GENETX schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 15:54:
Maar haal je je eigen punt nu juist niet onderuit?
[...]
Er zijn juist maar weinig games waar de i7 7700K marginaal beter scoort, ondanks de veel hogere kloksnelheid in die lijst! Ik wil dan wel eens zien welke recente games echt goed zijn voor de i7 7700K.
Wat dat betreft zie ik de R5 1600X echt als een goede optie. Wel 2 cores extra, voor een lagere prijs, die in huidige games (waar de cores nog neit tot uiting komen) stuivertje wisselt met de i7 7700K.
Nee. Ik heb de link van The_Mask himself gebruikt. Het vreemde is dat hij die link gebruikt om onterecht te claimen dat moderne games van nu en op korte termijn baat hebben bij een 8-core cpu. Hij gaf aan dat de 8-cores goed schalen in games! Dat is nergens in de informatie van zijn link te vinden. Zijn argument is bewezen onjuist (door zijn eigen link). De benchmark in die link vind ik zelf verder nogal vreemd, omdat inderdaad de 8-cores met tragere clocks steeds sneller zijn dan de i7-7700K. Lijkt erop dat de game op niet realistische settings draait. Lage resolutie enz. Ik heb daarom een andere link, waarbij de games op hoge instellingen draaien, zoals de gamers uiteindelijk in het echt ook doen:
http://techbuyersguru.com...-vs-i7-6900k-games?page=1
Hier is een normaal en algemeen geaccepteerd beeld te zien van de prestaties van Intel-cpu's. De Kaby Lake (i7-7700K) staat hier nog niet tussen, maar die presteert minstens gelijk aan de i7-6700K. In mijn link zie je dat de 4c/8t cpu het in elke game iets beter doet dan de 8c/16t cpu. Met andere woorden, de games maken totaal geen gebruik van de vier extra cores. En de verwachting is niet dat dit op korte termijn gaat veranderen.
Het zal ongetwijfeld langzaam doorgaan, maar ik verwacht zelf dat een 8-core pas nodig is over 4+ jaar. Neemt niet weg dat een Ryzen 8-core nu ook interessant kan zijn, i.v.m. streamen van games, enz. Maar puur voor het gamen zelf is het voorlopig nog absoluut niet nodig.
-The_Mask- schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:59:
[...]
Zie dus de genoemde tests van Computerbase, als je op "Bearbeiten" drukt kun je ook de individuele games aanklikken. Dan zie je dat eigenlijk alleen The Witcher 3 iets beter draait met betere single thread performance, maar met een heel klein verschil in vergelijking met de andere CPU's. In Rise of the Tomb Raider in DX12 is er ook een heel klein voordeel, maar alleen op full HD. Daar is het verschil echter zo klein dat het ook nog in de foutmarge zou kunnen vallen, op lagere resolutie en DX11 is het daarnaast ook afwezig.
http://techbuyersguru.com...-vs-i7-6900k-games?page=2]
En hier is dat juist andersom... Lekker handig zo, met die benchmarks. De i7 6700K haalt (uitzondering daargelaten) hogere fps dan eenzelfde setup met i7-6900K. De 7700K is minstens zo snel als de 6700K. Je moet natuurlijk wel naar realistische cijfers kijken. Ik snap dat je een cpu normaal graag zonder gpu bottleneck test. Maar het gaat nu juist over reallife gamen. Als je een game wel op hoge instellingen zet, en de cpu de gpu dus vol moet aansturen, zie je ineens een ander plaatje.
[...]
Dat is idd de juiste, vraag. Maakt het uit dat één op de tien games misschien 1 of 2% minder presteert met een hexacore of octocore met iets lagere single thread performance? Nee dat doet het niet als je bij een CPU zware game in eens 50% of zelfs richting de 100% meer prestaties kunt krijgen. Zo ver is het nu dan nog niet maar het komt vanzelf de toekomst ligt namelijk bij parallellisatie en niet bij één hele krachtige CPU core. In die waan leefde Intel iets van
20 jaar geleden. Tegenwoordig weet iedereen wel beter.
En hier bewijs je mijn punt opnieuw. Je zegt letterlijk dat het nu nog niet zo ver is. En ook op korte termijn is dat nog niet zo. Uiteraard over x aantal jaar wel. Want inderdaad, hoe meer cores en heo beter de software door parallellisatie, hoe mooier/groter/sneller de games gaan worden.
En omdat en op de roadmaps nu al staat dat er weinig betere single thread performance aanstaat te komen in de komende ~3 jaar is dus een octocore CPU voor alleen pure gaming nu ook heel interessant. Games worden zwaarder, maar de enige manier voor die games om soepel te blijven lopen is door meer cores te gaan gebruiken. Blijven steken op max vier threads zou je game nergens speelbaar op maken.
De discussie ging niet over 4 threads. Dat is op dit moment aan de lage kant. Het gaat over 8 threads tegen 16 threads. 8 threads (4 cores met HT dus) is een prima vergelijking met de consoles. En gaat daarom nog jaren goed mee. Game-makers maken vrijwel altijd de games goed schaalbaar, zodat ze ook aan mensen met oude of budget pc's kunnen verkopen. En dat is eigenlijk nog de grootste groep gamers. Je praat er bijna over alsof iemand met een 4core cpu over twee jaar niet meer normaal kan meekomen in games. Devs kijken naar de markt en zien tot nu toe dat er nog vrijwel niemand is met meer dan 4 cores. Dus... gaan ze voorlopig nog geen games maken die op minder dan 8 cores slecht lopen. Je hebt bij BF1 gezien hoe de community daarop reageert en terecht. Het is leuk als een game het prima op 4 cores doet, maar nog veel beter op 8 cores. Dan breng je langzaam de markt in beweging en gaan mensen steeds meer 8-cores kopen.
[...]
Welk punt? Uit elk bericht die je de laatste weken hebt geplaatst blijkt dat je er volledig naast zit en ook nu weer. Je haalt zoals GENETX al zegt je eigen punt onderuit, niet die van mij...
Dit wordt ontzettend flauw. Zodra je een discussie zat wordt, wordt je kortaf en noem je de punten van mij 'onzin'. Volledig naast, enz. Ik heb allang door dat je erg in de hype van AMD zit, wat ook prima is. Maar misschien moet je niet te veel naast je schoenen gaan lopen en denken dat jij altijd alles het beste weet. Ik heb zes jaar lang een 8-core cpu gehad en er geen reet aan gehad. En nu komt AMD met de volgende generatie, ook 8-core, en jij blijft maar volhouden dat nu ineens alle games echt wel baat hebben bij 8-cores. Ik geef steeds aan dat een 8-core heus wel nut kan hebben en dat AMD met leuke cpu's komt. Alsnog voel jij je blijkbaar steeds tegen je zere been geschopt.
[...]
Ga eens multiplayer Battlefield 1 spelen, er bestaat maar één CPU met vier threads welke dit soepel kan doen en dat is de i5 6600K, alle andere CPU's met vier threads zijn te traag voor grote maps. Ik bedoel er bestond maar één CPU met vier threads, nu heb je natuurlijk Kaby Lake. Maar waar het omdraait is dat het hebben van meer dan vier threads nu al belangrijk is. Was ook zichtbaar in de Computerbase test. De reden dat je geen 50% schaling ziet is natuurlijk ook omdat je zoiets als een videokaart bottleneck hebt.
BF1 is een slecht voorbeeld. Dat spel zou prima moeten kunnen lopen op 4 threads. Net als elke BF versie of vergelijkbare game wel kan. Ligt puur aan de software in dit geval. Je moet niet steeds dit ene voorbeeld gebruiken om 8-cores te blijven promoten. 8-cores hebben hun nut zeker, maar niet omdat één spel toevallig zo gemaakt is dat het pas bij 8-cores normaal loopt.