Thanks, deze instructies had ik gevolgd tot aan het deel waar er op eth0-4 internet zou moeten zijn maar dat is er dus niet bij mij. Ik ga even kijken of het helpt om alle vlans te configureren ookal ga ik geen ip-tv aansluiten.
Bij gebruik van wireless uplink, binnen welke afstand moet je dan blijven (bij line of sight) om de optimale snelheid te krijgen? Binnen de groene zone? En is het mogelijk om in de map functie van unify een AP een muurbevestiging te geven (en dus het straalpatroon juist wordt weergegeven)?
Ik denk dat je dat het best kan uitvogelen met testen, mijn vermoeden is dat je ook voorbij de groene zone kan gaan, afhankelijk van de verbinding die wil gaan opzetten met de Wireless uplink. Het gaat jou altijd snelheid kosten. Maar utp is natuurlijk altijd veel beter.Freakster86 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:55:
Bij gebruik van wireless uplink, binnen welke afstand moet je dan blijven (bij line of sight) om de optimale snelheid te krijgen? Binnen de groene zone? En is het mogelijk om in de map functie van unify een AP een muurbevestiging te geven (en dus het straalpatroon juist wordt weergegeven)?
Over die map functie, da's een goede, kan je geloof ik niet instellen. Wat ik ook mis, is de mogelijkheid om verdiepingen samen te voegen, waarmee je kan zien wat het bereik naar de andere verdieping kan gaan doen. Mar zover ik weet, tenminste de ervaring die ik heb met één pakket, kan Wi-Fi meet software daar ook niet mee overweg. En dan bedoel ik professionele software om kantoorpanden uit te meten.
Heb 3 netwerken:
- Default; geen VLAN, range 192.168.1.1/24
- IoT; VLAN 200, range 192.168.3.1/24
- Guest; VLAN 300, range 192.168.5.1/24 (niet relevant hiervoor)
Onze eigen devices zitten op "Default" en de Chromecast op "IoT", ik krijg t echter niet voor elkaar om iets te casten of uberhaupt te pingen. Gezien ik niet kan pingen lijkt t me een firewall ding; is er iemand die een gelijke case heeft en dit voor elkaar heeft gekregen?
Had trouwens dit gevolgd https://help.ubnt.com/hc/...gle-Home-on-UniFi-Network maar dat lijkt niet helemaal lekker te gaan.
Onze eigen devices zitten op "Default" en de Chromecast op "IoT", ik krijg t echter niet voor elkaar om iets te casten of uberhaupt te pingen. Gezien ik niet kan pingen lijkt t me een firewall ding; is er iemand die een gelijke case heeft en dit voor elkaar heeft gekregen?
Had trouwens dit gevolgd https://help.ubnt.com/hc/...gle-Home-on-UniFi-Network maar dat lijkt niet helemaal lekker te gaan.
[ Voor 18% gewijzigd door Cartman! op 01-09-2018 19:46 ]
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 08:12
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat voor type netwerk is het IoT netwerk? Gast of corporate? Zelf gebruik ik corporate maar heb wel een firewall regel om 'new' verkeer van IoT naar de andere VLANs te blokkeren. Daarnaast moet je voor de ChromeCast gebruik maken van een mDNS reflector. mDNS is namelijk wat ChromeCast gebruikt voor de auto discovery. Dit is uiteraard broadcast verkeer en broadcast verkeer gaat niet over subnetten heen. De mDNS reflector 'herhaald' dus alle mDNS verkeer over de andere subnetten. (Gelukkig) zit er een mDNS reflector ingebakken in de USG, en deze kun je inschakelen onder Settings => Services => mDNS.Cartman! schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:44:
Heb 3 netwerken:
Waarom pingen niet werkt weet ik niet, maar mijn gok zou zijn dat de ChromeCast dit blokkeert, en het dus los staat van het aparte subnet/VLAN
Goede vragen!RobertMe schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:01:
[...]
Wat voor type netwerk is het IoT netwerk? Gast of corporate? Zelf gebruik ik corporate maar heb wel een firewall regel om 'new' verkeer van IoT naar de andere VLANs te blokkeren. Daarnaast moet je voor de ChromeCast gebruik maken van een mDNS reflector. mDNS is namelijk wat ChromeCast gebruikt voor de auto discovery. Dit is uiteraard broadcast verkeer en broadcast verkeer gaat niet over subnetten heen. De mDNS reflector 'herhaald' dus alle mDNS verkeer over de andere subnetten. (Gelukkig) zit er een mDNS reflector ingebakken in de USG, en deze kun je inschakelen onder Settings => Services => mDNS.
Waarom pingen niet werkt weet ik niet, maar mijn gok zou zijn dat de ChromeCast dit blokkeert, en het dus los staat van het aparte subnet/VLAN
Default en IoT zijn beiden corporate, Guest is guest. De mDNS service staat inderdaad aan.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Hmm, net even zelf een ping getest, en zowel mijn NVidia SHIELD als ChromeCast kan ik gewoon pingen. Het lijkt dus erop alsof iets anders mis gaat. Dus de vervolgvragen worden dan:Cartman! schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:05:
[...]
Goede vragen!
Default en IoT zijn beiden corporate, Guest is guest. De mDNS service staat inderdaad aan.
- Als je zelf met het IoT netwerk verbind, heb je dan gewoon verbinding, internet etc?
- Werkt casten als je verbonden bent met het IoT netwerk?
- Als je verbonden bent met het gewone netwerk, wat is dan het resultaat van een traceroute?
Testen = kopen = weten wat je nodig hebtardvark99 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:32:
[...]
Ik denk dat je dat het best kan uitvogelen met testen, mijn vermoeden is dat je ook voorbij de groene zone kan gaan, afhankelijk van de verbinding die wil gaan opzetten met de Wireless uplink. Het gaat jou altijd snelheid kosten. Maar utp is natuurlijk altijd veel beter.
- AP lite woonkamer (bekabeld)
- AP lite keuken (direct line of sight van ~8 meter met AP woonkamer)
Maar ik vraag mij dus af hoeveel er van de verbinding overblijft op 5G in de keuken. Kan niet echt een leidraad vinden anders dan dat de verbindingssnelheid sowieso door de helft gaat vanwege uplink.
Ja, 3D functie met meerdere verdiepingen zou fijn zijn. De vloeren zijn hier van beton en daar komt 5G zo te zien totaal niet doorheen, dus dat lost in ieder geval de vraag op of er op elke verdieping een AP moet komen.Over die map functie, da's een goede, kan je geloof ik niet instellen. Wat ik ook mis, is de mogelijkheid om verdiepingen samen te voegen, waarmee je kan zien wat het bereik naar de andere verdieping kan gaan doen. Mar zover ik weet, tenminste de ervaring die ik heb met één pakket, kan Wi-Fi meet software daar ook niet mee overweg. En dan bedoel ik professionele software om kantoorpanden uit te meten.
Andere vraag: is Amplifi (of mesh in het algemeen) überhaupt bruikbaar in een huis met betonnen vloeren?
De demping van beton ligt in de orde-grootte van 50dB, voor bijna alles. Met een magnetronoven aan de ene kant hou je nauwelijks signaal aan de andere kant over. (700W -> 20cm muur -> minder dan 10mW)Freakster86 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:28:
De vloeren zijn hier van beton en daar komt 5G zo te zien totaal niet doorheen, dus dat lost in ieder geval de vraag op of er op elke verdieping een AP moet komen.
Als je een verdieping boven je AP nog een bruikbaar signaal hebt heb je dat enkel en alleen te danken aan de gaten in het beton. Het trapgat, en de gaten in de voor- en achtergevel. En hoe bruikbaar dat signaal is zal dus vooral afhangen van hoe dicht je AP bij dat gat hangt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Sinds vanavond een heel raar probleem met mijn USG. Plotseling was de usg disconnected in de controller en was ook niet meer te printen op ip. Na een hard reset werd deze ook niet meer zichtbaar en is deze op niet te pingen op het standaard ip.
De usg is niet ge-update en verder niks in de configuratie aangepast. Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Heb de lan1-poort ook al rechtstreeks op mijn laptop aangesloten gehad.
De usg is niet ge-update en verder niks in de configuratie aangepast. Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen? Heb de lan1-poort ook al rechtstreeks op mijn laptop aangesloten gehad.
Zit op Windows...dit gaat hem niet worden helaas.RobertMe schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:34:
[...]
Hmm, net even zelf een ping getest, en zowel mijn NVidia SHIELD als ChromeCast kan ik gewoon pingen. Het lijkt dus erop alsof iets anders mis gaat. Dus de vervolgvragen worden dan:
- Als je zelf met het IoT netwerk verbind, heb je dan gewoon verbinding, internet etc?
- Werkt casten als je verbonden bent met het IoT netwerk?
- Als je verbonden bent met het gewone netwerk, wat is dan het resultaat van een traceroute?
[...]
Als je Linux tot je beschikking hebt zou je ook nog avahi-browse -a en/of avahi-browse _googlecast._tcp kunnen proberen. Daarmee kun je controleren of mDNS werkt.
Ik gok toch op n firewall issue dus maar geen idee hoe ik die toegang kan accepteren. Volgens de tutorial zou t gewoon in orde moeten zijn.
Ssh?Lejavh schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:50:
Sinds vanavond een heel raar probleem met mijn USG. Plotseling was de usg disconnected in de controller en was ook niet meer te printen op ip. Na een hard reset werd deze ook niet meer zichtbaar en is deze op niet te pingen op het standaard ip.
Cloud ☁️
Ik zou de console port proberen, als je daar een adapter voor hebt?Lejavh schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:03:
Nope, ook daar is de USG niet op bereikbaar. Zowel voor als na de hard reset.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
In de edge-routers en USGs zit een "usb stick" als flash-geheugen, die willen wel eens overlijden schijnt het.
https://community.ubnt.co...ry-Procedure/td-p/1592124
Misschien heb jij dat ook.
https://community.ubnt.co...ry-Procedure/td-p/1592124
Misschien heb jij dat ook.
Wat je nodig hebt is een usb-to-serial adapter en een cisco console cable. Beiden zijn probleemloos te bestellen op internet. De ene is USB type A aan de ene kant, en een male db9 aan de andere kant. De ander is een female db9 naar een RJ45.killie01 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:46:
Ik zou de console port proberen, als je daar een adapter voor hebt?
Maar het is niet het spul wat iedereen in z'n kabeltjesverzameling heeft.
De AC PRO ondersteunt 1300 MBps, maar, als ik het goed begrijp is de secondary port alleen bedoeld als doorgeefluik naar een 2e apparaat.
Als de main port alleen een 1000 MBit aansluiting aan kan, hoe kan deze dan ooit 1300 MBps leveren?
Ik was in de veronderstelling dat ik beide poorten moest aansluiten om 1300 MBit te halen, maar, ik krijg geen link op de 2e en lees nu dat die alleen bedoeld is voor bridging.
Hoe is 1300 MBit dan mogelijk met maar 1000 MBit aansluiting?
Waarschijnlijk ligt het aan mijn denkwijze, ik hoop het
Als de main port alleen een 1000 MBit aansluiting aan kan, hoe kan deze dan ooit 1300 MBps leveren?
Ik was in de veronderstelling dat ik beide poorten moest aansluiten om 1300 MBit te halen, maar, ik krijg geen link op de 2e en lees nu dat die alleen bedoeld is voor bridging.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wifi is half duplex, dus marketing heeft bedacht dat als je 2x 650Mbit op de doos zet, dat dat beter verkoopt.Taro schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:23:
De AC PRO ondersteunt 1300 MBps, maar, als ik het goed begrijp is de secondary port alleen bedoeld als doorgeefluik naar een 2e apparaat.
Heb het laatst ergens beter uitgelegd gelezen, maar kan het even niet terugvinden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zoals ik het begrijp is die 1,3Gbps specificatie leuk voor wifi -> wifi overdracht. En dan denk ik aan twee apparaten die via hetzelfde accesspoint draadloos met elkaar in verbinding staan. Staan ze op 1Mbps met elkaar te communiceren dan levert het accespoint totaal 2Mbps capaciteit, en zo kan je vermenigvuldigen tot max 1,3Gbps. Is het ene apparaat verbonden op 2.4GHz en de ander op 5GHz, dan wordt het weer een ander rekensommetje.Taro schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:23:
De LAN specificatie mag je hier imo los van zien, maar dan krijg je weer een LAN -> wifi rekensom met andere maximalen.
[ Voor 13% gewijzigd door Chris.nl op 02-09-2018 02:28 ]
Maar het is dus inderdaad zo dat die 2e aansluiting van de AC PRO niet bijdraagt aan het WiFi signaal? Dat kabeltje voor de 2e ligt al, maar hoef ik dus niet aan te sluiten?Ethirty schreef op zondag 2 september 2018 @ 01:05:
[...]
Wifi is half duplex, dus marketing heeft bedacht dat als je 2x 650Mbit op de doos zet, dat dat beter verkoopt.
Heb het laatst ergens beter uitgelegd gelezen, maar kan het even niet terugvinden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
En de andere stappen, heb je die al geprobeerd? Dus laptop of telefoon verbinden met het IoT netwerk en kijken of casten dan wel werkt.Cartman! schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:54:
[...]
Zit op Windows...dit gaat hem niet worden helaas.
Ik gok toch op n firewall issue dus maar geen idee hoe ik die toegang kan accepteren. Volgens de tutorial zou t gewoon in orde moeten zijn.
In dit YouTube filmpje wordt het een en ander uitgelegd over snelheden en werking van Wi-Fi:Taro schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:23:
YouTube: Dispelling the 802.11ac Myths of Speed (802.11ac Uplinks and MU-MIMO)
Ah, hier staat ook al de bevestiging: RobertMe in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2". De secondary port kan dus idd alleen gebruikt worden voor het doorlussen naar een 2e apparaat, niet om zijn eigen signaal te versterken. Aangezien hij precies op de plek in de woonkamer hangt waar hij tegen de meterkast aanzit is een kabeltje meer of minder geen enkel probleem, maar dan hoef ik niets door te lussen en laat ik de 2e poort achterwege.
Verder allemaal wel mooi hoor dat spul, ben er erg tevreden over. Enige vage blijft nog dat 2 van de 3 switches eerst aangeven op 100 MBit te werken en een paar uur later draaien ze vrolijk op 1000 MBit, vreemd.
Verder allemaal wel mooi hoor dat spul, ben er erg tevreden over. Enige vage blijft nog dat 2 van de 3 switches eerst aangeven op 100 MBit te werken en een paar uur later draaien ze vrolijk op 1000 MBit, vreemd.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Op basis van die post van mij zou ik die conclusie niet durven te trekkenTaro schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:47:
Ah, hier staat ook al de bevestiging: RobertMe in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2". De secondary port kan dus idd alleen gebruikt worden voor het doorlussen naar een 2e apparaat, niet om zijn eigen signaal te versterken. Aangezien hij precies op de plek in de woonkamer hangt waar hij tegen de meterkast aanzit is een kabeltje meer of minder geen enkel probleem, maar dan hoef ik niets door te lussen en laat ik de 2e poort achterwege.
Overigens vraag ik me af of je LAG wel nodig hebt. Zoals hierboven al gezegd is wifi half duplex, dus 1300Mbit/s is 650 down en 650 up. Doordat ethernet full duplex is en je dus 1Gbit/s hebt zowel up als down zou dat dus moeten 'passen'.
Ok, ik ben hem nu "definitief" op de muur aan het bevestigen, beide kabels zitten er in, maar de secondary druk ik niet in de switch. Het gaat mij er ook voornamelijk om dat ik niet ergens een instelling over het hoofd zie waardoor de 2e port wel bijdraagt.RobertMe schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:03:
[...]
Op basis van die post van mij zou ik die conclusie niet durven te trekkenDe vraag daar was of je meerdere APs op elkaar kon aansluiten waarbij niet alleen het signaal maar ook PoE doorgeven zou worden (zoals de USW 8 en UAP AC IW kunnen). Of LAG werkt op de AC Pro weet ik niet.
Overigens vraag ik me af of je LAG wel nodig hebt. Zoals hierboven al gezegd is wifi half duplex, dus 1300Mbit/s is 650 down en 650 up. Doordat ethernet full duplex is en je dus 1Gbit/s hebt zowel up als down zou dat dus moeten 'passen'.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als aanvulling op mijn vorige post. Zelfs als wifi wel full duplex was en je dus tegen 1300Mbit/s is sneller dan 1000Mbit/s aanliep zou LAG dit niet 100% oplossen. Link aggregation zorg namelijk ervoor dat je 2x 1Gbit/s kunt halen, niet dat je 1x 2Gbit/s kunt halen.Taro schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:47:
Vergelijk het met rijden op de snelweg. Als je 1 rijbaan hebt en je mag daarop 130KM/u rijden duurt het een bepaalde tijd om van A naar B te gaan. Als er vervolgens een tweede rijbaan bij komt, mag je nog steeds maar 130KM/u rijden dus duurt het nog net zo lang om van A naar B te gaan. Echter kunnen bij 2 rijbanen wel 2 auto's tegelijk/naast elkaar rijden waardoor je meer tegelijk kunt verplaatsen.
Zo werkt link aggregation dus ook. Één TCP verbinding kan maar over één kabel, en niet gesplitst over beide.
Nee, die tweede is uitsluitend pass-through. Docu van Ubiquiti is niet altijd je van het, maar volgens mij staat dat nou net wel duidelijk aangegeven.Taro schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:16:
[...]
Ok, ik ben hem nu "definitief" op de muur aan het bevestigen, beide kabels zitten er in, maar de secondary druk ik niet in de switch. Het gaat mij er ook voornamelijk om dat ik niet ergens een instelling over het hoofd zie waardoor de 2e port wel bijdraagt.
https://help.ubnt.com/hc/...ernet-ports-work-on-UAPs-
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Had de quote n beetje verprutst zie ik; had de antwoorden er wel bij gezet.RobertMe schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:35:
[...]
En de andere stappen, heb je die al geprobeerd? Dus laptop of telefoon verbinden met het IoT netwerk en kijken of casten dan wel werkt.
- Ja, ik heb internet via IoT wifi
- Ja, ik kan casten als ik op IoT wifi zit
- Trace van desktop op Default naar Chromecast op IoT loopt stuk op 192.168.1.1, de gateway van Default
Ik vermoed dus dat t iets met de firewall is maar mis n beetje waar ik dat in moet zoeken.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Hmm, ok, dan is het inderdaad nogal apart.Cartman! schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:00:
[...]
Had de quote n beetje verprutst zie ik; had de antwoorden er wel bij gezet.
- Ja, ik heb internet via IoT wifi
- Ja, ik kan casten als ik op IoT wifi zit
- Trace van desktop op Default naar Chromecast op IoT loopt stuk op 192.168.1.1, de gateway van Default
Ik vermoed dus dat t iets met de firewall is maar mis n beetje waar ik dat in moet zoeken.
Als je via SSH inlogt op de USG, kun je dan wel de ChromeCast pingen? En heb je zelf nog firewall regels aangemaakt die mogelijk roet in het eten gooien? Als je eigen regels hebt zou ik die gewoon even allemaal uitschakelen.
Evt. kun je ook wat screenshots posten van zowel de netwerk config (van default en IoT) als de eventuele custom firewall regels.
Hopelijk valt op basis daarvan te kijken of het probleem zich bevindt in de routing (USG die niet weet hoe die van default naar IoT moet) of dat het inderdaad de firewall is.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Enig idee of dit ook met een HP console kabel werkt toevalligburne schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:02:
Wat je nodig hebt is een usb-to-serial adapter en een cisco console cable. Beiden zijn probleemloos te bestellen op internet. De ene is USB type A aan de ene kant, en een male db9 aan de andere kant. De ander is een female db9 naar een RJ45.
Maar het is niet het spul wat iedereen in z'n kabeltjesverzameling heeft.
Deze heb ik al namelijk samen met de volgende converter : pricewatch: Aten USB-to-Serial Converter
Dus mocht ik een keer zoiets moeten doen voor iemand dan zou het wel tof zijn als het gewoon werkt
Kijk eens hier : https://nl.hardware.info/...ystemen-routers-grafiekenTaro schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:23:
Dat is zo'n beetje wat je kan verwachten afhankelijk van het aantal antennes in je Client
Kabel probleemTaro schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:47:
Laatst had ik ook bij een switch hier in huis (simpele oude unmanaged HP switch) ineens dat de poort niet helemaal lekker was dus effe overprikken in de poort ernaast en probleem opgelost!
Niet helemaal waar : Je kan Linux servers met elkaar gewoon op 2 Gbps snelheid laten kletsen door aan beiden kanten de juiste configuratie toe te passen en zelfs sommige switches ondersteunen het ook!RobertMe schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:26:
Als aanvulling op mijn vorige post. Zelfs als wifi wel full duplex was en je dus tegen 1300Mbit/s is sneller dan 1000Mbit/s aanliep zou LAG dit niet 100% oplossen. Link aggregation zorg namelijk ervoor dat je 2x 1Gbit/s kunt halen, niet dat je 1x 2Gbit/s kunt halen.
Vergelijk het met rijden op de snelweg. Als je 1 rijbaan hebt en je mag daarop 130KM/u rijden duurt het een bepaalde tijd om van A naar B te gaan. Als er vervolgens een tweede rijbaan bij komt, mag je nog steeds maar 130KM/u rijden dus duurt het nog net zo lang om van A naar B te gaan. Echter kunnen bij 2 rijbanen wel 2 auto's tegelijk/naast elkaar rijden waardoor je meer tegelijk kunt verplaatsen.
Zo werkt link aggregation dus ook. Één TCP verbinding kan maar over één kabel, en niet gesplitst over beide.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Een HP console kabel welke geleverd wordt bij bijvoorbeeld een ProCurve switch werkt idd ooknero355 schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:19:
[...]
Enig idee of dit ook met een HP console kabel werkt toevallig
Deze heb ik al namelijk samen met de volgende converter : pricewatch: Aten USB-to-Serial Converter
Dus mocht ik een keer zoiets moeten doen voor iemand dan zou het wel tof zijn als het gewoon werkt
www.google.nl
Ok, ik navolging van de ombouwactie van gisteren vandaag eens gekeken naar de temperaturen van de USG-PRO en US-24-250W switch.
Ik lees de waardes uit middels SNMP en gebruik Cacti om hier nette grafiekjes van te maken.
USG-PRO:
De USG heeft in tegenstelling tot de US-24-250W switch geen OID's aan boord om de temparatuursensoren middels SNMP uit te kunnen lezen maar met wat knutselwerk en een simpele GREP op de output van het SSH commando
Kunnen we toch OID's fabriceren om vervolgens uit te lezen met Cacti
.
Alleen is de output van dat commando nogal... stabiel... Plaatje zegt meer dan 1000 woorden
:

De gemeten temperaturen zijn dus sinds gistermiddag ~16:30 hetzelfde gebleven... Cacti polled eens per 5 minuten We houden het in de gaten
US-24-250W:
Hier ben ik vandaag mee begonnen en van tevoren even gekeken naar de huidige stand van zaken:
Hierna de ventilatoren op maximaal gezet middels het volgende commando:
Na een half uur zijn dit de waardes:
En wat schetst mijn verbazing? Krijg ik dit te zien als ik telnet van/naar de switch zelf:
Overheating
Ook in de controller GUI krijg ik een melding:

Óf er zit een bug in de software óf de TRAP voor de overheating-warning kijkt niet naar de daadwerkelijke gemeten temperatuur maar enkel of het 'Fan Duty Level' voor X periode op 100 staat.
.
Ik ga hem nu weer op de originele level 70 zetten en kijken of de melding weer verdwijnt want ik lees her en der dat de switch na deze warning nog weleens wat PoE functionaliteiten uit wil schakelen.. Dat moesten we maar niet laten gebeuren
Terwijl ik dit bericht heb geschreven stond het 'Fan Duty Level' weer op 70 nadat ik het commando had ingegeven. Dit resulteert weer in de volgende waardes:
Warnings zijn verdwenen en de temperatuur is (uiteraard) ook gestegen..
Goed bezig Ubiquiti
Ik lees de waardes uit middels SNMP en gebruik Cacti om hier nette grafiekjes van te maken.
USG-PRO:
De USG heeft in tegenstelling tot de US-24-250W switch geen OID's aan boord om de temparatuursensoren middels SNMP uit te kunnen lezen maar met wat knutselwerk en een simpele GREP op de output van het SSH commando
/usr/sbin/ubnt-hal getTemp
Kunnen we toch OID's fabriceren om vervolgens uit te lezen met Cacti
Alleen is de output van dat commando nogal... stabiel... Plaatje zegt meer dan 1000 woorden

De gemeten temperaturen zijn dus sinds gistermiddag ~16:30 hetzelfde gebleven... Cacti polled eens per 5 minuten We houden het in de gaten
US-24-250W:
Hier ben ik vandaag mee begonnen en van tevoren even gekeken naar de huidige stand van zaken:
US.v3.9.42# swctrl env show General Temperature (C): 51 Temperature sensors: Sensor Temp (C) State Max Temp (C) =============== =========== =============== ============ TEMP-1 48 Normal 52 TEMP-2 28 Normal 32 PoE-01 51 Normal 53 PoE-02 49 Normal 53 PoE-03 49 Normal 53 PoE-04 45 Normal 49 PoE-05 43 Normal 47 PoE-06 41 Normal 45 Fan Duty Level: 70
Hierna de ventilatoren op maximaal gezet middels het volgende commando:
swctrl fan set level 3
Na een half uur zijn dit de waardes:
US.v3.9.42# swctrl env show General Temperature (C): 47 Temperature sensors: Sensor Temp (C) State Max Temp (C) =============== =========== =============== ============ TEMP-1 44 Normal 52 TEMP-2 28 Normal 32 PoE-01 47 Normal 53 PoE-02 45 Normal 53 PoE-03 47 Normal 53 PoE-04 43 Normal 49 PoE-05 41 Normal 47 PoE-06 39 Normal 45 Fan Duty Level: 100
En wat schetst mijn verbazing? Krijg ik dit te zien als ik telnet van/naar de switch zelf:
(UBNT) >show environment Temperature Sensors: Unit Sensor Description Temp (C) State Max_Temp (C) ---- ------ ---------------- ---------- -------------- -------------- 1 1 TEMP-1 44 Normal 52 1 2 TEMP-2 28 Normal 32 1 3 PoE-01 47 Normal 53 1 4 PoE-02 45 Normal 53 1 5 PoE-03 47 Normal 53 1 6 PoE-04 43 Normal 49 1 7 PoE-05 41 Normal 47 1 8 PoE-06 39 Normal 45 Temperature Status: Overheating Fan Duty Level: 100% Fans: Unit Fan Description Type Speed Duty level State ---- --- -------------- --------- ------------- ------------- -------------- 1 1 Fan-1 Fixed 0 100% Operational 1 2 Fan-2 Fixed 0 100% Operational 1 3 Fan-3 Fixed 0 100% Operational 1 4 Fan-4 Fixed 0 100% Operational
Overheating
Ook in de controller GUI krijg ik een melding:

Óf er zit een bug in de software óf de TRAP voor de overheating-warning kijkt niet naar de daadwerkelijke gemeten temperatuur maar enkel of het 'Fan Duty Level' voor X periode op 100 staat.
Ik ga hem nu weer op de originele level 70 zetten en kijken of de melding weer verdwijnt want ik lees her en der dat de switch na deze warning nog weleens wat PoE functionaliteiten uit wil schakelen.. Dat moesten we maar niet laten gebeuren
Terwijl ik dit bericht heb geschreven stond het 'Fan Duty Level' weer op 70 nadat ik het commando
swctrl fan set level 2
(UBNT) >show environment Temperature Sensors: Unit Sensor Description Temp (C) State Max_Temp (C) ---- ------ ---------------- ---------- -------------- -------------- 1 1 TEMP-1 47 Normal 52 1 2 TEMP-2 28 Normal 32 1 3 PoE-01 49 Normal 53 1 4 PoE-02 47 Normal 53 1 5 PoE-03 47 Normal 53 1 6 PoE-04 45 Normal 49 1 7 PoE-05 43 Normal 47 1 8 PoE-06 41 Normal 45 Temperature Status: Normal Fan Duty Level: 70% Fans: Unit Fan Description Type Speed Duty level State ---- --- -------------- --------- ------------- ------------- -------------- 1 1 Fan-1 Fixed 0 70% Operational 1 2 Fan-2 Fixed 0 70% Operational 1 3 Fan-3 Fixed 0 70% Operational 1 4 Fan-4 Fixed 0 70% Operational
Warnings zijn verdwenen en de temperatuur is (uiteraard) ook gestegen..
Goed bezig Ubiquiti
www.google.nl
Logisch om je temperatuurwaarschuwing te koppelen aan de koeling ipv aan een temp-sensor.
Dus als je fans stuk gaan is er niks aan de hand? Daar is over nagedacht.
Dus als je fans stuk gaan is er niks aan de hand? Daar is over nagedacht.

#team_UTC+1
Stiekem is dat wat ik ook gebruik. Vast item in mijn rugzak:nero355 schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:19:
[...]
Enig idee of dit ook met een HP console kabel werkt toevallig

Ik zeg cisco-kabeltje omdat Cisco ooit begonnen is met DB9's vervangen door rj45's. Top tip: als je console-kabel te kort is kun je 'm verlengen met een rj45 koppelblokje en een gewone cat5, tot een meter of tien. Hoef je je niet op je knieën voor de meterkast te zitten
Ja en nee. Wat @RobertMe zegt klopt. Je kunt per tcp-verbinding niet meer dan de snelheid van een van de members van je LAG verwachten. Dus als je een bestand download gaat dat nooit harder dan (in dit geval) 1Gbit/s. en als je twee bestanden download misschien ook niet.Niet helemaal waar : Je kan Linux servers met elkaar gewoon op 2 Gbps snelheid laten kletsen door aan beiden kanten de juiste configuratie toe te passen en zelfs sommige switches ondersteunen het ook!
De meeste LAG's gebruiken een hash van het mac-adres van de client of server om te bepalen over welk pad een verbinding opgezet wordt. Dat houdt in dat je van dezelfde server naar dezelfde client altijd over hetzelfde pad gaat. Je moet een slimmer device hebben, eentje die wlc of rr ofzo gebruikt om actief een alternatief pad te kiezen voor een tweede verbinding om een LAG met 1 client beter te gebruiken.
Wat wel werkt is meerdere clients of meerdere servers en een LAG.
Ik probeer met de planning tool uit de controller een beetje een idee te krijgen van m'n coverage, dus ik heb plattegronden ingeladen en de juiste schaal ingesteld en probeer de relevante muren ook in te tekenen.
Ik weet niet helemaal hoe ik de 'gevoeligheid van de ontvanger' dien in te stellen. -90dB is geloof ik de standaard, maar ik las ergens dat -75dB een realistischer beeld geeft.
Maar het verschil in de heat-map tussen de in-wall en de pro variant is daarin wel schokkend; met een non-pro krijg ik niet eens een 5m brede woonkamer in het 'rood' op 5Ghz, of is dat ook teveel gevraagd en heb je met minder ook al voldoende bandbreedte beschikbaar?
Ik overweeg er één op de BG in het TV-meubel en op de 1e in een kast, dus daarmee veroorzaak ik al wat demping. Zou voor de kosten het liefst voor de non-pro gaan, maar dat moet geen verkeerde bezuiniging zijn dan.
Ik weet niet helemaal hoe ik de 'gevoeligheid van de ontvanger' dien in te stellen. -90dB is geloof ik de standaard, maar ik las ergens dat -75dB een realistischer beeld geeft.
Maar het verschil in de heat-map tussen de in-wall en de pro variant is daarin wel schokkend; met een non-pro krijg ik niet eens een 5m brede woonkamer in het 'rood' op 5Ghz, of is dat ook teveel gevraagd en heb je met minder ook al voldoende bandbreedte beschikbaar?
Ik overweeg er één op de BG in het TV-meubel en op de 1e in een kast, dus daarmee veroorzaak ik al wat demping. Zou voor de kosten het liefst voor de non-pro gaan, maar dat moet geen verkeerde bezuiniging zijn dan.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Modems en routers
Dat is wel handig inderdaad!burne schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:21:
Stiekem is dat wat ik ook gebruik. Vast item in mijn rugzak:
[afbeelding]
Ik zeg cisco-kabeltje omdat Cisco ooit begonnen is met DB9's vervangen door rj45's. Top tip: als je console-kabel te kort is kun je 'm verlengen met een rj45 koppelblokje en een gewone cat5, tot een meter of tien. Hoef je je niet op je knieën voor de meterkast te zitten
Het ligt er een beetje aan of je LACP gebruikt of wat anders en hoe je de boel instelt.Ja en nee. Wat @RobertMe zegt klopt. Je kunt per tcp-verbinding niet meer dan de snelheid van een van de members van je LAG verwachten. Dus als je een bestand download gaat dat nooit harder dan (in dit geval) 1Gbit/s. en als je twee bestanden download misschien ook niet.
Ik heb vaak genoeg P2P snelheden gezien van meerdere 1 of 10 Gbps verbindingen gezien die volledig benut werden
Round Robin is inderdaad het magische woord, maar ook Layer 3+4 i.p.v. alleen Layer 1+2 hashing!De meeste LAG's gebruiken een hash van het mac-adres van de client of server om te bepalen over welk pad een verbinding opgezet wordt. Dat houdt in dat je van dezelfde server naar dezelfde client altijd over hetzelfde pad gaat. Je moet een slimmer device hebben, eentje die wlc of rr ofzo gebruikt om actief een alternatief pad te kiezen voor een tweede verbinding om een LAG met 1 client beter te gebruiken.
Bij standaard LACP wel inderdaad.Wat wel werkt is meerdere clients of meerdere servers en een LAG.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Pingen vanaf de USG werkt prima maar ik heb je verkeerd ingelicht want nu ik t nogmaals check heb ik IoT op "Guest" gezet ipv "Corporate" dus nogal logisch dat t niet zomaar werktRobertMe schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:12:
[...]
Hmm, ok, dan is het inderdaad nogal apart.
Als je via SSH inlogt op de USG, kun je dan wel de ChromeCast pingen? En heb je zelf nog firewall regels aangemaakt die mogelijk roet in het eten gooien? Als je eigen regels hebt zou ik die gewoon even allemaal uitschakelen.
Evt. kun je ook wat screenshots posten van zowel de netwerk config (van default en IoT) als de eventuele custom firewall regels.
Hopelijk valt op basis daarvan te kijken of het probleem zich bevindt in de routing (USG die niet weet hoe die van default naar IoT moet) of dat het inderdaad de firewall is.

Overigens was dat, nu ik er beter over nadenk, juist een bewuste keuze want ik wil apparaten die ik niet geheel vertrouw graag los zetten van de rest van de devices. Ik ga er vanuit dat ik dus ergens in de firewall moet opgeven dat ik vanuit "Default" bij dit device wil kunnen op "IoT", wat is daar de beste methode voor ?
Kwam deze tegen, klinkt ook goed: https://www.mcbsys.com/bl...h-the-unifi-usg-firewall/
edit: t toevoegen van n firewall rule op "Guest In" waar ik "Established, Related" traffic toelaat werkt maar t klinkt als dit t nut van een Guest policy teniet doet. Source is "IoT" en destination is "Default" (zou andersom zeggen maar dat werkt niet...dit wel)
edit 2: ik kan vanuit "IoT" iig niet connecten naar devices op "Default" dus op t eerste gezicht lijkt t goed
[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 02-09-2018 19:24 ]
Ik zou zeggen dat voor een pro gaan voor een thuisgebruiker altijd geldverspilling is. Waarom zou je een AP kopen wat 200 sessies in de lucht kan houden? Hoe vaak heb je 50 man in je huiskamer staan met elk een laptop, een telefoon, een smartwatch en een activity-tracker actief?RudolfR schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:08:
Zou voor de kosten het liefst voor de non-pro gaan, maar dat moet geen verkeerde bezuiniging zijn dan.
Ik heb één keer vier Pro's op laten hangen. In de aula van een scholengemeenschap waar een paar keer per jaar 800-1000 mensen te vinden zijn. (Inmiddels is er een HD dus als het nog een keer langskomt ga ik voor de HD in die ene specifieke situatie.)
Ik heb zelf de afgelopen maanden een setup gebouwd tussen twee locaties (±140km uit elkaar verwijderd..) waar we nu 20Gbit/s hebben, maar dat uit kunnen breiden tot 400Gbit/s, als dat nodig mocht blijken. Een van mijn klanten vond dat niet genoeg en is nu zelf bezig z'n core netwerk van 100G naar 400G te brengen.nero355 schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:01:
Ik heb vaak genoeg P2P snelheden gezien van meerdere 1 of 10 Gbps verbindingen gezien die volledig benut werden
Ik sta wel eens met een line card van $500.000 in m'n handen. Me af te vragen hoeveel jaar ik op het strand kan luieren voor dat bedrag.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Je wilt inderdaad established, related toestaan vanuit IoT naar default. Established en related komen namelijk neer op "antwoorden". Als je vanuit Default een verbinding opzet met IoT is het eerste pakketje dus "New" (en dat mag, want Default => IoT / corporate => guest mag altijd), en het antwoord vanuit IoT naar Default geldt dan als "established" (of related? omdat de TCP handshake nog niet compleet is) en mag door je nieuwe firewall regel dan ook, en de rest van het verkeer mag dan ook onder het mom van established.Cartman! schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:55:
edit: t toevoegen van n firewall rule op "Guest In" waar ik "Established, Related" traffic toelaat werkt maar t klinkt als dit t nut van een Guest policy teniet doet. Source is "IoT" en destination is "Default" (zou andersom zeggen maar dat werkt niet...dit wel)
edit 2: ik kan vanuit "IoT" iig niet connecten naar devices op "Default" dus op t eerste gezicht lijkt t goed
Als je dus kijkt naar TCP krijg je het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| PC => ChromeCast: SYN <= New ChromeCast => PC: SYN + ACK <= Established of Related (weet niet welke, maar in ieder geval een van beiden) PC => ChromeCast: ACK <= Established .... PC => ChromeCast: PUSH <= Established ChromeCast => PC: ACK <= Established ... ChromeCast => PC: PUSH <= Established PC => ChromeCast: ACK <= Established |
200 sessies is voor thuis misschien wat veel jaburne schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:14:
[...]
Ik zou zeggen dat voor een pro gaan voor een thuisgebruiker altijd geldverspilling is. Waarom zou je een AP kopen wat 200 sessies in de lucht kan houden? Hoe vaak heb je 50 man in je huiskamer staan met elk een laptop, een telefoon, een smartwatch en een activity-tracker actief?
Daarnaast zal het voor sommigen ook gewoon voor de lol zijn. Ik meen zelfs dat er in deze thread zijn die thuis een SHD hebben ophangen, als we het dan toch over overkill voor thuisgebruik hebben.
* RobertMe is tevreden met zijn AC LR en AC Lite
Ik ken het gevoel, moest 4 x Cisco CRS-1 upgraden toen die jaren terug ge deployed werden voor een klant.burne schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:14:
[...]
Ik sta wel eens met een line card van $500.000 in m'n handen. Me af te vragen hoeveel jaar ik op het strand kan luieren voor dat bedrag.
4 x 1 miljoen dollar.
Achteraf weg gegooid geld, er is nooit meer dan 1 VPN geconfigureerd.
Maar goed, dat is wat anders dan Ubiquiti want daar hebben ze SDN (light) eigenlijk al operationeel terwijl de Ciscos's van deze wereld daar nog erg druk mee zijn. (ze hebben weer eens te veel oplossingen door opkopen bedrijven

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
ik heb 2 non pro's hangen in mijn slaapkamer (2e etage) en huiskamer (1e etage)RudolfR schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:08:
Ik probeer met de planning tool uit de controller een beetje een idee te krijgen van m'n coverage, dus ik heb plattegronden ingeladen en de juiste schaal ingesteld en probeer de relevante muren ook in te tekenen.
zelfs in de slaapkamer pik ik met 'high power' de huiskamer nog prima op.
ik vond de meerprijs van de pro net ff teveel maar inderdaad op de kaart lijkt het veel meer bereik te zijn maar in de praktijk.... in walls voldoen prima.
(kan je eventueel mijn charts laten zien kwa grote in een pm)
edit : heeft iemand een ACM Pro hangen ?
ik kan nergens vinden of dat ding nu omnidirectioneel straalt of dat het 1 kant op is.
reden is dat ik deze op zolder wil gaan hangen op het dakterras maar het liefst ook het parkje waar ik op uit kijk wil gaan stralen zodat ik daar ook nog wifi heb tijdens het hardlopen (jaja ik weet het..)
[ Voor 11% gewijzigd door AjDuLion op 03-09-2018 11:08 ]
Welke switch moet ik hebben om een NanoHD via PoE te laten werken? De 60W of de 150W ik lees daar verschillende ervaringen over. Ik heb verder alleen de cloud key aan de switch hangen over PoE. De 60W is aanzienlijk goedkoper dan de 150W.
Tweede vraag, om mijn netwerk om te zetten naar Ubiquiti wil ik het onderstaande aanschaffen. Mis ik nog iets of zijn er andere opties om te overwegen?
Tweede vraag, om mijn netwerk om te zetten naar Ubiquiti wil ik het onderstaande aanschaffen. Mis ik nog iets of zijn er andere opties om te overwegen?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) | € 107,61 | € 107,61 |
1 | Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) | € 183,- | € 183,- |
1 | Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) | € 168,13 | € 168,13 |
1 | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 104,71 | € 104,71 |
1 | Ubiquiti UniFi Cloud Key | € 73,- | € 73,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 636,45 |
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
Ik heb de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR aangeschaft en geinstalleerd via de software op mijn laptop. Ik ben nog nieuw hierin :-)
Ik heb begrepen in dit forum, dat ik mijn Ubiquiti UniFi AP-AC-LR niet kan bedienen via de Android app omdat ik deze al heb geadopteerd via mijn laptop? Want in de android app wordt mijn Ubiquiti UniFi AP-AC-LR ook niet gevonden. Of zou dit wel moet kunnen dat je alleen de basisinstellingen kan wijzigen via de android app? Of kun je wel de volledige bediening uitvoeren via de android app?
Ander punt, ik ben van plan om een 2e Ubiquiti UniFi AP-AC-LR te kopen voor in de woonkamer ik neem aan dat dit goed samenwerkt, ik heb nu mijn huidige Ubiquiti UniFi AP-AC-LR op de zolder met een andere SSID naam dan de SSID mijn KPN router. Is het beter om door heel het huis dezelfde SSID aan te houden? of kan ik wel nog een onderscheid in naam maken 2.4GHZ en 5GHZ, zodat ik zie op welke radiofreq ik zit?
En wat zijn de beste instellingen in de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR voor optimaal batterij verbruik van mijn telefoon, ipad, (wifi gebruik).
En wat kan ik met de functies in de android app, Direct Acces, Cloud Acces moet je hier een abonnement voor hebben? Ik heb een account aangemaakt maar ook dit werkt niet als ik inlog via Cloud acces, there are no saved controllers.
Ik heb begrepen in dit forum, dat ik mijn Ubiquiti UniFi AP-AC-LR niet kan bedienen via de Android app omdat ik deze al heb geadopteerd via mijn laptop? Want in de android app wordt mijn Ubiquiti UniFi AP-AC-LR ook niet gevonden. Of zou dit wel moet kunnen dat je alleen de basisinstellingen kan wijzigen via de android app? Of kun je wel de volledige bediening uitvoeren via de android app?
Ander punt, ik ben van plan om een 2e Ubiquiti UniFi AP-AC-LR te kopen voor in de woonkamer ik neem aan dat dit goed samenwerkt, ik heb nu mijn huidige Ubiquiti UniFi AP-AC-LR op de zolder met een andere SSID naam dan de SSID mijn KPN router. Is het beter om door heel het huis dezelfde SSID aan te houden? of kan ik wel nog een onderscheid in naam maken 2.4GHZ en 5GHZ, zodat ik zie op welke radiofreq ik zit?
En wat zijn de beste instellingen in de Ubiquiti UniFi AP-AC-LR voor optimaal batterij verbruik van mijn telefoon, ipad, (wifi gebruik).
En wat kan ik met de functies in de android app, Direct Acces, Cloud Acces moet je hier een abonnement voor hebben? Ik heb een account aangemaakt maar ook dit werkt niet als ik inlog via Cloud acces, there are no saved controllers.
When the pink is snookered, Go for the brown
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Volgens de productpagina gebruikt de NandoHD 802.3af, en dat is (de enige) PoE variant die de USW 8-60W ondersteund, dus dat zou gewoon moeten werken.Mighty schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:08:
Welke switch moet ik hebben om een NanoHD via PoE te laten werken? De 60W of de 150W ik lees daar verschillende ervaringen over. Ik heb verder alleen de cloud key aan de switch hangen over PoE. De 60W is aanzienlijk goedkoper dan de 150W.
Na aanleiding van de discussie/opmerking dat een AC Pro voor thuis overkill is, geldt dat voor de NanoHD al helemaalTweede vraag, om mijn netwerk om te zetten naar Ubiquiti wil ik het onderstaande aanschaffen. Mis ik nog iets of zijn er andere opties om te overwegen?
# Product Prijs Subtotaal 1 Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) € 107,61 € 107,61 1 Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) € 183,- € 183,- 1 Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) € 168,13 € 168,13 1 Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) € 104,71 € 104,71 1 Ubiquiti UniFi Cloud Key € 73,- € 73,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 636,45
De NanoHD heeft alleen echt voordeel als je 3x3 of 4x4 MIMO clients hebt (en die eerste zijn al relatief zeldzaam, de tweede zullen nog minder voorkomen). Of (veel) MU-MIMO clients hebt die tegelijk veel data vragen (nee, Netflix/YouTube/... is niet veel data
waarom 2 poe switches ?Mighty schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:08:
# Product Prijs Subtotaal 1 Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) € 107,61 € 107,61 1 Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) € 183,- € 183,- 1 Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack) € 168,13 € 168,13 1 Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) € 104,71 € 104,71 1 Ubiquiti UniFi Cloud Key € 73,- € 73,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 636,45
geloof het of niet maar ik draai op mijn 8 poort 60W variant 2 in wall non pro's met achter deze 2 8poorts ubnt switches.RobertMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:19:
[...]
Volgens de productpagina gebruikt de NandoHD 802.3af, en dat is (de enige) PoE variant die de USW 8-60W ondersteund, dus dat zou gewoon moeten werken.
[...]
Na aanleiding van de discussie/opmerking dat een AC Pro voor thuis overkill is, geldt dat voor de NanoHD al helemaal. Deze zal niet slecht zijn of zo, maar als je met 1 AP een heel huis wilt dekken kan dat een uitdaging zijn. Mogelijk dat het dan ook verstandiger is om voor bv 2x de UAP AC Lite te gaan (deze werkt ook samen met de USW 8-60W). Dat is zelfs een goedkopere optie.
De NanoHD heeft alleen echt voordeel als je 3x3 of 4x4 MIMO clients hebt (en die eerste zijn al relatief zeldzaam, de tweede zullen nog minder voorkomen). Of (veel) MU-MIMO clients hebt die tegelijk veel data vragen (nee, Netflix/YouTube/... is niet veel data, en ook MU-MIMO komt niet extreem veel voor)
het enige device dat power gebruikt is de 8 poort 60w poe switch de rest all poe powered.
usg heeft geen poe dus die runt op eigen kracht.
controller draait op mijn mac mini usb key twijfel ik nog over..
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De Android app zou ik niet direct gebruiken. Deze is beperkter in functionaliteit als de volledige controller. Verder is het zoals je al ondervond correct dat 1 apparaat maar aan 1 controller kan worden gekoppeld. Wat je wel kunt doen is de Android app laten inloggen op de controller die je op PC/NAS/server/... draait.Cruzer schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:10:
Als je wilt roamen (automatisch wisselen tussen beiden APs als je door het huis loopt) moet je hetzelfde SSID etc gebruiken. Anders blijft de client (telefoon bv) plakken aan het SSID (en dus AP) waarmee die het eerst is verbonden totdat het signaal helemaal wegvalt. Splitsen 2,4GHz en 5GHz is een eigen keuze, sommigen doen het wel, sommigen doen het niet.Ander punt, ik ben van plan om een 2e Ubiquiti UniFi AP-AC-LR te kopen voor in de woonkamer ik neem aan dat dit goed samenwerkt, ik heb nu mijn huidige Ubiquiti UniFi AP-AC-LR op de zolder met een andere SSID naam dan de SSID mijn KPN router. Is het beter om door heel het huis dezelfde SSID aan te houden? of kan ik wel nog een onderscheid in naam maken 2.4GHZ en 5GHZ, zodat ik zie op welke radiofreq ik zit?
Met Direct Access log je vermoed ik direct in op de controller die je in eigen beheer hebt. Bij Cloud Access zit Ubiquiti zelf ertussen (als proxy). Deze optie is v.z.i.w. gratis, maar moet je ook inschakelen in de controller. Ik neem aan dat deze daarna dan ook in de app verschijnt (zelf gebruik ik geen Cloud Access).En wat kan ik met de functies in de android app, Direct Acces, Cloud Acces moet je hier een abonnement voor hebben? Ik heb een account aangemaakt maar ook dit werkt niet als ik inlog via Cloud acces, there are no saved controllers.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik vermoed dat hij het óf X óf Y bedoelde
Ondanks dat Ubiquiti het officieel niet ondersteund geloof ik je toch[...]
geloof het of niet maar ik draai op mijn 8 poort 60W variant 2 in wall non pro's met achter deze 2 8poorts ubnt switches.
het enige device dat power gebruikt is de 8 poort 60w poe switch de rest all poe powered.
usg heeft geen poe dus die runt op eigen kracht.
controller draait op mijn mac mini usb key twijfel ik nog over..
Oke thanks en sterkte van het radiosignaal maakt dit nog uit voor je batterij van je telefoon/iPad?RobertMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:25:
[...]
De Android app zou ik niet direct gebruiken. Deze is beperkter in functionaliteit als de volledige controller. Verder is het zoals je al ondervond correct dat 1 apparaat maar aan 1 controller kan worden gekoppeld. Wat je wel kunt doen is de Android app laten inloggen op de controller die je op PC/NAS/server/... draait.
[...]
Als je wilt roamen (automatisch wisselen tussen beiden APs als je door het huis loopt) moet je hetzelfde SSID etc gebruiken. Anders blijft de client (telefoon bv) plakken aan het SSID (en dus AP) waarmee die het eerst is verbonden totdat het signaal helemaal wegvalt. Splitsen 2,4GHz en 5GHz is een eigen keuze, sommigen doen het wel, sommigen doen het niet.
[...]
Met Direct Access log je vermoed ik direct in op de controller die je in eigen beheer hebt. Bij Cloud Access zit Ubiquiti zelf ertussen (als proxy). Deze optie is v.z.i.w. gratis, maar moet je ook inschakelen in de controller. Ik neem aan dat deze daarna dan ook in de app verschijnt (zelf gebruik ik geen Cloud Access).
Ja dus met Direct Acces moet mijn laptop dan ook aanstaan begrijp ik? Cloud acces heb ik wel aangezet in de controller op mijn laptop maar kennelijk werkt dit bij mij niet. Mijn app kan mijn Acces Point sowieso niet vinden ook als de QR code scan.
When the pink is snookered, Go for the brown
Net nog even gekeken 10,28/10,19 watt per poort.RobertMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:31:
[...]
Ik vermoed dat hij het óf X óf Y bedoeldeEn waarom niet 2 PoE switches. Ik heb een 8-150W en 16-150W. De eerste in de kelder bij USG, modem, .. etc waarop o.a. het UAP van de benedenverdieping zit en de USW 16-150W op de zolder met daarop nog een UAP (dus inderdaad 2 PoE switches voor 2 PoE devices
)
[...]
Ondanks dat Ubiquiti het officieel niet ondersteund geloof ik je tochZe geven zelf ook aan dat het werkt zolang het totale verbruik (van UAP IW + daarop aangesloten PoE apparaat) niet boven de 15W komt.
de huiskamer switch heeft 5 poorten (inclusief de power in) in gebruik
de slaapkamer switch 2 poorten in gebruik (kleine misrekening van mijn kant deze gaat waarschijnlijk ooit richting zolder)
In theorie zou ik de raspi op zolder kunnen plaatsen waar hij hoort maar ik heb geen kabel naar boven.
de heos speakers zijn wireless maar zouden bedraad kunnen (maar wil juist zoveel mogelijk wireless)

edit : waarom doe jij ook niet gewoon alles voeden vanaf beneden ? dan zou je je 60 watter niet nodig hebben.
mits ik nog een kabel naar zolder kan krijgen zal ook de acm pro gevoed worden vanaf de switch beneden.
[ Voor 8% gewijzigd door AjDuLion op 03-09-2018 11:42 ]
Ik bedoelde inderdaad OF de 60W of de 150W. Als het inderdaad goed werkt ga ik liever voor de 60W. Dank voor het overzicht. De NanoHD toegevoegd omdat dit het nieuwste product is en dus het langste meegaat. De nieuwe iPhoneXS heeft ook 4x4 maar idd het wifi trekt dit niet. Bijgewerkte Ubiquiti startersset is wat mij betreft dan het volgende:AjDuLion schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:40:
[...]
Net nog even gekeken 10,28/10,19 watt per poort.
de huiskamer switch heeft 5 poorten (inclusief de power in) in gebruik
de slaapkamer switch 2 poorten in gebruik (kleine misrekening van mijn kant deze gaat waarschijnlijk ooit richting zolder)
In theorie zou ik de raspi op zolder kunnen plaatsen waar hij hoort maar ik heb geen kabel naar boven.
de heos speakers zijn wireless maar zouden bedraad kunnen (maar wil juist zoveel mogelijk wireless)
[afbeelding]
edit : waarom doe jij ook niet gewoon alles voeden vanaf beneden ? dan zou je je 60 watter niet nodig hebben.
mits ik nog een kabel naar zolder kan krijgen zal ook de acm pro gevoed worden vanaf de switch beneden.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) | € 107,61 | € 107,61 |
1 | Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) | € 75,- | € 75,- |
1 | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 104,71 | € 104,71 |
1 | Ubiquiti UniFi Cloud Key | € 73,- | € 73,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,32 |
[ Voor 49% gewijzigd door Mighty op 03-09-2018 11:52 . Reden: Nieuwe lijst toegevoegd. ]
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
dan zou ik inderdaad voor de 60 watt variant gaan.Mighty schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:44:
[...]
Ik bedoelde inderdaad OF de 60W of de 150W. Als het inderdaad goed werkt ga ik liever voor de 60W. Dank voor het overzicht. De NanoHD toegevoegd omdat dit het nieuwste product is en dus het langste meegaat. De nieuwe iPhoneXS heeft ook 4x4 maar idd het wifi trekt dit niet. Bijgewerkte Ubiquiti startersset is wat mij betreft dan het volgende:
# Product Prijs Subtotaal 1 Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) € 107,61 € 107,61 1 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) € 75,- € 75,- 1 Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) € 104,71 € 104,71 1 Ubiquiti UniFi Cloud Key € 73,- € 73,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 360,32
je kan dan eventueel nog 3 andere poe devices aansluiten (camera's/ap's)
@Cruzer Begin eens met het doorlezen van:
https://help.ubnt.com/hc/...ints-via-UniFi-Mobile-App
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Lite_QSG.pdf
https://dl.ubnt.com/guide...i_Cloud_Key_UC-CK_QSG.pdf
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Controller_V5_UG.pdf
Dan moet je een heel eind kunnen komen en kun je zelf antwoorden vinden op het gros van je vragen.
https://help.ubnt.com/hc/...ints-via-UniFi-Mobile-App
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Lite_QSG.pdf
https://dl.ubnt.com/guide...i_Cloud_Key_UC-CK_QSG.pdf
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_Controller_V5_UG.pdf
Dan moet je een heel eind kunnen komen en kun je zelf antwoorden vinden op het gros van je vragen.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik heb een wat mij betreft eenvoudige vraag waar ik nergens anders duidelijk een antwoord op kan vinden. Ik heb een USG Pro die via PPPoE configuratie een internetverbinding maakt. Dit werkt prima, echter krijg ik nu standaard een IP-adres toegewezen dat eerst aan een tussenliggende KPN router was toegewezen. Ik wil graag het tweede IP-adres in het toegewezen subnet gebruiken in plaats van het adres dat nu standaard via PPPoE wordt toegewezen. Iemand een idee of dit eenvoudig te realiseren is?
KPN geeft gebruikers maar 1 in adres (consumenten). Het andere op adres is namelijk het broadcast adres van de router. Je kan daar niets mee doen.Ruben E schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:21:
Ik heb een wat mij betreft eenvoudige vraag waar ik nergens anders duidelijk een antwoord op kan vinden. Ik heb een USG Pro die via PPPoE configuratie een internetverbinding maakt. Dit werkt prima, echter krijg ik nu standaard een IP-adres toegewezen dat eerst aan een tussenliggende KPN router was toegewezen. Ik wil graag het tweede IP-adres in het toegewezen subnet gebruiken in plaats van het adres dat nu standaard via PPPoE wordt toegewezen. Iemand een idee of dit eenvoudig te realiseren is?
Je zult of je experiment box in bridge modus moeten laten zetten of deze er tussenuit halen. Zeker wel verstandig om te doen anders kan je nat achter nat krijgen wat niet heel bevordelijk is voor je netwerk.
Heb je zakelijk contract met KPN. 3en dus meerdere ip adressen beschikbaar dan zal je via denJSON file de extra adressen moeten toewijzen aan je USG.
Wil je de exeriabox tussen houden? Om zo 2 fysieke wan aansluitingen te creëren??
A Soldiers manual and a pair of boots.
Het is een zakelijke verbinding, dus met een subnet van 6 ip adressen. Ik heb idd wel gelezen hoe ik extra IP-adressen zou kunnen toewijzen, echter is dat niet wat nodig is; ik wil gewoon een ander IP-adres uit het subnet als standaard IP-adres gebruiken waarmee ik dus ook communiceer als ik een online applicatie gebruik. Dit is nodig voor een specifieke leverancier die nogal onnodig veel kosten rekent op het moment dat zij het IP-adres voor toegang tot hun applicatie moeten wijzigen. Er zit trouwens geen Experiabox o.i.d. meer tussen.To_Tall schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:40:
[...]
KPN geeft gebruikers maar 1 in adres (consumenten). Het andere op adres is namelijk het broadcast adres van de router. Je kan daar niets mee doen.
Je zult of je experiment box in bridge modus moeten laten zetten of deze er tussenuit halen. Zeker wel verstandig om te doen anders kan je nat achter nat krijgen wat niet heel bevordelijk is voor je netwerk.
Heb je zakelijk contract met KPN. 3en dus meerdere ip adressen beschikbaar dan zal je via denJSON file de extra adressen moeten toewijzen aan je USG.
Wil je de exeriabox tussen houden? Om zo 2 fysieke wan aansluitingen te creëren??
n00b vraag misschien maar hoe stel ik bij een specifiek device op een switch in dat ze via een bepaald netwerk/vlan horen? Ik wil de KPN iTV op t guest netwerk prakken die op een VLAN zit. Ik zit bij de optie "Switch Port Profile" te kijken en daar kan ik kiezen voor "All", "Disabled" en los de drie netwerken die ik heb gedefinieerd...is dat de plek dit te doen? De naam "Switch Port Profile" klinkt alsof t niet t gene is wat ik bedoel...
Dan zou je in je JSON, het IP address vast moeten zetten. Standaard zal KPN aan de hand van je PPPoE het eerste address van je subnet als default geven. In je JSON vul je de PPPoE gegevens in. en het IP address wat je voor standaard internet toegang zou willen gebruiken.Ruben E schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:13:
[...]
Het is een zakelijke verbinding, dus met een subnet van 6 ip adressen. Ik heb idd wel gelezen hoe ik extra IP-adressen zou kunnen toewijzen, echter is dat niet wat nodig is; ik wil gewoon een ander IP-adres uit het subnet als standaard IP-adres gebruiken waarmee ik dus ook communiceer als ik een online applicatie gebruik. Dit is nodig voor een specifieke leverancier die nogal onnodig veel kosten rekent op het moment dat zij het IP-adres voor toegang tot hun applicatie moeten wijzigen. Er zit trouwens geen Experiabox o.i.d. meer tussen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Toch is dat de juiste plekCartman! schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:26:
n00b vraag misschien maar hoe stel ik bij een specifiek device op een switch in dat ze via een bepaald netwerk/vlan horen? Ik wil de KPN iTV op t guest netwerk prakken die op een VLAN zit. Ik zit bij de optie "Switch Port Profile" te kijken en daar kan ik kiezen voor "All", "Disabled" en los de drie netwerken die ik heb gedefinieerd...is dat de plek dit te doen? De naam "Switch Port Profile" klinkt alsof t niet t gene is wat ik bedoel...
Toch de goede dan, thanksRobertMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:50:
[...]
Toch is dat de juiste plekSwitch port profiles kun je gebruiken om VLANs toe te kennen, of er wel of geen PoE is etc. Standaard wordt er voor elk netwerk dat je aanmaakt ook een switch port profile gemaakt en dat zijn dus die wat je in de lijst ziet. Daarnaast kun je ergens onder de settings (weet even niet meer welk item/tab) ook zelf profiles aanmaken. Bv om guest untagged te doen en IoT als tagged. Of om bv PoE uit te zetten voor een profile.
Na weken zonder problemen wel nu al 4 keer in 2 dagen tijd de USG moeten resetten omdat de KPN TV weer was vastgelopen
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ben geen kenner, maar heb je alle IGMP gebeuren aan staan? Wat in ieder geval neer komt op Enable IGMP snooping bij de network config.Cartman! schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:45:
[...]
Toch de goede dan, thanksGeprobeerd en box krijgt netjes n IP in dat netwerk. Bleef wel een tijdje op "Pending" staan maar nadat ik ff TV gekeken heb is deze ook "Authorized".
Na weken zonder problemen wel nu al 4 keer in 2 dagen tijd de USG moeten resetten omdat de KPN TV weer was vastgelopen
Zo, zonet men Nanobeam AC Gen2 aan de praat gekregen met hetzelfde model beetje verderop.
Was wel even googlen om ze met elkaar pratend te krijgen, het summiere handleidingkje van Ubiquiti in de doos zelf brengt je enkel in het setup scherm en dan is het : zoek het maar uit.
Gelukkig staat er ergens op de Ubiquiti site zelf ergens een FAQ/howto iets dat zegt dat je de ene moet instellen als PtP Station, en de andere als PtP Access Point, vervolgens de SSID ingeven dat je het andere station gegeven had, en hoppa, bridge verbinding staat op.
Je ziet beide Nanobeams wel in de Devices list van de Unifi Controller, maar echt managen van de verbinding zelf gaat niet, moet je dus rechtstreek op het IP van beide devices, of via de smartphone app.
Hopelijk veranderd dat ooit eens, dat je zowel de Unifi devices zoals gateway, switch, wifi access point en vervolgens de Airmax Nanonstation en nog eens de Unifi Video cameras in 1 controller kan beheren/instellen/configureren/aanpassen
Was wel even googlen om ze met elkaar pratend te krijgen, het summiere handleidingkje van Ubiquiti in de doos zelf brengt je enkel in het setup scherm en dan is het : zoek het maar uit.
Gelukkig staat er ergens op de Ubiquiti site zelf ergens een FAQ/howto iets dat zegt dat je de ene moet instellen als PtP Station, en de andere als PtP Access Point, vervolgens de SSID ingeven dat je het andere station gegeven had, en hoppa, bridge verbinding staat op.
Je ziet beide Nanobeams wel in de Devices list van de Unifi Controller, maar echt managen van de verbinding zelf gaat niet, moet je dus rechtstreek op het IP van beide devices, of via de smartphone app.
Hopelijk veranderd dat ooit eens, dat je zowel de Unifi devices zoals gateway, switch, wifi access point en vervolgens de Airmax Nanonstation en nog eens de Unifi Video cameras in 1 controller kan beheren/instellen/configureren/aanpassen
-| Hit it i would ! |-
Check daarvoor de UNMS controller software. Nanobeam is géén UniFi.Falcon10 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:57:
Zo, zonet men Nanobeam AC Gen2 aan de praat gekregen met hetzelfde model beetje verderop.
UNMS werkt ook voor Edge-devices.
In de hele verre toekomst mergen die 2 wellicht nog eens, maar ik zou er niet op wachten.
#team_UTC+1
Is een KPN Glasvezel specifiek ding waarbij er ergens n route wijzigt maar dit lijkt (?) vrij random te gebeuren. Weet niet of dit iets is wat een bug is van Ubiquiti of dat t echt een raar ding is wat KPN doet.RobertMe schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:52:
[...]
Ben geen kenner, maar heb je alle IGMP gebeuren aan staan? Wat in ieder geval neer komt op Enable IGMP snooping bij de network config.
Ik heb een MOXA nport 5150 (RS232 naar IP) converter in de meterkast gebouwd (had er nog een liggen), hierop een Cisco kabel geschroeft, kabel wat ingekort. De com poorten van mij USG en UniFi switch op mijn patchpaneel gemonteerd, zodat ik makkelijk kan switchenburne schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:21:
[...]
Stiekem is dat wat ik ook gebruik. Vast item in mijn rugzak:
[afbeelding]
Ik zeg cisco-kabeltje omdat Cisco ooit begonnen is met DB9's vervangen door rj45's. Top tip: als je console-kabel te kort is kun je 'm verlengen met een rj45 koppelblokje en een gewone cat5, tot een meter of tien. Hoef je je niet op je knieën voor de meterkast te zitten![]()
[...]
Niet dat het vaak nodig is, maar als er plek is, waarom niet?
Vraag over de USG 's als je een full ipsec setup hebt en een van de client routers veranderd van public ip doet dan de controller het nodig om de ipsec te herstellen ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Het is eerder een unifi /usg ding. De Edgerouter hebben hier geen laast van. Omdat deze een completere igmp set hebben draaien.Cartman! schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:54:
[...]
Is een KPN Glasvezel specifiek ding waarbij er ergens n route wijzigt maar dit lijkt (?) vrij random te gebeuren. Weet niet of dit iets is wat een bug is van Ubiquiti of dat t echt een raar ding is wat KPN doet.
Op verbetering hoef je niet wachten het halve forum vraagt al jaren om een betere igmp implementatie zoals in de edge router.
https://community.ubnt.co...rt/idi-p/1646298#comments
Lesdictische is mijn hash#
De EdgeRouter is saaier maar 'k blijf in m'n nopjes, behalve af en toe een firmware update enkel uptime gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 04-09-2018 00:35 ]
Ik begreep altijd dat de USG intern n EdgeRouter is maar dat de Unifi Controller niet alles ondersteunt; dan zou je toch zeggen dat ook t IPTV/IGMP issue via json/SSH op te lossen moet zijn?xbeam schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:45:
[...]
Het is eerder een unifi /usg ding. De Edgerouter hebben hier geen laast van. Omdat deze een completere igmp set hebben draaien.
Op verbetering hoef je niet wachten het halve forum vraagt al jaren om een betere igmp implementatie zoals in de edge router.
https://community.ubnt.co...rt/idi-p/1646298#comments

Qua hardware specs wel maar ubnt heeft Al vaker aangegeven dat ze onder de motorkap toch anders zijn. Soms staan er in de update release note dingen Die ze meer op lijn brengen als bij de edgerouter. Ips geeft de usg nu USP die edge niet heeft. Maar als je geen isp gebruikt blijft de edge kwa functies superieur aan de usg. Zeker als dpi firewall.Cartman! schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:47:
[...]
Ik begreep altijd dat de USG intern n EdgeRouter is maar dat de Unifi Controller niet alles ondersteunt; dan zou je toch zeggen dat ook t IPTV/IGMP issue via json/SSH op te lossen moet zijn?
Op de edge kan je bijv ook alleen Facebook of custom verkeer blokeren voor 1 gebruiker of vlan. Bij de usg kan je alleen een catogorie blokeren voor een vlan. Dat vindt ik zelf 1 van de grootste nadelen. Zakelijk wil je bijv wel Netflix blokeren maar geen YouTube. (Tutorials ) dat kan wel op de edge maar niet op de usg.
Heb mij het volgende aangeschaft
2x ap ac pro
1x 60w poe switch
1x cloudkey
Maar wat is nou het grote voordeel van een UniFi USG router?
Lees dat velen de router/modem er tussen uithalen van de provider, maar wat is hier het grote voordeel van?
2x ap ac pro
1x 60w poe switch
1x cloudkey
Lees dat velen de router/modem er tussen uithalen van de provider, maar wat is hier het grote voordeel van?
Alles groen in de controller voor sommigen 
Maar alles kunnen onderhouden in 1 omgeving is ook wel relaxed.
Maar alles kunnen onderhouden in 1 omgeving is ook wel relaxed.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Modems en routers
Hoop ellende als je een PPPoE gebaseerde verbinding hebt met IPTVPractics schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:51:
Heb mij het volgende aangeschaft
2x ap ac pro
1x 60w poe switch
1x cloudkey
EdgeRouters doen dit veeel beter!
Maar als het puur inprikken en gaaan is, omdat je alleen een IP hoeft op te halen via DHCP dan is het wel makkelijk als je meerdere VLAN's gaat maken vanuit de Unifi Controller
Vaak meer controle en makkelijker of überhaupt kunnen portforwarden en dergelijkeLees dat velen de router/modem er tussen uithalen van de provider, maar wat is hier het grote voordeel van?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
In mijn geval met Ziggo met nog een oud modem only betekend het dat ik een geavanceerde(re) router heb in combinatie met centraal beheer met de rest van de apparatuur.Practics schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:51:
Voor een simpel netwerk (zonder VLANs etc) is een USG overkill (maar wel leuk om alles op groen te hebben
'k Had geen beste dekking met 3in1 router weggemoffeld in een hoekje dus wifi had ik sowieso al uitgeschakeld en AP genomen. Daarna een ER-X genomen voor stabiliteit (al deed de v10 het prima) gescheiden netwerken (instelbaarheid), laag verbruik en omdat het kanPractics schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:51:
Hier ook Ziggo gebridged naar een USG, voor mij is t een stukje bekendheid om ermee te werken, zetten al jaren Unifi Wifi weg, maar nu ook meer en meer de switches en de USG's.RobertMe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:20:
[...]
In mijn geval met Ziggo met nog een oud modem only betekend het dat ik een geavanceerde(re) router heb in combinatie met centraal beheer met de rest van de apparatuur.
Voor een simpel netwerk (zonder VLANs etc) is een USG overkill (maar wel leuk om alles op groen te hebben). En bij zaken als IPTV, PPPoE etc kan het nog wel eens problemen opleveren, zoals @nero355 al zegt dus in dat geval zou ik in ieder geval niet zomaar een USG kopen.
Ubnt had nooit 2 lijnen moeten beginnen.xbeam schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:21:
[...]
Qua hardware specs wel maar ubnt heeft Al vaker aangegeven dat ze onder de motorkap toch anders zijn. Soms staan er in de update release note dingen Die ze meer op lijn brengen als bij de edgerouter. Ips geeft de usg nu USP die edge niet heeft. Maar als je geen isp gebruikt blijft de edge kwa functies superieur aan de usg. Zeker als dpi firewall.
Op de edge kan je bijv ook alleen Facebook of custom verkeer blokeren voor 1 gebruiker of vlan. Bij de usg kan je alleen een catogorie blokeren voor een vlan. Dat vindt ik zelf 1 van de grootste nadelen. Zakelijk wil je bijv wel Netflix blokeren maar geen YouTube. (Tutorials ) dat kan wel op de edge maar niet op de usg.
De prijzen zijn nagenoeg gelijk tussen de lijnen en nu hebben ze 2 productlijnen die het eigenlijk net niet zijn waarbij beide lijnen een wildgroei aan varianten lijkt te krijgen op verschillende apparatuur.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De verschillende lijnen lijken mij niet eens perse het probleem. EdgeMax voor de power user die alles tot in detail wil kunnen inregelen en UniFi met het centrale beheer maar daardoor iets beperkter. Groter probleem wat ik opmaak uit de post van @xbeam is dat de software überhaupt niet gelijk loopt. Als het onderliggende OS al eens identiek was, met alleen bij EdgeMax een WebUI en bij UniFi dan het stuk software voor beheer uit de controller zou dat al een groot verschil maken. Kijkende naar dingen als IGMP die blijkbaar wel goed werken op EdgeRouters maar niet op de USG. Dat lijkt mij niet een verschil dat ontstaat door CLI/WebUI beheer vs Controller beheer, maar gewoon compleet andere onderliggende software. En ook daarbij zou het niet uitmaken als UniFi altijd iets achter loopt ten opzichte van EdgeMax, omdat het toevoegen van functionaliteit aan de Controller langer zal duren. Maar als IGMP bv al jaren niet werkt bij UniFi waar het wel werkt op de EdgeRouters is dat nogal apart/niet acceptabelMewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:42:
[...]
Ubnt had nooit 2 lijnen moeten beginnen.
De prijzen zijn nagenoeg gelijk tussen de lijnen en nu hebben ze 2 productlijnen die het eigenlijk net niet zijn waarbij beide lijnen een wildgroei aan varianten lijkt te krijgen op verschillende apparatuur.
Edit:
Na het bekijken van de link met feature request die xbeam poste lijkt het toch iets complexer te liggen

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 04-09-2018 14:59 ]
https://community.ubnt.co...921/highlight/true#M15468
Daar maak ik uit op dat de USG wel dezelfde IGMPv3 features zou moeten hebben maar dat het niet persistent wordt opgeslagen.
Daar maak ik uit op dat de USG wel dezelfde IGMPv3 features zou moeten hebben maar dat het niet persistent wordt opgeslagen.
De ene manier van instellen sluit de andere niet uit, je kan prima beide hebben op hetzelfde product.RobertMe schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:49:
[...]
De verschillende lijnen lijken mij niet eens perse het probleem. EdgeMax voor de power user die alles tot in detail wil kunnen inregelen en UniFi met het centrale beheer maar daardoor iets beperkter. Groter probleem wat ik opmaak uit de post van @xbeam is dat de software überhaupt niet gelijk loopt. Als het onderliggende OS al eens identiek was, met alleen bij EdgeMax een WebUI en bij UniFi dan het stuk software voor beheer uit de controller zou dat al een groot verschil maken. Kijkende naar dingen als IGMP die blijkbaar wel goed werken op EdgeRouters maar niet op de USG. Dat lijkt mij niet een verschil dat ontstaat door CLI/WebUI beheer vs Controller beheer, maar gewoon compleet andere onderliggende software. En ook daarbij zou het niet uitmaken als UniFi altijd iets achter loopt ten opzichte van EdgeMax, omdat het toevoegen van functionaliteit aan de Controller langer zal duren. Maar als IGMP bv al jaren niet werkt bij UniFi waar het wel werkt op de EdgeRouters is dat nogal apart/niet acceptabel
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Nee dit bericht gaat volgens mij over de usw. De switches kunnen bedienen zoals een EdgeSwitch via een local telnet. Alleen kan je de instellingen niet opslaan. Na een reboot moet je de instellingen er weer opnieuw inzetten.Cartman! schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:17:
https://community.ubnt.co...921/highlight/true#M15468
[ Voor 18% gewijzigd door xbeam op 04-09-2018 17:22 ]
Tja achteraf is dat inderdaad makkelijk. Maar EdgeMax was nooit bedoeld voor de thuisgebruiker. Die apparatuur is primair gericht op de WISP, als toren-router bijv. of in de backbone.MewBie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:42:
[...]
Ubnt had nooit 2 lijnen moeten beginnen.
Hoe vaak gebruik jij thuis OSPF of BGP?
Beter was geweest als ze alleen een schil om EdgeMax hadden gebouwd, dan waren ze nu klaar geweest.
Neemt niet weg dat het in de basis briljant spul is. Alleen moeten ze eens wat meer effort steken in de UniFi lijn en bij voorkeur kappen met dat json-geklooi. In plaats daarvan steken ze nu, met UNMS, tijd in een interface voor EdgeMax

#team_UTC+1
Of inplaats van de json een uit gebreide config tree zoals in edOS. Gekoppeld aan de config settings bij van de AP,swith of usg. Dat zou ookEthirty schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:53:
[...]
Tja achteraf is dat inderdaad makkelijk. Maar EdgeMax was nooit bedoeld voor de thuisgebruiker. Die apparatuur is primair gericht op de WISP, als toren-router bijv. of in de backbone.
Hoe vaak gebruik jij thuis OSPF of BGP?
Beter was geweest als ze alleen een schil om EdgeMax hadden gebouwd, dan waren ze nu klaar geweest.
Neemt niet weg dat het in de basis briljant spul is. Alleen moeten ze eens wat meer effort steken in de UniFi lijn en bij voorkeur kappen met dat json-geklooi. In plaats daarvan steken ze nu, met UNMS, tijd in een interface voor EdgeMax
Inderdaad, je hebt gelijkt...helaas.xbeam schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:42:
[...]
Nee dit bericht gaat volgens mij over de usw. De switches kunnen bedienen zoals een EdgeSwitch via een local telnet. Alleen kan je de instellingen niet opslaan. Na een reboot moet je de instellingen er weer opnieuw inzetten.
Config tree zou ook prima zijn. Vind dat zelf toch al iets makkelijker dan al die commandline dingen uit mijn hoofd te leren.xbeam schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:24:
[...]
Of inplaats van de json een uit gebreide config tree zoals in edOS. Gekoppeld aan de config settings bij van de AP,swith of usg. Dat zou ook
Maar tot er zoiets is ga ik mijn ER nog maar niet vervangen door een USG. Dan maar niet die 3 groene bolletjes, al jeukt mijn ocd wel.
#team_UTC+1
Vanuit mijn glasvezel leverancier heb ik de mogelijkheid kregen tot een ipv6 block (/56). Dit wilde ik doorvoeren in m'n USG / Controller. Ik heb deze methode gebruikt:
https://help.ubnt.com/hc/...Pv6-and-Prefix-Delegation
Helaas krijg ik geen IPv6 adres.. Leverancier geeft aan dat alles goed staat.. en ik lees aantal dingen dat PPPOE / vlan / ipv6 niet lekker werkt. Maar kan niet ergens een bevestiging vinden.
Iemand een idee?
https://help.ubnt.com/hc/...Pv6-and-Prefix-Delegation
Helaas krijg ik geen IPv6 adres.. Leverancier geeft aan dat alles goed staat.. en ik lees aantal dingen dat PPPOE / vlan / ipv6 niet lekker werkt. Maar kan niet ergens een bevestiging vinden.
Iemand een idee?
interfaces {
ethernet eth0 {
description WAN
vif 32 {
description WAN
dhcpv6-pd {
pd 0 {
prefix-length 56
}
rapid-commit enable
}
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
out {
ipv6-name WANv6_OUT
name WAN_OUT
}
}
pppoe 2 {
default-route none
dhcpv6-pd {
pd 0 {
prefix-length 56
}
rapid-commit enable
}
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
out {
ipv6-name WANv6_OUT
name WAN_OUT
}
}
ipv6 {
address {
autoconf
}
enable {
}
}
name-server none
password ****************
user-id 16581-1-3160-I
}
}
}
ethernet eth1 {
address 192.168.178.1/24
description LAN
firewall {
in {
ipv6-name LANv6_IN
name LAN_IN
}
local {
ipv6-name LANv6_LOCAL
name LAN_LOCAL
}
out {
ipv6-name LANv6_OUT
name LAN_OUT
}
}
}
ethernet eth2 {
disable
}
loopback lo {
}
}
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Je firewall rules lijken leeg, maar staan ze ICMPv6 toe?
Kijk of bv hier:
https://medium.com/@nurbl...erouter-lite-c95e3cc8d49d
Mocht het om Ziggo gaan, misschien heb je hier iets aan:
https://web.archive.org/w...ttp://blog.spakka.net:80/
oh wacht, er staat glasvezel.....
Kijk of bv hier:
https://medium.com/@nurbl...erouter-lite-c95e3cc8d49d
Mocht het om Ziggo gaan, misschien heb je hier iets aan:
https://web.archive.org/w...ttp://blog.spakka.net:80/
oh wacht, er staat glasvezel.....
[ Voor 36% gewijzigd door valkenier op 04-09-2018 20:41 ]
Hoe zijn jullie ervaringen met de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System?
Graag zou ik bij een kennis een netwerk willen verangen en op een aantal punten een extra mesh point willen inpluggen (draadloos) en een groot bereik willen bereiken (hoge muren, meerdere kamers).
Graag zou ik bij een kennis een netwerk willen verangen en op een aantal punten een extra mesh point willen inpluggen (draadloos) en een groot bereik willen bereiken (hoge muren, meerdere kamers).
Heb deze eenmaal bij een kennis geïnstalleerd, zeer eenvoudig en werkt prima. Voordeel is dat je gewoon kunt uitbreiden met die mesh punten tot je voldoende bereik hebt.HollowGamer schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:12:
Hoe zijn jullie ervaringen met de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi System?
Mesh is meestal geen toverformule hè? Bij elke hop vanaf het basisstation halveer je de snelheid.
Als het dan toch moet, dan in een stervorm of vergelijkbaar, waarbij het basiststation zoveel mogelijk in het midden van alle mesh-punten zit.
Als het dan toch moet, dan in een stervorm of vergelijkbaar, waarbij het basiststation zoveel mogelijk in het midden van alle mesh-punten zit.
#team_UTC+1
Sinds een tijd raak ik mijn keystore kwijt na een reboot. Enig idee waar dit aan ligt?Luppie schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:28:
[...]
Zelf heb ik ook een comodo certificate op mijn Cloud Key geinstalleerd. Heb er een kennisartikel voor Unifi voor geschreven (even geen zin om te vertalen)![]()
(In jouw geval hoef je de CSR niet meer te doen, aangezien je al een cert hebt. De keys moet je natuurlijk nog wel importeren)
Dit installeert het certificaat voor de cloudkey en controller en de configuratie blijft staan na een update van de controller.
Login to the Cloud Key using SSH:
*Make a backup of the folder /etc/ssl/private to your local PC
code:
1 2 3 4 5 sudo su cd /etc/ssl/private rm -f /etc/ssl/private/* openssl genrsa -out /etc/ssl/private/cloudkey.key 2048
(Pas onderstaande aan met je eigen gegevens)
code:
1 openssl req -new -batch -subj "/C=<Country ISO Notation>/ST=<State>/L=<City>/O=<Organisation>/OU=UniFi/CN=<website URL>/emailAddress=<mail address>" -key /etc/ssl/private/cloudkey.key -out /etc/ssl/private/cloudkey.csr
*Copy the cloudkey.csr to your local PC in the same folder of the backup you made.
*Do a certificate request at your CA of choice
*Save the received certificate (incl. the intermediate and CA certificate) to your local PC in the same folder of the backup you made.
*Download and install KeyStore Explorer
*Run KeyStore Explorer and open unifi.keystore.jks from the backup folder (password = aircontrolenterprise)
[afbeelding]
Click on Tools > Import Key Pair
[afbeelding]
Select OpenSSL > click on Ok
[afbeelding]
Deselect Encrypted Private Key
Select the cloudkey.key file from the backup folder
Select the certificate file that you received from your CA from the backup folder
Click on Import
[afbeelding]
Enter unifi as alias and click on Ok
[afbeelding]
Confirm with Yes
[afbeelding]
Use : aircontrolenterprise : as password
[afbeelding]
Click on OK
Click on Tools > Import trusted certificate
[afbeelding]
Import all intermediate and CA certificates
The Result:
[afbeelding]
Click on File > Save
Copy all contents except the cert.tar file to the /etc/ssl/private/ folder on the Cloud Key
Give the following commands on the SSH Console:
code:
1 2 3 4 5 6 7 tar -cvf cert.tar * chown root:ssl-cert /etc/ssl/private/* chmod 640 /etc/ssl/private/* nginx -t /etc/init.d/nginx restart ; /etc/init.d/unifi restart
Ik heb in het weekend mijn access points geüpdatet naar versie 3.9.50 (Stable Candidate) en merk dat het niet stabiel is (o.a. websites die traag laden, zonder dat elders in het netwerk een wijziging heeft plaatsgevonden). Ik hoopte op vooruitgang, aangezien ook de stable versie .42 niet echt lekker draait vind ik. Eigenlijk is 3.9.27 tot nu toe voor mij het fijnst. Hebben anderen hier de update ook al doorgevoerd, en wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 12% gewijzigd door Yoshimi op 05-09-2018 19:38 ]
Mijn nieuwe Ubiquiti apparatuur draait nu een week als een zonnetje, op 1 ding na: Mijn SolarEdge zonnepanelen omvormer krijgt geen IP-adres via WiFi. Ik zie hem wel op de AC Lite langskomen als gebruiker iedere zoveel seconden, maar, de omvormer blijft aangeven: Waiting for IP.
Ik heb nu zelfs het accesspoint ernaast in de garage gehangen om uit te sluiten dat de verbinding te zwak is, maar, als ik dan in de Ubiquiti App op de omvormer klik is hij wel verbonden met dit accesspoint, niet met het andere accesspoint. Het MAC adres en dergelijke zie ik ook in de App, maar hij krijgt geen IP. Voor de zekerheid de omvormer een aantal keren uitgezet (zowel de knop als de veiligheidsschakelaar) en gereset en ook het WiFi netwerk meerdere keren opnieuw geselecteerd en het wachtwoord opnieuw ingevoerd.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn dat hij geen IP krijgt?
Ik heb nu zelfs het accesspoint ernaast in de garage gehangen om uit te sluiten dat de verbinding te zwak is, maar, als ik dan in de Ubiquiti App op de omvormer klik is hij wel verbonden met dit accesspoint, niet met het andere accesspoint. Het MAC adres en dergelijke zie ik ook in de App, maar hij krijgt geen IP. Voor de zekerheid de omvormer een aantal keren uitgezet (zowel de knop als de veiligheidsschakelaar) en gereset en ook het WiFi netwerk meerdere keren opnieuw geselecteerd en het wachtwoord opnieuw ingevoerd.
2x AC-lite en 1x Mesh ook in het weekend naar 3.9.50.9295 gezet. Hier geen issues, zeker geen traag ladende sites.mchl8 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:29:
Ik heb in het weekend mijn access points geüpdatet naar versie 3.9.50 (Stable Candidate) en merk dat het niet stabiel is (o.a. websites die traag laden, zonder dat elders in het netwerk een wijziging heeft plaatsgevonden). Ik hoopte op vooruitgang, aangezien ook de stable versie .42 niet echt lekker draait vind ik. Eigenlijk is 3.9.27 tot nu toe voor mij het fijnst. Hebben anderen hier de update ook al doorgevoerd, en wat zijn jullie ervaringen?
Zelf hier ook een SolarEdge omvormer die ik via de controller een vast IP adres heb gegeven waarna alles prima werkt. Dat is met een USG.Taro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:48:
Mijn nieuwe Ubiquiti apparatuur draait nu een week als een zonnetje, op 1 ding na: Mijn SolarEdge zonnepanelen omvormer krijgt geen IP-adres via WiFi. Ik zie hem wel op de AC Lite langskomen als gebruiker iedere zoveel seconden, maar, de omvormer blijft aangeven: Waiting for IP.
Geen USG hier. Heb het MAC-adres in de KPN V10 Experiabox nu wel een vast IP gegeven, maar die pikt ie niet op.slooffmaster schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:54:
[...]
Zelf hier ook een SolarEdge omvormer die ik via de controller een vast IP adres heb gegeven waarna alles prima werkt. Dat is met een USG.
Iemand die het zonder USG werkend heeft gekregen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Toevallig fast roaming aan staan? Ik heb een Athom Homey en met fast roaming aan liep die ook in de soep. Wel zichtbaar in de client list, maar geen IP adres en ook niet bereikbaar.Taro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:48:
Als fast roaming de oorzaak blijkt te zijn moet je dat helemaal uit zetten. Mijn Homey raakte elke nacht anders weer disconnected. Tijdelijk fast roaming uit om te verbinden is dus niet de oplossing, het moet echt uit blijven
Ja, staat aan. Gelukkig heb ik een apart Wireless Network aangemaakt waarop ik alle vaste devices zoals de Nest Protects, de omvormer etc. heb gezet, zodat ik zonder gevolgen voor mobiele telefoons, laptops en tablets die instelling aan kan passen. Even proberen!RobertMe schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:41:
[...]
Toevallig fast roaming aan staan? Ik heb een Athom Homey en met fast roaming aan liep die ook in de soep. Wel zichtbaar in de client list, maar geen IP adres en ook niet bereikbaar.
Als fast roaming de oorzaak blijkt te zijn moet je dat helemaal uit zetten. Mijn Homey raakte elke nacht anders weer disconnected. Tijdelijk fast roaming uit om te verbinden is dus niet de oplossing, het moet echt uit blijven
En wat zou je adviseren wat betreft Broadcast LAN to WAN / IGMPV3 / UAPSD aan-uitvinken ?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
In mijn geval maakte dat niet uit. Ik heb ook een gescheiden IoT WLAN, met fast roaming uit (en op gewone WLAN voor laptopa/telefoons/... aan). En ook dan werkte het niet.Taro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:48:
[...]
Ja, staat aan. Gelukkig heb ik een apart Wireless Network aangemaakt waarop ik alle vaste devices zoals de Nest Protects, de omvormer etc. heb gezet, zodat ik zonder gevolgen voor mobiele telefoons, laptops en tablets die instelling aan kan passen. Even proberen!
Overigens zal het ook niet veel uit maken of fast roaming aan of uit staat. In principe is het alleen merkbaar bij roaming tijdens real time toepassingen. En hoe vaak loop je nu door het huis terwijl je belt via VOIP (bv).
Pfoe, geen idee. Denk dat ik die allemaal op standaard heb staan zonder me erin te hebben verdiept. IGMP heb ik sowieso niet nodig omdat ik geen IPTV hebEn wat zou je adviseren wat betreft Broadcast LAN to WAN / IGMPV3 / UAPSD aan-uitvinken ?
Helaas, instellingen aangepast, werkt nog niet.
IGMPv3 heb ik wel nodig ivm KPN en die 2 andere opties heb ik ook aan staan.
Misschien zit er niets anders op dan een USG aan te schaffen.
IGMPv3 heb ik wel nodig ivm KPN en die 2 andere opties heb ik ook aan staan.
Misschien zit er niets anders op dan een USG aan te schaffen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.