Het gaat hierbij niet om Ubiquiti apparatuur zelf maar om de hosts in je netwerk. Als je een netwerk hebt en ergens een hypervisor in je netwerk dan wil je met 1 playbook een vm op die hypervisor aanmaken, de vm in je dhcp/dns en evt. ook firewall instellen en vervolgens je installatie doen. Dat is met Ubiquiti spul allemaal handwerk in de controller omdat ze hiervoor geen API whatsoever hebben.
Als je met dat soort dingen werkt draai je dan niet een aparte dhcp en dns server en heb je een dedicated firewall? Wat boeit het dan of je netwerkapparatuur een api heeft?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Beste ZaZ,ZaZ schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:23:
[...]
Persoonlijk houd ik meer van flexibiliteit en zolang je niet 20 routers hoeft te onderhouden vind ik het niet erg om rechtstreeks te connecten. Het Unifi principe heb ik niet zoveel mee. Mijn AP's hangen wel in een controller maar ik ben er niet echt weg van.
Maar goed, dat is iedereen voor zich.
Als je wel voor Edgemax gaat, waarom dan niet voor de ER6? Die heeft nieuwere hardware en is met kleinere pakketjes een stuk rapper en ook nog een stuk goedkoper.
Je hebt alleen 2 poortjes minder, maar heb je die nodig? Je komt met een bescheiden omgeving al weg met bijv. 1 WAN, 1 LAN + X VLAN
Kan je al tig netwerken opzetten met 2 poortjes.
Je hebt er dan 6.
Bedankt voor snelle reactie. Ik had nog niet goed naar die ER6 gekeken, maar nu even snel gekeken te hebben denk ik dat ik als ik voor ER router kies, het die dan wordt. Scheelt inderdaad veel geld, en lijkt alleen op gebied van RAM wat minder te zijn dan de ER8PRO. Bedankt.
Wat zijn jou bezwaren vwb de controller voor de Unifi spullen? Je schrijft dat je er niet zo veel mee hebt, of is dat meer iets algemeens, omdat je toch alles/veel via command line doet?
Vriendelijke groeten.
Tja, waarom zou je dan überhaupt nog Ubiquiti apparatuur gebruiken? Juniper, Cisco, etc. hebben het namelijk wel...MewBie schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:11:
Als je met dat soort dingen werkt draai je dan niet een aparte dhcp en dns server en heb je een dedicated firewall? Wat boeit het dan of je netwerkapparatuur een api heeft?
We hebben het hier over enterprise spullen dus dan mag je ook verwachten dat ze enterprise functionaliteit hebben. Die API is daar net zo hard onderdeel van als de controller. Het grote voordeel is dat ik middels infrastructure-as-code/configuration management/etc. mijn gehele infrastructuur als code kan opslaan in een version control systeem. Daardoor heb je niet alleen auditing maar ook een heel handige manier om met templates te werken. Voor de hobbyist is dit zelfs nog belangrijker omdat je nu heel eenvoudig op een snelle manier iets kan opbouwen maar ook weer kan afbreken (een git clone van een hele set aan policies is heel wat sneller gedaan dan de policies 1 voor 1 in een controller a la Unifi te moeten aanmaken). En de hobbyist koopt niet zo eventjes Cisco en Juniper apparatuur vanwege het prijskaartje.
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 08-04-2018 00:29 ]
Mijn bezwaren: Je moet ergens een controller zelf draaien of een (imho) dure cloud key kopen.sheppy schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:23:
[...]
Beste ZaZ,
Bedankt voor snelle reactie. Ik had nog niet goed naar die ER6 gekeken, maar nu even snel gekeken te hebben denk ik dat ik als ik voor ER router kies, het die dan wordt. Scheelt inderdaad veel geld, en lijkt alleen op gebied van RAM wat minder te zijn dan de ER8PRO. Bedankt.
Wat zijn jou bezwaren vwb de controller voor de Unifi spullen? Je schrijft dat je er niet zo veel mee hebt, of is dat meer iets algemeens, omdat je toch alles/veel via command line doet?
Vriendelijke groeten.
Via de GUI kan je heel weinig instellen en als je dan naar de CLI gaat moet je best wel via een omweg de config naar het specifieke apparaat duwen. Als je dan allemaal extra handelingen moet doen, wat is dan nog het voordeel van centraal beheer?
Maar goed, dat is gewoon mijn mening.
Kijk hier maar eens voor meer meningen.
Er is vast nog veel meer te vinden als je wat gaat zoeken.
Lekker op de bank
Kleine kanttekening, met de API van de unifi controller kan je wel degelijk wijzigingen voor netwerkconfiguratie van de switches en USG duwen, aanmaken van VLANS, dhcp, firewall, etc. Ik heb recent hier een koppeling vanuit ons ERP mee gemaakt om automatisch sites en instellingen aan te maken.
De provisioning loopt elke 3 minuten, dus zodra deze de apparatuur op een IP uit een winkel online komt wordt deze automatisch in de juiste site geadopteerd. Ook firmware updates worden elke maandagochtend tussen 9 en 10 uitgevoerd met 1 per stuk (zodat we in kunnen grijpen).
Het maakt ook vervanging erg makkelijk, als er wat stuk gaat hoeven ze enkel een nieuwe op te hangen en de rest gaat vanzelf.
Het nadeel van centrale systemen is de scope, als het er niet in zit kan je er vaak niets mee, en sites handmatig langs gaan voor configuratie is natuurlijk niet werkbaar. Ik kijk ook uit naar de dag dat OpenVPN beschikbaar komt in bijvoorbeeld de USG, dat zou een case kunnen maken voor het vervangen van routers voor de USG. Zoals het nu is zijn de switches en APs een prima beheersbare oplossing met genoeg debugging tools.
De provisioning loopt elke 3 minuten, dus zodra deze de apparatuur op een IP uit een winkel online komt wordt deze automatisch in de juiste site geadopteerd. Ook firmware updates worden elke maandagochtend tussen 9 en 10 uitgevoerd met 1 per stuk (zodat we in kunnen grijpen).
Het maakt ook vervanging erg makkelijk, als er wat stuk gaat hoeven ze enkel een nieuwe op te hangen en de rest gaat vanzelf.
Het nadeel van centrale systemen is de scope, als het er niet in zit kan je er vaak niets mee, en sites handmatig langs gaan voor configuratie is natuurlijk niet werkbaar. Ik kijk ook uit naar de dag dat OpenVPN beschikbaar komt in bijvoorbeeld de USG, dat zou een case kunnen maken voor het vervangen van routers voor de USG. Zoals het nu is zijn de switches en APs een prima beheersbare oplossing met genoeg debugging tools.
Bedankt, was niet eerder thuis om het intern te testen maar je hebt gelijk.j1nx schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:06:
[...]
Resolved naar welk IP? Intern of extern?
Denk extern, dus zul je even naar je NAT reverse moeten kijken. (hoe heet dat ook alweer?)
Anders even de boel intern op je PC regelen in de HOSTS file om te checken.
Ik zal sowieso het liefst letsencrypt met aparte ssl site hier op zetten. Dan hoef ik niet import/export te doen
thanks, ga even puzzelen
Je maakt de fout de Unifi lijn te zien als enterprise spullen. Ubiquiti wilt graag doen geloven dat de Unifi lijn enterprise grade is, maar dat is het niet. De switches doen niet eens L3 switching en jij mist een API om ze te programmeren.ppl schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:28:
[...]
Tja, waarom zou je dan überhaupt nog Ubiquiti apparatuur gebruiken? Juniper, Cisco, etc. hebben het namelijk wel...Sterker nog, waarom zou je nog je eigen fysieke infrastructuur hebben als je het over kunt laten aan Amazon, Google, Microsoft, etc.?
We hebben het hier over enterprise spullen dus dan mag je ook verwachten dat ze enterprise functionaliteit hebben. Die API is daar net zo hard onderdeel van als de controller. Het grote voordeel is dat ik middels infrastructure-as-code/configuration management/etc. mijn gehele infrastructuur als code kan opslaan in een version control systeem. Daardoor heb je niet alleen auditing maar ook een heel handige manier om met templates te werken. Voor de hobbyist is dit zelfs nog belangrijker omdat je nu heel eenvoudig op een snelle manier iets kan opbouwen maar ook weer kan afbreken (een git clone van een hele set aan policies is heel wat sneller gedaan dan de policies 1 voor 1 in een controller a la Unifi te moeten aanmaken). En de hobbyist koopt niet zo eventjes Cisco en Juniper apparatuur vanwege het prijskaartje.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Waarom kan @databeestje 2 reacties hierboven dat wel?
Er is ook wel een API maar daarvan is de documentatie onvolledig. Verder zijn er ook mensen die hun eigen modules hebben geschreven obv de Vyatta/Vyos module (werkt met Edge, met Unifi volgens mij niet). Het probleem bij dit alles is dat het niet volledig, niet gedocumenteerd en niet officieel is. Het is en blijft hackwerk en zoals altijd met hackwerk kan het dus op ieder moment ook weer stuk gaan.databeestje schreef op zondag 8 april 2018 @ 08:50:
Kleine kanttekening, met de API van de unifi controller kan je wel degelijk wijzigingen voor netwerkconfiguratie van de switches en USG duwen, aanmaken van VLANS, dhcp, firewall, etc.
Zie ook threads op het Ubiquiti forum (gaat overigens voornamelijk over de Edge serie die een OS gebaseerd op Vyatta heeft):
- Re: Config Automation - Advice & NETCONF
- Re: Auto Provisioning
- Re: Managing router configuration with puppet
Dat zijn ze zeker. Het is al heel wat dat je met 1 controller al je switches en APs kunt beheren.Zoals het nu is zijn de switches en APs een prima beheersbare oplossing met genoeg debugging tools.
Kortom, ik maak dus nergens de fout om Unifi te zien als enterprise, dat doet Ubiquiti toch echt zelfMewBie schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:11:
[...]
Je maakt de fout de Unifi lijn te zien als enterprise spullen. Ubiquiti wilt graag doen geloven dat de Unifi lijn enterprise grade is, maar dat is het niet. De switches doen niet eens L3 switching en jij mist een API om ze te programmeren.
Waarom zijn er topics op het Ubiquiti forum waaruit blijkt dat het niet kan (zie hierboven)?Shaggie_NB schreef op zondag 8 april 2018 @ 10:48:
[...]
Waarom kan @databeestje 2 reacties hierboven dat wel?
Het grote voordeel is dat dit alles op Linux spul en Java draait maar bovenal het feit dat ze dit niet volledig hebben dicht zitten timmeren. Daardoor kom je een behoorlijk eind met de standaard tooling die je binnen Linux/Java hebt. Nogmaals, dat is leuk maar het is niet officieel ondersteund en kan dus zomaar ineens stuk zijn. Probeer maar eens het certificaat van de Unifi controller aan te passen naar iets wat binnen je eigen netwerk valt (en dus heel gebruikelijk is).
[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 08-04-2018 15:59 ]
Ik heb ruzie met ICMP en ben even door de ideeën heen.
In de firewall-rules staat:
Pingetje komt netjes aan:
maar geen antwoord:
Voorheen werkte dat prima, na een reinstall is het stuk en ik krijg het niet werkend. Wie weet raad?
Edit:
De allow moet in WAN_LOCAL, niet in WAN_IN. Ongelogen een week lang overheen zitten kijken.
In de firewall-rules staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| name WAN_IN { default-action drop description "packets from internet to intranet" rule 2000 { action accept description icmp icmp { type-name any } protocol icmp } |
Pingetje komt netjes aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| root@ubnt:~# tcpdump -i eth0 icmp tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode listening on eth0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes 16:05:11.813154 IP www.nutz.nl > j73174.upc-j.chello.nl: ICMP echo request, id 13403, seq 10, length 64 16:05:12.812408 IP www.nutz.nl > j73174.upc-j.chello.nl: ICMP echo request, id 13403, seq 11, length 64 16:05:13.812400 IP www.nutz.nl > j73174.upc-j.chello.nl: ICMP echo request, id 13403, seq 12, length 64 16:05:14.812717 IP www.nutz.nl > j73174.upc-j.chello.nl: ICMP echo request, id 13403, seq 13, length 64 |
maar geen antwoord:
code:
1
2
| [ruben@www ~]$ ping its.blacklisted.nl PING its.blacklisted.nl (24.132.73.174) 56(84) bytes of data. |
Voorheen werkte dat prima, na een reinstall is het stuk en ik krijg het niet werkend. Wie weet raad?
Edit:

De allow moet in WAN_LOCAL, niet in WAN_IN. Ongelogen een week lang overheen zitten kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door burne op 08-04-2018 16:25 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Volgens mij reageerde ik toch niet op jou?ppl schreef op zondag 8 april 2018 @ 15:56:
[...]
Er is ook wel een API maar daarvan is de documentatie onvolledig. Verder zijn er ook mensen die hun eigen modules hebben geschreven obv de Vyatta/Vyos module (werkt met Edge, met Unifi volgens mij niet). Het probleem bij dit alles is dat het niet volledig, niet gedocumenteerd en niet officieel is. Het is en blijft hackwerk en zoals altijd met hackwerk kan het dus op ieder moment ook weer stuk gaan.
Zie ook threads op het Ubiquiti forum (gaat overigens voornamelijk over de Edge serie die een OS gebaseerd op Vyatta heeft):[...]
- Re: Config Automation - Advice & NETCONF
- Re: Auto Provisioning
- Re: Managing router configuration with puppet
Dat zijn ze zeker. Het is al heel wat dat je met 1 controller al je switches en APs kunt beheren.
[...]
Kortom, ik maak dus nergens de fout om Unifi te zien als enterprise, dat doet Ubiquiti toch echt zelfZoals ik al aangaf is het prima dat ze dat doen maar dan moeten ze er ook wel een feature set tegenover zetten die "enterprise" schreeuwt. Dat is op een aantal punten wel zo maar op een aantal andere absoluut niet. Die API is maar eentje uit de lijst (het feit dat een AP niet meer dan 4 jaar wordt ondersteund is een andere en zo zijn er nog wel meer).
[...]
Waarom zijn er topics op het Ubiquiti forum waaruit blijkt dat het niet kan (zie hierboven)?
Het grote voordeel is dat dit alles op Linux spul en Java draait maar bovenal het feit dat ze dit niet volledig hebben dicht zitten timmeren. Daardoor kom je een behoorlijk eind met de standaard tooling die je binnen Linux/Java hebt. Nogmaals, dat is leuk maar het is niet officieel ondersteund en kan dus zomaar ineens stuk zijn. Probeer maar eens het certificaat van de Unifi controller aan te passen naar iets wat binnen je eigen netwerk valt (en dus heel gebruikelijk is).
De bedoeling van mijn post was anders:
Volgens mij is het hier de bedoeling dat we hier van elkaar leren en kennis overdragen. Als iemand hier dus beweerd dat hij van alles heeft geautomatiseerd via de API dan kun je ook vragen hoe hij dat heeft gedaan als jezelf van mening bent dat het niet kan i.p.v. botweg te ontkennen dat het kan...
Hierbij dus ook het verzoek aan @databeestje om hier wat uitleg over te geven.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Je hebt nu dus een xDSL lijn ?!sheppy schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:11:
- Mogelijkheid netwerk op te delen in meerdere (V)LAN's of LAN subnets (gast/home-office/privé/...)
- OpenVPN client draaien (voor AirVPN) en dan vervolgens de home-office/privé LAN's hierover routen (gast niet)
- OpenVPN server opzetten (om van buiten bij home-office/privé te kunnen komen)
- Mogelijkheid om het zo in te stellen dat ik mijn Vigor130 modem in bridge mode zet, maar wel gewoon bij web-interface van modem kan komen (zie wat ik bedoel: ubnt-forum)
- Mogelijkheid elk netwerk device een fixed IP adres te geven
Wat houdt je tegen om de DrayTek door een andere DrayTek te vervangen ?
Moet je alleen wat anders regelen voor de OpenVPN verbinding, maar volgens mij kunnen de Ubiquiti routers dat ook niet dus dat maakt niet zo heel veel uit
Zelf heb ik deze : pricewatch: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)
En dan wat losse switches + Unifi UAP's en dat werkt prima
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Welkom op het internet en Gathering of Tweakers. Dit is een publiek toegankelijk forum. Het deel waar je nu in zit is voor iedereen te lezen en om te reageren heb je een account nodig. Door deze opzet kan iedereen reageren en meedoen aan de discussie. Daarbij kan men op jou reageren zonder dat jij op hun hebt gereageerd.
Dat heb je geheel te danken aan je eigen nogal botte reply (en dat is je nieuwe ook) die exact het tegenovergestelde is van wat je hierboven nu van anderen eist. In dit geval geldt: practice what you preach en begin zelf eens met de nodige vragen te stellen.De bedoeling van mijn post was anders:
Volgens mij is het hier de bedoeling dat we hier van elkaar leren en kennis overdragen. Als iemand hier dus beweerd dat hij van alles heeft geautomatiseerd via de API dan kun je ook vragen hoe hij dat heeft gedaan als jezelf van mening bent dat het niet kan i.p.v. botweg te ontkennen dat het kan...
Het mag wel iets vriendelijker.
Hierbij wil ik hier ook wel opmerken dat niet ieder gemis een showstopper is of voor dikke punten aftrek zorgt. Voordat men er weer een complete oorlog van maakt zoals hier op het forum gewoon is...
Was die eerste bot? Waarom dan?ppl schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:03:
[...]
Welkom op het internet en Gathering of Tweakers. Dit is een publiek toegankelijk forum. Het deel waar je nu in zit is voor iedereen te lezen en om te reageren heb je een account nodig. Door deze opzet kan iedereen reageren en meedoen aan de discussie. Daarbij kan men op jou reageren zonder dat jij op hun hebt gereageerd.
[...]
Dat heb je geheel te danken aan je eigen nogal botte reply (en dat is je nieuwe ook) die exact het tegenovergestelde is van wat je hierboven nu van anderen eist. In dit geval geldt: practice what you preach en begin zelf eens met de nodige vragen te stellen.
Het mag wel iets vriendelijker.
Hierbij wil ik hier ook wel opmerken dat niet ieder gemis een showstopper is of voor dikke punten aftrek zorgt. Voordat men er weer een complete oorlog van maakt zoals hier op het forum gewoon is...
Je bedoelt bot van degene die zich niks aantrekt van wat er net voor hem verteld wordt... Dat dit in het voetbal topic gebeurd ben ik gewend...
Ik gebruik de volgende class van github, hier zijn ook mijn wijzigingen in verwerkt met een provision example.Shaggie_NB schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:07:
[...]
Volgens mij reageerde ik toch niet op jou?
De bedoeling van mijn post was anders:
Het is niet zo moeilijk deze te gebruiken of nieuwe functies toe te passen, alles gaat "normaal" min of meer als json heen en weer, dus als je het daarmee niet red weet ik het ook niet meer. Feitelijk is de UI al 1 grote API. De controller zorgt er voor dat dit daarna allemaal aankomt. Als je een abstractie klasse gebruikt kan je allerlei problemen tussen hier en daar opvangen, soms makkelijker, soms lastiger.
Er zijn nog wat dingen ingebouwd in de tussentijd, maar het is allemaal wat PHP en wat arrays enzo, meh. Een API is voor programmeurs, deze is beter dan de meeste commerciele die ik zie.
Al 12 jaar de defacto standaard die we gebruiken in de winkels. Maar nu richting Unifi Switches en APs. De 2860 is niet meer leverbaar en vervangen door de 2862, min of meer hetzelfde ding maar wel 2 lan poorten minder. Nog steeds enorm veel bang for buck en best betrouwbaar. De 3G/4G stick doet het probleemloos, 2 ipsec tunnels, dyndns, remote management, ipv6, dhcp server met opties voor PXE booten (door tunnels) etc.nero355 schreef op zondag 8 april 2018 @ 16:36:
[...]
Je hebt nu dus een xDSL lijn ?!
Wat houdt je tegen om de DrayTek door een andere DrayTek te vervangen ?
Moet je alleen wat anders regelen voor de OpenVPN verbinding, maar volgens mij kunnen de Ubiquiti routers dat ook niet dus dat maakt niet zo heel veel uit
Zelf heb ik deze : pricewatch: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)
En dan wat losse switches + Unifi UAP's en dat werkt prima
We zien nu dat 2850 routers hier en daar aftaaien doordat de vdsl lijnen instabieler worden. Duurt nog even voordat alles in het veld gerold is.
Edit:
Laat ik voorop stellen dat de interface van de Unifi een end beter is dan een TR069 server opzetten of het screenscrapen met PHP wat ik nu doe met van alles en nog wat. Dan is het centraal instellen met een API een stuk makkelijker, dan hoef ik me niet bezig te houden met wat voor formaat dit model of revisie gebruikt. Zo onderhand heb ik interfaces geschreven voor apparaten van HP, Netgear, Samsung, Eurecam, Draytek en Siemens. Switches, routers, voip basisstations, printers, passantentellers. Als het een web ui heeft heb ik er wel een config tool voor gemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door databeestje op 08-04-2018 20:03 ]
Het blijft Apart dat kpn schijnbaar verschillende instelling heeft.raytje192 schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 13:33:
[...]
Lijkt er op dat ik het lek boven heb, op basis van de lessons learned van Pim Widdershoven (http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned) waar hij aangeeft dat in de config van Kriegsman een subnet mist. Na het toevoegen van het tweede subnet in mijn config heb ik geen problemen meer gehad. Misschien dat iemand anders er iets aan heeft
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 nat { rule 5000 { description IPTV destination { address 10.16.0.0/16 } log disable outbound-interface eth0.4 protocol all source { } type masquerade } rule 5001 { description IPTV destination { address 213.75.112.0/21 } log disable outbound-interface eth0.4 protocol all source { } type masquerade } }
Er zijn mensen bij wie de next-hop nooit verandert en de 213.75.112.0/21 niet nodig hebben. En andere juist weer wel.
Is er iemand die weet hoe er voor staat met de vrij keuze van hardware bij kpn zo dat gewoon netjes alle instellingen bij kpn kunnen terug vinden.
Lesdictische is mijn hash#
Tja, sommige mensen baseren hun zaken op onderzoek die ze zelf hebben gedaan zoals dat hier op het forum ook gebruikelijk is. Zoals je aan de reactie van databeestje ziet is er dus geen officiële api gebruikt maar alles zelf uitgedokterd en in elkaar geknutseld. Werkt momenteel prima maar het geeft verder geen enkele garantie. Dat is nou net hetgeen wat ik er jammer aan vindt: er is simpelweg geen officiële support; zou dat er wel zijn dan zouden dingen wat gemakkelijker zijn dan hoe het nu is. Het feit dat je nu met wat knutselwerk het allemaal wel kan is juist de reden waarom dit geen showstopper isShaggie_NB schreef op zondag 8 april 2018 @ 18:37:
[...]
Was die eerste bot? Waarom dan?
Je bedoelt bot van degene die zich niks aantrekt van wat er net voor hem verteld wordt... Dat dit in het voetbal topic gebeurd ben ik gewend...
Je kunt hele epistels schrijven of gewoon antwoord geven op de vraag:ppl schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:08:
[...]
Tja, sommige mensen baseren hun zaken op onderzoek die ze zelf hebben gedaan zoals dat hier op het forum ook gebruikelijk is. Zoals je aan de reactie van databeestje ziet is er dus geen officiële api gebruikt maar alles zelf uitgedokterd en in elkaar geknutseld. Werkt momenteel prima maar het geeft verder geen enkele garantie. Dat is nou net hetgeen wat ik er jammer aan vindt: er is simpelweg geen officiële support; zou dat er wel zijn dan zouden dingen wat gemakkelijker zijn dan hoe het nu is. Het feit dat je nu met wat knutselwerk het allemaal wel kan is juist de reden waarom dit geen showstopper is
Waarom was mijn eerste reactie bot?
Deze is volgens mij van @slooffmasterdatabeestje schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:12:
[...]
Ik gebruik de volgende class van github, hier zijn ook mijn wijzigingen in verwerkt met een provision example.
Correct, dat zeg ik, die pull request is al gemerged, lang leve github.
Klopt helemaal en nog bedankt voor de bijdrage:-)databeestje schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:10:
[...]
Correct, dat zeg ik, die pull request is al gemerged, lang leve github.
Had gisteren thuis op men cloud key eindelijk eens de cloud access aangezet ( type : brrr, remote/cloud beheer, me not like
).
Vandaag vanop men werkplek ingelogd op men systeem, en echt, dolle pret eigenlijk
Had nog een update staan voor men switchen en AP's thuis, die ineens maar een voor een even erdoor gejaagd. Wat een luxe !
Ik kan me hier wel in vinden om zo het netwerk bij klanten te kunnen beheren
Afgelopen weekend zijn ook men G3 Micro IPcams en de Nanobeam AC gen2 toegekomen.
Installatie gaat hier nog wel even op zich laten wachten :
Voor de Nanobeams moet ik eerst nog eens even gaatje vinden om de ene tegen de huisgevel te monteren + netwerkkabel binnen leggen op zolder naar de switch + elektriciteit aansluiten in berging achter in de tuin.
De G3 IPcams ben ik nog niet uit hoe deze met de videorecordsoftware in te stellen.
Van de Docker variant voor op men Synology lees ik gemengde ervaringen, dus geen idee of het wel een goed idee is een nieuwe Synology te kopen waar Docker kan op draaien.
De Unifi NVR weet ik niet wat ik moet van denken.Is weer een extra kastje in men rack. En heeft zo'n beetje een "ik ben bijna absolute/niet ondersteund" lookje.
De Unifi XG server, vind ik dna weer iets te gortig naar hardware/kostprijs voor een thuisoplossing.
Dan rest nog een eigen miniPC/NUC achtig iets en daar de Videosoftware op installeren, maar die zou ik dan ineens in de berging achter in de tuin willen plaatsen, en daar kan het in de zomer een 40° worden, dus dan ga je al naar een soort industrieël soort PCtje moeten gaan, en die kosten dan ook ineens tegen de 1000 euro aan.
Dilemma dus.
Wat zouden jullie doen voor die videoserver ?
Vandaag vanop men werkplek ingelogd op men systeem, en echt, dolle pret eigenlijk
Had nog een update staan voor men switchen en AP's thuis, die ineens maar een voor een even erdoor gejaagd. Wat een luxe !
Afgelopen weekend zijn ook men G3 Micro IPcams en de Nanobeam AC gen2 toegekomen.
Voor de Nanobeams moet ik eerst nog eens even gaatje vinden om de ene tegen de huisgevel te monteren + netwerkkabel binnen leggen op zolder naar de switch + elektriciteit aansluiten in berging achter in de tuin.
De G3 IPcams ben ik nog niet uit hoe deze met de videorecordsoftware in te stellen.
Van de Docker variant voor op men Synology lees ik gemengde ervaringen, dus geen idee of het wel een goed idee is een nieuwe Synology te kopen waar Docker kan op draaien.
De Unifi NVR weet ik niet wat ik moet van denken.Is weer een extra kastje in men rack. En heeft zo'n beetje een "ik ben bijna absolute/niet ondersteund" lookje.
De Unifi XG server, vind ik dna weer iets te gortig naar hardware/kostprijs voor een thuisoplossing.
Dan rest nog een eigen miniPC/NUC achtig iets en daar de Videosoftware op installeren, maar die zou ik dan ineens in de berging achter in de tuin willen plaatsen, en daar kan het in de zomer een 40° worden, dus dan ga je al naar een soort industrieël soort PCtje moeten gaan, en die kosten dan ook ineens tegen de 1000 euro aan.
Dilemma dus.
-| Hit it i would ! |-
HP MircoServer Gen8 Prima dingetje hoor. Kun je evt. de CPU nog van upgraden en 16GB ram.Falcon10 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:47:
Had gisteren thuis op men cloud key eindelijk eens de cloud access aangezet ( type : brrr, remote/cloud beheer, me not like).
Dilemma dus.
Je kunt er ook nog 4 disken in kwijt indien je het los wilt trekken van je NAS.
Anders gewoon een kleine SSD erin voor linux of misschien wel VMWARE / Proxmox of welke hypervisor dan ook zodat je nog flexibeler bent.
Dan een Debian of Ubuntu VM erop met UniFi video. Mount dan indien je het wilt doen vanaf je NAS een share via NFS laat deze auto mounten bij het opstarten en you are good to go.
So heb ik een handje vol setups draaien geen problemen werkt perfect

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Ziet er goed uit, maar was die paal echt nodig? Me don't care maar meer voor het aanzichtm3gA schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:05:
[afbeelding]
Ik heb mijn Mesh Pro maar even fatsoenlijk gemonteerd. Omdat het kan. op 35m achterin de tuin nog 50mbit
Maakte dat echt wat uit bij je qua bereik?
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Zonder paal doet ie het ook. Maar een gevalletje omdat het kan.Kavaa schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:06:
[...]
Ziet er goed uit, maar was die paal echt nodig? Me don't care maar meer voor het aanzicht![]()
Maakte dat echt wat uit bij je qua bereik?
Bereik is veel beter. Als ik 5 huizen verderop in de tuin zit bij een vriend heb ik nog steeds 2 / 3 streepjes bereik.
En aangezien ik sinds een paar maanden weer vrijgezel ben heb geen last van de WAF.
@m3gA en de buren? Die moeten het maar accepteren? Of heb je het nagevraagd?
Ik teken nergens meer voor
Die willen de wifi ook gebruiken. Vanuit de buren is het trouwens bijna niet te zien.Quakie schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:06:
@m3gA en de buren? Die moeten het maar accepteren? Of heb je het nagevraagd?
@m3gA top geregeld dan
Ik zag dakramen vandaar en... Ik heb zelf wel eens een meningsverschil gehad met de buren over een schotel op een stok van 2.5 a 3 meter. Daar keek ik vanuit mijn woonkamer direct op. kwam 3/4 boven mijn schutting uit.
Vanuit de gemeente schijnt het gewoon te mogen zolang het niet direct aan woning is genageld.
Vanuit de gemeente schijnt het gewoon te mogen zolang het niet direct aan woning is genageld.
Ik teken nergens meer voor
Kunnen jullie mij met het volgende helpen?
Ik heb op een unifi switch 16p een kabel lopen naar mijn tv meubel waarin ik een aparte switch heb. Hierop heb ik mijn tv, dreambox en een aantal andere apparaten staan.
Nu heb ik ook op de unifi switch mijn Synology staan.
Ik heb op de poort waar de (tv)switch staat een VLAN toegewezen zodat de dreambox op een aparte ip range staat en niet de rest van mijn netwerk kan benaderen.
So far so good, alleen is vanaf mijn tv nu natuurlijk ook niet de Synology te benaderen (via XPLAY).
Bestaat er een mogelijkheid om alleen 1 client een VLAN toe te wijzen of alleen een poort?
Ik heb op een unifi switch 16p een kabel lopen naar mijn tv meubel waarin ik een aparte switch heb. Hierop heb ik mijn tv, dreambox en een aantal andere apparaten staan.
Ik heb op de poort waar de (tv)switch staat een VLAN toegewezen zodat de dreambox op een aparte ip range staat en niet de rest van mijn netwerk kan benaderen.
So far so good, alleen is vanaf mijn tv nu natuurlijk ook niet de Synology te benaderen (via XPLAY).
Bestaat er een mogelijkheid om alleen 1 client een VLAN toe te wijzen of alleen een poort?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Als je de standaart firewall instellingen gebruiken kunnen je NAS en tv gewoon met elkaar praten en als je mdns aanzet kunnen elkaar waarschijnlijk ook gelijk vinden.flexje schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:00:
Kunnen jullie mij met het volgende helpen?
Als je de vlan wil isoleren moet je dit doen met extra firewall regels. En extra regels waar je verkeer tussen ke NAS en tv doorgelaten wordt.
Aan je vraag te merken heb je nog geen intervlan blokking op vlan zitten. Als dat had dan je waarschijnlijk ook begrepen hoe je de verbinding tussen je tv en NAS open had moeten laten.
Dus om te beginnen:
https://help.ubnt.com/hc/...-Routing-on-the-UniFi-USG
Wil voor mijn oom verbinding opzetten naar de schuur (drachtig paard) zodat hij een oogje in het zeil kan houden;
Is dit een juiste optie? 2 nanobeams en de camera?
Ik keek bvb nog naar de ‘oude’ nano’s, maar dat scheelt een 10tje ofzo.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi) | € 85,- | € 85,- |
1 | Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack) | € 134,95 | € 134,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 219,95 |
signature
Lijkt mij prima hoor. Let wel op dat als je de camera wil bekijken vanuit de UniFi app dan moet je de NVR (UniFi Video) software draaien.GJ007 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:57:
Wil voor mijn oom verbinding opzetten naar de schuur (drachtig paard) zodat hij een oogje in het zeil kan houden;
# Product Prijs Subtotaal 1 Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi) € 85,- € 85,- 1 Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack) € 134,95 € 134,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 219,95
Anders camera los dan moet je inloggen op de camera en RTSP Aanzetten. Neem dan een willekeurig goed/naar wens RTSP appje en you are good to go.
https://community.ubnt.co...257/highlight/true#M85133
Schijnt een nieuwe GUI aan te komen, weet iemand er al iets vanaf?
Das wat ik ook thuis heb liggen ( en nog moet installeren ), dus je hebt al de juiste componenten aangevinktGJ007 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 23:57:
# Product Prijs Subtotaal 1 Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi) € 85,- € 85,- 1 Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (1-pack) € 134,95 € 134,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 219,95
-| Hit it i would ! |-
Yep, alleen valt onder Alpha dus kan er verder nog niks over zeggen (Dat zou jij ook moeten wetenstormfly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:34:
https://community.ubnt.co...257/highlight/true#M85133
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
🙃 was verbaast dat er hier nog geen link stond nadat UBNT hem zelf lekte 😆tcviper schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:13:
[...]
Yep, alleen valt onder Alpha dus kan er verder nog niks over zeggen.
Hebben ze dat zelf gelekt? Oh, dan heb ik dat weer gemiststormfly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:21:
[...]
🙃 was verbaast dat er hier nog geen link stond nadat UBNT hem zelf lekte 😆
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Hun marketing afdeling heeft mockups gebruikt voor de HD Nano site.tcviper schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:22:
[...]
Hebben ze dat zelf gelekt? Oh, dan heb ik dat weer gemist
Bevestigen dat ie onder Alpha staat mag eigenlijk zelfs niet. FAKE NEWS!tcviper schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:13:
[...]
Yep, alleen valt onder Alpha dus kan er verder nog niks over zeggen (Dat zou jij ook moeten weten)
Ja bizar, marketing lijkt met de nanoHD lancering alle nieuwe plaatjes maar te hebben gepubliceerd op de publieke site van UBNT.tcviper schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:22:
[...]
Hebben ze dat zelf gelekt? Oh, dan heb ik dat weer gemist
Er lijkt nog weinig intentie om het te verwijderen dus misschien wel een geplande actie.
het is wel een manier van marketing die tegenwoordig veel gebruikt wordt. 'lekken' en laat de community maar voor de buzz zorgen.stormfly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:25:
[...]
Ja bizar, marketing lijkt met de nanoHD lancering alle nieuwe plaatjes maar te hebben gepubliceerd op de publieke site van UBNT.
Er lijkt nog weinig intentie om het te verwijderen dus misschien wel een geplande actie.
Het was eerst toch ook zo met de nieuwe controller UI.m3gA schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:26:
[...]
het is wel een manier van marketing die tegenwoordig veel gebruikt wordt. 'lekken' en laat de community maar voor de buzz zorgen.
Dat ze nieuwe plaatjes hadden terwijl er nog verder niets / enkel alpha's beschikbaar waren.
Die UI licht wel wat meer in de lijk die ze nu gebruiken bij de Switches en AirMax.
Uiteindelijk lijkt het me dat ze alles op een hoop gaan gooien en 1 GUI voor alles hebben die; Flexibel, Snel en Duidelijk is. Scheelt ook weer tijd in ontwikkeling.
Gisteren wat EdgeSwitches geüpdatet van 1.7.3 naar 1.7.4 en CPU load ging aardig naar beneden

Weer even wat zooi aan de pricewatch toegevoegd:
UniFi
pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (1-pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (5-pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Video Camera G3 (5-pack)
UFiber
pricewatch: Ubiquiti UFiber Nano G
pricewatch: Ubiquiti UFiber Loco
EdgeMax
pricewatch: Ubiquiti EdgePower 54V 150W
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 12F
AirMax
pricewatch: Ubiquiti Rocket 5AC Prism Gen2
AirFiber
pricewatch: Ubiquiti airFiber 5XHD
Accessoires
pricewatch: Ubiquiti AirFiber Multiplexer 4x4
pricewatch: Ubiquiti AirFiber Multiplexer 8x8
pricewatch: Ubiquiti U-Installer
pricewatch: Ubiquiti UniFi Professional Mounting System
UniFi
UFiber
EdgeMax
AirMax
AirFiber
Accessoires
[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 11-04-2018 15:08 ]
NiceBalance schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:05:
Weer even wat zooi aan de pricewatch toegevoegd:
UniFi
UFiber
EdgeMax
AirMax
AirFiber
Accessoires
Terugkomend op de Unifi IPcams.
Als je de Unifi Video software installeerd op een stand alone PC en vervolgens de Unifi IPcams eraan koppelt, is het dan nog (makkelijk) mogelijk om achteraf, indien dit toch niet naar behoren werkt, de IPcams te koppelen aan een Unifi NVR ?
En bijkomende vraag, is het mogelijk om niet Unifi IPCams ook in de Unifi Video applicatie te koppelen ?
Heb oa al een paar Vivotek IPcams aan de gevel hangen, en zou natuurlijk leuk zijn als die in dezelfde applicatie gekoppeld kunnen worden. Of is dit onmogelijk ?
En misschien nog een vraag waar moeilijk een antwoord op te geven is : stel dat ik uiteindelijk toch voor de NVR zou gaan : gaat die eigenlijk nog wel lang ondersteund worden ? Qua vorm trekt ie in de verste verte niet op oa de nieuwe XG server, ook al heeft ie recent een update van 500 Gb naar 2 TB gekregen, maar ik zou denken dat de NVR in ze'n laatste ondersteuningstijd zit.
Als je de Unifi Video software installeerd op een stand alone PC en vervolgens de Unifi IPcams eraan koppelt, is het dan nog (makkelijk) mogelijk om achteraf, indien dit toch niet naar behoren werkt, de IPcams te koppelen aan een Unifi NVR ?
En bijkomende vraag, is het mogelijk om niet Unifi IPCams ook in de Unifi Video applicatie te koppelen ?
Heb oa al een paar Vivotek IPcams aan de gevel hangen, en zou natuurlijk leuk zijn als die in dezelfde applicatie gekoppeld kunnen worden. Of is dit onmogelijk ?
En misschien nog een vraag waar moeilijk een antwoord op te geven is : stel dat ik uiteindelijk toch voor de NVR zou gaan : gaat die eigenlijk nog wel lang ondersteund worden ? Qua vorm trekt ie in de verste verte niet op oa de nieuwe XG server, ook al heeft ie recent een update van 500 Gb naar 2 TB gekregen, maar ik zou denken dat de NVR in ze'n laatste ondersteuningstijd zit.
[ Voor 25% gewijzigd door Falcon10 op 12-04-2018 08:25 ]
-| Hit it i would ! |-
Hier is een 3-pack UniFi nanoHD's voor slechts €428,77, dus €143 per stuk. Daarmee is hij maar €20 duurder dan de AC Pro, terwijl de performance veel hoger zou moeten zijn. Uit de datasheet:

Ben benieuwd naar het bereik, dat zou wel eens wat minder ver kunnen zijn. Kleinere antennes en geen 3x3 MIMO op 2,4 GHz. Maar voor high-density toepassingen dus erg geschikt.

Ben benieuwd naar het bereik, dat zou wel eens wat minder ver kunnen zijn. Kleinere antennes en geen 3x3 MIMO op 2,4 GHz. Maar voor high-density toepassingen dus erg geschikt.
Ik las in een story dat iemand het verkeer in een hotel heeft beperkt tot 10/10 mbit per apparaat, maar vanaf 101 verbonden apparaten gaat dit omlaag naar 5/5. Helaas heeft hij nooit antwoord gegeven op de vragen van menig gebruiker hoe hij dat gedaan heeft.
Heeft iemand hier enig idee?
Volgens mij maakt 5G gebruik van antennes van 2,5 cm...weet je zeker dat de antennes korter zijn? En 2,4G??? Tja, ik heb het aan staan voor de tablet van mijn dochter, de rest zit toch echt gewoon op 5G.Balance schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:14:
Eerst het probleem, dan de oplossing
Jeps ze zijn top. Ik test ze al geruime tijd en ze hebben een hele mooie rechte lijn met doorvoersnelheid. Waar een AC-HD een hogere piek haalt, daar haalt de nanoHD een strakkere lijn. Met iperf3 haal je makkelijk 500-600 Mbit netto.Balance schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:14:
Hier is een 3-pack UniFi nanoHD's voor slechts €428,77, dus €143 per stuk. Daarmee is hij maar €20 duurder dan de AC Pro, terwijl de performance veel hoger zou moeten zijn. Uit de datasheet:
[afbeelding]
Over het vermogen kan ik geen objectieve uitspraken doen. Het zijn USA units en die zenden harder op 5G dan EU units.
Owh ja ze zijn echt klein, super fijn op het dressoir. En een metalen onderkant tbv de warmte afvoer.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Modems en routers
Een "IRL grootte vergelijking" zou best handig zijn om een idee te krijgen van hoe klein/groot de verschillende modellen zijn op het moment samen met de nanoHD erbij.stormfly schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:28:
Owh ja ze zijn echt klein, super fijn op het dressoir. En een metalen onderkant tbv de warmte afvoer.
Al zoiets tegengekomen toevallig ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Las net iets op het Home Assistant topic:
Tinus050 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:18:
Ik vind het mooi nieuws, Home Assistant en Ubiquiti hebben een soort van samenwerking. Lees het bericht op: https://www.home-assistan...quiti-and-home-assistant/
voor IPCams en het geneuzel om NVR's heen heb ik jaren geleden al besloten om een PC als server neer te zetten met daarop BlueIris geinstalleerd (http://blueirissoftware.com/). Kost 60-ish € en gaat al jaren mee. Best legal software everFalcon10 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:12:
Terugkomend op de Unifi IPcams.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Sighthound is anders ook wel leuk.... ook 60$Bockelaar schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:42:
[...]
voor IPCams en het geneuzel om NVR's heen heb ik jaren geleden al besloten om een PC als server neer te zetten met daarop BlueIris geinstalleerd (http://blueirissoftware.com/). Kost 60-ish € en gaat al jaren mee. Best legal software ever
Om nog eens even in te haken op het Unifi nanoHD verhaal hierboven en om 2,4 vs. 5 ghz. nog even ietsje breder te trekken, het volgende probleem:
Ik heb thuis een UAP AC Pro, die in de woonkamer op een kast ligt (nog geen betere plek kunnen vinden / geen tijd gehad dit te proberen), die de benedenverdieping en tuin van WIFI voorziet. En een UAP AC LR in het trappenhuis tussen 1e verdieping en zolder die deze 2 verdiepingen van prima WIFI voorziet.
5 ghz. en 2,4 ghz. op zelfde SSID, band steering aan (want ook op mobiel vind ik het toch wel prettig om zo veel mogelijk van mijn snelle FttH connectie te gebruiken, 2,4 ghz is hier waardeloos). Power van 5 ghz. staat op beide AP's op high, 2,4 ghz op medium. 5 ghz. gebruikt vrije kanelen en staat op VHT80.
2 laptops, een Sony Xperia X-compact, een XZ1-compact en een Z3compact tablet halen op 5 ghz. op beide AP's ergens tussen 200 en 400 Mbps bij speedtests (afhankelijk van hoe nieuw de SoC is), allen sowieso zo te zien maximaal 2x2 qua antenne.
Nu het probleem: Zeker de batterij mijn XZ1-compact loopt be-la-che-lijk snel snel leeg als het toestel op 5 ghz. zit
. Dit is zowel met uAPSD aan als uit. Als uit staat lijkt het nog een tikkeltje erger, maar ik wilde dat toch proberen omdat ik nogal eens lees dat uAPSD ook averechts kan werken als een client het toevallig niet ondersteunt. Als ik hem 's ochtends bij 100% van de lader haal, kan hij tegen de avond al op 10% zitten terwijl hij bijna alleen maar in standby op tafel heeft gelegen.
Nou zie ik in de controller software ook dat al de hierboven genoemde Android apparaten geen "power saving" gebruiken als ze op 5 Ghz. zitten. Mijn Asus Zenbook en Lenovo T440P laptop (met intel WIFI adapters) doen dat wel op 5 Ghz.
Nou zou ik me kunnen voorstellen dat 5 ghz. meer vermogen vereist. Aan de andere kant: Op mijn werk hangt een WIFI netwerk van Cisco in de lucht en zit mijn XZ1-compact ook de hele dag op 5 ghz. En daar verliest hij op een werkdag van 8,5 uur, met tussendoor wel een lunchwandeling van een half uur met 4g verbinding, hooguit 15%.
Hoe zijn jullie ervaringen met Android devices icm. Ubiquiti en 5 ghz. ? Ik heb al geprobeerd om de DTIM te verhogen naar 3 en ook om op 5 ghz. op een lagere VHT te gaan zitten (werk gebruikt VHT40), maar dat haalt thuis niet zo veel uit.
UAP's zitten op Firmware 3.9.19.8123.
Ik heb thuis een UAP AC Pro, die in de woonkamer op een kast ligt (nog geen betere plek kunnen vinden / geen tijd gehad dit te proberen), die de benedenverdieping en tuin van WIFI voorziet. En een UAP AC LR in het trappenhuis tussen 1e verdieping en zolder die deze 2 verdiepingen van prima WIFI voorziet.
5 ghz. en 2,4 ghz. op zelfde SSID, band steering aan (want ook op mobiel vind ik het toch wel prettig om zo veel mogelijk van mijn snelle FttH connectie te gebruiken, 2,4 ghz is hier waardeloos). Power van 5 ghz. staat op beide AP's op high, 2,4 ghz op medium. 5 ghz. gebruikt vrije kanelen en staat op VHT80.
2 laptops, een Sony Xperia X-compact, een XZ1-compact en een Z3compact tablet halen op 5 ghz. op beide AP's ergens tussen 200 en 400 Mbps bij speedtests (afhankelijk van hoe nieuw de SoC is), allen sowieso zo te zien maximaal 2x2 qua antenne.
Nu het probleem: Zeker de batterij mijn XZ1-compact loopt be-la-che-lijk snel snel leeg als het toestel op 5 ghz. zit
Nou zie ik in de controller software ook dat al de hierboven genoemde Android apparaten geen "power saving" gebruiken als ze op 5 Ghz. zitten. Mijn Asus Zenbook en Lenovo T440P laptop (met intel WIFI adapters) doen dat wel op 5 Ghz.
Nou zou ik me kunnen voorstellen dat 5 ghz. meer vermogen vereist. Aan de andere kant: Op mijn werk hangt een WIFI netwerk van Cisco in de lucht en zit mijn XZ1-compact ook de hele dag op 5 ghz. En daar verliest hij op een werkdag van 8,5 uur, met tussendoor wel een lunchwandeling van een half uur met 4g verbinding, hooguit 15%.
Hoe zijn jullie ervaringen met Android devices icm. Ubiquiti en 5 ghz. ? Ik heb al geprobeerd om de DTIM te verhogen naar 3 en ook om op 5 ghz. op een lagere VHT te gaan zitten (werk gebruikt VHT40), maar dat haalt thuis niet zo veel uit.
UAP's zitten op Firmware 3.9.19.8123.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Weet iemand of je een Unifi G3 Micro camera ook zonder de Unifi Video kan gebruiken? Dat ik gewoon via een app op me telefoon rechtstreeks naar de camera verbind.
[ Voor 5% gewijzigd door Samplex op 13-04-2018 09:52 ]
Je kan de Cam op zijn IP benaderen, heb je geen Unifi Video voor nodig.Samplex schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:52:
Weet iemand of je een Unifi G3 Micro camera ook zonder de Unifi Video kan gebruiken? Dat ik gewoon via een app op me telefoon rechtstreeks naar de camera verbind.
Weet je dat zeker, die model heb ik 1 dag gehad maar het was een bak ellende en terug gestuurd.loyske schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:51:
[...]
Je kan de Cam op zijn IP benaderen, heb je geen Unifi Video voor nodig.
Je moet een Unifi video server hebben om m te configureren. Je kon alleen via de unifi app naar de unifi video server om je beelden te zien. De unifi app kan je niet direct laten kijken naar het ip adres van de camera.
Misschien is er nu een firmware waar het wel mee kan?
Ik denk dat jij een ander model Unifi camera's gebruikt nu waar het wel mee kan?
[ Voor 4% gewijzigd door Samplex op 13-04-2018 11:59 ]
Met de normale G3 kan het in ieder geval, met de micro vermoed ik ook, de software is hetzelfde en je kan in de unifi video interface keurig zien wat z'n ip is. Je kan de unifi app idd niet gebruiken om rechtstreeks te connecten, maar dat kan wel via de browser
Me Tarzan, U nix!
@doc Die unifi video werkte bij mij niet, mega vertraging in het beeld. Ik wil via een vpn naar connecten en dan direct de camera overnemen zonder tussenkomst van unifi video.
Het G3 model heeft geen wifi en kan alleen bedraad (UTP) worden aangesloten helaas dus die valt af voor mij.
Heb veel unifi spul dus dan zou het toch een ander merk moeten worden helaas..
Het G3 model heeft geen wifi en kan alleen bedraad (UTP) worden aangesloten helaas dus die valt af voor mij.
Je kan rechtstreeks naar de cam connecten. Unifi video puur even voor het instellen/updaten, die hoeft niet continu te draaien. Bij ons op de jachthaven neem ik ook snapshots rechtstreeks van de camera's voor op de website vanaf een rpi, maar live kijken kan ook prima.Samplex schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:50:
@doc Die unifi video werkte bij mij niet, mega vertraging in het beeld. Ik wil via een vpn naar connecten en dan direct de camera overnemen zonder tussenkomst van unifi video.
Me Tarzan, U nix!
@doc Mooi dat het kan met de G3 maar alleen ik heb alleen stroompunten zitten voor de camera en geen UTP dus daarom zoek ik naar een Unifi camera die wifi doet en dat is de G3 Micro. Alleen kan je niet direct connecten naar de camera en moet alles via die unifi video lopen..
Ik snap wat je wil, maar volgens mij is de software niet anders van de micro als de gewone versie, dus kan je ook rechtstreeks verbinden naar het IP van de camera, kijk in je DHCP server wat het is en je zou op de web interface moeten uitkomen. (hooguit kan het zijn dat je hem eerst via unifi video moet configureren, maar na configuratie zou je dat dan niet meer nodig hebben). Helaas heb ik (nog) geen micro om het voor je te testen...Samplex schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:09:
@doc Mooi dat het kan met de G3 maar alleen ik heb alleen stroompunten zitten voor de camera en geen UTP dus daarom zoek ik naar een Unifi camera die wifi doet en dat is de G3 Micro. Alleen kan je niet direct connecten naar de camera en moet alles via die unifi video lopen..
Me Tarzan, U nix!
Zo heb ik hem hier ook draaien en dat werkt perfect. Geen enkel probleem ermee! Ook via VPN kan ik hem gewoon bekijkendoc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:13:
[...]
Ik snap wat je wil, maar volgens mij is de software niet anders van de micro als de gewone versie, dus kan je ook rechtstreeks verbinden naar het IP van de camera, kijk in je DHCP server wat het is en je zou op de web interface moeten uitkomen. (hooguit kan het zijn dat je hem eerst via unifi video moet configureren, maar na configuratie zou je dat dan niet meer nodig hebben). Helaas heb ik (nog) geen micro om het voor je te testen...
@Totaalgeflipt Heb je het dan over de G3 Micro of G3?
Bizar. Als ik mDNS binnen de services aanzet gaat mijn Philips HUE elke 4-6 uur onderuit.
Rest van de devices heeft geen enkel probleem.
Als mijn iPhone niet op het WLAN zit, zijn er 0 reboots, dus dat is wel wat gekkigheid.
Al getest met "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" en ook poorten isolated gezet. Ook geen verschil. Ik verdenk die Philips HUE van brakke firmware.
Ik zie het ook alleen omdat Domoticz begint te loggen dat de verbinding weg is. In de Philips HUE app moet je bij toeval zitten om het te constateren.
mDNS voorlopig maar uitgezet, dan werkt het allemaal prima, maar dan wel in hetzelfde VLAN.
Rest van de devices heeft geen enkel probleem.
Als mijn iPhone niet op het WLAN zit, zijn er 0 reboots, dus dat is wel wat gekkigheid.
Al getest met "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" en ook poorten isolated gezet. Ook geen verschil. Ik verdenk die Philips HUE van brakke firmware.
Ik zie het ook alleen omdat Domoticz begint te loggen dat de verbinding weg is. In de Philips HUE app moet je bij toeval zitten om het te constateren.
mDNS voorlopig maar uitgezet, dan werkt het allemaal prima, maar dan wel in hetzelfde VLAN.
G3Samplex schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:58:
@Totaalgeflipt Heb je het dan over de G3 Micro of G3?
In vergelijking met:nero355 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:38:
[...]
Een "IRL grootte vergelijking" zou best handig zijn om een idee te krijgen van hoe klein/groot de verschillende modellen zijn op het moment samen met de nanoHD erbij.
Al zoiets tegengekomen toevallig ?
HD series https://community.ubnt.co...171027/highlight/true#M72
AC-PRO https://community.ubnt.co...170678/highlight/true#M71
[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 13-04-2018 20:05 ]
Okay, wij zijn ondertussen een maand verder en ben wat verder met mijn Cloud Key!Garfrost schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:21:
[...]
Geen idee, mogelijk. Ben wel een stapje verder. Hij blijft "wegvallen" wanneer ik hem op IP Adres aanspreek, maar via de cloud kom ik er zonder problemen bij. Dus ik houd er maar gewoon zo bij voor nu. Het werkt in ieder geval voldoende om er mee te kunnen werken.
Inmiddels heb ik alle problemen er mee kunnen verhelpen. Geen RMA nodig gehad gelukkig, dus alles werkt zonder het nogmaals opnieuw in te stellen.
Wat de problemen uiteindelijk heeft verholpen lijkt een combinatie van twee dingen te zijn.
- Cloud Key Firmware bijgewerkt naar versie UCK.mtk7623.v0.10.0.cc913ee.180306.1543 (Controller versie 5.7.20-10627)
- Cloud key van zijn vaste IP afgehaald en gewoon in de DHCP pool gehouden

Alles is dus toch goed gekomen zonder al teveel gedoe.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Modems en routers
stormfly schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:04:
In vergelijking met:
HD series https://community.ubnt.co...171027/highlight/true#M72
AC-PRO https://community.ubnt.co...170678/highlight/true#M71
Dat is echt lekker compact! Nog effe en het is echt een rookmelder die je ophangt
De Nano HD is even groot als een Lite. Afwerking is wel zo goed als een HD (zacht plastic) en hij is een stukje zwaarder. Leuk speelgoed in ieder gevalnero355 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 00:51:
[...]
WOW!
Dat is echt lekker compact! Nog effe en het is echt een rookmelder die je ophangt
[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 14-04-2018 09:07 ]
Wel jammer dat er niet een grotere mounting plate bij zit. Die van de Lite/LR is soms lastig te monteren.m3gA schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 09:05:
[...]
De Nano HD is even groot als een Lite. Afwerking is wel zo goed als een HD (zacht plastic) en hij is een stukje zwaarder. Leuk speelgoed in ieder geval
Die van de Pro is perfect!
Ik heb sinds gisteren mijn thuisnetwerk geupgrade naar ubiquiti apparatuur, maar heb nu met 1 draadloos apparaat het probleem dat ik geen verbinding kan maken met mijn AP-AC-Pro. De HomeWizard wil geen verbinding maken. ook niet als ik een open netwerk aanmaak. Iemand een suggestie of tip zodat ik deze ook weer in mijn netwerk kan hangen?
Mijn homewizard verbindt goed met een AP-AC-Pro. Het moet dus kunnen. Ik had in het begin wel problemen toen ik in de app een statisch IP-adres had ingesteld. Misschien is dat het probleem.
Zelf heb ik een aparte SSID voor de homewizards aangemaakt en hem via de pc aan het nieuwe SSID gekoppeld. Legacy instellingen in Unifi waren hier niet nodig.
Zelf heb ik een aparte SSID voor de homewizards aangemaakt en hem via de pc aan het nieuwe SSID gekoppeld. Legacy instellingen in Unifi waren hier niet nodig.
Samen met Ubiquiti support hebben we Enable legacy device support (i.e. 11b) ingeschakeld onder de WLAN Group settings waarna mijn HomeWizard direct een verbinding kreeg. @RobbyMoody is jou HomeWizard nieuwer dan de mijne misschien?
Ik heb een oude en een nieuwe Homewizard. Allebei doen ze het zonder legacy-support. Je kan proberen nu hij verbinding heeft om legacy weer uit te zetten (schijnt je hele netwerk te vertragen). De Homewizards zijn in de controller overigens te zien als 11G devices...
[ Voor 15% gewijzigd door RobbyMoody op 14-04-2018 20:44 ]
Ik zit ook te kijken om Unbound als drop in replacement te gebruiken op mijn ERL 3. Ik werd getriggered door het cloudflare 1.1.1.1 DNS verhaal en DNS-over-TLS. Ik kwam deze blog post tegen over het configureren van Unbound op een ERL : DNS-over-TLS on the EdgeRouter Lite.mchl8 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:39:
Ik heb een vraag die me in het verlengde Paasweekend heeft beziggehouden, waar anderen hier wellicht ervaring mee hebben.
Betreft het vervangen van DNSmasq door Unbound op een EdgeRouter Lite 3, waarbij DHCP behouden blijft, zoals hier beschreven: https://blog.josefsson.or...ning-dnsmasq-and-unbound/.
Ik heb ge-Googled om de impact op dynamic dns te bepalen (aangezien ik dat ook gebruik). Ik heb geen referenties kunnen vinden en weet niet of dyndns als aparte service draait? Ik zou Unbound graag gebruiken in combinatie met DNSSEC. Daarnaast is het fijn dat je dan je eigen resolver hebt, in plaats van de requests te forwarden naar publieke servers
Hebben anderen hier toevallig al mee gespeeld?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Verwijderd
Ik zit me nu te verdiepen in een managed switch van Ubiquiti maar ik ben de details even kwijt. Een acht-poorts switch is er in drie varianten: gewoon, 60W en 150W. Ik wil sowieso voor de 60W gaan om tenminste één AP van stroom te voorzien. Maar in de toekomst ook IP cams. Kan ik dan beter voor de 150W gaan? Of is dat weer overkill?
Sowieso is de beschikbaarheid van die dingen wel matig, volgens mij. Zit er een nieuwe serie aan te komen?
Sowieso is de beschikbaarheid van die dingen wel matig, volgens mij. Zit er een nieuwe serie aan te komen?
Afhankelijk van hoeveel cams je wilt:Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:35:
Ik zit me nu te verdiepen in een managed switch van Ubiquiti maar ik ben de details even kwijt. Een acht-poorts switch is er in drie varianten: gewoon, 60W en 150W. Ik wil sowieso voor de 60W gaan om tenminste één AP van stroom te voorzien. Maar in de toekomst ook IP cams. Kan ik dan beter voor de 150W gaan? Of is dat weer overkill?
Mijn cam gebruikt zonder verwarming/fan ca 4,5 Watt, met verwarming/fan naar ca 9-12 Watt.
Meeste cams geven in specs aan hoeveel ze gebruiken, let er op dat de switches hun max vermogen inclusief gebruik switch opgeven(dat is hoe ik de opgaves in: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_PoE_Switch.pdf interpreteer iig).
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Je moet in dit geval echter niet op het verbruik van de cams letten. De beperkingen van de 60W zijn:Loekie schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:47:
[...]
Afhankelijk van hoeveel cams je wilt:
Mijn cam gebruikt zonder verwarming/fan ca 4,5 Watt, met verwarming/fan naar ca 9-12 Watt.
Meeste cams geven in specs aan hoeveel ze gebruiken, let er op dat de switches hun max vermogen inclusief gebruik switch opgeven(dat is hoe ik de opgaves in: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_PoE_Switch.pdf interpreteer iig).
1. maar 4 poorten met PoE
2. alleen 802.3af
Dus dat is maximaal 4 * 15W (maximum wat 802.3af kan leveren) en tada, 60W.
Als de camera's dus 802.3at vereisen heb je sowieso pech omdat de USW 8-60W dat niet kan leveren. Ga je meer als 4 camera's plaatsen heb je ook pech omdat er maar 4 poorten van PoE zijn voorzien.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
De beschikbaarheid van welk model? De USW 8-60W heeft overwegend 24/5 levering en hetzelfde voor de USW 8-150W.Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:49:
OK, dat is goed om te weten. Thanks @RobertMe, @Loekie. Is er nog iets bijzonders met die beschikbaarheid of is dat toeval?
In ieder geval komt er AFAIK niks nieuws/vervangends aan. Alleen in het hogere segment komen ze met Layer 3 switches, met dubbele voeding etc. Maar dat zal niet iets zijn waar je voor thuisgebruik in geïnteresseerd bent
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere AP onder dezelfde SSID allemaal stand-alone te laten draaien? Of is er dan altijd een Controller nodig?
http://www.xbmcfreak.nl/
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Hoe bedoel je precies? Voor het configureren heb je altijd een controller nodig, maar die hoeft niet 24/7 te draaien (kun je dus ook op een PC/laptop zetten die je alleen bij gebruik start). Daarnaast zit er in de UniFi smartphone app ook een mini-controller, die zoals de naam al doet vermoeden vrij beperkt is, maar wel voldoende om (eenmalig) SSID etc in te stellen.Erhnam schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:42:
Weet iemand of het mogelijk is om meerdere AP onder dezelfde SSID allemaal stand-alone te laten draaien? Of is er dan altijd een Controller nodig?
De controller dient alleen 24/7 te draaien als je gebruikt wilt maken van:
1. Een gast netwerk met captive portal (dus een "welkomstpagina")
2. Statistieken
3. Ik vermoed fast-roaming, maar dat weet ik niet 100% zeker, kan ook zijn dat de APs dat zelf onderling regelen.
Dank! Ik heb 3 AP’s gekocht en sta op het punt alles te installeren. Één van mijn Apple AirPort Extreme’s heeft er namelijk de brui aan gegeven. Dus met mijn mobiel kan ik de boel één keer opzetten, alle 3 de AP’s onder hetzelfde SSID laten draaien en daarna klaar?RobertMe schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:46:
[...]
Hoe bedoel je precies? Voor het configureren heb je altijd een controller nodig, maar die hoeft niet 24/7 te draaien (kun je dus ook op een PC/laptop zetten die je alleen bij gebruik start). Daarnaast zit er in de UniFi smartphone app ook een mini-controller, die zoals de naam al doet vermoeden vrij beperkt is, maar wel voldoende om (eenmalig) SSID etc in te stellen.
De controller dient alleen 24/7 te draaien als je gebruikt wilt maken van:
1. Een gast netwerk met captive portal (dus een "welkomstpagina")
2. Statistieken
3. Ik vermoed fast-roaming, maar dat weet ik niet 100% zeker, kan ook zijn dat de APs dat zelf onderling regelen.
http://www.xbmcfreak.nl/
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
AFAIK: ja. Maar ik heb zelf alles wel op een normale (24/7 draaiende) controller.Erhnam schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:49:
[...]
Dank! Ik heb 3 AP’s gekocht en sta op het punt alles te installeren. Één van mijn Apple AirPort Extreme’s heeft er namelijk de brui aan gegeven. Dus met mijn mobiel kan ik de boel één keer opzetten, alle 3 de AP’s onder hetzelfde SSID laten draaien en daarna klaar?
Niemand? Lijkt mij een leuke oplossing voor in hotels met beperkte bandbreedte.Capa schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:37:
Ik las in een story dat iemand het verkeer in een hotel heeft beperkt tot 10/10 mbit per apparaat, maar vanaf 101 verbonden apparaten gaat dit omlaag naar 5/5. Helaas heeft hij nooit antwoord gegeven op de vragen van menig gebruiker hoe hij dat gedaan heeft.
Zie hier -> https://help.ubnt.com/hc/...mits#group%20based limitsCapa schreef op zondag 15 april 2018 @ 16:49:
[...]
Niemand? Lijkt mij een leuke oplossing voor in hotels met beperkte bandbreedte.
Die had ik al gelezen ja, de de bandbreedte per gebruiker wist ik al in te stellen, maar niet hoe je dit dynamisch laat regelen wanneer het aantal verbonden apparaten meer dan X wordt.
Hmmz:
Situatie bij ouders thuis:
- 1x Modem
- 1x USG
- 2x AP AC Lite
- 1x Cloudkey
Vandaag het volgende gedaan:
Reset all to factory defaults. Vervolgens router gechecked: verbonden met internet. In Chrome de Ubiquity Discovery Tool gestart. Die vindt alles. Als ik daarna naar de Cloud Key ga (192.168.1.10) en vervolgens de firmware wil upgraden (het is een V2 variant van +/- 1 jaar oud) dan gaat ie van 0.4xxx naar 0.10.xxx.. Dat is ook het laatste wat heeft gewerkt. Witte LED blijft knipperen.
Soms vind ik hem in de discovery tool maar als ik naar z'n IP navigeer dan staat ie in de recovery mode. Nieuwe firmware, rebooten, power off etc doet niet zo heel veel. Daarna met het pinnetje resetten ook niet.
Enfin, daarna maar een standalone controller gedownload op de laptop van mijn pa: die vindt helemaal niks.
Wat vergeet ik of wat ben ik vergeten? Alle apparatuur is ooit gemanaged geweest op een andere controller maar die is er niet meer (laptop foets, login weg).
- 1x Modem
- 1x USG
- 2x AP AC Lite
- 1x Cloudkey
Reset all to factory defaults. Vervolgens router gechecked: verbonden met internet. In Chrome de Ubiquity Discovery Tool gestart. Die vindt alles. Als ik daarna naar de Cloud Key ga (192.168.1.10) en vervolgens de firmware wil upgraden (het is een V2 variant van +/- 1 jaar oud) dan gaat ie van 0.4xxx naar 0.10.xxx.. Dat is ook het laatste wat heeft gewerkt. Witte LED blijft knipperen.
Soms vind ik hem in de discovery tool maar als ik naar z'n IP navigeer dan staat ie in de recovery mode. Nieuwe firmware, rebooten, power off etc doet niet zo heel veel. Daarna met het pinnetje resetten ook niet.
Enfin, daarna maar een standalone controller gedownload op de laptop van mijn pa: die vindt helemaal niks.
Wat vergeet ik of wat ben ik vergeten? Alle apparatuur is ooit gemanaged geweest op een andere controller maar die is er niet meer (laptop foets, login weg).
Precise eigenlijk wil ook max kunnen op de totale bandbreedte van een netwerk.Capa schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:55:
[...]
Die had ik al gelezen ja, de de bandbreedte per gebruiker wist ik al in te stellen, maar niet hoe je dit dynamisch laat regelen wanneer het aantal verbonden apparaten meer dan X wordt.
Zo dat druk gasten netwerk niet al bandbreedte op eet zo dat je bedrijfnetwerk (pin, kassa, ) onwerkbaar wordt.
Helaas. als ik hem zet op Legacy Disabled, dan verbind de HomeWizard niet meer.RobbyMoody schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:39:
Ik heb een oude en een nieuwe Homewizard. Allebei doen ze het zonder legacy-support. Je kan proberen nu hij verbinding heeft om legacy weer uit te zetten (schijnt je hele netwerk te vertragen). De Homewizards zijn in de controller overigens te zien als 11G devices...
Denk dat mijn HomeWizard dus nog een echte oude generatie is...
Verwijderd
Thanks. Ik dacht zoiets op te vangen maar niet dus. Zulke switches heb ik inderdaad niet nodigRobertMe schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:33:
[...]
De beschikbaarheid van welk model? De USW 8-60W heeft overwegend 24/5 levering en hetzelfde voor de USW 8-150W.
In ieder geval komt er AFAIK niks nieuws/vervangends aan. Alleen in het hogere segment komen ze met Layer 3 switches, met dubbele voeding etc. Maar dat zal niet iets zijn waar je voor thuisgebruik in geïnteresseerd bent
Zijn er anderen die ook al getest hebben met de 3.9.29.8610 firmware? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ikzelf heb afgelopen weekend 2 van de 3 AP's in huis geüpdatet en ben erg te spreken over de prestaties
. Wat mij betreft een van de beste beta firmwares die recent is uitgebracht en ben dan ook benieuwd wanneer deze als Stable uitgebracht wordt.
Cloudkey met resetknopje op default gezet?Typhone schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:22:
Hmmz:
- 1x Modem
- 1x USG
- 2x AP AC Lite
- 1x Cloudkey
Had hier ook een "dingetje" na wat wijzigingen.
Was hier de enigste manier om de Cloudkey weer aan het werk te krijgen.
Yes meerdere keren.svijf schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:12:
[...]
Cloudkey met resetknopje op default gezet?
Had hier ook een "dingetje" na wat wijzigingen.
Was hier de enigste manier om de Cloudkey weer aan het werk te krijgen.
Ook met ssh geprobeerd maar ik krijg geen connectie meer met hem. Blijft wit knipperen nu en is niet meer te benaderen noch wordt ie gevonden door de discovery tool.
Misschien is deze informatie ergens eerder in dit topic nog wel te vinden, maar 268 pagina's doorploegen gaat me iets te ver, dus vandaar:
Is er inmiddels al een oplossing of workaround bekend voor het probleem waarbij de Unifi Controller de WAN settings overschrijft als je de USG gebruikt om de KPN ExperiaBox router te vervangen bij glasvezel?
Ik heb de configuratie en setup van Bas Meerman gebruikt die hier te vinden is, en hoewel ik daarmee werkend internet en IPTV krijg gaat het naar verloop telkens fout omdat de Unifi controller de WAN instellingen overschrijft. In de GUI en in de config.gateway.json stel ik netjes een PPPoE verbinding in die VLAN6 gebruikt, die apply ik, en dan werkt alles. Na een paar minuten gaat de USG echter automatisch nog een keer provisionen, waarna de WAN instelling weer gereset is naar DHCP zonder VLAN. Alles werkt dan nog steeds, totdat je nog een keer de settings applied of de USG reboot, de WAN poort gaat dan down en niks werkt meer.
In de USG is ook zichtbaar dat naar de automatisch her-provisioning er ineens dhcp requests op eth0 worden gemaakt, die zoals te verwachten falen:
Na handmatig alles weer terug te forceren naar PPPoE zijn de regeltjes voor eth0 weg, maar dat duurt dus maar een paar seconden... Ik ben al wel wat verwijzingen naar hetzelfde probleem tegengekomen op verschillende fora (niet alleen bij KPN), dus het lijkt een probleem te zijn met de USG zelf. Een oplossing heb ik nog niet gevonden
Is er inmiddels al een oplossing of workaround bekend voor het probleem waarbij de Unifi Controller de WAN settings overschrijft als je de USG gebruikt om de KPN ExperiaBox router te vervangen bij glasvezel?
Ik heb de configuratie en setup van Bas Meerman gebruikt die hier te vinden is, en hoewel ik daarmee werkend internet en IPTV krijg gaat het naar verloop telkens fout omdat de Unifi controller de WAN instellingen overschrijft. In de GUI en in de config.gateway.json stel ik netjes een PPPoE verbinding in die VLAN6 gebruikt, die apply ik, en dan werkt alles. Na een paar minuten gaat de USG echter automatisch nog een keer provisionen, waarna de WAN instelling weer gereset is naar DHCP zonder VLAN. Alles werkt dan nog steeds, totdat je nog een keer de settings applied of de USG reboot, de WAN poort gaat dan down en niks werkt meer.
In de USG is ook zichtbaar dat naar de automatisch her-provisioning er ineens dhcp requests op eth0 worden gemaakt, die zoals te verwachten falen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| admin@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ show dhcp client leases interface : eth0.4 ip address : 10.202.150.97 [Active] subnet mask: 255.255.252.0 router : 10.202.148.1 dhcp server: 10.202.148.1 lease time : 86400 last update: Mon Apr 16 21:58:59 CEST 2018 expiry : Tue Apr 17 21:58:56 CEST 2018 reason : RENEW interface : eth0 last update: Mon Apr 16 22:34:26 CEST 2018 reason : FAIL admin@ubnt:/config/scripts/post-config.d$ |
Na handmatig alles weer terug te forceren naar PPPoE zijn de regeltjes voor eth0 weg, maar dat duurt dus maar een paar seconden... Ik ben al wel wat verwijzingen naar hetzelfde probleem tegengekomen op verschillende fora (niet alleen bij KPN), dus het lijkt een probleem te zijn met de USG zelf. Een oplossing heb ik nog niet gevonden
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Modems en routers
Search bovenaan het topic :johnbetonschaar schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:55:
code:
1
| https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1759619/0?data[filter_keywords]=wan%20dhcp&data[boolean]= |
Resultaten die mogelijk nuttig zijn :
- gday in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
- jeroensurft in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.