[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.355 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:50:
[...]

Zojuist even de Gbit SFP-module erin gestopt. Helaas komt hiermee de link niet up. Via de webinterface kan ik alleen kiezen tussen auto-negotiating of '1000/full'. Als ik in de config de SFP op 100/full wil zetten dan krijg ik een foutmelding:
code:
1
2
set interfaces ethernet eth5 speed 100
100 is not valid for SFP port

Nu zullen de meesten op een Gbit patchpunt zitten in de wijkcentrale, maar ik denk dus dat het wel echt hardcoded is in de SFP-module. Ik draai overigens v1.10.5 (nieuwste op dit moment) op m'n ERX-SFP.
Nou weet ik niet zeker of het een typo van jouw kant was, maar je 1000SFP die je aanhaalde had wel andere frequenties dan je 100SFP (1490nm vs 1550nm). Is het niet mogelijk dat je daarom geen link krijgt met de wijkcentrale?

Gigabit op auto zal gewoon 100Mbit moeten onderhandelen met de switch daar.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Ethirty schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:57:
[...]

Nou weet ik niet zeker of het een typo van jouw kant was, maar je 1000SFP die je aanhaalde had wel andere frequenties dan je 100SFP (1490nm vs 1550nm). Is het niet mogelijk dat je daarom geen link krijgt met de wijkcentrale?

Gigabit op auto zal gewoon 100Mbit moeten onderhandelen met de switch daar.
Zou kunnen.

Mijn 100SFP is 1310TX/1550RX en de 1000SFP is 1310TX/1490RX.
Eigenlijk had ik dus deze moeten hebben om eerlijk te vergelijken.
Maar ik las ergens dat 1550/1490nm over het algemeen allebei zou moeten werken.

Is voor nu verder ook niet belangrijk, zolang ik nog op 100Mbit patchpunt zit werkt het op deze manier :)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2018 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

QempZoR schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:55:
@xbeam @eenbrauw
Zojuist een stukje van mijn config aangepast. ETH0 description veranderd.
Gereboot, en direct viel de USG op Disconnected.
Vervolgens via SSH ingelogd, en ja hoor, een Decrypt Error.
vervolgens volgende commands uitgevoerd:

[...]

Daarna kwam de USG terug online en connected in de controller.
Dit een aantal keer herhaald, maar dan met een andere description dan "WAN", en direct de USG weer op disconnected.

Moraal van het verhaal. Het lijkt erop, dan ETH0 als description "WAN" moet hebben. Staat er wat anders, dan Decrypt/Disconnected.

Ben benieuwd of dit misschien voor meer mensen werkt..
ps: die configs van internet, kriegsman e.d hebben vaak een description FTTH - xxxx, misschien dat dit met USG versie 4.4.18 nog geen problemen geeft, maar 4.4.21/22 en hoger misschien een soort security is ingebouwd?
thnx. dit was ook hier de oplossing. _/-\o_ had wel een volledige reset van de usg nodig, maar dan heb je ook wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 03:28
Bij mij lag het aan de fast roaming. Zodra ik die had aangezet kon na de eerste keer rebooten de Toon niet meer verbinden. Omdat het aanzetten van fast roaming tegelijk was gebeurd met het wisselen van een AP dacht ik dat het daar aan lag. Net de fast roaming uitgezet en het werkt gelijk weer. Jammer dat daardoor de rest van mijn devices niet ook gebruik kan maken van fast roaming.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:08
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:50:
[...]

[...]

[...]

Zojuist even de Gbit SFP-module erin gestopt. Helaas komt hiermee de link niet up. Via de webinterface kan ik alleen kiezen tussen auto-negotiating of '1000/full'. Als ik in de config de SFP op 100/full wil zetten dan krijg ik een foutmelding:
code:
1
2
set interfaces ethernet eth5 speed 100
100 is not valid for SFP port

Nu zullen de meesten op een Gbit patchpunt zitten in de wijkcentrale, maar ik denk dus dat het wel echt hardcoded is in de SFP-module. Ik draai overigens v1.10.5 (nieuwste op dit moment) op m'n ERX-SFP.
Wellicht kan je nog even kijken naar deze post van PL3X4N:
PL3X4N in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Volgens hem kan je het ook forceren in de config tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Emacee schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:33:
Bij lag het aan de fast roaming. Zodra ik die had aangezet kon na de eerste keer rebooten de Toon niet meer verbinden. Omdat het aanzetten van fast roaming tegelijk was gebeurd met het wisselen van een AP dacht ik dat het daar aan lag. Net de fast roaming uitgezet en het werkt gelijk weer. Jammer dat daardoor de rest van mijn devices niet ook gebruik kan maken van fast roaming.
Fast roaming bied alleen voordelen als je gebruik maakt van VOIP of andere real time communicatie (en dan dus ook doet roamen). Het is niet dat "normaal" roamen traag is. Fast roaming scheelt net een paar milliseconden in het wisselen.

Overigens lijkt dan meer IOT apparatuur te falen op fast roaming (van Ubiquiti in ieder geval). Toen ik fast roaming aan had staan* deed elke keer mijn Athom Homey disconnecten en kon dan niet meer verbinden. Dit zelfs met fast-roaming alleen ingeschakeld op een specifiek WLAN waar de Homey niet eens mee deed verbinden.

* Mijn OnePlus 3 deed heel slecht/niet roamen. De uiteindelijke oorzaak daarvan bleek in de Android/OxygenOS versie te zitten (bug dus). Maar als mogelijke oplossing had ik dus ook met fast roaming zitten te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
WoBoW schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:35:
[...]

Wellicht kan je nog even kijken naar deze post van PL3X4N:
PL3X4N in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Volgens hem kan je het ook forceren in de config tree.
Dat gaat geen verschil maken verwacht ik, via de CLI kreeg ik het immers ook niet doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 04:19

Simkin

Bzzzzz

Ik verwacht vandaag mijn eerste Unifi producten te mogen ontvangen en kijk er naar uit om er mee aan de slag te gaan! Als voorbereiding heb ik alvast de controller software geïnstalleerd op mijn server en deze extern bereikbaar gemaakt via mijn Nginx proxy. Ik heb in de GUI de "Controller Hostname/IP" waarde gedefinieerd als mijn unifi-vhost maar heb nergens kunnen vinden waar ik de publieke poort kan configureren. Genereerde links zijn nu dus incorrect (juiste externe domein, verkeerde interne poort)

Voorbeeld:
- Controller URL: https://unifi.domein.eu:8443/manage/site/default

Moet zijn
- Controller URL: https://unifi.domein.eu/manage/site/default

Iemand een idee of dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:31:
[...]

Kan je niet de outdoor mesh pakken en ze hoog ophangen? Lijkt me sterk dat je er dan water in krijgt. En tegen de tijd dat de ammoniak het spul aantast is de concentratie toch te hoog om lang van je wifi te genieten.

Op hun community zijn volgens mij wel wat installs in stallen te vinden. Voorheen hadden ze ook nog een AC outdoor, maar die lijkt niet meer op de site te staan (wel te vinden via Google)
Let op !!!! De AC outdoor wordt niet meer ondersteund door de controller dus niet kopen.

[url="https://https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UAP-AC-UAP-AC-Outdoor-LTS-Announcement/ba-p/2059058"]UAP-AC/UAP-AC-Outdoor LTS Announcement[/url]

So for those who have followed UniFi over the last 5+ years, you know the effort we’ve put into continually adding features (cloud, software, and firmware) to even our first-released product (the UAP).

To this day, we are still adding features for the UAP, and other first-generation models:
UAP (and UAPv2) T
UAP-LR (and UAP-LRv2) T
UAP-PRO T
UAP-IW *
UAP-Outdoor *
UAP-Outdoor5 *
UAP-Outdoor+ *

* Denotes models which are no longer produced
T Denotes models which are not recommended for new designs.

As above, we continue to add functionality to models which are no longer produced (and haven’t been produced for quite some time).

In fact we’re at feature-parity on many of these models (hardware permitting) with current second-generation and third-generation models.

We even made a `v2` UAP and `v2` UAP-LR after one of our suppliers stopped producing a key component to these designs, to allow our integrators (who say may have this in a certified design) to keep purchasing these models in support of their customers.

This said, there are two first-generation models we will be moving to Long Term Support (LTS) only (i.e. security and stability updates only; no new features):

UAP-AC *
UAP-AC-Outdoor *

Why are we doing this?

Adding features to these two models has proven overall more costly to our customers than of benefit.
Attempts to add features to these models have frequently resulted in regressions impacting customers using these models - but more importantly - users of all Gen1, Gen2, and Gen3 models.
So in an effort to maintain quality (and add features) across the majority of UniFi lines, we will be moving the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor to this long-term-support model.

When are we doing this?
UniFi Controller 5.6.x (firmware version 3.8.x) will be the LTS release for the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor models
UniFi Controller 5.7+ will not support the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor models

Thanks,
The UniFi Team

[ Voor 64% gewijzigd door xbeam op 08-08-2018 09:45 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simkin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:29:
Ik verwacht vandaag mijn eerste Unifi producten te mogen ontvangen en kijk er naar uit om er mee aan de slag te gaan! Als voorbereiding heb ik alvast de controller software geïnstalleerd op mijn server en deze extern bereikbaar gemaakt via mijn Nginx proxy. Ik heb in de GUI de "Controller Hostname/IP" waarde gedefinieerd als mijn unifi-vhost maar heb nergens kunnen vinden waar ik de publieke poort kan configureren. Genereerde links zijn nu dus incorrect (juiste externe domein, verkeerde interne poort)

Voorbeeld:
- Controller URL: https://unifi.domein.eu:8443/manage/site/default

Moet zijn
- Controller URL: https://unifi.domein.eu/manage/site/default

Iemand een idee of dit op te lossen is?
Waarom wil je de controller op port 80 draaien?
Dat is het doel wat je er mee wil berijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

De controller mag fijn op zijn standard poort 8443 blijven draaien; wil slechts de interface extern bereikbaar maken zonder gebruik te maken van een VPN of vergelijkbaar (reverse-proxy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is hij al op port 8443 of via cloud login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Ik wil mijn self hosted controller software via een reverse-proxy rechtstreeks benaderbaar maken, dus niet via de unifi cloud portal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:35
@Simkin
Poorten kan je veranderen in het bestand system.properties

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/204910084

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:46
Simkin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:44:
De controller mag fijn op zijn standard poort 8443 blijven draaien; wil slechts de interface extern bereikbaar maken zonder gebruik te maken van een VPN of vergelijkbaar (reverse-proxy)
Wat is je probleem dan? je kan toch gewoon je domain forwarden naar je thuis ip en een portforward op IP van de controller? (en natuurlijk een ssl certificate :P )

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2018 10:36 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeRRoR!
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06-2024
Even checken: Tijdje geleden bezig geweest om de USG aan de praat te krijgen icm KPN 500/500 en routed IPTV. Ik kwam tot een werkende Internet verbinding en werkende IPTV echt géén mogelijkheid om opnames werkend te krijgen. Ik heb zojuist een uurtje terug zitten lezen maar vind daar verder niets over. Is er al iemand die USG+KPN+IPTV+Opnames kijken werkend heeft? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

@Laagheim bedankt!

@HKLM_ het probleem is dat ik niet alle poorten zomaar open wil zetten op mijn firewall en de controller enkel wil hosten op 443 (aangezien ik al meerdere websites host is dat geen probleem). Gelukkig kan ik de poort wel wijzigen, beter was als ik de publieke poort kon defineren, dan kon de applicatie op zijn eigen default poort blijven draaien en alles gewoon proxien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Wat is je probleem dan? je kan toch gewoon je domain forwarden naar het IP van de controller? (en natuurlijk een ssl certificate :P )
Ja dat probleem probeerde ik ok boven water te krijgen ;-) want schijnbaar doen we met velen iets out of the box wat niet kan ;-? Zonder vpn of reverse proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simkin schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:38:
@Laagheim bedankt!

@HKLM_ het probleem is dat ik niet alle poorten zomaar open wil zetten op mijn firewall en de controller enkel wil hosten op 443 (aangezien ik al meerdere websites host is dat geen probleem). Gelukkig kan ik de poort wel wijzigen, beter was als ik de publieke poort kon defineren, dan kon de applicatie op zijn eigen default poort blijven draaien en alles gewoon proxien.
Of Je kan port remaping doen in je router.

Maar je geeft nu zelf aan dat je meerdere website heb draaien en port 80 dus al gebruikt.
Je wil dus verschillende webservices op port 80 gaan draaien ik denk dat daar je probleem niet en niet in de port instellingen.

Maar waarom wil je de cloud aasces niet gebruiken? Dan hoef helemaal geen poort open te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 08-08-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:56
TeRRoR! schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:37:
Even checken: Tijdje geleden bezig geweest om de USG aan de praat te krijgen icm KPN 500/500 en routed IPTV. Ik kwam tot een werkende Internet verbinding en werkende IPTV echt géén mogelijkheid om opnames werkend te krijgen. Ik heb zojuist een uurtje terug zitten lezen maar vind daar verder niets over. Is er al iemand die USG+KPN+IPTV+Opnames kijken werkend heeft? :9
Check je nexthop voor IPTV is.
Zelfde problemen op een ER-Lite laatst meegemaakt. 10.x adres was gewijzigd, maar de nexthop nog niet.

quoteje van ee nTelfort FTTH config.
"route": {
"213.75.112.0/21": {
"next-hop": {
"10.88.36.1": "''"
}
}
}
Dat 10 adres moet gelijk zijn aan het 10 adres die je op ETH0 krijgt (zelfde subnet iig)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 20:02
xbeam schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

Of Je kan port remaping doen in je router.

Maar je geeft nu zelf aan dat je meerdere website heb draaien en port 80 dus al gebruikt.
Je wil dus verschillende webservices op port 80 gaan draaien ik denk dat daar je probleem niet en niet in de port instellingen.

Maar waarom wil je de cloud aasces niet gebruiken? Dan hoef helemaal geen poort open te zetten.
Mocht je hem op Linux hebben draaien kan je ook in de iptables kiezen voor port remapping van bijvoorbeeld 443 naar de standaard 8443. Hoe dan ook het is veel simpeler om de default poort te wijzigen in de config en gebruik te maken van een virtual host in bijvoorbeeld apache.. Zo kan je al je verkeer binnen laten komen op 1 adres en het zelf intern verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dobey schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:15:
[...]

Mocht je hem op Linux hebben draaien kan je ook in de iptables kiezen voor port remapping van bijvoorbeeld 443 naar de standaard 8443. Hoe dan ook het is veel simpeler om de default poort te wijzigen in de config en gebruik te maken van een virtual host in bijvoorbeeld apache.. Zo kan je al je verkeer binnen laten komen op 1 adres en het zelf intern verdelen.
Maar volgens mij wil hem Hosten op port 80 naast zijn ander websites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeRRoR!
QempZoR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Check je nexthop voor IPTV is.
Zelfde problemen op een ER-Lite laatst meegemaakt. 10.x adres was gewijzigd, maar de nexthop nog niet.

quoteje van ee nTelfort FTTH config.

[...]

Dat 10 adres moet gelijk zijn aan het 10 adres die je op ETH0 krijgt (zelfde subnet iig)
Tx! Ga ik asap ff testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:56
Top, ben benieuwd.
Een dubbele nexthop (wat in mijn geval zo was) mag ook niet.
Dan werkt TV wel, opnames niet.
"route": {
"213.75.112.0/21": {
"10.88.36.1": "''"
"10.xx.xx.1": "''"
}
}
}

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!
QempZoR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Top, ben benieuwd.

Dit een script dat automatisch de nex hop wijzigt als deze verandert.

[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sudo vbash -c 'cat > /config/scripts/tvroute.sh' << EOF
#!/bin/vbash

# configured static route target
CUR_IP=\$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print \$2}');

# static route target
NEW_IP=\$(cat /var/run/dhclient_eth0.4_lease | grep new_routers | awk -F= '{print \$2}' | tr -d \');

if [ "\$CUR_IP" = "\$NEW_IP" ]; then
   echo Addresses the same
   exit 1;
fi

source /opt/vyatta/etc/functions/script-template

configure
delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$CUR_IP
set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$NEW_IP
commit
save
exit

restart igmp-proxy
EOF

Om Het script uitvoerbaar te maken.
code:
1
sudo chmod +x /config/scripts/tvroute.sh

Hier meer zorg je dat het automatisch gestart wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
configure
set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/tvroute.sh
set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 5m
commit
save
exit

Hier is uitleg hoe je het script via de json of api kan inladen.

https://community.ubnt.co...h-controller/td-p/2140097

En we we eren wie de eer toekomt dus bij deze met dank van onze Wilie Howe van de polder: @slooffmaster

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 08-08-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
xbeam schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Maar volgens mij wil hem Hosten op port 80 naast zijn ander websites.
Mwah die wil je toch niet op poort 80 hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dobey schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Mwah die wil je toch niet op poort 80 hosten?
Tenzij je er commerciële dienst van wil maken en geen poort mummer in je url wil hebben.
Maar anders heeft inderdaad geen enkele meerwaarde.

Maar Voor thuis hosting geeft het alleen extra problemen als een keer websiteje met NAS online wil zitten. Daarom heeft Ubnt cloud acces. Dat is meest veilige en eenvoudige toegang. Dan hoeft er helemaal geen poort opgezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Met 443 heb je ook geen poort in je url staan en is het gelijk netjes ssl met mogelijkheid tot certificaatje. Daarnaast is het verkeer dan ook netjes encrypted, het is met een reden dat hij default op 8443 staat

[ Voor 31% gewijzigd door Dobey op 08-08-2018 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:55
Moet zeggen dat de app daarvoor heel handig is. Gewoon even inloggen om de status van je netwerk te zien en de meest basic zaken te kunnen aanpassen.

Ben trouwens blij met de setup. Het is een gehele verbetering ten opzichte van de stand-alone Netgear R6400 router:

- USG
- Cloud Key
- 8 poort switch 60W
- 2 AP Lite
- 1 AP Mesh (voor in de tuin)

Ik twijfel nog even om toch de AP Lite in de woonkamer (die als doorvoer dient voor de andere Lite en de Mesh) te vervangen voor een Pro. En dan vervolgens de overgebleven Lite op zolder te monteren.

Maar het meest belangrijke punt is behaald: een 1080p film streamen naar de tuin vanaf de NAS :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 11:40
Zo net even besloten om het IP-TV gedeelte in de ijskast te plaatsen tot het weer allemaal een beetje stabiel is. Met versie *.22 en *.26 geprobeerd het aan de gang te krijgen. Als ik de .json file niet toepaste zag ik de USG netjes in de controller. Doe ik de *.json toepassen gaat de USG offline in de controller. Vind dit best een issue, wil graag alles groen hebben (een tik van mij!). Ook is de tekst aangepast naar WAN.

Heeft iemand IPTV van KPN wel goed draaiend gekregen met firmware *.22/*.26?

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenbrauw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Ik heb te vroeg gejuigd. Mijn TV is net gestopt met werken, ook het updaten van de next hop werkt niet.
Dit is wat ik zie in de log van de USG. Iemand een idee? Zit er toch nog iets verkeerd inde JSON?

code:
1
2
3
4
5
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.233.141.8).
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4.  If this is not what
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    you want, please write a subnet declaration
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    in your dhcpd.conf file for the network segment
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    to which interface eth0.4 is attached. **

update:
Je raadt het nooit door de onderstaande code toe te voegen is het probleem opgelost :D.
Ik heb dit gevonden op de gidhub pagina van basmeerman. Daar was door dkanbier een issues gerapporteerd, onderandere over de eth0 description, maar ook over IPTV multicast issue op nieuwe firmware.
dkanbier:
New controller and firmware sets source-validation to strict by default, breaking IPTV multicast. This disables source-validation which was the default before, fixing IPTV multicast with new firmwares.
code:
1
2
3
4
{
"firewall": {
                "source-validation": "disable"
        },

[ Voor 33% gewijzigd door eenbrauw op 08-08-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

Let op !!!! De AC outdoor wordt niet meer ondersteund door de controller dus niet kopen.

[url="https://https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UAP-AC-UAP-AC-Outdoor-LTS-Announcement/ba-p/2059058"]UAP-AC/UAP-AC-Outdoor LTS Announcement[/url]
Goed punt om dat zo nog even te melden. Gaf al aan dat het apparaat niet meer op de site stond, maar kon ook zo snel geen nieuw outdoor product vinden. Niet het eerste product dat na een controller update niet meer te beheren is.

Blijkt dat je de mesh producten ook gewoon als normaal AP kan inzetten.

Soms mis ik nog wat structuur in de richting van Ubiquiti. Of dat nu met hun PoE-beleid is, of dat ze ineens bedenken om slimme led-panelen te gaan maken (nooit meer wat over gehoord, net als solar of m-Fi).

Maak gewoon je UniFi lijn eerst eens feature-gelijk aan je EdgeMax lijn. Of integreer die 2, iedereen weet dat het dezelfde hardware is met een ander kleurtje.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

eenbrauw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:18:
Ik heb te vroeg gejuigd. Mijn TV is net gestopt met werken, ook het updaten van de next hop werkt niet.
Dit is wat ik zie in de log van de USG. Iemand een idee? Zit er toch nog iets verkeerd inde JSON?

code:
1
2
3
4
5
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.233.141.8).
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4.  If this is not what
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    you want, please write a subnet declaration
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    in your dhcpd.conf file for the network segment
Aug  8 13:50:13 Gateway dhcpd:    to which interface eth0.4 is attached. **

update:
Je raadt het nooit door de onderstaande code toe te voegen is het probleem opgelost :D.
Ik heb dit gevonden op de gidhub pagina van basmeerman. Daar was door dkanbier een issues gerapporteerd, onderandere over de eth0 description, maar ook over IPTV multicast issue op nieuwe firmware.

[...]

code:
1
2
3
4
{
"firewall": {
                "source-validation": "disable"
        },
thnx.. dat loste inderdaad het issue hier ook op... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ethirty schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:18:
[...]

Goed punt om dat zo nog even te melden. Gaf al aan dat het apparaat niet meer op de site stond, maar kon ook zo snel geen nieuw outdoor product vinden. Niet het eerste product dat na een controller update niet meer te beheren is.

Blijkt dat je de mesh producten ook gewoon als normaal AP kan inzetten.

Soms mis ik nog wat structuur in de richting van Ubiquiti. Of dat nu met hun PoE-beleid is, of dat ze ineens bedenken om slimme led-panelen te gaan maken (nooit meer wat over gehoord, net als solar of m-Fi).

Maak gewoon je UniFi lijn eerst eens feature-gelijk aan je EdgeMax lijn. Of integreer die 2, iedereen weet dat het dezelfde hardware is met een ander kleurtje.
Die slime led-panelen staan nog in early acces dus helemaal afgeschreven zijn ze nog niet denk ik. Of ze maken de batch op :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 21:09
Hoi allen,

Ik ben bezig met het vernieuwen van het netwerk op mijn sportclub. We hebben 2 24 poorts switches liggen: een 3COM 4500G en een Cisco 3650G. Deze wil ik achter een router hangen; de EdgeRouter X of een USG, deze hebben we ook beide nog liggen. Ik twijfel echter welke van de 2 ik zou moeten gebruiken. Ik wil gebruik maken van 4 verschillende VLANs: 1 met alle apparaten die in afgesloten ruimtes staan en voor de WiFi van het beheer. 2 met alle aansluitingen die op openbare gedeeltes zitten. 3 voor de WiFi van de leden, en 4 met de WiFi voor gasten. VLAN 1 moet kunnen alle VLANs in kunnen, maar de rest vab de VLANs moet isolated zijn. Deze VLANs moeten op de router draaien en de switches moeten per poort aangeven welke DHCP server gebruikt moet worden. Ik wil graag gebruik maken van DPI, daarom denk ik sterk aan de USG. Echter weet ik niet of dit alles samen haalbaar is. Helaas is er geen enorm budget en kan ik dus niet bijvoorbeeld een UniFi 48 poorts switch kopen.

Mijn vragen zijn dus:
Kan ik beter gebruik maken van de USG of de ER-X?
Kan ik in de switches alles zo configureren dat inderdaad de VLANs van de router gebruikt worden?

Alvast veel dank voor het meedenken!

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Ik heb een hele hoop Alerts in mijn USG staan met de melding:
"ISP Alert 2: Misc Attack"

voornamelijk ip's die starten met bv:

5.188.10.xxx
213.152.161.xxx
146.185.222.xxx
191.96.249.xxx
78.128.112.xxx

wat doe ik hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
grindal81 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:46:
Ik heb een hele hoop Alerts in mijn USG staan met de melding:
"ISP Alert 2: Misc Attack"

voornamelijk ip's die starten met bv:

5.188.10.xxx
213.152.161.xxx
146.185.222.xxx
191.96.249.xxx
78.128.112.xxx

wat doe ik hier mee?
Uitzoeken waar het vandaan komt? Welk device staat er in de melding? Heb je bijvoorbeeld een server of nas open op het internet die ze kunnen (aanvallen)

Ik krijg alleen maar Alert 1 meldingen als ik mijn smart TV aansluit van de opera browser die contact zoekt met zijn server ofzo.

In de 5.9.x controller zit een uitgebreidere versie van IPS waar al veel meer in te stellen is momenteel is het nog een beta feature natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2018 20:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
UniFi SDN Controller 5.8.28 Stable is vandaag uit gekomen. Van het weekend het update proces maar weer eens starten.

[ Voor 33% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2018 20:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HKLM_ schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:18:
UniFi SDN Controller 5.8.28 Stable is vandaag uit gekomen. Van het weekend het update proces maar weer eens starten.
Zit er iets boeiends bij waarvoor we moeten updaten?
Anders wacht ik gewoon op 5.9.x, die kan ook niet lang meer op zich laten wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Slonzo schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Zit er iets boeiends bij waarvoor we moeten updaten?
Anders wacht ik gewoon op 5.9.x, die kan ook niet lang meer op zich laten wachten...
Niet echt

https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2449036

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Sjalabert schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:45:
Zo net even besloten om het IP-TV gedeelte in de ijskast te plaatsen tot het weer allemaal een beetje stabiel is. Met versie *.22 en *.26 geprobeerd het aan de gang te krijgen. Als ik de .json file niet toepaste zag ik de USG netjes in de controller. Doe ik de *.json toepassen gaat de USG offline in de controller. Vind dit best een issue, wil graag alles groen hebben (een tik van mij!). Ook is de tekst aangepast naar WAN.

Heeft iemand IPTV van KPN wel goed draaiend gekregen met firmware *.22/*.26?
mijn usg hangt al bijna 2 jaar in de meterkast zonder brandend leds, ik krijg het niet werkend met opnames terug kijken etc.. en elke herstart problemen met inlezen config.. baal er enorm van, geld uit gegeven maar niet werken. op de zaak werkt het als een tierelier met ziggo (zonder tv).. zou graag backups via vpn opzetten en instellen maar dat gaat nu dus niet met het huis adres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
sweeeetje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:21:
[...]

mijn usg hangt al bijna 2 jaar in de meterkast zonder brandend leds, ik krijg het niet werkend met opnames terug kijken etc.. en elke herstart problemen met inlezen config.. baal er enorm van, geld uit gegeven maar niet werken. op de zaak werkt het als een tierelier met ziggo (zonder tv).. zou graag backups via vpn opzetten en instellen maar dat gaat nu dus niet met het huis adres...
Werkt hij helemaal niet bij jou? dat is erg zonde. Bij mij is het TV gedeelte een 'ergenis'. Zonde maar ik accepteer het (zelf veroorzaakt door deze keuze te maken O-) ).

In September heb ik vakantie. Dan is er ook meer 'tijd' voor deze zaken uit te zoeken en te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ik had afglopen week mijn cloudkey met de hand geupdate naar 0.11.5 maar nu geeft dat ding in de controller aan dat er een update is naar 0.11.4 iemand een idee hoe je dat fixt. (Durf eigenlijk niet op apply te drukke :P)

CK

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 09-08-2018 08:41 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:10
Heb nu een raar verschijnsel dat paswoorden anders zijn als ik lokaal naar de instellingen kijk of via Cloud Access.
Lokaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DbNl0nJ.png

Cloud Access:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CQzGgOT.png

@HKLM_ Dat heb een kennis dus per ongeluk wel gedaan. Nu is de cloudkey (gelukkig niet de mijne) offline en krijg die niet meer aan de praat. Kan ook niet meer via ssh erin geraken.
Straks eens een reset proberen als laatste redmiddel.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Ik heb het idee dat de Controller WAN speedtest functie niet echt betrouwbaar is, hebben hier meer mensen last van? De download snelheid op mijn server/desktop is ruim het dubbele, keer op keer. Kan ook nergens achterhalen welke remote server de controller selecteert voor de test..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
HKLM_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:39:
Ik had afglopen week mijn cloudkey met de hand geupdate naar 0.11.5 maar nu geeft dat ding in de controller aan dat er een update is naar 0.11.4 iemand een idee hoe je dat fixt. (Durf eigenlijk niet op apply te drukke :P)

[afbeelding]
De 11.4 "upgrade" wordt gemeld omdat 0.11.4 nog de laatste officieel gereleasde versie is. 0.11.5 lijkt me dus nog niet officieel gereleased op het portal als upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:55
Simkin schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:55:
Ik heb het idee dat de Controller WAN speedtest functie niet echt betrouwbaar is, hebben hier meer mensen last van? De download snelheid op mijn server/desktop is ruim het dubbele, keer op keer. Kan ook nergens achterhalen welke remote server de controller selecteert voor de test..
Ja, ik schrok afgelopen week toen ik het systeem aansloot en een speedtest deed via de controller. De waardie die hij gaf was 3x lager dan mijn werkelijke snelheid.
Vervolgens een downloadtest gedaan op de bedrade pc en die gaf gewoon aan dat er geen snelheidsverlies was.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Joarie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Ja, ik schrok afgelopen week toen ik het systeem aansloot en een speedtest deed via de controller. De waardie die hij gaf was 3x lager dan mijn werkelijke snelheid.
Vervolgens een downloadtest gedaan op de bedrade pc en die gaf gewoon aan dat er geen snelheidsverlies was.
Hier heb ik een soortgelijk iets.
Bij mij geeft ie de upload goed weer, de download 150 ipv 200, maar latency schrik ik het hardst van die stond over de 30ms. Ook daar geeft een 'normale' speedtest onder de 10, gelukkig.

Bij de throughput in het dashboard staat ook een latency van 40 op dit moment (terwijl de test zojuist 20 aangaf aldaar). Weet iemand waar die latency op gebaseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Wafeltje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:53:
[...]

Hier heb ik een soortgelijk iets.
Bij mij geeft ie de upload goed weer, de download 150 ipv 200, maar latency schrik ik het hardst van die stond over de 30ms. Ook daar geeft een 'normale' speedtest onder de 10, gelukkig.

Bij de throughput in het dashboard staat ook een latency van 40 op dit moment (terwijl de test zojuist 20 aangaf aldaar). Weet iemand waar die latency op gebaseerd is?
Is dat niet je ping naar ping.ubnt.com

@Kenhas Kijk je toevallig op 1 van de twee niet op een andere site?

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 09-08-2018 11:04 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
Emacee schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 08:33:
Bij mij lag het aan de fast roaming. Zodra ik die had aangezet kon na de eerste keer rebooten de Toon niet meer verbinden. Omdat het aanzetten van fast roaming tegelijk was gebeurd met het wisselen van een AP dacht ik dat het daar aan lag. Net de fast roaming uitgezet en het werkt gelijk weer. Jammer dat daardoor de rest van mijn devices niet ook gebruik kan maken van fast roaming.
fast roaming is een instelling per wlan netwerk. Wat ik heb gedaan is een apart netwerk gemaakt met alleen 2.4GHz, zonder fast roaming, daar zit de Toon op. Mijn "gewone" netwerk heeft wel fast roaming. Werkt als een zonnetje.

overigens zijn er wel meer "retarded" apparaten die fat roaming niet snappen, die mogen dan op het crappy toon netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
HKLM_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Is dat niet je ping naar ping.ubnt.com

@Kenhas Kijk je toevallig op 1 van de twee niet op een andere site?
Klopt helemaal, heb hem nu laten pingen naar 8.8.4.4. vanaf mn PC krijg ik dan zo'n 8ms terug. De USG laat daarbij alsnog 18ms+ zien.

Edit: Is er misschien een verschil tussen latency 1 kant op (windows) en round trip time (USG)?

[ Voor 11% gewijzigd door Wafeltje op 09-08-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:54
Wafeltje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Klopt helemaal, heb hem nu laten pingen naar 8.8.4.4. vanaf mn PC krijg ik dan zo'n 8ms terug. De USG laat daarbij alsnog 18ms+ zien.

Edit: Is er misschien een verschil tussen latency 1 kant op (windows) en round trip time (USG)?
Ik heb in de USG configuratie bij de Echo Server zelf een url ingevuld (ipv ping.ubnt.com) die voor speedtest.net wordt gebruikt: routit.nl

Deze zorgt voor betere weergave van snelheid en latency bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
kleine inventarisatie
wat is volgens de ervaringsdeskundige de beste WLAN settings

Band steering aan of uit
Airtime Fairness aan of uit
Channel Width 2,4 Ghz 20 of 40
Channel Width 5 Ghz 20 of 40
channel automatic of vastzetten?
Transmit power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
HKLM_ schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 19:59:
[...]

Uitzoeken waar het vandaan komt? Welk device staat er in de melding? Heb je bijvoorbeeld een server of nas open op het internet die ze kunnen (aanvallen)

Ik krijg alleen maar Alert 1 meldingen als ik mijn smart TV aansluit van de opera browser die contact zoekt met zijn server ofzo.

In de 5.9.x controller zit een uitgebreidere versie van IPS waar al veel meer in te stellen is momenteel is het nog een beta feature natuurlijk.
Ik heb een nas draaien, onderstaand een voorbeeldje:
IPS Alert 2: Misc Attack. Signature ET DROP Dshield Block Listed Source group 1. From: 37.49.231.46:45625, to: 192.168.1.8:443, protocol: TCP, on interface: eth1 11:13 08/09/2018
IPS Alert 2: Misc Attack. Signature ET DROP Spamhaus DROP Listed Traffic Inbound group 1. From: 5.188.10.15:56577, to: 192.168.1.8:5000, protocol: TCP, on interface: eth1 21:22 08/05/2018
IPS Alert 2: Misc Attack. Signature ET TOR Known Tor Relay/Router (Not Exit) Node Traffic group 346. From: 213.152.161.40:51287, to: 192.168.1.8:6881, protocol: UDP, on interface: eth1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
@grindal81 Ik gok dag 192.168.1.8 je nas is aangezien je poort 5000 gebruikt een Synology?

Als je die op het grote boze internet hebt hangen met de web interface of nog wat andere services dan heb je last van mensen die gaan proberen in te loggen op je nas etc.

Enige wat je kan doen is je firewall van je NAS goed inrichten zodat het ip bijvoorbeeld na 3 inlogpogingen geblokkeerd is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9HDby6IPPZrgrGhbS5OdmUKh/thumb.jpg

Iemand enig idee wat dit inhoud?
Na een beetje onderzoek en ook op ubnt
Krijg ik nergens iets gevonden.

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
R3MC02010 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:01:
[afbeelding]

Dit lijkt me DFS-2.
Woon je in de buurt van Schiphol of een ander vliegveld? Het lijkt mij dat er een radar-signaal gedetecteerd wordt waardoor je AP van kanaal wisselt.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
R3MC02010 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:01:
[afbeelding]

https://community.ubnt.co...tion-channel/td-p/2235297

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Rubke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:29:
kleine inventarisatie
wat is volgens de ervaringsdeskundige de beste WLAN settings

Band steering aan of uit
Airtime Fairness aan of uit
Channel Width 2,4 Ghz 20 of 40
Transmit power?
Dit is een beetje hetzelfde als vragen wat het beste recept is voor een taart... Maar laat ik je goed mogelijk helpen.

Iedere situatie is anders en hangt helemaal af van je wensen en AP indeling. Heb je op iedere vloer of zelfs iedere kamer een AP, dan wil je een laag Transmit Power. Band Steering en Airtime Fairness kan ik je niet mee helpen. In principe wil je Channel Width van 20 op 2.4GHz en 40 op 5 Ghz, maar again, hangt helemaal af hoe eea geinstalleerd is en of je uberhaupt buren hebt. Ik ben voorstander van vaste kanalen, maar dat hangt nogmaals af wat je buren hebben bijvoorbeeld...

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
HT20, hogere kanaalbreedte betekend meer kanalen en 2,4GHz is al zo storingsgevoelig.
VHT40 of VHT80. 5GHz is al minder storingsgevoelig en daarnaast overlappen de kanalen niet (op VHT20).
Nooit auto gebruiken. Op 2,4GHz wil je 1, 6 of 11 gebruiken omdat je anders overlap hebt. Kanaal 1 gebruikt ook 2 en 3, kanaal 6 gebruikt 4 t/m 8, kanaal 11 gebruikt 9 t/m 13 (12 & 13 zijn IIRC niet beschikbaar in NL maar bestaan wel).

Op 5GHz zijn de kanalen niet overlappend, dus op VHT20 kun je dan ook bv kanaal 34 en kanaal 35 gebruiken. Gebruik je VHT40 moet je wel altijd 2 tussenliggende kanalen vrijhouden omdat je dan dus meer kanalen gebruikt. Daarnaast kun je op 5GHz ook gebruik maken van zogenaamde DFS kanalen. Deze maken gebruik van frequenties die radars (op vliegevelden en weerstations) gebruiken. Deze mag je normaliter niet gebruiken maar het AP detecteert vanzelf als die radar er is en wisselt dan automatisch naar een niet DFS kanaal. Dit is dus ook wat @R3MC02010 ziet. Het door hem gebruikte kanaal is zo'n DFS kanaal, en omdat er radar is gedetecteerd wisselt het AP automatisch naar een ander (niet DFS) kanaal.
Transmit power?
Op 2,4GHz low of medium, op 5GHz medium of high. Je wilt vooral op 2,4GHz de cellen zo klein mogelijk houden om roaming te bevorderen. Daarnaast wil je ook niet vol staan te blazen waardoor je buren last er van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-09 08:27
Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:58:
[...]

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik neem aan dat je de uplink poort op je switch ook op trunk heb staan?

Heb je ook getest met 1 untagged en 40 tagged en ze op die manier op je switch uit te laten komen?
xbeam schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

En Als de mircotik direct op de switch voor de inwall aansluit Werk te het dan wel.

En weet je zeker dat de inwall alle vlans van de switch krijgt? Mischien dat er daar een verkeert profiel op de poort staat.

Je zal het vast al gecontroleerd hebben maar Ik probeer met je mee te denken. Ik zie zelf heel vaak van dat kleinen dingen over het hoofd.
Als ik de mikrotik direct aansluit op mijn unifi switch 24 poe dan krijg ik direct mooi op alle poorten het juiste VLAN. De mikrotik doet het dus en staat goed ingesteld.

Als ik de mikrotik dan weer aansluit op een Unifi Ap - Ac in wall (heb er 2 geprobeerd) dan werkt het weer niet. Om gek van te worden. Bij de AP-AC in walls heb ik precies hetzelfde switch port profile als de 24 poorts unifi switch. Waarom hij bij xbeam wel een vlan trunk aanmaakt blijft dus de vraag. Werk je met beta firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
HKLM_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:00:
@grindal81 Ik gok dag 192.168.1.8 je nas is aangezien je poort 5000 gebruikt een Synology?

Als je die op het grote boze internet hebt hangen met de web interface of nog wat andere services dan heb je last van mensen die gaan proberen in te loggen op je nas etc.

Enige wat je kan doen is je firewall van je NAS goed inrichten zodat het ip bijvoorbeeld na 3 inlogpogingen geblokkeerd is.
Op de Syno is dit idd zo ingericht... mss nog wat landen blokkeren...op de FW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
daxy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:03:
[...]

Dit lijkt me DFS-2.
Woon je in de buurt van Schiphol of een ander vliegveld? Het lijkt mij dat er een radar-signaal gedetecteerd wordt waardoor je AP van kanaal wisselt.
RobertMe schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

HT20, hogere kanaalbreedte betekend meer kanalen en 2,4GHz is al zo storingsgevoelig.

[...]

VHT40 of VHT80. 5GHz is al minder storingsgevoelig en daarnaast overlappen de kanalen niet (op VHT20).

[...]

Nooit auto gebruiken. Op 2,4GHz wil je 1, 6 of 11 gebruiken omdat je anders overlap hebt. Kanaal 1 gebruikt ook 2 en 3, kanaal 6 gebruikt 4 t/m 8, kanaal 11 gebruikt 9 t/m 13 (12 & 13 zijn IIRC niet beschikbaar in NL maar bestaan wel).

Op 5GHz zijn de kanalen niet overlappend, dus op VHT20 kun je dan ook bv kanaal 34 en kanaal 35 gebruiken. Gebruik je VHT40 moet je wel altijd 2 tussenliggende kanalen vrijhouden omdat je dan dus meer kanalen gebruikt. Daarnaast kun je op 5GHz ook gebruik maken van zogenaamde DFS kanalen. Deze maken gebruik van frequenties die radars (op vliegevelden en weerstations) gebruiken. Deze mag je normaliter niet gebruiken maar het AP detecteert vanzelf als die radar er is en wisselt dan automatisch naar een niet DFS kanaal. Dit is dus ook wat @R3MC02010 ziet. Het door hem gebruikte kanaal is zo'n DFS kanaal, en omdat er radar is gedetecteerd wisselt het AP automatisch naar een ander (niet DFS) kanaal.

[...]

Op 2,4GHz low of medium, op 5GHz medium of high. Je wilt vooral op 2,4GHz de cellen zo klein mogelijk houden om roaming te bevorderen. Daarnaast wil je ook niet vol staan te blazen waardoor je buren last er van hebben.
woon inderdaad vlakbij militaire luchtbasis gilze-rijen
maar dan is dat ook duidelijk.

de ap is inmiddels wel weer terug geschakeld naar het dfs kanaal.

thnx mannen!

| USG 4.5.3 | Firmware 0.11.9 | Controller 5.9.22 | US 60W 3.9.48 | UAP AC LITE 3.9.48 | T-Mobile Glasvezel 750/750 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R3MC02010 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:00:
[...]

[...]

[...]

thnx mannen!
Zelf heb ik inderdaad ook 1 AP op een DFS kanaal staan wat soms wisselt (waarschijnlijk door Maastricht Aachen Airport). Die wat ik op zolder heb hangen krijg ik onmogelijk op een DFS kanaal, maar die op de benedenverdieping werkt meestal wel op DFS en soms dan een alert dat die is gewisseld i.v.m. radardetectie. Kan verder uiteraard geen kwaad (behalve dat je mogelijk op een kanaal komt met wat meer storing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
RobertMe schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:05:
[...]

Zelf heb ik inderdaad ook 1 AP op een DFS kanaal staan wat soms wisselt (waarschijnlijk door Maastricht Aachen Airport). Die wat ik op zolder heb hangen krijg ik onmogelijk op een DFS kanaal, maar die op de benedenverdieping werkt meestal wel op DFS en soms dan een alert dat die is gewisseld i.v.m. radardetectie. Kan verder uiteraard geen kwaad (behalve dat je mogelijk op een kanaal komt met wat meer storing).
per direk toe mit dat dink ;) #offTopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
xbeam schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

So for those who have followed UniFi over the last 5+ years, you know the effort we’ve put into continually adding features (cloud, software, and firmware) to even our first-released product (the UAP).

To this day, we are still adding features for the UAP, and other first-generation models:
UAP (and UAPv2) T
UAP-LR (and UAP-LRv2) T
UAP-PRO T
UAP-IW *
UAP-Outdoor *
UAP-Outdoor5 *
UAP-Outdoor+ *

* Denotes models which are no longer produced
T Denotes models which are not recommended for new designs.

As above, we continue to add functionality to models which are no longer produced (and haven’t been produced for quite some time).

In fact we’re at feature-parity on many of these models (hardware permitting) with current second-generation and third-generation models.

We even made a `v2` UAP and `v2` UAP-LR after one of our suppliers stopped producing a key component to these designs, to allow our integrators (who say may have this in a certified design) to keep purchasing these models in support of their customers.

This said, there are two first-generation models we will be moving to Long Term Support (LTS) only (i.e. security and stability updates only; no new features):

UAP-AC *
UAP-AC-Outdoor *

Why are we doing this?

Adding features to these two models has proven overall more costly to our customers than of benefit.
Attempts to add features to these models have frequently resulted in regressions impacting customers using these models - but more importantly - users of all Gen1, Gen2, and Gen3 models.
So in an effort to maintain quality (and add features) across the majority of UniFi lines, we will be moving the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor to this long-term-support model.

When are we doing this?
UniFi Controller 5.6.x (firmware version 3.8.x) will be the LTS release for the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor models
UniFi Controller 5.7+ will not support the UAP-AC and UAP-AC-Outdoor models

Thanks,
The UniFi Team
Misschien een beetje een onbenullige vraag:
Ubiquiti Networks UAP-AC-M-PRO 1300Mbit/s

wordt deze nog wel ondersteund of ook niet meer??

https://www.update.nl/ubi...it-wlan-toegangspunt.html
had net het plan om deze aan te schaffenn namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 09-08-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
R3MC02010 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:00:
thnx mannen!
Waarom op een DFS kanaal gaan zitten als je dicht bij een vliegveld zit?
Neem gewoon 36 en 44..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweeeetje
Sjalabert schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:22:
[...]

Werkt hij helemaal niet bij jou? dat is erg zonde. Bij mij is het TV gedeelte een 'ergenis'. Zonde maar ik accepteer het (zelf veroorzaakt door deze keuze te maken O-) ).

In September heb ik vakantie. Dan is er ook meer 'tijd' voor deze zaken uit te zoeken en te leren.
bedoel je dat je de USG niet had moeten kopen. Ik vind Ubuiquiti geweldig, het werkt perfect met elkaar en uitbreiden is zo gepiept.. alleen met KPN is het gewoon een beetje omslachtig.
Ik kan het opzich wel weer een keer proberen... Maar zie door de bomen het bos niet meer met de juiste configuratie... Iemand die geen problemen heeft die zijn script wil delen met mij? In de USG is het wan gedeelte ook verplaatst nu, dus alles is wel goed in te vullen. Ik meen me te herinneren dat ik met portforwards ook problemen had dat dit niet werkte. En VPN site to site is mijn wens (en remote vpn uiteraard). Zakelijk werkt dit allemaal super goed (ziggo zakelijk , modem im brigde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3MC02010
Shaggie_NB schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Waarom op een DFS kanaal gaan zitten als je dicht bij een vliegveld zit?
Neem gewoon 36 en 44..
Omdat het nogal druk is hier op die kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Net zonder issues via ssh upgrade naar 5.8.28 (5.8.25 -> 5.8.28)
grindal81 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:42:
[...]

Op de Syno is dit idd zo ingericht... mss nog wat landen blokkeren...op de FW
Dat zou je kunnen proberen als je een USG 3P hebt dan werkt geoblocking niet i.c.m IPS i.v.m hardwareoffloading dan moet je al hele ip reeksen gaan blokken.

Ik weet dat je in de 5.9 al veel meer kan instellen m.b.t IPS maar als je daar nog niet naar wilt upgraden dan is het accepteren en je syno goed inrichten de beste optie denk ik zo.

[ Voor 108% gewijzigd door HKLM_ op 09-08-2018 19:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

Kan iemand mij advies geven over een goed werkend Adblock script voor de USG? Zie dat er verschillende versies rond dwarrelen en ben nieuwsgierig wat de norm is onder de Tweakers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ben voorzichtig toch maar eens aan het kijken naar een Unifi oplossing. Ik woon in een nieuwbouwwoning (2015), vier verdiepingen, met op iedere kamer 2 utp-aansluitingen. Ik heb een Ziggobox met losse AP (in de meterkast) die gekoppeld zit aan een 16poortswitch en op de 2e verdieping een accesspoint. Veel gezeik met wegvallende verbindingen, roamen door het huis gaat lastig etc. En op zolder, waar ook nog eens geen loze leidingen zitten, is de verbinding al helemaal slecht.

Ik zat nu te denken om toch maar eens wat geld uit te geven aan goed spul, en wel:
1. Een 8 port Unifi Switch (PoE, PoE+, 60W, 150W??) of kan ik gewoon wat injectors gebruiken met mijn oude switch
2. Twee of 3 of 4 Unifi accesspoints AC-LR or PRO (dus 1 per verdieping, of 1 per 2 verdiepingen of iets er tussenin)

Wat is wijzheid gezien mijn situatie? Een nieuwe switch en zo ja welke? Hoeveel nieuwe accesspoints en welk type?

[ Voor 10% gewijzigd door M_V op 09-08-2018 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M_V schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:22:
Ik ben voorzichtig toch maar eens aan het kijken naar een Unifi oplossing. Ik woon in een nieuwbouwwoning (2015), vier verdiepingen, met op iedere kamer 2 utp-aansluitingen. Ik heb een Ziggobox met losse AP (in de meterkast) die gekoppeld zit aan een 16poortswitch en op de 2e verdieping een accesspoint. Veel gezeik met wegvallende verbindingen, roamen door het huis gaat lastig etc. En op zolder, waar ook nog eens geen loze leidingen zitten, is de verbinding al helemaal slecht.

Ik zat nu te denken om toch maar eens wat geld uit te geven aan goed spul, en wel:
1. Een 8 port Unifi Switch (PoE, PoE+, 60W, 150W??) of kan ik gewoon wat injectors gebruiken met mijn oude switch
2. Twee of 3 of 4 Unifi accesspoints AC-LR or PRO (dus 1 per verdieping, of 1 per 2 verdiepingen of iets er tussenin)

Wat is wijzheid gezien mijn situatie? Een nieuwe switch en zo ja welke? Hoeveel nieuwe accesspoints en welk type?
De AC LR biedt geen voordeel. Deze werkt voornamelijk beter op 2,4GHz en dat wil je al niet gebruiken, en daarnaast is de 'LR' voornamelijk gericht op bedrijfshallen etc, oftewel grote open ruimtes.
Je houdt dan dus de Lite en Pro over. Het verschil tussen beiden is simpelweg dat de een 2x2 MIMO is en de ander 3x3 MIMO. De Pro is dus potentieel sneller, maar dan alleen als je clients ook 3x3 zijn, en dat zijn nog niet heel veel apparaten. Daarnaast kan de Pro potentieel een iets beter bereik geven (de extra antenne kan bij 2x2 clients gebruikt worden voor ruisonderdrukking), maar een extra Lite geeft uiteraard een beter bereik en is nog steeds goedkoper (IIRC koop je 3 Lites voor de prijs van 2 Pros).

M.b.t. de switch. Zowel de Lite, (als LR), als Pro worden van stroom voorzien via 802.3af (oftewel PoE). De USW 8-60W voorziet daarin (en alleen daarin, maar dat is dus voldoende), en op maximaal 4 poorten wat in jouw situatie dus (precies) voldoende is. De USW 8-150W voorziet ook in passive 24V, maar dat wil je niet gebruiken, en 802.3at (PoE+) en heb je niet nodig, maar is evt wel future proof. Daarnaast zou je evt. ook een ander merk switch kunnen kopen, zolang deze maar in 802.3af voldoet. De bijgeleverde PoE injectors kun je uiteraard ook gebruiken, maar bij meerdere APs wordt dat natuurlijk snel lelijk als je 3 of 4 van die dingen in de meterkast hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

RobertMe schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:50:
[...]

De AC LR biedt geen voordeel. Deze werkt voornamelijk beter op 2,4GHz en dat wil je al niet gebruiken, en daarnaast is de 'LR' voornamelijk gericht op bedrijfshallen etc, oftewel grote open ruimtes.
Je houdt dan dus de Lite en Pro over. Het verschil tussen beiden is simpelweg dat de een 2x2 MIMO is en de ander 3x3 MIMO. De Pro is dus potentieel sneller, maar dan alleen als je clients ook 3x3 zijn, en dat zijn nog niet heel veel apparaten. Daarnaast kan de Pro potentieel een iets beter bereik geven (de extra antenne kan bij 2x2 clients gebruikt worden voor ruisonderdrukking), maar een extra Lite geeft uiteraard een beter bereik en is nog steeds goedkoper (IIRC koop je 3 Lites voor de prijs van 2 Pros).

M.b.t. de switch. Zowel de Lite, (als LR), als Pro worden van stroom voorzien via 802.3af (oftewel PoE). De USW 8-60W voorziet daarin (en alleen daarin, maar dat is dus voldoende), en op maximaal 4 poorten wat in jouw situatie dus (precies) voldoende is. De USW 8-150W voorziet ook in passive 24V, maar dat wil je niet gebruiken, en 802.3at (PoE+) en heb je niet nodig, maar is evt wel future proof. Daarnaast zou je evt. ook een ander merk switch kunnen kopen, zolang deze maar in 802.3af voldoet. De bijgeleverde PoE injectors kun je uiteraard ook gebruiken, maar bij meerdere APs wordt dat natuurlijk snel lelijk als je 3 of 4 van die dingen in de meterkast hebt liggen.
Wat een fijne reactie! Erg bedankt, nu ben ik er eigenlijk bijna uit. En dan de million dollar question... hoeveel AP's zal ik ophangen? Op iedere verdieping 1? Of om de verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:54
Simkin schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:03:
Kan iemand mij advies geven over een goed werkend Adblock script voor de USG? Zie dat er verschillende versies rond dwarrelen en ben nieuwsgierig wat de norm is onder de Tweakers hier.
Ik heb de volgende omschrijving gebruikt, werkt prima, de lijst wordt automatisch elke dag geupdated:

https://community.ubnt.co...of-etc-hosts/td-p/2143511

Halverwege de pagina wordt de USG behandelt.

Edit: Ik zie dat er alweer een V8 is:
V8 Changes:

- Custom options for dnsmasq can be entered directly into the .conf file. Thank you @johnluber for the idea.

- max-time parameter is now passed to curl to prevent it trying indefiniately to download a file. Default is 60 seconds, which can be changed via the .conf file.

- A user-created file (defined in the .conf file) can be called when the script completes. Thank you @smat for the idea.

- Whitelisting has been enhanced to make it possible to whitelist a subdomain while still blacklisting the parent domain and sibling child domains (see .conf file for details). This may require you to add a new whitelist entry for the domain itself if your previous config was using a subdomain to whitelist an entire domain. Thank you @foxswat for the idea.

- A bug has been fixed in the blacklist domain / subdomain processing. The logic has always removed child domains of blocked root domains to reduce the number of generated dnsmasq commands. However for single letter domains (such as i.com) the substring match was causing domains with the ending letter (i in this case) to be removed from the blacklist. Note - this will make your list grow somewhat as previously wrongly removed domains will now be included. Thank you Stephan0 for pointing this out.

[ Voor 53% gewijzigd door ardvark99 op 09-08-2018 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjalabert
sweeeetje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

bedoel je dat je de USG niet had moeten kopen. Ik vind Ubuiquiti geweldig, het werkt perfect met elkaar en uitbreiden is zo gepiept.. alleen met KPN is het gewoon een beetje omslachtig.
Ik kan het opzich wel weer een keer proberen... Maar zie door de bomen het bos niet meer met de juiste configuratie... Iemand die geen problemen heeft die zijn script wil delen met mij? In de USG is het wan gedeelte ook verplaatst nu, dus alles is wel goed in te vullen. Ik meen me te herinneren dat ik met portforwards ook problemen had dat dit niet werkte. En VPN site to site is mijn wens (en remote vpn uiteraard). Zakelijk werkt dit allemaal super goed (ziggo zakelijk , modem im brigde)
Absoluut helemaal geen spijt. Heb er meerdere geinstalleerd bij Hotels. Echter voor mijn privé situatie pakt het niet goed uit. Vooral het IPTV stuk. De rest is echt super van Unifi. Ik ben een heel tevreden gebruiker!.

Ga ervan uit van IPTV ook wel goed gaat komen ism de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin

Simkin

Bzzzzz

ardvark99 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:29:
[...]

Ik heb de volgende omschrijving gebruikt, werkt prima, de lijst wordt automatisch elke dag geupdated:

https://community.ubnt.co...of-etc-hosts/td-p/2143511

Halverwege de pagina wordt de USG behandelt.

Edit: Ik zie dat er alweer een V8 is:

[...]
Idd perfect, bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
M_V schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

Wat een fijne reactie! Erg bedankt, nu ben ik er eigenlijk bijna uit. En dan de million dollar question... hoeveel AP's zal ik ophangen? Op iedere verdieping 1? Of om de verdieping?
Ik had de zelfde overweging paar weken terug, en heb gekozen voor om de verdieping. Het is natuurlijk altijd mogelijk om er nog 1 bij te kopen. Ik heb ze nu hangen, en mijn dekking is uitstekend en ik blij ben dat ik geen 3de heb gekocht (voor op de middelste verdieping).

Als je geen betonnen vloeren hebt, of je kunt ze mooi in het trappengat hangen waarbij de demping minimaal is, zou je wellicht voldoende hebben aan 1 AP. Maar dit is tweakers, en we gaan niet voor goed genoeg, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
Sjalabert schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:30:
[...]

Absoluut helemaal geen spijt. Heb er meerdere geinstalleerd bij Hotels. Echter voor mijn privé situatie pakt het niet goed uit. Vooral het IPTV stuk. De rest is echt super van Unifi. Ik ben een heel tevreden gebruiker!.

Ga ervan uit van IPTV ook wel goed gaat komen ism de community.
Het speelt hier al heel lang.. wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet (meerdere dagen achter elkaar)..
Dus ik ben zelf nog zoekende.
Iemand die mij kan helpen toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je geen behoefte hebt aan Netflix op je IPTV-box, waarom dan niet bridged mode gebruiken?
Dan hoef je alleen maar VLAN4 door te zetten naar de settopbox en zoekt hij het verder zelf maar uit. Veel makkelijker en werkt altijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:39:
Als je geen behoefte hebt aan Netflix op je IPTV-box, waarom dan niet bridged mode gebruiken? Dan hoef je alleen maar VLAN4 door te zetten naar de settopbox en zoekt hij het verder zelf maar uit. Veel makkelijker en werkt altijd...
Dit dus idd, laat je USG enkel het internetverkeer afhandelen, alles werkt bij mijn USG op het IGMP-fastleave stukje na, waardoor de multicast streams een X aantal minuten open blijven staan en mijn VVDSL lijntje volloopt :(

Ik twijfel dus ook om in plaats van de IGMP-Proxy met alle toeters en bellen op de USG VLAN 4 gewoon te bridgen naar de STB. Ik heb nml. geen trek in geneuzel bij iedere FW update van de USG.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeRRoR!
QempZoR schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:28:
[...]

Top, ben benieuwd.

[...]
10 Punten! Dat was hem inderdaad, thanks voor de tip! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sweeeetje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Ja, Voor de thuis genruikt met iptv is de usg echt een ramp 99% van de thuis genruikers zou echt veel beter af zijn met een edgerouter. Deze is 10 keer makkelijker the beheren en te configureren voor iptv.

Op de edgerouter heb je binnen 10min iptv draaien met werkende quick-leave en dit kan gewoon met wat klikken in de gui (config-tree)

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 15-08-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M_V schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

Dat ligt aan je budget, plaatsing, indeling van het huis, materialen, ... De plaatsing is daarbij dan sowieso belangrijk. Hang je de APs in het trapgat krijg je daar veel overlap en mogelijk meer roaming problemen.

Zelf zou ik waarschijnlijk kijken naar of 3 of 4 APs en dan allemaal in het midden van het huis (de gang?) plaatsen, of 2, en dan eentje aan de voorkant van het huis en eentje aan de achterkant.

In de eerste situatie met veel centrale APs kun je het zendvermogen heel laag zetten omdat je maar maximaal door een muurtje heen hoeft. In het geval van 2 APs kun je door het spreiden over de voor- en achterkant van het huis het zendvermogen hoger zetten zonder dat ze veel overlap in het bereik krijgen.

Overigens kun je om het extra ingewikkeld te maken ook nog kijken naar de In-Wall modellen. Zeker als de aansluitingen op je muur los geplaatst zijn kun je de In-Wall daarvoor zo in de plaats zetten. De gewone In-Wall is daarbij vergelijkbaar aan de Lite (beide 2x2 MIMO) en de Pro vergelijkbaar met de * drumroll * Pro (3x3 MIMO). Alleen zijn de stralingspatronen van de In-Wall ook weer anders (omdat deze bedoeld zijn voor wandmontage en de normale, schotelvormige APs voor plafondmontage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Iemand hier de gouden tip?

Gisteren stroomuitval gehad vanwege kortsluiting (buitenshuis) in het zonnescherm (water op de draden na het onweer hier). Opnieuw aangesloten en drooggemaakt en waterdicht gemaakt dus dat probleem is opgelost. Op dezelfde groep zit binnen in huis een Unifi Switch-8 die weer gekoppeld zit aan een Unifi AP AC Pro.

De status in de controller voor beide apparaten is "disconnected". Inmiddels wat zitten googlen en een set-inform http://controllerip:8080/inform gestuurd maar dat doet niks. Zowel de AP als de Switch werken gewoon maar worden door de controller als disconnected weergegeven.

Nu heb ik de switch 'forgotten' in de hoop het inform commando opnieuw uit te kunnen voeren maar dat bracht geen soelaas. Dus wordt dat even loskoppelen en beide weer hardcore resetten (met het pinnetje) en ze vervolgens terugzetten. Of is er nog een andere oplossing?

Punt 2: Toch maar een UPS ertussen plaatsen? Dat maakt de opstelling wel heel erg 'pro' want dat betekent dus een extra UPS en dan zouden ALLE (jawel) Unifi apparaten in huis aangesloten zitten op een UPS wat mij ergens wel overkill lijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 10-08-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:35
Als he probleem in de controller zit heeft een fabrieks reset voor de ap en switch niet zoveel zin. Installeer de controller opnieuw en zet een backup van je site terug. Ik gok dat de controller database corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:12:
Iemand hier de gouden tip?

Gisteren stroomuitval gehad vanwege kortsluiting (buitenshuis) in het zonnescherm (water op de draden na het onweer hier). Opnieuw aangesloten en drooggemaakt en waterdicht gemaakt dus dat probleem is opgelost. Op dezelfde groep zit binnen in huis een Unifi Switch-8 die weer gekoppeld zit aan een Unifi AP AC Pro.

De status in de controller voor beide apparaten is "disconnected". Inmiddels wat zitten googlen en een set-inform http://controllerip:8080/inform gestuurd maar dat doet niks. Zowel de AP als de Switch werken gewoon maar worden door de controller als disconnected weergegeven.

Nu heb ik de switch 'forgotten' in de hoop het inform commando opnieuw uit te kunnen voeren maar dat bracht geen soelaas. Dus wordt dat even loskoppelen en beide weer hardcore resetten (met het pinnetje) en ze vervolgens terugzetten. Of is er nog een andere oplossing?

Punt 2: Toch maar een UPS ertussen plaatsen? Dat maakt de opstelling wel heel erg 'pro' want dat betekent dus een extra UPS en dan zouden ALLE (jawel) Unifi apparaten in huis aangesloten zitten op een UPS wat mij ergens wel overkill lijkt.
Welke error bij Status krijg je als je het commando 'info' geeft bij de switch & AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
Ik wil mijn HUE hub graag aan de USG hangen, op poortje 2. Dan heb ik een extra poort op de switch vrij, zodat ik voorlopig weer even verder kan. Iemand toevallig iets soortgelijks gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Laagheim schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:24:
Als he probleem in de controller zit heeft een fabrieks reset voor de ap en switch niet zoveel zin. Installeer de controller opnieuw en zet een backup van je site terug. Ik gok dat de controller database corrupt is.
Controller is een hosted controller in de cloud :). Die heeft geen last gehad van de problemen intern en de rest werkt feilloos.

@SmokingCrop Ik check het even als ik thuis ben straks!

[ Voor 6% gewijzigd door Typhone op 10-08-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 08:28
Een vraagje over de temperatuur van de Unifi PoE switches.
Ik heb voor ons nieuwe huis een setup voorzien met 1 (of 2, afhankelijk van de signaalsterkte) Ubiqtuiti Unifi UAP-AC-IW AP's, 2 G3 Camera's en (van zodra hij uitkomt) een Ubiquiti Cloud Key G2 Plus. Ik zou alle kabels met een Unifi PoE switch willen verbinden, en deze inbouwen in m'n patchkast. Ik had de US-16-150W (16-poort) switch in gedachten, echter lees ik veel ervaringen over extreme temperaturen die deze switch heeft (sommigen rapporteren temperaturen rond 70°C!). Ik maak mij daarom zorgen of deze switch überhaupt een goede keuze is, en vooral in combinatie met inbouwen in een patchkast. Kloppen deze verhalen, of moet ik me geen zorgen maken?
Heeft de US-24-250W ook deze (mogelijke) temperatuurproblemen? Raden jullie een andere PoE switch aan?

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-09 20:26

el-jorge

turn around and feel the vibe

Even een vraagje.

Ik wil 2 AP in huis. En dan de WIFI op mijn router uitschakelen. Ik lees iets over control software en dat die altijd moet draaien etc.

Kan ik 2 Unifi AP plaatsen, het eenmalig installeren, en dan is er geen omkijken meer naar??

En komen er nu wel of geen POE adapters bij? Aangezien ze achter non-POE switches komen?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@melwasul
Mijn switch 16 staat op 70 graden. Hou er rekening mee dat het (semi) professionele apparatuur is hè. 70 graden is niet zoveel mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
el-jorge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:32:
Even een vraagje.

Ik wil 2 AP in huis. En dan de WIFI op mijn router uitschakelen. Ik lees iets over control software en dat die altijd moet draaien etc.

Kan ik 2 Unifi AP plaatsen, het eenmalig installeren, en dan is er geen omkijken meer naar??

En komen er nu wel of geen POE adapters bij? Aangezien ze achter non-POE switches komen?
De controller software heb je alleen nodig als je ook een wifi guest portal wil draaien, of als je ook een USG in je netwerk plaatst. Voor basis gebruik van een AP (of 2) heb je geen 24X7 controller nodig.
Sterker nog je kunt de AP's gewoon via de android / IOS app in gebruik nemen.

Als je de single pack versie koopt (van lite to Pro) zit de POE adapter erbij. bij de 5packs is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
el-jorge schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:32:

Bij niet alle AP's worden POE adapters meegeleverd, dus dat moet je even uitzoeken. De controller hoeft alleen te draaien, wanneer je geavanceerde functies, zoals gastportaal e.d. wil gebruiken. Heb je dat niet nodig is het nergens voor nodig de controller 24/7 aan te zetten. Het is dan alleen verstandig om de zoveel tijd de controller op te starten om de firmware te updaten.

Welke AP's had je in gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:12:
[...]
offtopic:
Ik heb in m'n groepenkast een aparte groep erbij gemaakt met een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + 'groep' ineen). Op die manier kunnen alle groepen in huis eruit knallen en blijft de apparatuur in de meterkast gewoon draaien.

Bij een UPS moet je elke 3-4 jaar de batterij vervangen, met deze oplossing niet. En de keren dat de stroom echt is uitgevallen waarvan de oorzaak buitenshuis ligt heb ik in mijn situatie nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 08:28
Typhone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:33:
Mijn switch 16 staat op 70 graden. Hou er rekening mee dat het (semi) professionele apparatuur is hè. 70 graden is niet zoveel mis mee.
Staat ie vrij, of is ie ingebouwd in een meterkast/patchkast? 70°C lijkt me voor de levensduur van elektronica niet goed, ook al is het professionele apparatuur... :)

Loopt de US-24-250W ook zo warm?

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog tips voor buiten in de tuin meer bereik? Heb nu de ap lite vlakbij de achterdeur in het tv-meubel, valt me op dat het bereik in de tuin net niet helemaal top is. Denk eraan een ap lr te halen en deze daar te plaatsen. Gaat dit verschil uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Sbakker1982 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:40:
Iemand nog tips voor buiten in de tuin meer bereik? Heb nu de ap lite vlakbij de achterdeur in het tv-meubel, valt me op dat het bereik in de tuin net niet helemaal top is. Denk eraan een ap lr te halen en deze daar te plaatsen. Gaat dit verschil uitmaken?
Verschil tussen de beide AP's is minimaal. Daar ga je het verschil niet mee maken.

Probleem met een AP die binnenhangt (elk soort) is dat met alle moderne isolatie + driedubbele beglazing de radio golven steeds effectiever geblokkeerd worden.

Beste oplossing is natuurlijk een outdoor AP neerzetten zoals UniFi AC Mesh (lekker goedkoop en te gebruiken als een normale AP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

melwasul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:40:
[...]

Staat ie vrij, of is ie ingebouwd in een meterkast/patchkast? 70°C lijkt me voor de levensduur van elektronica niet goed, ook al is het professionele apparatuur... :)

Loopt de US-24-250W ook zo warm?
Die zit in een wandmodel patchkast (15U):

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/38891255_1848709631874813_8932927841285177344_n.jpg?_nc_cat=0&oh=32b3f7746835d34415a9532ac6c92dae&oe=5C128B88
Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.