Vega heeft zo veel factoren die bepalend en doorslaggevend kunnen zijn voor het succes.
Het ding puur en alleen afzetten tegen de GTX1080 of GTX1080Ti is niet AMD zijn doel denk ik. De Vega FE en de HBC mogelijkheden laten dit hopelijk goed zien. Dit is tevens het enige vlak waarop AMD al iets heeft laten zien van Vega. Voor de professionele (server) markt voorzie ik Vega eerder succesvol zijn dan de consumenten (game) markt. Wat dat betreft acht ik Vega commercieel nu al succesvoller dan Fiji.
Die game demo's op 4k met ~60 fps zijn leuk, maar er mist veel te veel informatie. Hierbij is het moeilijk om te zeggen of de resultaten representatief zullen zijn voor Vega RX. Immers zullen deze resultaten behaald zijn met niet volwassen drivers, waarbij anderzijds AMD wellicht juist die titels heeft gekozen die al relatief goed werken op Vega.
Het enige negatieve tot nu toe lijkt mij de keuzen voor HBM 2.0 door de daarmee gemoeide hogere kosten en potentiële te korten om alle Vega chips te kunnen voorzien. Belangrijk hierbij is de de voordelen van HBM 2.0 niet te vergeten. Is anders net als arbeid zonder loon, natuurlijk is niemand daarover te spreken

HBM 2.0 kan flinke prestatie per watt verbetering met zich meebrengen. Nog even los van de verbeteringen die Vega op dit vlak op architecturaal niveau wellicht heeft weten te bewerkstelligen.
De grote van de chip daarentegen, nog los van de interposer verraden al veel van wat je hopelijk mag verwachten. De grote is om en nabij 475mm
2, let wel dit is alleen de GPU die size, niet de onderliggende interposer en HBM geheugen, ergo; de package size.

Hij is daarmee aanzienlijk groter dan de GP104 (GTX1080) met 314mm
2 en ongeveer even groot als de GP102 (GTX1080Ti) met 471mm
2.
Prijs technisch kan AMD heel goed zitten qua grote en dus produceerbaarheid van de chip. HBM geheugen hierin helpt niet, maar op het vlak van PCB en koeling kan het door het HBM geheugen iets goedkoper. Daarnaast lijkt mij dat nVidia leuke marges aan het pakken is op het moment, zelfs met hun GP106 kaarten. Genoeg ruimte voor AMD om ook marges te pakken als ze niet flink door hun knieën moeten om hem überhaupt te verkopen.
Dat het zo lang stil is en blijft lijkt mij alleen maar een goed tekenen. AMD wil nVidia geen counter offensief laten opzetten door vroegtijdig de prestaties te laten "lekken". Of denkt iemand dat AMD er goed aan zou doen nVidia te laten weten dat die GTX1080Ti straks voor >800 euro niet meer te verkopen is? Ervan uitgaande dat Vega de GTX1080Ti kan matchen qua performance voor 100 a 200 euro minder

Ja ik geloof ook dat de Efteling echt is