Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Gast met verstand, linkje naar redactie gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

The Source schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:55:
[...]

Er waren erg veel oorsprokelijke launche dates. Socket AM4 moest eerst zelfs in 2014 lanceren om een top to bottom platform te brengen, maar eindelijkde hebben ze de FM2 socket op de markt gezet. Zen en AM4 zijn ook veel verschillende launch dates van geweest, juni 2017 is onzin. Het is niet eerder maar diversen keren later dan geplanned gelanceerd. AMD heeft zich enkel op CPU performance gefocussed, rest is allemaal achtergebleven. Vandaar dat memory compatablity ronduit beroerd is, ze hebben de memory code zelfs nog niet vrij gegeven. Dus elke vendor die een memory bug heeft of compatabliteit wil verbeteren moet het probleem naar AMD sturen die het na verloop van tijd hopelijk fixen. Wij hebben na veel uren testen en zwoegen XMP aan de gang gekregen wat we A-XMP gaan noemen. Ook hier heeft AMD vergeten om hun eigen AMP te supporten. Boot time van AMD is dramatisch, zijn ook nog veel storage related issues. Overklokken nog zo'n item waar ze nagenoeg geen tijd aan hebben besteed, vandaar ook dat er zo weinig BIOS opties zijn. Bij Intel krijgen wij een jaar vooraf alles te horen, alle support, alles open. Bij AMD was dat deze keer heel anders... wellicht ook omdat ze zelf ook niet wisten waar ze naar toe wilde :) Dit wordt hopelijk na verloop van tijd wel opgelost anders is gaat AMD het zwaar krijgen.
Ik las in het artikel op legitreviews dat jullie borden geen apparte CLKGEN chip hebben, staat dit nog wel op de planning? Mijn eerste keuze was eigenlijk MSI, maar de prijs en het ontbreken van de CLKGEN chip hebben mij doen switchen naar een andere fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Bij Intel krijgen wij een jaar vooraf alles te horen, alle support, alles open.
Ook bij Intel's Conroe en Nehalem ? We mogen niet vergeten dat dit zeer veel nieuwe techniek is, niet gewoonweg geoptimaliseerde Bulldozer. Nieuwe technieken, nieuw design, nieuwe fab, nieuwe chipset, nieuwe socket, etc etc. Zo van dit soort "details" worden nogal eens vergeten als men kijkt naar de dag juist voor Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Leuk verhaal, maar het verklaart niet echt veel. Hij claimt grote dingen (dat de pers het allemaal fout heeft en dat de AMD CPUs stiekem geweldig zijn) maar heeft daar niet echt steekhoudende onderbouwing voor.

Deze Reddit-post legt goed uit wat er mis mee is.

Wat me zelf vooral opviel, is dat hij claimt dat benchmarks op lage resoluties geen indicator zijn voor performance in de toekomst (met sterkere GPUs). Dat is soort van waar, maar niet helemaal: het is wel degelijk een goede indicator voor performance in de toekomst, voor dezelfde games. Dat is een duidelijk verschil waar hij geen aandacht aan besteedt: hij vergelijkt het performanceverschil tussen de CPUs bij verschillende games.

Maar het benchen van CPUs bij lage resoluties (en/of dikke GPUs) wordt voornamelijk gedaan om GPU-bottleneck te verwijderen, en daarmee de echte verschillen tussen de CPUs in beeld te brengen. Als je zou testen op normale/hoge resoluties en mid-range GPUs, zouden alle CPUs ongeveer gelijk scoren op de benchmark, wat de benchmark vrij nutteloos maakt.

Ik blijf het vreemd vinden dat Ryzen zo hoog scoort op de meeste synthetische benchmarks (niet alleen multi-threaded maar ook single-threaded!), maar relatief slecht performt in games. Er is meer aan de hand, en ik heb er nog geen goede verklaring voor gehoord. En nee, dat is niet simpelweg weg te wuiven met "Ryzen is een nieuwe microarchitectuur en dingen zijn nog niet geoptimaliseerd". Als dat het geval zou zijn, dan zou dat toch net zo goed gelden voor de synthetische benchmarks?

Het is echt iets wat specifiek geldt voor games en niet voor synthetische benchmarks.
Ik kwam dit artikel ook net tegen op Reddit. Erg interessant, vooral dit stukje:
While it was not our reason for performing this test, the results may provide a possible explanation for the relatively poor performance seen in some gaming workloads. Multithreaded media encoding and tests like Cinebench segment chunks of the workload across multiple threads. There is little inter-thread communication necessary as each chunk is sent back to a coordination thread upon completion. Games (and some other workloads we assume) are a different story as their threads are sharing a lot of actively changing data, and a game that does this heavily might incur some penalty if a lot of those communications ended up crossing between CCX modules. We do not yet know the exact impact this could have on any specific game, but we do know that communicating across Ryzen cores on different CCX modules takes twice as long as Intel's inter-core communication as seen in the examples above, and 2x the latency of anything is bound to have an impact.
Dit is misschien wel de verklaring voor het 'mysterie' waar ik het hierboven over had.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

caanova1984 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:47:
Windows 10 zie ik daar dus veel efficiënter omgaan met cpu en geheugen gebruik.
Fps is 10 tot 15% lager dan op W7. Dat is niet efficiënter, maar een regelrechte performance gap.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:49:
Wordt het niet eens tijd voor een ervaringentopic? :)
Nee, dat zeg ik als gebruiker en niet als roodjasje. Ik ben hier een gewone gebruiker. ;)

Verder werd ik de afgelopen dagen behoorlijk verleid om toch de 1700 te pakken maar ik denk dat ik toch wacht op de 1600X. Multicore ondersteuning lijkt er zeker te gaan komen met Vulkan en DX12 maar ik twijfel toch of het in de praktijk meer gaat zijn dan hexacore ondersteuning en smt. De reden is vrij simpel namelijk Intels Coffee lake CPU's waar ook hexacores tussen zullen zitten. Hexacores ja, dus geen octocores. Hoewel ik niet verwacht dat Intel opeens een stuk beter zal zijn dan AMD, verwacht ik wel dat Hexacores meer de standaard gaan worden. Oh en waarom niet beter? Nou omdat Intel nog steeds die nutteloze IGP heeft die vooral veel ruimte inneemt. Zeker omdat er geruchten zijn dat Intel vooral wou inzetten op een betere IGP en eigenlijk bijna niks qua singlethread prestaties. Aangezien Ryzen op clockspeeds al bijna verwaarloosbaar dichtbij zit gaat dat interesant worden. Ook gaat de R5 1500X heel interesant worden. Clockt die met gemak voorbij de 4ghz dan krijg je dadelijk een i7 7700k voor de prijs van een i5 7500. :P

Maar terug naar de hexacores. Het zal mij dan ook weinig verbazen als menig gamestudio het daar voorlopig ook bij laat, uitzonderingen daargelaten. De consoles zitten met AMD octacores, ja, maar een core is voor de console zelf waardoor er zeven overblijven met lage clockspeeds. Ik betwijfel een beetje of dat de doorslag voor een octacore ondersteuning gaat geven. Aan de andere kant, alle windows, steam, eventueel browser etc dumpen op een zevende core is wel handig als de game 6c/12t goed kan aanspreken. Dan is er ook nog het verschil tussen gebruiken en belasten. Voor minimale framerates is het handig om een extra core in reserve te hebben zodat die eventueel zwaardere stukken van een game kan opvangen met minder drops. Uiteindelijk zijn framedrops veel irritanter dan lagere gemiddelde framerates.

Waarschijnlijk verander ik morgen overgens al van mening en weer terug. Ik veranderde tijdens deze reactie typen al zowat van 1600X naar 1700 en terug naar 1600X. :P
Dat zal wel zo blijven tot ik definitief voor de 1700 ga of de 1600X koop als die er is. Quadcores doe ik in ieder geval niet meer.
Omwille van de bugs kan je ook beter nog even wachten. Veel bugs zijn te verwijderen met een softwareupdate maar er zijn ook voorbeelden bekend van bugs die niet te verwijderen waren. Na een paar maanden zijn die bugs gevonden en opgelost. Bovendien zijn de moederborden nu nog belachelijk duur in Nederland. Ik had al het voorbeeld van Taichi gegeven: 286 euro in Nederland vs. 200 USD bij Newegg. In Duitsland kost het misschien wat minder maar het punt is dat er nu weer sprake is van prijsgouging.

Houd er wel rekening mee dat de hexacores van Intel de huidige hexacores van AMD zullen verslaan: hogere IPC en hogere klokfrequentie wat niet voldoende wordt gecompenseerd door de sterke kwaliteiten van Ryzen. Ik weet niet wat verstandiger is maar ik zou zeggen dat de 1600X en de 1700 de meest interessante prijs/kwaliteit-verhouding bieden. Over een paar jaar gaan de CPU's zoveel beter zijn dat je beter nu een 'middenklasser' en dan weer een 'middenklasser' kan kopen dan nu het topmodel, naar mijn mening. De architectuur kan nog worden verbeterd (eerste generatie), het productieproces bij GF zal nog wat worden verbeterd, de klokfrequentie zal nog wat stijgen en over een paar jaar wordt waarschijnlijk (ASML) de overstap naar 7 nm. gemaakt.
Help!!!! schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:34:
^
Dat denk ik ook. Het zal erg interessant zijn om te zien hoe intel dit gaat doen. Blijven ze bijv. met twee sockets werken...

Heb overigens een ervaringen topic aangemaakt, hopelijk voorziet dit in behoefte.
AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic

Mochten er tweakers zijn die medeauteur willen worden of topic overnemen en willen verbeteren dan zijn ze van harte welkom.

Verder:
PCper: AMD Ryzen and the Windows 10 Scheduler - No Silver Bullet
Dat hadden ze woensdag al besproken bij hun podcast, Josh kwam met deze theorie. Ik had het hier donderdag ook vermeld, ik merkte toen op dat Windows en gamedevelopers ervoor kunnen zorgen dat er weinig communicatie nodig is via de CCS door op een handige manier de threads te verdelen.
Werelds schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:05:
[...]

Was ik net aan het lezen :P

Die latency grafieken zijn prachtig. Laten mooi zien hoe efficiënt Intel's HT inmiddels is, 14ns is heel snel. Niet dat AMD ver achter ligt. Maar die core-core latency is toch wel heel behoorlijk, AMD is gewoon bijna twee keer zo snel. Wat dan weer helemaal teniet wordt gedaan als het cross-CCX moet :P
Dus ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk cross-CCX hoeft. Op zich niet erg lastig, lijkt mij (8 kernen!), zolang de developers en Microsoft hun software goed regelen. Hiermee hebben we zeker direct een groot verbeterpunt voor de volgende generatie CPU's van AMD te pakken? Dat CCX een veel grotere throughput geven. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat AMD dit probleem niet zag aankomen?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 11-03-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Quindor Linustechtips heeft je sleep bug opgepikt. :)

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/95e4abbb084c46569fcc484290fc7ab3.png

Vanaf 33:25min>>

[ Voor 26% gewijzigd door Xadeon op 11-03-2017 18:07 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Er waren erg veel oorsprokelijke launche dates. Socket AM4 moest eerst zelfs in 2014 lanceren om een top to bottom platform te brengen, maar eindelijkde hebben ze de FM2 socket op de markt gezet. Zen en AM4 zijn ook veel verschillende launch dates van geweest, juni 2017 is onzin. Het is niet eerder maar diversen keren later dan geplanned gelanceerd. AMD heeft zich enkel op CPU performance gefocussed, rest is allemaal achtergebleven. Vandaar dat memory compatablity ronduit beroerd is, ze hebben de memory code zelfs nog niet vrij gegeven. Dus elke vendor die een memory bug heeft of compatabliteit wil verbeteren moet het probleem naar AMD sturen die het na verloop van tijd hopelijk fixen. Wij hebben na veel uren testen en zwoegen XMP aan de gang gekregen wat we A-XMP gaan noemen. Ook hier heeft AMD vergeten om hun eigen AMP te supporten. Boot time van AMD is dramatisch, zijn ook nog veel storage related issues. Overklokken nog zo'n item waar ze nagenoeg geen tijd aan hebben besteed, vandaar ook dat er zo weinig BIOS opties zijn. Bij Intel krijgen wij een jaar vooraf alles te horen, alle support, alles open. Bij AMD was dat deze keer heel anders... wellicht ook omdat ze zelf ook niet wisten waar ze naar toe wilde :) Dit wordt hopelijk na verloop van tijd wel opgelost anders is gaat AMD het zwaar krijgen.
Dus toch een vroeg vermoeden wat ik al had, namelijk dat AMD zelf de bal hier flink heeft laten vallen en de problemen die nu spelen ook nog even gaan duren. Dit zou de schaarste in moederborden ook kunnen verklaren. Hier ga je als serieus bedrijf toch niet meteen volledig instappen met risico's van imagoschade als niet alles werkt...

Ik blijf dus wel de kat uit de boom kijken. Eigenlijk zou het handig zijn om nu al een setje RAM te kopen omdat de prijzen hoger worden maar dat durf ik eigenlijk al niet, juist vanwege de comptabiliteitsproblemen nu. Het is wel zonde want Ryzen zelf is uitstekend. Zeker als je bijvoorbeeld de 7700k vs gesimuleerde R5, beiden @4ghz vergelijking ziet. Ryzen zit er gewoon heel dicht op en prijs/kwaliteit gaan de R5's de Kaby Lakes wel verslaan denk ik. Intel zal flink prijzen moeten laten zakken en het is maar de vraag of ze dat wel kunnen vanwege de IGP's in de Kaby Lakes. Dat is ook meteen de reden dat ik betwijfel of de Coffee lakes wel zoveel beter gaan zijn. Intel lijkt meer ingezet te hebben op een betere IGP volgens geruchten en dat kunnen ze nu niet meer aanpassen. Dat zou betekenen dat er geen prestatiewinsten komen voor het CPU gedeelte of zeer beperkte. Dan ook nog de geruchten van alweer een ander socket en een veel duurder platform...

Nee, Ryzen blijft een uitstekende keuze denk ik, alleen nu nog even niet. Eerst de problemen weg, dan gaat mijn hele PC AMD powered. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Intelligence powered by AMD :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 10:43
Iemand deze bug gezien? Treed op wanneer ik Ryzen Master wil starten.

http://i.imgur.com/j6AadVU.png

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

Thandor

SilverStreak

iTiamo schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 21:10:
Iemand deze bug gezien? Treed op wanneer ik Ryzen Master wil starten.

http://i.imgur.com/j6AadVU.png
Ik heb de Ryzen Master tool nog niet geïnstalleerd maar kennelijk is er een driver nodig. Probeer het eens opnieuw te installeren maar dan met Administrator rechten en houd dan in de gaten of er drivers geïnstalleerd worden.

Als je na de herinstallatie alsnog problemen hebt dan kun je het beste even een nieuw topic openen in Processors, Moederborden & Geheugen zodat probleemgevallen het Nieuwsdiscussietopic niet overnemen :).

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 11-03-2017 21:24 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Quindor

Switching the universe....

Xadeon schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:06:
@Quindor Linustechtips heeft je sleep bug opgepikt. :)

[afbeelding]

Vanaf 33:25min>>
[video]
Ik had het gezien inderdaad. "Mijn" bug word op allerlei plekken besproken! Puur bij toeval ontdekt maar zeker interessant! Jammer dat het puur een timer bug blijkt te zijn, maar alsnog belangrijk dat het opgelost word!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-04 16:03
Compizfox schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:53:
[...]
Dat is soort van waar, maar niet helemaal: het is wel degelijk een goede indicator voor performance in de toekomst, voor dezelfde games.
volgens mij laat zijn data duidelijk zien dat dat niet het geval is. hij had 3 jaar aan data met de zelfde games (4de waren andere games) en het gat tussen de 2500k en de FX chips werd (iets) kleiner, niet groter.

En toen kwamen nieuwe games en waren de rollen ineens omgedraaid.

verder is er duidelijk een probleem met dx12 en ryzen (teminste met nvidia gpu's. nog geen amd resultaten gezien) waarbij ryzen tot wel 25% van zijn performance verlies ten opzichte van dx11 (bij BF1 en warhammer bijvoorbeeld). dat is puur software en zal dus worden opgelost, maar voorlopig alle dx12 resultaten met een flinke korrel zout nemen dus.

maar er zijn ook genoeg games waarbij Ryzen het prima doet en op full hd of zelfs 720p de 7700k verslaat.

lage resolutie testen heb ik ook al mijn twijfels bij, maar vaak kiezen ze ook voor lage details en effects ect. en dan krijg je een totaal onrealistische CPU load die gewoon helemaal niks zegt over performance in games. ik ben niet geïnteresseerd in hoe snel een CPU bijna lege frames naar de GPU kan pushen. dan zal ik nooit van een CPU vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door Countess op 12-03-2017 01:06 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, weer een benchvideo maar hier viel mij wat op. Ryzen lijkt zeer goed te schalen met hogere clockspeeds en 1080p tot het punt waar een 1700X @4ghz de 7700k @5ghz verslaat in bepaalde games die niet eens gebruik maken van alle cores. Dat is het delen waard dacht ik. :)
YouTube: RYZEN 1700X REVIEW - 4 days worth of testing - ft. i7 7700K

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 23:28
Make Ryzen visible to the plebs!!
https://www.reddit.com/r/..._your_ryzen_benchmark_to/

[ Voor 215% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 12-03-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zal ik ook doen als de X370 moederborden leverbaar worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Xadeon schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:00:
[...]

Fps is 10 tot 15% lager dan op W7. Dat is niet efficiënter, maar een regelrechte performance gap.
FPS heeft weinig met de efficientie van de cpu te maken. De CPU scheduled de load gewoon veel beter en naar meer cores efficienter dus. In W7 gooit die alles op core 1 die dus bijna aan zijn max aan het draaien is. Het lijkt me dat Windows 7 er nog minder mee omgaat maar omdat die de processor een betere single core performance geeft waar CSGO profijt van heeft krijg je meer FPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Ryzen is erg slecht met spelletjes, bijna 50 FPS verschil tussen 1800X en 7700K! :+
YouTube: Quake 2 - Ryzen vs. Core i7

https://www.instagram.com/p/BRPDdholBsU/ 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 12-03-2017 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Het duurde even voor ik door had dat je niet serieus was :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hc94F3yl.png

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, snap die ellende eigenlijk ook niet.

Waarom zou je toch die hoeveelheid geld aan hardware in een Ryzen + GTX1080 ( TI? / Titan X) steken en dan op 1080 blijven gamen. Ja, leuk 144hz en straks 240hz, maar het blijft een matige, gedateerde resolutie IMO.

"Ja maar 90+% op steam gebruikt het!" -> 80% van Steam is Indiegames. Zeer vermakelijk, maar dat maakt de Steam hardware surveys een beetje onzin voor deze markt.

Juist mensen die voor €2000+ een serieus systeem bouwen, hebben daar €1000 monitoren bij staan die 2560x1440, 3440x1440 of dus 4K op draaien.

Maar goed, wacht wel even af tot de handel beter geoptimaliseerd wordt. En ik moet het nog zien hoor, of Warhammer edition Total War het echt slechter doet straks dan op een 4690K. krijg daar 62-89FPS uit op 3440x1440. Inderdaad, geen V-sync, maar singlecore is de 1700 op 3.7Ghz 1:1 even snel als een 4690K 4.3Ghz core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk heb ik zelf ook moeten afwegen wat ik zou willen: hoge refresh rate (en dus fps) op 1920x1080 of normale refresh rate op een hoge resolutie.
Uiteindelijk heb ik een 34" 3440x1440 scherm met 75Hz en FreeSync gehaald, wat me altijd vloeiend beeld geeft met goede kleuren en hoge resolutie. Voor mij zijn kleuren en dot-pitch belangrijker dan >100Hz, wat ook zeker leuk spelen is. Maar momenteel is het nog het één of het ander, niet alles. Tenzij je €1500 aan GPUs erbij telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:31
Heb mijn twijfels met hogere resoluties betreft competitive gaming. Kan me heugen dat ik op mijn 22'' scherm toen der tijd veel effectiever was dan mijn latere 27'' scherm. En toen daarna een 24'' scherm over gestapt.

Nou snap ik dat je wel meer screen real estate hebt met hogere resoluties e.d. en met visuele games dat ook heel mooi kan zijn.
Maar na mijn idee 1080p toch wel heel efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Psyonara schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:40:
Heb mijn twijfels met hogere resoluties betreft competitive gaming. Kan me heugen dat ik op mijn 22'' scherm toen der tijd veel effectiever was dan mijn latere 27'' scherm. En toen daarna een 24'' scherm over gestapt.

Nou snap ik dat je wel meer screen real estate hebt met hogere resoluties e.d. en met visuele games dat ook heel mooi kan zijn.
Groter + hogere resolutie betekend dat je de tegenstander sneller spot, meer ziet dus netter kan mikken, etc.

Moet natuurlijk wel functioneel blijven, op 70cm van een 50"+ scherm gaan zitten wordt je waarschijnlijk niet sneller van.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat ik wel degelijk verschil kan spotten tussen 120 en 144hz, maar dat ik helemaal niet beter ga spelen in titels die er voor mij toen doen van hogere refreshrates dan pak em beet 90fps.

Vandaar was het makkelijk om voor een 100hz scherm te gaan.

1080p moet ik inmiddels niet meer aan denken, het voelt echt ouderwets aan. Ik speelde zelfs iets als CS:GO beduidend slechter op een 144hz 1080p scherm.

4K op 120hz gaat straks met de recente DP standaard eindelijk wat worden. Alleen inderdaad, dat red je nog niet met een 1080Ti.

Blijf nog wel even bij m'n huidige setup en normale GTX1080.

Dat betekend ook meteen dat de "nadelen" van Ryzen momenteel niet echt relevant voor mij zijn in games. 100fps halen ze eigenlijk altijd wel, mits ik toch al GPU gelimiteerd ben, of het niet zo gek veel uitmaakt.

Alsof in Total War het b.v. uitmaakt of je nou 45 of 60 fps draait voor de gameplay. Zeker met FreeSync / GSync is het hooguit "lelijker", maar je gaat er niet significant slechter door spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49
Phuncz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:44:
[...]

Ook bij Intel's Conroe en Nehalem ? We mogen niet vergeten dat dit zeer veel nieuwe techniek is, niet gewoonweg geoptimaliseerde Bulldozer. Nieuwe technieken, nieuw design, nieuwe fab, nieuwe chipset, nieuwe socket, etc etc. Zo van dit soort "details" worden nogal eens vergeten als men kijkt naar de dag juist voor Ryzen.
Ja, Intel werkt met erg lange roadmaps (heb nu roadmap tot 2021) en alle technische details worden eindeloos door intel getests. Er worden wel altijd bugs door ons of klanten gevonden, echter bij Intel is er genoeg tijd en zijn er genoeg resources om deze te fixen. Bij AMD was het deze keer anders. Zij hebben veel mensen de laan uitgestuurd in de afgelopen jaren en dan moeten er ergens de kantjes vanaf gelopen worden. Uiteindelijk komt het wel goed echter enkel heeft dit tijd nodig.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:43:
[...]
Ik las in het artikel op legitreviews dat jullie borden geen apparte CLKGEN chip hebben, staat dit nog wel op de planning? Mijn eerste keuze was eigenlijk MSI, maar de prijs en het ontbreken van de CLKGEN chip hebben mij doen switchen naar een andere fabrikant.
De 5 borden die nu verkocht worden hebben geen clockgen, echter hebben we meer dan 20 X370/B350 borden geplanned en verschillende andere hebben wel een klokgen en ook andere prijs levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Buiten dat, 1800X met kloksnelheden van 1700? Staat "overclocked", maar dat zijn gewoon de snelheden van de 1800X.

lol...

[ Voor 37% gewijzigd door MrCharming op 12-03-2017 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:04:
[...]

Ah, de eerste fixes zitten er dus aan te komen. :)
*knip* waar ook alweer staat er dat ze er staan aan te komen? Ik lees alleen dat niemand dat echt weet.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 13-03-2017 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
regmaster schreef op maandag 13 maart 2017 @ 07:15:
[...]

*knip* waar ook alweer staat er dat ze er staan aan te komen? Ik lees alleen dat niemand dat echt weet.
*knip* graag ontopic blijven.

[ Voor 67% gewijzigd door br00ky op 13-03-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Hoezo is het melden van zaken, waarvan er geen enkele zekerheid is óf en wanneer deze komen tegenwoordig constructief?
Hij verwijst naar een tweet waarin degene die de tweet geplaatst heeft zelf aangeeft geen enkele informatie te hebben. Dat heet wishfull thinking en op de wijze waarop zuks geplaatst wordt heet gewoon fanboy gedrag.
Als ik hier ga neerzetten dat Intel eerdaags een processorlijn gaat presenteren die Ryzen gaat ownen zal dat ook als fanboy gedrag worden gezien, afgezien dat het nepnieuws is want Intel zal AMD niet snel kunnen toppen. Of is dat laatste ook een vorm van fanboy gedrag?
Stick with the facts zou ik zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 13-03-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

regmaster schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Hoezo is het melden van zaken, waarvan er geen enkele zekerheid is óf en wanneer deze komen tegenwoordig constructief?
Hij verwijst naar een tweet waarin degene die de tweet geplaatst heeft zelf aangeeft geen enkele informatie te hebben. Dat heet wishfull thinking en op de wijze waarop zuks geplaatst wordt heet gewoon fanboy gedrag.
Als ik hier ga neerzetten dat Intel eerdaags een processorlijn gaat presenteren die Ryzen gaat ownen zal dat ook als fanboy gedrag worden gezien, afgezien dat het nepnieuws is want Intel zal AMD niet snel kunnen toppen. Of is dat laatste ook een vorm van fanboy gedrag?
Stick with the facts zou ik zeggen.
Ik snap wel waar zijn reactie vandaan komt. Die tweet werd als nieuws gepost op reddit. Also een feit. Als je niet kritisch leest snap ik dat je het verkeerd kan begrijpen. Om het gelijk als fanboyism te labelen vind ik ook onnodig.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
350 vs 370 mobo op het Linux platform/

http://www.phoronix.com/s...m=msi-b350-tomahawk&num=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-01 14:20
Lijkt er inderdaad op dat X370 chipsets wel ondersteuning hebben voor ECC geheugen (na wat onduidelijkheid).

Forum post - Duits

Setup is Asus X370 Prime met BIOS v504 en Kingston DDR4 2400 8gb. Onder Linux lijkt ECC dus gewoon te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Dat ECC werkt was al bevestigd door AMD zelf. Echter het is niet door hen gevalideerd.

Maar mocht je ECC geheugen hebben dan zou je het dus gewoon kunnen gebruiken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Source schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:26:
[...]

Ja, Intel werkt met erg lange roadmaps (heb nu roadmap tot 2021) en alle technische details worden eindeloos door intel getests. Er worden wel altijd bugs door ons of klanten gevonden, echter bij Intel is er genoeg tijd en zijn er genoeg resources om deze te fixen. Bij AMD was het deze keer anders. Zij hebben veel mensen de laan uitgestuurd in de afgelopen jaren en dan moeten er ergens de kantjes vanaf gelopen worden. Uiteindelijk komt het wel goed echter enkel heeft dit tijd nodig.

[...]

De 5 borden die nu verkocht worden hebben geen clockgen, echter hebben we meer dan 20 X370/B350 borden geplanned en verschillende andere hebben wel een klokgen en ook andere prijs levels.
Is het in theorie mogelijk dat er nog een highend X370 moederbord zonder SLI (zonder SLI-licentie, lagere kostprijs) komt waarbij niet op het overklokvermogen en populaire interfaces is bezuinigd of is die SLI-licentie gekoppeld aan de X370 chipset? Het laatste werd hier door iemand beweerd. Tot nu toe heeft geen van de (5?) bedrijven die geleverd terwijl hier volgens mij wel vraag naar is, slechts een zeer klein deel van de klanten zal 2 Nvidia-kaarten in zijn/haar systeem plaatsen maar iedereen betaalt er nu voor. :/
Niets nieuws onder de zon.
https://www.amazon.com/Sl...8324443#reader_1608324443
http://tech.firstpost.com...lion-euro-fine-11061.html
Bij Compaq (nu opgenomen door HP) ging Intel zo ver dat ze geen server CPU's meer verkocht omdat Compaq ook AMD-CPU's wou gebruiken.
De leiding van het bedrijf lijkt weinig te zijn veranderd sinds de jaren 90. Voor mij een reden dat ik zelfs bereid ben om een performancehit te nemen met Ryzen als het niet voor 100% kan worden opgelost, bijvoorbeeld omdat de medewerking van de developer van het spel vereist is en die developer inmiddels niet meer bestaat of omdat die developer er simpelweg geen zin in heeft om dat te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 13-03-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 06:52
Bij bijna alle producten geldt toch dat je voor functionaliteit of features betaalt die je niet allemaal gaat gebruiken... Als je je daar zorgen om maakt zou ik me eerder druk maken over de grote marges van sommige merken om de kosten van hun uitgebreide marketing afdeling te dekken... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Paprika schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:02:
Bij bijna alle producten geldt toch dat je voor functionaliteit of features betaalt die je niet allemaal gaat gebruiken... Als je je daar zorgen om maakt zou ik me eerder druk maken over de grote marges van sommige merken om de kosten van hun uitgebreide marketing afdeling te dekken... :+
Kost die andere functionaliteit ook >>10 euro? Je krijgt immers slechts de licentie voor die 10 euro, de implementatie wordt er niet van betaald.
Betaal je bij die andere functionaliteit ook enkel voor een licentie zelf?
Wordt die andere functionaliteit ook gebruikt door <<5% van de klanten?
http://www.fudzilla.com/n...ket-is-just-300-000-units

Voor mij persoonlijk speelt in dit geval ook mee dat ik Nvidia een walgelijk bedrijf vind wat een antigaming en klantonvriendelijke houding heeft.
"Koop een Nvidia kaart voor PhysX want dan krijg je..." en vervolgens PhysX softwarematig blokkeren als die andere kaart een AMD-kaart of een Nvidia-kaart van een andere tier of generatie is.
Last minute Hairworks en andere Gameworks-shit pushen zodat AMD een achterstand krijgt en dit terwijl TressFX beter draait dan Hairworks. Tessellation onrealistisch (je ziet zelfs niet het verschil in screenshots) hoog zetten om AMD een performance-handicap te geven waarbij Nvidia ook de eigen klanten dupeert die een kaart van de vorige generatie hebben.
Niet FreeSync ondersteunen terwijl veel Nvidia-klanten een FreeSync-monitor hebben.
...
Zo'n bedrijf wil ik niet nog meer in het zadel helpen. Helemaal niet op het moment dat de enige andere concurrent een veel kleiner R&D-budget heeft. Dit is namelijk slecht voor de toekomst van de grafische kaarten omdat we allemaal heel erg de lul zijn als er slechts 1 bedrijf overblijft.

Maar goed, ik wil gewoon even van TheSource weten of dat het mogelijk is dat er een highend (overklokking!) X370-moederbord zonder SLI komt waarbij het moederbordbedrijf niet 10 euro aan SLI-licentiekosten aan Nvidia hoeft te betalen? Ik wacht namelijk op zo'n moederbord. Het is een redelijk verzoek van de >>95% van de klanten die nooit 2 Nvidia-kaarten in zijn systeem gaat plaatsen dat ze niet allemaal >10 euro hoeven te betalen voor een feature die ze nooit zullen gebruiken.
Als je je daar zorgen om maakt zou ik me eerder druk maken over de grote marges van sommige merken om de kosten van hun uitgebreide marketing afdeling te dekken... :+
Daar maak ik mij dan ook druk om. Om die reden ben ik voor headphones een fan van Audiotechnica en haat ik bedrijven zoals Beats die het pushen dat die marketingbudgetten bij andere bedrijven (die wel fatsoenlijk spul maken) toenemen. Ik koop eerder iets van de bedrijven die een laag marketingbudget hebben maar wel goed spul maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 13-03-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
En dan kijk je naar MSI...?
of Asus...

Ik zou eerder opzoek gaan naar een highend moederbord dat maar 1 PCI-E slot heeft. Tenzij je een dedicated raid controller gaat gebruiken heb je die sloten toch niet nodig. Zowel SLI als CFX zijn doodbloedende technologieën...

[ Voor 101% gewijzigd door Paprika op 13-03-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Psyonara schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:40:

Efficiënt in welk opzicht?

Behalve dan dat je meer GPU-power nodig hebt voor hogere resoluties om dezelfde framerate vol te houden, kan ik geen nadelen bedenken van hogere resoluties voor (competitief) gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

Compizfox schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:37:
[...]

Efficiënt in welk opzicht?

Behalve dan dat je meer GPU-power nodig hebt voor hogere resoluties om dezelfde framerate vol te houden, kan ik geen nadelen bedenken van hogere resoluties voor (competitief) gaming.
Bij de oudere counter-strikes groeide de hitboxen bij een lagere resolutie :p

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Laatst online: 21-05 20:01
Die B350 wil ik dus, maakt geen drol uit in prestaties t.o.v de X370. Hoop alleen dat er ook goede overklok exemplaren komen voor de B350.

Op dit moment leek de Asus PRIME B350-PLUS me wel wat:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xeghd/ryzen_r7_1700_asus_b350_prime_stock_cooler/
https://hardforum.com/threads/ryzen-7-1700-b350-overclocking-tidbits.1926296/
http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1700-overclocked-4ghz/

Maar denk toch dat ik een bordje wil afwachten waar een wat betere VRM op zit en hopelijk SMT kan uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor het geval het nog niet geplaatst is:
YouTube: AMD Ryzen and the Windows 10 Scheduler - No Silver Bullet (gisteren geupload)
Paprika schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:47:
En dan kijk je naar MSI...?
of Asus...

Ik zou eerder opzoek gaan naar een highend moederbord dat maar 1 PCI-E slot heeft. Tenzij je een dedicated raid controller gaat gebruiken heb je die sloten toch niet nodig. Zowel SLI als CFX zijn doodbloedende technologieën...
Ik kijk eerder naar ASRock dan naar MSI of Asus zo gauw de prijzen normaal worden.

Het probleem is dat de B350 moederborden lowend zijn (slecht voor overklokking). Stel dat er een highend B350 moederbord zou komen met een goed circuit voor een hoog vermogen (overklokking) en ze zouden dan ook nog voor dat ene PCI 3.0 slot voor de grafische kaart 16 lanes beschikbaar stellen (longevity) dan zou ik dat een hele aantrekkelijke keuze vinden. In mijn geval zou er ook een S/PDIF interface op moeten zitten voor de audio, het liefst in plaats van onboard audio, audio kan je prima zelf regelen en in principe kan het dan ook beter zijn dan wat er op het moederbord zit (flink verbeterd maar dedicated audio heeft voordelen). Daarnaast graag 2 M.2 NVMe-sloten en geen bullshit met LED's, decoratieve (niet-functionele) heatsinks etc.
Dat zou voor mij het ideale moederbord zijn voor Ryzen.

Helaas zit het in de kopjes van de marketeers van die moederbordbedrijven dat high end en CF/SLI hand in hand moet gaan en dat highend moederborden een hoog blingblinggehalte moeten hebben met RGB, decoratieve heatsinks en andere decoratieve elementen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 13-03-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Anoniem: 444127 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:02:
YouTube: AMD Ryzen and the Windows 10 Scheduler - No Silver Bullet (gisteren geupload)

[...]

Ik kijk eerder naar ASRock dan naar MSI of Asus zo gauw de prijzen normaal worden.
Ik heb heel veel Asrock moederborden gehad, nooit de max gehaald, liep altijd tegen een beperking aan. Met Asus en overclocken altijd verassend goede prestaties nadat de BIOS een paar updates had gekregen, Gigabyte net zo. Wat ik gewoon slecht vind van Asrock en MSI is dat (zo lijkt het) dat ze bewust de overclock prestaties laag houden in het middensegment om maar die high end bordjes te verslijten.

De chipset zelf (B350) zou prima moeten kunnen functioneren in een overklok scenario, aangezien hij toch al zo weinig doet vergeleken met een paar generaties terug. Misschien dat AMD dat ook wat beperkt, geen idee.
Zou best heel aardig zijn als we weer eens wat diversiteit in die markt hadden. Haalde met het Nforce (S939, AM2) plartform echt belachelijke prestatiewinsten. De 790 chipset van AMD was ook een memorabele, heb ik momenteel nog draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3107/1153_m.jpg

Was uiteindelijk ook niet de top chipset, maar wel goede VRM's en koeling op de belangrijke plekken. Geniet er nog iedere dag van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij zijn de Asus Biossen voor Ryzen op het moment ook totale bagger. O-)
Het was ook Asus waar reviewers problemen mee hadden terwijl MSI en Gigabyte al beter waren.

Maar dit moet eigenlijk in het ervaringentopic. :) (kan het alleen niet verplaatsen, geen modrechten hier)

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-03-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Hier een paar linkjes naar HWBOT om de overclock resultaten wat in de gaten te houden:

1700

1700X

1800X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 444127 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:58:
[...]

Is het in theorie mogelijk dat er nog een highend X370 moederbord zonder SLI (zonder SLI-licentie, lagere kostprijs) komt waarbij niet op het overklokvermogen en populaire interfaces is bezuinigd of is die SLI-licentie gekoppeld aan de X370 chipset? Het laatste werd hier door iemand beweerd. Tot nu toe heeft geen van de (5?) bedrijven die geleverd terwijl hier volgens mij wel vraag naar is, slechts een zeer klein deel van de klanten zal 2 Nvidia-kaarten in zijn/haar systeem plaatsen maar iedereen betaalt er nu voor. :/
Tja meestal gaat het hand in hand, prijs en features. Wat bedoel je met overklokken? waterkoeling en met XFR en nog een beetje manual tunen? Dat gaat met de meeste modellen, heb je geen geen klokgen voor nodig. Of bedoel je hardcore LN2 en maximaal scoren? Wat zijn populaire interfaces? USB 3.1 Gen 2 zit op de meeste modellen, entry / midrange the trage van AMD, midrange en highend de snelle asmedia. U.2 komt je enkel op high-end modellen tegen, echter alles wat in u.2 verkrijgbaar is komt ook in M.2 vorm.

Eerlijk gezegd weer ik nu niet hoe de licentie met NV is geregeld. In het verleden ging dat inderdaad per model waar wij SLI op wilde enablen. Ik weet wel dat NV wilde dat wij per MB gingen betalen waarbij het mogelijk was, dus alle X370 of alle Z270 MB een SLI licentie. Zou leuke voor hun omzet zijn dus het kan best dat het uiteindelijk zo is geworden, kan ik wel even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
Anoniem: 444127 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:02:

[...]

Het probleem is dat de B350 moederborden lowend zijn (slecht voor overklokking). Stel dat er een highend B350 moederbord zou komen met een goed circuit voor een hoog vermogen (overklokking) en ze zouden dan ook nog voor dat ene PCI 3.0 slot voor de grafische kaart 16 lanes beschikbaar stellen (longevity) dan zou ik dat een hele aantrekkelijke keuze vinden. In mijn geval zou er ook een S/PDIF interface op moeten zitten voor de audio, het liefst in plaats van onboard audio, audio kan je prima zelf regelen en in principe kan het dan ook beter zijn dan wat er op het moederbord zit (flink verbeterd maar dedicated audio heeft voordelen). Daarnaast graag 2 M.2 NVMe-sloten en geen bullshit met LED's, decoratieve (niet-functionele) heatsinks etc.
Dat zou voor mij het ideale moederbord zijn voor Ryzen.

Helaas zit het in de kopjes van de marketeers van die moederbordbedrijven dat high end en CF/SLI hand in hand moet gaan en dat highend moederborden een hoog blingblinggehalte moeten hebben met RGB, decoratieve heatsinks en andere decoratieve elementen.
Ben het wel helemaal met je eens dat een B350 met degelijke VRM's eigenlijk voldoende is voor de meeste gebruikers. SLI en CFX heb ik altijd gebrekkelijk gevonden en aangezien dat het enige verschil is tussen de chipsets (en een paar PCIe 2.0 lanes en SATA poorten extra), zouden fabrikanten niet die zinloze segmentering moeten maken dat degelijk overklokken alleen met een X370 moederbord kan.

Wat ik minder nuttig zou vinden is 2 x M.2 NVMe op een, gezien de CPU 4 PCIe 3.0 lanes heeft voor een SSD maar de B350 chipset het moet stellen met in totaal 6 PCIe 2.0 lanes. Dus tenzij je die tweede M.2 poort zou willen gebruiken voor een tragere SSD (Intel 600p misschien), zou die een beetje nutteloos zijn.

Maar zoals het al jaren is, zul je voor een goed overklokkend moederbord toch diep in je buidel moeten tasten en er een boel nutteloze extra's bij nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

The Source schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:21:
[...]
Wat bedoel je met overklokken? waterkoeling en met XFR en nog een beetje manual tunen? Dat gaat met de meeste modellen, heb je geen geen klokgen voor nodig.
Zover ik weet heb je ook een externe clockgen nodig als je je RAM op hoge snelheid (3200 MHz) wil draaien.

YouTube: G.skill's Flare X and Fortis memory and some rambling on Ryzen R...

TL:DW:
You will have to OC your BCLK to actually achieve that kit's advertised speed and not all motherboards have the external BCLK generator (you can't change BCLK without it).
Also I heard BCLK clock = PCIE clock (AM4 platform uses 100MHz BCLK as opposed to 200Mhz of previous AMD platforms, PCIE speed wasn't linked to BCLK in those) which can lead to many problems, from simple instability to data corruption.
Higher memory ratios are only available on a few motherboards and even on those they're very dodgy and unstable. Also ryzen runs very loose memory subtimings at higher ratios, defeating the point of higher frequency memory and sometimes causing instability not because the subtimings are too tight but quite frankly because they're too loose.
Overall to achieve these kits' advertised speeds you will need a high end motherboard with external clock generator (only ASUS C6H is validated by G.Skill at the moment - the board that is currently plagued by a BIOS issue that can randomly brick it), a ryzen sample that works fine at nearly 120MHz BCLK (I heard not everyone was able to reach that value, someone somewhere mentioned having issues with going past 107MHz, unfortunately I can't remember who) which also means that you need a good ryzen sample in general because manipulating BCLK or multiplier disables boost and XFR so unless you can achieve the boost/XFR speed on all cores you're losing single threaded performance. On top of that running high memory clocks is harder with more memory capacity but that has been the case for ages. This means you're probably limited to 16GB even if you'll be able to afford 32GB of this RAM which on top DDR4 prices being sky high is also aimed for a very narrow group of people so it will probably be extremely expensive.

You almost literally need starts to align for 3466MHz RAM to work on ryzen.
http://www.reddit.com/r/A...ing_about_gskills/dekp3el

[ Voor 60% gewijzigd door Compizfox op 13-03-2017 15:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Source
Compizfox schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:38:
[...]

Zover ik weet heb je ook een externe clockgen nodig als je je RAM op hoge snelheid (3200 MHz) wil draaien.

YouTube: G.skill's Flare X and Fortis memory and some rambling on Ryzen R...

TL:DW:

[...]

http://www.reddit.com/r/A...ing_about_gskills/dekp3el
Niet echt, zelfs onze B350 Tomahawk zonder klokgen doet 3200MHz DDR4.

http://oc.jagatreview.com...0-di-msi-b350-tomahawk-2/
Afbeeldingslocatie: http://oc.jagatreview.com/wp-content/uploads/2017/03/1700_OC_01.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nu nog die LEDjes eruit en je hebt een leuk moederbord ;)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Snap het gedoe over de LEDjes niet echt. Je kunt ze toch bij zo'n beetje ieder moederbord uitzetten, mocht je dat willen?

LEDje kost ook niks meer. Zeker duurder om twee verschillende moederborden te produceren, die voor de rest gelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MrCharming op 13-03-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja meestal gaat het hand in hand, prijs en features. Wat bedoel je met overklokken? waterkoeling en met XFR en nog een beetje manual tunen? Dat gaat met de meeste modellen, heb je geen geen klokgen voor nodig. Of bedoel je hardcore LN2 en maximaal scoren? Wat zijn populaire interfaces? USB 3.1 Gen 2 zit op de meeste modellen, entry / midrange the trage van AMD, midrange en highend de snelle asmedia. U.2 komt je enkel op high-end modellen tegen, echter alles wat in u.2 verkrijgbaar is komt ook in M.2 vorm.
Ik mag dus aannemen dat je voor MSI werkt. :)
Wat verwacht jij eigenlijk dat een beetje Ryzen chip kan doen voor een overclock op een B350 bordje gezien de prijs? Vrijwel allemaal lijken ze qua PWM/VRM setup 4+2 of 4+3 te zijn. Qua onderdelen onderling zal het ook nog wel wat verschillen maar ik denk niet heel erg veel, tenzij er echt iets slechts tussen zit.

Overgens, die Tomahawk, echt waarom nog VGA ondersteuning en niet twee of vier extra usb poorten? Dat heeft jullie een sale gekost. Ik heb zeven usb poorten nodig achter mijn PC en niet vijf. In combinatie met 5.1 audio kan ik alleen krijgen bij Gigabyte. Anders had ik de Tomahawk ook kunnen overwegen. Los betalen voor een ubs insteekkaart heb ik geen zin in als ik het voor dezelfde prijs inbegrepen kan hebben tenzij over een tijdje blijkt dat MSI wel iets bijzonders bied boven Gigabyte. ;)
Eerlijk gezegd weer ik nu niet hoe de licentie met NV is geregeld. In het verleden ging dat inderdaad per model waar wij SLI op wilde enablen. Ik weet wel dat NV wilde dat wij per MB gingen betalen waarbij het mogelijk was, dus alle X370 of alle Z270 MB een SLI licentie. Zou leuke voor hun omzet zijn dus het kan best dat het uiteindelijk zo is geworden, kan ik wel even navragen.
Ik denk dat het misschien relevanter is voor de discussie of er ook X370 bordjes zijn die geen SLI ondersteunen aangezien het iets is dat bijna niemand gebruikt. Om Nvidia nu te gaan betalen voor iets nutteloos als je hele systeem toch AMD is lijkt me ook minder. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
MrCharming schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:49:
Snap het gedoe over de LEDjes niet echt. Je kunt ze toch bij zo'n beetje ieder moederbord uitzetten, mocht je dat willen?

LEDje kost ook niks meer. Zeker duurder om twee verschillende moederborden te produceren, die voor de rest gelijk zijn.
Ik denk dat die LEDjes min of meer een belediging zijn voor de hardware mensen. Moet zeggen dat ik me dan niet alleen zou ergeren aan die LEDjes, maar ook het algehele uiterlijk. Wordt voor de hardware liefhebbers denk ik nog even wachten.
Ik vermoedt dat de meeste early adopters gamers zijn. En het is nu natuurlijk nog allemaal nieuw en modern, dus dan mag het fancy zijn.

Maar ja, het is dus waar. Ik zou ook het liefst een wat sober uiterlijk hebben en meer nadruk op prestatie verbeterende elementen, zoals extra koeling, hoogwaardige elko's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

DaniëlWW2 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:28:
[...]
Overgens, die Tomahawk, echt waarom nog VGA ondersteuning en niet twee of vier extra usb poorten? Dat heeft jullie een sale gekost. Ik heb zeven usb poorten nodig achter mijn PC en niet vijf. In combinatie met 5.1 audio kan ik alleen krijgen bij Gigabyte. Anders had ik de Tomahawk ook kunnen overwegen. Los betalen voor een ubs insteekkaart heb ik geen zin in als ik het voor dezelfde prijs inbegrepen kan hebben tenzij over een tijdje blijkt dat MSI wel iets bijzonders bied boven Gigabyte. ;)
Ik weet niet hoeveel frontpanel USB 2/3 connectors jij straks nodig hebt in je pc, maar voor extra poorten aan de achterkant kan je ook een bracket erbij doen, bijvoorbeeld voor USB2 of USB3

edit:
Ik vergat even over het stukje van de insteekkaart, maar alsnog, het is goedkoper dan een insteekkaart

[ Voor 5% gewijzigd door Gelunox op 13-03-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelunox schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:03:
[...]

Ik weet niet hoeveel frontpanel USB 2/3 connectors jij straks nodig hebt in je pc, maar voor extra poorten aan de achterkant kan je ook een bracket erbij doen, bijvoorbeeld voor USB2 of USB3

edit:
Ik vergat even over het stukje van de insteekkaart, maar alsnog, het is goedkoper dan een insteekkaart
Dat kan ook en is iets meer acceptabel ja dan een insteekkaart. Blijft wel staan dat de gigabyte bijvoorbeeld ook meer sata aansluitingen heeft. Gigabyte lijkt iets meer op de toekomst gericht en uitbreidingen terwijl MSI meer voor legacy support lijkt te zijn gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MacPoedel schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:36:
[...]

Ben het wel helemaal met je eens dat een B350 met degelijke VRM's eigenlijk voldoende is voor de meeste gebruikers. SLI en CFX heb ik altijd gebrekkelijk gevonden en aangezien dat het enige verschil is tussen de chipsets (en een paar PCIe 2.0 lanes en SATA poorten extra), zouden fabrikanten niet die zinloze segmentering moeten maken dat degelijk overklokken alleen met een X370 moederbord kan.
Inderdaad. Het is prima dat er lowend B350-moederborden zijn maar nu zijn er alleen maar lowend-moederborden en dit voor een CPU die een relatief lage klokfrequentie en een ietwat lage (-6-7% t.o.v. Skylake/Kaby Lake) IPC heeft. Juist dan is overklokken een must. Ik ben ervan overtuigd dat de bedrijven een gigantisch gat in de markt links laten liggen. Of dat ze dat doen uit angst voor negatieve reviews omdata azijnpissers zeiken dat er geen SLI op zit (TheSource suggereerde zoiets toch eerder?) weet ik niet.
Wat ik minder nuttig zou vinden is 2 x M.2 NVMe op een, gezien de CPU 4 PCIe 3.0 lanes heeft voor een SSD maar de B350 chipset het moet stellen met in totaal 6 PCIe 2.0 lanes. Dus tenzij je die tweede M.2 poort zou willen gebruiken voor een tragere SSD (Intel 600p misschien), zou die een beetje nutteloos zijn.
Waarschijnlijk heb jij gelijk dat dat er niet in zit met het aantal beschikbare PCIe-lanes maar ik zou dat even moeten opzoeken. Zelfs als die tweede trager zou werken zou ik het niet slecht vinden, je hoeft maar 1 hele snelle SSD te hebben, namelijk de SSD die je gebruikt voor het besturingssysteem en alle programma's die geïnstalleerd staaan. Ik denk vooral praktisch aan de toekomst (die we allemaal gaan meemaken) waarin we 1 M.2 NVMe SSD hebben gekocht en ineens een tweede willen kopen omdat de capaciteit/euro fors is gestegen. Dan zit je met een oude NVMe SSD. Die weggooien daar wordt niemand vrolijk van, het verkopen geeft nogal veel gedoe en levert weinig op. Het is dan fijn als je die in je moederbord kan laten, desnoods als buffer om wat extra games op te zetten die je op dat moment niet speelt of als je echt geen ander doel hebt voor videobestanden en muziek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Hmm apart, momenteel zijn de Ryzen 1700 uitverkocht. Of AMD heeft te weinig van deze versie gebinned of ze verkopen erg goed momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 13-03-2017 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:26:
Hmm apart, momenteel zijn de Ryzen 1700 uitverkocht. Of AMD heeft te weinig van deze versie gebinned of ze verkopen erg goed momenteel.
Of de yields zijn te goed en ze hebben te weinig CPU's. :P
Maar ik denk populair. Ze zouden minder moeten kosten dan een i7 7700k en zijn in veel taken gewoon de betere keuze. Verder is er natuurlijk ook nog het "middelvinger naar Intel" argument. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Azbest schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:35:
[...]

Ik denk dat die LEDjes min of meer een belediging zijn voor de hardware mensen. Moet zeggen dat ik me dan niet alleen zou ergeren aan die LEDjes, maar ook het algehele uiterlijk. Wordt voor de hardware liefhebbers denk ik nog even wachten.
Ik vermoedt dat de meeste early adopters gamers zijn. En het is nu natuurlijk nog allemaal nieuw en modern, dus dan mag het fancy zijn.

Maar ja, het is dus waar. Ik zou ook het liefst een wat sober uiterlijk hebben en meer nadruk op prestatie verbeterende elementen, zoals extra koeling, hoogwaardige elko's, etc.
Of je regelt gewoon een kast zonder venster en dan boeit het allemaal niet en is die hipster variant prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

Thandor

SilverStreak

Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:26:
De 1700 is m.i. ook de meest interessante versie. De 1700X en 1800X zijn leuk, maar aanzienlijk duurder voor een 'klein' beetje extra performance. Vorige week was de 1700 overigens nog goed verkrijgbaar; het is kennelijk hard gegaan met de sales nu dat de moederborden beginnen binnen te druppelen.

De foto's productieversies van de Ryzen 7 1700 CPU's die tot nu toe gezien heb dateren meestal van de 5e t/m de 7e week van 2017. Dat betekent dat ze gemaakt zijn in februari. Ben benieuwd hoeveel CPU's er van te voren gemaakt zijn en hoe de productie op dit moment verloopt :).

Maar goed, laten we afwachten. Voor hetzelfde geld rijdt er nu een vrachtwagen met nieuwe 1700's Nederland binnen ;-).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Laatst online: 07-06 10:56

koudepinda

Don't Panic

Paprika schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:24:
[...]

Of je regelt gewoon een kast zonder venster en dan boeit het allemaal niet en is die hipster variant prima. :)
Behalve dat de implementatie van die onzin wel aan een kostprijs verbonden zit, een die je onvermijdelijk dubbel terugbetaald. Nee doe mij maar bullshit vrije elektronica.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
koudepinda schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:39:
[...]

Behalve dat de implementatie van die onzin wel aan een kostprijs verbonden zit, een die je onvermijdelijk dubbel terugbetaald. Nee doe mij maar bullshit vrije elektronica.
Elk stuk hardware heeft features die niet iedereen gebruikt. 1 algemeen product maken is goedkoper dan 20 verschillende met verschillende configs zodat iedereen denkt dat hij niet teveel betaald natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 14:00
Even een vraag over Ryzen moederborden, ik heb een pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero in bestelling staan maar nu las ik de review op Hardware.info waar ook audio wordt besproken:
Audio
Net zoals de andere Republic of Gamers-moederborden beschikt de Hero over een Realtek ALC1220 audiocodec, aangevuld met een ES9023 DAC voor stereo-geluid. Er is ook een optische TOSLINK uitgang aanwezig, maar helaas ondersteunt het bord geen DTS Connect. Het is dus niet mogelijk om de optische uitgang te gebruiken voor 5.1 gaming geluid.
Die laatste zin begrijp ik hopelijk niet helemaal goed, heb nu namelijk een pricewatch: Logitech Z906 die op de optische output van m'n huidige mobo staat aangesloten, ik weet dat de Crosshair ook een optische uitgang heeft maar snap niet wat Hardware.info nu bedoelt met het is niet mogelijk om 5.1 te gebruiken? Is dat het verschil van hardwarematige vs. softwarematige uitvoering? Kan me namelijk niet voorstellen dat het 'brakke' bord wat ik nu heb het wel zou kunnen waar de Crosshair het straks niet zou kunnen. :?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCharming
Hier begrijp ik dus helemaal niks van. Steekt AMD nou gewoon de kop in 't zand? Sommige games hebben 30% meer performance in 7 dan in 10 en AMD zegt dood leuk "niks aan de hand jongens! Ligt aan de architectuur van de OS." Ja, ammehoelah, maar dat maakt wel flink wat uit zeg. 8 jaar oude OS doet het beter met een 2017 CPU dan een OS uit 2015. No reason for concern.

Ik vind dit heel erg raar. Lijkt een beetje alsof MS hier AMD strong armed, om een positieve press release naar buiten te duwen. "Limited data", dat is een heel specifieke, maar opvallende woordkeuze naar mijn mening. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door MrCharming op 14-03-2017 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Freaky Maus schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:46:
Even een vraag over Ryzen moederborden, ik heb een pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero in bestelling staan maar nu las ik de review op Hardware.info waar ook audio wordt besproken:

[...]

Die laatste zin begrijp ik hopelijk niet helemaal goed, heb nu namelijk een pricewatch: Logitech Z906 die op de optische output van m'n huidige mobo staat aangesloten, ik weet dat de Crosshair ook een optische uitgang heeft maar snap niet wat Hardware.info nu bedoelt met het is niet mogelijk om 5.1 te gebruiken? Is dat het verschil van hardwarematige vs. softwarematige uitvoering? Kan me namelijk niet voorstellen dat het 'brakke' bord wat ik nu heb het wel zou kunnen waar de Crosshair het straks niet zou kunnen. :?
SPDIF ondersteund standaard niet meer dan 2 kanalen, als je meer dan dat over je optical cable wil dan heb je een audiochip nodig die on the fly 5.1/7.1 kan omzetten naar bijvoorbeeld dolby DTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Azbest schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Ik heb heel veel Asrock moederborden gehad, nooit de max gehaald, liep altijd tegen een beperking aan. Met Asus en overclocken altijd verassend goede prestaties nadat de BIOS een paar updates had gekregen, Gigabyte net zo. Wat ik gewoon slecht vind van Asrock en MSI is dat (zo lijkt het) dat ze bewust de overclock prestaties laag houden in het middensegment om maar die high end bordjes te verslijten.
Dank je voor de informatie, ik neem het mee. Ik heb goede verhalen gehoord over hun Taichi-model, eerlijk gezegd verwacht ik - helaas - van geen van de huidige B350-moederborden goede prestaties.
De chipset zelf (B350) zou prima moeten kunnen functioneren in een overklok scenario, aangezien hij toch al zo weinig doet vergeleken met een paar generaties terug. Misschien dat AMD dat ook wat beperkt, geen idee.
Zeg nooit nooit maar het lijkt me iets wat volledig op het bord van de moederbordleveranciers ligt. Zij moeten ervoor zorgen dat de CPU voldoende vermogen kan trekken uit de voeding via het moederbord en dat dit vermogen voldoende stabiel is en snel gewijzigd kan worden in functie van wat de CPU 'vraagt'. Ik zie geen reden waarom AMD dit zou beperken. Goed, het kan dat AMD meer winst maakt op X370 maar ik denk niet dat AMD om die reden het overklokken zou beperken, bovendien is de chipset niet door AMD geleverd.
[afbeelding]

Was uiteindelijk ook niet de top chipset, maar wel goede VRM's en koeling op de belangrijke plekken. Geniet er nog iedere dag van.
Ik vind het moederbord spuuglelijk maar dat zou mij worst wezen als het goed werkt. ;)
Het eerste wat mij opvalt is dat er zoveel condensators op zitten in vergelijking met wat je tegenwoordig ziet. Ik heb de indruk dat je die tegenwoordig ook minder ziet op grafische kaarten. Kan iemand er meer over vertellen?
[...]

Tja meestal gaat het hand in hand, prijs en features.
Ja, maar...
Er zijn features die voor de meeste mensen nuttig zijn of toch op zijn minst voor een deel van de klanten heel erg nuttig is (S/PDIF) en er zijn features die voor de meeste mensen niet nuttig zijn en er zijn features die weinig met functionaliteit te maken hebben (zoals die RGB-mode en mooie cosmetische heatsinks die niet werken, laat ik de laatste modefrats met verstevigde PCIe-sloten ook maar toevoegen). Kwade tongen beweren dat het laatste vooral te maken heeft met het kunnen verhogen van de prijs omdat een bepaalde groep fanatieke gamers bereid is om er veel voor te betalen. Stel dat het zo zou zijn dan kan ik het de moederbordbedrijven niet kwalijk nemen maar een nononsens X370-moederbord en een B350 moederbord op topniveau maar zonder bullshit zou geweldig zijn. Zelfs geen fancy etching en versieringen en zo, het mag mooi zijn maar niet veel kosten voor iets wat je hardware niet beter maakt. Bij de meeste mensen (ook fanatieke gamers) zit het spul nog steeds in een ondoorzichtige kast. ;)
Wat bedoel je met overklokken? waterkoeling en met XFR en nog een beetje manual tunen?
Ik kan me voorstellen dat dat niet voldoende duidelijk is met "goed overklokken". Geen extreme toestanden met stikstof en zelfs geen extreme toestanden met een highend custom water loop. Wel de maximale overklok die een Noctua D15 of een AIO van 150-200 euro kan leveren. Dus als de die het toestaat en je geluk hebt 4,0/4,1 GHz op de RX 1700 en als je een gouden sample hebt 4,2 GHz op de 1800X. Het zorgpuntje voor mij is of dat die B350-moederborden het vermogen kunnen 'leveren' en het stabiel kunnen houden met zo'n overklok.
Wat zijn populaire interfaces? USB 3.1 Gen 2 zit op de meeste modellen, entry / midrange the trage van AMD, midrange en highend de snelle asmedia. U.2 komt je enkel op high-end modellen tegen, echter alles wat in u.2 verkrijgbaar is komt ook in M.2 vorm.
U.2 is voor mij een voorbeeld van een 'exotische' interface die eigenlijk overbodig is tenzij je hele extreme wensen hebt of toevallig aal een apparaat hebt wat wel U.2 maara niet M.2 kan gebruiken. S/PDIF is voor mij een voorbeeld van een populaire interface bij een selectieve veeleisende groep gebruikers, de mensen die highend-audio willen en die hierbij specifieke wensen hebben. Toegegeven, enige bias van mij speelt hierbij een rol maar het is iets wat niet echt te vervangen is, de onboard audio heeft zo zijn beperkingen (oppervlakte, kostprijs, interferentie...) die je met dedicated hardware niet hebt en optische communicatie werkt beter dan USB (crosstalk).
Maar goed, daarom kan je ook verschillende modellen uitbrengen zodat iedereen tevreden kan zijn. Ik weet echter niet wat de extra kosten zijn als je bijvoorbeeld voor 10 000 klanten 1 zo'n wijziging aanbrengt, zeg jij het maar als jij er wel een idee van hebt. ;)
Graag en alvast bedankt. Wat ik heb gehoord en gelezen is dat het per moederbord zou zijn maar het kan natuurlijk best dat het per bedrijf verschil als gevolg vaan onderhandelingen.

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 14-03-2017 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

MrCharming schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:49:

En gelukkig hebben moederborden dan nog vaak het voordeel dat je de kermis in het bios uit kan zetten, dus met een beetje onderzoek vooraf hoeft het geen probleem te zijn. Videokaarten met leds ga ik sowieso nooit meer kopen, want na een half jaar weet ik nog steeds niet hoe ik de verlichting van mn videokaart uit moet krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
MrCharming schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:16:
[...]

Hier begrijp ik dus helemaal niks van. Steekt AMD nou gewoon de kop in 't zand? Sommige games hebben 30% meer performance in 7 dan in 10 en AMD zegt dood leuk "niks aan de hand jongens! Ligt aan de architectuur van de OS." Ja, ammehoelah, maar dat maakt wel flink wat uit zeg. 8 jaar oude OS doet het beter met een 2017 CPU dan een OS uit 2015. No reason for concern.

Ik vind dit heel erg raar. Lijkt een beetje alsof MS hier AMD strong armed, om een positieve press release naar buiten te duwen. "Limited data", dat is een heel specifieke, maar opvallende woordkeuze naar mijn mening. |:(
Ik snap de houding van AMD wel een beetje, ze zijn geheel afhankelijk van MS om Windows 10 aangepast te krijgen. Wanneer Ryzen weer goed gaat performen in 10 dan zal de omzet dito toenemen. AMD snapt verdomd goed dat veel potentiële upgraders de kat uit de boom aan het kijken zijn en een advies geven om dan maar Windows 7 te gaan gebruiken zal een klap in het gezicht zijn van MS.
Wat mij dan wel weer verbaasd is dat het SMT probleem überhaupt bestaat in 10 want zoveel verschil in architectuur zit er helemaal niet tussen 7 en 10. De grootste wijzigingen zitten in de userspace en niet in de kernel. Mogelijk hebben ze bij MS dan toch het een en ander verprutst in de kernel van 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:10

Hoogie2004

Whohooooo

Ja leuk :)
Specifically, the AMD Ryzen™ 7 1700X and 1800X carry a +20°C offset between the tCTL° (reported) temperature and the actual Tj° temperature. In the short term, users of the AMD Ryzen™ 1700X and 1800X can simply subtract 20°C to determine the true junction temperature of their processor.
Geen wonder dat mijn fans de hele tijd staan te blaffen :+ Ik was me al kapot aan het zoeken waarom mijn temps zo hoog zijn op mijn 1700X :(

Ik had de fan-profielen al aangepast dat ze tot 60 graden ofzo heel langzaam draaien, aangezien de waterkoeling koud bleef, maar toch de fans gingen loeien.... Dat wordt de fan-profielen nog wat aanpassen... of sturen op GPU temps, die wel normaal gerapporteerd worden...

Ik hoop dat de Asus software + bios nog aangepast worden voor de echte tCTL waarde...

[ Voor 4% gewijzigd door Hoogie2004 op 14-03-2017 08:03 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hoogie2004 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:02:
[...]
Ik had de fan-profielen al aangepast dat ze tot 60 graden ofzo heel langzaam draaien, aangezien de waterkoeling koud bleef, maar toch de fans gingen loeien.... Dat wordt de fan-profielen nog wat aanpassen... of sturen op GPU temps, die wel normaal gerapporteerd worden...
offtopic:
Het is en blijft het beste om een wat luxere sensor (bv in de vorm van een fitting?) in je loop te bouwen en de fans af te stellen op de temperatuur van het water. Harder gaan blazen omdat je CPU of GPU warm is terwijl het water amper warmer wordt heeft immers weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:10

Hoogie2004

Whohooooo

Paprika schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:34:
[...]

offtopic:
Het is en blijft het beste om een wat luxere sensor (bv in de vorm van een fitting?) in je loop te bouwen en de fans af te stellen op de temperatuur van het water. Harder gaan blazen omdat je CPU of GPU warm is terwijl het water amper warmer wordt heeft immers weinig zin.
offtopic:
Ja, daar ben ik nog mee bezig om dat allemaal te krijgen zoals ik wil :)
Ik ga ook nog proberen met zeer stille fixed speed fans, dat zou ook prima moeten werken.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
MrCharming schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:16:
[...]

Er zat goede informatie tussen maar de opmerking dat MS W10 100% werkt met Ryzen vinden veel mensen heel apart.

Nog meer info:

https://www.reddit.com/r/...srock_x370_boards_run_in/
https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system

Van deze persoon:
https://community.amd.com/people/rhallock/activity

[ Voor 4% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 14-03-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:39

[...]

De optische uitgang kan slechts 2 kanalen versturen. Voor 5.1 kun je gebruik maken van drie analoge kabels (zoals je nu ook gebruikt, neem ik aan). Dat geeft uiteindelijk ook de beste audio-kwaliteit.

Ik ben er kort geleden ook mee bezig geweest. Ik gebruik ook de ALC1220 en een Z906. Je moet alsnog wel de audio-volumes van elke speaker bijstellen in de 'room correction' instellingen. Dit kan je eenvoudig testen door een testtoon via elke speaker af te spelen i.c.m. een decibelmeter-app op je telefoon. Elke speaker zou bij je oor dezelfde hoeveelheid Db moeten produceren bij dezelfde testtoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51

[...]

Met DTS en Dolby Digital encoding kun je surround geluid via een digitale uitgang versturen, want zoals al eerder aangegeven ondersteunt SPDIF maar twee kanalen. Dolby Digital Live en DTS Connect zijn hier varianten van voor interactieve media (oftewel games). Ben je heel zeker dat je huidige moederbord dit ondersteunt? Want in de praktijk betalen heel veel moederbordfabrikanten hiervoor de royalties niet.

Gelukkig is dit gewoon een software switch die je door een aangepaste dll bij de drivers te gebruiken manueel kunt forceren. Ik doe dit momenteel met een ALC889, maar dat zijn dezelfde drivers als voor de ALC1220. Zie hier https://www.techpowerup.c...3148/page-37#post-3360667.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Quindor

Switching the universe....

Hoogie2004 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:02:
[...]

Ja leuk :)

[...]

Geen wonder dat mijn fans de hele tijd staan te blaffen :+ Ik was me al kapot aan het zoeken waarom mijn temps zo hoog zijn op mijn 1700X :(

Ik hoop dat de Asus software + bios nog aangepast worden voor de echte tCTL waarde...
Ik had hier ook last van! Maar sinds de F5c bios update op mijn Gigabyte Aorus AX370-Gaming-5 is dit over. Idle met een 360mm AIO zit onder de 30 graden en met load en zwaar overclocked komt deze niet boven de 70 graden!

Daarvoor ging het alle kanten op en gaf de CPU zelfs soms boven de 80 graden aan, maar werkte verder prima, dus dat kan nooit klopen. 8)7

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 23:13
Wat is eigenlijk dan de rede waarom hij niet zo ver kan worden overgeclocked, ik dacht eerst namelijk temps, maar die 90 graden is dus ''maar'' 70 graden.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Ik verwacht binnekort mijn 1800X i.c.m. asus crosshair hero binnen.

corsair ddr4 3200 mhz ligt al klaar (zou moeten werken volgens de QVL).

Zal hier dan ook mijn ervaringen posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
JinShepard schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:57:
Wat is eigenlijk dan de rede waarom hij niet zo ver kan worden overgeclocked, ik dacht eerst namelijk temps, maar die 90 graden is dus ''maar'' 70 graden.
AMD heeft Ryzen al flink tegen de max aan draaien, vandaar dat ze niet verder komen dan 4.1 Ghz op lucht/water. Hoger gaan ze wel maar dan moet het voltage omhoog en dat wil je echt niet op lucht of op water.
Op stikstof gaan ze daarme hoger maar dat zal de gemiddelde gebruiker niet echt in zijn peeceetje hebben zitten.
De grap is dat een i5 6600k easy peasy of 5Ghz loopt op water koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:10
Dat komt vanzelf wel als de productie ook geoptimaliseerd is. Niet met deze batches.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
winwiz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:14:
Dat komt vanzelf wel als de productie ook geoptimaliseerd is. Niet met deze batches.
Kan, maar ik vraag me af of er niet een groter onderliggend probleem speelt. Voor een cpu waar, naar eigen zeggen, door AMD 5 jaar aan is ontwikkeld vind ik het opmerkelijk dat Ryzen zo slecht overklokt. Mogelijk heeft dat te maken met de die shrink en het energieverbuik. De FX lijn waren stroomslurpers en wellicht heeft AMD de mogelijkheid tot overklokken beperkt omdat ze het energieverbruik plus warmteontwikkeling niet onder controle kregen. Of dat met een volgende batch is opgelost is een kwestie van afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 14:25
Is er ooit een nieuwe architectuur geweest die bij de eerste batch al goed overklokte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-04 16:03
regmaster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:43:
[...]

Kan, maar ik vraag me af of er niet een groter onderliggend probleem speelt. Voor een cpu waar, naar eigen zeggen, door AMD 5 jaar aan is ontwikkeld vind ik het opmerkelijk dat Ryzen zo slecht overklokt. Mogelijk heeft dat te maken met de die shrink en het energieverbuik. De FX lijn waren stroomslurpers en wellicht heeft AMD de mogelijkheid tot overklokken beperkt omdat ze het energieverbruik plus warmteontwikkeling niet onder controle kregen. Of dat met een volgende batch is opgelost is een kwestie van afwachten.
De eerste samples kwamen niet boven de 3 ghz uit. bij launch zitten ze boven de 4.
AMD is gewoon op het maximum gaan zitten wat ze konden op het moment van launch. En dat betekend gewoon dat er weinig overclock ruimte is voor het snelste model.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 06-06 11:45
regmaster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:43:
[...]

Bulldozer is ooit ontwikkeld met het oog op hoge clocks te gaan halen (die men in het begin dus ook niet kon halen!). Bij Zen is dit naar mijn weten nooit aangegeven dat dit de bedoeling is geweest. De nadruk heeft steeds gelegen op een zo hoog mogelijk IPC (en aantal cores :+ )

Verder heb je te maken met efficiëntie natuurlijk. Vanaf een bepaald voltage schaalt het gewoon niet meer lekker en gaan het stroomverbruik en de warmteontwikkeling gewoon de hoogte in voor die 100Mhz extra.
Verwacht niet dat het zo maar is 'opgelost' in een volgende batch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

regmaster schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:13:
[...]
De grap is dat een i5 6600k easy peasy of 5Ghz loopt op water koeling.
Dat is wel uitzonderlijk hoog. Gemiddeld zou ik deze chips eerder inzetten op de 4.6/4.7
Voor de kaby lake's is het wel vrij eenvoudig om de 5ghz te halen.

Heb zelf een 6600k met een high-end wc en ik kom tot de 4.9 @ 1.4V OCCT stabiel (delidded cpu).
En dat is zeker hoger als het gemiddelde, heb meerdere chips getest en dit was met stip de beste.

[ Voor 6% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 14-03-2017 13:27 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:22:
[...]

Bulldozer is ooit ontwikkeld met het oog op hoge clocks te gaan halen (die men in het begin dus ook niet kon halen!). Bij Zen is dit naar mijn weten nooit aangegeven dat dit de bedoeling is geweest. De nadruk heeft steeds gelegen op een zo hoog mogelijk IPC (en aantal cores :+ )

Verder heb je te maken met efficiëntie natuurlijk. Vanaf een bepaald voltage schaalt het gewoon niet meer lekker en gaan het stroomverbruik en de warmteontwikkeling gewoon de hoogte in voor die 100Mhz extra.
Verwacht niet dat het zo maar is 'opgelost' in een volgende batch.
Denk ook niet dat het zo makkelijk zal zijn. Ongetwijfeld zal er verbetering komen maar ik ga niet van wonderen uit.

Het fijne is wel dat de basis er nu staat en er getweakt kan gaan worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Om het maar eens over het nieuws te hebben. En er is ook wat gelekt over de 1400 en de 1200. :)
https://www.overclock3d.n...cpu_specifications_leak/1

We kijken waarschijnlijk dus naar 3,4 en 3,2ghz. Deze komen tegenover de i5 7500 en i5 7400 te staan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:33:
Om het maar eens over het nieuws te hebben. En er is ook wat gelekt over de 1400 en de 1200. :)
https://www.overclock3d.n...cpu_specifications_leak/1

We kijken waarschijnlijk dus naar 3,4 en 3,2ghz. Deze komen tegenover de i5 7500 en i5 7400 te staan lijkt me.
Zolang ze naar 3.8-3.9 op alle cores te duwen zijn maken die standaard clocks me vrij weinig uit. Als je de discussie hier volgt https://twitter.com/CPCHardware/status/840565557334286336 zegt men wel dat er binnen de quadcores ook een X model komt met 3.5 base en 3.7 turbo.

Vind het wel vreemd dat men de clocks doet zakken voor een topmodel binnen zijn reeks. De 1800X heeft 3.6-4, de 1600X heeft 3.6-4, de 1400X/1500X dan maar 3.5-3.7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:42:
[...]

Zolang ze naar 3.8-3.9 op alle cores te duwen zijn maken die standaard clocks me vrij weinig uit. Als je de discussie hier volgt https://twitter.com/CPCHardware/status/840565557334286336 zegt men wel dat er binnen de quadcores ook een X model komt met 3.5 base en 3.7 turbo.
Dat is de 1500X.
Vind het wel vreemd dat men de clocks doet zakken voor een topmodel binnen zijn reeks. De 1800X heeft 3.6-4, de 1600X heeft 3.6-4, de 1400X/1500X dan maar 3.5-3.7?
Het viel mij ook al op. Alsof de quadcores eigenlijk behoorlijk slechte octacores zijn waar de helft van uitgezet is en dan alsnog lager geclocked moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Qua naamgeving lijkt er wel het een en ander te verschillen. De 1500X is bijvoorbeeld nooit vermeld geweest in de leaks en de 1500 zou een 6-core model moeten zijn volgens de eerdere geruchten. Kunnen die ook weer de vuilbak in :)

https://be.hardware.info/...model-heet-ryzen-r7-1800x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:05:
[...]

Qua naamgeving lijkt er wel het een en ander te verschillen. De 1500X is bijvoorbeeld nooit vermeld geweest in de leaks en de 1500 zou een 6-core model moeten zijn volgens de eerdere geruchten. Kunnen die ook weer de vuilbak in :)

https://be.hardware.info/...model-heet-ryzen-r7-1800x
Maar dat is dus weer veranderd. Er lijken minder hexacores te komen en meer quadcores.
http://wccftech.com/amd-r...4core-8thread-cpu-leaked/

De gewone 1600 verwacht ik ook wel maar dat lijkt het te zijn voor de hexacores. Quadcores lijken toch de nadruk te hebben. Op zich ook logisch aangezien Ryzen opgebouwd is uit twee CCX blokken. Het is zo ook geen volwaardige octacore, meer twee quadcores die eigenlijk gebruik moeten verdelen tussen de twee blokken zonder dat berekeningen van blok naar blok gaan. In dat opzicht begrijp ik de uitspraken van AMD over de Windows sheduler ook niet. In games versprongen de berekeningen weldegelijk tussen de twee CCX blokken en dat is minder dan optimaal. MS gaf zelf eigenlijk ook al aan dat ze er naar kijken.

Zie ook: https://www.reddit.com/r/...ehaving_like_a_dual_4c8t/

Terug naar CCX. Ik vermoed dat ze die ook los kunnen produceren en verkopen. Als AMD echt octacores als quadcores moet verkopen dat zijn de yields dramatisch en kosten de CPU's ook onnodig veel om te maken. Ik denk eerder dat ze een behoorlijk deel van de productie gaan gebruiken voor quadcores.

Dat sterkt mijn vermoeden ook dat voor gaming de hexacore wel eens de betere keuze kan zijn. AMD lijkt ook behoorlijk op quadcores in te zetten die gezien de OC mogelijkheden en hogere baseclocks, competitief of iets beter zullen zijn dat Kaby lake op een vergelijkpaar prijspunt. De i7 7700k en i5 7600k uitgezonderd. Die blijven wel interessante keuzes. De R5 1500X zal het op moeten nemen tegen de i5 7600k en dat kan nog interesant worden. De 1600X tegen de i7 7700 en i7 7700k. De eerste is een makkelijke win, de tweede ligt eraan wat de 1600X laat zien qua OC. Bij 4ghz zit je denk ik al heel dicht in de buurt terwijl je CPU een stuk goedkoper is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 00:02

hidde212

Free your mind...

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:19:

Terug naar CCX. Ik vermoed dat ze die ook los kunnen produceren en verkopen. Als AMD echt octacores als quadcores moet verkopen dat zijn de yields dramatisch en kosten de CPU's ook onnodig veel om te maken. Ik denk eerder dat ze een behoorlijk deel van de productie gaan gebruiken voor quadcores.
Ik denk het niet. De kosten voor het tweede design en de bijbehorende ontwikkelkosten zijn daar te hoog voor. Daarnaast gebruikt Intel ook dezelfde die voor alles vanaf de Celeron tot i7 1151 processors.
Dat sterkt mijn vermoeden ook dat voor gaming de hexacore wel eens de betere keuze kan zijn. AMD lijkt ook behoorlijk op quadcores in te zetten die gezien de OC mogelijkheden en hogere baseclocks, competitief of iets beter zullen zijn dat Kaby lake op een vergelijkpaar prijspunt. De i7 7700k en i5 7600k uitgezonderd. Die blijven wel interessante keuzes. De R5 1500X zal het op moeten nemen tegen de i5 7600k en dat kan nog interesant worden. De 1600X tegen de i7 7700 en i7 7700k. De eerste is een makkelijke win, de tweede ligt eraan wat de 1600X laat zien qua OC. Bij 4ghz zit je denk ik al heel dicht in de buurt terwijl je CPU een stuk goedkoper is. :)
Mijn inziens is de Ryzen 6-core ook veruit de interessantste koop, zeker als er geen L3 is uitgeschakeld en er voor minder geld een 1600 uitkomt die handmatig net zo hoog klokt als de 1600x. Qua gaming zal ie vergelijkbaar met de R7 1700 presteren in de meeste games maar je hebt wel een 6c/12t voor waarschijnlijk onder de €300.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hidde212 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:32:
[...]

Ik denk het niet. De kosten voor het tweede design en de bijbehorende ontwikkelkosten zijn daar te hoog voor. Daarnaast gebruikt Intel ook dezelfde die voor alles vanaf de Celeron tot i7 1151 processors.
De verschillen tussen een i7 en een Celeron zijn alleen iets minder dan een R7 of een R3. Je gooit wel heel veel van je wafers weg zo met quadcores verkopen. Kan me moeilijk voorstellen dat dit efficient is of goed voor AMD haar financiën, die toch al niet best zijn. Het past ook niet bij AMD die bij eerdere architecturen goed konden schalen.
Mijn inziens is de Ryzen 6-core ook veruit de interessantste koop, zeker als er geen L3 is uitgeschakeld en er voor minder geld een 1600 uitkomt die handmatig net zo hoog klokt als de 1600x. Qua gaming zal ie vergelijkbaar met de R7 1700 presteren in de meeste games maar je hebt wel een 6c/12t voor waarschijnlijk onder de €300.
Hexacores zijn in feite octacores waarvan een of twee cores niet (goed) werkte. Het is zo dat als bij een CCX een core niet goed is, er bij de andere CCX er ook eentje uit moet. Het zou in theorie kunnen dat een core de 3,6ghz niet haalt en dat je die kan unlocken en stabiel krijgen met extra voltage. Dan heb je opeens een 1800X. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Met een Dubbel CCX kun je veel verschillende conbinatie maken:

3+3+16mb L3
en
4+2+12of16mb L3
en
2+2+16mb L3
en
4+0+8MB L3

of
Native 4 core met 8mb L3 met alleen 8x PCI-E. Voor laptop's bijvoorbeeld. Deze zullen een nog lagere klok hebben.

of of

APU 4c+16cu met kapotte GPU-deel, maar met 512mb HBM!

Mogelijkheden zijn er veel.

[ Voor 18% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 14-03-2017 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit kwam ik net ook tegen. :)
https://www.reddit.com/r/...going_to_need_to_rebench/

Lijkt er dus op dat sommige games dus niet eens gebruik maakten van alle cores. In ieder geval de games van Codemaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Een simulated Ryzen 4+0+8mb L3 vs Ryzen 1700.

De eerste twee games zit de 4 core op 100% gebruik, maar haalt hogere FPS. Dit zie je tot op een zekere hoogte ook op de Intel 7700k en 7600. Maar of deze toekomstbestendig is, blijft een belangrijke vraag.

YouTube: 5 Games On Ryzen 7 1700 8C/16T vs. 4C/4T (4+0)

[ Voor 39% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 14-03-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
vergeet niet met ocen dat dit de eerste generatie is van AMD op deze node. Intel zit al veel langer op 14nm en kan er dus veel meer uit krijgen, niet dat de stroomverbruik echt lager is geworden bij Intel echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 18:05
tomcatha schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:08:
vergeet niet met ocen dat dit de eerste generatie is van AMD op deze node. Intel zit al veel langer op 14nm en kan er dus veel meer uit krijgen, niet dat de stroomverbruik echt lager is geworden bij Intel echter.
Even los van het feit dat het GlobalFoundries in plaats van Intel is (qua fabs) bedoel je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.