[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.625 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Powermage schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:07:
Nogmaals, ik vond jou reactie erg kort door de bocht en daar reageerde vooral op.
Juist door de populariteit van Unifi zie je het vaker en vaker bij minder kundige mensen, een reactie als "unifi security gateway is kwalitatief slecht" vind ik dan een gevaarlijke uitspraak terwijl er zat valide redenen zijn om ergens anders voor te kiezen (evenals voor andere devices dan ubnt spul)
Ik ben met de USG begonnen toen hij net uitkwam en het is ook een speelgoed ding.
Leuk voor thuis als je een simpel routertje zoekt maar als je iets meer wil loop je al snel vast, dingen instellen met die json file schiet niet op en werkt soms half.

Ik ben toen overgestapt op een pricewatch: MikroTik RB3011UiAS-RM die vergelijkbaar was qua prijs. MikroTik heeft geen mooie grafiekjes maar het werkt makkelijker en biedt veel meer opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aeng
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25
Probleem gevonden. Het lag aan de kabel. Eén ader maakte geen goed contact.

Bedankt allemaal voor jullie tips.
mchl8 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:33:
[...]

Check inderdaad je settings in de ER4 op eth0 of die op auto staan en niet fixed op 100full.

Anders je modem eens helemaal uitzetten (stroom eraf en weer terug erop), waarna je je ER4 ook nog een keer herstart. Heb ik laatst ook gehad en dit werkte toen voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aeng schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:07:
Probleem gevonden. Het lag aan de kabel. Eén ader maakte geen goed contact.

Bedankt allemaal voor jullie tips.

[...]
Voor gigabit snelheden zijn inderdaad alle 4 de aderparen (dus alle 8 de aders) nodig, 100Mbit/s heeft genoeg aan 2 aderparen (dus 4 aders). Nu zal dus een van de aders om te kunnen "upgraden" naar gigabit brak zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Vraagje...

Ik heb een draadloze verbinding mbv 2x een Ubiquiti Airmax Nanostion AC Loco opgezet.

Werkt prima, stabiel, maar zodra er IPTV gekeken wordt aan de ontvangende kant, is internet niet meer beschikbaar (nauwelijks iig).

Het is Telfort (nieuwe proposititie, dus gelijk aan KPN) en dus heb ik volgens mij niets met VLAN's te maken.

Toch slibt de verbinding dicht.

Enig idee waar ik dit in moet zoeken?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
albino71 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:11:
Vraagje...

Ik heb een draadloze verbinding mbv 2x een Ubiquiti Airmax Nanostion AC Loco opgezet.

Werkt prima, stabiel, maar zodra er IPTV gekeken wordt aan de ontvangende kant, is internet niet meer beschikbaar (nauwelijks iig).

Het is Telfort (nieuwe proposititie, dus gelijk aan KPN) en dus heb ik volgens mij niets met VLAN's te maken.

Toch slibt de verbinding dicht.

Enig idee waar ik dit in moet zoeken?
IGMP? Ik ben niet bekend met IPTV, maar volgensmij is IGMP wel de magic bullet m.b.t. IPTV. IGMP heeft iets met broadcast verkeer te maken waarbij er gekeken wordt naar welke poorten het multicast verkeer (van IPTV) willen ontvangen en dan ook alleen het verkeer ook alleen daarnaar uitsturen. Anders gaat het IPTV dus je hele netwerk door en zal dat inderdaad dichtslippen, voor zover ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@RobertMe Bedankt voor je reactie...

Ik ben er niet heel erg in thuis, maar kijken of ik het begrijp...

EB V10 stuurt alleen het IPTV signaal naar devices die daar om vragen, ook al loopt dit via een domme switch. Op het moment dat aan de ontvangende kant van de twee Nanostations (NS), IPTV wordt gevraagd, gaat er alleen het IPTV signaal naar de zendende NS en daardoor komt er geen internet meer over.

Klopt dit een beetje?

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 20-02-2018 14:43 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
albino71 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:42:

EB V10 stuurt alleen het IPTV signaal naar devices die daar om vragen, ook al loopt dit via een domme switch.
Ik ben geen expert, maar volgens mij ga je met de 1e opmerking al de fout in. Ja, IPTV werkt (meestal) via een domme switch, maar de andere devices krijgen dan ook ongevraagd broadkast verkeer om de oren. Kijk maar eens; actief IPTV kijken en ook de statusleds van andere aangesloten eth poorten flippen als een malle.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12
Eerst maar eens IGMP gaan activeren! Nu wordt het IPTV signaal over als je aansluitingen gebroadcast! Veel IPTV problemen kun je oplossen door IGMP te activeren op je switch(jes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Chris.nl Nog niet gecheckt, maar ik begrijp het en heb het al eens ergens voorbij zien komen, kan er verder nog niet direct iets mee als ik aan een oplossing denk, maar bedankt voor de opheldering.

@Jan-man Ik heb op zich geen IPTV problemen...

Netwerk ziet er zo uit:

Van glas FTU naar de EBv10
Van de EBv10 naar alle apparatuur (waar nodig zit er een domme switch tussen)

Dat werkt allemaal prima, alleen zoals ik aangaf in mijn eerdere post, gaat het via de draadloze Ubiquiti verbinding mis. Alleen IPTV, of alleen internet, niet allebei, dan lijkt het wel dicht te slibben.
Er blijft een heeeel klein beetje over voor internet bij actieve IPTV, maar dat is 2mbit down en 1 up en een ping van 14 dagen...

Als ik richting een oplossing ga denken, is het dan een kwestie van:
EBv10 vervangen door een meer instelbare router (OpenWRT of DD-WRT) en dan de vlan's waar nodig splitsen en doorsturen naar een managed switch die voor de Ubiquiti zender staat en dan aan de andere kant weer met een managed switch om de vlan's uit elkaar te halen?

Nog geen idee hoe ik dit allemaal moet doen, maar goed :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Vraagje over de controller op een laptop (kon het op internet en hier niet zo snel terugvinden); ik start de controller zelden op (eigenlijk enkel om firmware updates te installeren). Is het raadzaam om voor mijn laptop een DHCP reservatie aan te maken zodat deze altijd een fixed adres heeft (net zoals ik voor de AP's gedaan heb), of volstaat een adres via DHCP verkregen, dat af en toe eens anders kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben inmiddels al een paar dagen bezig om de boel te herstellen 8)7. Ik ben wat stappen verder maar het is een drama. De controller zit nu op 5.6.30, de dhcp werkt nu weer door de volledige dhcp config uit de config json te halen. De 5.6 versie kan kennelijk niet overweg met de dhcp config in de json van 5.5.

De routing problemen zijn hier echter niet mee opgelost, net na het booten werkt het even maar al snel verliezen de clients de internet verbinding terwijl de router prima kan pingen naar het internet. Het lijkt alsof de router simpelweg het clientverkeer niet routeert richting het internet, iptv werkt vreemd genoeg wel gewoon. Als ik de router firmware terug zet naar 3.3.34 werkt het allemaal gewoon weer. Ik ben inmiddels lost :? en kan ook niets vinden over specifieke bugs in die firmware, enkel over de genoemde dhcp echter heb ik dat probleem inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:06:
Vraagje over de controller op een laptop (kon het op internet en hier niet zo snel terugvinden); ik start de controller zelden op (eigenlijk enkel om firmware updates te installeren). Is het raadzaam om voor mijn laptop een DHCP reservatie aan te maken zodat deze altijd een fixed adres heeft (net zoals ik voor de AP's gedaan heb), of volstaat een adres via DHCP verkregen, dat af en toe eens anders kan zijn?
Als je veilig wilt zijn kun je het best een DHCP reservation aanmaken zodat je inderdaad altijd hetzelfde IP adres hebt.

Echter verbinden voor zover ik weet de apparaten automatisch met de hostname unifi die door de controller wordt "gedeeld" (ik neem aan via mDNS) waardoor het veranderende IP adres volgens mij niet uit zou mogen maken. Maar garantie daarvoor durf ik niet te geven (controller draait hier ook op zelfbouw server/NAS met vast IP adres).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blueone schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:34:
[...]

Ik ben inmiddels al een paar dagen bezig om de boel te herstellen 8)7. Ik ben wat stappen verder maar het is een drama. De controller zit nu op 5.6.30, de dhcp werkt nu weer door de volledige dhcp config uit de config json te halen. De 5.6 versie kan kennelijk niet overweg met de dhcp config in de json van 5.5.

De routing problemen zijn hier echter niet mee opgelost, net na het booten werkt het even maar al snel verliezen de clients de internet verbinding terwijl de router prima kan pingen naar het internet. Het lijkt alsof de router simpelweg het clientverkeer niet routeert richting het internet, iptv werkt vreemd genoeg wel gewoon. Als ik de router firmware terug zet naar 3.3.34 werkt het allemaal gewoon weer. Ik ben inmiddels lost :? en kan ook niets vinden over specifieke bugs in die firmware, enkel over de genoemde dhcp echter heb ik dat probleem inmiddels opgelost.
Check even je interfaces bij je NAT rules. Ik vermoed dat daar ergens iets mis gaat.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:37:
[...]

Check even je interfaces bij je NAT rules. Ik vermoed dat daar ergens iets mis gaat.
Zul je het altijd zien, post ik het probleem hier, vind ik de oorzaak. Het gaat mis bij het upgraden van 4.3.41 naar 4.3.60. Ik kwam over 4.3.60 wat problemen tegen met de loadbalancing tussen WAN1 en WAN2. Ik gebruik geen loadbalancing met gebruik de WAN2 poort voor VOIP via de kpn router. Ik heb nu de WAN2 poort disabled en dan komt de internet verbinding direct weer terug. Ik ga nog even verder uitzoeken wat nu exact de oorzaak is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 22:12
Niet meer nodig moet zelf beter opletten welke poort ik wel of niet tag...

[ Voor 92% gewijzigd door Jan-man op 21-02-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Blueone schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:49:
[...]

Zul je het altijd zien, post ik het probleem hier, vind ik de oorzaak. Het gaat mis bij het upgraden van 4.3.41 naar 4.3.60. Ik kwam over 4.3.60 wat problemen tegen met de loadbalancing tussen WAN1 en WAN2. Ik gebruik geen loadbalancing met gebruik de WAN2 poort voor VOIP via de kpn router. Ik heb nu de WAN2 poort disabled en dan komt de internet verbinding direct weer terug. Ik ga nog even verder uitzoeken wat nu exact de oorzaak is :)
Ook het WAN2 probleem is nu opgelost, even de interface uit en aan zetten was voldoende terwijl rebooten en software updates niet hielpen, kennelijk ook een bekend issue. De software updates zijn dus erg onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:16
Heb na het trekken van wat extra cat 6 kabels naar zolder de boel nu bijna draaien!

Ik liep gisteren nog wel tegen iets vreemds aan.

Oude situatie: 1 cat5e kabel naar zolder. Hier kon ik direct de Unifi AP op aansluiten (met POE) of via de POE adapter en een tweede cat5e kabel, om de AP ergens anders te hangen. Dit werkte prima.

Nieuwe situatie: cat5e kabel naar zolder verwijderd en 2x cat6 naar boven getrokken. Deze zitten nu op een cat6a wandcontactdoos in de muur.

Het vreemde is nu dat wanneer ik de cat5e kabel in de wandcontactdoos stop, POE prima werkt, maar de AP geen internet signaal krijgt uit de cat5e kabel. De enige manier waarop hij verbind is draadloos via de AP beneden.

Als ik de cat5e kabel vervang door een cat6 kabel en de AP factory reset + de switch opnieuw opstart. Werkt het wel!

Is dit normaal? Moet de gehele bekabeling naar de AP van de zelfde dat zijn? Zoals eerder aangegeven werkte de cat5e kabel voorheen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31

iMars

Full time prutser

robiebab schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:28:
Vraagje bij mij werken sinds kort de tv zenders niet meer bij de provider KPN i.c.m Unifi. Ik kan wel de zender voortgang/tvgids/netflix kijken, alleen niet daadwerkelijke de zenders (beeld/geluid).

Ik heb deze configuratie gevolgd:
https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

ik heb de volgende setup
192.168.1.1/24 range
IGMP snooping aangevinkt

fiber
|
+----------+
| FTTH NTU |
+----------+
|
vlan4 - iptv
vlan6 - internet
vlan7 - voip (Gebruik ik niet)
|
+-----------------------------------+
| UniFi Security Gateway 3P |
| 192.168.1.1                         |
+------------------------------------+
|
lan
|
+--------------------+
| UniFi Switch 8 |
|192.168.1.50 |
+--------------------+
|
lan
|
+--------------------+
| UniFi Switch 8 |
| 192.168.1.16 |
+--------------------+
| |
| | Lan
| |
| +--------------------+
|                            |
+-------------------+ +-----------------+
| IPTV Decoder | | UniFi AP-HD |
+-------------------+ +-----------------+
- KPN IPTV
- Netflix

iemand een idee wat ik moet doen?
Heeft het wel gewerkt? Zijn de vlan's goed geconfigureerd?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring van IPV6 inzetten op een USG3 via de GUI van Unify?
Als provider heb ik XS4all.

Heb wel achterhaald wat mij ipv (addressen) zijn en heb ook de prefix gevonden, maar heb het idee dat er nog meer moet worden ingevuld aangezien een ping of ipv test niet volledig is.

Moet er ook een dhcpv6 dhcp range worden ingevuld ?

Plaatje van de config. https://www.fuckitall.nl/media2/ubiquiti.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen of er een relevant verschil zit tussen de snelheid van mijn USG Pro als nameserver en een DNS server op mijn Synology? Aanleiding van deze vraag is het resultaat van DNS Benchmark. Deze geeft het volgende advies:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/esvxnq.png

De software stamt uit 2010 dus wellicht is bovenstaande advies niet meer relevant, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:40:
Kan iemand mij vertellen of er een relevant verschil zit tussen de snelheid van mijn USG Pro als nameserver en een DNS server op mijn Synology? Aanleiding van deze vraag is het resultaat van DNS Benchmark. Deze geeft het volgende advies:

[afbeelding]

De software stamt uit 2010 dus wellicht is bovenstaande advies niet meer relevant, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Dat kan jij zelf testen met dezelfde tool, als je de publieke DNS laat testen voer je handmatig de van de router in. En de snelste komt vanzelf bovenaan in je grafiek ;-)

Vroeger toen caching nog relevant was bij DNS, had een router DNS voordeel. Deze router DNS zag immers van meerdere clients verzoeken en kon zaken uit de cache beantwoorden. Nu zijn alle TTL's zo kort mogelijk omdat content aanbieders willen "traffic engineeren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:40:

[afbeelding]

Ik zie GRC staan... dan gaat bij mij standaard de /IGNORE modus aan : Die gasten vinden zichzelf ietsje TE belangrijk :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@Psvtje10 De waarschuwing uit je screenshot betekend volgens mij dat er slechts één DNS server ingesteld is. Heb je twee DNS servers ingesteld, dan kunnen je devices bijvoorbeeld uitwijken naar 8.8.4.4 indien 8.8.8.8 onbereikbaar is.

Zelf heb ik (ook) maar één DNS server ingesteld, aangezien ik er wel op vertrouw dat deze 99.999% uptime heeft. Dat het tooltje uit 2010 komt maakt het advies of z'n werking niet minder relevant. Prima tooltje imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

nero355 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:24:
[...]

Ik zie GRC staan... dan gaat bij mij standaard de /IGNORE modus aan : Die gasten vinden zichzelf ietsje TE belangrijk :F
Het is 1 man van 62. Overigens ben ik het wel eens dat hij vaak iets te strict is in zijn opinie, maar het is gewoon iemand met een opinie

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serieus ?! :D Wist ik niet! Verklaart een hoop!
Overigens ben ik het wel eens dat hij vaak iets te strict is in zijn opinie, maar het is gewoon iemand met een opinie
Mja, de laatste keer dat ik de DNS bij een "consumer grade router" heb uit zien vallen was... NOOIT! :+ dus overdrijven is ook een vak...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:57:
[...]

Dat kan jij zelf testen met dezelfde tool, als je de publieke DNS laat testen voer je handmatig de van de router in. En de snelste komt vanzelf bovenaan in je grafiek ;-)

Vroeger toen caching nog relevant was bij DNS, had een router DNS voordeel. Deze router DNS zag immers van meerdere clients verzoeken en kon zaken uit de cache beantwoorden. Nu zijn alle TTL's zo kort mogelijk omdat content aanbieders willen "traffic engineeren"
8)7 Inderdaad een heel makkelijke manier van meten. Ik ga DNS server eens configureren zodat ik eens kan gaan meten.
Chris.nl schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:27:
@Psvtje10 De waarschuwing uit je screenshot betekend volgens mij dat er slechts één DNS server ingesteld is. Heb je twee DNS servers ingesteld, dan kunnen je devices bijvoorbeeld uitwijken naar 8.8.4.4 indien 8.8.8.8 onbereikbaar is.

Zelf heb ik (ook) maar één DNS server ingesteld, aangezien ik er wel op vertrouw dat deze 99.999% uptime heeft. Dat het tooltje uit 2010 komt maakt het advies of z'n werking niet minder relevant. Prima tooltje imo.
Ik dacht dat niet het geval was aangezien ik twee dns servers van mijn ISP heb ingesteld. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/287hqq1.png
Het lijkt mij dat 'ie die automatisch selecteert, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 23:18
Ik heb de volgende uitdaging:

Op mijn synology heb ik de Unifi controller draaien, werkt als een trein met een USG, 2 Unifi switches en 2 Unifi AP's.
Maar nu moet ik op externe locatie (huis van mijn zwager) ook een unifi switch en AP beheren. Ben aan het zoeken gegaan hoe ik zijn apparatuur in mijn controller zou kunnen beheren (heb al een extra site aangemaakt) maar kom niet verder dan de volgende link en dat werkt voor geen meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Fatalharry schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:19:
Ik heb de volgende uitdaging:

Op mijn synology heb ik de Unifi controller draaien, werkt als een trein met een USG, 2 Unifi switches en 2 Unifi AP's.
Maar nu moet ik op externe locatie (huis van mijn zwager) ook een unifi switch en AP beheren. Ben aan het zoeken gegaan hoe ik zijn apparatuur in mijn controller zou kunnen beheren (heb al een extra site aangemaakt) maar kom niet verder dan de volgende link en dat werkt voor geen meter.
• poort 8080 forwarden naar je controller bij jouw thuis
• Via SSH (putty) naar die twee apparaten gaan en daar commando ingeven:
set-inform http://JouwExternIpAdres:8080/inform
• Nu op je controller op adopt drukken bij de switch/AP die er bij gekomen is
• Nog eens set-inform http://JouwExternIpAdres:8080/inform ingeven, dan zal het apparaat beginnen provisionen op je controller

Als je geen vast IP hebt, best een Dynamic DNS gebruiken ipv extern ip adres.
Poort 8443 forwarden naar je controller als je de controller van bij zijn huis wil benaderen zonder vpn.

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 23-02-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:54:

Ik dacht dat niet het geval was aangezien ik twee dns servers van mijn ISP heb ingesteld. Zie onderstaande afbeelding.
[afbeelding]
Lijkt mij ook, apart :S je kan het altijd nakijken op de verbonden apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Psvtje10 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:54:
[afbeelding]
Chris.nl schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:42:
Lijkt mij ook, apart :S je kan het altijd nakijken op de verbonden apparaten.
Die stomme tool (die een tool is zo te zien! :+ ) heeft het dus over maar één lokale DNS server en niet over de externe!

En nogmaals : Dit maakt allemaal geen bal uit!

SHIFT+DELETE die tool a.s.a.p. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Laatst online: 07-10 22:38
Ik heb een vraagje, en ik denk dat vast wel iemand advies heeft.

Er komt in ons huis via Ziggo (Ziggo Connect Box) internet binnen. Er loopt een kabel van dit kastje naar mijn UniFi 8 Switch. Hierop is een UniFi ACP aangesloten.

Ik wil graag dat gebruikers die rechtstreeks op de wifi van de Ziggo Connect Box zitten (niet mijn eigen UniFi ACP) niet kunnen verbinden met mijn Spotify Speakers en AppleTV wat nu wel het geval is.

Kan ik dit oplossen met een UniFi Gateway of kan ik dit zonder extra hardware al regelen?

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 02:01
Draai al een jaar heel stabiel een Unifi setup met een USG en een AC pro. Heb ik sinds 2 week een cloud key toegevoegd om het beheer ed wat beter te kunnen doen. Echter heb ik nu bijna elke dag een disconnected AC pro . Moet dan de hele boel power cyclen om de disconnects van de Pro op te lossen.

Iemand ervaring met een zelfde probleem? Of weet iemand hoe ik dit zou kunnen verhelpen? hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Ik zag hier van de week iets voorbij komen van Toughswitches. Ja die zijn er nog wel. Ze heten nu enkel Edgeswitch XP; https://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch-xp/

Zelfde (Clean Industrial Design) maar dan met een ander naampje en nieuwe firmware; https://www.ubnt.com/down...geswitch-xp-firmware-v140

Changelog: https://dl.ubnt.com/firmw...itch/v1.4.0/changelog.txt

Toch jammer van die Uptime #Updates
Afbeeldingslocatie: https://d.pr/i/BwhdOK+

[ Voor 8% gewijzigd door Kavaa op 24-02-2018 00:01 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er iemand al ervaring met met de nieuwe dhcp server binnen unifi.

Ubnt gaat dnsmasq gebruiken voor dhcp.
Deze optie kan je nu apart kiezen binnen de controller. Zijn er nog dingen/ functies waar ik op moet letten omdat die anders zijn.

De voordelen van volgens Ubnt zijn minder geheugen gebruike en sneller en daarom zou het beter zijn voor routers/embedded apparaten

De edgemax lijn is ze al omgezet door Ubnt. Maar bij unifi laten ze het aan de gebruikers over vandaar de vraag of er mensen tegen problemen zijn gelopen.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Ik heb een review van de CloudKey geschreven. Ik heb het ding drie sterren gegeven. Vooral omdat het ding onverwacht herstart door stroomproblemen en dan alleen met een nieuwe firmware gefixt kan worden. productreview: Ubiquiti UniFi Cloud Key review door Raindeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Raindeer schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:02:
Ik heb een review van de CloudKey geschreven. Ik heb het ding drie sterren gegeven. Vooral omdat het ding onverwacht herstart door stroomproblemen en dan alleen met een nieuwe firmware gefixt kan worden. productreview: Ubiquiti UniFi Cloud Key review door Raindeer
Dan heb je mijn post gemist denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:14:
Heeft er iemand al ervaring met met de nieuwe dhcp server binnen unifi.

Ubnt gaat dnsmasq gebruiken voor dhcp.
Deze optie kan je nu apart kiezen binnen de controller. Zijn er nog dingen/ functies waar ik op moet letten omdat die anders zijn.

De voordelen van volgens Ubnt zijn minder geheugen gebruike en sneller en daarom zou het beter zijn voor routers/embedded apparaten

De edgemax lijn is ze al omgezet door Ubnt. Maar bij unifi laten ze het aan de gebruikers over vandaar de vraag of er mensen tegen problemen zijn gelopen.
Als ik het goed begrepen heb is de keuze tussen de huidige DHCP daemon en dnsmasq tijdelijk. Uiteindelijk zal alles over gaan op dnsmasq, zonder keuze. Echter hebben ze nu dus de keuze ingebouwd zodat gebruikers eerst "vrijwillig" kunnen testen en bij problemen dus ook weer terug kunnen wisselen.

Verder zou als ik het goed begrepen heb alles moeten blijven werken zoals nu, en als dat niet zo is is het dus een bug. Maar gezien je aangeeft dat ze bij de EdgeMax lijn ook al dnsmasq gebruiken lijkt mij dat de kans klein is dat er echt bugs in zitten (alhoewel er blijkbaar wel eentje was als je geen /8, /16 of /24 subnet gebruikte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 14:58:
[...]

Als ik het goed begrepen heb is de keuze tussen de huidige DHCP daemon en dnsmasq tijdelijk. Uiteindelijk zal alles over gaan op dnsmasq, zonder keuze. Echter hebben ze nu dus de keuze ingebouwd zodat gebruikers eerst "vrijwillig" kunnen testen en bij problemen dus ook weer terug kunnen wisselen.

Verder zou als ik het goed begrepen heb alles moeten blijven werken zoals nu, en als dat niet zo is is het dus een bug. Maar gezien je aangeeft dat ze bij de EdgeMax lijn ook al dnsmasq gebruiken lijkt mij dat de kans klein is dat er echt bugs in zitten (alhoewel er blijkbaar wel eentje was als je geen /8, /16 of /24 subnet gebruikte).
Ja die heb Ik voorbij zien komen.

Maar Wil gewoon zeker weten dat ik niet voor onverwachte verrassing kom staan.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Vraagje; ik ben in het bezit van 2 stuks UniFi Switch 8-60W. Nu heb ik een mooi 10" patchkastje, maar de switches zwerven er een beetje los in. Zijn er beugeltjes te verkrijgen om deze mooi te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds ik band steering helemaal uit heb gezet lijkt t alsof de iPads stabiel op t netwerk blijven ipv disconnecten en dat ik meldingen "no internet connection" krijg... bekend probleem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
nl.mark schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:50:
Vraagje; ik ben in het bezit van 2 stuks UniFi Switch 8-60W. Nu heb ik een mooi 10" patchkastje, maar de switches zwerven er een beetje los in. Zijn er beugeltjes te verkrijgen om deze mooi te bevestigen?
Zoek eens op ‘10 inch tray’. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:29:
[...]

Zoek eens op ‘10 inch tray’. :)
Mijn eerste bericht was niet duidelijk genoeg; excuus. Ik heb ze op van die trays liggen, maar daar liggen ze los op. Fixeren lijkt mij onmogelijk en met dubbelzijdig tape etc ga ik liever niet werken in zo’n kastje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:09
nl.mark schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:29:
[...]

Mijn eerste bericht was niet duidelijk genoeg; excuus. Ik heb ze op van die trays liggen, maar daar liggen ze los op. Fixeren lijkt mij onmogelijk en met dubbelzijdig tape etc ga ik liever niet werken in zo’n kastje..
Bij mij ligt ie ook op los. Wat is precies het probleem?

Als jij doelt op dat de switches gaan schuiven: ik heb er antislipmatjes op maat geknipt op de trays liggen. Voorkomt schuiven en de switch blijft liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door GioStyle op 25-02-2018 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een muurbeugel voor de Unifi AC Pro of HD:

(klikken voor grotere afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SfxhUqm.jpg

Zie voor meer foto's en info Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cartman! schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:56:
Sinds ik band steering helemaal uit heb gezet lijkt t alsof de iPads stabiel op t netwerk blijven ipv disconnecten en dat ik meldingen "no internet connection" krijg... bekend probleem :?
Te vroeg gejuicht... nog steeds knikkeren de iPads er soms uit en ook DHCP geeft nog steeds problemen (een device krijgt gewoon geen IP, na handmatig instellen is t wel stabiel)... Voor een enterprise systeem is t toch behoorlijk aanmodderen :{

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:19:
Te vroeg gejuicht... nog steeds knikkeren de iPads er soms uit en ook DHCP geeft nog steeds problemen (een device krijgt gewoon geen IP, na handmatig instellen is t wel stabiel)... Voor een enterprise systeem is t toch behoorlijk aanmodderen :{
Er was toch onlangs een firmware die DHCP issues had released voor de USG :?

Wat dat betreft vind ik dat ze bij Ubiquiti soms wat minder updates mogen uitbrengen als daardoor de firmwares stabieler worden doordat ze dan langer worden getest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:53

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 18:56:
[...]

Er was toch onlangs een firmware die DHCP issues had released voor de USG :?

Wat dat betreft vind ik dat ze bij Ubiquiti soms wat minder updates mogen uitbrengen als daardoor de firmwares stabieler worden doordat ze dan langer worden getest!
Al die updates waar jij het over hebt zijn wellicht de beta updates?
Dan mag je ook wat verwachten. De normale releases lopen 'flink' achter. Als je die zou gebruiken heb je weinig tot geen problemen.

Ik draai een mixture van beta en official release en het werkt hier super stabiel. (beta firmware, normal release USB en 5.7 release controller) Die firmware waar men naar dnsmasq gaat is een nieuwe versie. En ik wacht nog met 'overstappen' omdat ik nu stabiel draai. Voordat ik overstap lees ik eerst community.ubnt.com

de USG hier installeren was in eerste instantie wat pijn lijden, maar nadat alles goed ingesteld was: geen omkijken meer. Ik wil graag weer naar wat betas en/of alphas maar doe het niet omdat ik even de tijd en zin niet heb want als je problemen hebt . tsja.. keb een keer een alpha controller over de z**k gekregen wat ervoor zorgde dat ik terug moest naar een nieuwe installatie .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
De iPad is z'n netwerk kwijt, gaat opnieuw verbinden en dan ineens is t wachtwoord verkeerd OF de iPad krijgt geen IP-adres meer, ik word er flink sacherijnig van en t helpt ook niet echt met de WAF van de apparatuur als alles om de haverklap stuk gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:55:
De iPad is z'n netwerk kwijt, gaat opnieuw verbinden en dan ineens is t wachtwoord verkeerd OF de iPad krijgt geen IP-adres meer, ik word er flink sacherijnig van en t helpt ook niet echt met de WAF van de apparatuur als alles om de haverklap stuk gaat.
Op al je apparaten die hetzelfde icloud account gebruiken even je wifi netwerk vergeten. En dan eenmalig opnieuw verbinden.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:05:
[...]

Op al je apparaten die hetzelfde icloud account gebruiken even je wifi netwerk vergeten. En dan eenmalig opnieuw verbinden.
Ook al werkt het...dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb een hoop routers gehad en nooit zulk gedoe gehad ermee.

edit: client stond in de block list (niet door mij gedaan) en na unblocken wilde het nog niet. Heb nu de iPad aan t gast SSID gehangen want daar komt ie wel op maar wederom kreeg ie geen IP-adres door dus moest ik die handmatig instellen. Ik ga die controller er maar eens afgooien en helemaal opnieuw beginnen :(

[ Voor 30% gewijzigd door Cartman! op 25-02-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Ook al werkt het...dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb een hoop routers gehad en nooit zulk gedoe gehad ermee.
Dat is het dus, ik vermoed niet dat het aan het ap ligt maar dat er een incorrect wachtwoord synced binnen je icloud keychain. Hierdoor heb je juist met deze devices een issue.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:11:
[...]

Dat is het dus, ik vermoed niet dat het aan het ap ligt maar dat er een incorrect wachtwoord synced binnen je icloud keychain. Hierdoor heb je juist met deze devices een issue.
Met Android, mijn bedrade desktop en de KPN iTV ontvangers heb ik ook DHCP issues dus er zit echt in die USG iets niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Geen idee hoe je netwerk in elkaar steekt. Maar we hebben honderden klanten draaien op UniFi door ons beheert met of zonder Edgerouter en geen issues met iPads of iPhones die disconnecten.

Zelf ook geen last van trouwens.

We hebben ook een grote keten die menukaarten in restaurants op Tablets gebruikt.
En die hebben een zeer stabiele WiFi verbinding nodig om info op te halen en bestellingen door te voeren naaar de server / kassa. Ook daar no issues.

Weet wel dat er heel veel verschil zit in controller versie en firmware betreft UniFi.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
djkavaa schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:13:
[...]

Geen idee hoe je netwerk in elkaar steekt. Maar we hebben honderden klanten draaien op UniFi door ons beheert met of zonder Edgerouter en geen issues met iPads of iPhones die disconnecten.

Zelf ook geen last van trouwens.

We hebben ook een grote keten die menukaarten in restaurants op Tablets gebruikt.
En die hebben een zeer stabiele WiFi verbinding nodig om info op te halen en bestellingen door te voeren naaar de server / kassa. Ook daar no issues.

Weet wel dat er heel veel verschil zit in controller versie en firmware betreft UniFi.
Ik geloof best dat t kan maar t is wel erg jammer dat je zonder rare instellingen aan te raken zo'n instabiel netwerk kunt maken... ik zit op controller 5.6.22 en zie dat 5.6.30 er is dus ik ga eens m'n docker container upgraden, de config weggooien en opnieuw beginnen en kijken of t helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Ik geloof best dat t kan maar t is wel erg jammer dat je zonder rare instellingen aan te raken zo'n instabiel netwerk kunt maken... ik zit op controller 5.6.22 en zie dat 5.6.30 er is dus ik ga eens m'n docker container upgraden, de config weggooien en opnieuw beginnen en kijken of t helpt.
Kijk daar heb je je eerste probleem al.

Je zit in de 5.6 reeks van de controller. Dat is de “Fast Release” en kunnen dus bugs etc. In zitten.

Zelf draaien we 5.5.27 dacht ik uit mn hoofd.
Bij de 5.5 en 5.6 zit ook andere firmware en die heeft met name aardig wat invloed op je AP’s natuurlijk.

Dus probeer dat eens. Het wil niet altijd zeggen dat de laatste of hoogste versie ook goed / zonder problemen werkt.

Daarom testen we alles voordat we het in productie nemen. En zitten we dus voor productie op de “Stable Release” versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

djkavaa schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:56:
Je zit in de 5.6 reeks van de controller. Dat is de “Fast Release” en kunnen dus bugs etc. In zitten.
Oeps, dan zal mijn 5.8.3 controller wel ultra fast zijn ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
lier schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:57:

[...]

Oeps, dan zal mijn 5.8.3 controller wel ultra fast zijn ;)
Ja zoiets Alpha/Beta
Wil nog niet zeggen dat die slecht is. Maar kunnen issues in zitten en bij de ene update fixen ze iets en bij de andere breken ze iets.

[ Voor 23% gewijzigd door Kavaa op 25-02-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
[...]

Bij de 5.5 en 5.6 zit ook andere firmware en die heeft met name aardig wat invloed op je AP’s natuurlijk.

Dus probeer dat eens. Het wil niet altijd zeggen dat de laatste of hoogste versie ook goed / zonder problemen werkt.

Daarom testen we alles voordat we het in productie nemen. En zitten we dus voor productie op de “Stable Release” versies.
Ik heb nog nooit iets aangegeven dat ik in een fast ring zou willen zitten of iets dergelijks, maar draai nu ook al een tijd op 5.6. Volgens mij is die al even de standaard of je wordt standaard in "fast" geplaatst.

Heb ook nog best een tijd in 5.5 gezeten toen hier al veel mensen in 5.6 zaten overigens.

Overigens zojuist mijn wifi overgezet naar .1X :) Nog wel een legacy netwerk met hidden SSID voor tv, chromecast, ps4 etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 25-02-2018 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je wordt niet in een fast release gestoken, uiteindelijk kies je zelf welke release je wil downloaden.
De 5.6.30 wordt als standaard aangeboden bij de downloads. Dat zie ik als een stabiele versie.
Echter is er op het forum al een 5.6.35 te vinden, dus zijn ze nog altijd bezig om bugs eruit te halen.
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2244319

Voor business doeleinden waar vooral de stabiliteit belangrijk is, kan er dus nog even gewacht worden (als de nieuwe features geen must zijn).

Momenteel zie ik de beta als 5.7 en de alpha als 5.8.
Van de 5.7 beta zijn er reeds 'Stable Candidates', maar daar zullen wellicht nog wel enkele van komen.
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2246829

[ Voor 23% gewijzigd door SmokingCrop op 25-02-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
SmokingCrop schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:32:
Je wordt niet in een fast release gestoken, uiteindelijk kies je zelf welke release je wil downloaden.
De 5.6.30 wordt als standaard aangeboden bij de downloads. Dat zie ik als een stabiele versie.
Echter is er op het forum al een 5.6.35 te vinden, dus zijn ze nog altijd bezig om bugs eruit te halen.

Voor business doeleinden waar vooral de stabiliteit belangrijk is, kan er dus nog even gewacht worden (als de nieuwe features geen must zijn).

Momenteel zie ik de beta als 5.7 en de alpha als 5.8.
Helemaal mee, ik heb gewoon gewacht tot die vanuit de controller aangeboden werd als update. Op het moment dat ze dat doen is die wat mij betreft stable (en niet meer "fast" oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
5.5 is meer LTS
5.6 is meer fast release
5.7 beta
5.8 alpha

Denk dat dit een betere uitleg is.
Met 5.6 dus alsnog met normale release vandaar dat die ook gewoon meteen onder downloads staat.

Wil nog niet zeggen dat 5.6.x dus vrij is van bugs op nog rare issues heeft.

En dan hebben we het nu enkel nog over de controller... maar de Firmware van het AP is wellicht nog belangrijker hierin.

En die hoeft niet afhankelijk te zijn van je controller. Je kunt een custom upgrade doen naar een andere firmware uit 5.8.x bij wijze van als je controller nog op 5.6.x zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Waar vind je dat dan? Op de unifi download page bieden ze 5.6.30 aan dus dan mag ik aannemen dat dit stable is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:37:
[...]

Waar vind je dat dan? Op de unifi download page bieden ze 5.6.30 aan dus dan mag ik aannemen dat dit stable is.
Uit ervaring en tests.

5.6.x met de bijbehorende firmware heeft zo toch nog aardig wat bugs.

Probeer die 5.5.x maar eens met de firmware die erbij hoort en kijk eens of je problemen er dan nog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Kavaa op 25-02-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Ik ging er vanuit dat je zoiets bedoelde, met LTS. Maar ik heb het even opgezocht en de LTS versie is ook 5.6.29. Bron
True, maar toch nog met wat issues. Dus voorlopig hier enkel nog 5.5.x in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat zie ik dan nog steeds als n flinke fail van n leverancier als dit niet duidelijk vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:44:
Dat zie ik dan nog steeds als n flinke fail van n leverancier als dit niet duidelijk vermeld wordt.
Dat kun je vinden, maar dat zijn we inmiddels gewend van UBNT.
Probeer het eens zou ik zeggen.

Met 5.5.x in productie hebben we nergens de issues die jij beschrijft...
En we hebben aardig wat omgevingen waar Apple de overhand heeft in de zin van 15+ iPads, iPhones etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
djkavaa schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:47:
[...]

Dat kun je vinden, maar dat zijn we inmiddels gewend van UBNT.
[...]
Probeer het eens zou ik zeggen.

Met 5.5.x in productie hebben we nergens de issues die jij beschrijft...
En we hebben aardig wat omgevingen waar Apple de overhand heeft in de zin van 15+ iPads, iPhones etc.
Ga ik zeker proberen ja, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:52:
[...]

Ga ik zeker proberen ja, bedankt voor de tip.
Let us Know.

Doe anders een DM als het niet werkt, dan wil ik je settings wel eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
djkavaa schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:53:
[...]

Let us Know.

Doe anders een DM als het niet werkt, dan wil ik je settings wel eens bekijken.
Cool, dank voor t aanbod. Eigenwijs als ik ben ga ik eerst 5.6.30 proberen en als ik t zelfde hou ga ik naar 5.5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:59:
[...]

Cool, dank voor t aanbod. Eigenwijs als ik ben ga ik eerst 5.6.30 proberen en als ik t zelfde hou ga ik naar 5.5 :)
Had niet anders verwacht. Tweakers he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:53

zeroday

There is no alternative!

Cartman! schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Met Android, mijn bedrade desktop en de KPN iTV ontvangers heb ik ook DHCP issues dus er zit echt in die USG iets niet lekker.
Hierbij is dan altijd de vraag: wat zijn je DHCP issues dan?

Toen ik van de Edgemax over ging naar de USG had ik in mijn netwerk ook issues op DHCP niveau. Dat ging zover dat ik niet lekker op hostname kon verbinden naar mijn machines.
Reden: ik ging van dnsmasq weer terug naar de DHCP server die in de USG actief was.
Tsja. dan kan ik wel zeggen het ligt aan de USG (in zekere zin true) maar het is eerder het verschil tussen die 2 programmas. Via de json config heb ik daarna alles draaiende gekregen zodat ik op xxx.domain.ltd alles kan benaderen hier intern.

Ga ervanuit dat als je binnen je netwerk iets gaat opzetten dat het niet direct goed hoeft te gaan werken omdat machines instellingen onthouden, we weigeren om die bijv. te rebooten of bijv. een refresh van dns of dhcp te doen.

Als je van DHCP server type 1 naar type 2 gaat heb je ook nog eens te maken met lease times etc. noem maar op.

Wat ook nog wel eens wil helpen is naar een vast IP gaan en eventueel later dat dan weer terug zetten.

gezien de issues met 5.8.3 controller voor dnsmasq, wacht ik nog even.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
zeroday schreef op maandag 26 februari 2018 @ 07:39:
[...]
Hierbij is dan altijd de vraag: wat zijn je DHCP issues dan?
Had ik al n paar genoemd maar nogmaals; apparaten krijgen soms gewoon geen IP toegewezen en dan disconnect ie na n paar minuten dus gewoon weer. Als ik handmatig een IP invul werkt t als n zonnetje, zowel draadloos als bedraad speelt dit. Het issue met de iPads komt er bovenop dat ze soms van t netwerk gegooid worden.

Overigens heb ik de USG al n paar maanden draaien dus het is geen recente wijziging in t netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 26-02-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
ik heb die DHCP ongein die cartman beschrijft ook hoor. Het is toch erg raar en onverwacht dat als je semi-profi spul neerzet met daarop de stable version dat dat gewoon niet werkt. Terug naar 3 major versions oude software geeft toch wel te denken.
Sure het is mooi spul maar dit is toch echt een bummer...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 17:58
Ik heb de review aangepast en een link naar je post gemaakt. Ik zie niet direct dat het slimmer of sneller is dan wat ik deed., maar hij gaat wel meer opties langs en dat is zeer de moeite waard! Dank hiervoor.

Wat wel goed zichtbaar is, is dat ook hij het probleem van stroomstoringen met CKs herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Cartman! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:39:
[...]

Had ik al n paar genoemd maar nogmaals; apparaten krijgen soms gewoon geen IP toegewezen en dan disconnect ie na n paar minuten dus gewoon weer. Als ik handmatig een IP invul werkt t als n zonnetje, zowel draadloos als bedraad speelt dit. Het issue met de iPads komt er bovenop dat ze soms van t netwerk gegooid worden.

Overigens heb ik de USG al n paar maanden draaien dus het is geen recente wijziging in t netwerk.
Lijkt verdacht veel op een tweede DHCP server in je netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Shaggie_NB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Lijkt verdacht veel op een tweede DHCP server in je netwerk...
Die is er zeker weten niet dus dat kan afgestreept worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25

rally

Deyterra Consultancy

Cartman! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:48:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad bij één van mijn klanten... En die bleek toen een Horizon Box op zijn netwerk aangesloten te hebben. Die heb je toevallig niet?

Ik probeer alleen mee te denken. Deze problemen herken ik namelijk ook niet en ik heb 16 sites op Unifi draaien.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
rally schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad bij één van mijn klanten... En die bleek toen een Horizon Box op zijn netwerk aangesloten te hebben. Die heb je toevallig niet?
Nee, ik heb KPN iTV en die hebben geen DHCP server aan boord.
Ik probeer alleen mee te denken. Deze problemen herken ik namelijk ook niet en ik heb 16 sites op Unifi draaien.
Ik waardeer je hulp zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Toevallig een Pi-hole in je netwerk? Misschien kun je even je netwerk posten (mits je dat niet al gedaan had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:58:
ik heb die DHCP ongein die cartman beschrijft ook hoor. Het is toch erg raar en onverwacht dat als je semi-profi spul neerzet met daarop de stable version dat dat gewoon niet werkt. Terug naar 3 major versions oude software geeft toch wel te denken.
Sure het is mooi spul maar dit is toch echt een bummer...
Ik herken dit totaal niet, ik draai alles op DHCP, RPI's, Tablet, iPhone, Chromecasts, laptop's, workstation, andere zooi en alles werkt als een zonnetje. Ik draai de 5.6.30 versie, geen issues waar ik zelf last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik herken de problemen ook niet.

Niet in een privé omgeving met louter apple mobiele devices (4 iphone, 2 ipad en 3 appletv), en niet in een zakelijke omgeving met 350+ AP's. En daar had ik zeker wat van gehoord als het niet lekker werkt, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Tommert38 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:37:
Toevallig een Pi-hole in je netwerk? Misschien kun je even je netwerk posten (mits je dat niet al gedaan had).
Ja, dat wel maar DHCP optie staat daarbij ook uit... kan t dan alsnog roet in t eten gooien? Voorheen met Experiabox gaf PiHole iig geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@Cartman! Heb je je config al laten nakijken door @djkavaa? Ik zou gebruik maken van z'n aabod.
Als je netwerk, kabels en config feilloos zijn zou ik haast gaan denken dat je USG op de één of andere manier hardwarematig iets mankeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:34:
[...]

Ja, dat wel maar DHCP optie staat daarbij ook uit... kan t dan alsnog roet in t eten gooien? Voorheen met Experiabox gaf PiHole iig geen problemen.
Je zou even een tcpdump op je netwerk kunnen draaien om zeker te zijn dat je geen 2e DHCP bak hebt. Anders kan je die rogue DHCP optie aanzetten in je controller..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Chris.nl schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:23:
@Cartman! Heb je je config al laten nakijken door @djkavaa? Ik zou gebruik maken van z'n aabod.
Als je netwerk, kabels en config feilloos zijn zou ik haast gaan denken dat je USG op de één of andere manier een hardwarematig iets mankeert.
Ik ga eerst eens aan de slag met 5.6.30 en daarna met 5.5.x en zal laten weten of het daarmee verholpen is. Ik ga vooral even n moment moeten zoeken waar de rest van t huishouden er zo min mogelijk last van heeft dat ik ermee bezig ben (want geen internet+tv natuurlijk).
DennusB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Je zou even een tcpdump op je netwerk kunnen draaien om zeker te zijn dat je geen 2e DHCP bak hebt. Anders kan je die rogue DHCP optie aanzetten in je controller..
Ga ik checken... ik had wel een DHCP tooltje geprobeerd waar je een request mee kunt simuleren en daar kwam netjes een response op enkel van de USG. Daarom snap ik niet waarom er toch devices zijn die erop stuk lopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Cartman! op 26-02-2018 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:25:
[...]

Ik ga eerst eens aan de slag met 5.6.30 en daarna met 5.5.x en zal laten weten of het daarmee verholpen is. Ik ga vooral even n moment moeten zoeken waar de rest van t huishouden er zo min mogelijk last van heeft dat ik ermee bezig ben (want geen internet+tv natuurlijk).
Vooral dat "Rest van t Huishouden" _/-\o_ >:) #RealWorldProblems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
djkavaa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:28:
[...]

Vooral dat "Rest van t Huishouden" _/-\o_ >:) #RealWorldProblems
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
[...]

Twee vraagjes @djkavaa :)

1) 5.5.27 is volgens Ubiquiti een 'Stable Candidate' (https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2113202). In de posts zie ik wel dat dit de Long Term Support versie is, maar op de download site staat 5.5.24. Is die .27 ooit echt als stable erkend zover je weet?

2) Draaien jullie ook de gebundelde 3.9.3.7537 firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
mchl8 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:00:
[...]

Twee vraagjes @djkavaa :)

1) 5.5.27 is volgens Ubiquiti een 'Stable Candidate' (https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2113202). In de posts zie ik wel dat dit de Long Term Support versie is, maar op de download site staat 5.5.24. Is die .27 ooit echt als stable erkend zover je weet?

2) Draaien jullie ook de gebundelde 3.9.3.7537 firmware?
1) Controller idd 5.5.27
2) 3.9.19.8123 draaien we momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
djkavaa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:03:
[...]

1) Controller idd 5.5.27
Check! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je die toch hebt gooi dan eens de DHCP van de USG eruit en laat je Pi-Hole de DHCP doen : Als je dan nog steeds problemen hebt dan weet je dat je het ergens anders moet zoeken en zo niet dan is je USG op de een of andere manier gewoon brak :)

* nero355 geeft DrayTek 2860 een knuffel : Nooit problemen mee 8) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Geckoo

Good news, everyone!

djkavaa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:03:
[...]

1) Controller idd 5.5.27
Waarom nog niet naar 5.6.30?

AP's draaien ook 8123

[Edit]
Oh het staat er gewoon boven... Nevermind..

[ Voor 10% gewijzigd door Geckoo op 26-02-2018 18:25 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
hier ook gewoon kpn glasvezel en de byluke installatie van de USG. Daarnaast een switch en een AP pro.
Firmware:
UniFi Security Gateway 3P 4.4.12.5032482
UniFi Switch 8 3.9.19.8123
UniFi AP-AC-Pro 3.9.3.7537
Alles op controller op windows 10 versie 5.6.30
Vooral via wifi is het gewoon niet stabiel, het ligt aan de DHCP lijkt het inderdaad.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:42:
hier ook gewoon kpn glasvezel en de byluke installatie van de USG. Daarnaast een switch en een AP pro.
Firmware:
Vooral via wifi is het gewoon niet stabiel, het ligt aan de DHCP lijkt het inderdaad.
Hier geconfigureerd met https://github.com/basmee...aster/config.gateway.json Misschien zit er daar iets geks in?

Heb op aanraden van een collega DHCP Guarding ook even ingeschakeld ondanks dat ik geen ander DHCP device heb kunnen vinden tot op heden, hopelijk helpt dat nog. Als dat t oplost dan zie ik ergens n device over t hoofd die stiekem de boel in de war schopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Cartman! op 26-02-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:06
Cartman! schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:48:
[...]

Dat dacht ik laatst ook.....

Echter bleek er "stiekem" toch een apparaat ook DHCP te doen.
Deze vond ik uiteindelijk m.b.v. netscan, hiermee kun je DHCP-servers in je netwerk laten scannen.
Het bleek een Cisco-ata te zijn waar ze de netwerkkabel in de "verkeerde" poort hadden gedaan.

Misschien een idee om met netscan te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Piebas schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:50:
[...]

Dat dacht ik laatst ook.....

Echter bleek er "stiekem" toch een apparaat ook DHCP te doen.
Deze vond ik uiteindelijk m.b.v. netscan, hiermee kun je DHCP-servers in je netwerk laten scannen.
Het bleek een Cisco-ata te zijn waar ze de netwerkkabel in de "verkeerde" poort hadden gedaan.

Misschien een idee om met netscan te kijken?
Wow, das wel heel bijzonder, die dingen kunnen, in ieder geval niet met officiële software, niet eens dhcp server zijn!

Daarbij hebben ze maar 1 netwerk poort, de andere zijn analoge lijnen, knappe jongen die daar DHCP over krijgt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Shinji op 26-02-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Weet je zeker dat je geheel geen IP krijgt en het niet een DNS issue is, via DHCP?

Heb je advanced features aanstaan zoals "Multicast and Broadcast Filtering" onder Wireless network?

Wil je een screenshot delen van de DHCP instellingen?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 26-02-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bockelaar schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:42:
Firmware:
Ik zou dat eerst eens updaten, er zijn wel bugs geweest en je draait vrij oude releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 16:06
Shinji schreef op maandag 26 februari 2018 @ 21:24:
[...]

Wow, das wel heel bijzonder, die dingen kunnen, in ieder geval niet met officiële software, niet eens dhcp server zijn!

Daarbij hebben ze maar 1 netwerk poort, de andere zijn analoge lijnen, knappe jongen die daar DHCP over krijgt :)
Dit model heeft 2 netwerkaansluitingen, 1x "wan" een keer lan.
Wanneer je de Wan verbind met het interne netwerk gaat hij ip-adressen uitdelen....
Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.