CriticalHit_NL schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:44:
[...]
Meestal wordt het wel gezegd dat cruisecontrol zuiniger is,
maar ik denk eerder dat het probleem ligt dan mensen hun voet niet stil kunnen houden of met precisie in kunnen drukken, al dan niet door de zithouding.
In beiden gevallen zal de auto zich aan de natuurwetten moeten onderwerpen en brandstof inspuiten om alles op hetzelfde toerental aan de gang te houden.
Ik denk dat de banden zelf meer verschil zullen laten zien tussen verschillende types.
Je voet stil houden gaat maar tot op zekere hoogte: mij lukt dat in-principe wel redelijk, maar bij langere ritten is het ook gewoon niet prettig om je voet constant op het gas te moeten houden. Zelf cruise ik namelijk op de rechterbaan en rij ik makkelijk een uur, tot twee uur op een constante snelheid
Het is zelfs zo dat als er een lagere snelheid van zeg maar 90km/u wordt aangekondigd, dat ik zelf dan niet hoef af te remmen of langzamer te gaan rijden. Immers rij ik al 90km/u, ongeacht of het een 100km/u snelweg is of 130km/u.
Waarschijnlijk rij ik ook daarom zo zuinig en dat is ooit begonnen, omdat ik voorheen een oude auto reed. Toen had ik bedacht, dat ik door 90km/u mijn gepleegde onderhoud sneller kon terug verdienen etc. En nu wil ik gewoon mijn investering in de relatief nieuwe auto terug verdienen.
Heb de auto pas 127 dagen en in die tijd alweer 6244km afgelegd: komt eigenlijk omdat ik met de auto ook geregeld uitstapjes doe, en even 400km op een dag rijden vind ik dan nooit echt een probleem.
Ter vergelijking in mijn oude Peugeot 205 Generation had ik bij 6230KM ruim € 502,48 aan benzine verbruikt, wat gelijk staat aan 381 liter. Of tewel een gemiddelde van 17,23 km/L.
En de 6244KM's die ik tot nu toe met de Celerio afgelegd heb, komt uit op € 330 totaal. Wat 235 liter is en een gemiddelde van 26,92 km/L is. Aan brandstof heb ik dus bijna € 170 aan bespaart

Dat terwijl de brandstofprijzen juist flink gestegen zijn
Ik zie de laatste tijd ook meer Suzuki Celerio's rondrijden, dus wellicht wint de auto aan populariteit vanwege zijn zuinige motor. Het is namelijk echt een zuinige auto in de stad: want woon-werkverkeer doe ik dagelijks ook nog, zo'n 17km per dag.