[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.346 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:50:
Zoals uitgelegd: Ubi staat aan de achterkant van het huis en straalt richting de voorkant om daar alles af te dekken (werkt prima). In de achtertuin is het bereik 'zo-zo' en dacht ik dat met nog een Ubi die dan de andere kant op straalt op te lossen.
Geen mogelijkheid om iets in je tuin aan te leggen? Zelf heb ik het bereik in de tuin opgelost met een UAP-AC-M. Wel bedraad met grondkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Er loopt op de begane grond helaas geen UTP naar de achterkant van het huis. Via de slaapkamer (waar wel UTP heen loopt), heb ik wel aan de achterkant een camera kunnen aansluiten omdat ik op de slaapkamer een switch heb geplaatst en door het dak heen ben gegaan met UTP. Ik zou dan een extra UTP kunnen trekken en onder de dakgoot de UPA-AC-M kunnen plaatsen, maar moet dan ook weer rekening houden met de voeding van dat apparaat.
Makkelijker zou zijn als ik met een extra Lite op de slaapkamer al die kant kan afdekken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

M.v.Veelen schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:59:
Er loopt op de begane grond helaas geen UTP naar de achterkant van het huis. Via de slaapkamer (waar wel UTP heen loopt), heb ik wel aan de achterkant een camera kunnen aansluiten omdat ik op de slaapkamer een switch heb geplaatst en door het dak heen ben gegaan met UTP. Ik zou dan een extra UTP kunnen trekken en onder de dakgoot de UPA-AC-M kunnen plaatsen, maar moet dan ook weer rekening houden met de voeding van dat apparaat.
Makkelijker zou zijn als ik met een extra Lite op de slaapkamer al die kant kan afdekken.
Die switch moet sowieso gevoed worden, toch? Als je daar (op de slaapkamer) eens een PoE+ switch neer gaat hangen van waaruit je vervolgens de aangesloten devices gaat voeden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:35

tozzke

aka tozzert

M.v.Veelen schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:50:
Zoals uitgelegd: Ubi staat aan de achterkant van het huis en straalt richting de voorkant om daar alles af te dekken (werkt prima). In de achtertuin is het bereik 'zo-zo' en dacht ik dat met nog een Ubi die dan de andere kant op straalt op te lossen.
de vraag is eerder of het signaal in de tuin überhaupt sterker is als je je huidige AP omdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb op dit moment 200/200 MBit glasvezel van KPN, met een Experiabox V10, met daarachter een TP-Link 24 poorts 1 GB switch. Verspreid door het huis hangt hier en daar een Netgear GS108 1 GBit switch. De 2 KPN TV kastjes heb ik direct vanuit de Experiabox via aparte kabels aangesloten, de telefoon ook. Alle andere apparaten zitten via de TP-Link switch aangesloten.

Aangezien we nogal wat WiFi apparatuur hebben, veel YouTube kijken en veel gamen is er behoefte aan voldoende sterk WiFi signaal. In het verleden stotterden de TV kastjes nog weleens, maar door het apart trekken van die kabels is dat inmiddels opgelost. Daarnaast merk ik nog weleens dat als mijn zoontjes samen met vriendjes gamen, en er 3 PC's in gebruik zijn via een GS108 switch die met 1x Cat6 1 GBit op de TP-Link zit aangesloten, dat als 1 van de 3 op een knop in een spel klikt, of een bepaalde actie uitvoert, dat de webgames op de andere 2 PC's even pauzeren. Dit vreemde verschijnsel kan ik niet herleiden, want 1 GBit met 3x Core i7 PC's met SSD's en voldoende RAM zou dit prima moeten kunnen handelen.

Onlangs heb ik 3 Ubiquiti G3 camera's aangeschaft. 1 hangt op de meterkast met een PoE inector, direct in de TP-Link. De andere 2 zitten in de garage aangesloten op een UTP kabel die onder de fundering door in de meterkast uitkomt. Helaas werkt PoE niet via de wandaansluiting in de garage. Ik heb daar dus een GS108 opgehangen die ik nog over had, met 2 PoE injectors erbij en daar de 2 camera's op aangesloten. De beelden worden op een aparte USB schijf van mijn HPE GEN10 NAS opgeslagen.

Al met al werkt het 99% goed, maar, ik wil het naar 100% brengen. Het gestotter op de 3 PC's en de 3 losse PoE injectors ben ik niet blij mee. Daarnaast wil ik het WiFi signaal in de woonkamer verbeteren. De woonkamer zit overigens direct naast de meterkast met daarin de V10.

Wat ik van plan ben:
  1. Optioneel: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), ter vervanging van de Experiabox V10
  2. Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+) ter vervanging van de TP-Link.
  3. Ubiquiti NanoSwitch ter vervanging van de 2x PoE injectors en GS108 in de garage, ik kijk ook even of ik PoE via de wandaansluiting voor elkaar kan krijgen
  4. 2-3 maal de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, al dan niet met passthrough of 60W PoE) voor de woonkamer, computerkamer en zolder
  5. Op termijn de Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus als die beschikbaar is, waardoor ik dan ook de Video functionaliteit op de GEN10 kan uitschakelen
  6. Dan blijft de WiFi over, hier twijfel ik over een AC PRO per verdieping en 1 buiten, of over 1 oplossing in de meterkast zoals de Ubiquiti UniFi UAP-AC (heb ik dat goed gezien, is dat een goede vervanger voor een V10 soortgelijke oplossing?
En dan weet ik ook niet exact wat ik moet met de richting van de AC PRO WiFi punten, stralen die 1 kant op? Hang je ze dan bij voorkeur aan een uiterste kant van een verdieping, of kan je ze ook op de overloop hangen?

Maak ik denkfouten in bovenstaande? Kan ik het anders en beter oplossen? Goedkoper mag ook graag, maar op een paar tientjes komt het niet aan, liever iets té goed oplossen en overcapaciteit, dan iets besparen met mogelijk een compromis.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Taro schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:11:
  • Dan blijft de WiFi over, hier twijfel ik over een AC PRO per verdieping en 1 buiten, of over 1 oplossing in de meterkast zoals de Ubiquiti UniFi UAP-AC (heb ik dat goed gezien, is dat een goede vervanger voor een V10 soortgelijke oplossing?
Je gaat een netwerk inrichten wat 1800 mensen aan Wifi kan helpen? Interessante aanpak.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Taro Een 250W switch met 24 PoE+ poorten, hoe zie je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

Die switch moet sowieso gevoed worden, toch? Als je daar (op de slaapkamer) eens een PoE+ switch neer gaat hangen van waaruit je vervolgens de aangesloten devices gaat voeden?
True, daar zou ik naar kunnen kijken. Feitelijk zou deze dan wel vlakbij de Ubi die op de slaapkamer 'staat' komen. Dat kan dan ook geen kwaad?
tozzke schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:09:
[...]

de vraag is eerder of het signaal in de tuin überhaupt sterker is als je je huidige AP omdraait?
Ik heb dat in het verleden wel getest en dat was dan een stuk beter inderdaad. Maar dat was toen testen met 1 exemplaar.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

burne schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Je gaat een netwerk inrichten wat 1800 mensen aan Wifi kan helpen? Interessante aanpak.
Ik help mijn hele straat graag ja :)

Maar, ik zoek dus of 1 goed apparaat voor in de meterkast OF een paar keer een AC Lite/Pro/etc. (kijk ik nog even naar, is voor nu niet belangrijk). Een paar keer een AC Lite/Pro kost al meer dan 1 goed centraal WiFi punt, vandaar. Hebben ze een ander apparaat dat in principe een huis en deel van de tuin vanaf 1 punt kan bedienen? Kijk ik daar overheen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 21:09
Ik ga de video bekijken, dank!

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:18:
@Taro Een 250W switch met 24 PoE+ poorten, hoe zie je dat?
Hoe bedoel je dat precies? Als je bedoelt dat die 250 Watt overkill is: Ik verwacht in de toekomst nog een aantal extra camera's, een controller, de Nano en mogelijk 1 of meerdere WiFi punten van stroom te voorzien. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

M.v.Veelen schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:20:
[...]

Ik heb dat in het verleden wel getest en dat was dan een stuk beter inderdaad. Maar dat was toen testen met 1 exemplaar.
Ik begrijp dat je 2 Lites hebt... wat let je die andere op de manier te plaatsen zoals je voor ogen hebt en dan te testen? Sowieso lijkt het me dan wijs ze elk op een ander kanaal te zetten (maar dat lijkt me ook wel weer logisch) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
De andere is lastig los te halen om "even" te testen. Ik zie hier zoveel experts voorbij komen, dat ik had verwacht dat iemand wel zou zeggen dat het óf heel prima kan, óf dat het niet kan omdat ....

Als niemand het goed weet, dan moet ik eens een keer de stoute schoenen aantrekken en de boel loskoppelen en gaan testen ;-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Taro schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Als je bedoelt dat die 250 Watt overkill is: Ik verwacht in de toekomst nog een aantal extra camera's, een controller, de Nano en mogelijk 1 of meerdere WiFi punten van stroom te voorzien. Of bedoel je iets anders?
Als je 24 poorten continue van Power wil kunnen voorzien dan heb je al snel 24x15W nodig voor alléén de aangesloten devices. Dat gaat een 250W switch / voeding niet redden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:28:
[...]

Als je 24 poorten continue van Power wil kunnen voorzien dan heb je al snel 24x15W nodig voor alléén de aangesloten devices. Dat gaat een 250W switch / voeding niet redden.....
zelden dat een 802.3af apparaat de volle 15W (continu) trekt, idem voor 802.3at @ 30W

edit:

mijn UAP-AC-PRO's trekken nu zo'n 3,8W

[ Voor 7% gewijzigd door tozzke op 22-08-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:28:
[...]

24 x power zal niet het geval zijn. Ik heb ook gekeken naar een 8 of 16 poorts variant, met daarnaast een normale switch voor niet PoE apparatuur, maar dan heb ik het weer naast elkaar draaien, ik wil het gewoon versimpelen. Van die 24 poorten zullen er max 10-12 van power worden voorzien.
tozzke schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

zelden dat een 802.3af apparaat de volle 15W (continu) trekt, idem voor 802.3at @ 30W

edit:

mijn UAP-AC-PRO's trekken nu zo'n 3,8W
Klopt, de G3 camera verbruikt bijvoorbeeld maar 4 Watt.

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 22-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:22:
[...]

Ik help mijn hele straat graag ja :)

Maar, ik zoek dus of 1 goed apparaat voor in de meterkast OF een paar keer een AC Lite/Pro/etc. (kijk ik nog even naar, is voor nu niet belangrijk). Een paar keer een AC Lite/Pro kost al meer dan 1 goed centraal WiFi punt, vandaar. Hebben ze een ander apparaat dat in principe een huis en deel van de tuin vanaf 1 punt kan bedienen? Kijk ik daar overheen?
Je kunt een BaseStation XG of UAP AC XG proberen :+

Zonder gekheid. Er bestaat niet 1 AP dat een heel huis van signaal kan voorzien. Dit simpelweg omdat je met beton, isolatie etc zit wat het signaal veel dempt. Daarom is het altijd beter om meerdere goedkope/simpele APs te plaatsen omdat je dan ook kunt zorgen voor het juiste signaal waar je het wilt hebben. Bv een AC Pro in de woonkamer omdat je daar vaak met een laptop werkt en de hogere snelheid daar nodig is en een AC Lite op de bovenverdieping omdat je daar alleen met een telefoon/tablet zit en de hoge snelheden minder van belang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

tozzke schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Klopt.... De meeste switches ondersteunen daarom ook maar op een beperkt aantal poorten PoE+. Als 't op alle poorten moet (volgens 't protocol) dan kom je in een véél duurdere range qua apparatuur terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:32:
[...]

Klopt.... De meeste switches ondersteunen daarom ook maar op een beperkt aantal poorten PoE+. Als 't op alle poorten moet (volgens 't protocol) dan kom je in een véél duurdere range qua apparatuur terecht.
De 8 poorts 150W heeft ook niet genoeg power voor alle 8 poorten ;)
De 24 poorts 250W is de lichtste PoE+ switch daarboven. En de 48-500 daarboven is ook niet krachtig genoeg voor alle poorten. PoE+ gaat namelijk tot 30W per poort, 15W is voor 802.3af.

Gok dat een 500W echt overkill gaat zijn, of je moet alle poorten volproppen met spul dat het maximale vraagt, maar als je zoveel PoE spul in huis hebt maken die paar euro's meer ook niet uit.

Switches met een beperkt aantal PoE poorten vind ik altijd maar irritant. Kan je binnen je powerbudget nog een aantal apparaten aansluiten, zijn je poorten op.

Kan wel een een Aruba 2930m adviseren met 2 680W voedingen en een 40G uplink, maar dat is voor thuis een beetje een budgetkiller >:) :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ethirty schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:27:
[...]

De 8 poorts 150W heeft ook niet genoeg power voor alle 8 poorten ;)
De 24 poorts 250W is de lichtste PoE+ switch daarboven. En de 48-500 daarboven is ook niet krachtig genoeg voor alle poorten. PoE+ gaat namelijk tot 30W per poort, 15W is voor 802.3af.
We hebben ook de 16-150W Unifi switch nog eh :P :>

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)

www.google.nl

• Taro
  • Niet online

Taro

Maar even los van hoeveel de betreffende switches per poort aankunnen, en het feit dat ik dus niet voor 1 WiFi oplossing vanuit de meterkast moet gaan, maar met meerdere losse AP-AC's moet gaan werken: Klopt mijn hierboven geschetste plaatje dan verder?

Zolang ik de V10 blijf gebruiken heb ik geen USG nodig, maar zijn er veel mensen die thuis de V10 de deur uit hebben gedaan en alles zelf hebben geregeld met o.a. een USG?

En er is geen "binnen" versie van de NanoSwitch he? Niet dat dat per se nodig is, het is al een leuk apparaatje met een leuke prijs, maar de IPxx certificeringen zijn voor binnen niet nodig.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Voor aan de goten van ons nieuwe huis wil ik de Ubiquiti camera's gaan gebruiken, maar ik twijfel heel erg tussen de G3 dome (die visueel mooier is aan een huis ivm 'platte' behuizing) of de G3 camera (welke wat meer aanwezig is).

Heeft iemand van jullie toevallig beide gezien en/of getest? Wie kan me helpen mijn twijfel te be-argumenteren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:55:
Voor aan de goten van ons nieuwe huis wil ik de Ubiquiti camera's gaan gebruiken, maar ik twijfel heel erg tussen de G3 dome (die visueel mooier is aan een huis ivm 'platte' behuizing) of de G3 camera (welke wat meer aanwezig is).

Heeft iemand van jullie toevallig beide gezien en/of getest? Wie kan me helpen mijn twijfel te be-argumenteren? :)
Ik heb beide gezien en getest. De dome geeft een wat mooier en breder beeld, maar, ik vond de hoek waaronder deze kijkt niet fijn voor onder de carport. De G3 kan je richten en geeft een wat kleinere hoek, maar je kunt er wel alle kanten mee uit.

Uiteindelijk heb ik 3x een G3 ipv 2x G3 en 1x Dome opgehangen.

Anders bestel je beide, ga je er netjes mee om, probeer je het en stuur je de niet gewenste versie terug? Ik heb dit bij Ubiquiti Center gedaan en die maakten er geen probleem van, mits je er uiteraard niets van terug ziet.

• the-edge
Taro schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb beide gezien en getest. De dome geeft een wat mooier en breder beeld, maar, ik vond de hoek waaronder deze kijkt niet fijn voor onder de carport. De G3 kan je richten en geeft een wat kleinere hoek, maar je kunt er wel alle kanten mee uit.

Uiteindelijk heb ik 3x een G3 ipv 2x G3 en 1x Dome opgehangen.

Anders bestel je beide, ga je er netjes mee om, probeer je het en stuur je de niet gewenste versie terug? Ik heb dit bij Ubiquiti Center gedaan en die maakten er geen probleem van, mits je er uiteraard niets van terug ziet.
Ja, dat kan ik proberen inderdaad.
Om een indruk te geven, de camera's moeten op flinke hoogte komen, zie rode cirkels:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De dome is officieel niet bedoeld voor buiten (volgens de specs. wel voor onder een overdekt gedeelte maar met minimaal 60 cm vanaf de rand, wat ik dus bij lange na niet haal). Maar qua uiterlijk is de G3 gewoon lomper :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:29:
[...]

Om een indruk te geven, de camera's moeten op flinke hoogte komen, zie rode cirkels:

***members only***

De dome is officieel niet bedoeld voor buiten (volgens de specs. wel voor onder een overdekt gedeelte maar met minimaal 60 cm vanaf de rand, wat ik dus bij lange na niet haal). Maar qua uiterlijk is de G3 gewoon lomper :)
Ik ben met beide niet bekend. Maar doet de Dome niet voornamelijk "vooruit" kijken. Lijkt mij dat je die op het punt dat je deze zou willen ophangen niet naar beneden kunt laten kijken. Je hebt dan lijkt mij eerder beeld van de 1e verdieping bij de overburen dan dat je naar je eigen voortuin kijkt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:38

Prx

Taro schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:35:
Maar even los van hoeveel de betreffende switches per poort aankunnen, en het feit dat ik dus niet voor 1 WiFi oplossing vanuit de meterkast moet gaan, maar met meerdere losse AP-AC's moet gaan werken: Klopt mijn hierboven geschetste plaatje dan verder?
Volgens mij blijft er ook weinig van het plaatje over waar echt opmerkingen over geplaatst kunnen worden. Remote switches kunnen al dan niet zelf gevoed gaan worden met behulp van PoE (802.3af/802.3at) of direct aangesloten worden op netstroom.

Zo heb ik zelf één centrale US-8-150W in de meterkast. Die stuurt één AP AC PRO aan en levert ook de stroom via PoE (802.3at). Ik heb twee US-8 switches liggen die ook hun stroom verkrijgen vanaf de US-8-150W. Als gevolg hoefde ik daar dus geen wcd op te offeren voor een adapter. De US-8 worden dus gevoed met PoE (802.3at) en hebben dan op poort 8 eventueel nog de mogelijkheid om zelf één apparaat aan te sturen met PoE (802.3af).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HhuhArkOT5fys3uu6rZs9Wj8/full.png

Zolang je dus in die remote kamers geen noodzaak hebt om meer dan één PoE apparaat aan te gaan sluiten op de switch zou ik lekker die US-8 nemen, scheelt ook jou een adapter.
Zolang ik de V10 blijf gebruiken heb ik geen USG nodig, maar zijn er veel mensen die thuis de V10 de deur uit hebben gedaan en alles zelf hebben geregeld met o.a. een USG?
Oh ja hoor, er zijn genoeg verhalen te vinden van mensen die de ExperiaBox uit het netwerk hebben gegooid en alleen over zijn gegaan op de USG. Mocht je nog wel VOIP willen gebruiken dan wordt het helaas een ander verhaal.

Persoonlijk heb ik geen VOIP en geen IPTV, dus voor mij was het instellen helemaal een fluitje van een cent. Ik draai dus een USG alleen voor internet.
En er is geen "binnen" versie van de NanoSwitch he? Niet dat dat per se nodig is, het is al een leuk apparaatje met een leuke prijs, maar de IPxx certificeringen zijn voor binnen niet nodig.
Erh, nou... nee. Je zou ervoor kunnen kiezen om dan een US-8-60W neer te hangen, maar die moet wel gevoed worden met een stroomadapter. Tevens levert die alleen PoE via 802.3af, niet Passive 24V. Nu scheelt het dat de G3 AF gevoed kan worden via zowel 802.3af als via Passive 24V.

De NanoSwitch levert alleen Passive 24V en wil ook op die manier gevoed worden. Je kunt dus bijvoorbeeld niet een US-8-60W (of US-8 passthrough) gebruiken om hem te voeden. De US-24-250W die je hebt uitgezocht voor je centrale punt kan dit wel gewoon leveren. Anders moet je alsnog een 24V Passive PoE injector gebruiken.

Dus hang die NanoSwitch daar gewoon op, maar onthoud dus dat er op die lijntjes altijd 24V Passive staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ogor3lRGBspyVMhrtv0KQxGu/full.png

• the-edge
RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Ik ben met beide niet bekend. Maar doet de Dome niet voornamelijk "vooruit" kijken. Lijkt mij dat je die op het punt dat je deze zou willen ophangen niet naar beneden kunt laten kijken. Je hebt dan lijkt mij eerder beeld hebt van de 1e verdieping bij de overburen dan dat je naar je eigen voortuin kijkt :P
Haha, in dat geval heb ik er niet zoveel aan inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

the-edge schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 10:29:
[...]

***members only***

Helder, onder die hoek is de Dome geen optie, ik verwacht dat je 3/4 van de woonwijk ziet, maar niet je eigen oprit en voortuin :) De G3 valt wel mee qua formaat hoor, ik zou voor de G3 gaan.

@Prx Helder, bedankt!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:31
Kan je nou ook met de 'simpele' UAP-AC-M (dus niet de Pro) de ethernetpoort misbruiken om juist een ander apparaat van een bedrade aansluiting te voorzien? De Datasheet is er in principe helder in (kan niet, alleen om het apparaat bedraad in je netwerk op te nemen), maar ik meen dat hier weleens ging over op die wijze (dus AP via WiFi in je netwerk opnemen en dan de poort gebruiken om toch een bedrade client aan te sluiten) een apparaat ergens in een schuurtje oid aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:34:
Kan je nou ook met de 'simpele' UAP-AC-M (dus niet de Pro) de ethernetpoort misbruiken om juist een ander apparaat van een bedrade aansluiting te voorzien? De Datasheet is er in principe helder in (kan niet, alleen om het apparaat bedraad in je netwerk op te nemen), maar ik meen dat hier weleens ging over op die wijze (dus AP via WiFi in je netwerk opnemen en dan de poort gebruiken om toch een bedrade client aan te sluiten) een apparaat ergens in een schuurtje oid aansluiten?
Wat er in de datasheets staat weet ik niet, en ik zal ook niet stellen dat ik het beter weet dan die datasheets. Maar ik meen dat dit met alle (AC?) APs kan. Dus ook de schotel modellen en zelfs de In-Walls kun je gebruiken met wireless uplink en dan de poorten alsnog gebruiken als gewone vaste ethernet aansluiting.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hou je er wel rekening mee dat die NanoSwitch passief 24V is en de camera's nou net over zijn naar standaard PoE (weet niet of je oude of nieuwe serie hebt). Met een beetje pech werkt dat dus niet meer.

Voor wat betreft V10 vs USG, er is genoeg over te vinden, maar zeker niet klik en klaar. Dat ligt voor een deel bij de USG die nogal wat json nodig heeft om te laten werken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Prx

Prx

Ethirty schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat die NanoSwitch passief 24V is en de camera's nou net over zijn naar standaard PoE (weet niet of je oude of nieuwe serie hebt). Met een beetje pech werkt dat dus niet meer.
Heb dit even nagezocht in de datasheet en passief 24V wordt nog gewoon ondersteund.

Camera Model24V Passive802.3af802.3at
UVC-G3-AFAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.png
UVC-G3-PROAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.png
UVC-G3-DOMEAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.png
UVC-G3-MICROAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.png
UVC-G3-FLEXAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YVy2Z6B6Y3U0FSBbw2qx2gjk/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/178cO5lg0avvUQjqwTCMCc3H/full.png

De Pro is niet compatible met de US-8, omdat deze laatste maar 12W kan leveren en de Pro 12.5W vraagt.

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Ik denk dat ik ubiquiti nodig heb.. ik hoop dat koopadvies mag in dit draadje?

Ik heb 4 netwerken (bla/bla5/bla_zolder/bla5_zolder) met SSIDs ingesteld zodat te zien is of een client in de achtertuin alweer het zolder netwerk kiest dat hoger signaal stuurt, ook al kan deze niet goed terugzenden.

En ik begrijp dus dat ubiquiti dat probleem niet heeft, en ik dan gewoon 1 SSID kan gebruiken zonder gedoe.
Hoe heet die functie ..of zit dat in al hun producten?

Dus ik wil 2 AP, welke series/modellen moet ik dan juist wel/niet kopen? Ik hoef geen PoE en en wel maximale bandbreedte op 2.4 en 5GHz met moderne clients.

En qua router functionaliteit? De AP beneden is bij voorkeur ook de WAN router. Ik gebruik nu dus MerlinWrt op ASUS waarover ik al heel lang heel tevreden ben. En vraag mij af of ubiquiti iets heeft dat vergelijkbaar is op vlak van features en (security) updates.

Ik heb 2 lokaties (thuis en ouders) waarbij ik ubiquiti zou kunnen gebruiken. Is het mogelijk om een "AP AC PRO" 5-pack te kopen of zijn die 5 beter samen te gebruiken?

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 22:09
Barryke schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:18:
En ik begrijp dus dat ubiquiti dat probleem niet heeft, en ik dan gewoon 1 SSID kan gebruiken zonder gedoe.
Die functie heet roaming en het zit waarschijnlijk al in de devices die je nu gebruikt. Wanneer je devices op een AP blijven 'plakken' dan heb je:
- Te weinig dekking, er is geen beter signaal voorhanden
- Je AP's schreeuwen te hard en je client kan niet terug zenden
- De instellingen tussen je 2 accespoints zijn niet identiek en je devices roamen om die reden niet.

Ubiquiti maakt mooi spul, maar als je dat niet netjes af stelt heb je er kans op dat er niets aan je situatie verandert. Ik zou eens beginnen met je huidige apparatuur netjes afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb 4 netwerken (bla/bla5/bla_zolder/bla5_zolder) met SSIDs ingesteld zodat te zien is of een client in de achtertuin alweer het zolder netwerk kiest dat hoger signaal stuurt, ook al kan deze niet goed terugzenden.

Dat heet roaming? En is iets wat de client bepaald (telefoon bv). Op basis van signaalsterkte maakt deze de keuze met welk AP te verbinden.
Nadeel van een setup zoals je die nu hebt, met zowel aparte namen per AP als 2,4GHz en 5GHz apart is in ieder geval dat je clients nooit zullen roamen. Voor roaming moeten sowieso al de SSIDs gelijk zijn wat je nu niet hebt (en daarnaast moeten ook de security instellingen overeen komen).
Dus ik wil 2 AP, welke series/modellen moet ik dan juist wel/niet kopen? Ik hoef geen PoE en en wel maximale bandbreedte op 2.4 en 5GHz met moderne clients.
Als je gaat kijken naar de standalone APs (zoals je de Pro hieronder al noemt) worden deze altijd via PoE gevoed. Echter zit er ook een PoE injector bijgeleverd. Dit is dus domweg een adapter waar je twee ethernet kabels in steekt, een naar je switch/router en 1 (waar stroom op zit) naar het AP.
En qua router functionaliteit? De AP beneden is bij voorkeur ook de WAN router. Ik gebruik nu dus MerlinWrt op ASUS waarover ik al heel lang heel tevreden ben. En vraag mij af of ubiquiti iets heeft dat vergelijkbaar is op vlak van features en (security) updates.
Je gebruikt dan ook alle features van MerlinWrt? Noem in ieder geval eens op welke features je wilt gebruiken. Alleen basis dingen als port forwarding etc of ook VLANs?
In ieder geval is de kans groot dat je het ook kunt met een UniFi Security Gateway of EdgeRouter.
Qua (security) updates zit je in ieder geval goed. De UniFi Security Gateways wordt nog steeds hard aan ontwikkeld en de EdgeRouters komen ook regelmatige updates voor uit.
Overigens houd niks je tegen om die Asus router te blijven gebruiken. Wifi uit en dan gewoon als pure router/switch inzetten.
Ik heb 2 lokaties (thuis en ouders) waarbij ik ubiquiti zou kunnen gebruiken. Is het mogelijk om een "AP AC PRO" 5-pack te kopen of zijn die 5 beter samen te gebruiken?
De 5-pack is qua hardware 100% identiek aan de single pack. Enige verschil is dat de 5 pack altijd zonder PoE injector is en de single pack meestal met (bij de schotelvormige modellen in ieder geval, tenzij je de Pro -E pakt).

Overigens heeft Ubiquiti nog meer hardware, zoals de AmpliFi lijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee en meestal zie je ook dat die wat overstappen op Ubiquiti gaan voor UniFi APs en dan evt. aangevuld met UniFi of EdgeSwitch switches en/of een UniFi Security Gateway of EdgeRouter

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Bedankt @gastje01 en @RobertMe dan kan "roaming" mij mogelijk al genoeg helpen, daarna misschien het zolder wifi vermogen omlaag schroeven.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barryke schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:03:
Bedankt @gastje01 en @RobertMe dan kan "roaming" mij mogelijk al genoeg helpen, daarna misschien het zolder wifi vermogen omlaag schroeven.
Dat laatste moet onderdeel van het proces zijn. Als blijkt dat je op de benedenverdieping nog een sterk signaal vanaf de zolder hebt moet je de signaalsterkte daar dus lager zetten. Want als bv je telefoon verbonden is met het AP op zolder en je loopt naar beneden en vervolgens heb je bv nog een signaalsterkte van 50% naar het AP op zolder en bv 90% naar het AP beneden dan zal de telefoon ook geen reden zien om te wisselen. De signaalsterkte is immers nog redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ben aan het prutsen met mijn 2 Ubiquiti AC Pro Accesspoints die ik gisteren heb binnengekregen. Ik heb ze op verschillende verdiepingen aan verschillende kanten van het huis hangen.

Maar die roaming werkt echt voor geen meter, alles netjes ingesteld. Transmit power op 6 (het laagste), kanaalkiezer op Auto. En nog steeds verbindt mijn Samsung telefoon gewoon NIET met het accesspoint waar hij naast ligt, maar blijft hij hangen op het AP van anderhalve verdieping lager, met dramatische snelheden en zelfs wegvallende verbindingen.

Wat doe ik fout?

[ Voor 3% gewijzigd door M_V op 23-08-2018 20:45 ]

M_V schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:44:
Ik ben aan het prutsen met mijn 2 Ubiquiti AC Pro Accesspoints die ik gisteren heb binnengekregen. Ik heb ze op verschillende verdiepingen aan verschillende kanten van het huis hangen.

Maar die roaming werkt echt voor geen meter, alles netjes ingesteld. Transmit power op 6 (het laagste), kanaalkiezer op Auto. En nog steeds verbindt mijn Samsung telefoon gewoon NIET met het accesspoint waar hij naast ligt, maar blijft hij hangen op het AP van anderhalve verdieping lager, met dramatische snelheden en zelfs wegvallende verbindingen.

Wat doe ik fout?
Als je wifi uit en aan zet, werkt het dan wel? Of als je het andere AP tijdelijk helemaal uit trekt?

Oftewel, kun je überhaupt met het AP verbinden? Om uit te sluiten dat je een defect model hebt.

En heb je ook al eens een andere cliënt geprobeerd? Zo heeft mijn OnePlus 3 een hele lange tijd een bug gehad waardoor deze ook niet deed roamen. Als er verbinding was bleef hij vasthouden aan dat AP totdat de verbinding helemaal weg was en dan wou die met de ander verbinden (en bleef daarmee verbonden totdat weer bij die de verbinding helemaal weg was). Even wifi uit en weer aan en dan werd er weer verbonden met wat op dat moment het beste signaal gaf.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Al geprobeerd om beide AP handmatig op 2 verschillende frequenties (1, 6 of 11) te zetten?

#team_UTC+1

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 20:41

wiert.tweakers

Makes software work correctly

wiert.tweakers schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:53:
Ik heb een pricewatch unsorted: MikroTik Power supply 48POW besteld, want de pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS wordt standaard met een 24 volt voeding geleverd en kan dit kennelijk niet naar de benodigde spanning voor de Cloud Key converteren. Onhandig als ze 802.3af/802.3at compatibiliteit adverteren (:

Einde van de week ben ik weer thuis en laat ik het weten.
Inderdaad werkt: zowel de pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key (twee stuks) als de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) doen het met deze 48V voeding.

http://wiert.wordpress.com

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik heb de beneden-AP uitgezet en hop, allemaal schieten ze naar boven. Behalve die ene telefoon. Die blijft gewoon beneden hangen. Dus het lijkt erop dat die telefoon sowieso gewoon raar doet.

Maar nu blijkt dat ook de rest dus slecht roamt. Allerlei devices blijven gezellig boven hangen, met slechte connectiesnelheden (30mbit), terwijl ze vrijwel naast de andere AP staan. De AP's staan 15 meter uit elkaar en er zit anderhalve verdieping tussen, ook de zendkracht staat op minimaal. Wat kan ik nog doen om ze naar de juiste AP te sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door M_V op 23-08-2018 21:07 ]

M_V schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:04:
Ik heb de beneden-AP uitgezet en hop, allemaal schieten ze naar boven. Behalve die ene telefoon. Die blijft gewoon beneden hangen. Dus het lijkt erop dat die telefoon sowieso gewoon raar doet.

Maar nu blijkt dat ook de rest dus slecht roamt. Allerlei devices blijven gezellig boven hangen, met slechte connectiesnelheden (30mbit), terwijl ze vrijwel naast de andere AP staan. De AP's staan 15 meter uit elkaar en er zit anderhalve verdieping tussen, ook de zendkracht staat op minimaal. Wat kan ik nog doen om ze naar de juiste AP te sturen?
Welke zendvermogens heb je aangepast en waarop gezet? 2,4GHz op low en 5GHz op medium?

En volg het advies van @Ethirty ook even op, zet je 2,4GHz kanalen op 1, 6 of 11. Voor 5GHz maakt het kanaal minder uit omdat deze standaard, op VHT20, niet overlappen, en kies anders bv 36 en 40, deze overlappen sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Bij mij was:

- 1 van de pricewatch: Asus RT-N66U aan het einde van zijn latijn,
- het huis met tuin eigenlijk te groot voor adequate dekking door 2 ASUS devices (te veel gewapend beton in de vloeren en draagmuren),
- ik het switchen van access points zat,
- er op de 2.4 Ghz teveel storing van access points bij de buren (ik zie er hier een stuk of 20) en minimaal 1 iemand met een heel slecht afgeschermde magnetron (telkens grote storingen rond etenstijd)

Dit heb ik gekocht:

- 1 keer pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack)
- 1 keer pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
- 2 keer pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS (kan ook pricewatch: MikroTik PowerBox Pro voor als je naar buiten moet)
- 1 keer pricewatch unsorted: MikroTik Power supply 48POW

De Mikrotik kun je zowel als router en als switch configureren. Standaard zit daar een 24V voeding bij die prima een aantal AP-AC-LITE van power kunnen voorzien, maar geen Cloud Key.

Met de 48POW voeding kan die zowel de Cloud Key als de AP-AC-LITE voorzien.

In mijn huis heb ik op elke etage een AP-AC-LITE opgehangen. In de bijkeuken beneden zit een Mikrotik die 2 van de AP-AC-LITE voedt en een Cloud Key.

Omdat ik op de bovenste etage, naast een access point ook een switch nodig had (met wellicht later ook PoE omdat ik iets met LoRA wil gaan doen), heb ik daar de andere Mikrotik neergezet.

Alle Mikrotik zijn als switch geconfigureerd (is vrij simpel te doen).

In plaats van de beide Mikrotik had ik ook pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) kunnen nemen.

Voordeel van Unifi is dat ze via een cloud omgeving te configureren zijn. Voordeel van Mikrotik is de prijs en dat het - na een steile leercurve die ik al voor een groot deel achter de rug had - goed te scripten zijn.

Ik heb nu 2 access points over, die wellicht naar mijn moeder of broer gaan; dan hoef ik daar alleen een Cloud Key en een Mikrotik of een injector bij te bestellen.

Ik heb 3 SSID ingesteld:

- 1 voor alleen 2.4 Ghz: hier stop ik alle devices op die 2.4 Ghz ondersteunen
- 1 voor alleen 5 Ghz: hier stop ik alle devices op die 5 Ghz ondersteunen
- 1 voor beide frequentiebanden: gebruik ik nu eigenlijk niet

Dat is een kwestie van smaak: het had ook met 1 SSID gekund, maar vanwege het gelazer op de 2.4 Ghz rond etenstijd wilde ik de frequenties kunnen selecteren.

Roamen gaat binnen elke SSID heel soepel. Switchen tussen SSID is iets trager, maar veel sneller dan bij de ASUS.

Qua frequenties gaan degene die het verst van elkaar vandaan zitten op band 44 (5 Ghz) en 11 (2.4 Ghz), en die in het midden op band 36 (5 Ghz) en 1 (2.4 Ghz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

M_V schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:04:
Roamen is natuurlijk een proces dat door de apparaten zelf wordt geregeld. Je kunt bij je Ubiquiti wel spelen met de min RSSI om dit een handje te helpen. Hiervoor moet je wel "Enable Advanced Settings" aanzetten bij Settings op je Site. Daarna kun je in de Config van individuele Access Points onder Config > Radios > Advanced Options gaan bijsturen.
wiert.tweakers schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:28:
Ik heb nu 2 access points over, die wellicht naar mijn moeder of broer gaan; dan hoef ik daar alleen een Cloud Key en een Mikrotik of een injector bij te bestellen.
Je kunt ze ook gewoon in jouw controller onderbrengen onder een eigen site. Je kunt admins per site aanmaken, dus je broer kan gewoon zijn eigen admin account krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Prx op 23-08-2018 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wiert.tweakers schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:28:
Je kunt ze als nieuwe site toevoegen aan je bestaande Unifi omgeving. Die moet je dan extern bereikbaar maken. Met de Unifi app kun je kijken welk ip bij je broer of moeder aan het AP is toegekend. Daar log je op in, en vervolgens doe je 'set-inform http://ip-van-jouw-unifi:8080/inform'. Dan verschijnt 'ie in jouw omgeving, en kun je 'm adopten. Vervolgens moet nog een keer 'set-inform http://ip-van-jouw-unifi:8080/inform' doen, en begint het provisionen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb sinds kort een klein thuisnetwerkje aangelegd met een EdgeRouter X en twee UniFi Lite's. Moet zeggen dat het verdomd goed bevalt:
Roaming gaat op alle apparaten automatisch (dus als ik naar boven loop gaan alle devices direct naar de Lite die boven staat). Dit terwijl het signaal van de andere Lite beneden nog matig aanwezig is boven...

Ik heb een Caiway 300/300 mbit pakket, op 5Ghz krijg ik dan ook door het hele huis van 250 tot 320 mbit/s, enkel op 2.4Ghz gaat hij "maar" tot max 70 tot heel soms 80 mbit/s. Is dit normaal? Heb vaker gelezen dat mensen daar problemen mee hadden. Volgens mij staat Ubiquiti bekend om zijn support voor veel cliënts met een dan iets minder hoge snelheid.
Al met al geen hele grote ramp omdat de devices toch wel automatisch de 5Ghz band nemen.

Heb overigens al met settings gerommeld, throughput / WiFi kanalen / Mhz (20/40/80) etc...

Overigens zijn er nogal wat buren om ons heen maar is de 5Ghz band helemaal vrij.

2.4Ghz channels automatisch laten kiezen door de controller. Degene boven staat op kanaal 11 (is het minst gebruikte kanaal daar) en beneden op kanaal 6 (daar ook weer: het minst gebruikte kanaal).

Er zijn weinig cliënts verbonden via WiFi, meeste verkeer gaat via kabels. Er zijn 4 telefoons, 2 tablets en 1 laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door d22wth op 23-08-2018 22:31 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

d22wth schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:29:
Ik heb een Caiway 300/300 mbit pakket, op 5Ghz krijg ik dan ook door het hele huis van 250 tot 320 mbit/s, enkel op 2.4Ghz gaat hij "maar" tot max 70 tot heel soms 80 mbit/s. Is dit normaal? Heb vaker gelezen dat mensen daar problemen mee hadden. Volgens mij staat Ubiquiti bekend om zijn support voor veel cliënts met een dan iets minder hoge snelheid.
Al met al geen hele grote ramp omdat de devices toch wel automatisch de 5Ghz band nemen.

Heb overigens al met settings gerommeld, throughput / WiFi kanalen / Mhz (20/40/80) etc...

Overigens zijn er nogal wat buren om ons heen maar is de 5Ghz band helemaal vrij.
Wifi is ten alle tijden een gedeeld medium. Op het moment dat het AP van de buren op hetzelfde kanaal staat als dat van jouw en dat van de buren iets stuurt (of ontvangt) kan dat van jouw niet werken. Vergelijk het met 2 paar walkie talkies. Zolang beide sets op een aparte frequentie zitten kunnen ze door elkaar heen praten, zitten beide op dezelfde frequentie krijg je ruis waardoor berichten niet aankomen of niet verstaanbaar zijn. De oplossing is dus of op elkaar wachten (en dus trager communiceren) of berichten herhalen (wat dus ook trager is). Dit zal in jouw geval er dus ook voor zorgen dat 2,4GHz zo traag is. Buiten dat 2,4GHz uberhaupt trager is als 5GHz.

Overigens wil je op 2,4GHz ook geen gebruik maken van 40MHz kanalen. Dit omdat op 2,4GHz de kanalen al overlappen (1 met 2 & 3, 6 met 4 t/m 9 etc) en het gebruik van bredere kanalen zorgt juist voor nog meer overlap waardoor je ook meer ruis hebt.
Op 5GHz kun je weer wel eenvoudiger voor VHT40 of zelfs VHT80 gaan. Ten eerste heb je minder ruis van 5GHz (omdat het slechter door muren gaat zie je signaal van buren al vrijwel niet, laat staan van verder weg), daarnaast doen de kanalen in tegenstelling tot 2,4GHz niet overlappen op (V)HT20, en zijn er meer 5GHz kanalen beschikbaar (veel meer zelfs als je een DFS kanaal kunt gebruiken).

Edit:
M.b.t. snelheden nog even nagekeken. Volgens deze tabel haal je ook op 2,4GHz vermoed ik de maximale snelheid. Op 802.11n (AC is alleen 5GHz) is zoals daar staat met een kanaalbreedte van 20MHz de maximale doorvoersnelheid (bij 1 antenne/spatial stream, zoals normaliter in telefoons en mogelijk ook toegepast) 72,2Mbit/s. Waar voor 802.11ac (5GHz dus) dit voor 80MHz kanaalbreedte rond de 300Mbit/s ligt.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 23-08-2018 22:55 ]

• d22wth

d22wth

RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:51:
[...]

Wifi is ten alle tijden een gedeeld medium. Op het moment dat het AP van de buren op hetzelfde kanaal staat als dat van jouw en dat van de buren iets stuurt (of ontvangt) kan dat van jouw niet werken. Vergelijk het met 2 paar walkie talkies. Zolang beide sets op een aparte frequentie zitten kunnen ze door elkaar heen praten, zitten beide op dezelfde frequentie krijg je ruis waardoor berichten niet aankomen of niet verstaanbaar zijn. De oplossing is dus of op elkaar wachten (en dus trager communiceren) of berichten herhalen (wat dus ook trager is). Dit zal in jouw geval er dus ook voor zorgen dat 2,4GHz zo traag is. Buiten dat 2,4GHz uberhaupt trager is als 5GHz.

Overigens wil je op 2,4GHz ook geen gebruik maken van 40MHz kanalen. Dit omdat op 2,4GHz de kanalen al overlappen (1 met 2 & 3, 6 met 4 t/m 9 etc) en het gebruik van bredere kanalen zorgt juist voor nog meer overlap waardoor je ook meer ruis hebt.
Op 5GHz kun je weer wel eenvoudiger voor VHT40 of zelfs VHT80 gaan. Ten eerste heb je minder ruis van 5GHz (omdat het slechter door muren gaat zie je signaal van buren al vrijwel niet, laat staan van verder weg), daarnaast doen de kanalen in tegenstelling tot 2,4GHz niet overlappen op (V)HT20, en zijn er meer 5GHz kanalen beschikbaar (veel meer zelfs als je een DFS kanaal kunt gebruiken).
Heb volgensmij 2.4 al op het laagste (HT20?) En 5ghz gaat prima op 40 en 80 VHT. Ja dat overlappen daar heb ik wel ervaring mee, je wilt gewoon een kanaal nemen waar de minste andere ap's op zitten...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!
d22wth schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:55:
[...]

Heb volgensmij 2.4 al op het laagste (HT20?) En 5ghz gaat prima op 40 en 80 VHT. Ja dat overlappen daar heb ik wel ervaring mee, je wilt gewoon een kanaal nemen waar de minste andere ap's op zitten...
Mijn edit heb je zo te zien mis gelopen, dus herhaal ik hem nog maar een keer :P

M.b.t. snelheden nog even nagekeken. Volgens deze tabel haal je ook op 2,4GHz vermoed ik de maximale snelheid. Op 802.11n (AC is alleen 5GHz) is zoals daar staat met een kanaalbreedte van 20MHz de maximale doorvoersnelheid (bij 1 antenne/spatial stream, zoals normaliter in telefoons en mogelijk ook toegepast bij tablets en laptops) 72,2Mbit/s. Waar voor 802.11ac (5GHz dus) dit voor 80MHz kanaalbreedte rond de 300Mbit/s ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:51:
[...]

Edit:
M.b.t. snelheden nog even nagekeken. Volgens deze tabel haal je ook op 2,4GHz vermoed ik de maximale snelheid. Op 802.11n (AC is alleen 5GHz) is zoals daar staat met een kanaalbreedte van 20MHz de maximale doorvoersnelheid (bij 1 antenne/spatial stream, zoals normaliter in telefoons en mogelijk ook toegepast) 72,2Mbit/s. Waar voor 802.11ac (5GHz dus) dit voor 80MHz kanaalbreedte rond de 300Mbit/s ligt.
Een lite doet max 300Mb op de 2.4, een LR gaat tot 450Mb. Nog een reden waarvoor ik de LR zelf verkies boven de lite.

Haal je dat? Nee, maar elke beetje extra power kan ook geen kwaad. 3x3 mimo vs 2x2 maakt soms net dat beetje verschil.

#team_UTC+1

• d22wth

d22wth

RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:57:
[...]

Mijn edit heb je zo te zien mis gelopen, dus herhaal ik hem nog maar een keer :P

M.b.t. snelheden nog even nagekeken. Volgens deze tabel haal je ook op 2,4GHz vermoed ik de maximale snelheid. Op 802.11n (AC is alleen 5GHz) is zoals daar staat met een kanaalbreedte van 20MHz de maximale doorvoersnelheid (bij 1 antenne/spatial stream, zoals normaliter in telefoons en mogelijk ook toegepast bij tablets en laptops) 72,2Mbit/s. Waar voor 802.11ac (5GHz dus) dit voor 80MHz kanaalbreedte rond de 300Mbit/s ligt.
Bedankt nog een keer, die 72 mbit komt mij bekend voor (haal die altijd namelijk) dus dat is m dus. Prima. Weet ik in ieder geval dat ik geen instelling gemist heb of iets dergelijks. 70 mbit/s is voor de rest van het huis meer dan genoeg (bijna overkill). Een beetje Netflix lukt dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:01:
[...]

Een lite doet max 300Mb op de 2.4, een LR gaat tot 450Mb. Nog een reden waarvoor ik de LR zelf verkies boven de lite.

Haal je dat? Nee, maar elke beetje extra power kan ook geen kwaad. 3x3 mimo vs 2x2 maakt soms net dat beetje verschil.
Dan moet je uiteraard wel ook 3x3 clients hebben wil je het snelheidsverschil merken. Alhoewel meer antennes ook helpen bij "ruisonderdrukking". Hetzelfde als dat telefoons soms een microfoon aan de achterkant hebben om beter het achtergrond geluid weg te filteren kunnen APs dat ook op het moment dat niet alle antennes gebruikt worden voor MIMO. Maar kijkende naar de meeste 2,4GHz only clients is de kans heel groot dat dat 1x1 devices zijn dus dan is 2x2 ook al voldoende voor het AP om ruisonderdrukking te doen. En zoals altijd blijft het plaatsen van extra APs natuurlijk altijd effectiever dan hopen dat extra antennes iets van magie toevoegen aan de signaalkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:31
RobertMe schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:12:
[...]

Dan moet je uiteraard wel ook 3x3 clients hebben wil je het snelheidsverschil merken. Alhoewel meer antennes ook helpen bij "ruisonderdrukking". Hetzelfde als dat telefoons soms een microfoon aan de achterkant hebben om beter het achtergrond geluid weg te filteren kunnen APs dat ook op het moment dat niet alle antennes gebruikt worden voor MIMO.
...knip...
Maar hoe schakel dit ruisonderdrukking dan in? Met andere woorden, hoe laat je die extra antenne daarvoor werken? Of gebeurd dat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:56
RobertMe schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:32:
[...]

Je kunt een BaseStation XG of UAP AC XG proberen :+

Zonder gekheid. Er bestaat niet 1 AP dat een heel huis van signaal kan voorzien.
Zelfs de Arcadyan V8 Experiabox van Telfort, met zijn zwakke WiFi lukt het. Al was het oude routertje van Sitecom, gewoon zo'n simpel vierkant plat doosje van 120mm x 120mm of zoiets, zonder externe antennes, duidelijk sterker. Maar ook met deze komt het signaal van zolder hier beneden, verdiepingsvloer is beton, de zoldervloer is wel van hout. Voor de grotere databundel haalde hij ook de telefoon op terras buiten, nu word daar de bundel gebruikt.

Volgens laptop is de maximale doorvoer 150 Mbit/s. Meer dan genoeg met adsl 2+ met als ik geluk heb 5,5 Mbit/s.

Ik ben mij nu hier aan het orienteren op een netwerkje voor drie verdiepingen, drie kamers boven, twee kamertjes(kantoortje) op zolder, plus woonkamer beneden, met TV en internet aansluiting. Elke kamer boven een TV aansluiting en een internetaansluiting, ik twijfel over 1 of twee aansluitingen (Internet plus een voor TV) per kamer op zolder. Want dan moet ik wel een heel dikke kabelgoot gaan leggen 10/12 cat 6 kabels :o :/ .

Dit voor wanneer de glasvezelaansluiting komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Prx schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:46:
[...]

Je kunt ze ook gewoon in jouw controller onderbrengen onder een eigen site. Je kunt admins per site aanmaken, dus je broer kan gewoon zijn eigen admin account krijgen.
Dus dan kan ik remote meerdere sites vanuit 1 controller Cloud Key beheren, waarvan de Cloud Key in mijn LAN achter NAT zit?

Zo ja: hoe zet ik dat op?

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
donaldk schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:03:
-knip-

Ik ben mij nu hier aan het orienteren op een netwerkje voor drie verdiepingen, drie kamers boven, twee kamertjes(kantoortje) op zolder, plus woonkamer beneden, met TV en internet aansluiting. Elke kamer boven een TV aansluiting en een internetaansluiting, ik twijfel over 1 of twee aansluitingen (Internet plus een voor TV) per kamer op zolder. Want dan moet ik wel een heel dikke kabelgoot gaan leggen 10/12 cat 6 kabels :o :/ .

Dit voor wanneer de glasvezelaansluiting komt.
Wanneer je 1 kabel naar de 1e verdieping brengt met daarop een switch (managed met minimaal IGMP Snooping) kan je vanuit daar verder toch? Meerdere switches achter elkaar hoeft ook geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Chris.nl schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

Wanneer je 1 kabel naar de 1e verdieping brengt met daarop een switch (managed met minimaal IGMP Snooping) kan je vanuit daar verder toch? Meerdere switches achter elkaar hoeft ook geen probleem te zijn.
De gigabit delen kan natuurlijk ook. Dan heb je wel genoeg aan een 50m rol, dat scheelt weer de kosten van een 1000Ft. rol;-)

Een kennis van mij heeft onlangs alle reeds in de muur ingewerkte ethernet kabels vervangen, volgens de centrale router/switch/patch panel methode en dan kabel naar elke ruimte. De oorspronkelijke kabels had de bouwer reeds aangebracht bij nieuwbouw. Maar een jaar of twintig terug zaten ze nog op Cat3 en dat werd nu toch een beetje langzaam. En als je voor Cat3 ontwerpt wil je overal de volle snelheid,dat snap ik ook wel.

Ik heb het eerste jaar toch maar 200/200 abo. We zien wel of we daarna overstappen naar de andere sub-100 euro per maand aanbieder, met hogere snelheden tot 800. Veel keus is er niet bij Glasdraad

[ Voor 27% gewijzigd door donaldk op 24-08-2018 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 15:08
gebruiken jullie die 2Ghz band dan nog?
Ik heb die radio’s gewoon uit staan, veel te druk hier op die band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
802.11n zegt het windows venstertje met beschikbare verbindingen. Ik vermoed dat deze laptop geen 5Ghz. heeft. Hij had al wel een snellere N versie, ik weet niet of die op 150 of 300 begrensd is qua beschikbare kanalen. Het is een oude AF72 series Asus met zo'n uitgeklede Core i3 processor; Pentium (en dan is de sticker versleten), maar met 17,3" schermpje en mechanisch keyboard.

Ik zie hier af en toe wel een 2,4 Ghz. signaal verschijnen van buren, maar altijd zwak en versleuteld. Ik kijk even en zie nu opeens met 1 streepje 'AndroidAP' verschijnen, die heb ik nog nooit eerder gezien, altijd VGVs en hiervoor Zyxels. Qua WiFi zit ik dus in een rustige buurt. Android is weg en nu een extra VGV SSID, dat is alles.

[ Voor 3% gewijzigd door donaldk op 24-08-2018 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wiert.tweakers schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

Dus dan kan ik remote meerdere sites vanuit 1 controller Cloud Key beheren, waarvan de Cloud Key in mijn LAN achter NAT zit?

--jeroen
Ja technische wel. Maar in de praktijk niet.
De cloud key kan maar 30 Ap’s/switches/usg aan. Vanwege te veel problemen omdat mensen te veel ap’s adopten komt er hardcoded limiet van 30. Wil je meer Ap’s Of wil je medere sites koppelen dan ben je aangewezen op de unifi Application Server hebben of je Moët deze zelf bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 24-08-2018 13:24 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

xbeam schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:22:
Ja technische wel. Maar in de praktijk niet.
De cloud key kan maar 30 Ap’s/switches/usg aan. Vanwege te veel problemen omdat mensen te veel ap’s adopten komt er hardcoded limiet van 30. Wil je meer Ap’s Of wil je medere sites koppelen dan ben je aangewezen op de unifi Application Server hebben of je Moët deze zelf bouwen.
Oef, maar bedankt. Gaat dat ook gebeuren op de Controller software op Linux/macOS/Windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

wiert.tweakers schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Oef, maar bedankt. Gaat dat ook gebeuren op de Controller software op Linux/macOS/Windows?
Ligt aan je hardware. Er zijn mensen die 100'en AP's beheren over talloze locaties. Maar dan heb je wel een redelijke CPU en RAM nodig.
Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/166963iF10A067A07519D40/image-size/large?v=1.0&px=900
Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/169534i9BA46BC232548B6A/image-size/large?v=1.0&px=900

En we praten over 30 devices hè, dat is voor de meeste huis installs echt wel genoeg en daar kan je prima zo'n cloudkey voor gebruiken. Mijn controller draait op een Ubuntu VM met 1 core en 512MB RAM.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

[...]

Lijkt mij niet, lees deze info maar eens :)

https://help.ubnt.com/hc/...can-the-Cloud-Key-handle-

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
donaldk schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:03:
[...]

Zelfs de Arcadyan V8 Experiabox van Telfort, met zijn zwakke WiFi lukt het. Al was het oude routertje van Sitecom, gewoon zo'n simpel vierkant plat doosje van 120mm x 120mm of zoiets, zonder externe antennes, duidelijk sterker. Maar ook met deze komt het signaal van zolder hier beneden, verdiepingsvloer is beton, de zoldervloer is wel van hout. Voor de grotere databundel haalde hij ook de telefoon op terras buiten, nu word daar de bundel gebruikt.
Dat je signaal hebt betekend uiteraard niet dat het ook goed is. En waarschijnlijk zit je dan ook op 2,4GHz want 5GHz komt echt nooit door een begonnen + houten vloer en dat je nog signaalkwaliteit over hebt.

rinkel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:45:
gebruiken jullie die 2Ghz band dan nog?
Ik heb die radio’s gewoon uit staan, veel te druk hier op die band.
Staat aan en is zelfs in gebruik door sommige 2,4GHz only apparaten (Athom Homey doet bv geen 5GHz). Alhoewel ik dan wel moet zeggen dat ik het gewone WLAN waarschijnlijk ook uit kan zetten op 2,4GHz en dan alleen het IoT WLAN aan op 2,4GHz. Rest doet denk ik toch allemaal 5GHz.

[...]

Zou nogal een rare move zijn. Sowieso is het voor hun uiteraard ook moeilijk te beoordelen hoeveel apparaten door een eigen "server" beheerd kunnen worden. Dingen als aantal corers + snelheid en/of RAM zeggen niks. Is het dedicated hardware voor de controller? Of draait er veel meer software op die ook allemaal een hoop van die CPU gebruikt. Je zult die limiet van 30 dan ook meer moeten lezen als "we garanderen dat het werkt t/m 30 devices". En volgens mij hebben ze snel na die harde limiet ook ergens een knop/switch toegevoegd dat je wel meer apparaten kunt toevoegen (alleen zul je dan neem ik aan ook een "I know what I am doing" melding krijgen zodat je je wel bewust bent van het feit dat het eigenlijk teveel is voor een cloud key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

wiert.tweakers schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:14:
[...]

--jeroen
Normaliter hangt de Controller in het lokale netwerk en kan hij dus ook nieuwe apparaten oppakken die daar ook in hangen. Dit is de layer 2 adoption. Om het via het internet te laten werken zul je een layer 3 (IP) adoption moeten uitvoeren. De instructies hiervoor zijn ook al geplaatst door burne, maar kun je eventueel bij Ubiquiti ook bekijken. (burne in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2")

Om dit netjes te laten werken zul je dus wel poorten open moeten zetten vanaf het internet naar jouw UniFi Controller. De webinterface draait standaard op TCP poort 8443 via HTTPS, maar die hoef je niet persé open te zetten, tenzij je wil dat iemand ook remote op de beheerinterface in kan loggen.

TCP poort 8080 op de Controller wordt gebruikt voor communicatie door/met de Access Points e.d.. Dit is gewoon HTTP verkeer, maar Ubiquiti gebruikt eigen encryptie tussen de Controller en het Access Point, dus het is niet zo dat iemand het zomaar kan afluisteren.

Additioneel is het dan ook aan te bevelen om UDP poort 3478 open te zetten, zodat ook STUN verkeer door kan.

Daarna is het een kwestie van apparaten adopten in de gewenste Site en gaan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Inderdaad 802.11n, zoals gezegd is dat 2.4 Ghz. Volgens windows is de signaalsterkte 'uitstekend'. Hoger dan C-band ik denk dat je gelijk hebt met de attenuation op 5 Ghz. In S-band kun je zelfs voor satellite's zwakke signaalsterktes nog met een dipool toe.

[ Voor 44% gewijzigd door donaldk op 24-08-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan de post niet meer terug vinden maar dacht gelezen te hebben van een ontwikkelaar dat ze en limit van 30 gaan inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nee op de software niet.
Vandaar ook dat ik aangaf dat je UAS ook zelf kan bouwen.

Maar waarvoor wil hem eigenlijk gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:51

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:35:
[...]

Ik kan de post niet meer terug vinden maar dacht gelezen te hebben van een ontwikkelaar dat ze en limit van 30 gaan inbouwen.
Wellicht dat dat van hieraf komt?

https://community.ubnt.co...-Point-Limit/td-p/1722576

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee echt een berichtje in de beta omdat iemand een fout melding kreeg en niet kom update omdat hij max APs overschrijden.

Waarom eer reactie van Ubnt stond dat ze 30max gaan hardcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[b][message=56224221,noline]Ik kan de post niet meer terug vinden maar dacht gelezen te hebben van een ontwikkelaar dat ze en limit van 30 gaan inbouwen.
Ik meen 26 in mijn Cloud Key gezien te hebben. En het is een soft limit, begreep ik.

De Cloud Key is een behoorlijk underpowered apparaat. Het trekt ongeveer 4W via PoE, heeft 8GB flashgeheugen waar het op draait, en een (optionele doch bijgeleverde) 8GB SD-card waar backups op gemaakt worden. De web UI is merkbaar trager in vergelijking met dezelfde software in een VM op een Intel-machine met 'n 2 GHz CPU.

Er werd veel stampij gemaakt toen de adoption limit ingevoerd werd. Ik kan me dat goed voorstellen, want het pad naar een premium moeten betalen voor een door Ubiquiti beheerde cloud-oplossing waarbij de gratis te downloaden self-hosted versie kunstmatig klein werd gehouden lag voor de hand. Gelukkig lijkt dat scenario voorlopig afgewend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:29:
[...]

Dat zal inderdaad automatisch gebeuren.
Vandaar dat ik daar geen instellingen in de controller vond. Ik ben tot nu toe goed tevreden over Ubiquiti, maar wat is eigenlijk mis is documentatie met meer diepgang over de UniFi producten. Ik heb al verschillende kereen lopen neuzen op de UBTN site, in de community zijn wel interessante artikelen te vinden, maar ik mis eigenlijk documentatie over het gebruik can de CLI van de UniFi lijn. Ik kan een connective opzetten met mijn switch of AP's, maar in principe kom je eigenlijk niet verder dan een aantal commando's als: help, info, set, upgrade en reboot. (Er is iets met sysxxxx nog wat)

Nu begrijp ik dat de UniFi lijn eigenlijk opgezet is om alles vrij simpel via de Controller te beheren, en dat bevalt mij ook prima, en daardoor ook de keuze geworden voor die lijn. Maar ik wil af en toe wel eens verder kijken in het system. Waarom het eea zo werkt, en wat er getuned kan worden. En ik heb wel documentatie gevonden van de Edge lijn, maar dan heb je de Controller weer niet.

Is er eigenlijk meer documentatie te vinden over de UniFi producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53:
[...]

Vandaar dat ik daar geen instellingen in de controller vond. Ik ben tot nu toe goed tevreden over Ubiquiti, maar wat is eigenlijk mis is documentatie met meer diepgang over de UniFi producten. Ik heb al verschillende kereen lopen neuzen op de UBTN site, in de community zijn wel interessante artikelen te vinden, maar ik mis eigenlijk documentatie over het gebruik can de CLI van de UniFi lijn. Ik kan een connective opzetten met mijn switch of AP's, maar in principe kom je eigenlijk niet verder dan een aantal commando's als: help, info, set, upgrade en reboot. (Er is iets met sysxxxx nog wat)

Nu begrijp ik dat de UniFi lijn eigenlijk opgezet is om alles vrij simpel via de Controller te beheren, en dat bevalt mij ook prima, en daardoor ook de keuze geworden voor die lijn. Maar ik wil af en toe wel eens verder kijken in het system. Waarom het eea zo werkt, en wat er getuned kan worden. En ik heb wel documentatie gevonden van de Edge lijn, maar dan heb je de Controller weer niet.

Je vraag kan ik niet beantwoorden. Maar in ieder geval is de software van de USGs vrijwel identiek aan de EdgeRouters, dus qua command line werk zou dat grotendeels gelijk moeten zijn. Ik vermoed dat dat bij de UniFi Switches ook wel enigszins gelijk loopt met de EdgeSwitches (zou ook onzinnig zijn als ze vrijwel identieke hardware hebben met een compleet ander softwarepakket). Van de UAPs durf ik niet te zeggen wat je daar allemaal op kunt. Maar basis commando's met beheer van wifi, zoals bv iw, zullen wel erop werken neem ik aan. En iets als tcpdump heb ik ook al eens gedraaid op op z'n minst mijn UAP(s) en USG (of ik dat ook op mijn USW heb gedaan weet ik niet meer zeker).

Standaard Linux tools werken waarschijnlijk dus wel, maar wat daar bovenop nog aan tools is is denk ik niet gedocumenteerd. Behalve dan (gedeeltelijk) voor de USG juist omdat daar veel configuratie mogelijkheden missen in de Controller en de config.gateway.json daarbij een stopgap vormt, en je dat in de basis opzet (of kunt testen) door gebruik te maken van de CLI, waarbij vrijwel alles gelijk is aan de EdgeRouter lijn.

Overigens geldt in alle gevallen dus ook dat de wijzigingen die je op de CLI doorvoert weer verloren gaan met een provision. Tenzij het over de USG gaat en die wijzigingen in de config.gateway.json staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LanTao schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:47:
[...]

Ik meen 26 in mijn Cloud Key gezien te hebben. En het is een soft limit, begreep ik.

De Cloud Key is een behoorlijk underpowered apparaat. Het trekt ongeveer 4W via PoE, heeft 8GB flashgeheugen waar het op draait, en een (optionele doch bijgeleverde) 8GB SD-card waar backups op gemaakt worden. De web UI is merkbaar trager in vergelijking met dezelfde software in een VM op een Intel-machine met 'n 2 GHz CPU.

Er werd veel stampij gemaakt toen de adoption limit ingevoerd werd. Ik kan me dat goed voorstellen, want het pad naar een premium moeten betalen voor een door Ubiquiti beheerde cloud-oplossing waarbij de gratis te downloaden self-hosted versie kunstmatig klein werd gehouden lag voor de hand. Gelukkig lijkt dat scenario voorlopig afgewend te zijn.
Nee dat ging alleen over cloud key.
De software heeft geen limiet en daar is ook nooit spraken van geweest. De cloud service van Ubnt staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53:
[...]

Alle commando’s zijn gelijk aan de edge lijn. Bij de switches zitten diepere settings binnen de ssh sessie Onder: telnet (localhost)
En bij de usg onder :configure

Voor alle commando’s zie edge handleiding.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 24-08-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
xbeam schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:09:
[...]

Nee dat ging alleen over cloud key.
De software heeft geen limiet en daar is ook nooit spraken van geweest. De cloud service van Ubnt staat daar los van.
Het klopt dat Ubiquiti daar nooit met een woord over gerept heeft. Maar dat is niet wat ik schreef. Ik schreef dat het een voor de hand liggend pad was om meer geld te verdienen aan hun cloud service, in een wereld waar meer en meer software alleen te huur is en niet meer te koop. En aan de reacties op de forums te zien was ik niet de enige die daar bang voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:03:
[...]

Je vraag kan ik niet beantwoorden. Maar in ieder geval is de software van de USGs vrijwel identiek aan de EdgeRouters, dus qua command line werk zou dat grotendeels gelijk moeten zijn. Ik vermoed dat dat bij de UniFi Switches ook wel enigszins gelijk loopt met de EdgeSwitches (zou ook onzinnig zijn als ze vrijwel identieke hardware hebben met een compleet ander softwarepakket). Van de UAPs durf ik niet te zeggen wat je daar allemaal op kunt. Maar basis commando's met beheer van wifi, zoals bv iw, zullen wel erop werken neem ik aan. En iets als tcpdump heb ik ook al eens gedraaid op op z'n minst mijn UAP(s) en USG (of ik dat ook op mijn USW heb gedaan weet ik niet meer zeker).

Standaard Linux tools werken waarschijnlijk dus wel, maar wat daar bovenop nog aan tools is is denk ik niet gedocumenteerd. Behalve dan (gedeeltelijk) voor de USG juist omdat daar veel configuratie mogelijkheden missen in de Controller en de config.gateway.json daarbij een stopgap vormt, en je dat in de basis opzet (of kunt testen) door gebruik te maken van de CLI, waarbij vrijwel alles gelijk is aan de EdgeRouter lijn.

Overigens geldt in alle gevallen dus ook dat de wijzigingen die je op de CLI doorvoert weer verloren gaan met een provision. Tenzij het over de USG gaat en die wijzigingen in de config.gateway.json staan.
Dat je op de USG op de CLI kan programmeren is mij natuurlijk al bekend, en al het nodige geconfigureerd, en uitgezocht. Alleen jammer dat er met een json file op de controller gewerkt moet worden (vraag mij nu eigenlijk af wat er gebeurd bij spanningsuitval en de controller komt niet op, dus niet bij de json file kunnen, ga ik eens een keer testen).

De commando's komen aardig overeen met wat ik ken van Cisco (Btw, de config kabel, SFP glas en RJ45 van Cisco werkt ook prima op de UBNT switch die ik heb).
xbeam schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:12:
[...]

Alle commando’s zijn gelijk aan de edge lijn. Bij de switches zitten diepere settings binnen de ssh sessie Onder: telnet (localhost)
En bij de usg onder :configure

Voor alle commando’s zie edge handleiding.
Ik heb het ff geprobeerd, met putty een ssh sessie naar een AP en switch opgezet, bij de switch werkt het wel, bij de AP niet.
Hal-BZ.v3.9.48# telnet localhost
telnet: can't connect to remote host (127.0.0.1): Connection refused
Mooi, kan ik weer verder gaan uitpluizen op de switch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LanTao schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:36:
Maar dat is niet wat ik schreef. Ik schreef dat het een voor de hand liggend pad was om meer geld te verdienen aan hun cloud service, in een wereld waar meer en meer software alleen te huur is en niet meer te koop.
Maar je had altijd al drie opties. Koop (CK), huur (hun cloud oplossing) of gratis (eigen hardware). Dat er een beperking wordt opgelegd aan de eerste betekent niet per definitie dat dat ook zal gebeuren voor het laatste. Daarnaast zou het wel apart zijn om restricties op te leggen aan de CK 'om gebruikers naar de cloud te pushen' maar vervolgens met een vele malen krachtigere CK te komen, de Gen 2.

Op het moment dat die 30 devices restrictie kwam op de CK was de gen 2 ook al verkrijgbaar in de early access store. Dus ook toen had je al kunnen zien dat de 30 devices restrictie was omdat de origine CK te langzaam was/werd.

Daarmee blijkt ook maar weer eens dat (de origine) CK alleen bedoeld is voor thuisgebruik: niet teveel apparaten en performance maakt minder uit.

ardvark99 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:12:
[...]

Dat je op de USG op de CLI kan programmeren is mij natuurlijk al bekend, en al het nodige geconfigureerd, en uitgezocht. Alleen jammer dat er met een json file op de controller gewerkt moet worden (vraag mij nu eigenlijk af wat er gebeurd bij spanningsuitval en de controller komt niet op, dus niet bij de json file kunnen, ga ik eens een keer testen).
De configuratie uit de controller wordt samengevoegd met de config.gateway.json, deze wordt vervolgens naar de USG gestuurd en opgeslagen. Bij een reboot blijft de configuratie dus behoudy, ook als de controller niet beschikbaar is.

Maar als je op de CLI gaat werken gaan die veranderingen natuurlijk wel verloren na een reboot, want die configuratie staat nergens. En die veranderingen gaan dus ook verloren bij een reprovision omdat dan dus de volldig nieuwe configuratie uit de controller wordt ingesteld/gebruikt en andere changes dus weer verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmokingCrop schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:55:
Of een raspberry Pi'tje met unifi controller & pi hole ;)
Dit ^^^^ is echt een aanrader! Vooral nu Pi-Hole versie 4 is released d:)b

Draai al één jaar lang beiden naast elkaar zonder enig probleem!
QErikNL schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 12:48:
Ik ben aan het kijken naar een AP voor thuis. Veel vereisten heb ik niet maar die ik heb zijn 2.4 en 5Ghz, gigabit verbinding, simultaneous dual-band, en dat ik hem op een kastje kan neerzetten of laag kan ophangen aan de muur (maar wel met 360 graden coverage).

Betekend dit dat dit kastje niet zou voldoen en langzamer is dan normale modellen?

Verder kwam ik langs dit apparaatje: de Ubiquiti UniFi AC Mesh. Die zou laag kunnen worden opgehangen aan de muur en heeft de mogelijkheid om een mesh te maken, wat ik ook misschien in de toekomst wil. Zou deze voldoen?

Een laatste vraag die ik heb en nergens een antwoord op kan vinden, is of een AP voor op het plafond ook gewoon goed functioneert wat antennes betreft als je hem op een kastje zet? Want dan overweeg ik de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE en de TP-Link EAP225 v3.
Ik ben het eigenlijk 100% hiermee eens :
wimmel_1 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:17:
Ik werk vaak met Cisco, Juniper, Motorola, enz. accessPoints in groot-zakelijke omgevingen (heb er klanten bij met +2000 AP's). Op sommige locaties zijn de AP's daar ook ooit verticaal aan de muur bevestigt in verband met het kunnen overbruggen van hoogtes en dat wordt door de leveranciers van die AP's ook aangeraden om het zó te doen. Soms kán 't ook niet anders doordat de architect niet mee wil werken aan een correcte, horizontale plaatsing in het pand.

Als je vervolgens met een "Heat Mapper Tool" gaat kijken naar het bereik van die AP's dan zenden die dingen alsnog behoorlijk ver horizontaal de ruimte waar ze afgemonteerd zijn in. Voor thuisgebruik denk ik dan ook niet dat je snel buiten de spes's qua bereik gaat komen in ieder geval.

https://www.ekahau.com/products/heatmapper/overview/

En dan even gaan kijken hoe je UBNT AP zichzelf gaat gedragen als je 't ding verticaal monteert / opstelt (kan gewoon gratis voor thuisgebruik).
Een UAP kan gewoon prima aan de muur hangen : Ik doe niet anders al een paar jaar, want een andere optie is er niet, tenzij ik heel het huis ga verbouwen :)

Echter zou ik op dit moment misschien eerder een IW model overwegen, want die zijn echt voor een dergelijk scenario bedoeld!
rinkel schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:29:
Die had/heb die wel aan staan, er zal wel iets anders aan de hand zijn in mijn netwerk, maar het werkt nu.
Wellicht dat ik nog een cloudkey aanschaf, of een nieuwe nas waar de controller wel goed op draait. Mijn oude qnap gaat dat denk ik niet trekken en heb eigenlijk een nieuwe nas nodig.
Waarom zou je oude NAS dat niet trekken dan :?

Vind ik altijd een beetje een rare opmerking, want dan zou er IMHO iets heel erg mis met je NAS moeten zijn...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Vanavond na een stroomuitval mijn CK naar de klote..... Boot nog wel maar inloggen kan niet meer via de GUI krijg een melding dat het request niet kan worden verwerkt..... SSH werkt wel.Op het forum wat gevonden m.b.t database maar dat werkt ook niet. Vervolgens een reset gegeven naar default via ssh dit werkt wel. Maar nu krijg ik een error dat mijn backup files op de SD kaart niet meer kunnen worden gelezen aaaaaaaa

Save my ass :P afgelopen week op mijn werk pc een back-up gemaakt deze snel van de fileserver getrokken en deze doet het wel *O* *O*

[ Voor 14% gewijzigd door HKLM_ op 24-08-2018 20:29 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:26:

[...]

De configuratie uit de controller wordt samengevoegd met de config.gateway.json, deze wordt vervolgens naar de USG gestuurd en opgeslagen. Bij een reboot blijft de configuratie dus behoudy, ook als de controller niet beschikbaar is.
Ok, dat is dan ook afgevinkt. Jammer dat dat proef ondervindelijk getest moet worden, en dat dat ook niet duidelijk gedocumenteerd is. Toch blijf ik die slag met de json omslachtig vinden, daar zijn betere oplossingen voor te bedenken.
HKLM_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:16:
Vanavond na een stroomuitval mijn CK naar de klote..... Boot nog wel maar inloggen kan niet meer via de GUI krijg een melding dat het request niet kan worden verwerkt..... SSH werkt wel.Op het forum wat gevonden m.b.t database maar dat werkt ook niet. Vervolgens een reset gegeven naar default via ssh dit werkt wel. Maar nu krijg ik een error dat mijn backup files op de SD kaart niet meer kunnen worden gelezen aaaaaaaa
Tja, backups moet je eigenlijk ook copieeren naar andere locaties, maar ik weet ook wel hoe dat gaat, zolang het goed goed maak je daar geen haast mee, totdat het mis gaat, en dan denk je: Had ik maar...

Ik heb ondertussen al jaren een Hyper V machine draaien met een aantal VM's daarop. Door schade en schande maak ik nu regelmatig backup's van die VM's, en nog gaat het wel eens mis (tja, maar 1 physieke server, zou er eigenlijk nog een bij moeten hebben 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:05:
[...]

Waarom zou je oude NAS dat niet trekken dan :?

Vind ik altijd een beetje een rare opmerking, want dan zou er IMHO iets heel erg mis met je NAS moeten zijn...
Mijn oude QNAP is wel x86, maar is blijven steken op 4.2. Geen VM's of containers ondanks dat de 3GB RAM genoeg zou moeten zijn voor een Unifi controllertje. En zelf qpkg's bouwen is niet voor iedereen weggelegd.

Dus ja, je zou prima kunnen stellen dat mijn NAS "dat niet trekt". Vervangen kost al snel 100'en euro's, maar als ik het goed wil doen moeten er ook nieuwe disks bij. En als NAS werkt het ding nog prima om door te draaien tot de harddisks dreigen te klappen. Even afkloppen, maar na al die jaren nog altijd geen smart-errors.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:16:

Save my ass :P afgelopen week op mijn werk pc een back-up gemaakt deze snel van de fileserver getrokken en deze doet het wel *O* *O*
Daarom : Raspberry Pi als Controller! :P

Het lijkt hetzelfde, maar het werkt echt veeeel beter!
Ethirty schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:01:
Mijn oude QNAP is wel x86, maar is blijven steken op 4.2. Geen VM's of containers ondanks dat de 3GB RAM genoeg zou moeten zijn voor een Unifi controllertje. En zelf qpkg's bouwen is niet voor iedereen weggelegd.
Geen optie om iets direkt onder het OS te draaien :?

Ken die dingen niet zo goed, maar het blijft vaak Linux based dus er moet iets voor elkaar te krijgen zijn...
Dus ja, je zou prima kunnen stellen dat mijn NAS "dat niet trekt". Vervangen kost al snel 100'en euro's, maar als ik het goed wil doen moeten er ook nieuwe disks bij. En als NAS werkt het ding nog prima om door te draaien tot de harddisks dreigen te klappen. Even afkloppen, maar na al die jaren nog altijd geen smart-errors.
If it ain't broke... inderdaad :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:05:
[...]

Ken die dingen niet zo goed, maar het blijft vaak Linux based dus er moet iets voor elkaar te krijgen zijn...
Misschien, ik ben ondertussen iets bekender met linux geworden.
Maar dit vooral, kan wel aan het OS gaan rommelen, maar ook geen zin om de NAS zelf om zeep te helpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
[...]

[...]

[...]

Op die pi kan mijn sd kaart met backup ook corrupt raken :+ ik moet van het weekend gewoon zorgen dat de back-up in de backup zit :P

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 24-08-2018 21:13 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Bij Raspberries kan de SD kaart net zo goed corrupt raken bij een power loss, dus daar schiet je niks mee op. En in het geval van een cloudkey kun je deze vrij eenvoudig een factory reset geven waarna de boel weer werkt, bij een Raspberry duurt het waarschijnlijk iets langer voordat je die weer draaiende hebt (Linux opnieuw op SD kaartje zetten en daarna UniFi controller installeren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb al enige tijd een HPE GEN10 met Windows 10 als main NAS ipv een Synology of QNAP, juist omdat ik dan gewoon makkelijk tools kan installeren. Ik heb daar de Unifi Controller op draaien, net als de Unifi Video software. Eventueel kan je dit zelfs via VirtualBox of Docker realiseren, maar ik heb het bewust direct binnen Windows zelf draaien.

Een Pi is natuurlijk ook een oplossing, maar deze hardware is krachtiger, je kunt er nog veel meer op zetten en met 13 Watt (SSD + 4 HDD's) nog steeds enorm zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 15:10
@Taro : Een microserver en 4 HDD's slechts 13Watt ? Klinkt wel erg weinig. Dacht dat enkel de schijven dat al verbruikten

Bij mij draait controller ook op een pi, samen met pihole. Draait zo eigenlijk al anderhalf jaar (misschien al een stuk langer) zonder omkijken (behalve nu en dan eens inloggen om alles te updaten)

Moet zeggen dat ik wel direct kandidaat ben voor die nieuwe CK met ingebouwde schijf voor Unifi Video

[ Voor 13% gewijzigd door Kenhas op 24-08-2018 23:00 ]

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kenhas schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:59:
@Taro : Een microserver en 4 HDD's slechts 13Watt ? Klinkt wel erg weinig. Dacht dat enkel de schijven dat al verbruikten

Bij mij draait controller ook op een pi, samen met pihole. Draait zo eigenlijk al anderhalf jaar (misschien al een stuk langer) zonder omkijken (behalve nu en dan eens inloggen om alles te updaten)

Moet zeggen dat ik wel direct kandidaat ben voor die nieuwe CK met ingebouwde schijf voor Unifi Video
Tijdens het booten tikt ie de 45 Watt aan, om daarna terug te zakken naar 13-14 Watt. Heb er ook een meter tussen gezet om dit te controleren.

Ik ga overigens ook direct voor de CK2+ als die beschikbaar is, ik hou alles het liefst zoveel mogelijk gescheiden, dan kan die software van de GEN10 af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wat stroomuitval betreft kan ik een UPS adviseren, 'k heb zelf geen controller draaien maar m'n edgerouter, switch en AP wel simpel beveiligd tegen overspanning en (korte) uitval. Je schijnt zelfs sommige powerbanks te kunnen gebruiken als UPS (voor de CK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 20:37
Ik overweeg mijn netwerk uit te breiden met een USG en PoE switch. Heb nu twee AC pros met PoE injectors. Nu las ik de volgende post en ben ik wat huiverig voor deze stap. https://community.ubnt.co...pped-working/td-p/2221425 Wat denken jullie? Misschien moet ik meer voor de lange termijn investeren en voor HPe en Aruba gaan icm met pf Sense. Hier hangt alleen wel een hoger prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

kennyx schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:39:
Ik overweeg mijn netwerk uit te breiden met een USG en PoE switch. Heb nu twee AC pros met PoE injectors. Nu las ik de volgende post en ben ik wat huiverig voor deze stap. https://community.ubnt.co...pped-working/td-p/2221425 Wat denken jullie? Misschien moet ik meer voor de lange termijn investeren en voor HPe en Aruba gaan icm met pf Sense. Hier hangt alleen wel een hoger prijskaartje aan.
Bij de oudere AP-AC-Pro’s (Uit 2016) is dit idd een vaker voorkomend issue, bij de latere versies/bouwjaren heb ik er nog niets over gelezen.

Board Rev. 20 en 21 lijken hier vooral last van te hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 25-08-2018 10:49 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 20:37
Het probleem lijkt zich na +\- 2 jaar voor te doen. Van nieuwere weten we het dus niet... en ik heb er 1 van meer dan twee jaar oud... ik koop ze niet voor twee jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:12:
Op die pi kan mijn sd kaart met backup ook corrupt raken :+ ik moet van het weekend gewoon zorgen dat de back-up in de backup zit :P
RobertMe schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:20:
Bij Raspberries kan de SD kaart net zo goed corrupt raken bij een power loss, dus daar schiet je niks mee op. En in het geval van een cloudkey kun je deze vrij eenvoudig een factory reset geven waarna de boel weer werkt, bij een Raspberry duurt het waarschijnlijk iets langer voordat je die weer draaiende hebt (Linux opnieuw op SD kaartje zetten en daarna UniFi controller installeren)
Mijn ervaring is dat de Pi beter tegen een stootje kan dan de CK in ieder geval, want de Pi heeft al twee maal een "Oops!" momentje overleefd hier toen ik niet thuis was ;)

Maar ik kan me voorstellen dat als je een Pi hebt die constant veel meer data schrijft dat het dan ook fout gaat inderdaad, echter lijkt dat i.c.m. de Unifi Controller en Pi-Hole niet het geval te zijn ?!
Chris.nl schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:19:
Wat stroomuitval betreft kan ik een UPS adviseren, 'k heb zelf geen controller draaien maar m'n edgerouter, switch en AP wel simpel beveiligd tegen overspanning en (korte) uitval. Je schijnt zelfs sommige powerbanks te kunnen gebruiken als UPS (voor de CK)
Dat is inderdaad wel een mooi ding voor wat apparaten met een laag verbruik! d:)b

Maar... hoe laat je dan het "De stroom is weg. Doe een safe shutdown!" signaal versturen naar je apparaten ?
kennyx schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:53:
Het probleem lijkt zich na +\- 2 jaar voor te doen. Van nieuwere weten we het dus niet... en ik heb er 1 van meer dan twee jaar oud... ik koop ze niet voor twee jaar
Ik denk dat je die problemen veilig kan negeren en mocht er wat gebeuren dan helpt de RMA afdeling je echt wel aan een nieuwe, want zij weten ook wel dat er een probleem is geweest met die dingen :)

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 25-08-2018 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik heb mijn Raspberry Pi's nog nooit eerst afgesloten, gewoon stroomknopje uit en nog nooit een probleem gehad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

nero355 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:26:
[...]
Maar... hoe laat je dan het "De stroom is weg. Doe een safe shutdown!" signaal versturen naar je apparaten ?
Ik heb deze: pricewatch: APC Back-UPS Pro 550 VA en daar zit een USB aansluiting op die naar PC's en dergelijke een shutdown signaal kan sturen. Dat gaat via PowerChute software (https://www.apc.com/shop/...ersonal-edition/N-1b6nbpp), die je voor zover ik weet alleen kunt krijgen voor Windows. Een Pi netjes van een shutdown signaal voorzien kan daarmee volgens mij niet. Voor o.a. Synology zijn ze overigens wel geschikt zonder aanvullende software, die ondersteunt ze native.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 25-08-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Taro schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:35:
Dat gaat via PowerChute software (https://www.apc.com/shop/...ersonal-edition/N-1b6nbpp), die je voor zover ik weet alleen kunt krijgen voor Windows. Een Pi netjes van een shutdown signaal voorzien kan daarmee volgens mij niet.
Kan dat programma een commando uitvoeren zodra de UPS aangeeft dat de accu bijna leeg is? Dan kun je bijv. via SSH een shutdown-commando doorgeven en anders Windows dat laten doen bij shutdown.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 25-08-2018 12:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Raven schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:37:
[...]

Kan dat programma een commando uitvoeren zodra de UPS aangeeft dat de accu bijna leeg is? Dan kun je bijv. via SSH een shutdown-commando doorgeven.
De Personal edition niet, maar, ze hebben zo te zien ook een Business edition (https://www.apc.com/shop/...siness-edition/_/N-o29ysx) en daar staat:
Run command file Run command file on network shutdown sequence as well as start-up sequence.
Mogelijk is dat wat je bedoelt, maar ik kan het dus zelf niet testen/controleren.

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.