Beste allemaal,
Ik sta op het punt (nou ja, geef mezelf nog twee weken de tijd om een geïnformeerde beslissing te nemen) om nieuwe netwerk apparatuur te kopen. Ik heb het merk al gekozen (Ubiquiti), nu alleen nog keuze voor welke apparatuur precies. Wat switch en AP's al redelijk duidelijk (de Unifi spullen), maar voor de router ben ik er nog helemaal niet uit: een EdgeRouter 8 of toch de Unifi Security Gateway Pro? Door alleen maar alles wat los en vast zit te lezen wat op Internet te vinden is, ben ik door de bomen het bos een beetje kwijt.
Mijn wenslijst (minimum):
- Mogelijkheid netwerk op te delen in meerdere (V)LAN's of LAN subnets (gast/home-office/privé/...)
- OpenVPN client draaien (voor AirVPN) en dan vervolgens de home-office/privé LAN's hierover routen (gast niet)
- OpenVPN server opzetten (om van buiten bij home-office/privé te kunnen komen)
- Mogelijkheid om het zo in te stellen dat ik mijn Vigor130 modem in bridge mode zet, maar wel gewoon bij web-interface van modem kan komen (zie wat ik bedoel: ubnt-forum)
- Mogelijkheid elk netwerk device een fixed IP adres te geven
Ik heb alleen een internet abonnement, geen (vaste) telefonie of ipTV via internet, dus dat hoeft de router niet allemaal af te handelen. Ik heb een fixed-IP van ISP, dus dat maakt het makkelijk voor de OpenVPN server. In het netwerk zit ook een NAS als file/media/backup server en tevens web-server voor een site die van buiten gezien moet kunnen worden.
Ik kan aardig over weg met de command line, en durf te experimenteren, dus dan zou de EdgeRouter een goede zijn. Als ik voor de USG zou gaan, dan is het allemaal heel mooi geïntegreerd in de GUI van de controller, en heb je het complete netwerk management (router + switch + AP's) op 1 plek. Echter, de EdgeRouter lijkt betere hardware te hebben.
Heb je hier een mening over, en zou je die met mij willen delen? Op dit moment is het voor mij 50/50 welke het wordt. Hopelijk heeft iemand het argument waarom 1 van de twee de perfecte keuze zou zijn voor mij.
Bij voorbaat dank.