Acties:
  • +9 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z2To2fKJAlRN1SXExCNFca7m/full.png

Welkom in deel 37 van het langlopende AMD nieuwsdiscussietopic. Dit is het topic op Tweakers voor de discussie over nieuwsfeitjes van de CPU afdeling van AMD. Voor discussie over de grafische tak van AMD, tegenwoordig de Radeon Technologies Group zie CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0NGEh619nUGP6OHVf9q7nRC/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XfgmB9C5UcGmoQVnUB9erAxx/full.png
  • AMD met een nieuwe CPU generatie komt.
  • Deze generatie onder de codenaam Zen bekend stond en nu als Ryzen door het leven gaat.
  • AMD met Ryzen weer de aansluiting met Intel terug gaat vinden.
  • Dat dat broodnodig was. :p
  • Dat dit o.a. komt door de 52% IPC verbetering tegenover Excavator, aldus AMD.
  • Maar ook doordat AMD gebruik kan maken van een 14nm productieproces.
  • De CPU's en APU's dezelfde CPU architectuur krijgen.
  • Dat het chipset geïntegreerd zit.
  • Dat de chips op het moederbord niet meer dan controllers zullen zijn.
  • De desktop CPU's de codenaam Summit Ridge dragen.
  • Dat de eerste Summit Ridge CPU een octo(acht)core met 16 thread CPU gaat zijn.
  • Deze beschikbaar komen begin maart.
  • Dat de hexa(zes)cores in Q2 volgen.
  • En de quadcore's met en zonder SMT in de tweede helft van dit jaar.
  • De APU's de codenaam Raven Ridge dragen.
  • Deze voor laptops en desktops beschikbaar komen.
  • De desktop APU's een TDP krijgen van 35W t/m 95W.
  • Dit allemaal quadcore CPU's zijn met 8 threads.
  • De laptop APU's een TDP krijgen van 4W t/m 35W.
  • Dat AMD al bezig met een opvolger, op dit moment bekend als Zen+.
  • Dat alles van hierboven ook uitgebreid hieronder wordt besproken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v0BvEJXjN9S8Er0qUqAtrtbL/full.png

AMD Ryzen (uitspraak op zijn Engels is Rye-Zen, niet Rizen) is de eerste generatie van de nieuwe en langverwachte AMD Zen. Ryzen is daarmee de opvolger van de Excavator architectuur, wat een optimalisatie van Steamroller was, wat weer een optimalisatie van Piledriver was en Piledriver was dan weer een optimalisatie van Bulldozer. Bulldozer werd weinig enthousiast ontvangen, met name door de relatief lage IPC (instructions per cycle) en het relatief hoge verbruik. Met de opvolgers van Bulldozer, met name Excavator was de performance per watt al stukken beter. Meten met Intel zat er echter niet in, ook omdat AMD nog gebruik moest maken van een 28nm proces, terwijl Intel al gebruik kon maken van een 14nm proces in hun eigen fabrieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liLlTLS1UwE9z1NfVqINukUQ/full.png

Met Ryzen is anders, Ryzen is een volledig nieuwe architectuur. AMD had als doel gesteld een IPC verbetering te halen van 40% tegenover Excavator. Naar eigen zeggen hebben ze dit overtroffen en is de stap groter dan 40%, 52% om precies te zijn in Cinebench.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlWiwoLKn3qxRYptWTcK5m2s/full.jpg

Hiermee zou een IPC vergelijkbaar met Haswell of Broadwell mogelijk moeten zijn. In vergelijking met Skylake en Kabylake zal het verschil dan uiterst klein worden aangezien de IPC hierbij amper hoger ligt. Alleen de maximale kloksnelheden liggen bij Skylake en Kaby Lake nog iets hoger, zodat single core performance Intel nog wel aan kop gaat.

Naast de volledig nieuwe architectuur kan AMD nu echter ook beschikken over een nieuw productieproces. Ryzen gaat namelijk gebruik maken van het 14nm LPP (Low Power Pro) productieproces van Samsung bij Global Foundries. (Global Foundries heeft Samsung's 14nm productieproces in licentie) Daarmee heeft AMD nu een productieproces ter beschikking welke niet jaren achter loopt bij die van Intel. Dit zorgt er voor dat het verbruik van de snelste Ryzen CPU een stuk lager zal liggen dan de gemiddelde Bulldozer/Piledriver CPU van AMD en daarnaast ongelooflijk sneller per kloktik. Doordat Global Foundries het 14nm productieproces van Samsung gebruikt, is het voor AMD ook mogelijk om eventueel de CPU's bij Samsung te produceren mocht Global Foundries niet voldoende productiecapaciteit hebben of een tegenvallende yield hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CbG3HhvXpo98buj0R05c7kme/full.png

De CPU's en APU's met een AM4 socket zullen de eerste x86 CPU's worden waarbij het volledige chipset in de CPU zit geïntegreerd. Dit betekend echter niet dat er geen chip meer op het moederbord te vinden zal zijn, maar noodzakelijk is het niet meer. Zo zit de geheugencontroller in de CPU, iets wat AMD overigens al jaren heeft. Ook de PCI Express controllers, SATA (Express)/NVMe controllers, USB controllers, audiochip en zelfs het BIOS of tegenwoordig UEFI zit geïntegreerd in de CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Apbswobn94CL5iv0JW1FgL6D/full.png

Zoals je kunt zien zal de Ryzen CPU maximaal 8 core's en 16 threads hebben. Zo'n CPU zal zestien PCI Express 3.0 lanes hebben voor de videokaart(en) en qua I/O zijn meerdere mogelijkheden. Zo is het mogelijk om twee SATA600 poorten te hebben en een NVMe controller met twee PCI Express lanes, 2 SATA600 poorten en twee PCI Express x1 sloten is ook mogelijk en wat ook mogelijk is, is een NVMe met vier PCI Express lanes.

De 7de generatie APU's, beter bekend als Bristol Ridge zijn vrij vergelijkbaar, echter moeten deze het doen met de helft van het aantal PCI Express 3.0 lanes, prima voor een enkele videokaart maar CrossFire of SLI is niet aan te raden/mogelijk. Maar twee videokaarten in CrossFire of SLI met deze APU's is sowieso af te raden, daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld.

Hiermee is Ryzen dus meer een SOC (System on a Chip) dan een CPU. Op het moederbord zal zich echter nog wel een "chipset" bevinden, al mag het eigenlijk niet meer die naam dragen. Er zullen meerdere verschillende chipsets, of beter: controllerhubs verschijnen. Ze zullen in verbinding staan met de CPU via vier PCI Express 3.0 lanes. Dit zijn overigens niet dezelfde PCI Express 3.0 lanes als degenen bedoeld voor de videokaart(en), maar 4 extra PCI Express lanes alleen voor koppeling met het "chipset".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBtctLEaDADYGXhSJigh5Yk1/full.png

Zoals je kunt zien bestaan er meerdere verschillende chipset versies. Het enthousiast chipset is de X370 bedoeld voor mATX en vooral ATX moederborden. Hiermee kan CrossFire en SLI worden gedraaid en is overklokken ook mogelijk. Het mainstream chipset is de B350. Hiermee kun je ook overklokken, maar CrossFire of SLI is niet mogelijk. Dan is er ook nog een A320 chipset, hiermee is overklokken niet mogelijk en ook SLI is niet mogelijk. Qua connectiviteit is dit ook het meest karige chipset van de drie met één USB 3.1 Gen2, twee USB 3.1 Gen1, zes USB 2.0, twee SATA600, twee SATA Express en vier PCI Express 2.0 lanes, naast natuurlijk alles wat uit de CPU komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1IEqNCS6vqeohJTT77PDQR71/full.png

Naast deze normale chipsets, heb je ook nog chipsets welke geen extra connectiviteit bieden naast alles wat uit de CPU komt. Bij deze chips is het mogelijk om te overklokken met de X300, maar niet bij de A300/B300. Dezen zijn bedoeld voor ITX, STX en andere kleine (custom) small form factor moederborden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9rt7q8d9a2kjdDFk1l31BYpu/full.png

Hierboven nog een volledige schematische tekening van een Summit Ridge CPU met alle ingebouwde controllers en connectiviteit mogelijkheden. Ook zie je dat het "chipset" in verbinding staat met de CPU via vier PCI Express 3.0 lanes. Gaat hier om een vrij oude afbeelding waar de socket nog FM3 wordt genoemd en het chipset bekend staat als "Promontory". Maar als schematische tekening ter verduidelijk is het natuurlijk nog prima te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LpCw7yJFQaIAkbkMuTqutC70/full.png

AMD Summit Ridge is de verzamelnaam van de desktop CPU's gebaseerd op de Ryzen architectuur. Summit Ridge zal geen grafische processor hebben en om beeld te krijgen met deze CPU zal je dus een losse videokaart bij moeten plaatsen. Summit Ridge is daarmee de opvolger van de huidige FX CPU's van AMD en te vergelijken met de huidige socket 2011-3 CPU's van Intel welke ook geen IGP hebben.

De volledige Ryzen lineup lijkt te gaan bestaan uit de volgende CPU's:

NaamFrequentieTurboXFRCore/ThreadTDPEuroKoeler
Ryzen 3 12003,1GHz3,3GHz*3,35GHz*4C/4T65W€120*Wraith Stealth*
Ryzen 3 1300X*3,4GHz*3,6GHz*3,7GHz*4C/4T65W€150*Wraith Stealth*
Ryzen 5 14003,2GHz3,4GHz3,45GHz4C/8T65W€180Wraith Stealth
Ryzen 5 1500X3,5GHz3,7GHz3,9GHz4C/8T65W€210Wraith Spire
Ryzen 5 16003,2GHz3,6GHz3,7GHz6C/12T65W€240Wraith Spire
Ryzen 5 1600X3,6GHz4GHz4,1GHz6C/12T95W€280Geen
Ryzen 7 17003GHz3,7GHz3,75GHz8C/16T65W€350Wraith Spire RGB
Ryzen 7 1700X3,4GHz3,8GHz3,9GHz8C/16T95W€400Geen
Ryzen 7 1800X3,6GHz4GHz4,1GHz8C/16T95W€530Geen

* niet bevestigd/gerucht

Zoals zichtbaar in de tabel is het een zogenaamde top to bottom launch, waarbij dus eerst het snelste product beschikbaar komt en als laatste het minst snelle product. Qua prestaties per kloktik zit AMD met Ryzen ergens rond Broadwell waarmee het verschil op vergelijkbare kloksnelheid met bijvoorbeeld Kaby Lake en Skylake heel erg klein is geworden.

Elke Summit Ridge CPU heeft een unlocked multiplier, waarmee je dus met elke CPU eenvoudig zou moeten kunnen overklokken. Zoals hierboven al te zien is, is echter niet met elk moederbord te overklokken. Je hebt sowieso een geschikt chipset nodig, dat wil zeggen een X370, B350 of X300. Zoals altijd is een fatsoenlijk VRM ook aan te raden, het moederbord moet wel voldoende stroom kunnen leveren voor de overgeklokte CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwfTZh9Pg37n8yQidkOuGiOC/full.png

Raven Ridge is de codenaam voor de APU's gebaseerd op de Ryzen architectuur. Raven Ridge komt voor zowel de desktop markt als ook voor de zuinige notebook/all-in-one markt. AMD's APU's hebben zich van het begin af aan al onderscheiden van andere CPU's door de grafische kracht welke ze leveren. Bij Raven Ridge gaat dit niet anders zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ss1IpwUeOrzJZ3PDenS6xPa7/full.png

Voor zuinige apparatuur zoals notebooks en all-in-ones is AMD bezig met het ontwikkelen van versies met een TDP vanaf 4W t/m 35W. Waarbij de snelste 35W versie de beschikking zou moeten krijgen over een 4 core 8 thread CPU met daarnaast nog eens 12 Next Gen GFX core's (waarschijnlijk vergelijkbaar met de Vega architectuur), elk bestaand uit 64 stream processors waardoor je een totaal krijgt van 768 stream processors. Ter vergelijking: de RX 460 heeft 896 stream processors, van een oudere waarschijnlijk minder efficiënte architectuur. De kloksnelheid in de APU zullen echter ongetwijfeld wel een stuk lager liggen om het verbruik onder de 35W te kunnen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b5F1t0IvCgzba2MyB8AdxQdN/full.png

Voor de desktop markt hebben ze een TDP van 35W t/m 95W voor het snelste model. Ook bij de desktop zal het snelste model over 4 core's en 8 threads beschikken net als in de mobile markt. De kloksnelheid zal hier ongetwijfeld echter een stuk hoger liggen.

AMD zou het snelste model ook kunnen combineren met HBM2 geheugen in plaats van DDR4. Ter vergelijking een RX 460 met 896 stream processors heeft 112GB/s aan geheugenbandbreedte. Twee DDR4 3000MT/s geheugenreepjes in dual-channel geven maar 48GB/s aan geheugenbandbreedte wat ook nog gedeeld moet worden met het CPU gedeelte van de APU. Eigenlijk moeten ze hun snelste APU dus wel combineren met HBM2 geheugen anders hebben ze waarschijnlijk een extreem geheugenbandbreedte te kort bij de snelste 95W Raven Ridge APU. Voor een APU met een 768 stream processors zou één stapel van acht lagen HBM2 in de langzaamste configuratie prima zijn, ook 1024 stream processors moet mogelijk zijn, dit zijn evenveel als Polaris 11. Dit geeft namelijk 128GB/s wat een perfecte hoeveelheid is voor zo'n APU het betekend echter ook dat 8GB de max is en dit zowel video als werkgeheugen is, gedeeld dus. Het kan maar is niet ideaal, quad-channel DDR4 zou ook kunnen. Daarmee heb je met 96GB/s aan geheugenbandbreedte bij DDR4 op 3000MT/s, iets minder maar zou nog wel moeten kunnen. Echter lijkt dit niet te komen, anders waren hier waarschijnlijk wel geruchten over geweest.

[ Voor 255% gewijzigd door -The_Mask- op 24-04-2017 14:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zojuist is mijn 1800X binnen, maar nog geen spoor van het moederbord. Er zijn heel wat speculaties waarom dit zou kunnen zijn (onderschatte populariteit, hardwarefouten mbt. snel falen, te late productiestart, issues met BIOS, etc.) maar dit is wel spijtig.

Wel teased Gigabyte met een mITX bord binnenkort !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
In Amerika zou vandaag de MSI Carbon moeten komen, maar die is blijkbaar van "shipping on 3/8" naar "out of order" gegaan. Wat ik van reddit begrijp, zijn er nauwelijks MSI borden. Een enkeling heeft de Titanium, maar volgens mij heeft nog niemand de Carbon ontvangen.

Vraag me af of dit ook met BIOS updates te maken kan hebben? Is er een manier voor een fabrikant om makkelijk duizenden al geproduceerde mobo's te updaten? Of heeft dit waarschijnlijk niks met BIOS updates te maken maar gewoon leveringsproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

@Paprika Alleen maar b350 bordjes :|

ik zie daar sommige x370's met morgen als beschikbaar en sommige met onbekend nog steeds.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-05 21:29
Caseking linkjes...

Paprika in "[nVidia GeForce GTX 10xx] Levertijden en Beschikbaarheid"

[ Voor 72% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411775

Phuncz schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:06:
Zojuist is mijn 1800X binnen, maar nog geen spoor van het moederbord. Er zijn heel wat speculaties waarom dit zou kunnen zijn (onderschatte populariteit, hardwarefouten mbt. snel falen, te late productiestart, issues met BIOS, etc.) maar dit is wel spijtig.

Wel teased Gigabyte met een mITX bord binnenkort !
Ik heb juist het tegenovergestelde.
Mijn moederbord staat al 2 dagen gereserveerd op azerty, en het wachten is enkel nog op mijn 1800X.
Op 26 Februari al besteld maar Azerty geeft zelf ook nog te wachten op een levering..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 411775 op 08-03-2017 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Ik heb zojuist mijn Ryzen setup besteld

Ryzen R7 1700
GA AB350M Gaming 3
Corsair LPX 2x8GB 3200MHz CL16
Be Quite Pure Rock Cooler

Ik ben benieuwd hoe alles gaat presteren. Als het goed is komt de set Vrijdag binnen.
Ik het besloten voor nu maar even met een 1700 te beginnen aangezien met OC op dit moment boost en xfr uitschakeld en de verschillen relatief klein zijn ga ik eerst eens met een 1700 op 3.8 Fixed draaien. Voltages lekker laag want de scaling boven de 1.25v is niet denderend en de toename in verbruik wel. (is bij Intel niet anders).

Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties tov mijn huidige 4790K @ 4,5 1,15v. Ik vrees dat het wel een aardig stapje achteruit is in de meeste games maar misschien wordt ik verbaasd.
Ik las dat sommige juist stotters merkte met de 7700K en niet met ryzen ondanks dat de avg fps lager is. Als de Min FPS maar goed is en er geen gekke drops zijn ben ik denk ik al happy. Ik ga het zien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Astennu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:25:
Ik ben benieuwd hoe alles gaat presteren. Als het goed is komt de set Vrijdag binnen.
Ik het besloten voor nu maar even met een 1700 te beginnen aangezien met OC op dit moment boost en xfr uitschakeld en de verschillen relatief klein zijn ga ik eerst eens met een 1700 op 3.8 Fixed draaien. Voltages lekker laag want de scaling boven de 1.25v is niet denderend en de toename in verbruik wel. (is bij Intel niet anders).
Hoezo maak je je zo'n zorgen over het verbruik eigenlijk? Ik zie het vaak in je posts tegenkomen (en al zeker een jaar of 10 :p). Als ik deze review zo bekijk dan hebben we het over een verschil van nog geen 50W tijdens full load. Gezien je CPU daar zelden op zal zitten denk ik dat 30W extra gedurende 2 uur per dag het hele jaar door zelfs al een hoge berekening is en dan praten we over 4 euro met mijn energie leverancier... :+ Het kopen van een nieuwe koeler kost je al meer dan dat die CPU ooit gaat verbruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Ik heb zojuist mijn Ryzen setup besteld

Ryzen R7 1700
GA AB350M Gaming 3
Be Quite Pure Rock Cooler

Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties tov mijn huidige 4790K @ 4,5 1,15v. Ik vrees dat het wel een aardig stapje achteruit is in de meeste games maar misschien wordt ik verbaasd.
Ik las dat sommige juist stotters merkte met de 7700K en niet met ryzen ondanks dat de avg fps lager is. Als de Min FPS maar goed is en er geen gekke drops zijn ben ik denk ik al happy. Ik ga het zien.
Min fps is goed bij zen alleen moet je wel soms ( nu nog ) SMT uitschakelen zelfde probleem had intel jarenlang met hyperthreading dat de performance lager was.

Paar tientallen watt meer of minder zet niet echt zolen aan de dijk maar 3.8 of 3.9 het verschil wat je hebt in meeste games is meestal verwaarloosbaar of gewoon niks omdat je gpu '' bottlenecked '' bent of een '' bottleneck '' hebt met je monitor omdat die maar 60 hz 120 hz is en dan maakt het weinig uit of je nu 150 fps hebt of 145.

Is wel zo dat ondanks je scherm bevoorbeeld niet 400 fps aankan er wel een heel erg klein verschil zit met somige responses maar dat maakt alleen uit als je echt helemaal bij de pro's zit van games ( top 100 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Astennu
Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:37:
[...]

Hoezo maak je je zo'n zorgen over het verbruik eigenlijk? Ik zie het vaak in je posts tegenkomen (en al zeker een jaar of 10 :p). Als ik deze review zo bekijk dan hebben we het over een verschil van nog geen 50W tijdens full load. Gezien je CPU daar zelden op zal zitten denk ik dat 30W extra gedurende 2 uur per dag het hele jaar door zelfs al een hoge berekening is en dan praten we over 4 euro met mijn energie leverancier... :+ Het kopen van een nieuwe koeler kost je al meer dan dat die CPU ooit gaat verbruiken.
Zo'n zorgen is een groot woord. Maar waarom voor 100 Mhz extra het verbruik van je CPU of GPU met 50% laten omhoog laten gaan? Dat kleine verschil in prestaties merk je niet.
En op jaar basis valt het qua kosten ook nog wel mee. Maar het gaat mij dan toch om alle kleine beetjes helpen qua "onnodige" vervuiling van het milieu. (en ja dan kun je ook zeggen dan moet je geen high end videokaarten meer nemen enz enz klopt ook wel maar ik probeer het een beetje te beperken)

En ja als een iemand zo denkt doet dat niets maar als genoeg mensen er op zo'n manier mee om gaan maakt het wel verschil.

In een ver verleden tweakte ik tot de max. Inc Phase change cooling. Tegenwoordig tweak ik op performance per watt. Zo heb ik mijn R9 295X2 ook wat geoptimalisteerd en is deze 150watt zuiniger geworden terwijl ik amper prestaties in lever.

Het is gewoon een andere manier van tweaken die ik ok erg leuk vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 08-03-2017 12:48 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:37:
[...]

Denk dat ik ook kies voor de 1700 en die ga overklokken. Alles wijst erop dat die de beste keuze is als je toch gaat overklokken. Deze is goedkoper en kan net zo goed 4,0 ghz halen met goede voltages, zie links hierboven over de siliconen loterij.

Is er al meer bekend met welke RAM type en snelheid echt erboven uitsteekt of zijn de verschillen nog minimaal? Van wat ik nu kan vinden is snellere RAM alleen benodigd wanneer je CPU de bottleneck is en niet je GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat wel het beste geheugen voor deze setup? Ik zie het niet op de QVL staan. Als het straks maar op 2133MT/s kan draaien is dat ook niet ideaal.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Astennu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:47:
[...]
En op jaar basis valt het qua kosten ook nog wel mee. Maar het gaat mij dan toch om alle kleine beetjes helpen qua "onnodige" vervuiling van het milieu. (en ja dan kun je ook zeggen dan moet je geen high end videokaarten meer nemen enz enz klopt ook wel maar ik probeer het een beetje te beperken)

En ja als een iemand zo denkt doet dat niets maar als genoeg mensen er op zo'n manier mee om gaan maakt het wel verschil.
Daarom kijk ik naar een combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp voor ons toekomstige koophuis, maar ik begrijp je punt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 792093 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:46:
[...]

Min fps is goed bij zen alleen moet je wel soms ( nu nog ) SMT uitschakelen zelfde probleem had intel jarenlang met hyperthreading dat de performance lager was.

Paar tientallen watt meer of minder zet niet echt zolen aan de dijk maar 3.8 of 3.9 het verschil wat je hebt in meeste games is meestal verwaarloosbaar of gewoon niks omdat je gpu '' bottlenecked '' bent of een '' bottleneck '' hebt met je monitor omdat die maar 60 hz 120 hz is en dan maakt het weinig uit of je nu 150 fps hebt of 145.

Is wel zo dat ondanks je scherm bevoorbeeld niet 400 fps aankan er wel een heel erg klein verschil zit met somige responses maar dat maakt alleen uit als je echt helemaal bij de pro's zit van games ( top 100 )
Ik ga wel met SMT experimenteren kijken wat het doet.

Ik heb zelf een 144Hz scherm dus ik kan de framerates wel goed gebruiken. Dus ben erg benieuwd hoe ryzen zich verhoud tot de 4790K @ 4,5 want met die CPU en de R9 295X2 kan ik met overwatch regelmatig 150 FPS halen. En op zware momenten boven de 110 blijven. Dus ben benieuwd hoe ryzen dat gaat doen.

Verder speel ik momenteel weinig games die 144Hz nodig hebben. Maar bij overwatch is het wel heel erg lekker tov 90FPS met freesync. Reageert toch net wat lekkerder. En met een Fury kwam ik maar tot 115 fps en dan merk je ook dat het niet zo mooi loopt (als in met hogere framerates van 140-150 loopt het nog net wat soepeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:51:
[...]

Is dat wel het beste geheugen voor deze setup? Ik zie het niet op de QVL staan. Als het straks maar op 2133MT/s kan draaien is dat ook niet ideaal.
Ze hadden de M8 versie er wel op staan. Ik kan er maar amper wijs uit worden. Maar ik zie wel mensen met corsair 4000MHz geheugen 3600 MHz CL18 halen.
maar dat geheugen wat die mensen gebruiken is extreem duur. Aan de hand van de QVL waar CMK64GX4M8B3200C16 op stond dacht ik ik waag de gok met de M2 versie. Want dat is hetzelfde geheugen alleen dan 2 modules. Ik vind het sowieso raar dat deze op de QVL stond aangezien Ryzen borden maar 4 slots hebben.
Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:51:
[...]

Daarom kijk ik naar een combinatie met zonnepanelen en een warmtepomp voor ons toekomstige koophuis, maar ik begrijp je punt :).
Daar ben ik ook voor aan het kijken maar ik heb niet zo'n groot dak. Dus kan maar 4 panelen kwijt. Maar dat is weer een hele andere discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 22:37

Hoogie2004

Whohooooo

Mijn Ryzen build is zover klaar, dat het lektesten van de waterkoeling vanavond kan verdergaan. Hopelijk eind van de week geinstalleerd en running :)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 10:43
Op zaterdag mijn build besteld bij Megekko. Zou geleverd worden op Donderdag, maar kreeg Dinsdag dus een mail dat het pas volgende week Dinsdag zou worden. Ondertussen is hetzelfde moederbord 12 stuks op voorraad met een levertijd van 3 dagen op hun website. :(

Eerder bestellen kost me dus meer tijd.

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
AMD mag wel hun CPU detail pagina een versimpelende schop geven. Ik wilde wat specificaties vinden, maar de helft van de specificaties delen ze niet eens.

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-1800x
https://www-ssl.intel.com...processors/i7-7920hq.html

Ook hoe je moet navigeren:
https://www.amd.com/en
https://www.amd.com/en-us/products
https://www.amd.com/en-us/products/processors/desktop
https://www.amd.com/en/ryzen

En dan staat er onderaan (na een stuk scrollen) opeens de 3 processors en nergens staat bijvoorbeeld de maximum memory size, PCI-E lanes support, ECC support, on-board GPU etc... :-(

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:48:
AMD mag wel hun CPU detail pagina een versimpelende schop geven. Ik wilde wat specificaties vinden, maar de helft van de specificaties delen ze niet eens.
Ja AMD loopt ver achter op Intel's ARK, da's dan ook het enige wat ik Intel goed vind doen, ze hebben het inzichtelijk maken van processor specs uitstekend op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Astennu schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:47:
[...]

In een ver verleden tweakte ik tot de max. Inc Phase change cooling. Tegenwoordig tweak ik op performance per watt. Zo heb ik mijn R9 295X2 ook wat geoptimalisteerd en is deze 150watt zuiniger geworden terwijl ik amper prestaties in lever.

Het is gewoon een andere manier van tweaken die ik ok erg leuk vind.
Mooie tijd was dat het he Frank! >:) :9

Ga zelf ook de 1700 eens proberen (procentueel de leukste OC mee te halen) maar laat eerst de leveringen van de mobo's maar eens op gang komen. Om het nog maar niet te hebben over de bios/geheugen betrouwbaarheid.

Ga niet voor de volle pond voor Alpha tester spelen.
Heb ik ooit eens gedaan met een Abit IN9-Max (€350) .... op papier een killer board maar man man wat een onvolwassen ellende nieuw uit de doos.... Nooit meer :/

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Nou... ik heb net naar Megekko en Afuture een mailtje gestuurd over levertijden voor de ASRock X370 Gaming K4... wat krijg ik terug? 2 nietszeggende mailtjes met "we weten het ook niet". En volgens mij hebben ze geen zin om het uit te zoeken ook, fijn weer. Nog maar eventjes geduld hebben dan.

Wat een gedoe met de moederborden blijft het maar. De hoop dat ik voor het eind van het weekend m'n Ryzen systeempje heb staan begint langzaam uit te doven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:42:
Nou... ik heb net naar Megekko en Afuture een mailtje gestuurd over levertijden voor de ASRock X370 Gaming K4... wat krijg ik terug? 2 nietszeggende mailtjes met "we weten het ook niet". En volgens mij hebben ze geen zin om het uit te zoeken ook, fijn weer. Nog maar eventjes geduld hebben dan.

Wat een gedoe met de moederborden blijft het maar. De hoop dat ik voor het eind van het weekend m'n Ryzen systeempje heb staan begint langzaam uit te doven.
In Duitsland is wel het eea aan X370 planken uit voorraad te krijgen zie -> http://geizhals.de/?cat=mbam4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:42:

Krijgen waarschijnlijk 100 mailtjes per dag met dezelfde vraag en hebben zelf ook geen info. Best is om nergens van uit te gaan, dan kan 't alleen maar meevallen :p |:(

[ Voor 5% gewijzigd door MrCharming op 08-03-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

MrCharming schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:49:
[...]

Krijgen waarschijnlijk 100 mailtjes per dag met dezelfde vraag en hebben zelf ook geen info. Best is om nergens van uit te gaan, dan kan 't alleen maar meevallen :p |:(
Dat zou ik inderdaad dan ook denken.
Echter zou ik dit bij het artikel vermelden op de site van het bedrijf in kwestie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 08-03-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

SmokeyTheBandit schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:45:
[...]

In Duitsland is wel het eea aan X370 planken uit voorraad te krijgen zie -> http://geizhals.de/?cat=mbam4
Ik vind Duitsland wel een wat grotere gok voor garantie e.d. (bovendien is mijn duits waardeloos :9 )

En als het effe kan haal ik het liefst zo veel mogelijk bij dezelfde winkel om minder gedoe te hebben mocht er iets niet werken.
MrCharming schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:49:
[...]

Krijgen waarschijnlijk 100 mailtjes per dag met dezelfde vraag en hebben zelf ook geen info.
Als ik er zoveel zou krijgen zou ik gewoon een FAQ op de productpagina zetten, danwel m'n leverancier achter de vodden zitten voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
SmokeyTheBandit schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:50:
[...]

Dat zou ik inderdaad dan ook denken.
Echter zou ik dit bij het artikel vermelden op de site van het bedrijf in kwestie ;)
Tja, staat minimaal 10 dagen bij mij :P dus dat is niet dit weekend. Meeste mensen lezen de FAQ toch niet.

Zeg niet dat jullie ongelijk hebben, maar weet niet hoeveel je van die webshops moet verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door MrCharming op 08-03-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

MrCharming schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:52:
[...]

Tja, staat minimaal 10 dagen bij mij :P dus dat is niet dit weekend.
die 10+ dagen geeft alleen maar aan dat de leverancier ook geen voorraad heeft, zodra die voorraad heeft springt die teller van meer dan 10 ineens naar 2 tot 5, let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...

[ Voor 100% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-03-2017 15:59 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 20:37
Bij Alternate zijn er binnenkort wat x370 bordjes leverbaar, je betaald er wel wat meer. Er zijn ook wat B350's in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:54:
[...]

die 10+ dagen geeft alleen maar aan dat de leverancier ook geen voorraad heeft, zodra die voorraad heeft springt die teller van meer dan 10 ineens naar 2 tot 5, let maar op.
Ik zal het in de gaten houden.

Over de garantie in Duitsland: het valt natuurlijk binnen de EU, dus die regels gelden sowieso al. Zelf heb ik geen ervaring met garantie bij Mindfactory of andere Duitse webshops, dus daar kan ik niet over spreken. Ik weet ook niet hoe het met de kosten/voorraad van Amazon.de zit. Normaal zijn die op het gebied van elektronica geen toppers, maar qua klantenservice zijn ze ge-ni-aal. Misschien eens waard om naar te kijken? Ze bellen je zelfs in het Nederlands op als je vragen hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:17:
[...]

Ja AMD loopt ver achter op Intel's ARK, da's dan ook het enige wat ik Intel goed vind doen, ze hebben het inzichtelijk maken van processor specs uitstekend op orde.
Is ook wel nodig omdat je bij Intel bij iedere processor apart moet checken welke sub-instructie setjes wel of niet ondersteund worden etc. Gelukkig is AMD daar over het algemeen makkelijk in, vanaf een bepaalde generatie wordt meuk gewoon in elke processor gebakken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
MrCharming schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:59:
[...]

Over de garantie in Duitsland: het valt natuurlijk binnen de EU, dus die regels gelden sowieso al. Zelf heb ik geen ervaring met garantie bij Mindfactory of andere Duitse webshops, dus daar kan ik niet over spreken.
Mijn klantenservice-ervaring bij Mindfactory, vorige zomer, was niet indrukwekkend. Had een videokaart besteld die een manco bleek te hebben (defecte ventilator). Omdat bijna niemand bij de klantenservice daar Engels leek te kunnen, heb ik uiteindelijk die kaart in een doos gestopt en teruggestuurd, onder het mom van "succes ermee, als het zo ingewikkeld moet zijn, bestel ik 'm wel via Amazon."

Twee weken nadat ze de kaart hadden gekregen stond het geld weer op m'n PayPal-account, maar daar moest ik ook nog extra achteraan mailen. Ze hadden wel toegezegd dat ze het gingen terugstorten, maar waren eht alsnog vergeten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Twam schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:08:
[...]

Mijn klantenservice-ervaring bij Mindfactory, vorige zomer, was niet indrukwekkend. Had een videokaart besteld die een manco bleek te hebben (defecte ventilator). Omdat bijna niemand bij de klantenservice daar Engels leek te kunnen, heb ik uiteindelijk die kaart in een doos gestopt en teruggestuurd, onder het mom van "succes ermee, als het zo ingewikkeld moet zijn, bestel ik 'm wel via Amazon."

Twee weken nadat ze de kaart hadden gekregen stond het geld weer op m'n PayPal-account, maar daar moest ik ook nog extra achteraan mailen. Ze hadden wel toegezegd dat ze het gingen terugstorten, maar waren eht alsnog vergeten :')
Niet geweldig. Nu heb ik toch wel spijt van die RAM stickies die ik gekocht heb daar. Ze zijn ten eerste dual rank, en ik kan ze ook nog niet eens uitproberen omdat ik geen systeem heb om in ze in te stoppen.

Kon ze niet laten liggen, omdat ze ontzettend in de aanbieding waren en ik heb ook nog een Duits post adresje, dus goedkope shipping...

Spreek tenminste vloeiend Duits, dus dat heb ik dan al wel mee...

[ Voor 3% gewijzigd door MrCharming op 08-03-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SmokeyTheBandit schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:08:
[...]

Mooie tijd was dat het he Frank! >:) :9

Ga zelf ook de 1700 eens proberen (procentueel de leukste OC mee te halen) maar laat eerst de leveringen van de mobo's maar eens op gang komen. Om het nog maar niet te hebben over de bios/geheugen betrouwbaarheid.

Ga niet voor de volle pond voor Alpha tester spelen.
Heb ik ooit eens gedaan met een Abit IN9-Max (€350) .... op papier een killer board maar man man wat een onvolwassen ellende nieuw uit de doos.... Nooit meer :/
En of! Wij lekker strijden om plek 5 op de 3DMark 2001 SE ranglijst :D zwaar overgeclockte Athlon XP's en Radeon 9700 Pro's met voltmods, Prometheia cooling op de CPU en H2O op de GPU. Good old times!

Ja ik ga een gooi doen met de het gigabyte bord in het verleden wel goede ervaringen mee gehad. Mocht het tegen vallen dan gaat i gewoon terug.

Abit NF7-S bordjes waren toen wel super! Epox had ook super mooie borden. Helaas bestaan die merken niet meer.
Maar inderdaad in het begin oppassen. Al verwacht ik dat de betere X370 borden wel veel bios updates gaan krijgen. Bij andere platforms zie je dat ook dat ze daar veel vaker een bios update voor uitbrengen dan voor de budget borden. Als je een merk zoals MSI, Gigabyte of Asus koopt zit je over het algemeen goed. (ben zelf geen fan van Asus door ervaringen met support vanuit het verleden dus als het kan ga ik altijd voor MSI of GA).

Helaas nog geen X370 matx dus begin eerst met deze AB350M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
ff wat anders, die Windows patch voor Ryzen, is die nu echt nodig om de zaak een beetje fatsoenlijk aan de praat te krijgen? Ik ben benieuwd hoe Ryzen het op een ouder Windows platform zal doen, meer dan 40% van alle Windows gebruikers werken nog met Windows 7.
NB. Op Reddit heeft iemand blijkbaar al getest, geen idee hoe maar Ryzen lijkt het beter te doen op 7 dan op 10.
Windows 10 - 1080 Ultra DX11:
49.39fps (Min) 57.16fps (Min)
Windows 7 - 1080 Ultra DX11:
62.33fps (Min) 62.00fps (Min)
En verderop: Win 7's scheduler actually handles Ryzen SMT threads correctly

Vind ik dan toch wel een aanfluiting voor MS dat ze Windows 10 zo verprutst hebben. Jammer dat AMD hier last van heeft en dat ze zelf met MS in zee gaan om niets voor oudere Windows versies uit te brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door regmaster op 08-03-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mdcobra schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:59:
Bij Alternate zijn er binnenkort wat x370 bordjes leverbaar, je betaald er wel wat meer. Er zijn ook wat B350's in voorraad.
Zojuist mobo + 1700 besteld, ben benieuwd of ik het morgen al binnen heb. :)

Edit: verzendbevestiging gekregen *O*

[ Voor 6% gewijzigd door mstx op 08-03-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:52:
[...]

Ik vind Duitsland wel een wat grotere gok voor garantie e.d. (bovendien is mijn duits waardeloos :9 )
Bij CaseKing en Cyberport kunnen ze gewoon Engels.

Paprika in "[nVidia GeForce GTX 10xx] Levertijden en Beschikbaarheid"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
Maar, nog niemand met een Ryzen build die wil vertellen over zijn ervaringen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 14:16
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:15:
Dit inderdaad. Zou leuk wezen als degene die alles binnen en al draaiend hebben, hun specs, ervaring met gamen en andere zaken zou willen delen hier _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:15:
Net mijn Zen 1700X(DDR4 maar op 2111mhz) systeem in elkaar gezet. Ik kan alleen in zeggen mijn systeem is supersnel, echt bizar snel. Voordat ik mijn ogen had geknipperd was Firefox opgestart en andere applicaties. Heb op dit moment meer dan 100 tabs open en voel geen enkele vertraging.

Mijn systeem verbruikt idle maar 38 watt en op dit moment tijdens het browser rond 60 a 70 watt. Mijn vorige systeem verbruikte idle meer dan 70 watt en tijdens het browsen meer dan 120 watt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:03

Thandor

SilverStreak

HWSHHZ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:24:
[...]

Dit inderdaad. Zou leuk wezen als degene die alles binnen en al draaiend hebben, hun specs, ervaring met gamen en andere zaken zou willen delen hier _/-\o_
Naar hands-on gebruikerservaringen was ik ook al aan het zoeken maar die zijn nog schaars. Kennelijk heeft de moederbord-shortage toch een behoorlijke impact op de daadwerkelijke sales. Inmiddels heb ik zelf een order geplaatst en wacht ik geduldig af totdat de postbode komt :).

Als ik mijn systeem draaiende heb dan zal ik mijn bevindingen hier posten :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel interessant stukje uit de 1700X reviewguide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pNzhuTuU98rcSYP9Pw9MlEXU/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u81tkdGkGC3VEcGHhRpCph2A/full.png

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 14:59

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Inmiddels de 1700X in huis. Had 'm maandag avond besteld op Amazon.de voor €446,38 Incl. verzending en 21% BTW.
Ik moet zeggen dat de packaging echt prachtig is, en het stickertje voor de case is ook fraai. Die komt dus wel op mijn systeemkast. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3wJxeKCHOFzR9uooDHwKXbY6/full.jpg

En nu het lange wachten op mijn moederbord, die heb ik ook besteld op maandag en zoals ik hier kan lezen is er nog veel onduidelijk over de levertijden van X370 moederborden. :'(

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Ram-G-maN schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:56:
Ik moet zeggen dat de packaging echt prachtig is, en het stickertje voor de case is ook fraai.
Ryzen een prachtige doos? vind het wel mee vallen, de FX chips, die hadden pas een prachtige doos. Van aluminium zelfs, dat is pas premium.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AMNNyZUl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 14:59

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Gelunox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:10:
[...]

Ryzen een prachtige doos? vind het wel mee vallen, de FX chips, die hadden pas een prachtige doos. Van aluminium zelfs, dat is pas premium.

[afbeelding]
Dat is behoorlijk premium inderdaad. :) Aan de andere kant, het beknibbeld wel op je winstmarge (die ik bij AMD het liefst zo groot mogelijk zie) en ik zie toch liever meer karton uit milieu oogpunt.

Ik maak me overigens ook zorgen over mijn RAM-modules die ik heb besteld voor €105,- Deze staan ook niet op de QVL van MSI. Ik kan alleen maar hopen dat ze wel werken. Ik heb het gokje ook gewaagd bij mijn huidige systeem. En dat is uiteindelijk wel goed gekomen.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Proficiat, Ram-G-maN
Laat je binnenkort weten welke klokfrequentie jij haalt bij welke spanning als jij gaat overklokken? Ik vind het logo van Ryzen en de CPU mooi, ik zou eerlijk gezegd wel graag willen dat ik het zonder sticker kon bestellen.
En prijsgouging: $200 in de USA (Newegg) en 286/287 euro in Nederland voor hetzelfde moederbord met een wisselkoers van 0,95 euro voor 1 USD. Dat heeft niets met belasting of personeelslasten te maken, dat is misbruik maken van de schaarste en het gebrek aan concurrentie doordat we hier geen Amazon of Microcenter hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-03-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:22:
[...]

En prijsgouging: $200 in de USA (Newegg) en 286/287 euro in Nederland voor hetzelfde moederbord met een wisselkoers van 0,95 euro voor 1 USD. Dat heeft niets met belasting of personeelslasten te maken, dat is misbruik maken van de schaarste en het gebrek aan concurrentie doordat we hier geen Amazon of Microcenter hebben.
Nog een keer... :+
Paprika schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:52:
[...]
De grote Duitse webshops (denk aan MindFactory, Caseking, Alternate.de, Cyberport) zijn net zo betrouwbaar en het kost je evenveel moeite om zo'n pakketje te versturen. Met als verschil dat het bij aanschaf best wel een redelijk percentage in de prijs kan schelen, omdat ze daar veel meer onderling op prijs concurreren (en zo te zien ook veel meer exemplaren krijgen om te verkopen, dus ze zijn vaker op voorraad ook nog). Laatste 2 punten waren dan ook voor mij, samen met vele andere Tweakers, de reden om daar te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Eens. Zelfs ook goede RMA ervaring gehad (caseking).

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had het nog niet gelezen (heel de dag weg geweest) maar dank je wel. Alleen, kan ik als Nederlander met Ideal betalen, of desnoods (maar liever niet) met Paypal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Combinatie kan wel... :p PayPal kun je opladen met iDeal tegenwoordig.

Even voor het idee:
ASUS Prime X370-Pro $159,99 - 189,90 euro (182,71 met BTW en huidige koers)
MSI X370 Xpower Gaming Titanium $299,99 - 349,90 euro (343,04 met BTW en huidige koers)
Biostar X370GT7 $209,99 - 219,90 euro (239,76 met BTW en huidige koers, dus zelfs goedkoper bij Caseking)

[ Voor 68% gewijzigd door Paprika op 08-03-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerotol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 21:32
Ik probeer bij alternate.de een bordje te bestellen, maar om 1 of andere reden kan ik niet direct betalen??

Ze moeten eerst mijn order nakijken?

Er is wel een optie voor direct via paypal lijkt mij, maar hoe weten ze dan mijn adres?

Ik snap er werkelijk niets van, ik kan altijd betalen via debetkaart in NL of BE....

[ Voor 13% gewijzigd door zerotol op 08-03-2017 21:53 ]

Now i am become death , the destroyer of worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlace84
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04-2022
V.w.b. geheugen voor de mensen die voor goedkopere niet-QVL kits gaan; check of het 1R (Rank) of 2R-modules betreft. kan het verschil maken tussen wel of geen post voorbij 2133/2400mhz geheugen >2400Mhz kunnen draaien.

[ Voor 37% gewijzigd door Interlace84 op 08-03-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Laatst online: 21-05 20:01
polli_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:38:
[...]
Mijn systeem verbruikt idle maar 38 watt en op dit moment tijdens het browser rond 60 a 70 watt. Mijn vorige systeem verbruikte idle meer dan 70 watt en tijdens het browsen meer dan 120 watt. _/-\o_
Damn dat is weinig voor een desktop... Is dat gemeten vanaf de stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Azbest schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:00:
[...]

Damn dat is weinig voor een desktop... Is dat gemeten vanaf de stekker?
Ja, dat is nog zonder Cool en Quiet. Daarnaast heb ik ATX moederboard en gebruik ik Windows 7.
Onder Windows 10 en met een micro-ATX moet 30 watt en lager mogelijk zijn.

https://nl.hardware.info/...n-voor-zen-stroomverbruik

Hardwareinfo heeft een 1800X systeem met idle verbruik van 31 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Echt absurd weinig, wat heb je er verder nog aan hangen? Welke voeding, SSD, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

polli_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:38:
[...]

Net mijn Zen 1700X(DDR4 maar op 2111mhz) systeem in elkaar gezet. Ik kan alleen in zeggen mijn systeem is supersnel, echt bizar snel. Voordat ik mijn ogen had geknipperd was Firefox opgestart en andere applicaties. Heb op dit moment meer dan 100 tabs open en voel geen enkele vertraging.

Proficiat!
Ga jij het overklokken?

Damn, ik wil niet eens weten wat mijn systeem (i5-750 (45 nm?) en HD 7850 (28 nm?)) gebruikt. Mijn electriciteitsrekening zal volgend jaar een stuk lager liggen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 08-03-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
*schaam* 200 watt idle + 150 watt voor het scherm uit 2007...
polli_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Ja, dat is nog zonder Cool en Quiet. Daarnaast heb ik ATX moederboard en gebruik ik Windows 7.
Onder Windows 10 en met een micro-ATX moet 30 watt en lager mogelijk zijn.

https://nl.hardware.info/...n-voor-zen-stroomverbruik

Hardwareinfo heeft een 1800X systeem met idle verbruik van 31 watt.
windows 7 zodat je minder gedoe hebt door de thread scheduler van de kernel zoals hier eerder gepost is?

Wil je voor de grap eens cinebench r15 single en multi draaien (oh en ook met 8 threads om de SMT speedup te zien)?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maratropa schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:41:
*schaam* 200 watt idle + 150 watt voor het scherm uit 2007...

[...]

windows 7 zodat je minder gedoe hebt door de thread scheduler van de kernel zoals hier eerder gepost is?

Wil je voor de grap eens cinebench r15 single en multi draaien (oh en ook met 8 threads om de SMT speedup te zien)?
Beter nog, draai het 6 keer achter elkaar met dezelfde andere programma's aan. Serieus! Volgens Wendell wordt de uitslag elke keer beter dankzij de branch prediction. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Azbest schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:31:
Echt absurd weinig, wat heb je er verder nog aan hangen? Welke voeding, SSD, etc.
Ik heb de volgende componenten:

AMD Ryzen 7 1700X Boxed
MSI B350 Tomahawk
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 x 2

Samsung 830 series 256GB
Samsung 840 series Pro 256GB
Sandisk Ultra II SSD 960GB

Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD
be quiet! Dark Power Pro 10 550W
be quiet! Silent Wings 2 PWM

Verbuik is 38 watt idle, zonder Cool and Quiet( de 1700X idle 1400 mhz). Tijdens het spelen van GTA5 verbuik mijn systeem rond 200 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
polli_ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:49:
[...]

Ik heb de volgende componenten:

AMD Ryzen 7 1700X Boxed
MSI B350 Tomahawk
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 x 2

Samsung 830 series 256GB
Samsung 840 series Pro 256GB
Sandisk Ultra II SSD 960GB

Gigabyte GV-R938XG1 GAMING-4GD
be quiet! Dark Power Pro 10 550W

Verbuik is 38 watt idle, zonder Cool and Quiet( de 1700X idle 1400 mhz). Tijdens het spelen van GTA5 verbuik mijn systeem rond 200 watt.
WTF dat is gewoon een compleet game systeem. _/-\o_ Ik moest moeite doen om mijn AM1 systeem idle naar 25W te krijgen, geluidskaart, wat USB dingen en een WD Green HDD. Ook netjes dat die be quiet voeding bij zo'n laag verbruik al goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, dan belast je de videokaart ook bij lange na niet volledig tijdens het gamen, want die kan alleen al aan die 200W komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:13:
Hm, dan belast je de videokaart ook bij lange na niet volledig tijdens het gamen, want die kan alleen al aan die 200W komen.
Bij gaming zit je ook niet op het maximale verbruik en daarnaast geeft hij waarschijnlijk een gemiddelde waarde en niet de piekwaarde. Bij de zwaarste games neemt een R9 380X iets van 170W gemiddeld. Iets minder zware game en het kan zo maar rond de 140W zitten en heb je een iets zuinigere R9 380X dan kan je zelfs nog lager komen. CPU wordt natuurlijk ook totaal niet zwaar belast dus het verbruik daarvan zal ook erg laag zijn. 30 of 40W voor een zware game kan vrij normaal zijn voor een Ryzen 7 CPU.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
Met een FX6350 1.4Ghz @ 0.9V + 840 PRO SSD + 2 laptop HDD + 5 fans + 2x hd7770@80w op een leadex platinum 550w zit ik op 78 watt idle. Met games haal ik 280w. En een Dell U2410 scherm @75W :(. De lagere verbruik ziet er goed uit!! Nog een reden om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik vind het idle verbruik wel vreemd eerlijk gezegd. Hardware.info gebruikt een GTX 1050 Ti van MSI met een idle verbruik van 3 Watt, terwijl een willekeurige R9 380X al richting de 12W zit.

https://www.techpowerup.c..._1050_Ti_Gaming_X/25.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HWI doet nooit heel veel moeite voor hun tests, als polli_ wel wat moeite heeft gedaan door een aantal instellingen te veranderen kan het verbruik zo enkele watts omlaag.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:33:
Ik vind het idle verbruik wel vreemd eerlijk gezegd. Hardware.info gebruikt een GTX 1050 Ti van MSI met een idle verbruik van 3 Watt, terwijl een willekeurige R9 380X al richting de 12W zit.

Goed gezien, dat is inderdaad een verdraaid nette prestatie. Zo te zien gemeten aan de voedingslijn van de kaart. Allicht dat de kaart ook stroom van de PCIE bus pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Azbest schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:40:
[...]

Goed gezien, dat is inderdaad een verdraaid nette prestatie. Zo te zien gemeten aan de voedingslijn van de kaart. Allicht dat de kaart ook stroom van de PCIE bus pakt?
Ze meten bij TPU zowel het verbruik door de PEG connectors als het verbruik door het PCI Express slot.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
-The_Mask- schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:41:
[...]

Ze meten bij TPU zowel het verbruik door de PEG connectors als het verbruik door het PCI Express slot.
In dat geval een erg fraai product. Leuke combo met een quad core Ryzen lijkt mij. Doom speelt er zo te zien goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:33:

Een andere GTX 1050 Ti kan overigens wel enkele watts meer verbruiken en een andere R9 380X kan zo maar één of twee watts minder verbruiken. Dan is het verschil tussen beide in eens niet meer zo groot.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
-The_Mask- schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:48:
[...]

Een andere GTX 1050 Ti kan overigens wel enkele watts meer verbruiken en een andere R9 380X kan zo maar één of twee watts minder verbruiken. Dan is het verschil tussen beide in eens niet meer zo groot.
Zeker, geheugen config en type doen ook veel. Stroomvoorziening op de videokaart zelf, etc. Ik vind de 1050 Ti met name interessant omdat hij met moderne spellen goed presteerd, niet duur, en dus ook nog zuinig kan zijn. Toen ik ooit een GTX275 kocht was hij duur, heet en trok lekker aan het stroom ;)

Moet zeggen dat de Ryzen ook mooi samen komt met een leuke game release: Doom. Ik heb geen tijd meer om hele verhalen te spelen, maar een half uurtje knallen verveelt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 09-03-2017 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
16 games getest met Ryzen ,ook met SMT off
To start with a clean slate for this test, I built a brand new test system using the Gigabyte X370 Gaming 5 motherboard and EK XLC Predator 240 all-in-one liquid cooler for good measure. The Gaming 5 was updated with the latest F3 BIOS revision and my Corsair DDR4 memory was running at 1.5GHz for a double data rate of 3000 mega transfers per second.
http://www.techspot.com/r...performance/?sf60976866=1

[ Voor 62% gewijzigd door Bullus op 09-03-2017 01:03 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disturbedmind
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 14:45
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen want na bijna al die benchmarks gezien te hebben weet ik nog niet 100% of ik voor een 1700 ga of een 7700k voor 1080p/144hz gaming ga, vooral omdat het prijsverschil maar 16 euro is..

Ik heb gehoord dat de 1700 ondanks de lagere frames toch smoother aanvoelt? (Schijnt dat intel vaak last heeft van hickups?)

Verder dan gamen doe ik toch niet echt meer op mijn pc behalve natuurlijk browsen. Verder gebruik ik alleen discord op de achtergrond tijdens het gamen.

Mijn huidige systeem is een i5 2500k samen met een r9 290x (Die in te toekomst veranderd in een vega).

Edit

Ik speel voornamelijk (multiplayer) spellen zoals Battlefield 1 en tegenwoordig Ghost recon Wildlands.

[ Voor 8% gewijzigd door disturbedmind op 09-03-2017 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

disturbedmind schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 01:45:
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen want na bijna al die benchmarks gezien te hebben weet ik nog niet 100% of ik voor een 1700 ga of een 7700k voor 1080p/144hz gaming ga, vooral omdat het prijsverschil maar 16 euro is..
Waarmee moeten we je helpen? Het klinkt alsof je de relevante informatie hebt. Wat je beter vindt kan alleen jij bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:35

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@disturbedmind voor een jaar misschien de 7700 maar als je net met jouw 2500 ongeveer 5/6 jaar wil doen zou ik voor de ryzen gaan. Die 10 fps verschil merk je uiteindelijk toch niet. Ryzen zal ook beter compatible zijn met vega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

caanova1984 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 03:24:
Ryzen zal ook beter compatible zijn met vega
Waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
(Die in te toekomst veranderd in een vega).
Upgraden wanneer Vega uitkomt. Het is nog maar een paar maandjes wachten. (zelfs wachten op de E3 (15 Juni) is imho nog beter.)
AMD stond de laatste 2 jaar succesvol op de E3 met nieuwe dingen, dat heeft hun erg goed gedaan, en het lijkt me supersterk dat ze dit jaar niets niews te melden zouden hebben op de E3 zelfs al zou Vega dan al uit zijn.

Dan de recentere Ryzen benchmarks nog even te raadplegen en te besluiten, want dan zijn er voor het Ryzen platform al wat optimalisaties geweest door MS en de gamestudios en ook door AMD zelf natuurlijk.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 17:47
Zojuist de bestelling van mijn Asus Prime X370-Pro bij Azerty geannuleerd en besteld bij Alternate waar hij volgens de website binnen een dag leverbaar is! Met z'n allen naar Alternate dus!!! ;)
Hopelijk komt morgen dus alles binnen en dan kan ik ook mijn bevindingen plaatsen want voorlopig staat mijn 1700X al een week alleen maar mooi te wezen op tafel...

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 22:37

Hoogie2004

Whohooooo

Ik denk dat mijn Asus bios nog een issue heeft met de juiste CPU temperatuur uitlezen. Het maakt niet uit wat ik doe, de idle temp is en blijft 50 graden, onder load wordt het 70-75 graden. Het reseaten van de heatsink (tot 4 keer toe, met 2 verschillende pasta's) levert een paar graden verbetering. Beetje hoog voor een pc die net aanstaat, met waterkoeling die nog koud was....

Ik lees overigens op meerdere plekken dat de temp uitlezen een issue is/was met meerdere borden.

Ook zie ik dat de GPU wel adequaat en goed gekoeld wordt, dus die neem ik dan maar even als graadmeter voor de watertemperatuur. (als het water echt zo heet was, was de GPU niet maar 35 graden)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
This made my day!
Eindelijk een site die overwatch test. AVG FPS was wel iets lager maar min is is zo goed als gelijk aan die van de 6900K en de 7700K terwijl die 7700K veel hogere clocks heeft. En die is sneller dan mijn huidige 4790K @ 4,5GHz.

Ik heb gehoord dat de 1700 ondanks de lagere frames toch smoother aanvoelt? (Schijnt dat intel vaak last heeft van hickups?)

Verder dan gamen doe ik toch niet echt meer op mijn pc behalve natuurlijk browsen. Verder gebruik ik alleen discord op de achtergrond tijdens het gamen.

Mijn huidige systeem is een i5 2500k samen met een r9 290x (Die in te toekomst veranderd in een vega).

Edit

Ik speel voornamelijk (multiplayer) spellen zoals Battlefield 1 en tegenwoordig Ghost recon Wildlands.
Wat andere ook al zeggen als je er 3+ jaar gebruik van gaat maken Ryzen. Wil je er 1-2 jaar mee doen kan je nog wel voor een 7700K gaan.

Dat heb ik ook gehoord dat je minder varriatie zou hebben. Ik hoop het na dit weekend ook zelf ervaren te hebben mijn spullen komen als het goed is vrijdag binnen.

Een R9 290X is opzich een prima GPU zeker voor 1080P (bij 1440P kwam ik net wat te kort met mijn 144Hz en 90hz freesync scerm maar was nog steeds goed te doen)
Ik zit zelf ook met smart op Vega te wachten al trekt mijn R9 295X2 het nu prima.

[ Voor 58% gewijzigd door Astennu op 09-03-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 16:12
Astennu schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:04:
[...]

This made my day!
Eindelijk een site die overwatch test. AVG FPS was wel iets lager maar min is is zo goed als gelijk aan die van de 6900K en de 7700K terwijl die 7700K veel hogere clocks heeft. En die is sneller dan mijn huidige 4790K @ 4,5GHz.

[...]

Wat andere ook al zeggen als je er 3+ jaar gebruik van gaat maken Ryzen. Wil je er 1-2 jaar mee doen kan je nog wel voor een 7700K gaan.

Dat heb ik ook gehoord dat je minder varriatie zou hebben. Ik hoop het na dit weekend ook zelf ervaren te hebben mijn spullen komen als het goed is vrijdag binnen.

Een R9 290X is opzich een prima GPU zeker voor 1080P (bij 1440P kwam ik net wat te kort met mijn 144Hz en 90hz freesync scerm maar was nog steeds goed te doen)
Ik zit zelf ook met smart op Vega te wachten al trekt mijn R9 295X2 het nu prima.
Was ik ook op aan het wachten inclusief CS:GO benchmarks maar die vind ik nog niet veel. Zeker niet op 1440p...

Ben momenteel nog aan het wachten op de beschikbaarheid van de Asus ROG Crosshair VI Hero en als die er is ga ik alles in een keer bestellen. Twijfel enkel nog om een RX480, GTX1070 of GTX1080 erbij te bestellen. Wat zouden jullie doen?

Welke ik ook kies, deze zal als VEGA uit is sowieso verkocht worden. Vraag is welke dan nog het meeste op brengt zonder te veel verlies te hebben gemaakt. Een RX480 gaat het niet redden denk ik om CS;GO en Overwatch op 1440p 144Hz te spelen en met de rebranded RX580 die er aankomt is gaat de prijs van de RX480 misschien te fel zakken achter een paar maand als ik hem wil verkopen. De GTX1070 is nu eigenlijk sowieso een slechte koop omdat je voor een paar tientjes meer al een GTX1080 hebt en dus meer bang for buck... Nu nog maar de vraag als Vega goedkoper lijkt te worden dan de GTX1080 dan gaat deze 2dehands nog minder waard worden... Heb al gedacht om geen VEGA te kopen en enkel de GTX1080, maar op een Freesync scherm is dat een beetje zonde...

Verlies maken doe ik sowieso maar hoe kan ik deze beperken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
futuwes schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:58:
[...]

Was ik ook op aan het wachten inclusief CS:GO benchmarks maar die vind ik nog niet veel. Zeker niet op 1440p...

Ben momenteel nog aan het wachten op de beschikbaarheid van de Asus ROG Crosshair VI Hero en als die er is ga ik alles in een keer bestellen. Twijfel enkel nog om een RX480, GTX1070 of GTX1080 erbij te bestellen. Wat zouden jullie doen?

Welke ik ook kies, deze zal als VEGA uit is sowieso verkocht worden. Vraag is welke dan nog het meeste op brengt zonder te veel verlies te hebben gemaakt. Een RX480 gaat het niet redden denk ik om CS;GO en Overwatch op 1440p 144Hz te spelen en met de rebranded RX580 die er aankomt is gaat de prijs van de RX480 misschien te fel zakken achter een paar maand als ik hem wil verkopen. De GTX1070 is nu eigenlijk sowieso een slechte koop omdat je voor een paar tientjes meer al een GTX1080 hebt en dus meer bang for buck... Nu nog maar de vraag als Vega goedkoper lijkt te worden dan de GTX1080 dan gaat deze 2dehands nog minder waard worden... Heb al gedacht om geen VEGA te kopen en enkel de GTX1080, maar op een Freesync scherm is dat een beetje zonde...

Verlies maken doe ik sowieso maar hoe kan ik deze beperken 8)7
Hoeveel FPS wil je met CS GO? want die tests heb ik wel gezien. Ryzen doet het daar niet zo best tov de 7700K. Maar goed dan hebben we het over 350 vs 500 FPS op 640x480. Voor hardcore gamers is dat misschien een issue voor de meeste mensen totaal niet. Ik denk dat 144Hz Minimum geen enkel issue is.

Als je sowieso voor vega gaat maakt het niet veel uit. Dan kan je misschien het beste een 2e hands R9 290(X) op de kop tikken voor 120-150 euro. Of een 2e hands RX480 8GB voor 200 euro. Dan zeker geen nieuwe kopen.
Overwatch deed het prima met freesync op de 480 en 1440P paar settings wat lager zetten voor hogere framerates. Dynamic refractions op medium scheelt heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mmz, denk dat ik er nu toch wel uit ben en voor Ryzen ga.

Qua BfB nog even aan de 1700 gedacht maar ja ben niet echt overklokker (meer) en heb meestal nooit geluk met de silicon lottery dus ga toch maar voor de 1700X. Zeker ook omdat de chips voltage binned schijnen te zijn en AMD zelf al aangeeft dat binnen (uit mijn hoofd) 1.35-1.45 toch al wel degradatie risico is.

Wel erg jammer dat Ryzen duidelijk minder scoort in GTA V op 1440p :( Moeilijk in te schatten of Rockstar die game nog wil gaan optimaliseren voor Ryzen, las ergens dat ze daar niet zo vlot in zijn.

Ook wel erg balen dat mijn gewenste mobo zeer slecht leverbaar is. :'( Had hem bij Alternate.DE besteld maar even vergeten dat ze daar eerst een aanbieding voor buitenlanders moeten maken, dus dat schiet niet echt op. Misschien nogal krepserig maar heb ook geen zin om nog eens E30 meer te betalen en op E299 uit te komen bij Alternate.NL. :o

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 16:12
Astennu schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:06:
[...]

Hoeveel FPS wil je met CS GO? want die tests heb ik wel gezien. Ryzen doet het daar niet zo best tov de 7700K. Maar goed dan hebben we het over 350 vs 500 FPS op 640x480. Voor hardcore gamers is dat misschien een issue voor de meeste mensen totaal niet. Ik denk dat 144Hz Minimum geen enkel issue is.

Als je sowieso voor vega gaat maakt het niet veel uit. Dan kan je misschien het beste een 2e hands R9 290(X) op de kop tikken voor 120-150 euro. Of een 2e hands RX480 8GB voor 200 euro. Dan zeker geen nieuwe kopen.
Overwatch deed het prima met freesync op de 480 en 1440P paar settings wat lager zetten voor hogere framerates. Dynamic refractions op medium scheelt heel veel.
Toch wel 200-300 fps op 1440p. Zodat ik met FPS drops in smokes enz niet onder 144fps ga.
Ook nieuwe refurbished maps zoals nuke, inferno, ... hebben een grote impact. 15% 30% minder FPS als op ander maps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ futuwes

Ik zou een 2e hands 1070 zoeken bij een goed bekend staande tweaker uit V&A. Zo heb je toch goede prestaties en relatief waarschijnlijk minste verlies straks bij verkoop als je naar Vega gaat.

Met de prijsdalingen vd 1070 en 1080 zouden de 2e hands prijzen stuk scherper moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2017 09:23 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
HWSHHZ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:24:
[...]

Zou het niet beter zijn om een Ryzen ervaringen topic te openen en bestel topic? Dan kan het hier beperkt blijven tot nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
futuwes schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:20:
[...]

Toch wel 200-300 fps op 1440p. Zodat ik met FPS drops in smokes enz niet onder 144fps ga.
Ook nieuwe refurbished maps zoals nuke, inferno, ... hebben een grote impact. 15% 30% minder FPS als op ander maps.
Ik zou me dan focussen op die zware stukken. Ryzen doet het niet goed met max fps maar avg en min (Vooral min fps) doet ryzen het wel heel goed.
Help!!!! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:23:
@ futuwes

Ik zou een 2e hands 1070 zoeken bij een goed bekend staande tweaker uit V&A. Zo heb je toch goede prestaties en relatief waarschijnlijk minste verlies straks bij verkoop als je naar Vega gaat.

Met de prijsdalingen vd 1070 en 1080 zouden de 2e hands prijzen stuk scherper moeten worden.
Minste verlies heb je met een R9 290 of X 1070 kunnen best gaan zakken als de 1080 Ti uit is. Afgelopen 2 weken zijn de 1070 2e hands ook al aan het zakken in prijs de 1080 al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Lambo LP670 SV schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:28:
[...]

Zou het niet beter zijn om een Ryzen ervaringen topic te openen en bestel topic? Dan kan het hier beperkt blijven tot nieuws.
Wordt dit topic niet vrij levenloos als we dat gaan doen? Ervaringen zijn wat mij betreft ook nieuws, net zoals reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als er geen nieuws is dan is het ook niet erg als het topic even stil ligt.

Het is verder ook gebruikelijk om ervaringen topics te openen. Denk dat het de overzichtelijkheid wel ten goede komt.

Maar goed, ik laat het aan de modjes e.d.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 15:28
Forza Horizon 3 mag er ook wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:35

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Marketing praat :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 13:19
Microsoft gaat zich buigen over RyZen:

Afbeeldingslocatie: https://pic.yupoo.com/ztwss/GhxSTlQ9/zXqyN.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:47:
Als er geen nieuws is dan is het ook niet erg als het topic even stil ligt.

Het is verder ook gebruikelijk om ervaringen topics te openen. Denk dat het de overzichtelijkheid wel ten goede komt.

Maar goed, ik laat het aan de modjes e.d.
Bij Alle andere topics van Intel, nVidia en AMD GPU's zijn nieuws en ervaringen afgesplitst. Lijkt mij hier ook wel handig om het overzicht te bewaren. + Eventueel een extra OC topic in het daar boor bedoelde forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
badluckboy schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:49:
Microsoft gaat zich buigen over RyZen:

[afbeelding]
http://wccftech.com/amd-r...windows-10-scheduler-bug/ het lijkt wel een soap. Een OS waar MS krampachtig vanaf probeert te komen doet het beter dan crapware 10. Als ik AMD was dan zou ik er toch een flinke schadeclaim richting MS uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 15:28
regmaster schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:12:
[...]

http://wccftech.com/amd-r...windows-10-scheduler-bug/ het lijkt wel een soap. Een OS waar MS krampachtig vanaf probeert te komen doet het beter dan crapware 10. Als ik AMD was dan zou ik er toch een flinke schadeclaim richting MS uit doen.
Lastig te zeggen, AMD is ook een tijdje uit de markt geweest, en dan komt Ryzen ineens om de hoek krijgen. Het is niet geheel verbazend dat de support dan ook achter loop.t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 09:40

Vincenz0

Coder

Ik vind het wel verbazend. AMD doet al minstens een jaar aan prototyping, en tests met windows 10, alsof ze het zelf niet gemerkt hebben, en alsof Microsoft dit niet al wist.. Ik vind het een erg vaag iets.

Edit:
Sowieso doet Windows al vaak best vaag met thread jumping, ik kan mij goed voorstellen dat het game performance niet ten goede komt als de Main game thread van 1 CCX naar de ander word gegooid, de cache moet dan weggepleurd worden en opnieuw worden opgebouwd.

Je ziet soms in game benchmarks alle cores gelist en welke load ze hebben, vaak zie je dat 1 core op 99% zit, en die dan een seconde later op een heel andere core op 99% staat. dit geeft ook te denken.

[ Voor 53% gewijzigd door Vincenz0 op 09-03-2017 11:53 ]

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
Pinnacle Ridge komt volgens een gerucht begin 2018 al op de markt. Lijkt me niet dat ze in tussentijd een nieuwe stepping gaan uitbrengen van Ryzen als de opvolger nog maar een 'jaartje' weg is.

https://be.hardware.info/...-cpus-heet-pinnacle-ridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
regmaster schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:12:
[...]

Zover ik het zie is het simpel hoor: De AMD drivers zijn niet in orde.
MS ziet de nieuwe cpu als 8 16 fysieke cpu's waarbij elke cpu over "alle" cache beziet waardoor MS deze dus als 8 keer teveel ziet.
Dat is simpelweg een driver die de verkeerde informatie doorgeeft aan de scheduler. (tot 2 keer toe als ik de bug reports lees)

En laatste keer dat ik controleerde is MS niet verantwoordelijk voor de aangeleverde drivers van de hardware fabrikanten (en ja tis natuurlijk wel de zwakte van Windows, maar aan de andere kant ook de sterkte --> flexibiliteit niet MS bepaalt welke hardware al dan niet ondersteunt wordt (gelukkig) maar de hardware fabrikanten zelf door het ter beschikking stellen van de benodigde drivers aan hun klanten. )

Doet me denken van de windows xp naar windows 7 heisa toen printer fabrikanten geen win7 drivers aanleverden en dat het allemaal de schuld van win7 was .. (tuurlijk het drivermodel was gewijzigd maar op die wijze mag je nooit iets veranderen).

Natuurlijk kun je nu wel zeggen dat de generieke cpu drivers mss falen, maar als die zo slecht zijn dan schrijf je toch uw eigen drivers?? nVidia (en AMD) en zelfs intel gpu's maken toch ook geen gebruik van de generieke grafische drivers ? Ze werken wel maar performantie is dan toch naar de zak. Hetgene je nu ook ziet met de nieuwste AMD cpu's.
Alles wijst er nogmaals eens naar een gerushte release, niet meer, niet minder.

Het kan natuurlijk dat de AMD dev's zon hekel en afkeer hebben aan win10 dat ze enkel op win7 hebben getest en concludeerden: everything is well!. Maar of dat dan de schuld van MS is .. :/

PS: Van een "inovatief" bedrijf verwacht ik dus ook drivers op de nieuwste window versie >:) . En niet "dat laten we over aan een 3rd party, good luck with it! Enkel al qua merkbescherming .. nu krijgt amd weer eens de stempel mee "bugged"

[ Voor 7% gewijzigd door lightdestroyer op 09-03-2017 12:21 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-05 09:40

Vincenz0

Coder

AMD moest de release wel rushen,
Skylake-X komt in augustus, met 8/10 en naar sommige geruchten zelfs 12 cores.. met skylake architectuur, dat dus iets van 15% sneller is per clock vergeleken met hun huidige broadwell-E lineup.
Daarnaast met een erg mature 14nm proces, die dus hoge clocks met weinig voltage kan halen.

Prijzen kan intel ook flexibel in zijn, door het mature proces heb je weinig silicon die je weg moet gooien, dus de kans is groot dat AMD dan compleet weggevaagd gaat worden. vandaar de rushed quick release.

Coding 4 Fun!

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.