Bron heb ik hier (helaas) niet voor maar dit is een algemeen ding voor zover ik weet (en dus niet Ubiquiti specifiek). Maar wat ik ervan begrepen hebt komt de techniek min of meer overeen met bv een telefoon met een extra microfoon voor noise cancellation. Een extra antenne/microfoon kijkt alleen naar de "ruis" waardoor het daadwerkelijke signaal/geluid (beter) te filteren valt uit het "normale" signaal (van de client)/geluid (van de primaire microfoon).
En nog een andere vraag: ik heb mijn AP's (Pro en LR) nu beide op auto channel staan, maar ik heb laatst ergens gelezen dat je de kanalen beter vast kan zetten op een redelijk leeg kanaal. Zo van: laat de buren maar een vrij kanaal zoeken op auto.
En ik zag laatst in de controller dat ie een tijdje (paar weken) de 2G kanalen van beide AP's op het zelfde kanaal had gezet op de auto stand. Is het beter om de kanalen het zelfde te houden? Het lijkt mij dan dat ze dan elkaar in de weg zitten. Dit na een RF scan gedaan te hebben.
Simpel gezegd geldt het volgende:
Op 2,4GHz moet je alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken. Dit omdat de kanalen op 2,4GHz overlappen, 2 naar boven en 2 naar beneden. Dus kanaal 6 gebruikt de frequenties van kanaal 4 t/m 8, 1 dan "-1" t/m 3, en 11 9 t/m 13 (jip, 13 bestaat, in sommige landen/regios). Doordat apparaten rekening moeten houden met dat ze niet door elkaar heen kunnen zenden/dat storing oplevert wil je dus niet op een van die tussenliggende kanalen zitten. Want als je bv kanaal 3 gebruikt heb je zowel storing van alle apparaten op kanaal 1 (& 2) en alle apparaten op kanaal 6 (door overlap op kanaal 4 & 5). Daarbij geldt dus ook dat je in principe niet een kanaal wilt gebruiken wat al door anderen gebruikt wordt of door een andere reden "vervuilt" is. Echter heb je er niet echt een keuze in (tenzij je ergens midden op het platteland woont en er geen wifi apparaten in de buurt zijn). Doordat je dus geen lege kanalen kunt gebruiken kan in jouw situatie het best zo zijn dat het beter is om beide APs op hetzelfde kanaal te zetten (als alle andere kanalen nog "vervuilder" zijn).
Het grote voordeel van 5GHz is vervolgens dat deze kanalen niet overlappend zijn*. Je kunt dus elk kanaal gebruiken zonder rekening te houden met overlap, in tegenstelling tot de "alleen 1, 6 en 11" van 2,4GHz. Echter geldt uiteraard wel dat je een kanaal wilt gebruiken wat zo leeg mogelijk is. Maar ook daarbij heeft 5GHz weer een voordeeltje. Standaard heb je "maar" 4 kanalen tot je beschikking. Maar met DFS krijg je daar nog een berg kanalen bij. DFS kanalen zijn namelijk speciale kanalen die je eigenlijk niet mag gebruiken, bv omdat deze gebruikt worden door radar van weerstations of vliegvelden, maar DFS is daarbij een techniek waarbij het AP scant of er zo'n radars "zichtbaar" zijn en op het moment dat dat het geval is zal het AP automatisch terugschakelen naar een niet-DFS kanaal. Op het moment dat je dus niet naast een weerstation of vliegveld woont krijg je dus nog eens 12 kanalen erbij op de 5GHz band.
* Dit op het moment dat je een kanaalbreedte van 20MHz (HT20) gebruikt, stel je de kanaalbreedte in op 40MHz (HT40) of zelfs 80MHz (VHT80) krijg je uiteraard wel overlap. Op 5GHz kun je een hogere kanaalbreedte daarom "veiliger" gebruiken, op 2,4GHz een kanaalbreedte van 40MHz gebruiken leidt alleen maar tot
nog meer problemen.
Welke kanalen je AP mee overlapt zie je overigens ook terug bij de RF environment. Dit is het gearceerde deel. Dit houd ook meteen rekening met je kanaalbreedte en zal dus meteen de extra overlappende kanalen arceren.
TL;DR: Op 2,4GHz moet je altijd 1, 6 of 11 gebruiken. Gebruik daarbij de kanalen die het leegst zijn, en als daaruit blijkt dat je eigenlijk maar 1 kanaal echt goed kunt gebruiken dan kan het een noodzakelijk kwaad zijn om je APs op dat kanaal te zetten. Op 5GHz kun je elk kanaal gebruiken en ook daarbij geldt dat je het best een zo leeg mogelijk kanaal pakt. Daarbij kun je ook gebruik maken van DFS voor "extra" kanalen waarbij het waarschijnlijker is dat die leeg zijn.