[s]
Slightly off topic ;-)
Ik wil niet echt zeggen dat die Aruba's echt 800 waard zijn... hadden er nog een stuk of 20 liggen, maar meer dan 25 euro werd er niet voor geboden, dus de markt is het er ook mee eens
Maargoed, de discussie dat een AP met eigen voeding beter is dan POE is natuurlijk onzin, wij komen ook geregeld bij de eigenaren van onze klanten prive over de vloer om een unifi wifi netwerkje in een woning te trappen en eigenlijk altijd overal gooien we lekker een unifi poe switch neer, maakt ons leven stukken makkelijker.
NL_Scratch schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:24:
[...]
Ik verwacht dat de Nano HD het met die aantallen nog flink lastig gaat krijgen. Een goede QoS en bandbreedtebeperking per client zal ook zeker niet verkeerd zijn.
Je zult denk ik eerder naar 2x een XG Basestation moeten of anders kijken naar accespoints die echt High Density aankunnen, maar dankom je wel in hele andere prijsklasses.. Denk aan bijvoorbeeld een Ruckus R720
al is een Unifi Basestation XG ook behoorlijk aan de prijs!
Bij 2 AP''s lijkt een Nano HD mij net te krap, beetje lomp, maar bij een Unifi (en zelfs bij Ruckus wat wij op events in zetten) probeer ik mijn netwerken eigenlijk zo te ontwerpen dat ik maximaal 50% van de capaciteit maximaal op een AP krijg. Daarnaast kan een basis station bijvoorbeeld 200 users aan, maar dit telt dan over beide radio's heen, dus die 2,4 ghz kan je vaak bij grotere aantallen users door de interferentie niet helemaal mee tellen, echter heb je iets waarbij mensen met cheap tablets mee doen (met alleen 2,4 ghz) dan krijg je hele grote uitdagingen
De Basestation XG is even lomp gezegd gewoon 3x een 5ghz radio in een slimme behuizing met een strakke antenne, voor 400 man behoorlijke overkill in dit geval, denk meer aan stadion/theater gebruik met 1000+ man.
Daarnaast "licht gebruik" is een vage term, en vergeet niet wanneer mensen verbinding met je wifi maken met smart devices dat je meteen een piekje krijgt omdat allerhande apps bijvoorbeeld even die paar foto's direct naar google photos pushen, of net spotfy die playlist gaat syncen, of die podcast app net even die nieuwe afleveringen binnen trekt.
Nu heb ik zelf niet gigantisch veel ervaring met de nano HD, sowieso niet in de high density range (daarvoor hebben we Ruckus liggen), maar op de specs en ervaringen van andere lijken 2 stuks mij te krap, beter werk je met 3 a 4 stuks.