Als je geen voip telefoons hebt en tijdens het bellen rondloopt is het niet heel nuttig. Geeft meer ellende dan voordeel en zou ik hem uitzetten.
Welk type Solaredge is? een ouder ? Misschien moet je legacy support eens aanzetten.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Als je geen voip telefoons hebt en tijdens het bellen rondloopt is het niet heel nuttig. Geeft meer ellende dan voordeel en zou ik hem uitzetten.
Je hebt fast roaming nu dus voor alle WLANs uit staan en dan werkt het nog niet? Anders dus alsnog voor alle uitschakelen en opnieuw proberen.Taro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:56:
Helaas, instellingen aangepast, werkt nog niet.
Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat dat het verschil gaat maken.Misschien zit er niets anders op dan een USG aan te schaffen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
[ Voor 7% gewijzigd door Snoeiman op 05-09-2018 22:09 ]
Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!
Het voltage moet altijd gelijk zijn, anders gaat het niet werken, daarnaast moet het amperage op z'n minst gelijk zijn. Dus je bent op zoek naar een adapter die:caoim schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:39:
Sinds deze ochtend weigert mijn EdgeRouter Lite alle dienst, enkel het lampje aan de console pinkt. Mijn laptop even aansluiten via de console brengt geen soelaas. Bij nader onderzoek (zowel van de hardware als online) ligt het waarschijnlijk aan de stroomadapter. Ik ben niet zo thuis in die dingen, dus even hier vragen. De meegeleverde stroomadapter heeft als input 100-240v-50/60Hz MAX 0.5A, en als output +12V---1A. Er zit dus een omvormer (?) tussen. Kan ik dat dan bv gewoon in zijn totaal vervangen door dit: https://www.allekabels.be...e-ac-dc-adapter-12-v.html
Alvast bedankt!
Bedankt voor de snelle reactie. Het lijkt mij wel dezelfde aansluiting te zijn, dus dan ga ik het erop wagen. Nogmaals bedankt!RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:44:
[...]
Het voltage moet altijd gelijk zijn, anders gaat het niet werken, daarnaast moet het amperage op z'n minst gelijk zijn. Dus je bent op zoek naar een adapter die:Punt 2 en 3 voldoet de door jou gelinkte adapter aan (is ook 1A / 1000mA out dus gelijk), punt 1 (zelfde aansluiting) durf ik niet te zeggen.
- Dezelfde aansluiting heeft
- 12V out heeft
- Minimaal 1A out heeft
Nu is dat in de meeste gevallen het juiste antwoord, maar volgens de spec sheet van een ER-LITE ondersteunt deze een spanning tussen 9 en 24 VoltRobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:44:
[...]
Het voltage moet altijd gelijk zijn, anders gaat het niet werken, daarnaast moet het amperage op z'n minst gelijk zijn.
ph34r my [WCG] Cows :P
Ik zou eerst Ubiquiti e-mailen en vragen of je gewoon een nieuwe kan krijgen : Volgens mij is de RMA afdeling best wel relax als het om dit soort dingen gaatcaoim schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:52:
Bedankt voor de snelle reactie. Het lijkt mij wel dezelfde aansluiting te zijn, dus dan ga ik het erop wagen. Nogmaals bedankt!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hier ook geen probleem enige probleem wat ik heb is met de nieuwe test controller ivm memoryleak, dus die laat ik via een cronjob nu auto restarten.mchl8 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:29:
Ik heb in het weekend mijn access points geüpdatet naar versie 3.9.50 (Stable Candidate) en merk dat het niet stabiel is (o.a. websites die traag laden, zonder dat elders in het netwerk een wijziging heeft plaatsgevonden). Ik hoopte op vooruitgang, aangezien ook de stable versie .42 niet echt lekker draait vind ik. Eigenlijk is 3.9.27 tot nu toe voor mij het fijnst. Hebben anderen hier de update ook al doorgevoerd, en wat zijn jullie ervaringen?
There are no secrets, only information you do not yet have
[ Voor 46% gewijzigd door Skating_vince op 06-09-2018 14:40 . Reden: Opmaak (spaties verdwijnen) ]
Dat zou mijn vraag van hierboven ook irrelevant maken!hermanh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:00:
Er is een nieuwe USG firmware (4.4.28)
Wat mogelijk interessant voor VLAN mgmt op WAN is:
Added VLAN tagging capability on WAN. 5.9.17 and newer controller versions required to pull this into the controller configuration the same as all other WAN config parameters.
Let op 5.9.17 controller is nodig, deze change zit dus niet in de stable releases.
Ben nieuwsgierig of dit mensen met meerdere VLANs op WAN helpt om de USG wat makkelijker te configureren valt.
Als het even mee zit wel ja... :-)Skating_vince schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:11:
[...]
Dat zou mijn vraag van hierboven ook irrelevant maken!
Ik ben heel erg blij met de 4.4.28 update! De USG-Pro hier herstarte elke dag, met het gevolg dat de helft van de IP telefoons hier over de flos waren. Nu kan ik weer lekker achterover leunenhermanh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:00:
Er is een nieuwe USG firmware (4.4.28)
Wat mogelijk interessant voor VLAN mgmt op WAN is:
Added VLAN tagging capability on WAN. 5.9.17 and newer controller versions required to pull this into the controller configuration the same as all other WAN config parameters.
Let op 5.9.17 controller is nodig, deze change zit dus niet in de stable releases.
Ben nieuwsgierig of dit mensen met meerdere VLANs op WAN helpt om de USG wat makkelijker te configureren valt.
[ Voor 24% gewijzigd door chickpoint op 06-09-2018 16:29 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
5.6 is long term support en de laatste versie die de eerste AC modellen (met broadcom SoC) nog ondersteund. 5.8 is stable, en 5.9 is stable candidate/release candidate (oftewel 'test versie')Ethirty schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:21:
Is dat beta of stable? Tussen 5.6 LTS, 5.8 en 5.9 begin ik een beetje kwijt te raken wat nu stabiel is en waar je rare dingen mee kan verwachten.
Als 5.9 nog RC is, dan zal je probleem daar wel iets mee te maken heb, gok ik?RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:27:
[...]
5.6 is long term support en de laatste versie die de eerste AC modellen (met broadcom SoC) nog ondersteund. 5.8 is stable, en 5.9 is stable candidate/release candidate (oftewel 'test versie')
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Maar dat is de controllee. Die mag IMO nooit de boel plat halen. Daarnaast loopt ie ook vast als de controller niet draait. En inderdaad, de controller kan ook een verkeerde configuratie naar de USG hebben gestuurd, maar het probleem is spontaan ontstaan zonder dat ik vandaag/afgelopen dagen iets heb aangepast.Ethirty schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:32:
[...]
Als 5.9 nog RC is, dan zal je probleem daar wel iets mee te maken heb, gok ik?
Meer nuttigs heb ik niet voor je.
Dit, of een rare bug in de firmware, of gekke memoryleak. Als je de firmware kan downgraden zou ik dat sowieso testen.RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:40:
[...]
Maar dat is de controllee. Die mag IMO nooit de boel plat halen. Daarnaast loopt ie ook vast als de controller niet draait. En inderdaad, de controller kan ook een verkeerde configuratie naar de USG hebben gestuurd, maar het probleem is spontaan ontstaan zonder dat ik vandaag/afgelopen dagen iets heb aangepast.
#team_UTC+1
Memory leak zou nu dan ineens binnen ~10 minuten optreden (op zo'n korte tijd heb ik hem al stuk zien lopen), waar het afgelopen dagen gewoon stabiel heeft gedraaid.Ethirty schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:52:
[...]
Dit, of een rare bug in de firmware, of gekke memoryleak. Als je de firmware kan downgraden zou ik dat sowieso testen.
Er word wel melding gemaakt door Ubnt dat combi 4.4.28 en 5.9.24 de usg laat crashen.RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:40:
[...]
Maar dat is de controllee. Die mag IMO nooit de boel plat halen. Daarnaast loopt ie ook vast als de controller niet draait. En inderdaad, de controller kan ook een verkeerde configuratie naar de USG hebben gestuurd, maar het probleem is spontaan ontstaan zonder dat ik vandaag/afgelopen dagen iets heb aangepast.
Momenteel heb ik de USG draaien met alleen een laptop eraanz geen WAN, geen switches, niks. Direct de laptop op LAN1 poort. Maar ik heb niet veel vertrouwen erin.
Very much doubt it's a hardware problem. I suspect the initial problem was the device cache bug in 5.9.24, post-upgrade USG got re-provisioned, and ended up with a problem config of some sort because of it. That's why I added the warning to the release post promoted to stable for those on 5.9.24 to restart the controller service before upgrading USG. When this was originally posted I didn't realize how many would hit things related to that problem or I'd have noted it here too. Sorry for the trouble.
Just to make sure you're in a sane state, restart the controller service or reboot the controller's OS, then force provision USG after it's back up. Then see if any of that persists.
We believe the root cause there to be resolved for next 5.9.x controller, it's still in QA at the moment.
[ Voor 40% gewijzigd door xbeam op 07-09-2018 04:47 ]
Lesdictische is mijn hash#
Toch bleef de USG zo draaien, met alleen een laptop eraan. Gisteravond daarom alles maar weer terug gestoken, maar wel m'n NAS/thuisserver, die ook de controller draait, uit getrokken, en vanmorgen werkte nog steeds alles. NAS weer aangesloten, controller gestart (die van gisteravond nog uit stond) en op basis van @xbeam zijn post een force provision gedaan en alles lijkt nog steeds te werken.RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:40:
Momenteel heb ik de USG draaien met alleen een laptop eraan, geen WAN, geen switches, niks. Direct de laptop op LAN1 poort. Maar ik heb niet veel vertrouwen erin.
De problemen leken in mijn geval dus anders te zijn. Verkeer ging wel nog gewoon er doorheen, zowel van/naar internet als tussen VLANs. Alleen lag de software/lokaal verkeer op z'n gat. Ping werkte nog, maar traceroute al niet en DHCP, DNS, SSH etc ook allemaal niet.xbeam schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 04:35:
[...]
Er word wel melding gemaakt door Ubnt dat combi 4.4.28 en 5.9.24 de usg laat crashen.
Zie cmd-Ubnt
https://community.ubnt.co...362/highlight/true#M26071
[...]
Vorige week schreef jij over 5.9.24:RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:24:
[...]
Overigens had ik wel, ik meen woensdag, nog een herstart van de controller gedaan (reageerde niet meer, vermoed memory leak als oorzaak). Ik gok dus dat dat dan uiteindelijk de mogelijk foute provision heeft gedaan die hiertoe leiden.
Dus dat vermoeden kun je wel weglatenRobertMe schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:07:
[...]
Dit probleem hebben ze inderdaad afgelopen week erkend en er zou 'spoedig' een update komen die het geheugenlek zou oplossen. Echter is er dus nog niks verschenen.
Ik weet van het bestaan van het memory leak, ik weet alleen niet of het de oorzaak was, maar de kans dat dat zo is is wel vrij groot natuurlijk. Daarom 'vermoed' en niet 'weet zeker'ed1703 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:33:
[...]
Vorige week schreef jij over 5.9.24:
[...]
Dus dat vermoeden kun je wel weglaten
[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 07-09-2018 14:38 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik ben dan meer geintereseerd in CPU gebruik. IPS is namelijk een CPU gerelateerde service.thalantis schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:21:
Die 4.4.28 Firmware heeft wel een snelheid boost gegeven aan mijn USG Pro met ips aan, 325Mbps down en 41 Mbps up (400/40 verbinding van ziggo)
Speedtest via dashboard van de controller en speedtest.net
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik heb toevallig vorig weekend exact dezelfde change doorgevoerd; zie:Taro schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:08:
Ik wil de 2 ventilatoren in de 24 ports 250 Watt PoE+ switch gaan vervangen door stillere. Nou lees ik op verschillende fora over de Noctua A4x10 FLX, maar, ik heb ook de Noctua A4x20 FLX gevonden. Deze laatste is iets duurder, maar wel stiller en verplaatst meer lucht. De laatste is echter ook iets dikker.
Weet iemand of ook de x20 versie past? Want dan bestel ik er daar 4 van.
Zie voor het vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/773433;318793/.
Ik zie overigens dat er een 2 pins voeding nodig is, de x20 lijkt alleen 3 pins te ondersteunen. Is dat makkelijk op te lossen, of moet ik toch voor de x10 gaan die 2 en 3 pins ondersteunt?
Edit: Inmiddels gevonden, er wordt een setje meegeleverd om dat te regelen. 4 stuks x20 besteld.
Veel mensen verwijderen ook de fan grills van de behuizing zelf, iemand hier die daar ervaring mee heeft?
www.google.nl
Die had ik inderdaad gelezen, maar was vergeten dat je de gaten ook had opgeboord en ik dacht dat je de x10 ipv x20 had gebruikt.. Ik probeer het in ieder geval ook direct met 4 stuks (63 Euro incl. BTW) en eerst met de grill erin. Mocht het geluid dan nog tegenvallen dan sloop ik die er ook uit.MisteRMeesteR schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:00:
[...]
Ik heb toevallig vorig weekend exact dezelfde change doorgevoerd; zie:
MisteRMeesteR in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Je moet idd even de gaten opboren naar 5mm, anders passen de bijgeleverde schroefjes niet. Pas op met het boorslijpsel, dat dit niet op je PCB komt of ook maar in de buurt van, stofzuiger erbij en langzaam boren.Taro schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:05:
[...]
Die had ik inderdaad gelezen, maar was vergeten dat je de gaten ook had opgeboord en ik dacht dat je de x10 ipv x20 had gebruikt.. Ik probeer het in ieder geval ook direct met 4 stuks (63 Euro incl. BTW) en eerst met de grill erin. Mocht het geluid dan nog tegenvallen dan sloop ik die er ook uit.
Heb ik verder nog iets nodig of kan ik ze direct met de meegeleverde kabels aansluiten?
www.google.nl
Voor wat het waard is : Bij PC kasten verwijder ik die altijd meteen indien mogelijkTaro schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:08:
Veel mensen verwijderen ook de fan grills van de behuizing zelf, iemand hier die daar ervaring mee heeft?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Even vragen voor de zekerheid, heb je de USG gereboot na de upgrade naar 4.4.28? Anders heb je nog steeds last van de bug in de voorgaande versie (waar dit heel erg op lijkt).RobertMe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:58:
[...]
Memory leak zou nu dan ineens binnen ~10 minuten optreden (op zo'n korte tijd heb ik hem al stuk zien lopen), waar het afgelopen dagen gewoon stabiel heeft gedraaid.
Firmware downgraden staat voor morgenvroeg op de planning (nog geen PC aan gehad). Overigens is 4.4.28 sinds gisteren dus ook stabiel: https://community.ubnt.co...ow-available/td-p/2482350
O wacht, is natuurlijk voor de USG Pro, weet niet of je die hebt?
• Automatic bootloader upgrade added. All USG Pros will have their bootloader upgraded after booting this version, including those who used the previous bootloader upgrade. This only applies to USG Pro, not the other models.
• Bundled updated u-boot version with fix for USG Pro crashing issues some have experienced. This is functionally no different from the previously released version, but all USG Pros will have the upgrade installed regardless, as this version includes a version string the OS can read to better determine the installed version.
• Manual reboot is required post-upgrade to apply the bootloader upgrade. To avoid any possibility for a never-ending reboot loop, there is no automatic reboot at the end of the bootloader upgrade. There is no requirement to immediately reboot it after upgrade, however doing so is recommended as the changes do not become active until another reboot. Upon logging into USG via SSH or serial console after a bootloader update, you will see a prompt that the bootloader has been upgraded and a reboot is required to apply. That message will no longer appear after the second reboot.
Je bedoelt dat je een AC Mesh Pro nu gebruikt via Wireless Uplink, en wilt daar nog een (bedrade) switch op aansluiten die via de Wireless Uplink met je netwerk verbonden is? Voor zover ik weet moet dat kunnen, zelfs met alle modellen (ook de schotels en In-Walls). Maar ik weet niet of het dan via de de primaire of (eventueel aanwezige) secundaire poort gaat. Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit neem ik aan.AjDuLion schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:30:
hmm beetje doorgeslagen met mijn unifi virus maar ik vroeg mij nu wel af of mijn gemeshde acm pro via poort 2 dus aangesloten kan worden op een switch en ik hier weer hardware aan kan hangen?
in de handleiding zie ik dat poort 2 een bridge is dus je zou denken dat het moet lukken ?
Dat gaat over de USG Pro toch? Ik heb de "basis" 3P versie. De gewone USG (3P) heeft ook geen bootloader update gehad v.z.i.w.chickpoint schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:47:
[...]
Even vragen voor de zekerheid, heb je de USG gereboot na de upgrade naar 4.4.28? Anders heb je nog steeds last van de bug in de voorgaande versie (waar dit heel erg op lijkt).
[...]
Waarschijnlijk wel nog steeds VLAN en PoE-loos die tweede poort denk ik dus daar moet @AjDuLion wel effe rekening mee houdenRobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:48:
Bij de AC Pro is het in ieder geval zo dat je ook als deze bedraad is aangesloten (dus router => (switches) => primaire poort van AC Pro) je de secundaire poort kunt doorlussen. Dus je kunt dan bv een computer aansluiten op de secundaire poort en de AC Pro werkt dan als soort van switch. Ik neem aan dat dat dan ook zo is bij de AC Mesh Pro.
PoE loos zijn die poorten altijd ja, tenzij geadverteerd met PoE passthrough en dat zal vast niet zo zijn hierbij.nero355 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:08:
[...]
Waarschijnlijk wel nog steeds VLAN en PoE-loos die tweede poort denk ik dus daar moet @AjDuLion wel effe rekening mee houden
correct de primaire Poort hangt alleen een poe injector aan en de 2e poort zou naar de raspberry pi gaan en internet nodig heeft.RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:48:
[...]
Je bedoelt dat je een AC Mesh Pro nu gebruikt via Wireless Uplink, en wilt daar nog een (bedrade) switch op aansluiten die via de Wireless Uplink met je netwerk verbonden is? Voor zover ik weet moet dat kunnen, zelfs met alle modellen (ook de schotels en In-Walls). Maar ik weet niet of het dan via de de primaire of (eventueel aanwezige) secundaire poort gaat. Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit neem ik aan.
Bij de AC Pro is het in ieder geval zo dat je ook als deze bedraad is aangesloten (dus router => (switches) => primaire poort van AC Pro) je de secundaire poort kunt doorlussen. Dus je kunt dan bv een computer aansluiten op de secundaire poort en de AC Pro werkt dan als soort van switch. Ik neem aan dat dat dan ook zo is bij de AC Mesh Pro.
van en poe is gelukkig geen probleem (Vlan hooguit in de toekomst maar dan zal het bedraad zijn)nero355 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:08:
[...]
Waarschijnlijk wel nog steeds VLAN en PoE-loos die tweede poort denk ik dus daar moet @AjDuLion wel effe rekening mee houden
AFAIK kun je nu gewoon een data kabel in de PoE injector prikken (aan de PoE loze kant zeg maar) en daar je RPi op aansluiten. Dus waar je normaal je downlink switch aansluit op de PoE injector kun je nu gewoon de kabel naar die RPi inprikken.AjDuLion schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:43:
[...]
correct de primaire Poort hangt alleen een poe injector aan en de 2e poort zou naar de raspberry pi gaan en internet nodig heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 07-09-2018 16:45 ]
dus eigenlijk zijn beide poorten gewoon switchpoorten geworden ?RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:44:
[...]
AFAIK kun je nu gewoon een data kabel in de PoE injector prikken (aan de PoE loze kant zeg maar) en daar je RPi op aansluiten. Dus waar je normaal je downlink switch aansluit op de PoE injector kun je nu gewoon de kabel naar die RPi inprikken.
IIRC heb ik eens gelezen dat beide poorten hardwarematig gebridged zijn (vandaar dat je ook niks met VLANs kunt/deze 1 op 1 worden doorgezet) dus beiden zouden dan inderdaad werken.AjDuLion schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:45:
[...]
dus eigenlijk zijn beide poorten gewoon switchpoorten geworden ?
duidelijk, dan hang ik vanavond maar even de rpi aan de poe unit en eens kijken of de boel up komt, dan van het weekend eens een pvc buis halen om op het dakterras te hangen en in iedergeval de antenne naar buiten te werken, de acm pro buiten hangen moet ik nog even mee wachten vanwege ander utp wat nodig is.RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:48:
[...]
IIRC heb ik eens gelezen dat beide poorten hardwarematig gebridged zijn (vandaar dat je ook niks met VLANs kunt/deze 1 op 1 worden doorgezet) dus beiden zouden dan inderdaad werken.
Nee de cpu heeft er geen problemen mee, ik zie een piek van 60% rond de tijd van mijn testTo_Tall schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:48:
[...]
Ik ben dan meer geintereseerd in CPU gebruik. IPS is namelijk een CPU gerelateerde service.
ALS CPU op 100% contenue blijft staan. Dan zou ik IPS alsnog niet gebruiken.
Gezien dit dan ook effect kan hebben op andere services van de USG.
euh.. je lite wordt gewoon opgenomen binnen je netwerk en gaat dus alle SSID's die je hebt gedefineerd gebruiken. (tenzij je allerlei dingen weer gaat aanpassen). Maar in principe: aansluiten, adopten in je controller, dan wordt ie provisioned met de configuratie en dan is tie connected..Deef_K schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:26:
Ik ga zo een tweede A-C lite installeren. Ik kan alleen de controller gebruiken op de iPad. Is het het slimst om gewoon de ssid en ww over te nemen of zit er een soort auto functie op?
There are no secrets, only information you do not yet have
5.8 zelfs als controller? Klinkt dan toch als een leuke bug, en dus mogelijk niet die wat @xbeam eerder melde, omdat die dus alleen in 5.9.24 zou zitten (en als ik het goed gelezen/onthouden heb intern al opgelost is en nog bij QA lag). Nu is 5.8.29 wel nieuwer als 5.9.24, maar ik mag toch hopen dat aangezien die bug al bekend was ze goed gecontroleerd hebben of die niet ook 5.8.29 was ingeslopen. Als het probleem ontstaat door een (bug)fix voor iets dat op 5.8 optreed zal die mogelijk dus eerder in 5.9 zijn opgenomen, maar met het oplossen van de nieuwe bug zouden ze dan ook geweten moeten hebben dat die nieuwe bug ook in 5.8.29 zou zittenardvark99 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:21:
Ik heb mijn USG3 ook op versie 4.4.28 draaien, en net kreeg ik de melding van mijn kids dat ze geen internet toegang hebben. De router effe veerboot (spanning er effe af), nu draait alles weer. Dit was de eerste keer.
De controller draait op 5.8.29.
Ik zie in de stats van de UGS dat ie even piekt naar 100% cpu, voor de rest de dag af en toe een hogere piek, gemiddeld tussen de 10 en 20%, geheugen rond de 50%. IDS staat aan.RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:48:
[...]
5.8 zelfs als controller? Klinkt dan toch als een leuke bug, en dus mogelijk niet die wat @xbeam eerder melde, omdat die dus alleen in 5.9.24 zou zitten (en als ik het goed gelezen/onthouden heb intern al opgelost is en nog bij QA lag). Nu is 5.8.29 wel nieuwer als 5.9.24, maar ik mag toch hopen dat aangezien die bug al bekend was ze goed gecontroleerd hebben of die niet ook 5.8.29 was ingeslopen. Als het probleem ontstaat door een (bug)fix voor iets dat op 5.8 optreed zal die mogelijk dus eerder in 5.9 zijn opgenomen, maar met het oplossen van de nieuwe bug zouden ze dan ook geweten moeten hebben dat die nieuwe bug ook in 5.8.29 zou zitten
[ Voor 14% gewijzigd door ardvark99 op 07-09-2018 21:23 ]
IDS heb ik begin deze week ook aan gezet ('want nu toch sneller') en vermoed ook dat daar de oorzaak in zit. Net ook even de release thread doorgelezen en ook daar wordt veel gesproken over veel problemen met IDS/IPS. Maar iemand van Ubiquiti gaf ook aan dat het eigenlijk niet kan werken op de USG (3P) omdat alle blocklists bij elkaar ong. 400MB is en de USG 3P maar 512MB RAM heeft en dus meteen vol.ardvark99 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:07:
[...]
Ik zie in de stats van de UGS dat ie even piekt naar 100% cpu, voor de rest de dag af en toe een hogere piek, gemiddeld tussen de 10 en 20%, geheugen rond de 50%. IDS staat aan.
[afbeelding]
Ik kom dit soort logs tegen:
[2018-09-07 16:36:33,727] <ips-alert-caching> WARN HttpMethodBase - Going to buffer response body of large or unknown size. Using getResponseBodyAsStream instead is recommended.
[2018-09-07 18:24:04,553] <ips-alert-caching> WARN ips - Error in ips
Ok, dan laat ik 'm nog aan staan tot de volgende crash, dan uitzetten, kijken of het nog terug komt.RobertMe schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:34:
[...]
IDS heb ik begin deze week ook aan gezet ('want nu toch sneller') en vermoed ook dat daar de oorzaak in zit. Net ook even de release thread doorgelezen en ook daar wordt veel gesproken over veel problemen met IDS/IPS. Maar iemand van Ubiquiti gaf ook aan dat het eigenlijk niet kan werken op de USG (3P) omdat alle blocklists bij elkaar ong. 400MB is en de USG 3P maar 512MB RAM heeft en dus meteen vol.
Lekker hoor!LightStar schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:08:
Vandaag een nieuw speeltje binnen gekregen, welkom 10GBit 😬!
Gezien mijn nieuwe supermicro borden standaard voorzien zijn van 10GBit nics leek me dit een nette upgrade.
[afbeelding]
Op de foto is nog niet alles aangesloten.
Nee ik ben niet de volle poorten nodig, maar ik heb alles van Ubiquiti (USG-pro, us16-150, us24) dus ik wilde de Unifi ivm de restnero355 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:30:
[...]
Lekker hoor!
Maar er is ook nog een 48 poorts model met 2x 10Gbps erop geloof ik en daarnaast een model van D-Link met 4x 10Gbps erop voor rond de € 300 per stuk dacht ik dus : Heb je echt zoveel poorten nodig ?!
Ik ga in de toekomst ook wat 10Gbps speelgoed aanschaffen en dan wordt het dus of de Ubiquiti of de D-Link switch
Zoals @nero355 zegt kon je dan ook voor de USW 48 gaan. Deze heeft niet zoals de andere modellen 2 SFP poorten, maar 2 SFP+ poorten en dus 10Gbit/s. Maar origineel natuurlijk bedoeld voor een snelle uplink en niet voor NASen of zo.LightStar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:57:
[...]
Nee ik ben niet de volle poorten nodig, maar ik heb alles van Ubiquiti (USG-pro, us16-150, us24) dus ik wilde de Unifi ivm de rest
Als ik maar 2 poorten nodig had wel ja..., ik ben er minimaal 6 nodig...RobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:22:
[...]
Zoals @nero355 zegt kon je dan ook voor de USW 48 gaan. Deze heeft niet zoals de andere modellen 2 SFP poorten, maar 2 SFP+ poorten en dus 10Gbit/s. Maar origineel natuurlijk bedoeld voor een snelle uplink en niet voor NASen of zo.
Ik ben nu een paar dagen verder met mijn kersverse USG Unifi Security Gateway en 3 x NanoHD. De controller had ik als package draaien op mijn Synology NAS, maar heb ik gisteravond gewijzigd in draaien van de controller in Docker op de Synology NAS.RobertMe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:18:
De CloudKey heeft v.z.i.w. 0 voordelen ten opzichte van de controller zelf draaien. Het is exact dezelfde software in beide gevallen. De CK is IMO alleen interessant als je geen apparaat hebt waarop je de software kunt/wilt draaien.
[ Voor 26% gewijzigd door fmb op 08-09-2018 14:47 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Money isn't rellevant..... who you are is.....
niemand?Saven schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:44:
Vraagje aan de kenners hierSinds kort een Switch en 2 AP's (voor boven- en benedenverdieping) gekocht. Ik zie bij mn wifi (5ghz) stats de volgende waardes. Iets om druk over te maken? (de retries en fails)
[afbeelding] [afbeelding]
Retries en fails lijken me namelijk nooit goed, maar ik heb geen idee waar dit aan kan liggen. Apparaten staan goed in de buurt van het AP. Kan het aan de ethernetkabels liggen - lijkt me van niet? Ik ben echt een leek op dit gebied
Kunnen heel goed worden veroorzaakt door storende signalen van buiten. Denk aan andere APs of bijv. magnetron. Ik heb zo'n 15 sites in één controller zitten en zie dit regelmatig op diverse APs en alles werkt prima.
Zoals @lazybones al zegt is dat niet iets waar je je perse zorgen om moet maken. Dit komt door storing of door een algemeen slecht bereik (apparaat wat zich op de rand van bereik bevind). Eventueel kun je wel een ander kanaal proberen (als je DFS kanalen kunt gebruiken heb je toch veel keuze uit kanalen, en deze zijn minder gangbaar en daardoor waarschijnlijk ook minder kans op storing van bv AP van de buren). Maar zolang je niet merkt dat je echt een slechte verbinding hebt is het niet iets om je direct zorgen over te maken
[ Voor 63% gewijzigd door AjDuLion op 08-09-2018 20:42 ]
Werkt de USG wel nog? Als in, heb je internet etc. Mogelijk dat je dan ook nog via SSH kunt inloggen en dan het info commando kunt uitvoeren. Daar zou je dan ook moeten zien of (en waarom) die niet meer verbonden is met de controller.rookie no. 1 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:30:
Vanavond eens even ingelogd op de Cloudkey; had de laatste versie voor de Cloudkey en controller die de 'check for update' aangaf (5.8.2x). Bij de 'devices' kwam 'upgrade' te staan bij de USG 3p, uitgevoerd en nooit meer te bereiken. Zowel de Cloudkey als ook de USG. Wel alle lampjes blauw, ook na koude start een half uurtje later.
Laatst ook al een Debian based Unifi controller naar de kl** met een update volgens procedure.
Zo durf je niet bijna niet meer te updaten en dat terwijl dat mijn 'middelname' is...
Eens kijken of een reset en restore config helpt.
Volgens mij zit een magnetron juist in het 2.4MHz spectrum en niet in het 5GHz.RobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:09:
[...]
Wat ik mij dan meteen afvraag. Gezien DFS kanalen streng gereguleerd zijn (omdat deze gebruikt worden door vliegtuig- en weerradars), kun je dan überhaupt storing hebben van willekeurige apparatuur zoals een magnetron? Lijkt mij dat bv een magnetron dan toch sowieso geen gebruik mag maken van die frequenties, of is de "signaalsterkte" daarvan dan weer te zwak om bv door een muur te komen waardoor die frequenties geen storing kunnen geven voor die radars.
#team_UTC+1
DFS zit een strenge certificering achter. Op het moment dat het apparaat radar detecteert moet die onmiddelijk wijken. Dus ja, je kunt als je naast Schiphol woont een DFS kanaal instellen, maar de kans dat het AP deze daadwerkelijk gebruikt is 0% (tenzij je naast Schiphol in een loden bunker woontEthirty schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:53:
Wat ik me meer afvraag: kan je altijd een DFS kanaal pakken, ook als je bij bijv Schiphol woont, of is dat lokaal gereguleerd en "hoor" je dat te weten?
Even populair gesteld: de access points moeten dit afhandelen. Eerst bij starten kijken of het DFS kanaal vrij is (hoe lang dit duurt hangt af van het specifieke DFS kanaal), en als een access point eenmaal op een vrij DFS kanaal zit maar toch plotseling radar signalen oppikt moet het direct terugschakelen naar een niet-DFS kanaal.Ethirty schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:53:
[...]
Volgens mij zit een magnetron juist in het 2.4MHz spectrum en niet in het 5GHz.
Wat ik me meer afvraag: kan je altijd een DFS kanaal pakken, ook als je bij bijv Schiphol woont, of is dat lokaal gereguleerd en "hoor" je dat te weten?
Normaal gesproken staan jouw kanalen op automatisch, wanneer er radar signalen gedetecteerd worden, wordt er naar lagere kanalen gesprongen, en de DFS kanalen worden ontweken. Ik heb daar ook last van, zit zo'n 20 kilometer van Volkel vandaan. Mijn overburen gebruiken die kanalen wel, handmatig ingesteld. Maar die kijken niet naar de logging, waarschijnlijk krijg je daar wel melding van, maar automatisch verspringen doet ie niet. De meesten weten hier ook niet van, en ik vraag mij af of Volkel, of Schiphol en de vliegtuigen hiervan iets merken. Ik weet ook niet of dit strafbaar is, nooit iets van gehoord. Waar ik woon wordt veel geoefend met helikopters, vooral Appaches, afgelopen week dagelijks avonds een uur op 200-300 meter boven de wijk waar ik woon, en er is er geen een neer gestort... Er is ook geen instantie aan de deur geweest met de melding om de kanalen op automatisch te zetten.Ethirty schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:53:
[...]
Twee apparaten met hetzelfde adres?XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:20:
Vandaag de ER4 gehaald. Mooi beestje, alles draait goed. Heb mijn oude ERX erachter gezet als switch voor de 2 UniFI's op eth2. Alleen heb ik de ERX statisch hetzelfde IP-adres gegeven als die van de LAN2 van de ER4. Nu kan ik natuurlijk de GUI van de switch nooit aanspreken. Als ik dat adres opgeef dan kom ik weer op de ER4. Iemand een oplossing om deze te wijzigen zonder de ERX te hoeven resetten naar fabriek?
Dat kan dus niet. Of het kanaal op handmatig of automatisch staat maakt niet uit. Als er radar gedetecteerd wordt moet het AP wijken, anders is het niet DFS gecertificeerd en mogen die kanalen niet eens gebruikt worden.ardvark99 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:11:
[...]
Normaal gesproken staan jouw kanalen op automatisch, wanneer er radar signalen gedetecteerd worden, wordt er naar lagere kanalen gesprongen, en de DFS kanalen worden ontweken. Ik heb daar ook last van, zit zo'n 20 kilometer van Volkel vandaan. Mijn overburen gebruiken die kanalen wel, handmatig ingesteld. Maar die kijken niet naar de logging, waarschijnlijk krijg je daar wel melding van, maar automatisch verspringen doet ie niet.
ERX loskoppelen, PC/laptop aansluiten en instellen op een statisch IP, ERX aanpassen en alles terug plaatsen?XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:20:
Vandaag de ER4 gehaald. Mooi beestje, alles draait goed. Heb mijn oude ERX erachter gezet als switch voor de 2 UniFI's op eth2. Alleen heb ik de ERX statisch hetzelfde IP-adres gegeven als die van de LAN2 van de ER4. Nu kan ik natuurlijk de GUI van de switch nooit aanspreken. Als ik dat adres opgeef dan kom ik weer op de ER4. Iemand een oplossing om deze te wijzigen zonder de ERX te hoeven resetten naar fabriek?
Russion roulette welke antwoord
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 08-09-2018 22:34 ]
Nee, in feite niet. Hetzelfde adres als die van LAN2 voor poort eth2 op de ER4. Ik had niet verwacht dat je met dat adres ook de ER4 kon aanspreken. Ik dacht dat ie dat automatisch zou routeren met de ERX.
Met een andere PC aansluiten/inloggen en het statische adres aanpassen van de ERX?RobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:32:
[...]
ERX loskoppelen, PC/laptop aansluiten en instellen op een statisch IP, ERX aanpassen en alles terug plaatsen?
Ik weet niet wat voor apparatuur de overburen gebruiken, ik zie in ieder geval een hoop verschillende SSID's, qua netwerk een zooitje dus.RobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:32:
[...]
Dat kan dus niet. Of het kanaal op handmatig of automatisch staat maakt niet uit. Als er radar gedetecteerd wordt moet het AP wijken, anders is het niet DFS gecertificeerd en mogen die kanalen niet eens gebruikt worden.
Grotere kans is dat je net op de rand van de radar zit en jouw AP wel de radar ziet en die van hun net niet.
Hetzelfde als bij mij het AP op zolder wel radar ziet en die op de benedenverdieping niet. Ik heb bij beiden ook een vast kanaal ingesteld, en de een weigerd die dus te gebruiken en de ander wisselt soms naar non-DFS
Of het zelfde adres, huisnummer en postcode hebben als de buren, en dan ruzie maken over de te ontvangen post.... (los van naam geadresseerde[...]
Russion roulette welke antwoordVooral spannend omdat dat IP ook nog eens de default gateway zal zijn. 1x via ARP verkeerde MAC krijgen en die PC doet hele tijd niks meer.
Routeren gaat over een ander IP range, wanneer apparaten in hetzelfde IP range zitten moeten ze een uniek IP adres hebben.XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:35:
[...]
Nee, in feite niet. Hetzelfde adres als die van LAN2 voor poort eth2 op de ER4. Ik had niet verwacht dat je met dat adres ook de ER4 kon aanspreken. Ik dacht dat ie dat automatisch zou routeren met de ERX.
LAN2 heeft ook een andere range.ardvark99 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:56:
[...]
Routeren gaat over een ander IP range, wanneer apparaten in hetzelfde IP range zitten moeten ze een uniek IP adres hebben.
Routering is op IP niveau. IP range, dus op switch is op mac adres, waarbij elk mac adres een eigen ip adres heeft, in de arp tabel van switch/device.
Routering staat hier los van. Uiteindelijk gaat het in dit geval om ethernet verkeer, waarbij ARP een belangrijke rol speelt.XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:35:
[...]
Correct, maar dus wel even loskoppelen van de rest van je netwerk of in ieder geval de ER4XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 22:40:
[...]
Met een andere PC aansluiten/inloggen en het statische adres aanpassen van de ERX?
Unifi switch en Cloudkey waren wel bereikbaar, USG in geheel niet. Reset to defaults uitgevoerd en opnieuw adopt uitgevoerd vanaf de USG en controller. Nu werkt alles weer.RobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:34:
[...]
Werkt de USG wel nog? Als in, heb je internet etc. Mogelijk dat je dan ook nog via SSH kunt inloggen en dan het info commando kunt uitvoeren. Daar zou je dan ook moeten zien of (en waarom) die niet meer verbonden is met de controller.
[ Voor 9% gewijzigd door rookie no. 1 op 09-09-2018 00:04 ]
Ja ik maakte een denkfout. Voor LAN1 heb ik x.x.1.x en LAN2 x.x.2.x. ingesteld. Eigenlijk ervan uitgaande dat LAN2 een soort van VLAN wordt. Dus als je dat andere adres intikt dat je dan ook de ERX krijgt. Op zich werkt het ook wel, want alle andere apparatuur dat op LAN2 is aangesloten krijgt een adres in de 2-range. Zo kan ik draadloos met bedraad van mekaar houden. Het leek me in eerste instantie logisch dat je de ERX met het IP-adres van LAN2 zou kunnen aanspreken. Maar werkt niet zo dusRobertMe schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:19:
[...]
Routering staat hier los van. Uiteindelijk gaat het in dit geval om ethernet verkeer, waarbij ARP een belangrijke rol speelt.
...
Ik krijg de indruk dat je wat basic's mist over netwerken. Je kan nooit 2 gelijke ip-adresen in hetzelfde netwerk hebben en hopen dat het werkt, zeker niet als 1 van de 2 een gateway is.XunFar schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 23:35:
[...]
Ja ik maakte een denkfout. Voor LAN1 heb ik x.x.1.x en LAN2 x.x.2.x. ingesteld. Eigenlijk ervan uitgaande dat LAN2 een soort van VLAN wordt. Dus als je dat andere adres intikt dat je dan ook de ERX krijgt. Op zich werkt het ook wel, want alle andere apparatuur dat op LAN2 is aangesloten krijgt een adres in de 2-range. Zo kan ik draadloos met bedraad van mekaar houden. Het leek me in eerste instantie logisch dat je de ERX met het IP-adres van LAN2 zou kunnen aanspreken. Maar werkt niet zo dus
#team_UTC+1
-| Hit it i would ! |-
SSH is naar de USG en type info in. Kijk even wat de status is. Bij mij stond de verwijzing /infrorm niet juist.Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:23:
Heb zonet update van men USG gedaan naar 4.4.28, en het is alweer kl*ten.
In de dashboard van men cloudkey, staat men USG nu als disconnected, al blijft de internetverbinding wel in orde. Ook is de USG gewoon blauw met ze'n LED, dus die is verbonden.
Verder in de dashboard zelf geven de 5 gekleurde bollen bovenaan nu 3 rode bollen :
Latency, throughput en WAN zijn rood, enkel LAN en WLAN zijn groen.
Voor de upgrade was latency en throughput zwart al sinds enige tijd, en de WAN, LAN en WLAN groen.
Herstart van de cloudkey heeft het niet opgelost, zou ik het riskeren om de USG eens even van de stroom af te halen en zo te herstarten ?
Ik had dit ook, en een vriend van mij ook.Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:23:
In de dashboard van men cloudkey, staat men USG nu als disconnected, al blijft de internetverbinding wel in orde. Ook is de USG gewoon blauw met ze'n LED, dus die is verbonden.
Verder in de dashboard zelf geven de 5 gekleurde bollen bovenaan nu 3 rode bollen :
Voor de upgrade was latency en throughput zwart al sinds enige tijd, en de WAN, LAN en WLAN groen.
Herstart van de cloudkey heeft het niet opgelost, zou ik het riskeren om de USG eens even van de stroom af te halen en zo te herstarten ?
-| Hit it i would ! |-
Via SSH reboot geven idd. Daar zit toch geen extra risico aan?Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:42:
na ingave info commando geeft ie bij status : decrypt error.
Reboot commando riskeren ?
Welke controller versie draai je?Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:23:
Decrypt error heb ik meermaals voorbij zien komen op het Ubiquiti forum. Oplossing moet ik je helaas schuldig blijven. Reboot zou in ieder geval altijd veilig moeten zijn.Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:42:
na ingave info commando geeft ie bij status : decrypt error.
-| Hit it i would ! |-
Wachten op een nieuwe update is waarschijnlijk het verstandigst ja. Ook gezien het aantal problemen wat op het forum zijn gemeld waaronder de lockups die ik ervaar(de).Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:57:
Ja, na reboot commando is ie terug up, de upgrade naar 4.4.28 is wel niet gelukt, hij staat terug op de 4.4.22.
Staat nu terug een upgrade voor klaar ( vermoed terug naar de 4.4.28 ), maar zal nog maar even wachten me dunkt.
Bedankt alvast.
-| Hit it i would ! |-
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq