[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.369 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HKLM_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Kan ook aan mij liggen hoor. Ik had een ICMP allow aangemaakt en een ping opgestart. Daarna de ICMP rull verwijderd maar mijn ping loopt gewoon door in deze sessie ik had verwacht dat deze zou stoppen.

Een nieuwe sessie stopt wel direct maar de huidige loopt door :D
Volgens mij is dat normaal gedrag bij de iptables firewall rules zoals Ubiquiti deze implementeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
ed1703 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:17:
[...]
Volgens mij is dat normaal gedrag bij de iptables firewall rules zoals Ubiquiti deze implementeert.
Dat zal zo zijn dan, vanaf mijn werk adres kan ik pings blijven opzetten ook al is de regel nu weg. Doe ik een ping vanaf mijn iphone (4G) dan kom ik er niet doorheen,

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Kan ook aan mij liggen hoor. Ik had een ICMP allow aangemaakt en een ping opgestart. Daarna de ICMP rull verwijderd maar mijn ping loopt gewoon door in deze sessie ik had verwacht dat deze zou stoppen.

Een nieuwe sessie stopt wel direct maar de huidige loopt door :D
Klinkt alsof er een firewall regel is die established en related verkeer altijd toestaat. Wat an zich niet heel gek/raar is.

Dit zie je waarschijnlijk ook bij gast netwerk. Gast netwerk mag overal verkeer heen sturen zolang het maar established is, dus als je vanaf een ander VLAN verbinding maakt met apparaat op gast netwerk mag die wel antwoorden, maar vanaf het gast netwerk mag niet een verbinding naar het apparaat worden geinitieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Klinkt alsof er een firewall regel is die established en related verkeer altijd toestaat. Wat an zich niet heel gek/raar is.

Dit zie je waarschijnlijk ook bij gast netwerk. Gast netwerk mag overal verkeer heen sturen zolang het maar established is, dus als je vanaf een ander VLAN verbinding maakt met apparaat op gast netwerk mag die wel antwoorden, maar vanaf het gast netwerk mag niet een verbinding naar het apparaat worden geinitieerd.
In de WAN_Local staat inderdaad een regel: Allow established / related sessions maar deze standaard vanuit ubnt en kan ik niet wijzigen. Firewall ben ik nog beetje noob is haha. Maar die regel laat eigenlijk alle bestaande sessies door?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:24:
[...]

In de WAN_Local staat inderdaad een regel: Allow established / related sessions maar deze standaard vanuit ubnt en kan ik niet wijzigen. Firewall ben ik nog beetje noob is haha. Maar die regel laat eigenlijk alle bestaande sessies door?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:21:
[...]

Sterker nog.. die regel established/related staat ook in je WAN LOCAL en die is voor zover ik weet ook niet te verwijderen of aan te passen. Geen idee of er nog iets mogelijk is met json om dat te overrullen.
EDIT: Jullie waren mij al voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Thanks man weer wat geleerd :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:26:
[...]
Sterker nog.. die regel established/related staat ook in je WAN LOCAL en die is voor zover ik weet ook niet te verwijderen of aan te passen. Geen idee of er nog iets mogelijk is met json om dat te overrullen.
EDIT: Jullie waren mij al voor :)
Aanpassen kan dan wellicht niet, maar je kunt er wel een regel voor zetten. Als je zelf een regel maakt die alle ICMP verkeer dropt, onafhankelijk van de state (new, established, related) zal die alsnog "voorrang" krijgen op dat established/related wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

paQ

Ik heb thuis mijn Asus black knight dinges vervangen na aanhoudende problemen en op den duur zo erg dat ik het apparaat nog nieteens meer naar fabrieksinstellignen kreeg :(
super blij met de amplifi, en met standalone in het hele huis schitterend wifi bereik *O*

Op kantoor, begint een Asus router (grotere rode) soortgelijke kuren te vertonen. Ze beginnen ook altijd op de 2.4 band. Plots andere IP range enz. wegvallen, terug, weer weg. erg frustrerend.

eisen:
wifi, min. 4 UTP poorten en een USB waar een HDD aan kan.
Nu begrijp ik na wat leeswerk en chat met een verkoper, dat de USB poort op de amplifi eigenlijk (nog) helemaal niets dit/kan :?

klopt dat?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
paQ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:42:
Ik heb thuis mijn Asus black knight dinges vervangen na aanhoudende problemen en op den duur zo erg dat ik het apparaat nog nieteens meer naar fabrieksinstellignen kreeg :(
super blij met de amplifi, en met standalone in het hele huis schitterend wifi bereik *O*

Op kantoor, begint een Asus router (grotere rode) soortgelijke kuren te vertonen. Ze beginnen ook altijd op de 2.4 band. Plots andere IP range enz. wegvallen, terug, weer weg. erg frustrerend.

eisen:
wifi, min. 4 UTP poorten en een USB waar een HDD aan kan.
Nu begrijp ik na wat leeswerk en chat met een verkoper, dat de USB poort op de amplifi eigenlijk (nog) helemaal niets dit/kan :?

klopt dat?
Hoe groot is je kantoor? (Hoeveel mensen zitten er op je netwerk) een Asus router is niet echt een zakelijk ding maar meer leuk voor thuis hobbie'n

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zou het mogelijk zijn om met een USG (3p) in te stellen dat alleen bepaalde regio's qua IP adressen toegang kunnen krijgen op een aantal geforwarde poorten? Ik heb Geoblock wel aan staan voor een aantal landen, maar ik zou het liefst het om willen draaien....alle landen dicht behalve een paar die toegang krijgen. Maar volgens mij werkt de geoblock niet op deze manier.

Dus ben ik benieuwd of het anders kan...ik wil nl voorkomen dat jan en alleman proberen in te loggen op een NAS.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Unifi cloud service zit heeft issues momenteel. Cloud keys niet te beheren via unifi.ubnt.com

https://status.ubnt.com/
Investigating - We're experiencing an elevated level of API errors and are currently looking into the issue.

[ Voor 59% gewijzigd door HKLM_ op 05-07-2018 12:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

HKLM_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:46:
[...]

Hoe groot is je kantoor? (Hoeveel mensen zitten er op je netwerk) een Asus router is niet echt een zakelijk ding maar meer leuk voor thuis hobbie'n
75 m2, max 3 pers :)
Ik deel de hoofdaansluiting, er daarom zit er direct na de modem een edgerouter die twee losse ip ranges maakt. En dat gaat eigenlijk al ruim 3 jaar probleemloos.
Het is de Asus router die de kuren vertoont (valt me ergens best wel tegen)

omdat de amplfi thuis zo;n goede vervangen bleek, wil ik eigenlijk hier ook toepassen, maar ik gebruik een externe HDD als schijfje waarop ik vanaf allerlei apparaten bepaald beestanden wil kunnen aanspreken. Dat werkt is gebleken, dus houd ik het liefst ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:39
paQ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:54:
[...]

[...knip..]

omdat de amplfi thuis zo;n goede vervangen bleek, wil ik eigenlijk hier ook toepassen, maar ik gebruik een externe HDD als schijfje waarop ik vanaf allerlei apparaten bepaald beestanden wil kunnen aanspreken. Dat werkt is gebleken, dus houd ik het liefst ook zo.
Is het niet beter om de USB HDD te vervangen door een NAS, en lekker via LAN aansluiten? Dan kan je eventueel daarop ook de Unifi controller draaien wanneer je nog meer apparatuur van Ubiquiti gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dan heb ik een router met wifi en minimaal 5 poorten nodig (en nog een nas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:34
paQ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:39:
dan heb ik een router met wifi en minimaal 5 poorten nodig (en nog een nas)
Losse router met switch + AP geen optie?
USG + 8p Unifi (PoE?) en Unifi AP AC LR/Pro?

Zelf thuis deze setup ook, en de Unifi lijn is geweldig voor wat geavanceerder thuis gebruik en klein zakelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door QempZoR op 05-07-2018 13:44 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
HKLM_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:50:
Unifi cloud service zit heeft issues momenteel. Cloud keys niet te beheren via unifi.ubnt.com

https://status.ubnt.com/

[...]
Dat verklaart dus de vage problemen die ik vandaag had. Kon niet eens een access point verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
RobertMe schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:33:
[...]

Een echt antwoord durf ik je niet te geven, maar als je deze switch puur voor dat doeleinde gaat gebruiken en je verder geen UniFi hardware hebt (klinkt namelijk alsof je hem in datacenter of zo in wil zetten) zou ik eerder kijken naar de pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 XG. Zelfde hardware, alleen kun je deze rechtstreeks beheren i.p.v. alles via de controller te moeten doen. Waarbij de EdgeMax lijn sowieso meer is ingericht op enterprise gebruik etc.
We hebben een Unifi controller draaien, maar nu nog losse gigabit switches van een ander merk. Het zou juist mooi zijn om de boel centraal te kunnen managen en monitoren vanuit de Unifi controller en behalve deze switches en AP's verder uit te gaan breiden met Unifi spul (USG's, switches, meer AP's, etc.)

Wat is er zoveel anders (meer Enterprise) aan Edge-lijn dan alleen de firmware? Is die ook centraal te managen/monitoren vanuit één tool of mag je dan alle switches af als er iets onderzocht c.q. gewijzigd mag worden?
Kavaa schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:49:
[...]
Ik zou ook zeker de EdgeSwitch aanraden. Je wil hier niet de unifi lijn voor gebruiken.
Verklaar je stellige stelling nader waarom Edge-serie wel en Unifi-serie niet.

Ik heb namelijk zelf nog het idee dat je Ubiquiti spul helemaal niet in dikke 'Enterprise' (ook datacenter) omgevingen moet neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55
Gents,

Iemand van jullie al KPN IPTV aan de praat gekregen ? (via USG i.c.m. SWITCH)

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Unifi lijn is een hele mooie oplossing, echter doordat het beheer volledig via de controller loopt en je minder kan doen op de CLI. Zal de unifi lijn meer onsite product zijn dan een offsite product.

In vergelijking net de edge variant die over het algemeen de zelfde hardware bevat. Is deze volledig via de webinterface van het apparaat te beheren of via CLI. Bij falen van de controller kan je nog steeds je switch router beheren. Bij unifi zal je eerst een nieuwe controller moeten opbouwen. Wat een behoorlijke risico kan worden als je geen direct toegang heb tot het datacenter.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sjalabert schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:09:
Gents,

Ligt er aan wat jij verstaat onder werkend gekregen verstaat.

Ik heb glas. De ntu zit aangesloten op een unifi 8 port switch. De ntu (wan). Heeft een apart vlan gekregen 99 tagged vlan 4 en 6 untaged. Port2 heeft vlan 99 taged en vlan 6 untaged. Usg zit op port2 aangesloten binnen in de USG heb ik de KPN gegevens ingevuld en aangegeven dat internet op vlan6 zit.

De porten van de Stb van KPN zijn op vlan4 getaged.

Ik heb nu netjes IPTV. Alleen geen internet en dus ook geen Netflix op de stb. Wel begin gemist en mijn opnames zijn te bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 05-07-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Sjalabert schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:09:
Gents,

Ja (routed): https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
Dankje dan ga ik het nogmaals proberen. Heb wat moeite met dat json ‘verhaal’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Sjalabert schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:16:
[...]

Op zich is het enige waar je op moet letten dat het bestand in de juiste site staat. De rest kan je niet zoveel fout mee doen. Laat maar weten als het niet lukt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
To_Tall schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 17:21:
Unifi lijn is een hele mooie oplossing, echter doordat het beheer volledig via de controller loopt en je minder kan doen op de CLI. Zal de unifi lijn meer onsite product zijn dan een offsite product.

In vergelijking net de edge variant die over het algemeen de zelfde hardware bevat. Is deze volledig via de webinterface van het apparaat te beheren of via CLI. Bij falen van de controller kan je nog steeds je switch router beheren. Bij unifi zal je eerst een nieuwe controller moeten opbouwen. Wat een behoorlijke risico kan worden als je geen direct toegang heb tot het datacenter.
Daar zijn IPMI/iDRAC/iLO/IMM voor uitgevonden, maar toch zou ik inderdaad niet gauw ervoor kiezen om Unifi produkten ergens in een (colo)rack te hangen in een datacenter :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
rookie no. 1 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:53:
[...]

We hebben een Unifi controller draaien, maar nu nog losse gigabit switches van een ander merk. Het zou juist mooi zijn om de boel centraal te kunnen managen en monitoren vanuit de Unifi controller en behalve deze switches en AP's verder uit te gaan breiden met Unifi spul (USG's, switches, meer AP's, etc.)

Wat is er zoveel anders (meer Enterprise) aan Edge-lijn dan alleen de firmware? Is die ook centraal te managen/monitoren vanuit één tool of mag je dan alle switches af als er iets onderzocht c.q. gewijzigd mag worden?

[...]

Ik heb namelijk zelf nog het idee dat je Ubiquiti spul helemaal niet in dikke 'Enterprise' (ook datacenter) omgevingen moet neerzetten.
We komen het voldoende tegen hoor in Datacenters en zelfs bedrijven die hun gehele Cloud Structuur erop bouwen.
En waarom ook niet, het doet wat het moet doen.

Waarom Edge Wel en UniFi Niet. :F

Die discussie kunnen we wel weer gaan aanboren maar dat is hier nu al meerdere malen besproken. Ik ga er niet weer over beginnen. Als je er interesse in hebt, moet je toch echt even terug lezen. O-) >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
nero355 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 19:28:
[...]

Daar zijn IPMI/iDRAC/iLO/IMM voor uitgevonden, maar toch zou ik inderdaad niet gauw ervoor kiezen om Unifi produkten ergens in een (colo)rack te hangen in een datacenter :)
Uhh je hebt niets aan ilo/ipmi/ideac enz. Als je netwerk apparatuur niet werkt.

Wel is het zo dat behalve bepaalde features en json files. Alle unifi wel blijft functioneren zonder de controller. Echter iets aanpassen wordt een beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Bij unifi zal je eerst een nieuwe controller moeten opbouwen. Wat een behoorlijke risico kan worden als je geen direct toegang heb tot het datacenter.
En bij andere merken zul je met je laptopje en seriële kabel naar het datacenter moeten om 'm daar in de switch te kunnen pluggen zodat je nog aan je configuratie kunt knutselen. Als er echt stront aan de knikker is ontkom je niet aan een ritje naar het dc omdat de boel nou eenmaal extern onbereikbaar is.

Dat je bij Unifi feitelijk alles via die controller moet doen is eigenlijk het enige grote minpunt. Bij ander enterprise spul heb je domweg zowel cli als de controller. Gaat er iets mis dan hoef je dus niet in een dc te gaan knutselen om een controller up & running te krijgen die de switch succesvol adopt (lees: je hebt een fallback wat beheertool betreft).

Cli is ook handig voor integratie met tools als Salt, Ansible, etc. want dan kun je je infrastructuur als code onderbrengen en onder versiebeheer zetten. Net even wat mooier dan met een GUI waar je alleen maar backups kunt maken en ergens bewaren.

Verder mis ik nog het meest belangrijke bij wat professioneler en groter gebruik: de support mogelijkheden van de fabrikant/leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Sinds een paar uur een probleem met mijn iPad Air 2 na een update van mijn USG switch naar laatste firmware. Ipad krijg een compleet ander ip adres dan ik uitgeef (192.168.*), ipad zit op 169.254.***.
IP uitdelen vanuit USG (draai UniFi vanuit Docker) helpt niet, net als vast ip instellen op de ipad,

iPad geeft aan dat er geen internetverbinding beschikbaar is, maar het lijkt een DHCP issue te zijn.

Vreemde is dat de rest van mijn wireless hardware (laptop, Switch, Iphone X) probleemloos werkt, ook na een reboot. Netwerk reset, eea opnieuw instellen etc lijkt allemaal niets uit te maken.

Edit: firmware terug gezet maar dat lijkt niets uit te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Frankie20 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:43:
[...]
Ik heb een 16 Ports met POE in de meterkast hangen. Sinds dat hij in de meterkast hangt heb ik hem nooit gehoord (alleen tijdens het opstarten).
RobertMe schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:50:
[...]
Zoals @Frankie20 al laat doorschemeren draaien de ventilatoren alleen als de switch te warm wordt. Op dat moment zijn ze denk ik wel hoorbaar, alleen zal het afhankelijk van jou situatie zijn of de ventilatoren ook daadwerkelijk vaak zullen draaien.
ik heb zelf deze switch op de zolder hangen, maar omdat dat alleen "opbergruimte" is kom ik daar niet vaak dus echt oordelen over volume kan ik niet, behalve dat deze hoorbaar is buiten mijn patchkast
zenith schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:57:
[...]
Ik heb ook de 16 ports in mijn meterkast hangen en dat gaat uitstekend, fans gaan nooit aan. Bijna alle poorten zijn in gebruik. :)
Klinkt goed. Eerst vakantie, daarna ga ik voor de 16p switch :) (In de tussen tijd ga ik hier een van mijn Cisco test/training switches inzetten, heb wat oudere modellen)

Maar vandaag wat raars mee gemaakt in de controller (5.8.24), in het dashboard, de eerste twee meters latency en throughput waren een enkele keer tijdelijk oranje ipv zwart. Ik heb niet in de documentatie kunnen vinden wat hier de oorzaak van was.

Tevens valt mij op dat met de USG3p de download snelheid meestal bij de test in het dashboard vaak trager is als wat ik gewent was met mijn Asus router (Ziggo 200/20). Verder merk ik daar weinig van, het lijkt of websites sneller laden/reageren met de USG. Mijn zoon is met zijn Sony PlayStation ook meer tevreden met de verbinding (wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Tortelli schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:20:
Sinds een paar uur een probleem met mijn iPad Air 2 na een update van mijn USG switch naar laatste firmware. Ipad krijg een compleet ander ip adres dan ik uitgeef (192.168.*), ipad zit op 169.254.***.
IP uitdelen vanuit USG (draai UniFi vanuit Docker) helpt niet, net als vast ip instellen op de ipad,

iPad geeft aan dat er geen internetverbinding beschikbaar is, maar het lijkt een DHCP issue te zijn.

Vreemde is dat de rest van mijn wireless hardware (laptop, Switch, Iphone X) probleemloos werkt, ook na een reboot. Netwerk reset, eea opnieuw instellen etc lijkt allemaal niets uit te maken.

Dat is denk een ipad issue als het ip begint met 169.254. Dan krijgt hij geen ip van de dhcp server. Zeker omdat de rest wel werkt.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17
rookie no. 1 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:53:
[...]

[...]

Voor Edge-serie is er nu UNMS om het centraal te kunnen managen. Momenteel is het voor de switches erg beperkt, maar voor de routers al aardig bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

HKLM_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 07:26:
[...]

Dat is denk een ipad issue als het ip begint met 169.254. Dan krijgt hij geen ip van de dhcp server. Zeker omdat de rest wel werkt.
Gekke is dat ik de ipad netwerk al gereset heb en hij wel op een andere wifi (hotspot telefoon en buren) functioneert. Kortom zou denken dat er een DHCP issue, alleen heb ik daar al sinds dat het systeem draait nooit wat aan aangepast 8)7.

Heb wel instelling backups van de laatste 10 dagen ofzo, maar of dat terug zetten eea gaat oplossen?.

Gebruik de volgende hardware;
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 105,04€ 105,04
1Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 92,-€ 92,-
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 137,99€ 137,99
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 105,04€ 105,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,07

[ Voor 70% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Tortelli schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 08:27:
[...]

Gekke is dat ik de ipad netwerk al gereset heb en hij wel op een andere wifi (hotspot telefoon en buren) functioneert. Kortom zou denken dat er een DHCP issue, alleen heb ik daar al sinds dat het systeem draait nooit wat aan aangepast 8)7.

Heb wel instelling backups van de laatste 10 dagen ofzo, maar of dat terug zetten eea gaat oplossen?.

Gebruik de volgende hardware;
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,07
Ja uhh niets doen lost ook niets op :+
192.254.xxx.xxx zijn APIPA adressen. Deze worden door de client verzonen als er geen DHCP server gevonden kan worden, of dhcp scope zit vol.

Je zou kunnen kijken of de DHCP scope lease op de USG al dan niet vol zit.
Wat is de DHCP lease time? 4 uur 8 uur 40 uur???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:50:
[...]
Maar vandaag wat raars mee gemaakt in de controller (5.8.24), in het dashboard, de eerste twee meters latency en throughput waren een enkele keer tijdelijk oranje ipv zwart. Ik heb niet in de documentatie kunnen vinden wat hier de oorzaak van was.

Tevens valt mij op dat met de USG3p de download snelheid meestal bij de test in het dashboard vaak trager is als wat ik gewent was met mijn Asus router (Ziggo 200/20). Verder merk ik daar weinig van, het lijkt of websites sneller laden/reageren met de USG. Mijn zoon is met zijn Sony PlayStation ook meer tevreden met de verbinding (wifi).
Als die 2 meters oranje zijn kan het zijn dat je iets blocked richting de US? Ik draai met de versie van de Unifi Controller met de Geoip block. Ik had daar de US geblocked als inkomend en toen kreeg ik ook oranje meters bij de speedtest.
Dit hangt trouwens redelijk samen met de snelheid van de speedtest...de controller/USG doet een speedtest bij Ubiquiti voor zover ik weet...normale routers doen dat blijkbaar ergens anders. Mijn 200/20 verbinding doet een speedtest van ong 150 via de USG, maar de normale Ziggo of Ookla halen wel de 200/20.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:54
Een leuk en interessant artikel van ArsTechnica over ervaringen met Unifi, ik vond het erg interessant om te lezen, ondanks het feit dat ik al redelik diep 'down the rabbit hole ben' :) https://arstechnica.com/i...hree-years-with-pro-gear/

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:49
Ik val gelukkig nog wel mee, heb nu een USG3 en een AP Lite. En een USW24 is onderweg.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tallguy schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:47:
Dit hangt trouwens redelijk samen met de snelheid van de speedtest...de controller/USG doet een speedtest bij Ubiquiti voor zover ik weet...normale routers doen dat blijkbaar ergens anders. Mijn 200/20 verbinding doet een speedtest van ong 150 via de USG, maar de normale Ziggo of Ookla halen wel de 200/20.
AFAIK doet de USG ook een speedtest bij Ookla. Alleen is de manier waarop ze het doen niet 100% representatief. Hiervoor zijn recentelijk ook fixes geweest. IIRC komt het erop neer dat ze via cURL de speedtest doen/deden en dat voor wat extra 'issues' leide. Nu in een nieuwe firmware zouden ze het anders doen (rechtstreeks zelf over TCP IIRC) waardoor de resultaten ook beter/representatiever moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
To_Tall schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:19:
Uhh je hebt niets aan ilo/ipmi/ideac enz. Als je netwerk apparatuur niet werkt.
Zeer zeker wel : Een serieel verbonden router/switch met de desbetreffende server i.c.m. op afstand bedienbare stroomvoorziening kan je vaak een rit naar het datacenter besparen :)
ppl schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:02:
En bij andere merken zul je met je laptopje en seriële kabel naar het datacenter moeten om 'm daar in de switch te kunnen pluggen zodat je nog aan je configuratie kunt knutselen. Als er echt stront aan de knikker is ontkom je niet aan een ritje naar het dc omdat de boel nou eenmaal extern onbereikbaar is.
Niet altijd dus, maar inderdaad : COM poorten FTW!!! d:)b
Dat je bij Unifi feitelijk alles via die controller moet doen is eigenlijk het enige grote minpunt.
Daar zit ik soms best wel mee, vooral vanwege het gepruts aan de controller en firmwares het afgelopen jaar :/
Heeft Ubiquiti eigenlijk "Edge Accesspoints" zeg maar ?? Dat zou misschien wel interessant zijn!

Ik zal toch een keer mijn oude 2.4GHz UAP's moeten vervangen...
Verder mis ik nog het meest belangrijke bij wat professioneler en groter gebruik: de support mogelijkheden van de fabrikant/leverancier.
Soms heb ik het idee dat ze hun gebruikers ook veel teveel als Beta Testers gebruiken wat je IMHO echt niet kan maken of het nou om consumenten of bedrijven gaat!
Tortelli schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 00:20:

Dit soort gezeik is in het verleden wel vaker gemeld i.c.m. Apple produkten vooral, maar hier en daar ook een Android apparaat dus blader effe zowel Deel 1 als Deel 2 van dit topic door met de Search bovenaan en hopelijk vind je een oplossing :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

nero355 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:00:
[...]

[...]

Dit soort gezeik is in het verleden wel vaker gemeld i.c.m. Apple produkten vooral, maar hier en daar ook een Android apparaat dus blader effe zowel Deel 1 als Deel 2 van dit topic door met de Search bovenaan en hopelijk vind je een oplossing :)
Misschien kleine tip om te gebruiken als zoekterm, want ik kom niet veel verder :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
USG met 4.2.22 en een iPad 2 Air werkt hier zonder problemen. Hoe ziet je setup eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjalabert
xh3adshotx schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Op zich is het enige waar je op moet letten dat het bestand in de juiste site staat. De rest kan je niet zoveel fout mee doen. Laat maar weten als het niet lukt. :)
Waar kan ik die *.json file zo vinden? Ik heb zeg maar alles klaar (intern netwerk etc.) Overschrijft de *.jason dan de instellingen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Sjalabert schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Waar kan ik die *.json file zo vinden? Ik heb zeg maar alles klaar (intern netwerk etc.) Overschrijft de *.jason dan de instellingen niet?
Eventjes googlen ;) : https://help.ubnt.com/hc/...-with-config-gateway-json
Tallguy schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:47:
[...]
Als die 2 meters oranje zijn kan het zijn dat je iets blocked richting de US? Ik draai met de versie van de Unifi Controller met de Geoip block. Ik had daar de US geblocked als inkomend en toen kreeg ik ook oranje meters bij de speedtest.
Ok, dat verklaart weer het een en ander. Ik heb gisteren idd f zitten spelen met GeoIP, had wel een vermoeden, alleen kon niks vinden in de documentatie daarover. Zo wie zo is een GUI platform eigenlijk ideaal om meer help en info te geven, wat ik in de controller eigenlijk mis. Er staan af en toe vraagtekens bij sommige instellingen voor extra info, maar die is vaak ook beknopt, en bij instellingen waar niets bij staat, zijn vaak van die aparte instellingen die extra info vraagt.

Maar de speedtest verklaart dan ook waarom die lager is dan de Ziggo of Ookla test, deze kijken naar een locale server ipv van een die in de US geplaatst is. (Zoals vaker, Amerikaanse producten zijn vaak te veel op de US gericht).

[ Voor 104% gewijzigd door ardvark99 op 06-07-2018 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA

Een controller zal zelden falen icm een probleem op je netwerk. Als alles tegelijk onderuit gaat heb je een ander probleem. Daarnaast bestaan er backups en redundancy. Een wat groter bedrijf kan met gemak een 2e controller klaarzetten (active passive). By falen importeer je de backup en past de hostnaam aan. Een volledig nieuwe controller opbouwen op debian /ubuntu is in minder dan een half uurtje te regelen of een cloud key of UAP klaar hebben staan, dus ik vind het risico verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 06-07-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Sjalabert schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:16:
[...]

En nog aan de praat gekregen? Ik twijfel namelijk om ziggo te nemen ivm dit probleem. Heb natuurlijk liever glasvezel, maar als het te lastig wordt icm de USG/IPTV, dan maar liever nog even Ziggo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Samplex schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:27:
USG met 4.2.22 en een iPad 2 Air werkt hier zonder problemen. Hoe ziet je setup eruit?
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,07

Gekke is ook dat het altijd probleemloos gewerkt heeft, maar na gister ineens niet meer.....
netwerk settings in ipad resetten, router, switch, wifi AP's reboot, DHCP settings nagekeken.

Lijkt erop dat iPad geen IP krijgt, waardoor hij zichzelf maar dat 169.254.*** ip geeft. Tijdens proberen te verbinden zegt hij dat er geen internet verbinding is (wat onzin is).

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Voorlopig draait de setup naar te vredenheid, maar er zijn nog twee issues die ik nog mis tov mijn Asus router;
Ten eerste had Asus een hele mooie DDNS oplossing, aan de hand van een URL die gekoppeld was aan mijn externe IP adres, die ik weer in mijn webhoster aan de DNS instellingen kon koppelen. Nu zie ik in de controller ook een aantal DDNS services. Welke gratis DDNS service gebruiken jullie en wat zijn eventueel de nadelen?

Ten tweede mis ik de mogelijkheid om op device of service niveau de mogelijkheid om tijd geschakeld de internet toegang te ontnemen. Vooral om te zorgen dat de kids niet 24/7 op de playstation/youtube zitten.

Nu heb ik een omslachtige manier bedacht, een of meerdere WLANs aanmaken voor de kids, en daar de WiFi schedulen. Nadeel is dat je per WLAN maar 1 keer kan aangeven wanneer er op een dag toegang is. Ander issue, op LAN niveau gaat dat niet. En verder moet je natuurlijk nog MAC adfessen gaan white en blacklisten. Ik heb ook nog op de ubnt community gekeken, en daar wordt die vraag al sinds 2015 gevraagd, maar nog geen andere oplossing gevonden. Is er een manier om dit in een json file te doen? Op zich ook geen wensbare oplossing, niet makelijk ff aanpassen, maar over 2 maanden begint het nieuwe schooljaar weer, en het liefst zou ik het een en ander weer willen blokken (Of die Asus er weer tussen zetten 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:44:
Voorlopig draait de setup naar te vredenheid, maar er zijn nog twee issues die ik nog mis tov mijn Asus router;
Ten eerste had Asus een hele mooie DDNS oplossing, aan de hand van een URL die gekoppeld was aan mijn externe IP adres, die ik weer in mijn webhoster aan de DNS instellingen kon koppelen. Nu zie ik in de controller ook een aantal DDNS services. Welke gratis DDNS service gebruiken jullie en wat zijn eventueel de nadelen?

Ten tweede mis ik de mogelijkheid om op device of service niveau de mogelijkheid om tijd geschakeld de internet toegang te ontnemen. Vooral om te zorgen dat de kids niet 24/7 op de playstation/youtube zitten.

Nu heb ik een omslachtige manier bedacht, een of meerdere WLANs aanmaken voor de kids, en daar de WiFi schedulen. Nadeel is dat je per WLAN maar 1 keer kan aangeven wanneer er op een dag toegang is. Ander issue, op LAN niveau gaat dat niet. En verder moet je natuurlijk nog MAC adfessen gaan white en blacklisten. Ik heb ook nog op de ubnt community gekeken, en daar wordt die vraag al sinds 2015 gevraagd, maar nog geen andere oplossing gevonden. Is er een manier om dit in een json file te doen? Op zich ook geen wensbare oplossing, niet makelijk ff aanpassen, maar over 2 maanden begint het nieuwe schooljaar weer, en het liefst zou ik het een en ander weer willen blokken (Of die Asus er weer tussen zetten 8)7 )
De functie die je vraagt is niet iets wat je in een bedrijfsnetwerk verwacht, tenminste niet op netwerkniveau, dus ik denk niet dat ze dit gaan implementeren. Je hebt hier meestal proxies/appliances voor van bv Barracuda/websense of tegenwoordig de Citrix Netsscaler. Misschien kun je eens kijken naar de gratis Sophos UTM versie? volgens mij kan deze dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 06-07-2018 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:26
@ardvark99 Blokkeren op tijd van clients kan je vanuit de controller doen. https://community.ubnt.co...ernet-access/td-p/1824135

Zie de post van plittlefield uit mei 2017. (Net als jij ben ik nieuwe gebruiker van de usg en ik zit ook geregeld de forums door te lezen voor tips :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
m3gA schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:47:
[...]

De functie die je vraagt is niet iets wat je in een bedrijfsnetwerk verwacht, tenminste niet op netwerkniveau, dus ik denk niet dat ze dit gaan implementeren. Je hebt hier meestal proxies/appliances voor van bv Barracuda/websense of tegenwoordig de Citrix Netsscaler. Misschien kun je eens kijken naar de gratis Sophos UTM versie? volgens mij kan deze dat wel.
Ik kan hier eventueel naar kijken, maar het liefst doe ik het met de controller. En ik denk dat een bedrijf er wel interesse in kan hebben om bepaalde services, applicaties of websites te kunnen knijpen/dicht zetten op bepaalde tijden, zoals bv youtube of FB. Niet dat ik dan bij zo'n bedrijf zou willen werken ;) Maar in de statistieken zie je vanalles voorbijkomen, dus moet het niet moeilijk zijn om daarop rules te maken.
Laagheim schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:57:
@ardvark99 Blokkeren op tijd van clients kan je vanuit de controller doen. https://community.ubnt.co...ernet-access/td-p/1824135

Zie de post van plittlefield uit mei 2017. (Net als jij ben ik nieuwe gebruiker van de usg en ik zit ook geregeld de forums door te lezen voor tips :) )
Thanks, ik ga hier de komende dagen eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
@Tortelli Wat je kan doen is op je USG de activiteit bekijken als je iPad een DHCP request doet.

Login op je USG met ssh en type:

sudo su
tcpdump -vnei eth1 port 67

Vernieuw nu is lease op je iPad en paste de outcome hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
Ik wil alle Unify spullen gaan bestellen, maar ben nog steeds aan het proberen te begrijpen hoe dat dan zit met IPTV, want lees overal dat die 2 een erg lastige combinatie is. Ik wil dat dan ook eerst duidelijk hebben, omdat ik anders misschien beter de Edge router kan nemen (maar wil dus liever de USG, want neem alles van Unify, dus kan dan alles centraal regelen).

Als ik een USG neem heb ik wat ik lees 2 opties:
1) Experiabox vervangen voor de USG
2) Experiabox aangesloten laten met de USG erachter

Bij optie 1 heb je dus als enige doorgang van ISP naar je thuisnetwerk de USG, welke jij volledig zelf kunt configureren, waardoor je zelf de volledige controle hebt. Wat ik begrijp is dat je dan dus wel het probleem met IPTV hebt, omdat die nu via de USG loopt en niet meer via de Experia.

Wat ik nu niet snap is waarom optie 2 dan niet prima is als dat veel simpeler is? Ik begrijp het toch goed dat dit makkelijker is omdat je dan de volgende situatie hebt:
Experia ==> rechtstreeks naar TV
Experia ==> USG ==> eigen thuisnetwerk

Dus de IPTV loopt dan buiten de USG om, waardoor het wel standaard zonder verdere configuratie werkt lijkt me?

Ben echt een noob op netwerkgebied en hoe meer ik erover lees (snooping, aanpassen json etc), hoe minder ik er van snap.... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
YinYang schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:26:
Ik wil alle Unify spullen gaan bestellen, maar ben nog steeds aan het proberen te begrijpen hoe dat dan zit met IPTV, want lees overal dat die 2 een erg lastige combinatie is. Ik wil dat dan ook eerst duidelijk hebben, omdat ik anders misschien beter de Edge router kan nemen (maar wil dus liever de USG, want neem alles van Unify, dus kan dan alles centraal regelen).

Als ik een USG neem heb ik wat ik lees 2 opties:
1) Experiabox vervangen voor de USG
2) Experiabox aangesloten laten met de USG erachter

Bij optie 1 heb je dus als enige doorgang van ISP naar je thuisnetwerk de USG, welke jij volledig zelf kunt configureren, waardoor je zelf de volledige controle hebt. Wat ik begrijp is dat je dan dus wel het probleem met IPTV hebt, omdat die nu via de USG loopt en niet meer via de Experia.

Wat ik nu niet snap is waarom optie 2 dan niet prima is als dat veel simpeler is? Ik begrijp het toch goed dat dit makkelijker is omdat je dan de volgende situatie hebt:
Experia ==> rechtstreeks naar TV
Experia ==> USG ==> eigen thuisnetwerk

Dus de IPTV loopt dan buiten de USG om, waardoor het wel standaard zonder verdere configuratie werkt lijkt me?

Ben echt een noob op netwerkgebied en hoe meer ik erover lees (snooping, aanpassen json etc), hoe minder ik er van snap.... :?
Bij optie 2 heb je NAT achter NAT, dit KAN veel problemen opleveren met b.v. port-forwarding e.d. daarom is het ook simpeler om maar 1 router te gebruiken OF de experiabox OF de USG, waarbij je bij de USG dus nog wat instelwerk hebt via de json.
Voor het IPTV deel is het inderdaad wel makkelijk(er) zoals je zelf al aangeeft.

De vraag is wil je persé routed IPTV of mag het ook bridged?
Want als je er geen probleem mee hebt om bridged iptv te hebben is het instellen ook een stukje makkelijker, je mist alleen de "meer-tv" opties (netflix/browsing/videoland e.d. op je box).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Annuk schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:50:
[...]

Bij optie 2 heb je NAT achter NAT, dit KAN veel problemen opleveren met b.v. port-forwarding e.d. daarom is het ook simpeler om maar 1 router te gebruiken OF de experiabox OF de USG, waarbij je bij de USG dus nog wat instelwerk hebt via de json.
Voor het IPTV deel is het inderdaad wel makkelijk(er) zoals je zelf al aangeeft.

De vraag is wil je persé routed IPTV of mag het ook bridged?
Want als je er geen probleem mee hebt om bridged iptv te hebben is het instellen ook een stukje makkelijker, je mist alleen de "meer-tv" opties (netflix/browsing/videoland e.d. op je box).
Netflix etc moeten zeer zeker ook werken, want dat gebruiken we behoorlijk veel.

Enige optie is dus routed begrijp ik. Dat is optie 2 toch? Maar maakt het dan nog een verschil of je een USG of Edge gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Samplex schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:59:
@Tortelli Wat je kan doen is op je USG de activiteit bekijken als je iPad een DHCP request doet.

Login op je USG met ssh en type:

sudo su
tcpdump -vnei eth1 port 67

Vernieuw nu is lease op je iPad en paste de outcome hier :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
16:17:32.260554 34:ab:37:50:**:** > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 342: (tos 0x0, ttl 255, id 65278, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 328)
    0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from 34:ab:37:50:**:**, length 300, xid 0x2e17ec10, secs 4, Flags [none]
          Client-Ethernet-Address 34:ab:37:50:3a:46
          Vendor-rfc1048 Extensions
            Magic Cookie 0x63825363
            DHCP-Message Option 53, length 1: Discover
            Parameter-Request Option 55, length 7:
              Subnet-Mask, Classless-Static-Route, Default-Gateway, Domain-Name-Server
              Domain-Name, Option 119, Option 252
            MSZ Option 57, length 2: 1500
            Client-ID Option 61, length 7: ether 34:ab:37:50:**:**
            Lease-Time Option 51, length 4: 7776000
            Hostname Option 12, length 4: "iPad"

laatste 2 delen van mac adres ff vervangen.
Hij probeert dit iedere 8 seconden opnieuw.

iPhone X lease net vernieuwd;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
16:23:19.364811 3c:2e:ff:26:xx:xx > ff:ff:ff:ff:ff:ff, ethertype IPv4 (0x0800), length 342: (tos 0x0, ttl 255, id 32024, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 328)
    0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from 3c:2e:ff:26:xx:xx, length 300, xid 0xe018f266, Flags [none]
          Client-Ethernet-Address 3c:2e:ff:26:xx:xx
            Magic Cookie 0x63825363
            DHCP-Message Option 53, length 1: Request
            Parameter-Request Option 55, length 7:
              Subnet-Mask, Classless-Static-Route, Default-Gateway, Domain-Name-Server
              Domain-Name, Option 119, Option 252
            MSZ Option 57, length 2: 1500
            Client-ID Option 61, length 7: ether 3c:2e:ff:26:xx:xx
            Requested-IP Option 50, length 4: 192.168.1.222
            Lease-Time Option 51, length 4: 7776000
            Hostname Option 12, length 9: "iPhone-X"

16:23:19.643490 f0:9f:c2:17:95:7a > 3c:2e:ff:26:xx:xx, ethertype IPv4 (0x0800), length 344: (tos 0x10, ttl 128, id 0, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 330)
    192.168.1.1.67 > 192.168.1.222.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 302, xid 0xe018f266, Flags [none]
          Your-IP 192.168.1.222
          Client-Ethernet-Address 3c:2e:ff:26:xx:xx
            Magic Cookie 0x63825363
            DHCP-Message Option 53, length 1: ACK
            Server-ID Option 54, length 4: 192.168.1.1
            Lease-Time Option 51, length 4: 24000
            Subnet-Mask Option 1, length 4: 255.255.255.0
            Default-Gateway Option 3, length 4: 192.168.1.1
            Domain-Name-Server Option 6, length 4: 192.168.1.1
            Domain-Name Option 15, length 11: "localdomain"
            T119 Option 119, length 13: 11.108.111.99.97.108.100.111.109.97.105.110.0

[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
YinYang schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Netflix etc moeten zeer zeker ook werken, want dat gebruiken we behoorlijk veel.
Gebruik je dit op basis van je provider (netflix e.d.) of op basis van een eigen abbo met de app op je smart-tv?

Ik doelde met m'n vorige bericht op dat je dan geen netflix kan kijken via je provider (lees: op je settop-box), maar natuurlijk wel gewoon via je mobiel/playstation/smart-tv etc.
Enige optie is dus routed begrijp ik. Dat is optie 2 toch? Maar maakt het dan nog een verschil of je een USG of Edge gebruikt?
Nee, de routed mogelijkheid kan zowel met een USG met json file als met de experiabox (daar zit het inderdaad al ingebakken).
Bij optie 2 krijg je dus Nat-achter-Nat en dat moet je eigenlijk niet willen, omdat dat in de meeste gevallen voor een leek ook problemen oplevert.
Je moet voor jezelf goed overwegen of je jezelf gaat inlezen (en met behulp van het forum) tot een json te komen voor de USG, of dat je deze evt. laat varen en je de experiabox gaat gebruiken (met evt wifi uit) en de rest wel gaat doen met Unifi spullen (switches en AP's).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Tortelli Dus je krijg je elke keer de zelfde melding dan te zien bedoel je om de 8 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Samplex schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:29:
@Tortelli Dus je krijg je elke keer de zelfde melding dan te zien bedoel je om de 8 seconden?
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Blijkbaar kan de USG de request niet terug sturen naar de Ipad.

Heb je in de wireless config WLAN group de optie "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" aan staan?
Zo ja, voeg dan is het Mac adres van eth1 van je USG toe aan de "Excepted Devices" lijst. en probeer het dan nog is met de ipad.

[ Voor 4% gewijzigd door Samplex op 06-07-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Samplex
Optie stond niet aan, en eth0 stond er alleen tussen, niet eth1. Kortom die heb ik toegevoegd nu.
Echter is het probleem nog niet verholpen :'( ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/chnxZH9jnNCrixLqhC2NFVMm/full.png

[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Tortelli als de optie niet aanstaat dan heeft het ook geen zin om toe te voegen. Mac adres van eth1 moet je handmatig toevoegen en kan je niet uit een lijst kiezen.

Maar info nodig want de USG kan je ipad niet in de route terug vinden.

Heb je port isolation aangezet op je switch poorten?
Gebruik je vlans?
Een ssid voor voor 2.4 / 5 ghz?

[ Voor 8% gewijzigd door Samplex op 06-07-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Samplex
Heb de optie natuurlijk aangezet, maar er is niets veranderd.

port isolation staat niet aan
gebruik geen vlan's (alles draait in 192.168.1.* range)
wel een aparte ssid voor 2.4 en 5Ghz (via groepen)

Net voor het nette wel een kleine aanpassing gedaan; dhcp vanaf .100
switch en AP's heb ik .2, .3 en .4 gemaakt zodat die nooit in de dhcp range kunnen zitten (werkt verder ook allemaal zoals het hoort)

Zou het mac adres niet ergens geblokkeerd kunnen zijn ofzo?. Begin bijna het idee te krijgen dat ik eea sneller kan factory resetten?.

Edit:
Oude Asus RT-N66U van mijn broer even als AP ingesteld voor een 2e wifi netwerk met andere SSID (met DHCP via mijn Ubiquiti), dit werkt ook niet iig.

[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 06-07-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
Willen en kunnen jullie mij wellicht op weg helpen?

Heb vandaag een Ubiquiti USG en een POE 8p 60W switch binnen gekregen.

Huidige situatie: Ziggo modem (bridge modus als het goed is, sinds vanmiddag) -> USG -> Switch -> AP AC Pro.

De USG heeft als ip adres 192.168.2.1, de AP 192.168.2.9. De tussenliggende switch heeft volgens de Unifi controller ip adres: 192.168.178.74. De laatste genoemde range is volgens mij de oude range van het Ziggo modem. Ik begrijp ook nog niet helemaal goed waarom de switch dit adres krijgt..

Probleem is dat ik de switch niet adopted krijg, hij blijft aangeven 'adoption failed'.

[ Voor 39% gewijzigd door rscheper op 06-07-2018 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001

tozzke

aka tozzert

rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 19:47:
Willen en kunnen jullie mij wellicht op weg helpen?

Heb vandaag een Ubiquiti USG en een POE 8p 60W switch binnen gekregen.

Huidige situatie: Ziggo modem (bridge modus als het goed is, sinds vanmiddag) -> USG -> Switch -> AP AC Pro.

De USG heeft als ip adres 192.168.2.1, de AP 192.168.2.9. De tussenliggende switch heeft volgens de Unifi controller ip adres: 192.168.178.74. De laatste genoemde range is volgens mij de oude range van het Ziggo modem. Ik begrijp ook nog niet helemaal goed waarom de switch dit adres krijgt..

Probleem is dat ik de switch niet adopted krijg, hij blijft aangeven 'adoption failed'.
Wat krijgt je USG op de WAN als IP?

Heb je het als volgt aangesloten?
Ziggo modem LAN1 --> WAN1 USG LAN1 --> US-8-60W --> UAP-AC-PRO en de rest van je netwerk

Probeer anders de switch eens te power cyclen en als dat niet helpt te resetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:44:

Mischien had je dan beter voor de consumenten lijn van Ubnt kunnen kiezen.
Die heeft al dat soort funties.
https://www.amplifi.com/app.html

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
tozzke schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:51:
[...]

Wat krijgt je USG op de WAN als IP?

Heb je het als volgt aangesloten?
Ziggo modem LAN1 --> WAN1 USG LAN1 --> US-8-60W --> UAP-AC-PRO en de rest van je netwerk

Probeer anders de switch eens te power cyclen en als dat niet helpt te resetten
Een 94.x.x.x. adres, dus wel die van buitenaf. Ik heb net een reset bij de switch uitgevoerd, geen succes.. Blijft de .178 range houden, onze printer hield ook nog een oude lease vast in dezelfde range.. Dus de oude Ziggo DHCP range vanaf de connect box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001

tozzke

aka tozzert

rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Een 94.x.x.x. adres, dus wel die van buitenaf. Ik heb net een reset bij de switch uitgevoerd, geen succes.. Blijft de .178 range houden, onze printer hield ook nog een oude lease vast in dezelfde range.. Dus de oude Ziggo DHCP range vanaf de connect box.
Ook echt gereset als in verwijderd uit je controller (forget), resetknopje ingedrukt houden en opnieuw adopted? Of alleen spanning eraf en erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
xbeam schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:51:
[...]
Mischien had je dan beter voor de consumenten lijn van Ubnt kunnen kiezen.
Die heeft al dat soort funties.
https://www.amplifi.com/app.html
Daar wou ik juist vanaf. Ik zit zelf in de enterprise telecom, met daarbij wat ervaring in Cisco en WiFi bij een aantal klanten. Niet dat ik een switch/dat engineer ben (ben eind vorig jaar wel begonnen met CCNA, staat nu ff door een aantal projecten op een laag pitje). Daarom trok mij juist de UnFi lijn. Ben net begonnen met de setup die ik nu heb, en ik doe ondertussen steeds meer ervaring op, en struim het internet af naar mogelijkheden.

Betreffende mijn vragen o.a. over DDNS, dat zit er al in, alleen heb ik geen ervaring met de geboden services (Niet dat mijn publieke IP adres vaak veranderd, het draait nu ook statisch bij mijn web hoster).
En de andere vraag die ik had, er zijn daar altijd wel andere oplossingen voor te maken, maar was benieuwd naar de ervaringen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik heb ze nu overal verwijderd en de controller van Unifi opnieuw geinstalleerd. Bij de wizard die je krijgt bij het opstarten van de controller zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7RAfT9pOXuWQIj6GBZubpLXv/thumb.png

Ook hier pakt 'ie dus weer de .178 range..

[ Voor 26% gewijzigd door rscheper op 06-07-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:18:
Ik heb ze nu overal verwijderd en de controller van Unifi opnieuw geinstalleerd. Bij de wizard die je krijgt bij het opstarten van de controller zie ik dit:
[[url="[url=https://tweakers.net/ext/f/tlIs5jcx2iqdwMkVDsHNCLIr/full.png][img=100,75]https://tweakers.net/ext/f/tlIs5jcx2iqdwMkVDsHNCLIr/thumb.png[/img][/url]"]afbeelding[/url]]

Heb je de Ziggo modem al uit gezet, en staat ie ook echt in bridge mode? Wanneer je inlogt op de Ziggo modem, zou het menu zeer beperkt moeten zijn, een hoop opties niet meer toegangkelijk.

Ik heb van de week de USG binnengekregen, en kreeg hem pas fatsoenlijk geadopt toen ik de Ziggo modem uit en weer aan gezet had, daarna de USG weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:59

flexje

got-father

Maak net iets raars mee, heb thuis een USG3P, unifi switches, 2x AP Pro, 1x IW, en op bijna alle wifi clients moest ik opnieuw een wachtwoord invoeren voor mn SSID?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:22:
[...]

Heb je de Ziggo modem al uit gezet, en staat ie ook echt in bridge mode? Wanneer je inlogt op de Ziggo modem, zou het menu zeer beperkt moeten zijn, een hoop opties niet meer toegangkelijk.

Ik heb van de week de USG binnengekregen, en kreeg hem pas fatsoenlijk geadopt toen ik de Ziggo modem uit en weer aan gezet had, daarna de USG weer aan.
Als je Ziggo Modem Echt 100% van Ziggo is en dus op Ziggo gebied en niet Oud UPC Gebied dan kun je na de Brigde Modus helemaal niet meer in je modem komen.
Het modem geeft dan een ExternIP door aan je Router.

Ik denk dat je nog een extra kabeltje in je Ziggo modem hebt wat niet moet. Ziggo Modem Poort 1 -> USG -> Switch en dan verder.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:18:

[afbeelding]

Net was jouw plaatje niet zichtbaar, maar het lijkt er op dat de modem nog niet in bridge mode staat, en dat de switch en AP een IP adres krijgen van de DHCP van de Ziggo modem.

Ik heb net ff ingelogd in mijn Ziggo modem (Ubee, 192.168.178.1), en zie daar duidelijkj dat ie in bridge mode staat. Verder wat instellingen voor telefonie, firmware en docsis, maar geen andere instellingen zoals DHCP.
Kavaa schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Als je Ziggo Modem Echt 100% van Ziggo is en dus op Ziggo gebied en niet Oud UPC Gebied dan kun je na de Brigde Modus helemaal niet meer in je modem komen.

Ik denk dat je nog een extra kabeltje in je Ziggo modem hebt wat niet moet. Ziggo Modem Poort 1 -> USG -> Switch en dan verder.
Ik kan dus wel in de modem komen (@Home gebied, dus Ziggo), maar idd, je hebt maar een UTP kabel nodig, van poort 1 Ziggo naar WAN poort USG.

Vanuit de ziggo modem zie ik 1 connected apparat, de USG (met naam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:52:
Ik kan dus wel in de modem komen (@Home gebied, dus Ziggo), maar idd, je hebt maar een UTP kabel nodig, van poort 1 Ziggo naar WAN poort USG.
Vanuit de ziggo modem zie ik 1 connected apparat, de USG (met naam).
Wat is het IP-adres van de computer waar de controller op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Shaggie_NB schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:12:
[...]

Wat is het IP-adres van de computer waar de controller op draait?
Ik neem aan dat dit voor @rscheper bedoelt is, hij heeft hier problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
ardvark99 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Ik neem aan dat dit voor @rscheper bedoelt is, hij hier problemen mee.
Klopt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

Ik woon in ziggo gebied en ik kan na de bridge gewoon op 192.168.178.1 inloggen waarbij die aangeeft dat hij in bridge staat.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
HKLM_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:28:
[...]

Ik woon in ziggo gebied en ik kan na de bridge gewoon op 192.168.178.1 inloggen waarbij die aangeeft dat hij in bridge staat.
Ja hoor, ook in bridge is het modem wel te bereiken, en kun je o.a. zie dat het in bridge staat. (in fZiggo gebied hier). Het Ip wisselt wel een beetje afhankelijk van type modem, voor velen 192.168.178.1 en soms 192.168.100.1 geloof ik, kwestie van even zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Sorry mensen.. ik had de Ziggo horizon box nog aan de switch hangen.. die kan ook als DHCP fungeren.. die er afgehaald, alles gereset en klaar! Nu valt WiFi om de haverklap weg volgens m’n mobiel, maar dat ga ik uitzoeken.. enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:55:
Sorry mensen.. ik had de Ziggo horizon box nog aan de switch hangen.. die kan ook als DHCP fungeren.. die er afgehaald, alles gereset en klaar! Nu valt WiFi om de haverklap weg volgens m’n mobiel, maar dat ga ik uitzoeken.. enorm bedankt!
Mooi spul van Ziggo, pleur maar een Horizon box bij de mensen thuis, die ook als WiFi AP fungeert, nog meer kanalen vol proppen, en dan ook nog DHCP aan zetten, naast de DHCP van de Ziggo modem. Als het dan nog niet werkt kan men nog zo genaamde WiFi extender aanschaffen…

Gelukkig heb ik geen Horizonbox (ja, de oude Samsung HDD recorder), en ik gebruik nog steeds een Microsoft media center, dat werkt ten minste nog goed (met een dual digitale tuner erin).

Maar mooi dat dat in ieder geval opgelost is. Misschien moet je jouw AP een statisch IP adres geven in de USG op basis van het MAC adres, zelfde geldt voor de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorrie was al opgelost

[ Voor 95% gewijzigd door xbeam op 07-07-2018 03:01 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Iemand een Idee?

Opeens KPN pppoe0 disconnected op ERL en dus geen internet.
Via EB wel internet

Na restart nog disconnected.
Na 2e keer wel connected.

Waar kan dit aanliggen? De settings moeten goed zijn want het draait al 2,5 jaar op deze wijze. Heb de problemen gekregen sinds ik een UniFi switch heb en de erl had ge-update naar 1.10.3 en 1.10.5 en. Na downgrade naar 1.9.7 hotfix 4 ging het beter tot afgelopen nacht.
Op 1.9.7 hotfix 2 liep het zonder problemen maar die had ik geüpgrade om te kijken of de snelheid omhoog zou gaan met nieuwe versie (lijkt wel zo), maar liever langzamer en verbinding dan geen... alleen vraag ik me af of om weer terug te gaan wel zou helpen.

Edit: pppoe0 is weer disconnected na een uur of zo 😒

[ Voor 4% gewijzigd door TPA op 07-07-2018 09:36 ]

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vaak kan je gewoon je laptop/PC direkt eraan hangen en via een bepaalde IP range toch nog op een random Bridged router of "modem" komen dus in welk gebied je zit maakt denk ik niet heel veel uit.

Ik geloof zelfs dat de xDSL Ubiquiti gebruikers vaak een extra VLAN optuigen om bij hun xDSL modem te kunnen komen die als Bridge functioneert :)
rscheper schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 23:55:
Been there, done that, no t-shirt! :F

Dacht slim te doen door die 4 poortjes als extra switch te gebruiken bij een vriend : NIET DOEN! :+

Mocht je dat kreng toch online willen hebben gooi dan het onding in een apart VLAN gewoon!
TPA schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:40:
Iemand een Idee?

Opeens KPN pppoe0 disconnected op ERL en dus geen internet.
Via EB wel internet

Na restart nog disconnected.
Na 2e keer wel connected.

Waar kan dit aanliggen? De settings moeten goed zijn want het draait al 2,5 jaar op deze wijze. Heb de problemen gekregen sinds ik een UniFi switch heb en de erl had ge-update naar 1.10.3 en 1.10.5 en. Na downgrade naar 1.9.7 hotfix 4 ging het beter tot afgelopen nacht.
Op 1.9.7 hotfix 2 liep het zonder problemen maar die had ik geüpgrade om te kijken of de snelheid omhoog zou gaan met nieuwe versie (lijkt wel zo), maar liever langzamer en verbinding dan geen... alleen vraag ik me af of om weer terug te gaan wel zou helpen.

Edit: pppoe0 is weer disconnected na een uur of zo 😒
Is dat niet de bug die onlangs is geintroduceerd :?

Moet je effe wat posts doorbladeren van de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

nero355 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Vaak kan je gewoon je laptop/PC direkt eraan hangen en via een bepaalde IP range toch nog op een random Bridged router of "modem" komen dus in welk gebied je zit maakt denk ik niet heel veel uit.

Ik geloof zelfs dat de xDSL Ubiquiti gebruikers vaak een extra VLAN optuigen om bij hun xDSL modem te kunnen komen die als Bridge functioneert :)

[...]

Been there, done that, no t-shirt! :F

Dacht slim te doen door die 4 poortjes als extra switch te gebruiken bij een vriend : NIET DOEN! :+

Mocht je dat kreng toch online willen hebben gooi dan het onding in een apart VLAN gewoon!

[...]

Is dat niet de bug die onlangs is geintroduceerd :?

Moet je effe wat posts doorbladeren van de afgelopen week.
Dat was toch niet in de 1.9.7 hotfix 4...... dat was dacht een hogere versie en dacht overigens USG en geen ERL. Maar ik zal ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
Is voor mij te lang geleden dus kom er niet meer uit.

Heb de volgende setup

EBV10 192.168.1.1
Edgerouter X SFP

ETH0 is wan
ETH1 is lan

Nu heb ik alles werkende krijg netjes een 192.168.1.xx adres binnen op ETH0 en mijn pc krijgt van ETH1 netjes een 192.168.100.xx adres.

Alles wekt en kan internetten. Echter kan ik overal bijkomen wat achter de EB hangt. Wat ik wil dus is dat ik vanaf ETH1 nergens toegang heb wat op ETH0 hangt muv 192.168.1.1 omdat dit de modem is.

Dus ik dacht voeg een extra regel toe aan de firewall met default action drop en een accept rule voor 192.168.1.1 maar dit werkt helaas niet.

Dus hoe maak ik deze firewall rule en op welke poort (in/out/local) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Jan-man schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:54:
Is voor mij te lang geleden dus kom er niet meer uit.

Heb de volgende setup

EBV10 192.168.1.1
Edgerouter X SFP

ETH0 is wan
ETH1 is lan

Nu heb ik alles werkende krijg netjes een 192.168.1.xx adres binnen op ETH0 en mijn pc krijgt van ETH1 netjes een 192.168.100.xx adres.

Alles wekt en kan internetten. Echter kan ik overal bijkomen wat achter de EB hangt. Wat ik wil dus is dat ik vanaf ETH1 nergens toegang heb wat op ETH0 hangt muv 192.168.1.1 omdat dit de modem is.

Dus ik dacht voeg een extra regel toe aan de firewall met default action drop en een accept rule voor 192.168.1.1 maar dit werkt helaas niet.

Dus hoe maak ik deze firewall rule en op welke poort (in/out/local) ?
Heb je hier wat aan https://community.ubnt.co...VLAN-routing/td-p/1805887

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Bedankt voor het meedenken! Heb de Ziggo Horizon box maar uit hé netwerk gehaald. Zowel de switch als de AP een vast op adres gegeven en vanmiddag de Cloud Key aangesloten.. Na wat gepruts een groot succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 10:40
Iemand ervaring met het instellen van een remote user VPN in samenwerking met een KPN glasvezel config?

Ben al een tijdje aan het prutsen maar krijg het niet voor elkaar. Als ik geen config.gateway.json gebruik, en de internet verbinding in de GUI in regel kan ik met deze tutorial de VPN aan de gang krijgen https://help.ubnt.com/hc/...with-USG-as-RADIUS-Server.

Echter zonder config heb ik geen IPTV dus ik heb geprobeerd de firewall rules etc die worden ingesteld toe te passen op mijn config.gateway.json maar krijg het niet aan de gang. Heb geprobeerd de firewall rules toe te voegen en de NAT regels zoals die in de config komen na het volgen van de tutorial maar tevergeefs tot nu toe :(

Iemand een voorbeeld/tip? Heb nu deze config:
https://www.dropbox.com/s.../config.gateway.json?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kookboy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-07 14:26
Heren ik heb een probleem met ubiquti apparatuur icm met toon en een usg. Ik neem aan dat deze hier thuis hoort. Ik heb al wat jaartjes drie AC LR in huis hangen. Kort geleden heb ik mijn setup uitgebreid met een usg en twee us150w poe switches. Voor de uitbreiding en met en actieve cloud key had ik heen problemen met het connecten van de toon thermostaat aan mijn netwerk. Sinds ik de usg en switches heb krijg ik het alleen voor elkaar als ik mijn ssid op WEP zet (en dit is voor mij not done). Zet ik hem terug op wpa2 of hoger krijgt de toon geen verbinding meer. De toon is een 2.4 g apparaat en kan geen 5 g aan. Om het werkend te krijgen al diverse stappen ondernomen waaronder het volgende:
-alle ap’s uit waardoor er 1 ap overblijft die de ssid’s aanbied-
-toon herstart en zelfs stroomloos gemaakt
-los ssid gemaakt die maar op 1 ap wordt aangeboden en alleen op de 2.4.
-WEP even aangezet (dan werkt het wel)

Het rare is dat ik voor ik de usg had dat alles uit de grote kunst werkte ook op wpa2. Na het aansluiten van de switches en usg werkt het niet meer. De enige wijziging die ik wel gedaan is dat ik alle apparaten nu een dhcp reservering heb gegeven in de usg/cloud key en daarvoor de reservering in de ziggo modem stond. Nu staat de ziggo modem in bride. Laatste wijziging die ik heb gedaan is een omnummerend van het netwerk van 192.x naar 10.x. Alles overige apparatuur werkt naar behoren alleen de toon niet. Iemand een tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
kookboy schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:28:
Heren ik heb een probleem met ubiquti apparatuur icm met toon en een usg. Ik neem aan dat deze hier thuis hoort. Ik heb al wat jaartjes drie AC LR in huis hangen. Kort geleden heb ik mijn setup uitgebreid met een usg en twee us150w poe switches. Voor de uitbreiding en met en actieve cloud key had ik heen problemen met het connecten van de toon thermostaat aan mijn netwerk. Sinds ik de usg en switches heb krijg ik het alleen voor elkaar als ik mijn ssid op WEP zet (en dit is voor mij not done). Zet ik hem terug op wpa2 of hoger krijgt de toon geen verbinding meer. De toon is een 2.4 g apparaat en kan geen 5 g aan. Om het werkend te krijgen al diverse stappen ondernomen waaronder het volgende:

Het rare is dat ik voor ik de usg had dat alles uit de grote kunst werkte ook op wpa2. Na het aansluiten van de switches en usg werkt het niet meer. De enige wijziging die ik wel gedaan is dat ik alle apparaten nu een dhcp reservering heb gegeven in de usg/cloud key en daarvoor de reservering in de ziggo modem stond. Nu staat de ziggo modem in bride. Laatste wijziging die ik heb gedaan is een omnummerend van het netwerk van 192.x naar 10.x. Alles overige apparatuur werkt naar behoren alleen de toon niet. Iemand een tip
En als je een netwerk aanmaakt aanmaakt met ip 192.x.x.x (zoals het eerst was) en die aan een nieuw wlan hangt lukt het dan wel?

Zou eigelijk niks uit moeten maken maar met die toons weet je het nooit :P

Heb je de oude netwerken ook al uit je toon verwijderd ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99

En wanneer je een losse SSID met WEB aanmaakt, desnoods hidden, alleen de Toon White listen op MAC adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kookboy
ardvark99 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:36:
[...]

En wanneer je een losse SSID met WEB aanmaakt, desnoods hidden, alleen de Toon White listen op MAC adres?
Dat heb ik nu even gedaan maar toch zit dat me niet lekker ook als is die hidden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kookboy
HKLM_ schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:33:
[...]

En als je een netwerk aanmaakt aanmaakt met ip 192.x.x.x (zoals het eerst was) en die aan een nieuw wlan hangt lukt het dan wel?

Zou eigelijk niks uit moeten maken maar met die toons weet je het nooit :P

Heb je de oude netwerken ook al uit je toon verwijderd ?
Hoe kan je dat doen die oude netwerken verwijderen. Ik heb nog niets gezien dat dat kan in de toon. Raar is dat de netwerken en de ap’s hetzelfde zijn gebleven. Of ze moeten met een usg onder water een soort ander id krijgen ofzo Terugnummeren ga ik morgen is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
kookboy schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:44:
[...]

Hoe kan je dat doen die oude netwerken verwijderen. Ik heb nog niets gezien dat dat kan in de toon. Raar is dat de netwerken en de ap’s hetzelfde zijn gebleven. Of ze moeten met een usg onder water een soort ander id krijgen ofzo Terugnummeren ga ik morgen is proberen.
Geen idee eigenlijk zag dat op google ergens maar zag zo snel niet hoe (heb zelf ook geen toon)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

TPA schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Dat was toch niet in de 1.9.7 hotfix 4...... dat was dacht een hogere versie en dacht overigens USG en geen ERL. Maar ik zal ff kijken
Ik krijg het idee dat het een hardware probleem is, want waarom zou de boel klappen als het eerder nooit het het geval was.
Daarnaast vind ik de ERL ook behoorlijk warm en hoor ik een slepend geluid... kan me niet heugen dat ik dat eerder hoorde....

Iemand vergelijkbare ervaringen met ERL draaiend op 1.9.7 hotfix 4?
ik heb nu de ExperiaBox er met de nodige tegenzin weer tussen gehangen die blijft het wel doen.... :(

Ik zit ook te kijken naar een vervanging van de ERL.... of een nieuwe ERL of de Edgerouter 4.... Welke is de betere keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door TPA op 07-07-2018 22:54 . Reden: type fouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Laagheim schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:57:

Ik heb het voor elkaar gekregen om enkele firewall rules aan te maken en het werkt in de USG3 :)

Ik heb het nu rechtstreeks in de cli ingeklopt, en nog niet in een config.gateway.json file gezet, dit moet ik nog ff uitzoeken… Dus waarschijnlijk bij een reboot of provision ben ik de rules weer kwijt. Jammer dat je die rules niet terug ziet in de controller, om ze ff tijdelijk aan of uit te zetten.

Als er interesse is, kan ik de commands wel posten (zijn gelijk aan de link, maar dan hoef je niet de hele post door te spitten).

Edit: Inmiddels is het mij ook gelukt om de rules in een config.gateway.json file te zetten, gaat lekker zo :P
Jammer dat je de config.gateway.json niet gewoon in de GUI van de controller kan editten.

[ Voor 9% gewijzigd door ardvark99 op 08-07-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Annuk schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:25:
Gebruik je dit op basis van je provider (netflix e.d.) of op basis van een eigen abbo met de app op je smart-tv?

Ik doelde met m'n vorige bericht op dat je dan geen netflix kan kijken via je provider (lees: op je settop-box), maar natuurlijk wel gewoon via je mobiel/playstation/smart-tv etc.
We gaan bij Ziggo naar kanaal 150 en daar loggen we in met ons Netflix account. Maar het kan ook buiten Ziggo om, dus is niet afhankelijk van provider.

Als we straks Netflix kunnen kijken via de smart tv, dan is dat ook prima. Zou verder ook geen verschil moeten zijn toch... Enige probleem wat we dan wel hebben is dat we op onze oude TV geen Netflix kunnen kijken, omdat dat geen smart tv is? Maar zou niet zo'n probleem moeten zijn :)
Annuk schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:25:
Nee, de routed mogelijkheid kan zowel met een USG met json file als met de experiabox (daar zit het inderdaad al ingebakken).
Bij optie 2 krijg je dus Nat-achter-Nat en dat moet je eigenlijk niet willen, omdat dat in de meeste gevallen voor een leek ook problemen oplevert.
Je moet voor jezelf goed overwegen of je jezelf gaat inlezen (en met behulp van het forum) tot een json te komen voor de USG, of dat je deze evt. laat varen en je de experiabox gaat gebruiken (met evt wifi uit) en de rest wel gaat doen met Unifi spullen (switches en AP's).
Ik ga me nog eens inlezen, maar omdat ik overal weer net wat anders lees snap ik het niet meer echt... Maar met de USG moet je dus altijd de json file aanpassen begrijp ik?

Wat ik ook ergens had gelezen is dat je misschien ook beter de Edge router kunt nemen, omdat dat ook makkelijker zou zijn (geen idee meer wat er dan makkelijker aan is)?

En anders misschien iemand hier op het forum die het 100% zeker werkend krijgt met een USG en tegen een vergoeding dit eventueel bij mij kan configureren als ik alle spullen thuis heb (regio Nijmegen/Tiel)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online

Ik had met een Honeywell Evohome een zelfde soort probleem toen ik de setting "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" aanvinkte. Geen verbinding meer te krijgen. Uitvinken en geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
Tortelli schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:40:
@Samplex
Optie stond niet aan, en eth0 stond er alleen tussen, niet eth1. Kortom die heb ik toegevoegd nu.
Echter is het probleem nog niet verholpen :'( ;
[afbeelding]
Nite per ongeluk de iPad geblocked in de controller? Omdat je ook een unifi switch hebt is er dan geen verkeer meer tussen de devices en de Ipad. Terwijl je wel kan connecten.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:30

SilencerNL

No remorse

SilencerNL schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:23:
Vreemd probleem met de nieuwe unifi controller versie 5.8.23...

Had de USG perfect werkend met Tweak Fiber. Alles direct in de USG, standaard Tweak router weggehaald. USG draait op 4.4.22, de controller toen nog op 5.7.23.

Echter, als ik nu upgrade naar 5.8.23, dan werkt IPTV niet meer na een provisioning van de USG. Ik gebruik dezelfde JSON config, igmp proxy draait, geen enkele setting veranderd, maar toch geen IPTV met 5.8.23.

Als ik de backup van 5.7.23 terug zet, werkt IPTV weer... Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
@kwad , @xbeam
Inmiddels heb ik (voor mijn situatie) de oplossing gevonden. Het blijkt dat in de nieuwste controller versie de firewall settings gewijzigd worden, waardoor het één en ander geblokkeerd wordt.

Nadat ik het volgende stukje 'firewall' heb toegevoegd aan mijn custom.gateway.json, werkt IPTV weer zoals vanouds, met controller versie 5.8.24 en USG versie 4.4.22

(Het gaat om het stukje "source-validation": "disable")
JSON: filename=custom.gateway.json
1
2
3
4
5
6
7
8
{
   "firewall":{
      "source-validation":"disable"
   },
   "interfaces":{
      "....KNIP....."
   }
}

Don't dream your life, live your dreams!

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.