[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.358 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:06

zeroday

There is no alternative!

TF0 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:35:

Zijn onderstaande stappen verstandig?

"sudo service unifi stop [ENTER]" => to stop the unifi controller
"sudo service mongodb stop [ENTER]" => to stop the mongoDB default process
"sudo rm /var/log/unifi/* [ENTER]" => to delete all the log file (NO IMPORTANT DATA, ONLY LOG FILES)
"sudo service unifi start [ENTER]" => start normally the unifi controller AND it's own mongoDB
"ps -aef | grep java [ENTER]" => to check the java process
"ps -aef | grep mongo [ENTER]" => to check the new mongoDB database
Die stappen geven je wat meer info over de processen

Het kan een swapfile issue zijn, memory issue etc..

kijk ook voor je issues op het forum van ubiquity ..
zie bijv. een 'gelijkwaardig' lijkend issue waar tips in staan wat je zou uit kunnen proberen.

https://community.ubnt.co...iFi-gt-ERROR/td-p/2135250

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24

Typhone

Who Dares Wins

Hmmz,

Gisteren de hele dag bezig geweest om te rommelen in de serverkast (nieuw en nog niet aangesloten qua hardware). Van tevoren de USG Pro geconfigureerd en geupdate via SSH. Daarna alle apparaten 'Forgotten' in de oude USG. Toen begon het grote aansluitwerk. Alles gevonden op 1 AP na:

Isolated Unifi

Via SSH kom ik er na een tijdje op (ubnt/ubnt) maar de verbinding klapt vrij snel daarna automatisch weg. Gereset via SSH en inform command gegeven naar mijn eigen controller (just like the rest) maar wanneer ik dan op adopt klik krijg ik elke keer een error rechtsboven in die naar het MAC-adres verwijst.
Resetten met het pinnetje ook een aantal keren gedaan maar vooralsnog geen resultaat. Iemand enig idee hoe ik hem uit de isolated state krijg? De standaard Ubiquiti forum antwoorden hebben nog niet geholpen (reset + inform command). Heb ook altijd maar 45-60 sec verbinding met hem en dan klapt hij eruit in de terminal (MacOS).

Die onderste switch die rood is klopt, die is niet aangesloten ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Typhone op 23-07-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:55
Even een vraagje of ik op de goede weg ben.
Ik heb thuis de mogelijkheid om het netwerk eens te fatsoeneren voor zakelijk gebruik omdat wifi een draak aan het worden is in ons huis en tuin, mede doordat we in een stadswijk wonen met 15+ zichtbare wifi-netwerken.

Huidige situatie:
- Jaren-30-woning, 3 woonlagen.
- Ziggo modem (in de woonkamer, in Bridge-modus)
- Netgear R6400 (in woonkamer)
- Synology DS918+ (bedraad)
- PC (bedraad)
- Enkele draadloze gebruikers (telefoons, laptops, wifi-cam)

Mijn gedachtengang is om de Netgear er tussenuit te knallen voor een USG en 8-poort-switch, de Synology de software te laten draaien en de wifi op te bouwen met Ubiquiti UniFi AP AC LR / Pro of Mesh. En dan eventueel AP's bijprikken in het huis en in de tuin om de dekking goed te krijgen.

Gaat dat dan goed, of zie ik iets over het hoofd? Of volstaat alleen de Ubiquiti router ipv USG/Switch-combo?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 21:26
Joarie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:06:
Even een vraagje of ik op de goede weg ben.
Ik heb thuis de mogelijkheid om het netwerk eens te fatsoeneren voor zakelijk gebruik omdat wifi een draak aan het worden is in ons huis en tuin, mede doordat we in een stadswijk wonen met 15+ zichtbare wifi-netwerken.

Huidige situatie:
- Jaren-30-woning, 3 woonlagen.
- Ziggo modem (in de woonkamer, in Bridge-modus)
- Netgear R6400 (in woonkamer)
- Synology DS918+ (bedraad)
- PC (bedraad)
- Enkele draadloze gebruikers (telefoons, laptops, wifi-cam)

Mijn gedachtengang is om de Netgear er tussenuit te knallen voor een USG en 8-poort-switch, de Synology de software te laten draaien en de wifi op te bouwen met Ubiquiti UniFi AP AC LR / Pro of Mesh. En dan eventueel AP's bijprikken in het huis en in de tuin om de dekking goed te krijgen.

Gaat dat dan goed, of zie ik iets over het hoofd? Of volstaat alleen de Ubiquiti router ipv USG/Switch-combo?
In principe heb je voor het fixen van je Wifi alleen de AP's nodig met ergens een controller. Het toevoegen van de USG en/of switch geeft je alleen meer inzicht en mogelijkheden via de controller. Je kan dan bijvoorbeeld een Guest VLAN inrichten dat op de juiste manier gescheiden wordt van de rest van je netwerk door de USG.
Als je voor een PoE switch gaat kan dat nog een voordeel zijn, je hebt dan de injectors niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joarie schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:06:
de wifi op te bouwen met Ubiquiti UniFi AP AC LR / Pro of Mesh
De LR gaat je in dit geval geen winst opleveren. Ik zou of voor de Lite of voor de Pro gaan. Waarbij de Pro in principe alleen het voordeel van 3x3 MIMO heeft en je dus hogere snelheden kunt behalen, maar je clients moeten dan ook 3x3 MIMO hebben. En dat laatste komt (helaas) nog steeds vrij weinig voor. Qua bereik kun je beter voor 2 Lites gaan dan 1 Pro, dat levert je altijd meer op voor hetzelfde bedrag.
Wat bedoel je met "de Ubiquiti router"? In ieder geval als je binnen de UniFi lijn wil blijven heb je alleen de USG modellen (3p en Pro, de 8-XG lijkt me niet dat je voor thuis gaat kopen :P ). Beide zijn daarbij alleen een router en hebben geen ingebouwde switch, dus die zul je apart moeten plaatsen (bv de USW 8-60W dus).
Als je doelt op de EdgeRouters. Sommige hiervan hebben wel een ingebouwde (hardware) switch dus die kunnen wel geschikt zijn om te gebruiken zonder aparte switch. Maar dan moet je dus wel goed opletten dat je inderdaad een model met ingebouwde hardware switch hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 22:59

rally

Deyterra Consultancy

zeroday schreef op maandag 23 juli 2018 @ 07:28:
[...]

Je moet de key die je hebt/had eerst verwijderen uit de keystore en daarna de nieuwe (bestaande) er weer in zetten
ik heb dat probleem gehad met de eerste versie in deze reeks, nu met de upgrade naar 5.9.16 bleef bij mij alles ok
ik gebruik(te) btw dit script volgens mij
https://github.com/rjr162/unifi-cert

En, weet het niet precies meer, ik heb volgens mij onderstaande gebruikt uit het forum om de oude key eruit te krijgen en de nieuwe erin omdat ik naar een wildcard certificaat ben gegaan voor mijn interne netwerk
deze heb ik op 1 VM staan en die heb ik maar even voor het gemak (omdat ik niet weet hoe het anders kan) op een NFS share gezet zodat elke machine erbij kan en ik met 1 wildcard certificaat alle VMs kan bedienen. Geen gedonder meer met het overkopieren van de certificaten elke 3 maand.

Dit voor de keystore stuff

[...]
Het automatiseringsgedeelte krijg ik (nog) niet aan de praat met dat script. Maar daar duik ik nog wel even in.
Oude key verwijderen was idd. de truuk. Bedankt _/-\o_

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 07:48
Het spijt me als deze vraag ergens al is vernoemd hier in het topic.

Ik zit te twijfelen om de edgerouter x SFP te halen voor mijn T-Mobile verbinding van 750 Mbit.
Mijn vraag is of deze eigenlijk vrijwel 100% van de tijd de 750 mbit kan voltrekken download en upload.
Even te bedenken dat de Edgerouter dus de NAT en port forwarding op zich neemt. de firewall functie zal worden overgenomen door een Palo Alto PA220. Daar hoeft de Edgerouter zich dus niet mee bezig te houden.

Ik hoor dat gigabit al lastig wordt voor dit device. Vandaar de vraag of 750 wel te halen is voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:55
Ah thanks :)

@Norckon.De gedachte achter de USG/Switch is netwerk-technisch meer mogelijkheden te hebben. Inderdaad de Guest VLAN, analyse van het verkeer en meteen POE op de switch voor de AP's

@RobertMe Ik zal dat van de Lites in gedachte houden. Persoonlijk prik ik er liever eentje extra voor een betere mesh.Het huis heeft namelijk geen ideale plekken om ze op te hangen.
Ik doelde inderdaad op de EdgeRouter (de X in dit geval). Het is alweer een jaren geleden dat ik een aparte switch had in mijn netwerk, dus ben even aan het orienteren wat de meerwaarde is van routering/switching apart vs geintegreerd.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:12
andytuinman3 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:42:
Het spijt me als deze vraag ergens al is vernoemd hier in het topic.

Ik zit te twijfelen om de edgerouter x SFP te halen voor mijn T-Mobile verbinding van 750 Mbit.
Mijn vraag is of deze eigenlijk vrijwel 100% van de tijd de 750 mbit kan voltrekken download en upload.
Even te bedenken dat de Edgerouter dus de NAT en port forwarding op zich neemt. de firewall functie zal worden overgenomen door een Palo Alto PA220. Daar hoeft de Edgerouter zich dus niet mee bezig te houden.

Ik hoor dat gigabit al lastig wordt voor dit device. Vandaar de vraag of 750 wel te halen is voor hem.
In theorie moet hij 900 mbit kunnen halen. Maar als je nog meer dingen er mee gaat doen loop je snel tegen limieten aan ben ik bang.

Heb hem zelf ook met 200/200 dat doet hij met gemak.

Uiteindelijk is het een opgefokte later 3 switch dus als je echt de max eruit wilt halen zou ik toch kijken naar de ER-3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 07:48
Jan-man schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:45:
[...]

In theorie moet hij 900 mbit kunnen halen. Maar als je nog meer dingen er mee gaat doen loop je snel tegen limieten aan ben ik bang.

Heb hem zelf ook met 200/200 dat doet hij met gemak.

Uiteindelijk is het een opgefokte later 3 switch dus als je echt de max eruit wilt halen zou ik toch kijken naar de ER-3.
Bedankt voor je antwoord. De reden waarom ik deze kies is het feit dat deze een SFP poort heeft. Bij mij komt glasvezel direct het modem in en het modem wil ik vervangen en dan het liefst voor 1 device. Dus een SFP poort is eigenlijk wel een must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
andytuinman3 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Bedankt voor je antwoord. De reden waarom ik deze kies is het feit dat deze een SFP poort heeft. Bij mij komt glasvezel direct het modem in en het modem wil ik vervangen en dan het liefst voor 1 device. Dus een SFP poort is eigenlijk wel een must
dan zou je kunnen kijken naar de Edgerouter-4 deze heeft een SFP port beschikbaar,

zeker als je hoger wilt dan 400Mbps zou ik toch naar een robustere router kijken.
de Edgerouter X is een instap model. die behoorlijk veel bied.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 22:32

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Stukje over IPTV verwijderd;

Hebben hier meer mensen 'last' dat het WAN IP op 0.0.0.0 blijft staan en dat de WAN uptime die getoond wordt in de HUI van geen ene meter klopt? :o

[ Voor 198% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-07-2018 10:41 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

-edit: dubbelpost :P -

[ Voor 166% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-07-2018 10:42 ]

www.google.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Niet lullig bedoeld verder, maar kunnen we niet een apart topic maken voor IPTV op Ubiquiti? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:22
Misschien dat iemand hier een idee heeft of me weer op weg kan helpen :)

Ik ben bezig met een OpenVPN verbinding op te zetten (in dit geval naar Argentinie voor de xbox om iets goedkoper digitaal in te slaan O-) ) maar ik krijg het maar niet voor elkaar...

de setup:

Ik heb een Corp netwerk met VLAN 222 aangemaakt met als basis 192.168.222.1/30 en omdat ik maar 1 adres nodig heb dus ook klein gescoped. Tevens heb een apart wifi netwerk aangemaakt welke uitkomt op vlan 222. Dit werkt gewoon prima want als ik mijn surface pak krijgt hij netjes adres 192.168.222.2.

Om op de USG de connectie op te bouwen paste ik het volgende in mijn SSH sessie (als alles werkt ga ik het in JSON hangen ;) )

set interfaces openvpn vtun0 config-file /config/openvpn/Windscribe-Argentina.ovpn
set interfaces openvpn vtun0 description 'AR OpenVPN VPN tunnel'

Om er dan voor te zorgen dat mijn client ook echt de tunnel in gaat heb ik de volgende NAT rules:

set service nat rule 5000 description 'OpenVPN AR Clients'
set service nat rule 5000 log disable
set service nat rule 5000 outbound-interface vtun0
set service nat rule 5000 source address 192.168.222.2/32
set service nat rule 5000 type masquerade

Dan ook een static route:

set protocols static table 1 interface-route 0.0.0.0/0 next-hop-interface vtun0

Modify van de source:

set firewall modify OPENVPN-AR rule 10 action modify
set firewall modify OPENVPN-AR rule 10 description 'Route AR VPN network to vtun0'
set firewall modify OPENVPN-AR rule 10 modify table 1
set firewall modify OPENVPN-AR rule 10 source address 192.168.222.2/32

en de interface koppelen aan de firewall rule:

set interfaces ethernet eth1 vif 222 firewall in modify OPENVPN-AR

(met dank aan ubnt forums trouwens voor bovenstaande ;) )

Als ik dit alles commit zie ik netjes dat de VPN open gaat en als ik naar de pakketjes kijk lijkt het alsof het wel naar de tunnel gestuurd wordt.

Wat alleen niet werkt is browsen oid. Het lijkt er wel op alsof het verkeerd niet terugkomt? Ik kom er alleen dus niet uit hoe/wat/waar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
loyske schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:36:
Niet lullig bedoeld verder, maar kunnen we niet een apart topic maken voor IPTV op Ubiquiti? ;)
Graag zelfs :p

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02
Mijn situatie thuis;

Tweak als glasvezel provider met Zyxel modem/router. Wifi bereik is slecht te noemen en daardoor wat aan het klooien geweest met een simpele Dlink extender (voor boven) en in de woonkamer een Apple Airport. Maar desondanks blijft het wifi brak. Buiten in de tuin is het helemaal slecht en valt de verbinding regelmatig weg.
Bekabeld (via een managed switch) geen issues in ieder geval.

Nu wil ik mijn wifi netwerk opnieuw opbouwen en daarbij afscheid nemen van de extender en de Apple Airport. Wil graag overstappen naar een Unifi setup. Mij huis dateert uit 76 en bestaat uit 3 verdiepingen, waarbij ik bij voorkeur op minimaal de 1e, 2e verdieping (beide betonnen plafonds) en de tuin goed wifi bereik wil hebben.

Nu denk ik eraan om minimaal twee UniFi AC Lite AP's te kopen, zodat ik zowel de boven als de benedenverdieping kan voorzien. Begrijp ik het goed dat ik daar ook nog een PoE switch (Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W) voor nodig heb?

Voor de achtertuin zou ik dan een Ubiquiti UniFi AP AC Mesh op de gevel kunnen plaatsen.

Zie ik hierbij iets over het hoofd? Configuratie/beheer kan ik dan simpel via mijn Mac doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:49
bvsteyn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:10:
Mijn situatie thuis;

Tweak als glasvezel provider met Zyxel modem/router. Wifi bereik is slecht te noemen en daardoor wat aan het klooien geweest met een simpele Dlink extender (voor boven) en in de woonkamer een Apple Airport. Maar desondanks blijft het wifi brak. Buiten in de tuin is het helemaal slecht en valt de verbinding regelmatig weg.
Bekabeld (via een managed switch) geen issues in ieder geval.

Nu wil ik mijn wifi netwerk opnieuw opbouwen en daarbij afscheid nemen van de extender en de Apple Airport. Wil graag overstappen naar een Unifi setup. Mij huis dateert uit 76 en bestaat uit 3 verdiepingen, waarbij ik bij voorkeur op minimaal de 1e, 2e verdieping (beide betonnen plafonds) en de tuin goed wifi bereik wil hebben.

Nu denk ik eraan om minimaal twee UniFi AC Lite AP's te kopen, zodat ik zowel de boven als de benedenverdieping kan voorzien. Begrijp ik het goed dat ik daar ook nog een PoE switch (Ubiquiti UniFi Switch US-8-60W) voor nodig heb?

Voor de achtertuin zou ik dan een Ubiquiti UniFi AP AC Mesh op de gevel kunnen plaatsen.

Zie ik hierbij iets over het hoofd? Configuratie/beheer kan ik dan simpel via mijn Mac doen?
Nu is het moeilijk om jouw huis situatie zo te bekijken, maar je zou dmv testen met 2 AP's kunnen kijken hoe bij jou de WiFi dekking het beste te krijgen is. En daarna eventueel een derde AP aanschaffen. De POE switch is handig voor het voeden van de AP's, maar als je de AP's los koopt, zit er ook een POE injector bij. De 60 W switch kan 4 AP's voeden, of 3 AP's en een Cloud Key. (Persoonlijk zou ik voor de switch kiezen, maar 1 voedingspunt.)
Wanneer je het hele network gaat opzetten met Ubiquiti is het misschien ook handig om de controller software op een Ubiquiti Cloud Key of NAS server (of VM/raspberry pi) te draaien, eventueel met een USG als router, dan kan je alles via de controller beheren. De software kan je ook op een Mac draaien zo ver ik weet, maar die staat niet altijd aan. (Vooral van belang wanneer je statistieken en gasten Wifi wil gaan draaien)

Ik heb thuis op de begane grond aan de voorkant van het huis de meeste WiFi nodig, dus daar een AP gehangen, en op de eerste verdieping aan de achterkant, waarmee ik ook de tuin bedek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02
ardvark99 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:01:
[...]

Nu is het moeilijk om jouw huis situatie zo te bekijken, maar je zou dmv testen met 2 AP's kunnen kijken hoe bij jou de WiFi dekking het beste te krijgen is. En daarna eventueel een derde AP aanschaffen. De POE switch is handig voor het voeden van de AP's, maar als je de AP's los koopt, zit er ook een POE injector bij. De 60 W switch kan 4 AP's voeden, of 3 AP's en een Cloud Key. (Persoonlijk zou ik voor de switch kiezen, maar 1 voedingspunt.)
Wanneer je het hele network gaat opzetten met Ubiquiti is het misschien ook handig om de controller software op een Ubiquiti Cloud Key of NAS server (of VM/raspberry pi) te draaien, eventueel met een USG als router, dan kan je alles via de controller beheren. De software kan je ook op een Mac draaien zo ver ik weet, maar die staat niet altijd aan. (Vooral van belang wanneer je statistieken en gasten Wifi wil gaan draaien)

Ik heb thuis op de begane grond aan de voorkant van het huis de meeste WiFi nodig, dus daar een AP gehangen, en op de eerste verdieping aan de achterkant, waarmee ik ook de tuin bedek.
Zou je dan kiezen voor de LR variant of is de Lite versie voldoende in jouw optiek? Lees hier namelijk verschillende meningen over.

Mijn Mac staat altijd aan, maar moet zeggen dat de statistieken me niet zo boeien. Als het wifi maar stabiel draait ben ik al snel tevreden.

Jouw idee over het plaatsing is wel iets wat ik kan uitproberen. Scheelt vooralsnog kabel(s) naar buiten trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
bvsteyn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:25:
[...]

Zou je dan kiezen voor de LR variant of is de Lite versie voldoende in jouw optiek? Lees hier namelijk verschillende meningen over.

Mijn Mac staat altijd aan, maar moet zeggen dat de statistieken me niet zo boeien. Als het wifi maar stabiel draait ben ik al snel tevreden.

Jouw idee over het plaatsing is wel iets wat ik kan uitproberen. Scheelt vooralsnog kabel(s) naar buiten trekken!
ik heb zelf beneden een Pro hangen (gebruik enkele nieuwe laptops), en boven hangt een LR, vooral voor de tuin dekking (bij de achterburen in de tuin nog volle bak ontvangst ;) ). Ik heb geen ervaring met de Lite. Voordeel is van de Lite dat ie iets goedkoper is, maar daar kan je er meerdere van ophangen om op die manier de juiste dekking te creeren zonder de omliggende WiFi van de buren weg te blazen.

Mijn ervaring is wel bij de bovenste AP, dat monteren op de muur minder brede dekking geeft dan plafond montage (donnut vorm van de WiFi straling). Mijn keuze van mijn AP's is niet gedaan op basis van ervaring. Beneden heb ik bv gekeken naar de bandbreedte. Voor boven heb ik voor de LR gekozen om dekking in de tuin te krijgen. Maar misschien was de Lite ook genoeg geweest. Daarbij heb ik niet zo naar de kosten gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
bvsteyn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:25:
[...]

Heb hier ook zelfde opstelling als ardvark99: 1 AC Lite beneden voorkant woning (ligt in tv meubel met bolle kant boven) en 1 AC Lite op eerste verdieping achterkant woning (hangt onder een buro met bolle kant naar beneden). In de tuin ook nog dekking van beide AP's, maar ligt er natuurlijk ook aan hoe diep je tuin is.

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 24-07-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Vraagje,

Ik heb een USG met UAP-AC LR en een UAP-AC.
Werkt deze set ook samen met een oudere Unifi AP-LR 2.4Ghz?
- ifv roaming enzo?

Zijn er van de cloud key "oude" en nieuwe versies gemaakt of is een nieuw toestel dat je nu koopt voorzien van bv snellere cpu tov een cloud key van bv 2014?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grindal81 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:48:
Vraagje,

Ik heb een USG met UAP-AC LR en een UAP-AC.
Werkt deze set ook samen met een oudere Unifi AP-LR 2.4Ghz?
- ifv roaming enzo?
Of het allemaal samen werkt, met zoals je zelf zegt bv roaming, weet ik niet. Maar ik zou sowieso geen oude N only APs meer gaan gebruiken. Deze zijn namelijk sinds dit jaar niet meer ondersteund en werken IIRC ook nog alleen met Controller 5.6, en dus niet 5.7, 5.8 etc. Alleen om die reden zou ik zo'n N only UAP al links laten liggen.
Zijn er van de cloud key "oude" en nieuwe versies gemaakt of is een nieuw toestel dat je nu koopt voorzien van bv snellere cpu tov een cloud key van bv 2014?
Dit jaar is er een lichtelijk aangepaste versie uitgekomen. IIRC heeft deze voornamelijk iets meer RAM. Of die een andere CPU/SoC bevat durf ik niet te zeggen. Maar verschillen zijn in ieder geval niet groot/de moeite waard om te updaten AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
ok thx...
Nog even jullie mening voor de dekking in de tuin.
tussen woning en tuinhuis ligt er een datakabel FTP Cat5E.
Tuin is +/- 25m diep / 20m breed.

Volgens mij moet het volstaan om in het "houten" tuinhuis een uap-ac-LR te monteren, of zouden jullie toch opteren om de unifi-ac-mesh M te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grindal81 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:49:
ok thx...
Nog even jullie mening voor de dekking in de tuin.
tussen woning en tuinhuis ligt er een datakabel FTP Cat5E.
Tuin is +/- 25m diep / 20m breed.

Volgens mij moet het volstaan om in het "houten" tuinhuis een uap-ac-LR te monteren, of zouden jullie toch opteren om de unifi-ac-mesh M te plaatsen?
De AC LR is, net zoals de AC Lite, alleen bedoelt voor indoor gebruik. Afhankelijk van de "omgeving" in het tuinhuis kan het dus sowieso beter zijn om voor de Mesh te gaan omdat deze volledig weer en wind bestendig is (en je daardoor zelfs aan de buitenmuur van het tuinhuisje kunt hangen).
Ter vergelijking: de AC Pro is geschikt voor "outdoor" gebruik zolang deze beschut hangt. Op het UniFi forum heb ik gebruikerservaringen gelezen van gebruikers die deze wel in de regen hebben gehangen en na verloop van tijd ging daarop de ethernetpoort roesten (en dus verbinding verliezen). Maar deze vorm van "vochtbestendigheid" heeft de AC LR dus niet, en als het erg vochtig is in het tuinhuisje kan dat dus mogelijk al funest zijn.

Daarnaast zal de LR waarschijnlijk niet veel voordelen bieden (verschillen in bereik schijnen miniem te zijn, en met zo'n grote open ruimte heb je toch geen last van echte storingsfactoren zoals muren, en 25m is ook niet extreem veel).

Als je dus nog eentje moet kopen zou ik gewoon voor de Mesh gaan. Prijs is gelijk, en deze is tenminste wel geschikt voor outdoor gebruik. Als je een AC LR hebt en die ervoor kunt/wilt gebruiken kun je het natuurlijk altijd doen/proberen en het zal vast niet slecht werken. Afhankelijk van de vochtigheid in het tuinhuisje loop je dan alleen een risico dat het AP komt te overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Nog een klein vraagje,

Kan je een UNIFI AP-LR zonder extra adaptor aansluiten op de UNIFI-US-8 (poort 8) als deze switch is aangesloten op een netvoeding?
de AP-LR heeft geen PoE maar enkel 24V passive.

de US-8 heeft voor zover ik vind enkel PoE en geen 24V passive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:58
Volgens mij geef je zelf het antwoord al :) En de specs op https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8/ zeggen hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grindal81 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:59:
Nog een klein vraagje,

Kan je een UNIFI AP-LR zonder extra adaptor aansluiten op de UNIFI-US-8 (poort 8) als deze switch is aangesloten op een netvoeding?
de AP-LR heeft geen PoE maar enkel 24V passive.

de US-8 heeft voor zover ik vind enkel PoE en geen 24V passive?
Dat van de AC LR is niet correct. Alle modellen geproduceerd na september 2016 ondersteunen ook 802.3af ('standaard' PoE).
Daarnaast kan de UWS-8 ook 802.3af leveren, op 1 poort (PoE out/passthrough heet die volgens mij), maar dat is AFAIK alleen zo als deze via 802.3at gevoed wordt via de PoE in poort.
Als je de switch via de netstroomadapter aansluit gaat het dus niet werken, maar als je de switch via 802.3at aansluit en je een AC LR van na september 2016 hebt kan het dus wel.

802.3af levert maximaal 15W, waar 802.3at maximaal 30W kan leveren. Daarom dat de switch in dat geval via 802.3at gevoed moet worden. 15W voor de switch, 15W voor passthrough naar het AP. Maar aangezien beiden ruim minder gebruiken werkt het ook met 802.3af als PoE in naar de switch, maar officieel wordt dat uiteraard niet ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
RobertMe schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:24:
Daarnaast kan de UWS-8 ook 802.3af leveren, op 1 poort (PoE out/passthrough heet die volgens mij), maar dat is AFAIK alleen zo als deze via 802.3at gevoed wordt via de PoE in poort.
Klopt. Met voeding is het 48V passive (! dus de passive APs doen het daar niet mee), met 802.3at is het 802.3af, met 802.3af is er geen PoE out (officieel).

Mocht je nog een 24V passief gevoed AP(of iets anders) hebben, dan kan je, naast uiteraard de powerinjector, eventueel ook nog de INS‑3AF‑I‑G gebruiken, die maakt van 802.3af/at/48V passive, 24V passive.

--
Vandaag druk aan het thuisnetwerk aan het sleutelen geweest. De hele stapel diverse oude switches vervangen door unifi (US8 en US8-60W), en op de ERL3 IPv6 gemigreerd van de HE tunnel naar het eigen IPv6 van XS4ALL. Eigenlijk geen bijzonderheden, hoewel ik config technisch nog wel het eea moet doen.

Weet iemand overigens wat de voorkeur heeft voor IPv6 op de ERL, pppoe offload of vlan offload? Beiden worden gebruikt, maar er kan er maar 1 offloaded worden door beperkingen in de hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 24-07-2018 23:11 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:08

TF0

zeroday schreef op maandag 23 juli 2018 @ 07:35:
[...]

Die stappen geven je wat meer info over de processen

Het kan een swapfile issue zijn, memory issue etc..

kijk ook voor je issues op het forum van ubiquity ..
zie bijv. een 'gelijkwaardig' lijkend issue waar tips in staan wat je zou uit kunnen proberen.

https://community.ubnt.co...iFi-gt-ERROR/td-p/2135250
Bedankt! Het lijkt weer te draaien; ik heb weer een GUI :).
Heb de post van Nepro uitgevoerd (wel na sudo apt-get install dphys-swapfile te hebben uitgevoerd, anders werkte het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:32:
Stukje over IPTV verwijderd;

Hebben hier meer mensen 'last' dat het WAN IP op 0.0.0.0 blijft staan en dat de WAN uptime die getoond wordt in de HUI van geen ene meter klopt? :o
Yes komt door de dubbel vlan op de wan port.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

xbeam schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:47:
[...]

Yes komt door de dubbel vlan op de wan port.
Ah ok, slordig :P

Heb jij een idee waarom IGMP immediate leave niet werkt? Als ik snel zap loopt heel mijn verbinding vol met 60Mbps IPTV streams :P

in de config staat disable-quickleave uit cq. afwezig.. Op mijn managed switch (niet unifi) zie ik de IGMP group netjes verdwijnen, enkel op de USG blijft hij staan als ik kijk met 'show ip multicast mfc' ... :F ;(

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
ijdod schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:52:
[...]

Klopt. Met voeding is het 48V passive (! dus de passive APs doen het daar niet mee), met 802.3at is het 802.3af, met 802.3af is er geen PoE out (officieel).
.
ok moet ik effe bekijken, hopelijk is de ap van na sept 2016 en heeft deze wel standaard PoE.

De us-8 output 48V passive => wat ben je hier dan mee?
Ben ik juist dat alle "OUDE" "indoor" ap's 24V gevoed zijn?
en dat "OUDE" outdoor AP's 48V voeding nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@grindal81 De indoor Pro AP's doen dacht ik (ook, naast 802.3af) 48V passive. UBNT heeft heel lang vastgehouden aan dit soort toepassingen.

Heeft iemand ervaring met de offloading van ipv6 pppoe en vlans op de Edgerouter X? De Cavium chipsets (ERL, ERPOE, enz) doen dat niet beiden (alleen op IPv4), maar volgens een document op UBNT gebruikt de ERX een andere chipset (Mediatek(, en wordt deze beperking niet genoemd.

https://help.ubnt.com/hc/...ware-Offloading-Explained

[ Voor 57% gewijzigd door ijdod op 25-07-2018 22:00 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
momenteel heb ik al wat unifi apparatuur draaien.

nieuwbouw 2015 met triple glas. WIFI signaal komt niet tot buiten.
Momenteel heb ik een AP-pro hangen aan de gang kast. en een Pro in de schuur die middels een powerline netjes internet geeft buiten.

tot dus ver prima. Woonkamer goed bereik tuin goed bereik maar 1e en 2e verdieping nog steeds drama. vrouw lief wil ook facebook kunnen openen op de slaap kamer of als ze de was aan het doen is Spotify kunnen draaien.

Nu wil ik het volgende misschien gaan doen.
De AP-pro in de schuur naar binnen halen en op de 1e verdieping hangen.
de tuin zit dan weer zonder internet. Ik wil dan aan de buiten zijde van de schuur een AP-mesh-M hangen de pro is leuk maar beetje overkill.

De Mesh-M is een stuk goedkoper dan de ap-pro en zeker dan de AP-HD.
De Mesh-M kan direct buiten aan de schuur gehangen worden de AP-Pro hangt nu in de schuur.

de powerline zal eind dit jaar of anders volgend jaar vervangen worden doordat de bestrating opgehoogd moet worden. er zal dan een glas lijntje of ethernet naar de schuur getrokken worden. er komt een unif USW-8port 6W switch in de schuur. tbv de ip cam die nu op de pro hangt (power line heeft 2x 100mbit portjes) naast aansturing van de AP en de cam zal er nog wat apparatuur komen te hangen voor de verlichting en zwembad in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 00:32:
[...]

Ah ok, slordig :P

Heb jij een idee waarom IGMP immediate leave niet werkt? Als ik snel zap loopt heel mijn verbinding vol met 60Mbps IPTV streams :P

in de config staat disable-quickleave uit cq. afwezig.. Op mijn managed switch (niet unifi) zie ik de IGMP group netjes verdwijnen, enkel op de USG blijft hij staan als ik kijk met 'show ip multicast mfc' ... :F ;(
Geen idee, het blijkt vaker voor te komen en de 1 heeft er wel laat van en de ander niet.
Quick leave moet aanstaan (dus disabled) en er inderdaad voor moeten zorgen het zappen niet vast loopt.

Nu lees op Ubnt’s eigen forum wel vaak klachten over een brake en niet complete igmp
implementatie. En ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn edgerouter beter/sneller zapt dan mijn usg. Dus niet/minder blijft hangen en stottert bij starten van de nieuwe zender. Dit is bij alleen Als ik snel door de all zenders skip/zap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Gisteren de eerste ubiquiti apparatuur in gebruik genomen, namelijk een accespoint, en wel de AP-AC pro.

We hebben vorig jaar een huis gekocht samen met m’n ouders in het buitengebied. Dit betreft een soort twee onder één kap met een grote gedeelde tuin.
De vorige bewoners maakten gebruik van de ADSL lijn, welke zo ver van de centrale af ligt, dat het wel inbel verbinding leek....

Voor een niet al te grote investering een Ziggo lijn aan kunnen laten leggen, waar uiteraard erg blij mee zijn én waar vanwege de weinige medegebruikers maximale snelheden gehaald worden!

Omdat we flink aan het verbouwen waren de eerste maanden enkel gebruik gemaakt van het Ziggo modem en ingebouwde WiFi, maar aangezien deze aan “onze” kant stond, hadden mijn ouders een matig bereik aan hun kant.

Nu met het ophangen van het Acces Point hebben we overal fantastisch goed bereik, zelfs in het grootste deel van de omliggende tuin!

Tijdens de verbouwing al rekening gehouden met een toekomstige netwerkinfrastructuur en zodoende netjes een stuk of 14 kabels getrokken naar verschillende ruimten.

Met de aanschaf van deze AP is de eerste stap gezet, nu ben ik aan het kijken naar een geschikte switch. Daar vraag ik me echter af wat het handigste zou zijn in deze situatie.

- alle netwerkkabels komen uit in een inbouwkast in de woonkamer. Hier zit ook het Ziggo modem.
- we hebben nu één AP geplaatst, wat vooralsnog voldoende blijkt. Dit is dan ook gelijk het enige apparaat wat POE behoeft, welke nu via de meegeleverde injector gevoed wordt.

Het mooiste zou ik de 16p 150w switch van ubiquiti vinden, maar ik stel hierbij twee vraagtekens:

- fan geluid en warmte ontwikkeling in de gesloten inbouwkast. (Beetje vergelijkbaar met een meterkast qua afmetingen)
- is het niet overkill om een POE switch te kopen voor enkel één POE apparaat?

Een alternatief zou bijvoorbeeld 2x de 8p switch van ubiquiti zijn. De POE injector blijf ik dan gebruiken.

Voordeel van de laatste optie is dat het iets goedkoper is, en dat de switches passief gekoeld zijn.

Nadeel kan dan weer zijn dat deze switches toch behoorlijk heet worden en zo hun warmte niet goed kwijt kunnen in de gesloten kast.

Wat zouden jullie doen/wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
  • Laatst online: 23-05 14:31
@Roland_EM25 Ik heb zelf een 16 port 150W switch hangen in mijn meterkast. De fan heb ik nog niet echt mogen horen. de switch moet vrij warm worden voordat de fan aan gaat (ik geloof boven de 70 graden).

Tijdens de keuze van de switch heb ik ook nagedacht over of ik een grote POE switch nodig had voor 2 AP's. Ik heb gekozen voor een grote POE switch omdat niet alleen AP's via POE werken maar ook IP camera's. Ik heb nu 2 AP's en 2 camera's hangen en in de toekomst komen er mogelijk nog meer camera's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
Ik zou zelf de 16 poort pakken anders kan de verbinding tussen de 2 switches een bottleneck vormen

En met een 16 p heb je 15 poorten vrij
En met 2x 8 maar 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 21:05

TRaSH

koffie ?

@To_Tall

Waarom hang je hem niet op zolder ipv op de eerste,
Zo heb ik het ook namelijk en overal goed bereik.
Zolder en woonkamer.
Buiten wil ik ook zo een mesh ding voor buiten.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
Nog vergeten te vermelden. Ik heb ook nog 3 8-port switches die via POE gevoed worden. En ik heb 1 AP via een 8-port switch geconnect.
Zoals te zien is, met deze temperatuur is de switch maar 68 graden en totaal wordt er 24 W aan POE gebruikt.

Screenshot van mijn 16 port switch
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/21muf5z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
RobertMe schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Dat van de AC LR is niet correct. Alle modellen geproduceerd na september 2016 ondersteunen ook 802.3af ('standaard' PoE).
Als je de switch via de netstroomadapter aansluit gaat het dus niet werken, maar als je de switch via 802.3at aansluit en je een AC LR van na september 2016 hebt kan het dus wel.

802.3af levert maximaal 15W, waar 802.3at maximaal 30W kan leveren. Daarom dat de switch in dat geval via 802.3at gevoed moet worden. 15W voor de switch, 15W voor passthrough naar het AP. Maar aangezien beiden ruim minder gebruiken werkt het ook met 802.3af als PoE in naar de switch, maar officieel wordt dat uiteraard niet ondersteund
Ga ik vanavond eens testen... de US-8 via PoE+

Heb onlangs nog wat unifi stuff kunnen scoren (cloud key en 3 UAP-LR's)....
kan ik m'n oude TP-link ap in het tuinhuis vervangen, garage voorzien van wifi en m'n 2e verdiep :*)

2ap's en cloud key zijn al gemigreerd, 3e ap zijn nog wat issues mee dus zal deze moeten resetten....
en de boel nog finaal installeren....

Met dit weertje is het toch te warm om buiten te prutsen 8)

om nog even terug te komen op de US-8... niet altijd is dit duidelijk

US-8 => aansluiten via 230V adaptor
=> Poort 8 => indien passtrough geactiveerd => 48VDC op output voor specifieke outdoor of oudere AP's

US-8 => voeden op Poort 1 via PoE+ 30W injector & Géén 230V adaptor gebruiken.
=> Poort 8 => passtrough = PoE 15W => voor standaard PoE toepassing (camera, PoE AP, ...)

[ Voor 12% gewijzigd door grindal81 op 26-07-2018 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenbrauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
Is het eenvoudig om een Ubiquiti Unify AP Pro (of LR) aan te sluiten op een al bestaand (Géén Ubiquiti) netwerk? Dat ik dus de bestaande SSID kan gebruiken/versterken en ik geen nieuwe SSID hoef te broadcasten/conflicten ga veroorzaken? Of is dit alleen mogelijk met de Pro en dan als instelling range extender?

Op den duur wil ik volledig over (naar Ubiquiti), maar stap voor stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisZ88 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:33:
Is het eenvoudig om een Ubiquiti Unify AP Pro (of LR) aan te sluiten op een al bestaand (Géén Ubiquiti) netwerk? Dat ik dus de bestaande SSID kan gebruiken/versterken en ik geen nieuwe SSID hoef te broadcasten/conflicten ga veroorzaken? Of is dit alleen mogelijk met de Pro en dan als instelling range extender?

Op den duur wil ik volledig over (naar Ubiquiti), maar stap voor stap :)
Je kunt het AP gewoon zelf instellen op hetzelfde SSID, zelfde security settings (WPA 1 only vs WPA 2 only vs WPA1 & 2 + zelfde passphrase) en dan zou alles goed moeten gaan. Later kun je dan uitbreiden met extra UAPs waarbij je nog maar de stekker hoeft in te steken en deze worden dan automatisch geconfigureerd met het al ingestelde WLAN/SSID :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
Ah top bedankt!

Ik vind het trouwens verwarrend wat betreft de PoE. Bij sommige websites lees je dat je speciale PoE netwerkkabels nodig hebt, maar ik lees ook dat het met een gewone 5e/6/6a/7 kabel kan? Hoe zit dat? (Natuurlijk zit de PoE injector er tussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
DennisZ88 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:55:
Ah top bedankt!

Ik vind het trouwens verwarrend wat betreft de PoE. Bij sommige websites lees je dat je speciale PoE netwerkkabels nodig hebt, maar ik lees ook dat het met een gewone 5e/6/6a/7 kabel kan? Hoe zit dat? (Natuurlijk zit de PoE injector er tussen)
Aparte poe ethernet kabels?? Heb ik zelf nooit van gehoord. Zou best kunnen dat met FTP kabels aan bevelen deze kan je aarden.

Hier op kantoor hebben we IP telefoons met normale utp kabels. Elke goede standaard patch kabel kan gewoon poe dragen.

Thuis heb ik standaard cat6a patch kabels en stugge kabels in de muren waar gewoon poe over gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 26-07-2018 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
DennisZ88 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:55:
Ah top bedankt!

Speciale PoE kabels bestaan niet.
Er is wel een verschil in het materiaal waaruit de verschillende draadjes bestaan bij ethernet kabels.
Deze zijn het beste uit koper ipv. het zogenaamde CCA (copper clad aluminium).

Ik zou gewoon een Cat. 6 (A) kabel nemen gemaakt van koper en eventueel zelf een shielded en/of foiled variant (S/FTP) ipv gewone UTP (unshielded twisted pair). Beetje afhankelijk van de prijs waar je ze koopt..

Een gewone Cat 5e UTP van koper zal evengoed zijn werk doen (maar zal wat gevoeliger zijn voor eventuele storingsbronnen, maar daar zal je doorgaans ook niets van merken..).

edit: hier kan je nog meer info hierover lezen:
https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 26-07-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
UAP-LR vraagje...
bij de 3 ap's zaten nog slechts 2 Ubiquiti voedingen.
Op de voeding staat volgende:
GP-A240-050
POE-24-12W
DC24V 0,5A

Op de AP's staat: UAP-LR
24V 0,5A PoE
IC: 6545A-UAP

Nu werken er al 2 AP's met de meegeleverde adaptors.
Ik had nog een PoE Plus (AT) injector liggen, echter werkt de ap hier niet mee ?

Ik heb eens geprobeerd via de US-8 aan te sluiten op de PoE AT injector, deze start op. enkel niet wanneer ik de UAP-AC in poort 8 plug.

moet ik hieruit besluiten dat deze ap's géén "moderne" PoE bevatten, en dat ik nog een speciale poe injector van Ubiquiti moet aanschaffen?

Welke switch van Ubiquiti kan deze ap's wel voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
de US-8 port 8 is een POE passthrough (48V) en met de juiste converter kun je daar 24V van maken.
Verder kan de US-16 150W alle smaken POE aan, waaronder 24V, wat ideaal voor deze AP is.
Zoals in mijn screenshot te zien is, is er 1 port op 24V ingesteld. Dit is waar mijn UAC-AP-Lite op zit.

Ik geloof dat POE+ AT niet compatible is met POE AF (welke de UAP-LR gebruikt).

Onderaan de product page staat een overzicht welke AP welke POE gebruikt.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

[edit]
converters, ik gebruik "INS‑3AF‑I‑G" van Ubiquiti voor mijn andere AP (die op mijn US-8 zit).
https://www.ubnt.com/accessories/instant-8023af-adapters/

[ Voor 15% gewijzigd door eenbrauw op 26-07-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grindal81 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:50:
UAP-LR vraagje...
bij de 3 ap's zaten nog slechts 2 Ubiquiti voedingen.
Op de voeding staat volgende:
GP-A240-050
POE-24-12W
DC24V 0,5A

Op de AP's staat: UAP-LR
24V 0,5A PoE
IC: 6545A-UAP

Nu werken er al 2 AP's met de meegeleverde adaptors.
Ik had nog een PoE Plus (AT) injector liggen, echter werkt de ap hier niet mee ?

Ik heb eens geprobeerd via de US-8 aan te sluiten op de PoE AT injector, deze start op. enkel niet wanneer ik de UAP-AC in poort 8 plug.

moet ik hieruit besluiten dat deze ap's géén "moderne" PoE bevatten, en dat ik nog een speciale poe injector van Ubiquiti moet aanschaffen?

Welke switch van Ubiquiti kan deze ap's wel voeden?
Heb je de UAP LR of UAP AC LR? Die eerste is een oud model en zal zeer zeker niet met 802.3af werken. Als het een AC LR is moet je het serienummer/productiedatum controleren. https://help.ubnt.com/hc/...-my-MAC-ID-and-Date-Code- voor het verkrijgen van de productiedatum en volgens https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000263008 moet je dan een datumcode van minimaal 1638 hebben (2016, week 38).

Verder ondersteunen alle PoE switches, op de USW 8 en USW 8-60W na, passive PoE (dus de USW 8-150W ondersteund ook passive).
Edit: de convertor zoals @eenbrauw hierboven noemt kun je inderdaad ook gebruiken. Deze zet de 802.3af van de USW 8-60W om naar passive 24V.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 26-07-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Na het updaten van de firmware van de switch en APs, lukt het niet om het systeem integraal weer online en zichtbaar voor de controller te krijgen. De controller (op een Raspberry Pi, die eveneens Pi-hole draait) zit achter de switch. Om het netwerk dan weer operationeel te krijgen, moet ik de USG opnieuw instellen via een andere controller die op een laptop draait. Daarna dien ik het beheer van de USG dan weer over te zetten naar de andere controller. Kan dit niet effectiever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:21

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

eenbrauw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:54:
Nog vergeten te vermelden. Ik heb ook nog 3 8-port switches die via POE gevoed worden. En ik heb 1 AP via een 8-port switch geconnect.
Zoals te zien is, met deze temperatuur is de switch maar 68 graden en totaal wordt er 24 W aan POE gebruikt.

[afbeelding]
Bedankt voor deze informatie!
Als de switch zelfs met deze temperaturen buiten nog niet met fans aan draait, zal het inderdaad wel los lopen.

Aan het gebruik van IP camera's en POE eigenlijk helemaal niet gedacht, goed punt!
Het wordt dus de 16p 150w switch. Wellicht ook nog maar de USG aanschaffen, om helemaal "over" te zijn... :P

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
@RobertMe Ik heb de oude UAP LR...

Passive PoE => is dat wat je nodig hebt voor de oude UAP LR's te voeden?

meer bepaald:
kan je met de USW-8-60W zowel de "oude" UAP LR rechtstreeks voeden als de nieuwere UAP-AC-LR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Roland_EM25 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:07:
[...]

Bedankt voor deze informatie!
Als de switch zelfs met deze temperaturen buiten nog niet met fans aan draait, zal het inderdaad wel los lopen.

Aan het gebruik van IP camera's en POE eigenlijk helemaal niet gedacht, goed punt!
Het wordt dus de 16p 150w switch. Wellicht ook nog maar de USG aanschaffen, om helemaal "over" te zijn... :P
Schik niet bij de eerste keer aanzetten van de switch, de fans zullen even op volle toeren draaien, na een klein moment gaat het toerental omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grindal81 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:07:
@RobertMe Ik heb de oude UAP LR...

Passive PoE => is dat wat je nodig hebt voor de oude UAP LR's te voeden?
Correct.
meer bepaald:
kan je met de USW-8-60W zowel de "oude" UAP LR rechtstreeks voeden als de nieuwere UAP-AC-LR ?
Neen, de USW 8-60W ondersteund geen passive 24V, tenzij je de door @eenbrauw genoemde instant converter gebruikt: pricewatch: Ubiquiti Instant 802.3af Indoor Gigabit PoE Converter Deze zet dus de 802.3af PoE van de switch om naar passive 24V.
Je kunt wel voor de USW8-150W PoE gaan. Deze doet 802.3af, 802.3at en passive 24V en werkt daardoor met alle Ubiquiti apparatuur die via PoE gevoed kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
eenbrauw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:54:

[afbeelding]
Welke controller versie gebruik jij?
Mijn US16-150W geeft geen power consumption weer in 5.8.24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
pfff.. amai.. Issue voorlopig opgelost, zonder extra PoE injector te bestellen :-)

Ik heb de Ubiquiti PoE injector van mijn eerste UAP-AC-Lite verwisseld met een standaard PoE+ injector waardoor deze AP via standaard PoE af werkt. :-) Had dus niet gezien dat deze nieuwe AP's zowel PoE af als de PoE 24V van Ubiquiti ondersteunen ....

Wat maakt dat ik dus de vrijgekomen PoE 24V injector kan gebruiken voor de 3e UAP-LR die nog geconfigureerd moest worden....

Ondertussen zijn ze alle 3 netjes toegevoegd aan het netwerk :-)

Als testje heb ik nu nog de US-8 draaien via een PoE AT injector, en Poort 8 doorgekoppeld waar nu de cloud-key geconnecteerd zit.... Het is een cloud key V2, dus als ik alles goed lees kan ik deze ook voeden via de US-8 als deze op zijn 230V / 48V adaptor is aangesloten, met verschil dat de cloud key dan geen PoEaf als voeding krijgt maar 48V wat deze ook zou ondersteunen?

Op de support site van Ubiquiti ondertussen al ook mooie tabellen gevonden waar ea beter uitgelegd staat...

Next steps:
- AP's definitief installeren
- Roaming testen, Db instelling tweaken
- Toekomstig design ter vervanging van een 24P Gbit switch uitwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:56:
[...]

Gebruik je alleen passive PoE? Want AFAIK zie je het verbruik dan inderdaad niet. Alleen bij 802.3af/at (PoE/PoE+ dus) kun je dit inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
loyske schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:56:
[...]

Ik gebruik op dit moment nog 5.7.28. Ik wilde deze avond upgraden naar de laatste 5.8.x versie. Ik ben benieuwd of mijn config om KPN werkend te krijgen blijft werken na de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:47
@Opi

De unifi controller blijft gewoon draaien na een firmware update van een switch of ap. Waarschijnlijk heeft je rpi na de update een ander ip adres gekregen en kan je hem daarom niet vinden. Als je een netwerk scanner app op je telefoon installeert en je netwerk scant kan je de rpi wel terug vinden. Een ander oplossing is je rpi een hostname te geven. Ipv het ip adres tik je dan de hostname.localdomain:8443 in je adresbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eenbrauw schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:52:
[...]

Ik gebruik op dit moment nog 5.7.28. Ik wilde deze avond upgraden naar de laatste 5.8.x versie. Ik ben benieuwd of mijn config om KPN werkend te krijgen blijft werken na de upgrade.
Ja Werkt prima alleen je moet de usg niet upgrade. Alles boven 4.4.18 geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
RobertMe schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:33:
[...]

Gebruik je alleen passive PoE? Want AFAIK zie je het verbruik dan inderdaad niet. Alleen bij 802.3af/at (PoE/PoE+ dus) kun je dit inzien.
Das inderdaad de reden, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

@Laagheim Dank je voor de suggestie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
xbeam schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:29:
[...]

Ja Werkt prima alleen je moet de usg niet upgrade. Alles boven 4.4.18 geeft problemen.
Gisteravond geen tijd gehad om te upgraden. Iets met regen en onweer in Rotterdam :).

mmm. Op dit moment draait mijn USG op 4.4.22. Ach we kijken wel, als je de backup weer terug zet zou alles weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 20:26
xbeam schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:29:
[...]

Ik draai nu al weken op 4.4.22 zonder problemen. Welke problemen zijn er, bereid ermee te testen dit weekeind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
Suicyder schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:25:
[...]

Ik draai nu al weken op 4.4.22 zonder problemen. Welke problemen zijn er, bereid ermee te testen dit weekeind :)
De JSON die ik heb zou kunnen stoppen met werken op het moment dat ik upgrade naar 5.8.x. Ik heb een keer een beta geinstalleerd van 5.8.x en toen stopte alles (internet, IPTV) met werken.
Ik hoop dat de stable een stuk beter is en deze issues niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
Hey allen,

na enig zoekwerk kom ik niet helemaal uit op een duidelijk antwoord, vandaar mijn volgende vraag. Binnenkort zal ik mijn huidig netwerk thuis upgraden en alles vervangen. Plan is als volgt;

Mijn ISP bestaat uit KPN glasvezel 500/500, vanuit daaruit naar de USG, daar naar switch die het vervolgens weer verder verdeeld over AC/NAS/....

Nu lees ik hier en daar dat je wel wat trucjes uit moet halen om het in 1x te laten werken, met name de USG??? Is dit nog steeds van toepassing? Ik neem enkel en alleen internet af en geen TV of VOIP.

Dus de vraag is eigenlijk, kan ik alles meteen aan elkaar knopen en good to go ?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eenbrauw
Spoiler schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:22:
Hey allen,

na enig zoekwerk kom ik niet helemaal uit op een duidelijk antwoord, vandaar mijn volgende vraag. Binnenkort zal ik mijn huidig netwerk thuis upgraden en alles vervangen. Plan is als volgt;

Mijn ISP bestaat uit KPN glasvezel 500/500, vanuit daaruit naar de USG, daar naar switch die het vervolgens weer verder verdeeld over AC/NAS/....

Nu lees ik hier en daar dat je wel wat trucjes uit moet halen om het in 1x te laten werken, met name de USG??? Is dit nog steeds van toepassing? Ik neem enkel en alleen internet af en geen TV of VOIP.

Dus de vraag is eigenlijk, kan ik alles meteen aan elkaar knopen en good to go ?
Om te beginnen kun je onderstaande websites doorlezen. Je moet namelijk een eigen configuratie maken om de USG te laten werken de VLANs van KPN.

1. https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn
2. https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/

Bovenstaande website zijn bijna gelijk. Byluke doet hetzelfde als Bas maar heeft nog een wat firewall rules en de telefonie wordt doorgezet naar de 2e lan port.
Ik zelf gebruik de config van Bas Meerman. Dit is voldoende voor mij want ik gebruik de telefonie toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
eenbrauw schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:26:
[...]

Om te beginnen kun je onderstaande websites doorlezen. Je moet namelijk een eigen configuratie maken om de USG te laten werken de VLANs van KPN.

1. https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn
2. https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/

Bovenstaande website zijn bijna gelijk. Byluke doet hetzelfde als Bas maar heeft nog een wat firewall rules en de telefonie wordt doorgezet naar de 2e lan port.
Ik zelf gebruik de config van Bas Meerman. Dit is voldoende voor mij want ik gebruik de telefonie toch niet.
Thanks Eenbrauw. Maar begrijp ik het goed dat ik sowieso een json file moet pushen naar de USG? Ik heb eigenlijk puur voldoende aan internet toevoeging aan mijn LAN. Uitgaande van Basmeerman zijn guide moet stap 1 voldoende zijn right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenbrauw
Spoiler schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Thanks Eenbrauw. Maar begrijp ik het goed dat ik sowieso een json file moet pushen naar de USG? Ik heb eigenlijk puur voldoende aan internet toevoeging aan mijn LAN. Uitgaande van Basmeerman zijn guide moet stap 1 voldoende zijn right?
Als je alleen internet wil gebruiken en geen IPTV/TEL dan is inderdaad stap 1 voldoende. Op die manier hoef je inderdaad geen json file te gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
eenbrauw schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Als je alleen internet wil gebruiken en geen IPTV/TEL dan is inderdaad stap 1 voldoende. Op die manier hoef je inderdaad geen json file te gebruiken. :)
ah prettig, dit klinkt mij zeer goed in de oren! Dank je wel voor de check en bevestiging :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
Voorbeeldje van hoe het netwerk er nu uit ziet...

UBIQUITI NETWERK THUIS

[ Voor 60% gewijzigd door grindal81 op 27-07-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Iemand enig idee, of je "gewone" UTP kabel mag gebruiken om patch te leggen van je switch naar je Unifi antenne die op het tuinhuis komt te staan ?
Staat in de volle zon, en heb zo wat bang dat die kabe nogal snel zal verduren/broos worden.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 12-09 22:59

rally

Deyterra Consultancy

Falcon10 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:21:
Iemand enig idee, of je "gewone" UTP kabel mag gebruiken om patch te leggen van je switch naar je Unifi antenne die op het tuinhuis komt te staan ?
Staat in de volle zon, en heb zo wat bang dat die kabe nogal snel zal verduren/broos worden.
Ja, dat mag, maar ik zou het niet doen.

Hiervoor zou ik buitenkabel gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets.

Echter... zet die antenne niet bovenop je tuindak. Bij de eerste de beste blikseminslag is waarschijnlijk een deel van je netwerk ook stuk ;)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
QempZoR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Ja zeker Routed, alle functies van de STB werken perfect.
Hier de config: https://pastebin.com/cb0P5XLF

Regel 13
Het schijnt dat Telfort het niet accepteert dat er 2 DHCP requests van hetzelfde mac komen.
Misschien kan je dus ook een willekeurig adres ingevuld.
Ik heb er voor gekozen om de laatste letter van het macadres met 1 letter in het alfabet te verhogen.
In mijn geval xx:xx:xx:xx:xx:xd

Regel 29
Het macadres wat op de status pagina van de EB staat. (en misschien ook wel op de sticker achterop)

Regel 62
Je LAN netwerk.

Regel 121
Het bekende 10.x adres invullen. Deze kun je krijgen door (wanneer je USG is aagesloten op de NTU) de volgende command is SSH te gooien.

[...]

Daarna de config saven, plaatsen in de juiste map (in mijn geval op een Rpi: /var/lib/unifi/sites/default)
Provisionen via de controller (of rebooten), en hopen dat het werkt.
Heb je ondertussen al problemen ondervonden? Ik overweeg ook routed IPTV i.p.v. bridged maar heb niet zo veel zin in storingen e.d. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 21:56
Psvtje10 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Heb je ondertussen al problemen ondervonden? Ik overweeg ook routed IPTV i.p.v. bridged maar heb niet zo veel zin in storingen e.d. :+
Alles draait nogsteeds als een zonnetje.
USG wel nogsteeds op 4.4.18 en de controller inmiddels op 5.9.16.
Enige is nadat de USG uit is geweest, soms de IGMP proxy niet is gestart. Via SSH ‘igmp-proxy restart’ en dan werkt het weer. Dit is alleen als de USG van de stroom is geweest.

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

QempZoR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Alles draait nogsteeds als een zonnetje.
USG wel nogsteeds op 4.4.18 en de controller inmiddels op 5.9.16.
Enige is nadat de USG uit is geweest, soms de IGMP proxy niet is gestart. Via SSH ‘igmp-proxy restart’ en dan werkt het weer. Dit is alleen als de USG van de stroom is geweest.
Mijne draait nu op 4.4.22, alles werkt behalve IGMP fastleave. Wel irritant als je lijn volloopt met 6HD streams omdat hij het IGMP-Leave bericht niet snapt. :P

Waarom draai jij nog .18?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Mijne draait nu op 4.4.22, alles werkt behalve IGMP fastleave. Wel irritant als je lijn volloopt met 6HD streams omdat hij het IGMP-Leave bericht niet snapt. :P

Waarom draai jij nog .18?
Hoe kan ik de fast/quick leave testen? Snel zappen gaat opzich prima.

Ik had met 4.4.22 en hoger het probleem dat de USG op Disconnected kwam te staan. Dus ik wacht nog even op een nieuwe stable, en dan maar weer is upgraden.

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

QempZoR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:58:
[...]

Ik had met 4.4.22 en hoger het probleem dat de USG op Disconnected kwam te staan. Dus ik wacht nog even op een nieuwe stable, en dan maar weer is upgraden.
Kijken of de multicast streams weer verdwijnen onder ‘show ip multicast mfc’ bij het zappen.

Ik heb de USG PRO hier op 4.4.22 en die snapt het schijnbaar niet :( terwijl de (Cisco) switches wél netjes met IGMP joins en leaves omgaan.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:17:
[...]

Kijken of de multicast streams weer verdwijnen onder ‘show ip multicast mfc’ bij het zappen.

Ik heb de USG PRO hier op 4.4.22 en die snapt het schijnbaar niet :( terwijl de (Cisco) switches wél netjes met IGMP joins en leaves omgaan.
Hmm. Op mijn USG gaat het volgens mij ook niet helemaal goed. STBs staan nu overigens uit, en ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j3bzuSFzDzv1B3ntJ9Umm3JM/thumb.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Laagheim schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:03:
@Opi

De unifi controller blijft gewoon draaien na een firmware update van een switch of ap. Waarschijnlijk heeft je rpi na de update een ander ip adres gekregen en kan je hem daarom niet vinden. Als je een netwerk scanner app op je telefoon installeert en je netwerk scant kan je de rpi wel terug vinden. Een ander oplossing is je rpi een hostname te geven. Ipv het ip adres tik je dan de hostname.localdomain:8443 in je adresbalk.
Wat een moeilijk gedoe zeg... :/ Geef die Raspberry Pi gewoon een statisch IP adres!

En maak gelijk ook een DHCP Reservering gebaseerd op het MAC adres als backup optie!
RobertMe schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:44:
Of het allemaal samen werkt, met zoals je zelf zegt bv roaming, weet ik niet. Maar ik zou sowieso geen oude N only APs meer gaan gebruiken. Deze zijn namelijk sinds dit jaar niet meer ondersteund en werken IIRC ook nog alleen met Controller 5.6, en dus niet 5.7, 5.8 etc. Alleen om die reden zou ik zo'n N only UAP al links laten liggen.
Oude UAP's die alleen 802.11n doen moet je natuurlijk niet kopen, maar als je ze nog hebt liggen dan kan je ze gewoon gebruiken d:)b

De modellen die niet meer worden ondersteund zijn namelijk de vierkante modellen als ik het me goed herinner en niet 802.11n modellen in het algemeen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Wifi in de zolder slaapkamer (kids).
Voor de toekomstige PC is er LAN bekabeling voorzien, dus is het vrijwel enkel voor een telefoon, spelconsole of dergelijke... mogelijk laptop? als ze wat ouder zijn....
Maar tegen die tijd denk ik dat ik de AP (wat nu enkel 2,4Ghz) is vermoedelijk wel zal vervangen naar een 2,4 + 5ghz

Wat zouden jullie doen? de wifi in de kamer monteren of vlak voor de inkomdeur in de traphal?

Voordeel van de traphal is dat ik het led-je van de AP 's nachts kan laten branden ...

WIFI TRAPHAL

wifi in traphal zolder

WIFI SLAAPKAMER
wifi in zolderkamer

[ Voor 60% gewijzigd door grindal81 op 29-07-2018 12:59 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
grindal81 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:52:
Wifi in de zolder slaapkamer (kids).
Voor de toekomstige PC is er LAN bekabeling voorzien, dus is het vrijwel enkel voor een telefoon, spelconsole of dergelijke... mogelijk laptop? als ze wat ouder zijn....
Maar tegen die tijd denk ik dat ik de AP (wat nu enkel 2,4Ghz) is vermoedelijk wel zal vervangen naar een 2,4 + 5ghz

Wat zouden jullie doen? de wifi in de kamer monteren of vlak voor de inkomdeur in de traphal?

Voordeel van de traphal is dat ik het led-je van de AP 's nachts kan laten branden ...

WIFI TRAPHAL

[afbeelding]

WIFI SLAAPKAMER
[afbeelding]
Los van de tekening ken ik jouw situatie niet precies, maar de trap hal is wel handig wanneer dat een beetje verlicht is door de AP. Op de tekening lijkt het ontvangst vanuit de hal naar de kamer minder te zijn, maar hoe merkbaar is dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Oude UAP's die alleen 802.11n doen moet je natuurlijk niet kopen, maar als je ze nog hebt liggen dan kan je ze gewoon gebruiken d:)b
Hè roep dat eens niet te hard :+ hoe kom ik anders van die oude dingen af :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 19:17:
[...]

Hoe heb jij je json in elkaar zitten. Want 4.4.18 is ook de laatste die ik kan draaien zonder dat usg ofline gaat.

Kan je hem misschien delen? Zo dat ik ze naast elkaar kan leggen.

Snel zappen met 4.4.18 met alle HD en GlasHD gaat prima. Quickleave lijkt goed te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 29-07-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
QempZoR schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:58:
[...]

Dit probleem heb ik ook met mijn KPN configuratie. Versie van USG geüpdate, sindsdien krijg ik mijn USG niet online wanneer ik VLAN 4 en 6 configureer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
sorted.bits schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Dit probleem heb ik ook met mijn KPN configuratie. Versie van USG geüpdate, sindsdien krijg ik mijn USG niet online wanneer ik VLAN 4 en 6 configureer.
Probeer ook 4.4.18 is, waarschijnlijkt werkt het dan wel.
Zie dat 4.4.26 van de week is uitgekomen... ben benieuwd of die wel werkt, maar durf nog niet te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
QempZoR schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Probeer ook 4.4.18 is, waarschijnlijkt werkt het dan wel.
Zie dat 4.4.26 van de week is uitgekomen... ben benieuwd of die wel werkt, maar durf nog niet te upgraden.
Als ik terug ben van vakantie, probeer ik het even. We hebben nu al een paar weken geen TV en dat bevalt eigenlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sorted.bits schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:18:
[...]

Met een firewall wijziging krijg die ik die wan vlan’s wel online op 4.4.22 maar dan blijft hij disconnected op de controller, maar ik weet niet wat deze setting precies met de usg doet

code:
1
2
3
4
5
{
    "firewall":{
      "source-validation":"disable"
        },
        "interfaces": {

[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 29-07-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
Het is de traphal geworden... ap netjes op zijn plaats...
bereik in de slaapkamer perfect :-)

Bewijs dat je met zo een "oude" AP toch nog leuke dingen kan doen

WIFI TRAPHAL

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:41
hoi,

Mijn setup gaat niet 100% lekker.

Ik heb de volgende setup.
Modem van glasvezel provider - Standaard en wifi uit.

USG Pro 4
Switch Unifi 24/250W
Cloud Key
Unifi AP AC Pro

(Later komt daar een 8/60W switch op zolder bij met 3 UVC G3 en de zonnepanelen)

Ik heb ze allemaal aangesloten. Los getest en het werkt.
Nu alles in definitieve opstelling hangt vinden ze elkaar (deels) niet.

Gisteren, Alleen Switch en 1 AP
Nu alleen Switch en 2 AP

De USG vind de cloud key uberhaupt niet....

Ik heb het ze allemaal al meerdere malen gereset om terug te keren naar de install modus, maar helaas...

Waar o waar moet ik zoeken om ze allemaal elkaar te laten vinden.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Loft schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:34:
hoi,

Mijn setup gaat niet 100% lekker.

Ik heb de volgende setup.
Modem van glasvezel provider - Standaard en wifi uit.

USG Pro 4
Switch Unifi 24/250W
Cloud Key
Unifi AP AC Pro

(Later komt daar een 8/60W switch op zolder bij met 3 UVC G3 en de zonnepanelen)

Ik heb ze allemaal aangesloten. Los getest en het werkt.
Nu alles in definitieve opstelling hangt vinden ze elkaar (deels) niet.

Gisteren, Alleen Switch en 1 AP
Nu alleen Switch en 2 AP

De USG vind de cloud key uberhaupt niet....

Ik heb het ze allemaal al meerdere malen gereset om terug te keren naar de install modus, maar helaas...

Waar o waar moet ik zoeken om ze allemaal elkaar te laten vinden.
Om te beginnen jouw Cloud key een statisch adres geven, of op Mac adres instellen zodat DHCP altijd het zelfde IP adres geeft. Dit zou ik ook doen voor de AP's en switches. De Cloud key ook met de naam unifi instellen in de dns van de USG.

Edit, stukje van mijn dns, controller zit op .9:

system {
static-host-mapping {
host-name setup.ubnt.com {
alias setup
inet 192.168.1.254
}
host-name unifi.thuis.local {
alias unifi
inet 192.168.1.9
}
}
}

[ Voor 13% gewijzigd door ardvark99 op 29-07-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:43:
[...]

Om te beginnen jouw Cloud key een statisch adres geven, of op Mac adres instellen zodat DHCP altijd het zelfde IP adres geeft. Dit zou ik ook doen voor de AP's en switches. De Cloud key ook met de naam unifi instellen in de dns van de USG.

system {
static-host-mapping {
alias setup
inet 192.168.1.254
}
alias unifi
inet 192.168.1.9
}
}
}
Is 9 stabiel en 90% af.
Ben bang dat er nog grote bugs in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 09:41
ardvark99 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:43:
[...]

system {
static-host-mapping {
alias setup
inet 192.168.1.254
}
alias unifi
inet 192.168.1.9
}
}
}
Thx. Nog nooit op die manier gedaan, maar gaan we uitzoeken.
Inmiddels zijn de 3 AP wel gevonden(en adopted), waarvan 1 wireless helaas, terwijl die wel PoE heeft via de switch... (kabels nakijken?)
De USG nog niet gevonden.

edit:typo

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:03:
[...]

Is 9 stabiel en 90% af.
Ben bang dat er nog grote bugs in zitten.
Draait bij mij stabiel, 5.8.24, geen IPTV hier. Alleen draai ik mijn DHCP en dns op mijn Windows server. Dit ivm met exchange server. Dns van mijn domain server loopt wel via de ugs, hierop ad blocker geïnstalleerd. Heb wel geprobeerd om alles op de ugs te laten draaien, maar configureren en samen laten draaien met Windows server omgeving is niet probleemloos. Ik vind dat Ubiquiti hierin flinke steken laat vallen. De logica is al ver te zoeken, en mis toch een aantal opties. Maar voor standaard configuratie is het wel werkbaar, alleen niet handig te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

nero355 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:52:

[...]

[...]
Niet helemaal mee eens, voor rond de 25€ (tweedehands) heb je een prima AP dat gewoon nog firmware updates krijgt. Scheelt zon 50€ met een AC Lite! Ik heb er zelf bv 1 ingezet voor wat oude legacy devices die mijn AC Pro alleen maar vertragen ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Ik ga een Edgerouter X SFP aanschaffen en wil daar een SFP in stoppen om m'n glasvezel op aan te sluiten.
Op de huidige FTU is het glas lampje oranje, d.w.z. dat de boel op 100Mbit draait (groen = 1Gbit).

Ondersteunt het SFP-slot van de ERX ook 100Mbit? Bij de meeste mensen draait de boel op Gigabit lees ik. Zal wel komen dat het bij mij op 100Mbit draait omdat ik een 50/50 lijn heb en geen 100/100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:12
Heb een vaag probleem met mijn edgerouter x sfp.

Tot afgelopen week aan 1 stuk door werkte het perfect. Maar nu elke 2/3 minuten freezes en 'zender tijdelijk niet beschikbaar' meldingen.

Zap ik heen en weer dan is het probleem weer een paar minuten weg. Zet ik de zenden even 2 sec op pauze en weer op play dan heb ik ook geen problemen.

Problemen lijken vooral in de npo zenders te zitten want vanmiddag met de tour had ik elke 2/3 minuten de problemen nu met Veronica geen enkel probleem.

Het lijkt niet de igmp te zijn want ook als ik die herstart of de hele edgerouter reboot komen direct de problemen terug op de npo zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:26:
Hè roep dat eens niet te hard :+ hoe kom ik anders van die oude dingen af :P
Moet straks ook van drie van die krengen af zien te komen, maar weggeven is altijd nog een optie hé ;)
Tomba schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:55:
Niet helemaal mee eens, voor rond de 25€ (tweedehands) heb je een prima AP dat gewoon nog firmware updates krijgt. Scheelt zon 50€ met een AC Lite! Ik heb er zelf bv 1 ingezet voor wat oude legacy devices die mijn AC Pro alleen maar vertragen ;)
Dat kan ook natuurlijk! :)
ardvark99 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:58:
Alleen draai ik mijn DHCP en dns op mijn Windows server. Dit ivm met exchange server. Dns van mijn domain server loopt wel via de ugs, hierop ad blocker geïnstalleerd.
Dat is niet echt handig denk ik :?

Ik zou er altijd voor zorgen dat je Windows Server alle DNS afhandelt en de DHCP kan je of via DHCP Relay van de USG gebruiken of die ook gewoon door je server laten doen.

Voor ad-blocking zou je dan de DNS van de USG als Externe Forward kunnen instellen op je Windows Server :)

Beetje dit idee : http://techgenix.com/dns_...g_in_windows_server_2003/
Heb wel geprobeerd om alles op de ugs te laten draaien, maar configureren en samen laten draaien met Windows server omgeving is niet probleemloos. Ik vind dat Ubiquiti hierin flinke steken laat vallen. De logica is al ver te zoeken, en mis toch een aantal opties. Maar voor standaard configuratie is het wel werkbaar, alleen niet handig te configureren.
Volgens mij moet je het meer bij je eigen setup zoeken dan welke router fabrikant dan ook ;)

[ Voor 46% gewijzigd door nero355 op 29-07-2018 22:47 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.