Hier een illustratie waarom ik een probleem heb met de huidige klokfrequentie van Ryzen.
YouTube: Ryzen R7 vs FX-8300 vs i7-7700K - Overwatch - Fallout 4 - Hitman - B... @33m08s
Ergens tussen de 4 en de 4,5 GHz maakt een wereld van verschil met 3,7 GHz. (allicht omdat de programmeurs pas in actie kwamen en de load van die ene kern probeerden te halen als bepaalde Intel-CPU's het niet meer aankonden) en dan zijn er momenteel nog samples van de 1800X die niet eens de 4 GHz halen om wat voor reden (moederbord?) dan ook. De 7700k is ook geen geweldige keuze op dit moment, die gaat waarschijnlijk over een paar jaar tekort komen. Wat de architecten van Ryzen deden is knap, in 1 stap pak hem beet 3 generaties inlopen op Intel maar qua single core performance lopen ze helaas wel 2 generaties achter op Intel, ongeveer 20% op Kaby Lake. Ja, dat is geen eerlijke vergelijking maar Intel komt later in het jaar zeer waarschijnlijk met 6k/8k voor Skylake, de kans is groot dat die wat hoger klokken en een iets hogere IPC hebben. Dat Ryzen qua SCP 20% achterloopt op Kaby Lake zou geen probleem zijn als spellen en API's fatsoenlijk geprogrammeerd zouden zijn maar helaas zitten we nog met DX11 en programmeurs die slecht multithreaden opgescheept.
Anoniem: 172410 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:21:
[...]
Dit is hierboven al herhaaldelijk behandeld - minder cores betekent minder hitteontwikkeling, wat in moderne chips steevast een hogere clock betekent. Zelfs alleen maar HT uitzetten levert bij Intels vaak een paar honderd MHz op.
Echter moeten de transistors wel die klokfrequentie aankunnen zonder dat het vermogen extreem stijgt. In hoeverre kan Ryzen een paar honderd megahertz extra aan? Ik weet het niet, ik vraag het. Ik weet dat ze met vloeibare stikstof ongeveer 5,3 GHz halen (Kaby Lake 7 GHz bij een gouden sample), waar zou je in theorie op uit kunnen komen met uitstekende luchtkoeling (D15) of een goede AIO?
Hoe dan ook, als Ryzen in staat zou zijn om bijvoorbeeld 4,3-4,5 GHz op 1 kern te halen dan zou AMD het softwaremaatig kunnen ondersteunen dat die ene kern hoger klokt ten koste van anderer kernen (uitschakelen, lagere frequentie, misschien wat threads of heel SMT uitschakelen), voor spellen die onevenredig zwaar 1 kern belasten. Het zou mooi zijn als de software van AMD dit volautomatisch doet in functie van hoe de kernen op dat moment belast worden (zo gauw 1 kern in de buurt van 100% komt en andere kernen op <40% zitten bijvoorbeeld). Wat voor ontwikkelingen mogen we op dat vlak verwachten? Zal AMD met zo'n soort oplossing komen voor de 8 kernen?
Hier trouwens een interessante discussie tussen Wendell en de jongen van Tech City.
YouTube: The Tech Lounge #017 - Ryzen Talk With Wendell, Steve & Kev
Wendell (informatica gestudeerd, consultant van beroep, hij programmeert veel en hij werkt veel met Linux) merkte op dat Ryzen onder Linux nu veel beter werkt dan onder Windows omdat er beter gebruik wordt gemaakt van de Cache terwijl de task sheduler van Windows nog niet goed hiermee om kan gaan.
De chips zullen inderdaad geen hogere IPC hebben, maar die illusie lijkt niemand hier te hebben. Het gaat er daarnaast ook om dat die chips mogelijk niet beter presteren dan de Intels, maar wel een stuk goedkoper zijn. Dan is een handvol procent verschil opeens niet de hoofdzaak meer.
Ze zitten nu op 1080p vaak op 10% verschil, dat is net wat te veel, vooral als je toch al in de buurt van 60 FPS komt bij sommige spellen.
Ik kom nu negatiever over m.b.t. Ryzen dan dat ik ben, ik heb er vertrouwen in dat Ryzen meer longevity biedt dan bijv. de 7600k/7700k maar AMD heeft wel flink wat werk voor de boeg om allerlei softwarematige problemen op te lossen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 444127 op 06-03-2017 15:48
]