Bij mij staat de hub (ikea) in kastje onder tv in de woonkamer, en dan heb ik in voorkamer, 'tussenkamer', achterkamer en tuin lampen. Die dingen vormen een mesh en overbruggen zo de afstand (afstand woonkamer naar tuinlamp is 16 meter).Frid0 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:48:
[...]
Werkt dat goed? Zit daar dus ook naar te kijken alleen mijn HUE Bridge zit in de gang (meterkast) en zat dan te denken 4 Ikea lampen, 1 voor en 3 in de achtertuin te doen en die dan zo in te stellen met zon op/onder.
Ah. Dus toch. Dank voor deze info.bloblub schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:28:
[...]
Je kunt hem koppelen met één van de andere beschikbare opties. Zoals de afstandsbediening of bewegingssensor,
Ik wil in een nieuw te maken plafond een aantal van deze lampen gebruiken: https://www.lampenlicht.nl/inbouwspot-oneon-111-2-zwart.html
Maar zou ze dan wel uiteraard dimbaar en aanstuurbaar willen hebben via tradfri (oid). Hebben er al mensen geprobeerd om gewoon de IKEA drivers hier aan te knopen? En zo ja zijn er nog valkuilen? Idee is om electricien de trafo op makkelijk toegankelijke plek te laten plaatsen zodat ik ze zelf makkelijk kan vervangen door non-tradfri of iets anders mocht er in de toekomst iets anders nodig zijn.
Maar zou ze dan wel uiteraard dimbaar en aanstuurbaar willen hebben via tradfri (oid). Hebben er al mensen geprobeerd om gewoon de IKEA drivers hier aan te knopen? En zo ja zijn er nog valkuilen? Idee is om electricien de trafo op makkelijk toegankelijke plek te laten plaatsen zodat ik ze zelf makkelijk kan vervangen door non-tradfri of iets anders mocht er in de toekomst iets anders nodig zijn.
Nou, lampjes van de IKEA naar door meshen naar Philips lampjes is helaas geen succes... Ondanks dat de IKEA GU10 spotjes precies 1 verdieping boven de Philips E14 kaarsjes staan, hebben de Philips lampjes helaas nog steeds geen bereik.
[ Voor 3% gewijzigd door Wallie op 21-09-2018 10:27 ]
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Mmmm ja ok. Mijn HUE hub staat in de meterkast en heb dan wel 6 HUE Color lampen hangen in de woonkamer. 1 in en lamp vlakbij het raam naar de achter tuin toe. Dus ja, weet niet of ik het dan haal met de IKEA lampen in de achtertuin...datadevil schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:15:
[...]
Bij mij staat de hub (ikea) in kastje onder tv in de woonkamer, en dan heb ik in voorkamer, 'tussenkamer', achterkamer en tuin lampen. Die dingen vormen een mesh en overbruggen zo de afstand (afstand woonkamer naar tuinlamp is 16 meter).
Helaas geen Tradfri Plugs in IKEA Duiven. Medewerker gaf aan half oktober.
Toch maar ergens anders heen, wil graag van alle 433Mhz kastjes af...
Toch maar ergens anders heen, wil graag van alle 433Mhz kastjes af...
Als ik me niet vergis zijn de Trådfri drivers 24 volt, dus zul je opzoek moeten naar 24v leds. Iets moeilijker te vinden maar niet onmogelijk.Sander schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:12:
Ik wil in een nieuw te maken plafond een aantal van deze lampen gebruiken: https://www.lampenlicht.nl/inbouwspot-oneon-111-2-zwart.html
Klopt, ik heb er twee.iRob schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:15:
Bij Ikea Heerlen helaas een leeg rek smartplugs.
Ze hebben ze dus wel gehad...
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Haarlem lagen er nog genoeg. Zeker meer dan 30 stuks.
Vanmiddag eens 2 opgehaald. Werken prima via de Ikea app. Nu nog even wachten op de Homekit ondersteuning. Uiterlijk valt me echt mee, veel beter dan ik op de afbeeldingen zag. Nadeel vind ik wel dat hij een luide klik maakt bij schakelen.
Toen dacht ik hem even open te maken om te kijken of ik het relay kon vervangen voor een solide state relais.
Alleen zit dat ding volgens mij in elkaar gelijmd of gelast..... Schroefje los en totaal geen beweging in de behuizing te krijgen. Had ook geen zin om hem te beschadigen.
Vanmiddag eens 2 opgehaald. Werken prima via de Ikea app. Nu nog even wachten op de Homekit ondersteuning. Uiterlijk valt me echt mee, veel beter dan ik op de afbeeldingen zag. Nadeel vind ik wel dat hij een luide klik maakt bij schakelen.
Toen dacht ik hem even open te maken om te kijken of ik het relay kon vervangen voor een solide state relais.
Alleen zit dat ding volgens mij in elkaar gelijmd of gelast..... Schroefje los en totaal geen beweging in de behuizing te krijgen. Had ook geen zin om hem te beschadigen.
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Ter info; In Eindhoven ligt de nieuwe plug met en zonder remote volop in de schappen.

[ Voor 32% gewijzigd door Tomba op 22-09-2018 00:53 ]
Is de starterskit nog beschikbaar die in de Op staat? De bijbehorende link werkt niet en kan het ook niet terug vinden op de website.
Deze dus:
icm 2x lamp + bridge + remote - € 79,95
Deze dus:
Ik heb een Tradfri lamp die even gekoppeld is geweest aan onze Hue (laatste model) maar daarna een eigen leven ging leiden (spontaan aangaan en dan een soort testprogramma doorlopen, dus alle helderheidsmodi en knipperen).
Lamp uit de Hue koppeling verwijderd maar opnieuw koppelen lukt daarna niet meer, ook niet na resetten lamp (6x aan en uit en daarna knippert de lamp even)...
Lamp is nog geen twee maanden oud.
Terug naar Ikea of heeft iemand nog een idee?
Lamp uit de Hue koppeling verwijderd maar opnieuw koppelen lukt daarna niet meer, ook niet na resetten lamp (6x aan en uit en daarna knippert de lamp even)...
Lamp is nog geen twee maanden oud.
Terug naar Ikea of heeft iemand nog een idee?
Die is volgens mij uitgefaseerd.Louw Post schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:33:
Is de starterskit nog beschikbaar die in de Op staat? De bijbehorende link werkt niet en kan het ook niet terug vinden op de website.
Deze dus:
Weet iemand Of de plug ook in Groningen in de winkel ligt?
In Amersfoort liggen nog een paar van de plugs, met en zonder schakelaar. Nu iets minder dan voor ik er langs kwam.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Zo net in Ikea Delft geweest! Mijn vrouw vond het al vreemd dat ik naar de Ikea wilde!😂
Heb 2 plugs en 2 Colorlampen erbij in mijn collectie en een extra afstandsbediening!😜
Heb 2 plugs en 2 Colorlampen erbij in mijn collectie en een extra afstandsbediening!😜
DaveD
In Duitsland komen ze naar verwachting in februari beschikbaar. Zie https://www.archyworldys....linds-kadrilj-and-fyrtur/DCNY schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:01:
Is er al iets meer bekend over de Tradfri rolgordijnen Fyrtur en Kadrilj?
In Hengelo losse plugs al uitverkocht. Ook de e14 kaars. Waren nog wel plugs met remote. 27e werd er weer een nieuwe levering verwacht.
Ze hadden er eerst 50 besteld, hadden niet verwacht dat het nu al uitverkocht zou zijn.
Ze hadden er eerst 50 besteld, hadden niet verwacht dat het nu al uitverkocht zou zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door sweebee op 23-09-2018 16:02 ]
Ik heb zojuist de aan/uit schakelaar van de plug aan de ronde dimmer gekoppeld en kwam erachter dat de schakelaar ook als dimmer werkt.
Korte druk schakelt aan of uit maar lang ingedrukt houden dimt de lamp op of neer.
Korte druk schakelt aan of uit maar lang ingedrukt houden dimt de lamp op of neer.
Een echte tweaker probeert alles dus uit.Prullenbak84 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:16:
[...]
Is dit echt zo?
Dus als je in praktisch je hele huis al tradfri hebt, met een hub, dimmers, alles, dan nog moet je een afstandsbediening kopen om je plug te koppelen aan je hub?
Ik had een afstandbediening gekocht omdat het volgens de handleiding en de medewerker van ikea dus niet werkte met een dimmer.
Maar.....
Net even geprobeerd en het koppelen van de plugs gaat dus ook gewoon met de kleine ronde dimmer.
Bedienen met die dimmer lukt niet ondanks dat deze een aan en uit functie heeft door snel te draaien.
Dus wil je de plugs alleen gebruiken via de app, Google home of eventueel eigen domotica dan heb je aan een dimmer genoeg (dit is de goedkoopste oplossing om te koppelen)
Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog
met de remote (dus waar je ook de standen van de lamp mee kan aanpassen) werkt het ook. uiteraard alleen aan/uit, maar dus prima te combineren met de gewone lampen in die ruimte.puntje013 schreef op zondag 23 september 2018 @ 20:59:
[...]
Een echte tweaker probeert alles dus uit.
Ik had een afstandbediening gekocht omdat het volgens de handleiding en de medewerker van ikea dus niet werkte met een dimmer.
Maar.....
Net even geprobeerd en het koppelen van de plugs gaat dus ook gewoon met de kleine ronde dimmer.
Bedienen met die dimmer lukt niet ondanks dat deze een aan en uit functie heeft door snel te draaien.
Dus wil je de plugs alleen gebruiken via de app, Google home of eventueel eigen domotica dan heb je aan een dimmer genoeg (dit is de goedkoopste oplossing om te koppelen)
Die remote heb ik dus idd ook, gekocht op aanraden van een medewerker omdat die zei dat de dimmer niet werkte.Korras schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:04:
[...]
met de remote (dus waar je ook de standen van de lamp mee kan aanpassen) werkt het ook. uiteraard alleen aan/uit, maar dus prima te combineren met de gewone lampen in die ruimte.
In de handleiding staat de dimmer ook niet beschreven als koppel methode.
Ik gebruik de dimmer en de remote verder niet omdat ik alles aan Google home gekoppeld heb.
Als ik vooraf geweten had dat de dimmer wel zou werken om te koppelen had ik die remote dus niet gekocht.
Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog
ik heb het even verder getest.. alle Ikea schakelaars, dus de dimmer, de remote, en de aan/uit schakelaar die in het set zit werken met de plug. gewoon de schakelaar erbij houden, pair knop ingedrukt houden, en hij koppelt. daarna kan je m met de aan/uit schakelaar van die controller bedienen.
edit: en de bewegingsdetector werkt er ook prima mee samen. wat mij betreft een prima product.
edit: en de bewegingsdetector werkt er ook prima mee samen. wat mij betreft een prima product.
[ Voor 14% gewijzigd door Korras op 23-09-2018 22:30 ]
Gisteren lagen er nog genoeg: met en zonder afstandbediening.TT050 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:10:
Weet iemand Of de plug ook in Groningen in de winkel ligt?
Ik heb een set met afstandsbediening gescored. Het klikken voelt niet lekker. Aan gaat prima maar uit gaat een beetje. Ik heb het idee dat het plaatje wat je er aan de achterkant op schroeft net een fractie te groot is.
Ik heb dat ook bij mijn gister aangeschafte versie.TrailBlazer schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:45:
Ik heb een set met afstandsbediening gescored. Het klikken voelt niet lekker. Aan gaat prima maar uit gaat een beetje. Ik heb het idee dat het plaatje wat je er aan de achterkant op schroeft net een fractie te groot is.
Heb ook geen zin om weer helemaal naar delft te gaan ervoor dus ga ze zo bellen.
Kijken of zij een nieuwe willen zenden want die van mij is onbruikbaar!
DaveD
onbruikbaar is een groot woord maar voor een schakelaar van een tientje wel heel matige kwaliteit.DaveD1109 schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:10:
[...]
Ik heb dat ook bij mijn gister aangeschafte versie.
Heb ook geen zin om weer helemaal naar delft te gaan ervoor dus ga ze zo bellen.
Kijken of zij een nieuwe willen zenden want die van mij is onbruikbaar!
Iemand ervaring met GU10 lampjes die soms niet meer aan te sturen zijn? Heb er hier 3 in een armatuur zitten, gisteren wilde er eentje niet meer meedoen met de andere 2, bleef constant aan staan. Moest de stroom er vanaf halen, en toen wilde hij weer luisteren.
Zijn van batch 1818.
Zijn van batch 1818.
[ Voor 4% gewijzigd door Wallie op 24-09-2018 13:54 ]
Ik heb er 14 in gebruik en in de afgelopen maanden is dat 2x gebeurd met twee verschillende spotjes (heb geen IKEA hub maar Home Assistant met een raspbee).Wallie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:54:
Iemand ervaring met GU10 lampjes die soms niet meer aan te sturen zijn? Heb er hier 3 in een armatuur zitten, gisteren wilde er eentje niet meer meedoen met de andere 2, bleef constant aan staan. Moest de stroom er vanaf halen, en toen wilde hij weer luisteren.
Zijn van batch 1818.
Ik heb nog niet gehad dat ze niet aan te sturen zijn, maar sinds 3 weken al wel 2x gehad dat er eentje spontaan een eigen leven ging leiden.Wallie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:54:
Zijn van batch 1818.
In beide gevallen volstond het lang indrukken van de aan-uit knop op de afstandsbediening om de lampen weer in het gareel te krijgen. De GU-lampjes zijn van april.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat vaak genoeg de stroom van de GU-lampen af is, omdat niet iedereen hier in huis zin heeft om de afstandsbediening te gebruiken en dus gewoon de lichtknop om zet.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ah ja, hier staan ze altijd op spanning, gekoppeld met een Hue Bridge en een Hue Dimmer. Heb het gevoel dat ze na lang op spanning staan, een keertje een eigen leven gaan leiden.Arjan A schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:12:
[...]
Ik heb nog niet gehad dat ze niet aan te sturen zijn, maar sinds 3 weken al wel 2x gehad dat er eentje spontaan een eigen leven ging leiden.
In beide gevallen volstond het lang indrukken van de aan-uit knop op de afstandsbediening om de lampen weer in het gareel te krijgen. De GU-lampjes zijn van april.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat vaak genoeg de stroom van de GU-lampen af is, omdat niet iedereen hier in huis zin heeft om de afstandsbediening te gebruiken en dus gewoon de lichtknop om zet.
Oow wist niet dat jij in mijn huis bent geweest om de remote te testen???TrailBlazer schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:05:
[...]
onbruikbaar is een groot woord maar voor een schakelaar van een tientje wel heel matige kwaliteit.
DaveD
ik bedoelde die bij mij thuisDaveD1109 schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:38:
[...]
Oow wist niet dat jij in mijn huis bent geweest om de remote te testen???
Wel irritant want als ik nu de lampen boven uit do gaat de tv op de slaapkamer ook uit. Doe het nu dus maar even via de app zodat ik alles afzonderlijk kan bedienen.
DaveD
Ik zit er aan te denken om in mijn keuken in het verlaagde plafond inbouw armaturen te gebruiken icm de GU10 lampjes van Ikea.
Welke zijn armaturen goed compatible met de GU10 van Ikea, deze zijn toch iets groter als de niet smart GU10's.
Welke zijn armaturen goed compatible met de GU10 van Ikea, deze zijn toch iets groter als de niet smart GU10's.
De TRADFRI GU10 zijn exact even groot als standaard GU10 lampen.
Het gaat bij mij al ongeveer een jaar bijna altijd goed, maar een paar weken geleden had ik precies hetzelfde probleem toen de batterij van de afstandsbediening op was.Wallie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:54:
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Thanks, maar ze zitten bij mij op een HUE dimmer, die net twee weken oud is. Ik ga er maar even van uit dat de batterij nog prima isaawe mwan schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:49:
[...]
Het gaat bij mij al ongeveer een jaar bijna altijd goed, maar een paar weken geleden had ik precies hetzelfde probleem toen de batterij van de afstandsbediening op was.
Met die combinatie kun je heeel vervelende grapjes uithalenKorras schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:05:
yep, gelukkig weet ik welke devices ik in huis heb.Prullenbak84 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:06:
[...]
Met die combinatie kun je heeel vervelende grapjes uithalen![]()
Ik heb maar 1 GU10 in huis en die heeft sinds 2 dagen geen verbinding meer met de HUE bridge.Wallie schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:54:
Zijn van batch 1818.
Spanning eraf halen helpt niet. Hij blijft "unreachable".
Ik wilde proberen om hem opnieuw toe te voegen maar het is nog net gelukt om de lamp te resetten met de '6 keer uit/aan' truuk helaas.
Tja, het lijkt toch nog niet helemaal stabiel te werken met IKEA icm HUE.remmuz schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:44:
[...]
Ik heb maar 1 GU10 in huis en die heeft sinds 2 dagen geen verbinding meer met de HUE bridge.
Spanning eraf halen helpt niet. Hij blijft "unreachable".
Ik wilde proberen om hem opnieuw toe te voegen maar het is nog net gelukt om de lamp te resetten met de '6 keer uit/aan' truuk helaas.
Knippert de lamp een keer na 6x aan/uit? Dat is het teken dat hij ge-reset is. Daarna kan je eventueel via Touchlink opnieuw koppelen (bridge op max 5cm van de lamp houden hierbij!)
Nee, dat doet de lamp dus niet. Dat is eigenlijk waar het fout gaat.Wallie schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:54:
[...]
Knippert de lamp een keer na 6x aan/uit? Dat is het teken dat hij ge-reset is.
Volgens mij alles al geprobeerd; langzaam, snel, 5 keer, 6 keer, 7 keer. De buren zullen wel gedacht hebben dat we een feestje hadden
Daar moet je kleurenlampjes voor hebben op de slaapkamer. En ze dan op rood gedimd zetten.remmuz schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:13:
[...]
De buren zullen wel gedacht hebben dat we een feestje hadden
Zoals bij mij thuis kan
Ontopic: Klinkt alsof je lampje softwarematig overleden is... Heb je de IKEA bridge? Mogelijk is er een software update voor ze.
[ Voor 17% gewijzigd door Wallie op 25-09-2018 11:55 ]
Ik heb dat ook een keer gehad (met normale E27), dan na een tijdje verscheen hij spontaan wel weer als available. Resetten is mij ook nooit gelukt en daarnaast werd hij echt heet (niet gemeten, maar ik denk iets van 50-60 graden. Bijna te heet om aan te raken). Die heb ik zonder problemen omgeruildremmuz schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:13:
[...]
Nee, dat doet de lamp dus niet. Dat is eigenlijk waar het fout gaat.
Volgens mij alles al geprobeerd; langzaam, snel, 5 keer, 6 keer, 7 keer. De buren zullen wel gedacht hebben dat we een feestje hadden
Gisteren trouwens in Delft een plug met AB en twee plugs gehaald. Er lag nog meer dan genoeg
Ja nou ja, het kan natuurlijk ook andersom gegaan zijn: dat de lamp in de war was en daardoor de batterij van de afstandsbediening heeft leeggetrokken.Wallie schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 07:46:
[...]
Thanks, maar ze zitten bij mij op een HUE dimmer, die net twee weken oud is. Ik ga er maar even van uit dat de batterij nog prima is
De afstandsbediening was pas een half jaar oud dus die batterij had nog lang niet leeg mogen zijn.
De plugs zijn zo'n groot nieuws dat ze op de FP staan
nieuws: Ikea is begonnen met verkoop slimme stekkerdozen in Nederland
(met mijn foto eronder
)
nieuws: Ikea is begonnen met verkoop slimme stekkerdozen in Nederland
(met mijn foto eronder
Ik vind het inderdaad ook wel not-done om zomaar je foto te jatten. Misschien zijn er hier wel T&C die stellen dat als je foto's hier op het forum uploadt je de rechten afstaat, maar dan nog zou gewoon credit op zijn plaats zijn.
En onder 'stekkerdozen' versta ik van die verdeelstekkers (zo noemen we ze in Vlaanderen) met dus meerdere stopcontacten in.
Werkt dit dan al onmiddellijk samen met Homekit?Tomba schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:49:
Ter info; In Eindhoven ligt de nieuwe plug met en zonder remote volop in de schappen.
[Afbeelding]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik zie dat de verbindingshub inmiddels op HomeKit aangesloten kan worden. Mocht dit werken; wat is er dan nog meer nodig om dit werkend te krijgen? Een speciale receiver of werkt dit direct als je hem aansluit?HyperBart schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:34:
[...]
Werkt dit dan al onmiddellijk samen met Homekit?
In principe zou het moeten werken als ik het nieuws zo lees:
De stekker voor in een wandcontactdoos werkt via Zigbee en is bedoeld voor het schakelen van lampen via de remote en de Trådfri-app.
[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-09-2018 20:32 ]
youtube.com/@hisrep
W
Volgens mij werkt dat voor een foto sowieso niet zo, want ik heb het foto album op tweakers als ‘beloning’ ontvangen voor mijn Karma. Maar goed, ik lig er niet wakker van maar zal (afhankelijk van reactie tweakers) toch nog wel 2x nadenken wat ik precies post qua fotos op het t.net foto album.Twixie schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:21:
[...]
Ik vind het inderdaad ook wel not-done om zomaar je foto te jatten. Misschien zijn er hier wel T&C die stellen dat als je foto's hier op het forum uploadt je de rechten afstaat, maar dan nog zou gewoon credit op zijn plaats zijn.
[..]
Ik zag hem voorbij komen inderdaad, maar ik ging er van uit dat ze wel jou even om toestemming hadden gevraagd. Los van of ze de rechten hebben of niet, is het wel zo netjes lijkt me? Maar goed, laten we weer ontopic verder gaan...
Ik ben al meerdere keren hier in Barendrecht langs de Ikea gegaan om de smart plugs te halen, helaas zijn ze er nog niet en ik denk dat ze dus ook half oktober binnen komen. In Delft zijn ze wel maar nog niet de tijd gehad om daar heen te gaan.
Wat me trouwens tegenvalt van de Ikea lampen is dat ze niet ver te dimmen zijn, ik heb ook Wemo lampen en die kunnen veel verder dimmen dan de lampen van Ikea.
Ik ben al meerdere keren hier in Barendrecht langs de Ikea gegaan om de smart plugs te halen, helaas zijn ze er nog niet en ik denk dat ze dus ook half oktober binnen komen. In Delft zijn ze wel maar nog niet de tijd gehad om daar heen te gaan.
Wat me trouwens tegenvalt van de Ikea lampen is dat ze niet ver te dimmen zijn, ik heb ook Wemo lampen en die kunnen veel verder dimmen dan de lampen van Ikea.
[ Tesla MIG MYP ]
Hmm na dit berichtje ben ik wel geïnteresseerd geraakt, even een lekenvraagje hoe ik een paar lampen en deze nieuwe stekkerdoos op HomeKit aangesloten krijg. Is dat letterlijk een kwestie van
- de verbindingshub kopen,
- die lampen/stekkerdoos kopen,
- hub aansluiten en verbinden met HomeKit
- lampen installeren?
Of zie ik iets over het hoofd?
- lampen installeren?
youtube.com/@hisrep
Je hebt een dimmer of schakelaar nodig om de lamp en hub met elkaar te kunnen laten praten. Eerst verbind je de lamp met de schakelaar of dimmer, daarna de dimmer aan de hub. Met die dimmer of schakelaar loopt je dus alle producten langs, zonder kun je een lamp niet aan de hub koppelen.DeNachtwacht schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:55:
Hmm na dit berichtje ben ik wel geïnteresseerd geraakt, even een lekenvraagje hoe ik een paar lampen en deze nieuwe stekkerdoos op HomeKit aangesloten krijg. Is dat letterlijk een kwestie van
- lampen installeren?
ja, graag!
Dank. Maar stel ik koopPJKs schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:00:
[...]
Je hebt een dimmer of schakelaar nodig om de lamp en hub met elkaar te kunnen laten praten. Eerst verbind je de lamp met de schakelaar of dimmer, daarna de dimmer aan de hub. Met die dimmer of schakelaar loopt je dus alle producten langs, zonder kun je een lamp niet aan de hub koppelen.
- 3 lampen
- 1 dimmer
- de hub
dan kan ik dus al die lampen dimmen? Of heb je per lamp ook weer een dimmer nodig. Dan wordt het wel weer een dure grap.
En: waar heb je met deze nieuwe stekkerdozen nog schakelaars voor nodig? En überhaupt de slimme lamp zelf? Hiermee kun je toch gewoon elke bestaande lamp al de hub aan/uit zetten?
youtube.com/@hisrep
Klopt; je hebt maar 1 dimmer nodig. Daar kun je meerdere lampen of stekkerdozen aan koppelen die allemaal tegelijk aan of uit gaan. Doe de hub er bij en je kunt alles aan je telefoon hangen (Tradfri app, Homekit of bv Amazon Alexa) en van daaruit ze wel individueel bedienen. Maar op de dimmer/schakelaar blijven ze tegelijk reageren.DeNachtwacht schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:04:
[...]
Dank. Maar stel ik koop
- 3 lampen
- 1 dimmer
- de hub
dan kan ik dus al die lampen dimmen? Of heb je per lamp ook weer een dimmer nodig. Dan wordt het wel weer een dure grap.
En: waar heb je met deze nieuwe stekkerdozen nog schakelaars voor nodig? En überhaupt de slimme lamp zelf? Hiermee kun je toch gewoon elke bestaande lamp al de hub aan/uit zetten?
Is dus wel grappig: als er twee lampen aan staan en je zet er met de telefoon eentje uit, dan gaat bij een volgende druk op de dimmer de ene uit en de andere weer aan.
Maar na het koppelen gebruik ik die dimmer amper meer; ik roep gewoon “Alexa switch off everything”. Of “Alexa switch on small lights”. Of “set all lights to warm white, dim to 50%.”
De stekkerdozen zitten o.a. in de schuur voor de tuinverlichting (“switch on garden”) of de close-in boiler; kan ik makkelijk in de tradfri-app aan/uit schema’s maken voor weekdagen en apart voor weekenddagen.
ja, graag!
Hmm, nadeel is wel dat die dimmers dus weer op batterij werken.
youtube.com/@hisrep
Iemand ervaring met flikkerende GU10 lampjes? Hoorde mijn stiefzoon er vandaag over, dat ze 's ochtends wel eens zachtjes flikkeren als ze uit staan... Zitten aan een hue bridge en hebben software versie 1.2.214.
Ja, is bekend bij sommige batches. Software update helpt ook niet altijd volgens mij.Wallie schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:52:
Iemand ervaring met flikkerende GU10 lampjes? Hoorde mijn stiefzoon er vandaag over, dat ze 's ochtends wel eens zachtjes flikkeren als ze uit staan... Zitten aan een hue bridge en hebben software versie 1.2.214.
Canon EOS | DJI M2P
De stekkers werken nog niet in HomeKit. Ik hoop op een snelle update.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Is dit te combineren met Toon? Dus de lampen en de stekkers?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik gebruik al jaren een ouderwetse Klik-Aan Klik-uit afstandbediening voor het in- en uitschakelen van verlichting en/of stekkerdozen. Heb vaak bij de IKEA met dit spul in m'n handen gestaan maar om nu een flinke investering in lampen, verbindingshubs en 'stekkerdozen' te doen met als enige voordeel dat je een app-bediening hebt.
Ben altijd daarom vooralsnog afgehaakt want de KAKU doet feitelijk hetzelfde ja, alleen dan op de ouderwetse manier. Toch?
Ben altijd daarom vooralsnog afgehaakt want de KAKU doet feitelijk hetzelfde ja, alleen dan op de ouderwetse manier. Toch?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Jammer dat dit al zo lang speelt. Lampjes zijn van batch 1818, twee weken oud. Prijs van de lampjes is natuurlijk super tov Hue, maar ik weet niet of ik ze nog zo snel nog een keer zou kopen.Arjan A schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 23:45:
[...]
Ja, is bekend bij sommige batches. Software update helpt ook niet altijd volgens mij.
Zijn er nog meer mensen die last hebben dat de schakelaars van de sockets fysiek gewoon slecht zijn. Aan gaat prima maar uit gaat heel stroef en niet lekker.
KAKU is eenrichtingsverkeer, je kan dan niet de status uitlezen van de schakelaar. Trådfri gebruikt bovendien mesh-functionaliteit om de verweg-liggende ontvangers ook te bereiken. Plus dat het 443MHz-protocol ook niet meer van deze tijd isGunner schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:07:
Canon EOS | DJI M2P
Mee eens hoor! alleen op dit moment doet het nog precies wat ik wil. Lampen in- en uitschakelenArjan A schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:09:
[...]
KAKU is eenrichtingsverkeer, je kan dan niet de status uitlezen van de schakelaar. Trådfri gebruikt bovendien mesh-functionaliteit om de verweg-liggende ontvangers ook te bereiken. Plus dat het 443MHz-protocol ook niet meer van deze tijd is.
Maar zou best kunnen dat ik wel omga binnenkort. Wil toch nog naar IKEA binnenkort
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Nee, Toon1 heeft alleen ondersteuning voor z-wave, Tradfri is Zigbee.Damian schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:46:
Is dit te combineren met Toon? Dus de lampen en de stekkers?
Toon2 heeft wel Zigbee, maar dit is nog niet geactiveerd.
Toon kan niet met de bridge van Tradfri praten, zoals dat bij Hue wel kan.
Met Domoticz of Home Assistant ertussen zijn de mogelijkheden er wel voor een gerootte Toon.
/offtopic :-p
Toch even een aanvulling hierop, zelf gebruik Tradfri naast 433Mhz middels een Domoticz installatie op RPi3.
In mijn tuinhuis zitten 4 gu10 spotjes die ik schakel via het 'kaku-protocol'. Het kan inderdaad wel zo zijn dat er geen status wordt teruggegeven, maar het voordeel van 433Mhz dat ik er vanuit de garage, door 2 betonnen muren, 26m verder in mijn tuinverlichting kan schakelen.
Dat wil ik die Tradfri stekkers wel eerst zien doen, voor ik overstag ga ;-)
En inderdaad, geen terugkoppeling, langs de andere kant kan ik mij niet herinneren dat ze ongehoorzaam waren ;-)
Toch even een aanvulling hierop, zelf gebruik Tradfri naast 433Mhz middels een Domoticz installatie op RPi3.
In mijn tuinhuis zitten 4 gu10 spotjes die ik schakel via het 'kaku-protocol'. Het kan inderdaad wel zo zijn dat er geen status wordt teruggegeven, maar het voordeel van 433Mhz dat ik er vanuit de garage, door 2 betonnen muren, 26m verder in mijn tuinverlichting kan schakelen.
Dat wil ik die Tradfri stekkers wel eerst zien doen, voor ik overstag ga ;-)
En inderdaad, geen terugkoppeling, langs de andere kant kan ik mij niet herinneren dat ze ongehoorzaam waren ;-)
Ik helaas wel, 1 betonnen muur en 1 gewone muur zijn toch net iets te moeilijk voor mijn KAKU. Mijn geautomatiseerde buitenverlichting krijgt nu 3x achter elkaar bericht om aan of uit te gaan. Dat werkt 99,9% goedGuyter schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:32:
/offtopic :-p
[..]
Canon EOS | DJI M2P
Aangezien ik alleen een hue hub heb, kan ik de gewone schakelaar pairen met plug of gaat dat via de Ikea hub? Is directe pair toch?Korras schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:05:
ik heb het even verder getest.. alle Ikea schakelaars, dus de dimmer, de remote, en de aan/uit schakelaar die in het set zit werken met de plug. gewoon de schakelaar erbij houden, pair knop ingedrukt houden, en hij koppelt. daarna kan je m met de aan/uit schakelaar van die controller bedienen.
Het is hier al vaker besproken, maar de plug kun je (nog) niet pairen met de hue bridge.resistme schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:35:
[...]
Aangezien ik alleen een hue hub heb, kan ik de gewone schakelaar pairen met plug of gaat dat via de Ikea hub? Is directe pair toch?
@meesje Nee precies, daarom. Ik heb wel een Ikea remote. Kan ik die wel pairen met plug, zonder enige hub. Maar zoals in het hier nu lees kan dat, maar dan mis ik voor nu even de app/ spraak besturing.
@resistme Wat ik begrepen is dat pas latere firmwares van de tradfri lampen gekoppeld kunnen worden aan de Hue bridge. Wellicht zal hetzelfde gebeuren met de stekkers. Indien je de stekkers nu al koopt, moet je om de firmware tzt bij te werken wel een tradfri bridge hebben of iemand in de buurt die ze voor je kan updaten.
de ikea schakelaars kan je altijd koppelen aan een ikea schakelaar. zonder ikea hub heb je dan alleen niet de functionaliteit die dat bied, en heb je eigenlijk gewoon een stopcontact met afstandsbediening.resistme schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:35:
[...]
Aangezien ik alleen een hue hub heb, kan ik de gewone schakelaar pairen met plug of gaat dat via de Ikea hub? Is directe pair toch?
Bij de dimmer/aan/uit-module moet ik iedere 4 maand de batterij al vervangen. Is dit bij anderen ook zo ? Ik had toch gehoopt dat dit een klein jaartje zou meegaan.
"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"
Bedoel je nu dat je met de grote dimmer ook de pluggen kunt dimmen? Of dat je met de aan/uitschakelaar ook Trådfri lampen kunt dimmen?felixk schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:19:
Ik heb zojuist de aan/uit schakelaar van de plug aan de ronde dimmer gekoppeld en kwam erachter dat de schakelaar ook als dimmer werkt.
Weet iemand of Home Assistant al werkt met de Trafri plugs?
Volgens mij dat laatste, zo begrijp ik het.robertwebbe schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:58:
[...]
Bedoel je nu dat je met de grote dimmer ook de pluggen kunt dimmen? Of dat je met de aan/uitschakelaar ook Trådfri lampen kunt dimmen?
Canon EOS | DJI M2P
Nog niet, maar er wordt hard aangewerkt. Hier de work in progress.CollisionNL schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:14:
What's the speed of dark?
Goede vraag, ik zag van de week dat pytradfri (https://github.com/ggravlingen/pytradfri) was geupdate.CollisionNL schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:14:
Deze kan je updaten via pip. Bij mij werkt de nieuwe pytradfi met mijn lamp goed. Vandaag toevallig stekker gehaald om te kijken of het werkt.
Zal vanavond eens testen!
Edit: zie ook ticket https://github.com/ggravlingen/pytradfri/issues/182, basis support is toegevoegd aan 5.6.0
[ Voor 11% gewijzigd door Goegol op 26-09-2018 16:25 ]
Het zou ook niet best zijn als de plug ook als dimmer werkt. Straks sluit iemand daar zijn hele multimedia systeem op aan en dan ga je de boel proberen te dimmen. Plof, rook, einde oefening.Arjan A schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:22:
[...]
Volgens mij dat laatste, zo begrijp ik het.
Ik vraag me af hoe realistisch het is om te hopen op regelmatige firmware-updates voor de lampen.
De nieuwste firmware is ruim een jaar oud en sommige lampen (GU10) hebben nog nooit een update gehad.
De nieuwste firmware is ruim een jaar oud en sommige lampen (GU10) hebben nog nooit een update gehad.
Updates hoeven er toch alleen maar te komen als er bugs zijn of nieuwe features? Kennelijk is dat bij tradfri niet nodig en werkt alles goed. Indien je wel problemen ervaart, zou ik dat melden bij Ikea en hopelijk komt er dan wel een update.aawe mwan schreef op woensdag 26 september 2018 @ 17:51:
Ik vraag me af hoe realistisch het is om te hopen op regelmatige firmware-updates voor de lampen.
Ter info: vanmiddag in Eindhoven geweest, daar was nog voldoende voorraad van allebei.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Vanmiddag in Haarlem geweest, en alleen stekker met afstandbediening beschikbaar. Medewerker gaf aan dat zonder afstandbediening zeer snel verkocht waren.
werken die zonder afstandsbediening dan op homekit e.d.?
youtube.com/@hisrep
Nee homekit nog niet. Wel met Google Home overigens. Hier een filmpje met het pairen met een afstandbediening van een lamp.DeNachtwacht schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:41:
werken die zonder afstandsbediening dan op homekit e.d.?
[YouTube: Ikea TRÃ…DFRI wireless plug UNBOX + INSTALLATION]
[ Voor 19% gewijzigd door Don3k op 26-09-2018 20:44 ]
Getest, is te zien in homeassistant. Zorg wel dat je de pytradfri is geupdate.Goegol schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:24:
[...]
Goede vraag, ik zag van de week dat pytradfri (https://github.com/ggravlingen/pytradfri) was geupdate.
Deze kan je updaten via pip. Bij mij werkt de nieuwe pytradfi met mijn lamp goed. Vandaag toevallig stekker gehaald om te kijken of het werkt.
Zal vanavond eens testen!
Edit: zie ook ticket https://github.com/ggravlingen/pytradfri/issues/182, basis support is toegevoegd aan 5.6.0
(pip install --upgrade pitradfi)
kan wel met andre ikea remote denk ikPrullenbak84 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:06:
[...]
Dit in combinatie met het eerdere verhaal dat je zonder schakelaar niet kan koppelen...
Dat betekent toch dat je er helemaal niks komma nada aan hebt? Of ben ik gek?
Wat ik me afvraag, als mijn vriendin ook net als ik alles met haar iPhone wil bedienen, moet ze dan ook alles opnieuw pairen of zoeken? schema's maken etc. of hoe doen jullie dat als je met twee personen de boel wil bedienen
Ik zou het doen!
Dat laatste inderdaad. Lamp kan gedimd worden met de aan/uit schakelaar. Omgekeerd niet getest want ik denk niet dat mijn espresso apparaat dat gaat waarderen...robertwebbe schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:58:
[...]
Bedoel je nu dat je met de grote dimmer ook de pluggen kunt dimmen? Of dat je met de aan/uitschakelaar ook Trådfri lampen kunt dimmen?
Hier heeft ze alleen de Ikea app nodig, en ziet ze alles zonder in te stellen. Apple Homekit kan je iemand uitnodigen, en Google Home gebruiken we alleen voor de spraak aansturing.rammes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 01:49:
Wat ikke afvraag, als mijn vriendin ook net als ik alles met haar iPhone wil bedienen, moet ze dan ook alles opnieuw pairen of zoeken? schema's maken etc. of hoe doen jullie dat als je met twee personen de boel wil bedienen
Met een iPhone kun je het m.i. beter via Homekit doen dan. En die wordt geshared in het ingestelde 'gezin'. Dat heeft ook zo zijn nadelen. Zo ziet mijn vrouw op haar iPhone ook alle scenes die enkel voor mij van toepassing zijn (nl. scenes voor mijn activiteiten in mijn werkkamer).rammes schreef op donderdag 27 september 2018 @ 01:49:
Wat ik me afvraag, als mijn vriendin ook net als ik alles met haar iPhone wil bedienen, moet ze dan ook alles opnieuw pairen of zoeken? schema's maken etc. of hoe doen jullie dat als je met twee personen de boel wil bedienen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.