Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 680.877 views

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

rally

Deyterra Consultancy

Taro schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:21:
Ik heb inmiddels de 24 poorts 250 Watt PoE+ switch voorzien van 4x Noctua 40mm Fan - NF-A4x20 FLX
Ik heb vandaag exact dezelfde mod gedaan (met dezelfde schroeven, in dit geval van de Gamma :) )
Wel heb ik de airflow hetzelfde gehouden (bij jou lijkt de airflow omgekeerd te zijn nu, van links naar rechts).

Maar ik lees dezelfde waardes uit, dus maakt blijkbaar niet zo veel uit.

Waar ik enorm verbaasd over ben is over hoeveel verschil die fans maken. Ik hoor de switch nu alleen als ik mijn oor er tegenaan leg. Dat was eerst wel anders.
Als we gaan verhuizen wil ik ook weer de USG 4P aanschaffen, en die was ook zo luid. Dus daar ga ik exact dezelfde mod op toepassen.

Bedankt voor de foto's en de inspiratie!

http://www.deyterra.com

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01 22:46

thalantis

12200 Wp

Heb mijn 24 poort Switch ook van 4 Noctua fans voorzien, maar ik heb de pluggen gebruikt die bij de noctua fans zaten, wat een verschil in geluid niet normaal.
Was wel verrast dat er maar 2 fans inzaten.

Heb ook mijn USG Pro voorzien van 2 van die Noctua fans (NF-A4x20 FLX)

Jsunnyreports

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
rally schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:35:
[...]

Ik heb vandaag exact dezelfde mod gedaan (met dezelfde schroeven, in dit geval van de Gamma :) )
Wel heb ik de airflow hetzelfde gehouden (bij jou lijkt de airflow omgekeerd te zijn nu, van links naar rechts).
Graag gedaan :)

Ik heb de airflow inderdaad omgedraaid, bewust. Bij mij staat de switch op zijn kant op een stuk hout (incl. uitsparingen voor de fans) in de meterkast. Met de originele fans werd de lucht daardoor naar beneden geblazen. Ik heb dit omgedraaid omdat warme lucht natuurlijk opstijgt en dus wilde ik de airflow daarin niet tegen, maar juist mee laten helpen. Maar anders had ik het inderdaad ook hetzelfde gelaten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 19:22
Heb even afgewacht, maar vandaag redelijk probleemloos de unifi controller versie bijgewerkt van 5.8.28 naar 5.8.30. De controller draait in Docker op mijn Synology NAS; was mijn eerste update, dus moest even uitproberen hoe dat gaat. Deze omschrijving was erg goed en mocht er iets mis gaan dan staat eronder een handige omschrijving voor mogelijkheden via een terminal sessie.

Netwerk draait zonder problemen door, hierin heb ik:
Controller: 5.8.30
USG 3P: 4.4.28.5118795
Switch 8 PoE-60W: 3.9.42.9152
NanoHD: 3.9.42.9152

Heb geen problemen gehad dat er opnieuw ge-adopt moest worden.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:33

zeroday

Dream within a dream

RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:52:
[...]

Ik meen soortgelijke issues gezien te hebben op het community forum, dat de snelheid op 4.4.28 inzakt.

Wat ik in ieder geval zou proberen is een force provision (Device properties => Config => Manage device => Force provision) gevolgd door een reboot.

Mocht dat niet werken zou ik simpelweg de firmware downgraden naar de voorlaatste stable.
Link vind je hier terug: https://community.ubnt.co...ow-available/ba-p/2347927
En deze kun je via 'Custom firmware' (ook onder Manage device) installeren, uiteraard wel even opletten dat je die voor het juiste model pakt.
for what is worth:
ik zit op 4.4.28 en heb geen problemen met Usenet .. ik haal 'gewoon 21 tot 23MB/s'

Echter ..
ik ben afgelopen maand na dik 7 jaar gewitched van usenet provider, want de retentie bleek nu voor oude meuk om te huilen.
Dus ik ga over en hoppa .. mooi.. en ik zat toen al op de laatste firmware, .28 is eralweer een paar weken.

Nu komt het: ik heb twee weken geleden mijn sabnzbdplus bijgewerkt naar de laatste versie: onder Linux begon sab ineens resources te vreten bij de vleet waardoor usenet in kakte.. in het begin toppie, maar ineens boem .. weg snelheid.

Ik heb daarom besloten om geforceerd terug te gaan naar een oudere versie 2.3.4 [2a113f7] en ik heb geen problemen meer.

Dus voordat je de firmware van de USG de schuld geeft, het KAN ook een andere factor zijn.

[Voor 4% gewijzigd door zeroday op 17-09-2018 21:50]

There are no secrets, only information you do not yet have

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar probeer het toch.
Ik ben al de hele avond aan het prutsen om een Ubiquiti UniFi Controller te installeren.
Ben begonnen met ubuntu server, debian server (VM's op m'n server) toen maar een raspberry pi gepakt maar bij elke installatie kan ik de webinterface maar niet bereiken. (https op poort 8443).
Heb deze en deze howto's gevolgd maar zonder resultaat.

MacBook Pro 14" M1  iPhone 13 Pro Max  Apple Watch Series 6

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:38

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

ComTech schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:26:
Ik ben al de hele avond aan het prutsen om een Ubiquiti UniFi Controller te installeren.
Ben begonnen met ubuntu server, debian server (VM's op m'n server) toen maar een raspberry pi gepakt maar bij elke installatie kan ik de webinterface maar niet bereiken. (https op poort 8443).
Ik heb de 2de instructie gevolgd, via putty alles gecopy en gepaste. Was ik een klein uurtje klaar.
Draai debian onder Vmware ESXi 6.5.

Whatever.

Draait de controller nog? Als je top doet, vind je de controller dan terug?

Staan er errors in de logs? Bv server.log (specifieke locatie weet ik niet, mogelijk in /var/logs/unifi of zo)

Als je vanuit de server een telnet verbinding naar localhost doet, werkt het dan wel? telnet localhost 8443 dus

Is de server en/of RPi bereikbaar? (SSH, ping, ...) Om uit te sluiten dat je een verkeerd IP adres gebruikt (verkeerde subnet, dubbel, ...)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:54

servies

Veni Vidi Servici

Ik kan me herinneren dat ik destijds het volgende stukje heb moeten uitvoeren met betrekking tot de firewall... Dus niet alleen poort 8443. Let op dit is CentOS 7
code:
1
2
3
4
5
firewall-cmd --zone=public --add-port=8443/tcp --permanent
firewall-cmd --zone=public --add-port=10001/udp --permanent
firewall-cmd --zone=public --add-port=8080/tcp --permanent
firewall-cmd --zone=public --add-port=3478/udp --permanent
firewall-cmd --reload

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:19:
[...]

Latency kan uiteraard komen door storingsfactoren. Doordat wifi een shared medium is moeten je mesh points onderling dus ook wachten totdat de frequentie "vrij" is. Elke keer als een mesh point dus iets wil sturen moet hij "wachten", of sturen met kans op storing en daarna dus nog eens sturen. Dit zorgt dus zowel voor hoge latencies die je ervaart, als dat de snelheid elke keer halveert zoals @Ethirty al aangaf.
Ik weet alleen niet of de AmpliFis onderling op 5GHz, 2,4GHz, of beide werken. Want ik neem aan dat de storing/andere netwerken alleen/voornamelijk 2,4GHz is? Maar als je dikke muren hebt etc werkt 5GHz wellicht zelfs binnenshuis al niet goed waardoor 2,4GHz de enige optie is voor het wireless backbone.
Nee, het netwerk is voornamelijk 5GHz* en de MP's comunmiceren ook over deze band (kun je aangeven).

Je kunt de 2.4GHz band niet uitschakelen, tenminste mij is het nog niet gelukt.
There is a app Topic for that : [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:00
Zo simpel vind ik die methode niet. Ik heb zelf Hass.io op een rpi 3 draaien en kwam erachter dat dus ook een Unifi en Pihole addon voor dit platform is. Pihole werkt erg goed. Unifi volgens mij ook, al heb ik de unifi controller tot op heden enkel gebruikt om alvast kennis te maken met dit platform.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://community.ubnt.co...pts-Works-on/td-p/2375150 al tegengekomen? :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uiteindelijk bleek het helemaal niet zo moeilijk te zijn om al het verkeer over de OpenVPN-tunnel van de ERX te sturen, ik mistte twee onderdeeltjes in m'n zone. Van ovpn naar WAN en van WAN naar ovpn :)
code:
1
2
set zone-policy zone wan from ovpn firewall name allow-all
set zone-policy zone ovpn from wan firewall name allow-est-drop-inv

Zie ook:
https://www.reddit.com/r/...over_openvpn_not/e66te3n/

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2018 16:14]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:10
Freakster86 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:39:
[...]

Zo simpel vind ik die methode niet. Ik heb zelf Hass.io op een rpi 3 draaien en kwam erachter dat dus ook een Unifi en Pihole addon voor dit platform is. Pihole werkt erg goed. Unifi volgens mij ook, al heb ik de unifi controller tot op heden enkel gebruikt om alvast kennis te maken met dit platform.
Ipv de pi hole kun je ook dit op de USG zelf gebruiken: https://community.ubnt.co...-of-etc-hosts/m-p/2143511

Dit werkt best goed (enige wat je niet hebt is de coole grafiekjes van Pi hole dan) en blijft ook werken na provisions en updates.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

tcviper schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:54:
Ipv de pi hole kun je ook dit op de USG zelf gebruiken: https://community.ubnt.co...-of-etc-hosts/m-p/2143511

Dit werkt best goed (enige wat je niet hebt is de coole grafiekjes van Pi hole dan) en blijft ook werken na provisions en updates.
Pi-Hole v4.0 is wel meer dan alleen wat grafiekjes... zie https://pi-hole.net/2018/...es-regex-docker-and-more/ en https://pi-hole.net/2018/...-your-network-part-seven/ ;)

En de USG is al zo betrouwbaar **kuch kuch** dus ik stel voor om Pi-Hole lekker apart te draaien naast de USG :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• tcviper
nero355 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:35:
[...]

Pi-Hole v4.0 is wel meer dan alleen wat grafiekjes... zie https://pi-hole.net/2018/...es-regex-docker-and-more/ en https://pi-hole.net/2018/...-your-network-part-seven/ ;)

En de USG is al zo betrouwbaar **kuch kuch** dus ik stel voor om Pi-Hole lekker apart te draaien naast de USG :)
4.0 nog niet gezien, ziet wel leuk uit, waar draai je die op? :)

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:03:
[...]

Die zou je zelfs op een pi zero (w) kunnen draaien. Compleet setje is al te koop voor €36, inclusief benodigde accessoires als sd-kaart, adapters en behuizing :)
Zelf een aantal weken terug aangeschaft en werkt als een tierelier!

• tcviper
mchl8 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:08:
[...]

Die zou je zelfs op een pi zero (w) kunnen draaien. Compleet setje is al te koop voor €36, inclusief benodigde accessoires als sd-kaart, adapters en behuizing :)
Zelf een aantal weken terug aangeschaft en werkt als een tierelier!
Zal es voor een PI 3+ gaan kijken :)

• Yoshimi
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:14:
[...]

Zal es voor een PI 3+ gaan kijken :)
Prima keuze! Dat geeft je straks eventueel nog wat meer mogelijkheden, mocht je nog meer met de pi willen doen (domotica bijv.) :)

• tcviper
mchl8 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:18:
[...]

Prima keuze! Dat geeft je straks eventueel nog wat meer mogelijkheden, mocht je nog meer met de pi willen doen (domotica bijv.) :)
Ja, kan HA misschien ook mooi bij straks :P 2 vliegen in 1 klap.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:05
Hier hass.io met Unifi Controller en Pi-Hole; gevoed met PoE van een Unifi Switch. Werkte niet meteen goed, maar nu geen klachten.
Weet niet of hass.io echt iets voor mij is, maar de add-ons installeren was wel een eitje.

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:50
Hi, laat ik mij ook eens melden in dit topic.

Ik heb bij m'n ouders ook een ubiquiti setup draaien:

Nu maak ik gebruik van de VPN functionaliteit van de USG 3P. Echter gaat dit nogal eens verkeerd.
Wanneer ik vanuit Windows verbinding wil maken met de USG, dan krijg ik wel verbinding met de USG, maar krijg ik geen toegang tot het lokale netwerk bij m'n ouders. Een paar tellen later herstart de USG, zonder verdere meldingen (behalve dus USG router has restarted).

Ik heb een apart "PPTP-VPN" netwerk voor remote user VPN (l2tp). En dit werkt dus ook gewoon, maar de stabiliteit is ver te zoeken...

Heeft iemand hier ervaring mee? Het enige dat ik kon vinden op het internet was dat sommigen ook een USG hadden die constant bleef herstarten, maar dit komt niet overeen met mijn probleem. (enkel op VPN connect).

Kleine toevoeging, dit probleem speelt al een paar firmware versies. CPU gebruik komt niet boven de 40% en geheugen zit constant rond de 25%

[Voor 6% gewijzigd door yniezink op 19-09-2018 09:23]

tcviper schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:03:
Raspberry Pi met RaspBian zonder GUI toestanden gewoon :)

Ik heb nog deze : pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB
Dit is de nieuwste, maar IMHO is het stroomverbruik t.o.v. de performance boost veel te hoog : pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B+

Draait uiteraard ook de Unifi Controller op en heeft i.t.t. de meeste CloudKeys in dit topic een paar stroomonderbrekingen overleefd 8) :+

• tcviper
nero355 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:07:
[...]

Raspberry Pi met RaspBian zonder GUI toestanden gewoon :)

Ik heb nog deze : pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB
Dit is de nieuwste, maar IMHO is het stroomverbruik t.o.v. de performance boost veel te hoog : pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B+

Draait uiteraard ook de Unifi Controller op en heeft i.t.t. de meeste CloudKeys in dit topic een paar stroomonderbrekingen overleefd 8) :+
Ja (en voor we tever off-topic dalijk gaan is dit ff mijn laatste post hierover :P), ik heb de PI 3 model B+ besteld met die POE HAT, dan kan die mooi aan de POE+ switch en als Unifi controller + Pi Hole en eventueel HA straks gaan dienen :) dat was het idee.

Heb nu de Unifi controller nog in docker op mijn Synology NAS lopen, maar dat is gewoon niet ideaal ivm snelle beta/alpha updates van Unifi.

[Voor 6% gewijzigd door tcviper op 19-09-2018 10:12]

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
Ik heb nu deze controller draaien op een RPi 3: https://unifipi.com

Is een image met Webmin en de Unifi controller. Werkt eigenlijk out-of-the-box goed sinds het begin. Ook alle updates gaan prima via Webmin.

Weet niet of dit al eerder genoemd is O-)

[Voor 10% gewijzigd door Diecke op 19-09-2018 10:58]

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-03 10:28
Toch maar eens besloten het netwerk thuis te gaan upgraden.
Vandaag komen er een AP AC LR (begaande grond), AP AC Lite (Bovenverdieping), AP AC mesh (buiten aan de garage) en een cloudkey binnen. Mag ik nu ook bij de club? :+ :9

Er is alleen nog enige twijfel over de plaatsing van de AP AC LR, in de meterkast (midden van het huis) of onder het bureau van de studeerkamer (aan de linker kant van het huis). De locatie van de meterkast is beter maarja, een meterkast.... De deuren (studeerkamer > keuken > woonkamer) staan altijd open.Vanavond maar eens kijken wat de beste resultaten geeft. :)

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Marijnsp schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:22:
Vandaag komen er een AP AC LR (begaande grond), AP AC Lite (Bovenverdieping), AP AC mesh (buiten aan de garage) en een cloudkey binnen. Mag ik nu ook bij de club? :+ :9

Er is alleen nog enige twijfel over de plaatsing van de AP AC LR, in de meterkast (midden van het huis) of onder het bureau van de studeerkamer (aan de linker kant van het huis). De locatie van de meterkast is beter maarja, een meterkast.... De deuren (studeerkamer > keuken > woonkamer) staan altijd open.Vanavond maar eens kijken wat de beste resultaten geeft. :)
Netjes! Ben benieuwd of het je ook begint te jeuken qua modem/router/switch :P

• tcviper
Tjongejonge wat een bugs zeg, probeer net mijn site te exporten van controller A (NAS) naar B (RPI3+), import werkt maar kan niet inloggen hij pakt gewoon geen enkel wachtwoord.

* Uiteindelijk opgelost door handmatig eerst admin setup te doen en daarna site import op de RPI3.

[Voor 22% gewijzigd door tcviper op 19-09-2018 12:50]

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:27:
Tjongejonge wat een bugs zeg, probeer net mijn site te exporten van controller A (NAS) naar B (RPI3+), import werkt maar kan niet inloggen hij pakt gewoon geen enkel wachtwoord.

* Uiteindelijk opgelost door handmatig eerst admin setup te doen en daarna site import op de RPI3.
Ik had een paar maanden terug precies hetzelfde probleem. Controller van m'n PC naar Pi 3 en ik kon maar niet inloggen, ook opgelost door eerst de set-up op de Pi opnieuw te doen en helemaal doorlopen en dan pas importeren. Lekker handig weer. 8)7 Moet zeggen dat hij sindsdien gewoon lekker stabiel draait, met af en toe een handmatige update (maar heb momenteel alleen de AP-AC Lite).

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:45
Marijnsp schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:22:

Welkom bij de club ;)

Maar wat betreft de AP op de begane grond. Ik had dezelfde situatie, meterkast is central, werkkamer niet. Maar in de meterkast kan storend werken. Ik heb op het plafond een kabelkoker (waar net een UTP kabel in past) gelegd naar de meterkast, van ongeveer een meter. Valt niet echt op, en het AP hangt nu in het midden van de hal, iets van de meterkast af. En nu heb ik ook 's nachts een beetje (blauwe) verlichting in de hal.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik heb de laatste tutorial gebruikt van de twee.

Ik wilde mijn controller van ubuntu migreren naar debian (vind debian veel stabieler imho).
Ik liep tegen het probleem aan dat deze tutoral eigenlijk helemaal niet voor debian is geschreven maar voor ubuntu.

Wat ik gedaan heb is (als root):
code:
1
2
3
4
5
6
apt update
apt-get install dirmngr (<-- anders krijg je foutmeldingen en kan je geen key's importeren)
echo 'deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' |  tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list
apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv 0C49F3730359A14518585931BC711F9BA15703C6
apt update
apt install unifi

Daarna de laatste auto backup erop gezet, oude vm/controller uitgezet, nieuwe het goede ip-adres gegeven en klaar.

Nu weet ik gelijk dat de backup perfect werkt :)

Koop hier mijn P1 reader :)

Diecke schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:38:
Ik heb nu deze controller draaien op een RPi 3: https://unifipi.com

Is een image met Webmin en de Unifi controller. Werkt eigenlijk out-of-the-box goed sinds het begin. Ook alle updates gaan prima via Webmin.

Weet niet of dit al eerder genoemd is O-)
Grappig projectje!

Mijn Unifi Controller is te bereiken onder https://unipi.thuis.lan:8443/ = Scheelt weinig qua naam! :D

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:59
*knip*. Voor aankoopadvies dient een los topic aangemaakt te worden.

[Voor 83% gewijzigd door rens-br op 19-09-2018 14:08]

PSN: McMillan0984

• HKLM_
  • Laatst online: 22:24
@RobertMe Op mijn controller 5.9.26 zie ik op het dashboard Association Failures staan. Hierbij geeft die bij DHCP Timeout/Failure & Association Timeout een aantal Counts heb jij een idee waar ik dat terug kan vinden? Ik merk er namelijk niets van in het gebruik.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

HKLM_ schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:28:
@RobertMe Op mijn controller 5.9.26 zie ik op het dashboard Association Failures staan. Hierbij geeft die bij DHCP Timeout/Failure & Association Timeout een aantal Counts heb jij een idee waar ik dat terug kan vinden? Ik merk er namelijk niets van in het gebruik.

[Afbeelding: unifi]
Nope, geen idee. Eerlijk gezegd heb ik me ook nog niet zo verdiept in het nieuwe dashboard. Bij mijzelf zijn de errors ook lager. In totaal 4 waarvan 3x DHCP timeout/failure en 1x WPA authentication/failure. Als ik een gok moet doen zal dat denk ik ermee te maken hebben dat je je op de rand van het bereik bevind en de verbinding net kan worden opgezet, maar te slecht is om goed over te communiceren en dat die daardoor een error geeft. Maar dat is dus puur een gok.

• [m]engineer
Gisteren avond de Cloudkey, AP AC LR en AP AC Lite geinstalleerd.

Het bereik / de snelheden vielen me nog wel een beetje tegen ten opzichte van mijn Ziggo modem.

Heb de LR tijdelijk op de zelfde plek hangen als dit modem. De Lite heb ik tijdelijk via wireless uplink boven gelegd. (moet nog een kabeltje trekken) Via de AP met wireless uplink was mijn upload 20 Mbit en donload 13Mbit 8)7

In de woonkamer haalde ik met de LR wel gewoon mijn 200Mbit. (abbo is 200/20)

Van tevoren een wifi scan gedaan en hierop de kanalen gebaseerd. (Weinig storing hier in het buitengebied.) Ook de power op high gezet.

Iemand nog tips om de range om hoog te krijgen? Of algemene tips betreffende instellingen? :)

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:07
Er is een nieuwe firmware voor de USG die de onstabiliteit oplost irt de speedtest.

https://community.ubnt.co...ow-available/ba-p/2499971

• HKLM_
hermanh schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:08:
Er is een nieuwe firmware voor de USG die de onstabiliteit oplost irt de speedtest.

https://community.ubnt.co...ow-available/ba-p/2499971
Deze draait nog wel in beta ik heb mijn4.4.28 net zonder issues geupgrade baar 4.4.29 eens kijken of dat goed blijft gaan de komende dagen.

[USG] Firmware v4.4.29 now available

- Fix crash in speed test encountered when a speed test server refused or abandoned a connection. The same underlying problem exhibited itself in multiple completely different ways. For some, USG went to disconnected in the controller. In other cases, USG was re-adopting repeatedly, or showed up an inform error.

- Restore logging of specific error conditions from controller. Recent USG, UAP and USW firmware versions would log "decrypt error" for all error responses from controller.

- Fix image/css path issue introduced in 4.4.28 in USG's local web UI.

- Upgrade Suricata to 4.0.5. Don't mind the "4.0.0-dev" version string you might see in the logs, it's 4.0.5 and future versions will show the actual version in place of that instead.

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:07
HKLM_ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:15:
[...]

Deze draait nog wel in beta ik heb mijn4.4.28 net zonder issues geupgrade baar 4.4.29 eens kijken of dat goed blijft gaan de komende dagen.
Hou me niet zo heel erg bezig met alle versie stromen van ubnt. Maar deze firmware is beschikbaar voor controllers van versies : 5.8.30 of 5.9.26.
Dan lijkt me de firmware zelf uit beta.. (maar kan het verkeerd hebben en kan het ook niet testen, heb geen USG)

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 00:40
Marijnsp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:36:

Het bereik / de snelheden vielen me nog wel een beetje tegen ten opzichte van mijn Ziggo modem.

Heb de LR tijdelijk op de zelfde plek hangen als dit modem. De Lite heb ik tijdelijk via wireless uplink boven gelegd. (moet nog een kabeltje trekken) Via de AP met wireless uplink was mijn upload 20 Mbit en donload 13Mbit 8)7

Van tevoren een wifi scan gedaan en hierop de kanalen gebaseerd. (Weinig storing hier in het buitengebied.) Ook de power op high gezet.

Iemand nog tips om de range om hoog te krijgen? Of algemene tips betreffende instellingen? :)
Heb je de bandwith op 80Mhz gezet?

Me Tarzan, U nix!

• HKLM_

Wat viel je dan tegen? de snelheid van de lite? Deze heb je met wireless uplink verbonden en boven neer gelegd. Het is nu niets anders dan een wifi repeater welke zijn signaal haalt bij de LR. Wifi is nogal woning afhankelijk veel beton is nu eenmaal een stoorzender. Zorg eerste eens voor die kabel en kijk dan naar je snelheden + bereik :P

[Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 20-09-2018 14:21]

• [m]engineer
doc schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:08:
[...]

Heb je de bandwith op 80Mhz gezet?
bandwith staat gewoon op 20 voor 2.4Ghz en 40 voor 5Ghz
HKLM_ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:21:
[...]

Wat viel je dan tegen? de snelheid van de lite? Deze heb je met wireless uplink verbonden en boven neer gelegd. Het is nu niets anders dan een wifi repeater welke zijn signaal haalt bij de LR. Wifi is nogal woning afhankelijk veel beton is nu eenmaal een stoorzender. Zorg eerste eens voor die kabel en kijk dan naar je snelheden + bereik :P
Het bereik en de snelheid van de LR, en het bereik en de snelheid van de Lite (15Mbit). Begrijpelijk dat hij in wireless uplink niet snel is. Maar 15 Mbit vond ik toch wel heel traag. Als ik mijn telefoon met een wifi analyzer op 5Ghz bij de Lite hield gaf hij een goed signaal weer. (de lite en LR communiceren op 5GHz)

Daarbij zou wel of geen Wirelessuplink niet gigantisch veel effect op het bereik moeten hebben. Of vergis ik me daar in?
Marijnsp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:47:
[...]

bandwith staat gewoon op 20 voor 2.4Ghz en 40 voor 5Ghz
[...]

Het bereik en de snelheid van de LR, en het bereik en de snelheid van de Lite (15Mbit). Begrijpelijk dat hij in wireless uplink niet snel is. Maar 15 Mbit vond ik toch wel heel traag. Als ik mijn telefoon met een wifi analyzer op 5Ghz bij de Lite hield gaf hij een goed signaal weer. (de lite en LR communiceren op 5GHz)

Daarbij zou wel of geen Wirelessuplink niet gigantisch veel effect op het bereik moeten hebben. Of vergis ik me daar in?
Hoe bedoel je of wireless uplink invloed heeft op het bereik? In principe heeft het daar geen invloed op idd omdat het hetzelfde signaal is als dat naar een gewone client gestuurd zou worden.

En dat goede signaal op 5GHz op de zolder, was dat naar de LR? Want dat je zo'n signaal kwaliteit haalt door een of meerdere betonnen vloeren (& muren?) lijkt mij vrij sterk. Ter vergelijking, het AP waarmee mijn tablet nu verbonden is hangt op zolder, en de vloer van de eerste verdieping naar de zolder is maar hout (balken met platen erboven en plafond eronder) en volgens Windows (quick & dirty check) heb ik maar 2 van de 3 balkjes, en dat is dus maar door wat hout heen.

M.b.t kanaalbreedte. Op 2,4GHz moet je deze inderdaad op HT20 laten staan. Bredere kanalen zorgen namelijk voor meer storing en op 2,4GHz heb je al zoveel last van storing. Op 5GHz kun je deze wel hoger zetten (VHT40 of VHT80 zelfs). Waarbij theoretisch de snelheid elke keer verdubbeld.

M.b.t. de 4.4.29 firmware. Deze heb ik ook sinds vanmorgen draaien, zonder problemen. Deze draait wel nog steeds zonder IPS, wat ik dan in eerste instantie aan had gezet op de 4.4.28 firmware, maar na de (vele) lastlopers ook weer uit gezet. En for what it's worth. Ja, dat is een beta/dev release. Maar het zou mij niks verbazen als deze vrij snel naar stable gaat juist omdat het de (belangrijke) fix voor het speedtest issue bevat. Nu is de niet goed werkende speedtest natuurlijk niet zo'n issue. Maar blijkbaar haalt het een belangrijk systeem plat waardoor de communicatie met de controller ook spaak loopt. Zo las ik vanmorgen nog op het forum een reactie van Ubnt-cmd (main USG dev) dat de 10 gevallen die door support waren geëscaleerd allemaal, m.b.t. adoption loops, allemaal het speedtest issue als onderliggende reden hadden.

• [m]engineer
RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:58:
[...]

1) Hoe bedoel je of wireless uplink invloed heeft op het bereik? In principe heeft het daar geen invloed op idd omdat het hetzelfde signaal is als dat naar een gewone client gestuurd zou worden.

2) En dat goede signaal op 5GHz op de zolder, was dat naar de LR?

1) precies wat je schrijft, dat w.uplink geen effect heeft op het bereik. Maar mocht ik niet heel mijn bovenverdieping kunnen voorzien met behulp van de lite zal er een tweede lite bij moeten komen :9

2) Goed is relatief, meer dan -65dBm. Dat is op de logeerkamer. Er zit 1 betonnen vloer tussen. De APs zitten precies boven elkaar. Ik was het signaal van de LR naar boven aan het meten op de locatie waar de lite zich bevindt.
Maar ik ga vanavond een kabeltje trekken dus dan is dat geen probleem meer. :)

[Voor 5% gewijzigd door [m]engineer op 20-09-2018 15:08]

• QErikNL
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een vraag over de werking van VLans. Ik wil voor een café een gastennetwerk opzetten en een staff netwerk. De volgende situatie:

FritzBox 7490 router verbonden met de AC-Lite. Die heeft een Guest Network en een Staff Network.

Waarbij de apparatuur van de staff niet te zien moet zijn voor het gastennetwerk. Hiervoor heb je volgens mij een VLan nodig zodat je alle apparatuur onder een ander IP adres schuilt. Is dit mogelijk, en zo ja, is er een guide die mij kan helpen?
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:38:
Ik heb een vraag over de werking van VLans. Ik wil voor een café een gastennetwerk opzetten en een staff netwerk. De volgende situatie:

FritzBox 7490 router verbonden met de AC-Lite. Die heeft een Guest Network en een Staff Network.

Waarbij de apparatuur van de staff niet te zien moet zijn voor het gastennetwerk. Hiervoor heb je volgens mij een VLan nodig zodat je alle apparatuur onder een ander IP adres schuilt. Is dit mogelijk, en zo ja, is er een guide die mij kan helpen?
Het VLAN zou dan "beheerd" moeten worden door die Fritzbox dus zou je ook voor de Fritzbox moeten uitzoeken dan (en kunnen we je in dit topic dus waarschijnlijk niet mee helpen, of ik niet in ieder geval). Vervolgens kun je in de UniFi controller bij het Wireless Network dat VLAN ID opgeven (ik onder het kopje "advanced options"). Echter heb je VLANs v.z.i.w. helemaal niet nodig hiervoor. Als je bij het WLAN namelijk "Apply guest policies" aanzet wordt er automatisch een firewall geactiveerd op de UAP zelf die alle lokale netwerk verkeer vanaf verbonden apparaten (met dat WLAN) blokkeert.

• QErikNL
@RobertMe
Dank voor snelle reply. Dus ook zonder VLAN is de apparatuur op de verschillende SSID's niet te zien voor de gasten?
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:47:
@RobertMe
Dank voor snelle reply. Dus ook zonder VLAN is de apparatuur op de verschillende SSID's niet te zien voor de gasten?
V.z.i.w. wel ja, zolang je de guest policies maar aan zet. De IP adressen worden dan wel (uiteraard) uitgedeeld door de Fritzbox, maar de UAP zelf zorgt dan dat er geen verkeer naar de andere apparaten mogelijk is.

• QErikNL
Wacht, het grootste probleem is namelijk dat er telkens te weinig IP adressen zijn, ik dacht dat een AP juist die uitdeelt en er genoeg adressen beschikbaar zijn, enkele honderden, en dat je ook de lease time kan beheren. Heb ik dat fout?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je AP deelt geen IP-adressen uit; dat doet je DHCP server...in jouw geval doet de Fritzbox dat dus.

• HKLM_
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:59:
Wacht, het grootste probleem is namelijk dat er telkens te weinig IP adressen zijn, ik dacht dat een AP juist die uitdeelt en er genoeg adressen beschikbaar zijn, enkele honderden, en dat je ook de lease time kan beheren. Heb ik dat fout?
De ip adressen komen van de dhcp server deze zal draaien op de fritzbox. De AP doet alleen wifi. Als je teweinig adressen hebt dan kan je ook je subnet vergroten op de fritzbox.

QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:59:
Wat @HKLM_ zegt. IP adressen worden uitgegeven door de DHCP server, die naar alle waarschijnlijkheid draait op je Fritzbox. Daar moet je dus of het subnet vergroten of evt. als dat nog kan een groter bereik aan adressen uitdelen. Het kan best dat je wel een /24 subnet gebruikt maar de DHCP server alleen 100 tot 200 uitdeelt (dus voor en achter kun je er bv nog 50 toevoegen, en dan heb je nog wat ruimte om apparaten met een statisch IP adres buiten de scope van de DHCP server te plaatsen). En ook de lease time kun je dan in de Fritzbox aanpassen.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:08
Sinds een half uur een UniFi AP-AC-Lite in huis, en set-up ging redelijk. Beneden heb ik een router (Sitecom AC1900) met wifi, en de AP 2 verdiepingen erboven. De AP vroeg om een SSID, dus m'n 2.4GHz SSID+password opgegeven. Nu heb ik voor 5Ghz een ander SSID, maar de AP lijkt de gegeven SSID voor 2.4+5 in te stellen, op zich prima.
Echter heb ik nu in de controller bij 'Insights' een melding dat de 2.4Ghz van m'n router rogue is. Welke stappen kan ik het beste uitvoeren voor een goed netwerk?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Slaut schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:20:
Sinds een half uur een UniFi AP-AC-Lite in huis, en set-up ging redelijk. Beneden heb ik een router (Sitecom AC1900) met wifi, en de AP 2 verdiepingen erboven. De AP vroeg om een SSID, dus m'n 2.4GHz SSID+password opgegeven. Nu heb ik voor 5Ghz een ander SSID, maar de AP lijkt de gegeven SSID voor 2.4+5 in te stellen, op zich prima.
Echter heb ik nu in de controller bij 'Insights' een melding dat de 2.4Ghz van m'n router rogue is. Welke stappen kan ik het beste uitvoeren voor een goed netwerk?
Door die Sitecom WiFi uit te schakelen en een tweede AC-Lite te installeren?

De Unifi software ziet hetzelfde netwerk, maar welke niet door hem gemanaged wordt, dus rogue.

• HKLM_
Je kan op je ap in de controller aangeven of een ssid op 2,4 of 5 GHz moet uitzenden. Standaard zet die ze inderdaad op beide maar je kan dit aanpassen.

Die rogue ap ga je alleen kunnen oplossen als je de WiFi van je AC1900 uitzet dit zou ik doen om de beste WiFi te krijgen. Wat je nu hebt is twee soorten devices van verschillende merken die niet onderling met elkaar praten. Dit kan werken (en doet het vaak ook) maar wil je helemaal goed zitten koop je er een unifi ap bij voor beneden en laat je die al het werk doen (roaming etc)

• QErikNL
RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:49:
[...]

Wat @HKLM_ zegt. IP adressen worden uitgegeven door de DHCP server, die naar alle waarschijnlijkheid draait op je Fritzbox. Daar moet je dus of het subnet vergroten of evt. als dat nog kan een groter bereik aan adressen uitdelen. Het kan best dat je wel een /24 subnet gebruikt maar de DHCP server alleen 100 tot 200 uitdeelt (dus voor en achter kun je er bv nog 50 toevoegen, en dan heb je nog wat ruimte om apparaten met een statisch IP adres buiten de scope van de DHCP server te plaatsen). En ook de lease time kun je dan in de Fritzbox aanpassen.
Oke, ik moet dit duidelijk nog iets beter uitdenken. Denk je dat er een subnet kan worden ingesteld die meer dan 1000 adressen kan toewijzen? Het grootste probleem is dat de adressen dus opgaan aan gasten die langs komen omdat hun mobiel waarschijnlijk automatisch verbind met de wifi. Dan ben je in onze situatie duidelijk zo door 100 of 200 adressen heen en de lease time is ook te lang.

Nu is het zo dat een AP sowieso een goed idee is omdat je beter het wireless netwerk kan beheren en het stabieler is.

Nu kunnen we natuurlijk ook de Fritz vervangen voor een Edge Router. Maar, ik moet dit nog even bekijken, maar er wordt volgens mij ook gebruik gemaakt van de VOIP functie op de Fritz en een Edge Router die VOIP ondersteund wordt een duur grapje.
De AP vroeg om een SSID, dus m'n 2.4GHz SSID+password opgegeven. Nu heb ik voor 5Ghz een ander SSID, maar de AP lijkt de gegeven SSID voor 2.4+5 in te stellen, op zich prima.
Mijn voorkeur gaat uit naar één SSID voor zowel 2,4GHz en 5GHz. Voordeel is dat roaming dan ook altijd werkt. Stel in je telefoon heb je beide netwerken ingesteld. Vervolgens ga je naar huis, en doordat 2,4GHz over het algemeen een groter bereik heeft verbind je telefoon dan ook met het 2,4GHz netwerk. Maar als je thuis bent wil je waarschijnlijk gebruik maken van 5GHz, want dat is over het algemeen sneller/stabieler.

Maar zoals @HKLM_ al zegt kun je bij het AP onder ik meen de radio configuratie aangeven welke SSIDs, binnen de WLAN group, uitgezonden moeten worden. Als je gesplitst wilt bijven werken kun je dus een nieuw WLAN aanmaken en dan per AP, per radio, alleen dat ene SSID aan zetten.
Die rogue AP melding komt uit de enterprise hoek. Je wilt niet dat iemand (bv een hacker) een netwerk opzet dat identiteit is aan je bedrijfsnetwerk. Je loopt dan namelijk het risico dat de bedrijfslaptops/tablets/telefoons verbinding maken met dat 'onbekende' access point en die bv een man-in-the-middle aanval kan doen. Daarom dat de UniFi APs dus monitoren, en rapporteren, als ze een AP zien met dezelfde naam. Deze melding valt helaas niet uit te schakelen, noch is het mogelijk om zo'n extra AP als 'veilig' te markeren. De enige manier om van die melding af te komen is dus of wifi op de Sitecom uit zetten, of een ander SSID te gebruiken (wat uiteraard roaming belemmerd).
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:14:
[...]

Oke, ik moet dit duidelijk nog iets beter uitdenken. Denk je dat er een subnet kan worden ingesteld die meer dan 1000 adressen kan toewijzen? Het grootste probleem is dat de adressen dus opgaan aan gasten die langs komen omdat hun mobiel waarschijnlijk automatisch verbind met de wifi. Dan ben je in onze situatie duidelijk zo door 100 of 200 adressen heen en de lease time is ook te lang.

Nu is het zo dat een AP sowieso een goed idee is omdat je beter het wireless netwerk kan beheren en het stabieler is.

Nu kunnen we natuurlijk ook de Fritz vervangen voor een Edge Router. Maar, ik moet dit nog even bekijken, maar er wordt volgens mij ook gebruik gemaakt van de VOIP functie op de Fritz en een Edge Router die VOIP ondersteund wordt een duur grapje.
1000 IP adressen? Gezien je maar 1 AP hebt lijkt me niet dat je ook daadwerkelijk zoveel gelijktijdige gebruikers hebt. Ik zou dus beginnen met de DHCP lease te verkorten (bv van 24 uur, of wellicht zelfs nog langer, naar iets als 4 uur). Let wel op dat je de lease tijd niet te kort zet. Want dan ga je je Fritzbox weer overspoelen met DHCP requests (normaliter wordt halverwege de lease al een 'renewel' gedaan. Dus lease tijd van 1 uur betekent dat elke client elk half uur een DHCP request doet).

• HKLM_
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:14:
[...]

Of de Fritz zoon groot subnet ondersteunt aankan is de vraag maar je zou dan naar een /22 kunnen gaan dan heb je 1022 adressen. Waar je ook aan kan denken is de leasetijd van de DHCP. Hoelangs moet een lease duren? Vaak staat deze op een aantal dagen. Maar klanten zitten er niet zo lang toch? Een korte leasetijd zorgt er voor dat er weer sneller adressen vrijkomen. Zet voor bijvoorbeeld je guestnetwerk de lease op 4 uur dan komt na die 4 uur het ip adres weer vrij als het device weg is.

@RobertMe was me net voor :P

• QErikNL
Dank voor het meedenken, ik ga volgende week de situatie eens goed bestuderen en een plan maken. Het klinkt raar inderdaad dat je zo snel te weinig adressen hebt in een café want weinig oppervlakte, maar met veel To Go en mensen die dus automatisch connecten kan je zomaar 100 adressen in een paar uur vergeven zonder dat er gebruik van wordt gemaakt. Dus inderdaad een lease van 2 uur zou al een boel moeten oplossen. Ik heb nog niet ingelogd op de router dus kan niet beoordelen of dat alles oplost, maar ik kan me voorstellen dat er nog steeds issues kunnen ontstaan vanwege het limiet.

Maar is het sowieso niet verstandig om een enterprise router te gebruiken in een café? Vanwege stabiliteit en snelheid?
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:44:
Maar is het sowieso niet verstandig om een enterprise router te gebruiken in een café? Vanwege stabiliteit en snelheid?
Dat kan best een stuk verstandiger zijn. Zo kun je dan dus ook met VLANs werken en alleen het gastnetwerk met een groter subnet en kortere DHCP lease tijd laten werken. Daarnaast kun je afhankelijk van de router ook QoS toepassen of snelheidslimieten instellen De EdgeRouters kunnen dit wel, de UniFi Security Gateways niet. Waarbij mijn voorkeur voor goed en "goedkoop" uit zou gaan naar de EdgeRouter 4, nadeel is wel dat deze dus los van het UniFi systeem opereert en dus zijn eigen beheeromgeving heeft.

Overigens kun je snelheidslimieten nu ook al instellen op het WLAN deel (per WLAN). Echter worden die toegepast per gebruiker. Dus bv 10Mbit/s downloadsnelheid maar wel 10 gebruikers die dat tegelijk doen zit je nog steeds op 100Mbit/s in totaal. Met een EdgeRouter kun je dat instellen dat dat hele VLAN maar bv 50Mbit/s mag gebruiken zodat je altijd nog "ruimte" houd voor het prive deel.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:05
Mijn controller laat zien dat poort #3 van mijn Switch8-150W een verstoring heeft en slechts op 10/100 Mbps functioneert, maar ook dat hier mijn AC in-wall mee verbonden (downlink) is die weldegelijk gigabit ondersteunt en waarbij dit ook actief is (bij uplink).

Fijn, zo'n mooi overzicht, maar hier word ik dan nerveus van. 8)7 :9 Iemand een tip?

• HKLM_
RudolfR schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:48:
Mijn controller laat zien dat poort #3 van mijn Switch8-150W een verstoring heeft en slechts op 10/100 Mbps functioneert, maar ook dat hier mijn AC in-wall mee verbonden (downlink) is die weldegelijk gigabit ondersteunt en waarbij dit ook actief is (bij uplink).

Fijn, zo'n mooi overzicht, maar hier word ik dan nerveus van. 8)7 :9 Iemand een tip?
Rebooten van de switch en controller?

RudolfR schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:48:

Wachten? Kabel even repluggen? Switch rebooten?

Als het spontaan op 10/100 stond is de kans groot dat die ook wel weer terug gaat naar het juiste.

Edit:
Staat overigens de poort op 10/100 of is ook de status van de IW veranderd van connected naar connectes 100 fdx

[Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 20-09-2018 20:56]

• jschoorl2
  • Laatst online: 19:58

Misschien een poging waard (heb zelf 2 AP-AC-LR's):
2G:
- channel width HT20
- transmit power low
5G
- channel width VHT80
- transmit power High
- Channel geen DFS

Band steering: prefer 5G

Settings => wireless network
DTIM 2G period: 6
DTIM 5G period: 3
Enablable minima date rate control, lower density (2G en 5G)

Settings ooit ergens gevonden nav problemen met iOS devices. Nu 475-525 Mbps download en 60-80 Mbps upload met iPhone / iPad

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Hoezo dat niet? Volgens mij zijn er in principe geen clients die wel 5GHz ondersteunen maar geen DFS. De DFS regulering wordt denk ik alleen op het AP toegepast, en de client zal uiteraard automatisch hetzelfde kanaal als het AP gebruiken. Dus als het AP radar detecteert zal die van kanaal wisselen en de client gaat automatisch mee, dus clients die 5GHz ondersteunen zouden denk ik niks weten van DFS.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:43:
[...]

Het VLAN zou dan "beheerd" moeten worden door die Fritzbox dus zou je ook voor de Fritzbox moeten uitzoeken dan (en kunnen we je in dit topic dus waarschijnlijk niet mee helpen, of ik niet in ieder geval). Vervolgens kun je in de UniFi controller bij het Wireless Network dat VLAN ID opgeven (ik onder het kopje "advanced options"). Echter heb je VLANs v.z.i.w. helemaal niet nodig hiervoor. Als je bij het WLAN namelijk "Apply guest policies" aanzet wordt er automatisch een firewall geactiveerd op de UAP zelf die alle lokale netwerk verkeer vanaf verbonden apparaten (met dat WLAN) blokkeert.
Dat klopt en zo had ik het vroeger ook geïnstalleerd, toch naar VLAN overgegaan voor het gastennetwerk omdat op deze manier alle machines (behalve de AP's) dan verborgen zijn via een netscan

ik zit nu te klooien om de Ziggo Horizonbox achter een VLAN te krijgen echter hier zit ik zelf te stoeien dat niet alle switches beheersbaar zijn. (2 zijn beheerbaar, een TP-Link waar de horizonbox achter zit, ook de Unifi 8p, alleen op die 8p daar zit nog een switch achter met wat devices .. en daar moet die VLAN naar toe omdat daar de extra horizonbox zit..

volgens mij moet ik voor Guest kiezen en dan verder wat configgen .. gaat mij erom dat de info van de horizonbox niet over mijn normale lan gaat.

• jschoorl2
  • Laatst online: 19:58
RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:26:
[...]

Hoezo dat niet? Volgens mij zijn er in principe geen clients die wel 5GHz ondersteunen maar geen DFS. De DFS regulering wordt denk ik alleen op het AP toegepast, en de client zal uiteraard automatisch hetzelfde kanaal als het AP gebruiken. Dus als het AP radar detecteert zal die van kanaal wisselen en de client gaat automatisch mee, dus clients die 5GHz ondersteunen zouden denk ik niks weten van DFS.
Ben geen expert echter ik zag een flinke opsprong in snelheid als ik alleen 5g aanhad en een niet dfs kanaal pakte.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• jvanderneut
  • Laatst online: 20-03 09:16
RobertMe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:26:
[...]

Ik heb zelf last gehad van android apparaten die gewoon niet wilden roamen naar een DFS kanaal. Zette je het apparaat in airplane mode en er haalde je hem er dan weer uit, was er geen plobeem. Alle APs verdelen over niet DFS kanalen was toen de oplossing.

Misschien/waarschijnlijk/hopelijk is dit met recente apparaten geen issue meer.
QErikNL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:44:
Tja, wat is Enterprise... ik denk dat je met die Fritz!Box er wel komt op voorwaarde dat je alles goed kan instellen.
De laatste keer dat ik op zo'n apparaat keek kon ik de meeste settings die je nodig hebt wel vinden dus dat komt wel goed :)
zeroday schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:17:
Dat klopt en zo had ik het vroeger ook geïnstalleerd, toch naar VLAN overgegaan voor het gastennetwerk omdat op deze manier alle machines (behalve de AP's) dan verborgen zijn via een netscan
Daar zat ik dus ook al aan te denken toen ik het las : VLAN's lijken me toch echt wel een betere optie!
ik zit nu te klooien om de Ziggo Horizonbox achter een VLAN te krijgen echter
Verstandig, want dat apparaat is echt een draak om aan te passen aan je eigen netwerk :F

Gooi dat onding in een eigen VLAN en laat hem lekker daar! Kan die niemand pesten met al die rare settings en niet uitschakelbare DHCP server _O- :+

jvanderneut schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:18:
[...]

Ik heb zelf last gehad van android apparaten die gewoon niet wilden roamen naar een DFS kanaal. Zette je het apparaat in airplane mode en er haalde je hem er dan weer uit, was er geen plobeem. Alle APs verdelen over niet DFS kanalen was toen de oplossing.

Misschien/waarschijnlijk/hopelijk is dit met recente apparaten geen issue meer.
Weet je zeker dat dat aan DFS lag? Zelf heb ik dat een hele tijd gehad met mijn OnePlus 3 na de Android 8 update. Maar dat was een bug in Android/OxygenOS, zowel ervoor (Android 7) als na een bugfix update werkte het weer gewoon. Ook daarbij dus dat die bleef vast houden aan het AP waarmee die initieel verbonden was en nooit deed roamen, waarbij alleen wifi uit => aan hem liet verbinden met het andere AP. Gezien het aantal meldingen dat daarvan was heb ik echter nooit gedacht dat het aan DFS zou liggen, en ik heb zelf ook maar 1 van de 2 APs op een DFS kanaal. Die wat op de zolder hangt pakt namelijk geen DFS i.v.m. radar

• jvanderneut
  • Laatst online: 20-03 09:16
RobertMe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:15:
[...]

Weet je zeker dat dat aan DFS lag? Zelf heb ik dat een hele tijd gehad met mijn OnePlus 3 na de Android 8 update. Maar dat was een bug in Android/OxygenOS, zowel ervoor (Android 7) als na een bugfix update werkte het weer gewoon. Ook daarbij dus dat die bleef vast houden aan het AP waarmee die initieel verbonden was en nooit deed roamen, waarbij alleen wifi uit => aan hem liet verbinden met het andere AP. Gezien het aantal meldingen dat daarvan was heb ik echter nooit gedacht dat het aan DFS zou liggen, en ik heb zelf ook maar 1 van de 2 APs op een DFS kanaal. Die wat op de zolder hangt pakt namelijk geen DFS i.v.m. radar
Ik had het met oudere devices, o.a. een Nexus 7 tablet. Als ik met een wifi-analyzer (op de tablet) keek verdwenen de DFS APs na korte tijd.

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:44
To All,
Ik heb een gedoetje waar ik niet goed uit kom, het zou super zijn als jullie me zouden kunnen helpen.
Ik heb een draytek 2925 met daarin twee lans 192.168.1.245 en 192.168.2.1
Het tweede lan is voor gasten, zowel bekabeld als wifi. Op Poort 4 zit een Unifi AC pro en op poort 5 zit een switch met daarop gasten.Het accespoint zend twee netwerken uit, een prive en een guest. Deze twee netwerken moeten dus beiden via poort4 van de draytek komen. En daar gaat het fout.

Ik zal screenshots toevoegen:

https://imgur.com/PSBqqBt

https://imgur.com/SJ3iuR2

https://imgur.com/YjztguS

Kunnen jullie hieraan zien waar het fout gaat?

THX!!!

[Voor 12% gewijzigd door cautje op 21-09-2018 14:36]

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:30
cautje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:15:
To All,
Ik heb een gedoetje waar ik niet goed uit kom, het zou super zijn als jullie me zouden kunnen helpen.
Ik heb een draytek 2925 met daarin twee lans 192.168.1.245 en 192.168.2.1
Het tweede lan is voor gasten, zowel bekabeld als wifi. Op Poort 4 zit een Unifi AC pro en op poort 5 zit een switch met daarop gasten.Het accespoint zend twee netwerken uit, een prive en een guest. Deze twee netwerken moeten dus beiden via poort5 van de draytek komen. En daar gaat het fout.

Ik zal screenshots toevoegen:
Tag beide vlans naar je AP en stel de controler daar op in. En het zou moeten werken.

[Voor 13% gewijzigd door glenn456 op 21-09-2018 14:31]

• cautje
@ glenn456

Het AP zit direct op de draytek, via poort 4, op poort 5 zit driect de swich en die maakt allen gebruik van Vlan 2.
Dus alleen poort 4 heeft twee vlans.
cautje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:30:
@ glenn456

Het AP zit direct op de draytek, via poort 4, op poort 5 zit driect de swich en die maakt allen gebruik van Vlan 2.
Dus alleen poort 4 heeft twee vlans.
Dat is toch wat @glenn456 aangeeft :) Geef beide VLANs door aan het AP, en geef in de controller bij de Advanced options van het Wireless Network het VLAN ID op. (Of als je het gewone netwerk untagged doorgeeft hoef je dus alleen een VLAN ID op te geven bij het gastnetwerk)

• cautje
Ja, dat klopt.

Maar ik denk dat ik niet goed weet waar ik het in moet geven.
Klopt dit zo?

https://imgur.com/cJlJddK
https://imgur.com/u18aFWI

Het werkt nog niet op deze manier

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

nero355 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
[...]

Gooi dat onding in een eigen VLAN en laat hem lekker daar! Kan die niemand pesten met al die rare settings en niet uitschakelbare DHCP server _O- :+
Die DHCP van Ziggo is best wel uit te zetten hoor. Gewoon niet opnemen in je netwerk. maar dat is een andere discussie ;)

cautje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:49:
Ja, dat klopt.

Maar ik denk dat ik niet goed weet waar ik het in moet geven.
Klopt dit zo?

https://imgur.com/cJlJddK
https://imgur.com/u18aFWI

Het werkt nog niet op deze manier
Volgens mij heb je het niet goed ingesteld, want ik zie dat het VLAN TAG gedeelte niet goed is ingevuld!

Heb dat model DrayTek bij een vriend gezien en de paar VLAN's die hij draait werken allemaal perfect :)
zeroday schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:09:
Die DHCP van Ziggo is best wel uit te zetten hoor. Gewoon niet opnemen in je netwerk. maar dat is een andere discussie ;)
Dat zeg ik toch ook ? :+

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 11:14
Ik mag me ook lid van de Ubiquiti-familie gaan noemen! Na alle goede verhalen hier heb ik besloten om helemaal op Ubiquiti over te gaan in mijn nieuwe huis. Op dit moment stage ik alles in mijn oude woning en zodra we gaan verhuizen is het een kwestie van omprikken, oude Asus niet meer aansluiten en alles draait op Ubnt! Controller op Google Cloud (wil misschien nieuwe Cloud-key, maar zeker niet de oude!) So far, pretty impressed!

Mijn verzameling:
https://tweakers.net/ext/f/q4TaX0PrNFB031QVYznUMRWq/thumb.jpg

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• cautje
Het werkt!

https://imgur.com/a/O5r3Sux

Vlan tag 3 moest aan staan.

Bedankt!
daxy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:28:
Ik mag me ook lid van de Ubiquiti-familie gaan noemen! Na alle goede verhalen hier heb ik besloten om helemaal op Ubiquiti over te gaan in mijn nieuwe huis. Op dit moment stage ik alles in mijn oude woning en zodra we gaan verhuizen is het een kwestie van omprikken, oude Asus niet meer aansluiten en alles draait op Ubnt! Controller op Google Cloud (wil misschien nieuwe Cloud-key, maar zeker niet de oude!) So far, pretty impressed!

Mijn verzameling:
[Afbeelding]
Sterkte met die USG :+ en vergeet niet het resultaat te posten in : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ;)

• HKLM_
nero355 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:19:
[...]

Sterkte met die USG :+ en vergeet niet het resultaat te posten in : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 ;)
Niet zo depri over die USG he :+ Ding kan soms een draak zijn maar 99% van de tijd werkt die prima :P

[Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 21-09-2018 16:22]

Goed nieuws, USG firmware 4.4.29 is officieel gereleased als stable. Deze bevat dus o.a. de speedtest issues die voor een hele berg aan problemen zorgden (readoption loops etc).

Toevoeging: let wel op dat je de controller eerst update naar 5.8.30 (stable) of 5.9.26 (stable candidate in beta kanaal). Anders kun je tegen problemen aanlopen met het provision proces.

Voor controller 5.9.26 is deze ook al beschikbaar als update in de controller bij 5.8.30 zal dat later gebeuren (of is al gebeurd). In beide gevallen kan het wel zijn dat het tot 24 uur kan duren voordat de controller de update ziet. Vernieuwen van beschikbare updates kan via Settings => Maintenance => Check for firmware updates. En custom upgrade werkt uiteraard ook. Ga naar Devices => USG => Config => Maintenance en plak de (juiste) URL bij Custom firmware upgrade en druk op de update knop.

[Voor 58% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2018 17:11]

HKLM_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:21:
Niet zo depri over die USG he :+ Ding kan soms een draak zijn maar 99% van de tijd werkt die prima :P
Stiekem hoop ik wel dat het gauw beter wordt, want over een tijdje zit ik bij een "DHCP aanzetten en gaan met die banaan!" Glasvezel ISP dus zo'n USG zou ideaal zijn : Geen irritante KPN & Co. PPPoE toestanden voor xDSL of Glasvezel! >:)
En anders heb ik altijd nog WAN2 van mijn DrayTek 2860 :+

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 11:14
Haha, tot nu toe is de USG de enige die connected bleef, de rest ging vrij snel disconnected en met geen mogelijkheid weer terug te krijgen in de controller. Ik heb de controller opnieuw geīnstalleerd, dat deed wonderen gelukkig.
Zeker weten! 19" muurbeugel staat klaar, plankje, patchpaneel, alles :)
Weet iemand trouwens of de US-8-150W in de "Ubiquiti EdgeRouter Rackmount Kit for EdgeRouter 4 and EdgeRouter 6p" past?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

nero355 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:39:
[...]

Stiekem hoop ik wel dat het gauw beter wordt, want over een tijdje zit ik bij een "DHCP aanzetten en gaan met die banaan!" Glasvezel ISP dus zo'n USG zou ideaal zijn : Geen irritante KPN & Co. PPPoE toestanden voor xDSL of Glasvezel! >:)
In zo'n plug and play configuratie is er IMO niks mis mee. Hier in combinatie met Ziggo nog nooit problemen ermee gehad. Dit in tegenstelling tot wat je hier idd leest over de xDSL varianten, met PPPoE, VLANs, IPTV, VOIP, .... In die gevallen is de USG meer plug and pray :+

• rally

rally

Deyterra Consultancy

nero355 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:39:
[...]

Welke ISP is dat dan?

• 123Ron
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-01 18:25
daxy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:28:

Mijn verzameling:
[Afbeelding]
Heb je goede aankoop gedaan daar krijg je geen spijt van!

Goed weekend _/-\o_

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
Iemand ergens nen goeie how to installie voor de unifi familie :) of moet ik die dozen openmaken eraan beginnen

Ubiquiti EdgeRouter X
Ubiquiti UniFi Security Gateway router
Ubiquiti US-8-60W switch
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO access point (2stuks)
Ubiquiti UniFi Cloud Key access point

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:52
JustSys schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:23:
Iemand ergens nen goeie how to installie voor de unifi familie :) of moet ik die dozen openmaken eraan beginnen

Ubiquiti EdgeRouter X
Ubiquiti US-8-60W switch
YouTube: Complete UniFi Setup Start to Finish |:(

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Waarom zowel een edgerouter als een USG?

daxy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:41

Zeker weten! 19" muurbeugel staat klaar, plankje, patchpaneel, alles :)
Weet iemand trouwens of de US-8-150W in de "Ubiquiti EdgeRouter Rackmount Kit for EdgeRouter 4 and EdgeRouter 6p" past?
Dat past helaas niet. De rackmounts hebben een rib aan de binnenkant als ik het zo goed zeg. Waar de Edgerouter inschuift. Daarom past een Switch niet.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Ubiquiti EdgeRouter X
Ubiquiti US-8-60W switch
Wat @rally zegt. De EdgeRouter X en UniFi Security Gateway zijn beide routers en dus dubbel. Eentje daarvan is dus waarschijnlijk niet nodig. Welke ligt mogelijk aan je situatie. Als je een 'complexe' internet verbinding hebt met PPPoE, VLANs, IPTV, VOIP, you name it is de ER X waarschijnlijk een stuk makkelijker aan de praat te krijgen. Anders is de USG ook goed/eenvoudiger. Daarnaast kan de USG wel beheert worden via de UniFi Controller en de ER X niet.

M.b.t. tutorial: in principe wijst dat zich vanzelf. UniFi Controller installeren en deze vraagt dan meteen welke (wireless) netwerknaam je wilt gebruiken incl. de beveiligingsinstellingen (wireless wachtwoord etc). De rest is vervolgens plug and play. De hardware hoort automatisch gevonden te worden door de controller (/hardware vindt de controller automatisch), waarna de instellingen daarvan worden bijgewerkt. Oftewel op de APs wordt het WLAN ingesteld, en de USG en USW worden ook voorzien van normale standaard instellingen (192.168.1.1/24 als gateway adres & subnet bv, poorten op USW geven alle VLANs uit met het standaard LAN netwerk als untagged, ...)
RobertMe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:00:
In zo'n plug and play configuratie is er IMO niks mis mee. Hier in combinatie met Ziggo nog nooit problemen ermee gehad.
Volgens mij heb je op dit moment nog steeds problemen en hoop je dat de laatste firmware alles fixt ? :+
Dit in tegenstelling tot wat je hier idd leest over de xDSL varianten, met PPPoE, VLANs, IPTV, VOIP, .... In die gevallen is de USG meer plug and pray :+
Dat dus ook! :+
nero355 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" :)

Ubiquiti EdgeRouter X
Ubiquiti US-8-60W switch
Meestal zoek ik dat soort dingen uit VOORDAT ik iets aanschaf, maar misschien ben ik een beetje raar :+

Anyway... zo moeilijk is het niet : Gewoon beginnen en het komt vanzelf wel goed!
rally schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 07:36:
Waarom zowel een EdgeRouter als een USG?
Misschien om een apart netwerkje van de rest te scheiden ?

Zoiets ben ik ook van plan straks en dan krijgt mijn "Lab omgeving" een eigen EdgeRouter Lite als uplink naar het grote boze internet via het normale netwerk :)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:24

Quad

Doof

Lang leve vlans. :)F

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

• HKLM_
nero355 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:46:
[...]

Volgens mij heb je op dit moment nog steeds problemen en hoop je dat de laatste firmware alles fixt ? :+

[...]

Dat dus ook! :+

[...]

nero355 in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie" :)

[...]

Meestal zoek ik dat soort dingen uit VOORDAT ik iets aanschaf, maar misschien ben ik een beetje raar :+

Anyway... zo moeilijk is het niet : Gewoon beginnen en het komt vanzelf wel goed!

[...]

Misschien om een apart netwerkje van de rest te scheiden ?

Zoiets ben ik ook van plan straks en dan krijgt mijn "Lab omgeving" een eigen EdgeRouter Lite als uplink naar het grote boze internet via het normale netwerk :)
Waarom? je kan doormiddel van Vlans,firewall regels in de USG toch prima scheiding aanbrengen? Maak je het dan niet onnodig moeilijk door er nog een EdgeRouter Lite achter te plakken :P

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03
HKLM_ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:30:
[...]

Die rogue ap ga je alleen kunnen oplossen als je de WiFi van je AC1900 uitzet dit zou ik doen om de beste WiFi te krijgen. Wat je nu hebt is twee soorten devices van verschillende merken die niet onderling met elkaar praten. Dit kan werken (en doet het vaak ook) maar wil je helemaal goed zitten koop je er een unifi ap bij voor beneden en laat je die al het werk doen (roaming etc)
UniFi ziet een AP wat niet in de controller zit, als rogue. Dus een AP van een ander merk wordt zo gemeld. Dat is niet erg. Ik heb ook een netwerkje in beheer waar de experiabox een deel van het gebouw doet en een UniFi het andere deel. Je kan in UniFi deze rogue meldingen wel ergens “accepteren” of zo, waar door het een vertrouwd AP wordt en deze niet meer als rogue wordt gemeld. Daar heb ik ook voor gekozen in deze setup.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:02

Ethirty

Who...me?

HKLM_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:28:
[...]

Waarom? je kan doormiddel van Vlans,firewall regels in de USG toch prima scheiding aanbrengen? Maak je het dan niet onnodig moeilijk door er nog een EdgeRouter Lite achter te plakken :P
Misschien wil hij wel met BGP of OSPF thuis spelen. Maar dan heb je meer aan 2 Edgerouters dan aan een ER en een USG. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee