Wat is jullie idee bij de CK Gen2? Ga je er eentje aanschaffen (of heb je er al een?) ter vervanging van een gen1? Loont het om nu een Gen 1 aan te schaffen voor je huis/tuin/keuken netwerk? Er zit nogal een prijsverschil in waarschijnlijk als ik de forum posts mag geloven 70e vs 200e.Kavaa schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:15:
[...]
Ik neem aan dat je de Cloud Key Gen2 Plus bedoeld![]()
Beide staan momenteel in de Beta Store
Daar kun je de NVR op draaien en niet op de Cloud Key Gen2
De Cloud Key Gen2 is enkel bedoeld als UniFi Controller / UNMS.
Er zit dan dus ook geen aparte HDD in voor de opnames van bijvoorbeeld UniFi Video / UniFi Protect.
De Cloud Key Gen2 Plus is dus het zelfde als de normale Gen2 alleen dan wat groter en met een hard disk die je overigens zelf kunt upgraden naar een groter model. En deze heeft ook Battery Backup for safe shutdown etc.
Ja, als de prijs nou gelijk zou zijn... draai het momenteel nog in een VM. Maar hoor vaak dat de gen1 dingen corrupt laat gaan bij een sudden reboot/shutdown of zo. Daar zit k ook niet echt op te wachten..sheane schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Wat is jullie idee bij de CK Gen2? Ga je er eentje aanschaffen (of heb je er al een?) ter vervanging van een gen1? Loont het om nu een Gen 1 aan te schaffen voor je huis/tuin/keuken netwerk? Er zit nogal een prijsverschil in waarschijnlijk als ik de forum posts mag geloven 70e vs 200e.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Wij gebruiken helemaal geen Cloud Keys.sheane schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Wat is jullie idee bij de CK Gen2? Ga je er eentje aanschaffen (of heb je er al een?) ter vervanging van een gen1? Loont het om nu een Gen 1 aan te schaffen voor je huis/tuin/keuken netwerk? Er zit nogal een prijsverschil in waarschijnlijk als ik de forum posts mag geloven 70e vs 200e.
We gebruiken met name de Edgerouters / Edgeswitches en draaien onze UniFi Controller Centraal in het Datacenter.
Voor de NVR zouden we het nog kunnen overwegen om de Cloud Key Gen2 Plus te nemen.
Maar ook daarmee nemen we vaak kleine HP MicroServers of andere hardware met daarop Linux.
Dit mede dat deze wat krachtiger zijn, en meer opslag aankunnen en bijvoorbeeld ook RAID ondersteunen.
Maar dat is per usecase verschillend.
Voor de UniFi Controller / UNMS gebruiken we hem dus niet.
Ik verwacht wel dat de nieuwe versies een langere levensduur hebben omdat ze volgens mij Flash opslag hebben in plaats van een MicroSD Kaart zoals bij de Cloud Key Gen1.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Ik heb zelf een CK Gen 2 thuis. Deze heeft ook een batterij.Kavaa schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:15:
[...]
Ik neem aan dat je de Cloud Key Gen2 Plus bedoeld![]()
Beide staan momenteel in de Beta Store
Daar kun je de NVR op draaien en niet op de Cloud Key Gen2
De Cloud Key Gen2 is enkel bedoeld als UniFi Controller / UNMS.
Er zit dan dus ook geen aparte HDD in voor de opnames van bijvoorbeeld UniFi Video / UniFi Protect.
De Cloud Key Gen2 Plus is dus het zelfde als de normale Gen2 alleen dan wat groter en met een hard disk die je overigens zelf kunt upgraden naar een groter model. En deze heeft ook Battery Backup for safe shutdown etc.
De CK2 Plus heeft 1GB extra geheugen (3 ipv 2) en dan de HD voor de NVR functionaliteit.
Ik ga hem denk ik wel aanschaffen de battery en het (kleine) display zijn leuke functies die handig zijn. De huidige CK is toch een faal m.b.t not safe shutdowns. Momenteel heb ik er een bowerbank achter hangen maar dat is ook niet alles.sheane schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Stieken hoop ik dat de G2+ nog een mogelijkheid krijgt om als (NAS) te dienen.
[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 02-08-2018 14:41 ]
Cloud ☁️
Bedoel je dan nu de Cloud Key Gen2 of de Cloud Key Gen2 Plus?m3gA schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:16:
[...]
Ik heb zelf een CK Gen 2 thuis. Deze heeft ook een batterij.
De CK2 Plus heeft 1GB extra geheugen (3 ipv 2) en dan de HD voor de NVR functionaliteit.
Want die normale heeft volgens de Beta Store geen HDD
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 05:05
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat zegt @m3gA toch?Kavaa schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Bedoel je dan nu de Cloud Key Gen2 of de Cloud Key Gen2 Plus?
Want die normale heeft volgens de Beta Store geen HDD
Overheen gelezen staat er iddRobertMe schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:49:
[...]
Dat zegt @m3gA toch?Hij heeft de Gen 2, en de Gen2 Plus heeft daar bovenop nog de HDD
Kan iemand hier aangeven of het volgende kan:
Een US8-150 --> UAP-AC-IW --> US8
Dan gaat het met name om de US8. Kan je die a) met PoE voeden en b) kan je daar gewoon een trunk met alle VLANs naar toe sturen, of gaat dat met die in wall ertussen niet werken?
Volgens mij moet PoE geen issue zijn, maar aan die VLANs twijfel ik een beetje. Geen idee hoe het switch deel van die IW precies werkt en kan er ook niet echt veel nuttige voorbeelden van vinden.
Dan gaat het met name om de US8. Kan je die a) met PoE voeden en b) kan je daar gewoon een trunk met alle VLANs naar toe sturen, of gaat dat met die in wall ertussen niet werken?
Volgens mij moet PoE geen issue zijn, maar aan die VLANs twijfel ik een beetje. Geen idee hoe het switch deel van die IW precies werkt en kan er ook niet echt veel nuttige voorbeelden van vinden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ja, de USW 8 (non PoE versie) kan via PoE gevoed worden. De UAP AC IW vereist (officieel) PoE+ als je de PoE out wil gebruiken, en de USW 8-150W kan daar ook in voorzien. V.w.b. PoE moet het dus werken.Ethirty schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:19:
Kan iemand hier aangeven of het volgende kan:
Het VLAN deel moet je inderdaad mee opletten, ik meen hier ook al eens gelezen te hebben dat de UAP AC IW inderdaad de trunk port niet kan doorzetten. Of dat nog zo is durf ik echter niet te zeggen.
Volgens mij kon dat doorzetten van VLAN in een van de laatste firmware / UniFi Controller 5.8 / 5.9 wel. Maar niet 100% Zeker.RobertMe schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:41:
[...]
Ja, de USW 8 (non PoE versie) kan via PoE gevoed worden. De UAP AC IW vereist (officieel) PoE+ als je de PoE out wil gebruiken, en de USW 8-150W kan daar ook in voorzien. V.w.b. PoE moet het dus werken.
Het VLAN deel moet je inderdaad mee opletten, ik meen hier ook al eens gelezen te hebben dat de UAP AC IW inderdaad de trunk port niet kan doorzetten. Of dat nog zo is durf ik echter niet te zeggen.
Zojuist mijn controller van versie 5.7.28 geupgrde naar versie 5.8.24.
Alles is goed gegaan en mijn internet en tv van KPN zijn blijven werken (Jeej!).
Het enige is dat de gateway in mijn controller de status disconnected heeft. Een restart van de controller en gateway hebben het probleem niet opgelost. Ook het inform command op de gateway uitvoeren heeft issue niet opgelost.
Heeft iemand een idee hoe ik de gateway weer connected krijg in de controller?
Alles is goed gegaan en mijn internet en tv van KPN zijn blijven werken (Jeej!).
Het enige is dat de gateway in mijn controller de status disconnected heeft. Een restart van de controller en gateway hebben het probleem niet opgelost. Ook het inform command op de gateway uitvoeren heeft issue niet opgelost.
Bij mij hielp het om echo server weer op ping.ubnt.com terug te zetten als je dit nog niet had gedaan. Anders even de web interface van je USG controleren (gateway IP). Heeft mij ook al eens geholpen.eenbrauw schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:15:
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Beetje verder zitten graven op hun forum via Google search en kwam deze afbeelding tegen uit begin 2017.RobertMe schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:41:
[...]
Ja, de USW 8 (non PoE versie) kan via PoE gevoed worden. De UAP AC IW vereist (officieel) PoE+ als je de PoE out wil gebruiken, en de USW 8-150W kan daar ook in voorzien. V.w.b. PoE moet het dus werken.
Dat lijkt sterk op een trunk mogelijkheid.
Edit: niet goed gelezen, dit ging over de oude non-AC IW. Met de nieuwere AC zie ik her en der tegenstrijdige berichten over niet helemaal lekkere firmware versies. Dus als iemand nog zekerheid kan bieden?
[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 03-08-2018 19:00 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Helaas, die stond al op ping ubnt.com.Step schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:20:
[...]
Bij mij hielp het om echo server weer op ping.ubnt.com terug te zetten als je dit nog niet had gedaan. Anders even de web interface van je USG controleren (gateway IP). Heeft mij ook al eens geholpen.
De gateway interface wil ik niet te veel aanzitten want de settings worden door mijn json bepaald.
Welke firmware draait er op de USG? Ik had dezelfde problemen met 4.4.22+ en 5.8.24eenbrauw schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:25:
[...]
Helaas, die stond al op ping ubnt.com.
De gateway interface wil ik niet te veel aanzitten want de settings worden door mijn json bepaald.
Inmiddels draai ik firmware 4.4.26 en controller 5.9.16 zonder problemen met een telfort ftth json.
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
v4.4.22.5086045 voor de gateway.QempZoR schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:32:
[...]
Welke firmware draait er op de USG? Ik had dezelfde problemen met 4.4.22+ en 5.8.24
Inmiddels draai ik firmware 4.4.26 en controller 5.9.16 zonder problemen met een telfort ftth json.
Versie 5.9.16 is een beta versie?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Correct, 5.9.16 was eerst testing ('beta') en is later stilletjes omgezet naar stable candidate ('release candidate).eenbrauw schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:35:
[...]
v4.4.22.5086045 voor de gateway.
Upgrade de firmware van de usg via ssh eens naar 4.4.26eenbrauw schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:35:
[...]
v4.4.22.5086045 voor de gateway.
5.9.16 is idd een beta, of Stable Candidate inmiddels.
Update command voor een USG 3p
update https://dl.ubnt.com/unifi.../UGW3.v4.4.26.5102846.tar
Update command voor een USG 4 Pro
update https://dl.ubnt.com/unifi.../UGW4.v4.4.26.5102845.tar
PS: let erop dat je de hele link kopieerd, Tweakers zet er bij mij .... in het midden
[ Voor 7% gewijzigd door QempZoR op 02-08-2018 21:48 ]
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi
Bedankt, die ga ik vanavond uitproberen.QempZoR schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:45:
[...]
Upgrade de firmware van de usg via ssh eens naar 4.4.26
5.9.16 is idd een beta, of Stable Candidate inmiddels.
Update command voor een USG 3p
update https://dl.ubnt.com/unifi.../UGW3.v4.4.26.5102846.tar
Update command voor een USG 4 Pro
update https://dl.ubnt.com/unifi.../UGW4.v4.4.26.5102845.tar
PS: let erop dat je de hele link kopieerd, Tweakers zet er bij mij .... in het midden
ps. het is niet "update" maar "upgrade"
code:
1
2
| sudo su upgrade https://dl.ubnt.com/unifi/firmware/UGW3/4.4.26.5102846/UGW3.v4.4.26.5102846.tar |
Als alternatief kun je de firmware ook pushen vanuit de controller. Via de custom upgrade functie in de device properties.
Excuus, je hebt helemaal gelijk.eenbrauw schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:10:
[...]
Bedankt, die ga ik vanavond uitproberen.
code:
1 2 sudo su upgrade https://dl.ubnt.com/unifi/firmware/UGW3/4.4.26.5102846/UGW3.v4.4.26.5102846.tar
Als alternatief kun je de firmware ook pushen vanuit de controller. Via de custom upgrade functie in de device properties.
Pushen vanuit de controller werkt(e bij mij toen) niet. Want USG is disconnected.
Ben nog kritisch over 4.4.26. Zie opnieuw meer geheugengebruik tov mijn 4.4.23dev versie en dat loopt met elke dag op. Dat probleem zat ook in 4.4.22 en 4.4.26 laat daar niet echt veel verbetering zien.. reverted back to ===> 4.4.23dev.
pfff. Nu net pas weer online naar uren offline te zijn geweest.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd.
- De USG een forget gegeven maar daarna wilde hij zich niet meer laten zien in de controller. De inform faalde.
- De USG handmatig een upgrade naar 4.4.26 gegeven. Hierna wilde de USG helemaal niet meer samen werken met de controller want nu kreeg ik een Decrypt failure.
- Ik heb de USG ook nog gereset naar default door het command "set-default" te doen. Dan worden alle settings reset en kun je opnieuw beginnen. Dit werkte ook niet wederom door de decrypt failures.
- ik heb nog overwogen om de controller te upgraden naar v 5.8.25 of 5.9.16 maar zonder internet is het lastig om de upgrade files te downloaden
.
Aangezien ik geen internet, TV etc meer had (en een zeurende vriendin naar mijn bureau had staan) heb ik dus maar de oude controller versie terug gezet. Ik draai nu weer op v5.7.28 en alles werkt weer. De USG is gewoon weer zichtbaar in de controller en mijn config draait weer als een zonnetje.
Ik heb het idee dat de config die ik gebruik niet helemaal compatible is met 5.8.x of hoger. Het zorgt ervoor dat de USG niet meer lekker werkt.
Ik ga eens kijken of ik een support ticket kan openen.
Ik heb de volgende dingen geprobeerd.
- De USG een forget gegeven maar daarna wilde hij zich niet meer laten zien in de controller. De inform faalde.
- De USG handmatig een upgrade naar 4.4.26 gegeven. Hierna wilde de USG helemaal niet meer samen werken met de controller want nu kreeg ik een Decrypt failure.
- Ik heb de USG ook nog gereset naar default door het command "set-default" te doen. Dan worden alle settings reset en kun je opnieuw beginnen. Dit werkte ook niet wederom door de decrypt failures.
- ik heb nog overwogen om de controller te upgraden naar v 5.8.25 of 5.9.16 maar zonder internet is het lastig om de upgrade files te downloaden
Aangezien ik geen internet, TV etc meer had (en een zeurende vriendin naar mijn bureau had staan) heb ik dus maar de oude controller versie terug gezet. Ik draai nu weer op v5.7.28 en alles werkt weer. De USG is gewoon weer zichtbaar in de controller en mijn config draait weer als een zonnetje.
Ik heb het idee dat de config die ik gebruik niet helemaal compatible is met 5.8.x of hoger. Het zorgt ervoor dat de USG niet meer lekker werkt.
Ik ga eens kijken of ik een support ticket kan openen.
edit:
extra stap toegevoegd
extra stap toegevoegd
[ Voor 9% gewijzigd door eenbrauw op 03-08-2018 21:55 ]
Heb van ubiquiti het volgende terug gekregen:Wafeltje schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:32:
[...]
Op de kabels zelf zie ik niets waarvan ik zou afleiden of het CCA is, of 100% koper. De kabels die ik heb zijn wel minimaal CAT6, sommige met iets meer shielding, andere met iets minder.
Ik heb om te testen weer een andere kabel gepakt, en daarop werkte het (30+ minuten, wat eerst niet lukte). Heb daarna de oude situatie hersteld (oude kabel, oude poort, PoE via switch), werkte ook.
Had op dat moment dit commando aan:
[...]
Gelukkig, want ik kreeg onderstaande daarvan terug:
[...]
En dat dan nog 30 keer ofzo.
Terwijl wanneer ik de temperatuur opvraag, zie ik daar ook niets raars in:
[...]
Dze logs heb ik ook bij ubiquiti support neergelegd.
Dus dat gaan we maar doen dan. Bedankt allen voor het meedenken.It seems to be the internal issue with the switch.
You can file an RMA for any faulty device that's still under warranty.
Meld mij even hier omdat ik een probleem met de WiFi heb waar ik maar niet uit kom.
Ik heb thuis 2 unify AP LR's hangen maar ik heb een probleem dat de performance op 5 Ghz drama is. Ik kom niet verder als 2/3 MBps met file transfers als voorbeeld. Op 2.4Ghz haal ik ongeveer 12/13 MBps.
Heb inmiddels de volgende dingen al geprobeerd:
- Radio instellingen VHT20/40/80 op kanalen 36/52/100/136
- Transmit power auto/low/medium/high
- AP's op andere plekken in het huis gehangen
- 1 van de AP's uitgezet om te kijken of ze elkaar niet lastig vallen
- een 2e controller gebruikt vanaf mijn pc. Orgineel draait vanaf mijn Synology NAS
Beveiliging van het netwerk staat op WPA2 AES/CCMP.
Wat ik daarnaast ook zie is dat ik zonder dat er iets boeiends gebeurd op het netwerk(alleen mijn laptop verbonden met de WiFi) een ontzettend hoge channel utilization heb qua TX frames.

Aan de RF environment scan te zien zit er als ik het goed begrijp ook niet heel veel in de weg op de 5Ghz band.
Al zitten zoeken op google maar geen oplossing kunnen vinden. Als ik de WiFi op de Fritzbox router aanzet werkt het wel dat ik tot wel 60 MBps bestanden naar binnen kan halen. Dus een buurman die een stoorzender oid opzet lijkt me ook sterk
Iemand die mij een zetje kan geven in de juiste richting om dit probleem op te lossen? Beetje lastig pochen over Ubiquiti apparatuur op deze manier
Ik heb thuis 2 unify AP LR's hangen maar ik heb een probleem dat de performance op 5 Ghz drama is. Ik kom niet verder als 2/3 MBps met file transfers als voorbeeld. Op 2.4Ghz haal ik ongeveer 12/13 MBps.
Heb inmiddels de volgende dingen al geprobeerd:
- Radio instellingen VHT20/40/80 op kanalen 36/52/100/136
- Transmit power auto/low/medium/high
- AP's op andere plekken in het huis gehangen
- 1 van de AP's uitgezet om te kijken of ze elkaar niet lastig vallen
- een 2e controller gebruikt vanaf mijn pc. Orgineel draait vanaf mijn Synology NAS
Beveiliging van het netwerk staat op WPA2 AES/CCMP.
Wat ik daarnaast ook zie is dat ik zonder dat er iets boeiends gebeurd op het netwerk(alleen mijn laptop verbonden met de WiFi) een ontzettend hoge channel utilization heb qua TX frames.

Aan de RF environment scan te zien zit er als ik het goed begrijp ook niet heel veel in de weg op de 5Ghz band.
Al zitten zoeken op google maar geen oplossing kunnen vinden. Als ik de WiFi op de Fritzbox router aanzet werkt het wel dat ik tot wel 60 MBps bestanden naar binnen kan halen. Dus een buurman die een stoorzender oid opzet lijkt me ook sterk
Iemand die mij een zetje kan geven in de juiste richting om dit probleem op te lossen? Beetje lastig pochen over Ubiquiti apparatuur op deze manier
@Verxx
Lijkt erop dat een client in je netwerk de problemen veroorzaakt (als je op het netwerk van je fritzbox zit heb je geen problemen). Oplossing is alles los koppelen, ook bedrade clients, en dan opnieuw proberen met alleen je laptop.
Overigens vind je nog meer debug info in je controller: https://help.ubnt.com/hc/...es-with-Debugging-Metrics
Maar ik gok dat er ergens een broadcast storm veroorzaakt wordt door een van je clients (of de ap is stuk natuurlijk).
Lijkt erop dat een client in je netwerk de problemen veroorzaakt (als je op het netwerk van je fritzbox zit heb je geen problemen). Oplossing is alles los koppelen, ook bedrade clients, en dan opnieuw proberen met alleen je laptop.
Overigens vind je nog meer debug info in je controller: https://help.ubnt.com/hc/...es-with-Debugging-Metrics
Maar ik gok dat er ergens een broadcast storm veroorzaakt wordt door een van je clients (of de ap is stuk natuurlijk).
@Laagheim Bedankt voor de tip 
Had ook al van te voren m'n NAS/PS4 e.d. losgetrokken maar niet de TV ontvanger. Dit blijkt dus de stoorzender te zijn... Nu even kijken hoe dit kan oplossen, hangt momenteel een simpele switch tussen. Misschien toch maar iets met VLANs er tussen gaan hangen.
Kudos!
Had ook al van te voren m'n NAS/PS4 e.d. losgetrokken maar niet de TV ontvanger. Dit blijkt dus de stoorzender te zijn... Nu even kijken hoe dit kan oplossen, hangt momenteel een simpele switch tussen. Misschien toch maar iets met VLANs er tussen gaan hangen.
Kudos!
Switch met IGMP snooping is wat je zoekt.Verxx schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:48:
@Laagheim Bedankt voor de tip
Kudos!
www.google.nl
Neeeeeee geen vlans
Waarom wil iedereen toch vlans? Je hebt een switch die igmp snooping doet nodig.
Ik zie dat iemand me voor is
Ja dat kan die tegenwoordig welRobertMe schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:41:
[...]
Das een beetje jammer. Verder prima apparaat voor in een hotel ;-)
Lesdictische is mijn hash#
Kijk, dat is wat ik zocht. Top! Bizar hoe moeilijk dat te vinden is.xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:20:
[...]
Ja dat kan die tegen woordig wel. Ik heb precies de zelfde daisy chain en de inwall zet de truck gewoon door naar unifi 8port. Alleen igmp snooping werkt niet op inwall-AC. De eth+poe port is gebridged met de WiFi. Waardoor WiFi vol loopt.
Das een beetje jammer. Verder prima apparaat voor in hotel ;-)
Hopelijk bedoel je een trunk, zit niet te wachten op een truck door de muur.
Jammer van de igmp snooping, betekent dat ik hem niet in de tv hoek kan gebruiken, maar wel voor de werkhoek.
#team_UTC+1
De gen1 is juist voor thuis en heeft max van 26 Ap of switches. Lees ook wel eens iets over stuk na stroom uitval( door herstart van poe switch) maar idee of het er veel zijn. Of dat die tegen het advies van Ubnt in toch zakelijk hebruikt worden.sheane schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:23:
[...]
Nee ik bedoel inderdaad geen vrachtwagen ;-)Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:45:
[...]
Kijk, dat is wat ik zocht. Top! Bizar hoe moeilijk dat te vinden is.
Jammer van de igmp snooping, betekent dat ik hem niet in de tv hoek kan gebruiken, maar wel voor de werkhoek.
Vlan staat gewoon in de product omschrijving
Alleen waren bij de release vergeten vlan optie toe te voegen bij de inwall settings in de controller.
https://dl.ubnt.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Ik heb de inwall AC pro en gewonen inwall AC
thuis geplaatst om te testen. En kwam er toen achter dat igmp snooping niet goed werkt. Voor mij is het geen probleem omdat ik extra heb naast mijn gewonen Ap. Dus WiFi staat uit. Of gaat alleen aan als ik met netwerk bezig dan werkt hij als back-up.
Waardoor ik er vorrige week achter kwam dat igmp snooping wel werkt met de kpn experiabox maar niet de usg. (Had weer eens last van de decrypt infor error. ) Vandaar weer De kpn EB aangesloten en tot mijn verbazing geen WiFi problemen met inwall pro. Tot ik de usg er weer voor in de plaats zette.
Sudo SU hoeft niet.eenbrauw schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:10:
[...]
Bedankt, die ga ik vanavond uitproberen.
code:
1 2 sudo su upgrade https://dl.ubnt.com/unifi/firmware/UGW3/4.4.26.5102846/UGW3.v4.4.26.5102846.tar
Gewoon upgrade url is genoeg via ssh.
Scheelt je weer een regel ;-)
Een Vlan die ook naar de switch onder tv gaat kan handig zijn voor je iot aparaten. Die wil je voor de veiligheid op andere vlanLaagheim schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 14:59:
Neeeeeee geen vlansWaarom wil iedereen toch vlans? Je hebt een switch die igmp snooping doet nodig.
Issue is iets tussen de controller en de usg vanaf firmware 4.4.2x of je kan terug naar 4.4.18 dan werkt alles gelijk weer.eenbrauw schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:15:
Of je verwijdert de usg uit je controller en geeft de usg een set-default (reset), en daarna adopt je hem weer. Of je update de controller naar de nieuwste versie. Daar zit een big fix in en zou het probleem moeten oplossen.
code:
1
2
3
4
| Controller bugfixes/changes since 5.8.25: Remove TKIP only option from WPA security mode. Fix bug that would reset USG port speed/duplex to defaults on controller upgrade. Various bug fixes and improvements. |
Windows:
https://dl.ubnt.com/unifi...d800c/UniFi-installer.exe
Osx:
https://dl.ubnt.com/unifi/5.8.28-b3460d800c/UniFi.pkg
Debian/Ubuntu:
https://dl.ubnt.com/unifi...0c/unifi_sysvinit_all.deb
[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 05-08-2018 01:20 ]
Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:45:
[...]
Kijk, dat is wat ik zocht. Top! Bizar hoe moeilijk dat te vinden is.

En voor het stroom gebruik kan je het ook af met unifi 8port 60Watt

@Verxx Hierbij een goed uitgangspunt voor je settings:
Ga van hieruit verder, dit zijn nog niet de settings waarmee je het maximale bereikt maar wel een heel goed uitgangspunt!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Uplink Connectivity Monitor uitzetten (tenzij je een wireless uplink gebruikt) Geen AUTO gebruiken: 2.4 GHz Channel width: HT20 Chanel: 1/6/11 (afhankelijk van de RF scan) Transmit Power: Low/Medium 5GHz Channel width: VHT40 Chanel: 36/40/44/48 (Afhankelijk van een RF scan) Transmit Power: Medium/High Settings > Wireless Network > SSID > 802.11 Rate And Beacon Controls DITM 2G Period: 3 DITM 5G Period: 3 Zet verder alle andere "advanced settings" uit. |
Ga van hieruit verder, dit zijn nog niet de settings waarmee je het maximale bereikt maar wel een heel goed uitgangspunt!
Eerst het probleem, dan de oplossing
@lier Bedankt voor de tip 😉
Heb soortgelijke instellingen ook al op internet gevonden en uitgebreid getest maar zonder effect. Bleek uiteindelijk de amino tv ontvanger op de switch waar ook de ap op zit te zijn. Nu aan het kijken naar een switch met IGMP snooping zoals verder hierboven aangegeven. Bedankt voor het meedenken wordt gewaardeerd!
Heb soortgelijke instellingen ook al op internet gevonden en uitgebreid getest maar zonder effect. Bleek uiteindelijk de amino tv ontvanger op de switch waar ook de ap op zit te zijn. Nu aan het kijken naar een switch met IGMP snooping zoals verder hierboven aangegeven. Bedankt voor het meedenken wordt gewaardeerd!
Gezien er al vanaf begin 2017 problemen met vlan's en de interface werden gepost en ik nergens iets las over een fix ging ik twijfelen. Niet de eerste keer dat ze wat beloven dat in de praktijk niet of pas na heel veel firmware versies werkt.xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 01:01:
[...]
Nee ik bedoel inderdaad geen vrachtwagen ;-)
Vlan staat gewoon in de product omschrijving
Alleen waren bij de release vergeten vlan optie toe te voegen bij de inwall settings in de controller.
https://dl.ubnt.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Misschien heb je deze al gezien?Ik heb de inwall AC pro en gewonen inwall AC
thuis geplaatst om te testen. En kwam er toen achter dat igmp snooping niet goed werkt. Voor mij is het geen probleem omdat ik extra heb naast mijn gewonen Ap. Dus WiFi staat uit. Of gaat alleen aan als ik met netwerk bezig dan werkt hij als back-up.
Waardoor ik er vorrige week achter kwam dat igmp snooping wel werkt met de kpn experiabox maar niet de usg. (Had weer eens last van de decrypt infor error. ) Vandaar weer De kpn EB aangesloten en tot mijn verbazing geen WiFi problemen met inwall pro. Tot ik de usg er weer voor in de plaats zette.
https://community.ubnt.co...witch/td-p/1775752/page/5
Sommige hebben meer succes dan anderen met igmp. Verbaast me op zich niks dat het wel werkt met EB en niet met de USG.
Zeg je nou dat je aan een US8-60 poort zowel een in-wall als nog een US8 in daisy-chain kan hangen?xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 01:33:
[...]
En voor het stroom gebruik kan je het ook af met unifi 8port 60Watt
Ik heb al een US8-150, maar als ik die kan vervangen door iets dat minder hitte produceert sta ik daar open voor. Uiteindelijk wil ik toch af van hun 24V spul.
#team_UTC+1
Is het ook zo dat ik met de USG de huidige Telfort Experiabox er tussenuit kan halen?GJ007 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:13:
[...]
idem hier; heb een wireless uplink met een 'overgebleven' (5 pack gekocht destijds) AP pro.
elke verdieping een AP, POE switch en USG voor de netheid en beheerbaarheid is zeker een aanrader.
kost wel een paar centen; maar dan ben je naar mijn mening een lange tijd stabiel en klaar (plus; een hobby mag wat kosten toch)
Bij mij werkt een vlan trunk van een inwall naar een mikrotik switch niet. Heb de laatste unifi controller en firmware van de inwall. Ik wil in de mikrotik switch op de verschillende poorten een verschillend vlan hebben. Misschien werkt het alleen met een us 8 switch?xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:20:
[...]
Ja dat kan die tegenwoordig wel. Ik heb thuis precies de zelfde daisy chain en de inwall zet de trunk gewoon door naar unifi 8port. Alleen igmp snooping werkt niet op inwall-AC. De eth+poe is gebridged met de WiFi. Waardoor de WiFi vol loopt.
Das een beetje jammer. Verder prima apparaat voor in een hotel ;-)
Hier staat recent dat het ook niet kan:
https://community.ubnt.co...nking/m-p/2353921#M297587
Ja gaat hier prima. Blijft ook bij belasting net onder de 15 watt.Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:07:
[...]
Zeg je nou dat je aan een US8-60 poort zowel een in-wall als nog een US8 in daisy-chain kan hangen?
Ik heb al een US8-150, maar als ik die kan vervangen door iets dat minder hitte produceert sta ik daar open voor. Uiteindelijk wil ik toch af van hun 24V spul.
Dus uws8-60>>>>inwall AC pro >>>>uws8p
Je moet bij de inwall eerst onder services apart vlan aanzetten. Pas dan krijg je de vlan trunk opties.tomdh76 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:44:
[...]
Bij mij werkt een vlan trunk van een inwall naar een mikrotik switch niet. Heb de laatste unifi controller en firmware van de inwall. Ik wil in de mikrotik switch op de verschillende poorten een verschillend vlan hebben. Misschien werkt het alleen met een us 8 switch?
Hier staat recent dat het ook niet kan:
https://community.ubnt.co...nking/m-p/2353921#M297587
https://community.ubnt.co...-UAP-in-Wall/td-p/1818522
[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 05-08-2018 11:59 ]
Op zich kan ik vlans wel toekennen aan de data poort. In mijn situatie heb ik een VLAN 1 en VLAN 40 voor IoT. Als ik VLAN 40 toeken aan de datapoort van de Inwall die verbonden is met mijn mikrotik switch dan krijgen alle poorten van de mikrotik switch VLAN 40. Ik wil echter op sommige poorten VLAN 1 en andere poorten VLAN 40. Als ik op de data poort van de inwall "all "vlan invul kan ik VLAN 40 en VLAN 1 niet splitsen op de mikrotik en werkt het alleen als ik VLAN 1 op de poort instel van de mikrotik....xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:54:
[...]
Je moet bij de inwall eerst onder services apart vlan aanzetten. Pas dan krijg je de vlan trunk opties.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Zoals @xbeam al aangeeft werkt dat wel. Maar dat is dan onofficieel. Dit omdat de IW 802.3af (maximaal 15W) vereist, en hetzelfde voor de USW 8 (ook 802.3af en dus maximaal 15W). Daardoor dat de IW officieel 802.3at (maximaal 30W) vereist als je PoE passthrough wil gebruiken. 15W voor de IW en 15W voor passthrough. Maar omdat zowel de IW als switch een stuk minder verbruiken heb je in totaal ook voldoende aan de 15W van 802.3af.Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:07:
[...]
Zeg je nou dat je aan een US8-60 poort zowel een in-wall als nog een US8 in daisy-chain kan hangen?
Dat gaat over verschillende vlans per poort, niet om het trunken van de PoE+data poort. En waar ik eerst ook overheen keek: dat topic gaat over de oude non-ac in wall. Genoeg topics die melding maken dat verschillende combinaties van vlans niet werken. Of in de wifi of op de poorten.xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:54:
[...]
Je moet bij de inwall eerst onder services apart vlan aanzetten. Pas dan krijg je de vlan trunk opties.
Maar als ik jouw post goed begrijp lijkt dat verholpen, al heeft tomdh76 nog wel problemen.
#team_UTC+1
Ubnt geeft hier aan dat vlan’s alleen op de inwall AC en AC pro werken.Ethirty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:13:
[...]
Dat gaat over verschillende vlans per poort, niet om het trunken van de PoE+data poort. En waar ik eerst ook overheen keek: dat topic gaat over de oude non-ac in wall. Genoeg topics die melding maken dat verschillende combinaties van vlans niet werken. Of in de wifi of op de poorten.
Maar als ik jouw post goed begrijp lijkt dat verholpen, al heeft tomdh76 nog wel problemen.
Ja dat klopt wanneer bij services vlan aan zet komen daar onder de vlan te staan. Daar kan je inderdaad de untaged vlan selecteren en dan komt alles op de de geselecteerde vlan.tomdh76 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:21:
[...]
Op zich kan ik vlans wel toekennen aan de data poort. In mijn situatie heb ik een VLAN 1 en VLAN 40 voor IoT. Als ik VLAN 40 toeken aan de datapoort van de Inwall die verbonden is met mijn mikrotik switch dan krijgen alle poorten van de mikrotik switch VLAN 40. Ik wil echter op sommige poorten VLAN 1 en andere poorten VLAN 40. Als ik op de data poort van de inwall "all "vlan invul kan ik VLAN 40 en VLAN 1 niet splitsen op de mikrotik en werkt het alleen als ik VLAN 1 op de poort instel van de mikrotik....
Maar dat is ook niet wat je wil.
Wanneer daar vlan aanzet doe je daar niets met instellingen. Die laat je op de standaart mngmt vlan 1 staan (lan).
Daar na ga je naar de port waar je vlan op wil doorzetten. Daar kan je kiezen welke vlan’s je untaged wil door zeten. Je kan daar kiezen uit all of geen. Of je kiest 1 specifieke vlan bijv. Je iot vlan 40. Ook kan je daar je custom Made port profiel kiezen gemaakt onder port Profiles bij profiel tv. Waar bijv alleen de vlans voor naar de tv switch aan koppelt en je LLDP MED voice vlan als daar ook telefoon staat.

Edit: sorry niet goed gelezen dit heb je all gedaan ;-)
En je krijgt hem alleen niet ge untaged op de juiste port op je microtik. Is dat dan wel een vlan compatible switch. (Managed switch )
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 05-08-2018 14:14 ]
Klopt daarom dat ik inderdaad aangaf dat het verbruik van beide net onder 15watt blijft bij gebruik.RobertMe schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:54:
[...]
Zoals @xbeam al aangeeft werkt dat wel. Maar dat is dan onofficieel. Dit omdat de IW 802.3af (maximaal 15W) vereist, en hetzelfde voor de USW 8 (ook 802.3af en dus maximaal 15W). Daardoor dat de IW officieel 802.3at (maximaal 30W) vereist als je PoE passthrough wil gebruiken. 15W voor de IW en 15W voor passthrough. Maar omdat zowel de IW als switch een stuk minder verbruiken heb je in totaal ook voldoende aan de 15W van 802.3af.
Ja het is wel een managed switch: de https://www.routershop.nl/mikrotik-rb260gs/pid=35742. Ik heb het ook op een managed netgear switch geprobeerd. werkte daar ook niet op. Dus op de een of andere manier kunnen de switches van mij achter de data poort van de IW de vlans niet goed scheiden en bij jou wel. Ik zou bijna denken aan een hardware defect. Ik heb nog een andere IW. Zal het daar eens proberen.xbeam schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:05:
[...]
Ja dat klopt wanneer bij services vlan aan zet komen daar onder de vlan te staan. Daar kan je inderdaad de untaged vlan selecteren en dan komt alles op de de geselecteerde vlan.
Maar dat is ook niet wat je wil.
Wanneer daar vlan aanzet doe je daar niets met instellingen. Die laat je op de standaart mngmt vlan 1 staan (lan).
Daar na ga je naar de port waar je vlan op wil doorzetten. Daar kan je kiezen welke vlan’s je untaged wil door zeten. Je kan daar kiezen uit all of geen. Of je kiest 1 specifieke vlan bijv. Je iot vlan 40. Ook kan je daar je custom Made port profiel kiezen gemaakt onder port Profiles bij profiel tv. Waar bijv alleen de vlans voor naar de tv switch aan koppelt en je LLDP MED voice vlan als daar ook telefoon staat.
[afbeelding]
Edit: sorry niet goed gelezen dit heb je all gedaan ;-)
En je krijgt hem alleen niet ge untaged op de juiste port op je microtik. Is dat dan wel een vlan compatible switch. (Managed switch )
Persoonlijk geen ervaring mee,Billov schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:15:
[...]
Is het ook zo dat ik met de USG de huidige Telfort Experiabox er tussenuit kan halen?
Maar veel voorbeelden hier dat het wel haalbaar moet zijn, zeker als je de json file zelf wil aanpassen!
signature
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik neem aan dat je de uplink poort op je switch ook op trunk heb staan?tomdh76 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:53:
[...]
Ja het is wel een managed switch: de https://www.routershop.nl/mikrotik-rb260gs/pid=35742. Ik heb het ook op een managed netgear switch geprobeerd. werkte daar ook niet op. Dus op de een of andere manier kunnen de switches van mij achter de data poort van de IW de vlans niet goed scheiden en bij jou wel. Ik zou bijna denken aan een hardware defect. Ik heb nog een andere IW. Zal het daar eens proberen.
Heb je ook getest met 1 untagged en 40 tagged en ze op die manier op je switch uit te laten komen?
#team_UTC+1
En Als de mircotik direct op de switch voor de inwall aansluit Werk te het dan wel.tomdh76 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:53:
[...]
Ja het is wel een managed switch: de https://www.routershop.nl/mikrotik-rb260gs/pid=35742. Ik heb het ook op een managed netgear switch geprobeerd. werkte daar ook niet op. Dus op de een of andere manier kunnen de switches van mij achter de data poort van de IW de vlans niet goed scheiden en bij jou wel. Ik zou bijna denken aan een hardware defect. Ik heb nog een andere IW. Zal het daar eens proberen.
En weet je zeker dat de inwall alle vlans van de switch krijgt? Mischien dat er daar een verkeert profiel op de poort staat.
Je zal het vast al gecontroleerd hebben maar Ik probeer met je mee te denken. Ik zie zelf heel vaak van dat kleinen dingen over het hoofd.
Thanks mooi spul komt eraan.Kavaa schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:57:
[...]
Die zijn er helaas (nog) niet.
Wel komen er nieuwe Edgeswitch 10x en Edgeswitch 10XP aan.
Edgeswitch 10X - 8x RJ45 en 2x SFP mogelijkheid voor Passive PoE Passthrough dus je kunt hem voeden met 24V en op poort 8 ook weer een 24v Apparaat aansluiten zoals een Straalverbinding, AP of Camera etc.
Edgeswitch 10XP - 8x RJ45 Port en 2x SFP
[afbeelding]
[afbeelding]
Beetje opvolger van de Toughswitches de Edgeswitch 10x is dan zonder PoE en de Edgeswitch 10XP is met PoE 24V.
Deze zijn dan ook meer bedoeld voor de WISP Business met straalverbindingen enz. of om de Ubiquiti Camera's aan te sturen.
Natuurlijk werken de UAP AC en UAP AC LR hier ook op. Maar de UAP AC Pro enz. weer niet.
Ze staan momenteel in de Beta Store van Ubiquiti en verwacht ze binnen 1-2 maandjes hier in NL.
Mooie is ook nog dat ze Rack Mountable zijn met de zelfde mount als de Edgerouter 4 en Edgerouter 6
Ook komen er nieuwe Edgerouter modellen;
Edgerouter 10X 10x RJ45 poorten - Powered by 24V Passive PoE or External AC/DC Adapter - Internal Switchboard - PoE Passthrough op Poort 10
Edgerouter 12 10x RJ45 Poorten - 2x SFP - Powered by 24V Passive PoE or External AC/DC Adapter - Internal Switchboard? Nog niet bevestigd - PoE Passthrough op Poort 10
Edgerouter 10X
[afbeelding]
[afbeelding]
Edgerouter 12
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ga wel voor de edgeswitch 24 lite. Ik heb maar 2 POE apparaten en voed die wel met POE injectors.
Ik teken nergens meer voor
Klopt het dat de ER X het enige 8 of minder port apparaat is dat via POE gevoed kan worden? Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine switch voor bij de TV. Bij voorkeur zonder stroom adapter en via POE gevoed. Ik zit namelijk straks met een ethernet kabel probleem. Heb 2 aansluitingen in de muur, geen mogelijkheid voor meer, en wil het liefste alle 3 (en eventueel zelfs 4) apparaten via de kabel.
De andere optie zou één van de UniFi Switch 8 modellen zijn (8 of 8-60w).
Iemand advies? Het is voor nu deels gebaseerd op een prijstechnische afweging en iets minder functionaliteit die ik mogelijk over het hoofd zie ;-)
Ik draai nu een US 16-150w switch al met 1 AC-Lite.
EDIT: Ik lees net dat de US-8 ook POE powered is? The US-8 is a PoE Powered 8-port gigabit switch with PoE Passthrough. Dat kan dus ook gevoed worden via de US 16-150w.
Dus dan wordt het een US-8. Probleem opgelost. Langer zoeken
Iemand advies? Het is voor nu deels gebaseerd op een prijstechnische afweging en iets minder functionaliteit die ik mogelijk over het hoofd zie ;-)
EDIT: Ik lees net dat de US-8 ook POE powered is? The US-8 is a PoE Powered 8-port gigabit switch with PoE Passthrough. Dat kan dus ook gevoed worden via de US 16-150w.
Dus dan wordt het een US-8. Probleem opgelost. Langer zoeken

[ Voor 14% gewijzigd door sheane op 07-08-2018 10:00 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Correct, de USW 8 kan via PoE gevoed worden, en als dat PoE+ is (wat de USW 16-150W kan leveren) kan die ook PoE passthrough doen.sheane schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:19:
Klopt het dat de ER X het enige 8 of minder port apparaat is dat via POE gevoed kan worden? Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine switch voor bij de TV. Bij voorkeur zonder stroom adapter en via POE gevoed. Ik zit namelijk straks met een ethernet kabel probleem. Heb 2 aansluitingen in de muur, geen mogelijkheid voor meer, en wil het liefste alle 3 (en eventueel zelfs 4) apparaten via de kabel.
EDIT: Ik lees net dat de US-8 ook POE powered is? The US-8 is a PoE Powered 8-port gigabit switch with PoE Passthrough. Dat kan dus ook gevoed worden via de US 16-150w
En de ER X is natuurlijk een router, geen switch. Alhoewel je hem waarschijnlijk wel als switch kunt inzetten.
Een kennis heeft volgens mij een US-8-60W --> US-8 --> AC-Lite constructie.sheane schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:19:
EDIT: Ik lees net dat de US-8 ook POE powered is? The US-8 is a PoE Powered 8-port gigabit switch with PoE Passthrough. Dat kan dus ook gevoed worden via de US 16-150w
En ik heb een US-8-60W --> Netgear Prodafe ding--> AC-Lite constructie
De US-8-60W geeft POE prik aan de US-8/Netgear en de US-8/Netgear geeft prik door aan de AC-Lite.
(Officieel kan dit volgens mij niet, maar omdat de US-8/Netgear en de AC-Lite beiden niet veel prik slurpen werkt het wel)
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dank voor de bevestiging. Inzetten als 'domme' switch was inderdaad het plan. Weer iets voor de wish list!RobertMe schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:01:
[...]
Correct, de USW 8 kan via PoE gevoed worden, en als dat PoE+ is (wat de USW 16-150W kan leveren) kan die ook PoE passthrough doen.
En de ER X is natuurlijk een router, geen switch. Alhoewel je hem waarschijnlijk wel als switch kunt inzetten.
De ER-X is als budget oplossing ook geschikt als PoE powered switch. Scheelt toch weer bijna de helft met een US-8. 24V is voor je US-16-150 ook geen probleem.sheane schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:19:
Dus dan wordt het een US-8. Probleem opgelost. Langer zoeken![]()
https://help.ubnt.com/hc/...outer-as-a-Layer-2-Switch
[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 07-08-2018 10:43 ]
#team_UTC+1
Enige mogelijke nadeel daarvan is dat je je "één beheer omgeving" verliest als je al een Unifi (cloudkey) Controller gebruikt en ook de ER-x ook wilt managen.Ethirty schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
De ER-X is als budget oplossing ook geschikt als PoE powered switch. Scheelt toch weer bijna de helft met een US-8. 24V is voor je US-16-150 ook geen probleem.
https://help.ubnt.com/hc/...outer-as-a-Layer-2-Switch
@xbeam @eenbrauw
Zojuist een stukje van mijn config aangepast. ETH0 description veranderd.
Gereboot, en direct viel de USG op Disconnected.
Vervolgens via SSH ingelogd, en ja hoor, een Decrypt Error.
vervolgens volgende commands uitgevoerd:
Dit een aantal keer herhaald, maar dan met een andere description dan "WAN", en direct de USG weer op disconnected.
Moraal van het verhaal. Het lijkt erop, dan ETH0 als description "WAN" moet hebben. Staat er wat anders, dan Decrypt/Disconnected.
Ben benieuwd of dit misschien voor meer mensen werkt..
ps: die configs van internet, kriegsman e.d hebben vaak een description FTTH - xxxx, misschien dat dit met USG versie 4.4.18 nog geen problemen geeft, maar 4.4.21/22 en hoger misschien een soort security is ingebouwd?
Daarna kwam de USG terug online en connected in de controller.configure
set interfaces ethernet eth0 description WAN
commit
save
exit
paar paar keer een set-inform
sudo reboot
tevens dit ook weer veranderd in mijn json
Dit een aantal keer herhaald, maar dan met een andere description dan "WAN", en direct de USG weer op disconnected.
Moraal van het verhaal. Het lijkt erop, dan ETH0 als description "WAN" moet hebben. Staat er wat anders, dan Decrypt/Disconnected.
ps: die configs van internet, kriegsman e.d hebben vaak een description FTTH - xxxx, misschien dat dit met USG versie 4.4.18 nog geen problemen geeft, maar 4.4.21/22 en hoger misschien een soort security is ingebouwd?
@QempZoR
ik ga het vanavond gelijk proberen. Ik had toevallig net een support artikel gelezen ergens op het ubiquiti forum (kan geen link meer terug vinden) dat iemand anders hetzelfde had gevonden.
Erg vervelend dat dit niet door Ubiquiti support wordt gemeld als "Feature".
ik ga het vanavond gelijk proberen. Ik had toevallig net een support artikel gelezen ergens op het ubiquiti forum (kan geen link meer terug vinden) dat iemand anders hetzelfde had gevonden.
Erg vervelend dat dit niet door Ubiquiti support wordt gemeld als "Feature".
Vanavond gelijk proberen. Als het werkt ben je HELD van de dag!QempZoR schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:55:
@xbeam @eenbrauw
[...]
Daarna kwam de USG terug online en connected in de controller.
update 17:46 - Helaas pindakaas

[ Voor 3% gewijzigd door Sjalabert op 07-08-2018 17:47 ]
Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Zijn dan toevallig al die problemen ontstaan sinds de 5.8(?) controller waarin de WAN niet meer fixed is en beheerd wordt onder de USG, maar soort van configurabel is onder "Networks"? Want lijkt mij dan dat de USG / Controller die specifieke description nodig heeft om de WAN interface te herkennen.QempZoR schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:55:
@xbeam @eenbrauw
[...]
Die kans is aardig aanwezig ja.RobertMe schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:59:
[...]
Zijn dan toevallig al die problemen ontstaan sinds de 5.8(?) controller waarin de WAN niet meer fixed is en beheerd wordt onder de USG, maar soort van configurabel is onder "Networks"? Want lijkt mij dan dat de USG / Controller die specifieke description nodig heeft om de WAN interface te herkennen.
Kan het me zo 123 niet meer exact herrineren, maar daar lijkt het inderdaad wel op nu je het zegt.
Het is inderdaad wel toevallig dat sinds de verhuizing van de WAN instellingen naar de "Networks" area deze problemen zijn begonnen.RobertMe schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:59:
[...]
Zijn dan toevallig al die problemen ontstaan sinds de 5.8(?) controller waarin de WAN niet meer fixed is en beheerd wordt onder de USG, maar soort van configurabel is onder "Networks"? Want lijkt mij dan dat de USG / Controller die specifieke description nodig heeft om de WAN interface te herkennen.
Ik ga straks 2 dingen proberen
1. config updaten met een nieuwe naam
2. controller updaten naar nieuwere versie
Nog wel een extra opmerking als je L2TP VPN gebruikt.
Die van mij werkt niet meer. Maar weet niet precies sinds wanneer. Heb het idee sinds de upgrade naar firmware 4.4.26...
Maar helaas ook geen zin om weer terug te gaan naar 4.4.18.
Die van mij werkt niet meer. Maar weet niet precies sinds wanneer. Heb het idee sinds de upgrade naar firmware 4.4.26...
Klopt, maar daar zei hij verder niks over. Naast Ubiquiti zijn er nog een klein aantal switches in omloop die runnen op at/af, maar ze zijn volgens mij vrij zeldzaam.Nnoitra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:59:
[...]
Enige mogelijke nadeel daarvan is dat je je "één beheer omgeving" verliest als je al een Unifi (cloudkey) Controller gebruikt en ook de ER-x ook wilt managen.
Keuze hangt uiteindelijk ook af van gewenste functionaliteit, een ER-X is goedkoper maar doet ook geen IGMP snooping vziw.
#team_UTC+1
Werkt bij mij met 4.4.22 welke de laatste officiele is gewoon.QempZoR schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:06:
Nog wel een extra opmerking als je L2TP VPN gebruikt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Net gisteren een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP aangesloten.
SFP-module erin en gaan met die banaan. Zit nu rechtstreeks op de NTU aangesloten, glasvezel in de ERX
Geen FTU (mediaconverter) of Experiabox meer nodig.
Let op: ik heb een 50/50 verbinding en zit blijkbaar op een 100Mbit patchpoort in de wijkcentrale.
Als jouw glasverbinding op 1Gbit draait (groen lampje op FTU ipv oranje zoals bij mij) dan moet je deze SFP-module hebben vermoed ik.
SFP-module erin en gaan met die banaan. Zit nu rechtstreeks op de NTU aangesloten, glasvezel in de ERX
Let op: ik heb een 50/50 verbinding en zit blijkbaar op een 100Mbit patchpoort in de wijkcentrale.
Als jouw glasverbinding op 1Gbit draait (groen lampje op FTU ipv oranje zoals bij mij) dan moet je deze SFP-module hebben vermoed ik.
[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2018 13:56 ]
Er is ook niet echt een zoekterm voor; maakt het er ook niet makkelijker op..Ethirty schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:11:
[...]
Klopt, maar daar zei hij verder niks over. Naast Ubiquiti zijn er nog een klein aantal switches in omloop die runnen op at/af, maar ze zijn volgens mij vrij zeldzaam.
De pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE kan dmv POE prik krijgen en het doorgeven en heeft IGMP Snooping.
Of: http://us.dlink.com/produ...-solutions/dgs-1100-05pd/
[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 07-08-2018 13:54 ]
Mag ik vragen waarom je dan niet gelijk een 1GB SFP erin hebt geprikt? Scheelt qua kosten volgens mij bijna niks, maar als je ooit wil upgraden ben je al klaar.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:43:
Is overigens precies de reden waarom ik mijn ER-X heb omgeruild voor de ER-X SFP, alleen na al die tijd nog altijd geen glasabbo afgesloten. Router is wel al helemaal voorbereid met WAN-failover en een volledige XS4ALL/ZIGGO config.
#team_UTC+1
Omdat auto-negotiating slecht/niet werkt. Met de 1Gbit module wordt de link in mijn geval dus nooit actief.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nog niet geprobeerd heb, was meer van horen zeggen dat het niet zou kunnen
Dat zal ik nog even doen, want nu ben ik stiekem wel benieuwd 
Heb die 1Gbit SFP overigens wel gelijk meebesteld
Is maar €7,50 dus was i.v.m. BTW (19%) en verzendkosten voordeliger om nu gelijk mee te bestellen dan om later nog apart te moeten aanschaffen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nog niet geprobeerd heb, was meer van horen zeggen dat het niet zou kunnen
Heb die 1Gbit SFP overigens wel gelijk meebesteld
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2018 13:55 ]
Je moet ook even op de golflengte letten. En het soort aansluiting.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:54:
Omdat auto-negotiating slecht/niet werkt. Met de 1Gbit module wordt de link in mijn geval dus nooit actief.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nog niet geprobeerd heb, was meer van horen zeggen dat het niet zou kunnenDat zal ik nog even doen, want nu ben ik stiekem wel benieuwd
Ik heb het niet aangedurfd om een FS module aan te schaffen. Ik zag op het forum van Ubiquiti dat lang niet alle modules zouden werken. Stom dat ik het niet geprobeerd heb. Alhoewel, ik heb nu ook maar iets van 25 euro betaald voor een Ubiquiti module.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Klopt, golflengte e.d. is wel belangrijk. Voor de volledigheid, ik heb nu dus een "100BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module" (SFP-FE-BX) werkend. En voor Gbit zou de "1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 10km DOM Transceiver Module" (SFP-GE-BX) moeten werken.
Heb zelf sinds een paar dagen dezelfde opzet en met de nieuwste firmware kan je gewoon op het dashboard van je ER-X onder 'Actions' bij eth5 (SFP) forceren op 1Gbps/100 Mbps.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:54:
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nog niet geprobeerd heb, was meer van horen zeggen dat het niet zou kunnenDat zal ik nog even doen, want nu ben ik stiekem wel benieuwd
Heb die 1Gbit SFP overigens wel gelijk meebesteldIs maar €7,50 dus was i.v.m. BTW (19%) en verzendkosten voordeliger om nu gelijk mee te bestellen dan om later nog apart te moeten aanschaffen.
Heb ooit met FS zitten mailen en volgens hen moet je deze hebben:ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:21:
Klopt, golflengte e.d. is wel belangrijk. Voor de volledigheid, ik heb nu dus een "100BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Transceiver Module" (SFP-FE-BX) werkend. En voor Gbit zou de "1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 10km DOM Transceiver Module" (SFP-GE-BX) moeten werken.
https://www.fs.com/de/en/products/37694.htmlFS SKU#:SKU00070L0
FS P/N: SFP-GE-BX
1.25Gbps 1310nmTX/1550nmRX BiDi SFP 20km DOM Transceiver
Compaitble device: Ubiquiti Edge router
Weet niet meer precies waar, maar dacht dat in NL de 20km DOM gebruikt werd. Dit is ook wat Draytek meelevert met zijn 2132FVn.
Overigens nooit zelf besteld, dus ook nooit getest.
#team_UTC+1
Ik heb een vraag over het upgraden van de UniFi controller op een VM Debian 9 machine. Ik heb hier nu te weinig ervaring mee, en heb nu tijd om het uit te voeren.
Ik ben nu niet thuis, maar wou mijn 5.8.24 upgraden naar 5.8.28 via ssh (via VPN). De verbinding die ik hier heb is niet al te snel, en ik heb al lopen zoeken hoe dit het makkelijkst gaat. Hoe kan ik de file unifi_sysvinit_all.deb installeren? Welke procedure moet ik volgen?
Ik ben nu niet thuis, maar wou mijn 5.8.24 upgraden naar 5.8.28 via ssh (via VPN). De verbinding die ik hier heb is niet al te snel, en ik heb al lopen zoeken hoe dit het makkelijkst gaat. Hoe kan ik de file unifi_sysvinit_all.deb installeren? Welke procedure moet ik volgen?
Hoe sluit je de kabel dan aan? Die wat in de houder van de FTU uitkomt. Zit daar al een bruikbare connector aan?ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:43:
SFP-module erin en gaan met die banaan. Zit nu rechtstreeks op de NTU aangesloten, glasvezel in de ERXGeen FTU (mediaconverter) of Experiabox meer nodig.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Terzijde...ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:43:
SFP-module erin en gaan met die banaan. Zit nu rechtstreeks op de NTU aangesloten, glasvezel in de ERXGeen FTU (mediaconverter) of Experiabox meer nodig.
Als je van je 100Mbit wijkcentrale af wil, kan je een paar dagen 100/100 'testen'. Duurde bij mij destijds 14 dagen voordat ik werd omgezet, nadat ik daadwerkelijk 100/100 kreeg ben ik direct weer teruggegaan naar 50/50. Geen cent extra aan maandelijkse lasten hoeven betalen (Telfort).
Nadeel van de 100Mbit centrale was voor mij dat ik een QoS moest instellen voor WAN-upload. Omdat uploaden anders m'n IPTV-streams liet stotteren.
Waarschijnlijk heb je ook dit nog nodig:Raven schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:36:
[...]
Hoe sluit je de kabel dan aan? Die wat in de houder van de FTU uitkomt. Zit daar al een bruikbare connector aan?

(en een koppelblokje..)
I don't like facts. They have a liberal bias.
Klopt, dat heb ik meebesteld inderdaad (maar dan eentje met rechts ook een blauwe (SC/PC) ipv een groene (SC/APC).
Draytek heeft er een mooie kant en klare handleiding van.Raven schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:36:
[...]
Hoe sluit je de kabel dan aan? Die wat in de houder van de FTU uitkomt. Zit daar al een bruikbare connector aan?
https://www.draytek.nl/fi...ing%20Vigor%202132FVn.pdf
En het mooie is, je kan dus prima zelf je router kiezen, dus dankjewel Draytek.
Het enige is dus even de goede onderdelen bij elkaar zoeken, maar ook dat heeft FS.com allemaal te koop.
#team_UTC+1
Ik heb net mijn json geupdate:QempZoR schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:55:
@xbeam @eenbrauw
[...]
- ETH0 description = "WAN"
Mijn latency en Throughput widgets zijn net weer gaan werken. Deze werkte ook niet meer na het updaten naar 4.4.22 en hoger.
Dat is issue 1 gefixed.
Nu nog de upgrade van de controller.
Vooralsnog dé oplossing
[update]
Ook de upgrade naar v5.8.24 is nu helemaal gelukt
Alles werkt naar behoren, Internet en TV en ook de widgets zijn blijven werken.
DPI werkt nu ook weer aangezien de WAN (ETH0) weer gewoon gevonden kan worden.
@QempZoR je bent een held
[ Voor 9% gewijzigd door eenbrauw op 07-08-2018 20:22 ]
dpkg -i filenaam.debardvark99 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:16:
Ik heb een vraag over het upgraden van de UniFi controller op een VM Debian 9 machine. Ik heb hier nu te weinig ervaring mee, en heb nu tijd om het uit te voeren.
Eerst een wget [url]/filename.deb voor de versie die je wil uiteraard.
Of je checked 1 van de 10-tallen tutorials.
#team_UTC+1
Is er bij jullie ervaring hoe de buiten accesspoints zich houden in koeienstallen? En iets meer ammoniak in de lucht maar ook stof. En zijn ze ook van binnen waterafstotend, stel je zou een keer iets mis mikken met de hogedrukspuit?
Waarom niet gelijk naar .25 geupgrade?eenbrauw schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Ik heb net mijn json geupdate:
Mijn latency en Throughput widgets zijn net weer gaan werken. Deze werkte ook niet meer na het updaten naar 4.4.22 en hoger.
Dat is issue 1 gefixed.
Vooralsnog dé oplossing
[update]
Cloud ☁️
Omdat ik de issue met de versie 5.8.24 had ondervonden. Ik wilde niet een nieuwe versie proberen want dan weet ik niet of het aan de nieuwere versie ligt of aan mijn gepruts met de JSON.
ik laat nu deze versie even draaien en zal dan later de nieuwere versie installeren.
Kan je niet de outdoor mesh pakken en ze hoog ophangen? Lijkt me sterk dat je er dan water in krijgt. En tegen de tijd dat de ammoniak het spul aantast is de concentratie toch te hoog om lang van je wifi te genieten.BlackWhizz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:20:
Is er bij jullie ervaring hoe de buiten accesspoints zich houden in koeienstallen? En iets meer ammoniak in de lucht maar ook stof. En zijn ze ook van binnen waterafstotend, stel je zou een keer iets mis mikken met de hogedrukspuit?
Op hun community zijn volgens mij wel wat installs in stallen te vinden. Voorheen hadden ze ook nog een AC outdoor, maar die lijkt niet meer op de site te staan (wel te vinden via Google)
#team_UTC+1
Vraagje,
Ik zie op meerdere plaatsen mensen die het onderstaande hebben toegevoegd aan hun JSON file.
Waarom? Waarom zou ik dit toevoegen aan mijn JSON, wat is de toegevoegde waarde?
Ik zie op meerdere plaatsen mensen die het onderstaande hebben toegevoegd aan hun JSON file.
Waarom? Waarom zou ik dit toevoegen aan mijn JSON, wat is de toegevoegde waarde?
code:
1
| "firewall": { "source-validation": "disable"} |
Ik heb deze in m'n EdgeRouter 4:ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:21:
https://www.fs.com/products/39143.html
Werkt prima icm Tweak 1000/1000.
Kijk eens aanBlackWhizz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:20:
Dit kan ook nog leuk zijn om te lezen.BlackWhizz schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:20:
Sommige users hebben hun story op de Ubiquiti site gezet. Er staat vast een verhaal tussen over WiFi op een farm
https://community.ubnt.co...ories/con-p/UniFi_Stories
Die kleur moet wel matchen. Je verliest signaal en je loopt het risico je aansluiting te beschadigen als het niet matched.ThinkPadd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:10:
Klopt, dat heb ik meebesteld inderdaad (maar dan eentje met rechts ook een blauwe (SC/PC) ipv een groene (SC/APC).
Groene connectoren zijn schuin, blauwe zijn recht op het optische koppelvlak.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Yea. Mooi werk man! Graag gedaan, daarvoor zijn we Tweakerseenbrauw schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:59:
[...]
Ik heb net mijn json geupdate:
Dat is issue 1 gefixed.
Vooralsnog dé oplossing
[update]
Wat betreft je andere comment, over de firewall source validation, die staat bij mij helemaal boven aan de json.
Ooit gedaan omdat ik ook problemen had met disconnected e.d; dus meer als test, en nooit meer weggehaald... of vergeten

Geen idee wat het precies doet, maar kan vast geen kwaad. Onder het motto; If it works, it works
Dat zegt ie toch ook, nadat jij een plaatje van de verkeerde kabel post?burne schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:27:
[...]
Die kleur moet wel matchen. Je verliest signaal en je loopt het risico je aansluiting te beschadigen als het niet matched.
Groene connectoren zijn schuin, blauwe zijn recht op het optische koppelvlak.
#team_UTC+1
Zojuist even de Gbit SFP-module erin gestopt. Helaas komt hiermee de link niet up. Via de webinterface kan ik alleen kiezen tussen auto-negotiating of '1000/full'. Als ik in de config de SFP op 100/full wil zetten dan krijg ik een foutmelding:
code:
1
2
| set interfaces ethernet eth5 speed 100 100 is not valid for SFP port |
Nu zullen de meesten op een Gbit patchpunt zitten in de wijkcentrale, maar ik denk dus dat het wel echt hardcoded is in de SFP-module. Ik draai overigens v1.10.5 (nieuwste op dit moment) op m'n ERX-SFP.
Bedankt, dit werkt. Inmiddels zonder problemen geïnstalleerd.
Ik had de file vanmiddag al gedownload, de snelheid vanmiddag was snel genoeg om de file via firevox in een rdp sessie te downloadenEthirty schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:16:
[...]
Eerst een wget [url]/filename.deb voor de versie die je wil uiteraard.
Of je checked 1 van de 10-tallen tutorials.
Maar ik ben het commando dpkg vanmiddag niet tegen gekomen met googelen naar de verschillende installatie procedures. Kwam wel van alles tegen met wget en apt-get en diverse andere commando's. En zoals gezegd, de verbinding die ik hier heb is traag (camping Frankrijk, WiFi is prima hier, ook Ubiquiti, maar de internet verbinding naar buiten (en druk met andere gasten natuurlijk) is niet al te best), waardoor het zoeken niet opschoot.
Edit: Inmiddels ook de AP's geüpgraded naar de laatste release (3.9.45), niet omdat het moet, maar omdat het kan
[ Voor 10% gewijzigd door ardvark99 op 07-08-2018 23:11 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.