Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:13
tzeunis schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:40:
Hi allen,

ik ga binnenkort van Coax over op glas. Momenteel heb ik de Ziggo Ubee in bridge naar mijn 4 asus 88U routers in het netwerk. 1 als router en de 3 andere als AP.

Nu begreep ik dat de KPN Experia box niet in bridge gezet kan worden. Ik zou dus mijn eigen 88U moeten gebruiken als router. Werkt dit zoals het hoort en is dit prima te doen? Dus 1 als main Router en de andere 3 als AP?
De AC/AX88U hebben Merlin Software beschikbaar, dus ik zou niet weten waarom niet. 1 router fungeert daadwerkelijk als router en de rest als AccessPoint. Je moet mogelijk wél je router resetten en configureren vanaf de basis. Dat houdt dus ook in dat je opnieuw je APs moet configureren.

Ik zou adviseren om één van die 3 APs dan te gebruiken om op te programmeren, dan heb je namelijk nog gewoon fysiek internet beschikbaar via COAX als je abonnement dit toelaat. Dan hoef je je huidige router niet eerst los te koppelen dat je ineens zonder zit.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
passion fruit schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:56:
@ninjazx9r98 Dank voor je antwoord. Ik heb gecontroleerd met het "env" commando en het pad lijkt goed te zijn. Het lijkt er inderdaad op dat het commando niet meer wordt ondersteund door nieuwere routers zoals @ditbenikecht aangeeft.
Wel jammer want ik kan niet echt verder nu met de vervolgstappen van de handleiding. Ik ga proberen alles handmatig in te stellen zonder de scripts om te kijken of het allemaal wilt werken.
wootah in "[Asus RT-AX88U] Ervaringen & Discussie" dat dus :)
Op die pagina lees je ook:

Overigens ben ik er ook achter welke nieuwe tool robocfg vervangt: ethctl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landkroon
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 21:23
Ik heb de AX88U omgeruild voor een AC88U en krijg nu TV signaal door op de meeste LAN poorten.
Als ik de Experia 8 aansluit dan geeft die een rode stip voor internet en niets voor Voip.
Op 1 of andere manier komt het telefoonsignaal dus niet door.

Koppel ik alles achter de Experiabox en zet ik de Asus in AP mode dan heb ik het vermoeden dat de VLAN instellingen niet meer werken want dan gaat het TV beeld schokken.

Klinkt alsof ik mijn Experia toch niet de deur uit kan doen en in bridge modus moet zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
@landkroon Wat je beschrijft is vrij logisch. Het kpn modem modem verwacht bepaalde VLANs die je er met de Asus router af hebt gehaald. Om het kpn modem achter je Asus te laten werken moet je er een vlan tag weer opzetten. Dat kan met een managed switch, of je script aanpassen.

Andersom met het KPN modem eerst, ontvangt de Asus daarachter geen VLANs meer, dus die instellingen moeten er dan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passion fruit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
@ViezeVis
"wootah in "[Asus RT-AX88U] Ervaringen & Discussie" dat dus :)
Op die pagina lees je ook:

Overigens ben ik er ook achter welke nieuwe tool robocfg vervangt: ethctl"

Thanks makker, ga het weer oppakken om te kijken of ik nu wel verder kom. Lijkt me ook niet dat ik de enige ben met een RT-AX58U die de expediabox daarmee wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
Even wat anders, viel mij net op wat voor beest dit is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXhZZq3wBSsrW6Hmc3oS8Oi5ZkI=/i/2003665672.png
Asus RT-AX82U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landkroon
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 21:23
Ik heb nu een TP Link TL-SG105E V5 switch geplaatst en daar VLAN6 en VLAN4 TAGGED op alle poorten gezet en VLAN7 TAGGED op poort 2 waarop de Experiabox V8 zit en poort 5 waarop de NT van KPN zit.

Daarachter de Experiabox op poort 2 en de ASUS AC88 op poort 1.

NT - TL-SG105E - Experiabox + Asus AC88U

De Experiabox laat alle lampjes branden inclusief VOICE en mijn telefoon werkt weer.
Dit bericht maak ik terwijl ik draadloos met de Experiabox verbonden ben. Ook internet werkt dus via de TP switch.

Maar dan de Asus AC88U:
Die weigert te geloven dat er een verbinding met internet is. Internet blijft wit/rood en IPTV werkt niet.

Sluit ik de Asus nu rechtstreeks aan op de NT dan werkt Internet en IPTV op de decoders die direct aangesloten zitten op 1 v/d 8 LAN poorten van de AC88U. Ap de Asus heb ik alles gedaan zoals in de handleiding aan de start van dit topic.

NT - Asus AC88U - switch - IPTV decoder

Maar daar waar er eerst een switch tussen zit (woonkamer, eerste verdieping en zolder) doet IPTV het niet. Ik vermoed dus dat de VLAN scripts aan het begin van dit topic alleen untagged VLAN's opzetten op de AC88U.
Stop ik er dan een extra switch tussen (mijn huis is al 18 jaar oud en destijds had ik nog niet het idee dat alles een IP draadje zou krijgen en geloofden de meesten nog in draadloos dus slechts 1 UTP naar alle kamers) dan werkt IPTV niet.
De internet gebruikers achter de switches (een Netgear Prosafe105 en Asus AC86U in MESHED AP mode) werken wel. De versterker met netradio op de Prosafe 105 werkt perfect.

Ik hou dus 2 problemen over:
NT - TP Link 105E - Asus AC88U heb ik geen internet en IPTV
NT - Asus AC88U - switch - TV decoder geen IPTV

Wat werkt wel:
NT - Experiabox V8 + switch op Experiabox voor IPTV decoders + ASUS AC88U in AP mode op Experiabox

Het doel was juist om de Experiabox en de 8 poorts switch te vervangen door de Asus AX88U. Dat is helaas na vele uren prutsen en de eerst gekochte AX88U voor een AC88U om te ruilen niet gelukt.
Het is dus wachten op de KPN Experiabox met WiFi 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@landkroon Een poort kan lid zijn van meerdere VLANs, maar je kunt een poort maar 1 tag meegeven.

In je eerste beschreven set-up werkt het mogelijk niet omdat er maar 1 PPPOE sessie tegelijkertijd kan zijn met KPN. Als je de experiabox uitzet, een halfuurtje wacht en de Asus opnieuw start, zou mogelijk de Asus het wel doen. Zou je de experiabox er weer bij aanzetten en dan werkt die juist niet.
Deze opstelling zou bijvoorbeeld wel werken bij T-Mobile, waar ze geen PPPOE gebruiken.
De Asus achter de experiabox kan wel.

Bij de tweede opstelling zou je kunnen kijken naar igmp snooping instelling van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter532
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-08 18:39
Allereerst een compliment aan de opstellers van deze handleiding. Mooi om te zien dat iemand zijn vrije tijd opgeeft om hier energie in te steken. :0)

Werkt de procedure "V4_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN" voor het vervangen van een ExperiaBox door een ASUS internet router (RT-AC88U) bij de internet provider Telfort?

En is het uitvoeren van deze procedure nodig wanneer je alleen glasvezel Internet gebruikt van Telfort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
@pieter532 Voor alleen internet heb je voldoende aan de standaard instellingen die je via de webinterface kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter532
ditbenikecht schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:17:
@pieter532 Voor alleen internet heb je voldoende aan de standaard instellingen die je via de webinterface kunt doen.
Dat is goed om te horen en hoef ik niet de ExperiaBox te gebruiken.
Heb jij deze situatie thuis zo draaiend in combinatie met Telfort of KPN?

[ Voor 4% gewijzigd door pieter532 op 28-07-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@pieter532 Ja, ik heb kpn glas internet i.c.m. de Asus AX88U. IPTV werkt niet, maar dat is bijzaak.
Telfort is niet veel anders, alleen ander VLAN nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter532
@ditbenikecht
Ik overweeg de ASUS RT-AX88U of ASUS RT-AC88U vanwege de 8 UTP aansluitingen. En dan met de Merlin firmware.
Wat heb je voor instellingen gemaakt onder WAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@pieter532 De instellingen zijn zeer eenvoudig. Je kunt ze prima vinden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter532
ditbenikecht schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:17:
Is dat de standaard software webinterface?
Of is dat de webinterface van Merlin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Is er een Asus modem met vooringesteld KPN profiel, zoals bij De Fritzbox 7590? Zo nee, wat biedt een Asus dan voor voordelen? Gewoon benieuwd, verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
@pieter532 Bij beide kun je het via de webinterface instellen
@pennywiser Officieel niet. Asus biedt weinig meerwaarde tov een Fritzbox, misschien meer instellingen en zelf scripts toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
ditbenikecht schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:29:
@pennywiser Officieel niet. Asus biedt weinig meerwaarde tov een Fritzbox, misschien meer instellingen en zelf scripts toevoegen.
Ah thanks, Fritzbox heeft het goed voor elkaar, voor degenen die hier stoeien met settings, TV , telefonie (wel sip account inloggen) en internet werken direct met het KPN profiel in de Fritzbox. Vind ik Fritzbox fijne modems? Nee, de interface is onduidelijk, maar je kan wel alles instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter532
Bedankt voor je reactie. Ik ga een ASUS RT-AX88U aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
als je enkel glasinternet hebt van kon heb je voor zover ik weet de experiabox of fritzbox niet nodig, dan kan je gewoon je asus router direct achter het glasvezel kastje plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter532
Hierbij mijn ervaring met het plaatsen van mijn ASUS RT-AX88U ter vervanging van mijn Telfort (ExperiaBox v10). Inmiddels is Telfort ook KPN echter de instellingen zijn wel anders voor Internet (VLAN nr).

Ik heb alleen een Internet aansluiting/dienst van Telfort daarom is mijn situatie wel eenvoudiger. En ik heb dit ook opgelost met de standaard ASUS software (en dus niet de Merlin software). En ik heb (eigenlijk) alleen gebruik gemaakt van H5 uit "V4_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN.pdf".

Mijn instellingen

Menu WAN / Internet connection
WAN Connection Type = Automatic IP
Enable WAN = Yes
Enable NAT = Yes (ik maak hier gebruik van)
Enable UPnP = No (omdat ik dit niet nodig heb)
Enable WAN Aggregation = No
Connect to DNS Server automatically = Yes
Authentication = No
Host name = <leeg>
MAC Address = <gecloned MAC adres van ExperiaBox v10>
DHCP query frequency = Normal Mode
Extend the TTL value = No
Spoof LAN TTL value = No

Menu LAN / IPTV
Select ISP Profile = Manual Setting
Internet VID = 34 en PRIO = 0
LAN Port 4 VID = <leeg> en PRIO = 0
LAN Port 3 VID = <leeg> en PRIO = 0
Use DHCP routes = Microsoft
Enable multicast routing (IGMP Proxy) = Disable
UDP Proxy (Udpxy) = 0
IGMP default version = 3

En ik had binnen enkele minuten een werkende Internet / WAN verbinding en het externe IP adres in ongewijzigd gebleven.

Ik heb overigens eerst handmatig een firmware update gedaan naar versie 3.0.0.4.384_9566.

ps: voor de auteur ... ik heb een tekstueel foutje gevonden op pagina 19; plats => plaats

[ Voor 0% gewijzigd door pieter532 op 05-08-2020 15:58 . Reden: tekstuele verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
landkroon schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:34:
Ik heb de AX88U omgeruild voor een AC88U en krijg nu TV signaal door op de meeste LAN poorten.
Als ik de Experia 8 aansluit dan geeft die een rode stip voor internet en niets voor Voip.
Op 1 of andere manier komt het telefoonsignaal dus niet door.

Koppel ik alles achter de Experiabox en zet ik de Asus in AP mode dan heb ik het vermoeden dat de VLAN instellingen niet meer werken want dan gaat het TV beeld schokken.

Klinkt alsof ik mijn Experia toch niet de deur uit kan doen en in bridge modus moet zien te krijgen.
kpn ondersteunt toch geen bridge modus??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrtnve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10-2021
Ik heb de ASUS RT-AX58U
De hier geplaatste scripts werken hierbij niet aangezien er intern gebruik wordt gemaakt van een andere ethernet/switch chip.

Ik maak gebruik van Telfort glasvezel.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is:
  • Merlin firmware installeren (384.18_0)
  • WAN verbinding > automatisch IP
  • Beheer > Systeem > Enable JFFS custom scripts and configs
  • Beheer > Systeem > SSH geactiveerd
  • LAN > IP TV > Lan-poort > ISP-profiel selecteren: handmatige instelling en VLAN 34 voor internet
  • LAN > IP TV > Speciale toepassingen > DHCP-routes gebruiken: RFC3442 & Microsoft
  • LAN > IP TV > Speciale toepassingen > Multicastrouting inschakelen (IGMP Proxy): inschakelen
  • LAN > IP TV > Speciale toepassingen > UDP-proxy (Udpxy): 0
  • LAN > IP TV > Speciale toepassingen > IGMP default version: 3
Ook de JFFS scripts zijn geladen. De wan-start file is hernoemd naar services-start

Vanwege het ontbreken van robocfg is de services-start aangepast. Huidige inhoud:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Add VLAN4 as a physical interface
/sbin/vconfig add eth4 4

# Request an IP-address and setup static routes
sleep 1
udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249

# Restart IGMP proxy
sleep 20
/usr/bin/killall igmpproxy
sleep 1
/usr/sbin/igmpproxy /jffs/configs/igmpproxy.conf

Internet werkt en heb nu routed IPTV op alle LAN poorten ook via de WIFI kan ik een IPTV kastje verbinden. Online diensten zijn ook beschikbaar (o.a. tv pauzeren en terugkijken). Echter heb ik bij live TV ca. 2 a 3 seconden beeld voor dit bevriest. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid met de IGMP config te maken. Krijg dit niet goed, wellicht weet hier iemand raad.

Tijdens starten kijk ik de volgende melding in de log
igmpproxy[2108]: MC-Router API already in use; Errno(98): Address already in use
Dit wordt veroorzaakt door het opnieuw laden van de igmpproxy.conf in de services-start (zie boven voor de inhoud van de services-start file).

Aanvulling 12-08-2020 - IGMP snooping
Deze router heeft geen optie om IGMP snooping in/uit te schakelen. Dit staat blijkbaar altijd actief. De configuratie hiervan lijkt af te wijken van de in de handleiding beschreven typen routers. (zie snbforums forum hier wordt de RT-AX88 benoemd.

Ik heb de mcpd config bekeken en hieronder toegevoegd. Aanpassing hiervan is mij nog niet gelukt aangezien dit automatisch geconfigureerd wordt tijdens het opzetten van de WAN verbinding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
##### IGMP configuration #####
igmp-default-version 3
igmp-query-interval 20
igmp-query-response-interval 100
igmp-last-member-query-interval 10
igmp-robustness-value 2
igmp-max-groups 25
igmp-max-sources 25
igmp-max-members 25
igmp-fast-leave 1
igmp-admission-required 0
igmp-admission-bridging-filter 0
igmp-proxy-interfaces vlan34
igmp-snooping-interfaces br0
igmp-mcast-interfaces vlan34
#
#Begin MLD configuration
#
mld-default-version 2
mld-query-interval 125
mld-query-response-interval 10
mld-last-member-query-interval 10
mld-robustness-value 2
mld-max-groups 10
mld-max-sources 10
mld-max-members 10
mld-fast-leave 1
mld-admission-required 0
mld-admission-bridging-filter 0
mld-proxy-enable 1
mld-snooping-enable 1
mld-proxy-interfaces vlan34
mld-snooping-interfaces br0
mld-mcast-interfaces vlan34
#
#End MLD configuration
#
##### MCAST configuration #####
igmp-mcast-snoop-exceptions 239.255.255.250/255.255.255.255 224.0.255.135/255.255.255.255
mld-mcast-snoop-exceptions ff05::0001:0003/ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff

[ Voor 30% gewijzigd door mrtnve op 12-08-2020 08:54 . Reden: Aanvulling IGMP snooping + tekstcorrectie ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrtnve
@ViezeVis : heb de combi ASUS RT-AX58u + telfort glasvezel + IPTV werkend gekregen :) :*) . Kan nu zowel op LAN als op de Wifi IPTV kijken zonder stilstaand beeld. Dus met goede IMGP instellingen. Ik ga de komende dagen de code wat opschonen en de stabiliteit testen. Hierna zal ik deze delen zodat mede tweakers zich er over kunnen buigen, ik ben ook geen expert. Wellicht zijn er nog wat verbeteringen/optimalisaties mogelijk.

Hierna kan deze wellicht in de handleiding worden opgenomen .

• taurus0205
Je kan wel weer merken dat die lui van kpn ook geen benul hebben van waar ze het over hebben. In de kist die ze naar de klant sturen zit dan je modem, spul voor vaste telefoonlijn, ethernet kabel en er hoort een wan kabel in te zitten (een rode kabel die matched met de rode uitgang van je modem). Mja die wan poort is ook gewoon een ethernetpoort... Enfin, bij de eerste levering van het modem, was er geen wankabel, dus gewoon de normale ethernetkabel gebruikt.

Helaas had ik voortdurend maar 8mb internet snelheid in plaats van 200mb. Volgens KPN was mijn modem defect zou ik een nieuwe krijgen. Vervolgens zat bij het nieuwe pakket weer geen wankabel maar ook geen ethernetkabel. Weer bellen, zou ik de dag erna de juiste snoeren krijgen. De dag erna een ethernetkabel ontvangen, geen wankabel. Ja je vraagt je af hoe moeilijk het is voor die kpn lui. Ik weer bellen, zou ik er eentje krijgen. Vraag ik aan die meid wat voor soort kabel die wan kabel is, zegt ze" een cat6 kabel". Wat een idioterie is dat dan om een aansluitboekje te zeggen hoe belangrijk die "wankabel" is terwijl het gewoon een normale cat6kabel is.

Aangezien de wankabel er nog steeds niet is, de boel gewoon aangesloten met een ethernetkabel die ik nog had nu werkt alles weer. Er staat nu een kpnbox 12 die is blijkbaar beter dan een experiabox v10..

Ik vind het wel een vreemd verhaal, want kpn zegt dat het modem nodig is om het glasvezel signaal om te zetten naar een utp signaal zodat je thuisnetwerk met bijvoorbeeld cat6 kabels van internet kan voorzien. Alleen nu loopt er vanaf het glasvezel kastje al cat6kabel, dus wat is het nut van het modem dan??

Anyway dit is dan maar goed bewijs dat als je enkel internet thuis hebt je dus geen modem van kpn nodig heb en je ook gewoon direct je eigen router neer knallen kan mits deze merlinfirmware ondersteuning heeft.

• ditbenikecht
@taurus0205 Herkenbaar van die rode wan kabel. Wat blijkt, die zit in het pakket wat de monteur meekrijgt. Monteur heeft bij mij de doos met ftu en rode kabel zo afgegeven, omdat de situatie al werkte met een mediaconverter die ik nog van T-Mobile had.

• taurus0205
ditbenikecht schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:48:
@taurus0205 Herkenbaar van die rode wan kabel. Wat blijkt, die zit in het pakket wat de monteur meekrijgt. Monteur heeft bij mij de doos met ftu en rode kabel zo afgegeven, omdat de situatie al werkte met een mediaconverter die ik nog van T-Mobile had.
de rode kabel is mij al 4x toegestuurd, maar nooit gehad. Monteur is ook langs geweest, die had geen rode kabel bij zich die zei hetzelfde asl wat ik zei dat een normale cat6 kabel volstaat,

Mja blijft raar verhaal

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mrtnve
mrtnve schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:16:
@ViezeVis : heb de combi ASUS RT-AX58u + telfort glasvezel + IPTV werkend gekregen :) :*) . Kan nu zowel op LAN als op de Wifi IPTV kijken zonder stilstaand beeld. Dus met goede IMGP instellingen. Ik ga de komende dagen de code wat opschonen en de stabiliteit testen. Hierna zal ik deze delen zodat mede tweakers zich er over kunnen buigen, ik ben ook geen expert. Wellicht zijn er nog wat verbeteringen/optimalisaties mogelijk.

Hierna kan deze wellicht in de handleiding worden opgenomen .

Huidige status van de verschillende Telfort glasvezel diensten

Hieronder een overzicht van wat wel/niet werkt. VOIP staat los van dit topic maar dien ik zelf nog wel werkend te krijgen. Waar verbeteringen / aanvullingen mogelijk zijn hoor ik dit graag.

StatusDienstOpmerking
V
internet
V
IPTV incl. uitzending gemist / pauzeren / etc.via LAN & Wifi
V
Telfort iTV appvia Android telefoon
V
https://telfort.tv.kpn.com via LAN & Wifi
X
VOIP*heb geen SIP password
* Extra apparatuur benodigd
.

Gebruikte hardware

• 1x Asus RT-AX58U
  • 2x Netgear GS108Ev3
  • 1x TP-Link TL-WR802N
  • 1x Arcadyan HMB2260 (LAN verbinding via GS108E)
  • 1x Arcadyan HMB2260 (Wifi verbinding via TL-WR802N)
  • 1x Cisco SPA122
  • 1x Android telefoon + Telfort iTV app
Netwerkschema (globaal):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jtx-yVCB8PeSaCkRwxkIhBLyHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPEsEXYqeKKHbVKOSVGyy98R.jpg?f=fotoalbum_tile

Configuratie RT-AX58U

Opmerking: het laden van een 'custom' mcpd.conf wordt mogelijk niet door alle Merlin firmware versies ondersteund!
  • Merlin firmware 384.18_0
  • Handleiding grotendeels gevolgd (m.u.v. JFFS files, hierin zijn wijzigingen aangebracht)
  • Instellingen LAN > IPTV (voor de volledigheid)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bVYLpEjtuCvKF1XgwDNUzevXHY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/863m2iJqxhgNIaDuytxjc7CK.png?f=fotoalbum_tile
Aangepaste/gebruikte JFFS files !!!
  • /jffs/configs/dnsmasq.conf.add - (ongewijzigd)
  • /jffs/configs/mcpd.conf - (nieuw, ter vervanging van igmpproxy.conf)
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47

##############################################
    ##### IGMP configuration - IPv4 networks #####
    ##### edit: igmp-proxy-interfaces        #####
    #####       igmp-mcast-interfaces        #####
    igmp-default-version 3
    igmp-query-interval 20
    igmp-robustness-value 2
    igmp-max-groups 25
    igmp-max-sources 25
    igmp-max-members 25
    igmp-fast-leave 1
    igmp-proxy-interfaces vlan4
    igmp-mcast-interfaces vlan4

##### MLD configuration - IPv6 networks  #####
    ##### edit: mld-proxy-interfaces         #####
    #####       mld-mcast-interfaces         #####
    mld-default-version 2
    mld-query-interval 125
    mld-robustness-value 2
    mld-max-groups 10
    mld-max-sources 10
    mld-max-members 10
    mld-fast-leave 1
    mld-admission-required 0
    mld-proxy-enable 1
    mld-snooping-enable 1
    mld-proxy-interfaces vlan4
    mld-mcast-interfaces vlan4

##### MCAST configuration                #####
    igmp-mcast-snoop-exceptions 239.255.255.250/255.255.255.255 224.0.255.135/255.255.255.255
    mld-mcast-snoop-exceptions ff05::0001:0003/ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff
  • /jffs/scripts/nat-start - (ongewijzigd)
  • /jffs/scripts/services-start - (gewijzigd)
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25

#!/bin/sh
    #################################################################
    ##### File changed for RT-AX... router                      #####
    ##### Checked RT-AX58U > telfort IPTV + internet : OK       #####

##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT)
    ##### RT-AX58U (ter info)
    #####  |
    #####  |\_eth0 = LAN poort 4
    #####  |\_eth1 = LAN poort 3
    #####  |\_eth2 = LAN poort 2
    #####  |\_eth3 = LAN poort 1
    #####  |\_eth4 = WAN poort
    #####  |\_eth5 = Wifi 2.4 Ghz
    #####   \_eth6 = Wifi 5   Ghz

/sbin/vconfig add eth4 4

##### Request an IP-address and setup static routes

sleep 1
    udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249
  • /jffs/scripts/vlan4.script - (ongewijzigd)

Controle mogelijkheden (SSH commando's)

• Controle welke poort up/down is: ethctl phy-map
  • Controle of de juiste mcpd.conf geladen is: cat /var/mcpd.conf
  • Controle of VLAN-4 een ip adres toegewezen heeft gekregen: ifconfig vlan4
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IXOToVQa0TUMrdE7Y0I7tK2SG8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bVjOJaj4lyto2YJjcSfGNFdG.png?f=fotoalbum_tile
  • Controle of VLAN-34 een ip adres toegewezen heeft gekregen: ifconfig vlan34
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEFP9-q9qiE22xY7CDgVMHZxcxU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UypfsxvXbfi27QNDN9xIC1Lo.png?f=fotoalbum_tile

Update 2020-08-14 21:40 - https://telfort.tv.kpn.com
Het lijkt te maken te hebben met de browser. Met Firefox lukt het me nagenoeg niet live te kijken, loop bijna altijd ca. 5 seconden achter, ook vaak stilstaand beeld. Heb bij gld.nl ook last van haperingen. Met MS Edge lijkt alles goed te gaan, benieuwd naar jullie ervaringen.

Firefox: 79.0 (64-bits)
MS Edge: 84.0.522.59 (Officiële build) (64-bits)

Update 2020-08-15 09:00 - netwerkschema toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door mrtnve op 15-08-2020 09:06 . Reden: tekstcorrectie + updates ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
@mrtnve Bedankt voor je uitleg. Als ik het vergelijk met mijn beta Asus met kpn profiel, dan is de dnsmasq bij mij al goed. De mcpd is gelijk, met 1 klein verschil dat de fastleave niet bij de ipv4 vermeld staat. Vlan 4 en 6 bestaan beide, waarbij vlan4 een 10.x adres krijgt en Vlan6 een 169.x adres. De ppp0 interface krijgt het ip adres van buiten.
Toch werkt het niet dus gaat er iets mis in het door Asus bedachte deel wat vergelijkbaar werk doet als de nat start, services start of in het tweede deel van het vlan4 script.

Kun je ook een screenshot plaatsen met het juiste en een fout resultaat bij het commando ethctl phy-map?

[ Voor 5% gewijzigd door ditbenikecht op 15-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
@ditbenikecht
Het commando 'ethctl phy-map' had ik alleen geplaatst zodat bepaald kon worden hoe elke poort heet eth# = LAN poort # / WAN poort. Dit door apart te verbinden met de poorten het commando uit te voeren.

Welk type router gebruik je? Wat werkt er wel/niet? Wel internet en helemaal geen IPTV / haperend beeld / ander probleem? Hoe heb je je IPTV decoder verbonden, rechtstreeks aan de router of met één of meerdere tussenliggende switch(es)?

Je kunt de volgende commando's nog eens bekijken, ik gok dat het in de routering zit als je al wel IP-adressen hebt op de verschillende (virtuele) interfaces. Je hebt bij KPN zo en zo nog een extra VLAN voor VOIP, bij Telfort gaat dit gewoon over VLAN34.
  • 'brctl show' - ik heb alleen een br0 met de interfaces eth0 t/m eth3 + eth5 + eth6 (eth4 is bij mij de WAN)
  • 'ip link' - hieronder een gedeeltelijk overzicht van mijn resultaat
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

20: br0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default
        link/ether 24:4b:fe:##:##:## brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    21: vlan34@eth4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo state UP mode DEFAULT group default
        link/ether 7c:05:07:##:##:## brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    22: vlan4@eth4: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default
        link/ether 24:4b:fe:##:##:## brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
  • 'route' - hieronder een gedeeltelijk overzicht van mijn resultaat
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10

admin@RT-AX58U-3708:/tmp/home/root# route
    Kernel IP routing table
    Destination      Gateway             Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
    default          77-###-###-###.fix  0.0.0.0         UG    0      0        0 vlan34
    10.###.###.###   *                   255.255.252.0   U     0      0        0 vlan4
    77.###.###.###   *                   255.255.255.0   U     0      0        0 vlan34
    77.###.###.###   *                   255.255.255.255 UH    0      0        0 vlan34
    127.0.0.0        *                   255.0.0.0       U     0      0        0 lo
    192.168.2.0      *                   255.255.255.0   U     0      0        0 br0
    213.###.###.###  10.###.###.###      255.255.248.0   UG    0      0        0 vlan4
Je kunt ook nog eens een kijkje nemen op https://netwerkje.com

@ditbenikecht
Update 23:30h: heb echt liggen slapen vanmiddag |:( 8)7 . Zal wel met het weer te maken hebben, het is inmiddels wat afgekoeld, kan weer wat beter nadenken. Dat ip-adres op vlan6 met 169.x.x.x kan nooit goed zijn. Zijn wel de juiste PPPoE gegevens ingevoerd? Wat ook nog kan is dat je MAC (tijdelijk) geblokkeerd is, kloon dan even het adres van je KPN router / Experiabox (even opzoeken op de sticker). Dit kan op de WAN pagina vrij onderaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mrtnve op 12-01-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Ik ben heel benieuwd wat andere KPN gebruikers zien bij hun VLAN6 of PPPOE. Ik verwacht dat een intern adres weleens normaal kan zijn omdat die vlan6 direct gekoppeld zit aan de PPPOE.
Met je aangegeven commando's zie ik onderstaande. Vrij veel interfaces, mogelijk doordat ik de ax88u heb en Aimesh in gebruik heb.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@RT-AX88U-00D8:/tmp/home/root# brctl show
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br0             8000.04d4c45100d8       yes             eth1
                                                        eth2
                                                        eth3
                                                        eth4
                                                        eth5
                                                        eth6
                                                        eth7
                                                        wl1.1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
22: br0: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc htb state UP mode DEFAULT group default
    link/ether macadres:d8 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
23: wl1.1: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master br0 state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether macadres:dd brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
24: vlan6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo state UP mode DEFAULT group default
    link/ether macadres:d8 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
25: vlan4@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default
    link/ether macadres:d9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
26: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 3
    link/ppp

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
default         195-190-x-x. 0.0.0.0         UG    0      0        0 ppp0
10.x.x.0     *               255.255.252.0   U     0      0        0 vlan4
127.0.0.0       *               255.0.0.0       U     0      0        0 lo
169.254.0.0     *               255.255.0.0     U     0      0        0 vlan6
192.168.50.0    *               255.255.255.0   U     0      0        0 br0
195.190.x.x  *               255.255.255.255 UH    0      0        0 ppp0
213.75.x.0    10.x.x.1     255.255.248.0   UG    0      0        0 vlan4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SydEmulb
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09-2023
Super bedankt voor de handleiding! Had Advanced Tomato als Netgear software gebruikt, maar kwam met de nieuwe update van KPN niet helemaal uit de nieuwe instellingen. Net de hele handleiding gevolgd en nu werkt alles weer vlekkeloos!

Indien iemand anders ook Advanced Tomato heeft gebruikt, je kunt Merlin software er gewoon overheen zetten. Je moet echter daarna wel bekabeld je wijzigingen doen (die staan in de handleiding in de begin post), aangezien de WiFi instellingen niet meer werkten (bij mij in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robocom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:18
Mooi dat dit topic nog steeds geactualiseerd wordt :)

Voordat deze handleiding bestond (en KPN nog bridged IPTV gebruikte) had ik alles volgens netwerkje.com via een TP-link managed switch lopen.Echter, met de komst van Netflix en Youtube ging KPN over naar routed IPTV en liep mijn configuratie achter. Dankzij deze handleiding in één avondje mijn ASUS RT-AC68U kunnen aanpassen zodat ik Internet en IPTV zonder Experiabox had lopen (Experiabox alleen voor telefonie).

Omdat ik nog steeds gebruik maakte van de oude VIP1853-boxen heb ik die laatst omgeruild voor de nieuwe HMB2260. Dat leek meteen te werken: NPO1 werd keurig weergegeven en ook NPO1 Glasvezel (kanaal 661) was geen probleem. Echter, op het moment dat ik overging naar de niet-publieke kanalen (RTL of kanalen in het Plus-pakket) bleef het scherm zwart en had ik geen geluid ;(

De enige mogelijkheid om dit op te lossen, is alles weer via de Experiabox te laten lopen (werkende situatie) en vervolgens weer om te pluggen naar de ASUS .. na wat hikjes had ik nu alle zenders. Heel af en toe 'haperde' het beeld even maar deze configuratie heeft toch ruim een maand zonder problemen gelopen.

Sinds gisteren merk ik dat de commerciële zenders weer 'zwart' blijven. Vanwege alle verhalen rond IGMP-snooping heb ik de HMB2260-boxen nu rechtstreeks achter de ASUS-router gehangen en alle apparaten herstart, echter zonder resultaat ... iemand een idee waar dit nog aan kan liggen? Voor alle duidelijkheid: alle publieke zenders (NPO TV & Radio) worden allemaal keurig weergegeven, alle andere zenders blijven 'zwart' |:(

(ik heb voor de zekerheid alle settings van de laatste versie van de handleiding gecontroleerd)

OPGELOST: Via die KPN pagina rondom vrije routerkeuze kwam ik op de DNS-settings en die lopen bij mij via PiHole (reclameblocker op DNS-niveau op RaspberryPi). Één van HMB2260-boxen uitgesloten binnen PiHole en software opnieuw laten inlezen, daarna weer overal beeld en geluid :) . De tweede HMB2260 werkt nu ook zonder problemen (waarschijnlijk omdat de juiste DNS-settings nu gecached zijn) maar voor de zekerheid ook deze box uitgesloten binnen PiHole. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Robocom op 10-09-2020 14:19 . Reden: Oplossing gevonden ]

• ViezeVis
Sinds gisteren werkt mijn ASUS Router ineens niet meer i.c.m. IPTV gek genoeg.. ik zie ook geen reden waarom dit niet meer zou moeten werken want er is niets gewijzigd.

Iemand enig idee, op basis van de logs, waar het aan kan liggen?
https://pastebin.com/ZVhKekVa

Een reboot van alles heeft vanzelfsprekend geen effect gehad.
Na de reboot van de router werkte de TV ook héél even en stopte toen direct.

As we speak is het ineens opgelost..

[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 23-09-2020 13:59 ]

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 23:06
ViezeVis schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:53:
Sinds gisteren werkt mijn ASUS Router ineens niet meer i.c.m. IPTV gek genoeg.. ik zie ook geen reden waarom dit niet meer zou moeten werken want er is niets gewijzigd.

Iemand enig idee, op basis van de logs, waar het aan kan liggen?
https://pastebin.com/ZVhKekVa

Een reboot van alles heeft vanzelfsprekend geen effect gehad.
Na de reboot van de router werkte de TV ook héél even en stopte toen direct.

As we speak is het ineens opgelost..
Hmmm. Heel vreemd, hier toevallig ook met de ASUS RT-AC88U. Na een reboot van de router en de software opnieuw in te laden op de 4K kastje, werkt hier ook alles weer.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• ViezeVis
BaZnGaNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:36:
[...]

Hmmm. Heel vreemd, hier toevallig ook met de ASUS RT-AC88U. Na een reboot van de router en de software opnieuw in te laden op de 4K kastje, werkt hier ook alles weer.
Haha ja router reboot was voor mij genoeg (TV kastjes wel stroomloos gemaakt eerst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 12:37
Ik heb vaak na een router-reboot dat het beeld hapert. Als ik dan de MTU waarde weer verander (bijv. eerst was die 1492 en dan naar 1500) dan werkt het weer tot de volgende reboot, bijv. 3 maand later. Dan moet ik echt weer die MTU veranderen van bijv. 1500 naar 1492 en dan werkt het weer. Blijft raar.

Het rebooten doe ik dan omdat alles, vooral het internet, erg traag aanvoelt. Het internet is daarna weer snel, maar TV hapert meestal dan. Misschien dat software opnieuw inladen ook voldoende kan werken. Hiervoor heb ik meestal niet het geduld eerlijk gezegd. Aangezien het aanpassen van de MTU maar seconden is doe ik die altijd. Maar kan het echt zo zijn dat de MTU telkens veranderd? Of is dit slechts een fix dat werkt maar niet het oorspronkelijke probleem is?

Vraagje 2: weet iemand of de VLAN en PPPoE vs DHCP settings veranderen nu Telfort in zijn geheel overgaat naar KPN? Kan ik hier de komende weken op problemen rekenen?

edit 05-10-20: jammer dat niemand het weet? we wachten af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
marcel87 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:30:
Ik heb vaak na een router-reboot dat het beeld hapert. Als ik dan de MTU waarde weer verander (bijv. eerst was die 1492 en dan naar 1500) dan werkt het weer tot de volgende reboot, bijv. 3 maand later. Dan moet ik echt weer die MTU veranderen van bijv. 1500 naar 1492 en dan werkt het weer. Blijft raar.

Het rebooten doe ik dan omdat alles, vooral het internet, erg traag aanvoelt. Het internet is daarna weer snel, maar TV hapert meestal dan. Misschien dat software opnieuw inladen ook voldoende kan werken. Hiervoor heb ik meestal niet het geduld eerlijk gezegd. Aangezien het aanpassen van de MTU maar seconden is doe ik die altijd. Maar kan het echt zo zijn dat de MTU telkens veranderd? Of is dit slechts een fix dat werkt maar niet het oorspronkelijke probleem is?

Vraagje 2: weet iemand of de VLAN en PPPoE vs DHCP settings veranderen nu Telfort in zijn geheel overgaat naar KPN? Kan ik hier de komende weken op problemen rekenen?

@marcel87
Ik zat ook bij Telfort, heb net een welkomsbericht van KPN ontvangen. Vooralsnog werkt mijn huidige (Telfort) config in de RT-AX58U nog. Ook na een herstart van de router.
Traag internet heb ik geen last van. Draaide al 1,5 maand zonder reboot (vandaag handmatige reset ivm test verbinding, omzet Telfort > KPN).

Voor de instellingen zie één van mijn voorgaande posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 12:37
Klopt heb ook vandaag een bericht van zowel Telfort als KPN ontvangen. Toevallig net nadat ik mijn bericht hier had bewerkt. Maar ik ben nog niet over. Erin staat dat het o.a. aankomend weekend of daarna overgezet wordt, verder niets daarin over instellingen. Uiteraard is dit een normale mail, voor normale mensen die geen losse eigen apparatuur eraan hebben geknoopt. Begrijp ik goed dat jij al wel over bent of slechts (alternatieve) settings hebt doorgevoerd om straks te testen?

Op het Telfort forum ook nog eens wat rondgekeken. Hier al net zo onsuccesvol vwb concrete informatie qua verandering in settings. Wel stonden er soortgelijke vragen, zoals hier. Daarin wordt o.a. door Galdor68 en moderator Alexandra gesuggereerd dat alles administratief over gaat maar naar verwachting voorlopig het technische deel hetzelfde blijft. Dus behoudt van VLAN34 en IPoE ipv VLAN6 en PPPoE zoals dit bij KPN gebruikelijk is. Als er meer bekend wordt zou het daar worden gemeld.

Dus ik ga voor nu er vanuit dat de huidige instellingen blijven werken. Als het anders wordt zien we het wel weer. Wel bedankt voor je reactie @mrtnve .:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtnve
@marcel87
Als het goed is ben ik afgelopen weekend overgegaan. Kan nu inloggen op mijn KPN. Ook SIP gegevens kan ik nu opvragen dus binnenkort ook de telefoondienst herstellen.
Ik heb de Experiabox compleet verwijderd in augustus dit jaar.

Wat betreft instellingen lijkt voorlopig beide ondersteund te worden (mij wordt gemeld 34 & 4 - dit zijn Telfort vlan nummers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4c0P6kNNEhboANzr2sfAhBhcrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vbDJ0H3nsM4JfRokRSt31bB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mrtnve op 06-10-2020 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
marcel87 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:30:

Ik blijf soms houden dat Whatsapp op de 5GHz band van ASUS niet altijd lekker verstuurt ;( Voor de rest afkloppen, nooit last gehad van onderbrekingen de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Goedenavond,

Iemand hiervoor een oplossing? Hierdoor werkt onze IPTV niet goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=34171 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=34474 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=34805 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=35117 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=35425 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=35734 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=36048 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=36374 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=36697 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=37011 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=37345 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=37661 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=37967 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=38284 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=38590 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=38894 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=39203 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=39513 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=39829 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=40129 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=40444 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336 
Oct 20 18:23:15 kernel: ACCEPT IN=vlan4 OUT= MAC=01:00:5e:00:fc:7e:00:16:4d:89:df:5c:08:00:45:00:05:4c SRC=217.166.226.126 DST=224.0.252.126 LEN=1356 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=61 ID=9070 DF PROTO=UDP SPT=49152 DPT=7252 LEN=1336

Router hebben wij ook al een reboot gegeven, IPTV kastje terug naar fabriekinstellingen.
Betreft om de RT-AC88U Merlin: 384.17

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
Sinds 20 oktober ook ineens 'maar' 100/100 ipv 500/500. Vreemde bedoelingen soms :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Alhoewel het op zich fantastisch werkt met de ASUS router is er 1 klein puntje van irritatie en dat is het blauwe venstertje op de TV nadat er een software update is geweest. Lijkt er op dat na een update en de daaropvolgende reboot/reload het netwerk niet goed start of terug komt. Kabel uit het KPN kastje en direct weer terug lost dit op maar het zou mooi zijn als dat niet nodig was. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52
Sinds vandaag heb ik ook KPN Glasvezel en was ik met aandacht de handleiding aan het bestuderen om mijn eigen router te gebruiken ipv de Experiabox.
Nu viel me op pagina 15 van de pdf dat er nogal omslachtig gedaan wordt om het Router ID te achterhalen.
via een 1-liner kan dit ook geautomatiseerd worden?

Dit is een voorbeeldscriptje wat ik gemaakt heb:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh

CPUADDRESS=`robocfg show | /bin/grep 'vlan1:' | /bin/busybox awk '{print $NF}'`
echo "Router ID: $CPUADDRESS"

als ik dit uitvoer dan krijg ik netjes de laatste waarde te zien:
code:
1
2
# ./print_id.sh
Router ID: 5t

Nu na 3 dagen blijft alles werken met mijn aangepaste versie. (nonvoip)
Hier de aangepaste versie van het script, hierin is regel 3 toegevoegd en zijn 6, 9 en 10 aangepast:
wan-start
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/bin/sh

CPUADDRESS=`robocfg show | /bin/grep 'vlan1:' | /bin/busybox awk '{print $NF}'`

# Leave VOIP traffic tagged for original router
# /usr/sbin/robocfg vlan 7 ports "0t 3t $CPUADDRESS"

# Setup VLAN4 on the CPU as well so we can talk to it
/usr/sbin/robocfg vlan 4 ports "0t $CPUADDRESS"
# /usr/sbin/robocfg vlan 1 ports "1 2 4 $CPUADDRESS"

# Add VLAN4 as a physical interface
/sbin/vconfig add eth0 4

# Request an IP-address and setup static routes

/usr/bin/killall udhcpc
sleep 1

# Restart IGMP proxy

sleep 20
sleep 1

@ViezeVis, @NiGeLaToR, @duronbug, @xh3adshotx: Misschien handig om dit te automatiseren? Maakt de configuratie weer een stukje makkelijker.

[ Voor 41% gewijzigd door Lizard op 04-12-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Laatst online: 02-09 17:13
Ik heb inmiddels mijn experiabox ook vervangen door een Asus-AC88U, ik was overgestapt van KPN 50/50 glas naar Mijn budget 50/50 glas van KPN icm met een ZTE experiabox.

Na het opvolgen van de handleiding bleek dat de instellingen niet klopte, ofwel hij verbond niet met de ISP of ik kreeg een melding dat mijn ISP geen dhcp adres uitgaf.
Nu had ik in de experiabox gezien dat er bij de wan instelling stond dat deze niet beschikbaar waren voor telfort klanten, hierna de telfort instellingen geprobeerd en het MAC adres gekloond van de xperiabox.
Hierna kreeg ik wel een verbinding.

Dus mag het iemand helpen; als je bij budget alles in 1 (of een andere budget aanbieder) een "KPN" glas verbinding afneemt is het in werkelijkheid dus een telfort verbinding en gaat het dus niet werken met de KPN instellingen. ;)

Misschien ter overvloede maar ik heb onder het kopje WAN dus geen ppoe gebruikt maar automatisch gekozen en dit icm het klonen van het MAC adres zorgde er voor dat ik een wan adress kreeg uitgereikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Pietertje 085 op 20-12-2020 16:38 . Reden: Punten ter verduidelijking toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brpais
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
Heeft iemand wellicht ervaring met het aansluiten van een Asus RT-AC88U op KPN-glas? Ik heb de handleiding gevolgd, internet functioneert, maar geen IPTV en geen VOIP.
Suggesties zijn zeer welkom!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Hoe kan ik de Asus RT-AX86U instellen zodat deze werkt via mijn KPN glasvezel werkt? Ik krijg het niet voor elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackd636
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 07:57
8 dec 2020 is er een nieuwe stock firmware uitgekomen voor de Asus AX88u. Blijkbaar zit daar een IPTV profiel bij voor KPN IPTV bij. Persoonlijk heb ik het nog niet getest, maar ik weet dat er aantal hierop zaten te wachten. Misschien het testen waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HENZY_ndA-SgYIuzDVYs-Mh4JAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UAlW1K0k1U2swINVgfQJa2Ii.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc4szz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-07 10:43
Ik twijfel om een asus AX router aan te schaffen, is er al iemand met een update of het nieuwe kpn isp profile werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackd636
luc4szz schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:05:
Ik twijfel om een asus AX router aan te schaffen, is er al iemand met een update of het nieuwe kpn isp profile werkt?
Ik heb het getest. Het werkt niet. Tevens heeft deze firmware bij mij voor issues gezorgd.
- Instabiliteit van de WiFi (latency / traag)
- AiMesh gaat kapot (ax88u en 2x ax92u).

Ik heb het teruggeflashed naar 3.0.0.4.384_9579. Dit was voor mij qua stabiliteit het beste in tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc4szz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-07 10:43
mackd636 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:24:
[...]

Ik heb het getest. Het werkt niet. Tevens heeft deze firmware bij mij voor issues gezorgd.
- Instabiliteit van de WiFi (latency / traag)
- AiMesh gaat kapot (ax88u en 2x ax92u).

Ik heb het teruggeflashed naar 3.0.0.4.384_9579. Dit was voor mij qua stabiliteit het beste in tijden.
Jammer, thanks voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirk_v
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 13:16
Hoi, ik heb de meeste reacties gelezen maar nog geen reacties gezien van iemand die KPN glasvezel op een asus modem werkend heeft gekregen. Ik heb een RT-AX88U en glasvezel van KPN. Ik heb de nieuwe firmware geinstalleerd waarin nu een instelling zit voor KPN iptv. Ik krijg dit echter niet werkend. Als ik het modem op de glasvezel aansluiting aansluit krijg ik de foutmelding dat de dhcp van mijn isp niet werkt. Iemand die dit werkend heeft gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
jandirk_v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:40:
Hoi, ik heb de meeste reacties gelezen maar nog geen reacties gezien van iemand die KPN glasvezel op een asus modem werkend heeft gekregen. Ik heb een RT-AX88U en glasvezel van KPN. Ik heb de nieuwe firmware geinstalleerd waarin nu een instelling zit voor KPN iptv. Ik krijg dit echter niet werkend. Als ik het modem op de glasvezel aansluiting aansluit krijg ik de foutmelding dat de dhcp van mijn isp niet werkt. Iemand die dit werkend heeft gekregen?
Ik heb glasvezel (KPN) wel werkend gekregen op mijn RT-AX86U. Onder IPTV moet je handmatige instellingen kiezen en bij internet (VID) 6 kiezen.

https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1034366/ (zie optie 3 Configureer de VLAN voor de Interface waar ze 10 gebruiken ipv 6 die KPN gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackd636
turkeyhakan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:23:
[...]

Ik heb glasvezel (KPN) wel werkend gekregen op mijn RT-AX86U. Onder IPTV moet je handmatige instellingen kiezen en bij internet (VID) 6 kiezen.

https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1034366/ (zie optie 3 Configureer de VLAN voor de Interface waar ze 10 gebruiken ipv 6 die KPN gebruikt)
Dat is bridged IPTV en geen routed IPTV. KPN stopt met bridged IPTV. Lees dit maar. M.a.w. er komt een tijd dat dit ook niet meer werkt op de manier zoals jij dat geconfigureerd hebt, het stond namelijk ook al zo bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackd636
jandirk_v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:40:
Niet eerder meegemaakt. Onder WAN Connetion Type zou je PPPoE moeten configureren en bij username en ww vul je dsl / dsl in. Dan nog gebeurd er niks, totdat je bij IPTV -> Internet -> VID 6 invult. Maar goed, dat laatste moet je nou niet doen, dan ga je bridged IPTV zitten maken en IGMP wordt dan ook uitgeschakeld. Gaat allemaal niet werken.

Misschien moet je MAC clonen. Kijk even terug in de topic, pagina terug, reactie van Pietertje 085.

[ Voor 5% gewijzigd door mackd636 op 16-12-2020 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glimmie075
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-07-2021
luc4szz schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:05:
Ik heb sinds kort de Asus RT-AX58U en een RT-AC68U als AiMesh node en dankzij de scripts van mrtnve heb ik KPN glasvezel + IPTV werkend gekregen. Alles werkt naar behoren. Ben blij om van dat KPN troep af te zijn.

Zit alleen een beetje te tweaken met Qos.
Wie daar tips over heeft graag. zowel hier als op de wiki van merlin staat er weinig. Buiten dat je beter fq_codel dan sfq (is default) kan nemen.

Uiteraard ben ik misschien een van de weinige die zijn router niet het standaard ip-adres wil geven dus als je zo'n iemand bent vergeet dan niet het ip-adres aan te passen in het dnsmasq.conf.add bestand.

Dit mis ik wel in de manual. Als je dit namelijk niet aanpast werkt alles maar het internet is zeer onstabiel. Na het nalopen van mijn stappen kwam ik hier achter en dit aangepast. Daarna ging alles als een speer.

Tevens wil ik de mannen die deze handleiding gemaakt hebben bedanken voor hun inzet. Het heeft mij enorm geholpen. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbbdark1990
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-01-2021
Kan iemand vertellen of dit werkend te krijgen is met AC88u zie heel veel met de AX versies maar wanneer ik de configs in jffs mappen zet rechten toewijs router herstart krijg ik de melding dat Unable to load igmpproxy config. Wanneer ik dit met de hand laat geeft die aan :

unknown token 'igmp-default-version' in configfile

Als ik deze # zegt die dit meteen bij eerst volgende commando ? iemand enig idee internet is werkend te krijgen maar het iptv helaas

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Vraag van een (voor dit onderwerp) noob. Onlangs overgestapt op KPN glasvezel (vanaf T-mobile), een mooie nieuwe Experiabox V12 bij gekregen, op papier een prima ding. Echter heb ik zeer veel problemen met de draadloze verbinding. Problemen met de chromecast, Nest home, Domotica enz. Probleem is aangekaart bij KPN, maar tot nu toe geen firmware update. Nu kan ik in de tussentijd een eigen router gebruiken. Ik heb nog een TP-Link AC1750 liggen.

Het liefste ga ik niet investeren in nieuwe apparatuur, dus mijn vraag is of het met bovenstaande router ook te realiseren is. Ter info, ik neem alleen internet af. VoIP en TV spelen dus geen rol.

edit 4-1-2021
FYI: Ik had het verkeerd mbt de router die ik nog op de plank was, het was een WDR-3600 van TP-link. Out of the Box geen ondersteuning voor Vlan tagging, echter wel ondersteuning voor OpenWRT. Dit er op geflashed, even een tutorial opgezocht (https://horvathit.com/201...-with-century-link-fiber/) en het werkt als een zonnetje!

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 04-01-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dempie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-10-2023
Heldere handleiding, heb vooral stap 5 gevolgd (ASUS GUI aanpassingen). Internet van KPN via WiFi is daarmee werkend, maar via LAN poorten niet. IPTV en Sonos werken daarmee nog niet (alsmede de overige bedrade apparaten). Ik gok dat ik daarvoor de overige stappen met WinScp en Putty ook moet volgen, echter heb ik geen beschikking over Windows... alternatieven voor Mac OS helpen me niet echter verder. Iemand anders tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Iemand enig idee hoe je de melding: stb-nmc-400 kan oplossen?

Router hebben wij ook al een reboot gegeven, IPTV kastje terug naar fabriek instellingen.
Betreft om de RT-AC88U Merlin: 384.19.
Of als iemand mij een andere Firmware versie kan aanbevelen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Op je tv-kastje.. niet even een dat de epbox ertussen hangen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Cyberpope , klopt op beide (2 stuks TV-kastjes ZTE ZXV8001)

Das denk ik wel een goeie, ga morgen eens ff opzoek naar de EB en deze eens plaatsen.
Neem aan daarna hiermee de TV testen? En anders KPN Klantenservice maar eens ff bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Elke keer als het bij mij niet lekker liep moest ik minimaal 30 minuten de ep box ertussen, waarna het weer als een zonnetjes ging. Waarom? Een raadsel waarom, maar werkte wel.

En KPN helpdesk doet niets zonder EP ertussen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 10:01
@ditbenikecht Hier werkt het ook niet met de aangepaste scripts en de AX88U. Wel zie ik de vlan4 en vlan6 die actief zijn. Iptv werkt gewoon niet en ik ben in de logfiles gedoken, Daar zit ik dat het iptv kastje niet goed gerouted word naar Vlan4 maar gewoon op Vlan6 blijft hangen.

Jan 4 17:07:05 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPDISCOVER(br0) 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:05 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:05 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:05 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPACK(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:30 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPRELEASE(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:46 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPDISCOVER(br0) 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:46 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPOFFER(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:46 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPREQUEST(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f
Jan 4 17:07:46 dnsmasq-dhcp[1495]: DHCPACK(br0) 192.168.1.213 00:02:9b:f4:5f:2f

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Ik heb sinds juni 2020 geen contact meer gehad met Asus. Maar het kpn profiel zit nu wel in de standaard firmware. Helaas werkt dat nog steeds niet. Een andere tweaker had zelf wel iets succesvols inelkaar gescript.
@sdh1981 IPTV moet wel op auto ip, i.p.v. de PPPOE die je destijds probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
ditbenikecht schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:57:
Ik heb sinds juni 2020 geen contact meer gehad met Asus. Maar het kpn profiel zit nu wel in de standaard firmware. Helaas werkt dat nog steeds niet. Een andere tweaker had zelf wel iets succesvols inelkaar gescript.
@sdh1981 IPTV moet wel op auto ip, i.p.v. de PPPOE die je destijds probeerde.
Klopt. Ik heb de scripts gebruikt van de tweaker die dit voor de AX58 gedaan heeft. Wel moet je even port 4 omzetten naar poort 0 voor de wan verbinding en wan-start gebruiken bij KPN.

Helaas lijkt het ergens niet goed te gaan in de routering omdat ik wel een vlan4 verbinding krijg met ip adressen maar de arris verbind niet met vlan4.

Overigens werkt bij de laatste firmware helemaal niks meer als je het profiel KPN aan klikt. Dan heb ik zelfs geen internet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door sdh1981 op 05-01-2021 20:06 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Cyberpope helaas niet gelukt!
Met de EB werkt deze perfect! Config van de Asus na gelopen aan de hand van de handleiding van @ViezeVis .
Helaas niks verkeerds kunnen vinden..
Daarna KPN gebeld met de EB er weer aan, echter na 30 min. in de wacht vond ik het wel genoeg. Dus de Asus er weer aan gehangen, en IPTV werkt niet meer. (Ook na een herstart / terug naar fabrieksinstellingen)

Morgen nogmaals proberen, tenzij iemand hier een gouden tip heeft?

Ligt dus (helaas) aan de Asus, gezien het met de EB perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Herstart / terug naar de fabrieksinstellingen / update gedaan terwijl hij aan de EB hing?
En zoja laat hem eens 2 uur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Cyberpope Nee, geen restart / fabrieksinstellingen. Ga dit morgen eens ff doen. En daarna beide TV’s 2 uue aan laten staan? En vervolgens TV uitschakelen, Asus terug aansluiten en checken neem ik aan? En dan geen restarts / fabrieksinstellingen uitvoeren neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aansluiten via experiabox

De TV-kastjes een reset geven en laten updaten (terwijl aangesloten op de EB)
Dan de TV-kastjes gewoon 2 uur aan laten staan via de EB

En dan de EB eruit en Asus erin...

Waarom zou dit werken? Weet ik niet. Ik weet wel dat het bij mij 2x gewerkt heeft nadat mijn tv-kastje het niet lekker deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
@Cyberpope , thanks voor de uitleg! Heb nu sinds ongeveer 17:35 uur beide ontvangers een reset gegeven, en staan nu lekker aan. Om 20:00 uur ga ik de router omwisselen.
Hoop dat het bij mij ook goed gaat.

Edit:
Helaas niet gelukt. Ga vant weekend Asus router naar fabrieksinstellingen zetten en eens ff helemaal opnieuw beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door BaZnGaNL op 06-01-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtnve
Gezien de laatste berichten lijkt er wat onduidelijkheid over de configuratie op de verschillende type routers.

ASUS RT-ACxx zie de handleiding van @ViezeVis
ASUS RT-AXxx hiervoor zijn aanpassingen nodig op de door @ViezeVis opgestelde handleiding. Zie hiervoor mijn voorgaande post

Het grootste verschil zit in de configuratie van de igmpproxy. Ook het jffs script services-start is aangepast voor de AX router. Zelf heb ik de RT-AX58U, hierbij is eth4 de WAN port. Gebruik je een RT-AX88U dan kan dit mogelijk anders zijn (deze heeft namelijk een 8 poort switch) en dien je het port nr aan te passen. Er staat al wat commentaar in het betreffende script.

Verder zit er nog verschil in VLAN nummers tussen native KPN / oud Telfort klanten.

Succes allemaal

[ Voor 7% gewijzigd door mrtnve op 11-01-2021 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
mrtnve schreef op maandag 11 januari 2021 @ 02:46:
Gezien de laatste berichten lijkt er wat onduidelijkheid over de configuratie op de verschillende type routers.

ASUS RT-ACxx zie de handleiding van @ViezeVis
ASUS RT-AXxx hiervoor zijn aanpassingen nodig op de door @ViezeVis opgestelde handleiding. Zie hiervoor mijn voorgaande post

Het grootste verschil zit in de configuratie van de igmpproxy. Ook het jffs script services-start is aangepast voor de AX router. Zelf heb ik de RT-AX58U, hierbij is eth4 de WAN port. Gebruik je een RT-AX88U dan kan dit mogelijk anders zijn (deze heeft namelijk een 8 poort switch) en dien je het port nr aan te passen. Er staat al wat commentaar in het betreffende script.

Verder zit er nog verschil in VLAN nummers tussen native KPN / oud Telfort klanten.

Succes allemaal
Deze post waar je naar verwijst staat ook gepint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sketchy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-06-2023
Op mijn ac87u werkte alles naar behoren totdat ik mijn snelheid naar 1gbit verhoogd had. Tv begon te stotteren als ik maximaal aan het downloaden was. Nu dacht ik dit makkelijk op te lossen door de router te vervangen met de ax88u.

Nu ben ik al een tijdje aan het prutsen maar ik krijg iptv niet werkend. Heb de post van @mrtnve gevolgd en de aangepaste (en onaangepaste) jffs scripts gebruikt. Heb ook de wan poort naar eth0 aangepast. Ik kreeg na de eerste keer alles doorlopen te hebben de stb-nmc-400 error maar nu krijg ik fout 563 (opstarten niet mogelijk).

Ik ben niet gek ik ben een raceauto BRRRRRMMMM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
Sketchy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:34:
Op mijn ac87u werkte alles naar behoren totdat ik mijn snelheid naar 1gbit verhoogd had. Tv begon te stotteren als ik maximaal aan het downloaden was. Nu dacht ik dit makkelijk op te lossen door de router te vervangen met de ax88u.

Nu ben ik al een tijdje aan het prutsen maar ik krijg iptv niet werkend. Heb de post van @mrtnve gevolgd en de aangepaste (en onaangepaste) jffs scripts gebruikt. Heb ook de wan poort naar eth0 aangepast. Ik kreeg na de eerste keer alles doorlopen te hebben de stb-nmc-400 error maar nu krijg ik fout 563 (opstarten niet mogelijk).
@Sketchy Ben je native KPN klant of oud Telfort klant?
Bij KPN dient het services-start script volgens mij wan-start te zijn (zie originele handleiding voor juiste bestandsnaam). De internet VLAN en TV VLAN hebben wel een IP-adres verkregen? Alle scripts zijn geladen en gestart? Nog een hint in de log te vinden of staan hier geen gekke zaken in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sketchy
mrtnve schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:50:
[...]

@Sketchy Ben je native KPN klant of oud Telfort klant?
Bij KPN dient het services-start script volgens mij wan-start te zijn (zie originele handleiding voor juiste bestandsnaam). De internet VLAN en TV VLAN hebben wel een IP-adres verkregen? Alle scripts zijn geladen en gestart? Nog een hint in de log te vinden of staan hier geen gekke zaken in?
Ik ben een native kpn klant, het start script heeft ook de wan-start naam. Nu merk ik trouwens dat vlan4 opeens niet meer bestaat terwijl dit wel het geval was. Ik ga even een reset doen en opnieuw beginnen.

@mrtnve Na een tweede poging heb ik wel weer een vlan4 met een ip adres, vlan6 heeft dan weer een 169 ip adres....

Iptv start wel helemaal op maar als ik zap krijg ik de stb-nmc-400 foutcode. ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Sketchy op 12-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
@Sketchy even over op de details:
Na start van de ontvanger kom je waarschijnlijk op Ned 1, bevriest dit ook na enkele seconden of blijft dit werken?
Na het zappen direct foutcode of eerst kort beeld?

Indien enkele sec beeld dan zit het probleem waarschijnlijk in de IGMP settings.

Stap 1
Is de mcpd configuratie (juist) geladen en gestart?
SSH commando 'cat /var/mcpd.conf' kijk of de file goed opgeslagen is. Bij herstart router is in de log volgens mij het laden / starten van de mcpd file te zien.

Stap 2
Is dit allemaal goed dan is er mogelijk toch iets niet juist in de file. Kun je eens SSH 'brctl show' uitvoeren. Ik neem aan dat dat br0 met een aantal eth interfaces uit komt. VLAN4 wordt bij KPN ook voor de tv gebruikt. Dat zijn de dingen die ik nu even kan bedenken.

Hoor graag je reactie, zal er ook nog even over nadenken.......

Aanvulling onder Instellingen LAN > IPTV de settings ook aangepast zoals in mijn eerdere post (op VLAN nr na)?

[ Voor 6% gewijzigd door mrtnve op 13-01-2021 00:31 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sketchy
mrtnve schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:09:
@Sketchy even over op de details:
Na start van de ontvanger kom je waarschijnlijk op Ned 1, bevriest dit ook na enkele seconden of blijft dit werken?
Na het zappen direct foutcode of eerst kort beeld?

Indien enkele sec beeld dan zit het probleem waarschijnlijk in de IGMP settings.

Stap 1
Is de mcpd configuratie (juist) geladen en gestart?
SSH commando 'cat /var/mcpd.conf' kijk of de file goed opgeslagen is. Bij herstart router is in de log volgens mij het laden / starten van de mcpd file te zien.

Stap 2
Is dit allemaal goed dan is er mogelijk toch iets niet juist in de file. Kun je eens SSH 'brctl show' uitvoeren. Ik neem aan dat dat br0 met een aantal eth interfaces uit komt. VLAN4 wordt bij KPN ook voor de tv gebruikt. Dat zijn de dingen die ik nu even kan bedenken.

Hoor graag je reactie, zal er ook nog even over nadenken.......

Aanvulling onder Instellingen LAN > IPTV de settings ook aangepast zoals in mijn eerdere post (op VLAN nr na)?
Ik krijg op alle zenders even beeld en geluid en dan bevriest het, de foutcode komt dan idd in beeld. Ik had 'cat /var/mcpd.conf' al uitgevoerd om te kijken of daar iets niet goed stond maar ik kan daar niks raars vinden. In de logs kan ik niks vinden over het starten van mcpd :? .

Bij het uitvoeren van brctl show' krijg ik 7 eth interfaces te zien, br0 staat onder bridge name, heeft een bridge id, stp is enabled en zit op de eth poort waar het iptv kastje op aangesloten is.

De iptv settings in de router staan zoals aangegeven met uitzondering van internet vid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
Sketchy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Ik krijg op alle zenders even beeld en geluid en dan bevriest het, de foutcode komt dan idd in beeld. Ik had 'cat /var/mcpd.conf' al uitgevoerd om te kijken of daar iets niet goed stond maar ik kan daar niks raars vinden. In de logs kan ik niks vinden over het starten van mcpd :? .

Bij het uitvoeren van brctl show' krijg ik 7 eth interfaces te zien, br0 staat onder bridge name, heeft een bridge id, stp is enabled en zit op de eth poort waar het iptv kastje op aangesloten is.

De iptv settings in de router staan zoals aangegeven met uitzondering van internet vid.
Dan is mijn vermoeden bevestigd, VLAN instellingen zijn goed. IP TV kastje start op met beeld en geluid. Het niet laden van de IGMP settings veroorzaakt de haperingen. Zaak is nu uit te zoeken waarom de mcpd.conf niet geladen wordt (andere router, werkt dit hier anders???). Zal vanavond mijn router herstarten en een stukje log posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtnve
@Sketchy Ik heb mijn RT-AX58U net een trap gegeven en de volgende regel in de log gezien (net voordat de tijd ingesteld wordt via NTP).

May 5 07:05:27 custom_config: Using custom /jffs/configs/mcpd.conf config file.

Je kunt nog proberen of het voor de RT-AX88U toch weer igmpproxy.conf moet zijn (naam mcpd.conf aanpassen in igmpproxy.conf)???
En dan ook weer zoals in het origineel (onderaan wan-start):
code:
1
2
3
4
5
# Restart IGMP proxy
sleep 20
sleep 1

Ben vanavond druk, zal later nog proberen te achterhalen welk type router van welke configuratiefiles gebruik maakt. Succes!!

[ Voor 20% gewijzigd door mrtnve op 13-01-2021 19:09 . Reden: Kleine correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sketchy
mrtnve schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:32:
@Sketchy Ik heb mijn RT-AX58U net een trap gegeven en de volgende regel in de log gezien (net voordat de tijd ingesteld wordt via NTP).

May 5 07:05:27 custom_config: Using custom /jffs/configs/mcpd.conf config file.

Je kunt nog proberen of het voor de RT-AX88U toch weer igmpproxy.conf moet zijn (naam mcpd.conf aanpassen in igmpproxy.conf)???
En dan ook weer zoals in het origineel (onderaan wan-start):
code:
1
2
3
4
5
# Restart IGMP proxy
sleep 20
sleep 1

Ben vanavond druk, zal later nog proberen te achterhalen welk type router van welke configuratiefiles gebruik maakt. Succes!!
Bedankt voor de tips, heb mcpd.conf nu wel aan de praat gekregen (de conf had een .txt extensie :X ) echter heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Wat ik me af vraag, hoort het wan start voor kpn niet iets anders te zijn dan voor telfort of maakt dat niet omdat we nu gebruik maken van de mcpd file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
@Sketchy mooi dat de mcpd.conf nu in ieder geval wel geladen / gestart wordt.

Waarom werkt het nu nog niet? :( 8)7

Kun je onder WAN eens een ander MAC adres zetten (geheel gelijk aan EP box of eerste deel gelijk aan de EP box ?? : ?? : ?? : FF : FF : FF). Ik verwacht hier niet veel van (eigenlijk alleen als je geen IP krijgt toegewezen en die heb je duidelijk wel).

Ook kun je nog eens naar de MTU (& MRU) instellingen van de WAN port / VLAN kijken (zie diverse eerdere berichten binnen dit topic, bijvoorbeeld deze). Weet niet of de PPPoE verbinding hiervoor gevoeliger is???

Aanvulling op de vraag naar de inhoud van de wan-start. Mogelijk ontbreekt deze regel (aangezien ik van Telfort af kom):

Let op: Telfort klanten dienen de file ‘wan-start’ te hernoemen naar ‘services-start’. Daarnaast moet de regel ‘/usr/bin/killall udhcpc’ weggelaten worden (regel 15).
Kijk i.v.m. mijn andere aanpassingen even in het origineel op welke regel deze dient te komen.

[ Voor 23% gewijzigd door mrtnve op 13-01-2021 22:45 . Reden: aanvulling wan-start ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Hi,

Ik ben in de markt om een nieuwe router aan te schaffen omdat ik niet tevreden ben met de experia 12. Ik merk echter dat de lijst van routers waar dit trucje op werkt nogal verouderd is. Weet iemand misschien een nieuwere router aan te raden welke ook WiFi 6 ondersteund en middels deze guide ook is te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

@Hoiz Deze zouden het moeten kunnen volgens mij, onderste rijtje zijn de AX varianten die wifi6 ondersteunen.

Asus routers that can run Merlin:

Wi-Fi 5 routers:

GT-AC2900 (beta), RT-AC66U_B1, RT-AC86U, RT-N66U, RT-AC1900, RT-AC87U, RT-AC5300, RT-AC3200, RT-AC3100, RT-AC88U, RT-AC68U, RT-AC66U, and RT-AC56U.

Wi-Fi 6 routers:

RT-AX56U, RT-AX58U (a.k.a RT-AX3000), RT-AX88U, and RT-AX86U

[ Voor 21% gewijzigd door hufkes op 14-01-2021 21:31 . Reden: Opmaak ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartiePL
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07-11-2023
Hallo allemaal,

Ik zit zelf bij Telfort. Ik weet dat Telfort KPN is geworden. Maar ik gebruik voor mijn Asus-AC88u de Telfort instellingen die in de handleiding staan.

Helaas als ik mijn router rechtstreeks aansluit op de ntu krijg ik elke keer de melding 'Your ISP's DHCP does not function properly. Ik krijg dus geen WAN IP van mijn ntu.

Iemand enig idee hoe ik wel een Wan IP kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
MartiePL schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:33:
Hallo allemaal,

Ik zit zelf bij Telfort. Ik weet dat Telfort KPN is geworden. Maar ik gebruik voor mijn Asus-AC88u de Telfort instellingen die in de handleiding staan.

Helaas als ik mijn router rechtstreeks aansluit op de ntu krijg ik elke keer de melding 'Your ISP's DHCP does not function properly. Ik krijg dus geen WAN IP van mijn ntu.

Iemand enig idee hoe ik wel een Wan IP kan krijgen?
@MartiePL : Er van uitgaande dat je inderdaad alles gevolgd hebt kun je nog proberen onder WAN eens een ander MAC adres zetten (geheel gelijk aan EP box of eerste deel gelijk aan de EP box ?? : ?? : ?? : FF : FF : FF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartiePL
Thnx voor je reactie mrtnve,

Ik ben nog even verder gaan trouble shooten. Nadat ik mijn router had gereset en vlan 34 had ingesteld kreeg ik meteen een wan IP en werkte internet meteen.

Wanneer ik het script in de router zet werkt internet niet meer maar de ITV box wel. Vind ik best wel vaag. Enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyholtus
  • Laatst online: 06-08 22:36
@ditbenikecht @Joscimpy ik zit bij ook Telfort (net als Joscimpy), ik heb de handleiding gevolgd inclusief de scriptjes en die VLAN34 instelling. Ook ik heb internet werkend, maar krijg bij IPTV de foutcode 561.

Jullie hadden beiden dat probleem op 1 mei ook genoemd, en geleden, ik heb niet kunnen vinden of en hoe jullie dat hebben opgelost. Kunnen jullie me een hint geven?

Verder achtergrond:Asus RT-AC66U, ik heb een rechtstreekse netwerkkabel lopen van router naar mijn STB. Ik heb weliswaar nog wat simpele switches in mijn netwerk, maar ik heb ook getest met een minimaal netwerk waarin aan de router alleen maar een kabel liep naar mijn laptop.

Ik heb telefonie VOIP ook nog niet werkend, maar IPTV is natuurlijk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
hufkes schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:30:
@Hoiz Deze zouden het moeten kunnen volgens mij, onderste rijtje zijn de AX varianten die wifi6 ondersteunen.

Asus routers that can run Merlin:

Wi-Fi 5 routers:

GT-AC2900 (beta), RT-AC66U_B1, RT-AC86U, RT-N66U, RT-AC1900, RT-AC87U, RT-AC5300, RT-AC3200, RT-AC3100, RT-AC88U, RT-AC68U, RT-AC66U, and RT-AC56U.

Wi-Fi 6 routers:

RT-AX56U, RT-AX58U (a.k.a RT-AX3000), RT-AX88U, and RT-AX86U
Thanks voor de toelichting! Het is de RT-AX56U geworden

De robocfg show commando wordt niet herkend als ik verbind met de router via Putty.. Kan het zijn dat robocfg niet wordt ondersteud in de Merlin firmware van RT-AX56U?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtnve
Hoiz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:59:
[...]

Thanks voor de toelichting! Het is de RT-AX56U geworden

De robocfg show commando wordt niet herkend als ik verbind met de router via Putty.. Kan het zijn dat robocfg niet wordt ondersteud in de Merlin firmware van RT-AX56U?
@Hoiz : Waarschijnlijk valt deze in dezelfde categorie als de RT-AX58U. robocfg wordt door dit type niet ondersteund. Zelf heb ik de RT-AX58U werkend als oud Telfort klant, zie deze post.

Succes

[ Voor 2% gewijzigd door mrtnve op 17-01-2021 22:05 . Reden: tekst correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnve
Verder wil ik nog melden dat KPN de afgelopen dagen last heeft gehad van diverse storingen. Hierdoor is het verbinden / updaten van de TV ontvanger(s) niet altijd mogelijk geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57nFlzZr7e9VsSjaxRZn71qjdKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jTZX1RBhMhRiJjndK1H2sVHC.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door mrtnve op 17-01-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartiePL
Goedemiddag,

Zelf maak ik gebruik van de Telfort instellingen. Ik krijg wel een WAN IP binnen op mijn Asus RT-AC88U. Wanneer ik het script toevoeg voor de ITV valt mijn internet weg maar krijg ik wel tv binnen. Wanneer ik het script verwijder krijg ik weer internet binnen. Zal waarschijnlijk iets niet lekker gaan met het script. Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyholtus
  • Laatst online: 06-08 22:36
guyholtus schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:35:
@ditbenikecht @Joscimpy ik zit bij ook Telfort (net als Joscimpy), ik heb de handleiding gevolgd inclusief de scriptjes en die VLAN34 instelling. Ook ik heb internet werkend, maar krijg bij IPTV de foutcode 561.

Jullie hadden beiden dat probleem op 1 mei ook genoemd, en geleden, ik heb niet kunnen vinden of en hoe jullie dat hebben opgelost. Kunnen jullie me een hint geven?

Verder achtergrond:Asus RT-AC66U, ik heb een rechtstreekse netwerkkabel lopen van router naar mijn STB. Ik heb weliswaar nog wat simpele switches in mijn netwerk, maar ik heb ook getest met een minimaal netwerk waarin aan de router alleen maar een kabel liep naar mijn laptop.

Ik heb telefonie VOIP ook nog niet werkend, maar IPTV is natuurlijk belangrijker.
Ondertussen de robocfg bekeken, daar staat:
ASUSWRT-Merlin RT-AC66U 380.70-0 Sun Apr 8 18:04:34 UTC 2018
admin@RT-AC66U-8AC8:/tmp/home/root# robocfg show
Switch: enabled gigabit
Port 0: DOWN enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 1: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 2: 100FD enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 60:a4:4c:6f:9e:6a
Port 3: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 4: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 5: DOWN enabled stp: none vlan: 1 jumbo: off mac: 00:00:00:00:00:00
Port 8: 1000FD enabled stp: none vlan: 2 jumbo: off mac: e0:3f:49:99:8a:c8
VLANs: BCM53115 enabled mac_check mac_hash
1: vlan1: 1 2 3 4 8t
2: vlan2: 0 8u
34: vlan34: 0t 8t

Dus lijkt erop dat de start-services job zijn werk niet heeft gedaan. Maar die is wel gestart volgens de log:
Aug 1 02:00:27 custom_script: Running /jffs/scripts/services-start
Gaf ook geen foutmeldingen oid.

Als ik de commando's uit de services-start handmatig uitvoer in Putty worden wel vlan4 en vlan 7 aangemaakt.

--- Edit ------
Ik ben erachter, ik heb dus één keer de handleiding niet 100% gevolgd. Ik heb services.start de allereerste keer geopend met Notepad ipv Notepad++, en daarmee heb ik het bestandje vernaggeld, want niet meet geschikt voor Unix. Ik kende het verschil wel tussen Windows en Unix, maar dacht dat WinSCP dat goed zou zetten (net als FTP als je die niet bin doet).
robocfg show geeft nu alle benodigde vlans, dus dat lijkt goed. Binnenkort even testen of het werkt, als mijn kinderen een momentje internet kunnen missen... O-)

[ Voor 13% gewijzigd door guyholtus op 23-01-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
Ik heb de AX-88u bijna werkende. ik heb beeld en dan 2 sec later freeze. ik kan het menu en epg inladen dat werk dus.

Aanpassing zit in de wan-start.
voeg het volgende toe onderaan in wan-start (KPN) en plaats in config de IGMPProxy.config

# Restart IGMP proxy

sleep 20
sleep 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiTZ9YE8SYxRvO5DxONCT0PUtc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0pEsuFs3cyveIvwZzA1q9aIO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sketchy
mrtnve schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:16:
@Sketchy mooi dat de mcpd.conf nu in ieder geval wel geladen / gestart wordt.

Waarom werkt het nu nog niet? :( 8)7

Kun je onder WAN eens een ander MAC adres zetten (geheel gelijk aan EP box of eerste deel gelijk aan de EP box ?? : ?? : ?? : FF : FF : FF). Ik verwacht hier niet veel van (eigenlijk alleen als je geen IP krijgt toegewezen en die heb je duidelijk wel).

Ook kun je nog eens naar de MTU (& MRU) instellingen van de WAN port / VLAN kijken (zie diverse eerdere berichten binnen dit topic, bijvoorbeeld deze). Weet niet of de PPPoE verbinding hiervoor gevoeliger is???

Aanvulling op de vraag naar de inhoud van de wan-start. Mogelijk ontbreekt deze regel (aangezien ik van Telfort af kom):

Let op: Telfort klanten dienen de file ‘wan-start’ te hernoemen naar ‘services-start’. Daarnaast moet de regel ‘/usr/bin/killall udhcpc’ weggelaten worden (regel 15).
Kijk i.v.m. mijn andere aanpassingen even in het origineel op welke regel deze dient te komen.
Heb het mac adres toegevoegd, MTU waardes aangepast en ook wat originele regels bij de wan-start toegevoegd.

/usr/bin/killall udhcpc
sleep 1

# Restart IGMP proxy

sleep 20
sleep 1
/usr/sbin/igmpproxy /jffs/configs/mcpd.conf

Zonder resultaat :( ik krijg even beeld, ook na het herstarten van de IPTV box en dan toch weer de error :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortoski
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 02:40
mrtnve schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:22:
[...]

Huidige status van de verschillende Telfort glasvezel diensten

Hieronder een overzicht van wat wel/niet werkt. VOIP staat los van dit topic maar dien ik zelf nog wel werkend te krijgen. Waar verbeteringen / aanvullingen mogelijk zijn hoor ik dit graag.

StatusDienstOpmerking
V
internet
V
IPTV incl. uitzending gemist / pauzeren / etc.via LAN & Wifi
V
Telfort iTV appvia Android telefoon
V
https://telfort.tv.kpn.com via LAN & Wifi
X
VOIP*heb geen SIP password
* Extra apparatuur benodigd
.

Gebruikte hardware

• 1x Asus RT-AX58U
  • 2x Netgear GS108Ev3
  • 1x TP-Link TL-WR802N
  • 1x Arcadyan HMB2260 (LAN verbinding via GS108E)
  • 1x Arcadyan HMB2260 (Wifi verbinding via TL-WR802N)
  • 1x Cisco SPA122
  • 1x Android telefoon + Telfort iTV app
Netwerkschema (globaal):
[Afbeelding]

Configuratie RT-AX58U

Opmerking: het laden van een 'custom' mcpd.conf wordt mogelijk niet door alle Merlin firmware versies ondersteund!
  • Merlin firmware 384.18_0
  • Handleiding grotendeels gevolgd (m.u.v. JFFS files, hierin zijn wijzigingen aangebracht)
  • Instellingen LAN > IPTV (voor de volledigheid)
    [Afbeelding]
Aangepaste/gebruikte JFFS files !!!
  • /jffs/configs/dnsmasq.conf.add - (ongewijzigd)
  • /jffs/configs/mcpd.conf - (nieuw, ter vervanging van igmpproxy.conf)
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47

##### IGMP configuration - IPv4 networks #####
    ##### edit: igmp-proxy-interfaces        #####
    #####       igmp-mcast-interfaces        #####
    igmp-default-version 3
    igmp-query-interval 20
    igmp-robustness-value 2
    igmp-max-groups 25
    igmp-max-sources 25
    igmp-max-members 25
    igmp-fast-leave 1
    igmp-proxy-interfaces vlan4
    igmp-mcast-interfaces vlan4

##### MLD configuration - IPv6 networks  #####
    ##### edit: mld-proxy-interfaces         #####
    #####       mld-mcast-interfaces         #####
    mld-default-version 2
    mld-query-interval 125
    mld-robustness-value 2
    mld-max-groups 10
    mld-max-sources 10
    mld-max-members 10
    mld-fast-leave 1
    mld-admission-required 0
    mld-proxy-enable 1
    mld-snooping-enable 1
    mld-proxy-interfaces vlan4
    mld-mcast-interfaces vlan4

##### MCAST configuration                #####
  • /jffs/scripts/nat-start - (ongewijzigd)
  • /jffs/scripts/services-start - (gewijzigd)
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25

#!/bin/sh
    ##### File changed for RT-AX... router                      #####
    ##### Checked RT-AX58U > telfort IPTV + internet : OK       #####

##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT)
    ##### RT-AX58U (ter info)
    #####  |
    #####  |\_eth0 = LAN poort 4
    #####  |\_eth1 = LAN poort 3
    #####  |\_eth2 = LAN poort 2
    #####  |\_eth3 = LAN poort 1
    #####  |\_eth4 = WAN poort
    #####  |\_eth5 = Wifi 2.4 Ghz
    #####   \_eth6 = Wifi 5   Ghz

/sbin/vconfig add eth4 4

sleep 1
  • /jffs/scripts/vlan4.script - (ongewijzigd)

Controle mogelijkheden (SSH commando's)

• Controle welke poort up/down is: ethctl phy-map
  • Controle of de juiste mcpd.conf geladen is: cat /var/mcpd.conf
  • Controle of VLAN-4 een ip adres toegewezen heeft gekregen: ifconfig vlan4
    [Afbeelding]
  • Controle of VLAN-34 een ip adres toegewezen heeft gekregen: ifconfig vlan34
    [Afbeelding]

Update 2020-08-14 21:40 - https://telfort.tv.kpn.com
Het lijkt te maken te hebben met de browser. Met Firefox lukt het me nagenoeg niet live te kijken, loop bijna altijd ca. 5 seconden achter, ook vaak stilstaand beeld. Heb bij gld.nl ook last van haperingen. Met MS Edge lijkt alles goed te gaan, benieuwd naar jullie ervaringen.

Firefox: 79.0 (64-bits)
MS Edge: 84.0.522.59 (Officiële build) (64-bits)

Update 2020-08-15 09:00 - netwerkschema toegevoegd
Ik heb enkel glasvezel internet van KPN (geen TV of telefonie). Mijn router (AX58U) heeft een Broadcom architecture. "robocfg" doet het hierbij niet. "ethctl" wel

Hoe kom ik hier aan mijn router id/CPU adres?

Bij voorbaat dank.

##########################################################################
Gelukt!
Ik was te fixeerd op de handleiding, voor AX58u op Broadcom is niet eens een Router ID vereist.

In mijn geval, daar ik enkel glasvezel internet van KPN heb :)

[ Voor 1% gewijzigd door Tortoski op 26-01-2021 15:16 . Reden: Zelf op kunnen lossen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Goedeavond,

Iemand enig idee waarom IPTV niet doet, krijg na 10 sec al stb-nmc-400?
Zowel met de RT-AC88U (384.19) als met de RT-AC86U (384.19).

Hierbij het log na een restart van zojuist:
https://notepad.pw/share/1a821472l

@Tortoski , wat heb je bij het Router ID ingevuld? Bij de RT-AC86U kan je deze namelijk ook niet achterhalen. Of heb je het bestandje: wan-start niet aan gewijzigd?

[ Voor 26% gewijzigd door BaZnGaNL op 27-01-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortoski
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 02:40
BaZnGaNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:21:
Goedeavond,

Iemand enig idee waarom IPTV niet doet, krijg na 10 sec al stb-nmc-400?
Zowel met de RT-AC88U (384.19) als met de RT-AC86U (384.19).

Hierbij het log na een restart van zojuist:
https://notepad.pw/share/1a821472l

@Tortoski , wat heb je bij het Router ID ingevuld? Bij de RT-AC86U kan je deze namelijk ook niet achterhalen. Of heb je het bestandje: wan-start niet aan gewijzigd?
Hoi Harmpje,

Ik heb de script van mrtnve gebruikt die in mijn post staat.

/jffs/scripts/services-start - (gewijzigd)

maar ipv services-start is dit bij ons de wan-start

voor de zekerheid had ik regel 15 van de wan-start ("/usr/bin/killall udhcpc") gekopieerd op regel 23 op de nieuwe versie (wel achter een #)
Als dat niet werkt zou ik de (#) verwijderen.
Iets met Telfort vs KPN

Succes!
Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste

Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"