LopendeVogel schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:23:
Naar mijn weten was het ook de snelle ronde van Massa, hij vloog Max voorbij? Ik denk niet dat Massa zozeer het probleem was, het valt me vooral dit seizoen op dat Max behoorlijk is gaan klagen (ja het is jammer dat je nog geen winnende auto hebt, maar om dan Vettel 2.0 te worden???). Ik hoop niet dat dit gedrag zal verergeren want daar heeft hij zijn fans mee (in negatieve zin). Stel hij had daadwerkelijk de gedachten dat Massa hem in de weg zat (volgens mij was dat niet echt zo maar goed) dan had hij dit ook op een normale manier kunnen vertellen.
Dit is zeker niet het geval. Ik heb in de F1 app het verloop van de laatste 3 minuten bestudeerd, en het volgende is gebeurd:
- GRO was op een gegeven moment alleen op de baan
- PAL en HUL gaan 3:43 voor tijd de baan op
- GRO begint zijn kwalificatieronde
- RIC en vervolgens VER gaan de baan op rond 2:57
- BOT en HAM volgen
- MAS komt erbij en GRO zet tegelijkertijd zijn rondetijd neer, waarna GRO MAS inhaalt in bocht 2
- RAI en VET komen daarna de baan op rond 2:22
- RIC en VER hebben zich laten inhalen door BOT in de eerste helft van sector 2
- HAM zit achter VER
- In DRS zone 1 laat VER zich inhalen door HAM om dat gat met hem te krijgen
- Daardoor laat VER zich (noodgedwongen?) in bocht 11 inhalen door GRO
- HAM laat zich ook inhalen door GRO na bocht 13 op het lange rechte stuk
Voor je de draad kwijt raakt is de positie van de coureurs inmiddels als volgt tegen de klok in:
- HUL en PAL rijden inmiddels ver voor de rest samen hun kwalificatieronde en zitten inmiddels in sector 2
- BOT is de start gepasseerd en zijn kwalificatieronde is net gestart
- RIC bevind zich in bocht 14 voor een goede exit in bocht 15 voor zijn kwalificatieronde
- GRO zit vlak daarachter en haast zich (waarom eigenlijk?) blijkbaar naar de pits
- HAM zit daarachter en probeert een gat te slaan met GRO en in mindere mate, maar net zo belangrijk RIC, voor zijn kwalificatieronde
- VER komt uit bocht 13 en probeert het gat de managen met HAM voor zijn kwalificatieronde
- MAS zit in bocht 13 bijna in de kont van VER te duwen
- RAI komt uit bocht 12
- VET zit voor bocht 12
- Wat er vervolgens gebeurt is dat MAS plankgas VER in gaat halen op het eerste rechte stuk en VER MAS ongewild voor moet laten gaan.
- MAS is vervolgens opeens bocht 15 uit en VER gaat bocht 14 in.
- RAI weet zich wel in te houden op het eerste rechte stuk en managed samen met VET wel een mooi gaat.
Op een of andere manier waren het GRO en MAS die haast hadden. GRO had zijn tijd al neergezet dus waarom moet hij dan andere coureurs zo nodig inhalen? MAS had achter VER nog genoeg tijd (er was nog 1 minuut resterend), dus waarom per se in moeten halen en niet gewoon net als de Ferrari's een gat managen?
Op PAL en HUL na reed de rest geen kwalificatieronde. Dus ik kan de reactie van VER goed begrijpen dat hij zich een beetje boos maakt over het feit dat MAS zo nodig in moest halen. Ja misschien reed VER in de ogen van MAS als een grandma en wilde MAS zijn bandjes warm houden, maar daar had MAS ook beter op kunnen anticiperen, want RAI en VET konden dat ook

De puzzelstukjes vallen voor mij overigens wel op hun plaats. RIC liet zich inhalen door BOT, en VER liet zich inhalen door BOT en HAM. Blijkbaar wilden ze Mercedes voor laten gaan. Tegelijkertijd had ik ergens gelezen dat RIC en VER zoveel mogelijk de bandjes wilden sparen voor een optimale kwalificatieronde? In dat geval kan ik ook wel begrijpen dat MAS andere plannen had en er koste wat het kost voorbij wilde.