Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.
Het setje voor mijn motor:

Setje voor mijn moeder:

Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:

Lichtbeeld origineel (leds schijnen opzij, zo horen ze te zitten):

1 streepje verdraaid (2 kleine inbusjes opzij van de lampvoet):

Et voila:

Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 21-10-2017 22:31 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat lichtbeeld ziet er voor een reflector, idd. erg netjes uit, in tegenstelling tot de meeste andere voorbeelden in dit topic waarbij het lichtbeeld niet meer dan een blob strooilicht is.Joopieboy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:49:
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde.Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.
[afbeelding]
[afbeelding]
Setje voor mijn moeder:
[afbeelding]
Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Et voila:
[afbeelding]
Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld.
De plug & play LED's hebben toch wel een positieve ontwikkeling door gemaakt. In de tijd dat ik naar dit soort oplossingen heb gekeken, waren de meeste "betaalbare" LED's vaak gigantisch underpowered en zat het brandpunt totaal verkeerd.
Is dat trouwens een Alto 5 (2009 ->) Ik heb in die van mij recentelijk de 7 jaar oude D2H projectoren vervangen door een nieuwere H1 generatie(ik had ze in 2010 omgebouwd naar projectoren). Met als resultaat een nog betere lichtopbrengst en een perfecte cutoff.
Ik houd het voorlopig nog even bij xenon, omdat ik nog de nodige vervangings lampjes heb liggen (centenwerk vanuit China). Maar ik heb nu iig. een projector met een gangbare maat lampvoet, waar ik ook zo LED in zou kunnen drukken
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Zo is mijn verlichting met halogeen:

En dit is met LED:

Ten eerste komt er een bak meer licht vanaf, maar ik lijk vanaf grote afstand veel meer oplichtende verkeersborden te hebben. Dat is op de garagedeur ook redelijk zichtbaar, aangezien van redelijk dichtbij de hele deur verlicht wordt. Ook lijkt het licht een stuk hoger te schijnen dan dat het normaal zou doen, ook met de stelmotoren zo ver mogelijk naar beneden.

Bij Lumileds heb je en veel kleinere leds, die ook zo gepositioneerd zijn op de lamp dat het overeenkomt met gloeidraad, en het licht daardoor veel beter in je koplamp komt. Bij deze leds komt het licht niet gecentreerd je koplamp in, en dat geeft gewoon veel ellende.
Ja Lumileds is een heel verschil tov de oudere setjes zoals je hierboven ziet idd.kendo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:39:
[...]
Dat lichtbeeld ziet er voor een reflector, idd. erg netjes uit, in tegenstelling tot de meeste andere voorbeelden in dit topic waarbij het lichtbeeld niet meer dan een blob strooilicht is.
De plug & play LED's hebben toch wel een positieve ontwikkeling door gemaakt. In de tijd dat ik naar dit soort oplossingen heb gekeken, waren de meeste "betaalbare" LED's vaak gigantisch underpowered en zat het brandpunt totaal verkeerd.
Is dat trouwens een Alto 5 (2009 ->) Ik heb in die van mij recentelijk de 7 jaar oude D2H projectoren vervangen door een nieuwere H1 generatie(ik had ze in 2010 omgebouwd naar projectoren). Met als resultaat een nog betere lichtopbrengst en een perfecte cutoff.
Ik houd het voorlopig nog even bij xenon, omdat ik nog de nodige vervangings lampjes heb liggen (centenwerk vanuit China). Maar ik heb nu iig. een projector met een gangbare maat lampvoet, waar ik ook zo LED in zou kunnen drukken.
En dit is idd een nieuwer type alto ja, deze is van 2012. Maar daar ga ik de moeite niet voor nemen om projectors in te bouwen. Dat is echt rot werk.
Maar de plug&play variant met deze LED's, is nu ook eindelijk een goede optie.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Ik ben net nog even aan de gang geweest, en door ze te stellen lijkt het wel beter te worden.
Het lichtbeeld was eerst zo:

Maar door ze onder een hoek te zetten heb ik hem zo gekregen (alleen de linker is aangepast):

Dat bolletje links boven de plek waar de lamp schijnt is slechts een reflectie van de rechter koplamp, dus het lijkt een stuk beter zo.
Als het wat donkerder is ga ik nog even aan de gang.
Edit:

Nu allebei gedraaid. Die twee bolletjes erboven zijn een reflectie in de deur. Valt me niet tegen, en de verkeersborden aan de andere kant lichten ten minste niet meer op
[ Voor 20% gewijzigd door Pyramiden op 21-10-2017 20:56 ]
licht ziet er goed uit inderdaad, maar het koelblok op jouw H7 lampen (volgens mij) is nog best groot.Joopieboy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:49:
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde.Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.
[afbeelding]
[afbeelding]
Setje voor mijn moeder:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Et voila:
[afbeelding]
Volgens mij past dat bij mij niet binnen de kap. Dat blokje dat eraan hangt kan ik juist prima kwijt, geen punt.. kan prima op de bodem van mijn lampen binnen de kap..

En hoe zit het met canbus?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik wil beide koplampen laten branden,maar met de huidige halogeen hs1 lampen wordt dat 2x35 watt,en dat is te veel voor de lichtspoel
Oplossing zou led verlichting kunnen,maar welk wattage moet ik dan hebben?
En wat zijn degelijke hs1 ledlampen?
Hs1 is H4? Je hebt niet veel keuze in het wattage van de lampen. Goede led lampen zitten rond de 30W dus dat ga je dan niet redden. Of je moet er genoegen mee nemen en niet beide lampen tegelijk laten branden.Jan Stender schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:56:
Ik heb een Peugeot Citystar 50 cc uit 2014,deze is voorzien van dubbele koplampen,waarvan rechts dimlicht is,en links groot licht
Ik wil beide koplampen laten branden,maar met de huidige halogeen hs1 lampen wordt dat 2x35 watt,en dat is te veel voor de lichtspoel
Oplossing zou led verlichting kunnen,maar welk wattage moet ik dan hebben?
En wat zijn degelijke hs1 ledlampen?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Anoniem: 336703
SPAM
Oja, en wellicht handig om te vermelden, lumileds worden niet in 6000k geproduceerd, verkopers die claimen dat de lumileds 6000k zijn verkopen hoogstwaarschijnlijk imitatie csp leds uit Korea, met het blote oog haast niet van elkaar te onderscheiden.
https://www.lumileds.com/...gh-power-leds/luxeon-z-es
[ Voor 64% gewijzigd door deepbass909 op 27-01-2018 01:57 ]
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/
En chineese specs moet je sowieso niet teveel vanuit gaan.
Dus wel het wantrouwen waard, ze maken in China alles na, zelfs de onderbroek van onze koning incl remsporen als het moet. Horloge's zijn vaak ook niet van echt te onderscheiden.Joopieboy schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:44:
Tsja dat is wat ik eerder al postte:
En chineese specs moet je sowieso niet teveel vanuit gaan.Maar dat veel het 6000k noemen kan ik mij ergens voorstellen, is ook gewoon spierwit.
De prijs is vaak het bewijs
Alleen is 6000K niet echt spierwit, daar zit een ietwat blauwe zweem doorheen. Ze noemen het ook wel eens diamond wit. Wat denk ik meer meespeelt is dat 6000K voor de meeste bekender is dan de mogelijkheid van 5700K. Heb eerder een NL bedrijf gemaild en gevraagd waarom ze 6000K vermelden en of het wel echte lumileds waren. Ze garandeerde dat dit het geval was maar dat 6000K veel bekender is. Persoonlijk vind ik het een onzin reden, maar goed, kan dus een overweging zijn.Joopieboy schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:44:
Tsja dat is wat ik eerder al postte:
En chineese specs moet je sowieso niet teveel vanuit gaan.Maar dat veel het 6000k noemen kan ik mij ergens voorstellen, is ook gewoon spierwit.
Heb nu maar gewoon een setje in NL besteld, sneller en garantie om de hoek, wel een stukje duurder maar de led chips zijn nu wel originele lumileds. Lichtbeeld is hierdoor een stuk beter, feller en helderder.
Klopt maar Lumileds is niet meer van Philips, verkocht en wordt onder licentie gemaakt. En aangezien er maar een paar plekken op deze wereld zijn waar ze geproduceerd worden, en laat dat net toevallig heel jammer China zijn...Anoniem: 336703 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:52:
[...]
Dus wel het wantrouwen waard, ze maken in China alles na, zelfs de onderbroek van onze koning incl remsporen als het moet. Horloge's zijn vaak ook niet van echt te onderscheiden.
De prijs is vaak het bewijsAls het te mooi klinkt om waar te zijn is dat meestal zo..
Nee als je weet wat je koopt dan is er niks mis mee, niet voor niets dat je ipv 2 tientjes ineens 50 euro aan Chineese leds kwijt bent.
Maar het zoeken is idd niet heel gemakkelijk nee.
Geef mij maar een product dat betrouwbaar is en waarbij ik geen ledjes uit men koplamp hoef te vissen, als ik ze er niet uit krijg moet ik de hele koplamp demonteren. Er lijkt ook wat aanslag op de reflector te zitten, ook behoorlijk K want mijn lichtbeeld heeft nu 1 vlek op het wegdek. En als het een beetje meer tegen zit word mijn auto nog afgekeurd bij de APK ook nog.Joopieboy schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:37:
[...]
Klopt maar Lumileds is niet meer van Philips, verkocht en wordt onder licentie gemaakt. En aangezien er maar een paar plekken op deze wereld zijn waar ze geproduceerd worden, en laat dat net toevallig heel jammer China zijn...
Nee als je weet wat je koopt dan is er niks mis mee, niet voor niets dat je ipv 2 tientjes ineens 50 euro aan Chineese leds kwijt bent.
Maar het zoeken is idd niet heel gemakkelijk nee.
Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik bespaar liever niet meer op dit soort zaken, ben iets te zuinig op mijn auto voor dit soort geintjes.
Ik en veel anderen hebben hier gewoon veel plezier van.
Net of jij het wel fijn vind dat je achteraf gezien rommel (Imitatie Lumileds Z ES) hebt gekocht en je nog eens 350 euro wilt neertellen voor een nieuwe koplamp? Dat gaat niemand voor je betalen, de "leverancier"al helemaal niet.Joopieboy schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:31:
Als jij daar zo bang voor bent dan kun je beter dezelfde producten maar dan met een 'echt' merkje voor veel geld bij een Nederlandse shop halen.
Ik en veel anderen hebben hier gewoon veel plezier van.
Ik kan mijn geld wel beter besteden dan aan een nieuwe koplamp. Besteed ik liever aan mijn kinderen, daar word ik stukken gelukkiger van.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 336703 op 24-10-2017 19:43 ]
Gevoelskwestie of ervaring?
Ik heb nergens ook maar iets gelezen of gehoord van loslatende leds of beschadigde koplampen. Het wordt sowieso een stuk minder warm dan met xenon. Ik heb zelf persoonlijk ervaring met enkele tientallen sets.
Enige risico met imitatie is dat het de lichtopbrengst niet haalt, lichtkleur kan afwijken, eerder defect raakt (gewoon stuk), etc. Zoals hierboven ik die link al postte kun je met een aantal kenmerken goed zien of je de echte of neppe hebt. Sterker nog, een 'Lumiled' uitgevoerd met CSP leds of Cree herken je zo...
Dus in het ergste geval dacht je voor weinig echte Lumileds te kopen of ben je een beetje bekocht en heb je voor vrij veel geld (tientje of 3-4) 'gewone' leds gekocht.
Maar goed als je hier niet voor open staat heeft deze info weinig zin.
[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 24-10-2017 19:57 ]
Heb deze besteld. Hopelijk de goede, en hopelijk zijn ze er snel.
Heb de maten opgezocht en het zou moeten passen...
Ik heb dezelfde besteld, bij het monteren ga ik direct een poging doen om met een ijzerdraad met spons/doek eromheen te lens schoon te maken, zonder de koplampunits te verwijderen (anders moet de bumper er even af, geen zin in).GAIAjohan schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:36:
https://m.ebay.com/itm/G7...s-Luxeon-ZES/122629768904
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Aah bekende verkoper, bij waren ze na een week al binnen, en op motorforum hadden 2 mensen dat zelfde geluk.GAIAjohan schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:36:
https://m.ebay.com/itm/G7...s-Luxeon-ZES/122629768904
Hmmm vergeten te maken, maar doosje is hetzelfde als Joopieboy in "LED Verlichting auto+motor"patrickkoning schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:05:
Ik ook, kun je foto's posten als je ze hebt?
kwalitatief goede materialen, installatie was een eitje (plug-n-play, alleen ballasten netjes vastplakken op wat chassisbalken en voor de zekerheid vastgezet met een tyrap).
Lichtbeeld lijkt goed, als test moet ik nog een test doen met in de links LED en rechts Halogeen H11.
Dan kan ik ook meteen het verschil in lichtopbrengst zien (lijkt zo op het eerste gezicht OK).
De uitstraalrichting van de LEDs zijn aan te passen door het element te draaien op de lampvoet en vast te zetten met een imbus. Ik heb dit op basis gedaan van de H11 die eruit kwamen (links-rechts). zal in mijn geval niet zoveel uitmaken ivm projectorlampen, hooguit iets meer of minder opbrengst
Enige nadeel is dat het stoort op de FM band van de radio, meerdere zenders. Dit is reproduceerbaar.
Misschien een ferrietkern om de kabels zetten of kijken of de driver aan massa leggen helpt.
[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 31-10-2017 20:41 ]
Edit; zijn binnen, merk geen storing op de FM. Als ik keer zin/tijd heb zal ik nog eens spec met antenne erbij houden.
[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 02-11-2017 17:37 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb dus andere in m'n Insight, zie foto's een paar posts terug. Maar geen storing op de radio of iets dergelijks. Ik ben er zelf nog steeds super tevreden over. Ik heb ze zelf horizontaal staan, dit gaf voor mij de beste opbrengst.SniperGuy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:38:
[...]
Hmmm vergeten te maken, maar doosje is hetzelfde als Joopieboy in "LED Verlichting auto+motor"
kwalitatief goede materialen, installatie was een eitje (plug-n-play, alleen ballasten netjes vastplakken op wat chassisbalken en voor de zekerheid vastgezet met een tyrap).
Lichtbeeld lijkt goed, als test moet ik nog een test doen met in de links LED en rechts Halogeen H11.
Dan kan ik ook meteen het verschil in lichtopbrengst zien (lijkt zo op het eerste gezicht OK).
De uitstraalrichting van de LEDs zijn aan te passen door het element te draaien op de lampvoet en vast te zetten met een imbus. Ik heb dit op basis gedaan van de H11 die eruit kwamen (links-rechts). zal in mijn geval niet zoveel uitmaken ivm projectorlampen, hooguit iets meer of minder opbrengst![]()
Enige nadeel is dat het stoort op de FM band van de radio, meerdere zenders. Dit is reproduceerbaar.
Misschien een ferrietkern om de kabels zetten of kijken of de driver aan massa leggen helpt.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Nu heb ik zelf al jarenlang, zowel de stadsverlichting, de binnenverlichting, de kofferbakverlichting en de knipperlichten voorzien van LEDs in diverse uitvoeringen. En dat werkt al jarenlang probleemloos. Goede lichtopbrengst, keurig passend en geen CANBUS problemen. (in een Skoda uit 2010)
Ooit besteld via een Duitse leverancier; hypercolor.de. Gewoon goed kwaliteitsspul. Alleen zij leveren geen zaken als de dim-/groot-/mistlichten LEDs, mede vanwege het feit dat dit in Duitsland niet is toegestaan
En dat jarenlang de lichtopbrengst en levensduur van H1/H7/Hb4/etc. vervangers uit verweggistan nogal te wensen overliet heb ik die halogeen-LED vervanging tot nu toe altijd maar achterwege gelaten.
Afgelopen week sneuvelden weer eens de H7 lampjes in m'n projectorkoplampen. Op zich niet zo'n ramp, gemiddeld 1 x per jaar nieuwe erin. (zowel diverse Osram als Philips uitvoeringen gebruikt de afgelopen jaren). Begin nu toch te twijfelen of ik ook voor de hoofdverlichting eens zal overstappen op LEDs.
Ik zie goede commentaren op de LUMILEDS (ex Philips) units. Die hebben tenminste geen hooggierende fans ingebouwd en zijn verstelbaar zodat de lichtbundel c.q. afstraling vanuit je reflectorbehuizing nog enigszins kan worden afgesteld. De lichtopbrengst schijnt ook ok te zijn en het CANBUS verhaal is ook getackeld.
Maar nu de forse (grotere) afmetingen van die LED vervangers nog!
In mijn auto zitten 2 x H7 in een reflector unit, gebruikt als grootlicht.
En 2 x H7 in een projectorunit als dimlicht. En 2 x HB4 als mistlichten in de voorbumper.
De lampunits zelf zijn goed toegankelijk, maar worden afgeschermd door een grote rubberen dop, die de lampunit droog/schoon houdt ten opzichte van de motorruimte.
Als ik de afmetingen van een standaard H7 halogeen bekijk:

en dat vergeleken met een H7 LUMILEDS uitvoering:

Dan is vooral het gedeelte wat achter uitsteekt bij de fitting enorm, in vergelijking met de halogeen uitvoering! Bij de halogeen lamp steekt er slechts 16mm uit, bij de LED uitvoering maar liefst 40mm! En nu is er wel wat ruimte tussen de rubberen afdichtdop en de steker die nu op de halogeenlamp voet zit, maar echt niet de 40-16mm = 24mm.

Nog afgezien van dat enorme zwarte koelblok wat in de breedte uitsteekt.
Zo heb ik de HB4's mistlampen ff nagekeken, maar daar gaat nooit dat enorme zwarte blok achter passen.
Hoe doen jullie dat? Die rubberen afdichting weglaten vind ik geen optie. Dan zitten de koplampunits namelijk open en bloot in alle vuile/vochtige luchtstromen die er onder de motorkap rondwervelen. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe het er onder de motorkap uitziet na een winter met veel strooizout op de wegen...

Ik zie dat het ledje ook nog wat kleiner is dan het modelletje wat hierboven word genoemd wat ik hiervoor had en defect ging.
[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 27-01-2018 01:57 ]
Welke had je eigenlijk hiervoor? Misschien ook handig om te linken welke mensen dan juist niet zouden moeten hebben.Anoniem: 336703 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:06:
Ik heb nu de SPAM voor een week en moet zeggen het lichtbeeld is vele malen beter en strakker dan mijn vorige leds, de leds zijn ook nog eens af te stellen zodat je het lichtbeeld nog wat kunt optimaliseren.
Ik zie dat het ledje ook nog wat kleiner is dan het modelletje wat hierboven word genoemd wat ik hiervoor had en defect ging.
Die hilox set zal wel goed zijn ja, mag je ook verwachten voor dat geld. Zou wel grappig zijn om zo'n set (heb zelf ook eenzelfde set als ze verkopen bij hilox alleen dan zelf direct bij de fabrikant gekocht) te vergelijken met de sets van ebay die hier als kwalitatief goed worden aangeduid. Maar goed dat is praktisch wat lastig uitvoerbaar.
[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 27-01-2018 01:57 ]
Bedankt voor de tip!patrickkoning schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:00:
Ik zou zeggen zoek je diameter uit en bestel![]()
[ebay tip]
Ik wist niet eens dat er van die dikkere doppen leverbaar waren. Gelijk een setje besteld. Nu ff afwachten totdat alles binnen is en of het goed past.
Ik ben er achter gekomen dat deze 4 led chips aan 1 zijde heeft, dit word dus veel makkelijker warm en gaat eerder kapot. Door de 4 chips op een rij is het oppervlak wat licht geeft ook groter dan het gloeidraadje wat in de h7 lamp zit, waardoor het lichtbeeld niet goed is en je als het ware lichtopbrengst weggooit en tegenliggers kunt verblinden als je een beetje pech hebt.
ik ben even bij en vriend langs geweest die altijd mijn auto apk keurt en hij was erg te spreken over het beeld en lichtopbrengst.
Mijn conclusie, een led met Z ES chips, echt of nep. Daar zit wel degelijk verschil tussen. Ik snap best dar mensen niet teveel willen betalen, ik ben ook zo. Maar je gefopt voelen voor dit bedrag vind ik de moeite niet waard.
Oja, hier nog wat info over het lichtbeeld SPAM
[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 27-01-2018 01:58 ]
Dat lijkt zo dezelfde set te zijn als anderen hier ook hebben en die wel tevreden zijn of een goed lichtbeeld hebben.
Op zich zegt de prijs niet direct heel veel want mijn setje dat ook verkocht wordt door hilox werd door de fabrikant aan mij verkocht voor 45 euro per set. Maar goed jouw ervaring is helaas niet positief geweest met de eBay set.
Jouw fabrikant heeft de filtering wat beter op orde, ik heb wat ferrietkernen besteld een kijken wat dat gaat doen.patrickkoning schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:18:
[...]
Ik heb dus andere in m'n Insight, zie foto's een paar posts terug. Maar geen storing op de radio of iets dergelijks. Ik ben er zelf nog steeds super tevreden over. Ik heb ze zelf horizontaal staan, dit gaf voor mij de beste opbrengst.
Hoe horizontaal heb jij ze staan? de LEDs die als het ware links en rechts stralen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Horizontaal stralen (vooraanzicht LED lamp): ______ / || \ / || \ <== o || o ==> <== o || o ==> \ || / \__||__/ Verticaal stralen (vooraanzicht LED lamp): ^^ || __oo__ / \ / \ | | |========| | | \ / \__ __/ oo || vv |
Ik moet zeggen dat m'n eerste ritje in het donker zeer goed bevallen is
Ze staan precies zoals jij in het eerste plaatje hebt staan, bevalt primaSniperGuy schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:18:
[...]
Jouw fabrikant heeft de filtering wat beter op orde, ik heb wat ferrietkernen besteld een kijken wat dat gaat doen.
Hoe horizontaal heb jij ze staan? de LEDs die als het ware links en rechts stralen?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Horizontaal stralen (vooraanzicht LED lamp): ______ / || \ / || \ <== o || o ==> <== o || o ==> \ || / \__||__/ Verticaal stralen (vooraanzicht LED lamp): ^^ || __oo__ / \ / \ | | |========| | | \ / \__ __/ oo || vv
Ik moet zeggen dat m'n eerste ritje in het donker zeer goed bevallen is![]()
![]()
De H7's komen in een projectorkoplamp en de HB4's zitten in een reflectorbehuizing in de bumper.
Er liep een kortingsactie op BG (35 euro/set inclusief PDM shipping) en heb 'Nighteye' LEDs besteld:
https://www.nighteyeled.c...344-philip-60w-10000lm-h7
Al is de belofte qua lichtopbrengst maar de helft, dan nog ga ik er op vooruit.
Heb al veel info uit dit topic gehaald en ben benieuw of e.e.a. tot tevredenheid zal gaan functioneren.
Zo bleek dat ik andere, wat grotere, rubberen deksels nodig had voor de koplampunits (dankzij dit topic). Het CANbus verhaal maak ik me niet zo zorgen over. Genoeg vermogensweerstanden voorhanden...
@patrickkoning , @SniperGuy
Wat betreft die uitlijning; zou je niet moeten kijken naar hoe je oorspronkelijke halogeen lampjes in de originele reflector gemonteerd zitten? En navenant het LED alternatief uitrichten?
In onze koplampen zitten projectorglazen, en geen reflectoren. Een led lamp geeft aan 2 kanten licht, een halogeenlamp rondom. Dit is dus niet mogelijk lijkt mij.ehtweak schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:24:
Ik zit zelf op wat setjes H7 (als vervanging voor dimlicht) en HB4 (als vervanging voor m'n mistlampen) te wachten.
De H7's komen in een projectorkoplamp en de HB4's zitten in een reflectorbehuizing in de bumper.
Er liep een kortingsactie op BG (35 euro/set inclusief PDM shipping) en heb 'Nighteye' LEDs besteld:
https://www.nighteyeled.c...344-philip-60w-10000lm-h7
Al is de belofte qua lichtopbrengst maar de helft, dan nog ga ik er op vooruit.![]()
Heb al veel info uit dit topic gehaald en ben benieuw of e.e.a. tot tevredenheid zal gaan functioneren.
Zo bleek dat ik andere, wat grotere, rubberen deksels nodig had voor de koplampunits (dankzij dit topic). Het CANbus verhaal maak ik me niet zo zorgen over. Genoeg vermogensweerstanden voorhanden...En heb al eerder LED projecten voor m'n auto gedaan. Alleen nog niet aan de voorzijde.
@patrickkoning , @SniperGuy
Wat betreft die uitlijning; zou je niet moeten kijken naar hoe je oorspronkelijke halogeen lampjes in de originele reflector gemonteerd zitten? En navenant het LED alternatief uitrichten?
Tuurlijk geeft de halogeen lamp rondom licht, het glas is immers aan alle kanten onafgedekt en de gloeidraad zit in het midden.
Wat ik eigenlijk bedoelde; die gloeidraad opstelling is ook in plat vak. En volgens mij bij specifieke type fittingen (H7, H4, etc) altijd op dezelfde wijze uitgericht. En lichtopbrengst van een halogeenlampje is niet uniform, rondom. Volgens mij positioneert de (auto)koplamp ontwerper daarop ook z'n reflector. Toch?
En volgens mij zit er achter het projectorglas wel degelijk nog een reflector...
Zoiets:

en ook rekening houdende met:

Mijn redenatie: geleidedraad (zoals bij H11 Halogeen) zou in de weg zitten bij onder + boven stralen (en theoretisch verminderde lichtopbrengst), daarom heb ik de LED links + rechts ingesteld.
Aan de eerste resultaten te zien kan ik me niet voorstellen dat de opbrengst zou verbetern bij verdraaing van de LEDS.
[ Voor 48% gewijzigd door SniperGuy op 06-11-2017 13:30 ]

Na:

Door:

Er zitten twee inbus busjes waarmee de lamp vastgeklemd zit op die ronde plaat. Je kunt de lamp iets draaien waardoor hij iets te stellen is, afhankelijk van het ontwerp van je koplamp.Dryhte schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:45:
door? boven en onder te draaien ipv links en rechts? of wat?
Het koelblok zou dan nml ook opgesloten zijn in de koplampunit.
http://www.ebay.com/itm/G...:OkUAAOSwEFZZgsph&vxp=mtr
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
Heb jij 'm daarbij ook in een afgesloten koplampunit zitten dan? Of is bij jou het koelblok zeg maar in de buitenlucht?Joopieboy schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:32:
Bij mij wordt ie niet echt super warm, beetje lauw/handwarm. Valt mijn inziens best mee.
Iemand een idee?
Nee ok, maar daar zit ie wel nog enigszins in de vrije lucht. Ik twijfel nog...Joopieboy schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:45:
Hij zit achter de koplamp tegen het rubber aan maar dermate ingebouwd (zit in een motor) dat je iig geen airflow hebt.
Pwm oftewel dimmen is bij een led zelf minder een probleem, maar hoe de driver hierop reageert durf ik niet te zeggen. Die is er oa voor om te zorgen dat de lamp constant brand. Maar sowieso heeft led geen opstarttijd of dat soort dingen, dus daar zit je wel safe mee.meintje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:38:
Is LED ook geschikt voor auto's met een PWM functie? Ik heb een Volvo V50 en xenon inbouwen is een issue vanwege deze functie. Kort gezegd wordt de verlichting (halogeen) 80x per minuut in-/uitgeschakeld om de lamp te sparen. Xenon heeft last van piekspanning bij het starten, waardoor het allerlei onderdelen onnodig belast. Ik kan echter nergens terugvinden hoe LED hiermee omgaat.
Iemand een idee?
Tsja, even wachten tot ik mijn set binnen heb.meintje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:38:
Is LED ook geschikt voor auto's met een PWM functie? Ik heb een Volvo V50 en xenon inbouwen is een issue vanwege deze functie. Kort gezegd wordt de verlichting (halogeen) 80x per minuut in-/uitgeschakeld om de lamp te sparen. Xenon heeft last van piekspanning bij het starten, waardoor het allerlei onderdelen onnodig belast. Ik kan echter nergens terugvinden hoe LED hiermee omgaat.
Iemand een idee?
Al ga ik komende tijd wel op vakantie, dus weet niet of ik het morgen nog binnen krijg en kan inbouwen
Ik men mij te herinneren dat leds en bepaald aantal k het in een uit geschakeld kunnen worden. Daar heb je normaal geen last van omdat het aantal flink hoog ligt maar als dat 80x per minuut gebeurt......meintje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:38:
Iemand een idee?
Het is 80x per seconde trouwens. Maar ik denk dat de power voorziening/omvormer van de led. Met een condensator of zol3art schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:21:
[...]
Ik men mij te herinneren dat leds en bepaald aantal k het in een uit geschakeld kunnen worden. Daar heb je normaal geen last van omdat het aantal flink hoog ligt maar als dat 80x per minuut gebeurt......
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 09-11-2017 08:38 ]
Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.GAIAjohan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:38:
[...]
Het is 80x per seconde trouwens. Maar ik denk dat de power voorziening/omvormer van de led. Met een condensator of zo
Het gekke is dat in datzelfde topic iemand met een vrij goedkoop Xenon setje inclusief canbus helemaal geen problemen had.
Ik neig er nu meer naar om dat uit te gaan proberen, dan zit er ook geen groot koelblok in de weg wat misschien niet in de koplampunit past.
Ging om dit setje:
https://m.ebay.de/itm/2x-...Nachrustsatz/152444642790
[ Voor 8% gewijzigd door FlowDesign op 09-11-2017 08:51 ]
bij 80x/minuut zouden we allemaal knettergek worden..l3art schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:21:
[...]
Ik men mij te herinneren dat leds en bepaald aantal k het in een uit geschakeld kunnen worden. Daar heb je normaal geen last van omdat het aantal flink hoog ligt maar als dat 80x per secondeminuut gebeurt......
Ehhh... als dat een probleem zou zijn, dan zouden vrijwel alle LEDs die PWM gestuurd worden, al snel overlijden... En dat doen ze toch echt niet. Het zijn halfgeleiders en die doen eigenlijk niet anders; snel schakelen.
Alleen zijn LEDs 'toevallig' halfgeleiders die licht geven. Maar bijvoorbeeld de halfgeleiders in je CPU schakelen miljoenen keren per seconde en dat jaren lang...
Maar alles hangt af van de manier van aansturing; puur alleen de volledige maximale stroom/spannings specs er doorheen jassen, wat eigenlijk nooit gebeurd, versus aangestuurd worden door een LED driver.
Thermal stressing is de grootste vijand van een LED:
http://www.cree.com/led-c...LampThermalManagement.pdf
http://www.cree.com/led-c...ts/XLampPulsedCurrent.pdf
The Applications Engineering team at Cree is often asked whether it is safe to operate Cree XLamp® LEDs with pulsed currents above the maximum data-sheet rating. This question is usually asked in the context of legitimate product requirements such as those posed by emergency-vehicle applications, specialized stroboscopic illumination and even pulsed modulation for general-illumination dimming applications.
The short answer is “it depends.” Multiple variables affect both initial and long-term performance and reliability of an LED. These include thermal resistance, pulse duration, as well as current amplitude, frequency and duty cycle.
...
The maximum switching frequency for pulsing LEDs is limited by the turn-on time of the device as well as the rise- and fall-time limits of the switching circuitry. The typical turn-on time for an device is on the order of 10 nanoseconds or less, which provides the maximum switching frequency of approximately 100 MHz.
...
While Cree’s XLamp LED products are capable of withstanding current transients well above the maximum rated continuous current, there are physical limits that must not be exceeded in order to avoid EOS. It is possible to operate LEDs in a continuous pulsed mode at higher levels, but there are trade-offs that may adversely affect efficiency, chromaticity and long-term reliability.
...
Van wat ik tot nu toe gelezen heb is het erg moeilijk te voorspellen wat wel en wat niet goed werkt in een auto met PWM (zoals bijna alle moderne Volvo's) en is er geen garantie dat een duurdere set beter werkt dan een goedkopere.meintje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:00:
Een kwalitatief goede set, incl. canbus, is dus zonder problemen in te bouwen in een auto met PWM? Zowel xenon als LED?
Op een Volvo forum las is dat een Hilox LED kit niet goed werkte in een Volvo V70, maar hier lees ik weer dat het wel werkt in een V50: https://hilox.eu/blog/h7-...us-volvo-v50-klantreview/
Het is in alle gevallen sowieso aan te raden er canbus tussen te zetten, zowel bij led als xenon.
Verder is het denk ik een kwestie van uitproberen en geluk hebben

FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:16:
[...]
Van wat ik tot nu toe gelezen heb is het erg moeilijk te voorspellen wat wel en wat niet goed werkt in een auto met PWM (zoals bijna alle moderne Volvo's) en is er geen garantie dat een duurdere set beter werkt dan een goedkopere.
Op een Volvo forum las is dat een Hilox LED kit niet goed werkte in een Volvo V70, maar hier lees ik weer dat het wel werkt in een V50: https://hilox.eu/blog/h7-...us-volvo-v50-klantreview/
Het is in alle gevallen sowieso aan te raden er canbus tussen te zetten, zowel bij led als xenon.
Verder is het denk ik een kwestie van uitproberen en geluk hebben
Helaas heeft dit niet geholpen, een speciaal ontstoor circuit is de enige oplossingSniperGuy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:38:
[...]
Hmmm vergeten te maken, maar doosje is hetzelfde als Joopieboy in "LED Verlichting auto+motor"
De uitstraalrichting van de LEDs zijn aan te passen door het element te draaien op de lampvoet en vast te zetten met een imbus. Ik heb dit op basis gedaan van de H11 die eruit kwamen (links-rechts). zal in mijn geval niet zoveel uitmaken ivm projectorlampen, hooguit iets meer of minder opbrengst![]()
Ik zie niet in hoe led dit zou kunnen veroorzaken. Het heeft niet zulke piekspanningen nodig als xenon.. Daarom durf ik dit wel aan.meintje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:38:
Normaal heb ik niet zo'n moeite met gewoon proberen. Ik heb echter weinig zin in het moeten vervangen van een ruitenwissermotor of CEM module![]()
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 09-11-2017 14:21 ]
Jij had deze voor jouw Volvo C30 besteld toch?GAIAjohan schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:20:
[...]
Ik zie niet in hoe led dit zou kunnen veroorzaken. Het heeft niet zulke piekspanningen nodig als xenon.. Daarom durf ik dit wel aan.
Heeft een C30 ook PWM?
Dat zijn dus dezelfde als deze?
Joopieboy in "LED Verlichting auto+motor"
Maar zit daar dan ook iets bij voor de Canbus?
Een C30 heeft pwm ja. Daarom nooit xenon geplaatst. C30 en V50 zijn technisch vrijwel identiek.FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:24:
[...]
Jij had deze voor jouw Volvo C30 besteld toch?
Heeft een C30 ook PWM?
Dat zijn dus dezelfde als deze?
Joopieboy in "LED Verlichting auto+motor"
Maar zit daar dan ook iets bij voor de Canbus?
Of dit led setje canbus heeft, merk ik wanneer ik het binnen krijg. En schijnbaar wordt mijn set met het hobbelpaard verstuurd
Hooguit wat dikke vermogensweerstanden om extra energie weg te stoken, zodat de, vanuit de canbus elektronica aangezwengelde lampjes controle, voor de gek gehouden wordt... en denkt dat er nog steeds de originele energieverslindende halogeenpitten in zitten.
Want ook die warmte is nutteloos en moet weer afgevoerd worden.
Beste zou zijn om de light-check te herprogrammeren (dus niet helemaal uitschakelen), zodanig dat de lagere stroomopname van de LEDs als ok gezien wordt.
Heb trouwens vandaag een setje H7 NightEye LEDs binnen gekregen. ff Snel aan een PSU gehangen om ze te testen.
Bij 13V DC trekken ze 1,5A (m.a.w. ca. 20W verbruik) Volgens het bijgevoegde folder/verpakking zouden ze 10000 lumen/1500 lux moeten leveren bij 6500K kleurtemperatuur.
Qua lichtopbrengst kan ik het nog moeilijk vergelijken, maar op m'n werkblad is het van zodanige intensiteit dat ik zowat een lasbril op moet zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2017 20:18 ]
Achja, iedereen noemt het tegenwoordig zo en we weten hier idd ook dat dat eigenlijk niet klopt, maar ook wat we ermee bedoelenehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
Gelukkig heeft geen een setje wat ik bestel canbus... dat zit bij mijn in de auto, die canbus...
Heb je een link naar zo'n setje?ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
Heb trouwens vandaag een setje H7 NightEye LEDs binnen gekregen. ff Snel aan een PSU gehangen om ze te testen.
Bij 13V DC trekken ze 1,5A (m.a.w. ca. 20W verbruik) Volgens het bijgevoegde folder/verpakking zouden ze 10000 lumen/1500 lux moeten leveren bij 6500K kleurtemperatuur.
Qua lichtopbrengst kan ik het nog moeilijk vergelijken, maar op m'n werkblad is het van zodanige intensiteit dat ik zowat een lasbril op moet zetten.
Ik zie alleen verdacht goedkoop spul waarvan ik vermoed dat het niet veel kwaliteit is.
LED heeft wel mijn aandacht, ben wel toe aan iets fellers in mijn MiTo.
Deze?Loei123 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:45:
[...]
Heb je een link naar zo'n setje?
Ik zie alleen verdacht goedkoop spul waarvan ik vermoed dat het niet veel kwaliteit is.
NIGHTEYE H4 H7 H11 9005 9006 25W 4000LM LED Headlight Front Lamp Bulb
https://banggood.app.link/Uoa3RdesWH
Nette prijs is dit.FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:48:
[...]
Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.
Het gekke is dat in datzelfde topic iemand met een vrij goedkoop Xenon setje inclusief canbus helemaal geen problemen had.
Ik neig er nu meer naar om dat uit te gaan proberen, dan zit er ook geen groot koelblok in de weg wat misschien niet in de koplampunit past.
Ging om dit setje:
Heb zelf goede ervaringen met de lichtopbrengst van Xenon.
Behalve dan dat de balasten van mijn goedkope set snel kapot gingen

Omdat het onderdeel terugsturen naar Azie bijna even duur was als een nieuwe set heb ik maar een 2e set besteld

Zo goedkoop is 'ie nu niet meer.Loei123 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:45:
[...]
Heb je een link naar zo'n setje?
https://www.banggood.com/...-H4-H7-H11-p-1169720.html
Ik had die set voor 37 euro thuis; inclusief PDM verzending. Geen BTW/inklaringskosten erbij.
Op Ali staan ook wel van nighteye en vergelijkbare voor minder pesos.ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:18:
[...]
Zo goedkoop is 'ie nu niet meer.
https://www.banggood.com/...-H4-H7-H11-p-1169720.html
Ik had die set voor 37 euro thuis; inclusief PDM verzending. Geen BTW/inklaringskosten erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 09-11-2017 23:32 ]
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.
type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.
Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:

Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.
Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 09-11-2017 23:44 ]
Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel.FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:48:
[...]
Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.
Ging om dit setje:
Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
Gelukkig heeft geen een setje wat ik bestel canbus... dat zit bij mijn in de auto, die canbus...
![]()
Hooguit wat dikke vermogensweerstanden om extra energie weg te stoken, zodat de, vanuit de canbus elektronica aangezwengelde lampjes controle, voor de gek gehouden wordt... en denkt dat er nog steeds de originele energieverslindende halogeenpitten in zitten.
Want ook die warmte is nutteloos en moet weer afgevoerd worden.![]()
Beste zou zijn om de light-check te herprogrammeren (dus niet helemaal uitschakelen), zodanig dat de lagere stroomopname van de LEDs als ok gezien wordt.
Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor.
Ik zit naar hetzelfde te kijken aangezien mijn licht een heel klein beetje trilt, zat al te denken om een binnenste van een kabelwartel te gaan gebruiken hiervoor. Maar zo zo eens kijken of een adapter ergens te vinden is, moet haast wel.ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:39:
@FlowDesign De Nighteye met zwarte koellichamen wel, maar die rode vind je wat lastiger.
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.
type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.
Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:
[afbeelding]
Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.
Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
Edit: hebbes:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649
Of:

https://www.ebay.com/itm/...:5aAAAOSwBt5ZNnIs&vxp=mtr
Ook maar bestellen dan.
Edit: beide besteld, maar eens kijken hoe en of het werkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 10-11-2017 07:39 ]
Ehhh...Joopieboy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 07:32:
[...]
Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel.
[...]
Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.
Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor.
Als ze dat idd halen. Maar in als ik een gewoon Osram halogeen H7 lampje naast die H7 LED, aan een PSU hang, dan geeft die H7 LED in ieder geval een behoorlijk wat meer licht. Bij een beduidend lagere stroomopname.
H7 halogeen is binnen een paar seconden bloedheet, die kun je echt niet meer beetpakken. Het H7 LED koelblok wordt ook wel heet, maar je kunt het nog net voorzichtig vasthouden. De bijbehorende driver wordt slechts handwarm.
Ik heb helaas geen FLIR camera o.i.d. om het warmtepatroon in beeld te brengen.
Heb je dan mooie lampen?FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:30:
[...]
Op Ali staan ook wel van nighteye en vergelijkbare voor minder pesos.
Die bijvoorbeeld rekening houden maar waar het gloeidraad van een halogeen lamp ongeveer zit?
Van wat ik gelezen heb moet je met LED lampen wel een soortgelijk licht kunnen krijgen als met Xenon.
Maar ik zie dat de prijzen variëren van 20 tot 200 euro.
Ik vraag me dan af of je serieus mooi en goed licht kunt krijgen van zo'n 20/40 euro setje bij Aliexpress.
Besef wel dat de voet van de lamp (zowel bij conventionele halogeen alsmede de LED uitvoering) behoorlijk heet wordt.Joopieboy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 07:32:
[...]
Ik zit naar hetzelfde te kijken aangezien mijn licht een heel klein beetje trilt, zat al te denken om een binnenste van een kabelwartel te gaan gebruiken hiervoor. Maar zo zo eens kijken of een adapter ergens te vinden is, moet haast wel.
Daar zou ik geen kunststof ring/wartel tegen aan zetten.
Niet voor niks dat in de originele koplamp constructie een metalen klem zit met een steekvoetje wat duidelijk van hittebestendig materiaal is gemaakt.
Xenon geeft ook veel strooilicht, mede ook omdat het licht niet gecentreerd zit maar in een buisje. Met ee setje van 40 euro, maar dan wel de Lumileds heb je wel lichtpunten die overeen komen met je halogeen gloeidraad:Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:59:
[...]
Heb je dan mooie lampen?
Die bijvoorbeeld rekening houden maar waar het gloeidraad van een halogeen lamp ongeveer zit?
Van wat ik gelezen heb moet je met LED lampen wel een soortgelijk licht kunnen krijgen als met Xenon.
Ik vraag me dan af of je serieus mooi en goed licht kunt krijgen van zo'n 20/40 euro setje bij Aliexpress.

Bedankt voor de info.Joopieboy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:29:
Jup dat snap ik idd, vandaar dat ik net die adapter besteld heb.Een in metaal en een in het kunststof, kijken wat voor spul het is.
[...]
Xenon geeft ook veel strooilicht, mede ook omdat het licht niet gecentreerd zit maar in een buisje. Met ee setje van 40 euro, maar dan wel de Lumileds heb je wel lichtpunten die overeen komen met je halogeen gloeidraad:
[afbeelding]
Loop ik met een setje als onderstaande nog kans om elektronica te beschadigen?
https://nl.aliexpress.com...5c-4fbe-a21e-326b6008d6ef
Ik zelf heb deze en ben er dik tevreden over. Lampen worden hooguit lauw/handwarm.
https://nl.aliexpress.com...b7-4b27-b78b-72932c57b572
Dus Lumiled met Luxeon ZES LEDs en dan zit je wel redelijk goed?
Ik zie trouwens dat dat setje een ingebouwde canbus decodr heeft.
De koplampen van mijn MiTo schijnen niet op de canbus module aangesloten te zijn, maakt het dan nog uit dat die lampen een dergelijke decoder hebben?
Morgen gaat er 34% van die lampen af dus het is zeker interessant.
[ Voor 60% gewijzigd door Loei123 op 10-11-2017 10:22 ]
En als het goed is heb je toch een systeem erin die detecteert als je een kapotte lamp hebt, of dat niet?
Het lichtbeeld van de meeste LED's in een halogeen reflectorbehuizing is sowieso al beter dan dat van Xenon denk ik, omdat de LED's min om meer 2 kanten op schijnen en Xenon alle kanten op. Dat laatste is wel hetzelfde als halogeen, maar het is eigenlijk te fel voor in een reflector waardoor je dan vaak tegenliggers verblindt.Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:59:
[...]
Heb je dan mooie lampen?
Als ik jou was zou ik dat Lumiled setje van ongeveer $46 op ebay bestellen die in de OP staat. Volgens mij voldoet dat prima aan wat jij zoekt.
Het enige waar ik me dan nog druk om maak is dat koelblok.FlowDesign schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:20:
[...]
Het lichtbeeld van de meeste LED's in een halogeen reflectorbehuizing is sowieso al beter dan dat van Xenon denk ik, omdat de LED's min om meer 2 kanten op schijnen en Xenon alle kanten op. Dat laatste is wel hetzelfde als halogeen, maar het is eigenlijk te fel voor in een reflector waardoor je dan vaak tegenliggers verblindt.
Als ik jou was zou ik dat Lumiled setje van ongeveer $46 op ebay bestellen die in de OP staat. Volgens mij voldoet dat prima aan wat jij zoekt.
De ruimte achter de lamp is de MiTo vrij krap om het maar zo te zeggen, is een LED lamp met doe flexibele koelvinnen dan geen beter idee?
Of is de warmte die van zo'n passief koelblok af komt geen probleem/niet schadelijk?
Vergis je er niet in, want als je een grote COB chip als lichtbron hebt, dan heb je hetzelfde effect als met xenon, dan heb je geen centraal lichtpunt waardoor het een rommel wordt in je reflector, hence het strooilicht.FlowDesign schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:20:
[...]
Het lichtbeeld van de meeste LED's in een halogeen reflectorbehuizing is sowieso al beter dan dat van Xenon denk ik, omdat de LED's min om meer 2 kanten op schijnen en Xenon alle kanten op. Dat laatste is wel hetzelfde als halogeen, maar het is eigenlijk te fel voor in een reflector waardoor je dan vaak tegenliggers verblindt.
Te fel heeft er dan niet direct mee te maken, ja je ziet veel erger de tekortkomingen.
Ik dacht even hé dat is niet gek voor een leuke prijs en ze hebben H4 volgens de omschrijving, niet dusLoei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:54:
[...]
Bedankt voor de info.
Loop ik met een setje als onderstaande nog kans om elektronica te beschadigen?
https://nl.aliexpress.com...5c-4fbe-a21e-326b6008d6ef

Awesome
Linksonder? H4/9003/HB2 Hi/LoRaym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:36:
[...]
Ik dacht even hé dat is niet gek voor een leuke prijs en ze hebben H4 volgens de omschrijving, niet dusstaat niet bij de te selecteren sockets
Damn ben ik nou zo scheel
Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:29:
Zoals door anderen aangegeven zijn dat echter geen Luxeon chips.

Had beter kunnen blijven slapen vandaag
Wat doen jullie overigens met de afdekkapjes? (Waar van toepassing natuurlijk)
Achterop de koplamp van de Focus zit een klepje dat de lamp afsluit tegen vochtintreding:

Zo'n ding dus, het klepje erop doe je open om je lamp te vervangen, maar als ik die ledlampen zo zie gaat die klep er daarna niet meer passen?
@BdK9001 Zie net dat jij ook een focus (fase 1/2) hebt, heb jij al led's in je koplampen geplaatst?
[ Voor 5% gewijzigd door A13X op 10-11-2017 13:51 ]
Awesome
Ik zit met dezelfde twijfels m.b.t. mijn Volvo V40.Raym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:36:
[...]
Damn ben ik nou zo scheelzou zweren dat er net maar 2 regels waren.
[...]
![]()
Had beter kunnen blijven slapen vandaag![]()
Achterop de koplamp van de Focus zit een klepje dat de lamp afsluit tegen vochtintreding:
[afbeelding]
Zo'n ding dus, het klepje erop doe je open om je lamp te vervangen, maar als ik die ledlampen zo zie gaat die klep er daarna niet meer passen?
Daarom misschien handiger om deze te bestellen:
patrickkoning schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:06:
Ik zie dat dit geen Luxeon ZES led's zijn maar CSP leds. Deze genereren meer warmte en minder licht t.o.v. Luxeons.
Ik zelf heb deze en ben er dik tevreden over. Lampen worden hooguit lauw/handwarm.
https://nl.aliexpress.com...ith-Free/32547936209.html
ff terugbladeren in dit topic:Raym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:36:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
en dan zie dat er allerlei doppen in diverse maten te verkrijgen zijn...
Ik heb zelf ook een setje ruimere afdekdoppen besteld, zodat er meer ruimte, tussen de koplampfitting en de binnenzijde van de behuizing is.
Zodanig dat zometeen die H7 LED, compleet met uitstekend koelblik, wel afgesloten zit van alle rotzooi onder de motorkap.
M.a.w. als je de hoofdverlichting wilt omzetten van halogeen naar LED, komt er best wel wat bij kijken:
- de juiste LEDs; goede lichtopbrengst, juiste lichtbeeld, thermisch op orde, canbus check?
- inbouwperikelen; zoals juiste klemmetje, omdat steker niet meer rechtstreeks op de lampvoet zit
- afwerkgedoe; koelelement/ribben/fan steekt uit, past dat wel in je koplampbehuizing? Nog afgezien van de ruimte tussen de achterzijde van je koplampunit en de rest van het 'spul' onder de motorkap
- benodigde montage- en werkruimte? Waar laat je die stukjes kabel + driver module? Vastzetten ervan? Thermische issues?
Want als je b.v. kiest voor die uitvoeringen die een kleine ventilator in de voet hebben; waar gaat die warmte dan heen, als je koplampunit in principe (af)gesloten is? Door die (wat grotere) rubber afdekdop!
De unit openlaten is imho geen optie.
Hetzelfde, maar dan anders, geldt natuurlijk ook voor de versies met alleen koelribben of van die metalen koelstrippen eraan.
En hoe zit het met mogelijke storingen op radio ontvangst? Zowel over FM als DAB storingen lees je het een en 't ander.

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 10-11-2017 14:12 ]
Hoe gaat dat doorgaans met het vastzetten van de lamp?M.a.w. als je de hoofdverlichting wilt omzetten van halogeen naar LED, komt er best wel wat bij kijken:En er zal vast nog wel iets bijkomen...
- de juiste LEDs; goede lichtopbrengst, juiste lichtbeeld, thermisch op orde, canbus check?
- inbouwperikelen; zoals juiste klemmetje, omdat steker niet meer rechtstreeks op de lampvoet zit
- afwerkgedoe; koelelement/ribben/fan steekt uit, past dat wel in je koplampbehuizing? Nog afgezien van de ruimte tussen de achterzijde van je koplampunit en de rest van het 'spul' onder de motorkap
- benodigde montage- en werkruimte? Waar laat je die stukjes kabel + driver module? Vastzetten ervan? Thermische issues?
Als de LED lamp niet 1 op 1 in de huidige fitting past zal de klem die in de koplamp unit zit de lamp dus niet vast kunnen zetten.
Heb lampen met een reflector mocht dat nog verschil maken. Dit zijn de Philips Luxeon leds? al dan niet fake? iemand ervaring met verkopers die de echte varianten verkopen?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Er is regelmatig sprake van al dan niet fake Philips Z ES LEDs.
zoals hier:
en hier:
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
besproken wordt.
Nu heb ik mijn 1ste setje H7 LEDs binnengekregen. Deze worden verkocht als zijnde "Philips ZES (designed for auto)". Het staat zelfs in het foldertje wat in de doos zit.
Dit model:

Alleen wanneer ik de LEDs van dichtbij bekijk: (klik op de afbeeldingen voor vergrotingen)
de ene zijde:

en de andere zijde:

dan lijkt het wel alsof er op de ene kant echte en op de andere zijde neppe zitten.
Wat vinden/denken jullie?
Ik heb de gok maar gewoon genomen en deze ook net besteld in H7 voor €40,22.patrickkoning schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:06:
Ik zie dat dit geen Luxeon ZES led's zijn maar CSP leds. Deze genereren meer warmte en minder licht t.o.v. Luxeons.
https://nl.aliexpress.com...b7-4b27-b78b-72932c57b572
(Wachten tot 11/11 scheelt nog geen 4 Euro en ze hebben er niet meer zoveel op voorraad, vandaar nu besteld.)
Vraagje: in de uitgebreide beschrijving onder montage hebben ze het over adapters voor de fitting. Zat dat erbij en pastte het bij jou zonder aanpassingen en kon je het metalen klemmetje om de lamp mee vast te zetten er nog op krijgen?
Er zaten bij mij geen adapters bij. In mijn geval was het dan ook een uniek geval; Ik heb H11 lampen welke de lamp zelf afsluiten. Dus geen gedoe met afdekkappen etc, gewoon de normale H11 er uit draaien, stekker los, H11 LED er in, weer vastdraaien, aansluiten en bekabeling wegwerken. Zie een paar pagina's terug voor inhoud van de doos en de montage.FlowDesign schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:39:
[...]
Ik heb de gok maar gewoon genomen en deze ook net besteld in H7 voor €40,22.
(Wachten tot 11/11 scheelt nog geen 4 Euro en ze hebben er niet meer zoveel op voorraad, vandaar nu besteld.)
Vraagje: in de uitgebreide beschrijving onder montage hebben ze het over adapters voor de fitting. Zat dat erbij en pastte het bij jou zonder aanpassingen en kon je het metalen klemmetje om de lamp mee vast te zetten er nog op krijgen?
Ze zitten er nu een kleine 1,5 maand of 2500 km in en vallen absoluut niet tegen. Had verwacht dat ze na een maandje het loodje wel zouden leggen of tenminste andere problemen de kop zouden opsteken.
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.