[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.335 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Hier ook gedonder met de usg na een update. Update voltooid en usg komt online. Alles werkt, maar na een paar minuten valt de verbinding naar het internet uit. In de controller lijkt alles goed te staan. dhcp-server werkt nog, maar geen internet.
Reboot van usg lost het tijdelijk op.

Met de vorige update had ik hier ook last van.
Mijn oplossing (ook met deze update) is na de update in de controller iets te wijzigen en na provisioning werkt de usg weer probleemloos. Misschien heeft iemand er profijt van.

isp: telfort glasvezel

[ Voor 19% gewijzigd door job op 09-09-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Ethirty schreef op zondag 9 september 2018 @ 12:48:
[...]

Ik krijg de indruk dat je wat basic's mist over netwerken. Je kan nooit 2 gelijke ip-adresen in hetzelfde netwerk hebben en hopen dat het werkt, zeker niet als 1 van de 2 een gateway is.

Je hebt het volgens mij wel goed voor elkaar gekregen om je 2 netwerken te splitsen in je ER4, maar elk apparaat achter eth2 moet zijn eigen IP hebben om met de router te kunnen praten.

Als je ERX voorheen een router is geweest, is het het beste om deze een factory-reset te geven en een hele simpele switch setup te geven. Zet een dhcp op eth2 van je ER4 en je hoeft je ook niet druk te maken over IP management.
De indruk die je hebt is denk ik niet correct. De ERX heb ik een "domme" switch van gemaakt. Dat heb ik eerder al verteld.

Waar ik blijkbaar de fout in ben gegaan is door te denken dat de LAN2 voor poort eth2 op de ER4 een ander sub-IP-range heeft. Namelijk de 2 ipv de 1. Dus ze zijn in feite ook niet gelijk qua IP-adres. Want eth1 heeft x.x.1.x. Waar mijn PC op zit aangesloten. LAN2 voor eth2 heeft x.x.2.x waar de ERX op zit aangesloten. Dus ik dacht ik geef dat apparaat hetzelfde statisch adres als LAN2.

Maar de oplossing was simpel hoor. De ERX simpelweg een ander statisch IP-adres geven en klaar. Ik kan er alleen vanuit mijn PC die op eth1 zit er niet meer bij. Ik moet het doen op een apparaat dat op de ERX zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XunFar schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:01:
[...]

De indruk die je hebt is denk ik niet correct. De ERX heb ik een "domme" switch van gemaakt. Dat heb ik eerder al verteld.

Waar ik blijkbaar de fout in ben gegaan is door te denken dat de LAN2 voor poort eth2 op de ER4 een ander sub-IP-range heeft. Namelijk de 2 ipv de 1. Dus ze zijn in feite ook niet gelijk qua IP-adres. Want eth1 heeft x.x.1.x. Waar mijn PC op zit aangesloten. LAN2 voor eth2 heeft x.x.2.x waar de ERX op zit aangesloten. Dus ik dacht ik geef dat apparaat hetzelfde statisch adres als LAN2.

Maar de oplossing was simpel hoor. De ERX simpelweg een ander statisch IP-adres geven en klaar. Ik kan er alleen vanuit mijn PC die op eth1 zit er niet meer bij. Ik moet het doen op een apparaat dat op de ERX zit aangesloten.
Het feit dat je dacht dat je een IP adres kon hergebruiken bevestigd echter @Ethirty zijn opmerking ;)

M.b.t. dat je de ERX niet kunt bereiken vanaf je PC, waarschijnlijk wordt dat dan voorkomen door de firewall op ik neem aan de ER4, dat die geen verkeer tussen de subnetten toestaat. Evt. kan het ook zijn dat in de routering iets niet goed gaat. Maar aangezien beide netwerken zijn gedefinieerd op de ER4 moet die wel weten hoe verkeer naar het ene of het andere subnet te sturen. En er vanuit gaande dat de ER4 ook de default gateway is voor beide netwerken zou dat dus gewoon goed moeten gaan.

Debuggen zou je dan ook moeten kunnen doen met een traceroute <IP van ERX> op je PC. Waarschijnlijk zie je dan dat het verkeer op de ER4 aankomt en dan zal de traceroute neem ik aan stoppen. Als tussenstap zou je ook nog een traceroute naar het IP van de ER4 op eth2/LAN2 kunnen doen en kijken of dat wel werkt (sluit fout in firewall hoogstwaarschijnlijk uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

RobertMe schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:13:
[...]

Het feit dat je dacht dat je een IP adres kon hergebruiken bevestigd echter @Ethirty zijn opmerking ;)

M.b.t. dat je de ERX niet kunt bereiken vanaf je PC, waarschijnlijk wordt dat dan voorkomen door de firewall op ik neem aan de ER4, dat die geen verkeer tussen de subnetten toestaat. Evt. kan het ook zijn dat in de routering iets niet goed gaat. Maar aangezien beide netwerken zijn gedefinieerd op de ER4 moet die wel weten hoe verkeer naar het ene of het andere subnet te sturen. En er vanuit gaande dat de ER4 ook de default gateway is voor beide netwerken zou dat dus gewoon goed moeten gaan.

Debuggen zou je dan ook moeten kunnen doen met een traceroute <IP van ERX> op je PC. Waarschijnlijk zie je dan dat het verkeer op de ER4 aankomt en dan zal de traceroute neem ik aan stoppen. Als tussenstap zou je ook nog een traceroute naar het IP van de ER4 op eth2/LAN2 kunnen doen en kijken of dat wel werkt (sluit fout in firewall hoogstwaarschijnlijk uit).
Nee dat klopt niet. "Hergebruik" is nooit bij me opgekomen. Ik denk eerder verwarring omdat LAN2 op de ER4 een ander sub-range heeft dan LAN1. Want vanaf LAN2 gaat ie de IP-adressen met dat sub-range uitdelen. Dus leek het me handig om de ERX (die als switch fungeert) dat statisch IP-adres mee te geven. Overigens werd dat ook zo uitgelegd op de site van Ubi. Maar ws gaven ze dat puur als voorbeeld aan.

Ja de firewall op de ER4 blokkeert dat verkeer. Die splitsing neemt de ER4 stug op. Ik zie wel dat ie de switch (ERX) een DHCP-lease had gegeven. Maar ook dat adres kon ik niet bereiken vanuit mijn PC.

Tracen werkt vanuit beide kanten. De switch-zijde moet ik dan wel doen met een apparaat die op de switch zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

XunFar schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:36:
[...]

Nee dat klopt niet. "Hergebruik" is nooit bij me opgekomen. Ik denk eerder verwarring omdat LAN2 op de ER4 een ander sub-range heeft dan LAN1. Want vanaf LAN2 gaat ie de IP-adressen met dat sub-range uitdelen. Dus leek het me handig om de ERX (die als switch fungeert) dat statisch IP-adres mee te geven. Overigens werd dat ook zo uitgelegd op de site van Ubi. Maar ws gaven ze dat puur als voorbeeld aan.

Ja de firewall op de ER4 blokkeert dat verkeer. Die splitsing neemt de ER4 stug op. Ik zie wel dat ie de switch (ERX) een DHCP-lease had gegeven. Maar ook dat adres kon ik niet bereiken vanuit mijn PC.

Tracen werkt vanuit beide kanten. De switch-zijde moet ik dan wel doen met een apparaat die op de switch zit.
Nofi, maar dan nog begrijp je de basics niet. Je router krijgt een IP op eth2 in LAN2 (bijv 192.168.2.1), dit is je gateway voor LAN2. De switch daarachter krijgt een ander adres in dezelfde range als LAN2 (bijv 192.168.2.2). Als je die dus ook 192.168.2.1 geeft, dan "hergebruik" je hetzelfde adres dus. Dat kan nooit zo door Ubiquiti uitgelegd zijn.

Als je verder niks firewalled moet je gewoon alle toegang hebben van LAN1 naar LAN2 en omgekeerd. Waar ik op gok is dat je de ERX als router+switch draait. Dan is eth0 de WAN poort en eth1-4 een switch. En de WAN poort zit standaard dicht.

Of heb je daadwerkelijk de switch-wizard gedraaid? Want dan heb je ergens een firewall fout in je ER4 gemaakt. Je moet namelijk best een beetje moeite doen om verkeer tussen netwerken te blokkeren (block rulesets aanmaken) en uit je verhaal haal ik niet dat je die aangemaakt hebt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Ethirty schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]

Nofi, maar dan nog begrijp je de basics niet. Je router krijgt een IP op eth2 in LAN2 (bijv 192.168.2.1), dit is je gateway voor LAN2. De switch daarachter krijgt een ander adres in dezelfde range als LAN2 (bijv 192.168.2.2). Als je die dus ook 192.168.2.1 geeft, dan "hergebruik" je hetzelfde adres dus. Dat kan nooit zo door Ubiquiti uitgelegd zijn.

Als je verder niks firewalled moet je gewoon alle toegang hebben van LAN1 naar LAN2 en omgekeerd. Waar ik op gok is dat je de ERX als router+switch draait. Dan is eth0 de WAN poort en eth1-4 een switch. En de WAN poort zit standaard dicht.

Of heb je daadwerkelijk de switch-wizard gedraaid? Want dan heb je ergens een firewall fout in je ER4 gemaakt. Je moet namelijk best een beetje moeite doen om verkeer tussen netwerken te blokkeren (block rulesets aanmaken) en uit je verhaal haal ik niet dat je die aangemaakt hebt.
Heeft denk ik weinig met "begrip van de basis" te maken. Ik werk al jaren met de meest non-standaard ranges. En als ik het niet zou begrijpen dan had ik dat eerlijk toegegeven. Ik doe niet aan popiyopi gedoe.
Maar goed, als jij dat zo wilt vertalen en uiten dan moet jij dat weten en verder prima. Sommigen vinden het nu eenmaal leuk om na te trappen.

Nope, switch is gewoon switch. Alles staat uitgeschakeld. NAT, DHCP, Firewall etc.
De ER4 heb ik de standaard rules op zitten. Niets op aangepast. Ik heb nog een repeater op het subnet zitten, en daar kan ik wel op komen vanuit de PC. De ERX niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

XunFar schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:48:
[...]

Maar goed, als jij dat zo wilt vertalen en uiten dan moet jij dat weten en verder prima. Sommigen vinden het nu eenmaal leuk om na te trappen.
Het is zéker geen natrappen en ook niet zo bedoeld. Mijn aanname was gebaseerd op je woordkeuze en uitleg.

Als je de switch wizard op de ERX draait en wat basisinstellingen op de ER4 hebt gedaan, kan het bijna niet dat het niet werkt.

Post anders eens een deel van je config van de ER4 mbt LAN1 en LAN2 en de config van je ERX. Dan kunnen we je weliicht de goede kant op sturen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:07:
Ja, lijkt me inderdaad het beste idee.
't begint misschien eentonig te worden, ondanks ik nog steeds enthousiast ben over Ubiquiti, maar dit soort kleine frustraties begint me aan Ubiquiti wel te hekelen.
4.4.28 zou een stabiele update moeten zijn, en dan blijkt weer dat er eigenlijk heel veel problemen mee zijn.
Kwalitatief vind ik het nog altijd topspul, waar je geen beter waar voor je geld kan krijgen, wireless prestaties zijn gewoonweg fantastisch, maar dit soort dingen moeten ze echt dringend wat aan doen.
Ze beginnen nu echt te boomen en de andere gekende grote jongens van wifi en netwerkapperatuur het vuur aan de schenen te leggen, maar als ze deze kleine, steeds terugkerende problemen niet opgelost krijgen, gaan er een boel mensen terug overschakelen op ofwel duurder spul dat wel steeds goed werkt, ofwel terug op goedkoop D-link en soortgelijk spul, met minder updates, maar wel steeds stabiel.
Helemaal mee eens! d:)b

Elke keer als er een firmware update uitkomt die stabiel zou moeten zijn gaat er wel iets stuk en op een gegeven moment krijg je straks klanten die dat zat worden en iets anders kopen : :w Inkomsten en toekomstige klanten, reputatie, enz...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

nero355 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:17:
[...]

Helemaal mee eens! d:)b

Elke keer als er een firmware update uitkomt die stabiel zou moeten zijn gaat er wel iets stuk en op een gegeven moment krijg je straks klanten die dat zat worden en iets anders kopen : :w Inkomsten en toekomstige klanten, reputatie, enz...
If it ain't broke, don't fix it :)

Maar ik begrijp het wel, wil ook graag recente versies draaien. En in het geval van Unifi komt er best vaak nieuwe functionaliteit bij.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

nero355 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:17:
[...]
Ik ben blij dat ik mezelf ervan weerhouden heb dit spul professioneel in te zetten. Dit soort grappen kunnen je als je het grootschalig inzet een hoop geld en reputatie kosten. Leuk om thuis mee te klooien, maar ik wacht met updates minimaal een maand op de ervaringen van anderen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

burne schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:28:
[...]

Ik ben blij dat ik mezelf ervan weerhouden heb dit spul professioneel in te zetten. Dit soort grappen kunnen je als je het grootschalig inzet een hoop geld en reputatie kosten. Leuk om thuis mee te klooien, maar ik wacht met updates minimaal een maand op de ervaringen van anderen.
Durf jij in een willekeurige productie omgeving met bijvoorbeeld een "simpel" Cisco 6500 chassis met een "x" aantal L3 blades wel zomaar even wat te upgraden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wimmel_1 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:34:
[...]

Durf jij in een willekeurige productie omgeving met bijvoorbeeld een "simpel" Cisco 6500 chassis met een "x" aantal L3 blades wel zomaar even wat te upgraden?
Ik heb er een stel, mijn switching core is Cisco 6500. (En m'n routing core is Juniper MX-80) Alleen zijn de eisen daar heel anders. Als Aruba of Ruckus een update verknallen zitten er een paar honderd mensen zonder draadloos internet. Als Cisco een update voor 6500 verknalt zitten we binnen een paar uur met kamervragen.

Firmware updates voor AP's of ToR's installeer ik (al 20 jaar) zonder al te veel gedoe. Weekje testen op kantoor, en dan door naar productie. Updates op m'n core is een jaar of meer aan planning en testing.. En ja, ik heb een testomgeving met verder ongebruikte 6500's en MX-en. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

niet doen.....

[ Voor 107% gewijzigd door Will_M op 10-09-2018 00:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:41:
[...]

Ik heb er een stel, mijn switching core is Cisco 6500. (En m'n routing core is Juniper MX-80) Alleen zijn de eisen daar heel anders. Als Aruba of Ruckus een update verknallen zitten er een paar honderd mensen zonder draadloos internet. Als Cisco een update voor 6500 verknalt zitten we binnen een paar uur met kamervragen.

Firmware updates voor AP's of ToR's installeer ik (al 20 jaar) zonder al te veel gedoe. Weekje testen op kantoor, en dan door naar productie. Updates op m'n core is een jaar of meer aan planning en testing.. En ja, ik heb een testomgeving met verder ongebruikte 6500's en MX-en. 8)
Ik heb zo'n vermoeden dat jij met iets andere netwerken werkt dan 90% in dit topic zal doen :P

Ik heb zo'n vermoeden dat jij het hebt over een netwerk in een datacenter of iets dergelijks? En daar zul je inderdaad geen UniFi gaan inzetten, waar het hier over gaat. De EdgeMax lijn lijkt mij dan sowieso een veel logischere keuze, en v.z.i.w. komen daar sowieso al veel minder (en stabielere) updates voor uit.

Wat overigens niks af doet aan het feit dat sommige firmware updates voor UniFi "echt niet kunnen", zoals nu dus die USG 4.4.28 firmware. En je wat dat betreft ook gelijk hebt dat het af doet aan hun reputatie/voor slechte naam kan zorgen. Maar tegelijkertijd kun je dit makkelijker flikken bij thuisgebruikers. En ik denk dat diegenen wat UniFi bij bv het MKB inzetten slim genoeg zijn om eerst op één omgeving (bv eigen bedrijf) te testen alvorens uit te rollen bij alle klanten.
Zo update ik zelf (in mijn thuissituatie) meestal ook eerst het UAP en USW op de zolder. Als dat UAP weg valt heb ik nog steeds het andere UAP wat ook het grootste gedeelte dekt, en met het wegvallen van die switch kan ik nog steeds via WiFi of een aantal kabels/plekken het internet op. Pas 1 of 2 dagen later update ik het andere UAP en de USW die direct achter de USG hangt (en bij uitval dus wel zou betekenen dat het hele netwerk plat gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RobertMe schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:13:

Ik heb zo'n vermoeden dat jij het hebt over een netwerk in een datacenter of iets dergelijks? En daar zul je inderdaad geen UniFi gaan inzetten, waar het hier over gaat. De EdgeMax lijn lijkt mij dan sowieso een veel logischere keuze, en v.z.i.w. komen daar sowieso al veel minder (en stabielere) updates voor uit.
En hoeveel mensen hebben een paartje 6509's met DFC/PCF/CFC erin nodig voor hun on-campus wifi? Want dat was de vraag die ik beantwoorde.

Maar dan nog: ik heb nog nooit een Aruba of Ruckus update hoeven terugdraaien en ik zit nu denk ik aan de derde keer dat thuis wel moet doen. Ubnt timmert leuk aan de weg, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik de scholengemeenschap die ik ook als klant heb voorzie van 4.4.28 en alles omdondert en ze een dag zonder internet zitten. Daar is het nog net niet betrouwbaar genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
burne schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:46:
[...]

En hoeveel mensen hebben een paartje 6509's met DFC/PCF/CFC erin nodig voor hun on-campus wifi? Want dat was de vraag die ik beantwoorde.

Maar dan nog: ik heb nog nooit een Aruba of Ruckus update hoeven terugdraaien en ik zit nu denk ik aan de derde keer dat thuis wel moet doen. Ubnt timmert leuk aan de weg, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik de scholengemeenschap die ik ook als klant heb voorzie van 4.4.28 en alles omdondert en ze een dag zonder internet zitten. Daar is het nog net niet betrouwbaar genoeg voor.
Ik denk dat je voor een grotere organisatie (zoals een scholengemeenschap) zowiezo niet bij unifi lijn moet gaan zoeken. eerder de edgeswitch. Ik heb een kleine unifi setup hier op mijn onderwijs locatie maar kwa accesspoint is het prima alleen de de switch en usg pro zou ik nooit groot inzetten. Leuk voor zeer klein bedrijf die simpel wat vlan wil splitsen maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Ik ben voor thuis ook op het punt om weer te investeren na jaren niks gedaan te hebben. Twijfel zelf nog tussen de unifi en edge lijn. Beide hebben echt wel voor en nadelen. Neig wel naar unifi vanwege de GUI. Alleen vind de edgerouter alweer een stuk beter product.

Gelukkig is het een luxe keuze O-)

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou bij bedrijven denk ik ook eerder kiezen voor een LTS controller en minimaal 1 stable firmware achterlopen op release. Op een enkele security update na, is het ook niet niet wereldschokkend wat er met 1 update wordt uitgerold.

Voor grote bedrijven is Ubiquiti gewoon nog niet op het niveau, niet zolang de klanten nog de quality control mogen doen.

Thuis is meestal latest stable maar wel met 1 a 2 weken vertraging. Maar als het stabiel draait en er niks interessants in de releasenotes staat wil ik ook nog wel eens overslaan. Mijn ERX-SFP is nu meer dan 2 maanden up en het is soms ook wel eens leuk te kijken hoe ver je komt. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 17:54
Ik heb inmiddels een 8 poort switch zonder poe en 2 ac lites bevestigd in huis. De AC worden beheerd via de ipad app en de switch via de PC. De PC heeft internet via wifi.

Is het mogelijk om middels een cloud key en wifi alle apparaten te beheren? Ik snap dat bedraad de voorkeur heeft maar is het mogelijk? Ik wil de cloud key graag inzetten voor beheer en i.c.m. domotica van homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Gisteren voor het eerst een probleem gehad met de edgeroute Lite. Vrouwlief belde dat 'wifi' het niet deed. Bij thuiskomst stond de consolepoort van de ERL te knipperen en een snelle search op het www gaf aan dat dat wel eens aan de voeding kon liggen. Al snel een gelijkwaardige voeding gevonden en jawel, het hele netwerk was weer up and running.

Enerzijds fijn dat het zo simpel te fiksen was, anderzijds, toch raar dat zo iets simpels als de voeding stuk gaat (en ik daar blijkbaar niet de enige mee ben).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:57

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik denk dat je blij moet zijn dat alleen je voeding de geest heeft gegeven, blijkt dus een goede constructie zo'n externe voeding. Kan natuurlijk aan van alles liggen, piekspanningen, dalspanning, te warm ect etc ;)

En zo kun je dat heel snel oplossen (en ja, ik heb standaard voor alles een reservevoeding in huis en natuurlijk een UPS waar alles achter hangt )

[ Voor 8% gewijzigd door GerkeP op 10-09-2018 13:24 ]

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Deef_K schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:25:
Ik heb inmiddels een 8 poort switch zonder poe en 2 ac lites bevestigd in huis. De AC worden beheerd via de ipad app en de switch via de PC. De PC heeft internet via wifi.

Is het mogelijk om middels een cloud key en wifi alle apparaten te beheren? Ik snap dat bedraad de voorkeur heeft maar is het mogelijk? Ik wil de cloud key graag inzetten voor beheer en i.c.m. domotica van homey.
Met een Cloudkey is dat geen probleem, deze wordt bedraad op je netwerk aangesloten. Alleen zonder PoE zal je de USB voeding moeten gebruiken. Je zal wel alle apparaten opnieuw moeten instellen als je ze nu allemaal los beheert.

Maar ik denk niet dat je hem kan gebruiken voor andere software. Als je dat wil kan je wellicht beter een eigen Linux installatie of bijv een Pi gebruiken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaT schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:09:
Enerzijds fijn dat het zo simpel te fiksen was, anderzijds, toch raar dat zo iets simpels als de voeding stuk gaat (en ik daar blijkbaar niet de enige mee ben).
Ik heb dat ook bij andere merken in het verleden gezien dus heel raar vind ik het niet :)

Je hebt voedingen die na 3 maanden stuk zijn en je hebt voeding die na 10 jaar misschien pas een beetje gaan zoemen... kwestie van pech hebben!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ethirty schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:47:
[...]

Met een Cloudkey is dat geen probleem, deze wordt bedraad op je netwerk aangesloten. Alleen zonder PoE zal je de USB voeding moeten gebruiken. Je zal wel alle apparaten opnieuw moeten instellen als je ze nu allemaal los beheert.

Maar ik denk niet dat je hem kan gebruiken voor andere software. Als je dat wil kan je wellicht beter een eigen Linux installatie of bijv een Pi gebruiken.
Volgens mij kan ik poort 8 van de Switch 8 gebruiken. Deze heeft een PoE out.
Voor de homey bestaat een unifi app waarmee je verbinding met de controller kan maken. Deze kan je dan gebruiken zodat wanneer je telefoon verbinding maakt met de wifi je als thuis gemarkeerd word en zodoende allerlei acties kan starten via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
burne schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:46:
[...]
Hier wel eens bij een klant gezeur gehad met een Ruckus FW update tot t niveau dat we moesten terug vallen op support om alles weer tot leven te krijgen dmv een downgrade :P

Maargoed, zoals eigenlijk met alle software/firmwares/updates: testen, testen, testen, je geeft het zelf aal aan:
burne schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:41:
[...]
Weekje testen op kantoor, en dan door naar productie. Updates op m'n core is een jaar of meer aan planning en testing.. En ja, ik heb een testomgeving met verder ongebruikte 6500's en MX-en. 8)
Mee eens hoor dat de kwaliteit van de FW updates bij Unifi omhoog moet, maar voor alle grote zaken hebben we beleid hoe we met updates omgaan, hoe we die testen en hoe die naar prod brengen, maar voor Unifi installeert 90% direct blind de laatste update zonder enige test.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Deef_K schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:05:
[...]

Volgens mij kan ik poort 8 van de Switch 8 gebruiken. Deze heeft een PoE out.
Voor de homey bestaat een unifi app waarmee je verbinding met de controller kan maken. Deze kan je dan gebruiken zodat wanneer je telefoon verbinding maakt met de wifi je als thuis gemarkeerd word en zodoende allerlei acties kan starten via domotica.
nee, dit is de poe throughput, als je de switch voed me poe vanaf poort 1 geeft 8 de poe door ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55

Quad

Doof

Falcon10 schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:23:
Heb zonet update van men USG gedaan naar 4.4.28, en het is alweer kl*ten.
In de dashboard van men cloudkey, staat men USG nu als disconnected, al blijft de internetverbinding wel in orde. Ook is de USG gewoon blauw met ze'n LED, dus die is verbonden.
Verder in de dashboard zelf geven de 5 gekleurde bollen bovenaan nu 3 rode bollen :
Latency, throughput en WAN zijn rood, enkel LAN en WLAN zijn groen.
Voor de upgrade was latency en throughput zwart al sinds enige tijd, en de WAN, LAN en WLAN groen.

Herstart van de cloudkey heeft het niet opgelost, zou ik het riskeren om de USG eens even van de stroom af te halen en zo te herstarten ?
Idem.
Heb dat ding gereset, provision uit laten voeren en hij functioneerde weer. Tot net en het is gewoon verkloot.

Nu kijken hoe ik de rollback kan uitvoeren.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:48:
[...]

Idem.
Heb dat ding gereset, provision uit laten voeren en hij functioneerde weer. Tot net en het is gewoon verkloot.

Nu kijken hoe ik de rollback kan uitvoeren.
Oude firmware installeren? Als de USG nog zichtbaar is in de controller kun je voor zover ik weet via het device scherm ergens een custom upgrade doen. Daarin plak je dan de URL van de oude versie en upgraden (/downgraden) maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-09 15:51
Ik ben er (deels) een beetje klaar mee. De USG en USW-8P-60W waren voor mijn thuissituatie sowieso redelijk overkill en ik kwam er onlangs ook achter dat beide devices ook wel overdreven veel stroom verbruiken (in idle mode).

Ik had sowieso al een ESXi PC-tje in de meterkast draaien en heb de 2e NIC daar eens van benut om een pfSense VM in te richten. De USW vervangen door een 8-port Netgear en de meterkast verbruikt zo'n 18 Watt minder.

De AP's zijn natuurlijk wel ongeëvenaard goed en die blijven dan ook lekker draaien hier :-) Voor nu even de PoE injectors moeten inzetten, maar wellicht kan ik binnenkort nog een zuinige 16-port switch op de kop tikken met wat PoE poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
EdwinB schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:06:
Ik ben er (deels) een beetje klaar mee. De USG en USW-8P-60W waren voor mijn thuissituatie sowieso redelijk overkill en ik kwam er onlangs ook achter dat beide devices ook wel overdreven veel stroom verbruiken (in idle mode).

Ik had sowieso al een ESXi PC-tje in de meterkast draaien en heb de 2e NIC daar eens van benut om een pfSense VM in te richten. De USW vervangen door een 8-port Netgear en de meterkast verbruikt zo'n 18 Watt minder.

De AP's zijn natuurlijk wel ongeëvenaard goed en die blijven dan ook lekker draaien hier :-) Voor nu even de PoE injectors moeten inzetten, maar wellicht kan ik binnenkort nog een zuinige 16-port switch op de kop tikken met wat PoE poorten.
Maar hoeveel gebruikt jouw hele handel? Mijn USG3P, 8P-60w, AP AC-LR, Cloudkey zitten op 25 watt dat valt best mee toch? Mijn ziggo technicolor (bridge) doet het met 11 wat heel wat slechter vind ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 10-09-2018 16:09 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

RobertMe schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:01:
[...]

Oude firmware installeren? Als de USG nog zichtbaar is in de controller kun je voor zover ik weet via het device scherm ergens een custom upgrade doen. Daarin plak je dan de URL van de oude versie en upgraden (/downgraden) maar.
Inmiddels gelukt. Via mn databundel de 4.4.22 fw gedownload en deze op mijn laptop gezet, hierop draaide ik toevallig een webservertje, de USG via SSH er naar toe verwezen en de FW upgrade opgehaald.
Doet er meer dan 5 min over in totaal, maar hij is back alive met de vorige FW.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Is het eigenlijk link om 'in principe' niet te updaten? Doe dat zelf namelijk bijna niet. 'If it ain't broke don't fix it' zit er redelijk ingeramd bij mij :).

Als ik het spul inricht doe ik dat op een manier dat het functioneert zoals ik dat wil. En zolang ik niet tegen issues aan loop laat ik al die hardware met rust.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
HKLM_ schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:08:
[...]

Maar hoeveel gebruikt jouw hele handel? Mijn USG3P, 8P-60w, AP AC-LR, Cloudkey zitten op 25 watt dat valt best mee toch?
Ik zat in mijn meterkast totaal op circa 58W:

- USG 10W
- USW met 3x AP PoE powered 20W
- ESXi PC 23W
- glasvezelconverter 1W
- Youless 1W
- Netgear switch 3W

Alles +/- een wattje want het schommelt nog wel een beetje bij het meten en de meter is maar een goedkoop apparaatje. Het gaat om het idee van ongeveer meten en niet exact op de watt gecalibreerd gemeten.

Het kan natuurlijk nog zuiniger door een Edgerouter met PoE en een SFP poort en dan de ESXi PC weghalen. Echter de ESXi PC heeft bijvoorbeeld ook een NAS functie. Een Synology erbij kopen is duur en zorgt er uiteindelijk voor dat het stroomverbruik amper daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
alexbl69 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:16:
Is het eigenlijk link om 'in principe' niet te updaten? Doe dat zelf namelijk bijna niet. 'If it ain't broke don't fix it' zit er redelijk ingeramd bij mij :).

Als ik het spul inricht doe ik dat op een manier dat het functioneert zoals ik dat wil. En zolang ik niet tegen issues aan loop laat ik al die hardware met rust.
Doe je dat bij je auto ook? Zolang die het doet gaat die niet naar de garage? :P

Het zijn natuurlijk niet alleen nieuwe features maar ook security fixes.

@EdwinB Als ik mijn hpe microserver gen10 meeneem zit ik in totaal op 35 watt voor extra hobby spul achter de ziggo modem.

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 10-09-2018 16:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

alexbl69 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:16:

Ligt er een beetje aan of je beveiligingsupdates met hoog risico ook negeert, dat zou uiteindelijk een probleem kunnen geven.

Puur qua nieuwe functionaliteit maakt het natuurlijk niks uit, als jij het niet nodig hebt is er niks mis met niet updaten.
HKLM_ schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:21:
[...]

Doe je dat bij je auto ook? Zolang die het doet gaat die niet naar de garage? :P
Ik zie wel een groot verschil tussen preventief mechanisch onderhoud en het bijwerken van prima werkende software.

[ Voor 18% gewijzigd door Ethirty op 10-09-2018 16:22 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@alexbl69 , eens, maar goed, het gaat om thuisgebruik in dit geval, zoveel kan er niet stuk gaan, toch?
Daarnaast vind ik nieuwe features altijd wel leuk, vandaag een deel van de dag besteed aan het verkrijgen van een wildcard SSL certificaat en deze op de cloudkey te dumpen, dat is goed gelukt inmiddels.

Waarom? Omdat het kan, nu kan ik eenvoudig mn Cloudkey remote benaderen (via de app, via VPN en via browser).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Spelen is altijd leuk. Ik had al een gratis SSL voor mijn UniFi controller en ben nu bezig om er een Nginx reverse-proxy in een DMZ tussen te zetten. Firewall in de Edgerouter was even een beetje puzzelen (wat is in en out nu precies) maar dat werkt alvast.

Nu Nginx nog aan de praat krijgen. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
HKLM_ schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:21:
[...]
@EdwinB Als ik mijn hpe microserver gen10 meeneem zit ik in totaal op 35 watt voor extra hobby spul achter de ziggo modem.
Het gaat mij ook meer op het principe om idle verbruik zover als mogelijk in te dammen, maar het moet wel leuk blijven. Het zou me namelijk weinig hoeven boeien want er liggen ook nog 15 zonnepanelen op mijn dak die jaarlijks 4000 kWh moeten opleveren. Maar nu ga ik wel erg offtopic.

De USG en USW uitfaseren was bij mij een mogelijkheid die verder geen geld kostte. Daarnaast blijft het natuurlijk leuk om regelmatig nieuwe dingen uit te proberen in je thuissituatie. Wie weet ben ik over een jaartje de pfSense router weer zat en ga ik weer rondneuzen voor een optie met SFP poort zodat de glasvezelconverter weg kan. Dat is nu geen optie omdat mijn ESXi build gebaseerd is op een mini-STX moederbord en ik geen enkele mogelijkheid heb om daar een glasvezelkabel op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
@HKLM_ @Ethirty @Quad

Gaat om een thuissituatie idd, dus veiligheid is niet het grootste issue.

Was 'vroeger' zelf ook gek op de nieuwste snufjes, maar na een aantal malen zakelijk m'n neus gestoten te hebben (na een update lag het hele bedrijf plat) ben ik toch iets voorzichtiger geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@alexbl69 zakelijk is een ander verhaal, en dat punt lijkt me voor de meeste hier wel duidelijk. ;)
Daarnaast, als je iets updatet, upgradet of wat anders, snapshots, backups of ervoor zorgen dat een rollback snel te doen is, is handig.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alexbl69 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:47:
@HKLM_ @Ethirty @Quad

Gaat om een thuissituatie idd, dus veiligheid is niet het grootste issue.

Was 'vroeger' zelf ook gek op de nieuwste snufjes, maar na een aantal malen zakelijk m'n neus gestoten te hebben (na een update lag het hele bedrijf plat) ben ik toch iets voorzichtiger geworden ;)
Ook in een thuissituatie kan het belangrijk zijn om te updaten bij beveiligingsupdates. Een paar jaar terug had een niet nader te noemen bedrijf dat netwerkwerkapparatuur maakt (*kuch* Ubiquiti *kuch*) waardoor de apparatuur overgenomen kon worden en onderdeel werd van een botnet. Ook in een thuissituatie lijkt mij dat niet wenselijk.

En recentelijk is Mikrotik ook nog hetzelfde gebeurd:
nieuws: MikroTik roept op oud lek te patchen dat wordt misbruikt door botnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
wat noem jij veel stroom gebruik als ik het mag vragen heb ze beiden ook
EdwinB schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:06:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:19
vonkkie schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:31:
wat noem jij veel stroom gebruik als ik het mag vragen heb ze beiden ook.

[...]
Ik denk dat het niet veel uitmaakt welk merk netwerk apparatuur je gebruikt qua stroom gebruik, je wil een bepaalde setup hebben, en geen overkill. Voor de rest zijn het keuzes. Je kan ook werken met alleen de standaard modem van jouw provider, maar de loop je al snel tegen uitbreidings problemen aan. En die paar watt meer? Vervang een paar lampen en je verbruik gaat weer omlaag.

We zijn tweakers, en vaak heb je dan meer en andere apparaten in huis dan een gemiddeld gezin. En Ubiquiti maakt mooi spul, maar is geen TP-link met standaard plug and play, dus wil je samen met de controller meer gemak uit jouw netwerk apparatuur halen. Heb je het perse nodig? Nee, maar het kan, en dan moet je niet naar een paar watt kijken. Als het meer dan 100 watt verschil is, kan het een ander verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
als thuis situatie is beetje Netflixen, internetten en casual gaming genoeg is, dan is een. Volledig Unifi setupinstructies zeker overkill.

Als je thuis situatie ook kantoor is. Dan is een unifi ten opzichte van provider spul wel een toegevoegde waarde. Zo kan je zakelijke laptop e.d. Scheiden van je privé spullen. Ook. Oor klein bedrijf kan unifi spullen een voordeel hebben door meer controle over je netwerk te hebben.

Daarnaast is unifi niet de enige die dit kan. Pfsense routers worden tegenwoordig ook al in hardware gebouwd waar vroeger dit voornamelijk zelf bouw systemen waren.

Stroom verbruik vind ik wel meevallen persoonlijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ehhh...(goedkope) externe voedingen zijn dé reden dat je problemen kunt verwachten bij switches, routers en AP's.

Daarom kies ik altijd voor de iets duurdere oplossingen met de voeding erin, zijn over het algemeen kwalitatief veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
To_Tall schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:09:
als thuis situatie is beetje Netflixen, internetten en casual gaming genoeg is, dan is een. Volledig Unifi setupinstructies zeker overkill.

Als je thuis situatie ook kantoor is. Dan is een unifi ten opzichte van provider spul wel een toegevoegde waarde. Zo kan je zakelijke laptop e.d. Scheiden van je privé spullen. Ook. Oor klein bedrijf kan unifi spullen een voordeel hebben door meer controle over je netwerk te hebben.

Daarnaast is unifi niet de enige die dit kan. Pfsense routers worden tegenwoordig ook al in hardware gebouwd waar vroeger dit voornamelijk zelf bouw systemen waren.

Stroom verbruik vind ik wel meevallen persoonlijk.
Heb destijds thuis voor Unify gekozen omdat ik een vrij groot huis heb en het geklooi met verschillende Wireless Routers zat was. De robuustheid is een mooie extra. Maar het werkt nu al een jaar of 2 perfect, dus hoef niet elke nieuwe upgrade te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
nee snap me niet verkeerd ik heb alles van ubiquiti puur voor de prestaties en de moiie en duidelijke controler vroeg me alleen af wat is veel stroom ik vermoed dat een netgear switch of cisco net zo veel gebruikt als een ubiquiti
ardvark99 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:08:
[...]

Ik denk dat het niet veel uitmaakt welk merk netwerk apparatuur je gebruikt qua stroom gebruik, je wil een bepaalde setup hebben, en geen overkill. Voor de rest zijn het keuzes. Je kan ook werken met alleen de standaard modem van jouw provider, maar de loop je al snel tegen uitbreidings problemen aan. En die paar watt meer? Vervang een paar lampen en je verbruik gaat weer omlaag.

We zijn tweakers, en vaak heb je dan meer en andere apparaten in huis dan een gemiddeld gezin. En Ubiquiti maakt mooi spul, maar is geen TP-link met standaard plug and play, dus wil je samen met de controller meer gemak uit jouw netwerk apparatuur halen. Heb je het perse nodig? Nee, maar het kan, en dan moet je niet naar een paar watt kijken. Als het meer dan 100 watt verschil is, kan het een ander verhaal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vonkkie schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:45:
nee snap me niet verkeerd ik heb alles van ubiquiti puur voor de prestaties en de moiie en duidelijke controler vroeg me alleen af wat is veel stroom ik vermoed dat een netgear switch of cisco net zo veel gebruikt als een ubiquiti

[...]
Volgens mij staat Ubiquiti niet bekend om het feit dat hun apparatuur 'groen' zou zijn.
Maar tegelijkertijd heeft een PoE switch het voordeel dat je maar 1 voeding hebt en dus maar 1x het verlies. Als je een non-PoE switch plaatst is die wellicht wel zuiniger dan een USW met PoE uit, maar als je vervolgens nog 2 of 3 PoE injectors nodig hebt zou het mij niks verbazen als het totaalverbruik alsnog hoger is (tegenover USW met PoE aan/in gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rookie no. 1 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:15:
[...]
Daarom kies ik altijd voor de iets duurdere oplossingen met de voeding erin, zijn over het algemeen kwalitatief veel beter.
Er ligt een IAP 205 voor me. Best een prijzig access point, zeg maar €800. Maar daar zit geen voeding in of bij. Daarvoor moet je toch echt een POE-switch of -injector voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
burne schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:51:
[...]

Er ligt een IAP 205 voor me. Best een prijzig access point, zeg maar €800. Maar daar zit geen voeding in of bij. Daarvoor moet je toch echt een POE-switch of -injector voor kopen.
Inderdaad, een POE switch met de voeding geïntegreerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
[...]

Da's leuk spul voor de zakelijke markt. Ik heb een jaren geleden voor een klant mee geholpen met het uitrollen van Alcatel AP105 acces points (inmiddels verouderd, is eigenlijk ook Aruba), met 2 controllers, de AP's worden op meer dan 30 tal locaties in het land gebruikt (tevens wifi dekking uitmeten in de kantoren). Maar daarvoor moesten alle Cisco switches vervangen worden door Cisco POE. Dit vervangen van switches heb ik natuurlijk bij bijna alle klanten zien gebeuren, niet alleen voor AP's, maar ook voor gebruik van IP telefoons, IP camera's enz. Moet er niet aan denken dat daar allemaal losse adapters bij geleverd moesten worden. De oude switches waren over het algemeen nog goed bruikbaar, al zaten er nog genoeg 100Mb switches tussen. Wat bij die ene klant ook leuk was, maar nu niet meer gebruikt wordt zijn AP's ingericht als air monitors, om vreemde SSID's te detecteren en eventueel te verstoren.
Ik heb hier bij een school van een van mijn kinderen wel gezien dat ze diezelfde AP's wel allemaal los met adapters gevoed hebben. Dat is een bepaalde keuze geweest waarschijnlijk, maar netjes ziet het er niet uit.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat POE thuis ook steeds meer gemeengoed wordt, en wanneer je wilt investeren in jouw netwerk, het niet verkeerd is om goed na te denken over POE. Waarschijnlijk ga je nu of in de toekomst daar profijt van krijgen.
Ja, je kan injectors of losse adapters gebruiken, maar daar kan je eerder problemen mee krijgen, los van de stopcontacten die je moet plaatsen. Nadeel van een POE switch, is natuurlijk wanneer die defect raakt, ben je behalve het netwerk, ook de voeding van al jouw apparaten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
ardvark99 schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:11:
[...]

Nadeel van een POE switch, is natuurlijk wanneer die defect raakt, ben je behalve het netwerk, ook de voeding van al jouw apparaten kwijt.
APs en cameras (bijvoorbeeld) die dan uit gaan, maakt niet veel uit. Als ze aan waren hadden ze geen netwerk en waren ze ook al niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Wafeltje schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:38:
[...]

APs en cameras (bijvoorbeeld) die dan uit gaan, maakt niet veel uit. Als ze aan waren hadden ze geen netwerk en waren ze ook al niet te gebruiken.
Dat klopt ;) Mijn gedachte was eigenlijk in mijn situatie: snel een vervangende switch (ver)plaatsen om belangrijkste netwerk devices weer in de lucht helpen, er is hier altijd nog wel een switchje te vinden, maar zonder POE.

Maar je hebt gelijk.

Heb nu een USW 16p POE, maar ik wil nog een USW 8p POE in huis gaan plaatsen om een Netgear te vervangen. Dan heb ik nog een POE switch reserve, maar dat komt nog wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ardvark99 schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:11:
[...]
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat POE thuis ook steeds meer gemeengoed wordt, en wanneer je wilt investeren in jouw netwerk, het niet verkeerd is om goed na te denken over POE. Waarschijnlijk ga je nu of in de toekomst daar profijt van krijgen.
En dus hangt m'n enkele UniFi AP-AC-Lite aan een EdgeRouter X SFP. ⚡

(De Aruba slingert hier rond voor een experimentje met eduroam..)

[ Voor 7% gewijzigd door burne op 10-09-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

fmb schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:28:
[...]
Overigens net toch ook maar een UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) besteld, dan kan de router waarvan inmiddels de wifi uit staat helemaal de deur uit :)
En scheelt weer een PoE adapter/injector.
Zo, USW 8 poorts 60W PoE draait ook. Daarmee zijn 2 keer een Netgear WNDR3700 en een gloednieuwe Ubiquiti POE-48-24W-G PoE adapter & injector beschikbaar voor een nieuwe eigenaar.
Hou vraag & aanbod maar in de gaten :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12

Tammesp

Next is now

Voor een situatie van 400 mensen in 1 ruimte waar het gebruik wel minimaal is. Is daarvoor 2 NanoHD accespoints genoeg? De NanoHD kan 200+ clients tegelijk bedienen, volgens mij lijkt het genoeg. Maar wellicht hebben jullie nog goeie tips? ;)

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Hoe groot is de ruime, @Tammesp ? En over wat voor clients en (hoeveel) verkeer hebben we het?

[ Voor 46% gewijzigd door lier op 11-09-2018 08:25 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tammesp schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:59:
Voor een situatie van 400 mensen in 1 ruimte waar het gebruik wel minimaal is. Is daarvoor 2 NanoHD accespoints genoeg? De NanoHD kan 200+ clients tegelijk bedienen, volgens mij lijkt het genoeg. Maar wellicht hebben jullie nog goeie tips? ;)
Wat is minimaal gebruik? Bij wijze van een beetje surfen (tegenover YouTube/Netflix), of dat wifi überhaupt niet gebruikt wordt en er alleen zoveel apparaten verbonden zijn.

AFAIK is die 200+ 'verbonden apparaten', maar dus zonder gebruik. Daarnaast halen de HD modellen die hoge aantallen door het gebruik MU-MIMO. Als de clients dat niet ondersteunen valt het voordeel van de HD dus ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12

Tammesp

Next is now

lier schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:25:
Hoe groot is de ruime, @Tammesp ? En over wat voor clients en (hoeveel) verkeer hebben we het?
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:26:
[...]

Wat is minimaal gebruik? Bij wijze van een beetje surfen (tegenover YouTube/Netflix), of dat wifi überhaupt niet gebruikt wordt en er alleen zoveel apparaten verbonden zijn.

AFAIK is die 200+ 'verbonden apparaten', maar dus zonder gebruik. Daarnaast halen de HD modellen die hoge aantallen door het gebruik MU-MIMO. Als de clients dat niet ondersteunen valt het voordeel van de HD dus ook weg.
Rond de 20 bij 30 meter.

We hebben het name over mobiele telefoons, die gezamenlijk bijvoorbeeld een quiz mee kunnen doen. En wellicht wat lichte surfing over het web.

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Tammesp schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:45:
[...]

[...]

Rond de 20 bij 30 meter.

We hebben het name over mobiele telefoons, die gezamenlijk bijvoorbeeld een quiz mee kunnen doen. En wellicht wat lichte surfing over het web.
Ik verwacht dat de Nano HD het met die aantallen nog flink lastig gaat krijgen. Een goede QoS en bandbreedtebeperking per client zal ook zeker niet verkeerd zijn.
Je zult denk ik eerder naar 2x een XG Basestation moeten of anders kijken naar accespoints die echt High Density aankunnen, maar dankom je wel in hele andere prijsklasses.. Denk aan bijvoorbeeld een Ruckus R720

al is een Unifi Basestation XG ook behoorlijk aan de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
[s]
[...]

Slightly off topic ;-)
Ik wil niet echt zeggen dat die Aruba's echt 800 waard zijn... hadden er nog een stuk of 20 liggen, maar meer dan 25 euro werd er niet voor geboden, dus de markt is het er ook mee eens :P

Maargoed, de discussie dat een AP met eigen voeding beter is dan POE is natuurlijk onzin, wij komen ook geregeld bij de eigenaren van onze klanten prive over de vloer om een unifi wifi netwerkje in een woning te trappen en eigenlijk altijd overal gooien we lekker een unifi poe switch neer, maakt ons leven stukken makkelijker.
NL_Scratch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:24:
[...]

Ik verwacht dat de Nano HD het met die aantallen nog flink lastig gaat krijgen. Een goede QoS en bandbreedtebeperking per client zal ook zeker niet verkeerd zijn.
Je zult denk ik eerder naar 2x een XG Basestation moeten of anders kijken naar accespoints die echt High Density aankunnen, maar dankom je wel in hele andere prijsklasses.. Denk aan bijvoorbeeld een Ruckus R720

al is een Unifi Basestation XG ook behoorlijk aan de prijs!
Bij 2 AP''s lijkt een Nano HD mij net te krap, beetje lomp, maar bij een Unifi (en zelfs bij Ruckus wat wij op events in zetten) probeer ik mijn netwerken eigenlijk zo te ontwerpen dat ik maximaal 50% van de capaciteit maximaal op een AP krijg. Daarnaast kan een basis station bijvoorbeeld 200 users aan, maar dit telt dan over beide radio's heen, dus die 2,4 ghz kan je vaak bij grotere aantallen users door de interferentie niet helemaal mee tellen, echter heb je iets waarbij mensen met cheap tablets mee doen (met alleen 2,4 ghz) dan krijg je hele grote uitdagingen :P

De Basestation XG is even lomp gezegd gewoon 3x een 5ghz radio in een slimme behuizing met een strakke antenne, voor 400 man behoorlijke overkill in dit geval, denk meer aan stadion/theater gebruik met 1000+ man.
Daarnaast "licht gebruik" is een vage term, en vergeet niet wanneer mensen verbinding met je wifi maken met smart devices dat je meteen een piekje krijgt omdat allerhande apps bijvoorbeeld even die paar foto's direct naar google photos pushen, of net spotfy die playlist gaat syncen, of die podcast app net even die nieuwe afleveringen binnen trekt.
Nu heb ik zelf niet gigantisch veel ervaring met de nano HD, sowieso niet in de high density range (daarvoor hebben we Ruckus liggen), maar op de specs en ervaringen van andere lijken 2 stuks mij te krap, beter werk je met 3 a 4 stuks.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Vergelijk hier even. https://unifi-nanohd.ubnt.com/

Ik zou idd zeggen, als je voor de NanoHD gaat er vier ipv twee doen, of de AC HD, dan zou je het met twee ook wel moeten redden, maar ook daar geld, meer is beter. Dus in dit geval kom je met meer goedkope (de nanohd) er wel uit. Wel zorgen dat ze allemaal op een ander kanaal zitten, omdat de ruimte vrij klein is.

Succes!

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:38

Zjemm

...

Wat is nou een beetje gangbaar om te doen tegenwoordig met de unify systemen in de volgende situatie:

Ik heb een bestaande unify Lite AP in huis hangen. Maar op zolder en in de tuin net niet voldoende signaal.

plaats je dan een extra AP erbij op zolder bijvoorbeeld om meer dekking te krijgen? OF kan je dan beter kijken naar een unify mesh unit. OF zou je dan weer beter kunnen overstappen op de amplify systemen?
want door elkaar gebruiken kan volgens mij niet

ze hebben zoveel keus bij unify :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Makkelijkste is gewoon een LITE erbij plaatsen. lekker goedkoop, aansluiten, laten adopten en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De meeste mensen zouden een investering in een eerder product niet zomaar afschrijven. Maar wij zijn tweakers, dus alles eruit en alles nieuw.

Wat klinkt voor jou het meest logisch?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

nieuw is altijd leuk, bovendien is mijn huidige AP nog de wifi-n versie, dus AC zou welkom zijn...

zit er nog veel verschil tussen de inzet van een extra AP tov een mesh unit, die zien er uit als losse antenes maar zijn volgens mij ook gewoon een AP of mis ik iets?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Zjemm schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:30:
nieuw is altijd leuk, bovendien is mijn huidige AP nog de wifi-n versie, dus AC zou welkom zijn...

zit er nog veel verschil tussen de inzet van een extra AP tov een mesh unit, die zien er uit als losse antenes maar zijn volgens mij ook gewoon een AP of mis ik iets?
Ik zou gaan voor een AP i.p.v een mesh voordeel van een AP is dat je gegarandeerd een goede uplink hebt omdat je een UTP kabel gebruikt. Bij mesh ben je weer afhankelijk van 1001+ sensoren.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

maar die UniFi AC Mesh heeft toch ook gewoon een uplink?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:32:
[...]

Ik zou gaan voor een AP i.p.v een mesh voordeel van een AP is dat je gegarandeerd een goede uplink hebt omdat je een UTP kabel gebruikt. Bij mesh ben je weer afhankelijk van 1001+ sensoren.
Met ^

Schuif je huidige Lite door naar het deel dat je slechte ontvangst heb en hang een nieuw, sneller AP op de plek waar je er het meeste gebruik van maakt.
Zjemm schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:34:
Wil je een schotel aan je plafond, of een verticale antenne aan een muur?

[ Voor 20% gewijzigd door Ethirty op 11-09-2018 13:36 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Zjemm schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:34:
Tuurlijk heb je een uplink maar er zit verschil tussen een UTP uplink of een Mesh uplink (draadloos)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ja mesh uplink heeft natuurlijk ook zo zn beperkingen, en kan die zowieso een mesh maken met een AP lite?
deze kan wel makkelijker in de tuin.

ander een LR ap erbij en dan hetzelfde ssid laten uitzenden/ of juist weer werken met handoff?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Zjemm schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:38:
ja mesh uplink heeft natuurlijk ook zo zn beperkingen, en kan die zowieso een mesh maken met een AP lite?
deze kan wel makkelijker in de tuin.

ander een LR ap erbij en dan hetzelfde ssid laten uitzenden/ of juist weer werken met handoff?
Als je een unifi AP hebt kan je ook een (Mesh) netwerk maken. Ik heb nog 1 AP liggen die ik aanstaand voorjaar in mijn schuur ga hangen door middel van wireless uplink. Dus als je dat wilt heb je niet perse nieuwe devices nodig.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ok thnx. dan gaan we voor een LR beneden en de oude kan naar boven, die kan ik dan via mesh uplink of als het me lukt via kabel aansluiten

met de LR haal ik in de tuin wellicht het signaal ook al omhoog

[ Voor 19% gewijzigd door Zjemm op 11-09-2018 13:55 ]

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zjemm schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:54:
ok thnx. dan gaan we voor een LR beneden en de oude kan naar boven, die kan ik dan via mesh uplink of als het me lukt via kabel aansluiten

met de LR haal ik in de tuin wellicht het signaal ook al omhoog
Een (AC) LR biedt niet echt veel voordeel ten opzichte van een AC Lite. De LR werkt alleen mogelijk beter op de 2,4GHz band.

En je zegt dat je nu slecht bereik op zolder hebt, en je mogelijk daar de oude wilt plaatsen middels de wireless uplink feature, maar dat gaat dan dus niet werken. Want de wireless uplink maakt gebruik van het gewone wifi signaal, wat dus niet tot de zolder komt. Wireless uplink is gewoon een fancy term voor 'repeater' (hetzelfde geldt ook voor 'mesh', repeater in een fancy jasje). Het hebben van een kabel is dan dus essentieel, of je moet het AP niet op zolder plaatsen maar een verdieping lager, daar heb je immers blijkbaar wel nog een goed bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
De poweradapter van mijn ER 3 lite is defect. Ik heb een andere adapter nu in gebruik, maar ik wil graag weer een originele adapter. Iemand enig idee waar ik die kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Ik probeer altijd Mesh/Draadloze uplinks tot een minimum te beperken. ergens in je netwerk kost het capaciteit, dus heb je de mogelijkheid om ergens een extra bekabeld AP te plaatsen, gewoon doen.

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Voor wie de Unifi Controller 5.9.x draait: 5.9.26 is uit, met oa een memory-leak fix :)
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2489657

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 12:55
Ik heb een gastennetwerk aangemaakt waarbij je moet inloggen via WPA. De ssid is ook afwijkend echter kan men toch via Spotify connect mijn wifi speaker bedienen.
Hoe kan ik dit blokkeren dat gasten alleen kunnen internetten en niet mijn Wifi speaker kunnen bedienen?

When the pink is snookered, Go for the brown

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cruzer schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:29:
Ik heb een gastennetwerk aangemaakt waarbij je moet inloggen via WPA. De ssid is ook afwijkend echter kan men toch via Spotify connect mijn wifi speaker bedienen.
Hoe kan ik dit blokkeren dat gasten alleen kunnen internetten en niet mijn Wifi speaker kunnen bedienen?
Welke Ubiquiti hardware heb je precies? Heb je bv alleen de UniFi access points, of ook een UniFi Security Gateway?

In ieder geval is het bij UniFi altijd nodig om 'Wireless guest isolation' aan te zetten bij het WLAN (optie kan anders heten, ben nu niet ingelogd in de controller). Als je ook een USG hebt heb je neem ik aan het netwerk ook aangemaakt als type: guest, en niet corporate?

En hoe heb je het gestest? Als zowel de speaker als 'controller' (telefoon bv) zijn ingelogd, met hetzelfde account, kun je altijd de speaker aansturen middels Spotify Connect. Als ik van huis ben zie ik ook altijd mijn Denon receiver in de lijst met mogelijke apparaten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzer
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:16:
[...]

Welke Ubiquiti hardware heb je precies? Heb je bv alleen de UniFi access points, of ook een UniFi Security Gateway?

In ieder geval is het bij UniFi altijd nodig om 'Wireless guest isolation' aan te zetten bij het WLAN (optie kan anders heten, ben nu niet ingelogd in de controller). Als je ook een USG hebt heb je neem ik aan het netwerk ook aangemaakt als type: guest, en niet corporate?

En hoe heb je het gestest? Als zowel de speaker als 'controller' (telefoon bv) zijn ingelogd, met hetzelfde account, kun je altijd de speaker aansturen middels Spotify Connect. Als ik van huis ben zie ik ook altijd mijn Denon receiver in de lijst met mogelijke apparaten staan.
Ik heb de AP-LC-LR alleen een accespoint dus. Die functie Wireless guest isolation kan ik niet vinden, ik zie wel Guest Control daar heb ik heb ik het IP adres ingevuld bij restrictions en ik heb een group aangemaakt. Maar kennelijk helpt dit niet.. In de setting van de speaker kan ik niet veel wijzigen. Spotify settings ook niet.

Ik heb de controller uitgezet maar kan nog steeds spotify connect bedienen. Vraag mij ook af of dit wel te maken heeft met het Guest Network.. want de SSID is natuurlijk wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cruzer schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:35:
[...]

Ik heb de AP-LC-LR alleen een accespoint dus. Die functie Wireless guest isolation kan ik niet vinden, ik zie wel Guest Control daar heb ik heb ik het IP adres ingevuld bij restrictions en ik heb een group aangemaakt. Maar kennelijk helpt dit niet.. In de setting van de speaker kan ik niet veel wijzigen. Spotify settings ook niet.
De instelling is kennelijk "Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access)". Te vinden onder Settings => Wireless Networks => Edit, en dan onder de security key.
Vraag mij ook af of dit wel te maken heeft met het Guest Network.. want de SSID is natuurlijk wel anders.
Ja, dit heeft alles te maken met het gast netwerk. Want een WLAN is niks meer of minder dan het omzetten van het signaal op de kabel naar een draadloos signaal. Nu heb je dus twee verschillende WLANs die uiteindelijk op hetzelfde netwerk uitkomen en standaard dus ook alles kunnen en mogen. Met het inschakelen van de guest policies wordt er op het UAP een firewall ingeschakeld voor dat specifieke WLAN die alle lokale verkeer blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:00:
"Interessante" post in de USG 4.4.28 release thread:
https://community.ubnt.co...57/highlight/true#M107061
Deze gebruiker heeft dus lockups zelfs zonder IPS (en neem dan ook aan zonder IDS). Lijkt dus alsof de lockups zelfs ongerelateerd zijn aan IDS/IPS. Zelf moet ik dan weer zeggen dat ik vrijdag, i.t.t. donderdag, maar 1 lockup heb gehad, en daarna geen een meer (voor zover ik weet dan, mogelijk dat na verloop van tijd die automatisch recovered?)
Hier net mijn 4.4.28 USG over de zeik. Wel internet verkeer maar geen communicatie (probeerde te adopten) met de controller (5.8.28) na een reboot van de USG weer alles in orde.....

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:49:
[...]

Hier net mijn 4.4.28 USG over de zeik. Wel internet verkeer maar geen communicatie (probeerde te adopten) met de controller (5.8.28) na een reboot van de USG weer alles in orde.....
Vanmiddag heb ik dat inderdaad ook nog/weer gehad. Nu IDS uit gezet en hopelijk dat het goed blijft werken. Viel me sowieso op dat het uit zetten van IDS geen provision leek te starten (meteen erna Devices scherm geopend en stond gewoon op "Connected"). Vervolgens een force provision gedaan, maar toen ik op de knop drukte veranderde de status in "Heartbeat missed". Vervolgens veranderde die na een aantal minuten in "Provisioning" en daarna weer gewoon "Connected". Daarna heb ik voor de zekerheid dan nog maar een reboot gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:52:
[...]

Vanmiddag heb ik dat inderdaad ook nog/weer gehad. Nu IDS uit gezet en hopelijk dat het goed blijft werken. Viel me sowieso op dat het uit zetten van IDS geen provision leek te starten (meteen erna Devices scherm geopend en stond gewoon op "Connected"). Vervolgens een force provision gedaan, maar toen ik op de knop drukte veranderde de status in "Heartbeat missed". Vervolgens veranderde die na een aantal minuten in "Provisioning" en daarna weer gewoon "Connected". Daarna heb ik voor de zekerheid dan nog maar een reboot gedaan.
in of uitschakelen van IPS geeft bij mij wel gelijk een Provisioning dus dat lijkt wel goed te gaan. Twijfel of het aan de USG ligt of aan die cloudkey die soms ook gewoon fuckt is lijkt het wel :F

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:54:
[...]

in of uitschakelen van IPS geeft bij mij wel gelijk een Provisioning dus dat lijkt wel goed te gaan. Twijfel of het aan de USG ligt of aan die cloudkey die soms ook gewoon fuckt is lijkt het wel :F
Toevallig nog 5.9.24 als controller draaien? Deze had dus sowieso die memory leak waardoor het RAM van de CK vol liep (hetzelfde uiteraard bij andere hardware. Maar bij mijn thuisserver met 16GB RAM en vrijwel niks in gebruik merk ik het niet zo snel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:57:
[...]

Toevallig nog 5.9.24 als controller draaien? Deze had dus sowieso die memory leak waardoor het RAM van de CK vol liep (hetzelfde uiteraard bij andere hardware. Maar bij mijn thuisserver met 16GB RAM en vrijwel niks in gebruik merk ik het niet zo snel :P )
Nee heb 5.8.28 draaien wilde upgraden naar 5.9.24 maar durfde niet meer door dat memory leak :D Heb die CK nu twee maanden ofzo en heb dat ding al meerdere keren moeten recoveren. 1x door een stroom break en 2x dat ik niet kon inloggen met een wazige error.

Naja we zien het wel weer, komende week vakantie en dan verhuizen we de boel en reset ik het allemaal eens.

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 11-09-2018 19:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzer
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:49:
[...]

De instelling is kennelijk "Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access)". Te vinden onder Settings => Wireless Networks => Edit, en dan onder de security key.

[...]

Ja, dit heeft alles te maken met het gast netwerk. Want een WLAN is niks meer of minder dan het omzetten van het signaal op de kabel naar een draadloos signaal. Nu heb je dus twee verschillende WLANs die uiteindelijk op hetzelfde netwerk uitkomen en standaard dus ook alles kunnen en mogen. Met het inschakelen van de guest policies wordt er op het UAP een firewall ingeschakeld voor dat specifieke WLAN die alle lokale verkeer blokkeert.
Ja nu zie ik wat het probleem is.. ligt toch aan Spotify connect. Zelfs als mijn wifi uitstaat kan ik mijn radio bedienen. Kennelijk is dit normaal... Geen idee hoe dit werkt.

Ik las dit op het Spotify netwerk.

https://community.spotify...without-wifi/td-p/4429909

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cruzer schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:01:
[...]

Ja nu zie ik wat het probleem is.. ligt toch aan Spotify connect. Zelfs als mijn wifi uitstaat kan ik mijn radio bedienen. Kennelijk is dit normaal... Geen idee hoe dit werkt.

Ik las dit op het Spotify netwerk.

https://community.spotify...without-wifi/td-p/4429909
Zoals ik eerder al vermoede dus :P
RobertMe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:16:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

tozzke

aka tozzert

HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:49:
[...]

Bij mij net ook @ 4.4.28 :/
Ik probeerde een port forward toe te voegen waarop ik na een tijdje een alert kreeg 'configuration commit error.'
SSH in de USG en een 'info' resulteerde in 'decrypt error' achter status.
In de controller bleef hij wisselen tussen adopting en disconnected. Reboot hielp bij mij niet helaas.
Uiteindelijk set-default gedaan en opnieuw adopted en gelukkig draait hij nu weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:58:
[...]

Nee heb 5.8.28 draaien wilde upgraden naar 5.9.24 maar durfde niet meer door dat memory leak :D Heb die CK nu twee maanden ofzo en heb dat ding al meerdere keren moeten recoveren. 1x door een stroom break en 2x dat ik niet kon inloggen met een wazige error.

Naja we zien het wel weer, komende week vakantie en dan verhuizen we de boel en reset ik het allemaal eens.
5.9.26 met fixed memory leak is 3u geleden uitgekomen :)

Controller bugfixes/changes since 5.9.24:
  • Add About popup.
  • Allow choosing the department in the chat window.
  • Allow native VLAN creation for LAN8 on USG-XG-8, bringing it inline with other interfaces.
  • Import locally configured speed/duplex settings during USG adoption.
  • Topology chart - in case of low depth make the chart wider.
  • Hide IPS side navigation item when no USG is present.
  • AP Batch Edit - missing min/max txpower values in form field hint.
  • Fix displaying IP address of gateway discovered by Discovery Tool.
  • Fix device buttons on Site Overview.
  • Fix a potential bug affecting autobackup on Windows 10.
  • Fix a bug preventing the ability to download Device Info via the UniFi Cloud Access tie-in.
  • Fix inform IP logging to minimize spam.
  • Fix the memory leak introduced in 5.9.23.
  • Fix a bug which may cause unifi.yourdomain.com to be provisioned to devices for both the management and STUN URLs.
  • Fix a bug which affected MAC Authentication Bypass provisioning on UAPs.
  • Hide Fast Roaming feature for WEP networks.
  • Switch port tooltip incorrect offset and location.
  • AP Mesh -> custom Antenna gain: Missing validation error when no value specified.
  • Device list - BSSID tooltip cut off sometimes.
  • Raise minimum firmware version for UAP/USW to 3.7.21.
  • Raise minimum firmware version for USG-XG to 4.4.27.
  • Various bug fixes and improvements.

[ Voor 55% gewijzigd door SmokingCrop op 11-09-2018 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
New EdgeRouter firmware 2.0.0-alpha.3 has been released
New alpha release 2.0.0-alpha.3 is available here:

ER-X, ER-X-SFP and EP-R6: https://dl.ubnt.com/firmw...2.0.0-alpha.3.5121962.tar
(SHA256:e8b4e14c5db65253dae45a454372872cba79dfc665b26858c6f23c844f94371e)

ERLite-3 and ERPoe-5: https://dl.ubnt.com/firmw...2.0.0-alpha.3.5121962.tar
(SHA256:8eae2f78a47160872b9df83ea95f2309b0fbc939975d4d78332dd05879a8f66e)

ER-8, ERPro-8 and EP-R8: https://dl.ubnt.com/firmw...2.0.0-alpha.3.5121962.tar
(SHA256:f9154ac64042693b4154558c532971a8d866f4d1287c4c20750380ee3ab4a083)

ER-4, ER-6P and ER-12: https://dl.ubnt.com/firmw...2.0.0-alpha.3.5121962.tar
(SHA256:d88d345c22b8b0b308e65a05cf3c9ed80f37670e402b19ddd06a93dbaccb9c01)

ER-8-XG: https://dl.ubnt.com/firmw...2.0.0-alpha.3.5121962.tar
(SHA256:1edebc88038a8a05f46618c8c3a28031b382aa34c47983df9fd1cdf258ae5a9d)

Note: The ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 has more limited storage, and in some cases, an upgrade may fail due to not enough space. If this happens, remove the old backup image first (using "delete system image" command, see here for more details) before doing an upgrade.

More details can be found in the release notes below. Please give it a try if you are interested in the new features/changes to help us test them so that we can get the release out sooner! Thanks very much!

[Release Notes v2.0.0-alpha.3]
Changelog

Changes since v2.0.0-alpha.2

New features:

Upgraded base system to Debian-Stretch.

Enhancements and bug fixes:

[Kernel] - Upgraded kernel to 4.4.128 for ER-X/ER-X-SFP/EP-R6 models [Kernel] - Fix "0CIe: Port 0 is unknown, skipping." error message on ER-Infinity [Bootloader] - Add CLI commands to show and update bootloader. (Bootloader images will be released separately later) show system boot-image
add system boot-image [IPSec] - Add optional "null" encryption for IPSec ESP group [LED] - Adjust LED color/blink-rate behavior with other UBNT devices. Details here [IPSec] - Fix regression in 2.0.0-alpha.2 when VTI-based VPN did not work [LLDP] - LLDP is automatically enabled when UNMS is enabled [CLI] - Do not show system interfaces "infX" in CLI on ER-12 [DPI] - Update DPI signatures [System] - Fix bug when packets appeared on wrong port in ER-12 [UNMS] - Fix bug when configuration was sometimes corrupted when UNMS was enabled [DHCP] - Enable DHCP on eth1 in factory default configuration [DHCP] - Fix "Smartmatch is experimental" Perl warning when configuring DHCP server in CLI [PPPoE] - Fix bug when PPPoE client did not reconnect after server restart [Packages] - Fix bad dependencies in package manager that caused failure when installing 3rd party packages
Known issues:

IPsec offloading does not work on Cavium-based routers (ER-8/ER-Pro/ER-Lite/ER-PoE/ER-4/ER-6P/ER-Infinity/EP-R8) Offloading does not work on Mediatek-based routers (ER-X/ER-X-SFP/EP-R6) Following error messages will appear in syslog when loggin with SSH. Those message are harmless, just ignore them: error: key_load_public: invalid format error: Could not load host key: /etc/ssh/ssh_host_key When upgrading from v1.10.6 via WebGUI then following false error will be displayed. This is false-positive error and users are encouraged to ignore it and reboot ER in order to apply v2.0.0-alpha.3 upgrade:
Updated software components:

You can get full list of updated packages by running dpkg -l shell command.

Following is list of major updates:

Bash (4.4-5) Perl (5.24.1-3+deb9u4)
NTP (1:4.2.8p10+dfsg-3+deb9u2)
OpenSSH (7.4p1-10+deb9u3)
OpenSSL (1.1.0f-3+deb9u2)
OpenVPN (2.4.0-6+deb9u2)
SNMP(5.7.3+dfsg-3)
Strongswan(5.6.3-1)
Systemd (232-25+deb9u4 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Vraagje. Cloud key geinstalleerd en geupdate. Nu wil ik de controller beheren en kom ik er niet in.
Deze site is niet bereikbaar
192.168.1.220 heeft de verbinding geweigerd.
Probeer het volgende:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED
Wat nu? Port 8443 geforward op ip van cloud key maar nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Deef_K schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:20:
Vraagje. Cloud key geinstalleerd en geupdate. Nu wil ik de controller beheren en kom ik er niet in.

[...]

Wat nu? Port 8443 geforward op ip van cloud key maar nog niks.
Ik heb dat ook als ik direct naar 192.168.1.20:8443 ga in mijn browser ga ik eerst naar mijn CK op 192.168.1.20 en kies ik dan voor de controller dan kom ik er wel :P

Dat heb ik echter wel alleen op mijn desktop op mijn iphone werkt het wel. Dus zal wel iets van cookies zijn ofzo maar wil eigenlijk niet wissen uit mijn browser ivm inlog history etc :+

[ Voor 17% gewijzigd door HKLM_ op 11-09-2018 21:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:23:
[...]

Ik heb dat ook als ik direct naar 192.168.1.20:8443 ga in mijn browser ga ik eerst naar mijn CK op 192.168.1.20 en kies ik dan voor de controller dan kom ik er wel :P
Ik kom dan in het overzicht scherm maar als ik dan op manage druk krijg ik die melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Deef_K schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:24:
[...]

Ik kom dan in het overzicht scherm maar als ik dan op manage druk krijg ik die melding.
Ook als je het probeerd op een ander device? / werkt de app wel?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
HKLM_ schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:25:
[...]

Ook als je het probeerd op een ander device? / werkt de app wel?
Op ipad werkt het ook niet. Geen serververbinding mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Deef_K schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:31:
[...]

Op ipad werkt het ook niet. Geen serververbinding mogelijk
Ik zou dan een reset uitvoeren denk ik zo

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Deef_K schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:24:
[...]

Probeer in de Cloud Key-interface de UniFi controller te herstarten. Soms start deze niet op na een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
ed1703 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:14:
Voor wie de Unifi Controller 5.9.x draait: 5.9.26 is uit, met oa een memory-leak fix :)
Ik heb deze vanavond eens uitgeprobeerd, eerst 5.8.30 geinstalleerd. Backup van mijn VM machine gemaakt, en 5.9.26 geinstalleerd.

Ziet er op zich wel mooi uit, menu balk aan de linker kant, dashboard en IDS/IPS overzicht pagina. De rest is nog in de "5.8" layout.

Maar ik heb mijn backup weer terug gezet, ik draai nu weer op 5.8.x, en daar blijft het de komende maanden ook op.

Ik gebruik (als een van de weinigen) nog steeds een W10M telefoon, de UniFi controller site van 5.8.x draait daar prima op, maar 5.9.x is niet bruikbaar, de hele menu structuur werkt niet zoals het hoort. En ja, ik weet dat UBNT Edge niet ondersteund, alleen Firefox en Chrome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCDw4h2ROdBtxtz9dPU2QXEy/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door ardvark99 op 11-09-2018 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dutch2007 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:21:
New EdgeRouter firmware 2.0.0-alpha.3 has been released
New alpha release 2.0.0-alpha.3 is available here:
Even voor de extra duidelijkheid voor degene die niet weten wat alpha is: dit is een vroege testversie, zeer waarschijnlijk nog vol met bugs en/of problemen. Installatie op eigen risico.

Deze info staat niet voor niets op een gesloten deel van het forum, speciaal voor alpha/beta testers.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.