[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.643 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kanarie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:05:
De ERL/USG/ER4 ondersteunen offloaded forwarding, wat volgens mij ook voor jouw case zou moeten werken.
Zal er eens naar kijken dan :)
Ik weet niet of de ER-X hardware offloading heeft voor alleen routing, aangezien de offload functie in die router "hwnat" heet :)
Die moet ik dan niet hebben!
Nou ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor setup jij wilt creeren. Ik heb zelf een Fritz 7581 (BVDSL) in full bridge en een Cisco EPC3212 in bridge naar een ER4 en wil juist dat die ER4 alles doet :)
Gewoon wat meuk scheiden van elkaar, maar als er verkeer is van het eene naar het andere subnet dan moet dat wel gewoon op volle snelheid gaan :)

Voornamelijk bedoeld om mijn VMWare testbak en alle meuk die erbij hoort te isoleren van het normale netwerk en verder gewoon wat te rommelen met zo'n EdgeRoutertje omdat het kan!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Wil binnenkort overstappen naar tweak glas, en ben eigenlijk benieuwd of ik de glasvezel rechtstreeks naar Mn USG-Pro kan leiden ( vanaf het Overname punt een vezel naar de router met een sfp module) - dus zonder tussenkomst van andere apparatuur.

Iemand ervaring mee?

Draait hier een USG-pro icm een unifi 24p poe switch

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zit best wel een beetje met dat 'geo-ip filtering' .
Werkt op zich goed. Puntje is als je cloud-access aan hebt staan: Dan moet je vervolgens apart alle landen waar ubnt z'n AWS-cloud-instances heeft draaien allowen. En dat doet dan weer wat afbreuk aan die nieuwe feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Maar Geo-Ip heeft toch alleen invloed op inkomend verkeer mag ik hopen? Lijkt me bijzonder lastig als dit ook nog voor uitgaand verkeer gaat gelden, dat kan nooit goed eindigen. Ik ben allang al blij dat ik hostnames kan gebruiken in pfSense aliases, dat scheelt echt zo ontzettend veel tijd voor rules.

Wat ik daarnaast doe voor inkomend verkeer is volledige prefixen van NL providers in een Alias steken, dat werkt ook wel redelijk. (Iets met voip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:17:
Maar Geo-Ip heeft toch alleen invloed op inkomend verkeer mag ik hopen? Lijkt me bijzonder lastig als dit ook nog voor uitgaand verkeer gaat gelden, dat kan nooit goed eindigen. Ik ben allang al blij dat ik hostnames kan gebruiken in pfSense aliases, dat scheelt echt zo ontzettend veel tijd voor rules.

Wat ik daarnaast doe voor inkomend verkeer is volledige prefixen van NL providers in een Alias steken, dat werkt ook wel redelijk. (Iets met voip)
Die setting kun je kiezen.. Incoming, Outgoing or Both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:30:
@ZaZ Zou je kunnen testen wat de snelheid is die haalbaar is als de ER4 echt alleen routeert ?!

Dus van subnet naar subnet iperf draaien en daarna via wat smb/windows shares of zo een beetje bestanden kopiëren :)
Ik haal gewoon gigabit en dat is het limiet van de poortjes en dan heb ik er ook nog allemaal firewallregels tussenzitten.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zo, AC PRO er bij besteld, 1 mei krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, gaan van een maisonnette met 90m2 naar een hoekhuis met drie volledige verdiepingen (146m2). Heb nu twee AC Lites, maar die halen het nu al bijna niet (al hangen ze niet netjes op dus daar is ook een groot deel aan te wijten, maar ja om dat nog voor 1 week te doen).

Ga hem eerst nog even als losse AP via de app gebruiken in ons tijdelijke onderkomen. Gaan volgende week ons huidige huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Omdat ze dan niet overlappen :+

Je wilt alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruiken, en dan zelf ook elke keer een ander.

Op elk moment kan er maar 1 apparaat (zei het AP, of babyfoon, draadloze microfoon, bluetooth, ...) zenden op die exacte frequentie. Alle andere apparaten op die frequentie moeten daarom wachten tot er weer tijd "beschikbaar" is om te kunnen zenden. Daarom dus dat je zelf in ieder geval ervoor wilt zorgen dat je kanalen niet overlappen.

Daarnaast dan alleen 1, 6 en 11 gebruiken. Dit omdat elk kanaal er ook "2 naar boven" en "2 naar beneden" gebruikt. Kanaal 1 heeft "fallout" naar 2 & 3 (en "0" en "-1", maar die bestaan niet), kanaal 6 heeft "fallout" naar 4 & 5 en 7 & 8, en kanaal 11 dan naar 9 & 10. Als je dus je AP op bv kanaal 3 zet betekend dat dat het zowel moet wachten tot alle apparaten op kanaal 1 (2 & 3) klaar zijn met zenden, als alle apparaten op kanaal 6 (4 & 5) klaar zijn met zenden. En uiteraard schiet dat niet echt op.
Ondertussen na veel zoeken het probleem gevonden.
Mijn 2.4 WiFi wordt blijkbaar verstoord op kanaal 1 (waar net m'n AP's op ingesteld stonden) door iets niet WiFi (geen idee wat dit is)

Ik kan m'n AP's niet op automatische kanaalkeuze plaatsen omdat deze kanaal 1 als een goed (redelijk) vrij kanaal zien, om deze reden gaan ze op kanaal 1 staan en heb ik dus problemen.

Dus moet ik vaste kanalen instellen, vandaar nog eens de vraag of het echt zo'n probleem/slecht idee is om beide AP's op hetzelfde kanaal te plaatsen (dit had ik voorheen zo).
Ik begrijp wel dat elk apparaat op zijn beurt moet zenden (zoals hierboven omschreven) maar op de andere kanalen zitten ook al (vooral Telenet) WiFi punten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

trekker22 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:17:
kan ik de controller software op een raspberry tijdelijk stoppen?

Heb problemen met mijn 3 AP LR. Na tijd draaien kan ik diverse draadloze clients niet meer pingen en mijn Sonos laten zich ook niet meer benaderen.
(Als ik een ping naar een Sonos doe, dan laat deze Sonos wel activiteit zien in de Controller software).
Als ik de 3 AP LR een reboot geef is het verholpen. Dus neig er naar dat de fout bij unifi igt.

Nu wil ik dus kijken of de controller software dit misschien veroorzaakt. Hoe stop ik hem?

Setup:
Raspberry 3 met unifi.
3x unifi 8 port 60w switch
3x unifi AP LR via PoE aangesloten

Op laptop blijft ik gewoon internet verbinding houden, op een iPhone valt me op dat de verbinding geregeld switched tussen AP en 4G zonder dat ik van locatie verander.
Heb je toevallig fastroaming aanstaan? Zo ja, kun je die dan eens uitzetten en kijken of het dan goed werkt?

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

GJ007 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:00:
Wil binnenkort overstappen naar tweak glas, en ben eigenlijk benieuwd of ik de glasvezel rechtstreeks naar Mn USG-Pro kan leiden ( vanaf het Overname punt een vezel naar de router met een sfp module) - dus zonder tussenkomst van andere apparatuur.

Iemand ervaring mee?

Draait hier een USG-pro icm een unifi 24p poe switch
Ik heb een SFP voor mijn ER4 besteld bij fs.com.
Ik heb Xs4all FTTH en heb daarvoor 1310nm/1490nm, BX (singlemode), BiDi (bidirectioneel), SC (connector) nodig.
Die kosten 7.50 ( helaas wel 20 euro verzendkosten 8)7 ), dus direct maar 1 reserve erbij gedaan.
( https://www.fs.com/products/37922.html )
Ik krijg hem deze week binnen, maar guidion moet komen om de mediaconvertor om te wisselen voor een patch cover.
Als ik het heb draaien, zal ik het posten.

( SFPs op wikipedia: https://en.m.wikipedia.or...tor_pluggable_transceiver )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

BushWhacker schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:45:
[...]

Ik heb Xs4all FTTH en heb daarvoor 1310nm/1490nm, BX (singlemode), BiDi (bidirectioneel), SC (connector) nodig.
Die kosten 7.50 ( helaas wel 20 euro verzendkosten 8)7 ), dus direct maar 1 reserve erbij gedaan.
Ik krijg hem deze week binnen, maar guidion moet komen om de mediaconvertor om te wisselen voor een patch cover.

Perfect! Ik ben benieuwd! Precies mijn plan maar dan icm tweak.
Was het nog een lastig iets on die mediaconverter te laten wisselen voor een patch over?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 14:42
GJ007 schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:26:
[...]

Was het nog een lastig iets on die mediaconverter te laten wisselen voor een patch over?
Hier gaat vanuit de glasvezel aansluiting de fiber direct de fritzbox van tweak in, ga deze vervangen door de usg4 pro binnenkort. Dit was een nieuwe oplevering in nieuwbouwhuis en niet bestaande aansluiting.
Nog even uitvogelen welk type kabel gebruikt wordt, de std 1 meter is te kort en heb ca 3 mtr nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Loekie op 01-04-2018 17:17 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

GJ007 schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:26:
[...]

Bij Xs4all geen probleem.
Ik had een mail gestuurd of ik een patch cover kon krijgen voor mijn FTU (TY-01).
Binnen een paar dagen een Patch Cover gekregen. Helaas een gekregen voor de TK-01. 8)7
Gebeld naar de helpdesk; de patch cover voor de TY-01 mochten ze niet sturen, want in het verleden hadden teveel mensen de FTU gesloopt met het plaatsen van de media converter.
Maar..... we sturen wel een 'monteur' die hem plaatst. _/-\o_

Tweak is sneller en kost van de helft van Xs4all. Dus zeker het proberen waard.
TV en bellen is iets van vroeger. Email kun je overal krijgen (gmail bv).
Ik weet alleen niet wat de SFP eisen zijn. Ook 1310/1490 WiDi of 1310 en 1490 in een eigen vezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:30
Even half off topic, maar meer mensen gelezen over 1.1.1.1? https://blog.cloudflare.com/announcing-1111/ komt als zeer snelle DNS service eruit.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ha, de zo goed als onbereikbare prefix, ik zou hem niet instellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:30
databeestje schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:35:
Ha, de zo goed als onbereikbare prefix, ik zou hem niet instellen ;)
Onbereikbare prefix?? werkt prima hoor.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
1.1.1.1 wint het hier niet qua snelheid van google, opendns, quad9, of utradns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 18:27
bento1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:12:
Guys,

Ik draai alweer een jaar of wat mijn ER PoE-5 met KPN Glasvezel. Eigenlijk heb ik al maanden dat soms het beeld vast loopt met de melding "schakel naar een ander kanaal en weer terug". Vaak werkt het kanaal dan een paar tellen weer voordat het alsnog vastloopt. Omliggende kanalen dan ook, alleen als je een stuk verder zapt werkt het beeld vaak wel weer gelijk. Maar ook dat loopt vaak dan na een paar minuten vast.

Het gebeurd vaak rond dezelfde tijd, in ieder geval vaak rond 0:20 's nachts. Het enige wat ik kan doen dan is 5+ minuten wachten of router + decoder herstarten.

De laatste week of 5-6 gebeurd dit veel vaker en dan komt het beeld ook helemaal niet meer terug totdat ik de router reboot. Is er iets veranderd bij KPN in de laatste maanden? Enig idee wat het anders zou kunnen zijn?

Zie mijn config hier: https://kopy.io/Z05J7#nWEuhhcsQuSZTJ

De LAN poort (switch0/eth2) gaat naar port 24 op mijn D-Link DGS-1210-24 switch en de VOIP poort (ETH1) gaat naar de WAN poort van mijn Experiabox. ETH0 is WAN uplink naar Genexis.

Op de D-Link is IGMP Snooping enabled. Zie onderstaande screenshots van switch:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Na reboot draait er een script die de IPTV route instelt (via kriegsman.io).

Enig idee? 8)7 :?

[EDIT] Volgens de switch handleiding staat "Querier State" default op Disabled. Kan het daar mee te maken hebben?

[EDIT 2] Nu kan ik alleen nog maar Discovery HD kijken :X Elke andere zender doet het niet, zelfde melding als eerder beschreven.
Iemand? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41
-

[ Voor 100% gewijzigd door Isane op 01-04-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Vraagje, als ik pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP koop. Kan ik dan zonder problemen en tussenstukje's 2x een AccessPoint aansluiten en gebruiken? Ik heb de volgende AP's

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

In de specs van de EdgeRouter zie ik staan: PoE Output Passive 24V (Pins 4, 5+; 7, 8P

Dus dit gaat zonder problemen werken of zie ik iets over het hoofd?

Ik neem aan dat ik ook POE kan uitschakelen op poorten? (ik denk niet dat m'n switch Poe slikt)

p.s excuus voor de nieuwe post

[ Voor 8% gewijzigd door Isane op 01-04-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan verschilden redenen hebben.
je next hop kan zijn verandert. Maar ook je quickleave kan verkeert staan.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 22:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Klopt de next-hop wel in je route?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Isane schreef op zondag 1 april 2018 @ 22:09:
Vraagje, als ik pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP koop. Kan ik dan zonder problemen en tussenstukje's 2x een AccessPoint aansluiten en gebruiken? Ik heb de volgende AP's

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

In de specs van de EdgeRouter zie ik staan: PoE Output Passive 24V (Pins 4, 5+; 7, 8P

Dus dit gaat zonder problemen werken of zie ik iets over het hoofd?

Ik neem aan dat ik ook POE kan uitschakelen op poorten? (ik denk niet dat m'n switch Poe slikt)

p.s excuus voor de nieuwe post
Ja dat werkt gewoon.
PoE staat standaard uit op alle poorten dus geen zorgen.
Je kunt het per poort aan of uit zetten.
De Edgerouter X SFP doet gewoon 24v wat de AC Lite en LR accepteren dus geen probleem.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Kavaa schreef op maandag 2 april 2018 @ 10:11:
[...]

Ja dat werkt gewoon.
PoE staat standaard uit op alle poorten dus geen zorgen.
Je kunt het per poort aan of uit zetten.
De Edgerouter X SFP doet gewoon 24v wat de AC Lite en LR accepteren dus geen probleem.
Thank you :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Even een vraagje aan diegene hier met een nas: plaatsen jullie deze in een vlan of hoe beveiligen jullie?

Ik heb momenteel een hgw (modem/router-combi van m'n provider (Telenet)). Als hierachter meteen een ubiquiti unify switch achter plaats dan kan ik in feite aan de slag met vlan, toch?

Of strooit de dhcp van de modem/router hier roet in het eten waardoor je wel aparte netwerken hebt maar in principe elkaar nog kunt bereiken?

Dient de modem/routers echt vlan te ondersteunen (dan best een usg aanschaffen) of kan alles via de switch-laag geregeld worden (qua vlan)?

Mijn opzet is feitelijk puur om de NAS te 'securen' vandaar vlan en dan zou ik meteen ook aan de slag gaan voor guest wifi (ga wel geen ubiquiti wifi kopen)...

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The.Force schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:06:
Even een vraagje aan diegene hier met een nas: plaatsen jullie deze in een vlan of hoe beveiligen jullie?

Ik heb momenteel een hgw (modem/router-combi van m'n provider (Telenet)). Als hierachter meteen een ubiquiti unify switch achter plaats dan kan ik in feite aan de slag met vlan, toch?

Of strooit de dhcp van de modem/router hier roet in het eten waardoor je wel aparte netwerken hebt maar in principe elkaar nog kunt bereiken?

Dient de modem/routers echt vlan te ondersteunen (dan best een usg aanschaffen) of kan alles via de switch-laag geregeld worden (qua vlan)?

Mijn opzet is feitelijk puur om de NAS te 'securen' vandaar vlan en dan zou ik meteen ook aan de slag gaan voor guest wifi (ga wel geen ubiquiti wifi kopen)...
Voor VLANs heb je ook een apparaat nodig wat tussen de VLANs doet routeren, oftewel een router. Een switch zorgt met VLANs alleen ervoor dat het verkeer over de juiste poorten naar buiten gaat (al dan niet tagged), maar kan dus niet de routering tussen de subnets regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VLAN's zijn nodig om inderdaad, traffic te scheiden. Bv. guest netwerk mag alleen naar het internet, en niet naar het lokale netwerk.

Je router MOET VLAN's kunnen ondersteunen, en hij moet verschillende DHCP scopes aan kunnen maken.

BV:

guest: 10.0.0.1 - 10.0.0.50
privé LAN: 192.168.0.1 - 192.168.0.254

Twee VLAN's.
Plus nog een firewall ertussen, dan heb je het wel goed dichtgetimmerd.

Dat ding van Telenet kan dat zeker niet.

En nee, switch kan dat niet alléén aan. De switch brengt alles "bij elkaar" in de trunk (dat is het kabeltje dat NAAR de router gaat). Maar daarna moet de router het verder "uit elkaar halen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In de huis tuin en keuken switches is er eigenlijk niets dat ook layer 3 IP routing doet. En zelfs dan moet je er rekening mee houden dat er beperkingen aan zitten, zoals bijvoorbeeld maximaal 2048 hosts waarna deze naar software routing gaat.

Nu is er wel het e.e.a. beter, sneller en goedkoper geworden, maar entry level switches die routing ondersteunen hebben nog steeds de nodige beperkingen.

Voor thuis gebruik, eigenlijk alleen als je ook een guest wifi ssid gebruikt zie ik het punt van vlans niet zo. Heb je een ESX doosje (zoals een Intel Nuc5/6/7) dan kan het best de moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

Loekie schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:16:
[...]

Hier gaat vanuit de glasvezel aansluiting de fiber direct de fritzbox van tweak in, ga deze vervangen door de usg4 pro binnenkort. Dit was een nieuwe oplevering in nieuwbouwhuis en niet bestaande aansluiting.
Nog even uitvogelen welk type kabel gebruikt wordt, de std 1 meter is te kort en heb ca 3 mtr nodig.
Is ook zo, tweak gaat met een glasvezel naar de fritz, dus die kan gewoon rechtstreeks naar Mn USG-pro tzt.

Ik hou jullie bevindingen in de gaten!

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10 17:38
[...]

edit: Lama, verwarde SC met ST. :+

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 02-04-2018 14:49 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 13:04
bento1 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:12:
Guys,

Ik draai alweer een jaar of wat mijn ER PoE-5 met KPN Glasvezel. Eigenlijk heb ik al maanden dat soms het beeld vast loopt met de melding "schakel naar een ander kanaal en weer terug". Vaak werkt het kanaal dan een paar tellen weer voordat het alsnog vastloopt. Omliggende kanalen dan ook, alleen als je een stuk verder zapt werkt het beeld vaak wel weer gelijk. Maar ook dat loopt vaak dan na een paar minuten vast.

Het gebeurd vaak rond dezelfde tijd, in ieder geval vaak rond 0:20 's nachts. Het enige wat ik kan doen dan is 5+ minuten wachten of router + decoder herstarten.

De laatste week of 5-6 gebeurd dit veel vaker en dan komt het beeld ook helemaal niet meer terug totdat ik de router reboot. Is er iets veranderd bij KPN in de laatste maanden? Enig idee wat het anders zou kunnen zijn?

Zie mijn config hier: https://kopy.io/Z05J7#nWEuhhcsQuSZTJ

De LAN poort (switch0/eth2) gaat naar port 24 op mijn D-Link DGS-1210-24 switch en de VOIP poort (ETH1) gaat naar de WAN poort van mijn Experiabox. ETH0 is WAN uplink naar Genexis.

Op de D-Link is IGMP Snooping enabled. Zie onderstaande screenshots van switch:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Na reboot draait er een script die de IPTV route instelt (via kriegsman.io).

Enig idee? 8)7 :?

[EDIT] Volgens de switch handleiding staat "Querier State" default op Disabled. Kan het daar mee te maken hebben?

[EDIT 2] Nu kan ik alleen nog maar Discovery HD kijken :X Elke andere zender doet het niet, zelfde melding als eerder beschreven.
Heb ook last van dit probleem maar dan met de USG, soms werkt IPTV enkele dagen zonder een enkel probleem. Vandaag al meer maals de boel moeten resetten om TV weer aan de gang te krijgen :/

Next-hop lijkt allemaal in orde te zijn, word ook middels het Kriegsman script elke 5 minuten gecheckt en aangepast indien nodig. Iemand enig idee waar we het nog meer in zouden kunnen zoeken? |:(

https://www.dropbox.com/s.../config.gateway.json?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
raytje192 schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:11:
[...]

Heb ook last van dit probleem maar dan met de USG, soms werkt IPTV enkele dagen zonder een enkel probleem. Vandaag al meer maals de boel moeten resetten om TV weer aan de gang te krijgen :/

Next-hop lijkt allemaal in orde te zijn, word ook middels het Kriegsman script elke 5 minuten gecheckt en aangepast indien nodig. Iemand enig idee waar we het nog meer in zouden kunnen zoeken? |:(
Begin even met je config.gateway.json te plaatsen. Dat denkt makkelijker mee dan alles dubbel te vragen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:45:
In de huis tuin en keuken switches is er eigenlijk niets dat ook layer 3 IP routing doet. En zelfs dan moet je er rekening mee houden dat er beperkingen aan zitten, zoals bijvoorbeeld maximaal 2048 hosts waarna deze naar software routing gaat.

Nu is er wel het e.e.a. beter, sneller en goedkoper geworden, maar entry level switches die routing ondersteunen hebben nog steeds de nodige beperkingen.
Ik zit anders best wel naar dit ding te :9~ op het moment :
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-28X
en die zou wel het een en ander moeten kunnen doen :
Layer 3 Traffic Management
The DGS-1510 Series provides static route, allowing you to segment your network into workgroups and communicate across VLANs without degrading application performance. With these capabilities, you can boost the efficiency of your network by offloading internal traffic-handling tasks from your router and allowing it to manage external traffic and security.
Maar eerst maar eens wat meer ervaringen van anderen opzoeken :+
Voor thuis gebruik, eigenlijk alleen als je ook een guest wifi ssid gebruikt zie ik het punt van vlans niet zo. Heb je een ESX doosje (zoals een Intel Nuc5/6/7) dan kan het best de moeite zijn.
Dit is Tweakers hé! Wij doen dingen puur omdat het kan >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Jeroen_ae92 schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:50:
[...]

Begin even met je config.gateway.json te plaatsen. Dat denkt makkelijker mee dan alles dubbel te vragen.
Sorry niet aan gedacht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zou nog even mijn bevindingen laten zien wat er mogelijk is met een ERL3 i.c.m een IPSec tunnel
Ik heb op de ER4 een interface gemaakt (192.168.3.1) en op de ERL (192.168.4.1)
Toen een statische interface route op beide apparaten naar elkaars subnet.
Hw offloading voor ipsec op beide staat aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Accepted connection from 192.168.3.1, port 39361
[  5] local 192.168.4.1 port 5201 connected to 192.168.3.1 port 39362
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  5]   0.00-1.02   sec  11.0 MBytes  90.4 Mbits/sec
[  5]   1.02-2.02   sec  12.4 MBytes   104 Mbits/sec
[  5]   2.02-3.01   sec  13.2 MBytes   112 Mbits/sec
[  5]   3.01-4.01   sec  13.9 MBytes   116 Mbits/sec
[  5]   4.01-5.01   sec  14.5 MBytes   122 Mbits/sec
[  5]   5.01-6.01   sec  15.0 MBytes   126 Mbits/sec
[  5]   6.01-7.02   sec  13.6 MBytes   113 Mbits/sec
[  5]   7.02-8.02   sec  13.0 MBytes   109 Mbits/sec
[  5]   8.02-9.02   sec  13.8 MBytes   115 Mbits/sec
[  5]   9.02-10.01  sec  15.0 MBytes   127 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr
[  5]   0.00-10.01  sec   136 MBytes   114 Mbits/sec   15         sender
[  5]   0.00-10.01  sec   135 MBytes   113 Mbits/sec              receiver
-----------------------------------------------------------
ubnt@ubnt:~$ iperf3 -c 192.168.3.1
Connecting to host 192.168.3.1, port 5201
[  4] local 192.168.4.1 port 36209 connected to 192.168.3.1 port 5201
[  4]   0.00-1.02   sec  7.50 MBytes  61.9 Mbits/sec    0
[  4]   1.02-2.01   sec  5.75 MBytes  48.6 Mbits/sec    0
[  4]   2.01-3.00   sec  11.5 MBytes  97.2 Mbits/sec    0
[  4]   3.00-4.01   sec  11.6 MBytes  97.1 Mbits/sec    0
[  4]   4.01-5.01   sec  11.4 MBytes  95.3 Mbits/sec    0
[  4]   5.01-6.00   sec  10.8 MBytes  90.6 Mbits/sec    0
[  4]   6.00-7.01   sec  11.2 MBytes  93.7 Mbits/sec    0
[  4]   7.01-8.02   sec  7.00 MBytes  58.2 Mbits/sec    0
[  4]   8.02-9.01   sec  6.88 MBytes  58.2 Mbits/sec    0
[  4]   9.01-10.01  sec  10.1 MBytes  84.8 Mbits/sec    0
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[  4]   0.00-10.01  sec  93.8 MBytes  78.6 Mbits/sec    0         sender
[  4]   0.00-10.01  sec  93.8 MBytes  78.6 Mbits/sec              receiver

iperf Done.
ubnt@ubnt:~$ show vpn ipsec sa
peer-192.168.3.1-tunnel-1: #1, ESTABLISHED, IKEv1, ddde9359b1057a20:3912f8ad92f5fce7
  local  '192.168.4.1' @ 192.168.4.1
  remote '192.168.3.1' @ 192.168.3.1
  AES_CBC-128/HMAC_SHA1_96/PRF_HMAC_SHA1/MODP_2048
  established 235s ago, reauth in 27999s
  peer-192.168.3.1-tunnel-1: #1, INSTALLED, TUNNEL, ESP:AES_CBC-128/HMAC_SHA1_96/MODP_2048
    installed 235 ago, rekeying in 2435s, expires in 3367s
    in  c7026229, 149498360 bytes, 138781 packets,    31s ago
    out cdef1aed, 102621266 bytes, 82994 packets,    20s ago
    local  192.168.4.0/24
    remote 192.168.3.0/24

Het lijkt erop dat je niet op meer dan 100mbit hoeft te rekenen met een ERL3. Toch mooie score wellicht voor mensen die, nu de ER4 en ER6 op de markt zijn, misschien ergens goedkoop een Lite op de kop kunnen tikken.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
nero355 schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:51:
[...]

Ik zit anders best wel naar dit ding te :9~ op het moment :
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-28X
en die zou wel het een en ander moeten kunnen doen :

[...]

Maar eerst maar eens wat meer ervaringen van anderen opzoeken :+
Die heb ik maar ik heb het nooit geprobeerd. Niet echt de noodzaak voor routering gehad. De 10 GE mogelijkheden heb ik hem voor gekocht en dat werkt prima.

Hij gaat de verkoop in zodra ik verhuis, dan ga ik over van D-Link naar Ubiquiti..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik heb een vraag die me in het verlengde Paasweekend heeft beziggehouden, waar anderen hier wellicht ervaring mee hebben :).

Betreft het vervangen van DNSmasq door Unbound op een EdgeRouter Lite 3, waarbij DHCP behouden blijft, zoals hier beschreven: https://blog.josefsson.or...ning-dnsmasq-and-unbound/.
Ik heb ge-Googled om de impact op dynamic dns te bepalen (aangezien ik dat ook gebruik). Ik heb geen referenties kunnen vinden en weet niet of dyndns als aparte service draait? Ik zou Unbound graag gebruiken in combinatie met DNSSEC. Daarnaast is het fijn dat je dan je eigen resolver hebt, in plaats van de requests te forwarden naar publieke servers :)

[ Voor 39% gewijzigd door Yoshimi op 03-04-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik zie ook netwerkapparatuur in mijn controller, wat vermoedelijk apparaten zijn in de wijkcentrale van XS4ALL FTTH.

[ Voor 3% gewijzigd door gday op 03-04-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik probeer met mijn USG4 een site-to-site IPSec VPN op te zetten met een VPS bij TransIP, mbv Strongswan. Iemand daar ervaring mee? Ik ben benieuwd naar de ipsec.conf van de 'andere' kant (dus niet de kant van de USG). Ik loop er redelijk stuk op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 17:37

Metalrick

tcpdump ninja

gday schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:33:
Ik probeer met mijn USG4 een site-to-site IPSec VPN op te zetten met een VPS bij TransIP, mbv Strongswan. Iemand daar ervaring mee? Ik ben benieuwd naar de ipsec.conf van de 'andere' kant (dus niet de kant van de USG). Ik loop er redelijk stuk op ...
Snel voorbeeldje van hoe ik een werkende tunnel heb tussen ER4 en een linux host, zou geen verschil in moeten zitten:

ipsec.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
# ipsec.conf - strongSwan IPsec configuration file

# basic configuration

config setup
    # strictcrlpolicy=yes
    # uniqueids = no
    charondebug="cfg 2, dmn 2, ike 2, net 2"
# Add connections here.

# Sample VPN connections

conn %default
        ikelifetime=28800s
        keylife=3600s
        rekeymargin=540s
        keyingtries=%forever
        keyexchange=ikev1
        authby=secret
        compress=no

conn vpnnaamhier
        ike=aes128-sha1-modp1536!
        esp=aes128-sha1-modp1536!
        mobike=no
        left=0.0.0.0
         leftid="vpspubliekeip
        leftsubnet=vpssubnet
        right=jouwpubliekeip
        rightsubnet=jouwsubnet
        auto=route

#conn sample-self-signed
#      leftsubnet=10.1.0.0/16
#      leftcert=selfCert.der
#      leftsendcert=never
#      right=192.168.0.2
#      rightsubnet=10.2.0.0/16
#      rightcert=peerCert.der
#      auto=start

#conn sample-with-ca-cert
#      leftsubnet=10.1.0.0/16
#      leftcert=myCert.pem
#      right=192.168.0.2
#      rightsubnet=10.2.0.0/16
#      rightid="C=CH, O=Linux strongSwan CN=peer name"
#      auto=start

ipsec.secrets (%any %any is wel een quick&dirty oplossing)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# This file holds shared secrets or RSA private keys for authentication.

# RSA private key for this host, authenticating it to any other host
# which knows the public part.

# this file is managed with debconf and will contain the automatically created private key
include /var/lib/strongswan/ipsec.secrets.inc

%any %any : PSK "hierkomtjesuperlangePSK"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@Metalrick Hm, bedankt, maar ook met jouw voorbeeld kom ik helaas niet verder. De verbinding wordt wel opgezet, maar er gaat iets mis met routing.

Heb je verder iets gedaan met routing of iptables?

[ Voor 5% gewijzigd door gday op 03-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 17:37

Metalrick

tcpdump ninja

gday schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:00:
@Metalrick Hm, bedankt, maar ook met jouw voorbeeld kom ik helaas niet verder. De verbinding wordt wel opgezet, maar er gaat iets mis met routing.

Heb je verder iets gedaan met routing of iptables?
Wat zie je als je op je gateway "show vpn ipsec sa" doet?

Je moet op machines achter je vps natuurlijk wel een route toevoegen voor het verkeer wat de tunnel in moet: (en op je vps forwarding aanzetten)

Op elke machine achter je vps:

code:
1
route add -net targetsubnet gateway

Op je vps:
uncomment de volgende line in /etc/sysctl.conf:
code:
1
net.ipv4.ip_forward=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Kavaa schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:06:
[...]

Probeer eens te upgraden naar: 3.9.19.8123

https://help.ubnt.com/hc/...irmware-of-a-UniFi-Device

Even hier -> https://www.ubnt.com/download/unifi/ de juiste url voor je AP's pakken met de versie: 3.9.19.8123
Helaas na een paar dagen moeten concluderen dat nieuwe firmware niet de oplossing is. :'(

Nog steeds op de telefoons berichten die (veel) later binnen komen en een Smart TV die laadproblemen bij streamen heeft. Vreemde is dus dat het niet zo is dat er helemaal geen verbinding/verkeer is. Beide lijken alleen van tijd tot tijd volledig in te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk1983 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:39:
[...]

Helaas na een paar dagen moeten concluderen dat nieuwe firmware niet de oplossing is. :'(

Nog steeds op de telefoons berichten die (veel) later binnen komen en een Smart TV die laadproblemen bij streamen heeft. Vreemde is dus dat het niet zo is dat er helemaal geen verbinding/verkeer is. Beide lijken alleen van tijd tot tijd volledig in te storten.
Ik had nog even niet de moeite genomen om terug te lezen maar berichten die veel later binnenkomen duidt eerder op een Ziggo DNS dingetje dan een Unifi issue. Kun je op een device eens de reguliere 1.1.1.1, 8.8.8.8 of 9.9.9.9 DNS'en instellen en dan nogmaals testen?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
xbeam schreef op maandag 2 april 2018 @ 09:08:
[...]

Kan verschilden redenen hebben.
je next hop kan zijn verandert. Maar ook je quickleave kan verkeert staan.
Config uit eerste post: https://kopy.io/Z05J7#nWEuhhcsQuSZT

De route komt uit het startup script dus die moet goed staan. Nu heb ik bijv. wel TV maar kan alleen Discovery kijken, de rest doet het niet.

Waar zou quickleave op moeten staan? Daar waren de meningen over verdeeld volgens mij.

[EDIT] Nu hebben ook alle kanalen na TLC het TLC logo :?

[EDIT 2] Het lijkt toch iets met IGMP te zijn. Als ik op de ER de IGMP Proxy herstart heb ik direct weer beeld als ik de "zender niet beschikbaar" melding krijg.

[EDIT 3] Net van 1.9.1 geupdate naar 1.10.1 en nu werkt helemaal niks meer qua TV. Telkens 2-5 sec beeld en weg op "Zender niet beschikbaar". Zap ik dan heen en weer dan heb ik weer maar 2 seconden beeld.

Vermoeiend.... Ik kan toch niet de enige zijn met dit probleem?

[ Voor 36% gewijzigd door bento1 op 03-04-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Metalrick schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:37:
[...]

Wat zie je als je op je gateway "show vpn ipsec sa" doet?

Je moet op machines achter je vps natuurlijk wel een route toevoegen voor het verkeer wat de tunnel in moet: (en op je vps forwarding aanzetten)

Op elke machine achter je vps:

code:
1
route add -net targetsubnet gateway

Op je vps:
uncomment de volgende line in /etc/sysctl.conf:
code:
1
net.ipv4.ip_forward=1
code:
1
2
3
4
5
peer-tunnel-0: #1, ESTABLISHED, IKEv2, bb0ef0dbb1a5f422:da514ec8180331b0
  local  '<mijn ip>' @ <mijn ip>
  remote '<remote ip>' @ <remote ip>
  AES_CBC-128/HMAC_SHA1_96/PRF_HMAC_SHA1/MODP_2048
  established 5s ago, rekeying in 27956s, reauth in 27633s

Dat ziet er op zich goed uit. Ik kan alles ook wel zo krijgen dat er over en weer gepingd kan worden, maar niet zonder dat de uitgaande connectivity op de VPS naar het 'gewone' internet verloren gaat. Inkomend blijft alles wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bento1 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 21:58:
[...]

De route komt uit het startup script dus die moet goed staan. Nu heb ik bijv. wel TV maar kan alleen Discovery kijken, de rest doet het niet.

Waar zou quickleave op moeten staan? Daar waren de meningen over verdeeld volgens mij.

[EDIT 2] Het lijkt toch iets met IGMP te zijn. Als ik op de ER de IGMP Proxy herstart heb ik direct weer beeld als ik de "zender niet beschikbaar" melding krijg.

[EDIT 3] Net van 1.9.1 geupdate naar 1.10.1 en nu werkt helemaal niks meer qua TV. Telkens 2-5 sec beeld en weg op "Zender niet beschikbaar". Zap ik dan heen en weer dan heb ik weer maar 2 seconden beeld.

Ik had ook last van zenders die het na het zappen niet meer deden. En toen gaf quickleave enable de oplossing. Als jij 2 sec beeld hebt bij alle zenders en dan loopt hij vast. Dat probleem is geen quickleave probleem. Het komt me wel heel bekent voor en er is veel over geschreven hier, alleen week ik niet uit me hoofd de oorzaak.

Mischien moet eens zoeken in deel1 van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
xbeam schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:19:
[...]

Ik had ook last van zenders die het na het zappen niet meer deden. En toen gaf quickleave enable de oplossing. Als jij 2 sec beeld hebt bij alle zenders en dan loopt hij vast. Dat probleem is geen quickleave probleem. Het komt me wel heel bekent voor en er is veel over geschreven hier, alleen week ik niet uit me hoofd de oorzaak.

Mischien moet eens zoeken in deel1 van dit topic.
Ik heb me helemaal suf gezocht maar kan het niet vinden haha. Ik heb gisteravond uiteindelijk de twee STB's direct in de twee vrije poorten van m'n ER gedaan (switch0) ipv in de D-Link switch die ik daar achter gebruik. Toen leek het beter te gaan maar moet het nog langer testen.

Inmiddels ook een nieuwe switch besteld om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Dat probleem heb ik random n paar keer per week en heeft te maken met een IP adres dat wijzigt bij KPN oid. Ik heb er een scriptje voor die elke 5min dat zou moeten updaten maar helaas werkt dat ook niet. De oplossing voor nu: USG restart, paar minuten wachten en t werkt weer :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:30:
[...]

Ik had nog even niet de moeite genomen om terug te lezen maar berichten die veel later binnenkomen duidt eerder op een Ziggo DNS dingetje dan een Unifi issue. Kun je op een device eens de reguliere 1.1.1.1, 8.8.8.8 of 9.9.9.9 DNS'en instellen en dan nogmaals testen?
Aangepast op 2 telefoons en de TV. Telefoons test ik nog wat langer maar op de TV is het probleem niet verholpen. Zodra de TV uit heeft gestaan gaat het mis. Als ik een Netflix serie stream laadt hij de eerste 20 seconden, daarna zakt de verbinding in en wordt er om de 20 seconden gebufferd. Dit probleem is verholpen zodra ik in de instellingen de verbinding met het netwerk verbreek en opnieuw verbinding maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bvk1983 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:45:
[...]

Aangepast op 2 telefoons en de TV. Telefoons test ik nog wat langer maar op de TV is het probleem niet verholpen. Zodra de TV uit heeft gestaan gaat het mis. Als ik een Netflix serie stream laadt hij de eerste 20 seconden, daarna zakt de verbinding in en wordt er om de 20 seconden gebufferd. Dit probleem is verholpen zodra ik in de instellingen de verbinding met het netwerk verbreek en opnieuw verbinding maak.
Klinkt als UPNP probleempje? Staat dat wel aan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
DennusB schreef op woensdag 4 april 2018 @ 13:51:
[...]

Klinkt als UPNP probleempje? Staat dat wel aan?
Ga ik zo even checken, weet het eerlijk gezegd niet. Kan het probleem daardoor selectief verschijnen? Ik heb er (momenteel in ieder geval) geen last van op mijn notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor70
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43
[...]

Probleem heb ik ook gehad. Heb toen alles netwerkkabels losgehaald en toen 1 voor 1 weer gaan aansluiten. Totdat ik het probleem weer had. Bleek bij mij een Synology NAS (draait geen media server op) en een receiver te zijn. Nu heb ik de IPTV-boxen in een aparte vlan gezet en werkt het sindsdien zonder problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

[...]

BushWhacker schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:10:
[...]

Bij Xs4all geen probleem.
Ik had een mail gestuurd of ik een patch cover kon krijgen voor mijn FTU (TY-01).
Binnen een paar dagen een Patch Cover gekregen. Helaas een gekregen voor de TK-01. 8)7
Gebeld naar de helpdesk; de patch cover voor de TY-01 mochten ze niet sturen, want in het verleden hadden teveel mensen de FTU gesloopt met het plaatsen van de media converter.
Maar..... we sturen wel een 'monteur' die hem plaatst. _/-\o_

Tweak is sneller en kost van de helft van Xs4all. Dus zeker het proberen waard.
TV en bellen is iets van vroeger. Email kun je overal krijgen (gmail bv).
Ik weet alleen niet wat de SFP eisen zijn. Ook 1310/1490 WiDi of 1310 en 1490 in een eigen vezel.
Ik heb de monteur gehad. Media converter eraf, patchcover erop. Vezel in de SFP.
Geen link. Dus linkspeed hard op 1000/FullDuplex gezet en de link kwam direct op.
Dus autosensing werkt niet.
De pppoe adapter omzetten van eth0 naar eth3 en even herstarten.
Ploink! Internet online.
Pingtijd naar ping.xs4all.nl: 2.54ms. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door BushWhacker op 04-04-2018 18:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
nero355 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 16:35:
[...]

Lijkt me niet : Hij is gewoon een client, geen server!

Ik vind het eerder op dit lijken : https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301 :)
Gaat ook niet op in mijn situatie als ik het goed lees. De 4 poorten van de Experiabox zijn als volgt bezet: AC-LR, AC-LR, Hue Bridge, Synology. TV komt via de kabel van Ziggo.

Eén van de 2 AC-LR's zit overigens vooralsnog via een Powerline adapter op de bovenverdieping aangesloten. Geen ideale situatie maar dat gaat later veranderen. Ik verwacht niet dat hier het probleem zit omdat apparatuur op de begane grond (die verbinding maakt met de "rechtstreekse" AC-LR) ook dit probleem kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 13:48

Falcon10

Hit it i would !

Iemand al de Unifi UVC-G3-Micro wifi camera al in huis ?
Wat zijn jullie ervaringen ?
Draadloos videobeeld goed ?
En hoe met de integratie in de Unifi Controller ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:49:
Iemand al de Unifi UVC-G3-Micro wifi camera al in huis ?
Wat zijn jullie ervaringen ?
Draadloos videobeeld goed ?
En hoe met de integratie in de Unifi Controller ?
Unifi controller? Je bedoeld de Unifi Video controller hoop ik want hij gaat niet in de Unifi controller waar je je ap’s, switches en usg in kunnen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bvk1983 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:16:
Gaat ook niet op in mijn situatie als ik het goed lees. De 4 poorten van de Experiabox zijn als volgt bezet: AC-LR, AC-LR, Hue Bridge, Synology. TV komt via de kabel van Ziggo.
Dus geen switches verder of andere apparaten ? Staat de Synology weleens uit ?
Eén van de 2 AC-LR's zit overigens vooralsnog via een Powerline adapter op de bovenverdieping aangesloten. Geen ideale situatie maar dat gaat later veranderen. Ik verwacht niet dat hier het probleem zit omdat apparatuur op de begane grond (die verbinding maakt met de "rechtstreekse" AC-LR) ook dit probleem kent.
Misschien veroorzaken de Powerline adapters toch iets van een probleem op de een of andere manier :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:51:
[...]

Unifi controller? Je bedoeld de Unifi Video controller hoop ik want hij gaat niet in de Unifi controller waar je je ap’s, switches en usg in kunnen.
Ehhmmm, ja, die.
Draait dierechtstreeks op de IPcameras zelf, of hoe zet je die juist op ? Rechtstreeks in de Ubiquiti cloud zelf ? Of is er mogelijkheid dat ie bij op de Cloud Key runt ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 00:12
Zit hier ook te kijken naar de Amplifi serie voor m'n ouwelui. Die kunnen in hun jaren '30 woning geen kabels trekken en moeten het dus dekkend krijgen met wifi.

Het centrale punt zit in de woonkamer achter de TV.

Kan ik vanuit daar direct een verdieping naar boven, of heb ik een strategisch punt in bijv het trapgat nodig?

Verder kan ik nergens vinden wat de prestaties zijn als een extra antenne via een antenne verbonden is met de Router, kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Mmmm, ondertussen op ubnt.com gevonden dat je de video controller ergens eerst moet op installeren.
Zonde dat die niet bij in de cloud key kan.

De Docker optie voor op de Synology te zetten is een mogelijkheid, al vind ik daar gemixte ervaringen over.
Vermoed dat ik dus ergens een zuinig, klein 24/7 PC'tje kan gaan zoeken.

Want als ik het goed begrijp moet je vervolgens trouwens ook de videoserver in de Unifi USG firewall toegang geven om naar buiten toe te communiceren ?

[ Voor 19% gewijzigd door Falcon10 op 04-04-2018 21:46 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 15:15
Falcon10 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:35:
Want als ik het goed begrijp moet je vervolgens trouwens ook de videoserver in de Unifi USG firewall toegang geven om naar buiten toe te communiceren ?
Ligt eraan. Wil je hem rechtstreeks gebruiken of via hun cloud dienst? Dan hoef je niks te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
nero355 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:12:
[...]

Dus geen switches verder of andere apparaten ? Staat de Synology weleens uit ?

[...]

Misschien veroorzaken de Powerline adapters toch iets van een probleem op de een of andere manier :?
Verder geen switches of andere apparaten, Synology staat altijd aan. Ik ga het eens proberen zonder de 2e LR om de Powerline adapter uit te sluiten.

Verder de Telfort V10 gereset en uPnP aangezet. Vooralsnog geen verbetering, streamen valt weer stil en na nieuwe connectie draait alles weer. Overweeg om een Raspberry Pi aan te schaffen om daar Unify op te installeren. Draait nu (af en toe) vanaf een laptop maar kan niks monitoren omdat hij niet continu draait. Jammer genoeg trekt mijn Synology geen Unify (DS212J).

[ Voor 15% gewijzigd door bvk1983 op 04-04-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:35:
Mmmm, ondertussen op ubnt.com gevonden dat je de video controller ergens eerst moet op installeren.
Zonde dat die niet bij in de cloud key kan.

De Docker optie voor op de Synology te zetten is een mogelijkheid, al vind ik daar gemixte ervaringen over.
Vermoed dat ik dus ergens een zuinig, klein 24/7 PC'tje kan gaan zoeken.

Je kan hem technis gewoon op
De cloud key instaleren alleen zit daar niet genoeg opslag op. Ook is het geheugen niet geschikt. Video opslag vraagt veel lees en schrijf acties en is daarom niet geschikt voor ssd of SD. Als je de controller en nvr op 1 systeem wil draaien kan de grote broer van cloud key kopen deze is speciaal ontwikkeld als nvr en controller.
https://www.ubnt.com/unifi-routing/unifi-xg-server/

Verder nee. Als je de nvr hebt draaien en goed hebt ingestelt dan kan je remote inloggen via video.ubnt.com en hoef je geen porten open te zetten op usg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:24:
[...]

Je kan hem technis gewoon op
De cloud key instaleren alleen zit daar niet genoeg opslag op. Ook is het geheugen niet geschikt. Video opslag vraagt veel lees en schrijf acties en is daarom niet geschikt voor ssd of SD. Als je de controller en nvr op 1 systeem wil draaien kan de grote broer van cloud key kopen deze is speciaal ontwikkeld als nvr en controller.
https://www.ubnt.com/unifi-routing/unifi-xg-server/

Verder nee. Als je de nvr hebt draaien en goed hebt ingestelt dan kan je remote inloggen via video.ubnt.com en hoef je geen porten open te zetten op usg.
Heb je ook gezien wat die UniFi XG Server kost?
Kun je beter een 1U HP, Dell of SuperMicro nemen ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kavaa schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:26:
[...]

Ja ik weet wat die kost. Alleen deze werkt direct uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:47:
[...]

Ja ik weet wat die kost. Alleen deze werkt direct uit de doos.
Sure, maar om daar nu de hoofdprijs voor te betalen ;)
Maar, ja het kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kavaa schreef op donderdag 5 april 2018 @ 07:48:
[...]

Sure, maar om daar nu de hoofdprijs voor te betalen ;)
Maar, ja het kan >:)
Eens. Ik geef het ook maar als oplossing/ Ubnt alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Ja, vind de XG server ook wel mooi machientje, maar beetje overkill voor wat ik nodig heb :)

Kan je trouwens de videobeelden van de Unifi cameras rechtstreeks opvragen via een URL ?
Iets a la : http://www.ubnt.com/jouwubntvideo/camera1/stream1 ofzo ?
Zodat je dus niet steeds via de ubiquiti applicatie moet gaan, maar je dus de beelden ook kan oproepen op een andere applicatie ofzo ( domoticasysteem bv ).

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Falcon10 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:02:
Ja, vind de XG server ook wel mooi machientje, maar beetje overkill voor wat ik nodig heb :)

Kan je trouwens de videobeelden van de Unifi cameras rechtstreeks opvragen via een URL ?
Iets a la : http://www.ubnt.com/jouwubntvideo/camera1/stream1 ofzo ?
Zodat je dus niet steeds via de ubiquiti applicatie moet gaan, maar je dus de beelden ook kan oproepen op een andere applicatie ofzo ( domoticasysteem bv ).
Dat kan met RTSP zie hier: https://help.ubnt.com/hc/...-Directly-from-the-Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een andere optie is RTSP via de NVR.
Je kan daar per camera verschillende streams rtp en rtsp en in verschilden resoluties en bitrates opzetten.

Je krijgt dan de url bijv https://domein of nvr ip/rtspstream01
& https://domein of nvr ip/rtspstream02

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 05-04-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:57:
[...]

Een andere optie is RTSP via de NVR.
Je kan daar per camera verschillende streams rtp en rtsp en in verschilden resoluties en bitrates opzetten.

Je krijgt dan de url bijv https://domein of nvr ip/rtspstream01
& https://domein of nvr ip/rtspstream02
en in de praktijk zet ik een VPN naar huis op, pak de Unifi AP Video tool voor iOS en ik kijk wat er gebeurd ;)
handug.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
BushWhacker schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:56:
...
Pingtijd naar ping.xs4all.nl: 2.54ms. _/-\o_
Daarvoor hoefde ik niet moeilijk te doen; zit nu op een ping tijd naar ping.xs4all.nl van 1.35 max met een USG PRO gekoppeld aan de standaard FTU/NTU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
cor70 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 18:12:
[...]

Probleem heb ik ook gehad. Heb toen alles netwerkkabels losgehaald en toen 1 voor 1 weer gaan aansluiten. Totdat ik het probleem weer had. Bleek bij mij een Synology NAS (draait geen media server op) en een receiver te zijn. Nu heb ik de IPTV-boxen in een aparte vlan gezet en werkt het sindsdien zonder problemen.
STB's direct in ER leek goed te werken. Gisteren een nieuwe switch opgehangen (EdgeSwitch Lite) en het lijkt nu ook te blijven werken. Ik denk dus dat mijn switch IGMP Snooping niet heel best deed.

Heb niet veel TV gekeken nog dus komend weekend even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bento1 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:26:
[...]

STB's direct in ER leek goed te werken. Gisteren een nieuwe switch opgehangen (EdgeSwitch Lite) en het lijkt nu ook te blijven werken. Ik denk dus dat mijn switch IGMP Snooping niet heel best deed.

Heb niet veel TV gekeken nog dus komend weekend even aankijken.
Had een TP-link GS/SG die kunnen niet overweg met kpn iptv multicast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 17:00
Wat is dat ubiquiti unifi spul toch leuk om mee te spelen, heb ondertussen 3x AC LR APs in huis hangen en sinds dit weekend de USG. Nu kriebelt het om ook de unifi switch serie te kopen. Nu is een 8 poorts switch voor in de huiskamer nog best te betalen, maar als ik dan toch ga investeren dan wil ik ook 10GBe verbindingen hebben tussen mijn server en werkstation. Dan kom je op één van de 48port switches uit, en als je die met PoE wil dan zit je tegen 750 euro aan te kijken. Kanonnen, wat een geld. En toch is het leuk speelgoed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bento1
consolefreak schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:55:
Wat is dat ubiquiti unifi spul toch leuk om mee te spelen, heb ondertussen 3x AC LR APs in huis hangen en sinds dit weekend de USG. Nu kriebelt het om ook de unifi switch serie te kopen. Nu is een 8 poorts switch voor in de huiskamer nog best te betalen, maar als ik dan toch ga investeren dan wil ik ook 10GBe verbindingen hebben tussen mijn server en werkstation. Dan kom je op één van de 48port switches uit, en als je die met PoE wil dan zit je tegen 750 euro aan te kijken. Kanonnen, wat een geld. En toch is het leuk speelgoed :p
Ga je die 10GE ook echt gebruiken? Mijn NAS is met een 2GE LACP verbinding met m'n switch verbonden. Dan kan je alsnog maar 1 GE per connectie doen, maar met meerdere clients kan je dus 2GE gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 17:00
bento1 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 11:51:
[...]

Ga je die 10GE ook echt gebruiken? Mijn NAS is met een 2GE LACP verbinding met m'n switch verbonden. Dan kan je alsnog maar 1 GE per connectie doen, maar met meerdere clients kan je dus 2GE gebruiken.
Niet volledig, maar 40-50% zeker. Het probleem zit hem juist dat ik de performance wil naar mijn werkstation alleen en meerdere clients mij niet zo boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Meer dan 100MB/s pushen via een werkstation is niet zo'n probleem met SSDs tegenwoordig. Toch blijft het hier met servers tussen de 300 en 400MB/s steken. Ondanks veel 10Ge en 10G SFP+ met een EQL 6210 SSD kabinet.

Ik zag een 8 poorts HP met 2 combo Ge/SFP+ poorten, maar evengoed nog 1045 ex btw. Als je echt die snelheden wil halen moet je het zoeken in SFP+ kabels (en de lagere latency), maar die gaan maar tot 7 meter. Anders kom je uit bij semi actieve SFP+ kabels tot een meter of 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

Boedha

Niks

Is het mogelijk om via 1 cloudkey, twee netwerken aan te sturen. Ofwel het netwerk bij mij thuis (3x ap 4x switch 1x USG) en het netwerk bij mijn schoonfamilie (1x switch 2x ap 1x USG).

Of het ik dan 2 cloudkey's nodig. Heb het nodige al gelezen op het forum bij Ubiquiti maar ik kom niet verder dan dat ik poort 8080 moet forwarden naar het IP nummer van mijn cloudkey.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-10 10:51
Je kan neem ik aan ook meerdere sites runnen op een UCK. Volgens mij poorten open zetten en met set inform aan de gang gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Bij voorkeur wel iets van een dyndns service draaien zodat je die inform niet op een ip-adres in hoeft te stellen.
Mocht je externe IP ooit veranderen, heb je er met die dyndns service geen omkijken naar. Doe je het op IP, moet je die weer aanpassen bij je schoonfamilie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-10 10:10
Ik heb net een bestaand certificaat en key en intermediates geimporteerd , omgezet naar PCS12 en dat lijkt te werken aangezien browsers naar https://192.x.x.x:8443 een error geeft over het certificaat wat ik net geladen heb.
Als ik naar de https://www.xxxx:8443 ga dan gebeurd er niets, terwijl het resolved naar het IP en de forwarding in de router goed staat.

Moet ik ergens unifi vertellen dat ie moet luisteren op een hostname ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als ik bij Dell een R330 voorzie van vergelijkbare opties kom ik op een vergelijkbare prijs uit. Met een paar kanttekeningen, zoals geen dual 10GE en 2x4T disks, in plaats van 2x2T.

En dan de software en support nog.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
burne schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:50:
[...]

Als ik bij Dell een R330 voorzie van vergelijkbare opties kom ik op een vergelijkbare prijs uit. Met een paar kanttekeningen, zoals geen dual 10GE en 2x4T disks, in plaats van 2x2T.

Ja maar die opties zijn voor een NVR nogal overkill ;)

Support heb je niet en Software is gewoon gratis te downloaden en gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

burne schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:50:
[...]

Er zit 32GB ram in en een IPMI kaart met remote console. De onboard 10Ge werkt ook prima. Het is feitelijk een SuperMicro half breed bord wat er in zit met 2 hot swap bays ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 09:41

j1nx

Geek - Enjoying life

kevertje1977 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:33:
Ik heb net een bestaand certificaat en key en intermediates geimporteerd , omgezet naar PCS12 en dat lijkt te werken aangezien browsers naar https://192.x.x.x:8443 een error geeft over het certificaat wat ik net geladen heb.
Als ik naar de https://www.xxxx:8443 ga dan gebeurd er niets, terwijl het resolved naar het IP en de forwarding in de router goed staat.

Moet ik ergens unifi vertellen dat ie moet luisteren op een hostname ?
Resolved naar welk IP? Intern of extern?

Denk extern, dus zul je even naar je NAT reverse moeten kijken. (hoe heet dat ook alweer?)

Anders even de boel intern op je PC regelen in de HOSTS file om te checken.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

Toch wel jammer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DSaqx0De17lSAlGYcgRONPBI/full.jpg

niet kunnen zien waar die 10TB nu vandaan komt..

VPN? Torrent? zonde ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:11:
Toch wel jammer

[afbeelding]

niet kunnen zien waar die 10TB nu vandaan komt..

VPN? Torrent? zonde ..
Torrent word/werd wel herkend. In ieder geval, bij mij staat dat onder de categorie Peer to peer. Als je torrent over een VPN zie je het uiteraard niet meer.

En VPN is volgens mij ook een beetje afhankelijk van de provider. Ik meen dat er ook een Proxies en VPNs categorie is, maar die herkent niet alles (DPI op basis van domeinnaam of IP en dus dat niet alles herkend wordt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:24

Typhone

Who Dares Wins

[...]

Niet geheel mee eens. Dan ga je weer lopen rommelen om alles werkend in te stellen terwijl dat ding plug & play is. En belangrijker... de video uitgang daarop functioneert wel, op de NVR die ik nu heb niet.

Ik heb toevallig een XG besteld die vandaag is binnengekomen. Binnenkort in volle glorie te bewonderen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kavaa
Voor wie het nog niet gezien had.
Er is een nieuwe Beta voor de EdgeSwitches. De EdgeRouters zullen dus op den duur / soon ook z'n interface krijgen.
Ziet er na wat tests toch echt gelikt uit. Natuurlijk nog niet af. Maar het begin is er :D

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/149435iF821AF2186F14184/image-size/large?v=1.0&px=900

https://community.ubnt.co...2468/highlight/true#M1140

Reddit: https://www.reddit.com/r/..._ubiquiti_edgeswitch_gui/

Deze Feature is ook erg nice:

Afbeeldingslocatie: https://d.pr/i/NVFoR9+

Verder standaard HTTPS en SSH Enabled >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Kavaa op 06-04-2018 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Typhone schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:40:
[...]

Niet geheel mee eens. Dan ga je weer lopen rommelen om alles werkend in te stellen terwijl dat ding plug & play is. En belangrijker... de video uitgang daarop functioneert wel, op de NVR die ik nu heb niet.

Ik heb toevallig een XG besteld die vandaag is binnengekomen. Binnenkort in volle glorie te bewonderen :)
Je kan via https op 443 verbinding maken met de appliance, zowel lan 1 en lan 2 doen dhcp, dus kan je erbij zonder de bluetooth app te gebruiken. Eerst de appliance bijwerken naar huidige release, dan unifi video en unifi deinstalleren en opnieuw installeren.

Het mongodb formaat wat er op staat is anders dan wat er op dit moment in gebruik is en werkte backup teruglezen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Kavaa schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:00:
Voor wie het nog niet gezien had.
Er is een nieuwe Beta voor de EdgeSwitches. De EdgeRouters zullen dus op den duur / soon ook z'n interface krijgen.
Ziet er na wat tests toch echt gelikt uit. Natuurlijk nog niet af. Maar het begin is er :D

[afbeelding]

https://community.ubnt.co...2468/highlight/true#M1140

Reddit: https://www.reddit.com/r/..._ubiquiti_edgeswitch_gui/

Deze Feature is ook erg nice:

[afbeelding]

Verder standaard HTTPS en SSH Enabled >:)
Cool! Wordt de UniFi Controller ook bijgewerkt?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Erhnam schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:46:
[...]

Cool! Wordt de UniFi Controller ook bijgewerkt?
De UniFi Controller valt al in die stijl dus snap niet helemaal waar je op doelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raytje192
raytje192 schreef op maandag 2 april 2018 @ 18:11:
[...]

Lijkt er op dat ik het lek boven heb, op basis van de lessons learned van Pim Widdershoven (http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned) waar hij aangeeft dat in de config van Kriegsman een subnet mist. Na het toevoegen van het tweede subnet in mijn config heb ik geen problemen meer gehad. Misschien dat iemand anders er iets aan heeft :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
nat {
    rule 5000 {
        description IPTV
        destination {
            address 10.16.0.0/16
        }
        log disable
        outbound-interface eth0.4
        protocol all
        source {
        }
        type masquerade
    }
    rule 5001 {
        description IPTV
        destination {
            address 213.75.112.0/21
        }
        log disable
        outbound-interface eth0.4
        protocol all
        source {
        }
        type masquerade
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheppy
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Beste allemaal,

Ik sta op het punt (nou ja, geef mezelf nog twee weken de tijd om een geïnformeerde beslissing te nemen) om nieuwe netwerk apparatuur te kopen. Ik heb het merk al gekozen (Ubiquiti), nu alleen nog keuze voor welke apparatuur precies. Wat switch en AP's al redelijk duidelijk (de Unifi spullen), maar voor de router ben ik er nog helemaal niet uit: een EdgeRouter 8 of toch de Unifi Security Gateway Pro? Door alleen maar alles wat los en vast zit te lezen wat op Internet te vinden is, ben ik door de bomen het bos een beetje kwijt.

Mijn wenslijst (minimum):
  • Mogelijkheid netwerk op te delen in meerdere (V)LAN's of LAN subnets (gast/home-office/privé/...)
  • OpenVPN client draaien (voor AirVPN) en dan vervolgens de home-office/privé LAN's hierover routen (gast niet)
  • OpenVPN server opzetten (om van buiten bij home-office/privé te kunnen komen)
  • Mogelijkheid om het zo in te stellen dat ik mijn Vigor130 modem in bridge mode zet, maar wel gewoon bij web-interface van modem kan komen (zie wat ik bedoel: ubnt-forum)
  • Mogelijkheid elk netwerk device een fixed IP adres te geven
Ik heb alleen een internet abonnement, geen (vaste) telefonie of ipTV via internet, dus dat hoeft de router niet allemaal af te handelen. Ik heb een fixed-IP van ISP, dus dat maakt het makkelijk voor de OpenVPN server. In het netwerk zit ook een NAS als file/media/backup server en tevens web-server voor een site die van buiten gezien moet kunnen worden.

Ik kan aardig over weg met de command line, en durf te experimenteren, dus dan zou de EdgeRouter een goede zijn. Als ik voor de USG zou gaan, dan is het allemaal heel mooi geïntegreerd in de GUI van de controller, en heb je het complete netwerk management (router + switch + AP's) op 1 plek. Echter, de EdgeRouter lijkt betere hardware te hebben.

Heb je hier een mening over, en zou je die met mij willen delen? Op dit moment is het voor mij 50/50 welke het wordt. Hopelijk heeft iemand het argument waarom 1 van de twee de perfecte keuze zou zijn voor mij.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

sheppy schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:11:
Beste allemaal,

Ik sta op het punt (nou ja, geef mezelf nog twee weken de tijd om een geïnformeerde beslissing te nemen) om nieuwe netwerk apparatuur te kopen. Ik heb het merk al gekozen (Ubiquiti), nu alleen nog keuze voor welke apparatuur precies. Wat switch en AP's al redelijk duidelijk (de Unifi spullen), maar voor de router ben ik er nog helemaal niet uit: een EdgeRouter 8 of toch de Unifi Security Gateway Pro? Door alleen maar alles wat los en vast zit te lezen wat op Internet te vinden is, ben ik door de bomen het bos een beetje kwijt.

Mijn wenslijst (minimum):
  • Mogelijkheid netwerk op te delen in meerdere (V)LAN's of LAN subnets (gast/home-office/privé/...)
  • OpenVPN client draaien (voor AirVPN) en dan vervolgens de home-office/privé LAN's hierover routen (gast niet)
  • OpenVPN server opzetten (om van buiten bij home-office/privé te kunnen komen)
  • Mogelijkheid om het zo in te stellen dat ik mijn Vigor130 modem in bridge mode zet, maar wel gewoon bij web-interface van modem kan komen (zie wat ik bedoel: ubnt-forum)
  • Mogelijkheid elk netwerk device een fixed IP adres te geven
Ik heb alleen een internet abonnement, geen (vaste) telefonie of ipTV via internet, dus dat hoeft de router niet allemaal af te handelen. Ik heb een fixed-IP van ISP, dus dat maakt het makkelijk voor de OpenVPN server. In het netwerk zit ook een NAS als file/media/backup server en tevens web-server voor een site die van buiten gezien moet kunnen worden.

Ik kan aardig over weg met de command line, en durf te experimenteren, dus dan zou de EdgeRouter een goede zijn. Als ik voor de USG zou gaan, dan is het allemaal heel mooi geïntegreerd in de GUI van de controller, en heb je het complete netwerk management (router + switch + AP's) op 1 plek. Echter, de EdgeRouter lijkt betere hardware te hebben.

Heb je hier een mening over, en zou je die met mij willen delen? Op dit moment is het voor mij 50/50 welke het wordt. Hopelijk heeft iemand het argument waarom 1 van de twee de perfecte keuze zou zijn voor mij.

Bij voorbaat dank.
Persoonlijk houd ik meer van flexibiliteit en zolang je niet 20 routers hoeft te onderhouden vind ik het niet erg om rechtstreeks te connecten. Het Unifi principe heb ik niet zoveel mee. Mijn AP's hangen wel in een controller maar ik ben er niet echt weg van.
Maar goed, dat is iedereen voor zich.

Als je wel voor Edgemax gaat, waarom dan niet voor de ER6? Die heeft nieuwere hardware en is met kleinere pakketjes een stuk rapper en ook nog een stuk goedkoper.
Je hebt alleen 2 poortjes minder, maar heb je die nodig? Je komt met een bescheiden omgeving al weg met bijv. 1 WAN, 1 LAN + X VLAN
Kan je al tig netwerken opzetten met 2 poortjes.
Je hebt er dan 6.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Kavaa schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:47:
[...]

De UniFi Controller valt al in die stijl dus snap niet helemaal waar je op doelt.
Wat dacht je van alles in 1 controller ipv 2 verschillende controllers moeten gebruiken? ;)

Het enige wat ik overigens mis is iets van een api waardoor je configuration-as-code/infrastructure-as-code kunt toepassen. Dat maakt het aanmaken van nieuwe machines e.d. een heel stuk makkelijker en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
ppl schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 23:32:
[...]

Wat dacht je van alles in 1 controller ipv 2 verschillende controllers moeten gebruiken? ;)

Het enige wat ik overigens mis is iets van een api waardoor je configuration-as-code kunt toepassen. Dat maakt het aanmaken van nieuwe machines e.d. een heel stuk makkelijker en sneller.
Een controller zal ooit komen in de vorm van UNMS.
En API is er al waar je veel mee kunt doen. Dus je kunt er prima omheen bouwen ik snap je vraag en dat zal wellicht nog wel komen.
Bij de UniFi serie heb je natuurlijk Layer 3 Adopting daarmee kun je natuurlijk ook verder gaan doormiddel van apparaat meld zich en krijgt based on mac adres of wat dan ook de juiste config en settings.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.