Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste
Acties:

• olson
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:31
quote:
loyske schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:59:
Vandaag mijn US-16-150 aangesloten. Na een tijdje de melding dat hij te warm werd. Temp was 40 graden en de fans op volle toeren.

Chat gehad met Ubiquiti gehad en meteen RMA kunnen sturen :(

Nog iemand hier gehad?
Heb diverse US-16-150 geinstalleerd. Muis stil (niet verwacht). Ben er zelf over aan het denken om mijn 8P 60W te vervangen door deze. Domme pech dat die van jou op hol slaat. :-(

Unifi AP-Pro, LR, Mesh, Airgateway, HP Microserver Gen8, Proxmox,

quote:
loyske schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:59:
Vandaag mijn US-16-150 aangesloten. Na een tijdje de melding dat hij te warm werd. Temp was 40 graden en de fans op volle toeren.

Chat gehad met Ubiquiti gehad en meteen RMA kunnen sturen :(

Nog iemand hier gehad?
Heb je de laatste firmware al geprobeerd? En of zit er wellicht een bug in de laatste versie die ervoor zorgt dat je fans op volle toeren gaan draaien?
Wellicht dat je daar eens naar moet kijken.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

quote:
djkavaa schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:43:
[...]

Heb je de laatste firmware al geprobeerd? En of zit er wellicht een bug in de laatste versie die ervoor zorgt dat je fans op volle toeren gaan draaien?
Toevallig dat ik vandaag zoiets zag langskomen in de laatste (beta) firmware versie. Dat veel gebruikers ineens meldingen kregen dat hun switch te warm werd.
quote:
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Toevallig dat ik vandaag zoiets zag langskomen in de laatste (beta) firmware versie. Dat veel gebruikers ineens meldingen kregen dat hun switch te warm werd.
Zal me niets verbazen als het dan ook een bugje is in de laatste release :)
Vast niet de eerste keer dat het gebeurt bij Ubiquiti maar hé ze fixen het wel weer dus even geduld denk ik.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-09 21:41
quote:
RobertMe schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Warm ? Ik heb wel gezien dat de switch -1 als temperatuur geeft ;-)

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
EdgeMAX EdgeRouter software security release v1.10.0
link topic waarschuwing
Update vanaf v1.9.7hotfix4 ging hier prima met de EdgeRouter X

Chris.nl wijzigde deze reactie 15-02-2018 03:43 (60%)

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08:15
quote:
djkavaa schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:43:
[...]
Yep, meteen de laatste firmware geinstalleerd vanuit de controller: 3.9.19.8123
Controller: 5.6.30

US.v3.9.19# swctrl -d env
General Temperature (C): 40
Fan Duty Level: 100
Temperature sensors:
Sensor Temp (C) State Max Temp (C)
========== =========== =============== ============
TEMP-1 40 Normal 59
TEMP-2 37 Normal 53

-9999 Not operational 0
-9999 Not operational 0
-9999 Not operational 0
-9999 Not operational 0

Ubiqiuti support vroeg naar production date en gaf toen aan dat het een hardware issue was.
Switch is dus al onderweg naar local reseller voor RMA.

Heb nu nog de vraag gesteld of het om een single unit issue gaat of om een hele batch.
Aangezien de voorraad bij de reseller zo maar eens allemaal van dezelfde date kunnen zijn.

Edit: volgens ubiquiti gaat het om een single unit en niet een batch

loyske wijzigde deze reactie 16-02-2018 09:21 (3%)

• wrcveen
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 08-09 21:13
De meeste monteren hier de ronde accespoints op de muur? Maar dan straalt deze naar boven en naar beneden. In mijn situatie is het niet mogelijk om op het plafond te monteren, maar ik wil wel de hele verdieping dekken.
    • Kan ik dan de Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro te monteren, UTP bedraad en dan niet van de mesh techniek gebruik te maken?
    • Staalt deze 360 graden of alleen naar 'voren'?
quote:
wrcveen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:19:
De meeste monteren hier de ronde accespoints op de muur? Maar dan straalt deze naar boven en naar beneden. In mijn situatie is het niet mogelijk om op het plafond te monteren, maar ik wil wel de hele verdieping dekken.
    • Kan ik dan de Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro te monteren, UTP bedraad en dan niet van de mesh techniek gebruik te maken?
[afbeelding]
Ik neem aan dat je de UAP AC IW ook gezien hebt? De exacte stralingspatronen ken ik niet, maar de IW is in ieder geval, zoals de naam al doet vermoeden, bedoelt om (binnenshuis) op/in de muur te monteren. Daarnaast heb je ook nog de UAP AC IW Pro als je 3x3 MIMO wil hebben, i.p.v. 2x2 (de AC Mesh Pro doet ook 3x3).

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:59

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik vind die inwall dingen een mooie oplossing. Behalve als je al RJ45 uit de muur hebt komen. En die dingen zitten met zo'n tang in de aansluiting geklikt en die hebben een andere pinout dan een standaard rj45 connector. Moet ik dat weer gaan reverse engineren.

Ik las wel een mooie truc om een AC Pro Lite te laten repeaten, dus dan hang je hem in unifi, trek je de lan kabel eruit en dan zet je hem in een bepaalde modus. Dan doet zo'n schoteltje repeaten.

Bij mij hangen ze trouwens aan het plafond en liggen ze op de vloer. Maar ben nog op zoek naar goede dekking op zolder. Moet ik nog een keer fixen.

discogs | MTB te koop

• wrcveen
quote:
RobertMe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:28:
[...]

Ik neem aan dat je de UAP AC IW ook gezien hebt? De exacte stralingspatronen ken ik niet, maar de IW is in ieder geval, zoals de naam al doet vermoeden, bedoelt om (binnenshuis) op/in de muur te monteren. Daarnaast heb je ook nog de UAP AC IW Pro als je 3x3 MIMO wil hebben, i.p.v. 2x2 (de AC Mesh Pro doet ook 3x3).
In Wall beetje overheen gekeken, om dat ik dat letterlijk zo las.

De UTP kabel zou ik dan via onderin ipv achterin willen invoeren omdat deze uit de vloer komt. Is daar ruimte voor om de kabel te knikken naar beneden toe met een muurbevestiging?
quote:
loewie1984 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:37:
Ik vind die inwall dingen een mooie oplossing. Behalve als je al RJ45 uit de muur hebt komen. En die dingen zitten met zo'n tang in de aansluiting geklikt en die hebben een andere pinout dan een standaard rj45 connector. Moet ik dat weer gaan reverse engineren.
Je bedoelt dat ze dan via een LSA strook in een wandcontactdoos zitten? Je kunt dan gewoon even snel kijken of ze op het WCD via de A of B standaard gemonteerd zijn (2 aderparen zijn dan omgewisseld, waarbij B het meest voorkomend is), en dan op de standaard manier aansluiten. Zo dus in het geval van de B standaard.

De volgorde waarmee ze op de LSA strook zitten maakt verder niet uit. Je moet dus alleen even kijken bij die aansluitingen waar A/B bij staat welke aders daarop zitten, of dat dus de A of B variant is.

Je moet er dan overigens wel rekening mee houden dat de kabel die er ligt een stugge kabel zal zijn, en daar moet je ook RJ45 stekkertjes op zetten die geschikt zijn voor stugge kabel.
quote:
Ik las wel een mooie truc om een AC Pro Lite te laten repeaten, dus dan hang je hem in unifi, trek je de lan kabel eruit en dan zet je hem in een bepaalde modus. Dan doet zo'n schoteltje repeaten.
Volgens mij hoef je ze niet eens via de kabel aan te sluiten en te adopteren in de controller. Ik meen mij te herinneren dat je gewoon stroom erop kunt zetten, vervolgens ziet je bestaande (bekabelde) AP dat er een niet geconfigureerde UAP in de buurt is en kun je deze via een druk op de knop opnemen in je controller.
quote:
wrcveen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:39:
De UTP kabel zou ik dan via onderin ipv achterin willen invoeren omdat deze uit de vloer komt. Is daar ruimte voor om de kabel te knikken naar beneden toe met een muurbevestiging?
Neen, volgens mij niet. De IW schroef je met de achterkant vast op een inbouwdoos en de kabel voer je dan ook door via de inbouwdoos en gat in achterkant van de IW wat over de inbouwdoos valt.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:40

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Ik heb er één op kniehoogte in de woonkamer en één op tafelhoogte op de eerste verdieping in een rijtjeshuis en dat werkt gewoon prima : Overal WiFi en zelfs tot achter in de tuin! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 12:57
Het ding "straalt" niet naar boven of naar beneden. Het "straalt" alle kanten op. Het heeft twee stripjes op de print als antenne.

Je zal meer last / profijt hebben van het feit dat het ding tegen een betonnen muur zit. Deze muur reflecteert het meeste signaal, en daar heb je je "straal patroon naar de kamer toe".

• nero355

nero355

quote:
haik01 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:49:
Het ding "straalt" niet naar boven of naar beneden. Het "straalt" alle kanten op. Het heeft twee stripjes op de print als antenne.

Je zal meer last / profijt hebben van het feit dat het ding tegen een betonnen muur zit. Deze muur reflecteert het meeste signaal, en daar heb je je "straal patroon naar de kamer toe".
Ooit is dit gepost in Deel 1 : yzf1kr in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"

En zoals je daar ziet moet het allemaal prima kunnen :)

Is een montage op het plafond beter ? Ja!
Heb/had ik daar plek voor ? NOPE! ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sweeeetje
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15-09 14:12
quote:
Jan-man schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:02:
Ja hier krijgt vlan 4 ook een eigen ip toegewezen door KPN en daarnaast de route met next-hop in de json file maar die next-hop is dus bij mij al 3 * veranderd vreemd genoeg. Maar dit heb ik nu opgelost door een script te draaien welke de next-hop elke 5 min controleert en aanpast.

Wanneer ik die next-hop dus niet aanpas loopt het beeld vast en direct na het aanpassen van de next-hop gaat ie weer verder met afspelen.

[...]
Geen problemen met tv opnames terug kijken (dat het niet wil afspelen)
En ook portforward werkend?
Dan zou ik graag een kijkje nemen in je json, het werkt bij mij gewoon nog steeds niet, na 1.5 jaar....

• wrcveen
Wie kan er wat zinnigs zeggen over de antennes van de UAP-AC-IW-PRO :
(1) Dual‐Band Antenna, Single‐Polarity 5 dBi 6.5 dBi

En de UAP-AC-PRO:
(3) Dual‐Band Antennas, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 3 dBi

De ronde heeft 2 antennes meer maar de in-wall heeft meer versterking?
Wat zal in praktijk meer dekking geven op afstand?
De AC pro uit ervaring 😀 IW is echt voor 1 ruimte bedoelt :)

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:15
quote:
wrcveen schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:55:
Wie kan er wat zinnigs zeggen over de antennes van de UAP-AC-IW-PRO :
(1) Dual‐Band Antenna, Single‐Polarity 5 dBi 6.5 dBi

En de UAP-AC-PRO:
(3) Dual‐Band Antennas, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 3 dBi

De ronde heeft 2 antennes meer maar de in-wall heeft meer versterking?
Wat zal in praktijk meer dekking geven op afstand?
De AC Pro hier. Overal verbinding: beneden en boven. Zelfs in de douche en achter in de tuin nog dekking :)

• Zenety
  • Laatst online: 17:55

Zenety

sudo apt-get rekt

Wil ik eindelijk de stap maken om wat Ubiquiti apparatuur aan te schaffen is de USG haast niet verkrijgbaar. pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Word deze totaal niet meer geproduceerd?
quote:
Zenety schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:04:
Wil ik eindelijk de stap maken om wat Ubiquiti apparatuur aan te schaffen is de USG haast niet verkrijgbaar. pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Niet dat ik weet. Maar mogelijk dat ze wat productie/lever problemen hebben? Hiervoor viel de USW 16-150W ook al bijna niet te krijgen.

Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat al die webshops hem inkopen van dezelfde leverancier, de webshops zelf geen voorraad hebben en de leverancier nu ook geen voorraad meer heeft. Dan krijg je dus ook zo snel een hele lijst aan shops die niet kunnen leveren.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
quote:

Vorige week nog zelf besteld bij ubcenter. Levertijd was toen ook al 5 werkdagen.Wat overigens ook zo was. Dinsdagavond besteld, de Dinsdag erop binnen. En ik krijg de indruk dat als je iets anders besteld dan een WAP je bij bijna alle webshops aan extra levertijd vast zit.

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, Ubiquiti: 1x USG, 3x US8-150, 3x US8-60, 2x UAP-Light, 1x UAP-AC-M, 1x CK, RaspBerry Pi: 4x RPi 1B, 4x RPi 2B+, 1x UPS Pico HAT

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:34
quote:
sweeeetje schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:32:
[...]

Geen problemen met tv opnames terug kijken (dat het niet wil afspelen)
En ook portforward werkend?
Dan zou ik graag een kijkje nemen in je json, het werkt bij mij gewoon nog steeds niet, na 1.5 jaar....
Heeft 36 uur stabiel gedraaid daarna begon er weer een hoop gezeur. Moest usg rebooten en het ging weer een paar uur goed en dan weer vastlopend beeld. Igmp was het probleem ook niet die draaide netjes.

Uiteindelijk maar weer de v10 er tussen gezet en de 3 tv's via de V10 de rest via dmz naar de USG4. kreeg de vrouw en kids achter me aan aan haha maar was er zelf ook klaar mee nu.

De usg is gewoon niet gebouwd voor goedwerkende iptv. Misschien als ooit het iptv signaal vrijgegeven wordt door KPN dat ik weer naar ga kijken.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:32
quote:

De USG-3P is zeker niet EOL. Vermoed inderdaad dat er wat leveringsproblemen zijn.

Misschien dat @djkavaa iets weet over leverproblemen?
quote:
m3gA schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:41:
[...]

De USG-3P is zeker niet EOL. Vermoed inderdaad dat er wat leveringsproblemen zijn.

Misschien dat @djkavaa iets weet over leverproblemen?
Geen idee van End of Life.
En moet ook eerlijk zeggen dat wij niets met de UniFi Switches en Routers doen.
Enkel met de Edgerouters en Edgeswitches i.v.m. stabiliteit etc.

Maar heb even gekeken bij de Distri en waarschijnlijk weer leverbaar vanaf maart.

• NL_Scratch
  • Laatst online: 17:12
quote:
[afbeelding]
Dit straalt inderdaad omnia, dus 360 granden om zichzelf heen.
Zelf heb ik een AC-PRO en die hangt ook aan de muur en zend dus naar boven, beneden en een klein stukje naar voren. Voor mij prima om mijn 1 gezinswoning van begane grond, tuin, 1e verdieping en zolder te voorzien van wifi 2,4 ghz. 5ghz is op zolder wat lastig, maargoed dan zou er nog even een AP bij moeten en dat zijn de kosten ook niet als je een lite neemt ;)

• sweeeetje
  • Laatst online: 15-09 14:12
quote:
Jan-man schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Heeft 36 uur stabiel gedraaid daarna begon er weer een hoop gezeur. Moest usg rebooten en het ging weer een paar uur goed en dan weer vastlopend beeld. Igmp was het probleem ook niet die draaide netjes.

Uiteindelijk maar weer de v10 er tussen gezet en de 3 tv's via de V10 de rest via dmz naar de USG4. kreeg de vrouw en kids achter me aan aan haha maar was er zelf ook klaar mee nu.

De usg is gewoon niet gebouwd voor goedwerkende iptv. Misschien als ooit het iptv signaal vrijgegeven wordt door KPN dat ik weer naar ga kijken.
Balen, ik denk dat ik hem dan maar ga verkopen.
Of heb je de USG nog wel achter de Experiabox zitten nu? Wat is het voordeel?
Ik wil graag VPN opzetten met een andere USG (en andere cloudkey Site-To-Site), en portforwards kunnen regelen.

Ik kan het helaas niet splitsen, omdat mijn tv ethernetkabel daar aagesloten is op de een switch daar, met de iPTV. SonoS, receiver, appleTV en de tv erop aangesloten.. Had maar 1 aansluiting voorhanden. De andere aansluiting gaat naar de beamer, om het hdmi signaal te verlengen van de voorkant van de kamer naar de achterkant van de kamer via ethernet.

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-09 10:24
Wimood geeft aan dat ze weer vanaf 14-03 leverbaar zullen zijn, dus er zal een container onderweg zijn.

Maar ik zie dat de USG's idd slecht leverbaar zijn, paar andere distri's hebben ook niets en zelfs t welbekende interpoject heeft geen stock (ze zeggen wel stock, maar bij bestellen is alles al gereserveerd voor openstaande orders)

Overigens irritant, want had er net een paar nodig :P
quote:
djkavaa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Geen idee van End of Life.
En moet ook eerlijk zeggen dat wij niets met de UniFi Switches en Routers doen.
Enkel met de Edgerouters en Edgeswitches i.v.m. stabiliteit etc.

Maar heb even gekeken bij de Distri en waarschijnlijk weer leverbaar vanaf maart.
In de ervaringen wat ik rond heb staan en gebruik vind ik tot nu toe geen verschil zitten in de stabiliteit tussen de Unifi / Edge Switches (zelfde platform verder ook, alleen ander management laagje) of de USG/Edgerouters, ik ken daarnaast een aantal managed netwerk toko's voor mkb bedrijven die al tijden gewoon 100% unifi leveren (USG/Pro, Switches, AP's).

Dus voordat er indianenverhalen komen, waar baseer je dit op? te weinig kennis en gewoon vertrouwen op iets bekends of aantoonbaar ervaring?

Themeparks Wintersport

quote:
Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:23:
[...]
In de ervaringen wat ik rond heb staan en gebruik vind ik tot nu toe geen verschil zitten in de stabiliteit tussen de Unifi / Edge Switches (zelfde platform verder ook, alleen ander management laagje) of de USG/Edgerouters, ik ken daarnaast een aantal managed netwerk toko's voor mkb bedrijven die al tijden gewoon 100% unifi leveren (USG/Pro, Switches, AP's).

Dus voordat er indianenverhalen komen, waar baseer je dit op? te weinig kennis en gewoon vertrouwen op iets bekends of aantoonbaar ervaring?
Er is meer dan voldoende kennis. We leveren wekelijks meerdere Edgerouters met simpele en of Complexe configuraties (ook aan forum leden en bedrijven).

Maar de USG om het daar even op te houden is te afhankelijk van de Controller.
Als daar iets mee mis is of je moet iets troubleshooten dan moet je hele rare trucjes uit gaan halen wil je het weer allemaal werkend krijgen.

Zeker de Hardware is het zelfde, daar heb ik het ook niet over maar met name de software of de Interface die er omheen zit bij de Edgerouters die standalone kunnen functioneren heeft voor ons vele voordelen.

Voor een normale gebruiker die niet veel nodig heeft is een USG prima, al dan nog kiezen wij ervoor om deze niet te adviseren.

Als een klant bij ons een probleem heeft kunnen we op afstand altijd nog dingen wijzigen in de Edgerouter ook als de klant geen internet meer heeft, even snel met de laptop aan de Edgerouter en via WiFi verbinding maken met Telefoon om internet toegang te hebben en we kunnen troubleshooten.

Stel dat het hele netwerk plat licht om welke reden dan ook (Klant heeft kabeltjes los getrokken een loop gemaakt of wat dan ook) en je controller draait dus op een CloudKey of op een Pi of een VM of een normale PC / Laptop. Dan kun je dus bijna niets meer. En moet je in ergste geval bij 0 beginnen wat natuurlijk weer veel tijd kost. Als je controller extern draait en je hebt dus geen internet meer kun je ook geen wijzigingen doen om dingen te fixen.

En verder maken we met de Edgerouter geavanceerdere configuraties er zijn gewoon wat dingen die je niet met een USG kunt en of Wilt regelen i.v.m. JSON file enz.

Bij een Edgerouter kun je je eigen scripts maken beheren enz. Als je de CLI eenmaal door hebt dan is het helemaal geweldig.

Nogmaals ieder zijn ding, wij prefereren het meer op een Professioneel / Enterprise niveau te bekijken en mogelijkheden open te laten.

De mooie metertjes bij de UniFi Controller met een USG en UniFi Switch zijn super mooi, maar laat ons eerlijk zijn je kijkt er wellicht 1-2 dagen naar?

Dan heb ik liever iets bij de klant liggen wat super stabiel is en waar ik alles mee kan bouwen en troubleshooten als er iets mis is, dan dat ik op locatie moet komen om iets te fixen of erger nog alles opnieuw moet bouwen omdat er iets met de controller is etc.

Genoeg hierover... Back on topic :X

• Powermage
Back on topic... het is een Ubiquiti apparatuur topic |:( 8)7

Valide redenen hoor, en an sich ben ik het voor de USG serie het er mee eens, de flexibiliteit is erg laag en bij problemen (zeker met een centrale controller) ben je erg beperkt en dat geeft risico, een edgerouter kan je meer mee (ook wel weer een valkuil in sommige gevallen), maargoed, daarom dat bij ons er ook meer Edgerouters staan dan USG's.
Maar in je post kwam het meer over alsof een usg pertinent instabiel zou zijn en brakke kwaliteit bied, en daar ben ik het niet mee eens, het zijn keuzes die je maakt in flexibiliteit (overigens, als je het "meer enterprise" wil bekijken is er nog wel een waslijstje waar ubiquiti op te kort schiet hoor, maar dat is een heel andere discussie :P, een fatsoenlijke automatische HA zoals Fortinet of Sophos bied zou nog steeds fijn zijn als die er komt)

Voor de switches vind ik het overigens juist wel veel voordelen bieden voor troubleshooting, het inzicht vanuit de controller waar je devices zitten vind ik onwijs fijn en maakt het makkelijker dan in meerdere switches inloggen om er achter tekomen dat er ergens een unmanaged 8 poorts netgear gigabit ligt te bokken, en de afhankelijkheid van de controller is relatief minimaal op dat vlak, valt de controller weg draait t toch wel door.
Alleen voor onze events afdeling gebruiken we Edgemax switches, voornamelijk omdat die dermate flexibel ingezet worden (ene keer 1 switch op 1 plek, andere keer alles op 1 grote locatie, dan weer een centrale controller, dan een netwerk zonder fatsoenlijk internet etc) waardoor unifi te veel overhead op het beheer geeft.

Themeparks Wintersport

quote:
Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:44:
Back on topic... het is een Ubiquiti apparatuur topic |:( 8)7

Valide redenen hoor, en an sich ben ik het voor de USG serie het er mee eens, de flexibiliteit is erg laag en bij problemen (zeker met een centrale controller) ben je erg beperkt en dat geeft risico, een edgerouter kan je meer mee (ook wel weer een valkuil in sommige gevallen), maargoed, daarom dat bij ons er ook meer Edgerouters staan dan USG's.
Maar in je post kwam het meer over alsof een usg pertinent instabiel zou zijn en brakke kwaliteit bied, en daar ben ik het niet mee eens, het zijn keuzes die je maakt in flexibiliteit (overigens, als je het "meer enterprise" wil bekijken is er nog wel een waslijstje waar ubiquiti op te kort schiet hoor, maar dat is een heel andere discussie :P, een fatsoenlijke automatische HA zoals Fortinet of Sophos bied zou nog steeds fijn zijn als die er komt)

Voor de switches vind ik het overigens juist wel veel voordelen bieden voor troubleshooting, het inzicht vanuit de controller waar je devices zitten vind ik onwijs fijn en maakt het makkelijker dan in meerdere switches inloggen om er achter tekomen dat er ergens een unmanaged 8 poorts netgear gigabit ligt te bokken, en de afhankelijkheid van de controller is relatief minimaal op dat vlak, valt de controller weg draait t toch wel door.
Alleen voor onze events afdeling gebruiken we Edgemax switches, voornamelijk omdat die dermate flexibel ingezet worden (ene keer 1 switch op 1 plek, andere keer alles op 1 grote locatie, dan weer een centrale controller, dan een netwerk zonder fatsoenlijk internet etc) waardoor unifi te veel overhead op het beheer geeft.
True, betreft weten waar wat zit op de Switches daar heb je ook LLDP voor natuurlijk op de Edgeswitches dan weet je ook welk apparaat op welke poort zit.
En straks met UNMS zal dat ook inzichtelijker worden.

Het klopt dat je met Switches minder afhankelijk bent van de controller.
Maar... 1 verkeerd vinkje bij een VLAN bijvoorbeeld of Management stukje... Dan kun je niets meer op je Switch en dan wordt het meestal CLI (Hopelijk) of Reset. En daar ben je dan toch wat minder blij mee in de meeste gevallen.

Het werkt allemaal, maar het is ook net wat je zoekt en hoeveel ervaring je er mee hebt. Ieder z'n ding.

En Back on Topic, meer in de zin van... Dat we niet moeten discussiëren over wat beter is of wie wat beter vindt. Natuurlijk advies mag er zijn, maar uiteindelijk is het compleet afhankelijk van de Case van de gebruiker / klant waar je voor zou moeten kiezen of juist niet. ;)

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Met het bedrijf waar ik voor werk plaatsen we altijd een Unifi omgeving met de USG-Pro-4, Unifi Access points en Unifi switches.
Is heerlijk te managen. Zeker dat scheduled updates ook eraan komen (in de 5.8.x).
Loopt allemaal erg stabiel en klanten zijn tevreden (zijn geen enterprise klanten met 50 access points ofzo).

SmokingCrop wijzigde deze reactie 16-02-2018 15:06 (21%)

Klik voor [handleiding] Raspberry Pi met UniFi controller en Pi-hole (headless)

• Powermage
Nogmaals, ik vond jou reactie erg kort door de bocht en daar reageerde vooral op.
Juist door de populariteit van Unifi zie je het vaker en vaker bij minder kundige mensen, een reactie als "unifi security gateway is kwalitatief slecht" vind ik dan een gevaarlijke uitspraak terwijl er zat valide redenen zijn om ergens anders voor te kiezen (evenals voor andere devices dan ubnt spul)

Daar inhoudelijk een discussie over houden kan ook prima in dit topic, kan iedereen iets van leren of een afweging op leren maken.

Op een Edgeswitch (ook van toepassing op zat andere switches) je config vergeten op te slaan en een stroomstoring hebben kan je ook een autoritje naar een klant kosten als je pech hebt :P (overigens ook op veel andere switches)

UNMS wordt een interessante ontwikkeling die een mooi gat kan vullen (minder controller afhankelijk, maar wel een deel voordelen van centraal management) Maar is al weer even geleden dat ik er mee gespeeld had, misschien binnenkort eens een server daarmee optuigen om er wat meer mee te spelen.

Themeparks Wintersport

Nu de echte kenners toch aanwezig zijn :P

Is het op een USG (3P) mogelijk om een limiet op de internetsnelheid van een VLAN te zetten? In dit geval zou het gaan om een gastnetwerk waarbij het wenselijk is dat (alle gasten tezamen) onder een bepaalde snelheid blijven om te voorkomen dat het gewone netwerk problemen gaat ondervinden. Ik weet dat de limieten ingesteld kunnen worden op de gebruikersgroepen, maar voor zover ik weet geldt dat per gebruiker. Waardoor je dus snel uit komt op "10 gebruikers die max 5Mbit/s gebruiken kunnen nog steeds 50Mbit/s gebruiken" (op bv een 60Mbit/s verbinding). Waar het dus wenselijk is om een harde limiet op het totaal te zetten van zeg 20 of 30Mbit/s.

Ik heb even snel gezien dat dit wel in de EdgeRouter lijn zit, maar voor zover ik kon zien kan dat niet op de USG, ook niet via de config.gateway.json? De nieuwe ER 4 zou dan natuurlijk wel weer een interessant apparaat zijn gezien het nieuwer is (en de USG-HD in de koelkast is gezet), maar dan verzand ik bij wijze van weer in bovenstaande discussie en zou ik liever alles vanuit een omgeving beheren.

• loyske
Vandaag nieuwe US-16-150 gekregen na RMA van de vorige die volgens controller op overheat ging.
Bleek dus inderdaad om enkel exemplaar te gaan. De nieuwe switch heeft dezelfde production date.

Eerst getest met de geleverde firmware 3.7.48:

US.v3.7.48# swctrl -d env
General Temperature (C): 34
Fan Duty Level: 0
Temperature sensors:
TEMP-1 34 Normal 34
TEMP-2 28 Normal 28
PoE-01 27 Normal 27
PoE-02 27 Normal 27
PoE-03 29 Normal 29
PoE-04 29 Normal 29
US.v3.7.48#

En daarna upgrade naar 3.9.19:

US.v3.9.19# swctrl -d env
General Temperature (C): 52
Fan Duty Level: 0
Temperature sensors:
TEMP-1 52 Normal 52
TEMP-2 45 Normal 45
PoE-01 39 Normal 39
PoE-02 39 Normal 39
PoE-03 41 Normal 41
PoE-04 39 Normal 39

De vorige switch gaf geen waardes voor PoE: -9999 Not operational 0
Dat zal dus het issue geweest zijn.

Mooi dat het is opgelost en snelle service van DectDirect _/-\o_

• nero355

nero355

quote:
djkavaa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:32:
Maar de USG om het daar even op te houden is te afhankelijk van de Controller.
Als daar iets mee mis is of je moet iets troubleshooten dan moet je hele rare trucjes uit gaan halen wil je het weer allemaal werkend krijgen.

Als je controller extern draait en je hebt dus geen internet meer kun je ook geen wijzigingen doen om dingen te fixen.

Als je de CLI eenmaal door hebt dan is het helemaal geweldig.

Dan heb ik liever iets bij de klant liggen wat super stabiel is en waar ik alles mee kan bouwen en troubleshooten als er iets mis is, dan dat ik op locatie moet komen om iets te fixen of erger nog alles opnieuw moet bouwen omdat er iets met de controller is etc.
Eerlijk gezegd kan ik het alleen maar met je eens zijn over bovenstaanden zaken!

Ik snap ook niet hoe al die bedrijven op het Ubiquiti forum "overleven" met hun Unifi Controllers ergens in een VPS en dan alles alleen maar remote beheren voor hun klanten : Ik zou daar elke nacht van wakker liggen :X

Zo is er nu bij de laatste UAP firmware een probleem bij heel veel van die bedrijven die de Inform URL met https hebben zitten invoeren (Wat dus echt nergens staat omschreven en helemaal nergens voor nodig is!) en zit er bijvoorbeeld één bedrijf bij met 600 UAP's die niet meer bereikbaar zijn! :o 7(8)7 Succes ermee denk ik dan... :w :X _O-

quote:
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:38:
[...]

Eerlijk gezegd kan ik het alleen maar met je eens zijn over bovenstaanden zaken!

Ik snap ook niet hoe al die bedrijven op het Ubiquiti forum "overleven" met hun Unifi Controllers ergens in een VPS en dan alles alleen maar remote beheren voor hun klanten : Ik zou daar elke nacht van wakker liggen :X

Zo is er nu bij de laatste UAP firmware een probleem bij heel veel van die bedrijven die de Inform URL met https hebben zitten invoeren (Wat dus echt nergens staat omschreven en helemaal nergens voor nodig is!) en zit er bijvoorbeeld één bedrijf bij met 600 UAP's die niet meer bereikbaar zijn! :o 7(8)7 Succes ermee denk ik dan... :w :X _O-
Mee eens O-)
quote:
Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:07:
Nogmaals, ik vond jou reactie erg kort door de bocht en daar reageerde vooral op.
Juist door de populariteit van Unifi zie je het vaker en vaker bij minder kundige mensen, een reactie als "unifi security gateway is kwalitatief slecht" vind ik dan een gevaarlijke uitspraak terwijl er zat valide redenen zijn om ergens anders voor te kiezen (evenals voor andere devices dan ubnt spul)

Daar inhoudelijk een discussie over houden kan ook prima in dit topic, kan iedereen iets van leren of een afweging op leren maken.

Op een Edgeswitch (ook van toepassing op zat andere switches) je config vergeten op te slaan en een stroomstoring hebben kan je ook een autoritje naar een klant kosten als je pech hebt :P (overigens ook op veel andere switches)

UNMS wordt een interessante ontwikkeling die een mooi gat kan vullen (minder controller afhankelijk, maar wel een deel voordelen van centraal management) Maar is al weer even geleden dat ik er mee gespeeld had, misschien binnenkort eens een server daarmee optuigen om er wat meer mee te spelen.
Config saven in Edgeswitch tja... Dat moet je altijd doen natuurlijk die button gaat zelfs rood knipperen dus kan niet missen.
Stroomstoring, natuurlijk zoveel mogelijk een UPS gebruiken ;)

En met UNMS wat we volop gebruiken maakt automatisch back-ups van de Edgeswitches tegenwoordig dus dat is niet z'n issue.
Mooie daaraan is dan weer, O Klant wil je a.u.b. even je laptop zo en zo aan dat ding hangen dan kunnen we de back-up terug zetten zodat alles weer werkt :X Scheelt je weer een ritje _/-\o_

Anyhow probeer toch eens de laatste versie van UNMS :)
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:17:
Nu de echte kenners toch aanwezig zijn :P

Is het op een USG (3P) mogelijk om een limiet op de internetsnelheid van een VLAN te zetten? In dit geval zou het gaan om een gastnetwerk waarbij het wenselijk is dat (alle gasten tezamen) onder een bepaalde snelheid blijven om te voorkomen dat het gewone netwerk problemen gaat ondervinden. Ik weet dat de limieten ingesteld kunnen worden op de gebruikersgroepen, maar voor zover ik weet geldt dat per gebruiker. Waardoor je dus snel uit komt op "10 gebruikers die max 5Mbit/s gebruiken kunnen nog steeds 50Mbit/s gebruiken" (op bv een 60Mbit/s verbinding). Waar het dus wenselijk is om een harde limiet op het totaal te zetten van zeg 20 of 30Mbit/s.

Ik heb even snel gezien dat dit wel in de EdgeRouter lijn zit, maar voor zover ik kon zien kan dat niet op de USG, ook niet via de config.gateway.json? De nieuwe ER 4 zou dan natuurlijk wel weer een interessant apparaat zijn gezien het nieuwer is (en de USG-HD in de koelkast is gezet), maar dan verzand ik bij wijze van weer in bovenstaande discussie en zou ik liever alles vanuit een omgeving beheren.
Een Edgerouter kan dat wel ;)

Google; Traffic Shaping USG: https://community.ubnt.co...ffic-Shaping/td-p/1279274

Op je AP kan het wel met UniFi maar dan wordt je AP een stuk langzamer lees (laatste test een hele tijd geleden mis je de helft van de snelheid): https://help.ubnt.com/hc/...-Traffic-Bandwidth-Limits

Kavaa wijzigde deze reactie 16-02-2018 15:55 (45%)

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:10
quote:
[...]

Maar is dat een probleem met de Unifi hardware/software of is het gewoon user error?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• nero355

nero355

quote:
MewBie schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:55:
Maar is dat een probleem met de Unifi hardware/software of is het gewoon user error?
User Error die mooi laat zien hoe je het niet moet doen ;)

• loyske
Vraagje over de UVC-G3-AF Cam. Moet je altijd die AF naar 24v converter gebruiken of kan ik die Cam gewoon op de switch aan een 24v port hangen?

• nero355

nero355

quote:
loyske schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:39:
Vraagje over de UVC-G3-AF Cam. Moet je altijd die AF naar 24v converter gebruiken of kan ik die Cam gewoon op de switch aan een 24v port hangen?
Lijkt me duidelijk : https://community.ubnt.co...F-and-UVC-G3/td-p/2130196

De AF versie kan dus beiden : zowel 802.3af als 24V Ubiquiti standaard :)

• Powermage
quote:
[...]Ik snap ook niet hoe al die bedrijven op het Ubiquiti forum "overleven" met hun Unifi Controllers ergens in een VPS en dan alles alleen maar remote beheren voor hun klanten : Ik zou daar elke nacht van wakker liggen :X

"Ergens op een VPS" klinkt zo vaag, wij draaien een eigen cloud omgeving op 2 DC locaties, een stabiele en betrouwbare virtuele omgeving is al t halve werk natuurlijk.

Wat al eerder genoemd is, flexibiliteit is vaak een keuze om geen usg neer te zetten, maar ik (en collega's) slapen echt prima hoor met onze unifi met voornamelijk AP's en ook steeds meer Switches en USG's erop.

Om de genoemde firmware problemen blijft voor mij Unifi leuk voor MKB of relatief kleine locaties alhoewel ik de kwaliteit beter en beter vind worden, is t business critical staat er op router gebied een setje redundant Fortinet of Sophos routers en staat er Ruckus Wireless, maargoed, dat kan niet tippen aan de prijs van UBNT spul.
quote:
djkavaa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Dat moet je altijd doen natuurlijk die button gaat zelfs rood knipperen dus kan niet missen.
Stroomstoring, natuurlijk zoveel mogelijk een UPS gebruiken ;)
Het was een voorbeeld, in mijn geval had een collega een edgeswitch geconfigd, deze uitgezet en bij de klant aangezet (en die deed het niet zoals verwacht, totdat ie er achter kwam dat ie "leeg" was) dit was nog in de tijd dat de knop niet rood ging knipperen natuurlijk (in de oudere firmware gebeurde dat nog niet eh) daarnaast moet ik zeggen dat ik dit soort fouten al 14 jaar zie langs komen (omdat meer switches dat hebben :P )

Themeparks Wintersport

• loyske
quote:
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Lijkt me duidelijk : https://community.ubnt.co...F-and-UVC-G3/td-p/2130196

De AF versie kan dus beiden : zowel 802.3af als 24V Ubiquiti standaard :)
Ok dat topic maakt eea duidelijk.
802.3af alleen met de converter of 24V zonder adapter.

Aangezien ik niet van adapters hou wordt het dus 24V ;)

• Packetloss
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Graag advies voor het volgende. Ik heb de pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) gekocht. Deze aangesloten, adopt gedaan in de controller. Een Pi aangesloten op poort 2. Daarna een firmware upgrade gedaan (via de controller). De switch werkte nog altijd, ik kon en kan nog altijd de Pi op poort 2 gebruiken. Maar in de controller stond na de upgrade “verbinding verbroken”. Een uit/aan actie van de switch heeft niks veranderd en “vergeet” in de controller ook niet. Ik had gehoopt dat er na die “vergeet” weer een “adopt” optie zou komen.

Ik draai de laatste versie vd controller.
Iemand een tip, hoe ik de switch weer kan begroeten in de controller?

Packetloss wijzigde deze reactie 16-02-2018 18:12 (6%)

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• alex75
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-09 22:03
Ik werk met de Cloudkey. Bij dit soort problemen werkt een herstart meestal (van de Cloudkey / controller).

alex75 wijzigde deze reactie 16-02-2018 18:32 (16%)

quote:
djkavaa schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Een Edgerouter kan dat wel ;)

Google; Traffic Shaping USG: https://community.ubnt.co...ffic-Shaping/td-p/1279274

Op je AP kan het wel met UniFi maar dan wordt je AP een stuk langzamer lees (laatste test een hele tijd geleden mis je de helft van de snelheid): https://help.ubnt.com/hc/...-Traffic-Bandwidth-Limits
Dat was inderdaad ook het enige wat ik gevonden had m.b.t. de USG, maar is ook alweer van 2015 dus intussen zijn we alweer 2,5 jaar verder. Vandaar mijn vraag.

Daarnaast de vraag dat als ik dit zou doen, met bv een ER Lite of ER-X, wat doet dat met de snelheid? Want volgens mij is is traffic shaping / smart queue iets wat in software wordt afgehandeld, en dus niet direct in de hardware. En wat ik zo snel leek te zien heeft dit dan ook een enorme performance impact. Waarbij ik er dan ook vanuit ga dat dit altijd geldt. Omdat traffic shaping als ik het goed zag over alle interfaces/VLANs wordt toegepast, alleen dan sommigen met "mag 100% gebruiken" met als gevolg dus dat ook die netwerken eronder lijden.

• nero355

nero355

@Packetloss Ik had een keer zoiets tijdens een UAP firmware upgrade : Effe inloggen via SSH en ouderwets zelf een Inform triggeren fixte het :)

• Powermage
quote:
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:11:
@Packetloss Ik had een keer zoiets tijdens een UAP firmware upgrade : Effe inloggen via SSH en ouderwets zelf een Inform triggeren fixte het :)
Zou dit ook als eerste proberen, of resetten en opnieuw adopten.

Themeparks Wintersport

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:21
Vraagje voor de ubiquit expert hier.
Ik heb nu een d-link dir 855 met daar een Ubiquiti Unifi AP Ac lite aan gevoed via een externe poe injector.

ik wil mijn netwerk gaan veranderen, dus dacht aan deze setup.
Is dit een optie of iemand andere tips / verbeteringen,

Internet komt binnen via UPS modem.

Daarna door naar Ubiquiti 5 poort toughswitch (ter vervanding van de D-link dir-855)
pricewatch: Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE

Ubiquiti Unifi AP Ac lite 2x gevoegd via poe uit de switch, kan dit hij heeft 24 volt passive poe.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
1 voor beneden en koop een extra voor zolder omdat daar het bereik niet optimaal is.
Computer zonder poe
Nas zonder Poe

Kan je op de switch ook de functie als router gebruiker zodat hij de d-link router kan vervangen ???

Nog tip of ander trucks die nodig zijn.

elmo_1978 wijzigde deze reactie 16-02-2018 22:47 (4%)

quote:
elmo_1978 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:43:
Daarna door naar Ubiquiti 5 poort toughswitch (ter vervanding van de D-link dir-855)
pricewatch: Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE
Persoonlijk zou ik niet voor een ToughSwitch gaan. Ja, ze zijn relatief goedkoop, maar vallen niet echt ergens onder (geen UniFi en geen EdgeMax). Volgensmij is hun hoofddoel om meer afgezonderd te gebruiken in combinatie met een van de airMax producten.
quote:
Ubiquiti Unifi AP Ac lite 2x gevoegd via poe uit de switch, kan dit hij heeft 24 volt passive poe.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
1 voor beneden en koop een extra voor zolder omdat daar het bereik niet optimaal is.
Pin me er niet op vast, maar volgens mij doet de ToughSwitch geen PoE via de 802.3af standaard (op telefoon kan ik het zo snel niet vinden). Dat betekend dat je, in ieder geval die nieuwe UAP AC Lite, niet via de 'ideale' PoE van stroom kunt voorzien. 802.3af is namelijk beter omdat daar een protocol achter zit en er geen stroom geleverd wordt zolang het doelapparaat daar niet om vraagt. Bij passive PoE wordt er echter wel altijd stroom geleverd. Dat betekend dat je die aansluiting niet zomaar ergens anders voor kunt gebruiken totdat je de passive PoE uit zet. Anders brand je het doelapparatuur door.
quote:
Kan je op de switch ook de functie als router gebruiker zodat hij de d-link router kan vervangen ???
Neen, een switch is een switch en een router is een router :p (en een consumenrouter is meestal een drie in een apparaat, router, switch en access point).
quote:
Nog tip of ander trucks die nodig zijn.
Idealiter ga je voor een een switch die zowel in 802.3af als passive PoE kan voorzien, of in ieder geval 802.3af (als je huidige AP dat ook al ondersteund).
In dat laatste geval (passive PoE niet vereist) zou je kunnen kijken naar de USW 8-60W. Maar er zijn ook voldoende (goedkopere) switches met 802.3af ondersteuning van andere merken.
Echter heb je dan nog steeds alleen een switch, waardoor je alsnog een losse router nodig zult hebben. In de UniFi lijn zou je daarvoor kunnen kijken naar de UniFi Security Gatway, of in de EdgeRouter lijn de goedkopere EdgeRouter X.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ik gebruik al een tijdje de usg router als vervanging van mijn KPN modem met de config in deze post. Nu heb ik de controller software geüpdatet van 5.5x naar 5.6x en is ook de router firmware geüpdatet(van 3.xx? naar 4.4.5052168 voor de rest is niets gewijzigd, ook de config file is nog identiek. Nu heb ik echter het probleem dat mijn internet wegvalt direct na het herstarten van de router. Tijdens het boot process werkt het internet een minuutje en dan valt het weg, iptv werkt in zijn geheel niet meer. Ik heb de controller al eens uit gezet tijdens het boot process van de usg maar dit maakt geen verschil. Heeft iemand tips voor debug stappen om te kijken waar dit probleem zit?

• nero355

nero355

quote:
Blueone schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 00:32:
Ik gebruik al een tijdje de usg router als vervanging van mijn KPN modem met de config in deze post. Nu heb ik de controller software geüpdatet van 5.5x naar 5.6x en is ook de router firmware geüpdatet(van 3.xx? naar 4.4.5052168 voor de rest is niets gewijzigd, ook de config file is nog identiek. Nu heb ik echter het probleem dat mijn internet wegvalt direct na het herstarten van de router. Tijdens het boot process werkt het internet een minuutje en dan valt het weg, iptv werkt in zijn geheel niet meer. Ik heb de controller al eens uit gezet tijdens het boot process van de usg maar dit maakt geen verschil. Heeft iemand tips voor debug stappen om te kijken waar dit probleem zit?
Volgens mij is dit de laatste USG firmware : https://community.ubnt.co...ow-available/ba-p/2210084 :?

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:21
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:08:
[...]

Persoonlijk zou ik niet voor een ToughSwitch gaan. Ja, ze zijn relatief goedkoop, maar vallen niet echt ergens onder (geen UniFi en geen EdgeMax). Volgensmij is hun hoofddoel om meer afgezonderd te gebruiken in combinatie met een van de airMax producten.

[...]

Pin me er niet op vast, maar volgens mij doet de ToughSwitch geen PoE via de 802.3af standaard (op telefoon kan ik het zo snel niet vinden). Dat betekend dat je, in ieder geval die nieuwe UAP AC Lite, niet via de 'ideale' PoE van stroom kunt voorzien. 802.3af is namelijk beter omdat daar een protocol achter zit en er geen stroom geleverd wordt zolang het doelapparaat daar niet om vraagt. Bij passive PoE wordt er echter wel altijd stroom geleverd. Dat betekend dat je die aansluiting niet zomaar ergens anders voor kunt gebruiken totdat je de passive PoE uit zet. Anders brand je het doelapparatuur door.

[...]

Neen, een switch is een switch en een router is een router :p (en een consumenrouter is meestal een drie in een apparaat, router, switch en access point).

[...]

Idealiter ga je voor een een switch die zowel in 802.3af als passive PoE kan voorzien, of in ieder geval 802.3af (als je huidige AP dat ook al ondersteund).
In dat laatste geval (passive PoE niet vereist) zou je kunnen kijken naar de USW 8-60W. Maar er zijn ook voldoende (goedkopere) switches met 802.3af ondersteuning van andere merken.
Echter heb je dan nog steeds alleen een switch, waardoor je alsnog een losse router nodig zult hebben. In de UniFi lijn zou je daarvoor kunnen kijken naar de UniFi Security Gatway, of in de EdgeRouter lijn de goedkopere EdgeRouter X.
Bedankt voor je heldere verhaal.
In mijn achterhoofd knaagde het al een beetje.

Dus andere switch nemen is beter.
Verschil tussen de toughswitch en de USW 8 poort valt mee als ik alles van ubiquiti neem ander merk is even duur.

Dan een router, dan is de setup compleet.

Nog een dummy vraag.
De software om het te configureren kan je op de computer installeren of rasberry Pie, nas (qnap heb ik) of UniFi cloud key.
Of zit deze in de router en heb je niks extra nodig?

Wat is daar het beste voor?
Gaat mij om 1x instellen, en daarna hoeft er misschien sporadisch wat gedaan te worden, maar gastentoegang of logging vindt ik niet interessant voor in mijn huis.

Bedankt alvast.

• lowfi
  • Laatst online: 09:45
Controller is inderdaad nodig om alles in eerste instantie werkend te krijgen. Maar zou ik in dit geval gewoon op een pc installeren.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
Ik had er even langs getypt zie ik, het is idd 4.4.18.5xxx

Ik zie ook dat de dhcp server geen ip adressen meer uitdeelt en geen de usg geen wan ip meer krijgt. Ik ga toch maar even alles terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan de config opnieuw laden.

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 19:18
Valt mij op dat de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) ineens slecht leverbaar meer is of helemaal uitverkocht.

Zou dit een voorbode zijn dat er nieuwe uitkomt of is hij ineens erg populair aan het worden.
Ben mij ook nog steeds aan het oriënteren en mocht er tzt een nieuw model uitkomen dan wacht ik natuurlijk liever even.

• lowfi
  • Laatst online: 09:45
quote:
Blueone schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:58:
[...]

Ik had er even langs getypt zie ik, het is idd 4.4.18.5xxx

Ik zie ook dat de dhcp server geen ip adressen meer uitdeelt en geen de usg geen wan ip meer krijgt. Ik ga toch maar even alles terug zetten naar fabrieksinstellingen en dan de config opnieuw laden.
Ja er is een bug in deze firmware.... Zie ook: https://community.ubnt.co...4-18-5052168/td-p/2218333
quote:
RobertMe schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 18:50:
[...]

Dat was inderdaad ook het enige wat ik gevonden had m.b.t. de USG, maar is ook alweer van 2015 dus intussen zijn we alweer 2,5 jaar verder. Vandaar mijn vraag.

Daarnaast de vraag dat als ik dit zou doen, met bv een ER Lite of ER-X, wat doet dat met de snelheid? Want volgens mij is is traffic shaping / smart queue iets wat in software wordt afgehandeld, en dus niet direct in de hardware. En wat ik zo snel leek te zien heeft dit dan ook een enorme performance impact. Waarbij ik er dan ook vanuit ga dat dit altijd geldt. Omdat traffic shaping als ik het goed zag over alle interfaces/VLANs wordt toegepast, alleen dan sommigen met "mag 100% gebruiken" met als gevolg dus dat ook die netwerken eronder lijden.
Bij een X gaat het beter dan bij een lite is onze ervaring.

Een Pro kan het ook prima maar das natuurlijk een beetje duur.

De nieuwe Edgerouter 4 en 6 kunnen het al zeker aan maar die zijn nog niet verkrijgbaar.
quote:
MikeOO schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:38:
Valt mij op dat de Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) ineens slecht leverbaar meer is of helemaal uitverkocht.

Zou dit een voorbode zijn dat er nieuwe uitkomt of is hij ineens erg populair aan het worden.
Ben mij ook nog steeds aan het oriënteren en mocht er tzt een nieuw model uitkomen dan wacht ik natuurlijk liever even.
Zie een paar posts hierboven. Komt geen nieuwe enkel wat te kort hier in NL vanaf midden maart weer leverbaar.

Kavaa wijzigde deze reactie 17-02-2018 11:27 (20%)

• Packetloss
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

quote:
Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:05:
[...]

Zou dit ook als eerste proberen, of resetten en opnieuw adopten.
De switch had geen IP meer (ssh werkte niet meer en dhcp server had al een dag geen lease meer uitgegeven).

Reset gedaan, adopt gedaan, switch werkt weer.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

• Svennos1
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 07:46

Svennos1

PSN: SvennosNL

Ik word inmiddels toch wel geïrriteerd dat mijn Unifi Controller nog steeds mijn Wifi clients weergeeft als bekabelde clients. Ik weet dat dit probleem er al een poos is en bij mij is het ook even goed geweest ... maar de laatste weken weer het oude liedje ...... Ubiquiti geeft aan dat ze het problemen erkennen, maar dat hoor ik al maanden! :-(

Niemand die tweaks of tips heeft om de boel weer goed te krijgen?

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
quote:
Svennos1 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:21:
Ik word inmiddels toch wel geïrriteerd dat mijn Unifi Controller nog steeds mijn Wifi clients weergeeft als bekabelde clients. Ik weet dat dit probleem er al een poos is en bij mij is het ook even goed geweest ... maar de laatste weken weer het oude liedje ...... Ubiquiti geeft aan dat ze het problemen erkennen, maar dat hoor ik al maanden! :-(

Niemand die tweaks of tips heeft om de boel weer goed te krijgen?
vreemd heb daar totaal geen last van
welke controller versie gebruik jij
quote:
MikeOO schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:38:

Er komt (nog) geen nieuwe. Momenteel werken ze aan de USG XG (met 10Gbit/s poorten) en daarna komt de USG HD die gebaseerd zal zijn op de EdgeRouter 4. Echter hebben ze die laatste in de koelkast gezet totdat de XG stabiel is.

• MikeOO
quote:
RobertMe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Er komt (nog) geen nieuwe. Momenteel werken ze aan de USG XG (met 10Gbit/s poorten) en daarna komt de USG HD die gebaseerd zal zijn op de EdgeRouter 4. Echter hebben ze die laatste in de koelkast gezet totdat de XG stabiel is.
tnx voor de uitleg. Inmiddels ben ik het overzicht kwijt wat ik zal kiezen met alle verschillende keuzes.
Nog maar verder inlezen en hopen dat het dan duidelijker gaat worden wat de beste keus gaat worden :?

• Svennos1
  • Laatst online: 17-09 07:46

Svennos1

PSN: SvennosNL

quote:
vonkkie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:40:
[...]

vreemd heb daar totaal geen last van
welke controller versie gebruik jij
5.6.30. Draait op me MAC. Alles draait de laatste firmware, 3* een AP-AC-LR en een USG.
quote:
MikeOO schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:56:
[...]

tnx voor de uitleg. Inmiddels ben ik het overzicht kwijt wat ik zal kiezen met alle verschillende keuzes.
Nog maar verder inlezen en hopen dat het dan duidelijker gaat worden wat de beste keus gaat worden :?
De USG XG wil je thuis niet gebruiken. Die gaat honderden, als niet in de duizend, euro's kosten (omdat deze dus 10Gbit/s ondersteund etc).
En de HD komt zoals gezegd voorlopig nog niet, daarnaast zal de HD ook duurder worden als de 3P (zie EdgeRouter Lite vs EdgeRouter 4, waarop respectievelijk de USG 3P en USG HD gebaseerd zijn). Voor nu zijn de enige echte opties dus of de 3P, of de 4P Pro.

Of je moet dus al kijken naar de EdgeRouter lijn, dan kan het wel de moeite waard zijn om te wachten op de EdgeRouter 4. Maar uiteraard is het dan geen UniFi apparaat en mis je de fancy statistieken in de UniFi controller (alhoewel dezelfde info volgens mij ook in de beheeromgeving van de EdgeRouter lijn zit)

• GermanPivo
  • Laatst online: 15:36
Ik heb geprobeerd het uit te zoeken, maar kom er niet uit met de datasheets.
Weet iemand toevallig of de pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 48V, 0.5A op de pricewatch: Foscam FI9853EP gaat werken?

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
RobertMe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:11:
[...]

De USG XG wil je thuis niet gebruiken. Die gaat honderden, als niet in de duizend, euro's kosten (omdat deze dus 10Gbit/s ondersteund etc).
Je weet dat dat spul tegenwoordig geen reet meer kost? Optic voor 13 euro, 12 keer 10G switch (helaas geen PoE) voor 1500 euro.

Voor thuis is het overkill, dat ben ik zeker met je eens..

I don't like facts. They have a liberal bias.

quote:
burne schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:31:
[...]

Je weet dat dat spul tegenwoordig geen reet meer kost? Optic voor 13 euro, 12 keer 10G switch (helaas geen PoE) voor 1500 euro.

Voor thuis is het overkill, dat ben ik zeker met je eens..
Dat zeg ik, 1500 euro, dat is dus 15x 100 euro (als in, "honderden"), of "in de duizend" euro :+

De prijs van het EdgeRouter broertje had ik ook al even opgezocht, en die zit dus op om en nabij de E1400.
quote:
GermanPivo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:43:
Ik heb geprobeerd het uit te zoeken, maar kom er niet uit met de datasheets.
Weet iemand toevallig of de pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 48V, 0.5A op de pricewatch: Foscam FI9853EP gaat werken?
Ik vermoed dat die PoE injector "passive" is en altijd een vaste stroom levert. In het geval van het door jou gelinkte model dus 48V, 0.5A. Of dat werkt met die camera weet ik niet, echter zou ik sowieso niet gaan voor zo'n soort PoE injector. Dit omdat ze vrij tricky werken door dus altijd die stroom te leveren. Stel deze combinatie werkt, vervolgens koop je een nieuwe camera, trekt de kabel uit de oude camera, steekt de nieuwe camera in, en plop, je nieuwe camera is meteen stuk doordat deze niet met die specifieke voltages of amperes overweg kan. Puur uit veiligheid zou ik dus voor een injector gaan die ook aan 802.3af voldoet, zoals bv deze. Ondanks dat deze dus een stuk duurder is.

• GermanPivo
  • Laatst online: 15:36
quote:
RobertMe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:06:
[...]

Ik vermoed dat die PoE injector "passive" is en altijd een vaste stroom levert. In het geval van het door jou gelinkte model dus 48V, 0.5A. Of dat werkt met die camera weet ik niet, echter zou ik sowieso niet gaan voor zo'n soort PoE injector. Dit omdat ze vrij tricky werken door dus altijd die stroom te leveren. Stel deze combinatie werkt, vervolgens koop je een nieuwe camera, trekt de kabel uit de oude camera, steekt de nieuwe camera in, en plop, je nieuwe camera is meteen stuk doordat deze niet met die specifieke voltages of amperes overweg kan. Puur uit veiligheid zou ik dus voor een injector gaan die ook aan 802.3af voldoet, zoals bv deze. Ondanks dat deze dus een stuk duurder is.
Ik deel je vermoeden, maar goed om het even van een ander te horen. Dank! :)

• Martin!
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:47
Kan ik op mijn USG de LAN 2 poort ook gebruiken als failover als de modem van poort 1 weg valt?

In de meterkast zit de ziggo én de kpn modem. Nu werkt alles het internet ziggo, maar afgelopen week storing gehad en toen moest ik handmatig de uplink van de ziggo eruit halen en die in de kpn modem stoppen. Tijdelijke oplossing maar het zou tof zijn als dat automatisch gaat.

Bestaat er een instelling om de LAN 2 als failover-poort te gebruiken? :)
quote:
Martin! schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:25:
Kan ik op mijn USG de LAN 2 poort ook gebruiken als failover als de modem van poort 1 weg valt?

In de meterkast zit de ziggo én de kpn modem. Nu werkt alles het internet ziggo, maar afgelopen week storing gehad en toen moest ik handmatig de uplink van de ziggo eruit halen en die in de kpn modem stoppen. Tijdelijke oplossing maar het zou tof zijn als dat automatisch gaat.

Bestaat er een instelling om de LAN 2 als failover-poort te gebruiken? :)
Jups "port remapping onder Site"

PVoutput 2720WP ZW en Oost-West

• supermlt
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Ik zie onder mijn pppoe0 twee ip adressen
Klopt dit?

77.161.229.xx/32 pppoe0 connected
195.190.228.xxx/32 pppoe0 connected

77.161.229.xx is mijn IP adres volgens whatismyipaddress.com

• Metalrick
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16-09 22:03

Metalrick

tcpdump ninja

quote:
supermlt schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:39:
Ik zie onder mijn pppoe0 twee ip adressen
Klopt dit?

77.161.229.xx/32 pppoe0 connected
195.190.228.xxx/32 pppoe0 connected

77.161.229.xx is mijn IP adres volgens whatismyipaddress.com
Gokje, KPN glasvezel? :P Die 195.190.228.100 is je next hop na je gateway (doe maar eens een tracepath naar google.com :)).

• supermlt
  • Niet online
quote:
Metalrick schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Gokje, KPN glasvezel? :P Die 195.190.228.100 is je next hop na je gateway (doe maar eens een tracepath naar google.com :)).
Inderdaad ja

• supermlt
  • Niet online
Iemand een idee?

Ik heb onderstaande tutorial gevolgd.
https://help.ubnt.com/hc/...ting-source-address-based-

Met als doel een specifiek VLAN naar ISP1 te routeren en een specifiek ander VLAN naar ISP2 te routeren.

Ik heb nu twee ISP's (Ziggo en KPN Glas)
Nu werkt dit zoverre dat als beide ISPs connectie hebben het verkeer vanuit de VLANs via de juiste ISP's gaan.

Als ik de KPN glas verbinding disconnect dan is, zoals gedefineerd, geen WAN verkeer meer mogelijk vanuit dat VLAN (Zoals gewenst)
Als ik de Ziggo verbinding verbreek (KPN connected) dan gaat al het verkeer over de KPN verbinding, ook het VLAN wat eigenlijk naar Ziggo zal moeten.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Het LAN to LAN Traffic stukje in de tutorial niet uitgevoerd, is niet van toepassing.

ETH0 - Ziggo
ETH1 - LAN (met VLANs)
ETH2 - KPN Glas

supermlt wijzigde deze reactie 17-02-2018 23:00 (5%)

• MikeOO
quote:
RobertMe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:11:
[...]

En de HD komt zoals gezegd voorlopig nog niet, daarnaast zal de HD ook duurder worden als de 3P (zie EdgeRouter Lite vs EdgeRouter 4, waarop respectievelijk de USG 3P en USG HD gebaseerd zijn). Voor nu zijn de enige echte opties dus of de 3P, of de 4P Pro.

Of je moet dus al kijken naar de EdgeRouter lijn, dan kan het wel de moeite waard zijn om te wachten op de EdgeRouter 4. Maar uiteraard is het dan geen UniFi apparaat en mis je de fancy statistieken in de UniFi controller (alhoewel dezelfde info volgens mij ook in de beheeromgeving van de EdgeRouter lijn zit)
Nou zover gaan we inderdaad niet voor thuis >:) .

Zit meer te twijfelen tussen de USG of de EdgeRouter 3 of 4.

Gebruik nu een Asus RT-AC68U icm UniFy Lite en LR versie en dat werkt prima. Maar wil toch liever over naar 1 merk.

Nadeel van de USG vindt ik dat je weer een losse switch erbij moet nemen en als om wat voor reden de Controller een keer crasht je netwerk ook gelijk plat legt. Althans wat ik zou hier heb kunnen lezen.

Voordeel is ook de Controller zodat alles in 1 beheertool zit.

De EdgeRouter is router en switch in 1 (of beter toch een switch gebruiken ivm snelheid die lager kan liggen tussen de poorten) maar werkt weer met een eigen controller maar voordeel is dan weer dan het wel blijft draaien bij problemen. Omdat de ruimte niet erg groot is en 1 minimaal 2 lan aansluitingen nodig heb denk ik dat de Edge te beste optie is denk ik.

Maar ja moet je dan kiezen voor de X, Lite, 3 of toch de 4 :? . Het betreft een gewoon huis met veel hardware.

Maar je blijft twijfelen >:)

Maar waar ik nog niet helemaal uitkom hoe werken beiden met een VPN verbinding.
Als ik mijn Asus een VPN laat opzetten naar Goose VPN dan is toch erg traag. Via de PC zelf verloopt dat op een snelheid die ik acceptabel vindt.

Nu begrijp ik dat een router natuurlijk minder hardware hiervoor aan boord heeft dan een PC maar lijkt mij dat dit alles toch sneller moet kunnen. Is dat met een USG of Edge wel acceptabel.

MikeOO wijzigde deze reactie 18-02-2018 09:34 (5%)

• wrcveen
Thuis heb ik de USG draaien en accespoint. De functie gastnetwerk hotspot met inloggen via Facebook zou ik nu op mijn zaak willen hebben.

Daar zit ik vast aan een ander merk router, is de Facebook hotspot functie op te zetten als ik slechts allleen een acces point koop?
quote:
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:22:
Zit meer te twijfelen tussen de USG of de EdgeRouter 3 of 4.
Ik neem aan dat je met EdgeRouter 3 de EdgeRouter Lite bedoeld?
quote:
Nadeel van de USG vindt ik dat je weer een losse switch erbij moet nemen en als om wat voor reden de Controller een keer crasht je netwerk ook gelijk plat legt. Althans wat ik zou hier heb kunnen lezen.
Als je inderdaad de EdgeRouter Lite bedoelde, dan geldt daarvoor hetzelfde. Deze hebben namelijk dezelfde hardware. Alleen is er bij de USG een UniFi sausje over het OS (EdgeOS) gegoten. Beiden hebben dus geen ingebouwde hardware switch en verkeer tussen beide LAN poorten is alleen mogelijk met een software bridge die de boel dus trager maakt (ik neem aan dat je dit bij de EdgeRouter vrij eenvoudig kunt inregelen, bij de USG lijkt me dat een stuk moeilijker, als niet onmogelijk)
quote:
De EdgeRouter is router en switch in 1
Zie bovenstaande, bij de EdgeRouter Lite geldt dat in ieder geval niet. De EdgeRouter X heeft in ieder geval wel een ingebouwde hardware switch, van de andere modellen (incl. de EdgeRouter 4) durf ik dat niet te zeggen.
quote:
maar werkt weer met een eigen controller maar voordeel is dan weer dan het wel blijft draaien bij problemen.
Bij UniFi ligt dat volledig aan de aard van de problemen. Volgens mij had je origineel nog iets staan van een niet werkende controller? In dat geval zal alles gewoon blijven werken. Het centrale beheer via de controller heeft zeker een berg voordelen, echter kan ik me wel indenken dat, zoals @djkavaa aangeeft, als er problemen zijn het kan zijn dat deze stukken moeilijker op te lossen zijn. Vooral dus op het moment dat bv de controller onbereikbaar is waardoor je geen inzicht in het netwerk hebt en ook niet eenvoudig configuraties kunt wijzigen. Of bv dan de situatie waarbij een switch niks meer doet, en deze ook vanuit de Controller niet meer zichtbaar is. Bij de EdgeSwitch lijn prik je een laptop/PC op de switch in en kun je gewoon in de beheeromgeving komen. Bij een UniFi Switch kun je wel een kabel inprikken, maar heb je geen beheeromgeving en kun je alleen via SSH een beetje doen (ik heb verder geen idee hoe veel en hoe makkelijk dat allemaal is)
quote:
Als ik mijn Asus een VPN laat opzetten naar Goose VPN dan is toch erg traag. Via de PC zelf verloopt dat op een snelheid det ik acceptabel vindt.

Nu begrijp ik dat een router natuurlijk minder hardware hiervoor aan boord heeft dan een PC maar lijkt mij dat dit alles toch sneller moet kunnen. Is dat met een USG of Edge wel acceptabel.
Zelf heb ik geen ervaring met het draaien van een VPN client op mijn USG. Maar van wat ik begrepen heb is L2TP/IPSEC op de USG sneller doordat daardoor meer in de hardware afgehandeld kan worden dan bij OpenVPN. OpenVPN gebeurd (vrijwel) volledig in de software waardoor een snelle CPU dus nodig is. Wat dat betreft zal in dat geval een EdgeRouter 4 dus altijd een voordeel opleveren. Juist omdat die nieuw is en by far de meest krachtige CPU van de hele line-up heeft.

• MikeOO
quote:
RobertMe schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Ik neem aan dat je met EdgeRouter 3 de EdgeRouter Lite bedoeld?

[...]

Als je inderdaad de EdgeRouter Lite bedoelde, dan geldt daarvoor hetzelfde. Deze hebben namelijk dezelfde hardware. Alleen is er bij de USG een UniFi sausje over het OS (EdgeOS) gegoten. Beiden hebben dus geen ingebouwde hardware switch en verkeer tussen beide LAN poorten is alleen mogelijk met een software bridge die de boel dus trager maakt (ik neem aan dat je dit bij de EdgeRouter vrij eenvoudig kunt inregelen, bij de USG lijkt me dat een stuk moeilijker, als niet onmogelijk)

[...]

Zie bovenstaande, bij de EdgeRouter Lite geldt dat in ieder geval niet. De EdgeRouter X heeft in ieder geval wel een ingebouwde hardware switch, van de andere modellen (incl. de EdgeRouter 4) durf ik dat niet te zeggen.

[...]

Bij UniFi ligt dat volledig aan de aard van de problemen. Volgens mij had je origineel nog iets staan van een niet werkende controller? In dat geval zal alles gewoon blijven werken. Het centrale beheer via de controller heeft zeker een berg voordelen, echter kan ik me wel indenken dat, zoals @djkavaa aangeeft, als er problemen zijn het kan zijn dat deze stukken moeilijker op te lossen zijn. Vooral dus op het moment dat bv de controller onbereikbaar is waardoor je geen inzicht in het netwerk hebt en ook niet eenvoudig configuraties kunt wijzigen. Of bv dan de situatie waarbij een switch niks meer doet, en deze ook vanuit de Controller niet meer zichtbaar is. Bij de EdgeSwitch lijn prik je een laptop/PC op de switch in en kun je gewoon in de beheeromgeving komen. Bij een UniFi Switch kun je wel een kabel inprikken, maar heb je geen beheeromgeving en kun je alleen via SSH een beetje doen (ik heb verder geen idee hoe veel en hoe makkelijk dat allemaal is)

[...]

Zelf heb ik geen ervaring met het draaien van een VPN client op mijn USG. Maar van wat ik begrepen heb is L2TP/IPSEC op de USG sneller doordat daardoor meer in de hardware afgehandeld kan worden dan bij OpenVPN. OpenVPN gebeurd (vrijwel) volledig in de software waardoor een snelle CPU dus nodig is. Wat dat betreft zal in dat geval een EdgeRouter 4 dus altijd een voordeel opleveren. Juist omdat die nieuw is en by far de meest krachtige CPU van de hele line-up heeft.
Dank voor je heldere uitleg. Door alle modellen raak je snel de weg kwijt en je wilt niet nu iets kopen en later er achter komen dat je toch beter net dat andere model had kunnen kiezen >:)

Controller draait op een Raspb 2 icm Domoticz en draait op zich stabiel. Maar het kan altijd onderuit gaan en dat blijft dan een risico.

De EdgeRouter X heeft dus eigenlijk de beste opties voor mij denk ik. Alleen nog even gaan onderzoeken hoe het VPN gebeuren dan precies loopt qua snelheden.

Zelf maak ik verbinding met thuis via OpenVPN en die loopt via de Synology en gaat prima.
Nadeel is dat je dit niet samen met Goose kunt draaien op de NAS, het is de 1 of de andere dus moet dan hiervoor de Edgerouter gaan inzetten zodat de uitgaande verbinding ook via VPN gaat lopen.
quote:
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:55:
[...]

Dank voor je heldere uitleg. Door alle modellen raak je snel de weg kwijt en je wilt niet nu iets kopen en later er achter komen dat je toch beter net dat andere model had kunnen kiezen >:)
Zo heb ik met een black friday actie in 2016 een nieuwe TP-Link router gekocht. Toen achter Ubiquiti gekomen, en twee maanden later alles vervangen :X Die TP-Link ligt nu weer netjes in de doos na 2 maanden gebruik.
quote:
De EdgeRouter X heeft dus eigenlijk de beste opties voor mij denk ik.
Dat, of nog even wachten op de EdgeRouter 4, maar die komt dan wel met een ander prijskaartje.
quote:
Zelf maak ik verbinding met thuis via OpenVPN en die loopt via de Synology en gaat prima.
Nadeel is dat je dit niet samen met Goose kunt draaien op de NAS, het is de 1 of de andere dus moet dan hiervoor de Edgerouter gaan inzetten zodat de uitgaande verbinding ook via VPN gaat lopen.
Persoonlijk zou ik dat dan omdraaien. Vanuit je eigen VPN server gezien zul je voornamelijk uploaden, en je upload snelheid zal vele malen lager zijn als je download snelheid. Daardoor maakt de langzamere CPU snelheid dus ook minder uit/valt minder op. Vervolgens kun je de VPN client naar Goose op de Synology draaien, die dus wel hogere (download) snelheden haalt.

Bv:
Router: max 5Mbit/s
Synology: max 50Mbit/s

Vervolgens heb je een 100Mbit/s down, 10Mbit/s up verbinding. Ga je vervolgens je eigen VPN server op de Synology draaien haal je wel de 10Mbit/s over de VPN als je zelf buiten de deur bent (en heb je nog 40Mbit/s 'over'), maar als je dan de VPN client naar Goose op de router draait ben je beperkt door die 5Mbit/s en mis je nog 95Mbit/s.

Draai je het vervolgens om mis je zelf buiten de deur maar 5Mbit/s en binnenshuis over Goose maar 50Mbit/s i.p.v. 95Mbit/s.

• MikeOO
quote:
RobertMe schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Zo heb ik met een black friday actie in 2016 een nieuwe TP-Link router gekocht. Toen achter Ubiquiti gekomen, en twee maanden later alles vervangen :X Die TP-Link ligt nu weer netjes in de doos na 2 maanden gebruik.

[...]

Dat, of nog even wachten op de EdgeRouter 4, maar die komt dan wel met een ander prijskaartje.

[...]

Persoonlijk zou ik dat dan omdraaien. Vanuit je eigen VPN server gezien zul je voornamelijk uploaden, en je upload snelheid zal vele malen lager zijn als je download snelheid. Daardoor maakt de langzamere CPU snelheid dus ook minder uit/valt minder op. Vervolgens kun je de VPN client naar Goose op de Synology draaien, die dus wel hogere (download) snelheden haalt.

Bv:
Router: max 5Mbit/s
Synology: max 50Mbit/s

Vervolgens heb je een 100Mbit/s down, 10Mbit/s up verbinding. Ga je vervolgens je eigen VPN server op de Synology draaien haal je wel de 10Mbit/s over de VPN als je zelf buiten de deur bent (en heb je nog 40Mbit/s 'over'), maar als je dan de VPN client naar Goose op de router draait ben je beperkt door die 5Mbit/s en mis je nog 95Mbit/s.

Draai je het vervolgens om mis je zelf buiten de deur maar 5Mbit/s en binnenshuis over Goose maar 50Mbit/s i.p.v. 95Mbit/s.
Dat is inderdaad nog een goed tip om eens te testen hoe dat loopt. Stof tot nadenken en de EdgeRouter 4 is al wel te vinden zag ik in de topic in het buitenland maar ook niet meer op voorraad.
Is verder nog weinig over te vinden wanneer deze leverbaar wordt in NL

Geen haast mee verder en inderdaad een hele andere prijscategorie. Maar als blijkt dat dit de beste keus is voor later heb ik daar niet veel problemen mee. Goedkoop is ook vaak weer duurkoop en beter nu in 1x goed doen dan later inderdaad waar jij dus ook ervaring mee hebt >:) weer kunstgrepen moet doen om het toch te krijgen hoe je het wilt.

De Asus kan dan tzt de verkoop in en dat druk de kosten dan weer een klein beetje.
quote:
wrcveen schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:39:
Thuis heb ik de USG draaien en accespoint. De functie gastnetwerk hotspot met inloggen via Facebook zou ik nu op mijn zaak willen hebben.

Daar zit ik vast aan een ander merk router, is de Facebook hotspot functie op te zetten als ik slechts allleen een acces point koop?
Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Ik vermoed echter van wel (maar durf dat dus niet met zekerheid te zeggen). De UAPs bevatten zelf in ieder geval ook iets van een firewall (ook om dus te voorkomend dat je met andere apparaten op het gast netwerk kunt communiceren etc). Dus ik gok dat de UAPs zelfstandig ook de Facebook hotspot kunnen gebruiken. Of ja, zelfstandig, de Controller zal daarbij dus wel nodig zijn omdat die neem ik aan het stukje authenticatie/authorizatie regelt (Facebook checkin zal gok ik terug lopen naar de Controller, en de Controller zal vervolgens de client authorizeren waardoor de UAPs de client dus toestaan).

Edit:
Enige vereiste die ik hier in de help terug vindt is dat de controller publiekelijk bereikbaar moet zijn. Echter staat er ook nergens een lijstje van wat wel/niet vereist is verder. (Dat je UAPs moet hebben staat er ook niet :+ , noch dat een USG niet nodig zou zijn.)

RobertMe wijzigde deze reactie 18-02-2018 12:28 (15%)

• nero355

nero355

quote:
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:22:
Als ik mijn Asus een VPN laat opzetten naar Goose VPN dan is toch erg traag. Via de PC zelf verloopt dat op een snelheid die ik acceptabel vindt.

&
quote:
Controller draait op een Raspb 2 icm Domoticz en draait op zich stabiel. Maar het kan altijd onderuit gaan en dat blijft dan een risico.

Als ik dit allemaal zo eens lees dan vraag ik me het volgende af :

- Waarom overweeg je niet een NUC achtig apparaat met twee NICs als Router/Firewall/VPN Server en Client in één :?
Je kan dan zelfs de Controller daarop gooien en dankzij een SSD of 2,5 inch HDD heb je dan weinig zorgen om de microSD kaart van de Raspberry Pi, want die hoeft dat dan allemaal niet te doen!

- Ik ken Goose niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat niet kan oplossen door middel van een IP alias of iets van een Container/VM/Jail omgeving :)

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:42
quote:
[...]
Als de controller plat gaat gebeurt er niets. Alles draait gewoon door, alleen heb je geen statistieken/logging meer. Alleen als je een echt gasten netwerk hebt met portal dan zal dat deel niet meer werken.

Me Tarzan, U nix!

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
@MikeOO ik kom ook van de RT-AC68U (herken je vanuit dat topic) ben een paar maand geleden voor de EdgeRouter X gegaan, kan me indenken dat de EdgeRouter 4 ook interessant is (al zou dat in mijn situatie echt een overkill zijn). EdgeOS is super stabiel imo, welk model je ook kiest 'k denk dat je je lol zal hebben!
Ben achteraf ook blij dat ik niet voor een USG ben gegaan als ik sommige IPTV problemen zo lees.

• Powermage
quote:
doc schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Als de controller plat gaat gebeurt er niets. Alles draait gewoon door, alleen heb je geen statistieken/logging meer. Alleen als je een echt gasten netwerk hebt met portal dan zal dat deel niet meer werken.
Inderdaad, thuis draai ik alles Unifi met een Raspberry Pi als controller zodat ik wat makkelijker kan hobbyen dan onze centrale omgeving, die pi was schijnbaar al enige tijd stuk maar nooit wat van gemerkt (tot ik een extra AP er aan wilde gaan hangen).

Themeparks Wintersport

• MikeOO
quote:
nero355 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:53:
[...]

&

[...]

Als ik dit allemaal zo eens lees dan vraag ik me het volgende af :

- Waarom overweeg je niet een NUC achtig apparaat met twee NICs als Router/Firewall/VPN Server en Client in één :?
Je kan dan zelfs de Controller daarop gooien en dankzij een SSD of 2,5 inch HDD heb je dan weinig zorgen om de microSD kaart van de Raspberry Pi, want die hoeft dat dan allemaal niet te doen!

- Ik ken Goose niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je dat niet kan oplossen door middel van een IP alias of iets van een Container/VM/Jail omgeving :)
Een NUC vindt ik teveel van het goede om dat er ook nog bij te zetten. Er staan al genoeg stroomvreters in huis ;)

Aan de Raspberry hangt een WD PiDrive dus problemen met SD zelf heb ik niet maar gaat er meer om dat als het onderuit gaat de boel niet meer zou werken.

Domoticz en Console draaien nu al een tijd samen zonder problemen en kan dus prima op een klein apparaat.

Maar ik begrijp nu van @doc & @Powermage dat alles wel blijft werken. Dat er geen logging meer plaats vindt is niet belangrijk. Maar als de boel direct zou stoppen als ik bv even de Raspberry uitzet voor wat dan ook dan moet het niet zo zijn dat de boel direct plat ligt.

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Heb op dit moment de volgende situatie:

meterkast
|
modem - UTP - ubiquiti poe adapter - UTP - AP AC LR (eerste verdieping)
|
UTP - contactdoos (woonkamer) - UTP - switch - UTP - PS4 + Humax

Op de eerste verdieping nu prima WiFi via het AP. Op de begane grond verzorgt de ziggo modem het WiFi. Het is een cisco EPC3925. Het signaal is niet altijd goed, en ik heb ook steeds vaker dat er wel verbinding is maar geen internet. Als ik de modem reset is het probleem daarna weer opgelost. Dit is irritant en ik heb daarom het volgende in gedachte:
- Op het modem zet ik de WiFi uit.
- In de woonkamer sluit ik op de contactdoos een AP aan via een poe adapter, en ik laat de PS4 en Humax via WiFi verbinden ipv UTP.

Alle WiFi in huis verloopt dan via ubiquiti AP, dus dat moet volgens mij in orde zijn. Aangezien de PS4 en Humax via WiFi kunnen verbinden, zie ik daar ook geen probleem. Naar de toekomst toe lijkt het mij ook prima, want bijvoorbeeld een smart TV werkt ook via WiFi.

Ik twijfel of ik in de woonkamer ook een AP AC LR zal aansluiten, of misschien beter voor de AP AC PRO kan gaan? Heb het idee dat ik beter de PRO kan kiezen voor het geval ik later alsnog iets via utp wil aansluiten omdat ik dan direct op de AP kan aansluiten.

Iemand tips of suggesties? Mocht blijken dat deze opstelling nog steeds geen stabiel internet via WiFi biedt, overweeg ik om de modem in bridge te zetten en ook nog een router aan te schaffen.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

quote:
Ruud2001 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:27:
Heb op dit moment de volgende situatie:

meterkast
|
modem - UTP - ubiquiti poe adapter - UTP - AP AC LR (eerste verdieping)
|
UTP - contactdoos (woonkamer) - UTP - switch - UTP - PS4 + Humax

Op de eerste verdieping nu prima WiFi via het AP. Op de begane grond verzorgt de ziggo modem het WiFi. Het is een cisco EPC3925. Het signaal is niet altijd goed, en ik heb ook steeds vaker dat er wel verbinding is maar geen internet. Als ik de modem reset is het probleem daarna weer opgelost. Dit is irritant en ik heb daarom het volgende in gedachte:
- Op het modem zet ik de WiFi uit.
- In de woonkamer sluit ik op de contactdoos een AP aan via een poe adapter, en ik laat de PS4 en Humax via WiFi verbinden ipv UTP.

Alle WiFi in huis verloopt dan via ubiquiti AP, dus dat moet volgens mij in orde zijn. Aangezien de PS4 en Humax via WiFi kunnen verbinden, zie ik daar ook geen probleem. Naar de toekomst toe lijkt het mij ook prima, want bijvoorbeeld een smart TV werkt ook via WiFi.

Ik twijfel of ik in de woonkamer ook een AP AC LR zal aansluiten, of misschien beter voor de AP AC PRO kan gaan? Heb het idee dat ik beter de PRO kan kiezen voor het geval ik later alsnog iets via utp wil aansluiten omdat ik dan direct op de AP kan aansluiten.

Iemand tips of suggesties? Mocht blijken dat deze opstelling nog steeds geen stabiel internet via WiFi biedt, overweeg ik om de modem in bridge te zetten en ook nog een router aan te schaffen.
Hoe ga je het AP plaatsen? Is het een ideetje om misschien naar de UAP AC In-Wall (of Pro) te kijken? Dan heb je sowieso ook weer 2 poorten uit.

Ligt dan alleen aan de WCD wat je nu aan de muur hebt, als die gecombineerd is met andere ramen gaat dat uiteraard niet meer passen. Anders kun je dus het WCD weghalen, stekker op de kabel zetten en een IW erop zetten.

• nero355

nero355

quote:
MikeOO schreef op maandag 19 februari 2018 @ 08:20:
Een NUC vindt ik teveel van het goede om dat er ook nog bij te zetten. Er staan al genoeg stroomvreters in huis ;)
Een NUC is juist erg zuinig vooral de Atom/Celeron/Pentium based modellen, maar goed... ieder zijn ding denk ik dan maar :)

• aeng
  • Laatst online: 16:18
Ik zit net mijn snelheid eens te testen en zien dat ik uitkom op 100/40 terwijl ik een 400/40 verbinding heb.

In mijn edgerouter 4 zie ik dat de WAN-poort (ETH0) op 100mb staat. Heb ik misschien iets niet goed ingesteld?

Mijn Ziggo router staat in bridge.

• lier
  • Laatst online: 20:43
Vaak is het een kabel die niet goed is, @aeng . Zou je deze als eerste eens willen testen/vervangen? Tenzij je je WAN poort fixed hebt gezet, dan treedt hetzelfde gedrag op.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

quote:
RobertMe schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:40:
[...]

Hoe ga je het AP plaatsen? Is het een ideetje om misschien naar de UAP AC In-Wall (of Pro) te kijken? Dan heb je sowieso ook weer 2 poorten uit.

Ligt dan alleen aan de WCD wat je nu aan de muur hebt, als die gecombineerd is met andere ramen gaat dat uiteraard niet meer passen. Anders kun je dus het WCD weghalen, stekker op de kabel zetten en een IW erop zetten.
Ik wil het AP achter op m’n TV meubel vastmaken. Zo’n in-wall is nu helaas geen optie meer, want de aansluiting zit in een WCD venster met 4 stopcontacten.

• robiebab
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13-09 23:01
Vraagje bij mij werken sinds kort de tv zenders niet meer bij de provider KPN i.c.m Unifi. Ik kan wel de zender voortgang/tvgids/netflix kijken, alleen niet daadwerkelijke de zenders (beeld/geluid).

Ik heb deze configuratie gevolgd:
https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

ik heb de volgende setup
192.168.1.1/24 range
IGMP snooping aangevinkt

fiber
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
vlan7 - voip (Gebruik ik niet)
|
+-----------------------------------+
| UniFi Security Gateway 3P |
| 192.168.1.1                         |
+------------------------------------+
|
lan
|
+--------------------+
| UniFi Switch 8 |
|192.168.1.50 |
+--------------------+
|
lan
|
+--------------------+
| UniFi Switch 8 |
| 192.168.1.16 |
+--------------------+
| |
| | Lan
| |
| +--------------------+
|                            |
+-------------------+ +-----------------+
| IPTV Decoder | | UniFi AP-HD |
+-------------------+ +-----------------+
- KPN IPTV
- Netflix

iemand een idee wat ik moet doen?

robiebab wijzigde deze reactie 19-02-2018 17:44 (15%)

• nero355

nero355

quote:
Ruud2001 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:32:
Ik wil het AP achter op m’n TV meubel vastmaken.
Met de bolle kant naar de bank toe i.p.v. de muur mag ik hopen :?

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

quote:
nero355 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:07:
[...]

Met de bolle kant naar de bank toe i.p.v. de muur mag ik hopen :?
Oei, goed punt...niet echt over nagedacht. Had vooral bedacht hoe ik ‘m makkelijk kan bevestigen aan het meubel, maar dan komt ie idd met de bolle kant naar de muur |:( Misschien beter om te kijken of ik’m in het meubel kan neerleggen, of aan de onderkant van een plank kan bevestigen.

• Jan-man
  • Laatst online: 19:34
quote:
aeng schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:16:
Ik zit net mijn snelheid eens te testen en zien dat ik uitkom op 100/40 terwijl ik een 400/40 verbinding heb.

In mijn edgerouter 4 zie ik dat de WAN-poort (ETH0) op 100mb staat. Heb ik misschien iets niet goed ingesteld?

[afbeelding]
Andere netwerk kabel al geprobeerd ? En eth0 staat niet stieken op 100 mbit ipv 1000 ? :P

Jan-man wijzigde deze reactie 19-02-2018 20:34 (5%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• mchl8
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 21:19
quote:
aeng schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:16:

[afbeelding]
Check inderdaad je settings in de ER4 op eth0 of die op auto staan en niet fixed op 100full.

Anders je modem eens helemaal uitzetten (stroom eraf en weer terug erop), waarna je je ER4 ook nog een keer herstart. Heb ik laatst ook gehad en dit werkte toen voor mij.

• nero355

nero355

quote:
Ruud2001 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:16:
Oei, goed punt...niet echt over nagedacht. Had vooral bedacht hoe ik ‘m makkelijk kan bevestigen aan het meubel, maar dan komt ie idd met de bolle kant naar de muur |:( Misschien beter om te kijken of ik’m in het meubel kan neerleggen, of aan de onderkant van een plank kan bevestigen.
Anders gewoon aan de muur vastmaken, zoals ik heb gedaan uiteindelijk :)

Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True