gehaktstaaf schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 08:14:
Auto: Seat Ibiza 6L 1.9TDI 100pk
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2004
KM stand: 343000 (vanochtend geparkeerd met exact deze stand)
Brandstof: Diesel
Airco: automatische airco staat altijd aan
Rijstijl: zolang de motor koud is vrij rustig, maar trap daarna behoorlijk door. Verder meestal Vmax +3/4.
Verbruik: 1 op 19-21
Vorige week terug van Frankrijk naar NL ruim 1200km lang de CC op 150 gehad, resulteerde in een zeer nette 1 op 19,4

Hierbij nog even een ode aan mijn Ibiza. Vorige week, met 363K, afscheid genomen wegens verkrijgen leaseauto. Bij +/- 350K is de TDI nog gechipt, wat resulteerde in een kleine 160pk en 330NM, brijlant resultaat. Met name om de snelweg was het verbruik enorm gedaald, in augustus nog vanuit Slovenië op één tank terug naar Groningen gereden (1220km), verbruik kwam uit op bijna 1 op 22, terwijl de snelheid constant boven de 130 lag.
Uiteindelijk heb ik over bijna 50K km een verbruik gescoord van 5.07L/100km, gerekend aan de hand van werkelijke cijfers. Lijkt me keurig, gezien ik, zodra de motor warm was, alle trekkracht graag benutte. Daarbij ook de nodige ritten met aanhanger of idiote snelheden over de autobahn.
Inmiddels verplaats ik mij in een heuse VW UP!
Auto: VW UP!
Versnellingsbak: 5-bak handgeschakeld
Bouwjaar: 2016
KM stand: 59K
Brandstof: Benzine
Airco: meestal aan
Rijstijl: zolang de motor koud is vrij rustig, maar trap daarna behoorlijk door. Verder meestal Vmax +3/4.
Verbruik: krapaan 1 op 16. Rijstijl komt overeen met de Ibiza, verschil is alleen dat je in de UP vrijwel altijd flink op het gas moet om een beetje van je plek te komen. Rijdt bijna enkel snelweg en bij een snelheid van 130 met een beetje tegenwind wil het verbruik wel onder de 1 op 12 zakken. Nee, echt geschikt voor de snelweg is het niet. Met mijn huidige woon-werk verkeer sta ik nu om de dag bij het tankstation.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW