Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 631.709 views

• Joarie
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:00

Joarie

De zalmroze trenchcoat

quote:
Sbakker1982 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:40:
Iemand nog tips voor buiten in de tuin meer bereik? Heb nu de ap lite vlakbij de achterdeur in het tv-meubel, valt me op dat het bereik in de tuin net niet helemaal top is. Denk eraan een ap lr te halen en deze daar te plaatsen. Gaat dit verschil uitmaken?
Ik heb vanwege datzelfde euvel een AP Mesh in de tuin gehangen die bestand is tegen het weer. Ook een AP Lite in een tv-meubel die de doorgifte moet doen.
Stroom voor de Mesh via een POE-injector in de schuur.

Without engineers science is just philosophy

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:54
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

offtopic:
Ik heb in m'n groepenkast een aparte groep erbij gemaakt met een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + 'groep' ineen). Op die manier kunnen alle groepen in huis eruit knallen en blijft de apparatuur in de meterkast gewoon draaien.

Bij een UPS moet je elke 3-4 jaar de batterij vervangen, met deze oplossing niet. En de keren dat de stroom echt is uitgevallen waarvan de oorzaak buitenshuis ligt heb ik in mijn situatie nog niet meegemaakt.
Thanks voor de tip! Dat ga ik morgen meteen even onderzoeken en bespreken (er wordt nog wat geknutseld in huis ivm verbouwing). Lijkt me zeer handige oplossing. Er staat nu een Powerwalker UPS in de meter/serverkast.

• melwasul
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 13:46
quote:
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:47:
[...]

Die zit in een wandmodel patchkast (15U):
Heb je extra FAN's in jouw patchkast ingebouwd?

Experience the mountains!

• Typhone
quote:
melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:56:
[...]

Heb je extra FAN's in jouw patchkast ingebouwd?
Bovenin zitten twee 14cm exhaust fans gemonteerd. Onderin heb ik een brede strip uit de kast gelaten voor de aanvoer van 'koelere' lucht. Voor de zekerheid komt er morgen een extra fan tray binnen met 4x 12cm fans. Tevens heb ik zojuist 2 Noctua A4x20 FLX fans besteld die ik ga monteren in de USG (daar is de temperatuur hoog van bij mij).

Morgen ga ik bij de Hornbach opzoek naar een een buis + verloopmof om een de uitgeblazen lucht op te vangen (die komt nu in de kast terecht) en naar buiten te leiden met een klein Plieger schoepenrooster (8 bij 8cm). Dan zou de hitte er goed uit moeten. De switch heeft geen problemen maar ik vind de USG (103 graden) te warm. Hou er rekening mee dat ik airconditioning in het hele huis heb.

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12:43
quote:
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:33:
@melwasul
Mijn switch 16 staat op 70 graden. Hou er rekening mee dat het (semi) professionele apparatuur is hè. 70 graden is niet zoveel mis mee.
Ik neem aan dat dat de CPU temperatuur is, dat zou je niet aan de switch behuizing meten. Mijn vorige router, Asus rt ac68 had ook dat soort temperaturen, of zelfs nog hoger voor de CPU en WiFi chips.

• Typhone
quote:
ardvark99 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

Ik neem aan dat dat de CPU temperatuur is, dat zou je niet aan de switch behuizing meten. Mijn vorige router, Asus rt ac68 had ook dat soort temperaturen, of zelfs nog hoger voor de CPU en WiFi chips.
Correct dat is de CPU :)

• ThaFlub
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:12
Hier ook deze week alles naar Ubiquiti unifi overgeschakeld, 1x USG3, 2x Switch 8, 1x 8 Switch8-150W + 2x UAP-AC-LR. (komen later nog 2tal camera's + de 2 Switch 8 samen met de AP's worden gevoed via deze)

Sowieso hebben de behuizingen van alle toestellen altijd aardig warm.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• melwasul
Ik twijfel nog over de 16 of 24 poort variant. Ik heb momenteel 17 kabels, die weliswaar niet allemaal gebruikt worden. Met de 24 poort variant kan ik ze allemaal aansluiten, maar in principe is de 16 poort voldoende (kost ook een 100 tal euro minder).
Iemand die een 24 poort mét PoE heeft en de temperatuur daarvan kan zeggen?

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
quote:
melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:13:
Ik twijfel nog over de 16 of 24 poort variant. Ik heb momenteel 17 kabels, die weliswaar niet allemaal gebruikt worden. Met de 24 poort variant kan ik ze allemaal aansluiten, maar in principe is de 16 poort voldoende (kost ook een 100 tal euro minder).
Iemand die een 24 poort mét PoE heeft en de temperatuur daarvan kan zeggen?
We hebben er heel wat staan bij klanten en die doen 35-55°C naargelang het verbruik en locatie.
(Je kan wellicht rond de 45-55°C verwachten zonder actieve cooling in de ruimte)

SmokingCrop wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:21 (7%)

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12:02

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Is Gek op... :)

@melwasul
Ik vind over het algemeen de Ubiquiti apparatuur relatief gezien erg warm. Vooral de passief gekoelde apparatuur (US-8-60W bijv.) werd echt zo warm dat ik mijn hand er niet langer dan een aantal seconden erop kon houden. Dit was weliswaar wel met de tropische temperaturen van onlangs.

De US-24-250W hier thuis is op het moment 45graden:

Deze hangt tussen zijn routerende broer en modem (in bridge) in de patchkast alhier:

Ik heb in de patchkast zelf geen verdere actieve koeling (nodig), dit zijn de temperaturen binnen en buiten de patchkast van de afgelopen 4 dagen:

Naast deze apparatuur staat eronder nog mijn ESXi-bak (HP Gen8 server) en een UPS voor het zaakje.

Alle fans in de apparatuur zijn origineel trouwens.

Dit zijn de huidige temps van mijn UniFi Security Gateway 4P:

De US-24-250W is trouwens niet heel stil vind ik. Hier is een topic op ubnt.com waarbij sommige hun switch hebben gemodificeerd van het vervangen van de fans tot het slopen van de casing of het maken van fan ducts met karton. Let er wel op dat de switch 4 aansluitingen heeft op het PCB daar waar er origineel 2 van in gebruik zijn. Dus wellicht is het voor jou de oplossing om 4 stillere fans te gebruiken om dezelfde airflow te genereren als met de 2 luidruchtige originele fans.

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:35 (27%)

www.google.nl

• grindal81
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 21:31
quote:
M_V schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

Wat een fijne reactie! Erg bedankt, nu ben ik er eigenlijk bijna uit. En dan de million dollar question... hoeveel AP's zal ik ophangen? Op iedere verdieping 1? Of om de verdieping?
Je kan steeds eerst al eens testen of je om de verdieping voldoende bereik hebt, echter met de nieuwe isolatie normen, alu-folie isolatie bij klik-laminaat ed verzwakt je signaal aanzienlijk.
Dit is de reden dat ik zelf op elke verdieping nu AP's heb gemonteerd.
ik had in een standaard woning tussen de 1e en 2e verdieping 5% ontvangst :?

Door op alle verdiepingen AP's te voorzien nu overal netjes 100% bereik :)

• el-jorge
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:51

el-jorge

turn around and feel the vibe

quote:
hermanh schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:36:
[...]

De controller software heb je alleen nodig als je ook een wifi guest portal wil draaien, of als je ook een USG in je netwerk plaatst. Voor basis gebruik van een AP (of 2) heb je geen 24X7 controller nodig.
Sterker nog je kunt de AP's gewoon via de android / IOS app in gebruik nemen.

Als je de single pack versie koopt (van lite to Pro) zit de POE adapter erbij. bij de 5packs is dat niet het geval.
quote:
rens-br schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Bij niet alle AP's worden POE adapters meegeleverd, dus dat moet je even uitzoeken. De controller hoeft alleen te draaien, wanneer je geavanceerde functies, zoals gastportaal e.d. wil gebruiken. Heb je dat niet nodig is het nergens voor nodig de controller 24/7 aan te zetten. Het is dan alleen verstandig om de zoveel tijd de controller op te starten om de firmware te updaten.

Welke AP's had je in gedachte?
Thanks voor de snelle antwoorden. Ik zit te denken aan de AP Lite L/R of Pro. Ik ben er nog niet uit welke het meest geschikt is.

Spielerei...

• melwasul
35°C tot 55°C lijkt me acceptabeler dan die 70°C bij de 16-poorts variant...
Misschien dan toch maar voor de US-24-250W gaan: dan heb ik ook in de toekomst zeker en vast voldoende poorten, en lijkt de temperatuur me toch net iets geruststellender...
Dank voor de info!

Iemand trouwens meer info wanneer de Cloud Key G2 Plus uitkomt? Staat momenteel al in enkele webshops, bijvoorbeeld hier. Voorlopige leverdatum 01.12.2018.
Wou namelijk eerst een Cloud Key + NVR kopen, maar door de komst van de nieuwe Cloud Key met video-opslag mogelijkheden wacht ik hiermee.
Indien de prijs in de webshop klopt, dan een no-brainer _/-\o_

• Wafeltje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-09 15:40
quote:
melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:44:
Misschien dan toch maar voor de US-24-250W gaan: dan heb ik ook in de toekomst zeker en vast voldoende poorten, en lijkt de temperatuur me toch net iets geruststellender...
Dank voor de info!
Ik heb de 16 poorts variant, ivm de diepte van de switch (en de herrie, omdat de 16 irc als enige de fans uit heeft bij lagere temperaturen). Mocht je hem in de meterkast op willen hangen net als ik, zou ik daar even extra op letten.

Wafeltje wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:48 (7%)

• hermanh
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:28
quote:
el-jorge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Thanks voor de snelle antwoorden. Ik zit te denken aan de AP Lite L/R of Pro. Ik ben er nog niet uit welke het meest geschikt is.
Die vraag / discussie komt regelmatig terug in dit forum. Kort en bondig. Als je hoofddoel stabiel en vlot genoeg internet is, dan kun je beter naar de Lite versies kijken. Per verdieping 1 accespoint is normaal gesproken voldoende.

Iets uitgebreider. het ligt eraan wat je wil, heb je clients die 3X3 antenne config hebben, dan haal je met de PRO betere performance. als dat minder van belang is, kun je wegkomen met een LITE of LR.
Als je huis dikke betonnen vloeren heeft dan ben je kansloos om met een AP meerdere verdiepingen te dekken. Dan kun je uiteindelijk maar beter meerdere goedkope AP's ophangen dan minder duurdere.

• melwasul
quote:
Wafeltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

Ik heb de 16 poorts variant, ivm de diepte van de switch (en de herrie, omdat de 16 irc als enige de fans uit heeft bij lagere temperaturen). Mocht je hem in de meterkast op willen hangen net als ik, zou ik daar even extra op letten.
Komt in een aparte patchkast: 600x450x620mm.

Volgens de specs op de Ubiquiti website zijn beide modellen trouwens gelijk groot: 443 x 43 x 221 mm...

melwasul wijzigde deze reactie 10-08-2018 11:56 (10%)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

quote:
Dank voor de info!

Iemand trouwens meer info wanneer de Cloud Key G2 Plus uitkomt? Staat momenteel al in enkele webshops, bijvoorbeeld hier. Voorlopige leverdatum 01.12.2018.
Wou namelijk eerst een Cloud Key + NVR kopen, maar door de komst van de nieuwe Cloud Key met video-opslag mogelijkheden wacht ik hiermee.
Vergis je niet hoor, de mijne heeft met de temperaturen van afgelopen weken ook geregeld op 70°C gestaan met fan level op 90. Ook niet heel raar met een ambient temp van +30°C :(
quote:
melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:51:
[...]

Komt in een aparte patchkast: 600x450x620mm.

Volgens de specs op de Ubiquiti website zijn beide modellen trouwens gelijk groot: 443 x 43 x 221 mm...
Nee hoor.

US-16-150W = 443 x 43 x 221 mm (17.44 x 1.69 x 8.70")
US-24-250W = 485 x 43.7 x 285.4 mm (19.09 x 1.72 x 11.24")

Zie Datasheet.

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 10-08-2018 12:04 (20%)

www.google.nl

• el-jorge
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:51

el-jorge

turn around and feel the vibe

quote:
hermanh schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Die vraag / discussie komt regelmatig terug in dit forum. Kort en bondig. Als je hoofddoel stabiel en vlot genoeg internet is, dan kun je beter naar de Lite versies kijken. Per verdieping 1 accespoint is normaal gesproken voldoende.

Iets uitgebreider. het ligt eraan wat je wil, heb je clients die 3X3 antenne config hebben, dan haal je met de PRO betere performance. als dat minder van belang is, kun je wegkomen met een LITE of LR.
Als je huis dikke betonnen vloeren heeft dan ben je kansloos om met een AP meerdere verdiepingen te dekken. Dan kun je uiteindelijk maar beter meerdere goedkope AP's ophangen dan minder duurdere.
Ik heb er 2 nodig, een voor in de woonkamer, zodat ik daar en in de tuin dekking heb. En een voor boven voor de dekking daar en op zolder.

Ik zie met name verschil in snelheden. Ik haal nu 20Mbps op mijn wifi in de woonkamer (wifi vanuit de meterkast). Ik zou graag daar de snelheid willen verhogen naar > 100mbps.

Spielerei...

• melwasul
quote:
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Nee hoor.

US-16-150W = 443 x 43 x 221 mm (17.44 x 1.69 x 8.70")
US-24-250W = 485 x 43.7 x 285.4 mm (19.09 x 1.72 x 11.24")

Zie Datasheet.
Klopt! Ik heb blijkbaar de specs van de niet-PoE variant gezien...

• hermanh
quote:
el-jorge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Ik heb er 2 nodig, een voor in de woonkamer, zodat ik daar en in de tuin dekking heb. En een voor boven voor de dekking daar en op zolder.

Ik zie met name verschil in snelheden. Ik haal nu 20Mbps op mijn wifi in de woonkamer (wifi vanuit de meterkast). Ik zou graag daar de snelheid willen verhogen naar > 100mbps.
Voor dat soort snelheid (Mbps) zit je met alle soorten goed.. ;)

Let op dit is een wat ouder overzichtje, dus de POE verschillen zijn nu anders.

• M_V
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:59
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Dat ligt aan je budget, plaatsing, indeling van het huis, materialen, ... De plaatsing is daarbij dan sowieso belangrijk. Hang je de APs in het trapgat krijg je daar veel overlap en mogelijk meer roaming problemen.

Zelf zou ik waarschijnlijk kijken naar of 3 of 4 APs en dan allemaal in het midden van het huis (de gang?) plaatsen, of 2, en dan eentje aan de voorkant van het huis en eentje aan de achterkant.

In de eerste situatie met veel centrale APs kun je het zendvermogen heel laag zetten omdat je maar maximaal door een muurtje heen hoeft. In het geval van 2 APs kun je door het spreiden over de voor- en achterkant van het huis het zendvermogen hoger zetten zonder dat ze veel overlap in het bereik krijgen.

Overigens kun je om het extra ingewikkeld te maken ook nog kijken naar de In-Wall modellen. Zeker als de aansluitingen op je muur los geplaatst zijn kun je de In-Wall daarvoor zo in de plaats zetten. De gewone In-Wall is daarbij vergelijkbaar aan de Lite (beide 2x2 MIMO) en de Pro vergelijkbaar met de * drumroll * Pro (3x3 MIMO). Alleen zijn de stralingspatronen van de In-Wall ook weer anders (omdat deze bedoeld zijn voor wandmontage en de normale, schotelvormige APs voor plafondmontage).
Wederom dank voor deze reactie! Die In-walls zijn ook wel erg mooi. Die zou ik eventueel in plaats van de wanddozen kunnen plaatsen. Wel jammer dat het dus wat gedoe is met de standaard Europese UTP-dozen, maar het lijkt wel te werken. Ik zit er dan nu aan te denken om 3 AP's te kopen, 2 In Walls en 1 "gewone". Het liefst had ik er voor elke verdieping 1 genomen, maar wat ik al eerder had gezegd, de bovenste verdieping heeft geen loze leidingen (vergeten aan te vinken bij de bouw). Ik zou dus nu willen:
1. Een In-wall accesspoint aan de achterkant op de begane grond in plaats van mijn wanddoos. Deze heeft dan hopelijk genoeg power voor bereik in de achtertuin (tuintje van niks en 2.4Ghz is genoeg). Bovendien zal hij ook nog wel de achterkant van de 1e verdieping kunnen pakken, want daar zit een vide.
2. Een in-wall aan de voorkant op de eerste verdieping (dat is in de buurt van mijn multimediadingen, dus die hebben dan goed bereik)
3. Een "gewone" (ronde) AP in het trappenhuis tussen de tweede en derde verdieping. De UTP kan ik vrij eenvoudig vanuit een van de muurpunten trekken. Die zou dan genoeg bereik moeten hebben voor die verdiepingen.

Hebben we zo een plan of zouden jullie het helemaal anders doen?

Ter verduidelijking:

M_V wijzigde deze reactie 10-08-2018 12:24 (3%)

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:20
quote:

Ben ook aan het wachten op dat toestelletje. Is eerste keer dat ik een prijs zie voorbij komen. Als die prijs klopt, moet je er inderdaad zelfs niet over nadenken. Bestellen die handel ;) Bij mij draait controller op een RPI en de nvr op een oude laptop. Zou wel handig zijn om dat te kunnen vervangen door dit spul

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:55
quote:
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:24:
@melwasul
Ik vind over het algemeen de Ubiquiti apparatuur relatief gezien erg warm. Vooral de passief gekoelde apparatuur (US-8-60W bijv.) werd echt zo warm dat ik mijn hand er niet langer dan een aantal seconden erop kon houden. Dit was weliswaar wel met de tropische temperaturen van onlangs.

[afbeelding]

Deze hangt tussen zijn routerende broer en modem (in bridge) in de patchkast alhier:

[afbeelding]

Ik heb in de patchkast zelf geen verdere actieve koeling (nodig), dit zijn de temperaturen binnen en buiten de patchkast van de afgelopen 4 dagen:

[afbeelding]

Naast deze apparatuur staat eronder nog mijn ESXi-bak (HP Gen8 server) en een UPS voor het zaakje.

[afbeelding]

De US-24-250W is trouwens niet heel stil vind ik. Hier is een topic op ubnt.com waarbij sommige hun switch hebben gemodificeerd van het vervangen van de fans tot het slopen van de casing of het maken van fan ducts met karton. Let er wel op dat de switch 4 aansluitingen heeft op het PCB daar waar er origineel 2 van in gebruik zijn. Dus wellicht is het voor jou de oplossing om 4 stillere fans te gebruiken om dezelfde airflow te genereren als met de 2 luidruchtige originele fans.
PoE+ uitschakelen op porten die het niet nodig hebben scheelt aardig wat. En je kan handmatig de fansnelheid forceren via de cli.
Mijn US-24-POE wordt 45 graden met de fanselheid op 50.
Mijn switch staat in de huiskamer en vanaf de bank maakt ie net zoveel geluid als mijn koelkast. Fanspeed 70 is inderdaad irritant lawaaiig.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:58
quote:
Kenhas schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:46:
[...]

Ben ook aan het wachten op dat toestelletje. Is eerste keer dat ik een prijs zie voorbij komen. Als die prijs klopt, moet je er inderdaad zelfs niet over nadenken. Bestellen die handel ;) Bij mij draait controller op een RPI en de nvr op een oude laptop. Zou wel handig zijn om dat te kunnen vervangen door dit spul
Varia store is een officiële verkoper van Ubiquiti dus ik ga er vanuit dat de prijs klopt. Wel hele scherp geprijst.

• Typhone
quote:
Kenhas schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:46:
[...]

Kijk uit ;). Im Zulauf wil zeggen dat er niks op voorraad is en levertijd 113-115 dagen (begin december) is vrij fors :).

Bij MyMediaCenter verwachten ze hem eerste twee weken van september ergens te krijgen. Laatst nog nagevraagd.
quote:
melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:30:
Een vraagje over de temperatuur van de Unifi PoE switches.
Ik heb voor ons nieuwe huis een setup voorzien met 1 (of 2, afhankelijk van de signaalsterkte) Ubiqtuiti Unifi UAP-AC-IW AP's, 2 G3 Camera's en (van zodra hij uitkomt) een Ubiquiti Cloud Key G2 Plus. Ik zou alle kabels met een Unifi PoE switch willen verbinden, en deze inbouwen in m'n patchkast. Ik had de US-16-150W (16-poort) switch in gedachten, echter lees ik veel ervaringen over extreme temperaturen die deze switch heeft (sommigen rapporteren temperaturen rond 70°C!). Ik maak mij daarom zorgen of deze switch überhaupt een goede keuze is, en vooral in combinatie met inbouwen in een patchkast. Kloppen deze verhalen, of moet ik me geen zorgen maken?
Heeft de US-24-250W ook deze (mogelijke) temperatuurproblemen? Raden jullie een andere PoE switch aan?
Ondanks dat de vraag al beantwoord is zal ik ook mijn ervaringen delen.
Ik heb een USW 16-150W op zolder (die alleen als "opslag" gebruikt wordt etc). De omgevingstemperatuur was daar dan ook uiteraard hoog de afgelopen weken (makkelijk 35 graden denk ik) en de switch, die in een afgesloten patchkast hangt (geen ventilators of verdere openingen) liep op ongeveer 70 tot 75 graden (ventilators volgens mij zelfs voornamelijk uit).

Verder hebben de USWs en USGs bewust de metalen behuizing, dit voor het afvoeren van de warmte. Daardoor dat ze aan de buitenkant dus ook altijd zo warm aanvoelen. Een plastic behuizing zou uiteraard niet zo warm worden van buiten, maar dan blijft de warmte wel in het apparaat zitten.

quote:
el-jorge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:32:
Even een vraagje.

Ik wil 2 AP in huis. En dan de WIFI op mijn router uitschakelen. Ik lees iets over control software en dat die altijd moet draaien etc.

Kan ik 2 Unifi AP plaatsen, het eenmalig installeren, en dan is er geen omkijken meer naar??

En komen er nu wel of geen POE adapters bij? Aangezien ze achter non-POE switches komen?
Bij de "gewone" (schotel) APs zit normaliter een PoE adapter (volgens mij is er intussen wel een Pro variant zonder adapter). De In-Wall modellen zit nooit een PoE adapter bij.

quote:
M_V schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Wederom dank voor deze reactie! Die In-walls zijn ook wel erg mooi. Die zou ik eventueel in plaats van de wanddozen kunnen plaatsen. Wel jammer dat het dus wat gedoe is met de standaard Europese UTP-dozen, maar het lijkt wel te werken. Ik zit er dan nu aan te denken om 3 AP's te kopen, 2 In Walls en 1 "gewone". Het liefst had ik er voor elke verdieping 1 genomen, maar wat ik al eerder had gezegd, de bovenste verdieping heeft geen loze leidingen (vergeten aan te vinken bij de bouw). Ik zou dus nu willen:
1. Een In-wall accesspoint aan de achterkant op de begane grond in plaats van mijn wanddoos. Deze heeft dan hopelijk genoeg power voor bereik in de achtertuin (tuintje van niks en 2.4Ghz is genoeg). Bovendien zal hij ook nog wel de achterkant vaan de 1e verdieping kunnen pakken, want daar zit een vide.
2. Een in-wall aan de voorkant op de eerste verdieping (dat is in de buurt van mijn multimediadingen, dus die hebben dan goed bereik)
3. Een "gewone" (ronde) AP in het trappenhuis tussen de tweede en derde verdieping. De UTP kan ik vrij eenvoudig vanuit een van de muurpunten trekken. Die zou dan genoeg bereik moeten hebben voor die verdiepingen.

Hebben we zo een plan of zouden jullie het helemaal anders doen?

Ter verduidelijking:
[afbeelding]
Gezien de grote open ruimtes op de begane grond en eerste verdieping lijkt mij dat geen slechte opzet inderdaad. Met het gewone AP tussen de 2e en 3e verdieping moet je denk ik even spelen. Zelf zou ik hem waarschijnlijk aan het plafond van de overloop (op de tweede verdieping) plaatsen. Nu wil je hem neem ik aan aan de muur hangen? En daar zijn de gewone APs niet op ontworpen (kan wel en zal ook werken), en levert je mogelijk wat nadelen op qua bereik op de tweede verdieping. Door hem op de overloop te hangen heb je waarschijnlijk overal goed/beter bereik op de tweede verdieping, en op de derde verdieping denk ik dat je niet veel wifi nodig hebt? (aangezien deze gewoon als "zolder" erop staat).

quote:
MewBie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

PoE+ uitschakelen op porten die het niet nodig hebben scheelt aardig wat
Maakt dat veel uit? PoE is toch sowieso "auto sense" dus als je geen PoE aparatuur aansluit gebeurd verder toch al niks ermee. PoE uit vs PoE aan maar niet in gebruik zou lijkt mij dus geen verschil moeten maken.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:55
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:19:
[...]

Maakt dat veel uit? PoE is toch sowieso "auto sense" dus als je geen PoE aparatuur aansluit gebeurd verder toch al niks ermee. PoE uit vs PoE aan maar niet in gebruik zou lijkt mij dus geen verschil moeten maken.
Bij mij zorgde het er voor dat de fanspeed van voornamelijk 70 naar bijna altijd 50 ging. Ik vermoed dat het in mijn situatie de load op de chip net ver genoeg laat zakken om een lagere fanspeed aan te kunnen. Nu met geforceerde fanspeed op 50 is de temp stabiel op 47 graden ofzo, wat normaal het punt is dat de fanspeed omhoog gaat naar 70.

MewBie wijzigde deze reactie 10-08-2018 13:29 (23%)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

quote:
MewBie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

PoE+ uitschakelen op porten die het niet nodig hebben scheelt aardig wat. En je kan handmatig de fansnelheid forceren via de cli.
Hoezo zou dat aardig schelen? Ben benieuwd naar je (technische) uitleg hiervan :+

Zie hier de temperaturen van mijn US-24-250W:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SWITCH-01-US.v3.9.42# swctrl env show
General Temperature (C): 45
Temperature sensors:
Sensor          Temp (C)    State           Max Temp (C)
=============== =========== =============== ============
TEMP-1          42          Normal          51          
TEMP-2          27          Normal          37          
PoE-01          45          Normal          55          
PoE-02          45          Normal          53          
PoE-03          45          Normal          55          
PoE-04          45          Normal          53          
PoE-05          43          Normal          51          
PoE-06          41          Normal          49          

Fan Duty Level: 70
SWITCH-01-US.v3.9.42#

En geluid mag het spul hier maken, hangt in een patchkast boven in mijn studeerhok waar ik er geen last van heb i.t.t. de huiskamer ;) Dus geen noodzaak hier om het fanlevel handmatig terug te schroeven.

www.google.nl

• melwasul
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:19:
[...]

Ondanks dat de vraag al beantwoord is zal ik ook mijn ervaringen delen.
Ik heb een USW 16-150W op zolder (die alleen als "opslag" gebruikt wordt etc). De omgevingstemperatuur was daar dan ook uiteraard hoog de afgelopen weken (makkelijk 35 graden denk ik) en de switch, die in een afgesloten patchkast hangt (geen ventilators of verdere openingen) liep op ongeveer 70 tot 75 graden (ventilators volgens mij zelfs voornamelijk uit).

Verder hebben de USWs en USGs bewust de metalen behuizing, dit voor het afvoeren van de warmte. Daardoor dat ze aan de buitenkant dus ook altijd zo warm aanvoelen. Een plastic behuizing zou uiteraard niet zo warm worden van buiten, maar dan blijft de warmte wel in het apparaat zitten.
Bedankt voor de info! Bij ons zal de switch in de technische ruimte komen, achter de woonkamer, op de begane grond.

• GuidoH
  • Laatst online: 06:56
Tot gisteren hadden we een Airport Extreme achter de Experiabox 8 op begane grond, op eerste verdieping een Airport Express. Werkte over het algemeen oké, alleen roaming ging niet altijd lekker. Sinds gister na blikseminslag 2 straten verderop doet de Airport Extreme niks meer... Dus tijd voor vervanging!

We hebben glasvezel van KPN, dus wil de Experiabox er helemaal uit doen. We hebben wel Voip, maar deze gebruiken we toch niet, dus dit zullen we in nieuwe situatie helemaal weg laten. Glasvezel komt in de meterkast binnen, vanuit daar gaat er een kabel naar de TV en eentje naar boven naar de werkkamer.

Mijn idee is nu: USG, US8-60W en Cloud Key in de meterkast. En dan een UAP-AC-IW zowel boven als beneden, aangesloten op de switch met PoE. Beneden lussen we het weer door naar de switch bij de TV (TV, PS4, Apple TV, etc), boven naar de iMac en NAS.

In de toekomst komt er wellicht ook nog een AP op zolder, zodra we daar een kamer gaan maken. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren, voorlopig doen we daar alleen de was.

Wat ik hier voorbij heb zien komen moet dit goed gaan werken. Nog inzichten om iets anders te doen of lijkt dit jullie ook een goede oplossing?

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

• grindal81
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 21:31
quote:
GuidoH schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:23:
Tot gisteren hadden we een Airport Extreme achter de Experiabox 8 op begane grond, op eerste verdieping een Airport Express. Werkte over het algemeen oké, alleen roaming ging niet altijd lekker. Sinds gister na blikseminslag 2 straten verderop doet de Airport Extreme niks meer... Dus tijd voor vervanging!

We hebben glasvezel van KPN, dus wil de Experiabox er helemaal uit doen. We hebben wel Voip, maar deze gebruiken we toch niet, dus dit zullen we in nieuwe situatie helemaal weg laten. Glasvezel komt in de meterkast binnen, vanuit daar gaat er een kabel naar de TV en eentje naar boven naar de werkkamer.

Mijn idee is nu: USG, US8-60W en Cloud Key in de meterkast. En dan een UAP-AC-IW zowel boven als beneden, aangesloten op de switch met PoE. Beneden lussen we het weer door naar de switch bij de TV (TV, PS4, Apple TV, etc), boven naar de iMac en NAS.

In de toekomst komt er wellicht ook nog een AP op zolder, zodra we daar een kamer gaan maken. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren, voorlopig doen we daar alleen de was.

Wat ik hier voorbij heb zien komen moet dit goed gaan werken. Nog inzichten om iets anders te doen of lijkt dit jullie ook een goede oplossing?
Let op de US8-60W kan enkel PoE (15w) leveren... De UAP-AC-IW heeft PoE+ nodig...
ofwel de switch vervangen door het 150W model, deze geeft 8x PoE+ ofwel op je verdieping standaard AP's, deze kan je wel voeden via US8-60

• GuidoH
quote:
grindal81 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Let op de US8-60W kan enkel PoE (15w) leveren... De UAP-AC-IW heeft PoE+ nodig...
ofwel de switch vervangen door het 150W model, deze geeft 8x PoE+ ofwel op je verdieping standaard AP's, deze kan je wel voeden via US8-60
Ik had al op de volgende pagina gekeken, daar kan ik niet terugvinden wat je benoemt... Zie ik iets over het hoofd?
https://help.ubnt.com/hc/...UniFi-Devices-are-Powered

edit: Handleiding erbij gepakt, hoe ik het daar begrijp kan het wel met de 60W, maar werkt dan de passthrough niet... Even overwegen of ik dat nodig ga hebben.

GuidoH wijzigde deze reactie 10-08-2018 16:56 (16%)

Fujifilm X-T2 / XF18-55 / XF80 Macro — iMac 5K late 2015 / 4GHz i7 / 32GB DDR3 / 512GB SSD / M395X

quote:
grindal81 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

PoE+ is, zoals @GuidoH ook al gevonden had, alleen nodig als je de PoE passthrough optie van de IW wilt gebruiken (1 poort kan ook PoE leveren). En afhankelijk van het apparaat wat je aansluit kan ook PoE voldoen, zolang het totaal onder de 15W blijft. Bv een UAP AC Lite werkt ook via PoE => IW => Lite omdat het totaal van IW + Lite onder de 15W blijft

Overigens klopt 8x PoE+ voor de USW 8-150W ook niet helemaal. Ja, alle poorten kunnen PoE+ leveren, maar aangezien PoE+ 30W is kun je maar 5 poorten tegelijk van PoE+ voorzien (want 150W / 30W). Waar de USW 8 60W dus de beperking heeft dat überhaupt maar 4 van de 8 poorten PoE kunnen leveren
quote:
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:24:
@melwasul

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb switches draaien in Caribische gebied.
En sommige hangen in opberghoken achter de keuken van restaurants waar de temperatuur echt kan oplopen tot tempartuur sauna (graatje of 45/50+) en hoge lucht vochtigheid ze hangen daar nu +-2 jaar zonder extra koeling en dat gaat prima. Momenteel bijna 12:00 daar is temp van de switch 53 graden. Einde van de dag 75/80graden en tot nu toe geen problemen.

• Wafeltje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-09 15:40
Ik kreeg net dit in de e-mail:
quote:
UniFi LED
Ubiquiti Networks introduces the ultimate in lighting efficiency and convenience. Safe, Economical Installation. Deployment Versatility. Network Manageable. Save Energy.
Hij is dus uit, voor de liefhebbers!

• Hennie-M
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:22
quote:
Wafeltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:24:
Ik kreeg net dit in de e-mail:

[...]

Hij is dus uit, voor de liefhebbers!
Maar wie wil dit hebben? Lost dit nu echt een probleem op?

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:14

Ethirty

Who...me?

quote:
Hennie-M schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:28:
[...]

Maar wie wil dit hebben? Lost dit nu echt een probleem op?
Stond (eer)gister ook op hun blog, maar lijkt nu al weer verwijderd.

Dit is de start van hun nieuwe EoT (ethernet of things?) lijn zoals ze het zelf noemen. Geen idee wat ze hier nou mee willen, ze geven zelf aan dat de software nog in beta is. Zit je ook echt op te wachten dat je licht niet aan wil door een bugje.

Enige wat echt anders is dan bij bijv Hue of Tradfri is de PoE aansturing ipv 230V.

Kast vol met dikke 750W PoE switches en een berg UPS'en om je kantoor permanent te verlichten? Dan had ik nog liever gezien dat ze de mFi lijn nieuw leven hadden ingeblazen, zie meer nu in sensoren dan in verlichting.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11:57

HKLM_

www.cloud23.nl

Ik kan de blog niet meer vinden maar dit lijkt mij ook geen huis device maar voor een kantoor kan het zeker een mooie oplossing zijn.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Hennie-M
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:22
quote:
HKLM_ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:43:
Ik kan de blog niet meer vinden maar dit lijkt mij ook geen huis device maar voor een kantoor kan het zeker een mooie oplossing zijn.
Ja, echt? Leuk, elke verdieping een aparte ruimte voor je PoE switches voor je lampen. En een stapel PoE switches voor je telefoons en accesspoints.
En dan zal dit ook bijna alleen maar werken in verdiepingen waar je de rest van het plafond gaat vervangen. Want als ik bij mijn klanten kijk wat ze aan systeem plafonds hebben hangen... Dat is wel ongeveer hetzelfde maar ze zullen allemaal flink moeten gaan verbouwen om de tegels passend te gaan krijgen.

Ik zou ook meer zien in de mFi lijn.
Ubiquiti heeft een tijdje terug ook de oprichter en hoofdontwikkelaar van Home Assistent ingelijfd. Lijkt mij dat ze dus sowieso flink gaan inzetten op IoT.

Edit:
https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/

RobertMe wijzigde deze reactie 10-08-2018 20:16 (21%)

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:15:
Ubiquiti heeft een tijdje terug ook de oprichter en hoofdontwikkelaar van Home Assistent ingelijfd. Lijkt mij dat ze dus sowieso flink gaan inzetten op IoT.

Edit:
Dat zal dan ook de reden zijn dat in de 5.9.x controller een iot tab zit.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:15:

Edit:

quote:
HKLM_ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:17:
[...]

Nja, zoiets wou ik in eerste instantie erbij zetten. Maar gezien IoT tegenwoordig sowieso een hot topic is kan het ook daaruit voortkomen. Denk aan een nieuw netwerk type IoT waarbij apparaten dus wel onderling mogen communiceren, maar niet met andere netwerken. In tegenstelling tot een gastnetwerk wat dus ook niet onderling mag communiceren.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:40:
[...]

Nja, zoiets wou ik in eerste instantie erbij zetten. Maar gezien IoT tegenwoordig sowieso een hot topic is kan het ook daaruit voortkomen. Denk aan een nieuw netwerk type IoT waarbij apparaten dus wel onderling mogen communiceren, maar niet met andere netwerken. In tegenstelling tot een gastnetwerk wat dus ook niet onderling mag communiceren.
Een vlan zonder gateway dus? :+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Falcon10

Hit it i would !

Zag het vandaag ook per toeval op hun site onder de products, dat de LED panelen er waren.
Vind het enerzijds rare twist.
Snap wel dat je een licht op PoE hangt, makkelijk : 1 enkele bekabeling in gans het huis als je wil.
Anderzijds, al die PoE switchen, want als je alle verlichting zo wil doen, ben je verplicht naar de luidruchtige 24 en 48 poorts te gaan ( tip : gewoon al de zijkant van het paneel voor de ventilators uitdremelen geeft een wereld van verschil in geluid ). En zoals al gezegd : eigenlijk UPS op al die dingen voor als er eens iets uitvalt ofzo. Switch stuk : geen verlichting in huis.

Ook hun stap naar IoT vind ik wat raar.
Ze willen zich richten op de gevorderde thuisgebruiker, KMO en wat grootbedrijf ( vergelijken zich zelfs met Cisco, Meraki, Aruba en Rucus ), en dan ga je opeens in je momenteel meest winstgevende productlijn IoT spul ontwikkelen, terwijl, met alle respect, deze productlijn zelf eignelijk nog regelmatig bugs bovenkomen die redelijk vervelend zijn ( we komen ze hier dagelijks in dit topic al tegen, en dat is enkel maar gewoon IPTV ). 'k zou dan toch liever hebben dat ze hun firmwares beter testen of stabieler ( al is er duidelijk ook wel een echte goede alpha en beta test groep ).

Vind hun stap naar IoT wel interessant, maar zou het eerder als een totaal aparte lijn doen, losstaand van Ubiquiti in het algemeen. In elk geval benieuwd wat het brengt. Ben dol op hun Unifi reeks, maar ze heeft toch ook wel haar beperkingen me dunkt als je meer naar de KMO en grotere jongens gaat.

-| Hit it i would ! |-

quote:
Falcon10 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:45:
Zag het vandaag ook per toeval op hun site onder de products, dat de LED panelen er waren.
Vind het enerzijds rare twist.
Snap wel dat je een licht op PoE hangt, makkelijk : 1 enkele bekabeling in gans het huis als je wil.
Anderzijds, al die PoE switchen, want als je alle verlichting zo wil doen, ben je verplicht naar de luidruchtige 24 en 48 poorts te gaan ( tip : gewoon al de zijkant van het paneel voor de ventilators uitdremelen geeft een wereld van verschil in geluid ). En zoals al gezegd : eigenlijk UPS op al die dingen voor als er eens iets uitvalt ofzo. Switch stuk : geen verlichting in huis.
Een UPS beschermt je tegen stroomuitval. Ik neem aan dat je nu ook geen UPS/batterijen aan je huidige verlichting hebt. Dat je met een switch ertussen een single point of failure toevoegr heb je dan weer wel gelijk in en is nogal raar.
quote:
Ook hun stap naar IoT vind ik wat raar.
Ze willen zich richten op de gevorderde thuisgebruiker, KMO en wat grootbedrijf ( vergelijken zich zelfs met Cisco, Meraki, Aruba en Rucus ), en dan ga je opeens in je momenteel meest winstgevende productlijn IoT spul ontwikkelen, terwijl, met alle respect, deze productlijn zelf eignelijk nog regelmatig bugs bovenkomen die redelijk vervelend zijn ( we komen ze hier dagelijks in dit topic al tegen, en dat is enkel maar gewoon IPTV ). 'k zou dan toch liever hebben dat ze hun firmwares beter testen of stabieler ( al is er duidelijk ook wel een echte goede alpha en beta test groep ).
Ze hadden ook de mFi lijn die al dood was voordat het werd uitgebracht. Hiervoor hebben ze toentertijd een apart team mensen aangenomen. Daardoor heeft het dus ook geen invloed op de rest van hun producten/lijnen. Ze zullen vast geen mensen weghalen die aan de UAPs, USWs, USGs of controller werken.
Hun fout met de mFi lijn was ook dat ze mensen hadden aangenomen die ook niet bekend waren met IoT etc, daardoor was het product al iffy, dus doorontwikkelen, maar op een gegeven moment moesten ze wel eens wat gaan opleveren en toen was het al fout. Door nu gaan te borduren op Home Assistant hebben ze wel al een goede basis en hoeven ze het niet feom scratch te bouwen.
quote:
Vind hun stap naar IoT wel interessant, maar zou het eerder als een totaal aparte lijn doen, losstaand van Ubiquiti in het algemeen. In elk geval benieuwd wat het brengt. Ben dol op hun Unifi reeks, maar ze heeft toch ook wel haar beperkingen me dunkt als je meer naar de KMO en grotere jongens gaat.
Ik denk dat je UniFi voor grote bedrijven ook moet zien vanuit de UAP XG, BaseStation XG etc. Dat is echt hardware voor deployments met veeel gebruikers (stadions, concerthallen, ...).
Voor de rest denk ik dat je UniFi echt moet zien voor (duur/semi professioneel) thuisgebruik en MKB. Echt bedrijven/grote kantoren lijkt de EdgeMax lijn mij ook verstandiger (gecombineerd met UniFi wifi dan wel).

quote:
Ethirty schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Een vlan zonder gateway dus? :+
Hmm, dat zou je ook kunnen doen. Alleen wat lastig voor zaken die wel via internet moeten, zoals bv weer informatie of zaken die via internet moeten (moet bv zo'n Ring deurbel altijd via internet? Of een Google Home etc die alles via internet doet).
Overigens ben ik zelf ook geen fan van IoT die via internet moet, wat lokaal kan lekker lokaal doen. En dan dus alleen echt externe diensten over internet (weer info dus, of uitlezen mail/agenda/...). Schakelen van verlichting bv over internet zou ik echt nooit aan beginnen.

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:40:
[...]

Dat is gewoon een VLAN met wat firewall regels? ^^
Kan je zo zelf nog definiëren dat ze bv. via de WAN IN/OUT enkel met de subnetten van het IoT bedrijf in kwestie mogen communiceren of andere weerbericht/... functies.

Doen we hier al voor VoIP verkeer. Lekker volledig afzonderen en enkel richting/van datacenter toelaten.

SmokingCrop wijzigde deze reactie 10-08-2018 21:12 (8%)

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

quote:
SmokingCrop schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:10:
[...]

Dat is gewoon een VLAN met wat firewall regels? ^^
Kan je zo zelf nog definiëren dat ze bv. via de WAN IN/OUT enkel met de subnetten van het IoT bedrijf in kwestie mogen communiceren.
Ik zeg ook niet dat het niet kan of zo ;) Gastnetwerk is ook niks meer dan een VLAN met firewallregels. Voordeel van een netwerktype is dat Ubiquiti ervoor zorgt dat je een goede basisset aan regels hebt, en daarnaast kunnen de clients dan in de controller mooi in een bakje worden ingedeeld.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:08:
[...]

Ze hadden ook de mFi lijn die al dood was voordat het werd uitgebracht. Hiervoor hebben ze toentertijd een apart team mensen aangenomen. Daardoor heeft het dus ook geen invloed op de rest van hun producten/lijnen. Ze zullen vast geen mensen weghalen die aan de UAPs, USWs, USGs of controller werken.
Hun fout met de mFi lijn was ook dat ze mensen hadden aangenomen die ook niet bekend waren met IoT etc, daardoor was het product al iffy, dus doorontwikkelen, maar op een gegeven moment moesten ze wel eens wat gaan opleveren en toen was het al fout. Door nu gaan te borduren op Home Assistant hebben ze wel al een goede basis en hoeven ze het niet feom scratch te bouwen.
Was het niet zo dat de codebase van mFi zo rot was geprogrammeerd dat het alleen op de code al niet meer te fixen was?

#team_UTC+1

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:38
In de app staat sinds controller 5.9.22 een device firmware van een voor mij onbekend device. Ook zoekacties op internet hebben niks opgeleverd. Iemand enig idee wat dit voor switch is?

Lekker!

quote:
Ethirty schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Was het niet zo dat de codebase van mFi zo rot was geprogrammeerd dat het alleen op de code al niet meer te fixen was?
Inderdaad, dat staat mij ook bij. Door nu Home Assistant als basis te nemen zou dat dus niet meer kunnen gebeuren.

quote:
Napsju schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:17:
In de app staat sinds controller 5.9.22 een device firmware van een voor mij onbekend device. Ook zoekacties op internet hebben niks opgeleverd. Iemand enig idee wat dit voor switch is?

[afbeelding]
Klopt. De USW XG 6 POE staat nu al bij een aantal (beta) firmware releases maar v.z.i.w. is er verder niks over bekend. In ieder geval is er een topic in het beta forum met dezelfde vraag en daar staat ook niks in wat het is.

Maar gezien de XG kun je er vanuit gaan dat het een 10 Gbit/s device zal zijn. Gezien ze diezelfde toevoeging ook hebben bij de USW XG 16 die dan ook 10Gbit/s is en er ook een aantal UAPs met XG toevoeging zijn die allemaal een 10Gbit/s aansluiting hebben.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
RobertMe schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:23:
[...]

Klopt. De USW XG 6 POE staat nu al bij een aantal (beta) firmware releases maar v.z.i.w. is er verder niks over bekend. In ieder geval is er een topic in het beta forum met dezelfde vraag en daar staat ook niks in wat het is.
Maar dit klinkt gewoon niet logisch op basis van de naam. Een 6-poorts 10G switch met PoE? Een soort kleinere, snellere versie van een US8-150 misschien? Voor de enthousiaste thuisgebruiker wellicht, ik zie een bedrijf dit niet zo snel nodig hebben.

Wel logischer met die UAP XG, maar dan nog: met een grotere install kom je dan alsnog tekort. Zoveel 10G apparatuur met PoE is er niet (geen?), kan me goed voorstellen dat die 2 elkaar uitsluiten.

Ethirty wijzigde deze reactie 10-08-2018 22:13 (12%)

#team_UTC+1

quote:
Ethirty schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:11:
[...]

Maar dit klinkt gewoon niet logisch op basis van de naam. Een 6-poorts 10G switch met PoE? Een soort kleinere, snellere versie van een US8-150 misschien? Voor de enthousiaste thuisgebruiker wellicht, ik zie een bedrijf dit niet zo snel nodig hebben.

Wel logischer met die UAP XG, maar dan nog: met een grotere install kom je dan alsnog tekort. Zoveel 10G apparatuur met PoE is er niet (geen?), kan me goed voorstellen dat die 2 elkaar uitsluiten.
Volgens mij heeft Ubiquiti nu zelf 1 of 2 APs (in de maak?) die zowel 10Gbit/s zijn als 802.3bt ('nog meer PoE') vereisen. Ik vermoed dat deze switch daarvoor gaat komen. Deze APs zijn volgensmij ook met gerichte straling (bv 90 graden) dus daarvan hang je er meer op 1 plek, elk in een andere richting. Zo'n kleine switch met maar 6 poorten zal dan vermoed ik daarvoor bedoeld zijn. Uplink (mogelijk met LACP) en dan nog 2, 3 of 4 van die UAPs eraan.

Edit:
En als dit klopt en de switch daarvoor bedoeld is doe ik ook maar meteen een gok naar de specs:
4 10Gbit/s ethernet poorten
2 SFP+ poorten (mogelijk met 2 ethernetpoorten waarbij je of de een of de ander gebruikt)
802.3bt PoE

RobertMe wijzigde deze reactie 10-08-2018 22:24 (10%)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Weer wat geleerd. :)

Van wat ik zo snel even zie is 802.3bt nog niet helemaal klaar. Power loopt uiteen van 60-100W en er is ook nog geen definieve standaard voor de combinatie met 10G. Misschien dat er daarom nog weinig bekend over is. Als ze er aan werken zal de hardware nog wel pre-alpha zijn.

#team_UTC+1

• TeRRoR!
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 27-08 15:30
quote:
QempZoR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Top, ben benieuwd.
Een dubbele nexthop (wat in mijn geval zo was) mag ook niet.
Dan werkt TV wel, opnames niet.

[...]
Ik heb nu telkens maar een paar seconden beeld en dan freezed het beeld :'( Nog suggesties?

• QempZoR
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:33
quote:
TeRRoR! schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:11:
[...]

Ik heb nu telkens maar een paar seconden beeld en dan freezed het beeld :'( Nog suggesties?
Toevallig de USG gereboot of van het stroom geweest?
Bij mij wou igmp proxy wel eens niet starten na een powercycle bij o.a 4.4.18.

Try SSH:
igmp-proxy restart
of restart igmp-proxy 8)7

QempZoR wijzigde deze reactie 11-08-2018 00:18 (12%)

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
HKLM_ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:43:
Ik weet vrij zeker dat dit alleen voor kantoren bedoeld is. Op de website staat dat de lampen een kleurtemperatuur van 4000K hebben. Dat is niet fijn licht om 's avonds bij te zitten. Plus, wie heeft er thuis een systeemplafond?

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:20
Nog een geluk dat ik dit topic beetje volg. Was aan het kijken naar die mFi dingen, vooral de bewegingsmelders. Maar blijkbaar zijn die dingen niet op het niveau van de rest van hun producten.

Waren de enigste bewegingsmelders die buiten werkten op poe en vond dat wel interessant aangezien dat eigenlijk net mooi zou uitkomen

• TeRRoR!
quote:
QempZoR schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:15:
[...]

Toevallig de USG gereboot of van het stroom geweest?
Bij mij wou igmp proxy wel eens niet starten na een powercycle bij o.a 4.4.18.

Try SSH:
igmp-proxy restart
of restart igmp-proxy 8)7
IGMP Proxy had ik geprobeerd uiteraard maar dat was hem niet.
Was te laat gisteren denk ik, vanmorgen alles ff opnieuw gedaan en werkt weer :) . Ook met 4.4.22 nu. Alleen zie ik in de controller geen bedrade clients meer? Dat toevallig al eens gezien? Anders probeer ik even een downgrade naar 4.4.18

• QempZoR
quote:
TeRRoR! schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:25:
[...]

IGMP Proxy had ik geprobeerd uiteraard maar dat was hem niet.
Was te laat gisteren denk ik, vanmorgen alles ff opnieuw gedaan en werkt weer :) . Ook met 4.4.22 nu. Alleen zie ik in de controller geen bedrade clients meer? Dat toevallig al eens gezien? Anders probeer ik even een downgrade naar 4.4.18
Ja dat had ik toen inderdaad ook. Was geen pijl om vast te knopen waar dat door kwam.
Inmiddels heb ik in iedergeval geen gewone switches meer, maar alleen Unifi, en draai ik 4.4.26 en nu nergens last meer van.

Apple Xs Max 64Gb | Watch Series 4 44mm | TV 4k ||| Ubiquiti - USG 3p - Unifi US-16-150W - UAP-AC-PRO ||| Smarthome - Google home | Philips Hue | Xiaomi Aqara | HomeAssistant

• TeRRoR!
quote:
QempZoR schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Ja dat had ik toen inderdaad ook. Was geen pijl om vast te knopen waar dat door kwam.
Inmiddels heb ik in iedergeval geen gewone switches meer, maar alleen Unifi, en draai ik 4.4.26 en nu nergens last meer van.
Hmmm, die firmware kan ik nog niet vinden op de site? Of mis ik iets haha

Edit: Found it :) ff testen nu

TeRRoR! wijzigde deze reactie 11-08-2018 10:03 (3%)

• Simkin
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17-09 22:06

Simkin

Bzzzzz

Klopt dat het dat het nagenoeg nutteloos om gebruik te maken van de SFP poorten op de Unifi switch indien het niet strikt noodzakelijk is vanwege extreme afstanden of koppeling aan fiber-only switches?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
Kenhas schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:36:
Nog een geluk dat ik dit topic beetje volg. Was aan het kijken naar die mFi dingen, vooral de bewegingsmelders. Maar blijkbaar zijn die dingen niet op het niveau van de rest van hun producten.

Waren de enigste bewegingsmelders die buiten werkten op poe en vond dat wel interessant aangezien dat eigenlijk net mooi zou uitkomen
MFi is al een jaar of wat end of life, er wordt niet aan ontwikkeld en ik verwacht ook geen nieuwe producten meer.

Maar ik dacht ergens een keer te lezen dat ze de hardware nog maken voor bestaande setups. Reken op niet meer dan community support.

Als er niks anders is dat aan je wensen voldoet en de prijs is scherp kan je het nog overwegen, maar het is vooralsnog een doodlopend spoor.
quote:
Simkin schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:24:
Klopt dat het dat het nagenoeg nutteloos om gebruik te maken van de SFP poorten op de Unifi switch indien het niet strikt noodzakelijk is vanwege extreme afstanden of koppeling aan fiber-only switches?
Het zijn gewoon 2 extra poorten. Of dat nutteloos is, ligt aan je setup. Je kan er ook gewoon een RJ45 SFP in prikken.

Ethirty wijzigde deze reactie 11-08-2018 11:26 (20%)

#team_UTC+1

• marco282
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-09 22:56
Ik loop nu al een tijdje te klooien met USG pro en IPTV van Tweak, nu is dit onderwerp een stuk vaker voorgekomen. Maar ik kan ook met behulp daarvan niet achter komen wat er bij mij fout zit.

https://tweakers.net/ext/f/iJGkZKwoZdFlht93puPCgdn1/thumb.jpg

Zoals je kunt zien op de afbeelding, lukt het de decoder om een multicast stream te joinen, je ziet ook dat hij zonder problemen over de IGMP proxy naar het lan wordt geslingerd. In het rechter scherm zie je dat de "IPTV Woonkamer" ook de multicast stream ontvangt. Als ik de decoder uit zet dan verdwijnt ook al het multicast verkeer en zie je dat de IGMP proxy data ook niet meer oploopt. Zodra ik de decoder weer aan zet zie je ook weer data erover komen.

Echter werkt het niet en ik kan er maar niet achter komen waarom dit zo is. Alle functionaliteit van de decoder werkt, behalve live tv. Nu zijn alle overige functies zoals "replay" (uitzending gemist) e.d. wel te gebruiken, aangezien deze via het normale internet hun data ontvangen. Maar de echte live tv dus niet.

Configuratie is als volgt:

eth0 = lan
eth2.34 = internet
eth3.4 = IPTV

iptv heeft een adres via DHCP, er is een route ingesteld voor al het verkeer richting 185.6.48.0/26 zodat het over de vlan 4 gateway gaat.
Verder is er een IGMP proxy opgezet voor verkeer van eth3.4 naar eth0.

Dit is mijn config: https://pastebin.com/DXgwTzkR
Is er wellicht een werkende config beschikbaar voor een USG? Ik weet dat er een edgerouter config beschikbaar is maar daar kan ik niet helemaal in vinden wat nou anders is dan mijn config.

Bvbd

marco282 wijzigde deze reactie 11-08-2018 13:49 (14%)

• hermanh
quote:
marco282 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:41:
Ik loop nu al een tijdje te klooien met USG pro en IPTV van Tweak, nu is dit onderwerp een stuk vaker voorgekomen. Maar ik kan ook met behulp daarvan niet achter komen wat er bij mij fout zit.

[afbeelding]
........

Configuratie is als volgt:

eth0 = lan
eth2.34 = internet
eth3.4 = IPTV

iptv heeft een adres via DHCP, er is een route ingesteld voor al het verkeer richting 185.6.48.0/26 zodat het over de vlan 4 gateway gaat.
Verder is er een IGMP proxy opgezet voor verkeer van eth3.4 naar eth0.
Bvbd
Hoe sluit jij je usg aan op de ftu? Mijn vlans komen op eth1 binnen. (enkele kabel) Daarbij heb ik de mac adressen van mijn zyxel router herbruikt.
Overigens is mijn default gateway voor iptv vlan op basis van het verkregen ipadres. Die van mij is 10.10.51.1

Aangezien replaytv wel goed gaat lijkt het een issue met routeren van en naar het iptv vlan.

• marco282
quote:
hermanh schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Hoe sluit jij je usg aan op de ftu? Mijn vlans komen op eth1 binnen. (enkele kabel) Daarbij heb ik de mac adressen van mijn zyxel router herbruikt.
Overigens is mijn default gateway voor iptv vlan op basis van het verkregen ipadres. Die van mij is 10.10.51.1

Aangezien replaytv wel goed gaat lijkt het een issue met routeren van en naar het iptv vlan.
De FTU zit aangesloten op een switch, de poort waar die op zit aangesloten heeft alleen vlan 4 en 34 aan staan, 2 andere switch poorten met dezelfde config zijn aangesloten op de WAN1 eth2 en WAN2 eth3 van de USG 4Pro.

WAN1 verkrijgt via dhcp een ip adres op eth2.34 en WAN2 verkrijgt via dhcp een ip adres op eth3.4

Ik weet dat dit ook via 1 wan kan met een extra VIF. Maar dit lijkt me voor nu even makkelijker.
LAN1 eth0 feed weer terug in de switch als gewoon de default vlan 1.

Als ik vanaf mijn computer een traceroute doe naar het IPTV netwerk "185.6.48.0/26" zie ik wel dat dit over het juiste netwerk gaat en dus via VLAN4. Dit moet ook wel werken anders kon het kastje nooit een multicast group joinen en zou daar dus ook geen verkeer van ontvangen worden.

Die config heb ik als volgt ingevoerd:
set protocols static table 1 route 0.0.0.0/0 next-hop 10.10.48.1
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 3000 action modify
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 3000 modify table 1
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 3000 destination address 185.6.48.0/26
set firewall modify LOAD_BALANCE rule 3000 protocol all

Tevens als ik IGMP snooping uitzet, zie ik ook gewoon al het multicast verkeer op mijn pc via wireshark, de iptv stream komt dus daadwerkelijk binnen alleen lijken niet afgespeeld te worden. Of wellicht herkent de kastje het niet door misschien verkeerde NAT oid?

marco282 wijzigde deze reactie 11-08-2018 14:58 (28%)

• hermanh
En is je verkregen ip-adres ook 10.10.48.x?

Dat is voor mijn edgerouter config altijd hetgeen wat ik nakijk en aanpas. Ben al een paar keer van ip verandert na een reboot. Anders werkt iptv niet.

• marco282
quote:
hermanh schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:59:
En is je verkregen ip-adres ook 10.10.48.x?

Dat is voor mijn edgerouter config altijd hetgeen wat ik nakijk en aanpas. Ben al een paar keer van ip verandert na een reboot. Anders werkt iptv niet.
https://tweakers.net/ext/f/Jo9Rrc0Ttfz89pSUDH9RVHWg/thumb.png

Hij ontvangt er een uit 10.10.50.x, gezien de subnet mask is dit nog binnen de range
Dit is de hele lease

interface : eth3.4
ip address : 10.10.50.56 [Active]
subnet mask: 255.255.248.0
router : 10.10.48.1
name server: 82.197.196.182 82.197.196.183
dhcp server: 10.10.0.33
lease time : 3600
last update: Sat Aug 11 14:43:51 CEST 2018
expiry : Sat Aug 11 15:43:50 CEST 2018
reason : RENEW

marco282 wijzigde deze reactie 11-08-2018 15:02 (26%)

• marco282
Het is opgelost en t werkt! Nu moet ik even allerlei config aanpassingen verwijderen zodat ik kan zien wat t precies was dat t liet werken en dan zal ik ook mijn config hier posten.

EDIT: het was de firewall........

marco282 wijzigde deze reactie 11-08-2018 17:13 (175%)

• R3MC02010
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-08 07:42
nieuwe Cloudkey firmware 11.9 beschikbaar
in het beta kanaal

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
R3MC02010 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:42:
nieuwe Cloudkey firmware 11.9 beschikbaar
in het beta kanaal
Change log is wel beperkt :P

UCK System:
Fix a bug in the LED patterns.
Various bug fixes and improvements.

—————————————————————

Gebruikt iemand hier de guest portal? Ik heb deze aanstaan maar ik merk dat ik toegang tot het management vlan moet geven om het helemaal lekker te laten werken. Nu kunnen de devices dus ook pingen of putty’n naar mijn usg. Dit heb ik opgelost met firewall regels maar vroeg me af of het ook anders kon?

HKLM_ wijzigde deze reactie 11-08-2018 19:37 (43%)

• rjhilbrink
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 22:33
quote:
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

De switch heeft geen problemen maar ik vind de USG (103 graden) te warm. Hou er rekening mee dat ik airconditioning in het hele huis heb.
Mijn USG-PRO met noctua fans haalt max 80 grafen (CPU) in een meterkast die zelf 32 graden is. De 16-150 word max 70 en daarvan slaat de fan nooit aan. Hooguit bij het rebooten.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Heb sinds enige tijd af en toe een foutmelding op men systeem :

UniFi Alarm: Switch Generated Event
Device name: Switch Unifi
Site: mijnesite
Message: Switch[f0:9f:xx:xx:xx:xx] event: { "event_string" : "EVT_SW_StpPortBlocking" , "port_idx" : "2"}

Is een mail die ik krijg van men Unifi Cloud Key.

Iemand enig idee wat dit is ? Merk niets raars voor de rest op men netwerk.

-| Hit it i would ! |-

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

StpPortBlocking klinkt als een loopje in je netwerk? Poort 2. Meer haal ik er niet uit.

#team_UTC+1

• Typhone
quote:
rjhilbrink schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:44:
[...]

Mijn USG-PRO met noctua fans haalt max 80 grafen (CPU) in een meterkast die zelf 32 graden is. De 16-150 word max 70 en daarvan slaat de fan nooit aan. Hooguit bij het rebooten.
Ik heb de Noctua fans inmiddels ook. Bij een bedrijf in Helmond heb ik tevens een tunnel laten rapid prototypen die over de beide heatsinks gaat. Dan gaat er 1 fan inblazen en 1 fan uitblazen. De huidige fans staan op dit moment gewoon uit wat me niet helemaal de bedoeling lijkt (geen idee hoe ik ze aan zet?). Moet ze nog inbouwen maar ik wacht even dat de fan tray ook binnen is en de 'tunnel'.

• AtlonXP1800
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 20:10

AtlonXP1800

Ondertitel?

Dit weekend aan de slag geweest om mijn thuisnetwerk flink op de schop te nemen, besloten om alles maar te vervangen door Ubiqiti spul. Mijn thuisnetwerk bestaat nu uit:

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router

De eerste 4 werken perfect, dus nu wordt het tijd om met de USG aan de slag te gaan.
Ik heb glasvezel via Telfort met een NTU kastje waar 1 kabel uit komt en een Experiabox V8.
Mijn doel is de Experiabox volledig uit te zetten, en als ik dit topic lees en er op google moet dat ook mogelijk zijn.

@Psvtje10 heeft een mooie omschrijving gemaakt in Psvtje10 in "IPTV issues met USG als vervanging van Experiabox" waarin beschreven wordt hoe je het bridged kan doen, maar mijn voorkeur zou de routed optie zijn, al is het alleen maar omdat ik met die methode wat krap in m'n poorten kom te zitten op de 16 poort switch.

In dit topic kwam ik deze configuratie tegen van @QempZoR , ik denk dat ik daar dus maar even mee ga spelen. Deze is volgens mij gemaakt voor de USG, maar ik vermoed dat deze het ook gewoon bruikbaar is op de USG PRO, al moet ik misscchien wat andere ETH interfaces gebruiken, volgens mij zijn de poorten als volgt bij de USG pro:

eth0 = LAN1
eth1 = LAN2
eth2 = WAN1
eth3 = WAN2

WAN2/LAN2 ga ik voorlopig niet gebruiken.

Voordat ik begin, nog even wat vragen die iemand hier wellicht weet te beantwoorden:
- Moet de USG op een bepaalde versie firmware draaien, of kan ik gewoon de laatste versie gebruiken?
- Als ik zaken wijzig via de config.gateway.json file, ga ik die dan ook terug zien in de UI (En zijn ze daar dan ook nog aanpasbaar?)

• QempZoR
quote:
AtlonXP1800 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:21:
Dit weekend aan de slag geweest om mijn thuisnetwerk flink op de schop te nemen, besloten om alles maar te vervangen door Ubiqiti spul. Mijn thuisnetwerk bestaat nu uit:

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router

De eerste 4 werken perfect, dus nu wordt het tijd om met de USG aan de slag te gaan.
Ik heb glasvezel via Telfort met een NTU kastje waar 1 kabel uit komt en een Experiabox V8.
Mijn doel is de Experiabox volledig uit te zetten, en als ik dit topic lees en er op google moet dat ook mogelijk zijn.

@Psvtje10 heeft een mooie omschrijving gemaakt in Psvtje10 in "IPTV issues met USG als vervanging van Experiabox" waarin beschreven wordt hoe je het bridged kan doen, maar mijn voorkeur zou de routed optie zijn, al is het alleen maar omdat ik met die methode wat krap in m'n poorten kom te zitten op de 16 poort switch.

In dit topic kwam ik deze configuratie tegen van @QempZoR , ik denk dat ik daar dus maar even mee ga spelen. Deze is volgens mij gemaakt voor de USG, maar ik vermoed dat deze het ook gewoon bruikbaar is op de USG PRO, al moet ik misscchien wat andere ETH interfaces gebruiken, volgens mij zijn de poorten als volgt bij de USG pro:

eth0 = LAN1
eth1 = LAN2
eth2 = WAN1
eth3 = WAN2

WAN2/LAN2 ga ik voorlopig niet gebruiken.

Voordat ik begin, nog even wat vragen die iemand hier wellicht weet te beantwoorden:
- Moet de USB op een bepaalde versie firmware draaien, of kan ik gewoon de laatste versie gebruiken?
- Als ik zaken wijzig via de config.gateway.json file, ga ik die dan ook terug zien in de UI (En zijn ze daar dan ook nog aanpasbaar?)
- Moet de USB op een bepaalde versie firmware draaien, of kan ik gewoon de laatste versie gebruiken?
Ik zou gaan voor v 4.4.18 of 4.4.26, ondanks dat verschillende mensen het oo kwerkend hebben met bijv 4.4.22 (let op: 4.4.26 is een beta/Stable Candidate)

Nee, Daarom wil je de meeste zaken niet in je json hebben, maar puur alleen het meest noodzakelijke, zoals in mijn config aanwezig is.
Check wel even of de ETH Descriptions op WAN WAN en LAN staan, anders gaat alles stuq :+

PS: en verander eth0 naar eth2 en eth1 naar eth0 :)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Heb nu al effe binnenshuis 2 G3 micro cameratjes hangen, super tevreden over.
En om alles binnen dezelfde omgeving te houden, zou ik men buitencameras ook willen vervangen door Ubiquitis.
Ben nu enkel nog aan het twijfelen, zou ik de gewone G3 nemen, welke ongeveer rond de 140 euro/stuk kosten, of de G3 Pro, welke wel direct minstens 280 euro/stuk kost.
Blijkbaar zou de gewone G3 ook wel buiten kunnen, al moet ie wel verdekt staan, wat bij 1 zeker niet het geval zal zijn. De andere hangen vlak onder de dakgoot, en bij slagregen, hangen deze natuurlijk ook wel in de volle regenbui.
Misschien maar zeker voor onzeker nemen en de Pro nemen ?

-| Hit it i would ! |-

• Klumpke
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:28
quote:
Falcon10 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:55:
Heb nu al effe binnenshuis 2 G3 micro cameratjes hangen, super tevreden over.
En om alles binnen dezelfde omgeving te houden, zou ik men buitencameras ook willen vervangen door Ubiquitis.
Ben nu enkel nog aan het twijfelen, zou ik de gewone G3 nemen, welke ongeveer rond de 140 euro/stuk kosten, of de G3 Pro, welke wel direct minstens 280 euro/stuk kost.
Blijkbaar zou de gewone G3 ook wel buiten kunnen, al moet ie wel verdekt staan, wat bij 1 zeker niet het geval zal zijn. De andere hangen vlak onder de dakgoot, en bij slagregen, hangen deze natuurlijk ook wel in de volle regenbui.
Misschien maar zeker voor onzeker nemen en de Pro nemen ?
Heb zelf drie G3's buiten hangen. Twee daarvan worden ook goed nat bij een regenbui en doen het nog altijd.
Ze hangen ondertussen een jaar.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:58
quote:
Falcon10 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:06:
Heb sinds enige tijd af en toe een foutmelding op men systeem :

UniFi Alarm: Switch Generated Event
Device name: Switch Unifi
Site: mijnesite
Message: Switch[f0:9f:xx:xx:xx:xx] event: { "event_string" : "EVT_SW_StpPortBlocking" , "port_idx" : "2"}

Is een mail die ik krijg van men Unifi Cloud Key.

Iemand enig idee wat dit is ? Merk niets raars voor de rest op men netwerk.
Het het ook wel eens gehad. Bleek dat mijn access point eerst een wireless uplink maakte bij het booten en daarna de kabel pakte. Dus kreeg ik een kort loopje. Heb het opgelost door wireless uplink te disablen op de access point.

Mijn broer heeft een Unifi Mesh die deze week gestopt is met werken. De HD Nano in hetzelfde netwerk werkt wel prima. Ik heb firmware 3.9.40, 42, 45 en 47 geprobeerd. Factory reset. Overgehangen in een lege site (connectivity monitor uit). Bandsteering on/off maar hij zend niet en is niet zichtbaar. Alles lijkt prima in de controller en RF scanning doet het wel. Controller is 5.9.22. Enige wat ik nog kan voorstellen is een hardware probleem of heeft iemand anders nog ideëen?

En is het mogelijk dat hij niet zichtbaar is maar wel kan scannen en dat de hardware toch kapot is?

m3gA wijzigde deze reactie 13-08-2018 11:22 (28%)

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:37

zeroday

Dream within a dream

Ter leering en de vermaeck ..

Wildcard Certificate Letsencrypt
1. Ga ervanuit dat het wildcardcertificate hebt kunnen ophalen (en bijv. al gebruikt) (hiervoor zou je acme.sh kunnen gebruiken), kan bij mij helaas niet geautomatiseerd omdat mijn dns provider niet ondersteund wordt in de API, dus ik moet dat handmatig even updaten ;)

Aanpassen wijzigen van Wildcard certificate in de Unifi Video Controller onder linux als de 3 maanden om zijn.

SSL certificate omzetten naar bruikbaar formaat unifi Video:

1. Ga naar een folder waar je data opgeslagen mag worden: (mijn keys staan op een server die ik gemount heb op de videoserver zodat ik er makkelijk bij kan als ik wil updaten vandaar /export/certificate

2. openssl pkcs12 -export -in /export/certificate/fullchain.cer -inkey /export/certificate/mijn.domein.key -out cert_and_key.p12 -name newcert -CAfile chain.pem -caname root -password pass:ubiquiti

Importeren van de key in de keystore
3. keytool -importkeystore -destkeystore /var/lib/unifi-video/keystore -deststorepass ubiquiti -srckeystore cert_and_key.p12 -srcstorepass ubiquiti -srcstoretype PKCS12

Melding:
Importing keystore cert_and_key.p12 to /var/lib/unifi-video/keystore...
Entry for alias newcert successfully imported.
Import command completed: 1 entries successfully imported, 0 entries failed or cancelled

Verwijder oude key
4. keytool -delete -keystore /var/lib/unifi-video/keystore -storepass ubiquiti -alias airvision

Verander de alias, zodat nieuwe key gebruikt kan worden
5. keytool -changealias -keystore /var/lib/unifi-video/keystore -storepass ubiquiti -alias newcert -destalias airvision

6. /etc/init.d/unifi-video restart

en je lets encrypt wildcard (die ik gebruik) kan ook gebruikt worden voor de unifi video software

zeroday wijzigde deze reactie 13-08-2018 17:04 (5%)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• tAnk
  • Laatst online: 16-09 21:56
Ik maak momenteel met veel plezier gebruik van een UniFi Cloud Key, UniFi Security Gateway 3P en een UniFi AP AC PRO in combinatie met XS4ALL (bonded VDSL). Alles is netjes ingesteld via de UniFi web front-end, versie 5.8.24-11016. De FRITZ!Box 7581 staat in bridge.

Eén ding werkt niet (geheel) via de front-end en dat is IPv6 i.c.m. PPPoE. Ik heb dat dus maar uitgeschakeld en wil nog eens een poging doen dit werkende te krijgen. Zonde dat het uit staat.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken met de huidige versie 5.8.24? Werken met een config.gateway.json bestand? Wellicht dat iemand nog goede tips heeft...

• fmb
  • Laatst online: 17-09 23:34
Binnenkort wil ik mijn accespoint(s) vervangen door 3 Ubiquiti UniFi accesspoints. Dit ben ik al geruime tijd (denk meer dan 2 jaar) van plan en in principe wilde ik de Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E aanschaffen. De recent uitgebrachte Ubiquiti UniFi nanoHD brengt me echter aan het twijfelen.

De nanoHD heeft een hogere 5GHz snelheid (voor mij belangrijker dan de wat lagere 2,4 GHz snelheid) voor een beperkt hogere prijs. Het kunnen vervangen van de "skin" lijkt me ook wel een mooie feature met een goede WAF factor :-)
We me echter wat zorgen baart is dat dit het eerste accespoint is van Ubiquity met een andere chipset. Dat zal natuurlijk wat introductieproblemen geven.

Ik vraag me dan ook af of hier veel mensen meelezen die de nanoHD in het bezit hebben (Europese versie, las al wel over een Amerikaanse versie). Hoe bevalt deze wat betreft betrouwbaarheid, bereik en snelheid?

En nu ik toch bezig ben: zijn er voor- of nadelen aan het draaien van de Unify Controller op een Synology NAS?
De installatie met deze website ( https://www.icttipsandtri...lleren-op-synology-dsm-6/ ) ging vlekkeloos en ook de app op de telefoon verbindt prima. Maar werkt dit net zo goed als de Ubiquiti UniFi Cloud Key?
Nu nog wel de accesspoints kopen, maar was vast gaan proberen :-)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Ohjah, #HOEDAN.

Vanmiddag even wat een het klootzakken geweest met een S2S VPN, USG die na het provisionen ging rebooten, en nu zijn mijn DPI tellers op 0 gezet? Terwijl als ik een cliënt bekijk de historische data nog wel beschikbaar is.

Ik krijg zo langzamerhand wel een beetje jeuk van *al* die *kleine* dingen. :(

Zucht, nu is plots ook alle historische data onder de cliënt verdwenen.. man man man :P

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 13-08-2018 19:59 (12%)

www.google.nl

quote:
fmb schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:56:
De nanoHD heeft een hogere 5GHz snelheid (voor mij belangrijker dan de wat lagere 2,4 GHz snelheid) voor een beperkt hogere prijs. Het kunnen vervangen van de "skin" lijkt me ook wel een mooie feature met een goede WAF factor :-)
Die hogere 5GHz snelheid ga je zo niet merken. Die komt namelijk door de 4x4 MU-MIMO. Maar er zijn niet eens veel 3x3 MIMO devices, laat staan 4x4. De winst moet je dan dus halen uit de MU-MIMO, oftewel de 'multi user'. Dit houd dus in dat als er tegelijkertijd 2 (of meer) apparaten zijn die MU-MIMO ondersteunen het AP in een tijdslot meerdere van die devices tegelijk kan aanspreken. Als je bv 2 telefoons hebt met een max snelheid van 10Mbit/s betekent dat dat deze normaliter na elkaar worden aangesproken (dus eerst wordt 10Mbit/s gebruikt voor de eerste telefoon en daarna 10Mbit/s voor de tweede telefoon). In het geval van MU-MIMO kan in een tijdslot die 20Mbit/s worden gebruikt om beide telefoons tegelijk de data te sturen.
TL;DR: die hogere snelheid van de NanoHD haal je alleen door concurrency, niet (perse) naar een client.
quote:
En nu ik toch bezig ben: zijn er voor- of nadelen aan het draaien van de Unify Controller op een Synology NAS?
De CloudKey heeft v.z.i.w. 0 voordelen ten opzichte van de controller zelf draaien. Het is exact dezelfde software in beide gevallen. De CK is IMO alleen interessant als je geen apparaat hebt waarop je de software kunt/wilt draaien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
Binnenkort wil ik mijn accespoint(s) vervangen door 3 Ubiquiti UniFi accesspoints. Dit ben ik al geruime tijd (denk meer dan 2 jaar) van plan en in principe wilde ik de Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E aanschaffen. De recent uitgebrachte Ubiquiti UniFi nanoHD brengt me echter aan het twijfelen.

We me echter wat zorgen baart is dat dit het eerste accespoint is van Ubiquity met een andere chipset. Dat zal natuurlijk wat introductieproblemen geven.
Het werd hier recentelijk nog gezegd: Ubiquiti staat niet zozeer bekend om de hoogste doorvoersnelheden, maar om het kunnen ondersteunen van heel veel gelijktijdige devices.

De nanoHD is volgens mij dan ook bedoeld om nog meer devices te ondersteunen dan een Pro. Zoveel apparatuur met 4x4 MU-MIMO is er volgens mij niet eens op de markt, dus die snelheid kan je sowieso niet praktisch gebruiken. Daarnaast moet je ongeveer tegen het accesspoint aan staan wil je dat wel kunnen halen.

Maar als je 100 devices op 1 of 2 AP's wil ondersteunen, dan is de nanoHD vast geen verkeerde keus. ;)

#team_UTC+1

• Speedboot
  • Registratie: november 2014
  • Nu online
quote:

Ik vraag me dan ook af of hier veel mensen meelezen die de nanoHD in het bezit hebben (Europese versie, las al wel over een Amerikaanse versie). Hoe bevalt deze wat betreft betrouwbaarheid, bereik en snelheid?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben ook op zoek naar een goede AP.
Het is natuurlijk een feit dat de NanoHD nog niet helemaal zonder problemen is. De firmware krijgt nog steeds veel updates.
Maar dat gaat hoofdzakelijk over details, niet over de basis functionaliteiten.
De AC-Pro is al geruime tijd uit en de kinderziekten zijn er wel uit. Een zekerdere aankoop.

Ook is het een HD model, high density. Het voordeel is als veel mensen tegelijkertijd gebruik maken van het AP. Tegen de tijd dat 3x3 of 4x4 antennes standaard zijn, zullen de standaard AC modellen ( de opvolgers van de ac serie? ) ook wel geschikt zijn met mu-mimo.

• Omisys
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Heb nu al een poosje een USG draaien in plaats van de experiabox met KPN glasvezel. Het werkt goed alleen begint de TV raar te doen wanneer ik wil downloaden(zap naar andere zender). Wanneer ik de download stop doet de TV het weer. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

• Sjalabert
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-09 20:06
quote:
Omisys schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:29:
Heb nu al een poosje een USG draaien in plaats van de experiabox met KPN glasvezel. Het werkt goed alleen begint de TV raar te doen wanneer ik wil downloaden(zap naar andere zender). Wanneer ik de download stop doet de TV het weer. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Mag ik vragen welke handleiding dat je hebt gevolgd? Of hoe je het hebt gedaan ;)

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-09 22:28
quote:
zeroday schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:03:
Ter leering en de vermaeck ..

Wildcard Certificate Letsencrypt
1. Ga ervanuit dat het wildcardcertificate hebt kunnen ophalen (en bijv. al gebruikt) (hiervoor zou je acme.sh kunnen gebruiken), kan bij mij helaas niet geautomatiseerd omdat mijn dns provider niet ondersteund wordt in de API, dus ik moet dat handmatig even updaten ;)

Aanpassen wijzigen van Wildcard certificate in de Unifi Video Controller onder linux als de 3 maanden om zijn.

SSL certificate omzetten naar bruikbaar formaat unifi Video:

1. Ga naar een folder waar je data opgeslagen mag worden: (mijn keys staan op een server die ik gemount heb op de videoserver zodat ik er makkelijk bij kan als ik wil updaten vandaar /export/certificate

2. openssl pkcs12 -export -in /export/certificate/fullchain.cer -inkey /export/certificate/mijn.domein.key -out cert_and_key.p12 -name newcert -CAfile chain.pem -caname root -password pass:ubiquiti

Importeren van de key in de keystore
3. keytool -importkeystore -destkeystore /var/lib/unifi-video/keystore -deststorepass ubiquiti -srckeystore cert_and_key.p12 -srcstorepass ubiquiti -srcstoretype PKCS12

Melding:
Importing keystore cert_and_key.p12 to /var/lib/unifi-video/keystore...
Entry for alias newcert successfully imported.
Import command completed: 1 entries successfully imported, 0 entries failed or cancelled

Verwijder oude key
4. keytool -delete -keystore /var/lib/unifi-video/keystore -storepass ubiquiti -alias airvision

Verander de alias, zodat nieuwe key gebruikt kan worden
5. keytool -changealias -keystore /var/lib/unifi-video/keystore -storepass ubiquiti -alias newcert -destalias airvision

6. /etc/init.d/unifi-video restart

en je lets encrypt wildcard (die ik gebruik) kan ook gebruikt worden voor de unifi video software
Ik vind het erg irritant hoe je de certificaten moet vervangen in de Unifi series via de Java tools.

Ik heb voor de gemakkelijke oplossing gekozen:
- Nginx geinstalleerd als reverse proxy.
- hostrecords aangemaakt in de dns
- reverseproxy op hostnaam (unifi.xxx.lan) aangemaakt met als destination rpi3.xxx.lan:8443
- ssl wildcard certificaat toegevoegd
Voordeel is dat je het certificaat maar op 1 plek hoeft te vervangen en volgens mij kan dan bij Nginx automatisch.

Ik heb niet alleen Unifi Video erin gehangen, maar ook Home-Assistant, Domoticz, Unifi Controller en nog een aantal interne sites. Werkt erg goed.

• GuidoH
Leuk om te zien hoe actief dit topic is. Dat werkt mee aan mijn hoge verwachtingen. :Y

Heb inmiddels nog even overwogen of ik de meerprijs van de US-8-150W tov de 60W het waard vond. Qua aantal poorten heb ik 1 á 2 poorten speling. En verwacht geen PoE aan te willen sluiten op de UAP-AC-IW, dus het gaat de 60W worden.

Morgen komt het (USG, US-8-60W, UCK en 2x UAP-AC-IW) binnen. Ben benieuwd!

M'n vrouw klaagde al over wifi, dus ze is het voor de verandering eens met een aankoop... :+

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
BushWhacker schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:32:
[...]

Ik vind het erg irritant hoe je de certificaten moet vervangen in de Unifi series via de Java tools.
Als je eenmaal de juiste tools hebt gevonden is het op zich een eitje. Dit script dat ik vond werkt eigenlijk feilloos. Paar aanpassingen, runnen en klaar. Cronjobje erbij en het certificaat vervangt zichzelf.
https://www.stevejenkins....e-linux-unifi-controller/

De route via Nginx ga ik binnenkort eens proberen, wil daar al een tijdje mee spelen en je kan, zoals je zelf al aangeeft, veel meer ontsluiten dan 1 controller.

#team_UTC+1

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:37

zeroday

Dream within a dream

quote:
[...]

- reverseproxy op hostnaam (unifi.xxx.lan) aangemaakt met als destination rpi3.xxx.lan:8443
Voordeel is dat je het certificaat maar op 1 plek hoeft te vervangen en volgens mij kan dan bij Nginx automatisch.

Ik heb niet alleen Unifi Video erin gehangen, maar ook Home-Assistant, Domoticz, Unifi Controller en nog een aantal interne sites. Werkt erg goed.
Ben ik helemaal met je eens, maar als tweaker wil ik graag weten hoe ook irritante dingen werken en omdat ik de software op verschillende vm;s heb draaien zijn de wat makkelijke dingen dan toch ook weer soms wat lastig ;) Maar wat je doet heb ik ook bij een aantal andere software programma's gedaan alleen nog niet op de unifi software ;)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Tim_bots
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 01-09 18:53
quote:
tAnk schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:44:
Ik maak momenteel met veel plezier gebruik van een UniFi Cloud Key, UniFi Security Gateway 3P en een UniFi AP AC PRO in combinatie met XS4ALL (bonded VDSL). Alles is netjes ingesteld via de UniFi web front-end, versie 5.8.24-11016. De FRITZ!Box 7581 staat in bridge.
[...]
Helaas heb ik geen tips voor je maar ik zou wel willen weten hoe je de FRITZ!Box 7581 on bridge mode hebt gekregen. Wat ik zo snel kan vinden is dat niet mogelijk bij die dingen. Het enige wat je (volgens mij) kunt is hem zo instellen dat hij al het verkeer doorstuurt maar verder niets.

Of heb ik ergens een web-site gemist?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

quote:
Tim_bots schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:27:
[...]
Helaas heb ik geen tips voor je maar ik zou wel willen weten hoe je de FRITZ!Box 7581 on bridge mode hebt gekregen. Wat ik zo snel kan vinden is dat niet mogelijk bij die dingen. Het enige wat je (volgens mij) kunt is hem zo instellen dat hij al het verkeer doorstuurt maar verder niets.

Of heb ik ergens een web-site gemist?
Zie:

http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge
https://kknaack.home.xs4all.nl/

www.google.nl

• tAnk
  • Laatst online: 16-09 21:56
quote:
Precies dat @Tim_bots.

Om nog even terug te komen op IPv6, de Ubiquiti Community kent wel aardig wat posts omtrent de problematiek.

Ik ga eens stoeien met https://community.ubnt.co...726/highlight/true#M95950 en https://community.ubnt.co...039/highlight/true#M23354 (incl. de corrigerende post die later nog volgt).

Erg jammer dat dat nog (altijd) niet met de web front-end kan.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

FF snel een vraagje waarvoor ik liever niet dit hele topique ga door lezen / uitspitten om het antwoord te kunnen vinden :+

Ik ben van plan om een aantal IP Cam's aan te gaan schaffen en kwam zo in de PriceWatch uiteraard ook de spullen van Ubiquti tegen. Mooi spul en met een optionele NVR is het ook qua prijsstelling nog steeds érg interessant, maar: Bij Ubiquti wordt alles vermeldt met de mogelijkheid tot POE (802.3AF) en dát heb ik dus niet in huis. Ik heb hier echter wél POE+ (802.3AT) op al m'n HP PRO-Curves ter beschikking dus ik doe even de aanname dat dat geen enkel probleem gaat opleveren en dat ik dus niet veroordeeld ben tot het gebruiken van extra POE injectors?

Verder lijkt 't me voor mijn usercase 't beste om even te wachten op de levering van de CloudKey V2 omdat deze ook middels POE te voeden zou moeten zijn, in tegenstelling tot de huidige NVR's van Ubiquti, én dat apparaatje daarbij naast een WLC functie dus ook de NVR functie zou moeten gaan krijgen volgens de site (met opslagmogelijkheden van 1 - 5 TB). Is er hier toevallig al iemand die iets meer weet over die V2 versie van de CloudKey?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• eagle00789
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-09 07:51

eagle00789

Est. November 2005

quote:
Als je inderdaad al de AT standaard hebt, zit je goed zover ik weet

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
[...]

Het zou mooi zijn als ze een certificate importer maken in de controller :)

quote:
wimmel_1 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:57:
Ik ben van plan om een aantal IP Cam's aan te gaan schaffen en kwam zo in de PriceWatch uiteraard ook de spullen van Ubiquti tegen. Mooi spul en met een optionele NVR is het ook qua prijsstelling nog steeds érg interessant, maar: Bij Ubiquti wordt alles vermeldt met de mogelijkheid tot POE (802.3AF) en dát heb ik dus niet in huis. Ik heb hier echter wél POE+ (802.3AT) op al m'n HP PRO-Curves ter beschikking dus ik doe even de aanname dat dat geen enkel probleem gaat opleveren en dat ik dus niet veroordeeld ben tot het gebruiken van extra POE injectors?
802.3at is inderdaad backwards compatible met 802.3af (de eerste levert maximaal 30W, de tweede maximaal 15W).
quote:
Verder lijkt 't me voor mijn usercase 't beste om even te wachten op de levering van de CloudKey V2 omdat deze ook middels POE te voeden zou moeten zijn, in tegenstelling tot de huidige NVR's van Ubiquti, én dat apparaatje daarbij naast een WLC functie dus ook de NVR functie zou moeten gaan krijgen volgens de site (met opslagmogelijkheden van 1 - 5 TB). Is er hier toevallig al iemand die iets meer weet over die V2 versie van de CloudKey?
Let op dat je dan wel de CloudKey V2 Plus moet hebben. De gewone V2 kan de NVR AFAIK niet draaien. (Verder heb ik geen ervaring ermee/me niet erin verdiept dus kan ik niks over zeggen)
Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True