[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.637 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

De enige suggestie die ik zou kunnen bedenken is een flow-control mismatch, gezien de hardware snelheid van de lite is dat dan niet zo gek. Het is ook aan de RX kant, dus dat klopt dan ook.

flow-control is een mechanisme om aan de andere zijde te vertellen dat je niet kan accepteren. Als je vlans op een poort hebt is het meestal geen goed idee om de gehele poort (tijdelijk, ms) te blokkeren. De keerzijde is het uitzetten en de host (vaak software) het uit te laten zoeken.

Met iSCSI zet ik dit dan ook uit, de neveneffecten kunnen soms hinderlijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
databeestje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:18:
De enige suggestie die ik zou kunnen bedenken is een flow-control mismatch, gezien de hardware snelheid van de lite is dat dan niet zo gek. Het is ook aan de RX kant, dus dat klopt dan ook.

flow-control is een mechanisme om aan de andere zijde te vertellen dat je niet kan accepteren. Als je vlans op een poort hebt is het meestal geen goed idee om de gehele poort (tijdelijk, ms) te blokkeren. De keerzijde is het uitzetten en de host (vaak software) het uit te laten zoeken.

Met iSCSI zet ik dit dan ook uit, de neveneffecten kunnen soms hinderlijker zijn.
Maar dan zou ik dit gedrag toch ook moeten zien als de pc rechtstreeks aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tijmen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
r--ndy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:26:
Helaas krijg ik met de Fritzbox de verbinding niet voldoende stabiel. Bijvoorbeeld: zodra ik mijn PS4 aan zet trekt die het hele netwerk 'leeg', terwijl deze toch bedraad is aangesloten. Alle draadloze apparaten hebben dan nagenoeg geen verbinding meer. Ook met instellingen als QOS lukt het mij niet om en stabiel netwerk te draaien.
Bij bovenstaand probleem denk ik meteen aan het ontbreken van IGMP snooping. Heb eerder een probleem gehad dat een apparaat (beveiliging) hele netwerk plat legt vanwege multicast storm. Probeer de functie eens aan te zetten op de router of switch waar alle apparaten op aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:08:
[...]

De opvolger van de Edgerouter PoE is de Edgerouter 6. Indien je geen behoefte hebt aan PoE kan ik je de Edgerouter 4 aanbevelen.
Oh, nice. Die had ik gemist.
Enig idee of die poorten in een interne switch block zitten, of toch weer afzonderlijke interfaces zijn?

Edit: afzonderlijke interfaces, dus als je gaat bridgen stuikt die throughput wss ook de grond in.

[ Voor 11% gewijzigd door devilkin op 20-03-2018 22:56 ]

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
.Tijmen schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:24:
[...]

Bij bovenstaand probleem denk ik meteen aan het ontbreken van IGMP snooping. Heb eerder een probleem gehad dat een apparaat (beveiliging) hele netwerk plat legt vanwege multicast storm. Probeer de functie eens aan te zetten op de router of switch waar alle apparaten op aangesloten zijn.
Beetje hierover gelezen. Mogelijk inderdaad het probleem. Mijn simpele Netgear Switch ondersteund het in ieder geval niet. Van de Fritz is het mij nog niet geheel duidelijk, morgen even wat testjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fonta schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:38:
[...]

Maar dan zou ik dit gedrag toch ook moeten zien als de pc rechtstreeks aangesloten is?
Kijk even of je flow-control op de PC aan of uit kan zetten in de driver. Het gaat goed als beide zijden wel of niet flow-control doen, maar half is lastig. Is voor debugging handig, een Intel nic laat je dit zeker doen.

Normaal gesproken kan je op managed switches dit per poort doen. Misschien zoek ik er gewoon teveel in, andere UTP proberen?

Overigens zie ik in combinatie met de US24 PoE ook wel grappige dingen, zo is deze ervan overtuigd dat deze PoE levert aan een Dell Optiplex 3030 All in one (0 Watt) welke een RTL8169 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
databeestje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 06:47:
[...]

Kijk even of je flow-control op de PC aan of uit kan zetten in de driver. Het gaat goed als beide zijden wel of niet flow-control doen, maar half is lastig. Is voor debugging handig, een Intel nic laat je dit zeker doen.

Normaal gesproken kan je op managed switches dit per poort doen. Misschien zoek ik er gewoon teveel in, andere UTP proberen?

Overigens zie ik in combinatie met de US24 PoE ook wel grappige dingen, zo is deze ervan overtuigd dat deze PoE levert aan een Dell Optiplex 3030 All in one (0 Watt) welke een RTL8169 heeft.
De pc rechstreeks is geen probleem.
Zodra de switch aangesloten wordt op eth1, dan beginnen de drops.
Het is dus iets wat in de switch gebeurd, en daarop staat flow-control uit.
Een andere UTP proberen kan en heb ik ook al eens gedaan, maar maakt niet uit omdat ik via de originele UTP geen drops heb als de pc rechtstreeks is aangesloten.

Misschien kan ik op de edgerouter flow control uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Is het mogelijk de bandbreedte van een VLAN te beperken? Via user group is mij bekend, maar alle users bij elkaar trekt de verbinding dicht.Ik wil de 3 poorts USG gaan gebruiken, als het niet kan is het dan wel mogelijk met een USG Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:10
wrcveen schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:30:
Is het mogelijk de bandbreedte van een VLAN te beperken? Via user group is mij bekend, maar alle users bij elkaar trekt de verbinding dicht.Ik wil de 3 poorts USG gaan gebruiken, als het niet kan is het dan wel mogelijk met een USG Pro?
Alleen voor draadloze clients op moment. Bedrade clients krijgen altijd maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
op de site van kiregsman.io wordt vlan 4 en 6 op eth 1 gezet.
hoe kan ik vlan 4 (of iptv) koppelen aan poort eth2?

dit maakt het makkelijker in mijn mikrotikswitch, waarbij ik de internetlijnen bundel op master en de iptv ook een eigen master.

of maakt dit met routed tv niks meer uit?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-10 14:23
Ik ben bezig om mijn huidige netwerk om te zetten naar Ubiquiti hardware. 2x AC lite/pro, unifi switch en dan een USG. Echter de dualcore 500mhz schrikt mij een beetje af. Kan mij iemand vertellen hoe de performance is van de USG in combinatie met een client VPN en Qos? Volgens forums op internet zou dit niet al te best zijn. Ik wil graag al mijn clients (5 bedraad: IPTV, NAS, PC's en 12 draadloos) voorzien van VPN en Qos erop loslaten. Thuisverbinding is van Ziggo 200/20.

Wellicht is dan de Edgerouter 4 beter geschikt? (1Ghz 4cpu) Nadeel is dan wel dat ik niet alles in één interface heb, daar ben ik van bewust.

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Felix! schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:32:
Ik ben bezig om mijn huidige netwerk om te zetten naar Ubiquiti hardware. 2x AC lite/pro, unifi switch en dan een USG. Echter de dualcore 500mhz schrikt mij een beetje af. Kan mij iemand vertellen hoe de performance is van de USG in combinatie met een client VPN en Qos? Volgens forums op internet zou dit niet al te best zijn. Ik wil graag al mijn clients (5 bedraad: IPTV, NAS, PC's en 12 draadloos) voorzien van VPN en Qos erop loslaten. Thuisverbinding is van Ziggo 200/20.

Wellicht is dan de Edgerouter 4 beter geschikt? (1Ghz 4cpu) Nadeel is dan wel dat ik niet alles in één interface heb, daar ben ik van bewust.
De EdgeRouter 4 zal het inderdaad stukken beter doen. Wat je als alternatief nog kunt doen is geen nieuwe router (voor geavanceerde features kun je bv ook tijdelijk LEDE/OpenWRT op je huidige router zetten), en dan afwachten op de USG-HD-4. Dat wordt de EdgeRouter 4 in UniFi jasje, maar de ontwikkeling daarvan staat on-hold totdat de USG XG stabiel is en ze eerst ook aan andere features willen werken.

Maar sowieso m.b.t. VPNs, is de ER 4 beter? Absoluut. Maar wil je de VPN op de router draaien? Ikzelf heb deze op mijn thuisserver/NAS staan en geef deze in de UniFi controller op als default gateway wat ingesteld moet worden via DHCP. Zo loopt mijn verkeer dus alsnog gewoon over de VPN heen, alleen dan op vele malen krachtigere hardware. VPN op een router draaien blijft IMHO toch een beetje iffy qua performance, zeker met de steeds hoger wordende internet snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Laatst online: 20:29
Wil je op je interne netwerk VPN gebruiken?

Waarvoor in godsnaam, wat is hiervoor het user scenario? Om verkeer af te schermen van andere clients? Of wil je dat alle verbindingen via een commerciele VPN provider het internet op gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domino schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:57:

Waarvoor in godsnaam, wat is hiervoor het user scenario? Om verkeer af te schermen van andere clients? Of wil je dat alle verbindingen via een commerciele VPN provider het internet op gaan?
Huh? Volgens mij gaat het hier inderdaad over het afnemen van een VPN dienst en dan alle internet verkeer over de VPN laten verlopen (evt. op zo'n manier dat de LAN apparaten daarop ook niet ingeregeld hoeven te worden).

VPN intern gebruiken zou inderdaad wel heel raar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Laatst online: 20:29
RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:12:
[...]
VPN intern gebruiken zou inderdaad wel heel raar zijn.
Staat er een beetje raar: alle clients voorzien van VPN. Vandaar mijn vraag.

Sowieso is het lichtelijk overdreven om alles van VPN te voorzien, het IPTV stuk met name, grote kans dat je dan helemaal geen TV signaal meer binnen krijgt. Je provider denkt dan namelijk dat je vanaf het internet komt ipv het eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domino schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:11:
[...]

Staat er een beetje raar: alle clients voorzien van VPN. Vandaar mijn vraag.

Sowieso is het lichtelijk overdreven om alles van VPN te voorzien, het IPTV stuk met name, grote kans dat je dan helemaal geen TV signaal meer binnen krijgt. Je provider denkt dan namelijk dat je vanaf het internet komt ipv het eigen netwerk.
Maar dat tik je toch af met policy based routing. Dan bepaal je zelf welke devices over de vpn gaan en welke niet.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38

Nog iets om rekening mee te houden, als je ook IPS wilt inschakelen is de huidige USG gelimiteerd tot 85 a 90Mbps. Je kan dan dus maar de helft van je snelheid gebruiken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48

Falcon10

Hit it i would !

Felix, vergis je je niet met Vlan en VPN ?
2 totaal verschillende dingen, die qua letters wel opeen lijken.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Ik ben voor een groter gebouw (15 bij 45 meter) met veel concurrent (50 a 100) users en veel beton op zoek naar een nieuwe draadloze oplossing.

Ik heb nu twee UniFi AP AC LR op het oog.

Echter kan ik nu nergens duidelijkheid vinden of die accespoints ook "standalone" kunnen draaien. Nu weet ik van de Unifi Controllerm, maar niet of die per se 24/7 moet draaien.

Wat ik wil moet volgensmij geen probeem zijn:
- Meerdere netwerken (onbegrensd admin netwerk, begrensd gebruikers netwerk en een tijdelijk gast wifi).
- Seamless roaming
- Goed bereik.
- 50 a 100 users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Als je geen captive portal/.. gaat gebruiken heb je die controller niet 24/7 nodig. Enkel voor te herconfigureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domino schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:57:

Het lijkt me toch overduidelijk dat hij gewoon al het internet verkeer van al zijn clients over de VPN wil sturen :?
Ik wil graag al mijn clients (5 bedraad: IPTV, NAS, PC's en 12 draadloos) voorzien van VPN en Qos erop loslaten.
IMHO duidelijk gewoon, vooral als je beseft dat de VPN Client op de Router moet draaien :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Ik zit met een probleempje ivm mijn UAP lite's (2 stuks).
Momenteel draai ik firmware 3.9.21.xxxx.

Eerder deze maand heb ik proberen upgraden naar firmware 3.9.24.xxxx maar met deze firmware reageerde mijn smartphone nogal bizar. Het leek of de WiFi verbinding steeds werd verbroken en direct erna weer werd hersteld. Daarom toen terug gedowngraded naar 3.9.21.xxxx.

Vandaag heb ik opnieuw een upgrade geprobeerd maar ditmaal naar de nieuwe firmware 3.9.27.xxxx.
Maar ook nu heb ik hetzelfde probleem. Bij de events zie ik dat mijn smartphone steeds roams van het ene naar het andere AP en terug.

"enable fast roaming" staat actief (en heeft altijd al actief gestaan).

Iemand gelijkaardige problemen of een idee hoe dit kan komen? (en hoe op te lossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:05

Totaalgeflipt

De enige echte

DenBenny schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:30:
Ik zit met een probleempje ivm mijn UAP lite's (2 stuks).
Momenteel draai ik firmware 3.9.21.xxxx.

Eerder deze maand heb ik proberen upgraden naar firmware 3.9.24.xxxx maar met deze firmware reageerde mijn smartphone nogal bizar. Het leek of de WiFi verbinding steeds werd verbroken en direct erna weer werd hersteld. Daarom toen terug gedowngraded naar 3.9.21.xxxx.

Vandaag heb ik opnieuw een upgrade geprobeerd maar ditmaal naar de nieuwe firmware 3.9.27.xxxx.
Maar ook nu heb ik hetzelfde probleem. Bij de events zie ik dat mijn smartphone steeds roams van het ene naar het andere AP en terug.

Iemand gelijkaardige problemen of een idee hoe dit kan komen? (en hoe op te lossen).
Welke smartphone?
Welke kanalen gebruik je?
Welke kanaal breedte?

Heb zowel met Android als iOS geen problemen met 3.9.24

[ Voor 5% gewijzigd door Totaalgeflipt op 22-03-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Totaalgeflipt schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:02:
[...]

Welke smartphone?
Welke kanalen gebruik je?
Welke kanaal breedte?

Heb zowel met Android als iOS geen problemen met 3.9.24
Oneplus X (kan enkel 2.4Ghz)
1 op beide AP's
20

[ Voor 3% gewijzigd door DenBenny op 22-03-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:05

Totaalgeflipt

De enige echte

DenBenny schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:13:
[...]

Oneplus X (kan enkel 2.4Ghz)
1 op beide AP's
20
Zou in ieder geval beide ap's op een ander kanaal zetten. Bijvoorbeeld 6 of 11. Als test kun je fast roaming even uitzetten. Dit gebruik ik zelf in ieder geval nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Totaalgeflipt schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Zou in ieder geval beide ap's op een ander kanaal zetten. Bijvoorbeeld 6 of 11. Als test kun je fast roaming even uitzetten. Dit gebruik ik zelf in ieder geval nooit.
ik zal dat eens testen, waarom beter beide AP's op een verschillend kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:30:
[...]

ik zal dat eens testen, waarom beter beide AP's op een verschillend kanaal?
Omdat ze dan niet overlappen :+

Je wilt alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruiken, en dan zelf ook elke keer een ander.

Op elk moment kan er maar 1 apparaat (zei het AP, of babyfoon, draadloze microfoon, bluetooth, ...) zenden op die exacte frequentie. Alle andere apparaten op die frequentie moeten daarom wachten tot er weer tijd "beschikbaar" is om te kunnen zenden. Daarom dus dat je zelf in ieder geval ervoor wilt zorgen dat je kanalen niet overlappen.

Daarnaast dan alleen 1, 6 en 11 gebruiken. Dit omdat elk kanaal er ook "2 naar boven" en "2 naar beneden" gebruikt. Kanaal 1 heeft "fallout" naar 2 & 3 (en "0" en "-1", maar die bestaan niet), kanaal 6 heeft "fallout" naar 4 & 5 en 7 & 8, en kanaal 11 dan naar 9 & 10. Als je dus je AP op bv kanaal 3 zet betekend dat dat het zowel moet wachten tot alle apparaten op kanaal 1 (2 & 3) klaar zijn met zenden, als alle apparaten op kanaal 6 (4 & 5) klaar zijn met zenden. En uiteraard schiet dat niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Je wilt alleen kanaal 1, 6 en 11 gebruiken, en dan zelf ook elke keer een ander.

...

Daarnaast dan alleen 1, 6 en 11 gebruiken. Dit omdat elk kanaal er ook "2 naar boven" en "2 naar beneden" gebruikt. Kanaal 1 heeft "fallout" naar 2 & 3 (en "0" en "-1", maar die bestaan niet), kanaal 6 heeft "fallout" naar 4 & 5 en 7 & 8, en kanaal 11 dan naar 9 & 10. Als je dus je AP op bv kanaal 3 zet betekend dat dat het zowel moet wachten tot alle apparaten op kanaal 1 (2 & 3) klaar zijn met zenden, als alle apparaten op kanaal 6 (4 & 5) klaar zijn met zenden. En uiteraard schiet dat niet echt op.
En wat doet het systeem als je alles op auto laat staan?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:47
zeroday schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:52:
[...]

En wat doet het systeem als je alles op auto laat staan?
Dan zal het AP bij boot een vrij kanaal kiezen en daarop vastpinnen. (uitgezonderd 5G DFS kanalen waar periodic scans gebeuren)
"Auto" channel wil ook zeggen "Auto Power" en dat is ook iets dat je zelden wil...

In het algemeen is het het een dikke no-no om op "Auto" werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
jvanhambelgium schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:39:
[...]

Dan zal het AP bij boot een vrij kanaal kiezen en daarop vastpinnen. (uitgezonderd 5G DFS kanalen waar periodic scans gebeuren)
"Auto" channel wil ook zeggen "Auto Power" en dat is ook iets dat je zelden wil...

In het algemeen is het het een dikke no-no om op "Auto" werken.
Werkt anders prima hier met alles op auto.
Waarom zou het een dikke no-no zijn?

Edit: heb zelfs even een rf-scan gedaan en mijn AP heeft gebruikt het minst gebruikte kanaal met auto.

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 22-03-2018 22:56 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MewBie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:50:

Edit: heb zelfs even een rf-scan gedaan en mijn AP heeft gebruikt het minst gebruikte kanaal met auto.
Channel kan misschien nog wel, maar de Transmit Power op Auto is gelijk aan High geloof ik en dat is niet altijd handig, want dan heb je kans op dit soort dingen :
DenBenny schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:30:
Het leek of de WiFi verbinding steeds werd verbroken en direct erna weer werd hersteld.

Ping Pong WiFi :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 02:29:
[...]

Channel kan misschien nog wel, maar de Transmit Power op Auto is gelijk aan High geloof ik en dat is niet altijd handig, want dan heb je kans op dit soort dingen :

[...]

Duidelijk.. die transmit power staat hier gewoon op medium waar nodig en high op waar ik het wil hebben.

De channels heb ik op auto omdat ik daarmee de minste interference heb
Althans, de plaatjes laten veel groen zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ORmdiZjZzcP63RVX7IN9u6tD/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
nero355 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 02:29:
[...]

[...]

Ik heb maar 1 AP (75m^2 appartement), dus geen kans op Ping Pong WiFi. :+

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik las net dat er een nieuwe 2gen EdgeRouter uit is.
Kan ik die ook als vervanger gebruiken voor mij USG ?
Ik gebruik de USG momenteel als modem/router met tweakfiber, geen idee of de edge dat ook zou kunnen ?
Ik heb een aantal pro HD's in huis hangen meer niet

Heeft de edge überhaupt een interface zoals de USG ?

[ Voor 32% gewijzigd door Slux op 23-03-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Laatst online: 19-09 15:50
Wat is nu de plek om de DNS server is te vullen?

Ik heb het ingevuld in de USG zelf, maar in de controller kan ik ook de USG instellen: onder properties / config / WAN 1 en WAN 2/ common settings > staat preferred DNS ingevuld van het modem?

[ Voor 3% gewijzigd door wrcveen op 23-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:53:
[...]

De EdgeRouter 4 zal het inderdaad stukken beter doen. Wat je als alternatief nog kunt doen is geen nieuwe router (voor geavanceerde features kun je bv ook tijdelijk LEDE/OpenWRT op je huidige router zetten), en dan afwachten op de USG-HD-4. Dat wordt de EdgeRouter 4 in UniFi jasje, maar de ontwikkeling daarvan staat on-hold totdat de USG XG stabiel is en ze eerst ook aan andere features willen werken.
Hmmm. Heb je daar ergens een link van? Kan bitterweinig terugvinden rond de timeline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15
devilkin schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:06:
[...]

Hmmm. Heb je daar ergens een link van? Kan bitterweinig terugvinden rond de timeline.
https://community.ubnt.co...-is-it/m-p/2139078#M12840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ImmortalSoul schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:42:
Ik ben voor een groter gebouw (15 bij 45 meter) met veel concurrent (50 a 100) users en veel beton op zoek naar een nieuwe draadloze oplossing.

Echter kan ik nu nergens duidelijkheid vinden of die accespoints ook "standalone" kunnen draaien. Nu weet ik van de Unifi Controllerm, maar niet of die per se 24/7 moet draaien.

- Meerdere netwerken (onbegrensd admin netwerk, begrensd gebruikers netwerk en een tijdelijk gast wifi).
- Seamless roaming
- Goed bereik.
- 50 a 100 users.
De controller hoeft niet altijd aan te staan. Je installeert de software op een pc, stelt de unifi ap's in. en laat de controller voor wat het is.

Je kan meerdere radio's maken. De splitsing van de netwerken stel je in op je router, niet op de AP. bereik op 2.4ghz is erg goed. 5ghz neemt met zichtlijn van 10m ook al behoorlijk af. In een ruimte met redelijk wat muren, kan je de 5ghz beter niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Spijtig. Moest die QoS/IDS/... nog wat deftig werken was ik verkocht op die USG, maar na wat mee geprulled te hebben gaat die binnenkort terug naar afzender.

Idee is mooi, maar nog te pril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robiebab
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-03 15:11
iMars schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:54:
[...]

Heeft het wel gewerkt? Zijn de vlan's goed geconfigureerd?
Het had voorheen wel gewerkt. Heb jij toevallig een config/site die ik kan volgen om het weer werkend te krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
wrcveen schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:37:
Wat is nu de plek om de DNS server is te vullen?

Ik heb het ingevuld in de USG zelf, maar in de controller kan ik ook de USG instellen: onder properties / config / WAN 1 en WAN 2/ common settings > staat preferred DNS ingevuld van het modem?
Hoe wil je dat de DNS werkt?

Ik gebruik mijn USG voor interne DNS, en een pihole voor externe DNS.

Voor zo een setup moet je inderdaad de preferred DNS van de WAN aanpassen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 11-10 19:53
maomanna schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:11:
[...]

De controller hoeft niet altijd aan te staan. Je installeert de software op een pc, stelt de unifi ap's in. en laat de controller voor wat het is.

Je kan meerdere radio's maken. De splitsing van de netwerken stel je in op je router, niet op de AP. bereik op 2.4ghz is erg goed. 5ghz neemt met zichtlijn van 10m ook al behoorlijk af. In een ruimte met redelijk wat muren, kan je de 5ghz beter niet gebruiken.
Pardon? Ik zou net zo veel mogelijk de 5 GHz band gebruiken, zeker met het aantal beoogde gebruikers. Devices die op plekken staan waar de 5 GHz dekking niet voldoende is kunnen verbinden op 2.4, maar dat lijkt me eerder uit noodzaak dan dat je dat graag wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hij wil met 2 AC LR's 50-100 man bedienen in een ruimte van 15x45m met veel beton. Daarnaast heeft hij de eis van 5ghz niet genoemd.
Door het aantal personen en dus de grootte en constructie van de ruimte, zou ik voor 5 of zelfs 6 AP's gaan.

Als ik thuis, een zichtlijn heb met mijn AC LR, ong 11 meter, is de ontvangst tussen de 50 en 75%.

In de slaapkamer, geen zichtlijn, 1 muur en 1 deur, ontvangst ongeveer 25%.

[ Voor 38% gewijzigd door maomanna op 23-03-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ImmortalSoul schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:42:

- Seamless roaming
- Goed bereik.
- 50 a 100 users.
Even voor de duidelijkheid, heb je het over 50 a 100 users of devices? Wanneer je het echt over users hebt, zou ik neigen naar 3/4 accespoints. Zeker als je toekomstbestendig wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Chris.nl schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Even voor de duidelijkheid, heb je het over 50 a 100 users of devices? Wanneer je het echt over users hebt, zou ik neigen naar 3/4 accespoints. Zeker als je toekomstbestendig wil blijven.
5ghz met beton is dodelijk. afhankelijk hoe de inrichting van het gebouw is en waar de AP's moeten kan je wel een zo optimaal mogelijke positie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Iemand al een testje gedaan met de IPSec performance van een ER4 of ER6? Ik heb nu een ER3 Lite en die performance is redelijk belabberd.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 17:37

Metalrick

tcpdump ninja

ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:57:
Iemand al een testje gedaan met de IPSec performance van een ER4 of ER6? Ik heb nu een ER3 Lite en die performance is redelijk belabberd.
Op de ER4 heb ik het limiet nog niet getest, wel trekt ie met gemak 200mbit op een site to site IPSec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Metalrick schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:16:
[...]

Op de ER4 heb ik het limiet nog niet getest, wel trekt ie met gemak 200mbit op een site to site IPSec.
Oh, dat is al 10 keer sneller dan de site to site die ik met de ERL3 haal. Dan bestel ik denk ik zo maar de ER6 want de 4 is slecht leverbaar zo te zien.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:18:
[...]

Oh, dat is al 10 keer sneller dan de site to site die ik met de ERL3 haal. Dan bestel ik denk ik zo maar de ER6 want de 4 is slecht leverbaar zo te zien.
EuroDK heeft er nog een ruime 200 liggen :)

https://www.eurodk.com/en/products/ubnt-routers/edgerouter-4

De ER4 is wel echt een performance beestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:57:
Wat is de performance van die Lite dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

iMars

Full time prutser

robiebab schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:14:
[...]

Het had voorheen wel gewerkt. Heb jij toevallig een config/site die ik kan volgen om het weer werkend te krijgen? :)
Nee, dat heb ik helaas niet...

Maar omdat het wel heeft gewerkt, heb je toevallig wat gewijzigd?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

RobinF schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:35:
[...]
Wat is de performance van die Lite dan?
Misschien kwam ik een beetje negatief over, maar de performance van de Lite is op een hoop punten dikke prima. Maar dingen zoals Qos of VPN hoef je 'm niet voor te nemen.
IPSec is dan nog wel een beetje bruikbaar omdat dat rechtstreeks op de hardware te offloaden is, maar dan nog kom ik niet verder dan 15 tot 20Mbit/s.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Misschien kwam ik een beetje negatief over, maar de performance van de Lite is op een hoop punten dikke prima. Maar dingen zoals Qos of VPN hoef je 'm niet voor te nemen.
IPSec is dan nog wel een beetje bruikbaar omdat dat rechtstreeks op de hardware te offloaden is, maar dan nog kom ik niet verder dan 15 tot 20Mbit/s.
Je zit niet toevallig achter een Ziggo Connectbox? Daar heb ik wat issues mee gehad: Metalrick in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Metalrick schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:57:
[...]

Je zit niet toevallig achter een Ziggo Connectbox? Daar heb ik wat issues mee gehad: Metalrick in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"
Hmm, ja dat ding heb ik ook. Ik draai 'm in bridge, maar dat is in jouw voorbeeld dus ook.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Ik heb een site-to-site IPSEC tunnel tussen 2 lite's en die trekt ongeveer 45 Mbit/s, maar dan moet je hem verder ook niet zoveel meer vragen want dan is de load behoorlijk hoog.

Als je bijvoorbeeld ook nog QOS ofzo gaat doen dan gaat de snelheid rap omlaag.

Ik was zelf al naar wireguard aan het kijken of eventueel een EdgeRouter 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:01:
[...]

Hmm, ja dat ding heb ik ook. Ik draai 'm in bridge, maar dat is in jouw voorbeeld dus ook.
Yep, toen ik 15 tot 20mbit las was ik al getriggerd :*)

Heb je iets van een raspberrypi of een ubuntu vm rondslingeren om wat lokaal te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Metalrick schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Yep, toen ik 15 tot 20mbit las was ik al getriggerd :*)

Heb je iets van een raspberrypi of een ubuntu vm rondslingeren om wat lokaal te testen?
Heb nog wel een RP3 ergens en ook genoeg VM's.
Je bedoelt om een site to site tussen de ERL3 en een VM op te zetten?
Ik ga dat nog wel testen tussen de ERL3 en ER4 (want die had ik net besteld uit jouw link) :)
De ER4 zal het niet slechter maken denk ik zo en die ERL3 die vindt wel weer een doel.
Misschien een mooi kastje om bij mijn moeder neer te zetten voor support op afstand ofzo.

Als het blijkt dat het ook door Ziggo komt moet ik die sowieso maar lastig gaan vallen.
Had wel veel slechte verhalen gelezen over die Connect Box, maar in bridge heb ik er weinig last van en lijkt ie redelijk afwezig in het netwerk. In tegenstelling tot die HorizonBox van ze die door je netwerk kruipt.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ondanks dat ik mijn ERL3 net heb, klinkt die ER4 wel goed! vooral voor de toekomst. Als die een 200mbit S2S maakt, is dat met glasvezel aan 2 kanten ook prive een leuk idee om zo met vrienden bijv een groter netwerk op te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

ZaZ schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Heb nog wel een RP3 ergens en ook genoeg VM's.
Je bedoelt om een site to site tussen de ERL3 en een VM op te zetten?
Ik ga dat nog wel testen tussen de ERL3 en ER4 (want die had ik net besteld uit jouw link) :)
De ER4 zal het niet slechter maken denk ik zo en die ERL3 die vindt wel weer een doel.
Misschien een mooi kastje om bij mijn moeder neer te zetten voor support op afstand ofzo.

Als het blijkt dat het ook door Ziggo komt moet ik die sowieso maar lastig gaan vallen.
Had wel veel slechte verhalen gelezen over die Connect Box, maar in bridge heb ik er weinig last van en lijkt ie redelijk afwezig in het netwerk. In tegenstelling tot die HorizonBox van ze die door je netwerk kruipt.
Ik hoop vandaag uitsluitsel te krijgen van Ziggo of er een nieuw modem komt (zonder puma chipset), zodra die is aangesloten rapporteer ik direct de resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11

Apoca

Array Technology Industry

Misschien echt een noob probleem, maar ik zit nu al mega lang te prutsen maar ik krijg met geen mogelijkheid mijn Synology buiten mijn eigen LAN. Met andere woorden hij kan geen contact maken met het internet.

Ik lees overal dat mijn USG de Synology gewoon moet doorlaten echter begin ik hier steeds meer aan te twijfelen. Of zie ik nog iets over het hoofd met mijn US-8 switch misschien qua instellingen?

Alles is geüpgraded naar de laatste firmware versies uiteraard :)

[ Voor 7% gewijzigd door Apoca op 23-03-2018 15:05 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Over het algemeen is het de bedoeling dat je nas niet bereikbaar is via internet. :+

Dus wat lukt niet en wat wil je dat het doet?
Kun je geen updates binnenhalen?
Probeer je je nas via vpn bereikbaar te maken?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Apoca schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:51:
Misschien echt een noob probleem, maar ik zit nu al mega lang te prutsen maar ik krijg met geen mogelijkheid mijn Synology buiten mijn eigen LAN. Met andere woorden hij kan geen contact maken met het internet.

Ik lees overal dat mijn USG de Synology gewoon moet doorlaten echter begin ik hier steeds meer aan te twijfelen. Of zie ik nog iets over het hoofd met mijn US-8 switch misschien qua instellingen?

Alles is geüpgraded naar de laatste firmware versies uiteraard :)
Klinkt als ip instellingen op de Synology die niet goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je precies met "buiten mijn eigen LAN", @Apoca ? Wil je bepaalde diensten publiek toegankelijk maken? Daarvoor moet je port forwarden (maar dat wist je misschien al)...

Als je je NAS toegang wil geven tot het Internet, dan moet je ervoor zorgen dat de IP settings goed staan. Dat bereik je het eenvoudigst door gebruik te maken van DHCP. Binnen DHCP kan je dan (als je dat wil) een reservering maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

lier schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:13:
Wat bedoel je precies met "buiten mijn eigen LAN", @Apoca ? Wil je bepaalde diensten publiek toegankelijk maken? Daarvoor moet je port forwarden (maar dat wist je misschien al)...

Als je je NAS toegang wil geven tot het Internet, dan moet je ervoor zorgen dat de IP settings goed staan. Dat bereik je het eenvoudigst door gebruik te maken van DHCP. Binnen DHCP kan je dan (als je dat wil) een reservering maken.
Dat is 1, maar zou je ook niet wat poortjes voor bepaalde services open willen zetten? Lijkt me ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

zeroday schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:14:
Dat is 1, maar zou je ook niet wat poortjes voor bepaalde services open willen zetten? Lijkt me ook handig.
Superhandig, maar als ik iets wil gebruiken van mijn NAS dan doe ik dat van een VPN verbinding met mijn router. En volgens mij had ik de port forwards al benoemd, toch!?

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 23-03-2018 15:25 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

lier schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:24:
[...]

Superhandig, maar als ik iets wil gebruiken van mijn NAS dan doe ik dat van een VPN verbinding met mijn router. En volgens mij had ik de port forwards al benoemd, toch!?
ja ik ook, maar wij twee-en zijn niet deze gebruiker toch?
die nasjes worden ook als 'webserver' gebruikt en dan zul je toch poortje 80 en/of 443 open moeten zetten ;)

update.. ik mistje inderdaad eenr egeltje van je waar je het over de poortjes had. excuse me moi.

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 23-03-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:12:
Over het algemeen is het de bedoeling dat je nas niet bereikbaar is via internet. :+

Dus wat lukt niet en wat wil je dat het doet?
Kun je geen updates binnenhalen?
Probeer je je nas via vpn bereikbaar te maken?
Yes de NAS zelf kan niet het internet op en updates binnenhalen. Port forward had ik reeds ingesteld, zelfde als een static IP op de NAS.

[ Voor 8% gewijzigd door Apoca op 23-03-2018 15:55 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Apoca schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:52:
[...]

Yes de NAS zelf kan niet het internet op en updates binnenhalen.
Als eerste even de gegevens controleren voor gateway, dns, etc. Port forwards zijn niet nodig hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 23-03-2018 15:56 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:21:
Ik gebruik mijn USG voor interne DNS, en een pihole voor externe DNS.

Voor zo een setup moet je inderdaad de preferred DNS van de WAN aanpassen.
Maar dan heb je geen Pi Hole statistieken per client :?

Je kan juist beter aan de LAN kant alle clients naar de Pi Hole DNS Server sturen, zodat je statistieken hebt per device wat ze uitspoken. Als je dan ook wil weten wat de USG uitspookt kan je ook wel zijn WAN verbindingen naar de Pi Hole redirecten, maar ik vind dat persoonlijk nergens voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
nero355 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Maar dan heb je geen Pi Hole statistieken per client :?

Je kan juist beter aan de LAN kant alle clients naar de Pi Hole DNS Server sturen, zodat je statistieken hebt per device wat ze uitspoken. Als je dan ook wil weten wat de USG uitspookt kan je ook wel zijn WAN verbindingen naar de Pi Hole redirecten, maar ik vind dat persoonlijk nergens voor nodig :)
Met deze setup inderdaad geen stats per client in pihole, maar aangezien ik de enige gebruiker ben is dat toch niet zo heel erg boeiend.

Pihole is voor mij eigenlijk puur voor DNS filtering en mijn grootste irritatie was interne DNS, in pihole is dat gewoon ruk om bij te houden en ik heb geen zin om daar mee bezig te moeten zijn.

Dus de USG handeld DHCP en interne DNS af zonder dat ik er omkijken naar heb, alle overige DNS request worden geforward naar pihole en daar verder afgehandeld.

Ik zou het eventueel nog om kunnen draaien en de pihole in de DHCP invullen en dan forwarden naar de USG.

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 23-03-2018 16:14 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:12:
[...]

Met deze setup inderdaad geen stats per client in pihole, maar aangezien ik de enige gebruiker ben is dat toch niet zo heel erg boeiend.

Pihole is voor mij eigenlijk puur voor DNS filtering en mijn grootste irritatie was interne DNS, in pihole is dat gewoon ruk om bij te houden en ik heb geen zin om daar mee bezig te moeten zijn.

Dus de USG handeld DHCP en interne DNS af zonder dat ik er omkijken naar heb, alle overige DNS request worden geforward naar pihole en daar verder afgehandeld.

Ik zou het eventueel nog om kunnen draaien en de pihole in de DHCP invullen en dan forwarden naar de USG.
Dat is dus wat bedoelt wordt. In de USG instellen dat DHCP je PiHole server als DNS moet "uitgeven". Vervolgens zie je in PiHole dus ook weer de statistieken per client.

Van de ene kant doe ik niks met die statistieken, van de andere kant is het dan die hele enkele keer wel interessant om in te zien (bv om te zien dat m'n Athom Homey ik meen elke minuut een DNS request voor meethue.com doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:12:
Maar je hebt wel meerdere apparaten neem ik aan ? ;)
/etc/hosts aanpassen :
code:
1
192.168.1.10 apparaat.thuis.lan

En that's it :)

Kan ook inderdaad.
RobertMe schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:31:
Dat is dus wat bedoelt wordt. In de USG instellen dat DHCP je PiHole server als DNS moet "uitgeven". Vervolgens zie je in PiHole dus ook weer de statistieken per client.
Ik had misschien per apparaat moeten zeggen, maar ja inderdaad op die manier!
Van de ene kant doe ik niks met die statistieken, van de andere kant is het dan die hele enkele keer wel interessant om in te zien (bv om te zien dat m'n Athom Homey ik meen elke minuut een DNS request voor meethue.com doet).
Het is toch wel handig om te checken of er niet een apparaat tussen zit die idioot veel DNS requests doet ;)
Random voorbeelden :
- https://discourse.pi-hole.net/t/strange-iphone-behavior/6942
- En mijn favoriet : https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 _O- :+

Zie ook hun Blog reeks daarover : https://pi-hole.net/2018/...s-on-your-network-part-6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
nero355 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:50:
[...]

Maar je hebt wel meerdere apparaten neem ik aan ? ;)

[...]

/etc/hosts aanpassen :
code:
1
192.168.1.10 apparaat.thuis.lan

En that's it :)

[...]

Kan ook inderdaad.

[...]

Ik had misschien per apparaat moeten zeggen, maar ja inderdaad op die manier!

[...]

Het is toch wel handig om te checken of er niet een apparaat tussen zit die idioot veel DNS requests doet ;)
Random voorbeelden :
- https://discourse.pi-hole.net/t/strange-iphone-behavior/6942
- En mijn favoriet : https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 _O- :+

Zie ook hun Blog reeks daarover : https://pi-hole.net/2018/...s-on-your-network-part-6/
Zoals ik al zei, die stats boeien me niet zo heel erg. Zit er zelfs aan te denken dat DNS filter script in de USG te draaien en dan heb je helemaal geen stats.

En ja dat van Samsung ken ik, die krengen vinden het niet leuk als ze niet naar huis kunnen bellen. Gaan lopen jengelen als een klein kind dat z'n zin niet krijgt. :P

Elke keer de host file aanpassen is onnodige administratie. Waarom leven linux developers nog in de jaren 90? Alles moet CLI, alles moet onnodig gecompliceerd omdat iemand misschien ooit iets wazigs wil doen. Gewoon standaardiseren die rommel/interface en niet proberen alles met elk stukje wazige software te laten samenwerken. Gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken bij veel developers van linux software... om nog maar niet te spreken over de gigantische hoeveelheid software die predikt de ultieme oplossing te zijn voor een probleem om vervolgens maar een klein deel perfect te implementeren en de rest is gewoon bagger. En ja, Pi Hole valt daar ook onder en lijkt niet echt moeite te doen het op te lossen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:47
MewBie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:50:
[...]

Zal m'n reactie wat nuanceren. In jouw geval met 1 AP draait het precies wel goed uit, maar in grotere omgevingen met een boel AP's is dat dus niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Fonta schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:17:
[...]

De pc rechstreeks is geen probleem.
Zodra de switch aangesloten wordt op eth1, dan beginnen de drops.
Het is dus iets wat in de switch gebeurd, en daarop staat flow-control uit.
Een andere UTP proberen kan en heb ik ook al eens gedaan, maar maakt niet uit omdat ik via de originele UTP geen drops heb als de pc rechtstreeks is aangesloten.

Misschien kan ik op de edgerouter flow control uitzetten?
Ik kwam nog wel dit tegen over firmware 5.2.7 van switches
https://community.ubnt.co...s-the-switch/td-p/1690461

[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 23-03-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:55:
[...]
Als eerste even de gegevens controleren voor gateway, dns, etc. Port forwards zijn niet nodig hiervoor.
En dan neem ik aan dat je alles in de Synology bedoelt toch? In de USG kan ik alles terug zetten naar default. Ik zie ook niet echt waar het precies fout gaat in de Synology gezien het "vroeger" wel heeft gewerkt op mijn vorige router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik voel mij best stom nu, maar hoe zet een VLAN untagged door naar een port op mijn switch? Ik ben niet thuis in VLANS en na diverse tutorials en dit topic wil het niet blijven hangen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Psvtje10 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:11:
Ik voel mij best stom nu, maar hoe zet een VLAN untagged door naar een port op mijn switch? Ik ben niet thuis in VLANS en na diverse tutorials en dit topic wil het niet blijven hangen. :-(
heb je al een paar pagina's terug gekeken? ik heb daar 2 weken geleden een verhandeling over geschreven
hoe ik het gedaan heb, met wat voorbeelden hoe het in mijn netwerk eraan toe gaat ;)
check here -> blog entry (of anders even zoeken naar een post van mij) wellicht helpt dat.

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 23-03-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
@zeroday Kan je wat specifieker zijn? Ik heb namelijk, voordat jij antwoordde, al gezocht in dit topic met worden als tagged en untagged. Ik kan op het blog dat je stuurt ook niks vinden met deze termen. Daarnaast heb ik al jouw posts in dit topic doorgelezen. Het zou toch gewoon een simpele handeling moeten zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door TheNameIsBart op 23-03-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Psvtje10 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:01:
@zeroday Kan je wat specifieker zijn? Ik heb namelijk, voordat jij antwoordde, al gezocht in dit topic met worden als tagged en untagged. Ik kan op het blog dat je stuurt ook niks vinden met deze termen. Daarnaast heb ik al jouw posts in dit topic doorgelezen. Het zou toch gewoon een simpele handeling moeten zijn?
?? Grin .. als je al niets op de directe link kan vinden over VLAN en unifi dan denk ik niet dat VLAN wat voor je is . ok het is in steenbakken engels geschreven, maar als je op die pagina op tagged zoekt dan kom je echt wel wat tegen..
en hier zou je in deze thread even kunnen zoeken op 'zeroday' en dan naar pagina vier gaan en dan langzaam naar beneden scrollen totdat je berichten van maart 2018 ziet verschijnen, niet alleen van mij maar ook van gebruikers hier gaat grotendeels over VLAN . .ergens geschreven op de vrijdag en zaterdag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
zeroday schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:07:
[...]

?? Grin .. als je al niets op de directe link kan vinden over VLAN en unifi dan denk ik niet dat VLAN wat voor je is . ok het is in steenbakken engels geschreven, maar als je op die pagina op tagged zoekt dan kom je echt wel wat tegen..
en hier zou je in deze thread even kunnen zoeken op 'zeroday' en dan naar pagina vier gaan en dan langzaam naar beneden scrollen totdat je berichten van maart 2018 ziet verschijnen, niet alleen van mij maar ook van gebruikers hier gaat grotendeels over VLAN . .ergens geschreven op de vrijdag en zaterdag .
Jammer dat je op zo'n manier reageert. Ik stel een serieuze vraag en als je naar mijn profiel kijkt zie je dat ik een serieuze Tweaker ben die onderzoek uitvoert voordat hij vragen stelt. Wellicht moet je mijn eerste vraag eens goed lezen, ik wil graag weten hoe je een VLAN untagged doorzet, tagged is duidelijk. Op het blog en tussen jouw post kan ik niet vinden hoe je dit configureert, als jij dat wel kan dan zie ik graag een duidelijke verwijzing.

Als je daar geen zin in hebt geef dan a.u.b. anderen de kans om mijn vraag op een duidelijke en vriendelijke manier te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:45:
Jammer dat je op zo'n manier reageert. Ik stel een serieuze vraag en als je naar mijn profiel kijkt zie je dat ik een serieuze Tweaker ben die onderzoek uitvoert voordat hij vragen stelt. Wellicht moet je mijn eerste vraag eens goed lezen, ik wil graag weten hoe je een VLAN untagged doorzet, tagged is duidelijk. Op het blog en tussen jouw post kan ik niet vinden hoe je dit configureert, als jij dat wel kan dan zie ik graag een duidelijke verwijzing.

Als je daar geen zin in hebt geef dan a.u.b. anderen de kans om mijn vraag op een duidelijke en vriendelijke manier te beantwoorden.
Het staat gewoon afgebeeld :?
MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:02:
Elke keer de host file aanpassen is onnodige administratie. Waarom leven linux developers nog in de jaren 90? Alles moet CLI,
Omdat CLI veel makkelijker is dan een beperkte GUI :P
Zo was @Psvtje10 hierboven waarschijnlijk binnen 1 minuut klaar op een switch met CLI access door een paar korte commando's in te tikken i.p.v. de GUI proberen te ontcijferen en er dan nog niet uit kunnen komen...
alles moet onnodig gecompliceerd omdat iemand misschien ooit iets wazigs wil doen. Gewoon standaardiseren die rommel/interface en niet proberen alles met elk stukje wazige software te laten samenwerken.
Dat kan ook, maar dan moet je Pi Hole je DHCP laten regelen ;)

Tevens zijn ze hiermee bezig : https://pi-hole.net/2018/...oles-own-dns-dhcp-server/
En dat allemaal speciaal voor jou :+
Gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken bij veel developers van linux software... om nog maar niet te spreken over de gigantische hoeveelheid software die predikt de ultieme oplossing te zijn voor een probleem om vervolgens maar een klein deel perfect te implementeren en de rest is gewoon bagger. En ja, Pi Hole valt daar ook onder en lijkt niet echt moeite te doen het op te lossen.
Still better than Windows 10 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
@nero355 Je hebt het toch niet over de screenshots op het blog van de netgear switches? :+ Zo niet, dan ontbreekt het bij mij aan kennis over VLANs, iets dat ik in mijn eerste post al aangaf. Dan zou het maken van een netwerk onder Settings-->Networks en het invullen van een VLAN nummer al voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
nero355 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:51:
[...]

Omdat CLI veel makkelijker is dan een beperkte GUI :P
Zo was @Psvtje10 hierboven waarschijnlijk binnen 1 minuut klaar op een switch met CLI access door een paar korte commando's in te tikken i.p.v. de GUI proberen te ontcijferen en er dan nog niet uit kunnen komen...
Je vergeet de 30minuten googlen naar wat je nou precies moet doen in de CLI en welke vage syntax je nu weer moet gebruiken. :+
Als het niet vrijwel meteen duidelijk is in een GUI, dan is het GUI design gewoon slecht.
[...]

Dat kan ook, maar dan moet je Pi Hole je DHCP laten regelen ;)

Tevens zijn ze hiermee bezig : https://pi-hole.net/2018/...oles-own-dns-dhcp-server/
En dat allemaal speciaal voor jou :+
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... Maar Pi Hole je DHCP laten regelen is een beetje lastig als je meerdere DHCP pools nodig hebt i.v.m. VPN enzo. ;)
Moet je je pools op meerdere plaatsen beheren.
[...]

Still better than Windows 10 :Y)
Yep. :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:01:
@nero355 Je hebt het toch niet over de screenshots op het blog van de netgear switches? :+ Zo niet, dan ontbreekt het bij mij aan kennis over VLANs, iets dat ik in mijn eerste post al aangaf. Dan zou het maken van een netwerk onder Settings-->Networks en het invullen van een VLAN nummer al voldoende moeten zijn?
My bad! :$ :+

Maar dan nog :
Notice: I have an US-8-150W. When creating a VLAN Guest network in the profiles part of the controller the ports will be configured automatically. As long as you have all profiles accepted on the ports, the VLAN will directly work if your AccessPoint is directly connected to the Unifi Switch.
Dus de Unifi Controller regelt het voor je automagisch als ik het goed begrijp :)

Heb zelf geen Unifi switches dus kan je niet aan de correcte screenshots helpen, maar mocht je een switch met CLI via SSH hebben dan kan ik altijd wel effe kijken :+
MewBie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:27:
Je vergeet de 30minuten googlen naar wat je nou precies moet doen in de CLI en welke vage syntax je nu weer moet gebruiken. :+
* nero355 kijkt naar URL balk : Yep! GoT, geen Fok! ;)
Als het niet vrijwel meteen duidelijk is in een GUI, dan is het GUI design gewoon slecht.
Je moest eens weten wat voor draken ik allemaal heb moeten temmen... :X
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen... Maar Pi Hole je DHCP laten regelen is een beetje lastig als je meerdere DHCP pools nodig hebt i.v.m. VPN enzo. ;)
Moet je je pools op meerdere plaatsen beheren.
Daarom : Aparte VLAN met alle servers daarin en uit dat VLAN je DNS serveren via Pi Hole! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Thanks, maar ik denk niet dat de informatie op die pagina nog heel erg valide is na 2 jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
RobertMe schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Op elk moment kan er maar 1 apparaat (zei het AP, of babyfoon, draadloze microfoon, bluetooth, ...) zenden op die exacte frequentie. Alle andere apparaten op die frequentie moeten daarom wachten tot er weer tijd "beschikbaar" is om te kunnen zenden. Daarom dus dat je zelf in ieder geval ervoor wilt zorgen dat je kanalen niet overlappen.

Ze staan beide op kanaal 1 omdat de kanalen 6 en 11 vol zitten met Telenet modems en hun wifree netwerken. Dit leek me ook niet ideaal om te gebruiken dus.
In het begin stond alles op auto en ik meen me toch te herinneren dat ook toen de AP's beide op kanaal 1 gingen staan.

om terug te komen op mijn probleem:
AP's terug geüpgraded naar 3.9.27.xxxx, fast roaming uitgeschakeld en het continu roamen van het enen naar het andere AP is gestopt.
Nu nog wel eens testen of het roamen nog goed gebeurt.

Waarom zou ik nu met dit probleem zitten en voorheen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Psvtje10 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:01:
no offence, ik neem iedereen serieus, wellicht heb ik te makkelijk over je untagged heen gelezen. En btw die netgears van mij zijn dom, dus niets op in te stellen, de TP-Links zijn smart en daar zag je wat plaatjes over.

Wellicht is deze link, die met wat gegoogel gevonden kan worden een optie. Maar wellicht heb je dat forum al helemaal doorgestruind, maar dat zie ik niet staan.

Misschien helpt ook deze quote van een Ubiquity medewerker vanaf het forum

"No switch allows configuring multiple untagged VLANs on a single port. You have one native, untagged network (PVID), and then can add tagged VLANs where you need multiple on a single port. "

en dat komt uit deze thread wellicht helpt dat in je zoektocht.

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 24-03-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:19

TPA

ESET official partner

Bij UBNT staat als nieuwste versie de 5.6.36 voor de controller, maar eerdere stond er de 5.7.20....
Wat is de logica???

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 11-10 19:53
TPA schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 08:58:
Bij UBNT staat als nieuwste versie de 5.6.36 voor de controller, maar eerdere stond er de 5.7.20....
Wat is de logica???
5.6.36 is op dit moment de LTS versie
5.7.20 is de laatste stable versie
5.8.3 is testing

Bron: https://help.ubnt.com/hc/...rrent-Controller-Versions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bijvoorbeeld, op het werk gebruik ik meerdere vlans voor verschillende netwerken, zoals bijvoorbeeld management en wifi verkeer.

Zo is er dus de situatie dat het management untagged vlan 70 is met wifi tagged vlan 10 op de poorten waar de AP's op zitten. De Ap's krijgen dus over untagged 70 hun IP adres en laten het wifi verkeer over tagged vlan 10 lopen. Zo zijn de Ap's op IP niveau onzichtbaar voor clients.

Uiteindelijk komen de meeste vlans uit bij de interne router, maar komt vlan 10 dan weer uit bij onze externe firewalls. Ons wifi is gewoon internet en dus geen verbinding met het gewone lan.

Zoals hierboven kan je dus met een router die 1 poort heeft meerdere netwerken afhandelen en routeren. Zeker met 10G interfaces is dat erg prettig voor consolidatie. De firewall clusters gingen van ~10 kabels terug naar 3.

Meerdere tagged vlans op 1 poort kan wel, maar meerdere untagged op 1 poort niet. In de unifi software is het niet echt intuitief naar mijn mening, je moet een nieuw netwerk aanmaken en daar kiezen voor "vlan" maar daarna heb je verder geen configuratie opties. Zo kan ik niet kiezen welke switchpoorten wat zijn, verder uitzoek werk benodigd.

Overigens, mbt cli, we hebben altijd HP Procurve materiaal gebruikt, 8212zl, 5406zl, 2810, 2920 en die zijn allemaal op ProVision gebaseerd. Lekker makkelijk, gewoon menu typen en dan redelijk makkelijk vlans maken en poorten taggen, top. De nieuwe 1950 en 5700 die we binnen hebben zijn Comware based en compleet anders, een soort van basis uit de H3C en vroeger 3Com tak die overgekocht is. Zo type je uit gewoonte show <blah>, maar nee, het is hier display <blah>. Ergens daartussen is er ook nog Aruba spullen gekocht, die hebben we ook, maar oudere firmware heeft wel het menu en geen andere syntax.

Dat wordt snel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:00:
Overigens, mbt cli, we hebben altijd HP Procurve materiaal gebruikt, 8212zl, 5406zl, 2810, 2920 en die zijn allemaal op ProVision gebaseerd. Lekker makkelijk, gewoon menu typen en dan redelijk makkelijk vlans maken en poorten taggen, top. De nieuwe 1950 en 5700 die we binnen hebben zijn Comware based en compleet anders, een soort van basis uit de H3C en vroeger 3Com tak die overgekocht is. Zo type je uit gewoonte show <blah>, maar nee, het is hier display <blah>.
Ik ken dus beide varianten en dan echt puur CLI dus geen menu's en vind het echt heerlijk i.v.m. alle GUI's die ik tot nu toe heb gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:54
Goedemiddag

ik krijg volgende week een Edgerouter X SFP nu heb ik nodig voor KPN glasvezel:

adapter:
https://www.fs.com/keywor...20995&searchSubmit=Search

een fiber kabel:
https://www.fs.com/products/40459.html

en een Module:
https://www.fs.com/products/37922.html

welke opties moet ik bij de module aanvinken ?
of hebben jullie andere tips of ideeën wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Totaalgeflipt schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Beide AP's staan op een ander kanaal nu, probleem lijkt toch aan te blijven.
Fast roaming staat ook al uit.
Probleem zit blijkbaar alleen bij de toestellen die verbonden zijn op de 2.4GHz.
Toestellen die verbonden zijn met de 5GHz vertonen geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Sennamph1938 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:42:
Goedemiddag

ik krijg volgende week een Edgerouter X SFP nu heb ik nodig voor KPN glasvezel:

adapter:
https://www.fs.com/keywor...20995&searchSubmit=Search

een fiber kabel:
https://www.fs.com/products/40459.html

en een Module:
https://www.fs.com/products/37922.html

welke opties moet ik bij de module aanvinken ?
of hebben jullie andere tips of ideeën wat ik nodig heb.
Als je KPN glasvezel hebt met een NTU dan heb je geen SFP module nodig dan zit er gewoon een netwerk poort op je NTU dan kun je gewoon met een netwerkkabel verbinding maken :)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Kavaa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:31:
[...]

Als je KPN glasvezel hebt met een NTU dan heb je geen SFP module nodig dan zit er gewoon een netwerk poort op je NTU dan kun je gewoon met een netwerkkabel verbinding maken :)
Begrijp ik goed dat je het overbodig vind om de NTU te vervangen/omzeilen?

Ik heb zelf de NTU ook gewoon in gebruik en ben niet voornemens dat te veranderen. Dat ding wordt gevoed door een 5v 0.5A adapter dus een echte stroombesparing haal je niet, en imo is ie qua stabiliteit ook gewoon betrouwbaar.

Ik zie o.a. jou als expert, dus als je hetzelfde zegt/vind dan hoor ik dat graag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Chris.nl schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:57:
[...]

Begrijp ik goed dat je het overbodig vind om de NTU te vervangen/omzeilen?

Ik heb zelf de NTU ook gewoon in gebruik en ben niet voornemens dat te veranderen. Dat ding wordt gevoed door een 5v 0.5A adapter dus een echte stroombesparing haal je niet, en imo is ie qua stabiliteit ook gewoon betrouwbaar.

Ik zie o.a. jou als expert, dus als je hetzelfde zegt/vind dan hoor ik dat graag..
Ik zie ook totaal geen reden om hem te omzeilen.
Als je zelf met de glasvezel gaat rommelen (Bewegen etc.) heb je kans dat deze breekt en dus niet 100% meer gaat werken. Als je hem lekker op de NTU laat zitten zoals KPN heeft afgemonteerd kan er nagenoeg niets gebeuren.
En dan kan KPN ook nooit tegen je zeggen; "Ja Maar Ja Maar Meneer u heeft aan de Glasvezel gezeten" of wat dan ook in die zin... Je snapt waar ik op doel.

De NTU doet in dit geval niets anders dan Glasvezel omzetten naar Netwerk (RJ45) zodat je het makkelijk op de Experiabox of Eigen Router kunt gebruiken, en dus ook flexibel bent met je kabel en de lengte hiervan.

Dus lekker de NTU gebruiken is mijn advies, dan heb je ook het minste gezeik. >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:57:
[...]

Ja, dat snap ik inderdaad hoe te doen (heb al netwerk groepen gedefinieerd).
Maar hoe gaat het dan als mijn KPN glas een storing heeft, dan wil ik de Ziggo connectie als back-up gebruiken.
Dat werkt dan niet meer toch?

Al mijn VLANs mogen internet gebruiken, primair KPN (glas) en ingeval van storing over schakelen naar de Ziggo verbinding.
Echter VLAN 9 en 10 mogen niet overschakelen en zijn dan down (wat dan ook mag omdat deze daar ook voor gecreëerd zijn om specifiek de KPN en Ziggo connectie te monitoren via een Ripe Atlas Probe).

Om dit correct werkend te krijgen worstel ik al een tijdje aangezien het niet helemaal werkt.
Als de Ziggo verbinding down is dan werkt het (Ziggo probe is down). Als ik de KPN connectie verbreek dan gaat alles over de Ziggo verbinding en dat moet nu net niet voor de KPN probe.

Zal ik anders mijn config eens per PM sturen?
Iemand nog suggesties om het zodanig te configureren dat het correct werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sennamph1938
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-06 08:54
Maar mijn vraag was niet of het verstandig is of ik het wel of niet moet doen.. ik vroeg welke module ik nodig heb zoals de linkjes die ik meestuurde.

Om dit aan te sluiten hoef je helemaal niet aan het glas te komen je kan de ntu er zo afschuiven en een andere adapter erop zetten glas zit in het gedeelte ernaast.

Zie hier
https://goo.gl/images/u6HnMc

[ Voor 51% gewijzigd door Sennamph1938 op 24-03-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001

Ankh

|true

Heb hier een "raar" probleem met een USG 3p. Deze loopt zo nu en dan "vast" of is de controller ineens kwijt (en dus z'n adoption). Vannacht om 12:05 was ie ineens offline (iedereen sliep in huis).

Kan er weinig over vinden, hier iemand ervaring er mee?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.