Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 00:01:

[...]

Ik neem aan dat jij dat interview met de CEO van AMSL hier op Tweakers van enkele maanden hebt gelezen, alvorens zij betaalbaar 7 nm. kunnen leveren moeten ze beter leren werken (veel grotere output per tijdseenheid) met de HEV-machines die ze hebben. Echter weten we tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk wat die schalen precies inhouden. 8)7

Offtopic, dat Intel laatst HEV-machines kocht van ASML vind ik wat dat betreft interessant, het is voer voor speculatie.
Blijkbaar word tweakers als bron gebruikt voor deze 7nm geruchten :p

Maar globalfoundries kan de "oude" tech ook gebruiken voor 7nm alleen is het niet kosteneffectief dus niet geschikt voor productie maar zou het wel kunnen worden gebruikt voor de designfase van navi ? En dat je dan productie wel gaat uitvoeren op EUV zodra die operationeel zijn...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Belangrijker nog, je kan met één chip veel breder inzetten. Je maakt dan min of meer nog maar één chip voor de hele markt.

Bijvoorbeeld:
Low-end: 1 chip
Low-mid: 2 chips
Mid-end: 3 chips
Mid-high: 4 chips
High-end: 5 chips

Waarbij de chips op individueel niveau ook nog wel ruimte laten voor binning, met twee binning niveau's kun je 10 modellen uitbrengen van low-end tot high-end. Dit doen ze immers ook met Zen. Assortiment gaat van 4 cores 8 threads tot 32 cores 64 threads en alles ertussen. En dat met maar één chip verbonden met IF.

Als er maar één chip gebakken hoeft te worden scheelt dat R&D budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 00:53:
[...]

Blijkbaar word tweakers als bron gebruikt voor deze 7nm geruchten :p
Wij zitten nu eenmaal dicht in de buurt bij ASML. ;)
Maar globalfoundries kan de "oude" tech ook gebruiken voor 7nm alleen is het niet kosteneffectief dus niet geschikt voor productie maar zou het wel kunnen worden gebruikt voor de designfase van navi ? En dat je dan productie wel gaat uitvoeren op EUV zodra die operationeel zijn...
Ik kan me voorstellen dat het ook nog wel haalbaar is voor kaarten die je voor vele duizenden euro's verkoopt, met zulke marges kan je best een paar honderd euro meer aan productiekosten hebben.

Inderdaad, als AMD erin zou slagen om voor Navi meerdere kleine GPU's op 1 grafische kaart te plaatsen en die perfect samen te laten werken dan zou dat voor AMD geweldig zijn en het zou AMD een mooi strategisch voordeel geven t.o.v. Nvidia voor die generatie.
Het zou logisch zijn dat AMD hieraan werkt gezien hun ontwikkeling van de CCX en de IF en ook gezien Koduri zijn uitspraak vorig jaar dat het in de toekomst noodzakelijk is om meer kleine GPU's te gebruiken omwille van de groter wordende yieldproblemen maar of dat het ook mogelijk is om dat voor Navi al goed te implementeren moeten we afwachten.
madmaxnl schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:02:
Belangrijker nog, je kan met één chip veel breder inzetten. Je maakt dan min of meer nog maar één chip voor de hele markt.

Bijvoorbeeld:
Low-end: 1 chip
Low-mid: 2 chips
Mid-end: 3 chips
Mid-high: 4 chips
High-end: 5 chips

Waarbij de chips op individueel niveau ook nog wel ruimte laten voor binning, met twee binning niveau's kun je 10 modellen uitbrengen van low-end tot high-end. Dit doen ze immers ook met Zen. Assortiment gaat van 4 cores 8 threads tot 32 cores 64 threads en alles ertussen. En dat met maar één chip verbonden met IF.

Als er maar één chip gebakken hoeft te worden scheelt dat R&D budget.
Het zou eveneens productiekosten schelen omdat je slechts 1 productielijn nodig hebt.
winwiz schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:30:
Kijk toch maar weer eens de laatste Adored. In het kort: Hij verwacht dat de consumenten Vega ergens tussen de 1080 en 1080Ti gaat zitten, wel veel mooiere techniek on board (dat weten we al jaren), maar de concurrent smijt er gewoon brute force tegen aan. (en ook dat weten we al even)
Ik volg Jim altijd met veel interesse maar deze keer vind ik het te weinig onderbouwd. We hebben nog veel te weinig om het op te baseren. De Sniper Elite demonstratie was inderdaad teleurstellend.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2017 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het is waarschijnlijk wel zo dat er een soort master slave configuratie nodig is. Anders heb je op je high-end videokaart bijvoorbeeld 5 UVDs zitten. Dan heb je vijf keer iets gebakken dat je maar één keer nodig hebt. Met Zen daarentegen komen er gewoon cores, geheugenkanalen, PCI-e lanes per chip die je erbij plakt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:12:
Het is waarschijnlijk wel zo dat er een soort master slave configuratie nodig is. Anders heb je op je high-end videokaart bijvoorbeeld 5 UVDs zitten. Dan heb je vijf keer iets gebakken dat je maar één keer nodig hebt. Met Zen daarentegen komen er gewoon cores, geheugenkanalen, PCI-e lanes per chip die je erbij plakt bij
AMD houd al wel een tijdje vast aan het 4 shader engines idee. Zou je die 4 shader engines niet los kunnen bakken en via infinity fabric aan een "front end" kunnen koppelen even heel cru gezegd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Deze had ik al eerder gelezen, maar geloofde niets ervan, een maand later is alles wat ie gezegd heeft correct. Dus hierbij nog een keer met andere kijk op zaken: http://carbonite.co.za/showthread.php?t=158997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50

The Chosen One

Zie signature!

Als die X299 snelheden zo zouden zijn zou dat leuk zijn, mits geen 800+ prijzen... hopelijk helpt R5 concurrentie daarmee.

En Vega blijf ik nog voorzichtig positief over. Me GTX 970 is volgens mij niet helemaal 100 meer en de desbetreffende winkel is RIP... opschieten. :p

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:23:
[...]

AMD houd al wel een tijdje vast aan het 4 shader engines idee. Zou je die 4 shader engines niet los kunnen bakken en via infinity fabric aan een "front end" kunnen koppelen even heel cru gezegd :p
Dat lijkt meer te maken hebben gehad met hoe een GCN GPU, beeld produceert op een scherm. Dat was altijd het scherm in vier delen verdelen, maar dit lijkt met Vega ook veranderd te zijn. Dit om ervoor te zorgen dat een van de vier schader engines, de andere drie niet ophoud als er iets bijzonders gebeurd, zoals explosies in een hoek.

In principe zou het ook meer nodig zijn om de vier aan te houden. Het zou mij niet echt verbazen als AMD er met Navi voor zou kiezen om blokken van bijvoorbeeld 12 Compute Units te gebruiken met elk 64 Stream Processors. Krijg je 768 Stream Processors per blok. Vervolgens kiest AMD ervoor om meer dan vier schader engines te gebruiken en zo een perfect schalende GPU architectuur te produceren op een interposer. Zo zou je een blok kunnen gebruiken voor een APU, twee voor entrylevel GPU, 4 voor mainstream, 6 voor high end etc. Je kan in principe blijven opschalen tot je tegen een vermogen/koeling limiet aanzit, zonder de yield problemen van een grote GPU. Meer dan 4 schader engines kan ook veel makkelijker als Vulkan/DX12 de standaard worden, en meerdere CPU cores ingezet kunnen worden voor rendercalls. Voor Nvidia zou dit wel een uitzonderlijk venijnige ontwikkeling zijn, als ze nog jaren nodig zouden hebben om een dergelijke modulariteit te matchen. Werkt Navi echt zo, dan kan AMD gewoon haar line-up opschalen tot het punt waar ze beter presteren, en ook op de prijs concurreren omdat ze geen yield problemen hebben. Stel Nvidia komt met een nieuwe monster GPU, dan kan AMD een al voorbereide interposer pakken en snel reageren met een nieuwe top of the line GPU.

Maar dit is wel heel erge speculatie. :P

Iets anders, WTF is er aan de hand met de levering van de RX580? Echt, dit is gewoon belachelijk aan het worden. Ligt er ergens de productie stil ofzo? Er klopt hier iets gewoon niet. Het is een refresh GPU op een licht aangepast 14nm proces, met GDDR5 geheugen en normale componenten. Waar zijn de kaarten naar verdwenen nadat ze bij release goed leverbaar waren? Ik begin onderhand te twijfelen of dit alleen door cryptominers komt, of dat er niet wat anders speelt...
categorie: Videokaarten

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-05-2017 18:21 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Er is een tijd geweest dat je zoiets voor € 310 kon kopen : https://nl.hardware.info/...deon-r9-fury-tri-x-oc-4gb

In dezelfde periode moest je voor een RX480 of 1060 € 280-320 of meer aftikken _O-
The Chosen One schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 12:08:
En Vega blijf ik nog voorzichtig positief over. Me GTX 970 is volgens mij niet helemaal 100 meer en de desbetreffende winkel is RIP... opschieten. :p
Afuture toevallig ?! Mijn RMA bij MSI via Afuture is sinds gisteren eindelijk voorbij dus ik ken die hel :X

Je kan terecht bij Azerty als je de aankoopbon nog hebt (gedownload) : https://nl.hardware.info/...lanten-met-defect-product
Geen ervaring mee, maar schijnt allemaal goed afgehandeld te worden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:10:
[...]

Maar dit is wel heel erge speculatie. :P
Of niet?... ( https://videocardz.com/64731/what-is-amd-vega-cube )
Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/wmcxqjhyf/Capture111.png
Let op hoe de chip aan de binnenkant zit. (Waarschijnlijk hebben ze die cube gewoon voor de grap/show zo gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://hwbox.gr/forum/uploads/monthly_2016_12/Clipboard01.jpg.81bca7fd31573eab0b0909f63a4ee039.jpg
En die zwarte dingen aan de onderkant, als get geen propriétaire aansluiting is, dan lijkt het erg op een SFF-8639 connector (de server variant van SATA Express). Daar kun je PCI-e 3.0 x4 overheen gooien.

In dat geval is het bedoeld voor borden als dit: (ordinair HDD bordje, maar je krijgt er een idee van)
Afbeeldingslocatie: https://regmedia.co.uk/2011/12/07/hp_scsi_express_card.jpg

En dat verklaart de overname van SeaMicro door AMD weer wat meer:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/SeaMicro1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.seamicro.com/sites/default/files/SM_Fail_Figure2-lo.jpg

Overigens vind ik de chip in die cube meer op Zen + Vega11 + HBM lijken...

[ Voor 7% gewijzigd door Toettoetdaan op 24-05-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:10:
Iets anders, WTF is er aan de hand met de levering van de RX580? Echt, dit is gewoon belachelijk aan het worden. Ligt er ergens de productie stil ofzo? Er klopt hier iets gewoon niet. Het is een refresh GPU op een ligt aangepast 14nm proces, met GDDR5 geheugen en normale componenten. Waar zijn de kaarten naar verdwenen nadat ze bij release goed leverbaar waren? Ik begin onderhand te twijfelen of dit alleen door cryptominers komt, of dat er niet wat anders speelt...
categorie: Videokaarten
Het is hier ook een 'ohne liefertermin'-feestje, ja: https://www.mindfactory.d...rch=0&search_query=rx+580 ; in Australie en op newegg US zijn ze ook weg, en/of gestoord geprijsd, alleen in een random winkel in Auckland zie ik redelijke voorraden.

Voorzichtige hypothese: Terreuraanslag door een rancuneus NVidia dat haar 1060-verkopen zag kelderen?

[ Voor 4% gewijzigd door foppe-jan op 24-05-2017 18:05 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Of alle productie gaat nu naar Ryzen en Vega, of er gaat ergens iets gruwelijks mis in de productielijn, cryptominers kopen werkelijk alles, of AMD plant iets dat wij niet aan zien komen. Dadelijk komt er wel een Vega 11 op de positionering van de RX570/580. Het zou heel vreemd zijn, maar hoe de hele Vega verhaal tot dusver gaat, sluit ik niks meer uit...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Lijkt me niet dat de partners dat zouden accepteren, maar 2 maanden sales voor de rx500 serie (sure, redelijk minimale redesign nodig tov rx400). Dus ik hou het voorlopig maar op cryptominers, totdat iemand met andere informatie komt (van de webwinkels?).

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackCurry
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-08 11:22
Kopen die crypto-miners dan echt zoveel GPU's dat ze een hele markt kunnen verzieken?
Overigens is dit natuurlijk niet slecht voor AMD ze verkopen tenminste.

Game PC>>>>FreeNAS (Supermicro X11SSH-F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel mensen weet je die de videokaart voor cryptomining gebruiken, zowel persoonlijk als op Tweakers en andere sites? En hoeveel de videokaart voor gaming?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
-The_Mask- schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:06:
Hoeveel mensen weet je die de videokaart voor cryptomining gebruiken, zowel persoonlijk als op Tweakers en andere sites? En hoeveel de videokaart voor gaming?
Je moet je niet verkijken op georganiseerde criminaliteit, en/of misschien zelfs banken of hedgies die een kans zien om te verdienen aan de door speculatie gestoord opgeblazen prijzen van die cryptomunteenheden. De culturele overlap met reguliere gamers/geeks/nerds/hackers hoeft minimaal te zijn -- geld zorgt daar wel voor. Het is gewoon een verdienmodel.

Even rondkijkend naar de rx560: azerty/maxict/aces heeft het over leveranciervoorraden van 44/280/26 voor de Sapphire Pulse Radeon RX 560 4gb.

[ Voor 12% gewijzigd door foppe-jan op 24-05-2017 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een beetje googlen lijkt op de cryptominers te duiden. Er wordt zelfs gemopperd over slechte beschikbaarheid op cryptomining sites...

Ik hoop dus echt dat Vega prijstechnisch niet geschikt is voor cryptomining. Krijgen we dadelijk weer maandenlang toestanden met leverbaarheid. :/

Verder heb ik allang niet zo naïef meer om te denken dat cryptomining alleen gebeurd door iemand met een basale PC met een paar GPU's erin gehangen, ergens op een zolderkamer. Nee, dit is allang georganiseerd en op grote schaal. Het is perfect voor georganiseerde misdaad om in cryptomining te gaan zitten. Niet alleen is het legaal, kan je de koers enorm manipuleren met afdoende capaciteit, maar je kan er ook moeilijk traceerbaar mee betalen en geld mee witwassen. Gewoon een afgelegen loods, stroom aftappen en volgooien met mining rigs. Genoeg afname van het product, want dark web. Het is ook een facilitering, omdat je zo de geldvoorraad creëert voor andere zaken. Hebben we het nog niet over ransomware wat tegenwoordig ook via cryptocoins gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Een deel van het probleem zal overigens wel zijn dat het compleet onverwacht is, omdat dit normaliter het dode seizoen is. Als ze dan alleen iets meer produceren in anticipatie op enthousiasme ivm Ryzen, dan is het makkelijk om er stevig naast te zitten. (Bedenk dat console sales ook een factor 3-4 variëren afhankelijk v/h kwartaal.)

[ Voor 12% gewijzigd door foppe-jan op 24-05-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Of een Vega nu 700 of 1700 gaat kosten, Voor een miner is het puur een investering en als je de koers van de Bitcoin ziet gaan kopen ze er liever meer dan minder.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:12:
[...]

Je moet je niet verkijken op georganiseerde criminaliteit, en/of misschien zelfs banken of hedgies die een kans zien om te verdienen aan de door speculatie gestoord opgeblazen prijzen van die cryptomunteenheden. De culturele overlap met reguliere gamers/geeks/nerds/hackers hoeft minimaal te zijn -- geld zorgt daar wel voor. Het is gewoon een verdienmodel.

Even rondkijkend naar de rx560: azerty/maxict/aces heeft het over leveranciervoorraden van 44/280/26 voor de Sapphire Pulse Radeon RX 560 4gb.
Alleen is het hier in NL niet heel interessant, vooral met dit weer heb je al snel flinke koeling nodig ook is stroom hier nu niet bijzonder goedkoop. Ook is een RX 580 natuurlijk niets interessanter dan een RX 570 of oude RX 470 en RX 480 natuurlijk. Dus de meest logische verklaring lijkt mij gewoon nieuwe GPU en dus nog wat te korten, dat is altijd vrij normaal voor nieuwe videokaarten. Bij een nieuwe videokaart is de vraag altijd wat weer wat groter en de beschikbaarheid weer wat minder omdat er nog geen voorraad is opgebouwd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
-The_Mask- schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:53:
[...]

Alleen is het hier in NL niet heel interessant, vooral met dit weer heb je al snel flinke koeling nodig ook is stroom hier nu niet bijzonder goedkoop. Ook is een RX 580 natuurlijk niets interessanter dan een RX 570 of oude RX 470 en RX 480 natuurlijk. Dus de meest logische verklaring lijkt mij gewoon nieuwe GPU en dus nog wat te korten, dat is altijd vrij normaal voor nieuwe videokaarten. Bij een nieuwe videokaart is de vraag altijd wat weer wat groter en de beschikbaarheid weer wat minder omdat er nog geen voorraad is opgebouwd.
RX 480's zijn ook bijna niet te krijgen... tenminste, niet voor normale prijzen (als ze te krijgen zijn) of nog (te dure) oude versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet meer nee omdat ze EOL zijn. Waar het omgaat is dat die vorige maand precies hetzelfde boden, een RX580 of 570 is niks interessanter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:25:
Een beetje googlen lijkt op de cryptominers te duiden. Er wordt zelfs gemopperd over slechte beschikbaarheid op cryptomining sites...

Ik hoop dus echt dat Vega prijstechnisch niet geschikt is voor cryptomining. Krijgen we dadelijk weer maandenlang toestanden met leverbaarheid. :/

Verder heb ik allang niet zo naïef meer om te denken dat cryptomining alleen gebeurd door iemand met een basale PC met een paar GPU's erin gehangen, ergens op een zolderkamer. Nee, dit is allang georganiseerd en op grote schaal. Het is perfect voor georganiseerde misdaad om in cryptomining te gaan zitten. Niet alleen is het legaal, kan je de koers enorm manipuleren met afdoende capaciteit, maar je kan er ook moeilijk traceerbaar mee betalen en geld mee witwassen. Gewoon een afgelegen loods, stroom aftappen en volgooien met mining rigs. Genoeg afname van het product, want dark web. Het is ook een facilitering, omdat je zo de geldvoorraad creëert voor andere zaken. Hebben we het nog niet over ransomware wat tegenwoordig ook via cryptocoins gaat...
Tja, vraag en aanbod, heb je het meer nodig dan de miners, dan bied je maar meer.
Op zich gun ik AMD wel een beetje monopolie in dit klein stukje markt. En om gelijk te gooien met vooroordelen als witwassen, afgelegen loods, stroom aftappen en dark web getuigt meer van ignorantie dan van interesse voor het idee van iemand die van digitale technologie houdt (een Tweaker in mijn Nederlandse opzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50

The Chosen One

Zie signature!

Waardoor het komt is mij persoonlijk een 2e, wanneer Vega straks niet genoeg voorraad voor "de gewone mens" zit je straks nog maanden lang met hoge prijzen en is er ook geen voordeel met Nvid.
Ja, verkopen zijn goed voor AMD maar door zoiets kan ik dan wel een Nvid kaart gaan kopen, en een g-sync monitor en volgende nvid kaart weer.
nero355 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:22:
Afuture toevallig ?! Mijn RMA bij MSI via Afuture is sinds gisteren eindelijk voorbij dus ik ken die hel :X

Je kan terecht bij Azerty als je de aankoopbon nog hebt (gedownload) : https://nl.hardware.info/...lanten-met-defect-product
Geen ervaring mee, maar schijnt allemaal goed afgehandeld te worden :)
Yourpcstore, toen gekocht voor €333,- op release pretty much wat een mooie prijs was. website foetsie, facebook laatste 2015.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

The Chosen One schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:11:
Waardoor het komt is mij persoonlijk een 2e, wanneer Vega straks niet genoeg voorraad voor "de gewone mens" zit je straks nog maanden lang met hoge prijzen en is er ook geen voordeel met Nvid.
.

[...]
Yourpcstore, toen gekocht voor €333,- op release pretty much wat een mooie prijs was. website foetsie, facebook laatste 2015.
Ongetwijfeld dat je straks net na de release prijzen van 700-900 voor Vega voorbij zal zien komen. Ongetwijfeld dat ik het geduld niet op kan brengen en 1800 afreken bij Alternate en report happy dat Vega CF toch echt 10% sneller is dan 2 (maxwell)Titans op 5K in dx11 :D

Wat is het straks toch weer heerlijk met tech te spelen, kijken naar verschillende games, de min. fps hit, de perf. in verschillende engines, het IQ (de radeons hebben toch wat meer contrast)en vergelijken met de Titans, appart eigenlijk dat ik daar zoveel endorfine van krijg :P Videkaarten zijn religie en dope voor mij, Voordoo2 SLI met TNT1, TNT2, MatroxG400max, Savage 2000 met metal en S3 in UT, etc. :9~ O+ O+

[ Voor 20% gewijzigd door edward2 op 25-05-2017 01:40 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uubee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05-2017
Zag tot mijn schrik dat de levertijd van mijn RX580 meer dan 10 dagen is. Omdat hij deel uit maakt van mijn hele PC en de rest van de componenten compleet is, begint het te kriebelen. Wat denken jullie, order van de kaart cancelen en toch een GTX 1060 of nog een paar dagen wachten. De NVidia's zijn vanuit voorraad leverbaar tenminste.

ASUS ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING TOP
€ 329,96 (€ 272,69 excl. 21% BTW)
10+ werkdagen
Raalte 0 stuk(s) voorradig
Leverancier niet voorradig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

https://nl.hardware.info/...adeon-rx-580-strix-oc-8gb

Kan je niet ergens anders shoppen?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen079 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Vega 10 gaat het opnemen tegen de volta. Vreemd want volta komt pas 2018. In begin 2018 komt Vega 20 op 7nm die zal een stuk boven de (titan) Volta komen.
Het heeft er alle schijn van dat Vega10 het opneemt tegen Pascal. Het zou echter prima kunnen en zelfs voor de hand liggen dat AMD later met een Vega-kaart komt die wel de strijd aankan met Volta, mogelijk vooral door de diesize groter te maken en een ietwat verbeterd productieproces te laten gebruiken. Is het inmiddels duidelijk of dat er spectaculaire verbeteringen van de architectuur zijn voor Volta t.o.v. Pascal/Maxwell?
7 nm. voor eind 2018 is mogelijk maar onwaarschijnlijk tenzij bij ASML de planning is veranderd.
uubee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:44:
Zag tot mijn schrik dat de levertijd van mijn RX580 meer dan 10 dagen is. Omdat hij deel uit maakt van mijn hele PC en de rest van de componenten compleet is, begint het te kriebelen. Wat denken jullie, order van de kaart cancelen en toch een GTX 1060 of nog een paar dagen wachten. De NVidia's zijn vanuit voorraad leverbaar tenminste.

10+ werkdagen
Wachten of elders bestellen. FreeSync is dat waard. Nu heb jij blijkbaar geen FreeSync-monitor maar weet jij zeker dat jij geen nieuwe monitor koopt zolang jij die kaart gebruikt?
edward2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:30:
[...]

Ongetwijfeld dat je straks net na de release prijzen van 700-900 voor Vega voorbij zal zien komen.
Als klanten ze niet kopen dan gaat de marge snel genoeg omlaag. Een probleem is dat de waarde vermindert naarmate je de kaart later koopt omdat je minder lang met de kaart zal doen alvorens je de kaart vervangt. De volle watercooled Vega lijkt mij trouwens niet zo interessant, de volle op air daarentegen zou weleens zeer interessant kunnen zijn. $500 voor de referentiekaart, 550-560 euro (0.9*1.2*500 + wat extra aangezien Nederlandse winkeltjes altijd duurder zijn voor hardware dan de goedkoopste betrouwbare electronicawinkels in de USA) bij Nederlandse retailwinkeltjes?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 02:36 . Reden: Ik zou het zelf verwijderen als dat zou mogen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uubee
399 bij MyCom vind ik te gortig,
En Coolblue doe ik uit principe geen zaken mee.

Daarnaast doe ik aan one stop shopping.

Maar ik zie het nog wel een paar dagen aan want mijn monitor verkopen en een nieuwe aanschaffen is ook weer zonde.

Modbreak:Voor aankoopadvies hebben we een ander subforum. Hier gaan we lekker verder met nieuws.

[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 25-05-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
uubee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 01:44:

10+ werkdagen
Je kan kijken naar de Nitro+ op Azerty die staat voor 280 op backorder, was 271 een paar dagen geleden. Vraag na welke als eerst wordt verwacht binnen te komen. Mijn 580 XTR backorder staat op binnenkomst eind/begin volgende week.

Het is sinds R9 290 elke keer de zelfde gezeik met beschikbaarheid van AMD GPU's.

[ Voor 4% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 25-05-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD moet gewoon eens meer kaarten laten maken in het vroege stadium! Als ze toch steeds weer zo gemakkelijk worden verkocht...
Het kan best dat het niet mogelijk is voor AMD om meer kaarten te laten maken in dat stadium maar dat ze daar dan maar eens helder over communiceren, noem de getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus je zegt dat ze hun producten maanden later op de markt moeten brengen om zo voldoende voorraad op te kunnen bouwen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 17:20
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:40:
[...]
Het is sinds R9 290 elke keer de zelfde gezeik met beschikbaarheid van AMD GPU's.
HD5870 en deels de HD4870, HD6970 en HD7970 waren niet anders, terecht overigens...

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 25-05-2017 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:32:
AMD moet gewoon eens meer kaarten laten maken in het vroege stadium! Als ze toch steeds weer zo gemakkelijk worden verkocht...
Het kan best dat het niet mogelijk is voor AMD om meer kaarten te laten maken in dat stadium maar dat ze daar dan maar eens helder over communiceren, noem de getallen.
Dat was het probleem hier niet. Bij release was alles leverbaar. Toen schoten de cryptomining prijzen omhoog en werd elke RX GPU op de planeet opgekocht. O-)

Hier kan je niet op anticiperen, omdat de markt niet duidelijk is, of voorspelbaar.
AMD heeft bij Ryzen wel goed geanticipeerd, en daar zijn geen problemen met levering. De moederbordjes zijn er nu ook gewoon, en hopelijk komende maand worden ze eindelijk stabiel met RAM. Een CPU op de markt brengen is ook makkelijker. Minder onderdelen en afhankelijkheden van andere fabrikanten of software, grotere marges per unit.

Ondertussen blijf ik verscheurd qua Vega. Ik vermoed ergens dat ze sneller zullen zijn dan we denken, en dat Nvidia helemaal niet zo'n geweldige counter gaat hebben met Volta. Ik zie Nvidia, Maxwell gewoon nog een keertje recyclen met wat kleine tweaks, presto, hier is Volta. Nu graag €500+ voor een GTX1170 die presteert als een GTX1080Ti. Mensen willen het betalen, en anders is het gewoon niet meer interessant voor Nvidia als ze voor een vergelijkbaar stukje silicon een paar duizend kunnen vragen.

Voor AMD is dit niet anders, en het opsplitsen van het AMD segment in drie categorieën geeft het ook aan. RX Vega, de gaming GPU lijkt achteraan te staan, eigenlijk wat we nog hebben liggen verkopen we zo. Het lijkt ook nog maanden te kunnen gaan duren voordat je uberhaupt een RX Vega kan kopen, zeker als AMD nu begint met de volle GPU en dan downscaled. Komt AMD nu met Vega 10 voor zakelijk, en Vega 11 voor gaming, dan zal het juli worden. Dan moeten we ook nog hopen dat de cryptominers niet meteen alles opkopen, en dat er niet alsnog een HBM2 bottleneck ontstaat. Ik zie AMD ook liever een paar duizend per GPU vangen dan ze op de consumentenmarkt dumpen. Als HBM2 een probleem gaat zijn, dan kunnen wij het wel vergeten qua beschikbaarheid...

Je ziet het ook een beetje bij Ryzen. Het lijken meer een extreem schaalbare server CPU's te zijn, waar AMD nu eerst volume pakt, en met Naples voor de echte winsten gaat. Ryzen 3 moet dan maar even wachten. Qua ondersteuning zou het mij ook niks verbazen dat Naples dus wel vanaf dag een werkt, en dat AM4 achtergesteld is en nu langzaam de fixes uitrollen. We zijn als normale consument gewoon niet meer de belangrijkste markt. Qua volume misschien, maar niet qua groei en marges.
Paprika schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:45:
[...]

HD5870, HD6970 en HD7970 waren niet anders, terecht overigens...
Alle drie ook geweldige producten. De 6970 misschien wat minder, maar die andere twee waren winnaars. En totaal niet leverbaar want de eerste had productieproblemen met 40nm en de laatste was miners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:59
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:55:
[...]

Je ziet het ook een beetje bij Ryzen. Het lijken meer een extreem schaalbare server CPU's te zijn, waar AMD nu eerst volume pakt, en met Naples voor de echte winsten gaat. Ryzen 3 moet dan maar even wachten. Qua ondersteuning zou het mij ook niks verbazen dat Naples dus wel vanaf dag een werkt, en dat AM4 achtergesteld is en nu langzaam de fixes uitrollen. We zijn als normale consument gewoon niet meer de belangrijkste markt. Qua volume misschien, maar niet qua groei en marges.
Ben alleen dan wel benieuwd waar ze dit volume nu aan het pakken zijn. Losse onderdelen verkoop is leuk, maar de echte volumes zitten bij de OEMs. Ik zie bijv. nog steeds geen HP / Dell systemen die wij zouden kunnen leveren aan (volume) klanten. Alle zomer en najaar vervangingsprojecten die al geplanned zijn allemaal Intel based...

Hetzelfde voor de server / datacenter kant, alle projecten die nu in de platform design fase zitten of al verder gevorderd zijn zijn allemaal Intel, en dat zijn projecten van nu tot het einde van het jaar. En zolang HP / Dell geen specs e.d. kunnen / mogen / willen los laten van AMD based servers zal dit ook nog wel even zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dennism schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:08:
[...]

Ben alleen dan wel benieuwd waar ze dit volume nu aan het pakken zijn. Losse onderdelen verkoop is leuk, maar de echte volumes zitten bij de OEMs. Ik zie bijv. nog steeds geen HP / Dell systemen die wij zouden kunnen leveren aan (volume) klanten. Alle zomer en najaar vervangingsprojecten die al geplanned zijn allemaal Intel based...

Hetzelfde voor de server / datacenter kant, alle projecten die nu in de platform design fase zitten of al verder gevorderd zijn zijn allemaal Intel, en dat zijn projecten van nu tot het einde van het jaar. En zolang HP / Dell geen specs e.d. kunnen / mogen / willen los laten van AMD based servers zal dit ook nog wel even zo blijven.
er zijn nu al een paar systemen (medion, acer?) te vinden bij MM met Ryzen CPUs; samenwerking met 'de 5 grote' OEMs werd aangekondigd door Su, ik geloof voor laat q2/q3 (ik neem aan afh. van biosupdates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:34:
Dus je zegt dat ze hun producten maanden later op de markt moeten brengen om zo voldoende voorraad op te kunnen bouwen?
Misschien wel als je zodoende voorkomt dat de prijs omhoog schiet. Of direct bij de start meer laten leveren binnen de mogelijkheden van het bedrijf wat de opdracht krijgt (TSMC/GF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Ook al komt komt Nvidia met Paxwell Version 3. En AMD heeft de betere kaart. Zal Nvidia bijna niets aan marketshare inleveren. Dat is het probleem en zal ook heel lang zo blijven totdat AMD stopt met GPU's maken. En dat vind ik het meest erge van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:02:
Ook al komt komt Nvidia met Paxwell Version 3. En AMD heeft de betere kaart. Zal Nvidia bijna niets aan marketshare inleveren. Dat is het probleem en zal ook heel lang zo blijven totdat AMD stopt met GPU's maken. En dat vind ik het meest erge van het verhaal.
Dat valt wel mee hoor. De RX470/480 hebben toch wat marktaandeel teruggewonnen. Ga je terug naar de hoogtijdagen van AMD, 48xx tot en met 79xx, dan was het niet slecht qua marktaandeel. Daarna liep het langzaam terug omdat er maar niks kwam na de R9. Het storte in toen AMD niks had tegen de GTX9xx en GTX10xx. Het zal geen meerderheid worden qua marktaandeel, maar dat hoeft uiteindelijk niet. Terug naar de 40% is afdoende.

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/Nvidia-AMD.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/10613/jpr_q2_2016_amd_vs_nvda_SHARE.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:02:
Underdog huiltjes... Als de Pascal reeks van AMD was geweest, en Vega zou de toekomstige reeks van Nvidia zijn en de tijdslijnen waren gelijk had AMD gewoon veel kaarten verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kunnen ze niet een regel opstellen van max 2 580 gpu's per klant :p net zoals je bij de supermarkt maar 10 kratten bier per keer mag halen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:07:
kunnen ze niet een regel opstellen van max 2 580 gpu's per klant :p net zoals je bij de supermarkt maar 10 kratten bier per keer mag halen. :p
Dat kan, al zou 1 per klant dan logischer zijn, in ieder geval voor het eerste half jaar, maar dan betalen die miners andere mensen om die kaart voor hen te kopen. Asociaal volk, ik vind het prima als ze zo'n kaart kopen maar houd er rekening mee dat andere mensen ook zo'n kaart willen kopen en wacht een paar maanden voordat je weer een nieuwe kaart koopt voor cryptomining.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2017 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GPU limieten op laten leggen door winkels die leven van volume is echt niet de oplossing. Eem veel betere oplossing zou zijn als AMD eens in zou spelen op de cryptomarkt en een speciale versie gaat produceren, als dit rendabel voor ze is. Geen video outputs, stock koeler en wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:29:
GPU limieten op laten leggen door winkels die leven van volume is echt niet de oplossing. Eem veel betere oplossing zou zijn als AMD eens in zou spelen op de cryptomarkt en een speciale versie gaat produceren, als dit rendabel voor ze is. Geen video outputs, stock koeler en wat goedkoper.
ja maar als het lastig is de vraag van cryptominer proberen in te schatten en de gewone consumenten versie hetzelfde doet dan is dat ook niet echt rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:36:
[...]

ja maar als het lastig is de vraag van cryptominer proberen in te schatten en de gewone consumenten versie hetzelfde doet dan is dat ook niet echt rendabel.
Perfect is het niet, maar stel dat AMD een voorraad opbouwt en deze desnoods even in inventaris houdt. Want nu krijg je nee verkopen, dat is ook niet gunstig voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:39:
[...]

Perfect is het niet, maar stel dat AMD een voorraad opbouwt en deze desnoods even in inventaris houdt. Want nu krijg je nee verkopen, dat is ook niet gunstig voor AMD.
mee eens inderdaad.
Zou een thirdparty hier niet op in kunnen springen ? of kunnen die niet zoiets maken..

We hebben gekkere dingen gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uubee
Wat ik niet snap is dat ze nooit voorraad hebben in de periodes die rr toe doen zoals rond vakantiegeld, bonussen en dergelijke. Ik heb nu een systeem zonder ssd (die heb ik liggen) bij Azerty besteld, 1400 aan parts. Azerty moet alles 2-3 weken op voorraad houden omdat ik alles in 1 keer wil hebben. Duur grapje voor ze, kosten zonder inkomsten want ik haal af en betaal contant. Dit is natuurlijk niet haalbaar als iedereen dat doet. En dan spreek ik nog niet eens over de corsair AM4 mount kit voor mijn bestelde hydro H100i V2.

Ik kan me dus voorstellen dat winkels gewoon geen zin hebben in AMD verkopen door dit soort zaken.

AMD is commercieel dus best oninteressant voor leveranciers. Zeker wanneer ze klanten hebben zoals ik, want als ik de indruk heb dat er maar iets mis is gaat de 1400 euro aan spul gewoon terug. Geopende dozen/refurbished = 2ehands.

Overigens is een Nitro+ LE interessant wanneer het een 1,4GHz editie is met RGB led. Probleem is dat ik de ASUS wil omdat ie bij de rest van componenten past in mijn corsair crystal kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 16:58

superwashandje

grofheid alom

huh? omdat jij aparte eisen en ideeen hebt is AMD commercieel oninteressant?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uubee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:59:
Wat ik niet snap is dat ze nooit voorraad hebben in de periodes die rr toe doen zoals rond vakantiegeld, bonussen en dergelijke. Ik heb nu een systeem zonder ssd (die heb ik liggen) bij Azerty besteld, 1400 aan parts. Azerty moet alles 2-3 weken op voorraad houden omdat ik alles in 1 keer wil hebben. Duur grapje voor ze, kosten zonder inkomsten want ik haal af en betaal contant. Dit is natuurlijk niet haalbaar als iedereen dat doet. En dan spreek ik nog niet eens over de corsair AM4 mount kit voor mijn bestelde hydro H100i V2.

Ik kan me dus voorstellen dat winkels gewoon geen zin hebben in AMD verkopen door dit soort zaken.

AMD is commercieel dus best oninteressant voor leveranciers. Zeker wanneer ze klanten hebben zoals ik, want als ik de indruk heb dat er maar iets mis is gaat de 1400 euro aan spul gewoon terug. Geopende dozen/refurbished = 2ehands.

Overigens is een Nitro+ LE interessant wanneer het een 1,4GHz editie is met RGB led. Probleem is dat ik de ASUS wil omdat ie bij de rest van componenten past in mijn corsair crystal kast.
commerciaal oninteressant ? terwijl de miners ze per pallet opkopen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uubee
superwashandje schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:01:
huh? omdat jij aparte eisen en ideeen hebt is AMD commercieel oninteressant?
Goed lezen. Door de slechte levering worden leveranciers gedwongen hogere voorraden aan te houden. Want een PC uitleveren zonder grafische kaart kan niet. En na het AFuture debacle wil niemand vooruit betalen voor een hoop geld. AMD verkopen jaagt een bedrijf dus op extra kosten.

Stel je bestelt een pc voor 2000 met een AMD kaart. Alles behalve de AMD kaart wordt geleverd en de AMD kaart pas na 12 dagan. Ben je voor de rest al de 7 dagen retour voorbij voordat je uberhaubt kan testen. Niet iedereen heeft een kaart op voorraad thuis.

Alternatief is alles 12-24 dagen op voorraad laten staan zonder voorfinanciering. Dat kost een hoop geld. Ik neem geen risico met vooruit betalen van dat soort bedragen.

Dus levertijden van AMD zijn een pain in the ass....

Overigens zag dat voorraad bij toeleverancier opeens van 0 naar 25 is. En de prijs van Azerty opeens van

Product: ASUS ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING TOP - Grafische kaart
Stukprijs: € 329,96

Nu: € 410,00 is.

Blij dat ik hem nog voor 329 heb :-)

[ Voor 11% gewijzigd door uubee op 25-05-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uubee
Dennism schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:08:
[...]

Ook zo iets. Bij ons moet de bestelling voor datacenter er voor eind Juli uit (31mio ex storage) dus AMD heeft de boot voor komende 3 jaar gemist (komende 2 jaar nog eens 20mio per jaar, helaas voor AMD zelfde als wat dit jaar besteld wordt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
De hoeveelheid verkopen van platformen aan mensen die en geen GPU hebben liggen en geen IGPU is erg laag. Daarnaast iets met creditcard enz...

Gezien je erg graag klaagt vraag ik me af of er überhaupt winkels zijn die je als klant zouden missen. Je laatste berichten zitten allemaal vol klachten, van winkels tot producten tot levertijden tot het feit dat je wel zelf koop op afstand profijt wil hebben, maar tegelijkertijd gaat zeuren als je een product ervan verdenkt geretourneerd te zijn :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik dacht dat dit in de tijd van de R9 290-series launch wel werd gehanteerd, maar er was toen ook een Battlefield 4 key actie bezig die daar mogelijk voor zorgde.

Sowieso is het een luxeprobleem, AMD verkoopt nog steeds al zijn kaarten met gemak, leveranciers geraken er ook vanaf dus iedereen blij. AMD maar een klein aandeel in Steam Survey ? Ja waarschijnlijk maar de meesten zijn daar niet van onder de indruk vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik was wat aan het lezen over HIP / HCC.

https://streamhpc.com/blo...software-to-amd-hardware/

Het zou tof zijn als hierdoor wat meer software tools ook beschikbaar worden op AMD gpu's. Bij bijv Iray gaat dat natuurlijk nooit gebeuren maar wat minder cuda dominantie lijkt me zinvol.

Wat ik eerder niet begreep is dat dit dus helemaal buiten OpenCL omgaat.

en begrijp ik dus dat je CUDA relatief makkelijk in HIP kunt omzetten, maar dat dat dus iets is wat developers moeten doen en het niet een soort van real time ding is op jouw workstation?

Iemand hier meer kennis over? Kan dit snel effect hebben voor bijv mij als "content creator"?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Phuncz schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Ik dacht dat dit in de tijd van de R9 290-series launch wel werd gehanteerd, maar er was toen ook een Battlefield 4 key actie bezig die daar mogelijk voor zorgde.

Sowieso is het een luxeprobleem, AMD verkoopt nog steeds al zijn kaarten met gemak, leveranciers geraken er ook vanaf dus iedereen blij. AMD maar een klein aandeel in Steam Survey ? Ja waarschijnlijk maar de meesten zijn daar niet van onder de indruk vermoed ik.
Maar voor AMD is dit ook zuur. Als je terug moet komen van de afgelopen, rampzalige jaren, en je hebt een product waar duidelijk interesse in is, en dan moet er nee verkocht worden. Dat is pijnlijk. Zeker omdat ze meer marge draaien op silicon dan een paar jaar geleden.
maratropa schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 19:16:
Ik was wat aan het lezen over HIP / HCC.

https://streamhpc.com/blo...software-to-amd-hardware/

Het zou tof zijn als hierdoor wat meer software tools ook beschikbaar worden op AMD gpu's. Bij bijv Iray gaat dat natuurlijk nooit gebeuren maar wat minder cuda dominantie lijkt me zinvol.

Wat ik eerder niet begreep is dat dit dus helemaal buiten OpenCL omgaat.

en begrijp ik dus dat je CUDA relatief makkelijk in HIP kunt omzetten, maar dat dat dus iets is wat developers moeten doen en het niet een soort van real time ding is op jouw workstation?

Iemand hier meer kennis over? Kan dit snel effect hebben voor bijv mij als "content creator"?
Oh dit is dus hoe AMD de Cuda markt op wil breken. Best wel slim eigenlijk om het op deze manier te doen. Gewoon een conversie softwarepakket aanbieden bij de overstap naar AMD. :Y

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-05-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
CUDA is straks verleden tijd.
Kijk, voor CUDA betaald men (licenties) en de hardware is ook nog eens heel erg duur.
Nu komt AMD met Vega en met een open source software pakket. Dat soort bedrijven staan te springen op open source software.

-erg goede gpu (Vega)
-open source software
-hardware is goedkoper
-CPU's (Epyc)

Nvidia moet is leren om alles open source te maken, ook op gaming gebied.

[ Voor 11% gewijzigd door Enchantress op 25-05-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Betwijfel het. Ik zie AMD de GV100 in ieder geval niet matchen en daar is vraag naar. Ook zullen er genoeg bedrijven zijn die weigeren naar een ander software ecosysteem over te stappen, tenzij je het wel heel makkelijk voor ze maakt, nog makkelijker dan wat AMD nu wil bieden. Maar dit hoort in het Nvidia topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:28:
Maar dit hoort in het Nvidia topic.
Je begon er zelf over! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Het probleem is en blijft dat (goede) ontwikkelaars veel duurder zijn dan de hardware... Zo hoog zal men dus ook weer niet springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
een nieuwe rx580 nitro 4gb voor 215 euro... doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
bluebear schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:00:
Gegeven de huidige schaarsteprijzen niet verkeerd. Als de rx570 wat verder in prijs zou dalen zou ik het niet doen, meerwaarde is niet enorm.

https://www.mindfactory.d...rch=0&search_query=rx+570
^ amai, alle rx570s met verwachte leverdatum 23 juni, of 'onbekend'. Enige uitzondering zal leverbaar zijn op 2 juni.

[ Voor 25% gewijzigd door foppe-jan op 26-05-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Gisteren nog snel een ASUS DUAL-RX580-O8G besteld bij Alternate (voor 299 en dus ca. 20-30 euro duurder dan degene die ik eerst wilde) maar hij was tenminste op voorraad. Vandaag wilde ik toch wat meer hardware hebben maar nu is die Asus RX 580 daar ook niet meer beschikbaar en is de levertermijn onbekend.

Een RX 570 of een 4G RX 580 waren voor mij geen optie (wilde meer op save en dus voor de 8GB gaan) ik ga hem nl. ook voor VR gebruiken. ;)

Miners betalen makkelijk(er) het beetje meer en daar zijn de gamers deels de dupe van (als er al kaarten te koop zijn) maar of dat (nog) debet is aan de slechte beschikbaarheid geen idee... maar er zijn er wel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
http://www.amd.com/en-us/...-highlight-2017may25.aspx

Senior Vice President and General Manager, Computing and Graphics Business Group > Senior Vice President and Chief Architect, Radeon Technologies Group

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 26-05-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
NINjak schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:04:
Gisteren nog snel een ASUS DUAL-RX580-O8G besteld bij Alternate (voor 299 en dus ca. 20-30 euro duurder dan degene die ik eerst wilde) maar hij was tenminste op voorraad. Vandaag wilde ik toch wat meer hardware hebben maar nu is die Asus RX 580 daar ook niet meer beschikbaar en is de levertermijn onbekend.
Laat weten of het je bevalt! Zit er ook naar te kijken aangezien het momenteel de enige enigszins leverbare RX 580 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Paprika schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:18:
http://www.amd.com/en-us/...-highlight-2017may25.aspx

Senior Vice President and General Manager, Computing and Graphics Business Group > Senior Vice President and Chief Architect, Radeon Technologies Group
No RAJA no VEGA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Geen Vega en er breken rellen uit. Het is ook al aangekondigd dat we dinsdag laat wat gaan horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 22:56
Laatste kans voor AMD voor concrete release info is voor mij Computex. Anders draait er straks echt een Nvidia kaart in mijn rig. Dan maar geen AMD hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:34:
Laatste kans voor AMD voor concrete release info is voor mij Computex. Anders draait er straks echt een Nvidia kaart in mijn rig. Dan maar geen AMD hoor.
Ik heb hetzelfde. Nu wil ik wat horen, of ik koop een RX580, als ze dan nog überhaupt te krijgen zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Maar hun marketing wordt steeds beter :F :
YouTube: Ryzen 7 Seconds Sweepstakes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Lord_Dain schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:34:
Ik zou dan zowiezo nog verder even op de E3 wachten dat is maar 2 weken verder, daarna is er een lange periode van stilte in hardware/software land. (pas weer Gamescom half Augustus maar daar komen meestal niet zoveel revelaties aan bod)

Op E3 wil AMD nl ook nog wel eens wat nieuws melden.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

uubee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 04:38:
399 bij MyCom vind ik te gortig
uubee schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:08:
Product: ASUS ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING TOP - Grafische kaart
Stukprijs: € 329,96

Nu: € 410,00 is.

Blij dat ik hem nog voor 329 heb :-)
Die prijzen! _O- :')

En die mooie Fury kaarten maar in voorraad blijven bij de winkels... :'(
bluebear schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:00:
Kijk, dat is een beetje realistisch voor zo'n kaart! Nou nog voor € 10 meer de 8GB versie en we zijn er :)

/kan het niet laten modus

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
nero355 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 02:10:
[...]

[...]

Die prijzen! _O- :')

En die mooie Fury kaarten maar in voorraad blijven bij de winkels... :'(

[...]

Kijk, dat is een beetje realistisch voor zo'n kaart! Nou nog voor € 10 meer de 8GB versie en we zijn er :)

/kan het niet laten modus
Kan de 4gb hier in NZ krijgen voor dat geld (345NZ dollar) de rest is veelsteduur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Nog geen één Vega leak, wat zijn dit voor pré GPU-tijden...AMD doet ook erg weinig moeite om iets over de perf. te laten doorschemeren. Nou komen konijnen soms ook uit een hoge hoed, maar het moet niet veel langer meer duren. Als de 30/31 ste ook niet verder gaat dan propaganda materiaal, dan vrees ik dat RX Vega nog (te) ver weg is....

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zit je wel met een lagere tweedehands verkoopwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

edward2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 01:08:
Nog geen één Vega leak, wat zijn dit voor pré GPU-tijden...AMD doet ook erg weinig moeite om iets over de perf. te laten doorschemeren. Nou komen konijnen soms ook uit een hoge hoed, maar het moet niet veel langer meer duren. Als de 30/31 ste ook niet verder gaat dan propaganda materiaal, dan vrees ik dat RX Vega nog (te) ver weg is....
Het is inderdaad zeer stil. Ik hoop dat dat stiekem de strategie is: niet te zeer hypen (nu dan toch }:O ), zodat er toch impressive performance voor een goede prijs aangeboden kan worden. Misschien zijn de review kits pas onderweg de dag rond de aankondiging, zo leek het ook voor Ryzen te zijn. Het helpt ook al als je niet naar élke website een kit stuurt maar serieus checkt wie tot nu toe eerlijk is geweest met de termen in de NDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja die kaarten bestaan al alleen kosten ze het 3 dubbele, vermits je voor de service* betaald. FirePro S-serie (http://www.amd.com/en-us/products/graphics/server/s7150-x2#)

*
Enterprise-grade warranty and support
AMD FirePro cards are designed, built and rigorously tested by AMD
Planned minimum three-year product life cycles
Three-year limited product repair/replacement warranty2
Toll-free phone and email access to technical support team

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Phuncz schreef op zondag 28 mei 2017 @ 07:21:
[...]

Het helpt ook al als je niet naar élke website een kit stuurt maar serieus checkt wie tot nu toe eerlijk is geweest met de termen in de NDA.
Dat zou nog een optie zijn, maar in het verleden is er eigenlijk altijd wel ergens iets gelekt naarmate (meer)samples naar de AIB's/reviewers werden verscheept. Maar goed, we wachten (ongeduldig) af :D

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxnl
Vega heeft zo veel factoren die bepalend en doorslaggevend kunnen zijn voor het succes.

Het ding puur en alleen afzetten tegen de GTX1080 of GTX1080Ti is niet AMD zijn doel denk ik. De Vega FE en de HBC mogelijkheden laten dit hopelijk goed zien. Dit is tevens het enige vlak waarop AMD al iets heeft laten zien van Vega. Voor de professionele (server) markt voorzie ik Vega eerder succesvol zijn dan de consumenten (game) markt. Wat dat betreft acht ik Vega commercieel nu al succesvoller dan Fiji.

Die game demo's op 4k met ~60 fps zijn leuk, maar er mist veel te veel informatie. Hierbij is het moeilijk om te zeggen of de resultaten representatief zullen zijn voor Vega RX. Immers zullen deze resultaten behaald zijn met niet volwassen drivers, waarbij anderzijds AMD wellicht juist die titels heeft gekozen die al relatief goed werken op Vega.

Het enige negatieve tot nu toe lijkt mij de keuzen voor HBM 2.0 door de daarmee gemoeide hogere kosten en potentiële te korten om alle Vega chips te kunnen voorzien. Belangrijk hierbij is de de voordelen van HBM 2.0 niet te vergeten. Is anders net als arbeid zonder loon, natuurlijk is niemand daarover te spreken ;) HBM 2.0 kan flinke prestatie per watt verbetering met zich meebrengen. Nog even los van de verbeteringen die Vega op dit vlak op architecturaal niveau wellicht heeft weten te bewerkstelligen.

De grote van de chip daarentegen, nog los van de interposer verraden al veel van wat je hopelijk mag verwachten. De grote is om en nabij 475mm2, let wel dit is alleen de GPU die size, niet de onderliggende interposer en HBM geheugen, ergo; de package size.
Afbeeldingslocatie: https://techreport.com/r.x/amdvegapreview/vegachip.jpg
Hij is daarmee aanzienlijk groter dan de GP104 (GTX1080) met 314mm2 en ongeveer even groot als de GP102 (GTX1080Ti) met 471mm2.

Prijs technisch kan AMD heel goed zitten qua grote en dus produceerbaarheid van de chip. HBM geheugen hierin helpt niet, maar op het vlak van PCB en koeling kan het door het HBM geheugen iets goedkoper. Daarnaast lijkt mij dat nVidia leuke marges aan het pakken is op het moment, zelfs met hun GP106 kaarten. Genoeg ruimte voor AMD om ook marges te pakken als ze niet flink door hun knieën moeten om hem überhaupt te verkopen.

Dat het zo lang stil is en blijft lijkt mij alleen maar een goed tekenen. AMD wil nVidia geen counter offensief laten opzetten door vroegtijdig de prestaties te laten "lekken". Of denkt iemand dat AMD er goed aan zou doen nVidia te laten weten dat die GTX1080Ti straks voor >800 euro niet meer te verkopen is? Ervan uitgaande dat Vega de GTX1080Ti kan matchen qua performance voor 100 a 200 euro minder :o Ja ik geloof ook dat de Efteling echt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de GPU die size is even groot als de 1080ti. is dat een geschatte grote of is dat gewoon info die van AMD zelf komt ?

Volta wordt denk ik gewoon een grotere chip met wat DX12 optimalisaties, dus denk aan 550+ mm2 om gewoon weer prestatie verbeteringen te krijgen door extra CUDA core toe te voegen.

Schijnbaar is Vega (GCN NCU) niet meer gelimiteerd aan max 64 cu in 4 blokken dus hoe groot is de kans dat er later nog een grotere versie van Vega komt "ala TI" om Volta bij te benen ? (mochten de prestaties nu rond 1080ti niveau liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:03:
Schijnbaar is Vega (GCN NCU) niet meer gelimiteerd aan max 64 cu in 4 blokken dus hoe groot is de kans dat er later nog een grotere versie van Vega komt "ala TI" om Volta bij te benen ? (mochten de prestaties nu rond 1080ti niveau liggen)
Als ik het goed begrijp niet zo groot -- er is zoals je op dat plaatje ziet niet zoveel ruimte over voor 'meer' die, omdat het hbm2 in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
foppe-jan schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:46:
[...]

Als ik het goed begrijp niet zo groot -- er is zoals je op dat plaatje ziet niet zoveel ruimte over voor 'meer' die, omdat het hbm2 in de weg zit.
Dat HBM2 zit niet in de weg. Die interposer heeft dat formaat omdat die niet groter hoeft te zijn. AMD kan gerust een grotere chip op een grotere interposer zetten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:11
foppe-jan schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:46:
[...]

De GV100 chip die nvidia gaat maken is nog 60% groter en heeft 4 stacks HBM, een grotere interposer kan prima.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus mischien toch nog een Vega XT met 6144 cores q1 2018 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dus de GPU die size is even groot als de 1080ti. is dat een geschatte grote of is dat gewoon info die van AMD zelf komt ?
Geschatte grootte gebaseerd op de oppervlakte van één HBM stack. Om en nabij die grote zal het dus zijn. Ga er sowieso maar vanuit dat die groter is dan de GP102 van nVidia.

Ik vind Vega 10 relatief groot. Fiji was 596mm2 met een 4096 bits brede geheugenbus. Als extra referentie: Hawaï en Tonga zijn respectievelijk 438mm2 en 366mm2. Met de 232mm2 grote Polaris 10/20 weten ze de Hawaï chip te evenaren met een veel lager verbruik.

Gebaseerd op een grote van 475mm2 is te schatten dat een Vega 10 om en nabij 12 miljard transistoren heeft terwijl een Fiji chip 8,9 miljard transistoren heeft.

Als die IPC van Vega 10 niet veel beter is als die van Polaris 20 dan gaat het tegenvallen ben ik bang. Daarover heeft AMD nog niets concreets losgelaten. Aan de CU's is niks veranderd t.o.v. Polaris 10/20, geen IPC toenamen hierdoor dus. Daarnaast is de geheugenbus gehalveerd, dus waar die extra transistors dan wel in gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:16:
[...]
Tja die kaarten bestaan al alleen kosten ze het 3 dubbele, vermits je voor de service* betaald. FirePro S-serie (http://www.amd.com/en-us/products/graphics/server/s7150-x2#)

*
[...]
I know, dat was het punt niet. Een AIB die een serie aan miner kaarten maakt, dat zou wenselijk zijn gezien de tekorten, alweer...
Zelfs als je nu een RX580 zou willen kopen, dan kan dit gewoon niet. Volgens mij is er nog maar eentje redelijk leverbaar, eentje van MSI met de matige koeler...
Dat is al maanden de speculatie, en het lijkt redelijk te kloppen.
Volta wordt denk ik gewoon een grotere chip met wat DX12 optimalisaties, dus denk aan 550+ mm2 om gewoon weer prestatie verbeteringen te krijgen door extra CUDA core toe te voegen.
Offtopic, maar ik denk dat Geforce Volta gewoon een grotere Pascal is met wat lichte tweaks, misschien een simpele hardware scheduler. Pascal hoort niet te bestaan volgens oudere Nvidia roadmaps en verscheen pas toen Volta werd vertraagd, als een interim oplossing. Het zou mij weinig verbazen als Volta vervolgens grotendeels vergelijkbaar met Pascal blijkt te zijn, maar dan wat groter.
Het lijkt er juist op dat AMD doorgaat met de verhoudingen van GCN. Het verschil lijkt erin te zitten dat Vega niet langer een scherm in vier stukken schijnt te hakken waarna je tegen een bottleneck aanloopt als er iets intensief zoals een explosie plaatsvind in een hoek. Bij GCN worden de andere drie pipelines nu gebottlenecked.

Daarnaast ben ik nog steeds zeer, zeer geïnteresseerd in de olifant in de kamer die nooit benoemt wordt door AMD, Vega 11. Ik hou er ergens rekening mee dat AMD Vega 10 voorlopig helemaal niet als consumenten GPU gaat uitbrengen voor gaming. Dat wij dus een kleinere, hogergeclockte Vega 11 krijgen met 8GB HBM2 die de GTX1070 en GTX1080 matched of overmatched.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 28-05-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
DaniëlWW2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:53:

Daarnaast ben ik nog steeds zeer, zeer geïnteresseerd in de olifant in de kamer die nooit benoemt wordt door AMD, Vega 11. Ik hou er ergens rekening mee dat AMD Vega 10 voorlopig helemaal niet als consumenten GPU gaat uitbrengen voor gaming. Dat wij dus een kleinere, hogergeclockte Vega 11 krijgen met 8GB HBM2 die de GTX1070 en GTX1080 matched of overmatched.
Vega 10 komt echt wel tijdig als consumenten GPU beschikbaar. Vega 11 lijkt mij ook geen monster van een GPU.

Daarbij is het zelfs nog maar de vraag of die HBM geheugen gaat krijgen. Als die al HBM geheugen gaat krijgen dan verwacht ik dat die een 1024 bits geheugenbus heeft, de helft van Vega 10. Daarmee zou die in het vaarwater van de RX580 en RX570 kunnen komen. Beperkende factor hierin is de hoeveelheid geheugen van 4GB max. Daarbij is het frappant dat AMD dus de moeite heeft genomen de RX5xx kaarten uit te brengen.

Andere optie is dat die Polaris 11 gaat aflossen als low-end chip en dat we dus een bijzonder efficiënte chip krijgen.

De meest wenselijke optie is dat ze er mee tussen de RX580 en laagst gepositioneerde Vega 10 in gaan zitten. Dat zou namelijk betekenen dat er een gat is dat groot genoeg is om er nog een chip tussen te positioneren. Daarmee zou Vega 10 een stevige sprong gemaakt moeten hebben om er naast de drie Vega varianten zelf nog één chip met waarschijnlijk weer twee varianten tussen te zetten. Tussen 200 dollar (RX580) en 400 dollar (Vega Core Edition) zit nog wel een potentieel segment. Eerst maar eens kijken of Vega 10 een gat kan slaan dat Vega 11 kan opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

madmaxnl schreef op maandag 29 mei 2017 @ 04:11:
[...]

Vega 10 komt echt wel tijdig als consumenten GPU beschikbaar. Vega 11 lijkt mij ook geen monster van een GPU.

Daarbij is het zelfs nog maar de vraag of die HBM geheugen gaat krijgen. Als die al HBM geheugen gaat krijgen dan verwacht ik dat die een 1024 bits geheugenbus heeft, de helft van Vega 10. Daarmee zou die in het vaarwater van de RX580 en RX570 kunnen komen. Beperkende factor hierin is de hoeveelheid geheugen van 4GB max. Daarbij is het frappant dat AMD dus de moeite heeft genomen de RX5xx kaarten uit te brengen.

Andere optie is dat die Polaris 11 gaat aflossen als low-end chip en dat we dus een bijzonder efficiënte chip krijgen.

De meest wenselijke optie is dat ze er mee tussen de RX580 en laagst gepositioneerde Vega 10 in gaan zitten. Dat zou namelijk betekenen dat er een gat is dat groot genoeg is om er nog een chip tussen te positioneren. Daarmee zou Vega 10 een stevige sprong gemaakt moeten hebben om er naast de drie Vega varianten zelf nog één chip met waarschijnlijk weer twee varianten tussen te zetten. Tussen 200 dollar (RX580) en 400 dollar (Vega Core Edition) zit nog wel een potentieel segment. Eerst maar eens kijken of Vega 10 een gat kan slaan dat Vega 11 kan opvullen.
Ik vertrouw de meeste leaks gewoon niet. ;)

Ergens zou het mij dus niks verbazen als er twee Vega 10 GPU's worden uitgebracht als RX. Een volle 4096sp GPU en een cut down met 3840 of 3584sp. Qua clocks lijkt 1600 een realistisch streven, dus zal de IPC zal hoger liggen dan Polaris, en fors hoger dan Fiji. Hebben we het nog niet over al die architectuur veranderingen die hopelijk volledig gebruik van de stream processors mogelijk maken. Presteert Vega toch beter dan de verwachting lijkt, dan zijn het gewoon €500+ producten. Vervolgens Vega 11 met 3072sp en hoge clocks tegenover de GTX1070 en GTX1080. Dan zou AMD ook de aanval in kunnen zetten op Volta, en dat lijkt ook wel het doel. (ja, dit zijn allemaal blokken van 64sp voor een CU)

Het is ook veel logischer als het om Polaris gaat. Je gaat niet eerst een refresh doorvoeren om ze naar een paar maanden te vervangen. Ook ga je niet een nieuw product introduceren voor high end/enthousiast, een oudere architectuur voor mainstream en dan weer de nieuwe voor low end. Dat klopt niet helemaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DaniëlWW2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:31:
[...]
Het is ook veel logischer als het om Polaris gaat. Je gaat niet eerst een refresh doorvoeren om ze naar een paar maanden te vervangen. Ook ga je niet een nieuw product introduceren voor high end/enthousiast, een oudere architectuur voor mainstream en dan weer de nieuwe voor low end. Dat klopt niet helemaal. :P
Dat heeft AMD al eens eerder gedaan hoor; De HD 3850 en 3870 kwamen in November 2007 uit terwijl de HD 2900 XT en Pro uit respectievelijk Mei en September van dat jaar waren.

Overigens denk ik dat we met die monsterchips van Vega wel meerdere cut-downs per chip kunnen verwachten. Dat is ook iets wat AMD/ATi al decennia lang doet.

Polaris zelf zal niet gauw vervangen worden. Als ik de geruchten over frequenties lees en alle andere verbeteringen dan zou een 2048 shader Vega een stuk beter moeten presteren dan een RX 580. Daarnaast kan Polaris nog significant in prijs dalen. Zie ook Pitcairn met 212mm² die onder de €150 te koop was op het laatst. Zet de 570 op dat niveau, de 580 op €200 en dan kan Vega al vanaf €250.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:43
NitroX infinity schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:06:
[...]
... Daarnaast kan Polaris nog significant in prijs dalen. Zie ook Pitcairn met 212mm² die onder de €150 te koop was op het laatst. Zet de 570 op dat niveau, de 580 op €200 en dan kan Vega al vanaf €250.
Ik denk dat je nu de waarde van voorraad in het distributiekanaal verward met de productiekosten.
Als iets eenmaal geproduceerd is, is de waarde toegevoegd. Iedere euro die je er dan nog voor terugkrijgt, helpt je om een deel van die kosten terug te verdienen. Als er een nieuwe generatie van iets verkrijgbaar is, daalt meestal de prijs die mensen nog willen betalen. Je kunt dan als verkoper twee dingen doen: De spullen recyclen, of er een verlieslatende prijs voor vragen, maar nog steeds een veelvoud krijgen van je recyclevergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:06:
[...]

Dat heeft AMD al eens eerder gedaan hoor; De HD 3850 en 3870 kwamen in November 2007 uit terwijl de HD 2900 XT en Pro uit respectievelijk Mei en September van dat jaar waren.
Maar toen waren GPU's even wat simpeler en volgens mij was er iets gebeurd bij Nvidia wat vrij radicaal, en problematisch was, iets met 8800 GT ofzo. O-)
Overigens denk ik dat we met die monsterchips van Vega wel meerdere cut-downs per chip kunnen verwachten. Dat is ook iets wat AMD/ATi al decennia lang doet.

Polaris zelf zal niet gauw vervangen worden. Als ik de geruchten over frequenties lees en alle andere verbeteringen dan zou een 2048 shader Vega een stuk beter moeten presteren dan een RX 580. Daarnaast kan Polaris nog significant in prijs dalen. Zie ook Pitcairn met 212mm² die onder de €150 te koop was op het laatst. Zet de 570 op dat niveau, de 580 op €200 en dan kan Vega al vanaf €250.
Meerdere cut down's kunnen natuurlijk, maar zelden zijn het er drie, laat staan meer. Meestal zijn het er gewoon twee. Drie of meer cut downs wijzen toch al snel op slechte yields en dat is nu niet echt het plan denk ik voor AMD. Fiji was ook alleen een volle, en een enkele cut down GPU.

Er blijft zo een enorm gat tussen Vega 10 en Polaris 20 over. Er moet echt iets behoorlijk misgaan als de volle Vega 10 GPU de GTX1080 niet ruimschoots verslaat. De GPU is simpelweg te groot, te veel transistoren en heeft een te grote theoretische rekenkracht om dit niet met gemak te doen. Dan heb je dus een gat bij het high end segment dat je niet kan vullen, terwijl Nvidia daar enorme per unit winsten kan pakken. Daar moet iets tussen. Bij de R9 300 was dat nog R9 390(X). Je zegt zelf al dat Vega behoorlijk sneller is per CU dan Polaris. Dat was ook altijd het doel. Het lijkt mij dan heel vreemd dat AMD vervolgens niks gaat doen hiermee en een gat in haar line-up gaat creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DaniëlWW2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:24:
[...]

Maar toen waren GPU's even wat simpeler en volgens mij was er iets gebeurd bij Nvidia wat vrij radicaal, en problematisch was, iets met 8800 GT ofzo. O-)

[...]

Meerdere cut down's kunnen natuurlijk, maar zelden zijn het er drie, laat staan meer. Meestal zijn het er gewoon twee. Drie of meer cut downs wijzen toch al snel op slechte yields en dat is nu niet echt het plan denk ik voor AMD. Fiji was ook alleen een volle, en een enkele cut down GPU.

Er blijft zo een enorm gat tussen Vega 10 en Polaris 20 over. Er moet echt iets behoorlijk misgaan als de volle Vega 10 GPU de GTX1080 niet ruimschoots verslaat. De GPU is simpelweg te groot, te veel transistoren en heeft een te grote theoretische rekenkracht om dit niet met gemak te doen. Dan heb je dus een gat bij het high end segment dat je niet kan vullen, terwijl Nvidia daar enorme per unit winsten kan pakken. Daar moet iets tussen. Bij de R9 300 was dat nog R9 390(X). Je zegt zelf al dat Vega behoorlijk sneller is per CU dan Polaris. Dat was ook altijd het doel. Het lijkt mij dan heel vreemd dat AMD vervolgens niks gaat doen hiermee en een gat in haar line-up gaat creëren.
Ja, AMD laat nooit gaten in de markt. Oh wacht, RX 460 > RX 470 ;)

Een 2048 shaders Vega chip zal denk ik rond het niveau van een Fury/Fury X presteren, dan zit er toch echt niet een groot gat tussen die en de RX580?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:36:
[...]

Ja, AMD laat nooit gaten in de markt. Oh wacht, RX 460 > RX 470 ;)

Een 2048 shaders Vega chip zal denk ik rond het niveau van een Fury/Fury X presteren, dan zit er toch echt niet een groot gat tussen die en de RX580?
Hoe wil jij precies van 4096 naar 2048 komen met een cut down Vega 10? Juist ja, dat is dus geen Vega 10 meer, maar zou een Vega 11 zijn. Meestal zijn cuts tussen de 10 en 15% van het aantal CU/streamprocessors/cuda cores/whatever in, en niet de helft eraf. Dat is een downscaled GPU met een andere architectuurnaam/getal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
DaniëlWW2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:41:
[...]

Hoe wil jij precies van 4096 naar 2048 komen met een cut down Vega 10? Juist ja, dat is dus geen Vega 10 meer, maar zou een Vega 11 zijn. Meestal zijn cuts tussen de 10 en 15% van het aantal CU/streamprocessors/cuda cores/whatever in, en niet de helft eraf. Dat is een downscaled GPU met een andere architectuurnaam/getal. ;)
Ik was niet duidelijk genoeg, met die 2048 chip had ik het over een cut-down van Vega 11, my bad :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
de snelle sprong van de 2xxx naar de 3xxx was omdat er ineens duidelijk werd dat allemaal geplande features voor dx10 niet daadwerkelijk kwamen. AMD had hier al allemaal hardware support voor en dat kon vrij makkelijk er uit gehaald worden vandaar.

De 8800gt was eerder een reactie op de 3xxx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Klopt,
NVIDIA's GeForce 8800 GT kicked off the trend, in one fell swoop making almost all of NVIDIA's product line obsolete thanks to the high performance and low price tag (we'll talk about that last part shortly). But what we saw there wasn't a fluke, it was a preemptive strike against AMD, who have been hard at work on an affordable GPU of their own.

This new product, like the 8800 GT, would be aimed squarely at the $150 - $250 market segment, something both AMD and NVIDIA did a horrible job at with mainstream releases earlier this year (2600 and 8600 both sucked guys).
http://www.anandtech.com/show/2376
What must AMD do? 8800 GT vs. 2900 XT

Given the performance of the 8800 GT relative to the 8800 GTS, we can expect the 8800 GT to perform on par with, if not better than, the Radeon HD 2900 XT. Our numbers, confirm this for the most part. It's also worth noting that as resolution increases, the 2900 XT really closes the performance gap. This information is quite important. Either AMD needs to pull a rabbit out of the hat and surprise us with performance higher than we expect, or they need to compete with the 8800 GT based on price. We are hearing that the upcoming part from AMD should be competitive with 8800 GT pricing, but we'd need to see availability of the RV670 based parts at prices lower than the 8800 GT to make them start looking worth while. This could be difficult for AMD if NVIDIA hits their target of $200 (or lower for the 256MB version).

Again, none of the info we have on the upcoming AMD part is confirmed by AMD. We are simply speculating based on our best guess at their direction and rumors we have heard. Regardless of what AMD does or doesn't have in the works, it will be difficult for them to afford just another moderate showing. They must either clearly out perform or out price the 8800 GT to stay in the game this generation.
http://www.anandtech.com/show/2365/14
Whatever the reason for the 8800 GT, we are glad of its existence. This truly is the part to beat in terms of value.
http://www.anandtech.com/show/2365/14

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 29-05-2017 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

NitroX infinity schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:50:
[...]

Ik was niet duidelijk genoeg, met die 2048 chip had ik het over een cut-down van Vega 11, my bad :$
Betwijfel alleen of we een 2048sp GPU gaan zien als Vega 11. Ik denk dat 3072 een iets realistische schatting zal zijn. Maar dat gaan we hopelijk zien, soon™. :+

Oh en het AMD Computex evemenment is dus vannacht om 4 uur. Ik dacht echt dat het pas morgenavond was. 8)7
https://www.amd.com/en/events/computex-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

And never-before-seen AMD hardware demonstrations
Zou het dan toch...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
Een gamingmuis en 4k VR-headset? ;)

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste