die veroorzaken ook geen meldingen op de canbus heb ik zelf ondervonden
DMEX H4 H7 H8 H11 H16 9005 HB3 9006 HB4 9004 9007 Luxeon ZES Chip Canbus 50W 8000LM 6000K White 3000K Car LED HeadLight Bulb KitVerwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:21:
[...]
Ah mooi om te horen, heb je misschien ook het goede linkje ervoor. Wil niet de verkeerde aanschaffen
http://s.aliexpress.com/e6jYriIN
De lokale PostNL bezorger is nogal klant-vriendelijk, dus uiteindelijk de bestelde DMEX H7's toch afgeleverd. Hoefde trouwens geen BTW/inklaringskosten te betalen.
Bij de eerste blik valt op dat de DMEX H7's in een nog grotere verpakking zitten dan die NightEye A344's.
Maar de doos interesseert me niet; het gaat om de inhoud en de kwaliteit daarvan.
Het valt gelijk al op dat de DMEX H7's een stuk slordiger
zijn afgewerkt, mechanisch gezien, dan de NightEye's.
Zoals ik al enigszins vermoedde toen ik dit zag: RinuX in "LED Verlichting auto+motor"
Ik heb ze nu verder uitgepakt, de koellamellen wat uiteengevouwen en aangesloten aan een DC voeding om wat vermogensmetingen en temperatuurmetingen te doen.
Zodra ik productfoto's heb gemaakt en metingen heb gedaan, zal ik deze alhier posten.
Bij de eerste blik valt op dat de DMEX H7's in een nog grotere verpakking zitten dan die NightEye A344's.
Maar de doos interesseert me niet; het gaat om de inhoud en de kwaliteit daarvan.
Het valt gelijk al op dat de DMEX H7's een stuk slordiger
Zoals ik al enigszins vermoedde toen ik dit zag: RinuX in "LED Verlichting auto+motor"
Ik heb ze nu verder uitgepakt, de koellamellen wat uiteengevouwen en aangesloten aan een DC voeding om wat vermogensmetingen en temperatuurmetingen te doen.
Zodra ik productfoto's heb gemaakt en metingen heb gedaan, zal ik deze alhier posten.
Het enige dat er wat slordig aan is, is hoe dat metaal eruit gesneden is. Het zou mooier zijn als dat CNC gefreesd was. De rest van de afwerking is gewoon goed, prima zelfs voor spul uit China. Ik zou ze zo weer kopen en die van Nighteye zou ik na jouw bevindingen niet aanradenehtweak schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:24:
De lokale PostNL bezorger is nogal klant-vriendelijk, dus uiteindelijk de bestelde DMEX H7's toch afgeleverd. Hoefde trouwens geen BTW/inklaringskosten te betalen.![]()
Maar de doos interesseert me niet; het gaat om de inhoud en de kwaliteit daarvan.![]()
Het valt gelijk al op dat de DMEX H7's een stuk slordigerzijn afgewerkt, mechanisch gezien, dan de NightEye's.
Nou, houd je vast dan... ik heb die DMEX H7 ook eens van dichtbij bekeken.FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:42:
[...]
Ik zou ze zo weer kopen en die van Nighteye zou ik na jouw bevindingen niet aanraden
Om mee te beginnen, de LED driver module.
Op deze afbeelding zie je bovenaan de DMEX H7 LED driver en onderaan de NightEye H7 LED driver:

H7HB4LEDDriver01 by Erik Haak, on Flickr
De DMEX driver module is ietsje kleiner dan die van NightEye, maar wordt beduidend heter (!) tijdens gebruik.
De DMEX driver bereikte een temperatuur van 50o Celsius na ca. een kwartier gebruik.
De NightEye driver bereikte een temperatuur van 38o Celsius na ca. een kwartier gebruik. M.a.w. die laatste kun je nog gewoon beetpakken, de DMEX niet. Waarschijnlijk omdat de DMEX driver wat kleiner is en daardoor minder koelend oppervlak heeft.
De twee H7 LEDs naast elkaar:

H7HB4LEDCompare01 by Erik Haak, on Flickr

H7HB4LEDCompare02 by Erik Haak, on Flickr
Stroomopname van de DMEX bij 13V DC is 1,8A na een kwartier in bedrijf te zijn (2A bij inschakeling)
Stroomopname van de NightEye bij 13V DC is 1,45A na een kwartier in bedrijf te zijn (1,65A bij inschakeling)
Temperatuur gemeten tegen de LED chips aan.
DMEX: 170o Celsius
NightEye: 145o Celsius
Ter vergelijking, een Osram H7 halogeen meet, rechtstreeks op het glas, 300o Celsius!
Wanneer ik het thermokoppel tegen de lampvoet, tussen de koellamellen door, steek:
DMEX: 75o Celsius
NightEye: 84o Celsius
Dit alles in een windstille omgeving bij 19o Celsius omgevingstemperatuur in een open ruimte.
En als je deze foto op volledige grootte bekijkt:

H7DMEXLED01 by Erik Haak, on Flickr
Kun je zien dat de ene wel (links) echte Philips/Lumileds Z ES chips gebruikt en de andere (rechts) niet...
Ik heb geen lichtsterkte meter, dus ik kan de lichtopbrengst van beiden typen niet vergelijken. Maar ze geven alle twee een enorme hoeveelheid licht. Verblindend (!) van dichtbij.
Het verdraaien van de LED unit t.o.v. voet gaat bij de DMEX uitvoering wat lastiger, omdat het inbusboutje onder de fitting adapter verstopt zit. En die bajonetconstructie is niet echt degelijk c.q. helemaal kaarsrecht. Wat de uitlijning van middelpunt van de LED lichtbundel zou kunnen beïnvloeden.
Hier de DMEX als geheel (zonder de H7 fitting), met nog netjes opgevouwen koellamellen:

H7DMEXLED02 by Erik Haak, on Flickr
Ik hoop morgen de H7's in de auto te monteren. De H7 borgklemmetjes en de ruimere afdekdoppen heb ik vandaag ook binnen.
Dan ff afwachten hoe makkelijk e.e.a. wel/niet gaat.
Zonder meteen iets zinnigs aan de discussie toe te voegen, mooie foto's en metingen Erik. Nice!
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Mooie vergelijking, kudosehtweak schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:28:
[...]
Nou, houd je vast dan... ik heb die DMEX H7 ook eens van dichtbij bekeken.![]()
Om mee te beginnen, de LED driver module.
Op deze afbeelding zie je bovenaan de DMEX H7 LED driver en onderaan de NightEye H7 LED driver:
[afbeelding]
H7HB4LEDDriver01 by Erik Haak, on Flickr
De DMEX driver module is ietsje kleiner dan die van NightEye, maar wordt beduidend heter (!) tijdens gebruik.
De DMEX driver bereikte een temperatuur van 50o Celsius na ca. een kwartier gebruik.
De NightEye driver bereikte een temperatuur van 38o Celsius na ca. een kwartier gebruik. M.a.w. die laatste kun je nog gewoon beetpakken, de DMEX niet. Waarschijnlijk omdat de DMEX driver wat kleiner is en daardoor minder koelend oppervlak heeft.
De twee H7 LEDs naast elkaar:
[afbeelding]
H7HB4LEDCompare01 by Erik Haak, on Flickr
[afbeelding]
H7HB4LEDCompare02 by Erik Haak, on Flickr
Stroomopname van de DMEX bij 13V DC is 1,8A na een kwartier in bedrijf te zijn (2A bij inschakeling)
Stroomopname van de NightEye bij 13V DC is 1,45A na een kwartier in bedrijf te zijn (1,65A bij inschakeling)
Temperatuur gemeten tegen de LED chips aan.
DMEX: 170o Celsius
NightEye: 145o Celsius
Ter vergelijking, een Osram H7 halogeen meet, rechtstreeks op het glas, 300o Celsius!
Wanneer ik het thermokoppel tegen de lampvoet, tussen de koellamellen door, steek:
DMEX: 75o Celsius
NightEye: 84o Celsius
Dit alles in een windstille omgeving bij 19o Celsius omgevingstemperatuur in een open ruimte.
En als je deze foto op volledige grootte bekijkt:
[afbeelding]
H7DMEXLED01 by Erik Haak, on Flickr
Kun je zien dat de ene wel (links) echte Philips/Lumileds Z ES chips gebruikt en de andere (rechts) niet...
Ik heb geen lichtsterkte meter, dus ik kan de lichtopbrengst van beiden typen niet vergelijken. Maar ze geven alle twee een enorme hoeveelheid licht. Verblindend (!) van dichtbij.
Het verdraaien van de LED unit t.o.v. voet gaat bij de DMEX uitvoering wat lastiger, omdat het inbusboutje onder de fitting adapter verstopt zit. En die bajonetconstructie is niet echt degelijk c.q. helemaal kaarsrecht. Wat de uitlijning van middelpunt van de LED lichtbundel zou kunnen beïnvloeden.
Hier de DMEX als geheel (zonder de H7 fitting), met nog netjes opgevouwen koellamellen:
[afbeelding]
H7DMEXLED02 by Erik Haak, on Flickr
Ik hoop morgen de H7's in de auto te monteren. De H7 borgklemmetjes en de ruimere afdekdoppen heb ik vandaag ook binnen.
Dan ff afwachten hoe makkelijk e.e.a. wel/niet gaat.
De afwerking bij de Nighteye is idd wel iets beter.
Maar hadden de Nighteye volgens jou nou namaak ZES LED's of echte?
Qua prijs en temperaturen ontlopen ze elkaar niet echt veel, dus als je inbouwruimte krap is zou ik voor de DMEX kiezen, anders voorkeur voor de Nighteye
Als ik 't goed zie zijn 't de DMEX rechts, dus niet echt, en dan zijn de Nighteyes links wel echt?
Ja en nee.FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:17:
[...]
Mooie vergelijking, kudos![]()
De afwerking bij de Nighteye is idd wel iets beter.
Maar hadden de Nighteye volgens jou nou namaak ZES LED's of echte?

HB4LEDDetail1 by Erik Haak, on Flickr
Ook hier weer, in dezelfde set, een mengeling van twee verschillende typen LED chips. Net zoals bij de DMEX
Zie hieronder.FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:17:
Qua prijs en temperaturen ontlopen ze elkaar niet echt veel, dus als je inbouwruimte krap is zou ik voor de DMEX kiezen, anders voorkeur voor de Nighteye
Idd, de DMEX's lijken wat minder ruimte in beslag te nemen. Maar je moet nog wel de koellamellen uit elkaar vouwen en 'luchtig' modelleren. Maar juist in een krappe(re) koplampunit, zal je nog eerder met warmtestuwing te maken krijgen. Dus wat is nou verstandig?
Da's het lastige, beide merken hebben dus (blijkbaar?) zowel echte als neppe Z ES chips gebruikt.
Zie ook de foto's van @RinuX ; zijn DMEXen bevatten ook nep LEDs.
En de NightEyes A344's mengen echt/nep, net zoals de DMEX die in eenzelfde setje, twee verschillende type LED chips gebruikt.
M.a.w:

Het gaat natuurlijk om de lichtopbrengst/Watt, zie ook de tabel:
Waarbij de 6500K Z ES chips maar liefst 125LM/W leveren, maar de CRI is vrij laag; slechts 70.
Daarnaast is de levensduur en mechanische stabiliteit van belang. Hoe lang houdt b.v. zo'n LED unit het uit met al die trillingen en temperatuurswisselingen in een auto? Bloedheet in de zomer, vrieskoude in de winter, vochtigheid, gedender over kinderkoppies. Hoe stevig zijn de soldeerverbindingen bijvoorbeeld?
En vooral hoe goed is de thermische geleiding, weg van het LED chiplichaam, richting het warmte dissiperende en uitstralende gedeelte? Want de LED chips verouderen sneller naarmate ze heter worden. Daarom vind ik het wel opvallend dat bij de DMEX uitvoering, de gemeten temperatuur tegen de LED package maar liefst 170o is, terwijl bij de NightEye dit een stuk lager is; 145o.
De gemeten temperaturen op de koelvinnen/-ribben zijn niet zo interessant, want die zijn laag genoeg om het plastic in de buurt (van de koplampbehuizing bijvoorbeeld) niet te doen smelten. Het gaat juist om het zo effectief mogelijk wegleiden van hittestuwing, vlak in de buurt van de LED Z ES chips. Bedenk bijvoorbeeld dat gewoon soldeer zacht begint te worden bij temperaturen >200o.
Ook de driver unit, die je ergens binnenin de koplampbehuizing kwijt moet, wordt in de DMEX uitvoering een stuk warmer dan bij die NightEye.
[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 25-11-2017 21:36 ]
Wat ik dus niet snap is waarom iemand neppe en echte leds door elkaar zou gebruiken... Mij lijkt het logischer dat er verschillende batches zijn gebruikt oid?
Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Zou eerder denken dat ze dan allemaal "nep" zijn. Ik denk dat we er nooit achter gaan komen en data het ook weinig zin heeft erover te discussiëren. Laten we gewoon berichten of een bepaald merk goed werkt, goed gebouwd is, goed lichtbeeld heeft en hopelijk een lange levensduur.Roflmao schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:17:
Wat ik dus niet snap is waarom iemand neppe en echte leds door elkaar zou gebruiken... Mij lijkt het logischer dat er verschillende batches zijn gebruikt oid?
Ik vind deze leds wel vernieuwend. maar om het meteen in de auto te gaan bauwen, toch niet.
Ik wacht nog wat langer tot dat de lampen en chips samen in een grote van een normaal h7 lamp is
Heb weinig zin om zoon kastje ergens in de moterkap te verstoppen.
Ik heb een 1000 (echte lummen) zaklamp die zonder de batterij gedeelte bijna even groot is als een h7 lamp
Dus het kan wel. misschien niet nu, maar komt wel
Maar zeer interessant, hou het wel in de gaten
Ik wacht nog wat langer tot dat de lampen en chips samen in een grote van een normaal h7 lamp is
Heb weinig zin om zoon kastje ergens in de moterkap te verstoppen.
Ik heb een 1000 (echte lummen) zaklamp die zonder de batterij gedeelte bijna even groot is als een h7 lamp
Dus het kan wel. misschien niet nu, maar komt wel
Maar zeer interessant, hou het wel in de gaten
[ Voor 20% gewijzigd door coolbvrobin op 25-11-2017 23:22 ]
@coolbvrobin
Een 1000 lumen zaklamp pit (meestal een Cree LED) is echt te weinig voor in een auto koplamp. En als die op volle sterkte gaat, produceert 'ie ook behoorlijk wat warmte!
Een normale halogeen H7 lamp geeft al tegen de 1500 lumen.
Bovendien hoef je nergens zo'n kastje te 'verstoppen'; die gaat gewoon mee in je koplampunit. Je wilt immers alles in een afgesloten ruimte hebben.
Ik heb zelf een NiteCore TM16, die met 4 Cree LEDs ongeveer 4000 lumen er uit gooit. Die is behoorlijk heet als 'ie een poos aanstaat op vol vermogen. En ook daar zit een flink koelblok omheen. Qua lichtopbrengst redelijk vergelijkbaar met wat hier aan auto LEDs getoond is.
Een 1000 lumen zaklamp pit (meestal een Cree LED) is echt te weinig voor in een auto koplamp. En als die op volle sterkte gaat, produceert 'ie ook behoorlijk wat warmte!
Bovendien hoef je nergens zo'n kastje te 'verstoppen'; die gaat gewoon mee in je koplampunit. Je wilt immers alles in een afgesloten ruimte hebben.
Ik heb zelf een NiteCore TM16, die met 4 Cree LEDs ongeveer 4000 lumen er uit gooit. Die is behoorlijk heet als 'ie een poos aanstaat op vol vermogen. En ook daar zit een flink koelblok omheen. Qua lichtopbrengst redelijk vergelijkbaar met wat hier aan auto LEDs getoond is.
Vette lamp, naar die was ik ook aan t kijken maar ben uit eindelijk gegaan voor de p16ehtweak schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:00:
@coolbvrobin
Is genoeg voor onder de grond
Maar die word bijna helemaal niet warm
Maar dus 2 ledjes van die zou dus genoeg zijn
Wie weet in de toekomst past dat gewoon in een h7 lamp.
Ik heb nu een paar dagen met de DMEX gereden, waarvan veel in het donker, en ik kan zeggen dat deze LED's echt een enorme bak licht uitstralen. Het valt echt op hoe ontzettend ook alle borden rechts oplichten. Ze zijn voor m'n gevoel ook sterker dan Xenonlampen, maar dat kan ook eraan liggen dat de Xenon van een V40 achter een lens zit met een ander lichtbeeld.
[ Voor 26% gewijzigd door FlowDesign op 26-11-2017 18:42 ]
Ik ben blij om dat te horen. Maar van me heeft een Mercedes met af fabriek led en als je daarin stapt dan lijkt het alsof je eigen halogeen pitten gewoon niet branden ik heb zelf letterlijk mijn lampen uit en weer aan gezet om te kijken of ze wel branden

@Roflmao besef wel dat wij hier bezig zijn om de, bijna middeleeuwse
, halogeen pitten te vervangen door LED varianten. Terwijl dat eigenlijk een beetje 'raar' is.
Want de koplampbehuizingen, bijbehorende reflectoren en aanstuurelektronica zijn ontworpen voor die specifieke (gloeilamp) lichtbronnen en vervolgens stoppen wij er mechanisch en optisch gehandicapte LED units in. Of nog erger, we stoken nog wat onnodige warmte weg in een dikke belastingsweerstand om de CANBUS light check voor de gek te houden.
Die LEDs geven dan weliswaar meer licht; wij blij. Maar helaas worden op die manier de LED eigenschappen niet ten volle benut.
LED levensduur is >30.000h. M.a.w. één setje lichtbronnen gaat een heel autoleven mee. Kom daar maar eens om bij de schamele 500-1000h voor een halogeenlampje... Daarnaast is het energieverbruik (=warmteproductie) fors lager en de lichtopbrengst per hoeveelheid toegevoerde energie fors hoger. Ook zijn er veel minder mechanische en volumineuze beperkingen voor de plaatsing/ontwerp van LED lichtunits. Kortom, ook voor de designers een groot pluspunt.
LEDs bestaan al jaren. Waarom zie je dan nog nauwelijks betaalbare auto's waarbij dit volop benut wordt?
Hoezo voorsprong door techniek en welke andere kreten van innovatie de automobielgiganten ons om de oren slingeren?!?
Bij echte nieuwe auto's, waar ook de gehele lichtunit vanaf de basis ontworpen is voor halfgeleider lichtbronnen; zoals LED, of nog beter Laser units, kan er optimaal gebruik gemaakt worden van die technologie.
Er zijn b.v. filmpjes waarbij auto's met LED/Laser bundels zijn uitgerust en compleet adaptief aangestuurd worden. Dat is pas echte vooruitgang!
Voorbeelden:
[YouTube: https://youtu.be/FsnaSs-c7PM]
Aan de andere kant, als we volledig overstappen op autonoom rijden, dan hebben we helemaal geen verlichting meer nodig. Computersensors hoeven immers niet per se met zichtbaar licht te werken.
Want de koplampbehuizingen, bijbehorende reflectoren en aanstuurelektronica zijn ontworpen voor die specifieke (gloeilamp) lichtbronnen en vervolgens stoppen wij er mechanisch en optisch gehandicapte LED units in. Of nog erger, we stoken nog wat onnodige warmte weg in een dikke belastingsweerstand om de CANBUS light check voor de gek te houden.

Die LEDs geven dan weliswaar meer licht; wij blij. Maar helaas worden op die manier de LED eigenschappen niet ten volle benut.
LED levensduur is >30.000h. M.a.w. één setje lichtbronnen gaat een heel autoleven mee. Kom daar maar eens om bij de schamele 500-1000h voor een halogeenlampje... Daarnaast is het energieverbruik (=warmteproductie) fors lager en de lichtopbrengst per hoeveelheid toegevoerde energie fors hoger. Ook zijn er veel minder mechanische en volumineuze beperkingen voor de plaatsing/ontwerp van LED lichtunits. Kortom, ook voor de designers een groot pluspunt.
LEDs bestaan al jaren. Waarom zie je dan nog nauwelijks betaalbare auto's waarbij dit volop benut wordt?

Bij echte nieuwe auto's, waar ook de gehele lichtunit vanaf de basis ontworpen is voor halfgeleider lichtbronnen; zoals LED, of nog beter Laser units, kan er optimaal gebruik gemaakt worden van die technologie.
Er zijn b.v. filmpjes waarbij auto's met LED/Laser bundels zijn uitgerust en compleet adaptief aangestuurd worden. Dat is pas echte vooruitgang!
Voorbeelden:
[YouTube: https://youtu.be/FsnaSs-c7PM]
Aan de andere kant, als we volledig overstappen op autonoom rijden, dan hebben we helemaal geen verlichting meer nodig. Computersensors hoeven immers niet per se met zichtbaar licht te werken.
Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.FlowDesign schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:39:
Ik heb nu een paar dagen met de DMEX gereden, waarvan veel in het donker, en ik kan zeggen dat deze LED's echt een enorme bak licht uitstralen. Het valt echt op hoe ontzettend ook alle borden rechts oplichten. Ze zijn voor m'n gevoel ook sterker dan Xenonlampen, maar dat kan ook eraan liggen dat de Xenon van een V40 achter een lens zit met een ander lichtbeeld.
Xenon 6000k Hylux 35w (11,290 Luxes @ 1.2m)
Led Cree XHP50 6500k 36w (5,589 Luxes @ 1.2m)
Als je kijkt naar echte Philips LUXEON Z ES dan doen deze tussen de 190 en 220 lumen per element op 5000K met een CRI van 80.
Op de meeste lampen zitten er 6 tot 8 voor dimlicht dit betekend dus maximaal 1760 lumen per lamp bij 8 lumileds.
Een 35w xenon lamp doet ook rond de 1760 lumen maar heeft een CRI van 90+ waardoor de kleurweergave gewoon veel beter is.
Een halogeen lamp en een led lamp schijnen effectief net zover (ongeveer 60 meter) en de xenon lamp 100 meter, het licht van de led lamp is alleen veel breder (voor de auto)

Heb zelf ook led gehad maar ik ben er niet kapot van zowel in de auto als motor, heb zelf liever het licht verder voor me.
In mijn auto zit nu 55w xenon fast bright (projector koplampen) en de motor krijgt deze binnenkort ook.
Persoonlijk vindt ik led nog geen geschikte retrofit lichtbron.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Op zich leuk al die getallen maar het gaat er toch juist om wat voor het oog prettiger is/beter ziet. Als met led er een betere reflectie is dan is dat voor mijn ogen beter zicht en beter zicht is dan weer veiliger.fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:22:
[...]
Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.
.....Technische uitleg......
Persoonlijk vindt ik led nog geen geschikte retrofit lichtbron.
Ben het zelf met FlowDesign eens, ook ik vind led prettiger dan Xenon voor de ogen en het oogt alsof je beter zicht heb. Daar gaat het naar mijn idee om.
Neemt niet weg dat het wel interessant is om te weten/lezen waar dit verschil hem dan in zou moeten zitten. Bedankt voor het leesvoer fast-server.
Edit:
Denk dat deze conclusie het beste aansluit bij mijn ervaring:
BronVoor witte LEDs geldt dat de berekende CRI waardes niet overeenkomen met de visueel ervaren kleurverschillen.
De waarde van de CRI is sterk afhankelijk van kleine spectrale verschillen, die niet leiden tot een andere perceptie van de kleur.
Een waarde van 100 wil niet zeggen dat proefpersonen het licht als prettig ervaren of dat ze het licht prefereren; een onderzoek gedaan liet het tegenovergestelde zien.
[ Voor 52% gewijzigd door 13art op 27-11-2017 09:00 ]
Zoals ik er ook bij zei, het is misschien geen eerlijke vergelijking. Want in mijn vorige V40 zat af-fabriek Xenon met lenzen en nu heb ik LED in een reflectorarmatuur.
Voor een goede vergelijking met LED zou ik er nu een aftermarket xenonsetje in moeten zetten.
Dat de Xenonlampen daadwerkelijk verder schenen dan de LED's wil ik wel geloven, maar ook dat werd natuurlijk beïnvloed door de lens.
Voor een goede vergelijking met LED zou ik er nu een aftermarket xenonsetje in moeten zetten.
Dat de Xenonlampen daadwerkelijk verder schenen dan de LED's wil ik wel geloven, maar ook dat werd natuurlijk beïnvloed door de lens.
[ Voor 21% gewijzigd door FlowDesign op 27-11-2017 08:50 ]
Allereerst; goed dat je wat kritiek en data neerzet m.b.t. dit onderwerp.
Hoe meer info des te beter (of verwarrender
) wordt het totaalplaatje.
De eerder besproken LED units (NightEye en DMEX) gebruiken de 6500K Philips Z ES variant (zeggen ze).
Volgens de specificaties https://www.lumileds.com/luxeon-z-es is er slechts één type 6500K, 70 CRI, 125lm/W, de LXZ2-6570 bij 3V @ 700mA bij een junctie temperatuur van 85oCelsius.
Hier vind je nadere technische specs van de Lumiled chip:
https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
Als test heb ik eventjes rondgereden met 1 x HB4 LED in de rechtermistlampunit en 1 x HB4 halogeen in de linkermistlampunit. Toen zag ik duidelijk verschil; rechts gaf een helderder/prettiger beeld in de berm, dan de linker (halogeen) uitvoering.
Interessant punt stip je hier aan.
Maar hoe ver/wijd de bundel reikt, is uiteraard voor het grootste deel afhankelijk van de gebruikte reflector, al dan niet voorzien van een projectorlens.
Voorbeeld:

De ontwerper van het armatuur is uitgegaan van de lichtpuntbron van bijvoorbeeld een halogeenlampje (in casus de gloeidraad) en op basis daarvan zijn de reflectie- en uitstraalpatronen ontworpen en in een fysieke reflector omgezet.
M.a.w. hoe nauwkeurig komt een alternatieve lichtbron (LED i.p.v. halogeen) overeen/past dat in het originele ontwerp? E.e.a. is ook nog enigszins afhankelijk van de kleurtemperatuur.
En de uiteindelijke kleurtemperatuur en de CRI waarde. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat heldere wit (die 6000-6500K) van de huidige HB4 LEDs (en zo meteen de H7 LEDs) een stuk prettiger kijken dan het gelige van OEM (Philips/Osram) halogeen pitten. Ik heb zelfs een poosje van de zogenaamde blauw/witte halogeen erin gehad, maar dat irriteert uiteindelijk.
Frankrijk was (is?) zo'n land waar vele auto's vaak met die gelige koplampen rondreden. Omdat men dacht dat dat beter/veiliger was. Misschien, maar alles is afhankelijk van de weersomstandigheden. Gewoon helder zicht, mist, nevel, grove/fijne regendruppels, transparantie van de voorruit, sneeuwvlokken, verontreiniging van het koplampglas/projectorlens. Kortom, er zijn vele factoren die van invloed zijn op wat je ziet. Laat staan de kwaliteit en perceptie van het optisch systeem van de bestuurder.
Hierbij is het b.v. ook weer lastig dat Xenon lichtbronnen er om bekend staan dat hun lichtopbrengst en -kleur variëren met voortschrijdende levensduur.
Vervolgens laat je een aantal grafiekjes zien, maar ik twijfel aan de actualiteit daarvan(?) Zeker gezien de getallen die er bij staan m.b.t. de kosten... Want LED headlights kosten echt geen $524...
-beter zicht; wat verder en breder, zonder te verblinden
-veel langere levensduur; ik ben het zat om iedere keer halogeenpitjes te verwisselen.
En bij 3 x wisselen van (redelijke kwaliteit) halogeen pitjes, ben ik goedkoper uit met de huidige LED vervangers. M.a.w. zowel op economisch en visueel gebied ga ik er op vooruit.
Hoe meer info des te beter (of verwarrender
Hierbij een opmerking:fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:22:
[...]
Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.
Xenon 6000k Hylux 35w (11,290 Luxes @ 1.2m)
Led Cree XHP50 6500k 36w (5,589 Luxes @ 1.2m)
Als je kijkt naar echte Philips LUXEON Z ES dan doen deze tussen de 190 en 220 lumen per element op 5000K met een CRI van 80.
Op de meeste lampen zitten er 6 tot 8 voor dimlicht dit betekend dus maximaal 1760 lumen per lamp bij 8 lumileds.
De eerder besproken LED units (NightEye en DMEX) gebruiken de 6500K Philips Z ES variant (zeggen ze).
Volgens de specificaties https://www.lumileds.com/luxeon-z-es is er slechts één type 6500K, 70 CRI, 125lm/W, de LXZ2-6570 bij 3V @ 700mA bij een junctie temperatuur van 85oCelsius.
Hier vind je nadere technische specs van de Lumiled chip:
https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
Ik heb het zelf eerder al gemerkt bij de vervanging van mijn HB4 mistlichten. De LED uitvoering geeft een breder beeld t.o.v. de halogeen uitvoering. Maar dat was ook precies de bedoeling!fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:22:
Een 35w xenon lamp doet ook rond de 1760 lumen maar heeft een CRI van 90+ waardoor de kleurweergave gewoon veel beter is.
Een halogeen lamp en een led lamp schijnen effectief net zover (ongeveer 60 meter) en de xenon lamp 100 meter, het licht van de led lamp is alleen veel breder (voor de auto)
Als test heb ik eventjes rondgereden met 1 x HB4 LED in de rechtermistlampunit en 1 x HB4 halogeen in de linkermistlampunit. Toen zag ik duidelijk verschil; rechts gaf een helderder/prettiger beeld in de berm, dan de linker (halogeen) uitvoering.
Interessant punt stip je hier aan.
Maar hoe ver/wijd de bundel reikt, is uiteraard voor het grootste deel afhankelijk van de gebruikte reflector, al dan niet voorzien van een projectorlens.
Voorbeeld:

De ontwerper van het armatuur is uitgegaan van de lichtpuntbron van bijvoorbeeld een halogeenlampje (in casus de gloeidraad) en op basis daarvan zijn de reflectie- en uitstraalpatronen ontworpen en in een fysieke reflector omgezet.
M.a.w. hoe nauwkeurig komt een alternatieve lichtbron (LED i.p.v. halogeen) overeen/past dat in het originele ontwerp? E.e.a. is ook nog enigszins afhankelijk van de kleurtemperatuur.
En de uiteindelijke kleurtemperatuur en de CRI waarde. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat heldere wit (die 6000-6500K) van de huidige HB4 LEDs (en zo meteen de H7 LEDs) een stuk prettiger kijken dan het gelige van OEM (Philips/Osram) halogeen pitten. Ik heb zelfs een poosje van de zogenaamde blauw/witte halogeen erin gehad, maar dat irriteert uiteindelijk.
Frankrijk was (is?) zo'n land waar vele auto's vaak met die gelige koplampen rondreden. Omdat men dacht dat dat beter/veiliger was. Misschien, maar alles is afhankelijk van de weersomstandigheden. Gewoon helder zicht, mist, nevel, grove/fijne regendruppels, transparantie van de voorruit, sneeuwvlokken, verontreiniging van het koplampglas/projectorlens. Kortom, er zijn vele factoren die van invloed zijn op wat je ziet. Laat staan de kwaliteit en perceptie van het optisch systeem van de bestuurder.

Hierbij is het b.v. ook weer lastig dat Xenon lichtbronnen er om bekend staan dat hun lichtopbrengst en -kleur variëren met voortschrijdende levensduur.
Vervolgens laat je een aantal grafiekjes zien, maar ik twijfel aan de actualiteit daarvan(?) Zeker gezien de getallen die er bij staan m.b.t. de kosten... Want LED headlights kosten echt geen $524...

Voor mijn huidige auto is het mij te doen om twee belangrijke zaken:
-beter zicht; wat verder en breder, zonder te verblinden
-veel langere levensduur; ik ben het zat om iedere keer halogeenpitjes te verwisselen.
En bij 3 x wisselen van (redelijke kwaliteit) halogeen pitjes, ben ik goedkoper uit met de huidige LED vervangers. M.a.w. zowel op economisch en visueel gebied ga ik er op vooruit.
Natuurlijk is het 1 en ander afhankelijk van de gebruikte reflector maar dat neemt niet weg dat led licht alle kanten op wordt gegooid.
Het is daarmee net of je met mistlampen aan rijdt, hele bak licht vlak voor je neus maar een stuk ervoor is het in eens erg donker en zie je niet veel meer.
Met halogeen en xenon is die intensiteit veel beter verdeeld waardoor je veel verder voor je kan kijken, dit scheelt zo 200 meter met xenon.
In de bebouwde kom is die brede straal van led wel fijn (vooral in de bochten als je afslaat) je ziet voetgangers dan net iets eerder.
Op B-wegen, autowegen, dijken, mist, onverlichte of slecht verlichte wegen etc werkt led echt tegen je door de beperkte afstand en lichtmuur.
Dit zijn omstandigheden waar je buiten het Westland veel mee te maken hebt.
Als mistlampen zijn led lampen echter een hele goede aanvulling aangezien je dan vooral veel licht voor je wil hebben.
Ik vervang zelf ieder jaar mijn xenon lampen, is maar een half uurtje werk en kost € 10 voor 2 lampen (Ali) en dan ben ik verzekerd van goed licht.
Het is daarmee net of je met mistlampen aan rijdt, hele bak licht vlak voor je neus maar een stuk ervoor is het in eens erg donker en zie je niet veel meer.
Met halogeen en xenon is die intensiteit veel beter verdeeld waardoor je veel verder voor je kan kijken, dit scheelt zo 200 meter met xenon.
In de bebouwde kom is die brede straal van led wel fijn (vooral in de bochten als je afslaat) je ziet voetgangers dan net iets eerder.
Op B-wegen, autowegen, dijken, mist, onverlichte of slecht verlichte wegen etc werkt led echt tegen je door de beperkte afstand en lichtmuur.
Als mistlampen zijn led lampen echter een hele goede aanvulling aangezien je dan vooral veel licht voor je wil hebben.
Ik vervang zelf ieder jaar mijn xenon lampen, is maar een half uurtje werk en kost € 10 voor 2 lampen (Ali) en dan ben ik verzekerd van goed licht.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik weet niet met wat voor aftermarket led lampies jij hebt rondgereden, maar ik herken echt vrij weinig uit je verhaal als het gaat om de nieuwste lumileds. Misschien zou je ze zelf eens uit moeten proberenfast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:00:
Natuurlijk is het 1 en ander afhankelijk van de gebruikte reflector maar dat neemt niet weg dat led licht alle kanten op wordt gegooid.
Heb jij ze al ontvangen?Roflmao schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:28:
[...]
Dit forum is erg gevaarlijk voor mijn bankrekening![]()
Heb ook maar 2 stuks besteld, who cares is toch maar 8,70 inclusief verzenden.
Ik zie het wel of ze bevallen. Anders doe ik er eentje in mijn scooter, stadslicht is toch defect van dat ding
Ik zou zeggen bestel maar niks bij custommania.nl want 5 dagen later heb ik nog niks in huis. Telefoonnummer is ook nergens te vinden. Waardeloos
[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:40 ]
Dubbelpost, voortaan graag in één bericht reageren of wijzigknop gebruiken als je later nog iets wilt toevoegen.
[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:40 ]
Nou mijn set H7 is binnen. Koelblok is erg groot naar mijn idee. Ga het later inbouwen. Op dit moment regent het mij teveel. Aangezien de hele koplamp uit de auto moet, en ik geen zin heb in kortsluiten van de stekker van de koplamp wacht ik wel tot het wat droger is.
//Edit
Toch gedaan, het past prima..

Maar... Ik krijg een bulb out warning.. helaas..
//Edit

[ Voor 56% gewijzigd door GAIAjohan op 27-11-2017 13:25 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Mijn auto heeft bi-xenon als dim/grootlicht. Daarnaast nog een halogeen pit alleen voor grootlicht. Als ik die halogeen pit voor grootlicht vervang door Z_ES LED (Liever Xenon, maar die start te langzaam voor grootlicht), is het dan logisch om de lampen horizontaal te plaatsen? Of is vertikaal dan een betere optie? Wat is jullie mening hierover?
Beetje offtopic, maar je kan het via facebook proberen. Daar staat bij berichten dat ze gewoonlijk binnen een uur reageren.FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:15:
[...]
Heb jij ze al ontvangen?
Ik zou zeggen bestel maar niks bij custommania.nl want 5 dagen later heb ik nog niks in huis. Telefoonnummer is ook nergens te vinden. Waardeloos
Beetje jammer van die waarschuwing, ben ik toch blij dat ik die niet besteld heb. De DMEX geven in mijn V40 geen foutmelding, verwacht dat die in jouw C30 dus ook goed zouden moeten zijn. Bovendien is de inbouwdiepte veel minder.GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:38:
Nou mijn set H7 is binnen. Koelblok is erg groot naar mijn idee. Ga het later inbouwen. Op dit moment regent het mij teveel. Aangezien de hele koplamp uit de auto moet, en ik geen zin heb in kortsluiten van de stekker van de koplamp wacht ik wel tot het wat droger is.
//Edit
[afbeelding]
Oplossing, zie hier:GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:38:
...
info alhier: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"Hermarcel schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:37:
Mijn auto heeft bi-xenon als dim/grootlicht. Daarnaast nog een halogeen pit alleen voor grootlicht. Als ik die halogeen pit voor grootlicht vervang door Z_ES LED (Liever Xenon, maar die start te langzaam voor grootlicht), is het dan logisch om de lampen horizontaal te plaatsen? Of is vertikaal dan een betere optie? Wat is jullie mening hierover?
M.a.w. in principe in hetzelfde platte vlak als de originele halogeen lampjes. Maar de meeste LED units kun je verdraaien t.o.v. het voetje.
Kwam er zelf net achter dat ik de verkeerde H7 adapter borgringetjes had besteld:

terwijl ik deze nodig heb:

Subtiel verschil; het opstaande gedeelte wat achter de borging rond de koplampbehuizing moet. Kan ze wel weer platbuigen, maar liever gelijk goed passende.
Moet ik weer een poosje geduld hebben totdat eBay m'n bestelling aflevert...
Ach, voor <1 euro/stuk, wil ik wel ff geduld hebben.
[ Voor 80% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2017 14:50 ]
Philips Lumiled Z ES en Cree XHP50FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:26:
[...]
Ik weet niet met wat voor aftermarket led lampies jij hebt rondgereden, maar ik herken echt vrij weinig uit je verhaal als het gaat om de nieuwste lumileds. Misschien zou je ze zelf eens uit moeten proberen
Hieronder een filmpje met wat ik bedoel met het licht effect (led blob) xenon geeft netto meer licht en een beter licht beeld dan welke retrofit led lamp dan ook (punt)
Nope heb zelf ook donderdag besteld heb nog steeds niks thuis. Ik heb wel een online formulier ingevuld vandaag, ben wel benieuwd of ze gaan reageren. Edit heb via facebook een prive bericht gestuurd aan custommania, ik laat het direct weten als ik wat van ze hoor.FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:15:
[...]
Heb jij ze al ontvangen?
Led koplampen + adapters wacht ik nog op trouwens
@ehtweak :
Als de adapters niet passen dan ga ik ze gewoon zelf ombuigen hoor, heb geen zin om weer dagen te wachten :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Roflmao op 27-11-2017 16:07 ]
Informatief filmpje @fast-server !
En idd, dat is precies een voorbeeld van hoe het niet moet...
De (amazon) link bij het YouTube filmpje verwijst naar een totaal ander type LED unit! Die zijn uitgerust met Cree LEDS.
Dat is een compleet ander chip type dan die Luxeon's van Philips... punt
Ik kan je verzekeren dat de Philips/Lumileds die ik, en anderen, hier besteld hebben, zeer zeker NIET die rozige kleur projecteren. En wel degelijk meer licht eruit gooien dan een Philips of Osram halogeen pit.
En idd, dat is precies een voorbeeld van hoe het niet moet...
Ik kan je verzekeren dat de Philips/Lumileds die ik, en anderen, hier besteld hebben, zeer zeker NIET die rozige kleur projecteren. En wel degelijk meer licht eruit gooien dan een Philips of Osram halogeen pit.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ga dan voor je argumentatie niet linken naar een filmpje waarin de LED die gebruikt wordt een CREE LED is die al meer dan 2 jaar op de markt is. Bovendien weet iedereen dat de afstelling van koplampen zodanig is dat de linkerlamp minder ver schijnt dan rechts om tegenliggers niet te verblinden. Er is vast ergens een betere vergelijking met lumileds en xenon te vindenfast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:40:
[...]
Philips Lumiled Z ES en Cree XHP50
Hieronder een filmpje met wat ik bedoel met het licht effect (led blob) xenon geeft netto meer licht en een beter licht beeld dan welke retrofit led lamp dan ook (punt)
[video]
Ik zelf heb COB leds, nog niet eens de lumileds, maar ben het niet met je eens. Ik heb halogeen in de motor vervangen door LED en juist met de LEDs heb ik veel meer licht. Twee voorbeelden:fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:00:
Halogeen

LED

Een vergelijking is altijd lastig op basis van foto's, immers de instellingen zijn niet compleet hetzelfde. Zo is de halogeenfoto lichter, kijk maar naar de lucht. Daarnaast sta ik bij de LED foto meer naar achteren dan de halogeen. De LED schijnt inderdaad breder, maar de lichtvlek voor mij is ook groter dan bij halogeen. Tevens kan ik bij de LED foto de bomen in de verte veel beter zien en worden borden beter verlicht. Op de halogeen foto kan ik met moeite 1 boomstam zien, op de LED foto (waar ik dus verder naar achteren sta!!) zie ik met gemak vijf boomstammen.
Ik ben er erg tevreden mee, zie veel meer van de omgeving en wordt ook beter gezien door het overige verkeer doordat de LED veel feller is.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Het gaat om de vergelijking met Xenon, niet met halogeen
Even een vraag:
Zou de Bulb out warning bij mij ook hebben kunnen komen omdat ik maar 1 lamp had vervangen door led? (Om eerst even te vergelijken)
En dat er daardoor een power verschil was tussen links en rechts?
Zou de Bulb out warning bij mij ook hebben kunnen komen omdat ik maar 1 lamp had vervangen door led? (Om eerst even te vergelijken)
Het lijkt me sterk. In mijn V40 had ik met 1 LED erin ook geen storing.GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:35:
Even een vraag:
Only one way to find out
I know, maar in zijn betoog staat ook dat halogeen qua intensiteit beter verdeeld is en je daarom verder kan kijken. En daar ben ik het niet mee eensFlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:33:
Het gaat om de vergelijking met Xenon, niet met halogeen
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Helemaal mee eens, vooral dat bredere lichtbeeld is erg interessant voor bij een motor.Ophidian schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:29:
[...]
Ik zelf heb COB leds, nog niet eens de lumileds, maar ben het niet met je eens. Ik heb halogeen in de motor vervangen door LED en juist met de LEDs heb ik veel meer licht. Twee voorbeelden:
Halogeen
[afbeelding]
LED
[afbeelding]
Een vergelijking is altijd lastig op basis van foto's, immers de instellingen zijn niet compleet hetzelfde. Zo is de halogeenfoto lichter, kijk maar naar de lucht. Daarnaast sta ik bij de LED foto meer naar achteren dan de halogeen. De LED schijnt inderdaad breder, maar de lichtvlek voor mij is ook groter dan bij halogeen. Tevens kan ik bij de LED foto de bomen in de verte veel beter zien en worden borden beter verlicht. Op de halogeen foto kan ik met moeite 1 boomstam zien, op de LED foto (waar ik dus verder naar achteren sta!!) zie ik met gemak vijf boomstammen.
Ik ben er erg tevreden mee, zie veel meer van de omgeving en wordt ook beter gezien door het overige verkeer doordat de LED veel feller is.
Wel een slechte zaak trouwens dat je overal en nergens toch imitatie Lumileds geleverd krijgt.

Het leven is te kort om geduld te hebben!
No solution idd. Ik zal met een warme weerstand moeten werken gok ik.FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:43:
[...]
Het lijkt me sterk. In mijn V40 had ik met 1 LED erin ook geen storing.
Only one way to find out
Tevens zag ik wel degelijk de PWM aan de gang toen ik op de telefoon de slomo camera aanzette.
Kortom, die leds flikkeren met 82Hz.. lijkt me niet bepaald de bedoeling.. dus dat moet er wel uit, anders gaan die leds er in korte tijd aan..

Ik heb er geen verstand van, dus vandaar de vraag: waarom zouden ze dan sneller kapot gaan? Een halogeenlamp gaat er ook niet kapot van, het zit er juist in voor een langere levensduur. LED's kunnen toch juist goed tegen aan/uit?GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:10:
[...]
No solution idd. Ik zal met een warme weerstand moeten werken gok ik.
Tevens zag ik wel degelijk de PWM aan de gang toen ik op de telefoon de slomo camera aanzette.
Kortom, die leds flikkeren met 82Hz.. lijkt me niet bepaald de bedoeling.. dus dat moet er wel uit, anders gaan die leds er in korte tijd aan..
[afbeelding]
In huis heb ik ook Philips LED lampen (e27 en u10) die het al een half jaar doen op een doodnormale dimmer. Ik weet alleen niet of zo'n simpele dimmer vergelijkbaar met PWM werkt, het zou ook kunnen zijn dat die het voltage verlaagt?
Mijn Philips pendant eettafel lamp en een Philips plafonnière hebben een bepaald gegeven aan/uit schakelingen. Ik geloof dat die op 50.000 staat op de verpakking.FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:26:
[...]
Ik heb er geen verstand van, dus vandaar de vraag: waarom zouden ze dan sneller kapot gaan? Een halogeenlamp gaat er ook niet kapot van, het zit er juist in voor een langere levensduur. LED's kunnen toch juist goed tegen aan/uit?
In huis heb ik ook Philips LED lampen (e27 en u10) die het al een half jaar doen op een doodnormale dimmer. Ik weet alleen niet of zo'n simpele dimmer vergelijkbaar met PWM werkt, het zou ook kunnen zijn dat die het voltage verlaagt?
Bij de gewoon E27 lampjes weet ik het niet.
Wat ik wél weet is dat deze lampen ook flikkeren, maar dat lijkt me ingebouwd ivm wisselstroom.
Ook de Philips Warmglow E27 die ik heb flikkert maar bij het dimmen en feller zetten worden er andere leds geactiveerd..
De DC leds in een auto lijkt het me niet zo bedoeld.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 27-11-2017 20:40 ]
PWM is DE methode om LEDs aan te sturen!GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:10:
[...]
No solution idd. Ik zal met een warme weerstand moeten werken gok ik.
Alleen is 82Hz niet zo'n prettige frequentie voor het menselijk oog. Ruim >100Hz zien wij als mens, als constant, daaronder, persoonsafhankelijk, zou je hinderlijk knipperen kunnen ervaren.
En dat komt omdat de LEDs hoge schakelfrequenties keurig volgen qua lichtintensiteit. Een gloeilamp daarentegen, heeft tijd nodig om op te warmen en weer af te koelen; m.a.w. die zie je gewoon niet flikkeren...
https://www.lumileds.com/uploads/539/AB06-pdf
Alleen is me niet duidelijk of in jouw geval er nog een dedicated driver module tussen de eigenlijke LEDs en je boordspanning zit? Afhankelijk van merk/type vangt die dit soort akkefietjes op.
Bij bijvoorbeeld (redelijk) moderne auto's met van die corner lights die langzaam aan/uit gaan, als je de bocht omgaat, wordt ook PWM gebruikt om de (gloei)lampjes aan/uit te dimmen. En omdat er gloeidraden in zitten, zien wij (= menselijk oog) een langzaam verlopende intensiteit. Maar in feite wordt door de duty cycle van de PWM aansturing aan te passen, de uiteindelijk lichtopbrengst geregeld.
https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1281013
Wikipedia: Pulse-width modulation
LEDs zijn juist gemaakt om veel, in korte tijd, te schakelen. Wat dacht je b.v. van de IR LEDs in afstandsbedieningen? Die doen niet anders dan complete pulstreinen uitzenden.
Of, nog erger, de Laser/LEDs in optische apparatuur. Die schakelen, dag in, dag uit, soms wel miljoenen keer per seconde... Of een optocoupler (zoals in audioapparatuur); ook daar LEDs die niks anders doen als aan/uit gaan.
Er zit een driver tussen, maar daar kan ik qua info niks mee. Staat alleen op led 4000lumen 12-24V.ehtweak schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:59:
[...]
PWM is DE methode om LEDs aan te sturen!![]()
Alleen is 82Hz niet zo'n prettige frequentie voor het menselijk oog. Ruim >100Hz zien wij als mens, als constant, daaronder, persoonsafhankelijk, zou je hinderlijk knipperen kunnen ervaren.
En dat komt omdat de LEDs hoge schakelfrequenties keurig volgen qua lichtintensiteit. Een gloeilamp daarentegen, heeft tijd nodig om op te warmen en weer af te koelen; m.a.w. die zie je gewoon niet flikkeren...
https://www.lumileds.com/uploads/539/AB06-pdf
Alleen is me niet duidelijk of in jouw geval er nog een dedicated driver module tussen de eigenlijke LEDs en je boordspanning zit? Afhankelijk van merk/type vangt die dit soort akkefietjes op.
Bij bijvoorbeeld (redelijk) moderne auto's met van die corner lights die langzaam aan/uit gaan, als je de bocht omgaat, wordt ook PWM gebruikt om de (gloei)lampjes aan/uit te dimmen. En omdat er gloeidraden in zitten, zien wij (= menselijk oog) een langzaam verlopende intensiteit. Maar in feite wordt door de duty cycle van de PWM aansturing aan te passen, de uiteindelijk lichtopbrengst geregeld.
https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1281013
Wikipedia: Pulse-width modulation
Maar als alle leds bedoeld zijn om snel te schakelen, waarom zegt Philips dan 50.000x?
Wat de werking van Volvo P1 PWM betreft, staat alles hier:
https://www.skbowe.com/a/issues/
Zit ook een deel bij over de gedeelde aarding van wissermotor en rechterkoplamp. Aangezien juist de wissermotor door schakeling bij xenon hoge piekspanningen kreeg.
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 27-11-2017 22:39 ]
Omdat er méér in zo'n complete lamp-unit zit dan LED's?GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:31:
[...]
Maar als alle leds bedoeld zijn om snel te schakelen, waarom zegt Philips dan 50.000x?
Het is heel heel hééél erg gebruikelijk om LED's te PWM-en. En dan heb je 't over miljoenen keren in een paar minuutjes. Daar gaan ze niet kapot van.
De óverige onderdelen van een complete lamp daarentegen..
FYI:GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:31:
[...]
http://www.lighting.phili...quently-turned-on-and-off
Unlike discharge lamps, LEDs are semiconductors and their life span is not affected by the number of times they are turned on and off.
Ik denk dat je wat over het hoofd ziet:
Het in/uit schakelen van de LED zelf is heel wat anders, dan de voedingsspanning van de driver(module) die zich tussen LED unit en voedingsspanning bevindt, continu aan/uit schakelen.
Ja, ook in die E14/E27 LED lampen zitten driver modules...
Wow!GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:31:
[...]
Wat de werking van Volvo P1 PWM betreft, staat alles hier:
https://www.skbowe.com/a/issues/
Zit ook een deel bij over de gedeelde aarding van wissermotor en rechterkoplamp. Aangezien juist de wissermotor door schakeling bij xenon hoge piekspanningen kreeg.
[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 27-11-2017 22:53 ]
Ik denk ook dat eerder de driver-kastjes wat minder goed tegen die PWM zullen kunnen dan de LED's zelf, maar zoals ik al zei, ik heb ook van die Philips Warmglow E27 en U10 LED's in huis en die doen het al meer dan een half jaar prima met een simpele dimmer erop. Die E27 staat bijna elke dag heel de avond aan. Laatst was wel de dimmer kapot (8 jaar oud goedkoop ding van de Karwei) maar de LED doet het prima
Ik maak me er al met al geen zorgen over en het is een leasebak dus ik ga de PWM er niet uit laten halen
Gaan de LED's stuk dan is dat jammer, weten we dat ook weer
Ik maak me er al met al geen zorgen over en het is een leasebak dus ik ga de PWM er niet uit laten halen
Aan/uit schakelen zit 'm naar mijn idee meer in het naar operating temps brengen en weer laten afkoelen. Dit zorgt voor stress in printbanen etc. Het schakelen met PWM heeft nagenoeg geen invloed op de temperatuur (daar gaat het te snel voor).
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Maar denk je na het lezen van dat verhaal dat leds ook een potentieel gevaar vormen voor deze modellen?ehtweak schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:39:
[...]
FYI:
http://www.lighting.phili...quently-turned-on-and-off
Unlike discharge lamps, LEDs are semiconductors and their life span is not affected by the number of times they are turned on and off.
Ik denk dat je wat over het hoofd ziet:
Het in/uit schakelen van de LED zelf is heel wat anders, dan de voedingsspanning van de driver(module) die zich tussen LED unit en voedingsspanning bevindt, continu aan/uit schakelen.
Ja, ook in die E14/E27 LED lampen zitten driver modules...
[...]
Wow!Ik heb dat verhaal eens doorgenomen, puur uit technische nieuwsgierigheid. Maar wat heeft Volvo het zichzelf hier moeilijk gemaakt!
Leuk (NOT) als je later dus b.v. andere lampen, zoals LEDs wilt installeren...
Of is het slechts het lampje kapot waarschuwing?
Want juist led was na dit hele verhaal een optie omdat die geen giga piekspanning nodig hebben om aan te gaan..
Ik heb het meeste van het verhaal ook gelezen en ik ben zelf blij dat het niet van toepassing is op mijn V40 (bj 2014).GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:37:
[...]
Maar denk je na het lezen van dat verhaal dat leds ook een potentieel gevaar vormen voor deze modellen?
Of is het slechts het lampje kapot waarschuwing?
Want juist led was na dit hele verhaal een optie omdat die geen giga piekspanning nodig hebben om aan te gaan..
Wat ik misschien nog wel ga doen is kijken of ik de driver buiten de koplampunit kan laten maar ik ben bang dat het afsluitdeksel dan niet meer sluit.
Wat jouw auto betreft, ik zag een plaatje van een gesmolten/opgeblazen capacitor uit een HID ballast erbij staan. Wat ik me afvraag is in hoeverre dat ook zou kunnen gebeuren bij de LED drivers.
Nieuwe V40 is ook een P1FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:53:
[...]
Ik heb het meeste van het verhaal ook gelezen en ik ben zelf blij dat het niet van toepassing is op mijn V40 (bj 2014).
Wat ik misschien nog wel ga doen is kijken of ik de driver buiten de koplampunit kan laten maar ik ben bang dat het afsluitdeksel dan niet meer sluit.
Wat jouw auto betreft, ik zag een plaatje van een gesmolten/opgeblazen capacitor uit een HID ballast erbij staan. Wat ik me afvraag is in hoeverre dat ook zou kunnen gebeuren bij de LED drivers.
Dat hij er niet bij staat, is omdat de V40 niet in de VS verkocht is (denk ik)...
Oh ik dacht een nieuwere generatie. Kan me goed voorstellen dat het elektrisch schema toch anders is dan van die modellen die genoemd worden, daar zitten nml heel wat jaartjes tussenGAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:55:
[...]
Nieuwe V40 is ook een P1
Dat hij er niet bij staat, is omdat de V40 niet in de VS verkocht is (denk ik)...
@FlowDesign
Ik heb wel een bericht gehad van Custommania op Facebook maar ik heb iets in de trant gehoord dat de bestelling doorgezet is, geen concrete data oid. Ik wacht het nog af. Het is geen rocket science en ik neem aan dat het morgen ofzo binen is?
Ook de Golf 5 / V (en alle andere VAG producten dat gebouwd is op dat platform, dus ook Seat Leon 2, Volkswagen Jetta 2, Passat 3C etc.) heeft last van aftermarket xenon overigens, de ruitenwisser motor electronica sneuvelt wanneer je de aftermarket xenon lampen aanzet. Vraag / google maar aan welke VAG specialist er maar ook is. Ik weet overigens niet of het is opgelost.
Oplossing schijnt een aparte massa trekken voor het xenon setje oid?
Ik heb wel een bericht gehad van Custommania op Facebook maar ik heb iets in de trant gehoord dat de bestelling doorgezet is, geen concrete data oid. Ik wacht het nog af. Het is geen rocket science en ik neem aan dat het morgen ofzo binen is?
Ook de Golf 5 / V (en alle andere VAG producten dat gebouwd is op dat platform, dus ook Seat Leon 2, Volkswagen Jetta 2, Passat 3C etc.) heeft last van aftermarket xenon overigens, de ruitenwisser motor electronica sneuvelt wanneer je de aftermarket xenon lampen aanzet. Vraag / google maar aan welke VAG specialist er maar ook is. Ik weet overigens niet of het is opgelost.
Hij had op Facebook gereageerd dat ze ermee bezig waren maar dat de ledjes niet meer op voorraad waren. Hij verwacht ze komende week te kunnen versturen.Roflmao schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:26:
@FlowDesign
Toen ik bestelde hadden ze er 9 op voorraad, dus ik vind het maar waardeloos. Maar goed, niet zo belangrijk. Echter had ik ze dan net zo goed op aliexpress kunnen bestellen.
Even snel een fototje tussendoor:
Links de CSP
Rechts de Lumileds

Nou geven de parabool reflectoren van mijn Toyota Paseo sowieso niet het beste lichtbeeld, ook met halogeen vraag je je 's avonds als het regent af of ze wel aan staan. Anyway: de lumileds lijken feller/scherper in het midden dan de CSP leds.
Ik heb nu beide DMEX leds geïnstalleerd, ze lijken allebei (echt/fake?) evenveel licht te geven, zelfde kleur licht. Temperatuur weet ik nog niet, ik heb geen temperatuurmeter hiervoor. De koellamellen voelen in eerste instantie aan beide kanten even warm.
Links de CSP
Rechts de Lumileds

Nou geven de parabool reflectoren van mijn Toyota Paseo sowieso niet het beste lichtbeeld, ook met halogeen vraag je je 's avonds als het regent af of ze wel aan staan. Anyway: de lumileds lijken feller/scherper in het midden dan de CSP leds.
Ik heb nu beide DMEX leds geïnstalleerd, ze lijken allebei (echt/fake?) evenveel licht te geven, zelfde kleur licht. Temperatuur weet ik nog niet, ik heb geen temperatuurmeter hiervoor. De koellamellen voelen in eerste instantie aan beide kanten even warm.
Moet je ook lezen waarom die elco's kapot gingen...FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:53:
[...]
there is an extremely high ripple current through the capacitor, something like 6.5A, where it is rated only for 1.5A or 2A of ripple. This in turn results in the capacitor overheating, and eventually but inevitably, failing.
En ja, uiteraard kan alles kapot, ook Chinese elektronica. Maar de tijd van opgezwollen elco's is inmiddels wel voorbij.
Enige bedenking die ik nog wel heb bij de DMEX driver unit is, omdat die beduidend warmer wordt, dan de NightEye driver unit. En de componenten IN de driver unit ook blootgesteld zijn aan hogere temperaturen en daardoor sneller verouderen en/of kapot kunnen gaan.
Haha, ja met die MSI moederborden enzo. Daar zijn er veel van teruggegaanehtweak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:53:
[...]
Moet je ook lezen waarom die elco's kapot gingen...![]()
there is an extremely high ripple current through the capacitor, something like 6.5A, where it is rated only for 1.5A or 2A of ripple. This in turn results in the capacitor overheating, and eventually but inevitably, failing.
En ja, uiteraard kan alles kapot, ook Chinese elektronica. Maar de tijd van opgezwollen elco's is inmiddels wel voorbij.
Enige bedenking die ik nog wel heb bij de DMEX driver unit is, omdat die beduidend warmer wordt, dan de NightEye driver unit. En de componenten IN de driver unit ook blootgesteld zijn aan hogere temperaturen en daardoor sneller verouderen en/of kapot kunnen gaan.
Ik denk overigens dat die 6,5 A ripple te maken heeft met de Xenon die veel stroom trekt, dus daar zal de LED veel minder last van hebben. Lijkt dat logisch?
Hey Flow, zou je jouw H7 lampjes eens kunnen opmeten? En dan met name het deel wat uitsteekt als hij in de behuizing zit. Het komt op de mm nauwkeurig voor m'n motorFlowDesign schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:56:
[...]
Haha, ja met die MSI moederborden enzo. Daar zijn er veel van teruggegaan
Ik denk overigens dat die 6,5 A ripple te maken heeft met de Xenon die veel stroom trekt, dus daar zal de LED veel minder last van hebben. Lijkt dat logisch?
Is de canbus module groot?
Ja toen ik had besteld stond er dat er 3 op voorraad waren, website is ook enorm brak trouwens, in je eigen account kom je steeds uit op een lege winkelwagenFlowDesign schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:37:
[...]
Hij had op Facebook gereageerd dat ze ermee bezig waren maar dat de ledjes niet meer op voorraad waren. Hij verwacht ze komende week te kunnen versturen.
Toen ik bestelde hadden ze er 9 op voorraad, dus ik vind het maar waardeloos. Maar goed, niet zo belangrijk. Echter had ik ze dan net zo goed op aliexpress kunnen bestellen.

Beetje offtopic, maar ik had ook bij Mister-Auto wat besteld, remschijven en remblokken rondom, blijkt niets op voorraad te zijn, voor de duidelijkheid, dit is dus nadat ik besteld, betaald en bevestigd heb gekregen!!! Gewoon paar dagen later!... En als grote klapper als je bij dat onderdeel weer kijkt staat er dat het wel leverbaar is... En grote grap 2: het is zomaar geannuleerd, dus mocht ik het lekker weer verder uitzoeken

Voor allebei geldt, als je nou weet dat iets niet op voorraad is laat het dan $#^@$^$@$%#$$#$ weten en laat me niet in het ongewisse achter
Edit: heb ook net 2 mailtjes gehad van aliexpress, mijn onderdelen (de leds dus) zijn blijkbaar in gearriveerd in Nederland
Iemand een idee hoe lang het nu kan duren? Levertijd staat gepland op 3-6 december i know, maar kan het ook vroeger?
[ Voor 27% gewijzigd door Roflmao op 28-11-2017 11:01 ]
Ik had ze een dag na dat bericht ontvangen.Edit: heb ook net 2 mailtjes gehad van aliexpress, mijn onderdelen (de leds dus) zijn blijkbaar in gearriveerd in Nederland![]()
Iemand een idee hoe lang het nu kan duren? Levertijd staat gepland op 3-6 december i know, maar kan het ook vroeger?
Ik kreeg vandaag ook bericht dat m'n lampen in NL zijn. "Awaiting customs clearance". Hopelijk zijn ze er voor het weekendRoflmao schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:36:
[...]
Ja toen ik had besteld stond er dat er 3 op voorraad waren, website is ook enorm brak trouwens, in je eigen account kom je steeds uit op een lege winkelwagen![]()
Beetje offtopic, maar ik had ook bij Mister-Auto wat besteld, remschijven en remblokken rondom, blijkt niets op voorraad te zijn, voor de duidelijkheid, dit is dus nadat ik besteld, betaald en bevestigd heb gekregen!!! Gewoon paar dagen later!... En als grote klapper als je bij dat onderdeel weer kijkt staat er dat het wel leverbaar is... En grote grap 2: het is zomaar geannuleerd, dus mocht ik het lekker weer verder uitzoeken![]()
![]()
Voor allebei geldt, als je nou weet dat iets niet op voorraad is laat het dan $#^@$^$@$%#$$#$ weten en laat me niet in het ongewisse achterOngelofelijk zeg. Heb het gelijk bij een Nederlandse site besteld (de remmen rondom) dan wat meer geld. Overigens kosten remschijven + blokken rondom met korting 575 euro bij de dealer (alleen de onderdelen he!)
Dat gaan we dus niet doen.
Edit: heb ook net 2 mailtjes gehad van aliexpress, mijn onderdelen (de leds dus) zijn blijkbaar in gearriveerd in Nederland![]()
Oh, dan hoop ik voor je dat je niet bij hoeft te betalen.BdK9001 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:19:
[...]
Ik kreeg vandaag ook bericht dat m'n lampen in NL zijn. "Awaiting customs clearance". Hopelijk zijn ze er voor het weekend
Staat dat niet gewoon bij de plaatjes of bij de specs op Ali?ixl85 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:28:
[...]
Hey Flow, zou je jouw H7 lampjes eens kunnen opmeten? En dan met name het deel wat uitsteekt als hij in de behuizing zit. Het komt op de mm nauwkeurig voor m'n motor
Is de canbus module groot?
[ Voor 38% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:37 ]
Dubbelpost, voortaan graag in één bericht reageren of wijzigknop gebruiken als je later nog iets wilt toevoegen.
[ Voor 85% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:38 ]
Nou, naar aanleiding van deze metingen:
heb ik een dispute ingediende bij AE. Betreffende de fake Luxeon chips die gebruikt zijn bij één van de LED units. En vanwege het feit dat de unit en driver veels te heet worden.
Waardoor de productspecificaties overschreden worden.
[update]
Ik kreeg binnen het uur een zooitje agressieve reacties van de verkoper.
Eerst die twee documenten over Luxeon LEDs, dat het slechts andere batches zouden zijn.
Hello friend,
Both LED chips are real ZES chips, just different batch chips, please check documents.
En vervolgens 3 dringende berichten daar weer achteraan:
Please cancel dispute right now.
Can you understand me ?
Maar op mijn argumenten over het hitte problemen...geen reactie...
Als ze denken me op die manier te kunnen intimideren, dan zijn ze toch aan het verkeerde adres.
En zijn al helemaal geen 'friend' van me. 
Toch wel bijzonder, deze obstinate toon van AE. Terwijl de klantenservice van BG geen enkele discussie begon, maar mij gewoon direct gelijk gaf.
Op dit moment zie ik zelfs de NightEye A344's LEDs als net wat beter dan die DMEX LEDs.
heb ik een dispute ingediende bij AE. Betreffende de fake Luxeon chips die gebruikt zijn bij één van de LED units. En vanwege het feit dat de unit en driver veels te heet worden.
Waardoor de productspecificaties overschreden worden.
- LED junctietemperatuur wordt gewoon te hoog
- Componenten in de driver unit worden te heet en verouderen daardoor snel/veroorzaken problemen.
[update]
Ik kreeg binnen het uur een zooitje agressieve reacties van de verkoper.
Eerst die twee documenten over Luxeon LEDs, dat het slechts andere batches zouden zijn.
Hello friend,
Both LED chips are real ZES chips, just different batch chips, please check documents.
Can you understand me ?
Als ze denken me op die manier te kunnen intimideren, dan zijn ze toch aan het verkeerde adres.
Toch wel bijzonder, deze obstinate toon van AE. Terwijl de klantenservice van BG geen enkele discussie begon, maar mij gewoon direct gelijk gaf.
Op dit moment zie ik zelfs de NightEye A344's LEDs als net wat beter dan die DMEX LEDs.
- De mechanische afwerking is een stuk zorgvuldiger.
- De temperatuur, gemeten dicht tegen de LEDs aan, is beduidend lager.
- De driver unit wordt minder heet.
- Inbouwafmetingen zijn uiteraard behoorlijk verschillend; dat kan een voor- of nadeel zijn.
- Qua lichtopbrengst zie ik eigenlijk geen verschil.
- Stroomopname van de DMEX is wat hoger, vandaar waarschijnlijk de hogere warmte dissipatie in de driver unit en de ietwat slechtere thermische hitteafvoer dichtbij de LEDs.
[ Voor 65% gewijzigd door ehtweak op 28-11-2017 22:43 ]
Sommige verkopers op aliexpress zijn echt klootzakken idd. Zij kunnen echt problemen krijgen met AE als AE er door een dergelijk dispute achter komt dat ze onder een bepaalde merknaam nepspul verkopen. Van de andere kant, als jij geen gelijk hebt dan zijn ze ook terecht boos. Uiteindelijk moet je gewoon proberen om de helft van je geld terug te krijgen, want terugsturen ga je toch niet doen.ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:28:
Nou, naar aanleiding van deze metingen:
Waardoor de productspecificaties overschreden worden.Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen...
- LED junctietemperatuur wordt gewoon te hoog
- Componenten in de driver unit worden te heet en verouderen daardoor snel/veroorzaken problemen.
[update]
Ik kreeg binnen het uur een zooitje agressieve reacties van de verkoper.![]()
Hello friend,
Can you understand me ?
Als ze denken me op die manier te kunnen intimideren, dan zijn ze toch aan het verkeerde adres.En zijn al helemaal geen 'friend' van me.
Op dit moment zie ik zelfs de NightEye A344's LEDs als net wat beter dan die DMEX LEDs.Als ze immers beiden dezelfde (al dan niet neppe) Luxeon LumiLEDs gebruiken, zal de kleurtemperatuur/lichtopbrengst elkaar weinig ontlopen. Mits de duty cycle van de PWM aansturing gelijkwaardig is.
- De mechanische afwerking is een stuk zorgvuldiger.
- De temperatuur, gemeten dicht tegen de LEDs aan, is beduidend lager.
- De driver unit wordt minder heet.
- Inbouwafmetingen zijn uiteraard behoorlijk verschillend; dat kan een voor- of nadeel zijn.
- Qua lichtopbrengst zie ik eigenlijk geen verschil.
- Stroomopname van de DMEX is wat hoger, vandaar waarschijnlijk de hogere warmte dissipatie in de driver unit en de ietwat slechtere thermische hitteafvoer dichtbij de LEDs.
By the way, op mijn DMEX H7 setje zagen alle LED's er precies hetzelfde uit en allemaal met een grote transistor erop, niet zo'n kleine.
Maar weet je (door daadwerkelijke meting) ook hoe heet je LED unit en de driver unit worden?FlowDesign schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:01:
[...]
By the way, op mijn DMEX H7 setje zagen alle LED's er precies hetzelfde uit en allemaal met een grote transistor erop, niet zo'n kleine.
Want als idd die junctie temperatuur van de LED chips en/of het inwendige van die driver unit zo heet worden, dan zijn de componenten echt snel verouderd en EOL.
Waarschuwing! Niet met je vingers bovenop de LEDs voelen als ze aanstaan! Dan loop je het risico dat de afdruk van een Luxeon chip permanent in je opperhuid gebrand staat!
Als ik/wij hier, het bij het verkeerde eind hebben, qua 'echtheid' van de LED chips, dan is deze info:
zelf fake!

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 28-11-2017 23:10 ]
Tsja, lastig. Want hier baseren we ons op slechts één link op het internet.ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:08:
[...]
Als ik/wij hier, het bij het verkeerde eind hebben, qua 'echtheid' van de LED chips, dan is deze info:
zelf fake!of
Toch heb jij de mazzel om juist goed te kunnen vergelijken, je hebt namelijk een lamp met de echte LED's, en eentje met de smallere resistor. Als de stroomopname en warmteafgifte van beide lampen gelijk is, kun je denk ik aannemen dat ook de LED's met een smallere resistor echt zijn.
Mijn DMEX-jes zijn ook in het land, dus ben benieuwd
Sjah ik heb ook een dergelijk verhaal gekregen, maar nu zegt custommania dat de leverancier direct naar mij gaat versturen oid, en dat ik moet laten weten of ik het heb ontvangen?FlowDesign schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:37:
[...]
Hij had op Facebook gereageerd dat ze ermee bezig waren maar dat de ledjes niet meer op voorraad waren. Hij verwacht ze komende week te kunnen versturen.

Ik had op die site even doorgeklikt naar een ander artikel, maar mijn vertrouwen in die site is hard gedaald omdat de auteur actieve en passieve koeling door elkaar haalt.ehtweak schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:08:
[...]
Maar weet je (door daadwerkelijke meting) ook hoe heet je LED unit en de driver unit worden?
Want als idd die junctie temperatuur van de LED chips en/of het inwendige van die driver unit zo heet worden, dan zijn de componenten echt snel verouderd en EOL.![]()
Waarschuwing! Niet met je vingers bovenop de LEDs voelen als ze aanstaan! Dan loop je het risico dat de afdruk van een Luxeon chip permanent in je opperhuid gebrand staat!
zelf fake!of
Active Cooling Techonology: Active cooling refers to dissipate heat by heat sink to achieve thermal balance.
.Passive Cooling Techonology: So except active cooling, factories also offer another solution for heat dissipation, passive cooling, that is to equip a fan on led headlight bulb, cooling the bulb by fan.
Hopelijk zijn mijn DMEX H7 vanmiddag binnen, dan hebben we weer wat extra materiaal om te vergelijken.
Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal en verkeerde artikel geleverd etc. en dat het allemaal langer duurt dan normaal vanwege een overleden familielid. We houden het in de gaten.Roflmao schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:00:
[...]
Sjah ik heb ook een dergelijk verhaal gekregen, maar nu zegt custommania dat de leverancier direct naar mij gaat versturen oid, en dat ik moet laten weten of ik het heb ontvangen?![]()
![]()
In de journalistiek zeggen ze ook wel 1 bron is geen bron toch?BdK9001 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:03:
[...]
Ik had op die site even doorgeklikt naar een ander artikel, maar mijn vertrouwen in die site is hard gedaald omdat de auteur actieve en passieve koeling door elkaar haalt.
[...]
[...]
.
Hopelijk zijn mijn DMEX H7 vanmiddag binnen, dan hebben we weer wat extra materiaal om te vergelijken.
[ Voor 38% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:39 ]
[ Voor 87% gewijzigd door deepbass909 op 29-11-2017 11:39 ]
Let op:
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.