Mij niet. Een volgende stap inderdaad zou kunnen zijn dat je gaat herzien bij welke CAO je je kunt aansluiten zoals daar ook al over gediscussieerd wordt bij de pensioenen, maar dat is iets waar je je niet gelijk ook in hoeft te storten. We hebben het hier over realistische stapjes, niet over een of andere koortsdroom

Waarom zijn supermarkten geen goed voorbeeld?
Omdat supermarkten nu ook al de bodem zijn qua werkgeverschap. Dat is geen representatief beeld van het totale landschap, want niemand zal beweren dat onze werkgevers nu ook op dezelfde manier te werk gaan zoals supermarkten dat doen. Als ze zich aan de wet houden doen ze dat op het minimale niveau en regelmatig houden ze zich niet eens aan de wet.
Ik vind het juist een goed voorbeeld van wat we gaan krijgen als we de markt de volledige vrijheid geven. Je denkt dat die vrijheid die je voorstaat voor iedereen zo geweldig uit zal pakken, maar dat zou alleen zo zijn als beide partijen op gelijke voet zouden staan.
Hoe kom je er toch bij dat er sprake zou zijn van volledige vrijheid zonder enige waarborg? Het gaat juist over zoveel mogelijk vrijheid voor
iedereen. Dat betekent dus vanzelf een balans tussen werkgever en werknemer, anders is er veel vrijheid voor de een en niet voor de ander.
Je doet net alsof we hier een soort Amerikaans model voorstaan, maar dat is absoluut niet het geval.
En ik zou maar naar een sportwedstrijd willen, of naar een festival, allemaal evenementen die nu vaak in het weekend zijn. Of ik zou maar met vrienden af willen spreken om naar de bioscoop te gaan of wat te gaan drinken, zonder dat de helft meteen af zegt omdat ze de volgende dag moeten werken.
Dan doe je dat toch? Je doet net alsof je vrije tijd afgeschaft wordt, maar dat is belachelijk. Je krijg juist meer ruimte om die in te delen naar eigen smaak en voorkeur.
En goedkoper? Prijzen zullen echt niet gaan dalen, de meeste evenementen en attracties hebben gewoon een vaste prijs, of je nou op maandag, zaterdag of zondag gaat, en als ze al kortingen hebben voor doordeweeks zullen die ook snel ophouden met bestaan als doordeweeks niet meer bestaat. Dan kan ik ook wel gaan rekenen met het feit dat als ik dan met vrienden ergens naar toe wil, er sowieso een paar een vrije dag op zouden moeten nemen, want ook die vertegenwoordigen een niet geringe waarde. Dus bij dat goedkoper zet ik ook mijn vraagtekens.
Probeer maar eens een kamer of huisje te boeken in het weekend of een vakantie. Wedden dat je aanzienlijk meer betaalt dan doordeweeks? De goedkope dagen worden inderdaad minder goedkoop, maar de dure dagen waarop we ons massaal op dit soort zaken storten worden juist goedkoper en aan die dure dagen zit je op dit moment vast.
Je hoeft ook helemaal geen vrije dagen op te nemen. Wat is dat toch voor een bizar idee? Je krijgt meer vrijheid om je dagen naar eigen smaak in te delen. Het is niet alsof je wekelijkse vrije dagen worden afgeschaft. Dat is belachelijk. Sowieso proeft de hele post naar een krampachtige angst voor verandering die absoluut onnodig is. Ik weet dat de Neerlander zo in elkaar zit, want hij kent het niet en vreet het daarom niet, maar zo eng is het echt allemaal niet