[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.636 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Die IPS optie hakt er wel in voor de bandbreedte op een USG (85 Mbps) en USG pro (250 Mbps)

Zou ook wel wat zijn om te weten welke policys ze gebruiken. Het forum maar eens doorlezen of het daar staat.

Edit: wordt iets uitgelegd op forum: https://community.ubnt.co...Stable/m-p/2274960#M80836

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 07:18 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48

Falcon10

Hit it i would !

Had paar week geleden al eens gemeld dat ik de 2 koelers in de 24 poorts Unifi switch had vervangen door van die stille krengen.
Het testen ervan buiten men 19" rackje viel mee, de temperatuur bleef stabiel en schoot niet omhoog.
Hij steekt ondertussen een weekje in het rack, en momenteel blijft de interne temperatuur van de switch vrij stabiel op 51°.
Vergeleken met de 62° van de 8 poorts 150 watt switchen die passief gekoeld zijn, lijkt me dat helemaal niet slecht :)

Binnenkort volgt de uitbreiding van men Unifi netwerk naar de tuin, dit zal gebeuren dmv 2 Nanobeam NBE5AC-gen2 die het signaal van het huis naar het tuinhuis gaan doorgeven, waar op zijn beurt nog een AC Pro wifi komt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De edgerouter 4 is eindelijk weer leverbaar!
Komt vandaag hopelijk binnen.
Zie: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:42:
De edgerouter 4 is eindelijk weer leverbaar!
Komt vandaag hopelijk binnen.
Zie: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4
En op de meeste plekken ook alweer zo goed als uitverkocht :P

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand hier nog intresse in een UAP-AC V2?? (Die vierkante). Hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben. Ga hem wel vervangen voor een lr.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:02:
Iemand hier nog intresse in een UAP-AC V2?? (Die vierkante). Hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben. Ga hem wel vervangen voor een lr.
Daar heb ik er ook nog 2 van liggen. Let wel, dat in de nieuwe v5.7.x controller deze het niet meer doen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Waarom denk je dat ik wil upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kavaa schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:47:
[...]

En op de meeste plekken ook alweer zo goed als uitverkocht :P
Sinds gisteren zijn ze beschikbaar bij de Nederlandse winkels, My Media Center en Centralpoint.nl hebben online al een kleine voorraad en die zijn nog beschikbaar. Kwestie van tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 13:37
Misschien hier al bekend maar mocht je problemen hebben met het upgraden van je devices.
Je klikt op upgrade maar na het hele proces blijft deze op dezelfde firmware staan dan kan je het volgende nog proberen.
In je cloudkey/ software controller: settings > maintenance > helemaal onderin kun je er voor kiezen om firmware te cachen. Kies je product welke moeilijk doet en wacht tot de delete knop zichtbaar word.
Nu terug naar je devices en nogmaals upgrade uitvoeren.

Deze stappen hielpen mij in ieder geval bij een dwarse US8 switch wellke ook de vorige versie niet wou upgraden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:05:
Die IPS optie hakt er wel in voor de bandbreedte op een USG (85 Mbps) en USG pro (250 Mbps)

Zou ook wel wat zijn om te weten welke policys ze gebruiken. Het forum maar eens doorlezen of het daar staat.

[video]

Edit: wordt iets uitgelegd op forum: https://community.ubnt.co...Stable/m-p/2274960#M80836
Even snel getest en buiten dat je throughtput gelimiteerd wordt, schiet ook je ping omhoog. Als je dus iets met VoiP doet, kun je hier best wel last van ondervinden. En bittorrent doet het niet :-)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 13:37
Hier mijn test resultaten met IPS / IDS aan / uit
Ubiquiti IPS IDS
IPS aan is maximaal 98Mbps download
IDS aan is maximaal 112Mbps download
Uit is gewoon mijn max download snelheid van 204Mbps (zou 200Mbps moeten zijn)
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:55:
[...]

Even snel getest en buiten dat je throughtput gelimiteerd wordt, schiet ook je ping omhoog. Als je dus iets met VoiP doet, kun je hier best wel last van ondervinden. En bittorrent doet het niet :-)
Zoals je bij mijn resultaten ziet, heb ik geen merkbaar ping verschil

[ Voor 34% gewijzigd door The-Source op 17-03-2018 14:11 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The-Source schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:08:
Hier mijn test resultaten met IPS / IDS aan / uit
[afbeelding]
IPS aan is maximaal 98Mbps download
IDS aan is maximaal 112Mbps download
Uit is gewoon mijn max download snelheid van 204Mbps (zou 200Mbps moeten zijn)

[...]

Zoals je bij mijn resultaten ziet, heb ik geen merkbaar ping verschil
De ping in speedtest is voordat je daadwerkelijk gaat downloaden. Die zal dus wel nagenoeg gelijk blijven. De ping schiet echter omhoog onder load. Dat is natuurlijk redelijk normaal dat deze omhoog schiet maar als dit al bij bv 50Mbps is, dan kun je daar best last van hebben in sommige realtime applicaties.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
Ik heb een UniFi AP-AC-PRO aan een CISCO 3925 modem (ziggo) hangen. Het werkte tot vandaag. De CISCO 3925 moest gerest worden (vanuit ziggo) en is terug naar standaard instellingen. Nu kan ik niet meer op mijn UniFi AP-AC-PRO wifi netwerk.

Ik dacht, ik reset hem.... nu is hij reset (met wit licht ipv blauw) maar kan hem niet meer vinden in de Wifi finder of contact maken met de UniFi AP-AC-PRO.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
Zijn er mensen hier die radius in combinatie met Office 365 gebruiken? Het gaat om een co-locatie, hier hangt al volledig Unifi apparatuur. Zou mooi zijn als dit te combineren was.

Ik kom oplossingen als bv JumpCloud tegen, maar ik heb het idee dat dit allemaal veel uitgebreider is dan wat er nodig zou zijn. Veel meer dan autorisatie om verbinding te mogen maken zoek ik niet. Nu is dit ingesteld met de radius-server van de USG zelf, werkt ook, maar toch weer een extra stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
KaiTak schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 17:14:
Ik heb een UniFi AP-AC-PRO aan een CISCO 3925 modem (ziggo) hangen. Het werkte tot vandaag. De CISCO 3925 moest gerest worden (vanuit ziggo) en is terug naar standaard instellingen. Nu kan ik niet meer op mijn UniFi AP-AC-PRO wifi netwerk.

Ik dacht, ik reset hem.... nu is hij reset (met wit licht ipv blauw) maar kan hem niet meer vinden in de Wifi finder of contact maken met de UniFi AP-AC-PRO.

Zie ik iets over het hoofd?
Je moet hem nu opnieuw instellen.
Via de UniFi Controller of via de Mobiele app.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
Kavaa schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:05:
[...]

Je moet hem nu opnieuw instellen.
Via de UniFi Controller of via de Mobiele app.
Ik denk dat ie kapot is. In de App pop unifi niet op en als ik hem via QR code scan dan vind hij hem ook niet. Ethernet cable gecheckt en power. Alles is volgens mij verder ok. Ik ga morgen ochtend het nog een keer proberen.

(lampje ethernet poort ziggo modem is ook groen van waar hij op zit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:52
Ik heb ondertussen een USG aangeschaft, en wat mee zitten spelen.

Ik vraag me wel af - met m'n openwrt router kon ik perfect een vlan bouwen waarmee ik een extra poort kon assigneren aan de WAN kant, voor m'n telenet digicorder.

Ik had nu een network gedefinieerd, vlan only, om hetzelfde te doen. Echter, als ik een vlan toewijs aan de wan kant werkt er niks meer.

Ik vermoed dat ik een Bridge moet voorzien tussen die vlan en de wan kant, maar ik zie zo niet direct hoe.

Iemand enig idee?

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devilkin schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:50:

Ik vraag me wel af - met m'n openwrt router kon ik perfect een vlan bouwen waarmee ik een extra poort kon assigneren aan de WAN kant, voor m'n telenet digicorder.

Ik had nu een network gedefinieerd, vlan only, om hetzelfde te doen. Echter, als ik een vlan toewijs aan de wan kant werkt er niks meer.

Ik vermoed dat ik een Bridge moet voorzien tussen die vlan en de wan kant, maar ik zie zo niet direct hoe.

Iemand enig idee?
Dat kan kun je enkel maar doen door een config.gateway.json file te maken.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:00:
[...]

Dat kan kun je enkel maar doen door een config.gateway.json file te maken.
Ik dacht al zoiets. Morgen eens mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devilkin schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:50:

Wat werkt er niet meer of niet goed aan je OpenWRT router dat je naar iets anders aan het kijken bent ?

Als het allemaal nog steeds werkt dan zou ik het lekker zo laten, want ik denk dat je best wel wat dingen gaat missen i.v.m. de USG :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
nero355 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:38:
[...]

Wat werkt er niet meer of niet goed aan je OpenWRT router dat je naar iets anders aan het kijken bent ?

Als het allemaal nog steeds werkt dan zou ik het lekker zo laten, want ik denk dat je best wel wat dingen gaat missen i.v.m. de USG :)
Goh. Ik heb onlangs een ubiquiti Ap gekocht, heel aangenaam door verrast, en eigenlijk was ik mijn homebrew wel wat beu aan het worden. Ook was de wifi ontvangst ook niet dat...

Welke andere features denk je dat ik zal missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
devilkin schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:55:
Goh. Ik heb onlangs een ubiquiti Ap gekocht, heel aangenaam door verrast, en eigenlijk was ik mijn homebrew wel wat beu aan het worden. Ook was de wifi ontvangst ook niet dat...

Welke andere features denk je dat ik zal missen?
Dat is voor iedereen anders, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die OpenWRT gebruikt de USG fijn zal vinden ?
Je kan dan beter naar de EdgeRouters kijken als we het over Ubiquiti hebben bijvoorbeeld :)

Ik heb zelf ook de Unifi UAP's maar als hoofdrouter zal hier waarschijnlijk nooit een USG komen, omdat die IMHO op het moment veel te beperkt is in zijn settings vanuit de Controller, tenzij je constant met de JSON gebaseerde config file wil rommelen : Dan heb ik veel liever gelijk de CLI van de EdgeRouters!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
nero355 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:59:
[...]

Dat is voor iedereen anders, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die OpenWRT gebruikt de USG fijn zal vinden ?
Je kan dan beter naar de EdgeRouters kijken als we het over Ubiquiti hebben bijvoorbeeld :)

Ik heb zelf ook de Unifi UAP's maar als hoofdrouter zal hier waarschijnlijk nooit een USG komen, omdat die IMHO op het moment veel te beperkt is in zijn settings vanuit de Controller, tenzij je constant met de JSON gebaseerde config file wil rommelen : Dan heb ik veel liever gelijk de CLI van de EdgeRouters!
Hmz. Ik heb zitten twijfelen welke het beste zou zijn. De Integratie in de controller vind ik wel plus, maar aan de andere kant erger ik me wel wat aan de beperkte opties.

Ik had me ook een paar switches aangeschaft, hoe zit het met hun edgeswitches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devilkin schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:07:
Hmz. Ik heb zitten twijfelen welke het beste zou zijn. De Integratie in de controller vind ik wel plus, maar aan de andere kant erger ik me wel wat aan de beperkte opties.

Ik had me ook een paar switches aangeschaft, hoe zit het met hun edgeswitches?
Dat kan @Kavaa je denk ik beter vertellen dan ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:05:
Daar heb ik er ook nog 2 van liggen. Let wel, dat in de nieuwe v5.7.x controller deze het niet meer doen.
Dat is niet geheel waar. Die ap's doen het prima in de 5.7.x controller maar de controller is nu meer een viewer geworden. Met 5.7.x kun je deze ap's namelijk niet meer provisionen en je kunt ook geen firmware flashes meer doen vanuit de controller. M.a.w. je hebt dus niet bijster veel aan die 5.7.x versie. Dat is echter nog niet het grootse probleem: na november dit jaar worden die ap's helemaal niet meer ondersteund en daarmee eindigen ook de updates. Je hebt vanaf dan dus ook geen security updates meer! Dat laatste is nou niet bepaald erg chic.

Voor wie deze unsupported ap's en een eigen controller op Debian heeft is het belangrijk om voordat je een apt upgrade gaat doen wel eerst even de sources file te wijzigen zodat Unifi op versie 5.6 blijft (verander "stable" in "unifi-5.6") want dat voorkomt wat gepruts met downgraden (je kunt niet zomaar de nieuwe versie uninstallen en de oude versie dan weer installen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:09:
[...]

Dat is niet geheel waar. Die ap's doen het prima in de 5.7.x controller maar de controller is nu meer een viewer geworden. Met 5.7.x kun je deze ap's namelijk niet meer provisionen en je kunt ook geen firmware flashes meer doen....
Zodra je controller update is dat vermoedelijk correct. Reeds geadopte AP’s blijven zichtbaar? Want ik heb getest net een nieuwe install en ik kan de UAP-AC niet eens terug zien als te adopten. Maw, hij wordt gewoon geweigerd.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 06-10 19:19
Toch brengen ze wel steeds meer features in de USG interface.
SNMP v3, GEOip filtering, IPv6 (wellicht laat, maar voor de meeste mensen vroeg genoeg), DHCP opties.

https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2271529

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:12
Heeft iemand screenshots hoe je de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) moet instellen om de Experiabox van KPN overbodig te maken. Ik krijg namelijk binnen kort glasvezel van KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bertdrenth schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:13:
Heeft iemand screenshots hoe je de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) moet instellen om de Experiabox van KPN overbodig te maken. Ik krijg namelijk binnen kort glasvezel van KPN.
Iemand heeft deze vast wel..... zelf beetje moeite doen toch?

Hindelaufen in "Configureren Ubiquiti USG op KPN-verbinding"

En daarbij hou je van plug and play, dat is dit niet....

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 18-03-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:12
Vorkie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Iemand heeft deze vast wel..... zelf beetje moeite doen toch?

Hindelaufen in "Configureren Ubiquiti USG op KPN-verbinding"

En daarbij hou je van plug and play, dat is dit niet....
Bedankt, daarom vroeg ik om screenshots wil het buiten allemaal bootfiles omdoen, maar blijkbaar kan dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Misschien is het verstandiger om de ExperiaBox te blijven gebruiken ;) Met deze vragen val je niet echt de doelgroep voor de USG/EdgeRouter.

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 18-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gastje01 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:05:
Zijn er mensen hier die radius in combinatie met Office 365 gebruiken? Het gaat om een co-locatie, hier hangt al volledig Unifi apparatuur. Zou mooi zijn als dit te combineren was.
Je bedoelt dat je gebruikers wilt authenticeren tegen je AD? Kan met NPS.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Iemand?
supermlt schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 22:58:
Iemand een idee?

Ik heb onderstaande tutorial gevolgd.
https://help.ubnt.com/hc/...ing-source-address-based-

Met als doel een specifiek VLAN naar ISP1 te routeren en een specifiek ander VLAN naar ISP2 te routeren.

Ik heb nu twee ISP's (Ziggo en KPN Glas)
Nu werkt dit zoverre dat als beide ISPs connectie hebben het verkeer vanuit de VLANs via de juiste ISP's gaan.

Als ik de KPN glas verbinding disconnect dan is, zoals gedefineerd, geen WAN verkeer meer mogelijk vanuit dat VLAN (Zoals gewenst)
Als ik de Ziggo verbinding verbreek (KPN connected) dan gaat al het verkeer over de KPN verbinding, ook het VLAN wat eigenlijk naar Ziggo zal moeten.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Het LAN to LAN Traffic stukje in de tutorial niet uitgevoerd, is niet van toepassing.

ETH0 - Ziggo
ETH1 - LAN (met VLANs)
ETH2 - KPN Glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jawel, maar dan moet ik eerst weten welke modify rules je hebt, wat je load-balance rules zijn (if any) en je gedifineerde protocols.

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
bertdrenth schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:13:
Psvtje10 in "IPTV issues met USG als vervanging van Experiabox"
Moet je uiteraard wel de VLANs veranderen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:22

TF0

TF0 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 00:30:
Bedankt, @nero355 @lowfi & @trekker22

Ik was de afgelopen dagen niet thuis dus kon er niet aan werken. Hieronder een verslag van mij bevindingen.
Korte update: ik ben maar helemaal opnieuw begonnen (nieuwe SD kaart) en nu werkt het wel in een keer.
Heb uiteindelijk dat 5 stappen script gebruikt, wel zo makkelijk :).
Bedankt!

(had gehoopt dat 1 Ubiquiti access point mijn appartement kon dekken, maar dat is dus niet zo. Tzt moet er toch een tweede AP komen O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas heb ik het nog niet in dit forum kunnen vinden. Maar zijn er mensen die weten wat je er aan kunt doen, zodat de apparaten met iOS een 192.168 ip adres krijgen in plaats van een 169 ip adres? Ik heb al vanalles geprobeerd, maar min Unifi AP AC LR die op versie 3.9.19.8123 draait lukt het niet altijd op de iOS apparaten een juist ip adres mee te geven. Alvast super bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
burne schreef op zondag 18 maart 2018 @ 12:57:
[...]
Je bedoelt dat je gebruikers wilt authenticeren tegen je AD? Kan met NPS.
Jep, maar er draait geen lokale server. Er is wel iets van Azure AD actief (moet de inlog nog krijgen dus kan nog niet exact zien wat er wel en niet actief is), maar veel meer dan de standaard O365 applicaties wordt er niet gebruikt. Het enige dat ik zou willen is dat mensen met hun O365 gebruikersnaam en wachtwoord zich kunnen aanmelden bij het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:36:
Helaas heb ik het nog niet in dit forum kunnen vinden. Maar zijn er mensen die weten wat je er aan kunt doen, zodat de apparaten met iOS een 192.168 ip adres krijgen in plaats van een 169 ip adres? Ik heb al vanalles geprobeerd, maar min Unifi AP AC LR die op versie 3.9.19.8123 draait lukt het niet altijd op de iOS apparaten een juist ip adres mee te geven. Alvast super bedankt!!
Heb je wel een DHCP server in je netwerk?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:36:
Is je ap wel ingesteld met vast ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:20:
[...]

Heb je wel een DHCP server in je netwerk?
Mijn router van Tmobile is DHCP cliënt en heeft ip-adres 192.168.1.1. Mijn Unifi heeft ip adres 192.168.1.11 /Gateway 192.168.1.1 en geeft DHCP uit tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.254. DNS pakt hij automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Is je ap wel ingesteld met vast ip adres?
Ja AP heeft vast ip adres. 192.168.1.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:31:
[...]

Mijn router van Tmobile is DHCP cliënt en heeft ip-adres 192.168.1.1. Mijn Unifi heeft ip adres 192.168.1.11 /Gateway 192.168.1.1 en geeft DHCP uit tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.254. DNS pakt hij automatisch.
Verklein je DHCP scope eens tot 192.168.1.20 - 192.168.1.50

Sowieso is je scope overlappend met IP adressen die je al in gebruik hebt dus mogelijk gaat het daar op mis.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Jawel, maar dan moet ik eerst weten welke modify rules je hebt, wat je load-balance rules zijn (if any) en je gedifineerde protocols.
De Modify rules zijn.

modify SOURCE_ROUTE {
rule 10 {
action modify
description "Traffic from EXT1 to KPN ETH2"
modify {
table 11
}
source {
address 192.168.9.1/27
}
}
rule 20 {
action modify
description "Traffic from EXT2 to Ziggo ETH0"
modify {
table 12
}
source {
address 192.168.10.1/27
}
}

Protocols

protocols {
static {
interface-route 0.0.0.0/0 {
next-hop-interface pppoe0 {
}
}
table 11 {
route 0.0.0.0/0 {
next-hop 77.161.229.13 {
}
}
}
table 12 {
route 0.0.0.0/0 {
next-hop 80.114.230.1 {
}
}
}
}
}

NAT rules

nat {
rule 5000 {
description Ziggo
log enable
outbound-interface eth0
protocol all
type masquerade
}
rule 5001 {
description "KPN Glas"
log disable
outbound-interface pppoe0
type masquerade
}
}

Geen Load balance actief.
Volgens mij zit het in de static routes of nat gedeelte.
Ik wil Glas als de primaire interenet verbinding gebruiken en ziggo in geval van uitval als backup.

De reden dat VLAN 9 en VLAN 10 gescheiden moeten zijn en alleen gebruik mogen maken van de juiste internet verbinding is dat ik een voor beide netwerken een Ripe Atlas Probe actief heb
https://atlas.ripe.net/

[ Voor 20% gewijzigd door supermlt op 18-03-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:32:
[...]

Ja AP heeft vast ip adres. 192.168.1.11
Network dns naam? Niet een local? Zoals(domain.local)?

Heb zelf enorm veel Apple producten en had alleen in het begin wat problemen met dhcp. Door statisch ip adres en gateway Etc goed in te vullen op de ap was dit probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:49:
[...]

De Modify rules zijn.

modify SOURCE_ROUTE {
rule 10 {
action modify
modify {
table 11
}
source {
address 192.168.9.1/27
}
}
rule 20 {
action modify
modify {
table 12
}
source {
address 192.168.10.1/27
}
}

Protocols

protocols {
static {
interface-route 0.0.0.0/0 {
next-hop-interface pppoe0 {
}
}
table 11 {
route 0.0.0.0/0 {
next-hop 77.161.229.13 {
}
}
}
table 12 {
route 0.0.0.0/0 {
next-hop 80.114.230.1 {
}
}
}
}
}

NAT rules

nat {
rule 5000 {
description Ziggo
log enable
outbound-interface eth0
protocol all
type masquerade
}
rule 5001 {
description "KPN Glas"
log disable
type masquerade
}
}

Geen Load balance actief.
Volgens mij zit het in de static routes of nat gedeelte.
Ik wil Glas als de primaire interenet verbinding gebruiken en ziggo in geval van uitval als backup.

De reden dat VLAN 9 en VLAN 10 gescheiden moeten zijn en alleen gebruik mogen maken van de juiste internet verbinding is dat ik een voor beide netwerken een Ripe Atlas Probe actief heb
https://atlas.ripe.net/
Maak van table 12 iig een interface-route met next hop interface pppoe0 ipv de huidige route.
Heb je firewall modify rules ook op beide vlans toegepast?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:16:
[...]

Maak van table 12 iig een interface-route met next hop interface pppoe0 ipv de huidige route.
Oke, wat heeft het voordeel om deze naar pppoe0 te zetten ipv de huidige route?

IPv4 Firewall "SOURCE_ROUTE"

Active on (eth1.10,IN) (eth1.9,IN)

rule packets bytes action description
---- ------- ----- ------ -----------
10 1540640 105136889 MODIFY Traffic from EXT1 to KPN ETH2
20 1758590 121011189 MODIFY Traffic from EXT2 to Ziggo ETH0
10000 0 0 ACCEPT DEFAULT ACTION

Source route firewall
modify SOURCE_ROUTE {
rule 10 {
action modify
modify {
table 11
}
source {
address 192.168.9.1/27
}
}
rule 20 {
action modify
modify {
table 12
}
source {
address 192.168.10.1/27
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vraagje over de unifi ap ac LR.

Volgens Ubiquiti moet de ap ac LR met 24dbm uit kunnen zenden op de 2.4Ghz band. Echter krijg ik de mijne niet boven de 20dbm, ook als ik zend sterkte handmatig op 24dbm zet wordt het nog steeds als 20dbm getoond door de Cloud Key controller.

Tweede vraagje.

Zowel mijn Lite als LR APs lijken twee netwerken op de 2.4Ghz band uit te zenden. Eentje verborgen en eentje gewoon zichtbaar. Ik heb er echter maar één geconfigureerd staan. Wat is het nut van dit tweede netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorkie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:14:
[...]

Network dns naam? Niet een local? Zoals(domain.local)?

Heb zelf enorm veel Apple producten en had alleen in het begin wat problemen met dhcp. Door statisch ip adres en gateway Etc goed in te vullen op de ap was dit probleem verholpen.
Heb vast ip adres 192.168.1.11
DHCP vast 192.168.1.1 (range 192.168.1.61-192.168.1.100)
DNS vast 192.168.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:16:
[...]

IPv4 Firewall "SOURCE_ROUTE"

Active on (eth1.10,IN) (eth1.9,IN)

rule packets bytes action description
---- ------- ----- ------ -----------
10 1540640 105136889 MODIFY Traffic from EXT1 to KPN ETH2
20 1758590 121011189 MODIFY Traffic from EXT2 to Ziggo ETH0
10000 0 0 ACCEPT DEFAULT ACTION

Source route firewall
modify SOURCE_ROUTE {
rule 10 {
action modify
modify {
table 11
}
source {
address 192.168.9.1/27
}
}
rule 20 {
action modify
modify {
table 12
}
source {
address 192.168.10.1/27
}
}

Als ik onderstaande uitvoer
set protocols static table 11 interface-route 0.0.0.0/0 next-hop-interface pppoe0 dan krijg ik de melding
(na commit) Must add a next-hop-interface for route 0.0.0.0/0
Heb dan de bestaande static route verwijderd.

set protocols static table 11 interface-route 0.0.0.0/0 next-hop-interface pppoe0 succesvol uitgevoerd, ouder static table 11 route verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door supermlt op 18-03-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:53

zeroday

There is no alternative!

Caayn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:31:

Volgens Ubiquiti moet de ap ac LR met 24dbm uit kunnen zenden op de 2.4Ghz band. Echter krijg ik de mijne niet boven de 20dbm, ook als ik zend sterkte handmatig op 24dbm zet wordt het nog steeds als 20dbm getoond door de Cloud Key controller.

Tweede vraagje.

Zowel mijn Lite als LR APs lijken twee netwerken op de 2.4Ghz band uit te zenden. Eentje verborgen en eentje gewoon zichtbaar. Ik heb er echter maar één geconfigureerd staan. Wat is het nut van dit tweede netwerk?
in antwoord op je 2e vraag: je hebt dan de wireless uplink aan staan
Je kan dan 2 AP's in een soort van repeater functie zetten (als ik het goed heb)
ze maken dan via die hidden SSID verbinding met elkaar

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
zeroday schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:09:
[...]

in antwoord op je 2e vraag: je hebt dan de wireless uplink aan staan
Je kan dan 2 AP's in een soort van repeater functie zetten (als ik het goed heb)
ze maken dan via die hidden SSID verbinding met elkaar
Bedankt, dat was hem inderdaad :) Ik had niet in de gaten dat dit aanstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caayn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:31:

Mag gewoon niet in ons regio :)
Zo hebben wij hier ook geen Channel 14 voor de 2.4GHz frequentie.

Elders op de wereld mag je wel helemaal losgaan met >20 dbm waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:28:
[...]

Mmhhhh, vreemd op 5Ghz is dit geen probleem. Worden er andere waardes gehanteerd voor de twee banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caayn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:05:
[...]
Mmhhhh, vreemd op 5Ghz is dit geen probleem. Worden er andere waardes gehanteerd voor de twee banden?
Tabel 2 en 3 https://anzdoc.com/vergunningsvrije-radiotoepassingen.html

Formele document is helaas niet meer op de overheids website te benaderen.

EDIT: bij 5Ghz vooral even de footnotes lezen, daarin staat dat je vanaf kanaal 100 meer vermogen mag gebruiken dan op de lager gelegen kanalen.

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 18-03-2018 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-10 16:06
nero355 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:28:
[...]

En daarom wordt er op die apparaten gevraagd naar je land. Zet m maar eens op Canada of Mexico, en kijk dan naar je maximale waardes.

Eventuele boetes en burenruzies zijn voor eigen rekening >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:12:
[...]

Tabel 2 en 3 https://anzdoc.com/vergunningsvrije-radiotoepassingen.html

Formele document is helaas niet meer op de overheids website te benaderen.
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Die werkt beter voor PPPoE verbindingen.
Je zou eventueel met restircties kunnen werken op je NAT rules.
Dus een source toevoegen aan de resp. KPN en Ziggo verbindingen. Dan weet je zeker dat niet het verkeerde source vlan die NAT rule kan gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        rule 5003 {
            description "Masq for KPN"
            log disable
            protocol all
            source {
                group {
                    address-group KPN_Only
                }
            }
            type masquerade
        }

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Die werkt beter voor PPPoE verbindingen.
Je zou eventueel met restircties kunnen werken op je NAT rules.
Dus een source toevoegen aan de resp. KPN en Ziggo verbindingen. Dan weet je zeker dat niet het verkeerde source vlan die NAT rule kan gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        rule 5003 {
            description "Masq for KPN"
            log disable
            protocol all
            source {
                group {
                    address-group Ziggo_Only
                }
            }
            type masquerade
        }
Dus 2 NAT rules toevoegen voor het VLAN Ziggo naar de Ziggo verbinding en een rule voor de KPN VLan naar KPN verbinding.

Maar vraag me dan wel af waarom het voor de ene VLAN wel correct werkt en bij de andere niet.
Of kan dat nog te maken hebben met de static rule (die nu aangepast is naar pppoe0)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:47:
[...]

Dus 2 NAT rules toevoegen voor het VLAN Ziggo naar de Ziggo verbinding en een rule voor de KPN VLan naar KPN verbinding.

Maar vraag me dan wel af waarom het voor de ene VLAN wel correct werkt en bij de andere niet.
Of kan dat nog te maken hebben met de static rule (die nu aangepast is naar pppoe0)?
Dat heeft met de default modify te maken. Er matched niets dus next best thing en volg de default 0.0.0.0 route.

En nee, geen nieuwe NAT rules toevoegen maar de bestaande 2 aanpassen met een source subnet. Hierdoor matched het VLAN wat via KPN moet niet meer met de regel van Ziggo en visa versa.
Wafeltje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:15:
[...]

En daarom wordt er op die apparaten gevraagd naar je land. Zet m maar eens op Canada of Mexico, en kijk dan naar je maximale waardes.

Eventuele boetes en burenruzies zijn voor eigen rekening >:)
Maak asjeblieft niet die fout op bv Powerbeams, Nanobeams en dat soort devices. Als je die eenmaal in de initiële setup een land hebt gekozen, dan kun je die niet meer aanpassen. Er is ook geen unlock of wat dan ook voor.

[ Voor 27% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 18-03-2018 22:14 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:47:
[...]

In het voorbeeld wordt de Ziggo (source) toegevoegd aan de KPN Nat rule?
Dat klopt dan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:17:
[...]

In het voorbeeld wordt de Ziggo (source) toegevoegd aan de KPN Nat rule?
Dat klopt dan toch niet?
Nee... Dat klopt inderdaad niet... (bericht aangepast)

Het is dus echt de Masq rule met outbound interface Ziggo die als source group het subnet bevat wat je via Ziggo wil laten gaan en zo dus ook met KPN. Hier is de outbound interface pppoe0 en de source (group) het vlan wat je via KPN wil laten vloeien. Hiermee blokkeer je dat het Ziggo verkeer via het KPN netwerk gaat.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:25:
[...]

Nee... Dat klopt inderdaad niet... (bericht aangepast)

Het is dus echt de Masq rule met outbound interface Ziggo die als source group het subnet bevat wat je via Ziggo wil laten gaan en zo dus ook met KPN. Hier is de outbound interface pppoe0 en de source (group) het vlan wat je via KPN wil laten vloeien. Hiermee blokkeer je dat het Ziggo verkeer via het KPN netwerk gaat.
Oke, dat zojuist geïmplementeerd met als gevolg dat ik voor de overige netwerken (vlans) geen internet connectie meer heb.

De specifieke aanpassing voor mijn KPN netwerk weer terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supermlt schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:32:
[...]

Oke, dat zojuist geïmplementeerd met als gevolg dat ik voor de overige netwerken (vlans) geen internet connectie meer heb.

De specifieke aanpassing voor mijn KPN netwerk weer terug gezet.
Ah, ja, als er meer netwerken zijn is het handig om met source groepen te werken. Dan maak je eerst 2 network groepen aan. Plaats hier de subnetten in die resp via Ziggo of KPN moeten gaan. Deze groepen zet je dan op de NAT rules als source address. Snap je em?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:45:
[...]

Ah, ja, als er meer netwerken zijn is het handig om met source groepen te werken. Dan maak je eerst 2 network groepen aan. Plaats hier de subnetten in die resp via Ziggo of KPN moeten gaan. Deze groepen zet je dan op de NAT rules als source address. Snap je em?
Ja, dat snap ik inderdaad hoe te doen (heb al netwerk groepen gedefinieerd).
Maar hoe gaat het dan als mijn KPN glas een storing heeft, dan wil ik de Ziggo connectie als back-up gebruiken.
Dat werkt dan niet meer toch?

Al mijn VLANs mogen internet gebruiken, primair KPN (glas) en ingeval van storing over schakelen naar de Ziggo verbinding.
Echter VLAN 9 en 10 mogen niet overschakelen en zijn dan down (wat dan ook mag omdat deze daar ook voor gecreëerd zijn om specifiek de KPN en Ziggo connectie te monitoren via een Ripe Atlas Probe).

Om dit correct werkend te krijgen worstel ik al een tijdje aangezien het niet helemaal werkt.
Als de Ziggo verbinding down is dan werkt het (Ziggo probe is down). Als ik de KPN connectie verbreek dan gaat alles over de Ziggo verbinding en dat moet nu net niet voor de KPN probe.

Zal ik anders mijn config eens per PM sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:42
Is er ook iemand die in de UniFi controller mailnotificaties aan heeft staan?
Krijg je dan ook mail als er nieuwe firmware voor de AP's is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
ThinkPadd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:59:
Neen, enkel disconnected of Rouge AP Detected als het goed is.
Althans dat is de gene die wij aan hebben staan ;)

Nieuwe Firmware kun je beter Facebook in de gaten houden of het UBNT Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Nee. Ik krijg iig alleen meldingen als er iets mis is met het unifi device. Geen update notificaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 00:25
Subscribe naar het Unifi Update Blog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Je kan voor een heleboel dingen email notificaties aanzetten, maar ik heb niet de mogelijkheid gevonden om te melden dat er nieuwe firmware is. (Ook niet bij de andere categories.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VmFmzrr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
Iemand ervaring met de Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router? Werkt dit apparaat goed voor in huis of kan ik beter kijken naar een losse router en acces point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Als het mogelijk is kan je beter richting de UniFi HDs gaan. Dat is volgensmij hetzelfde maar dan los.

Voor thuis heb je ook genoeg aan een PRO of NanoHD (zodra beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
RobinF schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:28:
Als het mogelijk is kan je beter richting de UniFi HDs gaan. Dat is volgensmij hetzelfde maar dan los.

Voor thuis heb je ook genoeg aan een PRO of NanoHD (zodra beschikbaar)
Eerlijk gezegd zeggen die modellen me niet zoveel en googlen levert me ook niet direct de gezochte antwoorden op. Kan je wellicht iets zeggen waarom deze beter zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Malt007 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Eerlijk gezegd zeggen die modellen me niet zoveel en googlen levert me ook niet direct de gezochte antwoorden op. Kan je wellicht iets zeggen waarom deze beter zijn?
De LITE, PRO en NanoHD (op dit moment nog niet uit) zijn gewoon accesspoints en maken onderdeel uit van de Unifi serie, niet van de Amplifi serie. Ze werken dus ook door een kabel in het accesspoint te stoppen

Ik denk persoonlijk dat de Amplifi vooral marketing is en ik heb het niet zo met die mesh zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Jeroen_ae92 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:22:
[...]

Zodra je controller update is dat vermoedelijk correct. Reeds geadopte AP’s blijven zichtbaar? Want ik heb getest net een nieuwe install en ik kan de UAP-AC niet eens terug zien als te adopten. Maw, hij wordt gewoon geweigerd.
Yep, die blijven zichtbaar en je ziet ook gewoon de verdere info van die dingen. Er wordt ook duidelijk bij vermeld dat ie niet supported is en er geen provisioning uitgevoerd zal worden. Dat ze geen nieuwe meer toelaten is eigenlijk ook wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
Heb even een comment achtergelaten, maar ook een suggestie ingeschoten via Unifi:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rJ59FIu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
Ik heb de laatste topics doorgezocht en ook onze vriend G... geraadpleegd, maar kom er niet achter waarom ik na het volgen van deze stappen: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/ tot het deel packages, mijn pc met auto negotiate en full duplex maar 100mbit krijgt.

Daarnaast, als ik de stappen vervolg en de packages toevoeg en die wil updaten, blijft hij op 0% staan.

zou dit kunnen komen door oude firmware (uit de doos, nog niet geupdate)?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Goeie tip!

Installatie van deze versie is deels gelukt. De cloud key draait nu op deze (beta)versie. Echter via https://unifi.ubnt.com/ komt mijn Cloud key nu niet meer online, hij geeft daar ook nog een oudere controller versie weer.
Dus daar zit ik nu even mee te kl*ten :+

Opgelost. factory reset gedaan, dan de upgrade naar 5.8.3 en dan re-adopt.

[ Voor 7% gewijzigd door wicked1980 op 20-03-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
maomanna schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:48:
Ik heb de laatste topics doorgezocht en ook onze vriend G... geraadpleegd, maar kom er niet achter waarom ik na het volgen van deze stappen: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/ tot het deel packages, mijn pc met auto negotiate en full duplex maar 100mbit krijgt.

Daarnaast, als ik de stappen vervolg en de packages toevoeg en die wil updaten, blijft hij op 0% staan.

zou dit kunnen komen door oude firmware (uit de doos, nog niet geupdate)?
Ik heb die packages nog nooit werkend gekregen en ze zijn ook niet nodig voor de werking van de router.

Als je de poort forceert op 1000Mbit, werkt dat wel of ook niet. Brakke kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
xtravital schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Ik heb die packages nog nooit werkend gekregen en ze zijn ook niet nodig voor de werking van de router.

Als je de poort forceert op 1000Mbit, werkt dat wel of ook niet. Brakke kabel?
Ik had dit doorgevoerd: https://community.ubnt.co...962/highlight/true#M33437 maar helaas zonder resultaat. sterker nog, mijn upload zakte in elkaar en ging van 100mbit naar 4 mbit. Kabel is naar mijn weten niet brak, van router naar patchpaneel is cat6 full copper, patch naar muur is cat 7 stug full copper en dan weer cat6 naar de pc.

ik kan het wellicht nog testen met een rechtstreekse draad ipv het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
maomanna schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:24:
[...]

Ik had dit doorgevoerd: https://community.ubnt.co...962/highlight/true#M33437 maar helaas zonder resultaat. sterker nog, mijn upload zakte in elkaar en ging van 100mbit naar 4 mbit. Kabel is naar mijn weten niet brak, van router naar patchpaneel is cat6 full copper, patch naar muur is cat 7 stug full copper en dan weer cat6 naar de pc.

ik kan het wellicht nog testen met een rechtstreekse draad ipv het patchpaneel.
Welke firmware versie heb je er nu inzitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03
Twee vragen over de PoE Injectors van Ubiquiti;
Ik heb thuis een UAP AC Lite en een Cloud Key maar mis nog PoE Power. Klopt het dat ik hier twee verschillende varianten van de PoE injectors voor nodig heb (24v en 48v) of zijn deze op een of andere manier universeel uitwisselbaar?

UAP AC Lite
802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)
24V, 0.5A Gigabit PoE Adapter*

UAP AC Pro
Passive Power over Ethernet (48V), 802.3af/802.3at Supported
(Supported Voltage Range: 44 to 57VDC)
48V, 0.5A PoE Gigabit Adapter

Cloud Key
48 Volts Active PoE (802.3af) from a UniFi Switch, or other 802.3af compliant switches.
48 Volts Passive PoE from a UniFi 48 Volt PoE Injector.

Klopt het dat ik de PoE injector van de AP Pro kan gebruiken voor de Cloud Key?
En voor de AP Lite kan ik niet de Injector van de AP Pro gebruiken (want 48v ipv 24v) toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
xtravital schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Welke firmware versie heb je er nu inzitten dan?
af fabriek, zou thuis even moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
maomanna schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:06:
[...]

af fabriek, zou thuis even moeten kijken.
Dan is het waarschijnlijk een oude versie en zou ik eerst de firmware eens updaten.

https://www.ubnt.com/download/edgemax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
Hi! heb geprobeerd een beetje te verdiepen in de Ubiquiti Unifi AP's. Momenteel maak ik gebruik van een Fritzbox 7490 achter een Ziggo Connectbox (bridge mode). Heb al zoveel mogelijk apparatuur bedraad aangesloten zoals: Sonos, Fibaro HC2, PS4, TV, Tado, NAS, Raspberry pi etc. Daarnaast is er nog een veelvoud aan apparatuur die ik niet bedraad kan aansluiten, zoals Amazon Echo, Harmony HUB, Neato Botvac Connected, TV op de slaapkamer, de printer en nog wat minder belangrijke apparatuur.

Helaas krijg ik met de Fritzbox de verbinding niet voldoende stabiel. Bijvoorbeeld: zodra ik mijn PS4 aan zet trekt die het hele netwerk 'leeg', terwijl deze toch bedraad is aangesloten. Alle draadloze apparaten hebben dan nagenoeg geen verbinding meer. Ook met instellingen als QOS lukt het mij niet om en stabiel netwerk te draaien.
Daarnaast is het gasten netwerk onstabiel. Helaas kan ik hier vrij weinig over vinden. Ik woon in een appartement (ca. 68m2) waardoor ik wellicht wat veel last heb van apparaten van de buren en de veelvoud aan draadloze apparaten.

Met een simpele speedtest op mijn mobiel (iPhone 6S) kom ik in de woonkamer op 35,1Mbps download en 17 Mbps upload Ping 17ms. Onlangs de Fingbox even als test hier mogen draaien en bedraad naar de woonkamer haal ik daar bijna de maximale verbinding van mijn abonnement 200,1 Mbps download, 20,9 Mbps upload en rond de 20ms. Hierbij vroeg ik mij af of dit een vrij negatieve ms waarde is?

Nu kom ik Ubiquiti tegenwoordig overal tegen en ben er toch erg nieuwsgierig naar. Mijn oog is gevallen op de Unifi AP AC PRO. Het smoelt niet alleen beter als de Fritzbox, de reacties zijn ook uitermate positief. Nu was ik benieuwd of dit niet een beetje overkill is voor een appartement? En of ik hier daadwerkelijk in stabiliteit in vooruit zal gaan?

Ook was ik benieuwd of je de Unifi direct op de Ziggo Connectbox in bridge mode (even los van PoE) kan aansluiten, zodat ik de Fritz 7490 er helemaal tussen uit kan halen?

[ Voor 0% gewijzigd door r--ndy op 20-03-2018 16:59 . Reden: aantal m2 appartement toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:59

lier

MikroTik nerd

Superhuuper schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:07:
Klopt, maar ik zou persoonlijk voor een USB voeding gaan (gebruik nu zelf een iPad voeding). Meen ergens gelezen te hebben dat de Cloud Key hierdoor minder warmte produceert.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
r--ndy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:26:
Ook was ik benieuwd of je de Unifi direct op de Ziggo Connectbox in bridge mode (even los van PoE) kan aansluiten, zodat ik de Fritz 7490 er helemaal tussen uit kan halen?
Een Unifi AP is een access point en geen router, dus dat gaat sowieso niet werken. Je Connectbox uit bridge halen en dan de Unifi AP aansluiten gaat wel prima werken.

Je geeft niet aan hoe groot je appartement, maar in mijn apparatement (85m2) was een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) meer dan voldoende. Ik haal in mijn hele appartement op de 5Ghz band 120/120 (max van mijn verbinding), zowel op mijn telefoon, als op mijn laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
rens-br schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:56:
[...]

Een Unifi AP is een access point en geen router, dus dat gaat sowieso niet werken. Je Connectbox uit bridge halen en dan de Unifi AP aansluiten gaat wel prima werken.

Je geeft niet aan hoe groot je appartement, maar in mijn apparatement (85m2) was een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) meer dan voldoende. Ik haal in mijn hele appartement op de 5Ghz band 120/120 (max van mijn verbinding), zowel op mijn telefoon, als op mijn laptops.
Appartement is ca. 68m2, ook even ge-edit in het verhaal.
Had dat gevoel ook al over de Connect Box en bridge mode, thanks voor de bevestiging!

Enig min-punt die ik dan weer zie is dat alle apparaten die ik nu heb ingesteld op de Fritzbox allemaal weer een eigen "vast" ip-adres moet toekennen. Dit wil ik dan niet doen via de Connectbox, maar de Unifi. Is dat mogelijk of is het dan weer toch slimmer om een eigen router er toch tussen te hangen?

[ Voor 15% gewijzigd door r--ndy op 20-03-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:59

lier

MikroTik nerd

IP adressen worden uitgedeeld door een DHCP server, maar je kan devices ook een vast IP adres geven. Ik denk dat je reserveringen gebruikt (klopt dat?), deze zal je zelf over moeten zetten naar aan andere DHCP server (de Connectbox). De Unifi is echt alleen een accesspoint, IP adressen gaat hij never nooit uitgeven.

Zonder te weten waarom je het niet op de Connectbox wil doen: koop een USG en (eventueel) een Cloud key. Dan kan je alles mooi in de controller doen. Maar dat had je natuurlijk allang gelezen! ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
lier schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:32:
IP adressen worden uitgedeeld door een DHCP server, maar je kan devices ook een vast IP adres geven. Ik denk dat je reserveringen gebruikt (klopt dat?), deze zal je zelf over moeten zetten naar aan andere DHCP server (de Connectbox). De Unifi is echt alleen een accesspoint, IP adressen gaat hij never nooit uitgeven.

Zonder te weten waarom je het niet op de Connectbox wil doen: koop een USG en (eventueel) een Cloud key. Dan kan je alles mooi in de controller doen. Maar dat had je natuurlijk allang gelezen! ;)
Ha nee had niet alles gelezen haha. Ben ook niet helemaal thuis in de netwerken, weet er maar een kleine fractie van.

Ik dacht namelijk ook dat die USG helemaal geen toegevoegde waarde zou hebben. Maar de USG fungeert als degene die de ip-adressen en dergelijke uitdeelt etc? Moet ik me toch even wat meer in verdiepen nog.

Door de hoeveelheid apparaten wil ik het liever niet in de Connectbox doen. Ik heb er simpelweg geen vertrouwen in dat dat apparaat voldoende aan kan. Daarnaast mocht ik een keer verhuizen/connectbox resetten of iets dergelijks kan ik weer opnieuw beginnen. Daar heb ik niet zoveel trek in. Tevens wil ik er qua netwerk wel op vooruitgaan ten opzichte van wat er nu staat..

[ Voor 22% gewijzigd door r--ndy op 20-03-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r--ndy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:49:
Ben ook niet helemaal thuis in de netwerken, weet er maar een kleine fractie van.
Dan zou ik zeggen koop lekker wat simpels van ASUS/D-Link/Netgear/TP-Link/enz. want zonder je eerst echt GOED in te lezen ga je er echt niet op vooruit... eerder achteruit :)
Ik dacht namelijk ook dat die USG helemaal geen toegevoegde waarde zou hebben. Maar de USG fungeert als degene die de ip-adressen en dergelijke uitdeelt etc? Moet ik me toch even wat meer in verdiepen nog.
Als je modem in bridge mode is dan heb je een router nodig en de USG is dus een router!
Door de hoeveelheid apparaten wil ik het liever niet in de Connectbox doen. Ik heb er simpelweg geen vertrouwen in dat dat apparaat voldoende aan kan.
Als dat zo is dan is het wel een heel erg gaar apparaat en dat lijkt me sterk eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
nero355 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:04:
[...]

Dan zou ik zeggen koop lekker wat simpels van ASUS/D-Link/Netgear/TP-Link/enz. want zonder je eerst echt GOED in te lezen ga je er echt niet op vooruit... eerder achteruit :)
Ik bedoel niet dat ik er helemaal niet in thuis ben, ik weet wel wat maar ben zeker geen expert daarin. Daarnaast was ik benieuwd of een opstelling met een Unifi het totaal plaatje zou verbeteren.

Maar goed ik zal in ieder geval verder verdiepen in de USG i.c.m. de Unifi :-)

Mochten er nog tips zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r--ndy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:20:
Maar goed ik zal in ieder geval verder verdiepen in de USG i.c.m. de Unifi :-)
USG staat voor UniFi Security Gateway, dus niet i.c.m. maar als onderdeel van :+ Wat dat betreft sluit ik me aan bij @nero355. Weet waar je aan begint.

En als je voor een USG gaat, vergeet dan niet dat dat alleen een router is, dus je moet ook nog een switch hebben. Wil je echt bij UniFi blijven kom je als beste goedkope uit bij de USW 8-60W. Deze kan dan meteen je AP van stroom voorzien en heb je de PoE injector daarvoor niet meer nodig.

Simpel gezegd is je Fritzbox een 3 in 1 apparaat, router (gateway naar het internet, deelt IP adressen uit, firewall, ...), switch (4 poorten uit) en access point (wifi). Ubiquiti heeft zo'n apparaat vrijwel niet, en helemaal niet in de UniFi lijn. Vandaar dat je ze als je Fritzbox de deur uit wilt doen ook alle 3 "moet" kopen. Uiteraard met vrije keuze in welke je bij Ubiquiti koopt. Zo kun je ook voor een goedkope switch van 20 euro gaan, bv. Alleen zal die dan niet managed zijn, geen PoE doen (dus aparte PoE injector voor het AP nodig) en niet geïntegreerd zijn in de UniFi omgeving (doh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Zijn er mensen met ervaring met de Edgerouter PoE (5p)?

Ik zou evt mijn USG vervangen door bovenstaande, omdat die USG toch hier en daar een paar limieten heeft die onhebbelijk zijn. Zeker ook het feit dat als je de interfaces gaat bridgen de performance de grond in duikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
xtravital schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Dan is het waarschijnlijk een oude versie en zou ik eerst de firmware eens updaten.

https://www.ubnt.com/download/edgemax
ik zit op 1.2.0 8)7

ga nu uppen via alle versies naar 1.10

Acties:
  • +1 Henk 'm!
devilkin schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:48:
Zijn er mensen met ervaring met de Edgerouter PoE (5p)?

Ik zou evt mijn USG vervangen door bovenstaande, omdat die USG toch hier en daar een paar limieten heeft die onhebbelijk zijn. Zeker ook het feit dat als je de interfaces gaat bridgen de performance de grond in duikt...
De opvolger van de Edgerouter PoE is de Edgerouter 6. Indien je geen behoefte hebt aan PoE kan ik je de Edgerouter 4 aanbevelen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
RobertMe schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:43:
[...]

USG staat voor UniFi Security Gateway, dus niet i.c.m. maar als onderdeel van :+ Wat dat betreft sluit ik me aan bij @nero355. Weet waar je aan begint.

En als je voor een USG gaat, vergeet dan niet dat dat alleen een router is, dus je moet ook nog een switch hebben. Wil je echt bij UniFi blijven kom je als beste goedkope uit bij de USW 8-60W. Deze kan dan meteen je AP van stroom voorzien en heb je de PoE injector daarvoor niet meer nodig.

Simpel gezegd is je Fritzbox een 3 in 1 apparaat, router (gateway naar het internet, deelt IP adressen uit, firewall, ...), switch (4 poorten uit) en access point (wifi). Ubiquiti heeft zo'n apparaat vrijwel niet, en helemaal niet in de UniFi lijn. Vandaar dat je ze als je Fritzbox de deur uit wilt doen ook alle 3 "moet" kopen. Uiteraard met vrije keuze in welke je bij Ubiquiti koopt. Zo kun je ook voor een goedkope switch van 20 euro gaan, bv. Alleen zal die dan niet managed zijn, geen PoE doen (dus aparte PoE injector voor het AP nodig) en niet geïntegreerd zijn in de UniFi omgeving (doh)
Ik heb er geen problemen mee om wat tijd te investeren om de installatie goed te krijgen :-)

Kan het opzoeken maar net zo eenvoudig om dit direct op te vragen. Mocht ik geen andere PoE devices hebben, is dan de PoE switch van UniFi wel vereist? Zover ik weet zijn namelijk mijn bedrade apparaten namelijk niet PoE. Dat is een kwestie van uitzoeken, maar zitten er aan de PoE switch van UniFi daadwerkelijk voordelen als de apparaten het niet nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag de USG appliance binnen gekregen, deze werd geleverd met 1.0.0 alpha3, helaas was die zo alpha dat het zetten van het statische IP adres niet werkte. Na via SSH even een werkende /etc/network/interfaces.d/en3 gefixed te hebben met gateway en DNS werkte de UI ineens en kon ik deze bijwerken.

Afgelopen week ook een provisioning script gemaakt icm met de API class, erg handig. https://github.com/Art-of-WiFi/UniFi-API-client
Provision script is al gemerged, wellicht een goed starpunt voor anderen.

Met betrekking tot de USG, tja, de USB poort van de Pro is nog steeds niet bruikbaar als een 3/4G wan, en een vdsl modem is er ook niet. Dus daar blijven we voorlopig wel Draytek Vigors gebruiken. Stiekem had ik gehoopt dat OpenVPN onderdeel zou worden, want dat is veel prettiger dan IPsec, ik kan hopen.
Superhuuper schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:07:
Twee vragen over de PoE Injectors van Ubiquiti;
Ik heb thuis een UAP AC Lite en een Cloud Key maar mis nog PoE Power. Klopt het dat ik hier twee verschillende varianten van de PoE injectors voor nodig heb (24v en 48v) of zijn deze op een of andere manier universeel uitwisselbaar?

...

En voor de AP Lite kan ik niet de Injector van de AP Pro gebruiken (want 48v ipv 24v) toch?
Ja, je kan een standaard 802.3af voeding gebruik voor de Cloudkey. Ik weet dat deze werkt met de goedkopere GS108PE.

Inmiddels doen de AC lite AP's ook standaard PoE en niet meer alleen 24V PoE. Ze zijn daar eindelijk om, ook in combinatie met de camera's gaf dat meer gedoe dan ik wou. We gebruiken HP PoE switches op het werk, en de oudere AVC G3 Camera was alleen passief 24V. De nieuwere AVC G3 doet nu wel 802.3af, scheelt weer een verloop van PoE naar 24V passive adapter (en 10 euro).

[ Voor 39% gewijzigd door databeestje op 20-03-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Ik ben tegen iets vaags aangelopen en ben benieuwd of iemand hier me verder kan helpen.
In UNMS zie ik drops op eth0 van de Edgerouter Lite.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sjPhqlW.png

Op deze poort zit een Unifi Switch 8 60W PoE aangesloten.

Als ik op de EdgeRouter inlog en de status bekijk van de poort zie ik dat het om door de router ontvangen packets gaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default
    <knip>
    Last clear: Sat Mar 17 13:48:30 CET 2018
    Description: eth1 - LAN

RX:  bytes    packets     errors    dropped    overrun      mcast
    70338865416   67082235          0       9904          0     454395
    TX:  bytes    packets     errors    dropped    carrier collisions
    105060329177   85205338          0          0          0          0

Als ik de computer rechtstreeks met dezelfde kabel aansluit op de router, loopt deze teller niet verder op.
Zodra ik de switch ertussen zet met daaraan alleen de computer verbonden, dan gaat het optellen weer verder.
Elke 15/30 seconden komt er weer 1tje bij.
Het heeft verder geen invloed op de werking van het netwerk, maar het is niet iets wat "zo hoort" IMHO.

Nu ben ik dus benieuwd naar wat de router dropped en waarom en wat ik eraan kan doen.
Iemand een idee waar te beginnen met het onderzoek?
Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.