Gisteren weer een RT-AX88U besteld. De eerste keer werkte de Merlin software niet door een bug (router bleef hangen na firmware flash) en kon ik de boel niet uitvoerig testen.
Ik heb de custom scripts van @
mrtnve gebruikt maar helaas werkte dat niet.
Probleem was dat de AX88U een 8 port routers is en de AX58U niet.
Helaas heb ik op dit forum gezocht maar helaas kon ik de juiste instellingen niet vinden welke ethX ik moest koppelen aan vlan4. Of ik heb het gemist was ook een late avond.
Maar ik heb het gevonden. Zie
hier waar ik de info heb gevonden.
Hierbij mijn aangepaste services-start script file voor de ASUS RT-AX88U
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| #!/bin/sh
#################################################################
##### Checked RT-AX88U > KPN IPTV + internet : OK #####
##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT)
##### RT-AX88U (ter info)
##### |
##### |\_eth0 = WAN poort
##### |\_eth1 = LAN poort 4
##### |\_eth2 = LAN poort 3
##### |\_eth3 = LAN poort 2
##### |\_eth4 = LAN poort 1
##### |\_eth5 = Bridge of LAN 5 -8
##### |\_eth6 = Wifi 2.4 Ghz
##### |\_eth7 = Wifi 5 Ghz
/sbin/vconfig add eth0 4
##### Request an IP-address and setup static routes
sleep 1
udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249 |
De problemen die ik ondervond met de Merlin Software versie RT-AX88U_386.2_4
1. --> Gebruik niet het KPN profiel in LAN --> IPTV maar doe het handmatig en gebruik 6 bij internet.
Bij gebruik van het profiel kon ik met geen mogelijkheid internet connectie op mijn wan poort krijgen.
2. --> Als ik het KPN kastje herstart kreeg hij geen IP van de router en moest ik de router herstarten en moest ik na de reboot zelfs de IGMP versie aanpassen (v3 naar v2 of andersom). Hierna werkte het weer. Maar als het kaste van de stroom werd gehaald of weer opnieuw opstart dan moest je het riedeltje weer opnieuw doen.
Wat ook regelmatig gebeurde was dat het beeld steeds stopte en dan weer doorging. Ook dan werkte het als je IGMP versie aanpaste. Maar dit is natuurlijk geen werkende situatie.
3. --> Als je je eigen loginnaam gebruikt bij deze versie dan kan je niet meer inloggen via ssh.
Gebruik bij het configureren van de jffs bestanden via SSH als inlognaam admin en je eigen wachtwoord. Dit werkt namelijk wel. Na dat je klaar bent verander je inlognaam mocht je dit nodig vinden.
Na deze problemen wilde ik natuurlijk alles terugsturen maar ik dacht laat ik eens de beta versie proberen.
RT-AX88U_386.2_beta3 geïnstalleerd en het SSH probleem is bij deze verse niet aanwezig.
Ik kan bij deze versie ook gewoon mijn KPN kastje uitzetten of opnieuw opstarten en ook hier geen problemen meer. Ook geen haperingen meer.
Wat nog steeds niet werkt is het KPN profiel bij het tabje IPTV. Dit moet nog steeds volgens de manual ingevuld worden. Maar dit is niet iets wat ik belangrijk vind.
Ik ben misschien eigenwijs maar ik gebruik zelf niet het standaard IP voor mijn router en netwerk. Maar ik mis dit wel in de manual.
In het bestand dnsmasq.conf.add staat standaard bij dhcp-option=28 het volgende
code:
1
| dhcp-option=28,192.168.1.255 |
Vergeet het IP-adres niet aan te passen als je iets anders gebruikt dan 192.168.1 als netwerk ID.
[
Voor 0% gewijzigd door
Glimmie075 op 24-05-2021 13:35
. Reden: Verkeeerde link gebruikt ]