Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Voor competitieve spelers is het misschien leuk om straks met een 1080 Ti kaart te spelen @1080p. ;)
winwiz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:24:
Does Ryzen 7 REALLY suck for gamers?

[video]
Alleen al die vraag is natuurlijk onzinnig om meerdere redenen. :)
Nee, het zuigt niet want meestal is de performance nu al best goed (6600k-niveau wordt altijd wel gehaald, het presteert voor een spel zoals GTA5 of WD2 beter dankzij minder microstutter, het haalt een lager gemiddelde FPS dan de 770k maar meestal hogere minima) en het gaat nog aanzienlijk verbeteren zo gauw MS het een en ander heeft geupdate, momenteel presteert Ryzen bij Linux aanzienlijk beter dan bij Windows.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-03-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58
Amazigh_N_Ariff schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:26:
[...]

AMD fanboy mode:

NOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!NOOOOOOOOOO!!!!!!
IT SUCKS WHEN YOU TRY PLAYING WITH A TITAN XP @ 1080P SUPER LOW SETTINGS!!! WHO FECKING PLAYS @ 1080p ULTRA LOW SETTINGS WITH A TITAN XP!!! 8)7 |:(
Het zijn er zelfs 2 !

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 19:43
HWSHHZ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:37:
[...]

Dank voor je reactie, dan ga ik waarschijnlijk toch voor de 7700k, aangezien ik wel zo'n hardware freak ben dat ik na zo'n 2 a 3 jaar weer het nieuwste/beste wil hebben O-) ;) (slechte gewoonte :F )
1-2 jaar voor een quad 3 jaar zou ik toch echt geen quad meer nemen maar dat ben ik. Quad core is zo 2015 als je het mij vraagt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit filmpje van AdoredTV over Intel is het bekijken waard.
YouTube: It's been a bad week at Intel.
Intel lijkt Goliath en AMD lijkt David maar je kan daar flinke vraagtekens bij plaatsen. AMD lijkt op dit moment het bedrijf te zijn waarvan je de komende jaren meer innovatie mag verwachten. Ze hebben nog een achterstand in te halen qua IPC en klokfrequentie, ze lopen wel voor qua branch prediction en multithreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 13:54
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:24:
Het is niet echt de bedoeling om hier aankoopadvies te vragen/geven maar vooruit, in het kort.

[...]

Over 2-3 jaar gaat Ryzen waarschijnlijk al de 7700k ruimschoots verslaan. Kijk eens naar de CPU-load op de 7700k bij Battlefield 1.
Ik zou wachten op de 1600X (in april laat AMD meer hierover weten) en dan kiezen welke CPU (AMD of Intel) je neemt. Het is best mogelijk dat de 1600X iets beter werkt voor veel spellen dan de 1800X, afhankelijk van de klokfrequentie, de hoeveelheid cache per kern, mogelijke tweaks etc.
Verder raad ik Nvidia-kaarten (1080 Ti) af tenzij je bereid bent om een G-Sync scherm te kopen. Het gamet m.i. prettiger met FreeSync en een lagere FPS, zolang die nog redelijk is, dan zonder FreeSync/G-Sync en een hogere FPS. Bovendien lijkt het erop dat Vega over 2 maanden uitkomt. De 1080 Ti heeft een goede performance en de prijs valt enigszins mee (wel wat duurder dan de 980 Ti maar we hadden duurder verwacht) maar als je geen G-Sync gebruikt dan heb je wel de hele tijd dit fenomeen:
[afbeelding]
Ik gebruik dus wel G-Sync... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:33
HWSHHZ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:43:
[...]

Ik gebruik dus wel G-Sync... ;)
Ik ben ook voor de 7700K gegaan en wel voor de simpele reden dat dat platform zo stabiel als iets is.
Dat kan je (nog) niet zeggen van AMD.

Ik heb 0,0 issues tot nu toe gehad met mijn 8 jaar oude i7 860. Tot op vandaag BF1 op ultra. Enkel het loaden duurt iets langer.

Gisteren toch de stap gezet en we zien wel over 3 jaar. 8 jaar geleden had niemand gedacht dat ik met een 860 vandaag nog vlot op ultra kon gamen (1900x1080) en Lightroom en photoshop kon draaien.

Al hoop ik echt dat AMD Intel bijbeend en mss zelfs voorbij gaat. Goed voor prijzen en ontwikkelingen!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 16:16
Amazigh_N_Ariff schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:22:
[...]

Over welke resolutie heb jij het over waar jij verwacht dat Ryzen 10-15% langzamer zal zijn? 1080P low of 4k ultra :). Want AMD scoort soms lager bij 1080 low, en ik denk niet dat jij als gamer op 1080p low settings gaat spelen. Alles boven deze setting en AMD is minder dan 5% langzamer is somminge spellen. Het is heel apart dat theoretische CPU bound benchmarks worden geïnterpreteerd als werkelijke CPU gebruik in games die altijd GPU bond zijn.

Ik val jou niet persoonlijk aan, maar het algemene denken over hoe Ryzen in games functioneert aan de hand van foute(express) interpretatie van Intel-shills.
Dit bedoelde dat verschil hypothetisch, omdat er nog best wat onduidelijkheden zijn die komende tijd wat meer uitkristalliseren hopelijk.

Ik voel mij niet aangevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Paprika schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:03:
Die komen wel wat verder dan de resultaten die zojuist langskwamen. Kunt natuurlijk wel alles zo verdraaien dat Ryzen er beter uitkomt, maar de Intels komen toch echt ietsje verder (ja, ook de 8 cores) als je de reviews bekijkt.
Ten opzichte van de 6900K doet de 1800X het vaak toch wat beter. Mocht dat desondanks niet zo zijn maakt het ook niet ontzettend veel uit, gezien dat ding het dubbele kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:14
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Ten opzichte van de 6900K doet de 1800X het vaak toch wat beter. Mocht dat desondanks niet zo zijn maakt het ook niet ontzettend veel uit, gezien dat ding het dubbele kost.
En dat is nou iets wat wel eens wat vaker mag worden gezegd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil is dat dezelfde reviewers niet zeuren over de lagere FPS van de 6900k t.o.v. de 7700k, bij AMD is dat ineens wel een issue. Dat je ondertussen een zeer soepele gameplay hebt met Ryzen merken ze niet op. :')
Dat geldt natuurlijk niet voor alle reviewers, er zijn een paar uitzonderingen. Jay is een beetje laat maar ook hij merkt het nu op.
Hoogie2004 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:21:
[...]

Silicon Lottery heeft ook hun statistieken gedeeld:

[...]

Their test setup used the Realbench stress test for 1 hour on an Asus Crosshair VI, cooled by a Corsair H105 with 2 X 8GB of 2400MHz CL15 RAM.
Een verschil van 0,1 GHz dus en een iets lagere spanning waarbij je de frequentie kan bereiken is dus het verschil tussen de 1700 en de 1800X. Op dit moment!

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-03-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 14:08
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:37:
Dit filmpje van AdoredTV over Intel is het bekijken waard.
YouTube: It's been a bad week at Intel.
Intel lijkt Goliath en AMD lijkt David maar je kan daar flinke vraagtekens bij plaatsen. AMD lijkt op dit moment het bedrijf te zijn waarvan je de komende jaren meer innovatie mag verwachten. Ze hebben nog een achterstand in te halen qua IPC en klokfrequentie, ze lopen wel voor qua branch prediction en multithreading.
Ach AMD positioneerd zich al jaren als David in het David en Goliath spel. De ex-CEO van AMD heeft er zelfs een boek over geschreven: Slingshot: AMD's Fight to Free an Industry from the Ruthless Grip of Intel

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:24:
De 1080 Ti heeft een goede performance en de prijs valt enigszins mee (wel wat duurder dan de 980 Ti maar we hadden duurder verwacht) maar als je geen G-Sync gebruikt dan heb je wel de hele tijd dit fenomeen:
[afbeelding]
Dat is toch waar v-sync voor is bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50
batumulia schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]
Slingshot: AMD's Fight to Free an Industry from the Ruthless Grip of Intel
Als AMD, Intel z'n oppermachtigheid wil breken dan hadden ze imho jaren geleden al naar ARM moeten overstappen voor hun cpu's en hun platform openstellen voor andere fabrikanten van cpu's.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

batumulia schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:05:
[...]

Ach AMD positioneerd zich al jaren als David in het David en Goliath spel. De ex-CEO van AMD heeft er zelfs een boek over geschreven: Slingshot: AMD's Fight to Free an Industry from the Ruthless Grip of Intel
AMD is wel David, alleen blijkt de reus best wel grote zwaktes te hebben terwijl David best wel veel potentie heeft. Bij Intel besteden ze veel geld aan R&D maar weinig effectief, voor ingenieurs is het momenteel onprettig om te werken voor Intel, er zijn grote problemen met het management, Intel heeft geen plannen klaarliggen om de architectuur te verbeteren terwijl ze net nog 2 jaar vast zitten op 14 nm. , in ieder geval voor de consumenten CPU's.
Voor een monopolist hebben ze er een zooi van gemaakt.

Ruiz found deals unaccountably collapsing, his executives stonewalled by business partners, and promising innovations thwarted. As Intel made it almost impossible for its customers to use competitors' chips, rumors floated that the only reason Intel ''allowed'' AMD to exist was to stave off antitrust investigations by the Federal Trade Commission.

As government investigations began to reveal the truth about Intel s predatory business practices, Ruiz realized that AMD's only option was to become David to Intel s Goliath.

Intel kreeg voor deze kartelvorming een boete van 1 miljard euro van de EU, Intel heeft het nog steeds niet betaald. Ik vermoed dat het veel klanten worst zal wezen maar voor mij is het een reden om voor AMD te kiezen als het product goed genoeg is wat met Ryzen gelukkig het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Als oud AMD-fan heeft de Ryzen mijn interesse weer gewekt. Zodanig dat ik, na welgeteld 6/7 jaar alleen laptops gebruikt te hebben, weer een volwaardige PC in elkaar wil zetten. Aangezien dit in de categorie "Budget Game PC tot 700/800 euro" (excl randapparatuur) moet vallen, was ik benieuwd of de nieuwe R3/R5 CPU's een interessante bang for buck gaat geven. Ik gun het AMD van harte, en het liefste schroef ik een AMD only machine in elkaar.

Ik was benieuwd of we, uitgaande van de huidige performance van de R7 CPU's (zonder eventueele toekomstige bios updates, driver updates en Win 10 patches mee te nemen), al kunnen stellen of de R3/R5 cpu's een competitieve alternatief kunnen zijn voor de i5 6100/7100's die nu alleenheerser zijn in het budget/midden segment?

Ik heb idee dat qua gamingafzet markt hier toch het meeste brood te verdienen valt.

Ik heb het geduld om een paar maanden te wachten. Maar het zou nutteloos zijn als we nu al zeker kunnen stellen dat de R3/R5 cpu's enorm gaan onderperformen t.o.v. de huidige Intel CPU's.

[ Voor 10% gewijzigd door Batata007 op 07-03-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:10:
[...]

Dat is toch waar v-sync voor is bedacht?
Ten koste van een gigantische inputlag die (bijna) iedereen merkt. V-Sync was een lapmiddel, een trade-off, geen oplossing. FreeSync en G-Sync zijn wel een oplossing.
Helaas zijn er developers (Bethesda, Rockstar, Bioware/EA) die de 'physics' koppelen aan de FPS waardoor VSync niet uitgeschkald kan worden zonder bepaalde problemen te krijgen die je weer moet oplossen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-03-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NitroX infinity schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:15:
Als AMD, Intel z'n oppermachtigheid wil breken dan hadden ze imho jaren geleden al naar ARM moeten overstappen voor hun cpu's en hun platform openstellen voor andere fabrikanten van cpu's.
Hoe werkt dat? Dan moet een partij met een minimaal marktaandeel een koers uitzetten die iedereen veel tijd, geld en moeite kost en dan moet je maar hopen dat men je volgt - of waarschijnlijk dus niet volgt.

Bij Bulldozer liep men al tegen het probleem aan dat de markt niet aansloot op bij wat AMD leverde. Hier zou dat probleem exponentieel groter zijn.
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:36:
Ten koste van een gigantische inputlag die (bijna) iedereen merkt. V-Sync was een lapmiddel, een trade-off, geen oplossing. FreeSync en G-Sync zijn wel een oplossing.
V-sync werkt in veel gevallen best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Batata007 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:35:
Als oud AMD-fan heeft de Ryzen mijn interesse weer gewekt. Zodanig dat ik, na welgeteld 6/7 jaar alleen laptops gebruikt te hebben, weer een volwaardige PC in elkaar wil zetten. Aangezien dit in de categorie "Budget Game PC tot 700/800 euro" (excl randapparatuur) moet vallen, was ik benieuwd of de nieuwe R3/R5 CPU's een interessante bang for buck gaat geven. Ik gun het van harte, en het liefste schroef ik een AMD only machine in elkaar.

Ik was benieuwd of we, uitgaande van de huidige performance van de R7 CPU's (zonder eventueele toekomstige bios updates, driver updates en Win 10 patches mee te nemen), al kunnen stellen of de R3/R5 cpu's een competitieve alternatief kunnen zijn voor de i5 6100/7100's die nu alleenheerser zijn in het budget/midden segment?
Zeker geen probleem! In ieder geval als je voor de beste quacore CPU's of de 1600X kiest.
Het lijkt erop (mededeling van AMD bij een persevenement) dat AMD in het tweede kwartiel met de hexacore CPU's start. De quadcores komen waarschijnlijk pas in de tweede helft van het jaar.
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:41:
V-sync werkt in veel gevallen best prima.
Daarover verschillen we van mening, ik merk het altijd als ik bij een nieuw spel of een verse installatie vergeet om V-Sync uit te schakelen, het maakt erg veel verschil voor de speelbaarheid. Je kan het met VSync spelen maar het speelt minder lekker. Zoiets als het verschil tussen 120 FPS (bij een refreshrate die hoger ligt) en 60 FPS maar dan nog veel sterker.
Ik speel in principe alleen zonder VSync en ik koop in 99% van de gevallen (ik heb tot nu toe 1 uitzondering gemaakt: LA Noire, je merkt een gigantisch inputlag bij de camera en het rijden en zo) geen spellen waarbij VSync niet uit te schakelen is.
Beyond Good And Evil speel ik nu ook maar dat spel heb ik gratis gekregen van Ubisoft.
Tearing zie ik goed (Borderlands 2, Bioshock Infinite...) maar ik heb liever tearing dan een grote inputlag.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-03-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik denk dat de ryzens (excl. topmodel) net iets te hoog geplaatst zijn qua prijs, als ze 5% a 10% er vanaf kunnen doen, dan is de propositie (prijs/prestatie) beter dan die van intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overal lees ik nieuws over Ryzen. De buren van HWI bijvoorbeeld:

https://nl.hardware.info/...en-raven-ridge-apu-in-ama
https://nl.hardware.info/...ieuw-cinebench-r15-record

Maar bij Tweakers niks. Boycot?????

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wim-Bart schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:55:

Nieuwssubmit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitroX infinity schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:15:
[...]

Bij ARM CPU's is de concurrentie vele malen groter en de marges vele malen kleiner. Ook hebben heel wat fabrikanten daar een veel groter budget dan AMD, dus dat lijkt mij echt onbegonnen werk.

Bij x86 hebben ze maar één concurrent, welke ook nog een gaat slapen als AMD met weinig nieuws komt. Daar is dus veel minder concurrentie en als dan een design tegenvalt zoals Bulldozer dan heb je niet gelijk 10 andere fabrikanten welke er direct opspringen, maar in plaats daarvan komt de concurrent met hele kleine stapjes.

Alleen daardoor kan AMD nu zo'n hele grote stap zetten en in één keer weer met Intel meekomen. Waren er tientallen andere concurrenten zoals bij ARM dan gaat dat gewoon niet. Dan vallen echt fabrikanten om en blijven alleen de sterkste over.
govie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:54:
Ik denk dat de ryzens (excl. topmodel) net iets te hoog geplaatst zijn qua prijs, als ze 5% a 10% er vanaf kunnen doen, dan is de propositie (prijs/prestatie) beter dan die van intel
Ik denk het niet, prijzen zijn erg goed in mijn ogen. Er komen ook nog hexacore's en quadcore's met lagere prijzen.
Wim-Bart schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:55:

Zelf al gesubmit idd dan? Maar zo interessant is dat toch niet? Ten eerste is het natuurlijk totaal geen wereld record, niet eens dichtbij het wereld record, dat is namelijk 8299 punten. Dan valt de 2.454 punten voor een Ryzen 7 CPU toch vies tegen. :p

Het is wel de hoogste score behaald voor een octocore CPU, maar dat maakt het natuurlijk geen wereldrecord.

En wat is er interessant aan dat stuk over Raven Ridge wat nog niet bekend was, maar wat iedereen wel moet lezen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:06:
Het is wel de hoogste score behaald voor een octocore CPU, maar dat maakt het natuurlijk geen wereldrecord.
Een wereldrecord geldt altijd binnen een bepaald gebied. Het wereldrecord voor de 100 meter sprint geldt bijvoorbeeld alleen voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:10:
[...]

Een wereldrecord geldt altijd binnen een bepaald gebied. Het wereldrecord voor de 100 meter sprint geldt bijvoorbeeld alleen voor mensen.
En zelfs daar heb je onderscheid tussen mannen en vrouwen. Of je hebt het ook voor mensen, maar dan heb je het natuurlijk ook voor gewervelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:10:
[...]

Alleen is dit geen 100 meter sprint, maar maar één test van Cinebench. Je kunt dan ook zeggen dat er maar één 100 meter wereldrecord is voor mannen, er zijn niet extra voor iemand van 30 jaar, 31 jaar, mensen met een andere huidskleur, etc.

Op HWBot zie je ook gewoon staan wat het is en daar staat ook duidelijk, geen wereldrecord.
WR RANK:

Not a world record...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 09:40

Vincenz0

Coder

Tussen al het geblaat over games door komt de echte magie uit de toverhoed bij AMD.

YouTube: Preview of “Naples” Server CPU

Waar echte marges zijn en waar ze intel zwaar beaten, op productivity per watt, Xeon's going to get a big sale hit.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
kazzzdafke schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Ik ben ook voor de 7700K gegaan en wel voor de simpele reden dat dat platform zo stabiel als iets is.
Dat kan je (nog) niet zeggen van AMD.

Ik heb 0,0 issues tot nu toe gehad met mijn 8 jaar oude i7 860. Tot op vandaag BF1 op ultra. Enkel het loaden duurt iets langer.

Gisteren toch de stap gezet en we zien wel over 3 jaar. 8 jaar geleden had niemand gedacht dat ik met een 860 vandaag nog vlot op ultra kon gamen (1900x1080) en Lightroom en photoshop kon draaien.

Al hoop ik echt dat AMD Intel bijbeend en mss zelfs voorbij gaat. Goed voor prijzen en ontwikkelingen!
Ik snap niet waar iedeen zich zo druk over maakt. Op wat memory compatibility issues na zijn er volgens mij geen grote problemen. En die memory issues worden elke bios versie minder. Dit was bij intel niet anders die hadden met de eerste DDR4 borden ook compatibility issues die later allemaal opgelost zijn.

Intel heeft het veel slechter voor elkaar gehad met Sandybridge en Haswell. Daar zaten gewoon grote bugs in de chipsets. Bij SB waren de sata 3 controllers kapot en had je in no time zware degradatie te pakken. En met Haswell waren er USB issues.

Dus bij intel heb je ook niet altijd zekerheid dat het stabiel is.
govie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:54:
Waarom dat? Intel heeft niets in het 8 core segment wat hier tegen kan concurren qua prijs prestatie verhouding. Waarom zou er dan iets van af moeten?

De 4 en 6 core Ryzen cpus gaan nog komen. Dat zijn de prijs techinische concurrenten van de 7700K en als je ziet dat de 1700 al voor 360 te krijgen is (minder dan een 7700K) zullen de 6 en 4 core versies (vooral de 4 Cores) heel wat goedkoper uit vallen ik gok eerder rond 7600K prijzen als niet lager.

Ik verwacht dat 4 core vs 4 core nog een win zal zijn voor de 7700K aangezien GloFlo 14nm niet zo hoog wil clocken. Kan zijn dat dit nog wel iets verbeterd maar ik verwacht niet snel 4.5 GHz stock voor 4 cores gezien de huidige resultaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 07-03-2017 14:23 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Volgensmij bedoelt hij ook de optimalisatie issues waarbij AMD (vooral) afhankelijk is van derden.

Gamedevelopers (Willen ze recentere maar niet superrecente games patchen/verbeteren. Denk aan GTA V), Microsoft (Windows kernel), Compilers etc

Bij Intel heb je hier geen last van van want alles is al ontwikkeld met Intel in gedachten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:15:
Alleen is dit geen 100 meter sprint, maar maar één test van Cinebench. Je kunt dan ook zeggen dat er maar één 100 meter wereldrecord is voor mannen, er zijn niet extra voor iemand van 30 jaar, 31 jaar, mensen met een andere huidskleur, etc.
Je zegt het al - voor mannen. Dan heb je er ook nog eentje voor vrouwen. Mechanische hulpmiddelen en dieren zijn bijvoorbeeld ook uitgesloten. Het is dus allemaal vrij specifiek. Een record voor een 8-core is niet veel specifieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Help!!!! schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:27:
^
Volgensmij bedoelt hij ook de optimalisatie issues waarbij AMD (vooral) afhankelijk is van derden.

Gamedevelopers (Willen ze recentere maar niet superrecente games patchen/verbeteren. Denk aan GTA V), Microsoft (Windows kernel), Compilers etc

Bij Intel heb je hier geen last van van want alles is al ontwikkeld met Intel in gedachten.
Nu je het daar weer over hebt, is er al wat meer bekend over de performance patches met betrekking op SMT, BIOS updates etc? Zijn die al uitgerold of komen die nog, of heb ik wat gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij BIOS updates moet je gewoon op de support pages vd fabrikanten kijken. Wisselt per board.

Rest vd patches zal, nog even duren. Het is meestal niet zo dat MS binnen een paar dagen hun OS even patched.

Dus voor BIOS zul je naar alle waarschijnlijkheid redelijk snel en regelmatig updates gaan zien maar ook dat moet eerst getest worden. Dus dit is korte termijn ergens tussen nu en de komende paar weken.

OS patchen, game patches denk ik eerder aan minimaal 1-3 maanden ook afhankelijk vd ingewikkeldheid, impact en kosten/baten en dus bereidheid van die derde partijen.

Dit is puur mijn eigen inschatting...

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2017 15:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
....EN je kan ondertussen nog steeds goed gamen..... het zou alleen beter moeten kunnen op de R7 cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
NINjak schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:52:
....EN je kan ondertussen nog steeds goed gamen..... het zou alleen beter moeten kunnen op de R7 cpu's.
EN je kan ondertussen nog steeds goed gamen en super de luxe andere zaken doen op je pc punt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
https://nl.hardware.info/...ewerkings-pc---maart-2017

Hardware.info is de eerste met een aanbeveling voor Ryzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Batata007 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:35:
Als oud AMD-fan heeft de Ryzen mijn interesse weer gewekt. Zodanig dat ik, na welgeteld 6/7 jaar alleen laptops gebruikt te hebben, weer een volwaardige PC in elkaar wil zetten. Aangezien dit in de categorie "Budget Game PC tot 700/800 euro" (excl randapparatuur) moet vallen, was ik benieuwd of de nieuwe R3/R5 CPU's een interessante bang for buck gaat geven. Ik gun het AMD van harte, en het liefste schroef ik een AMD only machine in elkaar.

Ik heb idee dat qua gamingafzet markt hier toch het meeste brood te verdienen valt.

Ik heb het geduld om een paar maanden te wachten. Maar het zou nutteloos zijn als we nu al zeker kunnen stellen dat de R3/R5 cpu's enorm gaan onderperformen t.o.v. de huidige Intel CPU's.
Het is nu een beetje achterhaald geraakt want AMD lijkt nog wat met de line up te spelen maar het dekt de lading wel voor de midrange CPU's.
DaniëlWW2 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 36"

Conclusie, De R5 1500X quadcore lijkt ongeveer $200 te gaan worden en sloopt de Intel tegenhangers voor die prijs. Verder kwam hier gisteren ook een bench voorbij van een R7 met vier cores uit en geclocked naar 4ghz die dicht op de i7 7700k zat, ook op 4ghz. De prijs is waarschijnlijk wel de helft voor de Ryzen. :P
Waarschijnlijk zal die Ryzen niet op 4ghz verkocht worden maar dat geeft wel aan wat voor prestaties je ongeveer kan verwachten. Ze zijn competitief en juist de niet k serie i5's gaan het moeilijk krijgen tegen unlockte 4c/8t Ryzen's met smt. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:35
Astennu schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:17:
Ik vind het wel frustrerend dat we nu zo goed als een week verder zijn en er gewoon geen moederborden te koop zijn. De CPU is overal uitvoorraad leverbaar maar moederborden ho maar. En vooral mATX is een ramp. Ik hoop dat die dingen toch een deze dagen binnen gaan komen. Ze staan nu overal op preoder :/
Als je in de buurt van belgie/antwerpen woont kan je naar Alternate gaan. Daar hebben ze Asus AM4 moederboarden op voorraad. Verder kan je in Duitsland proberen via de website:

https://geizhals.de/?cat=mbam4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Waren er niet veel verhalen dat vandaag of morgen er nieuwe stock binnenkomt voor de x370 borden?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Gelunox schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:38:
Waren er niet veel verhalen dat vandaag of morgen er nieuwe stock binnenkomt voor de x370 borden?
Dat verhaal heb ik vorige week vrijdag en gisteren ook weer van Alternate en Azerty gehoord. Tot op heden heel weinig gezien. Vorige week hadden ze voornamelijk een handjevol B350 en het merk Asus/Gigabyte op voorraad.

Maar het ziet er naar uit dat in computershop in Duitsland wel een voorraad hebben en wij in Nederland weinig tot geen voorraad hebben van AM4 moederborden. De Biostar/Gigabyte/Asus/ moederborden waren vandaag leverbaar vanuit Duitse webshop, zie nu dat er nog maar 1 stuk is van Asrock moederbord. Asus is leverbaar in Belgie via Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Het gaat bij mij toch ook langzaam een beetje prikkelen. Alsof ik weer een kind ben op de dag voor sinterklaas/kerstavond. Het is dat de moederborden niet leverbaar zijn. :P

Maar als de bordjes nu beschikbaar komen in Duitsland dan zullen ze ook hier wel snel volgen. Het is niet alsof ze niet allemaal bij Foxconn in China worden gemaakt en per container worden verscheept via Rotterdam. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zouden ze in deze tijden niet gewoon een vrachtvliegtuig vol rammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 23:03
Bij Alternate is binnen 3 werkdagen de Gigabyte Aorus-GA-AX370 leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
Maikel205 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:11:
Bij Alternate is binnen 3 werkdagen de Gigabyte Aorus-GA-AX370 leverbaar.
CHA-CHING! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Per LED is het best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
Is er al wat bekend over overclockbaarheid op een b350 chipset? Ik heb zelf weinig aan de extra x370 features, dus ga denk ik voor een ASUS Prime B350-Plus

edit: zelf iets boeiends gevonden :)
https://hardforum.com/thr...clocking-tidbits.1926296/

[ Voor 27% gewijzigd door savale op 07-03-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waar wordt die redactie voor betaalt? Het spelen van spellen, of die zoeken naar de laatste RENDER van telefoon X? :+

Maar ook al submit je nieuws dan wordt het vaak niet geplaatst omdat het niet genoeg views zou kunnen opleveren en clickbaiterig genoeg is.

Mijn bracket voor de Noctua NH-D15 binnen, maar wacht nog steeds op moederbord (zoals de rest hier).

Wat betreft de eerdere opmerking over v-sync, ook voor mij geen optie, te veel inputlag m.i..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:44:
[...]

Waar wordt die redactie voor betaalt? Het spelen van spellen, of die zoeken naar de laatste RENDER van telefoon X? :+

Maar ook al submit je nieuws dan wordt het vaak niet geplaatst omdat het niet genoeg views zou kunnen opleveren en clickbaiterig genoeg is.

Mijn bracket voor de Noctua NH-D15 binnen, maar wacht nog steeds op moederbord (zoals de rest hier).

Wat betreft de eerdere opmerking over v-sync, ook voor mij geen optie, te veel inputlag m.i..
Ben al heel lang geleden gestopt met niews submitten, al jaren geleden. Het is dat het forum hier goed is, maar qua nieuws is Tweakers tweederangs geworden. Echt IT nieuws haal je bij de buren (HWI) of zelfs op nu.nl. Daarnaast is Tweakers al jaren niet onafhankelijk meer sinds ze zijn overgenomen.
De nieuwswaarde draait, om het gekscherend weer te geven, meer om nieuws over nieuwe iPhone protectors, dat je ventilator van merk A ook in blauw kan krijgen in plaats van wit en krakkemikkige product vergelijkingen van telefoons.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 07-03-2017 17:52 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wim-Bart schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:49:
Echt IT nieuws haal je bij de buren (HWI) of zelfs op nu.nl. Daarnaast is Tweakers al jaren niet onafhankelijk meer sinds ze zijn overgenomen.
HWI is inmiddels van dezelfde eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Ben al heel lang geleden gestopt met niews submitten, al jaren geleden. Het is dat het forum hier goed is, maar qua nieuws is Tweakers tweederangs geworden. Echt IT nieuws haal je bij de buren (HWI) of zelfs op nu.nl. Daarnaast is Tweakers al jaren niet onafhankelijk meer sinds ze zijn overgenomen.
De nieuwswaarde draait, om het gekscherend weer te geven, meer om nieuws over nieuwe iPhone protectors, dat je ventilator van merk A ook in blauw kan krijgen in plaats van wit en krakkemikkige product vergelijkingen van telefoons.
Als je ziet dat een site zoals fok.nl soms eerder met nieuws is en acurater |:(.

Inderdaad, ik plaats het nieuws ook liever hier dan nog als submit. Hier wordt het tenminste gelezen en over gediscusieerd :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
AMD heeft officieel gereageerd over de geheugensnelheden:

We noticed that no motherboards offer a memory strap beyond 3200MHz and asked AMD if this was a limitation of the processor architecture and we were told that it is just a limit in the base UEFI code and that it is not a limitation of the memory controller design or the overall Zen architecture. So, right now the memory strap limitation is on AMD’s side and that the DDR4-3200 is the highest memory strap you can get today. AMD is discussing changing that, but right now it is just a talking point. Official Ryzen DDR4 memory support is listed above. The dual channel/dual tank/4 DIMM support of just 1866 MHz just goes to show how far AMD needs to come. Singe Rank Memory is memory with chips on only one side of the stick of memory, although we have seen some exceptions of the years.

http://www.legitreviews.c...kit-amd-ryzen-cpus_192259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Wel zinvol om het hele verhaal te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@DaniëlWW2 Een antwoord op een vraag die we eens eerder stelde hebben we nu dus ook. Ryzen heeft meer baat bij hoge memory frequency dan strakke timings, sort of. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.xomf.com/xwdqn.png

Afbeeldingslocatie: http://i.xomf.com/qcrvf.png

Afbeeldingslocatie: http://i.xomf.com/nvnww.png

Afbeeldingslocatie: http://i.xomf.com/hwfkw.png
After using the AMD Ryzen 7 processors for almost two weeks no on the MSI X370 XPower Gaming Titanium motherboard we’ve found that this processor loves all the memory bandwidth that it can get. The good news is that DDR4 memory pricing is actually pretty reasonable right now and there isn’t much of a price difference between a 2133 MHz memory kit and a 3200 MHz memory kit as all the high-cost DDR4 memory kits are now over 4000 MHz. By going to 3200 MHz over 2133 MHz we were seeing near 50% performance improvement in simple memory bandwidth tests and a 16% performance jump in our 1080P gaming test. Hopefully AMD board markers will update their UEFI builds to allow for higher than 3200MHz memory kit use without needing to mess with the adjusting the bus speed of the processor (RefClck).
Bron

edit: Maakt de keuze voor 4000mhz reepjes ook iets makkelijker. (8>

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
polli_ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:33:
[...]

Als je in de buurt van belgie/antwerpen woont kan je naar Alternate gaan. Daar hebben ze Asus AM4 moederboarden op voorraad. Verder kan je in Duitsland proberen via de website:

https://geizhals.de/?cat=mbam4
Bedankt voor de tip.
Die Duitse site gebruikte ik al. Koop wel vaker wat in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via link van @polli_

Die Asus Crosshair VI guide bevat ook wel hoop interessante info:
http://www.mediafire.com/...dx9/C6H+XOC+Guide+v04.pdf

Ryzen zit ook nog eens degelijk in elkaar geschroeft.....
http://wccftech.com/amd-r...caps-confirmed-cheap-tim/

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2017 21:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 08:44
[...]

Ben al heel lang geleden gestopt met niews submitten, al jaren geleden. Het is dat het forum hier goed is, maar qua nieuws is Tweakers tweederangs geworden. Echt IT nieuws haal je bij de buren (HWI) of zelfs op nu.nl.
offtopic:
Zeggen dat je IT nieuws op Nu.nl moet gaan halen is hetzelfde als zeggen dat je nieuws uit de Telegraaf, relatie advies uit de Story of (vroeger) gedegen auto aankoopadvies van bij Top Gear moest halen. 8)7 Nu.nl doet alleen maar copy/pasta werk van andere websites en vaak nog slecht ook (slechte vertaling uit het Engels waardoor feiten verdraaid worden).

Ik zal niet zeggen dat je voor de nieuwste nieuwtjes naar de Tweakers frontpage moet gaan en ik zal ook zeker niet zeggen dat de thema's en de inhoud van de artikels erop vooruit is gegaan de laatste 10 jaar, maar met Nu.nl zou ik het nooit durven vergelijken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Xadeon schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:19:
@DaniëlWW2 Een antwoord op een vraag die we eens eerder stelde hebben we nu dus ook. Ryzen heeft meer baat bij hoge memory frequency dan strakke timings, sort of. :)

edit: Maakt de keuze voor 4000mhz reepjes ook iets makkelijker. (8>
Ik snap alleen de aanbeveling boven de 3000mhz niet. Vanaf dat punt vlakt het namelijk af qua winst maar lopen de kosten wel op. Voor de paar euro is de keuze voor 3200mhz ook nog te verdedigen maar daarna eigenlijk niet meer. Zeker met de biosproblematiek lijkt 3000/3200 mij dan ook het beste. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Met betrekking tot Ryzen en het geheugen, dit is ook een zeer informatie video daarover (gebaseerd op een nieuw setje 3466MT/s G.Skill geheugen). Zijn hele channel is trouwens erg interessant, zeker als je van overclocking houdt:

..vanaf ongeveer 2 minuten in.

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 07-03-2017 22:21 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:05:
Het gaat bij mij toch ook langzaam een beetje prikkelen. Alsof ik weer een kind ben op de dag voor sinterklaas/kerstavond. Het is dat de moederborden niet leverbaar zijn. :P

Maar als de bordjes nu beschikbaar komen in Duitsland dan zullen ze ook hier wel snel volgen. Het is niet alsof ze niet allemaal bij Foxconn in China worden gemaakt en per container worden verscheept via Rotterdam. O-)
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Ik zie twee mogelijke verklaringen (open deur alarm): onderschatting populariteit Ryzen en last minute UEFI-gedoe.
Bij mij kriebelt het ook, ik voel langzaam maar zeker meer voor de 1700 en de 1700X, ook al weet ik dat de volgende generatie van AMD weer aanzienlijk beter gaat presteren. Desnoods verkoop je het 2-3 jaar later en upgrade je. Ik wacht echter nog gedisciplineerd tot eind juni. Dan komen de AIB Vega-kaarten waarschijnlijk uit, zijn de UEFI- en Windows-problemen grotendeels opgelost (hopelijk!) en met een beetje geluk is dan net de tweede stepping begonnen en levert dat een optimalisatie op. Ik wil in de zomer hardcore gaan gamen (in de weken dat ik kan) met o.a. TW3 en RotTR. Ik ben nu wel verlekkerd naar een kast aan het kijken die ineens 10 euro minder kost dan tot een paar weken geleden. Ik denk dat aik die zo meteen maar eens bestel voordat de prijs weer omhoog schiet.
Bij hardware.info bewijzen ze hun lezers geen dienst door de prijzen te vermelden van een winkel (een oldschool winkel die nu ook een webshop heeft) die 22 euro meer rekent voor dezelfde kast. :?
Ook voor tal van andere producten verwijzen ze naar winkels die pak hem beet 10 euro boven de minimumprijs van een betrouwbare webshop zitten (4,5 sterren bij de gebruikers van Tweakers, verhoudingsgewijs veel reviews), er zijn webshops die ik bij voorbaat mijd gezien de reviews.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 07-03-2017 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:35:
[...]
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Ik zie twee mogelijke verklaringen (open deur alarm): onderschatting populariteit Ryzen en last minute UEFI-gedoe.
Productieproblematiek kan ook. Maar het zou ook kunnen dat de fabrikanten ook even de kat uit de boom hebben gekeken toen het nog om 40% sneller ging. Toen zei eenmaal goede engineering samples kregen met definitieve clocks gingen ze de productie opvoeren. In ieder geval vermoed ik dat er de afgelopen dagen wat containers zijn ontladen in Rotterdam. Eerst maar wat naar België en Duitsland gestuurd en nu komen de NL containers. :*)
Bij mij kriebelt het ook, ik voel langzaam maar zeker meer voor de 1700 en de 1700X, ook al weet ik dat de volgende generatie van AMD weer aanzienlijk beter gaat presteren. Desnoods verkoop je het 2-3 jaar later en upgrade je. Ik wacht echter nog gedisciplineerd tot eind juni. Dan komen de AIB Vega-kaarten waarschijnlijk uit, zijn de UEFI- en Windows-problemen grotendeels opgelost (hopelijk!) en met een beetje geluk is dan net de tweede stepping begonnen en levert dat een optimalisatie op. Ik wil in de zomer hardcore gaan gamen (in de weken dat ik kan) met o.a. TW3 en RotTR. Ik ben nu wel verlekkerd naar een kast aan het kijken die ineens 10 euro minder kost dan tot een paar weken geleden. Ik denk dat aik die zo meteen maar eens bestel voordat de prijs weer omhoog schiet.
Ik vermoed eigenlijk dat de 1600X sneller komt dan we durven te hopen. Die schijnt in euro's toch al €289 te worden, inclusief belasting, wat ik al behoorlijk vind voor een CPU. Ik vermoed dat omdat deze en de 1500X al officieel aangekondigd zijn. Q2 is April en begin april zouden ze dan wel eens kunnen verschijnen. Verder is mijn persoonlijke overweging ook iets anders. Ik ga niet overclocken de komende jaren omdat ik er wel lang mee wil doen en ik heb dus op korte termijn meer aan wat hogere stock clocksspeeds. Ik koop ook een aardig B350 mobo en geen x370 dus grote overclocks zitten er niet in en hoef ik ook niet. Verder aangezien Intel ook met hexacores zou komen volgend jaar vermoed ik dat octacore support voor gaming uiteindelijk nog niet door gaat breken. 12 threads lijkt me ook wel even afdoende, dat mag ik toch hopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:15:
[...]

Ik snap alleen de aanbeveling boven de 3000mhz niet. Vanaf dat punt vlakt het namelijk af qua winst maar lopen de kosten wel op. Voor de paar euro is de keuze voor 3200mhz ook nog te verdedigen maar daarna eigenlijk niet meer. Zeker met de biosproblematiek lijkt 3000/3200 mij dan ook het beste. :)
Ja heb je een punt. Maar ik ga er vooralsnog vanuit dat zodra de mobo fabrikanten hun zaken op orde hebben, dat het werkgeheugen ook beter gaat schalen aan de hand van de hoogte van de frequenties.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:35:
[...]
en met een beetje geluk is dan net de tweede stepping begonnen en levert dat een optimalisatie op.
Q6600 B3 kwam in januari 2007 uit ($851). In april werd de MSRP verlaagd naar $530 en in juli zelfs naar $266. Bij die verlaging kwam ook de nieuwe stepping uit.

Ik zou voor een nieuwe stepping (mocht ie al komen) dezelfde tijdslijnen aanhouden. In die periode zette Intel volop in op innovatie van hun CPU lijn en dit was dan ook te merken.

Zie ook:

AMD Working on Bulldozer B3 Stepping
No timeframe for the update is known but if the past has any meaning, it won't be anytime soon. For example C3 stepping came about 9 months after the original release of Phenom II X4 with C2 stepping.
http://www.anandtech.com/...-on-bulldozer-b3-stepping

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 07-03-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Paprika schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:17:
[...]

Q6600 B3 kwam in januari 2007 uit ($851). In april werd de MSRP verlaagd naar $530 en in juli zelfs naar $266. Bij die verlaging kwam ook de nieuwe stepping uit.

Ik zou voor een nieuwe stepping (mocht ie al komen) dezelfde tijdslijnen aanhouden. In die periode zette Intel volop in op innovatie van hun CPU lijn en dit was dan ook te merken.

Zie ook:

AMD Working on Bulldozer B3 Stepping

[...]

http://www.anandtech.com/...-on-bulldozer-b3-stepping
Die 2e stepping komt er sowieso, maar in welke hoedanigheid is natuurlijk nog even afwachten.

@DaniëlWW2 Vooralsnog geen G.SKILLs hoger dan 3466. En werken alleen op een beperkt aantal moederborden. -O-

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/26da0acebe724d26814859710bdc9a1e.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Xadeon schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:27:

@DaniëlWW2 Vooralsnog geen G.SKILLs hoger dan 3466. En werken alleen op een beperkt aantal moederborden. -O-

[afbeelding]
Bij 3200mhz houden dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Moi_in_actie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:20:
Met betrekking tot Ryzen en het geheugen, dit is ook een zeer informatie video daarover (gebaseerd op een nieuw setje 3466MT/s G.Skill geheugen). Zijn hele channel is trouwens erg interessant, zeker als je van overclocking houdt:

[video]

..vanaf ongeveer 2 minuten in.
Erg interessant filmpje! Waar hij later nog over praat is moederbord ondersteuning voor hogere clock snelheden van geheugen. Hiervoor is schijnbaar een externe clock generator nodig, volgens hem zijn er op het moment maar 4 borden die een apparte chip hiervoor hebben.
https://tweakers.net/pricewatch/735391/asus-rog-crosshair-vi-hero.html
https://tweakers.net/pricewatch/735131/gigabyte-ga-ax370-gaming-k7.html
https://tweakers.net/pricewatch/735475/asrock-x370-taichi.html
https://tweakers.net/pricewatch/735141/asrock-fatal1ty-x370-professional-gaming.html

In het filmpje rond 8:35. Natuurlijk is er op het internet weer vrij weinig over te vinden :S, google zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:30:
[...]

Erg interessant filmpje! Waar hij later nog over praat is moederbord ondersteuning voor hogere clock snelheden van geheugen. Hiervoor is schijnbaar een externe clock generator nodig, volgens hem zijn er op het moment maar 4 borden die een apparte chip hiervoor hebben.
https://tweakers.net/pricewatch/735141/asrock-fatal1ty-x370-professional-gaming.html

In het filmpje rond 8:35. Natuurlijk is er op het internet weer vrij weinig over te vinden :S, google zuigt.
Klopt, de kans om deze specifieke memory kit werkend te krijgen is alleen gegarandeerd op de Crosshair VI Hero en zeer hoogst waarschijnlijk ook mogelijk op de andere 3 (op dit moment).

Ook de info over de 16x (effectief 32x) multiplier die op dit moment behoorlijk bugged schijnt te zijn is erg interessant om te horen. Bugged in de zin dat alles wel vrolijk boot, op de juiste snelheden, maar de sub-timings worden automatisch zo los gezet dat je geheugen op 3200Mhz (32x100) slechter zal presteren dan op 2666Mhz (26.66x100).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Wat een prijzen voor die moederborden, dan is het hele idee van het goedkope AM4 platform wel verdwenen.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Inderdaad, wil je sneller geheugen dan zal je daar ook een duurder moederbord bij moeten aanschaffen. Denkt stilletjes terug aan de tijd dat ik 150 euro voor een bord al enorm vond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Vincenz0 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:42:
Wat een prijzen voor die moederborden, dan is het hele idee van het goedkope AM4 platform wel verdwenen.
Wie heeft ooit gezegd dat AM4 goedkoop zou zijn? Ja, de CPU's zijn voor wat ze bieden, vergeleken met X99, zeer goedkoop. Echter zijn de prijzen van de moederborden niet heel veel anders dan Intel's Z170 en Z270 borden. En je hebt ook al AM4 bordjes vanaf ongeveer 90 euro en die prijzen zullen ook nog wel iets dalen. Maar als je flink wilt overclocken en flink wat features wilt, dan betaal je daarvoor, dat is bij Intel niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Asus bordjes bieden de meeste tunability qua OC featureset. Altijd al zo geweest. Het is dus niet zo vreemd dat het alleen op Asus plankjes schijnt te werken, zij bieden in ieder geval de grootste feature-set en je moet er echt in duiken wil je begrijpen waar sommige instellingen voor staan.

Ik heb verschillende DDR3 reepjes ook hoger gekregen op asus bordjes dankzij bepaalde instellingen. Drive strengt bijv, heel belangrijk op hogere snelheden.

Maar de prijzen liggen nu zo asociaal hoog omdat de levering nog even op zich laat wachten, en shops voelen een nieuwe RX480 aankomen waarbij de adviesprijs verre omhoog gepushed werd omwille 'schaarsheid'.

Wacht gewoon nog een maand of 2. :)
Moi_in_actie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:46:
[...]

Wie heeft ooit gezegd dat AM4 goedkoop zou zijn? Ja, de CPU's zijn voor wat ze bieden, vergeleken met X99, zeer goedkoop. Echter zijn de prijzen van de moederborden niet heel veel anders dan Intel's Z170 en Z270 borden. En je hebt ook al AM4 bordjes vanaf ongeveer 90 euro en die prijzen zullen ook nog wel iets dalen. Maar als je flink wilt overclocken en flink wat features wilt, dan betaal je daarvoor, dat is bij Intel niet anders.
Doordat de chipset niet langer op het moederbord zit, konden moederborden theoretisch goedkoper worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 07-03-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:43:
Inderdaad, wil je sneller geheugen dan zal je daar ook een duurder moederbord bij moeten aanschaffen. Denkt stilletjes terug aan de tijd dat ik 150 euro voor een bord al enorm vond....
Dat geldt dan hoofdzakelijk voor de 3466mhz reepjes. 3200mhz en lager draait op bijna alle B350s en X370 mobo's.

edit: typo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik had de pak hem beet 16 bladzijdes die Amazon zichtbaar maakte van het eerder besproken boek gelezen wat een kijkje in de keuken van AMD biedt.
https://www.amazon.com/Sl...8324443#reader_1608324443
Het is een aanrader, het is verrassend goed geschreven en de inhoud is interessant. zowel op het zakelijke (de streken van Intel, hoe het bedrijf probeerde te overleven) als op het persoonlijke vlak (eenvoudige jongens die het ver schopten).
Iedereen hier zal wel weten dat Intel prebuilders verbood om AMD-CPU's te gebruiken (korting als en enkel als 0% van de modellen een AMD-CPU bevat) en dat Intel hiervoor een boete van 1 miljard euro kreeg van de Europese Unie. Wisten jullie ook dat Intel op een gegeven moment Compaq (later overgenomen door HP) geen server-CPU's meer verkocht omdat het AMD-CPU's overwoog voor bepaalde modellen? Intel ging echter veel verder dan dat, lees maar eens het stukje over DEC. Het idee wat uiteindelijk HBM werd leefde blijkbaar al best wel lang bij AMD.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:00:
[...]

Productieproblematiek kan ook.
Ja, maar dat hangt samen met een onderschatting van de populariteit aangezien deze bedrijven weten wat er komt kijken bij het maken van een moederbord. Je kan op Youtube bezoekjes aan die fabrieken vinden, de moederborden worden overwegend door machines gemaakt die heel erg precies draadjes kunnen leggen etc.
Maar het zou ook kunnen dat de fabrikanten ook even de kat uit de boom hebben gekeken toen het nog om 40% sneller ging. Toen zei eenmaal goede engineering samples kregen met definitieve clocks gingen ze de productie opvoeren.
Mogelijk, ik merk hier wel bij op dat het al minstens een maandje bekend was dat AMD 52% haalde voordat AMD dit mededeelde, dat zullen de moederbordfabrikanten toen ook wel hebben geweten maar het kan best dat het voor hen wat te laat kwam. Ik speculeer dat vooral het feit dat ze last minute het spul kregen van AMD en daar toen nog een UEFI voor moesten maken de boel heeft vertraagd. Ik denk dat die leveringsproblemen niet lang zullen duren.
Ik vermoed eigenlijk dat de 1600X sneller komt dan we durven te hopen.
Als AMD "aan het begin van het tweede kwartiel" een mededeling doet over de 1600X naar het grote publiek toe dan ligt het m.i. voor de hand dat binnen een paar weken daarna de 1600X leverbaar gaat zijn. Ik houd het op uiterlijk mei maar het zou best april kunnen zijn.
Die schijnt in euro's toch al €289 te worden, inclusief belasting, wat ik al behoorlijk vind voor een CPU.
Zoiets, ik kwam op 280-290 euro uit op basis van de richtprijs en hoe dollarprijzen worden 'vertaald' naar europrijzen. Het komt qua prijs dicht in de buurt van de 1700 en daar komt een koeler bij. Het aloude dilemma: extra kernen of een iets hogere klokfrequentie.
Verder is mijn persoonlijke overweging ook iets anders. Ik ga niet overclocken de komende jaren omdat ik er wel lang mee wil doen en ik heb dus op korte termijn meer aan wat hogere stock clocksspeeds. Ik koop ook een aardig B350 mobo en geen x370 dus grote overclocks zitten er niet in en hoef ik ook niet.
Ik lig niet wakker van het overklokken zolang de extra stroomkosten (het vermogen stijgt normaal gesproken ongeveer kwadratisch met de spanning) niet meer bedragen dan de meerprijs van het duurdere model en het een verantwoorde overklok is. Ik denk dat mensen die de 1700 niet overklokken zichzelf tekort doen, die CPU komt als het ware onderklokt uit de winkel (net als mijn grafische kaart: de HD 7850). Zolang je het niet overdrijft met het overklokken zal de CPU niet slijten voordat je die hebt verkocht of afgedankt. Wel zou ik een te grote warmteproductie een probleem vinden aaangezien ik voor een relatief stil systeem ga, ik ga dus sowieso niet het randje opzoeken.
Ik herhaal nog even de statistieken, ook voor andere mensen die het gemist hebben. Tussen de 1700 en de 1700X is de meerwaarde vooral dat je met een iets lagere spanning de 3,9 GHz bereikt. De 1800X vergroot de kans aanzienlijk dat je met een redelijke spanning de 4,0 GHz bereikt (helaas niet voor alle kernen), met geluk haal je nog de 4,1 GHz en als je een gouden sample hebt dan zit 4,2 GHz er in maar 4,0 is waar je op mag rekenen. Het blijft natuurlijk altijd een loterij. Mij valt het vooral op dat het gat tussen de 1700X en de 1800X groter is dan data tussen de 1700 en de 1700X terwijl het prijsverschil dat verschil in grootte van het gat niet rechtvaardigt (of andersom). Ik ben van mening dat AMD een fout maakt door die koeler te bundelen met de 1700, zonder die koeler kan je de prijs aanzienlijk verlagen. Niet alleen zullen veel mensen die de 1700 kopen het wel willen overklokken, ook willen veel mensen niet zo'n stock koeler gebruiken omdat ze graag een stiller systeem hebben (bij dezelfde koeling).

Ryzen 7 1700
93% reach 3.8GHz @ 1.376V
70% reach 3.9GHz @ 1.408V
20% reach 4.0GHz @ 1.440V

Ryzen 7 1700X
100% reach 3.8GHz @ 1.360V
77% reach 3.9GHz @ 1.392V
33% reach 4.0GHz @ 1.424V

Ryzen 7 1800X
100% reach 3.8GHz (assumed)
97% reach 3.9GHz @ 1.376V
67% reach 4.0GHz @ 1.408V
20% reach 4.1GHz @ 1.440V
Verder aangezien Intel ook met hexacores zou komen volgend jaar vermoed ik dat octacore support voor gaming uiteindelijk nog niet door gaat breken. 12 threads lijkt me ook wel even afdoende, dat mag ik toch hopen. :P
DX12 ondersteunt helaas nog steeds niet meer dan 6 kernen (programmeurs kunnen natuurlijk wel buiten de API werk geven aan extra kernen). Ik ben het met je eens dat het voor de hand ligt dat de komende paar jaar 6 kernen zou moeten volstaan. Wat me een beetje doet twijfelen over de hexacore Ryzen is de lagere IPC en klokfrequentie. Voor een deel compenseert AMD dat met slimmere branch prediction (ze lopen gigantisch voor op Intel op dit vlak), de veelbesproken SMT en de cache. Als je puur op de IPC en de klokfrequentie af zou gaan, wat dus niet mag, dan zou je kunnen stellen dat 4 kernen van Kaby Lake (overklokt) gelijkwaardig is aan 5 kernen van Ryzen. Je ziet dat BF1 bij de 7700k ongeveer 98% van de CPU-capaciteit gebruikt.
Het ideale scenario: developers gaan eindelijk CPU's behandelen zoals ze grafische kaarten behandelen: een hoop tweakbare opties in functie van de hardware. Speciale algorithmes die de AI verhogen, meer gevariëerde en meer dynamische NPC's genereren, realistischere bewegingen mogelijk maken (physics), een betere collission detection (onderschat!) mogelijk maken...
Jij hebt 8 kernen? Alsjeblieft, wij hebben voor jou extra functies ingebouwd, enjoy. Tot nu toe was dat niet interessant voor developers omdat te weinig mensen zo'n CPU hadden, met dank aan Intel. Met Ryzen zou dit kunnen gaan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Xadeon schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:47:
[...]

Dat geldt dan hoofdzakelijk voor de 3466mhz reepjes. 3200mhz en lager draait op bijna alle B350s en X370 mobo's.

edit: typo
Ik weet niet of je mijn eerder geposte video hebt gezien (vanaf 4.40mins), maar 3200Mhz geheugen draait niet "zomaar" lekker. De 16x(32x) multiplier schijnt flinke issues te geven met de subtimings op het geheugen (welke bij Ryzen door de CPU bepaald worden), waardoor de performance fors lager kan worden (lager dan 2400Mhz geheugen). Dit wanneer je het "zomaar" op 100bclk x32 multiplier zet.
Gebruik je de 26.66x multiplier met een 120bclk (wat ook leidt tot 3200Mhz), dan performt het wel zoals verwacht. Echter, daarvoor heb je dus een van de 4 eerder genoemde moederborden nodig.

Kortom: het werkt zeker niet zomaar op elk B350 of X370 moederbord, niet op dit moment in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:53:
Het ideale scenario: developers gaan eindelijk CPU's behandelen zoals ze grafische kaarten behandelen: een hoop tweakbare opties in functie van de hardware. Speciale algorithmes die de AI verhogen, meer gevariëerde en meer dynamische NPC's genereren, realistischere bewegingen mogelijk maken (physics), een betere collission detection (onderschat!) mogelijk maken...
Jij hebt 8 kernen? Alsjeblieft, wij hebben voor jou extra functies ingebouwd, enjoy. Tot nu toe was dat niet interessant voor developers omdat te weinig mensen zo'n CPU hadden, met dank aan Intel. Met Ryzen zou dit kunnen gaan veranderen.
Kost erg veel geld voor een zeer klein deel van de markt. Als je kijkt hoe lang het heeft geduurd voordat quad cores door de gemiddelde consument werden gebruikt. Bij de Steam HW Survey staan dual cores nog op 46.19% van de markt... :+

Nogmaals, ik zie het nut van een octa core voorlopig veel meer in je 2e monitor kunnen gebruiken voor een stream zonder dat de performance van het spel op je hoofd monitor er last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Moi_in_actie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:56:
[...]

Ik weet niet of je mijn eerder geposte video hebt gezien (vanaf 4.40mins), maar 3200Mhz geheugen draait niet "zomaar" lekker. De 16x(32x) multiplier schijnt flinke issues te geven met de subtimings op het geheugen (welke bij Ryzen door de CPU bepaald worden), waardoor de performance fors lager kan worden (lager dan 2400Mhz geheugen). Dit wanneer je het "zomaar" op 100bclk x32 multiplier zet.
Gebruik je de 26.66x multiplier met een 120bclk (wat ook leidt tot 3200Mhz), dan performt het wel zoals verwacht. Echter, daarvoor heb je dus een van de 4 eerder genoemde moederborden nodig.

Kortom: het werkt zeker niet zomaar op elk B350 of X370 moederbord, niet op dit moment in ieder geval.
Klopt, had ik al gezien. :) Misschien had ik anders moet zeggen. Ik bedoel dat 3200mhz over het algemeen wordt ondersteund, 3466mhz daarentegen juist niet, althans nog niet. Neemt niet weg dat er wel moederborden(de 4 genoemden) zijn die dergelijke frequenties in theorie kunnen halen. Maar die hebben dan ook alle 4 een externe memoryclock generator. Maar je hoeft voor 3200mhz en lager niet per definitie een duur(dere) moederbord aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:53:
Ja, maar dat hangt samen met een onderschatting van de populariteit aangezien deze bedrijven weten wat er komt kijken bij het maken van een moederbord. Je kan op Youtube bezoekjes aan die fabrieken vinden, de moederborden worden overwegend door machines gemaakt die heel erg precies draadjes kunnen leggen etc.
Beetje offtopic maar moederborden moeten ook ontworpen en getest worden en productielijnen opgebouwd en ook getest. Kan me niet voorstellen dat je dit in een paar dagen doet en dat het goedkoop is.
Ik lig niet wakker van het overklokken zolang de extra stroomkosten (het vermogen stijgt normaal gesproken ongeveer kwadratisch met de spanning) niet meer bedragen dan de meerprijs van het duurdere model en het een verantwoorde overklok is. Ik denk dat mensen die de 1700 niet overklokken zichzelf tekort doen, die CPU komt als het ware onderklokt uit de winkel (net als mijn grafische kaart: de HD 7850). Zolang je het niet overdrijft met het overklokken zal de CPU niet slijten voordat je die hebt verkocht of afgedankt. Wel zou ik een te grote warmteproductie een probleem vinden aaangezien ik voor een relatief stil systeem ga, ik ga dus sowieso niet het randje opzoeken.
Het gaat mij ook om levensduur van alle componenten en noodzaak. Ik betwijfel namelijk of een behoorlijke overclock wel nodig is voor een 1600X die toch al op 3,6ghz loopt. Ik heb toch maar een 75hz, 1080P monitor en mijn 7950 zal nog even mee moeten, CPU eerst.
DX12 ondersteunt helaas nog steeds niet meer dan 6 kernen (programmeurs kunnen natuurlijk wel buiten de API werk geven aan extra kernen). Ik ben het met je eens dat het voor de hand ligt dat de komende paar jaar 6 kernen zou moeten volstaan. Wat me een beetje doet twijfelen over de hexacore Ryzen is de lagere IPC en klokfrequentie. Voor een deel compenseert AMD dat met slimmere branch prediction (ze lopen gigantisch voor op Intel op dit vlak), de veelbesproken SMT en de cache. Als je puur op de IPC en de klokfrequentie af zou gaan, wat dus niet mag, dan zou je kunnen stellen dat 4 kernen van Kaby Lake (overklokt) gelijkwaardig is aan 5 kernen van Ryzen. Je ziet dat BF1 bij de 7700k ongeveer 98% van de CPU-capaciteit gebruikt.
Singlethread prestaties lijken alleen minder dan 10% achter te liggen. Kaby Lake is verder min of meer een overclockte Skylake en Ryzen zit rond het Skylake niveau op singlethread. De 7700k die stock op 4,2ghz loopt haal je niet in, maar bij de op 3,6ghz lopende i7 7700 zit je al heel erg in de buurt. Dat gaat zo door. Met uitzondering van de 7600k lijkt het er sterk op dat Intel ook helemaal geen voordeel in clockspeeds voor haar i5's. Daar gaat het voordeel. De 7700k vind ik eigenlijk te duur dus daar kijk ik ook niet naar.

En is ook wel een sh*tstorm uitgebroken over GamerNexus hun review. Die rammelt ook aan alle kanten als je er over nadenkt...
https://www.reddit.com/r/...r7_1800x_review_an_i5_in/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-03-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YouTube: AMD Naples Ryzen CPU Revealed Over Twice Speed Of Similar Intel Conf...
@2m14s
Naples is een monster! Intel heeft een probleem in de server-markt.
Ja, ik weet het. AMD heeft ook concurrentie te vrezen van de extreem energiezuinige op ARM-architectuur gebaseerde CPU's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:51:
YouTube: AMD Naples Ryzen CPU Revealed Over Twice Speed Of Similar Intel Conf...
@2m14s
Naples is een monster! Intel heeft een probleem in de server-markt.
Ja, ik weet het. AMD heeft ook concurrentie te vrezen van de extreem energiezuinige op ARM-architectuur gebaseerde CPU's.
Wat het ding verbruikt zal het belangrijkste zijn. Je hebt niets aan een snelle chip als hij de winst een aantal keer tijdens zijn levensduur opstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:58:
[...]

Wat het ding verbruikt zal het belangrijkste zijn. Je hebt niets aan een snelle chip als hij de winst een aantal keer tijdens zijn levensduur opstookt.
Als je over zoveel cores kunt schalen dan wordt inderdaad het totale kosten plaatje heel relevant (denk ook aan licenties mochten die van toepassing zijn). Gaat het partnership tussen Google en AMD alleen over GPUs of ook CPUs?

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 01:03:
Als je over zoveel cores kunt schalen dan wordt inderdaad het totale kosten plaatje heel relevant (denk ook aan licenties mochten die van toepassing zijn).
Die was ik inderdaad nog vergeten. Licentiekosten zijn belangrijk. Bij servers telt de TCO en niet de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 01:05:
[...]

Die was ik inderdaad nog vergeten. Licentiekosten zijn belangrijk. Bij servers telt de TCO en niet de aanschafprijs.
We weten dat R7 een lager vermogen heeft dan de 6900K. Is er een reden om te twijfelen of dat dit netjes schaalt bij meer kernen? Aan licentiekosten had ik niet gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 00:02:
[...]

Kost erg veel geld voor een zeer klein deel van de markt. Als je kijkt hoe lang het heeft geduurd voordat quad cores door de gemiddelde consument werden gebruikt. Bij de Steam HW Survey staan dual cores nog op 46.19% van de markt... :+
Vergeet niet dat binnnekort hexacore standaard wordt; zelfs Intel, waarschijnlijk onder druk van Ryzen, gaat nu een i5 aanbieden die 6 kernen heeft. Er is een tradeoff met de graphics, als je de graphics op een lagere stand zet en een framelimiter gebruikt dan komt er ruimte vrij op een CPU zoals de 7700k/6600k... om wat extra taken aan te kunnen.
Waarom halen developers wel alles uit de kast op het vlak van graphics voor die paar procent van de gamers die een higend kaart heeft maar doen ze dat niet voor de CPU? Het lijkt er een beetje op alsof er met twee maten wordt gemeten en de CPU het stiefkindje is.
Nogmaals, ik zie het nut van een octa core voorlopig veel meer in je 2e monitor kunnen gebruiken voor een stream zonder dat de performance van het spel op je hoofd monitor er last van heeft.
Dat sowieso, als je wil gameplay wil streamen dan is Ryzen een nobrainer, meer longevity en minder microstutter zijn m.i. ook erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:30:
[...]

In die Asus Rog guide die ik stukje terug postte staat ook vrij veel over geheugen in algemene zin en wat wel en niet werkt.
Moi_in_actie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:46:
[...]

De AM4 chipsets zouden goedkoper zijn dan bij Intel. Dus zou je ook verwachten dat een de ROG Hero AM4 goedkoper zou zijn dan de ROG Hero Z270 met verder vrijwel vergelijkbare features.

De AM4 is echter duurder maar zal hopelijk ook door matige leverbaarheid komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 08-03-2017 08:40 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:23
Ik wou voor een 1700(x) build gaan binnenkort. Alleen welke raden jullie aan? De 1700 of de 1700x.

Ik heb dit topic en reddit de gehele tijd gevolgd en ik nijg nu naar een 1700 die ik wil gaan overclocken. Zal ik een 1700 bestellen en eventueel terug sturen als ik een slechtere variant heb om zo de 4,0 ghz te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:57

Hoogie2004

Whohooooo

pvink schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:21:
Ik wou voor een 1700(x) build gaan binnenkort. Alleen welke raden jullie aan? De 1700 of de 1700x.

Ik heb dit topic en reddit de gehele tijd gevolgd en ik nijg nu naar een 1700 die ik wil gaan overclocken. Zal ik een 1700 bestellen en eventueel terug sturen als ik een slechtere variant heb om zo de 4,0 ghz te halen?
Ik had dezelfde afweging, en ben voor de 1700X gegaan. Voor mij persoonlijk was dat qua prijs / prestatie denk ik wel de sweet-spot om er ook weer 3-5 jaar mee vooruit te kunnen.

Ik denk dat beide overigens geen slechte keuze zijn, en ze klokken allemaal ongeveer hetzelfde. Al lijken de cijfers tot nu toe te impliceren dat een hoger model, net iets beter clocked. (zie bijv: Hoogie2004 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 36" of Maikel205 in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 36" )

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

Zoals eerder gelinkt in dit topic.
https://www.reddit.com/r/...zen_overclock_statistics/

Wat je dus ongeveer kan verwachten van je 1700 overclocken. ze zullen niet altijd de zelfde snelheid behalen, en bijna zeker niet op het zelfde voltage als bijv een 1700x of 1800x.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 01:19:
[...]
Waarom halen developers wel alles uit de kast op het vlak van graphics voor die paar procent van de gamers die een higend kaart heeft maar doen ze dat niet voor de CPU? Het lijkt er een beetje op alsof er met twee maten wordt gemeten en de CPU het stiefkindje is.
Het percentage high-end graphicscard gebruikers is dan ook een stuk hoger. Juist omdat iedereen al 5 jaar roept dat die i5 de beste gaming CPU is en dat een i3 met een overklok een heel eind kan komen blijft het wereldje een beetje stilstaan door Tweakers :+. Verder wil je vanuit een modelling standpoint sowieso al je models met zoveel mogelijk details maken en dan de engine deze laten morphen naar een versie met minder details voor lagere graphics en grotere afstanden, maar het origineel wil je sowieso hebben voor renders, screenshots, filmpjes etc.
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 01:19:
Dat sowieso, als je wil gameplay wil streamen dan is Ryzen een nobrainer, meer longevity en minder microstutter zijn m.i. ook erg prettig.
Ik had het over een stream bekijken naast het gamen. Dat doen best veel mensen, maar zonder dat ze beseffen dat het veel FPS scheelt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-06 18:23

ABD

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:43:
Als je een goede VRM wilt hebben, kom je boven de €200 uit. Best een hoop geld als je nagaat dat chipsets steeds verder uitgekleed worden.

Ik heb geen window, dus ik hoef al die bling bling niet. Doe mij maar zo'n afzichtelijk groen ding van 20 jaar geleden met toponderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Vincenz0 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:40:
Zoals eerder gelinkt in dit topic.
https://www.reddit.com/r/...zen_overclock_statistics/

Wat je dus ongeveer kan verwachten van je 1700 overclocken. ze zullen niet altijd de zelfde snelheid behalen, en bijna zeker niet op het zelfde voltage als bijv een 1700x of 1800x.
Ik hou hier wel het potje zout bij in de aanslag, aangezien deze site dus overclockte CPUs verkoopt. Ik zou ook zeggen dat maar een klein aantal de 4GHz haalt, als ik 4GHz 1700s aan het verkopen was 8)7

En als reactie op de moederbord prijzen. Men moet twee dingen niet vergeten. Ten eerste concurreert de R7 met CPUs die op de X99 socket zitten. Daarvan zijn de moederborden minimaal 200 euro. Ten tweede moet je geen x370 bord erin zetten. Je kunt prima een 1700 of 1800X zelfs kopen en 'm in een B350 moederbord van iets meer dan 100 euro zetten en nog steeds overklokken. Bij Intel *moet* je de duurste chipset kopen EN een K model als je wilt overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Veel mensen nemen de voltages niet mee als je 1700/1700x/1800x neemt scheelt het redelijk wat in de voltages als je met de 1700 clockt op 3.9 zal de 1800x met de zelfde voltage 4.05-4.1 hebben en vergeet niet dat elk 100 mhz stap de energie verbruik niet met een lineare lijn omhoog gaat, maar echt opeens bijna met een steile lijn omhoog gaat.

De 65 TDP kun je ook meteen uit het raam gooien met de 1700 wanneer je hem op 3.9 clockt.
Je zult ook een goed ( duurdere ) motherboard moeten hebben om met de 1700 de 3.9 te halen er zijn ook 1700's die met moeite 3.8 halen maar je kunt ook geluk hebben en 4.0 te krijgen alleen zul je meer voltage er door heen schieten dan de 1800x die op 4.0 draait.

De 1700 is goed maar als je hem echt altijd 3.9+ overclockt wil hebben moet je wel eerder oppasen op ( een kleine ) degredatie van de cpu als je hem langer dan 2-3+ jaar hebt.

De 1700x+1800x zit wel een redelijke price increase tenopzichte van de 1700 waardoor de 1700 eigenlijk nog steeds erg goed is maar mensen wel moeten oppasen met de denkwijze '' Ik clock de 1700 wel gewoon het zelfde als een 1700x/1800x heb ik zelfde cpu voor minder! ''

Nee voor een '' dubbeltje '' zul je niet op de eerste rang zitten en precies hetzelfde hebben alleen je komt er wel dichtbij dus word het die mooie auto met lederen bekleding erin of speciale olifanten bekleding :P

Over dat de meeste mensen nog op dual/quad core zitten is erg leuk zijn genoeg mensen die mischien maar 1-2 spellen ook in het jaar halen of easy games halen genoeg mensen die zelfs gewoon met onboard gpu gamen.

Maar veel game makers weten ook dat mensen met '' betere '' pc's ook eerder 40-60 euro voor een game neerleggen en eerder pre orderen dan mensen die nu een 5+ jaar oud systeem gebruiken wat toen al een mid/low end was.

Het is ook easyer om je spel in het begin goed en mooi te maken en dan te downscalen voor low graphics en dan het alsnog het redelijk goed eruit ziet ( kijk bevoorbeeld naar bf1 ging voor de gein meeste dingen op low zetten ziet het er nog steeds redelijk goed uit )

Maar als je een game maakt voor low en dan probeerd om er een mooie graphics game van te maken kost veel meer tijd en zal het er nooit zogoed uitzien en krijg je ook meestal een spaghetti code van een game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 792093 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:05:
Over dat de meeste mensen nog op dual/quad core zitten is erg leuk zijn genoeg mensen die mischien maar 1-2 spellen ook in het jaar halen of easy games halen genoeg mensen die zelfs gewoon met onboard gpu gamen.

Maar veel game makers weten ook dat mensen met '' betere '' pc's ook eerder 40-60 euro voor een game neerleggen en eerder pre orderen dan mensen die nu een 5+ jaar oud systeem gebruiken wat toen al een mid/low end was.
De top selling game in 2016 was Call of Duty... Wie speelt dat? Juist, kinderen op de pc gefund door papa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-06 18:23

ABD

pvink schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:21:

Aangezien er weinig overklokruimte is, heb ik besloten om te doen wat ik altijd doe als er een nieuw platform uitkomt. Ik haal een goedkoper model en een goed bord. Zodra het productieproces een beetje uitgekristalliseerd is, haal ik een highend model. Bij Zen is dat helemaal mooi, want komende generaties zijn compatibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:09:
[...]

De top selling game in 2016 was Call of Duty... Wie speelt dat? Juist, kinderen op de pc console gefund door papa.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
nvt, kut Amerikaanse website :+. Ondanks dat het over pc gaming ging komt er opeens een stukje consoles langs zucht.

[ Voor 143% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

ABD schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:10:
[...]

Aangezien er weinig overklokruimte is, heb ik besloten om te doen wat ik altijd doe als er een nieuw platform uitkomt. Ik haal een goedkoper model en een goed bord. Zodra het productieproces een beetje uitgekristalliseerd is, haal ik een highend model. Bij Zen is dat helemaal mooi, want komende generaties zijn compatibel.
Ja dat is wel het fijne van am4 dat het nog redelijk wat jaren gebruikt zal worden waardoor je wel een goede motherboard kopen het wel waard is zodat je bevoorbeeld gewoon de 1700 haalt en over 1-2 jaar verkoopt en zen2/3 erin stopt.

Zit nog steeds met een 2600K + 8350's hier en heb meer threads nodig zit zelf ook al te denken of 1700's+goede board 1-2 jaar later 1700's te verkopen nieuwe zen's erin of 1800x's en dan 2-3 jaar teminste mee doen beide hebben voor en nadelen tenopzichte van price + voltage/watt gebruik maar ook de power.

Heb het eigenlijk al tot het randje uitgesteld voor nieuwe cpu's marja patience is a virtue 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Als he de review gezien heb hoorde jay ook zeggen dat 2 kaarten overkill was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrCharming schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:00:
[...]

Ik hou hier wel het potje zout bij in de aanslag, aangezien deze site dus overclockte CPUs verkoopt. Ik zou ook zeggen dat maar een klein aantal de 4GHz haalt, als ik 4GHz 1700s aan het verkopen was 8)7

En als reactie op de moederbord prijzen. Men moet twee dingen niet vergeten. Ten eerste concurreert de R7 met CPUs die op de X99 socket zitten. Daarvan zijn de moederborden minimaal 200 euro. Ten tweede moet je geen x370 bord erin zetten. Je kunt prima een 1700 of 1800X zelfs kopen en 'm in een B350 moederbord van iets meer dan 100 euro zetten en nog steeds overklokken. Bij Intel *moet* je de duurste chipset kopen EN een K model als je wilt overklokken.
Helaas lijken de B350 moederborden allemaal lowend met slecht VRM's. Als ze voor X370 nu ook een versie zonder SLI zouden hebben dan zou dat in ieder geval 10 euro schelen. Zo kan er meer verdwijnen voor een groot deel van de gebruikers (audio kan je zelf regelen en dan is het beter, heatsinks en RGB LED's hebben geen enkel nut maar kosten wel geld). Er is duidelijk een behoefte aan goed overklokbare (>200W voor de CPU) moederborden die verder geen fratsen bevatten behalve een aantal logische interfaces.
Er is hier momenteel ook flink wat prijsgouging voor sommige moederborden. In de USA betaal je 200 euro voor een ASRock Taichi moederbord, hier 286 euro.
https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16813157757
pricewatch: ASRock X370 Taichi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Ik zit eraan te denken om (alleen) het moederbord af te bestellen bij Azery en maar bij een andere webshop een x370 bord aan te schaffen

Meer mensen die moeilijk of weinig van ze horen? Als je geen bestelling heb lopen, kan ik het nog begrijpen dat ze niet snel reageren maar het zou prettig zijn als er meer interactie zou zijn (levertijden enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:24
NINjak schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:29:
Ik zit eraan te denken om (alleen) het moederbord af te bestellen bij Azery en maar bij een andere webshop een x370 bord aan te schaffen

Meer mensen die moeilijk of weinig van ze horen? Als je geen bestelling heb lopen, kan ik het nog begrijpen dat ze niet snel reageren maar het zou prettig zijn als er meer interactie zou zijn (levertijden enz.).
Mee eens, ik krijg al dagen het zelfde antwoord. 'Nee, we weten nog niet wannner ze op voorraad zijn'. Als de asus x370 ergens anders in NL wel te krijgen is annuleer ik em ook denk ik.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.