Niemand met een AX88Upro?Prosperot schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:23:
Werkt het script van de AX88 ook op de AX88 pro?
Voor compatibiliteit zou ik de CPU in de "AX88u pro" als richtlijn gebruiken. Een GT-AX6000 gebruikt dezelfde Broadcom CPU BCM4912, dus probeer die scripts eens.
Ik heb nu 'n Asus RT-AX88U aan de KPN ONT (Nokia) hangen.
Daarvoor gebruikte ik de handleiding en scriptjes (Merlin)
Van de week krijg ik 'n RT-AX88U PRO binnen, die ik wil gaan gebruiken.
Ik begrijp nu dat ik andere script en config files nodig heb
Als startpunt neem ik dan maar de GT-AX11000 files
Deze heeft 'n overeenkomstige cpu broadcom en RJ45 ethernet poorten
Echter de PRO mapt eth1 op fysieke poort 1
##### RT-AX88U_PRO (ter info)
##### |
##### |\_eth0 = WAN 2.5G poort
##### |\_eth1 = LAN poort 1
##### |\_eth2 = LAN poort 2
##### |\_eth3 = LAN poort 3
##### |\_eth4 = LAN poort 4
##### |\_eth5 = Bridge of LAN poort 2.5G
##### |\_eth6 = Wifi 2.4 GHz
##### |\_eth7 = Wifi 5 GHz
De Nokia ONT maakt nu inderdaad op 2.5G verbinding (Led knippert oranje)
Daarvoor gebruikte ik de handleiding en scriptjes (Merlin)
Van de week krijg ik 'n RT-AX88U PRO binnen, die ik wil gaan gebruiken.
Ik begrijp nu dat ik andere script en config files nodig heb
Als startpunt neem ik dan maar de GT-AX11000 files
Deze heeft 'n overeenkomstige cpu broadcom en RJ45 ethernet poorten
Echter de PRO mapt eth1 op fysieke poort 1
##### RT-AX88U_PRO (ter info)
##### |
##### |\_eth0 = WAN 2.5G poort
##### |\_eth1 = LAN poort 1
##### |\_eth2 = LAN poort 2
##### |\_eth3 = LAN poort 3
##### |\_eth4 = LAN poort 4
##### |\_eth5 = Bridge of LAN poort 2.5G
##### |\_eth6 = Wifi 2.4 GHz
##### |\_eth7 = Wifi 5 GHz
De Nokia ONT maakt nu inderdaad op 2.5G verbinding (Led knippert oranje)
[ Voor 63% gewijzigd door Titanium op 08-12-2023 14:12 ]
Samsung S23 Ultra
Ik heb de RT-AX88U PRO nog niet aan de praat, ben benieuwd of het je wel
lukt! Anders gaat de mijne weer retour.
lukt! Anders gaat de mijne weer retour.
[ Voor 53% gewijzigd door Prosperot op 30-11-2023 11:23 ]
@Titanium @Prosperot Je kunt met een netwerkkabel heel eenvoudig uitvogelen wat welke poort is. Als ik ip a | grep eth doe in een SSH sessie kan ik precies zien welke poorten UP en DOWN zijn. Respectievelijk verbonden en niet verbonden. Bijvoorbeeld:
Daaruit kon ik met mijn AX86S het volgende schema maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 13: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000 link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 14: eth1: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master br0 state DOWN group default qlen 1000 link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 15: eth2: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master br0 state DOWN group default qlen 1000 link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 16: eth3: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master br0 state DOWN group default qlen 1000 link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff 17: eth4: <BROADCAST,MULTICAST,ALLMULTI,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast master br0 state UP group default qlen 1000 link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link/ether 7c:xx:xx:xx:c8:48 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff link/ether 00:00:00:00:00:00 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff |
Daaruit kon ik met mijn AX86S het volgende schema maken:
- eth0 WAN
- eth1 LAN poort 4
- eth2 LAN poort 3
- eth3 LAN poort 2
- eth4 LAN poort 1
Die poorten die ik denk dat het zijn kloppen wel
In de eventlog van de router zie je keurig wanneer er een geactiveerd wordt en wanneer er een down gaat.
Vanavond krijg ik de PRO binnen en morgen hang ik hem aan de ONT
Ik laat het weten, als ik de PPPoE verbinding heb staan
In de eventlog van de router zie je keurig wanneer er een geactiveerd wordt en wanneer er een down gaat.
Vanavond krijg ik de PRO binnen en morgen hang ik hem aan de ONT
Ik laat het weten, als ik de PPPoE verbinding heb staan
Samsung S23 Ultra
Pppoe lukt wel , ben meer benieuwd of tv ook werkt
Ik heb de Asus RT-88U PRO aan de praat inclusief IPTV
In het Beheer - Systeem GUI ontbreekt de optie: Format JFFS partition at next boot
Verder knippert de Data led op de Nokia ONT Oranje ipv groen.
Is dat soms 'n 2,5Gbps verbinding ?
Op mijn Aris krijgt IPTV
@Prosperot ik zal de schermen en scripts met je delen
In het Beheer - Systeem GUI ontbreekt de optie: Format JFFS partition at next boot
Verder knippert de Data led op de Nokia ONT Oranje ipv groen.
Is dat soms 'n 2,5Gbps verbinding ?
Op mijn Aris krijgt IPTV
@Prosperot ik zal de schermen en scripts met je delen
Samsung S23 Ultra
Hallo allen,
de ASus router draait hier nu ruim anderhalve maand tot volle tevredenheid... ik heb alleen sind een week of 2 een vreemd probleem.
Om de aantal dagen (geen vast patroon) slaat internet 'vast' en valt internet compleet weg... de router (lampjes) geeft aan dat er internet is maar ik krijg nergens verbinding mee....
Na een reset van de router werkt het weer binnen 2 minuten....
Kan ik ergens uitlezen waar het fout gaat of dat er misschien een instelling anders moet?
groet
Rene
de ASus router draait hier nu ruim anderhalve maand tot volle tevredenheid... ik heb alleen sind een week of 2 een vreemd probleem.
Om de aantal dagen (geen vast patroon) slaat internet 'vast' en valt internet compleet weg... de router (lampjes) geeft aan dat er internet is maar ik krijg nergens verbinding mee....
Na een reset van de router werkt het weer binnen 2 minuten....
Kan ik ergens uitlezen waar het fout gaat of dat er misschien een instelling anders moet?
groet
Rene
Hi allen,
Ik heb een TUF AX4200 gekocht en heb deze aan de praat gekregen op KPN internet only, zonder Merlin te installeren. Volgens mij is dit de volledige lijst die nodig is om het goed in te stellen. Laat het weten als ik iets heb gemist.
Ik heb een TUF AX4200 gekocht en heb deze aan de praat gekregen op KPN internet only, zonder Merlin te installeren. Volgens mij is dit de volledige lijst die nodig is om het goed in te stellen. Laat het weten als ik iets heb gemist.
- LAN, tab IPTV
- Select ISP Profile: Manual
- Internet: 6
- USE DHCP routes: RFC3442 & Microsoft
- Enable multicast routes: Enable
- Enable Fast leave: Enable
- Enable efficient multicast forwarding: Enable
- WAN, tabje Internet Connection
- WAN Connection type: PPPoE
- Enable DNSSEC support: Yes
- Username: internet
- Password: internet
- PPP Authentication: PAP
- Internet detection: PPP Echo
- PPP Echo Max Failures: 15
Voor alleen Internet heb je geen Merlin nodig. Voor TV is Merlin vereist, welke niet beschikbaar is voor de AX4200Jrubzjeknf schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:16:
Hi allen,
Ik heb een TUF AX4200 gekocht en heb deze aan de praat gekregen op KPN internet only, zonder Merlin te installeren. Volgens mij is dit de volledige lijst die nodig is om het goed in te stellen. Laat het weten als ik iets heb gemist.Groeten, Robin
- LAN, tab IPTV
- Select ISP Profile: Manual
- Internet: 6
- USE DHCP routes: RFC3442 & Microsoft
- Enable multicast routes: Enable
- Enable Fast leave: Enable
- Enable efficient multicast forwarding: Enable
- WAN, tabje Internet Connection
- WAN Connection type: PPPoE
- Enable DNSSEC support: Yes
- Username: internet
- Password: internet
- PPP Authentication: PAP
- Internet detection: PPP Echo
- PPP Echo Max Failures: 15
Hier ook nu mijn AX88UPRO aan de praat, dank aan @Titanium en @a6amt en @alex3305
Het werkt idd met de standaard GT-AX6000 GT-AX11000 scripts en handleiding.
Alleen de stap 'jffs resetten bij volgende boot ' overslaan, maar dat deed ik ook al bij mijn oude AX88U, omdat anders VPN niet meer werkte.
Het werkt idd met de standaard GT-AX6000 GT-AX11000 scripts en handleiding.
Alleen de stap 'jffs resetten bij volgende boot ' overslaan, maar dat deed ik ook al bij mijn oude AX88U, omdat anders VPN niet meer werkte.
[ Voor 33% gewijzigd door Prosperot op 14-12-2023 14:04 ]
Heb sinds kort ook een Asus AX88u pro (kan hem nog tot eind januari terugsturen als het moet, via amazon). Verder KPN glasvezel, 3 in 1 pakket, dus incl. bellen en tv+. Formeel gaat het abbo over ongeveer 2 a 3 weken in, muurkastje net van de week geïnstalleerd door een monteur. Nog geen installatie pakket ontvangen van KPN, dus nog geen box12 enz. Kan op dit moment nog niet veel testen of proberen dus. Wil ook graag de vpn en de beveiligingsfuncties e.d. gebruiken van Asus i.c.m. Trend-micro, dus daarom een Asus AX88u pro aangeschaft, want las dat daar wel Merlin-software voor beschikbaar is momenteel (en de tevens bestelde TUF ax6000 dan maar retour denk ik, of als aiMesh voor boven). Nog even wat vragen:
Kan ik als redelijke beginneling/gemiddelde gebruiker het ook voor elkaar krijgen om die (Merlin)scripts e.d. op de Asus AX88u pro te laden en het werkend te krijgen? Ook voor TV+ en bellen? Kan dit met Linux of moet dit perse met Windows, de genoemde scripts/programma’s werken alleen met Windows toch? En kan ik volstaan met de standaard scripts of moet er het 1 en ander aangepast worden afwijkend, i.v.m. de nieuwigheid van dit model router (zie gebruikers hierboven, lijkt er wel op)?
Werken de KPN tv+ kastjes inmiddels wel goed (of redelijk) via alleen wifi met een eigen router (dus zonder kabel en zonder de Experiabox te gebruiken)? Of nog steeds beter bekabeld aansluiten op de (dan) Asus en gaat dat wel goed werken? Ook o.a. van belang voor de verdere keuze qua aan te schaffen en te behouden apparatuur, want moet ik de komende weken bepalen.
Hoe werkt bellen dan eigenlijk want daarvoor zit geen aansluiting op deze router? @Barre73 schreef eerder iets over een ATA aansluiten of de box12 kan misschien ook achter mijn Asus hiervoor. Gaat dat ook werken met deze scripts hier genoemd, zonder al teveel afwijkingen en moeilijke dingen?
Een aiMesh netwerkje, draadloos met een 2e Asus router op de 1e verdieping gaat ook nog steeds m.b.v./na installatie van de scripts neem ik aan? Ook als die 2e router dan de gewone fabriekssoftware draait.
En als laatste: is er met KPN, de Experiabox en/of bijv. een Fritzbox niet een simpel ongeveer gelijkwaardig alternatief om iets te krijgen zoals Asus AiProtection Pro, of wel? Dus met IPS, maleware-bescherming etc en met veel instel/aanpas opties, VPN incl. lang updates. Zie: https://www.asus.com/nl/n...8u/overview/aiprotection/ Want kan misschien ook overstappen naar Fritzbox apparatuur, maar dan heb ik die beschermingsopties niet meer zo. En Asus bevalt me goed al vele jaren.
Kan ik als redelijke beginneling/gemiddelde gebruiker het ook voor elkaar krijgen om die (Merlin)scripts e.d. op de Asus AX88u pro te laden en het werkend te krijgen? Ook voor TV+ en bellen? Kan dit met Linux of moet dit perse met Windows, de genoemde scripts/programma’s werken alleen met Windows toch? En kan ik volstaan met de standaard scripts of moet er het 1 en ander aangepast worden afwijkend, i.v.m. de nieuwigheid van dit model router (zie gebruikers hierboven, lijkt er wel op)?
Werken de KPN tv+ kastjes inmiddels wel goed (of redelijk) via alleen wifi met een eigen router (dus zonder kabel en zonder de Experiabox te gebruiken)? Of nog steeds beter bekabeld aansluiten op de (dan) Asus en gaat dat wel goed werken? Ook o.a. van belang voor de verdere keuze qua aan te schaffen en te behouden apparatuur, want moet ik de komende weken bepalen.
Hoe werkt bellen dan eigenlijk want daarvoor zit geen aansluiting op deze router? @Barre73 schreef eerder iets over een ATA aansluiten of de box12 kan misschien ook achter mijn Asus hiervoor. Gaat dat ook werken met deze scripts hier genoemd, zonder al teveel afwijkingen en moeilijke dingen?
Een aiMesh netwerkje, draadloos met een 2e Asus router op de 1e verdieping gaat ook nog steeds m.b.v./na installatie van de scripts neem ik aan? Ook als die 2e router dan de gewone fabriekssoftware draait.
En als laatste: is er met KPN, de Experiabox en/of bijv. een Fritzbox niet een simpel ongeveer gelijkwaardig alternatief om iets te krijgen zoals Asus AiProtection Pro, of wel? Dus met IPS, maleware-bescherming etc en met veel instel/aanpas opties, VPN incl. lang updates. Zie: https://www.asus.com/nl/n...8u/overview/aiprotection/ Want kan misschien ook overstappen naar Fritzbox apparatuur, maar dan heb ik die beschermingsopties niet meer zo. En Asus bevalt me goed al vele jaren.
Wat bellen betreft: Voor elke eigen router waar je niet direct een telefoon op kan aansluiten (bijna allemaal dus) geldt dat je een VOIP oplossing moet creëren. Dat kan op twee manieren:michael4500 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:00:
Heb sinds kort ook een Asus AX88u pro (kan hem nog tot eind januari terugsturen als het moet, via amazon). Verder KPN glasvezel, 3 in 1 pakket, dus incl. bellen en tv+. Formeel gaat het abbo over ongeveer 2 a 3 weken in, muurkastje net van de week geïnstalleerd door een monteur. Nog geen installatie pakket ontvangen van KPN, dus nog geen box12 enz. Kan op dit moment nog niet veel testen of proberen dus. Wil ook graag de vpn en de beveiligingsfuncties e.d. gebruiken van Asus i.c.m. Trend-micro, dus daarom een Asus AX88u pro aangeschaft, want las dat daar wel Merlin-software voor beschikbaar is momenteel (en de tevens bestelde TUF ax6000 dan maar retour denk ik, of als aiMesh voor boven). Nog even wat vragen:
1) Een VOIP telefoon kopen. Die kent een RJ45 aansluiting en werkt via een internetaansluiting, niet via een telefoon (RJ11) aansluiting) dus sluit je met een UTP kabel aan op je router.
2) Als je je bestaande telefoons wil blijven gebruiken, koop je een ATA. Een simpel klein kastje dat je met UTP aansluit op een LAN poort van je router en daarna configureert via je computer. Hierop sluit je de telefoon(s) aan met de bestaande telefoonkabeltjes met RJ11 plug, waardoor je die toch kan blijven gebruiken.
In beide gevallen geldt dat je de SIP instellingen moet ingeven om te kunnen blijven bellen. Bij een Box 12 zitten deze in de Box ingebouwd dus die moet je eerst bij KPN opvragen. Of je moet gaan bellen via een externe VOIP provider wat meestal wel veel goedkoper is.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Vwb aansluiten , ik heb in de post boven jouw vraag uitgelegd waar je rekening mee moet houden als dje de handleiding volgt en je de AX88uPro aansluit 😎
En Aimesh werkt, en je kan op die routers de standaard fw laten staan (doe ik ook).
KPN tv+ en arris werken beide prima.
En Aimesh werkt, en je kan op die routers de standaard fw laten staan (doe ik ook).
KPN tv+ en arris werken beide prima.
[ Voor 50% gewijzigd door Prosperot op 18-12-2023 13:25 ]
Handig topic! Ik ben net voor het eerst in m'n leven naar KPN glasvezel overgestapt. Het glasvezel aansluitpunt moet aan de stroom hangen, daarachter de Box12 en dáárachter weer m'n 3x Asus XT8 (v1) mesh routers. Beetje overkill, ik wil de box12 ertussenuit hebben aangezien deze niet in bridge modus kan zoals bij Ziggo wel het geval is.
Zal deze week eens de guide volgen om dat te regelen, dus dank voor dit topic
Zal deze week eens de guide volgen om dat te regelen, dus dank voor dit topic

Ik heb dus een Asus XT8 V1 (RT-AX95Q) en gebruik firmware 3004.388.4_0-gnuton1 . Als ik met Putty een SSH verbinding opzet, succesvol inlog en vervolgens robocfg show ingeef, dan krijg ik een 'not found' antwoord.
Wordt mijn Merlin firmware variant niet ondersteund? Moet ik het met Asus stock firmware proberen?
Wordt mijn Merlin firmware variant niet ondersteund? Moet ik het met Asus stock firmware proberen?
@stin00 robocfg is niet op alle platformen beschikbaar. Op mijn router (AX86S) ook niet. Maar waar wilde je robocfg voor gebruiken dan? Want volgens is dat niet (meer) nodig.
Aha, ik volg braaf de Word handleiding en zit bij Stap 4 – JFFS scripts. Daar bij de 5e stap wordt robocfg gebruikt om het Router ID / CPU-ADDRESS te achterhalen.alex3305 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:58:
@stin00 robocfg is niet op alle platformen beschikbaar. Op mijn router (AX86S) ook niet. Maar waar wilde je robocfg voor gebruiken dan? Want volgens is dat niet (meer) nodig.
Moet ik een andere guide volgen?
Edit: volgens mij volgde ik een oude handleiding uit de TS, heb nu een latere versie gevonden!
[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 19-12-2023 16:05 ]
@stin00
De belangrijkste functie van de Merlin fork is het toevoegen van de mogelijkheid voor het uitvoeren van scripts. De optie Enable JFFS custom scripts and configs moet dus in de gui staan nadat je de Merlin fork hebt geïnstalleerd. Deze dus enablen zoals beschreven in de handleiding , die je volgt met als referentie voor een RT-AX56U.
De belangrijkste functie van de Merlin fork is het toevoegen van de mogelijkheid voor het uitvoeren van scripts. De optie Enable JFFS custom scripts and configs moet dus in de gui staan nadat je de Merlin fork hebt geïnstalleerd. Deze dus enablen zoals beschreven in de handleiding , die je volgt met als referentie voor een RT-AX56U.
@a6amt @alex3305 Bedankt voor de zeer waardevolle tips. Ik heb 2 compleet debiele fouten gemaakt 
1. Ik was eerst met de oude handleiding aan de slag gegaan en liep vast op een stap die niet eens meer kan...
2. Vervolgens in de nieuwe handleiding de Asus 'AC' router methode gevolgd. Totaal verkeerde configs + scripts op de Asus XT8 gezet, apparaat was volledig in de war na een reboot en gaf geen internet meer. Ik kon zelfs de Asus GUI niet meer bereiken. De router had denk ik een lichte identiteitscrisis.
Opgelost door op m'n telefoon via 4G de juiste AX configs/scripts uit Google Drive te halen en die op de router gezet via WinSCP. Gelukkig werkte die verbinding nog wel gewoon. Daarna de AX stappen gevolgd, in de Asus router GUI alle settings aangepast, reboot, KPN Box12 ertussenuit en voila:
We zijn online zónder Experia box12
Alle 3 de XT8en werken goed en bedraad knalt er 940/940 uit.
(IPTV niet getest, ik gebruik de KPN app op m'n TV)
1. Ik was eerst met de oude handleiding aan de slag gegaan en liep vast op een stap die niet eens meer kan...
2. Vervolgens in de nieuwe handleiding de Asus 'AC' router methode gevolgd. Totaal verkeerde configs + scripts op de Asus XT8 gezet, apparaat was volledig in de war na een reboot en gaf geen internet meer. Ik kon zelfs de Asus GUI niet meer bereiken. De router had denk ik een lichte identiteitscrisis.
Opgelost door op m'n telefoon via 4G de juiste AX configs/scripts uit Google Drive te halen en die op de router gezet via WinSCP. Gelukkig werkte die verbinding nog wel gewoon. Daarna de AX stappen gevolgd, in de Asus router GUI alle settings aangepast, reboot, KPN Box12 ertussenuit en voila:
We zijn online zónder Experia box12

Waarom heb je Merlin dan geïnstalleerd? Is eigenlijk alleen zinvol voor ITV. Standaard firmware is namelijk zo goed als identiek, op het kunnen draaien van scripts nastin00 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:17:
@a6amt @alex3305 Bedankt voor de zeer waardevolle tips. Ik heb 2 compleet debiele fouten gemaakt
We zijn online zónder Experia box12![]()
[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 19-12-2023 17:36 ]
Zodat ik altijd een tovenaarshoed zie als ik inlog op de routermad-dog schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:34:
[...]
Waarom heb je Merlin dan geïnstalleerd? Is eigenlijk alleen zinvol voor ITV. Standaard firmware is namelijk zo goed als identiek, op het kunnen draaien van scripts na
Ben het niet met je eens dat het bijna identieke firmware is. Het is een verbeterde versie van stock.mad-dog schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:34:
[...]
Waarom heb je Merlin dan geïnstalleerd? Is eigenlijk alleen zinvol voor ITV. Standaard firmware is namelijk zo goed als identiek, op het kunnen draaien van scripts na
Merlin heeft vaak al vulnerability gedicht voordat ASUS er zelf mee komt, of de Merlin build is er niet vatbaar voor. Ook heeft het veel meer functies. Ook komen er vaker updates voor Merlin.
Vanmorgen de overstap gemaakt. In elke geval had ik een nieuw IP adres gekregen in de nacht. Internet via de asusrouter was gewoon blijven werken.Cyberpope schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:44:
En ik ga overstappen neer budget-nogiets ook KPN netwerk, dus kan het daarna ook laten weten.
Enige probleem was de softwareupdate van de nieuwe KPN ontvanger. Daarvoor moest even de experiabox 10a ertussen. Nadat deze geupdate was, alles weer op oude manier aangesloten en werkt.
Dus Budget Alles-in-1 is een redelijk pijnloze overstap (en scheelt wel 250 euro dit jaar met KPN). In november wel weer terug naar KPN.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ah goed om te weten. Gisteren de 88u pro bestelt maar ik gebruik de kpn app op de tv ipv het kastje.mad-dog schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:34:
[...]
Ik kan dus als ik het goed begrijp stap 2 overslaan?
Gemak dient de mens zal ik dan maar zeggen
Correct. Merlin zelf installeren kan verder geen kwaad, maar de scripts zijn specifiek voor iTV via VLAN4Rox92 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:12:
[...]
Ah goed om te weten. Gisteren de 88u pro bestelt maar ik gebruik de kpn app op de tv ipv het kastje.
Ik kan dus als ik het goed begrijp stap 2 overslaan?
Gemak dient de mens zal ik dan maar zeggen
Ah helder! Misschien ook nog een idee om in de handleiding te zetten welke stappen je over kan slaan als je geen gebruik maakt van itv ?mad-dog schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:58:
[...]
Correct. Merlin zelf installeren kan verder geen kwaad, maar de scripts zijn specifiek voor iTV via VLAN4
Om hierop terug te komen, vannacht is de switch geweest van KPN naar Youfone icm mijn Asus RT-AC68U en Merlin daarop. Niets doorgehad en niets hoeven aanpassenroyduin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:11:
[...]
Zojuist overgestapt, ik zal mijn bevindingen delen zodra de datum gepasseerd is van de switch.
Je hoeft dan alleen gebruikersnaam/wachtwoord internet en vlan 6 op te geven. Geen script nodig. Kun je ook gewoon invoeren op de firmware van Asus zelf.Rox92 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:41:
[...]
Ah helder! Misschien ook nog een idee om in de handleiding te zetten welke stappen je over kan slaan als je geen gebruik maakt van itv ?
Gister overgestapt van Ziggo naar KPN. Ter voorbereiding een AX88U van een mede-tweaker overgenomen en ingesteld met behulp van dit topic. De overstap ging probleemloos inclusief het koppelen van de reeds aanwezige asus routers in de AiMesh, zonder dat ik daar eerst Merlin op geflashed had. (Helaas blijken de Samsung remote en kpn remote onvoldoende elkaars functies over te kunnen nemen, maar dat is voor dit topic nvt)
Verder geen inhoudelijke bijdrage dus maar dank voor uitgebreide handleiding die hier te vinden is!
Verder geen inhoudelijke bijdrage dus maar dank voor uitgebreide handleiding die hier te vinden is!
Als aanvulling, het viel me op dat ik niks van Ziggo had gehoord dus even gebeld om te voorkomen dat dat contact ook door zou lopen. Bij een overstap wacht men blijkbaar op een signaal van de nieuwe provider en die was nog niet binnengekomen. Nadat ik mijn setup had uitgelegd raadde hij me aan toch even het KPN modem op glasvezelpunt aan te sluiten. Nadat ik dat gedaan had ontving ik binnen een half uur een welkomstbericht van KPN en opzeggingsbevestiging van Ziggo, Dus om het administratief proces af te ronden moet het KPN modem toch even uit de doos. (Was misschien al bekend bij dit forum maar had ik iig gemist.)
Beetje offtopic: bij mij had Ziggo de opzegging ontvangen maar niet doorgevoerd... Ook heel bijzonder. Is alsnog per direct gestopt, wel een week later dan gepland. Zou inderdaad altijd even de vorige provider bellen voor de zekerheid, het gaat kennelijk vaak mis.Ray-zor schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:45:
Als aanvulling, het viel me op dat ik niks van Ziggo had gehoord dus even gebeld om te voorkomen dat dat contact ook door zou lopen. Bij een overstap wacht men blijkbaar op een signaal van de nieuwe provider en die was nog niet binnengekomen. Nadat ik mijn setup had uitgelegd raadde hij me aan toch even het KPN modem op glasvezelpunt aan te sluiten. Nadat ik dat gedaan had ontving ik binnen een half uur een welkomstbericht van KPN en opzeggingsbevestiging van Ziggo, Dus om het administratief proces af te ronden moet het KPN modem toch even uit de doos. (Was misschien al bekend bij dit forum maar had ik iig gemist.)
Vandaag geprobeerd mijn ax88u pro aan te sluiten, helaas nog zonder succes.
Kan het liggen aan de mtu en mru dat ik die niet hoger kan zetten dan 1492? Volgens de handleiding zou dat op 1500 moeten staan alleen dan krijg ik een foutmelding. Maximale waarde 1492.
Kan het liggen aan de mtu en mru dat ik die niet hoger kan zetten dan 1492? Volgens de handleiding zou dat op 1500 moeten staan alleen dan krijg ik een foutmelding. Maximale waarde 1492.
Aan de MTU zal het niet liggen, die kun je ongemoeid laten. Wat heb je allemaal ingesteld?Rox92 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:13:
Vandaag geprobeerd mijn ax88u pro aan te sluiten, helaas nog zonder succes.
Omdat ik alleen internet nodig heb, heb ik alleen stap 5 gedaan en daarvan het iptv overgeslagen. Verder de instellingen overgenomen uit het handboek.mad-dog schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:15:
[...]
Aan de MTU zal het niet liggen, die kun je ongemoeid laten. Wat heb je allemaal ingesteld?
Ook de diverse opties aan wachtwoorden uitgeprobeerd.
Uit het systeemlog kon ik wel wat dingen halen.
Zo kreeg ik de melding :
Timeout waiting for PADO packets
Ik weet niet of dat iets zegt ?
Je hebt wel VLAN 6 ingesteld onder het kopje LAN-IPTV(dit heeft niks te maken met IPTV)?Rox92 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:23:
[...]
Omdat ik alleen internet nodig heb, heb ik alleen stap 5 gedaan en daarvan het iptv overgeslagen. Verder de instellingen overgenomen uit het handboek.
Ook de diverse opties aan wachtwoorden uitgeprobeerd.
Uit het systeemlog kon ik wel wat dingen halen.
Zo kreeg ik de melding :
Timeout waiting for PADO packets
Ik weet niet of dat iets zegt ?
Is er op tweakers een hoekje waar ik me kan zitten schamen?mad-dog schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:29:
[...]
Je hebt wel VLAN 6 ingesteld onder het kopje LAN-IPTV(dit heeft niks te maken met IPTV)?
Het werkt nu
Rox92 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Is er op tweakers een hoekje waar ik me kan zitten schamen?![]()
Het werkt nu
Hallo allemaal, ik heb een vraag in betrekking tot dit topic. Heeft iemand al eens een Asus ROG AX11000 werkend gekregen in combinatie met Ziggo en KPN? Ik heb ziggo totaal en bij KPN alleen glasvezel internet. (TV kijken etc loopt via ziggo) Ik zou de AX11000 graag in WAN Dual mode willen instellen maar krijg steeds de melding dat de netwerkkabel van glasvezel niet is verbonden.
Wat me niet duidelijk wordt is of het zonder Dual WAN met KPN wel luktRoos4golf schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:52:
Hallo allemaal, ik heb een vraag in betrekking tot dit topic. Heeft iemand al eens een Asus ROG AX11000 werkend gekregen in combinatie met Ziggo en KPN? Ik heb ziggo totaal en bij KPN alleen glasvezel internet. (TV kijken etc loopt via ziggo) Ik zou de AX11000 graag in WAN Dual mode willen instellen maar krijg steeds de melding dat de netwerkkabel van glasvezel niet is verbonden.
Hallo Mad-Dog bedankt voor je reactie. Zonder Dual Wan heb ik de AX11000 met KPN werkend. En ziggo verbinding zonder kpn werkt ook. Alleen tezamen niet
[ Voor 25% gewijzigd door Roos4golf op 09-01-2024 21:44 . Reden: Toevoeging ]
Ik had van de week 'n domme fout gemaakt in de web-beheer configuratie van mijn Asus RT-AX88U pro.
Met als gevolg dat ik er niet meer bij kon.
Mijn router draait op Merlin met de benodigde aanpassingen om KPN IPTV werkend te krijgen.
Als laatste redmiddel ben ik teruggegaan naar de fabrieksinstellingen.
Vervolgers 'n restore van de Settings_TR-AX88U Pro.CFG
En toen bleek mijn router volledig te functioneren inclusief IPTV , echter hij draaide vervolgens op de standaard ASUS firmware
Conclusie Merlin is niet meer nodig om KPN IPTV aan de praat te krijgen.
Ik heb uiteindelijk Merlin toch maar weer teruggezet i.v.m. de extra functionaliteit
Met als gevolg dat ik er niet meer bij kon.

Mijn router draait op Merlin met de benodigde aanpassingen om KPN IPTV werkend te krijgen.
En toen bleek mijn router volledig te functioneren inclusief IPTV , echter hij draaide vervolgens op de standaard ASUS firmware
Ik heb uiteindelijk Merlin toch maar weer teruggezet i.v.m. de extra functionaliteit
Samsung S23 Ultra
Welk tv kastje gebruik je?
Ik heb pas sinds 2 weken KPN en ben ook zeker geen netwerkexpert. Maar ik heb hier en op het KPN forum gelezen dat zonder die instellingen iptv misschien wel werkt maar enkel met het kwalitatief mindere unicast (ipv multicast).Titanium schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:01:
Ik had van de week 'n domme fout gemaakt in de web-beheer configuratie van mijn Asus RT-AX88U pro.
Met als gevolg dat ik er niet meer bij kon.![]()
En toen bleek mijn router volledig te functioneren inclusief IPTV , echter hij draaide vervolgens op de standaard ASUS firmware![]()
Onmogelijk met iTV, alleen mogelijk met TV+ icm Unicast(dus flink lagere bitrate)Titanium schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:01:
Met als gevolg dat ik er niet meer bij kon.![]()
En toen bleek mijn router volledig te functioneren inclusief IPTV , echter hij draaide vervolgens op de standaard ASUS firmware![]()
Twee jaar geleden heb ik KPN middels Asus RT-AX88U gehad en na een jaar T-mobile nu weer op KPN. KPN Geconfigureerd zoals ik zelf heb beschreven in deze post: GenetiX in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"
Ik had het eerste jaar via KPN soms last gehad van onverklaarbare uitval van een aantal seconden op de verbinding en nu weer. In het log van de router zelf (onder system/general) zie ik niets bijzonders. Onderstaand een screenshot van een lopende ping -t naar www.google.com. Je ziet dan duidelijk dat e.e.a. plaatsvindt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/snPIt8TYIP3rKf14FLbtlqk6.png?f=user_large)
Hebben meer mensen hier last van? Ik moet nog gaan uitsluiten waar het aan ligt. Deze client is een desktop via ethernet verbonden met de Asus. Het lijkt erop dat andere clients wel blijven werken. Iets doet me vermoeden dat het het ergens in de routing fout gaat. Als mensen suggesties hebben voor een network monitoring tool op raspberry pi oid hoor ik het graag, dan kan ik die eens in het netwerk hangen.
Het bijzondere is dat ik 1 jaar T-mobile glasvezel heb gebruikt met hetzelfde modem en deze problemen niet meer gehad heb (T-mobile wordt gewoon via de WAN als DHCP geconfigureerd overigens, dus geen PPPoE/VLAN) Sinds ik KPN weer gebruik, hetzelfde verhaal.
Ik had het eerste jaar via KPN soms last gehad van onverklaarbare uitval van een aantal seconden op de verbinding en nu weer. In het log van de router zelf (onder system/general) zie ik niets bijzonders. Onderstaand een screenshot van een lopende ping -t naar www.google.com. Je ziet dan duidelijk dat e.e.a. plaatsvindt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/snPIt8TYIP3rKf14FLbtlqk6.png?f=user_large)
Hebben meer mensen hier last van? Ik moet nog gaan uitsluiten waar het aan ligt. Deze client is een desktop via ethernet verbonden met de Asus. Het lijkt erop dat andere clients wel blijven werken. Iets doet me vermoeden dat het het ergens in de routing fout gaat. Als mensen suggesties hebben voor een network monitoring tool op raspberry pi oid hoor ik het graag, dan kan ik die eens in het netwerk hangen.
Het bijzondere is dat ik 1 jaar T-mobile glasvezel heb gebruikt met hetzelfde modem en deze problemen niet meer gehad heb (T-mobile wordt gewoon via de WAN als DHCP geconfigureerd overigens, dus geen PPPoE/VLAN) Sinds ik KPN weer gebruik, hetzelfde verhaal.
Ik heb sinds vanavond (13 jan) hier ook last van. Voorheen nooit problemen mee gehadGenetiX schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:16:
Twee jaar geleden heb ik KPN middels Asus RT-AX88U gehad en na een jaar T-mobile nu weer op KPN. KPN Geconfigureerd zoals ik zelf heb beschreven in deze post: GenetiX in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"
[Afbeelding]
@GenetiX Een general failure is toch vaak als de adapter geen verbinding meer heeft met de router/switch? Wellicht dat de router de poort (per ongeluk) in slaapstand knikkert of iets dergelijks?
Ik heb overigens het idee dat mijn server, die wel aangesloten zit, dit gedrag ook af en toe vertoond. Maar ik heb het verder nooit kunnen bewijzen. En na een keer refreshen werkt het vaak toch weer.
Ik heb overigens het idee dat mijn server, die wel aangesloten zit, dit gedrag ook af en toe vertoond. Maar ik heb het verder nooit kunnen bewijzen. En na een keer refreshen werkt het vaak toch weer.
Klopt. Ik zie dit ook in mijn event viewer, dat de connectie dropt. De desktop staat dan zeker niet in standby o.i.d. Ik ben er gewoon op aan het werken.alex3305 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:51:
@GenetiX Een general failure is toch vaak als de adapter geen verbinding meer heeft met de router/switch? Wellicht dat de router de poort (per ongeluk) in slaapstand knikkert of iets dergelijks?
Zijn er hier ook mensen die een ander subnet gebruiken dan 192.168.2.XXX??
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ja, gewoon het standaard subnet van de Asus zelf: 50.xCyberpope schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:
Yep. Hoewel ik maar 2 apparaten heb met fixed IP, en dus weinig moeite was geweest om aan te passen naar de nieuwe standaard, heb ik toch de nieuwe router op 192.168.1.xxx gezet gelijk aan mijn pre-KPN situatie.Cyberpope schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:
Goed om te weten. Mijn vriendin is overstapt naar KPN met Experiabox V12. En als je daarin subnet aanpast werkt meteen de TV ontvanger niet meer. Echter ik zit ook in hetzelfde subnet, dus mijn VPN werkt niet meer.
Als ik een keer ruim in mijn tijd zit, zal ik eens kijken of ik hier het subnet kan wijzigen.
Als ik een keer ruim in mijn tijd zit, zal ik eens kijken of ik hier het subnet kan wijzigen.
Ik gebruik geen IPTV, maar maak wel onofficieel gebruik van VLAN's op mijn AX86S. Ik gebruik daarmee naar alle tevredenheid de 192.168.1.0, 192.168.10.0, 192.168.11.0, 192.168.20.0 en 192.168.100.0-subnets waar nodig.
Waarbij het .100 subnet specifiek voor VPN verkeer is, maar bijvoorbeeld wel gebruik maakt van de .1 DNS.
Waarbij het .100 subnet specifiek voor VPN verkeer is, maar bijvoorbeeld wel gebruik maakt van de .1 DNS.
[ Voor 20% gewijzigd door alex3305 op 14-01-2024 21:07 ]
Heb je daar een site van met goede uitleg. Hoewel ik niet zo happig ben om te veel aan mijn netwerk te klooien, gezien het goed werkt.alex3305 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:06:
Ik gebruik geen IPTV, maar maak wel onofficieel gebruik van VLAN's op mijn AX86S. Ik gebruik daarmee naar alle tevredenheid de 192.168.1.0, 192.168.10.0, 192.168.11.0, 192.168.20.0 en 192.168.100.0-subnets waar nodig.
@Cyberpope Nee, ik heb het meeste zelf uitgevogeld met spulletjes van anderen. Maar even een korte samenvatting om niet al te veel off-topic hier te gaan. Ik ga ervan uit dat je Merlin hebt draaien, SSH toegang hebt en weet hoe je dit moet gebruiken.
Reverse DNS
In AdGuard Home heb ik in deze Private Reverse DNS servers toegevoegd:
en in de Upstream DNS servers onderstaande:
Hierdoor kan ik eenvoudig in de DHCP van de ASUS Router statische toewijzingen doen die ook door AdGuard worden opgepakt en in de rest van mijn netwerk beschikbaar zijn. Tevens gebruik ik in Docker de macvlan driver met IP adressen die gelijk zijn aan de DHCP toewijzingen. Zo kan ik dus zeer eenvoudig overal hostnames voor gebruiken in plaats van IP adressen. In mijn reverse proxy verwijs ik dus bijvoorbeeld naar adguard.lan en nginx.lan in plaats van het IP adres. Dit geeft mij enorm veel flexibiliteit en mocht ik ooit wisselen van subnet, zeer weinig onderhoud.
Wifi VLAN(s)
Voor Wifi VLANs kun je eenvoudig de YazFi add-on installeren. Die geeft je deze interface:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WSSbXbKxDyKCoBTlNyHRbt7v.png?f=user_large)
Ik heb hier vier VLANs gemaakt. Twee in de 2.4GHz range, .10 en .20 en twee in de 5GHz range .11 en .21. Waarbij de .10 en .11 dezelfde instellingen hebben en de .20 en .21 ook.
Ik heb een bestand gemaakt in /jffs/configs/dnsmasq.conf.add met daarin statische DHCP toewijzingen in deze VLANs:
Inclusief een aantal die op twee ranges voortkomen zodat ze redelijk naadloos tussen 2.4GHz en 5GHz kunnen wisselen:
Deze entries worden ingeladen bij de herstart van dnsmasq. Dit kun je eventueel handmatig triggeren met service restart_dnsmasq en bekijken met cat /etc/dnsmasq.conf
Xiaomi devices in VLAN
Om Xiaomi devices in VLAN met Home Assistant te laten werken moet je masquerading aanzetten. Wellicht dat dit ook geldt voor andere devices. Ik heb dit gedaan door een bestand aan te maken in /jffs/addons/YazFi.d/userscripts.d/homeassistant.sh met de volgende inhoud:
Waarbij de .100 mijn Home Assistant node is. Je zou dit ook over heel het hoofd LAN kunnen doen met een source (-s) van 192.168.1.0/24.
Geef dit bestand overigens ook uitvoerrechten met
Deze regel zal dan at boot aan iptables toegevoegd worden.
VPN VLAN
Voor VPN gebruik ik het .100 subnet. Dit heb ik ingesteld op de Wireguard VPN pagina:
/f/image/aesX17oKjBccyTe7F1QSWY1L.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik mijn client als volgt in heb gesteld:
Let met name op de AllowedIPs. Als je het lokale, primaire subnet toevoegt heb je daar namelijk ook toegang toe. In principe zou de 0.0.0.0/0 ook voldoende moeten zijn, maar dat werkte bij mij niet.
Op de client vervang ik dan ook nog het endpoint met mijn eigen domein zodat ik VPN op domeinniveau kan doen.
Reverse DNS voor VPN clients
In hetzelfde bestand dnsmasq bestand als eerder, namelijk /jffs/configs/dnsmasq.conf.add heb ik ook PTR records gemaakt voor de VPN clients zodat deze clients ook netjes via hostname bereikbaar zijn en zo ook worden getoond in AdGuard Home:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6FXLjblACTfL4irBkxUh2rZy.png?f=user_large)
Kleine touch, maar maakt het wat mij betreft wel af.
Reverse DNS
In AdGuard Home heb ik in deze Private Reverse DNS servers toegevoegd:
192.168.1.1 [/168.192.in-addr.arpa/]192.168.1.1
en in de Upstream DNS servers onderstaande:
[//]192.168.1.1 [/lan/]192.168.1.1
Hierdoor kan ik eenvoudig in de DHCP van de ASUS Router statische toewijzingen doen die ook door AdGuard worden opgepakt en in de rest van mijn netwerk beschikbaar zijn. Tevens gebruik ik in Docker de macvlan driver met IP adressen die gelijk zijn aan de DHCP toewijzingen. Zo kan ik dus zeer eenvoudig overal hostnames voor gebruiken in plaats van IP adressen. In mijn reverse proxy verwijs ik dus bijvoorbeeld naar adguard.lan en nginx.lan in plaats van het IP adres. Dit geeft mij enorm veel flexibiliteit en mocht ik ooit wisselen van subnet, zeer weinig onderhoud.
Wifi VLAN(s)
Voor Wifi VLANs kun je eenvoudig de YazFi add-on installeren. Die geeft je deze interface:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WSSbXbKxDyKCoBTlNyHRbt7v.png?f=user_large)
Ik heb hier vier VLANs gemaakt. Twee in de 2.4GHz range, .10 en .20 en twee in de 5GHz range .11 en .21. Waarbij de .10 en .11 dezelfde instellingen hebben en de .20 en .21 ook.
Ik heb een bestand gemaakt in /jffs/configs/dnsmasq.conf.add met daarin statische DHCP toewijzingen in deze VLANs:
dhcp-host=04:CF:8C:00:00:00,xiaomi-fan-2s,192.168.10.8 dhcp-host=5C:E5:0C:00:00:00,xiaomi-fan-1c,192.168.10.9
Inclusief een aantal die op twee ranges voortkomen zodat ze redelijk naadloos tussen 2.4GHz en 5GHz kunnen wisselen:
dhcp-host=24:E8:53:00:00:00,lgtv,192.168.10.85 dhcp-host=24:E8:53:00:00:00,lgtv,192.168.11.5
Deze entries worden ingeladen bij de herstart van dnsmasq. Dit kun je eventueel handmatig triggeren met service restart_dnsmasq en bekijken met cat /etc/dnsmasq.conf
Xiaomi devices in VLAN
Om Xiaomi devices in VLAN met Home Assistant te laten werken moet je masquerading aanzetten. Wellicht dat dit ook geldt voor andere devices. Ik heb dit gedaan door een bestand aan te maken in /jffs/addons/YazFi.d/userscripts.d/homeassistant.sh met de volgende inhoud:
Bash:
1
2
3
4
| #!/bin/sh # Home Assistant discovery exception for Xiaomi devices iptables -t nat -A POSTROUTING -o wl0.1 -s 192.168.1.100/32 -d 192.168.0.0/16 -j MASQUERADE |
Waarbij de .100 mijn Home Assistant node is. Je zou dit ook over heel het hoofd LAN kunnen doen met een source (-s) van 192.168.1.0/24.
Geef dit bestand overigens ook uitvoerrechten met
chmod +x /jffs/addons/YazFi.d/userscripts.d/homeassistant.sh
Deze regel zal dan at boot aan iptables toegevoegd worden.
VPN VLAN
Voor VPN gebruik ik het .100 subnet. Dit heb ik ingesteld op de Wireguard VPN pagina:
/f/image/aesX17oKjBccyTe7F1QSWY1L.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij ik mijn client als volgt in heb gesteld:
INI:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [Interface] PrivateKey = redacted Address = 192.168.100.2/32 DNS = 192.168.1.4 [Peer] PublicKey = redacted AllowedIPs = 0.0.0.0/0,192.168.1.0/24 Endpoint = 80.100.25.20:11111 PersistentKeepalive = 25 |
Let met name op de AllowedIPs. Als je het lokale, primaire subnet toevoegt heb je daar namelijk ook toegang toe. In principe zou de 0.0.0.0/0 ook voldoende moeten zijn, maar dat werkte bij mij niet.
Op de client vervang ik dan ook nog het endpoint met mijn eigen domein zodat ik VPN op domeinniveau kan doen.
Reverse DNS voor VPN clients
In hetzelfde bestand dnsmasq bestand als eerder, namelijk /jffs/configs/dnsmasq.conf.add heb ik ook PTR records gemaakt voor de VPN clients zodat deze clients ook netjes via hostname bereikbaar zijn en zo ook worden getoond in AdGuard Home:
ptr-record=2.100.168.192.in-addr.arpa,alex-vpn.lan
:fill(white):strip_exif()/f/image/6FXLjblACTfL4irBkxUh2rZy.png?f=user_large)
Kleine touch, maar maakt het wat mij betreft wel af.
Ik heb sinds een maand of twee een glasvezel upgrade gekocht, van 200Mbps naar 1Gbps. Nu heb ik een eigen modem/router (ASUS RT-AC88U met Merlin de laatste Version : 386.12_4)
Alles deed het goed, nu ook nog, maar al mijn Speedtests blijven steken rond de 200Mbps.
Heb de Experiabox v10 er ook aan gehangen, daar staat bij Ethernet->Mode : 1000M Full Duplex, dus lijkt er op dat het wel wordt aangeboden.
Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
Alles deed het goed, nu ook nog, maar al mijn Speedtests blijven steken rond de 200Mbps.
Heb de Experiabox v10 er ook aan gehangen, daar staat bij Ethernet->Mode : 1000M Full Duplex, dus lijkt er op dat het wel wordt aangeboden.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Staat er in MijnKPN ook dat je abonnement daadwerkelijk 1Gbit is? Kan ook zijn dat er ergens iets is blijven hangen. De snelheid in de EB zegt alleen iets over de snelheid tussen router en NTU, dat hoort altijd 1Gbit te zijn, of je nou een abonnement hebt van 50 of 1000.Altaphista schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:25:
Ik heb sinds een maand of twee een glasvezel upgrade gekocht, van 200Mbps naar 1Gbps. Nu heb ik een eigen modem/router (ASUS RT-AC88U met Merlin de laatste Version : 386.12_4)
Als je gegevens even PM't kan ik even voor je kijken(werk bij KPN)
Thnx voor je aanbod. Ik heb vanmiddag al met ze aan de lijn gehangen om dit te checken en alles was van hun kant goed gezet zei je collega na een dubbelcheck 😎👌🏻mad-dog schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Staat er in MijnKPN ook dat je abonnement daadwerkelijk 1Gbit is? Kan ook zijn dat er ergens iets is blijven hangen. De snelheid in de EB zegt alleen iets over de snelheid tussen router en NTU, dat hoort altijd 1Gbit te zijn, of je nou een abonnement hebt van 50 of 1000.
Als je gegevens even PM't kan ik even voor je kijken(werk bij KPN)
Snelheid is ws off topic en kan echt overal aan liggen, wifi of bedraad, cat kwaliteit etc... meet eens met een goede catkabel... 900 moet dan zeker te halen zijn...
Wifi en cat5 oid snap ik, ff vergeten te melden maar ik meet het op de router en ook op de RasPi en andere bedrade pc niet meer dan incidenteel 220Mbps. Waardoor mijn vermoeden op een instelling waarde uitkomt 😬Prosperot schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:07:
Snelheid is ws off topic en kan echt overal aan liggen, wifi of bedraad, cat kwaliteit etc... meet eens met een goede catkabel... 900 moet dan zeker te halen zijn...
Router van kpn al geprobeerd, wat krijg je dan, voor snelheid?Altaphista schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Wifi en cat5 oid snap ik, ff vergeten te melden maar ik meet het op de router en ook op de RasPi en andere bedrade pc niet meer dan incidenteel 220Mbps. Waardoor mijn vermoeden op een instelling waarde uitkomt 😬
Nu snap ik het niet meer. Einde middag alles nog getest, alles rond de 200Mbps. Sluit ik nogmaals mijn Experiabox v10 aan (had ik vanmiddag ook al gedaan) nog een keer reboot, alles testen en haal ik op die box ineens 400/500 via de wifi. Ik terug naar mijn ASUS en nu op de raspi ruim 800Mbit/s, en downloadtest NAS ook > 600Mbit/s. Wel erg vreemd dit... iig opgelost en thnx voor het meedenken.wortelsoft schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Router van kpn al geprobeerd, wat krijg je dan, voor snelheid?
Kan zijn dat het pas geactiveerd wordt op de kpn router, of dat een herstart nodig is.Altaphista schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:18:
[...]
Nu snap ik het niet meer. Einde middag alles nog getest, alles rond de 200Mbps. Sluit ik nogmaals mijn Experiabox v10 aan (had ik vanmiddag ook al gedaan) nog een keer reboot, alles testen en haal ik op die box ineens 400/500 via de wifi. Ik terug naar mijn ASUS en nu op de raspi ruim 800Mbit/s, en downloadtest NAS ook > 600Mbit/s. Wel erg vreemd dit... iig opgelost en thnx voor het meedenken.
Ik heb hier met mijn AX 6000 ook al enige weken last van. Om onverklaarbare wijze valt internet weg, soms voor een minuut maar ook wel gehad van 10+ minuten.... herstart helpt dan wel maar soms komt hij ook vanzelf terug..... in de logs niks te zienmu-sick schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Ik heb sinds vanavond (13 jan) hier ook last van. Voorheen nooit problemen mee gehadIn de logs kan ik niet iets terugvinden.
Bij mij bleek een aantal Tuya smart lampen de oorzaak. Die waren continue aan het connecten -> disconnecten. Ik heb ze gereset en opnieuw gekoppeld, waarna mijn verbinding weer stabiel is.r.obbink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:02:
[...]
Ik heb hier met mijn AX 6000 ook al enige weken last van. Om onverklaarbare wijze valt internet weg, soms voor een minuut maar ook wel gehad van 10+ minuten.... herstart helpt dan wel maar soms komt hij ook vanzelf terug..... in de logs niks te zien
Ok, mooi
Ik zag dat er een nieuwe firmware van Merlin was, die heb ik er vandaag opgezet. Eens kijken of dat verbetering brengt...we wachten af
Ik zag dat er een nieuwe firmware van Merlin was, die heb ik er vandaag opgezet. Eens kijken of dat verbetering brengt...we wachten af
@r.obbink @mu-sick Een hele tijd geleden had ik ook last van constant wegvallende verbindingen. Vooral met ESP gebaseerde apparaten (Xiaomi, ESP8266 en Rituals Parfum Genie). Uiteindelijk heb ik dat opgelost door Target Wake Time voor 2.4GHz apparaten uit te zetten. Toen zijn mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Nog niet vermeld maar na de overstap van Odido naar KPN op 16 januari ben ik sinds woensdag einde middag (24 jan) ook weer online va de vaste glasverbinding.
Uiteindelijk is de patch in de wijkcentrale opnieuw gefixt door iemand van KPN Infra (Noor infratechniek).Heel bizar dat dit (opnieuw) zo lang heeft moeten duren. In ieder geval blij dat de verbinding er weer is!
Uiteindelijk is de patch in de wijkcentrale opnieuw gefixt door iemand van KPN Infra (Noor infratechniek).Heel bizar dat dit (opnieuw) zo lang heeft moeten duren. In ieder geval blij dat de verbinding er weer is!
Dank voor de tip, ik heb er naar gekeken maar dat stond bij mij al uitgeschakeld. Deze week maar kijken of de nieuwe firmware helpt.alex3305 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:33:
@r.obbink @mu-sick Een hele tijd geleden had ik ook last van constant wegvallende verbindingen. Vooral met ESP gebaseerde apparaten (Xiaomi, ESP8266 en Rituals Parfum Genie). Uiteindelijk heb ik dat opgelost door Target Wake Time voor 2.4GHz apparaten uit te zetten. Toen zijn mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Hallo allen,
Kleine vraag, vandaag KPN geïnstalleerd met een eigen router (AX86U merlin, switch en een aantal Aimesh AX-routers).
VLAN6 voor internet aangemaakt, en WAN/LAN instellingen gemaakt.
TV STB's aangesloten en voila alles werkt (tv kijken en internet).
IGMPv3 wordt volledig ondersteund op mijn netwerk.
VLAN4 niet aangemaakt, is dit nog wel nodig ? Alles werkt namelijk prima.
(ik draai een routed IPTV setup, m.a.w. alle STB's in het netwerk zelf)
Kleine vraag, vandaag KPN geïnstalleerd met een eigen router (AX86U merlin, switch en een aantal Aimesh AX-routers).
Always bet on Huub
Zonder VLAN4 kun je TV wel gebruiken, maar niet op basis van multicast. De Unicast streams die je nu gebruikt zijn dan ook van lagere kwaliteit(6Mbit ipv 14Mbit). Ook is er sprake van een vertraging van een seconden of 20. Als je dat allemaal prima vindt: houden zo.huubhuub schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:00:
Hallo allen,
Kudo's voor de schrijvers. Van het weekend was bij een collega de EB v10 overleden waar een Asus AC68U achter stond. Deze manual heb ik perfect kunnen gebruiken om de Asus naar voren te halen in de topologie om hem weer internet en TV te geven!
Manual is duidelijk en installatie (als je wat meer met dit soort zaken hebt gewerkt) is vrij eenvoudig.
Nogmaals bedankt!
Manual is duidelijk en installatie (als je wat meer met dit soort zaken hebt gewerkt) is vrij eenvoudig.
Nogmaals bedankt!
sorry als deze vraag al gesteld is (lastig om 68 pagina's door te nemen)....
maar kun je ook een switch hangen achter je glasvezel ipv router? dus switch achter de NTU of ONT?
of moet het per se router zijn?
dus glasvezel punt dat het huis binnenkomt FTU >>> naar NTU of ONT >>> naar switch en daarna de rest van het thuisnetwerk (weer een switch) ....
maar kun je ook een switch hangen achter je glasvezel ipv router? dus switch achter de NTU of ONT?
dus glasvezel punt dat het huis binnenkomt FTU >>> naar NTU of ONT >>> naar switch en daarna de rest van het thuisnetwerk (weer een switch) ....
[ Voor 20% gewijzigd door ari2asem op 31-01-2024 10:55 ]
Uiteraard nietari2asem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:19:
sorry als deze vraag al gesteld is (lastig om 68 pagina's door te nemen)....

Dat kan natuurlijk niet. Want je moet routeren tussen twee netwerken.
offtopic:
Ik dacht even, maar ASUS heeft toch helemaal geen switches
. Maar ik blijk ongelijk te hebben. Ze hebben er één: uitvoering: ASUS XG-U2008. Of @ari2asem moet een ouder type hebben.
Ik dacht even, maar ASUS heeft toch helemaal geen switches
Een Asus router heeft veel meer mogelijkheden qua settings en monitoring tov een Fritzbox. Denk aan minimale RSSI mbt roaming tussen AI Mesh nodes. Ook kun je apparaten vastzetten aan een bepaalde nodeari2asem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:22:
@mad-dog en @alex3305 bedankt voor jullie reactie.
misschien offtopic vraag: waarom zou ik voor een Asus-router kiezen? tegenover fritzbox 7590?
ik heb vandaag mijn glavezel FTU gekregen. ben nu aan het bekijken welke router straks achter de ONT te plaatsen. router die ook geschikt is voor kpn iptv
De Fritzbox is een erg verbeterde versie van de meeste providerrouters en biedt een stuk meer flexibiliteit, maar is absoluut niet gericht op de veeleisende gebruiker. Het voordeel is wel dat zaken als VOIP centrale en DECT basis is ingebouwd. Echt een alles in 1 apparaat dus. En misschien nog wel het belangrijkste: hij is met een paar muisklikken ingesteld op een andere ISP
Ben je een basis gebruiker(en gezien je eerdere vraag vermoed ik dat je dat bent) die iets meer mogelijkheden wilt: neem een Fritzbox.
[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 31-01-2024 23:19 ]
Naast de enorm goede punten van @mad-dog zou je ook nog kunnen stellen dat kiezen tussen ASUS en Fritz zoiets is als kiezen tussen BMW of Mercedes. De een heeft functie X net wat beter voor elkaar en de ander functie Y.
Toen ik mijn ASUS spulletjes kocht heb ik ook getwijfeld tussen Netgear, ASUS, Ubiquiti (Unifi), TP-Link (Omada) en MikroTik. Waarbij ik tot de conclusie kwam dat Netgear voor mij te beperkt was. Unifi en Omada overkill zou zijn voor mijn thuissituatie. En MikroTik enrom interessant, maar nét te veel hands-on was voor wat ik toen zocht. Dus kwam ik bij ASUS uit. Maar als ik het nu uit zou zoeken zou ik wellicht tot een andere conclusie komen. Ik heb nu bijvoorbeeld wel de behoefte aan VLANs. Iets waar ik twee jaar geleden nog niet over nadacht.
Dus stel jezelf ook vooral de vraag hoeveel beheer je wilt doen en kies daarbij een oplossing uit. Ga in ieder geval niet proberen een oplossing in een probleem te passen. En als dat betekend dat de Experiabox voor jou werkt, dan gebruik je dat
.
Toen ik mijn ASUS spulletjes kocht heb ik ook getwijfeld tussen Netgear, ASUS, Ubiquiti (Unifi), TP-Link (Omada) en MikroTik. Waarbij ik tot de conclusie kwam dat Netgear voor mij te beperkt was. Unifi en Omada overkill zou zijn voor mijn thuissituatie. En MikroTik enrom interessant, maar nét te veel hands-on was voor wat ik toen zocht. Dus kwam ik bij ASUS uit. Maar als ik het nu uit zou zoeken zou ik wellicht tot een andere conclusie komen. Ik heb nu bijvoorbeeld wel de behoefte aan VLANs. Iets waar ik twee jaar geleden nog niet over nadacht.
Dus stel jezelf ook vooral de vraag hoeveel beheer je wilt doen en kies daarbij een oplossing uit. Ga in ieder geval niet proberen een oplossing in een probleem te passen. En als dat betekend dat de Experiabox voor jou werkt, dan gebruik je dat
Hallo,
Ik ben bezig met de IPTV op VLAN4 op te zetten (dit lukt alleen nog niet). De handleiding is mij duidelijk maar ik loop tegen een instellingsprobleem aan waardoor mijn netwerk "flooded" raakt. Ik zag dat op 3 april 2023 een soortgelijke vraag is gesteld, ik zie alleen geen antwoord erop. Ik gebruik de 2.5g poort als WAN.
Hardware AX86U pro (met de VLAN6 instellingen en internet+unicast TV werkt perfect, nu nog multicast
)
Mijn router geeft het volgend terug :
Deze geeft wel een eth5 aan ?
/sbin/vconfig add eth0 4 (moet ik dit aanpassen naar ETH van de WAN ? ?)
Zie bovenstaande naast het dik gedrukte. Is dit alles wat ik moet aanpassen ?
Verder gebruik ik IPrange 192.168.1.10 t/m 254
dus de volgende aanpassing heb ik gemaakt in DNSMASQ.CONF.ADD
dhcp-option=60,IPTV_RG
dhcp-option=28,192.168.1.254
Dit zou toch voldoende moeten zijn ?
Onderstaande was het oude bericht.
Ik ben bezig met de IPTV op VLAN4 op te zetten (dit lukt alleen nog niet). De handleiding is mij duidelijk maar ik loop tegen een instellingsprobleem aan waardoor mijn netwerk "flooded" raakt. Ik zag dat op 3 april 2023 een soortgelijke vraag is gesteld, ik zie alleen geen antwoord erop. Ik gebruik de 2.5g poort als WAN.
Hardware AX86U pro (met de VLAN6 instellingen en internet+unicast TV werkt perfect, nu nog multicast
Mijn router geeft het volgend terug :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| ASUSWRT-Merlin RT-AX86U_PRO 3004.388.6_0 Sat Jan 20 17:34:04 UTC 2024 /tmp/home/root# brctl show bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 8000.xxxxxxxxxxxx no eth0 eth1 eth2 eth3 eth4 eth6 eth7 EN @HUUB-XX:/tmp/home/root# ifconfig eth5 eth5 Link encap:Ethernet HWaddr XXXXXXXXXXXXXXXX UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:5008584 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:5026264 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:7228280150 (6.7 GiB) TX bytes:5710062475 (5.3 GiB) |
Deze geeft wel een eth5 aan ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| #!/bin/sh ################################################################# ##### File changed for RT-AX86U router ##### ##### ##### ################################################################# ################################################################# ##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT) ##### RT-AX86U (ter info) ##### | ##### |\_eth0 = WAN poort 1 ##### |\_eth1 = LAN poort 4 ##### |\_eth2 = LAN poort 3 ##### |\_eth3 = LAN poort 2 ##### |\_eth4 = LAN poort 1 ##### |\_eth5 = LAN 2.5G ##### |\_eth6 = Wifi 2.4 Ghz ##### \_eth7 = Wifi 5 Ghz /sbin/vconfig add eth0 4 ################################################################# ##### Request an IP-address and setup static routes sleep 1 udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249 # Restart MCPD (Prevent IPTV Fail if Router and ONT are Booted at the same Time): killall mcpd sleep 3 /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf |
/sbin/vconfig add eth0 4 (moet ik dit aanpassen naar ETH van de WAN ? ?)
Zie bovenstaande naast het dik gedrukte. Is dit alles wat ik moet aanpassen ?
Verder gebruik ik IPrange 192.168.1.10 t/m 254
dus de volgende aanpassing heb ik gemaakt in DNSMASQ.CONF.ADD
dhcp-option=60,IPTV_RG
dhcp-option=28,192.168.1.254
Dit zou toch voldoende moeten zijn ?
Onderstaande was het oude bericht.
TRAXION schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:43:
Ben het halve weekend aan het rommelen geweest om iptv werkend te krijgen op de AX86U PRO, helaas lijkt het me niet te lukken.
De bedoeling is om de 2.5g port te gebruiken tussen ont en router en vanaf de router naar een netgear GS108Ev3.
Ik heb geprobeerd de wan0- connected aan te passen,
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 #!/bin/sh ################################################################# ##### File changed for RT-AX86U router ##### ##### ##### ################################################################# ################################################################# ##### Add VLAN4 as a physical interface (@ WAN PORT) ##### RT-AX86U (ter info) ##### | ##### |\_eth0 = WAN poort 1 ##### |\_eth1 = LAN poort 4 ##### |\_eth2 = LAN poort 3 ##### |\_eth3 = LAN poort 2 ##### |\_eth4 = LAN poort 1 ##### |\_eth5 = LAN 2.5G ##### |\_eth6 = Wifi 2.4 Ghz ##### \_eth7 = Wifi 5 Ghz /sbin/vconfig add eth5 4 ################################################################# ##### Request an IP-address and setup static routes sleep 1 udhcpc -i vlan4 --clientid-none -O msstaticroutes -O staticroutes -V IPTV_RG -s /jffs/scripts/vlan4.script -p /var/run/vlan4.pid -b -O33 -O249 # Restart MCPD (Prevent IPTV Fail if Router and ONT are Booted at the same Time): killall mcpd sleep 3 /bin/mcpd /jffs/configs/mcpd.conf
Met eth5 ipv eth0 maar het gekke is dat als ik
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 patrick@RT-AX86U_Pro-51A8:/tmp/home/root# brctl show bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 8000.c87f544551a8 yes eth1 eth2 eth3 eth4 eth6 eth7
Er geen eth5 is, ik heb dan ook werkelijk geen idee hoe ik erachter kom welke interface de 2.5gbit nic is.
Met iplink krijg ik een hele lijst waar ik geen wijs uit kom.
Wie weet mij het goede pad op te sturen
[ Voor 18% gewijzigd door huubhuub op 02-02-2024 17:19 ]
Always bet on Huub
Wij hebben KPN glasvezel maar maken alleen gebruik van internet, TV gaat via NLziet.
Is het dan nog steeds nodig om Merlin te installeren en de complete handleiding te volgen?
Ik heb tijdens de installatie een paar maanden geleden enkel de WAN settings goed gezet in de originele software.
Sinds een paar dagen valt de verbinding steeds weg (zowel wifi als bekabeld), niets te vinden in de logs dus ik dacht misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan tijdens de initiële configuratie.
Is het dan nog steeds nodig om Merlin te installeren en de complete handleiding te volgen?
Ik heb tijdens de installatie een paar maanden geleden enkel de WAN settings goed gezet in de originele software.
Sinds een paar dagen valt de verbinding steeds weg (zowel wifi als bekabeld), niets te vinden in de logs dus ik dacht misschien heb ik toch iets verkeerd gedaan tijdens de initiële configuratie.
Merlin is alleen vereist als je TV bij KPN afneemt en daarbij multicast streams wil gebruiken.
hi all! na wat gedoe met een patchkast hier in de buurt eindelijk internet van KPN
ik ben alleen een beetje aan het stoeien met het volgende. Ik gebruik mijn eigen router (r7000 van netgear) welke rechstreeks op het NT kastje is aangesloten.
Ik wil enkel internet werkend krijgen - iptv en telefonie gebruik ik niet.
Wat heb ik gedaan om dit werkend te krijgen:
- eerst de Experiabox aangesloten en een speedtest gedaan op mijn PC (ethernet kabel) en kwam netjes op 940mbit uit.
Nu ik weet dat mijn kabels prima zijn heb ik het NT kastje rechtstreeks aangesloten op mijn R7000 en de volgende aanpassingen gedaan:
- vlan opgezet (6 met prio 0)
- internet verbinding ppoe met random password en gebruikersnaam
en voila - internet doet het
echter... 140mbit - hoger kom ik niet. Ik gebruik uiteraard dezelfde pc met dezelfde ethernet kabel waar ik dus eerder gewoon 900+ mbit mee haalde i.c.m. de experiabox.
Heeft iemand de gouden tip welke setting ik over het hoofd heb gezien? 1000maal dank!
edit: ik heb dus niks geflashed of iets op mijn router. Gewoon de out of the box software in gebruik
- eerst de Experiabox aangesloten en een speedtest gedaan op mijn PC (ethernet kabel) en kwam netjes op 940mbit uit.
Nu ik weet dat mijn kabels prima zijn heb ik het NT kastje rechtstreeks aangesloten op mijn R7000 en de volgende aanpassingen gedaan:
en voila - internet doet het
Heeft iemand de gouden tip welke setting ik over het hoofd heb gezien? 1000maal dank!
edit: ik heb dus niks geflashed of iets op mijn router. Gewoon de out of the box software in gebruik
[ Voor 4% gewijzigd door ls789 op 12-02-2024 20:24 ]
Je weet wel dat je het hier hebt over een router van 11 jaar oud? Daarnaast is dit topic bedoeld voor Asus routers, niet voor Netgeartls789 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:23:
hi all! na wat gedoe met een patchkast hier in de buurt eindelijk internet van KPNik ben alleen een beetje aan het stoeien met het volgende. Ik gebruik mijn eigen router (r7000 van netgear) welke rechstreeks op het NT kastje is aangesloten.
en voila - internet doet hetechter... 140mbit - hoger kom ik niet. Ik gebruik uiteraard dezelfde pc met dezelfde ethernet kabel waar ik dus eerder gewoon 900+ mbit mee haalde i.c.m. de experiabox.
zeker - bij ziggo haalde ik ook 900+ mbit met deze router. Vandaar de aanname aan mijn kant dat het waarschijnlijk een setting is?mad-dog schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:27:
[...]
Je weet wel dat je het hier hebt over een router van 11 jaar oud? Daarnaast is dit topic bedoeld voor Asus routers, niet voor Netgeart
Ik weet ook dat het een asus router topic is echter komen veel instellingen overeen omdat ze KPN specifiek zijn wellicht, vandaar dat ik het probeer - wie weet is er iemand met een tip.
KPN gebruikt PPPoE, Ziggo niet. PPPoE heeft nogal wat overhead, wat je terugziet in de prestaties.
De kans is heel groot dat jouw router in PPPoE mode niet hoger komt dan wat je nu haalt.
De kans is heel groot dat jouw router in PPPoE mode niet hoger komt dan wat je nu haalt.
thx! dat zou idd kunnen - heb overigens op KPN forum wel wat leden gezien die een R7000 hebben en 900+ mbit halen - deze zijn denk alleen voorzien van andere software wellicht.Out.of.Control schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:38:
KPN gebruikt PPPoE, Ziggo niet. PPPoE heeft nogal wat overhead, wat je terugziet in de prestaties.
misschien toch een andere router overwegen..
Met de r7000 kan je prima rond de 940 Mbit halen. Dit heb ik heel lang ook gedaan.ls789 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:54:
[...]
thx! dat zou idd kunnen - heb overigens op KPN forum wel wat leden gezien die een R7000 hebben en 900+ mbit halen - deze zijn denk alleen voorzien van andere software wellicht.
misschien toch een andere router overwegen..
Ik heb er wel Xwrt-vortex op gezet.
zou een dergelijke software ervoor kunnen zorgen dat de router deze snelheden ineens wel haalt?Lizard schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:09:
[...]
Met de r7000 kan je prima rond de 940 Mbit halen. Dit heb ik heel lang ook gedaan.
Ik heb er wel Xwrt-vortex op gezet.
Waarschijnlijk wel, toen ik de router net had (met Netgear software), was deze (met Ziggo) instabiel, een grote hoeveelheid open verbindingen zorgde ervoor dat de router binnen een half uur crashde. Na het flashen van xwrt-vortex, leek het alsof ik een nieuwe router had. Ik heb zelf daarna nooit meer terug gekeken naar de orginele Netgear software. Maar het blijft een custom aanpassing, dus wel op eigen risico.ls789 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:14:
[...]
zou een dergelijke software ervoor kunnen zorgen dat de router deze snelheden ineens wel haalt?
Hey, ben van plan om een gt-axe11000 te kopen maar vroeg mij af of iemand deze werkende heeft gekregen.
de firmware is aanwezig bij Merlin, dus ik zou niet weten waarom het niet zou gaan werkenDieMitchell schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:55:
Hey, ben van plan om een gt-axe11000 te kopen maar vroeg mij af of iemand deze werkende heeft gekregen.
omdat ie 6 poorten heeft ipv 5/8r.obbink schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:34:
[...]
de firmware is aanwezig bij Merlin, dus ik zou niet weten waarom het niet zou gaan werken
Ik heb nu al 2x een verbroken verbinding gehad met het KPN modem. In de log staat dit:
iemand een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Mar 20 11:27:33 pppd[4070]: No response to 10 echo-requests Mar 20 11:27:33 pppd[4070]: Serial link appears to be disconnected. Mar 20 11:27:33 pppd[4070]: Connect time 2835.2 minutes. Mar 20 11:27:33 pppd[4070]: Sent 3033842545 bytes, received 3652098767 bytes. Mar 20 11:27:34 lldpd[2507]: removal request for address of 195.190.228.119%54, but no knowledge of it Mar 20 11:27:34 custom_script: Running /jffs/scripts/wan-event (args: 0 disconnected) Mar 20 11:27:34 wsdd2[11976]: error: wsdd-mcast-v4: wsd_send_soap_msg: send Mar 20 11:27:34 custom_script: Running /jffs/scripts/wan-event (args: 0 stopped) Mar 20 11:27:34 dnsmasq[11955]: read /etc/hosts - 22 names Mar 20 11:27:34 dnsmasq[11955]: using nameserver 192.168.1.10#53 Mar 20 11:27:34 dnsmasq[11955]: using nameserver 8.8.8.8#53 Mar 20 11:27:34 dnsmasq[11955]: using nameserver 192.168.1.10#53 Mar 20 11:27:34 dnsmasq[11955]: using nameserver 8.8.8.8#53 Mar 20 11:27:34 wan-event[2942]: Script not defined for wan-event: wan0-stopped Mar 20 11:27:34 wan-event[2941]: Script not defined for wan-event: wan0-disconnected Mar 20 11:27:36 WAN(0)_Connection: Fail to connect with some issues. Mar 20 11:27:40 pppd[4070]: Connection terminated. Mar 20 11:27:40 pppd[4070]: Sent PADT Mar 20 11:27:40 pppd[4070]: Modem hangup |
iemand een idee?
[ Voor 115% gewijzigd door Prosperot op 20-03-2024 11:34 ]
Allereerst bedankt voor de ondersteuning met Merlin firmware en de bijgewerkte manual; Onze network setup is nu eenvoudiger geworden, de KPN box is er tussenuit, nu alleen een RT-AX88U-Pro met 2x RT-AXE7800 (AiMesh) bedraad. KPN TV werkt nu voor de eerste maal direct zonder storingen (bevroren beeld of zwart en blauwe scherm met foutmeldingen....). Komende tijd rustig verder testen of alles werkt en blijft werken.
Reden van mijn post is dat ik een vraag heb wel; we hebben thuis een camera systeem en die had ik onder de stock firmware op een eigen VLAN gezet; dus force bv port2 op VLAN7. Nu met Merlin is de optie er niet maar gezet de vlan scripts weet ik vrijwel zeker dat dit wel mogelijk moet zijn, maar enige hints/aanwijzingen zijn hierbij wel nodig
? Of heeft iemand een voorbeeld script; nog handiger....
Paul
Reden van mijn post is dat ik een vraag heb wel; we hebben thuis een camera systeem en die had ik onder de stock firmware op een eigen VLAN gezet; dus force bv port2 op VLAN7. Nu met Merlin is de optie er niet maar gezet de vlan scripts weet ik vrijwel zeker dat dit wel mogelijk moet zijn, maar enige hints/aanwijzingen zijn hierbij wel nodig
Paul
Ik ben inmiddels onderweg om een VLAN op te zetten op port 2; hiervoor volg ik een oplossing met aparte bridge (zie: https://wu.renjie.im/blog...oach-with-separate-bridge).
Als ik mijn laptop aan port 2 hang krijg ik ook netjes een IP uit de range:
Echter er is geen internet access; er lijkt nog iets te missen in de routing?
Maar ik heb zo even geen idee waar te kijken.... iemand tips?
Paul
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| brctl show bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 8000.c87f54e4f218 no eth1 eth2 eth3 eth4 eth5 eth6 eth7 # Delete those interfaces that we want to isolate from br0 brctl delif br0 eth2 # Create a new bridge br1 for our isolated interfaces brctl addbr br1 brctl stp br1 on # STP to prevent bridge loops brctl stp br0 on # STP to prevent bridge loops brctl addif br1 eth2 # brctl show bridge name bridge id STP enabled interfaces br0 8000.c87f54e4f218 yes eth1 eth3 eth4 eth5 eth6 eth7 br1 8000.c87f54e4f218 yes eth2 # Set up the IPv4 address for br1 and bring it up ifconfig br1 192.168.7.1 netmask 255.255.255.240 ifconfig br1 allmulti up # ifconfig br1 br1 Link encap:Ethernet HWaddr C8:7F:54:E4:F2:18 inet addr:192.168.7.1 Bcast:192.168.7.15 Mask:255.255.255.240 UP BROADCAST ALLMULTI MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B) # Allow new incoming connections from br1 iptables -I INPUT -i br1 -m state --state NEW -j ACCEPT # Only forbid br1 access the web UI and SSH of the main router iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport 80 -j DROP iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport 22 -j DROP # Forbid packets from br1 to be forwarded to other interfaces iptables -I FORWARD -i br1 -j DROP # But allow packet forwarding inside br1 iptables -I FORWARD -i br1 -o br1 -j ACCEPT # Allow packet forwarding between br1 and eth0 (WAN) iptables -I FORWARD -i br1 -o eth0 -j ACCEPT iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.7.1/28 -d 192.168.7.1/28 -o br1 -j MASQUERADE # Add to dnsmasq config file # DHCPv4 range: 192.168.7.2 - 192.168.7.14, netmask: 255.255.255.240 # DHCPv4 lease time: 86400s (1 day) dhcp-range=br1,192.168.7.2,192.168.7.14,255.255.255.240,86400s # DHCPv4 router (option 3): 192.168.7.1 dhcp-option=br1,3,192.168.7.1 # Broadcast address dhcp-option=br1,28,192.168.7.15 service restart_dnsmasq |
Als ik mijn laptop aan port 2 hang krijg ik ook netjes een IP uit de range:
code:
1
2
| 2: enp2s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP group default qlen 1000 inet 192.168.7.8/28 brd 192.168.7.15 scope global dynamic noprefixroute enp2s0 |
Echter er is geen internet access; er lijkt nog iets te missen in de routing?
Maar ik heb zo even geen idee waar te kijken.... iemand tips?
Paul
@pbor1234 Ik ben recent met ongeveer hetzelfde bezig geweest en ik heb het ook niet werkend gekregen. Ik wilde graag een tagged vlan met een apart subnet op 1 poort hebben. Zodat ik mijn Docker services op mijn Unraid machine (bijvoorbeeld) met ip range 192.168.4.0/24 kon benaderen, zodat deze niet in mijn hoofdnetwerk zitten.
Eerst dacht ik dat jouw (gelinkte) oplossing niet werkte omdat eth2 dan alleen in br1 hangt zonder internettoegang. Maar in iptables maak je toch de forward naar de WAN interface aan:
Dus dan zou dan toch moeten werken? Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je ook een forward moet zetten naar ppp0 omdat de KPN verbinding over PPPoE gaat.
Maar gevoelsmatig zegt mij dit dat dit ook niet de (juiste) oplossing is...
Eerst dacht ik dat jouw (gelinkte) oplossing niet werkte omdat eth2 dan alleen in br1 hangt zonder internettoegang. Maar in iptables maak je toch de forward naar de WAN interface aan:
iptables -I FORWARD -i br1 -o eth0 -j ACCEPT
Dus dan zou dan toch moeten werken? Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je ook een forward moet zetten naar ppp0 omdat de KPN verbinding over PPPoE gaat.
iptables -I FORWARD -i br1 -o ppp0 -j ACCEPT
Maar gevoelsmatig zegt mij dit dat dit ook niet de (juiste) oplossing is...
Let op:
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"
Vernieuwde handleiding te vinden in: leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken"