Ik had de pak hem beet 16 bladzijdes die Amazon zichtbaar maakte van het eerder besproken boek gelezen wat een kijkje in de keuken van AMD biedt.
https://www.amazon.com/Sl...8324443#reader_1608324443
Het is een aanrader, het is verrassend goed geschreven en de inhoud is interessant. zowel op het zakelijke (de streken van Intel, hoe het bedrijf probeerde te overleven) als op het persoonlijke vlak (eenvoudige jongens die het ver schopten).
Iedereen hier zal wel weten dat Intel prebuilders verbood om AMD-CPU's te gebruiken (korting als en enkel als 0% van de modellen een AMD-CPU bevat) en dat Intel hiervoor een boete van 1 miljard euro kreeg van de Europese Unie. Wisten jullie ook dat Intel op een gegeven moment Compaq (later overgenomen door HP) geen server-CPU's meer verkocht omdat het AMD-CPU's overwoog voor bepaalde modellen? Intel ging echter veel verder dan dat, lees maar eens het stukje over DEC. Het idee wat uiteindelijk HBM werd leefde blijkbaar al best wel lang bij AMD.
Ja, maar dat hangt samen met een onderschatting van de populariteit aangezien deze bedrijven weten wat er komt kijken bij het maken van een moederbord. Je kan op Youtube bezoekjes aan die fabrieken vinden, de moederborden worden overwegend door machines gemaakt die heel erg precies draadjes kunnen leggen etc.
Maar het zou ook kunnen dat de fabrikanten ook even de kat uit de boom hebben gekeken toen het nog om 40% sneller ging. Toen zei eenmaal goede engineering samples kregen met definitieve clocks gingen ze de productie opvoeren.
Mogelijk, ik merk hier wel bij op dat het al minstens een maandje bekend was dat AMD 52% haalde voordat AMD dit mededeelde, dat zullen de moederbordfabrikanten toen ook wel hebben geweten maar het kan best dat het voor hen wat te laat kwam. Ik speculeer dat vooral het feit dat ze last minute het spul kregen van AMD en daar toen nog een UEFI voor moesten maken de boel heeft vertraagd. Ik denk dat die leveringsproblemen niet lang zullen duren.
Ik vermoed eigenlijk dat de 1600X sneller komt dan we durven te hopen.
Als AMD "aan het begin van het tweede kwartiel" een mededeling doet over de 1600X naar het grote publiek toe dan ligt het m.i. voor de hand dat binnen een paar weken daarna de 1600X leverbaar gaat zijn. Ik houd het op uiterlijk mei maar het zou best april kunnen zijn.
Die schijnt in euro's toch al €289 te worden, inclusief belasting, wat ik al behoorlijk vind voor een CPU.
Zoiets, ik kwam op 280-290 euro uit op basis van de richtprijs en hoe dollarprijzen worden 'vertaald' naar europrijzen. Het komt qua prijs dicht in de buurt van de 1700 en daar komt een koeler bij. Het aloude dilemma: extra kernen of een iets hogere klokfrequentie.
Verder is mijn persoonlijke overweging ook iets anders. Ik ga niet overclocken de komende jaren omdat ik er wel lang mee wil doen en ik heb dus op korte termijn meer aan wat hogere stock clocksspeeds. Ik koop ook een aardig B350 mobo en geen x370 dus grote overclocks zitten er niet in en hoef ik ook niet.
Ik lig niet wakker van het overklokken zolang de extra stroomkosten (het vermogen stijgt normaal gesproken ongeveer kwadratisch met de spanning) niet meer bedragen dan de meerprijs van het duurdere model en het een verantwoorde overklok is. Ik denk dat mensen die de 1700 niet overklokken zichzelf tekort doen, die CPU komt als het ware onderklokt uit de winkel (net als mijn grafische kaart: de HD 7850). Zolang je het niet overdrijft met het overklokken zal de CPU niet slijten voordat je die hebt verkocht of afgedankt. Wel zou ik een te grote warmteproductie een probleem vinden aaangezien ik voor een relatief stil systeem ga, ik ga dus sowieso niet het randje opzoeken.
Ik herhaal nog even de statistieken, ook voor andere mensen die het gemist hebben. Tussen de 1700 en de 1700X is de meerwaarde vooral dat je met een iets lagere spanning de 3,9 GHz bereikt. De 1800X vergroot de kans aanzienlijk dat je met een redelijke spanning de 4,0 GHz bereikt (helaas niet voor alle kernen), met geluk haal je nog de 4,1 GHz en als je een gouden sample hebt dan zit 4,2 GHz er in maar 4,0 is waar je op mag rekenen. Het blijft natuurlijk altijd een loterij. Mij valt het vooral op dat het gat tussen de 1700X en de 1800X groter is dan data tussen de 1700 en de 1700X terwijl het prijsverschil dat verschil in grootte van het gat niet rechtvaardigt (of andersom). Ik ben van mening dat AMD een fout maakt door die koeler te bundelen met de 1700, zonder die koeler kan je de prijs aanzienlijk verlagen. Niet alleen zullen veel mensen die de 1700 kopen het wel willen overklokken, ook willen veel mensen niet zo'n stock koeler gebruiken omdat ze graag een stiller systeem hebben (bij dezelfde koeling).
Ryzen 7 1700
93% reach 3.8GHz @ 1.376V
70% reach 3.9GHz @ 1.408V
20% reach 4.0GHz @ 1.440V
Ryzen 7 1700X
100% reach 3.8GHz @ 1.360V
77% reach 3.9GHz @ 1.392V
33% reach 4.0GHz @ 1.424V
Ryzen 7 1800X
100% reach 3.8GHz (assumed)
97% reach 3.9GHz @ 1.376V
67% reach 4.0GHz @ 1.408V
20% reach 4.1GHz @ 1.440V
Verder aangezien Intel ook met hexacores zou komen volgend jaar vermoed ik dat octacore support voor gaming uiteindelijk nog niet door gaat breken. 12 threads lijkt me ook wel even afdoende, dat mag ik toch hopen.

DX12 ondersteunt helaas nog steeds niet meer dan 6 kernen (programmeurs kunnen natuurlijk wel buiten de API werk geven aan extra kernen). Ik ben het met je eens dat het voor de hand ligt dat de komende paar jaar 6 kernen zou moeten volstaan. Wat me een beetje doet twijfelen over de hexacore Ryzen is de lagere IPC en klokfrequentie. Voor een deel compenseert AMD dat met slimmere branch prediction (ze lopen gigantisch voor op Intel op dit vlak), de veelbesproken SMT en de cache. Als je puur op de IPC en de klokfrequentie af zou gaan, wat dus niet mag, dan zou je kunnen stellen dat 4 kernen van Kaby Lake (overklokt) gelijkwaardig is aan 5 kernen van Ryzen. Je ziet dat BF1 bij de 7700k ongeveer 98% van de CPU-capaciteit gebruikt.
Het ideale scenario: developers gaan
eindelijk CPU's behandelen zoals ze grafische kaarten behandelen: een hoop tweakbare opties in functie van de hardware. Speciale algorithmes die de AI verhogen, meer gevariëerde en meer dynamische NPC's genereren, realistischere bewegingen mogelijk maken (physics), een betere collission detection (onderschat!) mogelijk maken...
Jij hebt 8 kernen? Alsjeblieft, wij hebben voor jou extra functies ingebouwd, enjoy. Tot nu toe was dat niet interessant voor developers omdat te weinig mensen zo'n CPU hadden, met dank aan Intel. Met Ryzen zou dit kunnen gaan veranderen.