Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:23:
[...]
In de ervaringen wat ik rond heb staan en gebruik vind ik tot nu toe geen verschil zitten in de stabiliteit tussen de Unifi / Edge Switches (zelfde platform verder ook, alleen ander management laagje) of de USG/Edgerouters, ik ken daarnaast een aantal managed netwerk toko's voor mkb bedrijven die al tijden gewoon 100% unifi leveren (USG/Pro, Switches, AP's).
Dus voordat er indianenverhalen komen, waar baseer je dit op? te weinig kennis en gewoon vertrouwen op iets bekends of aantoonbaar ervaring?
Er is meer dan voldoende kennis.
We leveren wekelijks meerdere Edgerouters met simpele en of Complexe configuraties (ook aan forum leden en bedrijven).
Maar de USG om het daar even op te houden is te afhankelijk van de Controller.
Als daar iets mee mis is of je moet iets troubleshooten dan moet je hele rare trucjes uit gaan halen wil je het weer allemaal werkend krijgen.
Zeker de Hardware is het zelfde, daar heb ik het ook niet over maar met name de software of de Interface die er omheen zit bij de Edgerouters die standalone kunnen functioneren heeft voor ons vele voordelen.
Voor een normale gebruiker die niet veel nodig heeft is een USG prima, al dan nog kiezen wij ervoor om deze niet te adviseren.
Als een klant bij ons een probleem heeft kunnen we op afstand altijd nog dingen wijzigen in de Edgerouter ook als de klant geen internet meer heeft, even snel met de laptop aan de Edgerouter en via WiFi verbinding maken met Telefoon om internet toegang te hebben en we kunnen troubleshooten.
Stel dat het hele netwerk plat licht om welke reden dan ook (Klant heeft kabeltjes los getrokken een loop gemaakt of wat dan ook) en je controller draait dus op een CloudKey of op een Pi of een VM of een normale PC / Laptop. Dan kun je dus bijna niets meer. En moet je in ergste geval bij 0 beginnen wat natuurlijk weer veel tijd kost. Als je controller extern draait en je hebt dus geen internet meer kun je ook geen wijzigingen doen om dingen te fixen.
En verder maken we met de Edgerouter geavanceerdere configuraties er zijn gewoon wat dingen die je niet met een USG kunt en of Wilt regelen i.v.m. JSON file enz.
Bij een Edgerouter kun je je eigen scripts maken beheren enz. Als je de CLI eenmaal door hebt dan is het helemaal geweldig.
Nogmaals ieder zijn ding, wij prefereren het meer op een Professioneel / Enterprise niveau te bekijken en mogelijkheden open te laten.
De mooie metertjes bij de UniFi Controller met een USG en UniFi Switch zijn super mooi, maar laat ons eerlijk zijn je kijkt er wellicht 1-2 dagen naar?
Dan heb ik liever iets bij de klant liggen wat super stabiel is en waar ik alles mee kan bouwen en troubleshooten als er iets mis is, dan dat ik op locatie moet komen om iets te fixen of erger nog alles opnieuw moet bouwen omdat er iets met de controller is etc.
Genoeg hierover... Back on topic