Grrrrrene schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:47:
[...]
Dan nog had de undercut niet gewerkt, vrees ik. Het is jammer, maar ergens is het ook wel fair om te zeggen dat niemand had verwacht dat de overcut zou werken en een undercut niet. Mercedes reageerde niet voor niets direct met Bottas en Ferrari daarna direct met Raikkonen. Alle drie de topteams dachten dat de undercut zou werken, maar blijkbaar boden de ultrasofts zelfs na 30+ rondjes nog meer grip dan gloednieuwe supersofts. Heel eerlijk: ik had dat ook niet verwacht, wie dat vooraf allemaal wel wist kan een leuke baan zoeken bij Ferrari/Mercedes/Red Bull

Zie mezelf absoluut niet als wannabee-strategist bij een F1-team, maar wat Red Bull gisteren presteerde grenst simpelweg aan wanprestatie. En datzelfde geldt voor de reactie van Mercedes.
Afgezien van de hele undercut/overcut (on-)mogelijkeden kon iedereen bedenken dat Verstappen achter Sainz terecht zou komen. Het 'treintje' Bottas was grofweg 0,5s per ronde sneller dan Sainz, dus een pitstop waarna Verstappen 4 seconden achter Sainz weer op de baan komt (op een baan waar niet in te halen is) was nou niet bepaald het meest briljante idee dat ze bij Red Bull ooit bedacht hebben.
Maar niet alleen Red Bull, maar ook Mercedes gaat niet vrijuit. Want bovenstaande hadden zij ook kunnen bedenken dus waarin hebben ze in hemelsnaam Bottas naar binnen gehaald

?
Ze hadden zich gewoon op Ricciardo moeten focussen, die ging notabene gelijk met Sainz naar de pits. Hadden ze dat gedaan, dan was de kans vrij groot geweest dat Bottas voor beide Red Bulls had kunnen blijven.
Over de race verder maar niet te veel woorden vuilmaken lijkt me. Heb hier gelezen dat er 1 geslaagde inhaalmanoeuvre op de baan was voor positie, de overige positiewisselingen kwamen hetzij door pitstops, hetzij eindigden in een uitvalbeurt voor één van de betrokkenen.
Coureurs die op een ronde moeten worden gezet moeten hun wagens zo ongeveer parkeren omdat het snellere verkeer niet binnen een seconde van de voorganger kan rijden. Maar een seconde op Monaco is zo ongeveer 1,5 straatlengte zodat het continu lijkt dat men niet dicht genoeg erachter zit voor blauwe vlaggen.
We wisten het al, maar het wordt alleen maar weer versterkt: Monaco is een optocht waarbij enkel rijders-fouten en idiote strategische beslissingen de uitslag beïnvloeden. En beide hebben we gisteren genoeg gezien.