Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 630.740 views

• Hammetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 24-08 21:15
Dit weekend mijn controller (Zowel UNMS als UniFi) verhuisd van Digital Ocean naar Herzner. Prima bevallen, draait lekker stabiel.

Ik zit er al langer aan te denken om UniFi video ook op deze VPS te installeren, enige wat ik jammer vind is dat voor zover ik kan vinden je niet de opslag van je VPS kan gebruiken, opslag zou 'lokaal' moeten. Ik heb ook een Synology NAS draaien, ik lees dat je daar wat mee kan in Docker, maar het liefst heb ik de opslag gewoon op die VPS. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Picobello B.V.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@Hammetje Ga je met het installeren van die NVR op een VPS niet onnodig veel extra Single Points of Failures creëren in je videobewakingsketen? (Internet wég -> Bewaking wég I.E.).

De rede dat ik bij mij alles, voor dat nog aan te schaffen systeem, middels POE+ wil gaan voeden is omdat ik hier al m'n netwerkcomponenten achter een UPS heb hangen en dus ook dáár (POWER) geen SPOF meer heb. Was vorige week wel grappig tijdens een stroomstoring hier: Verlichting met kaarsjes maar nog wel gewoon volop internet in huis (200/60 VDSL2).... Misschien m'n TV ook maar eens achter de UPS gaan zetten, kan ik ook gewoon TV blijven kijken >:)

wimmel_1 wijzigde deze reactie 14-08-2018 11:55 (56%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• GuidoH
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:55
Jullie hebben het over de "CloudKey V2", kan hier nog geen info van vinden. Wat is hiervan de voordelen tov de huidige? En zou je wachten met aanschaffen tot de nieuwe er is of is dat alleen voor specifieke doeleinden nuttig?

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

• AtlonXP1800
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 16:05

AtlonXP1800

Ondertitel?

quote:
QempZoR schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:26:
[...]

- Moet de USB op een bepaalde versie firmware draaien, of kan ik gewoon de laatste versie gebruiken?
Ik zou gaan voor v 4.4.18 of 4.4.26, ondanks dat verschillende mensen het oo kwerkend hebben met bijv 4.4.22 (let op: 4.4.26 is een beta/Stable Candidate)

- Als ik zaken wijzig via de config.gateway.json file, ga ik die dan ook terug zien in de UI (En zijn ze daar dan ook nog aanpasbaar?)
Nee, Daarom wil je de meeste zaken niet in je json hebben, maar puur alleen het meest noodzakelijke, zoals in mijn config aanwezig is.
Check wel even of de ETH Descriptions op WAN WAN en LAN staan, anders gaat alles stuq :+

PS: en verander eth0 naar eth2 en eth1 naar eth0 :)
Dank voor je comment. Ik ben alvast m'n json file aan het voorbereiden, ik moet thuis nog even een "maintainance window" claimen om er echt mee aan de slag te gaan O-) .

Ik heb nu dit staan: https://pastebin.com/kgRAy22Z

Paar dingen die ik nog niet helemaal snap:

Jij had naast eth0 en eth1 ook al een stukje eth2 er in zitten:
code:
1
2
3
4
5
"eth2": {
        "disable": "''",
        "duplex": "auto",
        "speed": "auto"
      }

Ik heb er nu maar eth4 van gemaakt, maar... wat doet het? :?

Hoe zit het met de vlans, ik zie in de config file volgens mij 4(tv) en 34(internet) al terug komen, moet ik die ook nog met de hand aanmaken, of kan ik als ik de config er in gooien vervolgens in de GUI die vlans ook aan poorten op de 16 poort switch toewijzen?

Wat ik mij ook nog afvroeg: Mijn hele netwerk zit nu in de range 192.168.2.x, dat wil ik ook graag zo houden.
In de config kom ik bij de lan interface "192.168.1.254/24" tegen, kan ik dat zonder problemen aanpassen naar "192.168.2.254/24" ?

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@GuidoH : https://ubntwiki.com/prod...unifi_cloud_key_gen2_plus

Er is op de US site van UBNT ook al wel wat info te vinden over dat "ding" maar 't is allemaal nog in een Beta stadium. Zoals ik 't begrijp gaat dat ding de huidige NVR vervangen met als surplus dat er ook de WLC software op draait.

Voordeel is vooral de manier van voeden middels POE (802.3AF), waarbij de "PLUS" variant dan dus ook de/een NVR functie herbergt.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:28 (17%)

• GuidoH
quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:18:
@GuidoH : https://ubntwiki.com/prod...unifi_cloud_key_gen2_plus

Er is op de US site van UBNT ook al wel wat info te vinden over dat "ding" maar 't is allemaal nog in een Beta stadium. Zoals ik 't begrijp gaat dat ding de huidige NVR vervangen met als surplus dat er ook de WLC software op draait.
Ah bedankt! Dan hou ik het mooi bij de huidige, kan ik altijd t.z.t. nog kijken. :Y

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

@GuidoH @wimmel_1 er komt ook een "gewone" Gen 2 CloudKey, hier te vinden in de beta store (de Gen2 Plus staat er ook al in, hier). Voordeel van de nieuwe is dat deze een stuk krachtiger is, maar voor thuisgebruik niet zo relevant, beveiliging heeft tegen stroomverlies (de huidige CK wil nog wel eens corrupt raken als je ineens de stroom eruit trekt), een display, en setup via Bluetooth (via de mobile app).

Een tijdje terug stond in dit topic iets van iemand die Ubiquiti had gecontacteerd wanneer deze beschikbaar zouden komen, en ik meen dat ze eind augustus met de retail verkoop wouden beginnen, maar voordat deze in de EU beschikbaar is konden dan nog steeds een aantal weken overheen gaan, dus reken op eind september, begin oktober op z'n minst voordat deze beschikbaar is in Nederland.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:57
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:36:
@GuidoH @wimmel_1 er komt ook een "gewone" Gen 2 CloudKey, hier te vinden in de beta store (de Gen2 Plus staat er ook al in, hier). Voordeel van de nieuwe is dat deze een stuk krachtiger is, maar voor thuisgebruik niet zo relevant, beveiliging heeft tegen stroomverlies (de huidige CK wil nog wel eens corrupt raken als je ineens de stroom eruit trekt), een display, en setup via Bluetooth (via de mobile app).

Een tijdje terug stond in dit topic iets van iemand die Ubiquiti had gecontacteerd wanneer deze beschikbaar zouden komen, en ik meen dat ze eind augustus met de retail verkoop wouden beginnen, maar voordat deze in de EU beschikbaar is konden dan nog steeds een aantal weken overheen gaan, dus reken op eind september, begin oktober op z'n minst voordat deze beschikbaar is in Nederland.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het snelheidsverschil enorm is tussen de CK1 en CK2. De CK2 is ook veel mooier en is vergelijkbaar met een Apple product qua afwerking. Ben erg onder de indruk. Ik zou niemand nog aanraden om een CK1 te pakken.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
quote:
m3gA schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:39:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat het snelheidsverschil enorm is tussen de CK1 en CK2. De CK2 is ook veel mooier en is vergelijkbaar met een Apple product qua afwerking. Ben erg onder de indruk. Ik zou niemand nog aanraden om een CK1 te pakken.
Hoe is het met de warmte van dat ding ?

@wimmel_1 Als je het bericht wat ik via ubnt had wilt lezen over de release van de CK2 dan staat dat hier een paar pagina's terug.

HKLM_ in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

HKLM_ wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:46 (22%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@RobertMe THANKS!!! Ik ga dus gewoon nog even een paar maandjes wachten op de Gen-2 Plus variant :+

Ik kan op die site van UBNT overigens (nóg) niks zien omdat ik geen account heb. Zou je de prijzen van de huidige Bèta devices ook willen/kunnen vermelden, gewoon ter info?

• HKLM_
  • Nu online
quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:45:
@RobertMe THANKS!!! Ik ga dus gewoon nog even een paar maandjes wachten op de Gen-2 Plus variant :+

Ik kan op die site van UBNT overigens (nóg) niks zien omdat ik geen account heb. Zou je de prijzen van de huidige Bèta devices ook willen/kunnen vermelden, gewoon ter info?
Dit is de CK2 die zit momenteel in de beta op 179,- dollar
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55992701

HKLM_ wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:49 (4%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

quote:
m3gA schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:39:
[De CK2 is ook veel mooier en is vergelijkbaar met een Apple product qua afwerking.
In een patchkast/meterkast/... zie je daar niks van :+
quote:
Ben erg onder de indruk. Ik zou niemand nog aanraden om een CK1 te pakken.
Dus jij vindt het de upgrade van 100 euro waard? Persoonlijk vindt ik, zeker de "gewone" stevig aan de prijs voor iets wat je ook zelf op een RPi van om en nabij de 50 euro kunt installeren. Natuurlijk is de CK dan officieel ondersteund en zal de nieuwe mogelijk sneller zijn, maar dan nog. Bluetooth setup en het display zijn wel leuke toevoegingen, maar IMO niet meer dan een gimmick (geek gehalte is zeker toegenomen erdoor :P)
De variant met NVR lijkt me dan wel eventueel een optie als je toch al een CK en NVR wilt hebben.

Zelf zou ik in ieder geval sowieso geen CK kopen, maar dat komt omdat ik toch al een thuisserver heb draaien.
quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:45:

$179 en $199 dus voor de Gen2 en Gen2 Plus respectievelijk. Maar dit zijn dan wel de prijzen in de early access store en dus nog niet de retail prijzen (die hoger uit kunnen vallen).

RobertMe wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:51 (22%)

• m3gA
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

In een patchkast/meterkast/... zie je daar niks van :+

[...]

Dus jij vindt het de upgrade van 100 euro waard? Persoonlijk vindt ik, zeker de "gewone" stevig aan de prijs voor iets wat je ook zelf op een RPi van om en nabij de 50 euro kunt installeren. Natuurlijk is de CK dan officieel ondersteund en zal de nieuwe mogelijk sneller zijn, maar dan nog. Bluetooth setup en het display zijn wel leuke toevoegingen, maar IMO niet meer dan een gimmick (geek gehalte is zeker toegenomen erdoor :P)
De variant met NVR lijkt me dan wel eventueel een optie als je toch al een CK en NVR wilt hebben.

Zelf zou ik in ieder geval sowieso geen CK kopen, maar dat komt omdat ik toch al een thuisserver heb draaien.
Voor een bedrijfsomgeving (MKB) zeker. De batterij, bouwkwaliteit (plastic tov metaal) de komende rackmount en snelheid zijn een no-brainer. Een Pi is leuk maar ik zou toch hele goede backups maken. Vind het maar onbetrouwbaar speelgoed. Het los bungelen van de CK1 heeft me ook altijd gestoord. Je kunt er wel iets voor maken maar toch..

@HKLM_ Hij wordt niet heel warm maar ik draai er maar een paar kleine sites op.
@RobertMe Ik heb ergens op het forum gelezen dat de prijzen niet (veel ) zullen verschillen van de early access store. En inderdaad zie je er weinig aan maar voor de duurzaamheid voel ik me prettiger bij een mooi afgewerkte metalen behuizing of een stuk plastic.

m3gA wijzigde deze reactie 14-08-2018 13:58 (13%)

• HKLM_
  • Nu online
@m3gA Heeft de CK2 ook een temp sensor? Ik zie op het ubnt forum dat de G2+ deze wel heeft en met 3 cams een temp haalt van 62 (Maar ben niet zeker of dit celsius is)

HKLM_ wijzigde deze reactie 14-08-2018 14:07 (28%)

quote:
m3gA schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:54:
[...]

Voor een bedrijfsomgeving (MKB) zeker. De batterij, bouwkwaliteit (plastic tov metaal) de komende rackmount en snelheid zijn een no-brainer. Een Pi is leuk maar ik zou toch hele goede backups maken. Vind het maar onbetrouwbaar speelgoed. Het los bungelen van de CK1 heeft me ook altijd gestoord. Je kunt er wel iets voor maken maar toch..

[afbeelding]
[afbeelding]

@HKLM_ Hij wordt niet heel warm maar ik draai er maar een paar kleine sites op.
@RobertMe Ik heb ergens op het forum gelezen dat de prijzen niet (veel ) zullen verschillen van de early access store. En inderdaad zie je er weinig aan maar voor de duurzaamheid voel ik me prettiger bij een mooi afgewerkte metalen behuizing of een stuk plastic.
Zal inderdaad ook aan de situatie liggen. Voor MKB waar enige vorm van stabiliteit/kwaliteit gewenst is en geld minder een rol speelt zal de nieuwe inderdaad de voorkeur genieten. Maar voor thuisgebruik zal de oude ook goed genoeg blijven (zolang je onder de 24 devices blijft :P ). Je loopt dan wel het risico op een corrupte CK bij power loss, maar thuis is dat IMO minder ernstig.
Maar denk dat ik persoonlijk in de situatie dat er al iets van een server aanwezig is alsnog de CK daarop zou zetten.

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
HKLM_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:06:
@m3gA Heeft de CK2 ook een temp sensor? Ik zie op het ubnt forum dat de G2+ deze wel heeft en met 3 cams een temp haalt van 62 (Maar ben niet zeker of dit celsius is)

[afbeelding]
Zal wel Celsius zijn. 62 graden Fahrenheit is ongeveer 17 graden Celsius en dat lijkt me een beetje érg optimistisch :P

Ook voor privé thuisgebruik lijkt 't G2+ apparaatje me overigens niet écht duur te worden met $199,- voor de huidige Bèta variant. Laat 't straks uitkomen op ~€250,- ? Je hebt dan één device wat je niet van extra stroom hoeft te voorzien als je 't ding aan een POE switch hangt én daarbij een eigen "UPS" in zich heeft + je hebt geen losse NVR meer nodig welke ook weer de nodige euro's kost. (De rede dat ik géén RPI meer in huis heb is hierboven al aangehaald door @m3gA ).

quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:16:
[...]

Zal wel Celsius zijn. 62 graden Fahrenheit is ongeveer 17 graden Celsius en dat lijkt me een beetje érg optimistisch :P

Ook voor privé thuisgebruik lijkt 't G2+ apparaatje me overigens niet écht duur te worden met $199,- voor de huidige Bèta variant. Laat 't straks uitkomen op ~€250,-. Je hebt dan een device wat je niet van extra stroom hoeft te voorzien als je 't ding aan een POE switch hangt én daarbij een eigen "UPS" in zich heeft + je hebt geen losse NVR meer nodig welke ook weer de nodige euro's kost. (De rede dat ik géén RPI meer in huis heb is hierboven al aangehaald door @m3gA ).
Begrijp me niet verkeert. Als je de NVR functionaliteit wilt gebruiken is de G2+ zijn geld zeker waard (denk zelfs goedkoper dan de huidige NVR? Laat staan NVR + CK). Maar het prijsverschil tussen de "1" en de G2 "non plus" vind ik wel erg fors voor thuisgebruik.
Overigens denk ik niet dat de G2 een "ingebouwde UPS" heeft maar het echt is om nog een paar seconden de tijd te hebben om een clean shutdown te doen. En dus niet om bv ook 10 minuten zonder stroom te kunnen (maar dat weet ik niet zeker, mogelijk dat @m3gA daar meer over weet?)

• m3gA
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:20:
[...]

Begrijp me niet verkeert. Als je de NVR functionaliteit wilt gebruiken is de G2+ zijn geld zeker waard (denk zelfs goedkoper dan de huidige NVR? Laat staan NVR + CK). Maar het prijsverschil tussen de "1" en de G2 "non plus" vind ik wel erg fors voor thuisgebruik.
Overigens denk ik niet dat de G2 een "ingebouwde UPS" heeft maar het echt is om nog een paar seconden de tijd te hebben om een clean shutdown te doen. En dus niet om bv ook 10 minuten zonder stroom te kunnen (maar dat weet ik niet zeker, mogelijk dat @m3gA daar meer over weet?)
Als ik het me goed herinner moet de batterij ongeveer 1,5u meegaan maar wordt alleen voor een clean shutdown gebruikt. En eigenlijk is niks van Ubiquiti voor thuisgebruik bedoelt ;)

• HKLM_
  • Nu online
Zoals ze het zelf schrijven: Built-in battery for automatic safe shutdown lijkt mij dus dat dat ding een shutdown krijgt zodra die merkt dat die van het stroom is.

HKLM_ wijzigde deze reactie 14-08-2018 14:27 (37%)

• m3gA
quote:
HKLM_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:06:

[afbeelding]

De Plus zal het wel zwaarder hebben door de additionele HD en de vele schrijfacties. Sorry voor de wazige screenshot maar het is gemaakt met RDP over een VPN heen. Op het retina scherm van mijn mac ziet het er een stuk beter uit.

m3gA wijzigde deze reactie 14-08-2018 14:30 (16%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
HKLM_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:26:
Zoals ze het zelf schrijven: Built-in battery for automatic safe shutdown lijkt mij dus dat dat ding een shutdown krijgt zodra die merkt dat die van het stroom is.
Maar goed dat al m'n L2 en L3 spullen hier dan achter een degelijke "échte" UPS hangen welke 't huidig aangesloten spul van stroom kan blijven voorzien gedurende ~9 uur (volgens de huidige info van dat kreng). De accu van m'n MBP is waarschijnlijk sneller leeg. ;)

wimmel_1 wijzigde deze reactie 14-08-2018 14:41 (5%)

quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Maar goed dat al m'n L2 en L3 spullen hier dan achter een degelijke "échte" UPS hangen welke 't huidig aangesloten spul van stroom kan blijven voorzien gedurende ~9 uur (volgens de huidige info van dat kreng). ;)
9 uur? Is dat een aggregaat? :P Ik heb thuis zo'n APC stekkerblok die krap aan 1,5 uur haalt met een Ziggo modem, USG 3P en USW 8-150W (met een passive 24V AC LR), en daarnaast een APC toren dingetje die m'n thuisserver ook ongeveer 1,5 uur in de lucht kan houden, maar volgens mij was die qua accu niet veel zwaarder/beter dan dat stekkerblok.

Stiekem moet ik overigens wel bekennen dat die Gen2 er steeds leuker/beter uit begint te zien :*) Maar keuze tussen extra AP/betere switch vs duurdere CK... :/

• HKLM_
  • Nu online
Iemand hier die iets weet over failoveren van je controller?

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
Wat is er mis met de automatische back-up file en die wegzetten naar dropbox/onedrive/stack? Een nieuwe controller draait in een paar minuten toch :)

Ik heb trouwens in ruim 2 jaar tijd nu nog nooit gehad dat de controller stopte met werken. Eerst als eigen installatie op een RPi, nu al ruim een jaar via een Docker container.

Ik las hier trouwens iets over het kunnen wijzigen van de 'skin' van de NanoHD? Ik kan hier niets over vinden, maar ben hier wel benieuwd naar. Wil al een tijdje vervanging voor de Lite's die ik nu heb hangen

• m3gA
quote:
lolgast schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:49:
Wat is er mis met de automatische back-up file en die wegzetten naar dropbox/onedrive/stack? Een nieuwe controller draait in een paar minuten toch :)

Ik heb trouwens in ruim 2 jaar tijd nu nog nooit gehad dat de controller stopte met werken. Eerst als eigen installatie op een RPi, nu al ruim een jaar via een Docker container.

Ik las hier trouwens iets over het kunnen wijzigen van de 'skin' van de NanoHD? Ik kan hier niets over vinden, maar ben hier wel benieuwd jaar. Wil al een tijdje vervanging voor de Lite's die ik nu heb hangen
Skins is nog niks officieels over bekend.
quote:
HKLM_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:46:
Heb er ooit iets over gelezen maar was een houtje touwtje oplossing dus mijn idee is een active / passive optie. Controller klaar zetten en bij calimiteiten opstarten en backup inladen.

m3gA wijzigde deze reactie 14-08-2018 14:53 (20%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Als je wat met Windows servers doet dan zou je 't kunnen proberen op te zetten met NLB? Voor m'n werk "speel" ik hoofzakelijk met controllers van Cisco / Juniper maar dat betreft dus dedicated appliances welke daar op voorhand al op ingesteld zijn qua specificaties. Om dát soort technieken voor thuisgebruik in te gaan zetten gaat me overigens even een stapje te ver.

wimmel_1 wijzigde deze reactie 14-08-2018 15:01 (19%)

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@All Hier: Allemaal héél hartelijk dank voor de info van vandaag ná een "snel vraagje" tussendoor van me!! (y)

Zojuist een pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (5-pack) bestelt (nét na 17:00 uur dus wordt donderdag pas bezorgt, waarschijnlijk). Totdat de CK Gen2+ leverbaar wordt in NL ga ik maar even een oude laptop gebruiken om de software op te kunnen gaan draaien.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:03
quote:
Als je je controller op een server cluster draait in een VM of container kun je iets opzetten dat de controller gewoon op een andere server herstart wordt. Als je de controller in een docker container op iets als een docker swarm of kubernetes cluster draait kun je misschien meerdere instanties tegelijk online houden, maar daar ben ik niet echt in thuis.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Omisys
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:30
quote:
Sjalabert schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:15:
[...]

Mag ik vragen welke handleiding dat je hebt gevolgd? Of hoe je het hebt gedaan ;)
Ik zal even mijn config delen:
quote:
{
"interfaces": {
"ethernet": {
"eth0": {
"description": "eth0 - FTTH",
"speed": "auto",
"vif": {
"4": {
"address": [
"dhcp"
],
"description": "eth0.4 - IPTV",
"dhcp-options": {
"client-option": [
"send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
"request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
],
"default-route": "no-update",
"default-route-distance": "210",
"name-server": "update"
}
},
"6": {
"description": "eth0.6 - Internet",
"firewall": {
"in": {
"name": "WAN_IN"
},
"local": {
"name": "WAN_LOCAL"
},
"out": {
"name": "WAN_OUT"
}
},
"pppoe": {
"2": {
"default-route": "none",
},
},
}
},
"mtu": "1500",
"name-server": "none",
"password": "kpn",
"user-id": "xxxxx@internet"
}
}
}
}
},
"eth1": {
"description": "eth1 - LAN",
"192.168.2.254/24"
],
"name": "LAN_IN"
},
"name": "LAN_LOCAL"
},
"name": "LAN_OUT"
}
},
},
"disable": "''",
}
},
"loopback": {
"lo": "''"
}
},
"protocols": {
"igmp-proxy": {
"interface": {
"eth0.4": {
"alt-subnet": [
"10.16.12.0/16",
"213.75.0.0/16"
],
"role": "upstream",
"threshold": "1"
},
"role": "downstream",
}
}
},
"static": {
"interface-route": {
"0.0.0.0/0": {
"next-hop-interface": {
"pppoe2": {
"distance": "1"
}
}
}
},
"route": {
"213.75.112.0/21": {
"next-hop": {
"10.213.96.1": "''"
}
}
}
}
},
"port-forward": {
"auto-firewall": "enable",
"hairpin-nat": "enable",
"lan-interface": [
"eth1"
],
"wan-interface": "pppoe2"
},
"service": {
"nat": {
"rule": {
"5000": {
"description": "MASQ corporate_network to IPTV network",
"destination": {
"address": "213.75.112.0/21"
},
"log": "disable",
"outbound-interface": "eth0.4",
"protocol": "all",
"type": "masquerade"
},
"5001": {
"description": "IPTV",
"address": "10.16.0.0/16"
},
},
"6001": {
"description": "MASQ corporate_network to WAN",
"outbound-interface": "pppoe2",
"source": {
"group": {
"network-group": "corporate_network"
}
},
}
}
}
},
"system": {
"task-scheduler": {
"task": {
"updateIPTVroute": {
"executable": {
"path": "/config/scripts/tvroute.sh"
},
"interval": "5m"
}
}
}
}
}
Alle switches in huis zijn de Netgears GS105E dus ondersteunen ook allemaal IMGP snooping. Wanneer de lijn vol belast wordt houdt de IPTV er mee op(Zap naar een andere zender melding). Ik heb een 200/200 glas verbinding.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:07

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb sinds een maand in mijn huis 3 AC Pro's opgehangen. Die zijn verbonden met een Router (Netgear R7500) --> Switch (oude dell) --> POE adapters --> AC Pro's. De AC's zijn zichtbaar via het dashboard. Echter, het lijkt erop dat er geen data over de AC's heen gaat. Iemand een idee waar het aan ligt?

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
vanDaal schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:43:
Ik heb sinds een maand in mijn huis 3 AC Pro's opgehangen. Die zijn verbonden met een Router (Netgear R7500) --> Switch (oude dell) --> POE adapters --> AC Pro's. De AC's zijn zichtbaar via het dashboard. Echter, het lijkt erop dat er geen data over de AC's heen gaat. Iemand een idee waar het aan ligt?

[afbeelding]
Dat er geen verkeer overheen gaat kan wel kloppen omdat ze géén van alle een cliënt hebben 8)

Maar: Hoe is de setup van je SSID's en WPA2? en wéten je andere wireless devices ook dat ze met die setup mogen verbinden?

quote:
ardvark99 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:16:
Ik heb een vraag over het upgraden van de UniFi controller op een VM Debian 9 machine. Ik heb hier nu te weinig ervaring mee, en heb nu tijd om het uit te voeren.

Ik ben nu niet thuis, maar wou mijn 5.8.24 upgraden naar 5.8.28 via ssh (via VPN). De verbinding die ik hier heb is niet al te snel, en ik heb al lopen zoeken hoe dit het makkelijkst gaat. Hoe kan ik de file unifi_sysvinit_all.deb installeren? Welke procedure moet ik volgen?
Waarom heb je niet alles via de repository ingesteld :?
Dan hoef je alleen maar "apt-get update" en "apt-get dist-upgrade" te doen :)

/Late reactie
quote:
Th0m14 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:20:
Hoi allen,

Ik ben bezig met het vernieuwen van het netwerk op mijn sportclub. We hebben 2 24 poorts switches liggen: een 3COM 4500G en een Cisco 3650G. Deze wil ik achter een router hangen; de EdgeRouter X of een USG, deze hebben we ook beide nog liggen. Ik twijfel echter welke van de 2 ik zou moeten gebruiken. Ik wil gebruik maken van 4 verschillende VLANs: 1 met alle apparaten die in afgesloten ruimtes staan en voor de WiFi van het beheer. 2 met alle aansluitingen die op openbare gedeeltes zitten. 3 voor de WiFi van de leden, en 4 met de WiFi voor gasten. VLAN 1 moet kunnen alle VLANs in kunnen, maar de rest vab de VLANs moet isolated zijn. Deze VLANs moeten op de router draaien en de switches moeten per poort aangeven welke DHCP server gebruikt moet worden. Ik wil graag gebruik maken van DPI, daarom denk ik sterk aan de USG. Echter weet ik niet of dit alles samen haalbaar is. Helaas is er geen enorm budget en kan ik dus niet bijvoorbeeld een UniFi 48 poorts switch kopen.

Mijn vragen zijn dus:
Kan ik beter gebruik maken van de USG of de ER-X?
Kan ik in de switches alles zo configureren dat inderdaad de VLANs van de router gebruikt worden?

Alvast veel dank voor het meedenken!
Als je zulke mooie apparatuur hebt dan zou ik lekker de ER-X pakken : Lekker alles via de CLI instellen! :)

/Late reactie #2
quote:
BushWhacker schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:32:
Ik vind het erg irritant hoe je de certificaten moet vervangen in de Unifi series via de Java tools.

Ik heb voor de gemakkelijke oplossing gekozen:
- Nginx geinstalleerd als reverse proxy.
- hostrecords aangemaakt in de dns
- reverseproxy op hostnaam (unifi.xxx.lan) aangemaakt met als destination rpi3.xxx.lan:8443
- ssl wildcard certificaat toegevoegd
Voordeel is dat je het certificaat maar op 1 plek hoeft te vervangen en volgens mij kan dan bij Nginx automatisch.

Ik heb niet alleen Unifi Video erin gehangen, maar ook Home-Assistant, Domoticz, Unifi Controller en nog een aantal interne sites. Werkt erg goed.
Ik heb tegenwoordig collega's die het raar vinden als je Apache of Nginx voor dit soort dingen gebruikt en dan meteen Squid erbij pakken dus kijk daar ook eens naar ;) :+
quote:
Je zou iets met VRRP d.m.v. UCARP kunnen doen, maar heel eerlijk gezegd heb ik zoiets van "Maak regelmatig backups!" want die zijn dan heel snel weer hersteld met een paar clicks, nadat je een nieuwe installatie hebt gemaakt d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HKLM_
  • Nu online
@nero355 ja back-up’s worden dagelijks gemaakt en voldoet ook. Maar voor learning/hobby lijkt me failover gewoon leuk :P

Ben nu bezig om een controller in digital ocean te maken eens checken wat daar maximaal mogelijk is.

HKLM_ wijzigde deze reactie 14-08-2018 20:25 (28%)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:03

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Is Gek op... :)

quote:
nero355 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:17:
[...]

Waarom heb je niet alles via de repository ingesteld :?
Dan hoef je alleen maar "apt-get update" en "apt-get dist-upgrade" te doen :)

/Late reactie
Omdat hij toen nog niet via de repo beschikbaar was ;)

Schijnbaar doet ubnt dit ~een week na het beschikbaar stellen pas.

www.google.nl

quote:
HKLM_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:23:
@nero355 ja back-up’s worden dagelijks gemaakt en voldoet ook. Maar voor learning/hobby lijkt me failover gewoon leuk :P
UCARP ze dan ;)
quote:
Ben nu bezig om een controller in digital ocean te maken eens checken wat daar maximaal mogelijk is.
Die worden toch sowieso redundant gehost mag ik hopen ? :+
quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:28:

Dat was ik effe vergeten O-)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:28:
[...]

En aan @nero355 , die was toen idd nog niet beschikbaar, ik had het wel geprobeerd. Maar ik wou het ook rechtstreeks kunnen upgraden via de download url, had ik nog nooit gedaan, maar weet nu inmiddels hoe dat moet ;) Weer wat geleerd, en dat was ook mijn insteek.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Ik denk, laat ik ff kijken wat ik allemaal terugkrijg als ik een snmpwalk doe op mijn USG, kijken of we met Cacti nog leuke grafiekjes kunnen fabriceren, enfin... dus..
code:
1
2
MM@Ubuntu:~$ more usg-pro.log | wc -l
16791

Dat wordt spitten :P :O :Y)

www.google.nl

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:32:
Ik denk, laat ik ff kijken wat ik allemaal terugkrijg als ik een snmpwalk doe op mijn USG, kijken of we met Cacti nog leuke grafiekjes kunnen fabriceren, enfin... dus..
code:
1
2
MM@Ubuntu:~$ more usg-pro.log | wc -l
16791

Dat wordt spitten :P :O :Y)
Kun je dat niet beter met iets als PRTG doen? Scheelt je waarschijnlijk een hoop ellende qua uitzoekwerk aan SNMP traps ;)

En já.... Daar heb je een Windows machine voor nodig maar 't is volledig gratis te gebruiken tot aan 100 Nodes.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Kun je dat niet beter met iets PRTG doen? Scheelt je waarschijnlijk een hoop ellende qua uitzoekwerk aan SNMP traps ;)

En já.... Daar heb je een Windows machine voor nodig maar 't is volledig gratis te gebruiken tot aan 100 Nodes.
Och, het is ook een stukje uitdaging. Heb ook PRTG draaien op een Windows VM maar...

* MisteRMeesteR O+ Cacti O+ *O* <3

www.google.nl

• Step
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:27

Step

step@tweakers.net#

quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Och, het is ook een stukje uitdaging. Heb ook PRTG draaien op een Windows VM maar...

* MisteRMeesteR O+ Cacti O+ *O* <3
Hier wil ik me ook nog een keer mee bezig houden (maar twee keer het wiel uitvinden is ook zo zonde). Mocht je dus interessante SNMP OID's tegen komen dan hou ik me aanbevolen! :)

~Step @ Mac Mini, 2,3 Ghz i5 - 8 GB DDR3 1333 RAM - 240 GB SSD & MacBook Pro, 2.3 GHz i7 - Retina - 8 GB DDR3 RAM - 256 GB SSD & PC (zie inventaris)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:45

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hele avond verprutst omdat ik OpenVPN server niet goed werkend kreeg :/

M'n laptop kon prima verbinden, maar toch wat issues. Sommige apparaten kon ik namelijk wel bij, maar sommigen ook niet!? Dit terwijl ik ze wel kon pingen.
Uren m'n hoofd zitten breken op de firewall regels, maar ik vond het raar dat ik van het ene device in een VLAN wél bij de webinterface kon komen, maar bij een andere in zelfde VLAN niet.
Dat was namelijk niet iets wat ik had afgeblokt, het was of alles in dat VLAN kunnen bereiken, of niets.

Uiteindelijk bleek de MTU van de vtun0 de boosdoener. De waarde die m'n ERXSFP meegaf aan de OpenVPN-tunnel klopte schijnbaar voor geen meter.

Op de ERX de MTU voor vtun0 op 1500 ingesteld en toen op m'n laptop het volgende gedaan:
 ping 192.168.4.1 -f -l 1500

Beginnen bij 1500 en dan steeds wat lager proberen totdat je een reply krijgt ipv foutmelding. De juiste MTU waarde bleek voor mij uiteindelijk 1343 te zijn. De 192.168.4.1 is IP-adres van m'n ERXSFP overigens

Kan dit komen omdat ik m'n glasvezel rechtstreeks aan de ERX voer via een SFP-module?
N.B. Ik gebruik géén PPPoE zoals bij KPN Glasvezel schijnbaar gebruikelijk is.
Heb internet van NLE waarbij het gewoon kwestie is van DHCP op VLAN34 en je hebt internet (net als bij Telfort).

Een kennis heeft ook een ERX, bij hem hangt deze achter een EB V10. Hij heeft verder niks met MTU gedaan en bij hem werkt de OpenVPN gewoon naar behoren.

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-08-2018 07:53 (27%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:07

vanDaal

-ismeereentje

quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:01:
Maar: Hoe is de setup van je SSID's en WPA2? en wéten je andere wireless devices ook dat ze met die setup mogen verbinden?
Alledrie de AC Pro's zijn bekabeld verbonden met de Netgear router. Ze zijn ook te zien in het netwerkoverzicht van Netgear en krijgen netjes een IP. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze dan automatisch het wireless signaal zouden verlengen. Ik heb op mijn Netgear router twee wireless netwerken geconfigureerd; eentje voor 2.4GHz en eentje voor 5Ghz. Beiden hebben hetzelfde ww. De AC Pro's zijn zelf niet zichtbaar als wireless netwerk.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Troz!

quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:32:

Kan dit komen omdat ik m'n glasvezel rechtstreeks aan de ERX voer via een SFP-module?
Waar je last van lijkt te hebben is een PMTU-blackhole. IP zoekt zelf z'n path-MTU uit. Path MTU Discovery (PMTUD) heet dat. Er is een speciaal ICMP-bericht voor als je een packet stuurt wat te groot is voor de MTU van een van de stukken link waaruit een verbinding tussen twee punten bestaat: ICMP Fragmentation Needed.

Wat er bij jou mis lijkt te gaan is dat ergens iemand dat bericht wegfiltert. Daardoor blijf je packets sturen die te groot zijn en die dus niet door de VPN-tunnel passen. Normaal gesproken ontdekt de IP-stack op je client wat de minimale MTU is en past zichzelf automatisch daarop aan.

Vaak is dat een overactive Windows firewallbeheerder die niet weet dat ICMP essentieel is voor correcte werking van IP. Die denkt dat z'n gebruikers best zonder ping kunnen en zet ICMP in z'n geheel uit.

Er is een lijstje van veel voorkomende MTU's: 576, 1280, 1340, 1452, 1492, 1500, 2304, 4352, 4464, 9000, 9198, 9190. En natuurlijk ATM, met z'n 48 bytes. Hoewel jij dat niet snel tegen zult komen..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• GuidoH
Vandaag m’n UniFi apparaten binnen gekregen. Vanavond gelijk mee aan de slag gegaan. Alles werkt eigenlijk vrij eenvoudig, tot ik met IPTV (KPN) bezig ging...

Heb deze beide geprobeeed, bij beide krijg ik foutmelding (562) dat de instellingen niet opgehaald konden worden.

https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn
https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/

Heb al geprobeerd dingen aan te passen hierin, maar allemaal zonder nut. Iemand met de gouden tip? Of een zetje in de goede richting?

Edit: Gelijk nadat ik hier gepost had, kwam ik er achter dat de DHCP geen nameservers meegaf. Dat deed ie zonder die JSON config volgens mij wel. Nu handmatig toegevoegd, en komt al verder. We hebben nu zowaar beeld! Wel voor maar 3 seconden, maar het is vooruitgang. :+

GuidoH wijzigde deze reactie 15-08-2018 02:22 (18%)

• Fonta
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-08 14:52

Fonta

BuG Admin

Mijn Edgerouter Lite vind het tegenwoordig leuk om zomaar uit het niets te rebooten/crashen.
Soms een enkele keer per dag, en soms meerdere malen per dag.
Iemand enig idee hoe ik dit enigzins kan troubleshooten?
Ik kan namelijk niets vinden in logfiles en op google.
Daarnaast ook nog een syslog servertje gedraait op mijn werkstation op debug level, maar daar komen geen fouten voorbij.

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com - Steam: F0nt44444

• HKLM_
  • Nu online
quote:
vanDaal schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:34:
[...]
Alledrie de AC Pro's zijn bekabeld verbonden met de Netgear router. Ze zijn ook te zien in het netwerkoverzicht van Netgear en krijgen netjes een IP. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze dan automatisch het wireless signaal zouden verlengen. Ik heb op mijn Netgear router twee wireless netwerken geconfigureerd; eentje voor 2.4GHz en eentje voor 5Ghz. Beiden hebben hetzelfde ww. De AC Pro's zijn zelf niet zichtbaar als wireless netwerk.
Zo werkt het niet het zijn ap’s geen repeaters.
Je moet op je netgear je wifi uitzetten en in de controller software een nieuw wifi profiel maken deze zal dan gaan uitzenden op je Ap’s

quote:
Fonta schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 07:22:
Mijn Edgerouter Lite vind het tegenwoordig leuk om zomaar uit het niets te rebooten/crashen.
Soms een enkele keer per dag, en soms meerdere malen per dag.
Iemand enig idee hoe ik dit enigzins kan troubleshooten?
Ik kan namelijk niets vinden in logfiles en op google.
Daarnaast ook nog een syslog servertje gedraait op mijn werkstation op debug level, maar daar komen geen fouten voorbij.
Hoelang heb je de Edgerouter al?
Vaak zijn dit symptomen van een USB Stick die stuk is.

Als hij nog onder de garantie valt dan zou ik hem aanmelden.

En wellicht nog even handig om te weten welke Firmware je draait.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

quote:
[...]
Het is niet voor niks dat tijdens het installeren/instellen van de Controller meteen gevraagd wordt naar of je een wireless netwerk wilt aanmaken ;) Wifi moet je dus zelf instellen (bv gelijk aan je huidige Netgear). Sowieso is het ook onmogelijk om de instellingen van de Netgear over te nemen. Ten eerste weet ie niet dat ie de instellingen van de Netgear moet over nemen (om welk/welke SSIDs het dus gaat) en ten tweede is het wachtwoord uiteraard ook onbekend.

En zoals @HKLM_ al zegt wil je wifi op de Netgear waarschijnlijk uit zetten. Al is het maar om te voorkomen dat je in de controller de hele tijd meldingen krijgt van rogue access points (netwerk met dezelfde naam gevonden maar niet uitgezonden door jouw UniFi APs). En daarnaast zul je met 3 APs ook wel een goed dekkend signaal moeten kunnen krijgen, tenzij je in een enorme villa woont :P

• m3gA
quote:
De officiele guide:

https://community.ubnt.co...d-id/43443/highlight/true

NLB wat hieronder genoemd wordt heb ik slecht ervaringen mee maar dat is al een jaar of 5 terug dus hopelijk is het nu beter. Liet bij een klant de Procurve switches crashen.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
burne schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:57:
[...]
Vaak is dat een overactive Windows firewallbeheerder die niet weet dat ICMP essentieel is voor correcte werking van IP. Die denkt dat z'n gebruikers best zonder ping kunnen en zet ICMP in z'n geheel uit.
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik ben nu op m'n werk verbonden met thuis via m'n werklaptop en op deze machine lijkt de boel wel op 1500 te willen draaien.
Als ik die ping test doe dan raakt de boel boven 1472 gefragmenteerd. Dit is dus 1500, vanwege de overhead van 28 bytes die nog wordt toegevoegd (1472 + 28 = 1500).

Zal thuis met mijn privélaptop nog eens proberen, maar dan via hotspot telefoon.
Ik zat nu via een Ziggo wifispot verbonden. Als het via 4G ook niet hoger wil dan die 1343 dan is er met m'n laptop iets mis qua configuratie vermoed ik.
Ik weet eigenlijk niet of m'n laptop te pingen is, default staat dat uit op W10 meen ik. Vreemde is wel dat ik tot een maand terug met m'n vorige router/firewall (pfSense) hier geen last van had.

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-08-2018 08:32 (15%)

• m3gA
quote:
vanDaal schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:43:

[afbeelding]
Je kan wel een verbinding maken met je clients? En even voor de duidelijkheid,. Het werkt niet of het dashboard houdt het dataverkeer niet bij?

m3gA wijzigde deze reactie 15-08-2018 09:43 (8%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik heb een aparte vlan gemaakt voor IoT-apparaten.
Hun netwerk is dus (virtueel) gescheiden van het lokale netwerk. Maar computers kunnen deze apparaten wel vinden en aanspreken.

Maar ik vraag me af of dit de beste oplossing is (denk het niet), want apps e.d. welke op tablets/telefoons zitten en dus op het normale lokale netwerk, kunnen die IoT apparaten niet (meer) bereiken. Deze zitten immers in een andere networkrange.

Wat zal een manier zijn om dat wel voor elkaar te krijgen? Toch maar zelfde IP-range en deze middels firewall afschermen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

quote:
kmf schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:11:
Hun netwerk is dus (virtueel) gescheiden van het lokale netwerk. Maar computers kunnen deze apparaten wel vinden en aanspreken.

Maar ik vraag me af of dit de beste oplossing is (denk het niet), want apps e.d. welke op tablets/telefoons zitten en dus op het normale lokale netwerk, kunnen die IoT apparaten niet (meer) bereiken. Deze zitten immers in een andere networkrange.

Wat zal een manier zijn om dat wel voor elkaar te krijgen? Toch maar zelfde IP-range en deze middels firewall afschermen?
Dat ligt ook gedeeltelijk aan de technologie en de router die je hebt. Als mDNS wordt gebruikt voor auto discovery kun je in ieder geval op de USG de mDNS reflector aanzetten (deze staat ergens onder Settings => Services). Bij SSDP (Simple Service Discovery Protocol) ben ik er ook nog niet achter hoe dit voor elkaar te krijgen tussen netwerken (zo simple is het dus niet :P)

Edit:
Met de firewall afschermen is trouwens ook niet zo makkelijk. Want als het een groot netwerk segment is gaat het verkeer ook niet door de router heen en dus kun je geen firewall regels erop toepassen. Alhoewel je hier bij LAN volgens mij voor kan zorgen met de "Port isolation" optie, ik meen dat alle verkeer dan wel via de router moet lopen (van die poort), maar dat weet ik niet zeker/heb ik niet geprobeerd.

RobertMe wijzigde deze reactie 15-08-2018 10:22 (15%)

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 24-08 21:07

Ethirty

Who...me?

quote:
m3gA schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:42:
[...]

Je kan wel een verbinding maken met je clients? En even voor de duidelijkheid,. Het werkt niet of het dashboard houdt het dataverkeer niet bij?
Was volgens mij al beantwoord. Hij had helemaal geen Wi-Fi netwerk gecreëerd, dan is het niet zo gek dat er niks overheen gaat.

Accesspoint A op router B aansluiten en verwachten dat het vanzelf werkt gaat natuurlijk niet lukken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• lolgast
  • Nu online
quote:
kmf schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:11:

Ik heb ze ook in een apart vlan zitten, maar bij mij in het verkeer tussen de vlans standaard gewoon mogelijk? LAN is 192.168.4.x en IOT is 192.168.6.x. Als ik niets doe op de USG, kan alles intern gewoon met elkaar communiceren.

Wat ik op het moment overigens niet heel erg vind, ik heb de afscheiding vooral gemaakt om voor alle IOT devices in een keer te kunnen regelen dat er geen verkeer van/naar WAN is

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
@RobertMe ik ga mDns eens proberen dan.

@lolgast ik heb juist dat artikel gevolgd om de IoT te scheiden in de zin dat deze het lokale netwerk niet kunnen bereiken, maar het lokale netwerk weer wel de IoT.

Oftewel, als de omvormer gehackt wordt, kunnen ze niet bij de NAS komen. Maar de iPads kunnen nog steeds de stats van de omvormer aflezen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

quote:
lolgast schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Ik heb ze ook in een apart vlan zitten, maar bij mij in het verkeer tussen de vlans standaard gewoon mogelijk? LAN is 192.168.4.x en IOT is 192.168.6.x. Als ik niets doe op de USG, kan alles intern gewoon met elkaar communiceren.

Wat ik op het moment overigens niet heel erg vind, ik heb de afscheiding vooral gemaakt om voor alle IOT devices in een keer te kunnen regelen dat er geen verkeer van/naar WAN is
Hoe ik het lees is dat het verkeer onderling zoals je zegt wel werkt, maar de auto discovery van telefoon apps niet meer werkt, en dat is inderdaad correct. Want discovery is altijd broadcast verkeer en dat gaat niet over de VLANs heen.

• lolgast
  • Nu online
@kmf Ik had even gemist dat het om discovery ging.

Mijn gedachtegang bij mijn inrichting was: Als er geen extern verkeer van/naar de IOT mogeljik is, wordt hacken ook lastig.

Ik heb wel een VLAN dat alleen 'established en related' verkeer naar mijn LAN heeft. Dat is voor alle aansluitingen die eventueel beschikbaar zouden zijn als iemand de moeite neemt om een camera te verwijderen en die poort te gebruiken. Zal in de praktijk naar verwachting nooit voorkomen, maar het is wel leuk om mee te klooien :+

• HKLM_
  • Nu online
quote:
RobertMe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Hoe ik het lees is dat het verkeer onderling zoals je zegt wel werkt, maar de auto discovery van telefoon apps niet meer werkt, en dat is inderdaad correct. Want discovery is altijd broadcast verkeer en dat gaat niet over de VLANs heen.
Daarvoor heb je dan de mDNS feature toch?

quote:
HKLM_ schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:58:
[...]

Daarvoor heb je dan de mDNS feature toch?
Als het discovery via mDNS is wel ja. Als het om SSDP gaat is het een stuk moeilijker tot onmogelijk. Na vele pogingen is het mij in ieder geval nog niet gelukt.

• Hammetje
quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:34:
@Hammetje Ga je met het installeren van die NVR op een VPS niet onnodig veel extra Single Points of Failures creëren in je videobewakingsketen? (Internet wég -> Bewaking wég I.E.).

De rede dat ik bij mij alles, voor dat nog aan te schaffen systeem, middels POE+ wil gaan voeden is omdat ik hier al m'n netwerkcomponenten achter een UPS heb hangen en dus ook dáár (POWER) geen SPOF meer heb. Was vorige week wel grappig tijdens een stroomstoring hier: Verlichting met kaarsjes maar nog wel gewoon volop internet in huis (200/60 VDSL2).... Misschien m'n TV ook maar eens achter de UPS gaan zetten, kan ik ook gewoon TV blijven kijken >:)
Je hebt gelijk. Even zitten puzzelen, ik denk dat ik weet wat het gaat worden.

Mijn 3 AC-PRO's zitten momenteel met een POE injector aangesloten. Ik wil 3 camera's, en 6 POE injectors is niet heel ideaal. Ik ga daarom de Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO er tussen zetten, zowel voor de AP's als de camera's.

Binnen wil ik deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 Dome
Buiten wil ik 2x deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack)

Ik zal ze denk ik gaan configureren als standalone en koppelen aan Synology Survaillance station. Wel jammer dat je dan niet firmware via de controller kan bijhouden. Nog maar eens zoeken of dat beter kan.

Een Docker met Homekit zou ook kunnen. Iemand vergelijkbare setup?

Picobello B.V.

quote:
Hammetje schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:55:
[...]

Je hebt gelijk. Even zitten puzzelen, ik denk dat ik weet wat het gaat worden.

Mijn 3 AC-PRO's zitten momenteel met een POE injector aangesloten. Ik wil 3 camera's, en 6 POE injectors is niet heel ideaal. Ik ga daarom de Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO er tussen zetten, zowel voor de AP's als de camera's.

Binnen wil ik deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 Dome
Buiten wil ik 2x deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack)
Kijk dit allemaal even goed na. De ToughSwitch bestaat volgens mij niet meer en heet nu EdgeSwitch XP, wat dan deze zou zijn. Echter doet deze passive PoE (zowel 24V en 48V blijkbaar). De UniFi Video camera's die je aangeeft lijken op zowel passive 24V als 802.3af te kunnen werken, en de AC Pro werkt AFAIK alleen op 802.3af (mogelijk ook passive 48V?). Mogelijk ga je je dus een hoop problemen op de hals halen m.b.t. alle verschillende varianten van PoE. Ik zou dus eerder op zoek gaan naar een switch die gewoon 802.3af doet, dan weet je zeker dat het altijd werkt. Desnoods een ander merk switch (want de ToughSwitch/EdgeSwitch XP integreert ook al niet in de UniFi Controller).

• Thysiej
  • Laatst online: 10:04
quote:
RobertMe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Kijk dit allemaal even goed na. De ToughSwitch bestaat volgens mij niet meer en heet nu EdgeSwitch XP, wat dan deze zou zijn. Echter doet deze passive PoE (zowel 24V en 48V blijkbaar). De UniFi Video camera's die je aangeeft lijken op zowel passive 24V als 802.3af te kunnen werken, en de AC Pro werkt AFAIK alleen op 802.3af (mogelijk ook passive 48V?). Mogelijk ga je je dus een hoop problemen op de hals halen m.b.t. alle verschillende varianten van PoE. Ik zou dus eerder op zoek gaan naar een switch die gewoon 802.3af doet, dan weet je zeker dat het altijd werkt. Desnoods een ander merk switch (want de ToughSwitch/EdgeSwitch XP integreert ook al niet in de UniFi Controller).
Hij kan toch gewoon bij Ubiquiti blijven?

pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

• Meneerik
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:55
Vraag tussendoor, aangezien KPN voor de 4de x deze week de nexthop heeft aangepast wil ik dit graag automatisch doen. Dit kan via het script van basmeerman.

Moet ik, alvorens ik dit ga gebruiken de "next hop route regel" uit de json* file halen van mijn controller om zo issue's te voorkomen?

* De json file is op basis van de howto van byluke.nl

Meneerik wijzigde deze reactie 15-08-2018 14:49 (17%)

quote:
Klopt, maar mijn vermoede was dat hij naar een ToughSwitch keek voor de prijs (omdat deze IIRC een stuk goedkoper waren/zijn dan de gewone EdgeSwitches & UniFi switches)

• Hammetje
Ik heb nu toevallig een EdgeRouter Lite (3ports) en een EdgeSwitchLite (24 ports). Beide hangen ook in UNMS, naast dat mijn AC-PRO's hangen in de UniFi controller. Zou me een zorg zijn uit welke serie hij komt, als het maar degelijk is - en dat is mijn ervaring wel met de Ubiquiti producten :).

Ik ga die UniFi switch eens verder bekijken. Dank voor de adviezen :).

Picobello B.V.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

quote:
Meneerik schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:36:
Vraag tussendoor, aangezien KPN voor de 4de x deze week de nexthop heeft aangepast wil ik dit graag automatisch doen. Dit kan via het script van basmeerman.

Moet ik, alvorens ik dit ga gebruiken de "next hop route regel" uit de json file halen van mijn controller om zo issue's te voorkomen?
Nee hoor, alleen krijgt je router bij elke provisioning dit IP adres. Kwestie van of 5 minuutjes wachten of het script handmatig afvuren vanaf de CLI.

www.google.nl

• lolgast
  • Nu online
Ik bedenk me ineens, ik loop al een tijd met iets te kloten..
Ik gebruik de Unifi camera's via de NVR in een docker container. Werkt allemaal super. Hangt achter een reverse proxy server, Traefik. Webinterface werkt toppie via poort 443 op die manier. Mobiele app doet het ook, allemaal via dezelfde https://url.

Echter, live view krijg ik niet werkend. Terugkijken van materiaal is geen probleem.
Via de mobiele app werkt live view wel door poort 7446 te redirecten naar de Docker host. Maar via de browser krijg ik het met geen mogelijkheid werkend. Toevallig iemand hier die daar ooit al eens tegenaan gelopen is en de oplossing heeft?
quote:
Hammetje schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:40:
Ik heb nu toevallig een EdgeRouter Lite (3ports) en een EdgeSwitchLite (24 ports). Beide hangen ook in UNMS, naast dat mijn AC-PRO's hangen in de UniFi controller. Zou me een zorg zijn uit welke serie hij komt, als het maar degelijk is - en dat is mijn ervaring wel met de Ubiquiti producten :).

Ik ga die UniFi switch eens verder bekijken. Dank voor de adviezen :).
Die UniFi switch is gebaseerd op een EdgeSwich, namelijk deze: pricewatch: Ubiquiti Edge Switch ES-8 150W Gigabit Switch SFP. Dus ook die zou je dan kunnen overwegen (als het niet perse UniFi hoeft te zijn en je al een EdgeSwitch hebt).

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:30
zo, na weken klooien en uit frustratie de experiabox er weer tussen gezet te hebben vandaag eindelijk weer eens tijd om te rommelen.
Het ziet ernaar uit dat nu de USG met KPN werkt, internet, tv en bellen lijkt allemaal te werken. Nu even kijken hoe stabiel het blijft ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
RobertMe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:13:
[...]

Vergeet ook niet dat de G3 bullet nog steeds 24V passive is. Je krijgt er alleen nu bij de nieuwere SKU een adapter bij van 802.3af naar 24V.

De meest veelzijdig kleine switch is nog altijd de US/ES-8-150, UniFi of Edgeswitch maakt niet uit qua PoE.

ToughSwitch/XP is meer voor de toren met zenders bedoelt, die draaien op 24/48 passive en de kleine US8-60 kan maximaal 4 PoE devices aan, maar weer geen 24V.

Wilde laatst nog kijken of ik Ubiquiti PoE compatibiliteits-matrix kon opstellen, maar ik kwam in de 5e dimensie uit en heb het maar opgegeven. Alleen voor hun passive 24/48V hebben ze al 4 versies (2 en 4 paar), en dan is er ook nog wat spul op 52 of 56V geloof ik. En dan heb je nog normale 802.3at/af, maar sommige devices dan weer alleen variant A. :X :F
quote:
lolgast schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:53:
Ik bedenk me ineens, ik loop al een tijd met iets te kloten..
Ik gebruik de Unifi camera's via de NVR in een docker container. Werkt allemaal super. Hangt achter een reverse proxy server, Traefik. Webinterface werkt toppie via poort 443 op die manier. Mobiele app doet het ook, allemaal via dezelfde https://url.

Echter, live view krijg ik niet werkend. Terugkijken van materiaal is geen probleem.
Via de mobiele app werkt live view wel door poort 7446 te redirecten naar de Docker host. Maar via de browser krijg ik het met geen mogelijkheid werkend. Toevallig iemand hier die daar ooit al eens tegenaan gelopen is en de oplossing heeft?
Heb je 7446 ook in je proxy geregeld? Voor UniFi achter Nginx zijn er ook wat specifieke zaken (oa websockets) die je moet instellen voor alles feilloos werkt, dat zal voor de NVR niet anders zijn.

Ethirty wijzigde deze reactie 15-08-2018 15:32 (49%)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
Gisteren is EdgeRouter firmware 1.10.6 uitgekomen als beta.
quote:
Changes since v1.10.6

New features:

[Bootloader] - Add CLI command to show bootloader version. Following example shows version of default bootloader which is available on stock ER-6P (in this case version of default bootloader is classified as UNKNOWN):
code:
1
2
3
4
ubnt@erlab-er6p-00:~$ show system boot-image
The system currently has the following boot image installed:

Uboot version: UNKNOWN

[Bootloader] - Add CLI command to upgrade bootloader. Following example upgrades default bootloader to new version:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ubnt@erlab-er6p-00:~$ add system boot-image /tmp/boot_e301_001_99fd1.tar.gz
Uboot version [UNKNOWN] is about to be replaced
Warning: Don't turn off the power or reboot during the upgrade!
Are you sure you want to replace old version? (Yes/No) [Yes]:
Preparing to upgrade...Done
Copying upgrade boot image...Done
Checking boot version: Current is UNKNOWN; new is e301_001_99fd1 ...Done
Checking upgrade image...Done
Writing image...Done
Upgrade boot completed

ubnt@erlab-er6p-00:~$ show system boot-image
The system currently has the following boot image installed:

Uboot version: e301_001_99fd1

Bootloader upgrade will be used to add additional features like TFTP and USB recovery. Bootloader images will be announced and release separately.

Enhancements and bug fixes:

[Bootloader] - Optimize DDR timing setting to improve stability of ER-8, ERPro-8 and EP-R8 models. This enhancement will automatically upgrade bootloader during v1.10.6 first boot. But in order to apply new DDR timing setting two consecutive reboots after firmware upgrade are needed. This enhancement fixes ER random reboot issue that was triggered by following errors in console:
code:
1
2
3
4
5
6
Kernel warning 03 Jul 2018, 14:26:13 Unhandled kernel unaligned access[#1]:
Kernel warning 03 Jul 2018, 14:26:13 CPU: 1 PID: 3243 Comm: uacctd Tainted: P O 3.10.20-UBNT #1
...
Kernel warning 03 Jul 2018, 14:26:13 Call Trace:
Kernel warning 03 Jul 2018, 14:26:13 [<ffffffffc0080980>] do_ade+0x6c0/0xe10
Kernel warning 03 Jul 2018, 14:26:13 [<ffffffffc0078f20>] ret_from_exception+0x0/0xc

[FAN] - Improve FAN controller logic on ER-8-XG to fix potential overheating issue.
[WebGUI] - Update year in copyright notice
[CLI] - Do not show "intX" system interfaces in CLI on ER-12
[Interface] - Fix bug when packets ended up in wrong port on ER-12
[DPI] - Update DPI signatures
[Config] - Enable DHCP on eth1 in default configuration
quote:
Today we are announcing v1.10.6 on Beta forum only. If no issues/regressions will be found then we will announce v1.10.6 on main forum and UNMS next week. (21 of August, 2018)
update verliep hier vlekkeloos

• sweeeetje
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 23-08 20:44
quote:
Bockelaar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:09:
zo, na weken klooien en uit frustratie de experiabox er weer tussen gezet te hebben vandaag eindelijk weer eens tijd om te rommelen.
Het ziet ernaar uit dat nu de USG met KPN werkt, internet, tv en bellen lijkt allemaal te werken. Nu even kijken hoe stabiel het blijft ;)
Ik ben erg benieuwd, en als t eindelijk een paar weken goed werkt, dan zou ik graag van je willen weten welke stappen je gevolgd hebt dat het allemaal werkt. IPTV, port forward, vpn... :)

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
Kavaa schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 07:30:
[...]

Hoelang heb je de Edgerouter al?
Vaak zijn dit symptomen van een USB Stick die stuk is.

Als hij nog onder de garantie valt dan zou ik hem aanmelden.

En wellicht nog even handig om te weten welke Firmware je draait.
Ik zit op v1.10.5. Zat al een tijdje op deze firmware totdat de "problemen" begonnen.
Er zit verder geen USB stick aan, dus dat zou toch niet het issue mogen zijn?

De router heb ik 16-12 gekocht, dus daar zit nog wel een tijdje garantie op.

• yamahabest
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-08 13:09
De firmware staat intern op een USB stick.

• Fonta

Fonta

BuG Admin

quote:
yamahabest schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:09:
De firmware staat intern op een USB stick.
Ah.. Ok.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Zojuist thuis nog even weer getest met m'n laptop:

- Ziggo WifiSpots: packets raken gefragmenteerd bij een MTU groter dan 1343
- iPhone hotspot: packets raken pas gefragmenteerd boven 1472, oftewel standaardsetting van 1500 doet het prima

Stomme Ziggo, met de tunnel zelf was niks mis :z

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-08-2018 19:10 (3%)

• Bockelaar
quote:
sweeeetje schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Ik ben erg benieuwd, en als t eindelijk een paar weken goed werkt, dan zou ik graag van je willen weten welke stappen je gevolgd hebt dat het allemaal werkt. IPTV, port forward, vpn... :)
iptv werkt nu, portforwards ook, vpn doe ik via portforward naar openvpn op raspberry pi dus VPN van de USG gebruik ik niet.
heb een combi van meerman en luke's configs gemaakt, samen met controller 5.8.23 en firmware 4.4.26

Als er interesse is wil ik de json wel ff pasten :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• wiert.tweakers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-07 10:12

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Als ik naar pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) en kijk zijn ze inmiddels met PoE (802.3af), maar als ik de leveranciers op pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) bekijk, dan is heel onduidelijk wat ze leveren: het lijkt allemaal passief 24V te zijn.

Wie weet waar ik betaalbaar (hoeft niet bodemprijs te zijn!) een 5-pack met PoE (802.3af) koop?

http://wiert.wordpress.com

quote:
wiert.tweakers schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:01:
Als ik naar pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) en kijk zijn ze inmiddels met PoE (802.3af), maar als ik de leveranciers op pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) bekijk, dan is heel onduidelijk wat ze leveren: het lijkt allemaal passief 24V te zijn.

Wie weet waar ik betaalbaar (hoeft niet bodemprijs te zijn!) een 5-pack met PoE (802.3af) koop?
Waarschijnlijk overal. De 802.3af versies worden al geproduceerd sinds september 2016 en zijn in NL verkrijgbaar sinds ongeveer februari 2017. De kans dat je nu dus nog eentje krijgt met alleen passive 24V is wel heel erg klein. En anders gewoon retourneren onder wet koop op afstand.

• arjan445
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06-05 11:47
Hoe doet de Unifi AP-AC lite het onder een afdak? kan deze het nederlands klimaat beschut aan?

is voor een klein terras buiten lijkt mij dat de Lite versie wel genoeg is voor een pinautomaat + een paar bezoekers ?

arjan445 wijzigde deze reactie 15-08-2018 20:12 (39%)

quote:
wiert.tweakers schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:01:

Ter aanvulling op m'n vorige post. De nieuwe waren toentertijd te herkennen aan een sticker op de doos, blauw, linksboven "Now supports 802.3af". Ik weet echter niet of ze deze sticker nu nog steeds hanteren. Anders moet je naar de datecode kijken. Dit is het begin van het serienummer en alles na 1638 (2016 week 38) is met 802.3af support.
quote:
arjan445 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:10:
Hoe doet de Unifi AP-AC lite het onder een afdak? kan deze het nederlands klimaat beschut aan?
Officieel: niet. De AC Pro is wel geschikt voor outdoor gebruik zolang deze beschut hangt. De AC Lite en AC LR zijn dat niet. Wat niet betekend dat het niet werkt, maar bij de AC Pro is de kans dus een stuk groter dat het wel werkt en blijft werken. Wat ik gelezen heb van de AC Pro is dat deze ook in de regen (onbeschut dus) nog redelijk mee kan, maar de kans op corrosie op de netwerkaansluiting wel aanwezig is en die daaraan uiteindelijk ook stuk kan gaan. Een Lite beschut ophangen heb ik niks over gelezen, maar deze lijkt mij dan in ieder geval gevoeliger voor dingen als corrosie en mogelijk dat deze, i.t.t. de Pro, wellicht sowieso slechter dicht/gesealed is.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
arjan445 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:10:

is voor een klein terras buiten lijkt mij dat de Lite versie wel genoeg is voor een pinautomaat + een paar bezoekers ?
Formeel niet. Het is niet alleen directe regen, maar ook nevel/mist of het langdurig natte herfstweer wat kan inwerken op het inwendige.

Neem een Pro of de kleine mesh variant. Met name die laatste is niet eens zoveel duurder en waterdicht.
product: Ubiquiti UniFi AC Mesh

Ethirty wijzigde deze reactie 15-08-2018 20:16 (8%)

#team_UTC+1

• tomdh76
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 24-08 09:21
quote:
MewBie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

Bij mij zorgde het er voor dat de fanspeed van voornamelijk 70 naar bijna altijd 50 ging. Ik vermoed dat het in mijn situatie de load op de chip net ver genoeg laat zakken om een lagere fanspeed aan te kunnen. Nu met geforceerde fanspeed op 50 is de temp stabiel op 47 graden ofzo, wat normaal het punt is dat de fanspeed omhoog gaat naar 70.
Thanks voor deze tip; bij mij inderdaad ook van fanspeed 70 naar 50 met gelijke temperaturen. Ik wilde bijna van die noctua fans erin zetten want vond 70 wel erg rumoerig.

• wiert.tweakers
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-07 10:12

wiert.tweakers

Makes software work correctly

quote:
RobertMe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:07:
[...]

Waarschijnlijk overal. De 802.3af versies worden al geproduceerd sinds september 2016 en zijn in NL verkrijgbaar sinds ongeveer februari 2017. De kans dat je nu dus nog eentje krijgt met alleen passive 24V is wel heel erg klein. En anders gewoon retourneren onder wet koop op afstand.
quote:
Ter aanvulling op m'n vorige post. De nieuwe waren toentertijd te herkennen aan een sticker op de doos, blauw, linksboven "Now supports 802.3af". Ik weet echter niet of ze deze sticker nu nog steeds hanteren. Anders moet je naar de datecode kijken. Dit is het begin van het serienummer en alles na 1638 (2016 week 38) is met 802.3af support.
Top. Besteld. Ze komen vrijdag. Ik laat het weten.

http://wiert.wordpress.com

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:58
Zojuist upgrade gedaan in de serverkast:

1x fantray toegevoegd onderin (4x 120mm fans)
2x Noctua fans toegevoegd -> 1 fan inbound, 1 fan outbound

Temperatuur is gezakt van 101-104 naar 68 graden stabiel (CPU).

Ik klaag niet verder :)

En tevreden:

• M.v.Veelen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-08 20:31
Misschien al een keer voorbij gekomen, maar probeer er maar eens op te zoeken.....

Vraag: ik heb 2 Ubi's (Lite) in huis, tot volle tevredenheid. Nu heb ik op de 1e etage een Ubi op de slaapkamer (achterkant van het huis) en die gericht naar de voorkant van het huis. Op zolder en op de 1e etage heb ik overal prima bereik (op zolder wat minder, maar voldoende).

Nu wil ik richting de tuin/garage ook een Ubi neerzetten, en die zou dan direct achter de hierboven genoemde Ubi komen. Ze stralen dan beide precies een andere kant op.

Ga ik met een dergelijke opstelling problemen krijgen? Gaan ze op elkaar storen of gaan devices die net op de grens zitten dan telkens switchen van AP ?

Ik heb helaas geen andere plek waar ik de 3e Ubi op kan hangen namelijk, en de eerdergenoemde Ubi anders ophangen kan ook niet, want dan help ik het bereik op zolder om zeep.....

¯\_(ツ)_/¯

• HoefMeistert
  • Laatst online: 22-08 08:41
quote:
GuidoH schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 02:00:
Vandaag m’n UniFi apparaten binnen gekregen. Vanavond gelijk mee aan de slag gegaan. Alles werkt eigenlijk vrij eenvoudig, tot ik met IPTV (KPN) bezig ging...
Hoe bevallen je inwall's ? Is het bereik wat je ervan verwacht had? Ik zit de denken aan een combi met AC-Lite's maar heb erg benieuwd naar het bereik van de inwall's :P

PSNID : HoefMeistert

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
[...]
Hi,

Was het je inmiddels, met de gegeven tips hier, al gelukt om je AC Pro's te veranderen van plafondversiering met blauw ledlicht in werkende accespoints welke ook daadwerkelijk WiFi verkeer kunnen afhandelen?

• TeRRoR!
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-08 17:59
quote:
Bockelaar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

iptv werkt nu, portforwards ook, vpn doe ik via portforward naar openvpn op raspberry pi dus VPN van de USG gebruik ik niet.
heb een combi van meerman en luke's configs gemaakt, samen met controller 5.8.23 en firmware 4.4.26

Als er interesse is wil ik de json wel ff pasten :)
Interesse! :) Zelf ook al een tijd aan het pielen, bij mijn broer werkt het nu goed met de USG4 pro maar bij mijzelf met de USG3 nog wel problemen. Naar een aantal uur moet ik toch heen en weer zappen, werkt daarna wel weer maar toch net ff te beunhaas.

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:08
quote:
HoefMeistert schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Hoe bevallen je inwall's ? Is het bereik wat je ervan verwacht had? Ik zit de denken aan een combi met AC-Lite's maar heb erg benieuwd naar het bereik van de inwall's :P
Heb zelf 3x de IW-PRO en moet zeggen dat ze me heel goed bevallen, bereik is vrijwel gelijk aan een AC PRO.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• Bockelaar
de json die ik gebruik. note: wij kijken niet uren achter elkaar TV dus ik heb nog niet veel ervaring met vol lopen van de igmp in deze config. Wel werken opnemen en kijken vanaf het begin. Ook poort forwarding werkt uit de gui ipv de brakke contructie eerder (in de gui maken en in de json ook nog een nat entry opnemen).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
{
                "source-validation": "disable"
        },
        "interfaces": {
                "bridge": {
                    "br0": {
                        "aging": "300",
                        "bridged-conntrack": "disable",
                        "hello-time": "2",
                        "max-age": "20",
                        "priority": "32768",
                        "promiscuous": "disable",
                        "stp": "false"
                            }
                        },
                "ethernet": {
                        "eth0": {
                                "description": "WAN",
                                        "4": {
                                                    "dhcp"
                                                ],
                                                "description": "eth0.4 - IPTV",
                                                "dhcp-options": {
                                                        "client-option": [
                                                                "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;",
                                                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                                                        ],
                                                        "default-route": "no-update",
                                                        "default-route-distance": "210",
                                                        "name-server": "update"
                                                }
                                        },
                                        "6": {
                                                "description": "eth0.6 - Internet",
                                                        },
                                                        },
                                                        }
                                                },
                                                "pppoe": {
                                                        "2": {
                                                                "default-route": "none",
                                                                        },
                                                                        },
                                                                        }
                                                                },
                                                                "mtu": "1492",
                                                                "name-server": "none",
                                                                "password": "kpn",
                                                                "user-id": "co-ff-ee-de-ad@internet"
                                                        }
                                                }
                                            },
                                        "7": {
                                                "bridge-group": {
                                                "bridge": "br0"
                                                },
                                                "description": "eth0.7 - VOIP",
                                                "mtu": "1500"
                                            }

}
                        },
                                "description": "eth1 - LAN",

"name": "LAN_IN"
                                        },
                                                "name": "LAN_LOCAL"
                                        },
                                                "name": "LAN_OUT"
                                        }
                                },
                        },
                                "description": "eth2 - ExperiaBox",
                                    "7": {
                                    "bridge-group": {
                                    "bridge": "br0"
                                    },
                                "description": "eth2.7 - ExperiaBox VOIP",
                                "mtu": "1500"
                                        }
                                    }
                }
                },
                "loopback": {
                        "lo": "''"
                }   
    },
        "protocols": {
                "igmp-proxy": {
                    "interface": {
                        "eth0.4": {
                                "0.0.0.0/0"
                            ],
                            "role": "upstream",
                        },
                                "0.0.0.0/0"
                            ],
                            "role": "downstream",
                        }
                    }
                },
                "static": {
                        "interface-route": {
                                "0.0.0.0/0": {
                                        "next-hop-interface": {
                                                "pppoe2": {
                                                        "distance": "1"
                                                }
                                        }
                                }
                        },
                        "route": {
                                "213.75.112.0/21": {
                                        "next-hop": {
                                                "10.213.96.1": "''"
                                        }
                                }
                        }
                }
        },
        "port-forward": {
                "auto-firewall": "enable",
                "hairpin-nat": "enable",
                "lan-interface": [
                        "eth1"
                ],
                "wan-interface": "pppoe2"
        },
        "service": {
                "nat": {
                        "rule": {
                              "5000": {
                                        "description": "MASQ corporate_network to IPTV network",
                                                "address": "213.75.112.0/21"
                                        },
                              },
                              "6001": {
                                        "description": "MASQ corporate_network to WAN",
                                                        "network-group": "corporate_network"
                                                }
                                        },
                                },
                                "6002": {
                                        "description": "MASQ remote_user_vpn_network to WAN",
                                                        "network-group": "remote_user_vpn_network"
                                                }
                                        },
                                },
                                "6003": {
                                        "description": "MASQ guest_network to WAN",
                                                        "network-group": "guest_network"
                                                }
                                        },
                                }
                        }
                }
                },
        "system": {
                    "task-scheduler": {
                    "task": {
                    "updateIPTVroute": {
                    "executable": {
                    "path": "/config/scripts/post-config.d/update_iptv_route.sh"
                    },
                    "interval": "180m"
                    }
                    }
                    }
                }           
}

• GuidoH
quote:
HoefMeistert schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Bevallen goed. Tot nu toe overal goed bereik gehad waar nodig. Beneden zit ie naast de tv, bijna in de hoek aan achterkant. Prima bereik voor hele begane grond. Gaat ook niet om enorme afstanden, verste waar ik het gebruik is een meter of 12 er vanaf met 2 binnenmuurtjes er tussen...

Boven zit hij op de muur tussen werkkamer en slaapkamer. Daar twijfelde ik nog even over, aangezien we er in de slaapkamer dus achter zitten. Maar dat is ook geen probleem, ook gewoon goed genoeg bereik. Is ook maar een meter of 3-4.

Inmiddels trouwens ook IPTV van KPN goed aan de gang. Uiteindelijk gelukt met een uitgeklede versie van de ByLuke config. :Y

• kariem112
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
quote:
Bockelaar schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:58:
de json die ik gebruik. note: wij kijken niet uren achter elkaar TV dus ik heb nog niet veel ervaring met vol lopen van de igmp in deze config. Wel werken opnemen en kijken vanaf het begin. Ook poort forwarding werkt uit de gui ipv de brakke contructie eerder (in de gui maken en in de json ook nog een nat entry opnemen).
code:
1
2
3
{

knip

:) thanks. Zal hem straks ook eens met xs4all testen.

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Net even aan de slag geweest om te proberen de experiabox v8 voor telfort te vervangen door de USG pro. Eerst de config.gateway.json gepakt van @QempZoR en aangepast zodat deze te gebruiken zou moeten zijn voor de USG pro, inclusief het er in zetten van de experiabox MAC adressen, in de experiabox vond ik dit:

Ik heb het mac adres achter "WAN MAC Address" bij

"vif": {"34": { gezet

en het iTV WAN MAC adres bij "vif": {"4": {

Vervolgens de usg laten provisionen, dat leek allemaal goed te gaan, daarna de kabel van de exeriabox er uit getrokken en in de wan poort van de USG gestopt. De Experiabox werkte nog als DHCP server, dus om te voorkomen dat clients geen DHCP adres meer zouden krijgen DHCP via de controller aangezet.

Vervolgens ging het mis. Geen enkele client kreeg een DHCP adres en ik kon de USG en de clouyd key niet meer benaderen om te zien wat er aan de hand was. Uiteindelijk de experiabox maar weer aangesloten, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit nou anders zou moeten doen.

Mijn netwerk settings in de cloud controller zien er als volgt uit:

Ik zie niets terug van de settings die ik in config.gateway.json heb gemaakt, zou dat wel moeten? Moet ik bijvoorbeeld nog handmatig vlans aanmaken?

• QempZoR
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:28
quote:
AtlonXP1800 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:03:
Net even aan de slag geweest om te proberen de experiabox v8 voor telfort te vervangen door de USG pro. Eerst de config.gateway.json gepakt van @QempZoR en aangepast zodat deze te gebruiken zou moeten zijn voor de USG pro, inclusief het er in zetten van de experiabox MAC adressen, in de experiabox vond ik dit:

[afbeelding]

Ik heb het mac adres achter "WAN MAC Address" bij

"vif": {"34": { gezet

en het iTV WAN MAC adres bij "vif": {"4": {

Vervolgens de usg laten provisionen, dat leek allemaal goed te gaan, daarna de kabel van de exeriabox er uit getrokken en in de wan poort van de USG gestopt. De Experiabox werkte nog als DHCP server, dus om te voorkomen dat clients geen DHCP adres meer zouden krijgen DHCP via de controller aangezet.

Vervolgens ging het mis. Geen enkele client kreeg een DHCP adres en ik kon de USG en de clouyd key niet meer benaderen om te zien wat er aan de hand was. Uiteindelijk de experiabox maar weer aangesloten, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik dit nou anders zou moeten doen.

Mijn netwerk settings in de cloud controller zien er als volgt uit:

[afbeelding]

Ik zie niets terug van de settings die ik in config.gateway.json heb gemaakt, zou dat wel moeten? Moet ik bijvoorbeeld nog handmatig vlans aanmaken?
Check in de config.json even de LAN settings, Regel 62. Daar voer je het IP adres van de USG in, met /24 als subnet.
Vervolgens in de controller heb je nu gateway/subnet op .60/24, ik denk dat dit sowieso .254 of .1 moet zijn.

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

ah, hij draait nu juist op .60, dat vindt ik op zich prima, maar waarschijnlijk moet ik dat dan ook in de config zetten

• QempZoR
quote:
AtlonXP1800 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:19:
ah, hij draait nu juist op .60, dat vindt ik op zich prima, maar waarschijnlijk moet ik dat dan ook in de config zetten
Opzich werkt .60 natuurlijk wel, wanneer ze beide goedstaan...
Maarja, voor de netheid is toch .1 of .254 verstandigeren mooier.
.60 valt tevens ook in je DHCP scope reeks :+

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

quote:
Bockelaar schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:09:
Jij hebt dus de VoIP login gekregen van KPN :?

Dat is wel apart als je die werkend hebt gekregen, want normaal gesproken doen ze daar erg moeilijk over :/

• QempZoR
quote:
nero355 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:56:
[...]

Jij hebt dus de VoIP login gekregen van KPN :?

Dat is wel apart als je die werkend hebt gekregen, want normaal gesproken doen ze daar erg moeilijk over :/
Hoeft niet natuurlijk.
Er schijnt dat er iets kan worden gedaan d.m.v Wireshark tijdens het booten van de Experiabox.
Op een of andere manier zijn de SIP gegevens dan te onderscheppen.
Kan helaas zosnel de bron niet helemaal vinden.

EDIT: Found: http://domoticx.com/sip-t...len-van-provider-telfort/

QempZoR wijzigde deze reactie 16-08-2018 14:59 (8%)

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True