Acties:
  • +17 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z2To2fKJAlRN1SXExCNFca7m/full.png

Welkom in deel 36 van het langlopende AMD nieuwsdiscussietopic. Dit is het topic op Tweakers voor de discussie over nieuwsfeitjes van de CPU afdeling van AMD. Voor discussie over de grafische tak van AMD, tegenwoordig de Radeon Technologies Group zie CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0NGEh619nUGP6OHVf9q7nRC/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XfgmB9C5UcGmoQVnUB9erAxx/full.png
  • AMD met een nieuwe CPU generatie komt.
  • Deze generatie onder de codenaam Zen bekend stond en nu als Ryzen door het leven gaat.
  • AMD met Ryzen weer de aansluiting met Intel terug gaat vinden.
  • Dat dat broodnodig was. :p
  • Dat dit o.a. komt door de 52% IPC verbetering tegenover Excavator, aldus AMD.
  • Maar ook doordat AMD gebruik kan maken van een 14nm productieproces.
  • De CPU's en APU's dezelfde CPU architectuur krijgen.
  • Dat het chipset geïntegreerd zit.
  • Dat de chips op het moederbord niet meer dan controllers zullen zijn.
  • De desktop CPU's de codenaam Summit Ridge dragen.
  • Dat de eerste Summit Ridge CPU een octo(acht)core met 16 thread CPU gaat zijn.
  • Deze beschikbaar komen begin maart.
  • Dat de hexa(zes)cores in Q2 volgen.
  • En de quadcore's met en zonder SMT in de tweede helft van dit jaar.
  • De APU's de codenaam Raven Ridge dragen.
  • Deze voor laptops en desktops beschikbaar komen.
  • De desktop APU's een TDP krijgen van 35W t/m 95W.
  • Dit allemaal quadcore CPU's zijn met 8 threads.
  • De laptop APU's een TDP krijgen van 4W t/m 35W.
  • Dat AMD al bezig met een opvolger, op dit moment bekend als Zen+.
  • Dat alles van hierboven ook uitgebreid hieronder wordt besproken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v0BvEJXjN9S8Er0qUqAtrtbL/full.png

AMD Ryzen (uitspraak op zijn Engels is Rye-Zen, niet Rizen) is de eerste generatie van de nieuwe en langverwachte AMD Zen. Ryzen is daarmee de opvolger van de Excavator architectuur, wat een optimalisatie van Steamroller was, wat weer een optimalisatie van Piledriver was en Piledriver was dan weer een optimalisatie van Bulldozer. Bulldozer werd weinig enthousiast ontvangen, met name door de relatief lage IPC (instructions per cycle) en het relatief hoge verbruik. Met de opvolgers van Bulldozer, met name Excavator was de performance per watt al stukken beter. Meten met Intel zat er echter niet in, ook omdat AMD nog gebruik moest maken van een 28nm proces, terwijl Intel al gebruik kon maken van een 14nm proces in hun eigen fabrieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liLlTLS1UwE9z1NfVqINukUQ/full.png

Met Ryzen is anders, Ryzen is een volledig nieuwe architectuur. AMD had als doel gesteld een IPC verbetering te halen van 40% tegenover Excavator. Naar eigen zeggen hebben ze dit overtroffen en is de stap groter dan 40%, 52% om precies te zijn in Cinebench.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlWiwoLKn3qxRYptWTcK5m2s/full.jpg

Hiermee zou een IPC vergelijkbaar met Haswell of Broadwell mogelijk moeten zijn. In vergelijking met Skylake en Kabylake zal het verschil dan uiterst klein worden aangezien de IPC hierbij amper hoger ligt. Alleen de maximale kloksnelheden liggen bij Skylake en Kaby Lake nog iets hoger, zodat single core performance Intel nog wel aan kop gaat.

Naast de volledig nieuwe architectuur kan AMD nu echter ook beschikken over een nieuw productieproces. Ryzen gaat namelijk gebruik maken van het 14nm LPP (Low Power Pro) productieproces van Samsung bij Global Foundries. (Global Foundries heeft Samsung's 14nm productieproces in licentie) Daarmee heeft AMD nu een productieproces ter beschikking welke niet jaren achter loopt bij die van Intel. Dit zorgt er voor dat het verbruik van de snelste Ryzen CPU een stuk lager zal liggen dan de gemiddelde Bulldozer/Piledriver CPU van AMD en daarnaast ongelooflijk sneller per kloktik. Doordat Global Foundries het 14nm productieproces van Samsung gebruikt, is het voor AMD ook mogelijk om eventueel de CPU's bij Samsung te produceren mocht Global Foundries niet voldoende productiecapaciteit hebben of een tegenvallende yield hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CbG3HhvXpo98buj0R05c7kme/full.png

De CPU's en APU's met een AM4 socket zullen de eerste x86 CPU's worden waarbij het volledige chipset in de CPU zit geïntegreerd. Dit betekend echter niet dat er geen chip meer op het moederbord te vinden zal zijn, maar noodzakelijk is het niet meer. Zo zit de geheugencontroller in de CPU, iets wat AMD overigens al jaren heeft. Ook de PCI Express controllers, SATA (Express)/NVMe controllers, USB controllers, audiochip en zelfs het BIOS of tegenwoordig UEFI zit geïntegreerd in de CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Apbswobn94CL5iv0JW1FgL6D/full.png

Zoals je kunt zien zal de Ryzen CPU maximaal 8 core's en 16 threads hebben. Zo'n CPU zal zestien PCI Express 3.0 lanes hebben voor de videokaart(en) en qua I/O zijn meerdere mogelijkheden. Zo is het mogelijk om twee SATA600 poorten te hebben en een NVMe controller met twee PCI Express lanes, 2 SATA600 poorten en twee PCI Express x1 sloten is ook mogelijk en wat ook mogelijk is, is een NVMe met vier PCI Express lanes.

De 7de generatie APU's, beter bekend als Bristol Ridge zijn vrij vergelijkbaar, echter moeten deze het doen met de helft van het aantal PCI Express 3.0 lanes, prima voor een enkele videokaart maar CrossFire of SLI is niet aan te raden/mogelijk. Maar twee videokaarten in CrossFire of SLI met deze APU's is sowieso af te raden, daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld.

Hiermee is Ryzen dus meer een SOC (System on a Chip) dan een CPU. Op het moederbord zal zich echter nog wel een "chipset" bevinden, al mag het eigenlijk niet meer die naam dragen. Er zullen meerdere verschillende chipsets, of beter: controllerhubs verschijnen. Ze zullen in verbinding staan met de CPU via vier PCI Express 3.0 lanes. Dit zijn overigens niet dezelfde PCI Express 3.0 lanes als degenen bedoeld voor de videokaart(en), maar 4 extra PCI Express lanes alleen voor koppeling met het "chipset".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBtctLEaDADYGXhSJigh5Yk1/full.png

Zoals je kunt zien bestaan er meerdere verschillende chipset versies. Het enthousiast chipset is de X370 bedoeld voor mATX en vooral ATX moederborden. Hiermee kan CrossFire en SLI worden gedraaid en is overklokken ook mogelijk. Het mainstream chipset is de B350. Hiermee kun je ook overklokken, maar CrossFire of SLI is niet mogelijk. Dan is er ook nog een A320 chipset, hiermee is overklokken niet mogelijk en ook SLI is niet mogelijk. Qua connectiviteit is dit ook het meest karige chipset van de drie met één USB 3.1 Gen2, twee USB 3.1 Gen1, zes USB 2.0, twee SATA600, twee SATA Express en vier PCI Express 2.0 lanes, naast natuurlijk alles wat uit de CPU komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1IEqNCS6vqeohJTT77PDQR71/full.png

Naast deze normale chipsets, heb je ook nog chipsets welke geen extra connectiviteit bieden naast alles wat uit de CPU komt. Bij deze chips is het mogelijk om te overklokken met de X300, maar niet bij de A300/B300. Dezen zijn bedoeld voor ITX, STX en andere kleine (custom) small form factor moederborden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9rt7q8d9a2kjdDFk1l31BYpu/full.png

Hierboven nog een volledige schematische tekening van een Summit Ridge CPU met alle ingebouwde controllers en connectiviteit mogelijkheden. Ook zie je dat het "chipset" in verbinding staat met de CPU via vier PCI Express 3.0 lanes. Gaat hier om een vrij oude afbeelding waar de socket nog FM3 wordt genoemd en het chipset bekend staat als "Promontory". Maar als schematische tekening ter verduidelijk is het natuurlijk nog prima te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LpCw7yJFQaIAkbkMuTqutC70/full.png

AMD Summit Ridge is de verzamelnaam van de desktop CPU's gebaseerd op de Ryzen architectuur. Summit Ridge zal geen grafische processor hebben en om beeld te krijgen met deze CPU zal je dus een losse videokaart bij moeten plaatsen. Summit Ridge is daarmee de opvolger van de huidige FX CPU's van AMD en te vergelijken met de huidige socket 2011-3 CPU's van Intel welke ook geen IGP hebben.

De volledige Ryzen lineup lijkt te gaan bestaan uit de volgende CPU's:

NaamFrequentieTurboCore/ThreadTDPUSDEuroBeschikbaar
Ryzen 3 11003,2GHz*3,5GHz*4C/4T65W$129*€150*H2 2017
Ryzen 3 1200X3,4GHz*3,8GHz*4C/4T65W$149*€175*H2 2017
Ryzen 5 13003,2GHz*3,5GHz*4C/8T65W$175*€200*H2 2017
Ryzen 5 1400X3,5GHz*3,9GHz*4C/8T65W$199*€229*H2 2017
Ryzen 5 15003,2GHz*3,5GHz*6C/12T65W$229*€265*Q2 2017
Ryzen 5 1600X3,6GHz4GHz6C/12T95W$259*€300*Q2 2017
Ryzen 7 17003GHz3,7GHz8C/16T65W$329€359Q1 2017
Ryzen 7 1700X3,4GHz3,8GHz8C/16T95W$399€439Q1 2017
Ryzen 7 1800X3,6GHz4GHz8C/16T95W$499€559Q1 2017

* niet bevestigd/gerucht

Zoals zichtbaar in de tabel is het een zogenaamde top to bottom launch, waarbij dus eerst het snelste product beschikbaar komt en als laatste het minst snelle product. Qua prestaties per kloktik zit AMD met Ryzen ergens rond Broadwell waarmee het verschil op vergelijkbare kloksnelheid met bijvoorbeeld Kaby Lake en Skylake heel erg klein is geworden.

Elke Summit Ridge CPU heeft een unlocked multiplier, waarmee je dus met elke CPU eenvoudig zou moeten kunnen overklokken. Zoals hierboven al te zien is, is echter niet met elk moederbord te overklokken. Je hebt sowieso een geschikt chipset nodig, dat wil zeggen een X370, B350 of X300. Zoals altijd is een fatsoenlijk VRM ook aan te raden, het moederbord moet wel voldoende stroom kunnen leveren voor de overgeklokte CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwfTZh9Pg37n8yQidkOuGiOC/full.png

Raven Ridge is de codenaam voor de APU's gebaseerd op de Ryzen architectuur. Raven Ridge komt voor zowel de desktop markt als ook voor de zuinige notebook/all-in-one markt. AMD's APU's hebben zich van het begin af aan al onderscheiden van andere CPU's door de grafische kracht welke ze leveren. Bij Raven Ridge gaat dit niet anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ss1IpwUeOrzJZ3PDenS6xPa7/full.png

Voor zuinige apparatuur zoals notebooks en all-in-ones is AMD bezig met het ontwikkelen van versies met een TDP vanaf 4W t/m 35W. Waarbij de snelste 35W versie de beschikking zou moeten krijgen over een 4 core 8 thread CPU met daarnaast nog eens 12 Next Gen GFX core's (waarschijnlijk vergelijkbaar met de Vega architectuur), elk bestaand uit 64 stream processors waardoor je een totaal krijgt van 768 stream processors. Ter vergelijking: de RX 460 heeft 896 stream processors, van een oudere waarschijnlijk minder efficiënte architectuur. De kloksnelheid in de APU zullen echter ongetwijfeld wel een stuk lager liggen om het verbruik onder de 35W te kunnen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5F1t0IvCgzba2MyB8AdxQdN/full.png

Voor de desktop markt hebben ze een TDP van 35W t/m 95W voor het snelste model. Ook bij de desktop zal het snelste model over 4 core's en 8 threads beschikken net als in de mobile markt. De kloksnelheid zal hier ongetwijfeld echter een stuk hoger liggen.

AMD zou het snelste model ook kunnen combineren met HBM2 geheugen in plaats van DDR4. Ter vergelijking een RX 460 met 896 stream processors heeft 112GB/s aan geheugenbandbreedte. Twee DDR4 3000MT/s geheugenreepjes in dual-channel geven maar 48GB/s aan geheugenbandbreedte wat ook nog gedeeld moet worden met het CPU gedeelte van de APU. Eigenlijk moeten ze hun snelste APU dus wel combineren met HBM2 geheugen anders hebben ze waarschijnlijk een extreem geheugenbandbreedte te kort bij de snelste 95W Raven Ridge APU. Voor een APU met een 768 stream processors zou één stapel van acht lagen HBM2 in de langzaamste configuratie prima zijn, ook 1024 stream processors moet mogelijk zijn, dit zijn evenveel als Polaris 11. Dit geeft namelijk 128GB/s wat een perfecte hoeveelheid is voor zo'n APU het betekend echter ook dat 8GB de max is en dit zowel video als werkgeheugen is, gedeeld dus. Het kan maar is niet ideaal, quad-channel DDR4 zou ook kunnen. Daarmee heb je met 96GB/s aan geheugenbandbreedte bij DDR4 op 3000MT/s, iets minder maar zou nog wel moeten kunnen. Echter lijkt dit niet te komen, anders waren hier waarschijnlijk wel geruchten over geweest.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:57:
Even een offtopic reactie:
https://maxict.nl/product...-d4-3200-32gb-c14-ripv-k4
(dus ddr4 32gb, cas14, 3200)

Ongeveer 50-60 euro onder de normale prijs, heb ze gister bestelt en krijg ze morgen binnen. Ja ik heb de reviews van die webwinkel gezien, maar hoop een keer dat ik geluk heb :P.
Niks goedkoper dan de pricewatch pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14Q-32GVK
Edit:
Hij is al uit de pw gehaalt zo te zien.
MaxICT verdwijnt dagelijks meermaals uit de pricewatch, slechte koppeling of zo.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:01:
[...]

Niks goedkoper dan de pricewatch pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14Q-32GVK

[...]

MaxICT verdwijnt dagelijks meermaals uit de pricewatch, slechte koppeling of zo.
Die heb ik dus voor 290 :+.
Foutje van maxict denk ik.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit is meteen een mooi moment om de discussie een beetje zuiver te houden. Het ging in het vorige deel wat te veel over prijzen van DDR4 en de kleur die Asus op zijn mobo's gooit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

yj ryawet

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:44

The Chosen One

Zie signature!

Gaan we verder over de 1600X. :)
Had niet verwacht dat die nog zo hoog geklokt zou zijn gezien die lager is gepositioneerd. Natuurlijk nog steeds minder cores wat ook belangrijk is maar toch.

http://wccftech.com/amd-r...1600x-performance-reveal/

1600x - 3.6 GHz base, 4 GHz boost - $259 US

Ik kan prima een 1700X (of zelfs 1800X) betalen maar mijn focus voor 95% is gaming. En onnodig veel betalen hoeft ook niet natuurlijk.

Ook interessant maybe; https://videocardz.com/66...y-what-matters-for-gaming

[ Voor 4% gewijzigd door The Chosen One op 23-02-2017 18:33 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

The Chosen One schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:31:
Gaan we verder over de 1600X. :)
Had niet verwacht dat die nog zo hoog geklokt zou zijn gezien die lager is gepositioneerd. Natuurlijk nog steeds minder cores wat ook belangrijk is maar toch.
Ik vind het juist logisch en volgens verwachting. Niet alleen kan je simpelweg cores gaan cherrypicken op een die, maar het is ook logisch dat mensen die niet voor brute rekenkracht gaan meer op zoek zijn naar snelle threads. Bij Intel zie je eigenlijk dezelfde positionering van de 6700K versus het socket 2011-spul.

Fabricage en behoefte sluiten vrijwel perfect op elkaar aan.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Best netjes allemaal. Er van uitgaande dat de IPC gelijk is, dan zit AMD maar 200MHz achter Intel daar op SCP. Hoe zit het tegenwoordig met die boosts? Kan AMD alle cores tot de max boosten? En hoe staat dat bij Intel? Dat kan ook nog wel eens interessant worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Ja die 1600X wordt wel een zeer interessante kaart in het mainstream segment.

Trouwens. Moet zeggen dat het box design van Ryzen wel echt mooi en duidelijk is.
Veel beter dan het lelijke intel design :P

Single thread vs multi thread performance:

Core count vs frequency, what matters for gaming?

Origineel:
Computerbase: CPU-Skalierung in Spielen im Test : 6, 8 oder 10 CPU-Kerne schlagen 4 schnelle

Deze test wordt na NDA geupdate met de Ryzen's. Jammer dat er niet ook op 1440p en 4k getest is..

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 20:37
Het valt me op dat er een redelijk aantal X370 borden zijn met 8x SATA terwijl de chipset naar het lijkt maar 4x biedt. Weet imand hoe dit zit is dit dan met een extra controller gedaan? Die heb ik eigenlijk liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:43:

Deze test wordt na NDA geupdate met de Ryzen's. Jammer dat er niet ook op 1440p en 4k getest is..
Heeft weinig nut, dan krijg je een GPU bottleneck en zie je geen verschil meer. Dit is echt een test voor lage instellingen.
mdcobra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:49:
Het valt me op dat er een redelijk aantal X370 borden zijn met 8x SATA terwijl de chipset naar het lijkt maar 4x biedt. Weet imand hoe dit zit is dit dan met een extra controller gedaan? Die heb ik eigenlijk liever niet.
Ja...

/me schrijf je zo'n mooi ts wordt die niet gelezen...

AMD Nieuwsdiscussie

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:10
mdcobra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:49:
IIRC heeft zen 4 pci-e 2 lanes over voor bandbreedte voor extra controllers. Zen heeft zelf ofc al enkele sata poorten en de chipset mogelijk ook een paar extra. Bij 8 sata poorten denk ik dat er een controller voor 2 extra poorten op zit (info is wel te vinden, ik heb er atm alleen geen zin in om voor je te googlen :9 )

Waar ik wel echt benieuwd naar ben is de mate van turboboost. Deze was bij intel na release al nauwelijks te vinden (skylake 6400 bijv die op 2.7 geclocked is, maar op 4 cores nog steeds boven 3+ boostte)

Als de 1700 bijv maar op 1 core op zn max boost gaat zitten, en met 8 cores slechts 100 boost kan XFR vooral op multicore bijv veel meer schalen. Stel dat XFR er voor zorgt dat mits de koeling adequaat is, deze alle cores naar max turbo boost dan zal dat zeker meer effect hebben dan mogelijk verwacht.

• Zelpex
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:27
Vandaag de 1800x gepreordered bij Azerty.
Nou nog hopen dat hij snel binnen komt.
Ik zoek trouwens naar het snelste ram (16gb or 32gb) die ik op de MSI X370 Carbon wil gaan gebruiken, kan iemand mij vertellen welke het beste is om te gebruiken voor dat moederbord die betaalbaar is?

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Mooie TS. Geweldig overzicht :)

Ik ben nu wel wat minder zuur dat de R5 "zo laat" komt, gezien de nieuwe kloksnelheden. 4.0GHZ boost is echt wel lekker. Bijna 70% tegenover de i5-7600k in MT is ook geweldig.

Ik denk dat dit een mooie sweet spot voor high end gaming is. Meer cores/threads dan de standaard 4/4 en 4/8, prachtige kloksnelheid en toch nog een flinke stap onder de R7 in budget.

Zou ik te optimisch zijn als ik hoop dat die net onder de 300 euro zit? $329 dollar voor een 1700 komt op 359 euro in Europa. Dan is $259 voor een 1600X onder de 300 enigszins relijk toch? :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wauw, die 1600X ziet er zo wel heel erg aantrekkelijk uit op 3,6/4ghz. Ik zat ook al richting die te kijken maar 3,6 had ik niet gehoopt. Uiteraard hopen dat het klopt en dat niemand het doorheeft tot ik mijn CPU heb voordat er schaarste optreed en ik meer moet betalen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Bakkiebagger
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05 19:18
Hoeveel overclock potentieel hebben de eerste procesoren denken jullie?

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 20:37
-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:53:

[...]

Ja...

/me schrijf je zo'n mooi ts wordt die niet gelezen...
Tja bedankt voor de TS, die had ik wel gelezen.
Maar heel duidelijk is dit punt het toch niet echt, kan die 2x eSATA dan als SATA dienen waarbij je dan op 6 uitkomt?

@Bakkiebagger Ik zou er geen wonderen van verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door mdcobra op 23-02-2017 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:06

EaS

Bakkiebagger schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:17:
Hoeveel overclock potentieel hebben de eerste procesoren denken jullie?
Mede afhankelijk van het moederbord. Hier wat hints:

We got 4.0GHz out of a 1700 today!
Seems they hit 3.9-4.1GHz when overclocked, so 1800X performance essentially...

But we just tested a 1700, it hit 4.0GHz stable in everything, but ONLY in the Crosshair mainboard, the lower-end boards it was hovering around 3.80GHz as the VRM's were cooking with extra voltage. It however was maxing around 4050MHz, so I'd say 1700 can do 3.9-4.1GHz, of course the 1800X will probably do 4.1-4.3 as no doubt better binned, but if your clocking the motherboard has a big impact on the overclock and so far Asus Crosshair and Asrock Taichi seem the best two.

Kwam het volgende daar ook nog tegen:

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/4hzyydz0d/Screenshot_20170223_172714.png

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3mJIP0-1xDo]

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
EaS schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:24:
[...]

But we just tested a 1700, it hit 4.0GHz stable in everything, but ONLY in the Crosshair mainboard, the lower-end boards it was hovering around 3.80GHz as the VRM's were cooking with extra voltage. It however was maxing around 4050MHz, so I'd say 1700 can do 3.9-4.1GHz, of course the 1800X will probably do 4.1-4.3 as no doubt better binned, but if your clocking the motherboard has a big impact on the overclock and so far Asus Crosshair and Asrock Taichi seem the best two.

[afbeelding]

[video]
Komt wel een beetje overeen met mijn verwachtingen. In Games gaan ze in de tabellen gewoon achterlopen op basis van pure kloksnelheid. Daarvoor is het wachten op de quad en hexacores die mogelijks wat hoger kunnen (over)clocken. Schijnbaar staan ze nu al redelijk 'strak' afgesteld gezien de OC resultaten (mocht het resultaat van Gibbo representatief zijn).

Bij de multithreaded workloads zoals converteren, streamen + gamen, renderen etc gaan ze natuurlijk wel schitteren.

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:28
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:35:
[...]

Komt wel een beetje overeen met mijn verwachtingen. In Games gaan ze in de tabellen gewoon achterlopen op basis van pure kloksnelheid. Daarvoor is het wachten op de quad en hexacores die mogelijks wat hoger kunnen (over)clocken. Schijnbaar staan ze nu al redelijk 'strak' afgesteld gezien de OC resultaten (mocht het resultaat van Gibbo representatief zijn).

Bij de multithreaded workloads zoals converteren, streamen + gamen, renderen etc gaan ze natuurlijk wel schitteren.
Renderen valt toch ook onder video bewerking en toebehoren of zie ik dat verkeerd (tenzij het allemaal 3d renderen e.d. is). Loop nogal achter op de Disciplines van Intel/AMD hardware.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
-The_Mask- schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:58:

• AMD met een nieuwe CPU generatie komt.
• Deze generatie onder de codenaam Zen bekend stond en nu als Ryzen door het leven gaat.
• AMD met Ryzen weer de aansluiting met Intel terug gaat vinden.
• Dat dat broodnodig was. :p
• Dat dit o.a. komt door de meer dan 40% verbeterde IPC tegenover Excavator.
Verbeterpuntje voor de Topicstart, je noemt in dit lijstje nog de 40% verbetering in IPC die origineel als doel gesteld werd, terwijl je het later wel hebt over de bevestigde 52% en daar ook het grafiekje van laat zien.

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:33

Phntm

Tlingelingeling

1700 word steeds aantrekkelijker

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 23:12
Wel bijzonder dat het gemiddelde fps lager ligt bij een OC'ed i7 dan bij een stock i7...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-05 09:27
EaS schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:24:
[...]

[afbeelding]

[video]
Heel mooi nieuws, hoef ik mijn 1700 bestelling toch niet om te gaan zetten naar een X versie. Hoewel ik zelf niet meer zo van overclocken ben, is het wel mooi dat het eventueel in de toekomst kan. Kan niet wachten om eens lekker te gaan testen met de Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
http://wccftech.com/amd-r...aked-beats-kaby-lake-ipc/

Ryzen heeft hogere IPC dan KabyLake in Userbench!?

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik vind het verschil in prijs tussen de 1700X en 1800X best groot. Namelijk precies € 120 voor 200 Mhz. Ben ik nou gek, of kun je beter een 1700X kopen en die combineren met een Corsair Hydro Series H110i Extreme Performance Liquid CPU Cooler (AM4-geschikt) die een kleine € 140 kost.

Je kunt de 1700X toch gemakkelijk OC'en naar hogere frequenties dan de 1800X stock? Behalve de clock-speeds, is er toch helemaal geen verschil tussen de 1700X en de 1800X?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mwa, ik wacht nog even af, ze lopen hier de boel te schalen op basis van 1 (real?) test.
Tsolodimos schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:30:
Je kunt de 1700X toch gemakkelijk OC'en naar hogere frequenties dan de 1800X stock? Behalve de clock-speeds, is er toch helemaal geen verschil tussen de 1700X en de 1800X?
In principe niet nee echter zit het verschil ( als het goed is ) ook in binning. Het zou zo moeten zijn dat de 1800x de cherrypicked cpu's zijn die het hoogst zouden overclocken.
Alleen blijft het ook dan nog een loterij aangezien ze niet elke CPU afzonderlijk gaan testen alleen een paar van de desbetreffende wafer en maken daar de score uit op. Als de Yields dermate goed zijn dan kan het maar zo zijn dat alle R7's even goed/slecht zijn.
Goed, dit is natuurlijk allemaal theoretisch dus we zullen het zien zodra de NDA eraf gaat, ik kan niet wachten :9

Wear Sunscreen!

• Tappone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-04 10:43
Ik ben benieuwd naar de reviews na de NDA, ik draai zelf nog een phantomII x4 955BE dus ben wel toe aan een upgrade :p

I have ADOHLAS syndrom : Attention Deficit Oh Hey Look A Squirrel! Tappie#1541

Anoniem: 334725

[b]Heatonme schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:39:
Alleen blijft het ook dan nog een loterij aangezien ze niet elke CPU afzonderlijk gaan testen alleen een paar van de desbetreffende wafer en maken daar de score uit op. Als de Yields dermate goed zijn dan kan het maar zo zijn dat alle R7's even goed/slecht zijn.
Een paar jaar terug was het zo dat chips die uit de middenstuk van een wafer kwamen kwalitatief beter waren dan degene die aan de rand zaten. Misschien dat het nog steeds zo werkt?

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
Anoniem: 334725 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Een paar jaar terug was het zo dat chips die uit de middenstuk van een wafer kwamen kwalitatief beter waren dan degene die aan de rand zaten. Misschien dat het nog steeds zo werkt?
Stukje over de GF's silicon yields.
YouTube: Ryzen - A Refresher, Some Speculation and Market Analysis.

Het komt er op neer, veeeel goede dies.

[ Voor 4% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 23-02-2017 20:58 ]

Humma Kavula schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:39:
Alleen blijft het ook dan nog een loterij aangezien ze niet elke CPU afzonderlijk gaan testen
Ze moeten iedere CPU sowieso testen, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Je kunt in zeer korte tijd een batterij tests op zo'n chip afvuren en dat weet je precies wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Als je ze niet test weet je niet eens of het spul werkt.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Ze moeten iedere CPU sowieso testen, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Je kunt in zeer korte tijd een batterij tests op zo'n chip afvuren en dat weet je precies wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Als je ze niet test weet je niet eens of het spul werkt.
True, ik zeg daarom ook theoretisch. Ik wou dat ik wat meer inzicht had in hoe het er nu achter de schermen aan toegaat.
/me Heatonme is geen expert:P
Oeh, hoopvol met zo'n capaciteit. Is de NDA er al af? >:)

Wear Sunscreen!

• Bakkiebagger
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05 19:18
Zeker mooi nieuws,

Ik wacht speciaal met mijn pc upgrade.
Even de benchmarks afwachten

Anoniem: 59888

Paar dagen niet op GoT geweest, ik had nog geen AMD nieuws verwacht. Net vijf pagina's doorgelezen, stelletje spammerts! :P Ik hoopte op gelijke performance met Intel tegen vergelijkbare prijzen, maar vergelijkbaar/iets sneller tegen veel lagere prijzen had ik nooit verwacht! _O_ Goed, uiteraard wel even de reviews afwachten, maar dit ziet er heel goed uit. Op deze manier komt er weer echte concurrentie op de CPU markt, en dat zal voor ons als consumenten heel goed uitpakken! :D
mdcobra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:21:
[...]

Maar heel duidelijk is dit punt het toch niet echt, kan die 2x eSATA dan als SATA dienen waarbij je dan op 6 uitkomt?
Gewoon plaatjes kijken en optellen, dus 2 van CPU, en 4 + 2 van X370 chip = 8 maximaal zonder extra controller.
De architectuur van AMD is anders, dus gemiddeld gezien gaan ze dan wel niet heel ver uit elkaar liggen qua prestaties. Maar er zullen ongetwijfeld uitschieters tussen zitten zowel negatief als positief.
Geen waarde aan hechten, hij heeft geen enkele inside source en zit er zo vaak volledig naast.
Flamesz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:56:
[...]

Verbeterpuntje voor de Topicstart, je noemt in dit lijstje nog de 40% verbetering in IPC die origineel als doel gesteld werd, terwijl je het later wel hebt over de bevestigde 52% en daar ook het grafiekje van laat zien.
In principe staat daar meer dan 40% en dat klopt. Maar ik heb er 52% van gemaakt. :p

[ Voor 73% gewijzigd door -The_Mask- op 23-02-2017 23:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die Prime B350-Plus lijkt mij wel wat. Eindelijk de kleur combinatie die ik altijd wilde, helaas geen fancy Aura. :> Even afwachten of die B350 borden overklokken belemmeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Why AMD had to change the Zen name to Ryzen for its new chip

You know when AMD’s Ryzen is launching, how much it’ll cost, and you even have a pretty good idea of its performance. But you might not know why AMD dropped the original Zen name for Ryzen, so we asked. And it all begins with what AMD couldn’t do with the brand.
[...]
http://www.pcworld.com/ar...ew-chip-architecture.html

AMD Nieuwsdiscussie

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 23:01
Saturnus schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:17:
[...]

Die Prime B350-Plus lijkt mij wel wat. Eindelijk de kleur combinatie die ik altijd wilde, helaas geen fancy Aura. :> Even afwachten of die B350 borden overklokken belemmeren.
Perfect voor een Darth Maul build 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLsandman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 09:10
Humma Kavula schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:02:
[...]

True, ik zeg daarom ook theoretisch. Ik wou dat ik wat meer inzicht had in hoe het er nu achter de schermen aan toegaat.
/me Heatonme is geen expert:P
Het cpu bak proces kan geen 100% yield geven dus elke cpu die de markt op gaat is getest op fouten
en wat het aan klok snelheid aan kan.

https://www.bit-tech.net/...-cpu-from-sand-to-shelf/4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Nou.. ik heb een stuk of 5 (mogelijk meer, ik ben de tel kwijt) X370 mobo's aangemeld voor de pricewatch (ben gestopt want het is laat). Heb helaas niet echt productcodes gevonden waar een prijs aan zit dus ze zijn waarschijnlijk prijsloos als ze verschijnen.

Heb volgensmij ook nog wat foutjes gemaakt met de specs, helaas is niet elke fabrikant daar even helder over.

Hopelijk zitten ze er morgen in :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gelunox op 24-02-2017 00:44 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:19
Komen er nog budget dual core Ryzen processoren voor 40 euro en goedkope moederborden? Kan het nergens vinden.
AMD has been working with NVIDIA closely to make SLI compatible for an optimal experience on Ryzen
http://www.guru3d.com/new...tos-with-geforce-sli.html

[ Voor 53% gewijzigd door chim0 op 24-02-2017 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 12:36
chim0 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 05:46:
Komen er nog budget dual core Ryzen processoren voor 40 euro en goedkope moederborden? Kan het nergens vinden.

[...]

http://www.guru3d.com/new...tos-with-geforce-sli.html
Toch weer tekenend voor AMD, samenwerken met de concurrent om te zorgen dat gebruikers een optimale ervaring krijgen, ook al is dat met producten van de concurrentie.

In Nvidia's zouden ze het bedrijf gewoon onderuit schoppen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
batumulia schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:01:
[...]

In Nvidia's zouden ze het bedrijf gewoon onderuit schoppen.
Mwa Nvidia heeft toch ook moederborden voor AMD processoren? Bovendien staat er "The builds mostly are from system partners as well as chassis and cooling partners" dus misschien dat die een speciaal verzoek hebben gedaan om dit werkend te maken? Al lijkt het me sterk om daar een hele chipset voor aan te passen. Misschien alleen vanaf de X370 chipset?

Meh ik zit te blaten. Die chipset kan het al. De partners bouwen hun systemen met een Nvidia kaart. Wel goed, kan je zelf kiezen wat je wilt. Hoe dan ook, ik ben vooral benieuwd of Ryzen ook naar het budgetsegment komt.
The X370 is the full-fat Frappuccino of the bunch. It’s the only one that unlocks Ryzen’s ability to split PCIe lanes between a pair of x16 slots for double-barreled SLI or CrossFireX.
Ja dus. De low-end chipsets krijgen overigens PCI-e 2.0. Wel een beetje raar. Huidige low-end moederborden hebben ook gewoon 3.0
http://www.guru3d.com/new...4-ryzen-motherboards.html

[ Voor 38% gewijzigd door chim0 op 24-02-2017 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Laatst online: 11-09-2024
chim0 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 05:46:
Zo ver wij weten, heeft AMD daar geen plannen voor. Tot nu toe is het laagste wat ze hebben aangekondigd de R3 1100, met 4/4.

Betwijfel dus dat ze daar nog mee op de proppen komen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Enigszins off topic:

Als trouw AMD gebruiker sinds het 486 tijdperk ben ik sowieso blij met AMD, nu Ryzen zo goed uit de verf lijkt te komen en AMD onder dr. Su ook duidelijk weer op koers komt dacht ik eens een bedankje te sturen. Na wat zoekwerk voor het emailadres van dr. Su heb ik vervolgens een mailtje gestuurd. Ik verwachtte een bouncemail, die bleef uit. Vanochtend had ik wel deze in m’n mailbox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QAqqcebWEavorituZJGtOJtx/full.png

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:33

Phntm

Tlingelingeling

Hahaha, ze klinkt wel echt als een down to earth person. Ik juig AMD toe, want ryzen word waarschijnlijk mijn eerste AMD build. De 1700x lijkt mij gewoon een goeie vervanger van mijn i7-3770k. En met mijn Corsair h100i(first gen) kan ik zonder een compatibility kitje gelijk de boel aansluiten. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chim0
Waarom heb je niet meteen een afspraakje gemaakt? Krijg je misschien een gratis processor. _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

ze staan er in hoor categorie: Moederborden, filter: AM4 *O*

Heb er net nog een paar van Biostar tegen het pricwatch aanmeldpunt gegooit (de paar die ik kon vinden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Gelunox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:28:

Heb er net nog een paar van Biostar tegen het pricwatch aanmeldpunt gegooit (de paar die ik kon vinden)
Helaas nog geen mITX bordjes.
Ik ben tegenwoordig voor maximale power in minimale formfactor. Alles staat al klaar voor om 100% AMD te gaan (heb al een RX480)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/12663hv.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door procyon op 24-02-2017 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 20:13
Bedankt voor het toevoegen :) Zat net naar het aanbod te kijken en het viel me op dat de ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming een 5Gbit netwerk chip aan boord heeft, maar wat moet je daar in hemelsnaam mee tenzij je al 10Gbit apparatuur in huis hebt? En als je dat al hebt, wat moet je dan nog met 'maar' 5?

Ik zelf kijk vooral uit naar het server aanbod volgend kwartaal. Een upgrade van mijn huidige systeem kan ik niet verantwoorden (nog veel te nieuw) maar ik zou toch graag weer eens AMD een steuntje in de rug willen geven, wat dat betreft is de 'speelgoed' virtual machine host server een aardige kandidaat om vervangen te worden }) Zal nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heeft iemand al een mobo gezien met minimaal 2x M.2 en 2x USB-C?

Op dit moment is deze de beste keuze voor mij:
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon

huh hij had 2 m.2.?

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 24-02-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmndr_adama schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:44:
Enigszins off topic:

Als trouw AMD gebruiker sinds het 486 tijdperk ben ik sowieso blij met AMD, nu Ryzen zo goed uit de verf lijkt te komen en AMD onder dr. Su ook duidelijk weer op koers komt dacht ik eens een bedankje te sturen. Na wat zoekwerk voor het emailadres van dr. Su heb ik vervolgens een mailtje gestuurd. Ik verwachtte een bouncemail, die bleef uit. Vanochtend had ik wel deze in m’n mailbox:

[afbeelding]

:)
Haha geniaal dit!! _/-\o_
Gelunox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:28:

d:)b

Mis nog wel paar Asus boards waaronder de Hero.... :D :P

https://www.asus.com/us/Motherboards/AMD-platform-Products/

[ Voor 30% gewijzigd door Help!!!! op 24-02-2017 11:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mmore schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor het toevoegen :) Zat net naar het aanbod te kijken en het viel me op dat de ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming een 5Gbit netwerk chip aan boord heeft, maar wat moet je daar in hemelsnaam mee tenzij je al 10Gbit apparatuur in huis hebt? En als je dat al hebt, wat moet je dan nog met 'maar' 5?
Ja bedrade vooruitgang gaat jammerlijk traag. Laten we dit maar toejuichen anders zitten we over 10 jaar nog op 1Gbit/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De consumermarkt voor netwerkadapters neigt naar 2,5Gbit en 5Gbit, wat perfect kan op CAT6 en een paar PCI Express lanes en een beperkte stroomvoorziening, terwijl 10Gbit veeleisender is. Vaak heeft jan met de pet ook geen 1GB/s transferspeeds nodig, maar was meer dan 100MB/s wel mooi meegenomen. Ik zie niet snel 10Gbit op laptops komen als je ook nog wat van je batterijduur wilt overhouden.

Laten we niet vergeten dat 5Gbit (~600MB/s) al voldoende is om een fatsoenlijke SSD zijn schrijf of leessnelheid tot het uiterste te trekken. Nog niet iedereen heeft een snelle 2GB/s PCI Express M.2 SSD in al zijn apparaten steken, dus 10Gbit is momenteel een brug te ver voor de consumentenwereld. Ooit was dat voor 1Gbit ook, maar ondertussen zowat elk apparaat met een netwerkpoort dat aan.

Op enterprise lijkt het dan weer naar 25 en 40Gbit te gaan om zo de grote sprong naar 100Gbit te overbruggen.

Zelf heb ik de 5Gbit netwerkkaart-versie ook overwogen, maar aangezien ik dan mijn switch(es) en andere adapter(s) ook moet vervangen, kijk ik de kat nog even uit de boom.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop82 op 24-02-2017 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Had die idd nog niet gehad, maar van Asus miste er nog maar eentje (categorie: Moederborden, filter: AM4, Asus), wilde er net aan beginnen toen de Asus website ineens plat ging met Access Denied
Access Denied

You don't have permission to access "http://www.asus.com/" on this server.
Edit: hij is weer online, waar dat nou over ging?

[ Voor 21% gewijzigd door Gelunox op 24-02-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelunox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:58:
[...]

Had die idd nog niet gehad, maar van Asus miste er nog maar eentje (categorie: Moederborden, filter: AM4, Asus), wilde er net aan beginnen toen de Asus website ineens plat ging met Access Denied
Volgensmij deze nog: https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350M-A/

:P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Gelunox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:58:
[...]

[...]

Edit: hij is weer online, waar dat nou over ging?
Dat doe je goed. Volgens AMD gaan er 82+ moederborden lanceren voor AM4 bij launch dus dat wordt nog even producten toevoegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:32:
[...]

Dat doe je goed. Volgens AMD gaan er 82+ moederborden lanceren voor AM4 bij launch dus dat wordt nog even producten toevoegen ;)
pff, zover ga ik nou ook weer niet, ben vooral geïnteresseerd in de X370 varianten, heb er nog wat B350's mee gepakt omdat ik toch bezig was maar ik vind het wel even mooi geweest zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:32:
[...]

In de slides staat specifiek "planned", dus dat kan ook minder worden. Sowieso is nog maar de vraag hoeveel borden regio-specifiek zijn ( denk aan Azië) en hoeveel variaties op hetzelfde bord er zullen zijn (bundles, met/zonder WiFi, meer/minder USB poorten, etc.). Ik denk niet dat we het vijfvoudige mogen verwachten wat er nu al bekend is van Asus, ASRock, Biostar, Gigabyte en MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 17:51
Bij mij ook de vervanger van mijn 3770k + h100i :)
Ben erg benieuwd naar de 1800x. Nog een dikke week wachten. Excited!! 8)
Phntm schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:01:
Hahaha, ze klinkt wel echt als een down to earth person. Ik juig AMD toe, want ryzen word waarschijnlijk mijn eerste AMD build. De 1700x lijkt mij gewoon een goeie vervanger van mijn i7-3770k. En met mijn Corsair h100i(first gen) kan ik zonder een compatibility kitje gelijk de boel aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 16:12
Ik wil graag voor een ASUS bordje gaan in de stijl van de Z270 Strix series borden maar die zijn er (nog?) niet. De Crosshair Hero vind ik mooi maar net te duur dus zoals het er nu naar uit ziet word het de Gaming 5 van Gigabyte.

Gelukkig voor mezelf toch uit gemaakt om nog een weekje na launch te wachten om de benchmarks te bekijken. Die week extra wachten zal nu ook niet meer uit maken :-)

En bij launch hoop ik dan ook meteen te weten of de NZXT de Kraken series op tijd compatibel heeft!
Mijn wenslijstje staat op ontploffen... (Voor diegene die niet van RGB houden kijken beter niet :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Een klein vraagje over de communicatie op Tweakers over de moederborden. Als deze specificatie wordt vermeld, wat betekent dat precies?
"M.2 (S600/Pcie3.0x4), 4x SATA-600"

Betekent dit dat je twee M.2 connecties hebt, een via de SATA 600 interface (dus slechts 600 MB/s) en een waarbij je de NVMe-snelheid haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:33

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Anoniem: 444127 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:58:
Een klein vraagje over de communicatie op Tweakers over de moederborden. Als deze specificatie wordt vermeld, wat betekent dat precies?
"M.2 (S600/Pcie3.0x4), 4x SATA-600"

Betekent dit dat je twee M.2 connecties hebt, een via de SATA 600 interface (dus slechts 600 MB/s) en een waarbij je de NVMe-snelheid haalt?
Dat betekent dat je één S-ATA óf NVMe drive kunt installeren in dat M.2-slot. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

je hebt ook SATA SSD's met M.2 aansluiting. die spec geeft aan dat het M.2 slot zowel SATA als PCIe ondersteunt

[ Voor 44% gewijzigd door Gelunox op 24-02-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

PD2JK schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:01:
[...]

Dat betekent dat je één S-ATA óf NVMe drive kunt installeren in dat M.2-slot. :)
Duidelijk. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Je bedoelt bij Essential 2C APU? Ik bedoel echt een CPU zoals een Sempron/Celeron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squallandrinoa
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 19:21
chim0 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:27:
[...]

Je bedoelt bij Essential 2C APU? Ik bedoel echt een CPU zoals een Sempron/Celeron.
in die kracht range zullen ze de apu's blijven gebruiken, ipv gpu-loze cpu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals je kunt zien komen er idd nog moederborden gebaseerd op de A320 chip, dit is de goedkoopste chip en daardoor zijn moederborden welke hierop gebaseerd zijn ook goedkoper dan X370 en B350.

Voor de rest heb ik nergens een dual core APU in de topicstart gezien. AMD zegt ook niet up-to 4 cores, maar gewoon 4 core's. Ook bestaat één Zen CCX uit vier core's, dus als je een dualcore wil maken, dan zal dat een quadcore zijn met twee uitgeschakelde core's.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-Slide-1.jpg

De vraag is echter of zoiets met winst verkocht kan worden omdat je waarschijnlijk ook werkende quadcore's als dualcores gaat verkopen om aan de vraag te voldoen. Ik zie het niet gebeuren, als er al een dualcore of misschien triple-core komt dan kan het best ook voor een bepaalde markt zijn. Bijvoorbeeld China only of OEM only, dat gebeurt wel vaker.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Je ziet het wel gebeuren met de hexacores, even veel L3 cache als de octacores maar 2 cores minder. Dus dat zijn sws defecte danwel werkende 8 core chips.

Edit: teminste, uit de gelekte specs dan...

[ Voor 13% gewijzigd door Gelunox op 24-02-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hexacore zijn twee CCX'sjes waarbij twee cores zijn uitgeschakeld. Alleen de vraag is dus hoeveel winst er over blijft bij het verkopen van quadcores waar twee cores uitgeschakeld zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Volgens mij lijkt me de tijd van dual cores ook voorbij. Niet alleen technisch gezien is is het een verkwisting van cores, maar om het dan ook nog financieel rendabel te maken?

Bij de APU's gebaseerd op Bulldozer en consorten zien we maar 5 dual cores inclusief tray en boxed (42-66€) en dat is dan 1 module zonder iets te moeten uitschakelen. Quadcores daarentegen zijn er 23 in de pricewatch voor FM2+ (64-155€).

We zullen zien of AMD het de moeite vind om nog dual cores op de markt te brengen, maar mij lijkt dat ze gewoon laag geklokte quadcores met weinig gpu cores gaan gebruiken in het prijssegment waar nu de dualcores zitten, dus vanaf 40€ ongeveer. Dat ligt veel meer in lijn met hun visie en waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Als de APU's er zijn, die maar één CCX hebben, zien we mischien nog wel enkele varianten met één of twee cores uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney Ridge en Bristol Ridge zal wel gebruikt worden naast Raven Ridge voor de echt goedkope producten. Dat is ook nog 28nm en daarmee vast goedkoper dan 14nm FinFET.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:21
Ik ben echt benieuwd naar de eerste real life testen en als het meevalt zou dit mijn allereerste AMD build kunnen worden!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
kazzzdafke schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:48:
Ik ben echt benieuwd naar de eerste real life testen en als het meevalt zou dit mijn allereerste AMD build kunnen worden!
Ik denk dat ik een enigszins lagere singlecore performance in games wel kan accepteren. Denk/hoop dat over een paar jaar singlecore performance niet zo'n issue meer is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Was dit hier al bekend betreffende de geheugensnelheden (op ASUS MB's)?
A comment from Asus:

"
I've decided to provide some recommendations on DDR4 limitations concerning AM4 currently.

As it stands the AMD code has restricted RAM tuning options which means many RAM kits at launch will not be compatible. This is the same for our competitors also.
What we recommend is the following:
If fully populating a system with 4 DIMMs (2DPC), use memory up to a max of 2400MHz.
If using 1DPC (2 DIMMs) ensure they are installed in A2/B2 and use memory up to max of 3200MHz.

The indication I have received from HQ is that AMD has focused all their efforts on CPU performance so far and will release updated code in 1~2 months when we expect improved DDR4 compatibility and performance."

In short if filling all 4 DIMM's set your speed to 2400MHz and work up from there.
If using 2 DIMM's put them in the A2/B2 slots and a max of 3200MHz should be possible.

In our testing only the Crosshair board achieved 3000-3200MHz, the others were in the 2400-2666MHz range.

BIOS updates will come!
Via OCUK

Zal in de toekomst nog hogere snelheden aan kunnen waarschijnlijk maar voor nu alleen deze.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Is het iemand al opgevallen dat de ASRock Tachi en Professional Gaming hetzelfde moederbord zijn met een ander likje verf eroverheen?

Die 2 bordjes hebben dezelfde chips en aansluitingen op dezelfde plek, en waar de Proff Gaming onderop het bord nog een COM port header, TPM header, power button en reset button heeft, zijn die bij de Tachi ongesoldeerde punten. Enige andere verschil is dat die plastic cap aan de zijkant van de Proff Gaming nog extra RGB leds heeft.

http://www.asrock.com/mb/photo/X370%20Taichi(L2).png
http://www.asrock.com/mb/...essional%20Gaming(L2).png

dan vraag ik me af of je die knoppen en headers er zelf op kan solderen (en wie er gek genoeg zou zijn dat ook uit te proberen)

[ Voor 23% gewijzigd door Gelunox op 24-02-2017 20:28 . Reden: poorten gespecificeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ga het toch vragen want ik ben er een beetje uit de hardware geraakt de afgelopen jaren. Waarom lijkt iedereen hier voor Asus te kiezen voor een mobo? Niet dat het mij veel uitmaakt welk merk maar ik mis de redenering. Het is dezelfde chipset met wat features van de fabrikant. Wat doet Asus dan zo goed? :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De laatste jaren heb ik zelf zo goed als alleen Asrock gekocht en daar goeie ervaringen mee. Asus lijkt sneller dan Asrock zijn moederborden beschikbaar te hebben in preorder - ik heb dan ook de pricewatch: Asus Prime B350M-A besteld.

Ik ben benieuwd, wordt mijn eerste Asus sinds de iconische A7N8X-E Deluxe :).

Edit: ik zie ondertussen dat Asrock ook modellen in de pricewatch heeft, maar er is maar één B350-model met 4 RAM-slots... Ik hoef geen 2e PCI-E 16x slot, geen PS/2, en minder USB 3.0-poorten. Spijtig van de LEDs op de Asus, maar ik vermoed dat die ook gewoon uit kunnen :P. De keuze qua B350 micro-ATX met 4 geheugensloten is niet zo breed.

[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 24-02-2017 20:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 30-05 21:29
418O2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Ik denk dat ik een enigszins lagere singlecore performance in games wel kan accepteren. Denk/hoop dat over een paar jaar singlecore performance niet zo'n issue meer is.
Het zal realistisch gezien een issue blijven zolang processors werken zoals ze nu werken. Je kunt nog zo multithreaded zijn als maar kan, er zal altijd 1 thread blijven die de bottleneck zal vormen. Naarmate games complexer worden (waarbij je voornamelijk moet denken aan simulaties zoals de AI en omgeving) zal er meer workload komen die je kunt schalen over meerdere threads, maar de vraag voor een alsmaar hogere IPC zal toch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:04:
Ik ga het toch vragen want ik ben er een beetje uit de hardware geraakt de afgelopen jaren. Waarom lijkt iedereen hier voor Asus te kiezen voor een mobo? Niet dat het mij veel uitmaakt welk merk maar ik mis de redenering. Het is dezelfde chipset met wat features van de fabrikant. Wat doet Asus dan zo goed? :)
Denk dat ze metname de naam mee hebben zitten sinds het Pentium II tijdperk (waren toen hele goede bordjes).

Mijn ervaring met Asus is zeer wisselend, ene keer hadden ze een zeer goed stabiel bord, andere keer (soms hele series) rampenplanken, maar bleef verkopen want > Asus.
Vind ze zelf vaak behoorlijk aan de prijs, terwijl andere merken soms kwalitatief even goed zijn maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 30-05 21:29
Reclame maken... MSI is nog zo'n merk wat daar heel goed in is. Onderstaande links zijn hier een goed voorbeeld van.

categorie: Moederborden
categorie: Videokaarten

Bij het kopen van hardware moet je je dan ook wel bedenken dat al die events, give-aways, reclames, campaignes etc geldkosten en dat jij als consument dan ook een hogere prijs betaalt die niet (alleen) gebaseerd is op de kwaliteit van het product.

Was dit plaatje al langsgekomen overigens?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0tutvdm.jpg
Clicky voor full-size

Ondanks het feit dat mijn 3770K (4.7) en de 2600K (4.6) van mijn vriendin het nog prima doen prikkelt het wel een beetje alleen al voor de multitask mogelijkheden van een echte octacore (ik draai regelmatig 4 of meerdere VMs, compileren van grote solutions etc). Lang getwijfeld over het kopen van een leuke 8 core van Intel, maar ik vond het toen het bedrag niet waard. Nu er weer concurrentie is op de markt zijn de prijzen "acceptabel". O-)

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 24-02-2017 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
chim0 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:03:
Waarom heb je niet meteen een afspraakje gemaakt? Krijg je misschien een gratis processor. _O-
Die processor koop ik wel, dan heb ik heb liever een baan bij AMD >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik ben voor de Asus Prime X370-Pro gegaan, maar eigenlijk wou ik een ASRock door de goede ervaringen daarmee. Echter Asus was voor mij ook wel gemiddeld een goede ervaring, maar niet feilloos.

ASRock valt tot nu toe tegen, enerzijds door de verplichte "Gamer" zooi van Fatal1ty (wat een waardeloze franchise ook) en de andere twee borden zien er belachelijk uit. Nee laat maar.

Dan blijven Biostar, Gigabyte en MSI nog over: die eerste al sowieso niet met belachelijke carbon zooi en goedkoop aandoend merk, Gigabyte heb ik nog getwijfeld maar de prijs lag te hoog en MSI doet weer aan Killer netwerkkaarten.
Humma Kavula schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:02:
Was dit hier al bekend betreffende de geheugensnelheden (op ASUS MB's)?

[...]

Via OCUK

Zal in de toekomst nog hogere snelheden aan kunnen waarschijnlijk maar voor nu alleen deze.
Thx for the heads-up ! Ik heb nu een kitje van 2x 8GB 3200 MHz, dus dat past mooi binnen de beperkingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:11:
De keuze qua B350 micro-ATX met 4 geheugensloten is niet zo breed.
Gigabyte heeft ook een bordje, alleen staat deze nog niet in de pw.

http://www.gigabyte.com/M...AB350M-Gaming-3-rev-10#kf

[ Voor 11% gewijzigd door Simbob op 24-02-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asus is niet perfect maar valt mij eigenlijk ook nooit tegen. Het is wel denk ik iets duurder dan vergelijkbare concurrenten. Mijn ervaring is wel met de relatief iets duurdere boards.

Recent had ik een Gigabyte Z170 mobo geprobeerd maar m.n. het bios vind ik toch wat minder gepolijst dan bij ASUS. Denk dat het ASUS bios wel 1 van hun sterke punten is.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Gelunox schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:02:
dan vraag ik me af of je die knoppen en headers er zelf op kan solderen (en wie er gek genoeg zou zijn dat ook uit te proberen)
Yep, dat kan in sommige gevallen :)

Dit zie je op veel PCB's, maar vaak zijn de banen niet geëtst dus dan zijn die contactpunten nergens op aangesloten. Maar als die er wel zijn, is de kans groot dat je in principe zelf een verbinding kunt maken. Zo zul je op de meeste moederborden ook tal van meetpunten zien waar je spanning kunt meten om te debuggen wat er kapot is ;)
Paprika schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:22:
Was dit plaatje al langsgekomen overigens?

[afbeelding]
Clicky voor full-size
:o

Dat ziet er goed uit. AMD's software afdeling is goed bezig, Wattman ziet er ook al zo strak uit (of het ook zo strak werkt weet ik niet, geen AMD in huis :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zat net bij alle AM4 moederborden in de pricewatch te kijken, en vooral naar welke audiochip ze gebruiken , en blijkt het toch weer allemaal van Realtek te zijn, zelfs op de super dure MB`s.

En dat terwijl bij de aankondiging van ASUS, Gigabyte, MSI, Asrock er elke keer andere merknamen bijstonden waarmee geschermd werd dat het zo ontzettend veel beter was dan voorheen. (Asus met ESS chip bv)

Bij de asrock-fatal1ty-x370 zit er ook gewoon een Realtek ALC1220 op terwijl op de plastic cover op het MB weer "Creative, SoundBlaster Cinema 3" staat.

Ik snap er niks meer van eerlijk gezegd.

Ik had de hoop een MB met extra goede onboard-audio chip uit te zoeken zodat ik niet (meteen) een professionele geluidskaart hoef mee te bestellen. (Ik kom uit bij het profi spul (Tascam, Focusrite, enzzz...) vanwege de betere DAC en betere opamps, en beter config panel/driver)

[ Voor 6% gewijzigd door enchion op 24-02-2017 22:25 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De Realtek ALC1150 staat bekend dat ie heel wat degelijker is dan wat je gewend bent van hun goedkopere zooi. De nieuwe ALC1220 zou daar een upgrade van zijn. Het lijkt me dat de optimaliseringen die men doet (condensators, betere afscherming, etc.) hier ook bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Heren (dames?) graag terug ontopic. Moederbordmerken bediscussieren heeft zeer weinig met AMD zelf te maken. Open desnoods een AM4 moederborden discussietopic oid. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 17:14

ABD

Paprika schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:22:
[...]

Reclame maken... MSI is nog zo'n merk wat daar heel goed in is. Onderstaande links zijn hier een goed voorbeeld van.

categorie: Moederborden
categorie: Videokaarten

Bij het kopen van hardware moet je je dan ook wel bedenken dat al die events, give-aways, reclames, campaignes etc geldkosten en dat jij als consument dan ook een hogere prijs betaalt die niet (alleen) gebaseerd is op de kwaliteit van het product.
ASRock doet ook aan marketing. Zo hebben de ASRock AM4 bordjes allemaal meer power phases dan de concurrentie; doen ze al langer, niet alleen bij deze serie. Het is alleen de vraag of de kwaliteit ook behoorlijk is, want kwantiteit <> kwaliteit. Gigabyte zit er qua aantal powerphases tussenin en heeft mij al jaren niet in de steek gelaten. Persoonlijk neig ik door persoonlijke ervaringen naar Gigabyte, maar ik wacht de reviews rustig af. Ik ga ook dit keer weer voor de beste prijs/prestatie.
enchion schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:41:

Ik had de hoop een MB met extra goede onboard-audio chip uit te zoeken zodat ik niet (meteen) een professionele geluidskaart hoef mee te bestellen. (Ik kom uit bij het profi spul (Tascam, Focusrite, enzzz...) vanwege de betere DAC en betere opamps, en beter config panel/driver)
Phuncz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:46:
De Realtek ALC1150 staat bekend dat ie heel wat degelijker is dan wat je gewend bent van hun goedkopere zooi. De nieuwe ALC1220 zou daar een upgrade van zijn. Het lijkt me dat de optimaliseringen die men doet (condensators, betere afscherming, etc.) hier ook bij helpen.
Volgens de buren is de geluidskwaliteit van die codec ook zo goed dat een 3rd party geluidskaart niet meer nodig is; ik meen dat ik zelfs professioneel heb gelezen, maar ik kan me vergissen. Er worden overigens ook koptelefoonversterkers toegevoegd, wat ik persoonlijk wel lekker vind. Ik vond de Realtek codec volume altijd te laag.
Werelds schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:38:
[...]

Yep, dat kan in sommige gevallen :)

Dit zie je op veel PCB's, maar vaak zijn de banen niet geëtst dus dan zijn die contactpunten nergens op aangesloten. Maar als die er wel zijn, is de kans groot dat je in principe zelf een verbinding kunt maken. Zo zul je op de meeste moederborden ook tal van meetpunten zien waar je spanning kunt meten om te debuggen wat er kapot is ;)
Het ziet er niet uit als je een window hebt, maar je kan als de baan niet geetst is, er een draadje tussen solderen. Uiteraard niet aan te bevelen aan thuishobbyisten die niet weten wat ze doen.

edit: modbreak te laat gezien. Was bovenaan begonnen met lezen.

[ Voor 45% gewijzigd door ABD op 24-02-2017 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
418O2 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:51:
[...]

Dit zeggen mensen sinds de eerste dualcores (ongeveer tien jaar geleden) precies zo. Over een aantal jaar is een huidige cpu echter achterhaald en draait elke nieuwe game er 'slecht' op. En op dat moment koop je liever weer een nieuwe cpu. Het punt is dat bij aanschaf van een pc (met name game pc) het belangrijker is om te kijken naar wat nu en in de nabije toekomst nodig is.
Hetzelfde denk ik ook vaak bij sockets. Veel mensen willen perse een socket wat lang meegaat, zodat ze kunnen upgraden. Over 5+ jaar willen ze echter ook weer een nieuw moederbord...

Verder wel met je eens hoor. De singlecore prestaties zijn misschien iets minder bij Ryzen, maar je krijgt er wel twee keer zoveel cores voor terug. Tijdens gamen haal je dan misschien 5 tot 10 minder fps, maar je kan wel zonder problemen tegelijk streamen of andere taken doen met de cpu. De echte benchmarks en reviews worden interessant natuurlijk, misschien valt Ryzen nog mee of tegen. Wat in ieder geval positief is, is dat AMD de 8-core betaalbaar maakt en daarmee het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:44

The Chosen One

Zie signature!

Dat is nou net de vraag voor mij ook. Zal voor (hoofdzakelijk) gamen de 1700X alsnog beter zijn lange termijn dan de 1600X? 8 cores, 6 cores. Iets prijsverschil (maar dat is een kleiner punt), clock speed e.d, OC potentie etc.
Hopelijk zal 28 feb daar iets meer duidelijkheid over geven.1600 krijg je natuurlijk nog niks van te zien

En vraagje daarnaast/bovenop;

Hoeveel (if any) helpen meer cores bij met meerdere monitoren en/of ander gedoe wat dan op de pc of andere monitoren draait?
VLC/Twitch/30 browser tabs/downloads/apps e.d. Niet dat ik iets schokkends meer verwacht of zo maar vroeg het me gewoon af. :)
Weet niet precies hoe dat ik dat precies moet googlen want vind alleen standaard multiple core benchmarks/game gedoe.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 30-05 19:06

EaS

Donanım Haber:

Aangezien ik de taal niet spreek, vertaling via hier :
  • "Overclock is no problem at all. Though we can not say a certain frequency due to NDA, I can say that it is impressive. Overclockers will be happy."
  • "I have friends from AMD Engineering department due to my experience in the hardware industry. Zen 2 or Zen B will be even more competitive. So we can say that Intel shall brood on the future"
  • "With our overclocked 1800x sample,under Noctua cooler given by AMD, we have passed beyond the stock single thread performance of 7700k, in a specific bench, and the temps were great. We had no concern about temps during our run which passes the ST performance of 7700k."
  • "In some benchmarks AMD(!). It seems ironical yes but AMD is presenting a CPU performance that Intel can not keep up with even with their 10 core 6950x!"
  • "Breaking NDA won't be a problem since the scores are beyond fantastic. But we will stick with the tradition."
  • "With one click I can reach great OC's. So I won't really bother with the manual OC no more."
  • "Single thread score will be so great. According to this performance we can say that 7700K will be history, even for gaming, from now on" he said.
  • "Intel shall shake themself. Because Ryzen will be a great choice for Overclock enthusiast."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Playa del C. schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:05:
Dit zeggen mensen sinds de eerste dualcores (ongeveer tien jaar geleden) precies zo. Over een aantal jaar is een huidige cpu echter achterhaald en draait elke nieuwe game er 'slecht' op.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat we nu al een paar generaties aan consoles hebben gehad met juist meer cores op lagere snelheid. Ook op het vlak van pc's raakt men steeds meer bedreven in het effectief inzetten van een dergelijke configuratie. Vroeger was het aantal opties veel beperkter, maar nu kan een spel op systeem met twee cores draaien, maar ook op een systeem met 10 cores. Het loont dus iets te ontwerpen dat hoe dan ook schaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
Playa del C. schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:05:
[...]

Dit zeggen mensen sinds de eerste dualcores (ongeveer tien jaar geleden) precies zo. Over een aantal jaar is een huidige cpu echter achterhaald en draait elke nieuwe game er 'slecht' op. En op dat moment koop je liever weer een nieuwe cpu. Het punt is dat bij aanschaf van een pc (met name game pc) het belangrijker is om te kijken naar wat nu en in de nabije toekomst nodig is.
Hetzelfde denk ik ook vaak bij sockets. Veel mensen willen perse een socket wat lang meegaat, zodat ze kunnen upgraden. Over 5+ jaar willen ze echter ook weer een nieuw moederbord...

Verder wel met je eens hoor. De singlecore prestaties zijn misschien iets minder bij Ryzen, maar je krijgt er wel twee keer zoveel cores voor terug. Tijdens gamen haal je dan misschien 5 tot 10 minder fps, maar je kan wel zonder problemen tegelijk streamen of andere taken doen met de cpu. De echte benchmarks en reviews worden interessant natuurlijk, misschien valt Ryzen nog mee of tegen. Wat in ieder geval positief is, is dat AMD de 8-core betaalbaar maakt en daarmee het overwegen waard.
Precies. Intel zal daar iets sneller in zijn, maar alles boven de 60fps boeit mij weinig. En als ik over drie jaar een nieuwe club moet kopen is dat ook niet zo'n issue. Als ik nu upgrade naar Intel dan moet ik dan ook een nieuw moederbord. Scheel toch weer een paar tientjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Donanimhaber was/is altijd zeer betrouwbaar geweest.
Als ze daadwerkelijk zo makkelijk de single thread van een 7700k kunnen overtreffen en de 2e revisie wordt nog veel beter dan heeft intel echt wel een probleem met hun huidige prijsbeleid.
Good times are coming :9

-edit-
Probleem even verduidelijkt voor @Anoniem: 172410

[ Voor 14% gewijzigd door Humma Kavula op 24-02-2017 23:56 ]

Wear Sunscreen!

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.