Waarschijnlijk heeft intel al lange tijd een betere proc op de plank liggen. Ze kleden hun klanten liever 10% per keer uit en dat voor belachelijke prijzen. Daar win je mij als klant helaas niet mee.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:25:
AMD moest de release wel rushen,
Skylake-X komt in augustus, met 8/10 en naar sommige geruchten zelfs 12 cores.. met skylake architectuur, dat dus iets van 15% sneller is per clock vergeleken met hun huidige broadwell-E lineup.
Daarnaast met een erg mature 14nm proces, die dus hoge clocks met weinig voltage kan halen.
Prijzen kan intel ook flexibel in zijn, door het mature proces heb je weinig silicon die je weg moet gooien, dus de kans is groot dat AMD dan compleet weggevaagd gaat worden. vandaar de rushed quick release.
Zijn er hier eigenlijk mensen die wachten op Skylake-X om te zien hoe dat gaat vergelijken met Ryzen qua price/perf?
Ik zelf zit al maanden m'n upgrade uit te stellen en nu nog langer vanwege dat hele R5 debacle, dus ik ga die gewoon kopen op voorwaarde dat er geen lijken uit de kast komen. Betwijfel zelf dat Intel betere price/perf gaat bieden, staan ze niet echt bekend om... Ik hoef niet the best of the best te hebben. Steun liever AMD dan een paar FPS meer voor veel geld.
Hier wel mensen die de kat uit de boom kijken tot augustus?
Ik zelf zit al maanden m'n upgrade uit te stellen en nu nog langer vanwege dat hele R5 debacle, dus ik ga die gewoon kopen op voorwaarde dat er geen lijken uit de kast komen. Betwijfel zelf dat Intel betere price/perf gaat bieden, staan ze niet echt bekend om... Ik hoef niet the best of the best te hebben. Steun liever AMD dan een paar FPS meer voor veel geld.
[ Voor 9% gewijzigd door MrCharming op 09-03-2017 12:31 ]
Ik kijk al 5 jaar de kat uit de boom met mijn core i7 2600K op 4.9 ghz....
Die paar maanden kunnen er ook nog wel bij, en dan koop ik naar verwachting een 8 core Skylake-X. die waarschijnlijk voor het zelfde geld als een ryzen 8 core uitkomt.
Die paar maanden kunnen er ook nog wel bij, en dan koop ik naar verwachting een 8 core Skylake-X. die waarschijnlijk voor het zelfde geld als een ryzen 8 core uitkomt.
Coding 4 Fun!
Precies mijn gedachte. Nu met Ryzen heeft AMD een cpu op de markt gebracht die goed kan concurreren met Intel.MrCharming schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:30:
Zijn er hier eigenlijk mensen die wachten op Skylake-X om te zien hoe dat gaat vergelijken met Ryzen qua price/perf?
Ik wacht op de R3/R5, moet daar nog wel even op wachten maar heb dat er voor over. Voordeel is denk ik ook dat tegen die tijd de moederborden beter beschikbaar zijn, meer keuze is, en meer geoptimaliseerd zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
En hoe kom je er bij dat Intel ze voor 370 dollar gaat verkopen? Ik zie het niet gebeuren. 500 dollar ook niet.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:34:
En je moet blij zijn als skylake x een 3 tm 10% ipc boost heeft.
Haswell > Skylake is ook teleurstellend zeker gezien het feit dat er nog een architectuur tussen zit.
Zie ook de desktop cpus en nu kaby Lake vs skylake Ook teleurstellend gezien we daar een jaar op hebben moeten wachten.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 09-03-2017 12:50 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik verwacht dat Intel door de concurrentie met AMD wel moet zakken met de prijzen, of het in de 300 dollar range zit geen idee, je 3 tot 10% ipc boost kan goed kloppen, ligt aan welke applicatie natuurlijk, goede review daarover hier;Astennu schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:49:
[...]
En hoe kom je er bij dat Intel ze voor 370 dollar gaat verkopen? Ik zie het niet gebeuren. 500 dollar ook niet.
En je moet blij zijn als skylake x een 3 tm 10% ipc boost heeft.
Haswell > Skylake is ook teleurstellend zeker gezien het feit dat er nog een architectuur tussen zit.
Zie ook de desktop cpus en nu kaby Lake vs skylake Ook teleurstellend gezien we daar een jaar op hebben moeten wachten.
http://www.anandtech.com/...dr3-ipc-6th-generation/23
Ik denk eerder dat skylake-x het moet hebben van hogere clockspeeds, net zoals kabylake veel hoger clockt en dus meer performance bied.. waar het mensen uiteindelijk om gaat. aangezien AMD niet hoger clockt dan +- 4ghz, kan Intel misschien zelfs een 8 core uitbrengen die standaard tot 4.4ghz boost, en zo AMD makkelijk verslaat.
Het zijn allemaal aannames, maar ik kan geen andere reden bedenken dat AMD zijn release zo rushed dat er zo veel problemen zijn. anders dan dat ze de hete adem van Intel voelden.
Coding 4 Fun!
Denk het ook wel en Intel wou die natuurlijk graag op 10nm bakken, maar dat wou steeds niet lukken. Door de druk van AMD zullen die gewoon op 14nm gemaakt worden. Ben benieuwd of we dan weer een nieuwe Prescott gaan meemaken.caanova1984 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:29:
[...]
Waarschijnlijk heeft intel al lange tijd een betere proc op de plank liggen. Ze kleden hun klanten liever 10% per keer uit en dat voor belachelijke prijzen. Daar win je mij als klant helaas niet mee.
Ze gaan toch nooit een 8 core uitbrengen voor 300 dollar als nu een 7700k $350 kost? Dubbel aantal cores en threads voor minder geld. Dat klinkt niet logisch.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:57:
[...]
Ik verwacht dat Intel door de concurrentie met AMD wel moet zakken met de prijzen, of het in de 300 dollar range zit geen idee, je 3 tot 10% ipc boost kan goed kloppen, ligt aan welke applicatie natuurlijk, goede review daarover hier;
Ik denk eerder dat skylake-x het moet hebben van hogere clockspeeds, net zoals kabylake veel hoger clockt en dus meer performance bied.. waar het mensen uiteindelijk om gaat. aangezien AMD niet hoger clockt dan +- 4ghz, kan Intel misschien zelfs een 8 core uitbrengen die standaard tot 4.4ghz boost, en zo AMD makkelijk verslaat.
Het zijn allemaal aannames, maar ik kan geen andere reden bedenken dat AMD zijn release zo rushed dat er zo veel problemen zijn. anders dan dat ze de hete adem van Intel voelden.
Dan heb je natuurlijk ook al een flink snelle CPU, voor Ryzen zou alleen een CPU op socket 2011 of 2011-3 interessant zijn geweest.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:34:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Uh, nee. Er is geen "driver" voor de CPU. Dit soort dingen worden door de kernel uitgelezen in de registers van de CPU.lightdestroyer schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Zover ik het zie is het simpel hoor: De AMD drivers zijn niet in orde.
MS ziet de nieuwe cpu als 8 16 fysieke cpu's waarbij elke cpu over "alle" cache beziet waardoor MS deze dus als 8 keer teveel ziet.
Dat is simpelweg een driver die de verkeerde informatie doorgeeft aan de scheduler. (tot 2 keer toe als ik de bug reports lees)
Heb jij ooit al eens een "CPU driver" moeten installeren? Als je er even goed over na denkt kan dat ook bijna niet, aangezien juist de CPU verantwoordelijk is voor het uitvoeren van drivers...;)
Zo zijn er ook SMT wijzigingen door AMD aangedragen voor Linux.
Of AMD MS hier op geattendeerd heeft weet ik niet, kan best zijn dat MS dit in de Creators Update wil stoppen. Wat natuurlijk waardeloos voor AMD is, maar daar kunnen ze verder niets aan doen. Ze kunnen geen driver uitbrengen
Jup, Athlon X2Werelds schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:06:
[...]
Heb jij ooit al eens een "CPU driver" moeten installeren? Als je er even goed over na denkt kan dat ook bijna niet, aangezien juist de CPU verantwoordelijk is voor het uitvoeren van drivers...;)
Van amd website:
The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.
This driver is for Windows XP only.
[ Voor 54% gewijzigd door Azbest op 09-03-2017 13:10 ]
Misschien kunnen gebruikers die mee doen aan het INSIDER programma, en dus al veel eerder nieuwe builds beschikbaar hebben dit de komende tijd gaan testen en vergelijken.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Tuurlijk zijn er cpu drivers .. dat jij ze nooit manueel geinstalleerd hebt wil niet zeggen dat ze niet bestaan ..Werelds schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:06:
[...]
Uh, nee. Er is geen "driver" voor de CPU. Dit soort dingen worden door de kernel uitgelezen in de registers van de CPU.
Zo zijn er ook SMT wijzigingen door AMD aangedragen voor Linux.
Of AMD MS hier op geattendeerd heeft weet ik niet, kan best zijn dat MS dit in de Creators Update wil stoppen. Wat natuurlijk waardeloos voor AMD is, maar daar kunnen ze verder niets aan doen. Ze kunnen geen driver uitbrengen

Ik zou je eens aanraden om wat met oudere OS'en te spelen in combi met nieuwe hardware of in mijn geval oude hardware met nieuwe OS'en. Dan mag je ipv video drivers cpu drivers installeren. (Standaard wordt er namelijk maar 1 cpu gebruikt van een mainframe, funny very funny (its not)
PS: inderdaad cpu drivers zullen vaak enkel gereleased worden via windows update (wat mensen haten als via die manier ook de video drivers gepushed worden).
Maar je kan ook manueel cpu drivers installeren voor je windows OS hoor.
Nope, dat was geen echte driver. Dat was een userland tool om te doen wat je later in de bekende overclock tools en nu bijvoorbeeld Ryzen Master krijgt. Windows werkte ook gewoon zonder die "driver".
Het was een fix:Werelds schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:10:
[...]
Nope, dat was geen echte driver. Dat was een userland tool om te doen wat je later in de bekende overclock tools en nu bijvoorbeeld Ryzen Master krijgt. Windows werkte ook gewoon zonder die "driver".
The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction.
Nou, Skylake X(HDET) gaat het toch echt opnemen tegen Naples(32 cores single socket of 64 multisocket). Skylake X krijgt een andere socket, vanwege de HDET markt. AMD heeft met Naples al laten zien dat in multithreaded benchmarks gehakt maakt van Broadwell.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:25:
AMD moest de release wel rushen,
Skylake-X komt in augustus, met 8/10 en naar sommige geruchten zelfs 12 cores.. met skylake architectuur, dat dus iets van 15% sneller is per clock vergeleken met hun huidige broadwell-E lineup.
Daarnaast met een erg mature 14nm proces, die dus hoge clocks met weinig voltage kan halen.
Prijzen kan intel ook flexibel in zijn, door het mature proces heb je weinig silicon die je weg moet gooien, dus de kans is groot dat AMD dan compleet weggevaagd gaat worden. vandaar de rushed quick release.
Daarnaast kost de HDET over het algemeen meer dan 1000 dollar:
http://www.startlr.com/wp...etails-terms-features.png
Dus dat ligt ver boven de gemiddelde van de Ryzen desktop CPU's en daarom geen directe concurrent.
Kan allemaal prima zijn wat je zegt maar een feit is is dat in Windows 10 bepaalde zaken slechter zijn geregeld dan in Windows 7 en dat AMD daar behoorlijk last van heeft. Ik ben het met je eens dat AMD hier steken heeft laten vallen door niet de juiste testen te doen en niet beter met MS te schakelen.lightdestroyer schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:19:
[...]
Zover ik het zie is het simpel hoor: De AMD drivers zijn niet in orde.
MS ziet de nieuwe cpu als 8 16 fysieke cpu's waarbij elke cpu over "alle" cache beziet waardoor MS deze dus als 8 keer teveel ziet.
Dat is simpelweg een driver die de verkeerde informatie doorgeeft aan de scheduler. (tot 2 keer toe als ik de bug reports lees)
En laatste keer dat ik controleerde is MS niet verantwoordelijk voor de aangeleverde drivers van de hardware fabrikanten (en ja tis natuurlijk wel de zwakte van Windows, maar aan de andere kant ook de sterkte --> flexibiliteit niet MS bepaalt welke hardware al dan niet ondersteunt wordt (gelukkig) maar de hardware fabrikanten zelf door het ter beschikking stellen van de benodigde drivers aan hun klanten. )
Doet me denken van de windows xp naar windows 7 heisa toen printer fabrikanten geen win7 drivers aanleverden en dat het allemaal de schuld van win7 was .. (tuurlijk het drivermodel was gewijzigd maar op die wijze mag je nooit iets veranderen).
Natuurlijk kun je nu wel zeggen dat de generieke cpu drivers mss falen, maar als die zo slecht zijn dan schrijf je toch uw eigen drivers?? nVidia (en AMD) en zelfs intel gpu's maken toch ook geen gebruik van de generieke grafische drivers ? Ze werken wel maar performantie is dan toch naar de zak. Hetgene je nu ook ziet met de nieuwste AMD cpu's.
Alles wijst er nogmaals eens naar een gerushte release, niet meer, niet minder.
Het kan natuurlijk dat de AMD dev's zon hekel en afkeer hebben aan win10 dat ze enkel op win7 hebben getest en concludeerden: everything is well!. Maar of dat dan de schuld van MS is ..
PS: Van een "inovatief" bedrijf verwacht ik dus ook drivers op de nieuwste window versie. En niet "dat laten we over aan een 3rd party, good luck with it! Enkel al qua merkbescherming .. nu krijgt amd weer eens de stempel mee "bugged"
Ik vind het best vermakelijk om te zien hoe MS zich nu mag gaan verantwoorden door aanpassingen in Windows 10 te moeten gaan maken terwijl het verguisde 7 gewoon out of the box werkt.
Voor de liefhebbers: http://www.anandtech.com/...-working-on-windows-7-x64
4.4 op alle cores voor een 8c16t cpu zie ik Intel niet al te snel doen. Ze zitten natuurlijk ook vast aan een bepaald TDP en kunnen de natuurwetten wat betreft warmte niet zomaar veranderen. Dat zit dan ook voor een prijs zouden uitbrengen rond de 350$ is al helemaal wishfull thinking.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:57:
[...]
Ik verwacht dat Intel door de concurrentie met AMD wel moet zakken met de prijzen, of het in de 300 dollar range zit geen idee, je 3 tot 10% ipc boost kan goed kloppen, ligt aan welke applicatie natuurlijk, goede review daarover hier;
Gezien de huidige prijzen van intel en het feit dat er nog geen reactie is gekomen op de introductie van Ryzen qua prijzen van Intel CPU's zie ik 300 dollar nooit gebeuren. 500 ook niet snel. Je moet blij zijn met 700. Ik denk dat Intel eerder 6 cores gaat inzetten.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:57:
[...]
Link die je laat zien laat duidelijk zien dat de winst teleurstellend laag is voor 6 jaar aan nieuwe CPU's. Had makkelijk het dubbele mogen zijn.
En over die clocks prijs je daar ook maar niet rijk en kijk naar de clocks van Broadwell-E tegenover Haswell Desktop CPU's die in de vorm van de 4790K ook al 4.4GHz haalde.
Als Skylake-E 4.2 boost haalt moet je denk ik blij zijn. Ik verwacht er in ieder geval niet veel van.
Als ik moet gokken gok ik dat intel een eventuele 10 core CPU weer voor 999 dollar uit brengt en een 8 core 3,9-4.0GHz boost (met max boost van 4,1-4,2) voor 649-799 dollar. En de 6 Cores daar onder voor rond de 499.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Concurrentie heeft invloed:
http://www.pcmag.com/news/351676/intel-coffee-lake-processors-arrive-2h17
Intel wil dus dit jaar de Coffee Lake op de markt zetten, 15% prestatiewinst max.
Intel wil dus dit jaar de Coffee Lake op de markt zetten, 15% prestatiewinst max.
Wellicht omdat win10 op meer hardware moest draaien dan enkel desktops en zware laptops.. maar ik ben ook verre fan van win10 op mijn desktop hoor, ik vloek me nog elke dag dood wanneer ik m'n oude desktop opstart en weer eens geconfronteerd wordt met een nieuwe "eigenschap" van win10regmaster schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:15:
[...]
Kan allemaal prima zijn wat je zegt maar een feit is is dat in Windows 10 bepaalde zaken slechter zijn geregeld dan in Windows 7 en dat AMD daar behoorlijk last van heeft. Ik ben het met je eens dat AMD hier steken heeft laten vallen door niet de juiste testen te doen en niet beter met MS te schakelen.
Ik vind het best vermakelijk om te zien hoe MS zich nu mag gaan verantwoorden door aanpassingen in Windows 10 te moeten gaan maken terwijl het verguisde 7 gewoon out of the box werkt.
Voor de liefhebbers: http://www.anandtech.com/...-working-on-windows-7-x64
Aan de andere kant werkt het dan weer zalig op m'n surface (ook al was win8.1 op m'n surface eigenlijk meer geoptimaliseerd) en m'n laptops ..
Hell ik kan al mijn games waarvoor ik vroeger een desktop moest meesleuren op lans nu gewoon op een tabletje spelen.
Bredere hardware ondersteuning zorgt er nu eenmaal voor het belang van goede drivers enkel maar toeneemt en je generieke ondersteuning breder maar minder goed wordt.
AKA als je een pure desktop gebruiker bent zal het amper verbeteren wanneer een nieuwe windows update er voor zorgen dat full blown win10 op mobiele phones zal werken bv , of happy zal zijn met een 100 cpu workstation ;p
Als intel/AMD/Sun zijnde zal je nu eenmaal in de toekomst toch moeten samenwerken om alles werkende te krijgen (en dit niet enkel bij windows hoor, ook Linux, solaris,.. android) nu soit bij ios staat Apple garant voor alles maar daar is de hardware support ook niet echt breed te noemen.
Misschien wil je naar een toekomst met gesloten OS'en zoal Ios dat de OS fabrikant alles regelt voor je maar ik huiver van zo'n oplossing. En ja dan moet ik vooral kwaad kijken naar AMD als er iets mis is met de cpu ondersteuning. Indien MS zich volledig gaat moet verantwoorden voor zo'n problemen zal dit uiteindelijk er voor zorgen dat ze alles gaan beheren en zij een "lijst" gaan beheren van "goedgekeurde & geteste" hardware.
Beeld je een toekomst dat je pas uw AMD/Intel cpu kan gebruiken bij win10 na een "update" en tot dan met niet werkende hardware zit of overgeleverd bent met het hacken van je win10 installatie
PS: ik heb al hardware/software gehad waarbij ik enkel "officiele" drivers mocht installeren je wordt er echt niet gelukkig van. Dus ja sindsdien wijs ik altijd naar diegene die fatsoenlijke drivers moeten fabriceren en niet naar het OS.
Dat hebben ze eerder ook wel eens gezegd. En dan was het best case 15% meestal 2-5%.Azbest schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:30:
Concurrentie heeft invloed:
Vandaar ook de stelling max 15%Astennu schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:07:
[...]
Dat hebben ze eerder ook wel eens gezegd. En dan was het best case 15% meestal 2-5%.
Wel denk ik dat Intel weer heel wat uit de kast gaat trekken om maar weer die nummer 1 in alle scenario's te zijn, ook als het een Prescott is
lightdestroyer schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:10:
Tuurlijk zijn er cpu drivers .. dat jij ze nooit manueel geinstalleerd hebt wil niet zeggen dat ze niet bestaan ..![]()
Ik zou je eens aanraden om wat met oudere OS'en te spelen in combi met nieuwe hardware of in mijn geval oude hardware met nieuwe OS'en. Dan mag je ipv video drivers cpu drivers installeren. (Standaard wordt er namelijk maar 1 cpu gebruikt van een mainframe, funny very funny (its not)
PS: inderdaad cpu drivers zullen vaak enkel gereleased worden via windows update (wat mensen haten als via die manier ook de video drivers gepushed worden).
Maar je kan ook manueel cpu drivers installeren voor je windows OS hoor.
Ik quote jullie even allebei omdat het op elkaar in haakt.Azbest schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:12:
Het was een fix:
The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction.
Een driver vormt een tussenlaag tussen software en hardware. Los van waar deze draait (kernel-space of user-space; ring 0 of ring 3), doet een driver niets tenzij deze ook benaderd wordt. Dit is wat er met een (device) driver bedoeld wordt.
Die "driver" van AMD stuurde alleen wat registers aan om compatibiliteit te herstellen voor applicaties die op RDTSC leunden. Applicaties gebruikten deze "driver" niet en ook Windows zelf gebruikte deze niet. Hij stuurt zeker de CPU aan tot op zekere hoogte, maar het is vooral een stop-gap oplossing en het is geen device driver in traditionele zin. Hij draait naast de kernel en applicaties.
Dingen als scheduling en dus ook het uitlezen van aantal processors/cores/threads, caches, enzovoort zit allemaal in de kernel. Dat is allemaal te riskant om aan een driver over te laten die vervangen kan worden. Als die driver dan iets doet waar de kernel niet op berekend is, loopt je hele systeem in de soep. Het zou ook betekenen dat het OS geen controle meer heeft over wat waar draait.
Vraag jezelf dit eens af: als het zo eenvoudig was, waarom heeft Intel dan de Skylake bug met een BIOS/microcode op moeten lossen? Dan hadden ze toch ook gewoon "alvast" "even" een driver via Windows update kunnen pushen in plaats van de verschillende vendors updates daarvoor te laten maken? Zoek voor de gein ook eens even de Core Duo bugs op en hoe men er mee om moet gaan (overigens ook meteen een leuk stukje educatie voor diegenen die denken dat Intel zulke problemen nooit zou hebben)
Betekent dat nu dat er geen drivers voor CPU's zijn? Tuurlijk niet, echter zitten deze vrijwel altijd in een kernel ingebakken. Tuurlijk heeft een kernel intern een interface waaronder verschillende drivers zitten om met de rare dingen tussen CPU's om te gaan. Om de gangbare 3 maar even te nemen: Windows, OS X en Linux hebben dit echter allemaal in de kernel zitten en zoiets als dit kan dus niet zomaar even door een "externe" driver opgelost worden ("drivers" in Windows, kernel modules in Linux en OS X). Moet ik er ook wel even bij vermelden dat OS X wel een geval apart is, daar ben je sowieso al bijzonder beperkt.
@lightdestroyer als jij een voorbeeld hebt waar CPU ondersteuning niet in de kernel ingebakken zit wil ik dat graag eens zien, puur uit interesse
Ik ben het nog niet tegen gekomen en ik heb toch met genoeg verschillende OS's gespeeld. Wel op microcontrollers vaak genoeg gehad natuurlijk, maar dat is toch weer een ander verhaal dan een Windows of Linux..
Als de CPU niet (standaard) ondersteund wordt in de kernel wordt het lastig om de kernel modules of drivers te laden...
Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is om bepaalde CPU specifieke extra functies te kunnen activeren met kernel modules / drivers.
Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is om bepaalde CPU specifieke extra functies te kunnen activeren met kernel modules / drivers.
Ik krijg als het goed is morgen of overmorgen het volgende binnen:
Ryzen 1700 @ EK-WB EVO
Gigabyte Gaming 5
4x8GB F4-3000C16D-16GTZR
Build komt in de loop van volgende week. Het gaat allemaal in een custom loop in de Phanteks Enthoo Evolv ATX TGE, met de hoop op 4GHz stabiel.
Doelstelling is een toekomstinvestering. Als ik zie dat er langzamerhand steeds meer applicaties en games naar multi-core verschuiven (dit was met de opkomst van betaalbare quad cores ook een issue), zal de Ryzen met flexibel platform vast een betere toekomstinvestering zijn dan een yoloQuad@5GHz.
Het enige waar ik bang voor ben zijn de memory issues...
Ryzen 1700 @ EK-WB EVO
Gigabyte Gaming 5
4x8GB F4-3000C16D-16GTZR
Build komt in de loop van volgende week. Het gaat allemaal in een custom loop in de Phanteks Enthoo Evolv ATX TGE, met de hoop op 4GHz stabiel.
Doelstelling is een toekomstinvestering. Als ik zie dat er langzamerhand steeds meer applicaties en games naar multi-core verschuiven (dit was met de opkomst van betaalbare quad cores ook een issue), zal de Ryzen met flexibel platform vast een betere toekomstinvestering zijn dan een yoloQuad@5GHz.
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Dit zal eerder een probleem zijn van het moederbord, layout doet heel veel. Gigabyte kennende maakt daar niet snel fouten mee.Allubz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:50:
De wat goedkopere merken hebben zo nu en dan wel eens bordjes met een mindere layout waardoor je gemakkelijk tegen een grens/muur aan loopt.
Ook wordt de cpu vaak behoorlijk geknepen op voltages waardoor icm met slechte layout van een moederbord de situatie verergerd. Kortom met de juiste voltages en dat bord zie ik geen probleem.
EDIT:
Nog een kleine toevoeging: 4 modules is nooit ideaal, maar mocht je dat willen dan zul je flink moeten sleutelen aan de voltages en timing van je geheugen. Had met DDR400 in dual channel al issues en met DDR2 werd het alleen maar moeilijker.
[ Voor 16% gewijzigd door Azbest op 09-03-2017 15:34 ]
Simpel solaris installaties op onze mainframe, mag je van alles eigenlijk inladen omdat hij standaard eigenlijk geen enkele hardware echt herkend (we zitten dan ook met een serverpark daterende uit de jaren '70).Werelds schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 14:17:
[...]
@lightdestroyer als jij een voorbeeld hebt waar CPU ondersteuning niet in de kernel ingebakken zit wil ik dat graag eens zien, puur uit interesse
Ik ben het nog niet tegen gekomen en ik heb toch met genoeg verschillende OS's gespeeld. Wel op microcontrollers vaak genoeg gehad natuurlijk, maar dat is toch weer een ander verhaal dan een Windows of Linux..
Indien je op die hardware een windows server installatie wil installeren (ja niet alle software is compatibel met solaris) mag je ook wel aan de bak met het maken met een image met de juiste drivers ingebakken/geïmporteeerd/hoe je het ook wil uitdrukken.
Der zijn wellicht 100'en usecases waar je zoiets hebt, iedereen vindt het tegenwoordig doodnormaal dat windows/Linux alle hardware automagisch herkend maar dit was vroeger zeker niet het geval en zelfs nu als je met exotische hardware mag "spelen" nog steeds niet.
Ook bij de sparcs op de unief mocht je bij installatie nogal wat vloeken voordat alles goed herkend werd hoor. Wellicht 1 van de redene dat men liever intel hardware gebruikt als die ook voldoende is, minder gepruts in de marge waarvoor je als beheerder niet echt bijbetaald wordt hoor.
De Unix client die we standaard hadden geïnstalleerd voor sommige terminals deed dit wel automatisch maar daar wou niemand (buiten een paar uitzonderingen zoals de informatica studenten) mee werken. Dus mocht je toch een "suboptimale" oplossingen gaan uitdenken.
Let op het moment dat ze de ruwe performantie nodig hadden van de sparcs was UNIX plots wel goed genoeg voor die "mijn grafische OS is way beter"-snobs
PS: Het grappige aan heel de zaak is dat je zoveel jaren nog steeds dezelfde problematiek ziet terugkeren: je hebt vooral die aanpassingen nodig om core 2-xxxx optimaal te laten werken ivp alles naar je eerste cpu-eenheid te sturen.
Vandaar ook dat sommige mensen zoals ik zo "pessimistisch" zijn ivm Multi-core oplossingen.. men werkt hier echt wel langer aan dan enkel de laatste jaren, en tot nu toe zie je steeds weer dezelfde problematiek terugkeren.
Het idle verbruik van een GPU kan per merk varieren. Zie hieronder het verschil tussenPaprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:33:
Ik vind het idle verbruik wel vreemd eerlijk gezegd. Hardware.info gebruikt een GTX 1050 Ti van MSI met een idle verbruik van 3 Watt, terwijl een willekeurige R9 380X al richting de 12W zit.
https://www.techpowerup.c..._1050_Ti_Gaming_X/25.html

Veel andere reviews komen op hetzelfde verbruik, dat is met een ATX moederboard.
.

Een micro-ATX of ITX moederboard verbruik waarschijnlijk nog minder, lees onder de 30 watt.
Hier hebben we de x86 en x64 instructiesets voor... De ASM zegt tegen een CPU wat ie moet gaan doen, niet de CPU via drivers aan zichzelf. In het geval van een GPU vertalen de drivers, via instructies uitgevoerd door de CPU, de werkzaamheden voor de GPU.
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 09-03-2017 16:15 ]
Laten we hopen dat Gigabyte inderdaad haar zaken op orde heeft.Azbest schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:12:
[...]
Nog een kleine toevoeging: 4 modules is nooit ideaal, maar mocht je dat willen dan zul je flink moeten sleutelen aan de voltages en timing van je geheugen. Had met DDR400 in dual channel al issues en met DDR2 werd het alleen maar moeilijker.
Ik bouw een aantal high-end Intel systemen per jaar, welke nooit geheugenproblemen opleveren. Ik kan me de DDR1/2 tijd inderdaad wel herinneren, vooral op AMD platform, dan zaken niet heel erg lekker liepen.
Mijn hoogste doel is DDR4-3000 aantikken, maar het wordt maar afwachten inderdaad of dit met vier sticks gaat lukken. Het oog wil alleen ook wat, en 16GB is alweer krapjes.
Ik kan helaas n ergens vinden of deze sticks single/dual-sided zijn, er zijn nog geen reviews van dit model (of voor zover ik heb gezocht van een variant van de RGB 16GTZR-series).
[ Voor 3% gewijzigd door Allubz op 09-03-2017 17:51 ]
Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design
Weet niet of die al voorbij was gekomen, maar Linus heeft de nieuwe gtx 1080ti getest en heeft nu ook naast zijn intel i7 een AMD ryzen testbank.
Toch opvallend dat de 1800X in de meeste games hier zich staande houdt tegenover de 1700k, maar soms wint de 1800X wel. Ik zou wel wat meer benches willen zien want als de 7700k nu al gebottlenecked word dan is de keuze voor high end ook wel duidelijk.Viper® schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:27:
Weet niet of die al voorbij was gekomen, maar Linus heeft de nieuwe gtx 1080ti getest en heeft nu ook naast zijn intel i7 een AMD ryzen testbank.
[video]
Oh en het is bijna alsof de duivel het wil. Vandaag begon de klok in W10 opeens te vertragen en heb ik die al meerdere malen moeten resetten. CMOS batterij kapt er denk ik eindelijk mee na dik 7 jaar. Tijd voor een upgrade dus.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je kan bv. bij Asus zien in de QVL (Qualified Vendors Lists) welke geheugen geschikt zijn bv voor de PRIME X370-PRO maar..... daar staat ook bij of het SS of DS geheugen is.Allubz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:51:
[...]
Ik kan helaas n ergens vinden of deze sticks single/dual-sided zijn, er zijn nog geen reviews van dit model (of voor zover ik heb gezocht van een variant van de RGB 16GTZR-series).
Misschien heb je er wat aan als het type erbij staat.
Reddit post over Anandtech's conclusie voor Ryzen Cpu's.
https://www.reddit.com/r/..._conclusions_about_ryzen/
Mijn vorige systeem gebruikte Windows 7 en had al mijn games op mijn huidige installatie dat ik graag wou hergebruiken.maratropa schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:41:
*schaam* 200 watt idle + 150 watt voor het scherm uit 2007...
[...]
windows 7 zodat je minder gedoe hebt door de thread scheduler van de kernel zoals hier eerder gepost is?
Wil je voor de grap eens cinebench r15 single en multi draaien (oh en ook met 8 threads om de SMT speedup te zien)?
Cinebench 15 Benchmark 1700X(8c/16T), DDR4@2133mhz(sneller gaat niet vanwege BIOS beperkingen)
RUN 1"
Multicore score 1534
Single core score 141
Ratio 10.90x
------------
Run 2:
Multicore score 1538
Single core score 148
Ratio 10.40x
Ik kan geen SMT uitschakelen in de BIOS/UEFI. Ik denk dat er weldegelijk een SMT bug in Windows 10 zit. Ik heb even gegoogled en zie dat de meeste een score halen van ratio van 10.4 en met een 1800X.
[ Voor 11% gewijzigd door polli_ op 09-03-2017 21:26 ]
ok als ik ff zo snel vergelijk dan lijkt dat ongeveer overeen te komen met de windows 10 scores. Maar op zich lijkt het smt probleem meer naar voren te komen bij applicaties die niet alle 16 threads vol belasten, zoals een renderer.polli_ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:19:
[...]
Mijn vorige systeem gebruikte Windows 7 en had al mijn games op mijn huidige installatie dat ik graag wou hergebruiken.
Cinebench 15 Benchmark 1700X(8c/16T), DDR4@2133mhz(sneller gaat niet vanwege BIOS beperkingen)
RUN 1"
Multicore score 1534
Single core score 141
Ratio 10.90x![]()
------------
Run 2:
Multicore score 1538
Single core score 148
Ratio 10.40x
Ik kan geen SMT uitschakelen in de BIOS/UEFI. Ik denk dat er weldegelijk een SMT bug in Windows 10 zit. Ik heb even gegoogled en zie dat de meeste een score halen van ratio van 10.4 en met een 1800X.
Maar je hebt dus een windows 7 install gewoon getransplanteerd naar de ryzen setup? Wat had je hiervoor voor systeem?
Nou, ik weet het niet zeker. Ik heb net even getest met CPU-z bench. Dit waren mijn scores:maratropa schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:30:
[...]
ok als ik ff zo snel vergelijk dan lijkt dat ongeveer overeen te komen met de windows 10 scores. Maar op zich lijkt het smt probleem meer naar voren te komen bij applicaties die niet alle 16 threads vol belasten, zoals een renderer.
Maar je hebt dus een windows 7 install gewoon getransplanteerd naar de ryzen setup? Wat had je hiervoor voor systeem?
CPU Multithread 18136
2032
ratio 8.92

---------------------------------
Guru3d CPU-Z score
CPU Multithread 18089
CPU Singlethread 2063
ratio 8.76
-------
Ziet er toch uit dat Windows 7 beter met AMD's SMT implementatie omgaat.
Je kunt een bestaande Windows 7 systeem( Phenom X6, 890FX Deluxe) makkelijk door middel van sysprep migreren naar Ryzen systeem. Ging vlekeloos en was binnen een paar tellen gelukt.
Windows 10 is een unoptimized gedrocht.
Net goed dat Ryzen er slecht op draait. Avoid like the plague!
[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 10-03-2017 10:58 ]
GTFOMarctraider schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:10:
Windows 10 is een unoptimized gedrocht.
[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 10-03-2017 11:12 ]
Hij bedoelt Windows 10, niet Ryzen
|2600k|Asus 290|
Het is toch niet zo gek dat Windows nog niet optimaal omgaat met nieuwe hardware? Geef het een maand.
Moet je je zorgen maken om deze dingen of totaal niet?Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:51:
Reddit post over Anandtech's conclusie voor Ryzen Cpu's.
AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G
Zoals daar geopperd lijken het allemaal problemen die nog op te lossen zijn met softwareJinShepard schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:34:
[...]
Moet je je zorgen maken om deze dingen of totaal niet?
Ja en NeeJinShepard schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:34:
[...]
Wel als MS ongeveer het grootste bedrijf is op deze wereld, en ze al een Xbox hebben met AMD hardware en dus genoeg connectie met AMD moeten hebben om al vroeg een Ryzen sample van AMD te hebben kunnen bemachtigd. (de Ryzen basis layout kan voor hun geen verrassing geweest zijn, de hoeveelheid cores in welke grootte van groepen en de hoeveelheid cache en nog wat andere factoren)418O2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:33:
Het is toch niet zo gek dat Windows nog niet optimaal omgaat met nieuwe hardware? Geef het een maand.
Het feit dat MS nog steeds Round Robin doet met processen wat verbazend perfect past bij Intel architectuur (maar dat ook gebruikt bij NIET intel architectuur) zegt imho genoeg over hun motivaties.
Daarom maak ik me ook zorgen over de prioriteiten bij MS om AMD processors goed te optimaliseren, ik zie het nu niet als iets waar ze veel moeite voor gaan doen, anders hadden ze dat al gedaan, ik zie MS wat laaghangend fruit en wat simpele code gebruiken om de "grootste" problemen op te lossen maar verder niet zo geinteresseerd zijn om het echt goed werkend te maken.
Dat Linux het wel goed doet met Ryzen zegt alles over de prioriteiten bij MS.
Deze hele release komt mij erg vaag over van meerdere kanten, hopelijk dat de komende maanden mij anders overtuigen.
How do you save a random generator ?
ik denk dat je de soep niet zo heet hoeft te eten.enchion schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:17:
[...]
Wel als MS ongeveer het grootste bedrijf is op deze wereld, en ze al een Xbox hebben met AMD hardware en dus genoeg connectie met AMD moeten hebben om al vroeg een Ryzen sample van AMD te hebben kunnen bemachtigd. (de Ryzen basis layout kan voor hun geen verrassing geweest zijn, de hoeveelheid cores in welke grootte van groepen en de hoeveelheid cache en nog wat andere factoren)
Het feit dat MS nog steeds Round Robin doet met processen wat verbazend perfect past bij Intel architectuur (maar dat ook gebruikt bij NIET intel architectuur) zegt imho genoeg over hun motivaties.
Daarom maak ik me ook zorgen over de prioriteiten bij MS om AMD processors goed te optimaliseren, ik zie het nu niet als iets waar ze veel moeite voor gaan doen, anders hadden ze dat al gedaan, ik zie MS wat laaghangend fruit en wat simpele code gebruiken om de "grootste" problemen op te lossen maar verder niet zo geinteresseerd zijn om het echt goed werkend te maken.
Deze hele release komt mij erg vaag over van meerdere kanten, hopelijk dat de komende maanden mij anders overtuigen.
Tijdens de release van de Bulldozer core heeft Microsoft ook voor die cpu een patch gemaakt om het gebruik van de cores/architectuur te verbeteren. Tevens gaat/wil Microsoft Ryzen gebruiken in hun volgende console dus hebben ze bij AMD er nog iets mee te winnen (minimaal goodwill).
Anoniem: 59888
En dat is het dus niet bepaald.enchion schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:17:
[...]
Wel als MS ongeveer het grootste bedrijf is op deze wereld
JinShepard schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:34:
Op korte / acute termijn: ja, relatief "zorgelijk".418O2 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 22:42:
Zoals daar geopperd lijken het allemaal problemen die nog op te lossen zijn met software
Daarbuiten: waarschijnlijk / hopelijk niet.
Van Anand's lijst zijn deze dingen te patchen in de kernels (sommige van deze zorgen ook voor rare resultaten onder Linux) en/of direct in sommige software:
- Windows 10 RTC disliking 0.25x multipliers, causing timing issues,
- Software not reading L3 properly (thinking each core has 8MB of L3, rather than 2MB/core),
- Latency within a CCX being regular, but across CCX boundaries having limited bandwidth,
- Microsoft’s scheduler not understanding the different CCX core-to-core latencies,
- Windows not scheduling threads within a CCX before moving onto the next CCX,
- Ryzen showing performance gains with faster memory, more so than expected,
- Some motherboards having difficulty with DRAM compatibility,
- Performance related EFIs being highly regularly near weekly since two weeks before launch.
- Gaming Performance, particularly towards 240 Hz gaming, is being questioned,
- Static partitioning methods being used shows performance gains when SMT is disabled,
Link naar chinese site op Anand forum
Misschien Toch een 16 core Ryzen ??? (vond het gat tussen 8 core en 24 core al vreemd eerlijk gezegd)
Een 12 core (4 cores disabled) zou mijn sweetspot zijn als ze die voor een bruikbaar bedrag zouden willen produceren vanwege veel bandbreedte en veel cache per core. (het zou de echte Intel killer zijn)
Misschien Toch een 16 core Ryzen ??? (vond het gat tussen 8 core en 24 core al vreemd eerlijk gezegd)
Een 12 core (4 cores disabled) zou mijn sweetspot zijn als ze die voor een bruikbaar bedrag zouden willen produceren vanwege veel bandbreedte en veel cache per core. (het zou de echte Intel killer zijn)
[ Voor 40% gewijzigd door enchion op 10-03-2017 01:27 ]
How do you save a random generator ?
Ik kan me goed voorstellen dat MS nog geen patch uit heeft. Ik acht de kans vrij groot dat ze daar mogelijk andere prioriteiten hebben dan een een fix voor een specifiek platform dat momenteel nog een marktaandeel van niets heeft, terwijl ze ook zaken te fixen hebben die mogelijk (bijna) ieder Windows systeem aangaan.enchion schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 23:17:
[...]
Wel als MS ongeveer het grootste bedrijf is op deze wereld, en ze al een Xbox hebben met AMD hardware en dus genoeg connectie met AMD moeten hebben om al vroeg een Ryzen sample van AMD te hebben kunnen bemachtigd. (de Ryzen basis layout kan voor hun geen verrassing geweest zijn, de hoeveelheid cores in welke grootte van groepen en de hoeveelheid cache en nog wat andere factoren)
Dat MS een scheduler techniek gebruikt die schijnbaar perfect voldoet voor het overgrote deel van de verkochte x64 cpu's die de laatste jaren verkocht zijn vind ik ook niet echt onlogisch. Dat AMD ipv voor hetzelfde model te gaan gekozen heeft voor het CCX model is natuurlijk MS niet aan te rekenen. Ik heb zelf bijv. ook nog geen enkel echt voordeel gezien voor de consument van het CCX model maar mogelijk dat ik eroverheen lees in de reviews, het enige dat ik kan vinden is echter dat AMD een voordeel heeft omdat ze op deze manier makkelijker kunnen opschalen naar meer cores, bijv. voor server architecturen. logisch van uit AMD, maar ook logisch dat een OS als Windows daar mogelijk niet direct volledig correct mee om kan gaan.
Linux vind ik dan wel weer vrij logisch, daar werken een boel enthousiasts aan en er hoeft er natuurlijk maar 1 of een paar de code aan te passen en dan kan dit direct de pijplijn in.
Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues bij MS t.a.v. optimalisering, al snap ik wel dat het mogelijk even duurt voordat dit soort aanpassingen volledig doorgetest zijn en vrijgegeven kunnen worden.
Ik weet dat ik hiermee ga vloeken in de Windows 10 gelovigen kerkDennism schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 01:30:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat MS nog geen patch uit heeft. Ik acht de kans vrij groot dat ze daar mogelijk andere prioriteiten hebben dan een een fix voor een specifiek platform dat momenteel nog een marktaandeel van niets heeft, terwijl ze ook zaken te fixen hebben die mogelijk (bijna) ieder Windows systeem aangaan.
Dat MS een scheduler techniek gebruikt die schijnbaar perfect voldoet voor het overgrote deel van de verkochte x64 cpu's die de laatste jaren verkocht zijn vind ik ook niet echt onlogisch. Dat AMD ipv voor hetzelfde model te gaan gekozen heeft voor het CCX model is natuurlijk MS niet aan te rekenen. Ik heb zelf bijv. ook nog geen enkel echt voordeel gezien voor de consument van het CCX model maar mogelijk dat ik eroverheen lees in de reviews, het enige dat ik kan vinden is echter dat AMD een voordeel heeft omdat ze op deze manier makkelijker kunnen opschalen naar meer cores, bijv. voor server architecturen. logisch van uit AMD, maar ook logisch dat een OS als Windows daar mogelijk niet direct volledig correct mee om kan gaan.
Linux vind ik dan wel weer vrij logisch, daar werken een boel enthousiasts aan en er hoeft er natuurlijk maar 1 of een paar de code aan te passen en dan kan dit direct de pijplijn in.
Ik verwacht zelf eigenlijk geen issues bij MS t.a.v. optimalisering, al snap ik wel dat het mogelijk even duurt voordat dit soort aanpassingen volledig doorgetest zijn en vrijgegeven kunnen worden.
Windows 7 heeft geen DX12 maar Ryzen werkt meer dan perfect met DX11 en erg veel games met DX12 zijn er nog niet dus volgens mij is dat gemis helemaal niet zo erg. Vulkan is crossplatform dus werkt ook onder 7.
De die-hard Windows 10 belieber moet zichzelf maar pijnigen met een halfbakken oplossing door SMT uit te schakelen (waarvoor koop je eigenlijk zo'n cpu als je de helft van de werking moet uitschakelen?).
Best wel waardeloos. Eigenlijk weet je nu dus nog totaal niet waar je aan toe bent met Ryzen.
Ik moet echt nodig een nieuwe pc. Memtest kom ik niet meer door en de voeding maakt een tikkend geluid alsof hij ieder moment kan ontploffen. Hoewel ik ook de nodige foto's bewerk wil ik VR optimaal kunnen draaien op 90frames met een 1080 GTX. De gunfactor ligt bij AMD, maar uiteindelijk wil ik gewoon keiharde performance voor de euro. Alleen al die kinderziektes waarvan je niet weet hoe lang het nog gaat duren is niet erg aantrekkelijk...
Ik moet echt nodig een nieuwe pc. Memtest kom ik niet meer door en de voeding maakt een tikkend geluid alsof hij ieder moment kan ontploffen. Hoewel ik ook de nodige foto's bewerk wil ik VR optimaal kunnen draaien op 90frames met een 1080 GTX. De gunfactor ligt bij AMD, maar uiteindelijk wil ik gewoon keiharde performance voor de euro. Alleen al die kinderziektes waarvan je niet weet hoe lang het nog gaat duren is niet erg aantrekkelijk...
En SMT telt maar voor 20-38% mee. Dus een 8 core met SMT heeft meestal een output van 9.6-11 core CPU. Dus met SMT uitzetten lever je geen 50% aan CPU kracht in.regmaster schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:02:
[...]
Ik weet dat ik hiermee ga vloeken in de Windows 10 gelovigen kerkmaar voor de mensen die niet kunnen wachten is er een alternatief om terug te gaan naar Windows 7, daar werkt Ryzen tenminste zoals het hoort. Wordt tot 2020 ondersteund qua security dus tegen die tijd mag er van Mickeysoft wel een fatsoenlijk werkend OS patch verwacht worden.
Windows 7 heeft geen DX12 maar Ryzen werkt meer dan perfect met DX11 en erg veel games met DX12 zijn er nog niet dus volgens mij is dat gemis helemaal niet zo erg. Vulkan is crossplatform dus werkt ook onder 7.
De die-hard Windows 10 belieber moet zichzelf maar pijnigen met een halfbakken oplossing door SMT uit te schakelen (waarvoor koop je eigenlijk zo'n cpu als je de helft van de werking moet uitschakelen?).
Zoals ik het nu lees zijn veel (zoniet alle) problemen die er spelen via updates en patches te verhelpen. Zal helaas even duren totdat alles opgelost is, maar ik geloof daar wel in.Isniedood schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:27:
Best wel waardeloos. Eigenlijk weet je nu dus nog totaal niet waar je aan toe bent met Ryzen.
Een groot voordeel van het AM4 platform is dat AMD hier lang mee doorgaat, dus wellicht over een paar jaar enkel de cpu (indien gewenst) vervangen en weer gaan met die banaan
Een 16 core Summit Ridge komt er iig niet, dual-channel geheugencontroller levert gewoon niet genoeg bandbreedte dan wil je echt wel quad-channel op hoge frequentie. 16 core Naples of de opvolger van Summit Ridge, Pinnacle Ridge met 16 core's zou best kunnen.enchion schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 01:22:
Link naar chinese site op Anand forum
Een dual ball bearing fan maakt vaak een tikkend geluid, maar dat is vrij onschuldig.Isniedood schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:27:
en de voeding maakt een tikkend geluid alsof hij ieder moment kan ontploffen.
AMD Nieuwsdiscussie
Zeker afwachten idd, maar of AMD echt lang bij het AM4 Platform blijft hangen is ook afwachten. Zie ze wel minimaal 2 tot 3 jaar houden daar niet van. Voor hetzelfde geld moet je daarna weer een nieuwe socket hebben.ymaenhout schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:59:
[...]
Zoals ik het nu lees zijn veel (zoniet alle) problemen die er spelen via updates en patches te verhelpen. Zal helaas even duren totdat alles opgelost is, maar ik geloof daar wel in.
Een groot voordeel van het AM4 platform is dat AMD hier lang mee doorgaat, dus wellicht over een paar jaar enkel de cpu (indien gewenst) vervangen en weer gaan met die banaanipv dat je bij intel ook weer een nieuw MB moet kopen
Daarnaast de toekomst plannen van AMD is ook nog onbekend wat gaan ze volgend jaar doen e.d. Maar dat is ook wat te snel vooruit kijken.
Maar hoevaak komt dat voor, de laatste keer dat ik geupgrade heb (Van een Nehalem i7 920 naar een S1150 Haswell) was vooral omdat ik omdat ik bepaalde vernieuwingen op het Mobo wilde. PCIE 3.0 / Sata 600 dat soort zaken. Iets wat nu ook weer begint te spelen, als mijn huidige SSD qua capacitiet niet meer voldoet wil ik bijv. naar een NVME SSD, terwijl ook de nieuwe USB standaarden handig zouden zijn terwijl voor mijn gebruik mijn haswell cpu nog prima voldoet. Ik kan me voorstellen dat wanneer je over 4 jaar bijv. wil upgraden je geen nieuwe CPU in een "oud" mobo gaat stoppen, maar ook gelijk een up-to-date mobo wil.ymaenhout schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:59:
Een groot voordeel van het AM4 platform is dat AMD hier lang mee doorgaat, dus wellicht over een paar jaar enkel de cpu (indien gewenst) vervangen en weer gaan met die banaanipv dat je bij intel ook weer een nieuw MB moet kopen
Voordeel werkt bij AMD mogelijk ook de andere kant op, dat je een "oude" cpu een stuk langer in een nieuw mobo met alle nieuwe functionaliteit kan stoppen dan bij Intel het geval is.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 10-03-2017 12:28 ]
AMD heeft aangegeven socket AM4 vier jaar te willen ondersteunen. Ook staat de opvolger van Zen, genaamd Zen+ voor waarschijnlijk 2018 op de planning, ik zou zelf de tweede helft van 2018 verwachten. Als er dan nog een refresh op dezelfde socket komt dan zal die dus waarschijnlijk rond eind 2019 begin 2020 uitkomen. De eerste CPU's dan van die generatie de laatsten zullen dan waarschijnlijk in 2020 uitkomen en verkocht worden tot 2021 en dan zit je op vier jaar ondersteuning.Psyonara schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:06:
[...]
Zeker afwachten idd, maar of AMD echt lang bij het AM4 Platform blijft hangen is ook afwachten. Zie ze wel minimaal 2 tot 3 jaar houden daar niet van. Voor hetzelfde geld moet je daarna weer een nieuwe socket hebben.
Daarnaast de toekomst plannen van AMD is ook nog onbekend wat gaan ze volgend jaar doen e.d. Maar dat is ook wat te snel vooruit kijken.
Met waarschijnlijk enige overlap in 2020 of 2021 door de opvolger die waarschijnlijk AM5 genoemd gaat worden. Eventueel zou je ook nog een socket AM4+ kunnen verwachten welke backwards en/of forwards compatibel is met de huidige socket AM4 moederborden.
AMD Nieuwsdiscussie
Als het niet de fan is en je echt een crappy voeding hebt: Er lijkt me geen goede reden te verzinnen om dan niet alvast een goed PSU te kopen. Die kun je in je huidige build gebruiken en tzt meenemen naar je nieuwe build.Isniedood schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:27:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Volgens mij is er net een batch Crosshair's binnen gekomen bij een distributeur.
Meerdere sites geven externe vrije voorraad aan (op dit moment 50) :
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
[ Voor 5% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 10-03-2017 16:44 ]
Turn it off and on again.
Megekko heeft er nog twee, maar nu hebben ze geen 1700's meer in voorraad...SmokeyTheBandit schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:44:
Volgens mij is er net een batch Crosshair's binnen gekomen bij een distributeur.

En ik bestel liever alles bij één leverancier. En Megekko komt voor mij het goedkoopst uit altijd.
Ik koop meestal ook bij 1 zaak maar nu ben ik echt bij 4 zaken aan het bestellen (of heb/had besteld) om het systeem compleet te krijgen. Al is/was het voor de waterkoeling (custom) een goede reden en die mag ik eigenlijk niet mee tellen (-1).
Het krijgen van cpu's was geen probleem maar de moederborden (de goedkopere x370) is een kleine "ramp". Volgens mij komen, ook bij de grotere winkels in NL, relatief weinig moederborden binnen. Vanuit DE bestellen, kon ook nog vandaag, daar heb ik maar vanaf gezien want al zijn er problemen dat is het best ver rijden (ja, je kan ook opsturen).
Het krijgen van cpu's was geen probleem maar de moederborden (de goedkopere x370) is een kleine "ramp". Volgens mij komen, ook bij de grotere winkels in NL, relatief weinig moederborden binnen. Vanuit DE bestellen, kon ook nog vandaag, daar heb ik maar vanaf gezien want al zijn er problemen dat is het best ver rijden (ja, je kan ook opsturen).
En de DirectX 12 ondersteuning van jouw RX480 dan?regmaster schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:02:
[...]

Om te huilen dit. Ik hoop nog steeds dat het ze eerder gaat lukken.
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Blub:
https://translate.google....070%2F&edit-text=&act=url
http://www.legitreviews.c...boards-are-missing_192470
https://www.reddit.com/r/...omethings_happening_here/
https://translate.google....070%2F&edit-text=&act=url
http://www.legitreviews.c...boards-are-missing_192470
https://www.reddit.com/r/...omethings_happening_here/
[ Voor 33% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 10-03-2017 19:05 ]
En wat moet ik met DX12 eigenlijk ook alweer? Voegt het iets toe en zijn er al tig games die het gebruiken? Al mijn games draaien prima op DX11 en straks waarschijnlijk ook gewoon op Vulcan. Geen reden om naar Windows 10 te hollen, waar je nu ook al ongewenste reclame op aan het ontvangen bent.Paprika schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 17:27:
[...]
En de DirectX 12 ondersteuning van jouw RX480 dan?
Anoniem: 172410
Ik probeer het oprecht een kans te geven, omdat je - zoals een collega terecht stelde - uiteindelijk wel moet. Het wordt echt niet makkelijk gemaaktregmaster schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:59:
Geen reden om naar Windows 10 te hollen, waar je nu ook al ongewenste reclame op aan het ontvangen bent.
Zag het inderdaad. Een een in aller haast naar voren geschoven launch. Enkele maanden zelfs zo te lezen. Gedurende die tijd had er nog heel veel gladgestreken kunnen worden. Verhaal daar verklaart ook het 'tekort' aan moederborden.
Hier ben ik nog wel even nieuwsgierig naar. Was de oorspronkelijke launch date inderdaad ergens (eind) juni?The Source schreef op woensdag 14 december 2016 @ 00:23:
AMD heeft nog veel te debuggen willen ze zonder problemen alle belofte waarmaken op de vastgestelde nda date.
Na een mailtje met de klantenservice komt mijn systeem nu niet dinsdag maar morgenochtend. Net verzendbevestiging gehad.Gelunox schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:19:
[afbeelding]
Wel een ASUS B350 Prime, dus misschien is daar meer voorraad van
Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB
Dat is de reden dat ik op moederbord jacht bent geweest.Gelunox schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:19:
[afbeelding]
Ook de reden dat ik nu van 2 bedrijven weer geld terug moet krijgen. Bij CD-ROM-LAND was hij vandaag opeens nog/weer op voorraad (zag 4 stuks staan) en ondanks hij duurder was (15 euro tov. Azerty en 5 euro tov. Alternate) gewoon maar aangeschaft. Het is/wordt bij elkaar toch al prijzig en dan is dit extra mij het wel waard om een systeem te kunnen opbouwen.
Volgens mij heb ik die oa. bij Azerty en Alternate in voorraad gezien.iTiamo schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:21:
[...]
Na een mailtje met de klantenservice komt mijn systeem nu niet dinsdag maar morgenochtend. Net verzendbevestiging gehad.![]()
Wel een ASUS B350 Prime, dus misschien is daar meer voorraad van
Ik wilde de Asus PRIME x370 PRO hebben en die komt nu, volgens de track-and-trace van PostNL, morgen binnen van CD-ROM-LAND (was dus iets duurder maar ik wil nou eens gaan bouwen).

Tja, moet je geheel zelf weten maar het blijft altijd een eigen keuze want helemaal niets moet he?Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:03:
[...]
Ik probeer het oprecht een kans te geven, omdat je - zoals een collega terecht stelde - uiteindelijk wel moet. Het wordt echt niet makkelijk gemaakt
Ik heb geen glazen bol, draag geen blauwe jurk en kom ook niet uit Tiel dus ik kan niet in de toekomst kijken hoe de kaarten er dan voor liggen. Game developers zullen vermoedelijk i.p.v. DX12 eerder Vulcan gaan implementeren waardoor Windows sowieso als gameplatform minder belangrijk zal gaan worden omdat games dan ook onder linux of zelfs gewoon via streaming online gespeeld gaan worden. Nvidia is hier al vrij ver mee en de meeste casual gamers zullen uiteindelijk hierop overstappen.
Ik wacht af wat er gaat gebeuren maar zal zeker op het AMD AM4 platform over stappen met dualboot Linux met 7 (retail) of eventueel met 8.1. Ik gebruik standaard Ubuntu en ga alleen over naar Windows voor een spelletje en/of foto/video bewerking. Dat laatste vind ik nog net ff lekkerder werken in Windows, helaas.
Sinds deze week zijn een aantal moederborden inmiddels leverbaar. Zodoende had ik eergisteren een bestelling gedaan en die is inmiddels binnen. Heb uit de vlot leverbare onderdelen een selectie gemaakt bij Alternate en had de bestelling ook binnen de gestelde tijd binnen:
• Ryzen 7 1700
• MSI Tomahawk B350
• Corsair 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)
• Corsair Force MP500 240 GB
• Corsair CX450M
• MSI Radeon RX 460 2G OC
De installatie loopt. Tot nu toe alles naar verwachting. Hardware ziet er netjes en degelijk uit. De stock cooler is tot nu toe erg stil (maar heb nog niet getest onder zware belasting). Puntje van aandacht voor diegene die eenzelfde soort systeem bouwen: het initiële booten duurt vrij lang. In eerste instantie zat ik al bijna te denken dat ik iets verkeerd had gedaan en was van plan het systeem uit te zetten voor analyse totdat plots het scherm aanging. De LEdjes op het moederbord (althans, bij de MSI) geven trouwens aan dat het systeem nog bezig is met het booten/detecteren van o.a. CPU, RAM, VGA.
• Ryzen 7 1700
• MSI Tomahawk B350
• Corsair CX450M
De installatie loopt. Tot nu toe alles naar verwachting. Hardware ziet er netjes en degelijk uit. De stock cooler is tot nu toe erg stil (maar heb nog niet getest onder zware belasting). Puntje van aandacht voor diegene die eenzelfde soort systeem bouwen: het initiële booten duurt vrij lang. In eerste instantie zat ik al bijna te denken dat ik iets verkeerd had gedaan en was van plan het systeem uit te zetten voor analyse totdat plots het scherm aanging. De LEdjes op het moederbord (althans, bij de MSI) geven trouwens aan dat het systeem nog bezig is met het booten/detecteren van o.a. CPU, RAM, VGA.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Hahaha, wat in hemelsnaam doet die 3dfx daar? Oc record binnenslepen?Thandor schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:53:
Sinds deze week zijn een aantal moederborden inmiddels leverbaar. Zodoende had ik eergisteren een bestelling gedaan en die is inmiddels binnen. Heb uit de vlot leverbare onderdelen een selectie gemaakt bij Alternate en had de bestelling ook binnen de gestelde tijd binnen:
• Ryzen 7 1700
• MSI Tomahawk B350
• Corsair CX450M
[afbeelding] [afbeelding]
SLI op een Crossfire bordAzbest schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Hahaha, wat in hemelsnaam doet die 3dfx daar? Oc record binnenslepen?
Ik had de Prime bij Azerty besteld (zodra de pre-order open was) en hij staat er nu op 'veel voorraad (online)' maar ik heb nog niks gehoord van Azerty. CPU staat al een week gereserveerd ondertussen... Best balen.NINjak schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:37:
[...]
Dat is de reden dat ik op moederbord jacht bent geweest.
Ook de reden dat ik nu van 2 bedrijven weer geld terug moet krijgen. Bij CD-ROM-LAND was hij vandaag opeens nog/weer op voorraad (zag 4 stuks staan) en ondanks hij duurder was (15 euro tov. Azerty en 5 euro tov. Alternate) gewoon maar aangeschaft. Het is/wordt bij elkaar toch al prijzig en dan is dit extra mij het wel waard om een systeem te kunnen opbouwen.![]()
[...]
Volgens mij heb ik die oa. bij Azerty en Alternate in voorraad gezien.
Ik wilde de Asus PRIME x370 PRO hebben en die komt nu, volgens de track-and-trace van PostNL, morgen binnen van CD-ROM-LAND (was dus iets duurder maar ik wil nou eens gaan bouwen).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Helaas is het moederbord wat ik wil hebben iets minder populair onder de winkels: De pricewatch geeft aan dat ie maar bij 4 winkels zit terwijl ik 'm ook op andere plekken heb kunnen vinden. En de meeste winkels lijken toch wat meer in te zetten op Asus/MSI en soms ook Gigabyte terwijl ASRock een beetje achter blijft.NINjak schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:37:
[...]
Ook de reden dat ik nu van 2 bedrijven weer geld terug moet krijgen. Bij CD-ROM-LAND was hij vandaag opeens nog/weer op voorraad (zag 4 stuks staan) en ondanks hij duurder was (15 euro tov. Azerty en 5 euro tov. Alternate) gewoon maar aangeschaft. Het is/wordt bij elkaar toch al prijzig en dan is dit extra mij het wel waard om een systeem te kunnen opbouwen.
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Ik heb mijn moederbord(en) vanochtend daar ook afbesteld, de rest laten staan en dat komt morgen (ook) binnen. Het mindere vind ik (vond ik nu) aan Azerty dat ze niks vertellen wanneer hij binnenkomt. Misschien kunnen ze dat niet maar een richtlijn zou lekker zijn geweest. Zij kunnen er ook niks aan doen maar toch.....Borromini schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:41:
[...]
Ik had de Prime bij Azerty besteld (zodra de pre-order open was) en hij staat er nu op 'veel voorraad (online)' maar ik heb nog niks gehoord van Azerty. CPU staat al een week gereserveerd ondertussen... Best balen.
Ja, je heb idd. voor een moederbord gekozen welke (nog) niet echt populair is. Aan de andere kant komen ze straks wel met heel veel te gelijk in de shops. mindfactory.de zegt dat: "Bestellt | wird am 17.3.2017 erwartet" dus als je daar op af zou kunnen gaan moet je nog een week wachten. Ze hebben we wel 70+ verkocht staat op de site.Gelunox schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:55:
[...]
Helaas is het moederbord wat ik wil hebben iets minder populair onder de winkels: De pricewatch geeft aan dat ie maar bij 4 winkels zit terwijl ik 'm ook op andere plekken heb kunnen vinden. En de meeste winkels lijken toch wat meer in te zetten op Asus/MSI en soms ook Gigabyte terwijl ASRock een beetje achter blijft.
[ Voor 39% gewijzigd door NINjak op 10-03-2017 23:12 ]
@Thandor waar woon jij ergens? Ik wil je de hand komen schudden, ik baal er van dat ik mijn Voodoo niet meer kan vinden
Anoniem: 444127
Aanvullend hierop, datauitwisseling doorheen die Infinity Fabric gaat nogal traag. Het is voor AMD belangrijk dat niets wat 'haast' heeft op twee verschillende (of meer) CCX-modules wordt verwerkt. Microsoft kan hier wellicht een handje in helpen, ik weet niet in welke mate de Ryzen-gebruikers dan nog afhankelijk zijn van een betere optimalisatie van de spelontwikkelaars. Het is in ieder geval dat voor bepaalde taken Ryzen onder Linux en W7 beter presteert dan onder W10.Vincenz0 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:50:
Ik vind het wel verbazend. AMD doet al minstens een jaar aan prototyping, en tests met windows 10, alsof ze het zelf niet gemerkt hebben, en alsof Microsoft dit niet al wist.. Ik vind het een erg vaag iets.
Edit:
Sowieso doet Windows al vaak best vaag met thread jumping, ik kan mij goed voorstellen dat het game performance niet ten goede komt als de Main game thread van 1 CCX naar de ander word gegooid, de cache moet dan weggepleurd worden en opnieuw worden opgebouwd.
Je ziet soms in game benchmarks alle cores gelist en welke load ze hebben, vaak zie je dat 1 core op 99% zit, en die dan een seconde later op een heel andere core op 99% staat. dit geeft ook te denken.
Wordt het niet eens tijd voor een ervaringentopic?
Nee, dat zeg ik als gebruiker en niet als roodjasje. Ik ben hier een gewone gebruiker.
Verder werd ik de afgelopen dagen behoorlijk verleid om toch de 1700 te pakken maar ik denk dat ik toch wacht op de 1600X. Multicore ondersteuning lijkt er zeker te gaan komen met Vulkan en DX12 maar ik twijfel toch of het in de praktijk meer gaat zijn dan hexacore ondersteuning en smt. De reden is vrij simpel namelijk Intels Coffee lake CPU's waar ook hexacores tussen zullen zitten. Hexacores ja, dus geen octocores. Hoewel ik niet verwacht dat Intel opeens een stuk beter zal zijn dan AMD, verwacht ik wel dat Hexacores meer de standaard gaan worden. Oh en waarom niet beter? Nou omdat Intel nog steeds die nutteloze IGP heeft die vooral veel ruimte inneemt. Zeker omdat er geruchten zijn dat Intel vooral wou inzetten op een betere IGP en eigenlijk bijna niks qua singlethread prestaties. Aangezien Ryzen op clockspeeds al bijna verwaarloosbaar dichtbij zit gaat dat interesant worden. Ook gaat de R5 1500X heel interesant worden. Clockt die met gemak voorbij de 4ghz dan krijg je dadelijk een i7 7700k voor de prijs van een i5 7500.
Maar terug naar de hexacores. Het zal mij dan ook weinig verbazen als menig gamestudio het daar voorlopig ook bij laat, uitzonderingen daargelaten. De consoles zitten met AMD octacores, ja, maar een core is voor de console zelf waardoor er zeven overblijven met lage clockspeeds. Ik betwijfel een beetje of dat de doorslag voor een octacore ondersteuning gaat geven. Aan de andere kant, alle windows, steam, eventueel browser etc dumpen op een zevende core is wel handig als de game 6c/12t goed kan aanspreken. Dan is er ook nog het verschil tussen gebruiken en belasten. Voor minimale framerates is het handig om een extra core in reserve te hebben zodat die eventueel zwaardere stukken van een game kan opvangen met minder drops. Uiteindelijk zijn framedrops veel irritanter dan lagere gemiddelde framerates.
Waarschijnlijk verander ik morgen overgens al van mening en weer terug. Ik veranderde tijdens deze reactie typen al zowat van 1600X naar 1700 en terug naar 1600X.
Dat zal wel zo blijven tot ik definitief voor de 1700 ga of de 1600X koop als die er is. Quadcores doe ik in ieder geval niet meer.
Nee, dat zeg ik als gebruiker en niet als roodjasje. Ik ben hier een gewone gebruiker.
Verder werd ik de afgelopen dagen behoorlijk verleid om toch de 1700 te pakken maar ik denk dat ik toch wacht op de 1600X. Multicore ondersteuning lijkt er zeker te gaan komen met Vulkan en DX12 maar ik twijfel toch of het in de praktijk meer gaat zijn dan hexacore ondersteuning en smt. De reden is vrij simpel namelijk Intels Coffee lake CPU's waar ook hexacores tussen zullen zitten. Hexacores ja, dus geen octocores. Hoewel ik niet verwacht dat Intel opeens een stuk beter zal zijn dan AMD, verwacht ik wel dat Hexacores meer de standaard gaan worden. Oh en waarom niet beter? Nou omdat Intel nog steeds die nutteloze IGP heeft die vooral veel ruimte inneemt. Zeker omdat er geruchten zijn dat Intel vooral wou inzetten op een betere IGP en eigenlijk bijna niks qua singlethread prestaties. Aangezien Ryzen op clockspeeds al bijna verwaarloosbaar dichtbij zit gaat dat interesant worden. Ook gaat de R5 1500X heel interesant worden. Clockt die met gemak voorbij de 4ghz dan krijg je dadelijk een i7 7700k voor de prijs van een i5 7500.
Maar terug naar de hexacores. Het zal mij dan ook weinig verbazen als menig gamestudio het daar voorlopig ook bij laat, uitzonderingen daargelaten. De consoles zitten met AMD octacores, ja, maar een core is voor de console zelf waardoor er zeven overblijven met lage clockspeeds. Ik betwijfel een beetje of dat de doorslag voor een octacore ondersteuning gaat geven. Aan de andere kant, alle windows, steam, eventueel browser etc dumpen op een zevende core is wel handig als de game 6c/12t goed kan aanspreken. Dan is er ook nog het verschil tussen gebruiken en belasten. Voor minimale framerates is het handig om een extra core in reserve te hebben zodat die eventueel zwaardere stukken van een game kan opvangen met minder drops. Uiteindelijk zijn framedrops veel irritanter dan lagere gemiddelde framerates.
Waarschijnlijk verander ik morgen overgens al van mening en weer terug. Ik veranderde tijdens deze reactie typen al zowat van 1600X naar 1700 en terug naar 1600X.
Dat zal wel zo blijven tot ik definitief voor de 1700 ga of de 1600X koop als die er is. Quadcores doe ik in ieder geval niet meer.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb exact het zelfde traject doorlopen voor het zelfde moederbord😉 Was helemaal klaar met het wachten! Ik zag er nog 5 op voorraad staan en dacht, nu moet het! Morgen komt hij eindelijk binnen. Vandaag ook de andere onderdelen binnen gekregen, dus kan dit weekend eindelijk aan de slag!NINjak schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:37:
[...]
Ook de reden dat ik nu van 2 bedrijven weer geld terug moet krijgen. Bij CD-ROM-LAND was hij vandaag opeens nog/weer op voorraad (zag 4 stuks staan) en ondanks hij duurder was (15 euro tov. Azerty en 5 euro tov. Alternate) gewoon maar aangeschaft. Het is/wordt bij elkaar toch al prijzig en dan is dit extra mij het wel waard om een systeem te kunnen opbouwen.![]()
[...]
Volgens mij heb ik die oa. bij Azerty en Alternate in voorraad gezien.
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Was een goed plan...Who Am I? schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:56:
[...]
Ik heb exact het zelfde traject doorlopen voor het zelfde moederbord😉 Was helemaal klaar met het wachten! Ik zag er nog 5 op voorraad staan en dacht, nu moet het! Morgen komt hij eindelijk binnen. Vandaag ook de andere onderdelen binnen gekregen, dus kan dit weekend eindelijk aan de slag!
Het nadeel is dat je het wel allemaal moet betalen/voorschieten en in mijn (eigenlijk ons) geval voor 2 pc's maar dat was gelukkig geen probleem.
Ik heb het nu met de creditcard betaald. Dan kan de reservering op de creditcard van Alternate gewoon teruggeboekt worden zonder dat je het 'voelt'. Bij Azerty had ik wel alles vooruitbetaald, geld stond binnen anderhalve dag op m'n rekening! Maargoed, we dwalen af😉NINjak schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:01:
[...]
Was een goed plan...
Het nadeel is dat je het wel allemaal moet betalen/voorschieten en in mijn (eigenlijk ons) geval voor 2 pc's maar dat was gelukkig geen probleem.
Eerste wat ik ga testen is de snelheid van een Lightroom export van 450 foto's. Op m'n laptop duurde het een uur volgens mij...
[ Voor 10% gewijzigd door Who Am I? op 11-03-2017 00:09 ]
Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ik krijg morgen m'n spullen binnen. Zal komende week eens een x264 encoding benchmark draaien met SMT in- en uitgeschakeld. Kijken wat voor verschil dat geeft. Zal op Windows 10 zijn.
(AMD Ryzen 7 1800X op een ASRock AB350 Pro4)
(AMD Ryzen 7 1800X op een ASRock AB350 Pro4)
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 11-03-2017 00:08 ]
Voor de leukAzbest schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Hahaha, wat in hemelsnaam doet die 3dfx daar? Oc record binnenslepen?
Het onmogelijke mogelijk maken
Ergens in 't oost'n van het land op een plek waar talloze 3Dfx kaarten de revue passeren.Werelds schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:13:
@Thandor waar woon jij ergens? Ik wil je de hand komen schudden, ik baal er van dat ik mijn Voodoo niet meer kan vinden
Offtopic: van Voodoo 1 t/m Voodoo 5 en bij voorkeur een prototype.
Daar zat ik ook aan te denken. Ik zie straks graag meer ervaringen van gebruikers om alle in's & out's boven water te krijgen. Hopelijk voelt iemand zich straks geroepen om een ervaringen topic aan te leggen. Zeker als de moederborden t.z.t. voldoende verkrijgbaar zijn.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:49:
Bij de eerste geruchten van Ryzen was ik meteen geïnteresseerd en initieel was ik ook van plan om te wachten op de 6-koppige CPU. Uiteindelijk toch maar voor de 8-core gegaan omwille van meerdere redenen:Verder werd ik de afgelopen dagen behoorlijk verleid om toch de 1700 te pakken maar ik denk dat ik toch wacht op de 1600X. Multicore ondersteuning lijkt er zeker te gaan komen met Vulkan en DX12 maar ik twijfel toch of het in de praktijk meer gaat zijn dan hexacore ondersteuning en smt. De reden is vrij simpel namelijk Intels Coffee lake CPU's waar ook hexacores tussen zullen zitten. Hexacores ja, dus geen octocores. Hoewel ik niet verwacht dat Intel opeens een stuk beter zal zijn dan AMD, verwacht ik wel dat Hexacores meer de standaard gaan worden. Oh en waarom niet beter? Nou omdat Intel nog steeds die nutteloze IGP heeft die vooral veel ruimte inneemt. Zeker omdat er geruchten zijn dat Intel vooral wou inzetten op een betere IGP en eigenlijk bijna niks qua singlethread prestaties. Aangezien Ryzen op clockspeeds al bijna verwaarloosbaar dichtbij zit gaat dat interesant worden. Ook gaat de R5 1500X heel interesant worden. Clockt die met gemak voorbij de 4ghz dan krijg je dadelijk een i7 7700k voor de prijs van een i5 7500.![]()
Waarschijnlijk verander ik morgen overgens al van mening en weer terug. Ik veranderde tijdens deze reactie typen al zowat van 1600X naar 1700 en terug naar 1600X.![]()
1) 'ik wil 'm nu hebben'.
2) huidige PC (Overclocked Q6600 van járen terug) toonde kuren.
3) De Ryzen 7 lijkt mij future proof voor het aankomende decennium (althans, voor mijn doeleind).
4) Als de eerste 6-core in Q2 uit komt (toch?) dan verwacht ik niet dat deze qua clocks veel hoger dan de 8-core zal zijn. 'Single-thread' performance zal met de 6 iets beter (en goedkoper) zijn maar ergens denk ik dat het verschil niet dusdanig groot is dat de eerste 6-cores het verschil gaan maken. Misschien een tweede/derde revisie die zich goed laat overclocken wel, maar dat laat nog even op zich wachten
5) Had ik al gezegd 'ik wil 'm nu hebben' want het is een interessante CPU?
Verder ben ik nu een avondje aan het prutsen met het systeen. Wat mij opvalt:
• Edit: deze issue lijkt met BIOS v1.15 verholpen te zijn.
• Geheugensnelheid is gevoelig. Vanaf het begin had ik DDR2667 ingesteld waarmee ik de setup en een reeks benchmarks prima heb doorlopen. Vervolgens had ik DDR2996 ingesteld (met een situatie bij een reboot waarbij de geheugensnelheid weer terug ging naar DDR2133) en toen, met DDR2996, viel mij op dat 7-Zip in eerste instantie sneller was, maar na een paar keer benchmarken nam de performance af (verschil van 28xxx punten t.o.v. 26xxx bij de Average Compression test). Het verschil is niet groot maar wel consistent zichtbaar in de performance. Met DDR2667 had ik consistent de 26xxx scores. De verschillen zijn an sich verwaarloosbaar maar wel opmerkelijk. Tijd vooor meer onderzoek!
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik heb dat dus met mijn cpu.Gelunox schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:19:
[afbeelding]
Had ook daar besteld 1700 was toen op voorraad. Kreeg nu een mail dat die de 18e pas komt. Gezien het feit dat het moederbord elders goedkoper is misschien toch alles of alleen het bord maar annuleren.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:49:
offtopic:
Tja, de meeste berichten gaan over bestellingen, levertijden en ervaringen en hebben weinig met AMD nieuws te maken. Ryzen is al uit. We get it. Next! Overigens worden offtopic reacties in andere topics in de kiem gesmoord maar hier niet. Vreemd!
Tja, de meeste berichten gaan over bestellingen, levertijden en ervaringen en hebben weinig met AMD nieuws te maken. Ryzen is al uit. We get it. Next! Overigens worden offtopic reacties in andere topics in de kiem gesmoord maar hier niet. Vreemd!
Hoop dat het waar is het klinkt wel logisch.
Ben wel toe aan een nieuw systeem en zit nu wel echt in dubio Intel of AMD.
Zit al 3/4 generaties bij het rode team.
Ik wil hem nu ook hebben.Thandor schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:22:
Bij de eerste geruchten van Ryzen was ik meteen geïnteresseerd en initieel was ik ook van plan om te wachten op de 6-koppige CPU. Uiteindelijk toch maar voor de 8-core gegaan omwille van meerdere redenen:
1) 'ik wil 'm nu hebben'.
2) huidige PC (Overclocked Q6600 van járen terug) toonde kuren.
3) De Ryzen 7 lijkt mij future proof voor het aankomende decennium (althans, voor mijn doeleind).
4) Als de eerste 6-core in Q2 uit komt (toch?) dan verwacht ik niet dat deze qua clocks veel hoger dan de 8-core zal zijn. 'Single-thread' performance zal met de 6 iets beter (en goedkoper) zijn maar ergens denk ik dat het verschil niet dusdanig groot is dat de eerste 6-cores het verschil gaan maken. Misschien een tweede/derde revisie die zich goed laat overclocken wel, maar dat laat nog even op zich wachten.
5) Had ik al gezegd 'ik wil 'm nu hebben' want het is een interessante CPU?
Ik wacht alleen toch omdat ik helemaal geen zin heb in gedoe met bios updates, RAM, W10 die niet normaal mijn CPU cores kan belasten etc. Verder is de 1600X al bevestigd als 3,6ghz. Ik heb het sterke vermoeden dat dit gewoon 1800X chips zijn waar een van de acht cores niet of niet goed werkt op 3,6ghz. In theorie zou het kunnen dat ze wel werken met hoger voltage of lagere clockspeeds. Het zou kunnen dat ze unlockbaar zijn.
Lijkt mij ook handig. Wil best topic maken maar ben niet een typische Topicstarter dus heel uitgebreid zal die niet wordenDaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:49:
Wordt het niet eens tijd voor een ervaringentopic?![]()
Mainstream zal voorlopig zeker hexacore worden. Simpelweg omdat nog AMD noch Intel (voorzover bekend) octacores in het mainstream segment aanbieden of zullen gaan aanbieden. Mainstream schat ik in tot max E275.Verder werd ik de afgelopen dagen behoorlijk verleid om toch de 1700 te pakken maar ik denk dat ik toch wacht op de 1600X. Multicore ondersteuning lijkt er zeker te gaan komen met Vulkan en DX12 maar ik twijfel toch of het in de praktijk meer gaat zijn dan hexacore ondersteuning en smt. De reden is vrij simpel namelijk Intels Coffee lake CPU's waar ook hexacores tussen zullen zitten. Hexacores ja, dus geen octocores. Hoewel ik niet verwacht dat Intel opeens een stuk beter zal zijn dan AMD, verwacht ik wel dat Hexacores meer de standaard gaan worden. Oh en waarom niet beter? Nou omdat Intel nog steeds die nutteloze IGP heeft die vooral veel ruimte inneemt. Zeker omdat er geruchten zijn dat Intel vooral wou inzetten op een betere IGP en eigenlijk bijna niks qua singlethread prestaties. Aangezien Ryzen op clockspeeds al bijna verwaarloosbaar dichtbij zit gaat dat interesant worden. Ook gaat de R5 1500X heel interesant worden. Clockt die met gemak voorbij de 4ghz dan krijg je dadelijk een i7 7700k voor de prijs van een i5 7500.![]()
Waarschijnlijk verander ik morgen overgens al van mening en weer terug. Ik veranderde tijdens deze reactie typen al zowat van 1600X naar 1700 en terug naar 1600X.![]()
De Intel coffeelake sixcores komen daarnaast volgens de geruchten uit op het High End X platform op een nieuwe LGA2066 sock.
Voor het intel mainstream platform S1151 heb ik nog geen Zen counter geruchten gehoord.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Als Intel echt nog zo'n ace in the hole heeft denk ik eerder dat het eind dit jaar volgend jaar word aan gekondigt.Help!!!! schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:12:
[...]
Lijkt mij ook handig. Wil best topic maken maar ben niet een typische Topicstarter dus heel uitgebreid zal die niet worden
[...]
Mainstream zal voorlopig zeker hexacore worden. Simpelweg omdat nog AMD noch Intel (voorzover bekend) octacores in het mainstream segment aanbieden of zullen gaan aanbieden. Mainstream schat ik in tot max E275.
De Intel coffeelake sixcores komen daarnaast volgens de geruchten uit op het High End X platform op een nieuwe LGA2066 sock.
Voor het intel mainstream platform S1151 heb ik nog geen Zen counter geruchten gehoord.
Naja we zullen het wel zien.
^
Dat denk ik ook. Het zal erg interessant zijn om te zien hoe intel dit gaat doen. Blijven ze bijv. met twee sockets werken...
Heb overigens een ervaringen topic aangemaakt, hopelijk voorziet dit in behoefte.
AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic
Mochten er tweakers zijn die medeauteur willen worden of topic overnemen en willen verbeteren dan zijn ze van harte welkom.
Verder:
PCper: AMD Ryzen and the Windows 10 Scheduler - No Silver Bullet
Dat denk ik ook. Het zal erg interessant zijn om te zien hoe intel dit gaat doen. Blijven ze bijv. met twee sockets werken...
Heb overigens een ervaringen topic aangemaakt, hopelijk voorziet dit in behoefte.
Mochten er tweakers zijn die medeauteur willen worden of topic overnemen en willen verbeteren dan zijn ze van harte welkom.
Verder:
[ Voor 70% gewijzigd door Help!!!! op 11-03-2017 12:40 ]
PC Specs
Was ik net aan het lezen
Die latency grafieken zijn prachtig. Laten mooi zien hoe efficiënt Intel's HT inmiddels is, 14ns is heel snel. Niet dat AMD ver achter ligt. Maar die core-core latency is toch wel heel behoorlijk, AMD is gewoon bijna twee keer zo snel. Wat dan weer helemaal teniet wordt gedaan als het cross-CCX moet
Onderstaande film laat het verschil tussen Windows 7 en Windows 10 zien in CS:GOHelp!!!! schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:34:
^
Verder:
YouTube: CS:GO On AMD Ryzen 7 1700 Windows 7 vs. Windows 10
Toch wel een behoorlijk verschil.
Windows 10 zie ik daar dus veel efficiënter omgaan met cpu en geheugen gebruik.
Er waren erg veel oorsprokelijke launche dates. Socket AM4 moest eerst zelfs in 2014 lanceren om een top to bottom platform te brengen, maar eindelijkde hebben ze de FM2 socket op de markt gezet. Zen en AM4 zijn ook veel verschillende launch dates van geweest, juni 2017 is onzin. Het is niet eerder maar diversen keren later dan geplanned gelanceerd. AMD heeft zich enkel op CPU performance gefocussed, rest is allemaal achtergebleven. Vandaar dat memory compatablity ronduit beroerd is, ze hebben de memory code zelfs nog niet vrij gegeven. Dus elke vendor die een memory bug heeft of compatabliteit wil verbeteren moet het probleem naar AMD sturen die het na verloop van tijd hopelijk fixen. Wij hebben na veel uren testen en zwoegen XMP aan de gang gekregen wat we A-XMP gaan noemen. Ook hier heeft AMD vergeten om hun eigen AMP te supporten. Boot time van AMD is dramatisch, zijn ook nog veel storage related issues. Overklokken nog zo'n item waar ze nagenoeg geen tijd aan hebben besteed, vandaar ook dat er zo weinig BIOS opties zijn. Bij Intel krijgen wij een jaar vooraf alles te horen, alle support, alles open. Bij AMD was dat deze keer heel anders... wellicht ook omdat ze zelf ook niet wisten waar ze naar toe wildeEaS schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:06:
[...]
Zag het inderdaad. Een een in aller haast naar voren geschoven launch. Enkele maanden zelfs zo te lezen. Gedurende die tijd had er nog heel veel gladgestreken kunnen worden. Verhaal daar verklaart ook het 'tekort' aan moederborden.
[...]
Hier ben ik nog wel even nieuwsgierig naar. Was de oorspronkelijke launch date inderdaad ergens (eind) juni?
Dit topic is gesloten.