Als je binnen muren van beton zijn kan 1 per verdieping nog ladtig worden
Maar meestal zijn de buiten muren beton en binne gibo of iets dergelijks
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Hmmzz.. Is het zo erg met beton qua signaalverlies.vonkkie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:28:
Als je binnen muren van beton zijn kan 1 per verdieping nog ladtig worden
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Keuze voor een USG is waarschijnlijk een ethetische, de hardware 'smoelt' beter met de rest van de unifi lijn. Bovendien beheer je de USG vanuit dezelfde interface, en dat kan met de edgerouters niet (zijn ze wel mee bezig).PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:59:
Wat ik niet snap is dat iedereen gaat voor de Ubiquiti UniFi Security Gateway en niet voor de veel goedkopere Ubiquiti EdgeRouter X. Ik heb al lopen zoeken naar de verschillen, maar ik kom er schijnbaar niet helemaal uit. Nu komt het mij niet op een paar tientjes aan (ik wil gewoon wel eens eindelijk een goed netwerk), maar ben wel benieuwd. Heb al verschillende threads doorgenomen.
Mijn plan is om het Ziggo modum in bridge te laten zetten > Daarop een van de routers (Ubiquiti UniFi Security Gateway), dan switch (Ubiquiti UniFi Switch 8-150W) en daar weer een accesspoint (Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO) op. Volgens mij zit ik dan perfect (of is het een overkill???) en ben ik voorbereid op de toekomst. Ik kan dan bv Ip camera's met POE aansluiten en eventueel een tweede accesspoint op de eerste etage.
Hoe krijg ik mijn nieuwe RPi met daarop domoticz, PiHole en wellicht de cloud software (heb ik dat nodig) eraan?
ja controller wou ik niet los kopen, beetje zonde naar wat ik lees. Ik hoop dat mijn Pi de drie zaken tegelijkertijd kan doen, dat zal ik moeten uitzoeken, maar dat is een ander onderwerkDomino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:11:
[...]
Keuze voor een USG is waarschijnlijk een ethetische, de hardware 'smoelt' beter met de rest van de unifi lijn. Bovendien beheer je de USG vanuit dezelfde interface, en dat kan met de edgerouters niet (zijn ze wel mee bezig).
De controller installeer je gewoon naast de andere software (apt-get install unifi) of de pi.
haha geen idee wat je bedoeld, dus dat zal ik wel niet nodig hebben. Jij hebt twee lites, kan ik beter eerst voor 1 light gaan en dan kijken, dus eigenlijk is de pro een overkill?Domino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:31:
De controller doet vrij weinig, behalve de config pushen (adopt en provision), en een beetje DPI. Tenzij je een captive portal wil inrichten, dan moet de controller in de lucht blijven.
Je setup is verder prima, maar ik denk dat je vrij snel naar een tweede AP moet grijpen met 900 m3. Ik heb hier al twee AP lites op 600 m3.
[ Voor 8% gewijzigd door PolderPloer! op 03-02-2018 14:47 ]
In de startpost staat een link naar de Ubiquiti netwerk designer. Ik kom ook op 900m3 en dat is net de grens van 2 of 3 Pro's. Ik zou het zeker overwegen.PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:36:
[...]
haha geen idee wat je bedoeld, dus dat zal ik wel niet nodig hebben. Jij hebt twee lites, kan ik beter eerst voor 1 light gaan en dan kijken, dus eigenlijk is de pro een overkill?
En wat is de meerwaarde van een controller op de Pi, ik kan toch gewoon via de webbrowser alle hardware benaderen?
[ Voor 3% gewijzigd door Loft op 03-02-2018 14:59 ]
Nee. Je kan het netwerk niet instellen op de afzonderlijke unifi producten. Daar heb je echt de controller software of mobiele apps voor nodig. Het is een geintegreerde oplossing.PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:36:
En wat is de meerwaarde van een controller op de Pi, ik kan toch gewoon via de webbrowser alle hardware benaderen?
Ja maar 900 kuub is inclusief de zolder en die hoeft wat mij betreft niet direct mee te doen. Bedoel je op wel of niet de light te nemen? Voordeel van de Pro is ook dat als ik een tweede wil, een eventuele light kan kopen, deze in de hal op te hangen en de pro naar de eerste verdieping te verhuizen, dan heb ik meteen een ethernet punt daar. Keuzes keuzes, keuzes... Verder ben ik niet zo kapot van die standaard designers/planners. Elk huis is anders en als ik het gemiddelde huis in de VS bekijk (flats daargelaten), dan is het vooral veel hout. Ik zit als het ware in een betonnen bunker en heb me tot nog toe redelijk gered met de standaard Ziggo router.Loft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:53:
[...]
In de startpost staat een link naar de Ubiquiti netwerk designer. Ik kom ook op 900m3 en dat is net de grens van 2 of 3 Pro's. Ik zou het zeker overwegen.
Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevondenDomino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:01:
[...]
Nee. Je kan het netwerk niet instellen op de afzonderlijke unifi producten. Daar heb je echt de controller software of mobiele apps voor nodig. Het is een geintegreerde oplossing.
De enige webinterface (behalve de controller) die je ziet is de initiele setup om de USG aan het internet te hangen.
Ik heb nu een tijdelijk huurhuis met Ziggo, ook beton en ik ben (netje uitgedrukt) geen fan van de modem en router en setup box.PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Ik zit als het ware in een betonnen bunker en heb me tot nog toe redelijk gered met de standaard Ziggo router.
[...]
Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevonden
Inderdaad, gewoon raspbian erop. Het stelt heel weinig voor, alleen de commando's overtikken.PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:04:
[...]Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevonden
beton betekend beton ijzer en dus veel weerstand tegen stralingLoft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:37:
[...]
Hmmzz.. Is het zo erg met beton qua signaalverlies.
Ik weet 100% zeker dat de binnenmuren beton zijn.
ph34r my [WCG] Cows :P
Ik zou die Netgear lekker houden : Doet het prima i.c.m. Ziggo al een jaar of 2 of zo bij een vriend van mij i.c.m. het Cisco modem van ZiggoPolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:59:
Ook ik wil gaan overstappen (van m'n Ziggo modem) op dit op het oog lijkende mooie merk met stabiele hardware. Ik ben nu een paar uur aan het lezen en heb al spijt dat ik eergisteren een Netgear R7000 gekocht heb. Pakket is net binnen en die gaat dus mooi retour zonder te hebben aangeraakt.
Omdat Edge produkten niet via de Unifi Controller te beheren zijn, maar heel eerlijk gezegd zou dat me niet tegenhouden om toch iets anders dan de USG te kopen!Wat ik niet snap is dat iedereen gaat voor de Ubiquiti UniFi Security Gateway en niet voor de veel goedkopere Ubiquiti EdgeRouter X.
Pi Hole en de Unifi Controller draaien hier prima naast elkaar, maar ik ben van plan om alles een keer opnieuw te installeren als volgt :Hoe krijg ik mijn nieuwe RPi met daarop domoticz, PiHole en wellicht de cloud software (heb ik dat nodig) eraan?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
I know. Maar op 1 bouwlaag van 115 of 90 m2, is 1 AP toch wel genoeg?vonkkie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:48:
[...]
beton betekend beton ijzer en dus veel weerstand tegen straling
vormt soort van kooi van faraday
hoe meer metaal hoe minder signaal overblijft
Huh? Je zegt aan de ene kant de Netgear houden en aan de andere kant de de USG. Die snap ik niet.nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:00:
[...]
Ik zou die Netgear lekker houden : Doet het prima i.c.m. Ziggo al een jaar of 2 of zo bij een vriend van mij i.c.m. het Cisco modem van Ziggo
[...]
Omdat Edge produkten niet via de Unifi Controller te beheren zijn, maar heel eerlijk gezegd zou dat me niet tegenhouden om toch iets anders dan de USG te kopen!
[...]
Pi Hole en de Unifi Controller draaien hier prima naast elkaar, maar ik ben van plan om alles een keer opnieuw te installeren als volgt :
- Basis installatie op IP 192.168.1.1 (fictief)
- Pi Hole op IP 192.168.1.2
- Unifi Controller op IP 192.168.1.3
En dan ook nog eens de gebruikte poorten veranderen, zodat de webinterface van Unifi gewoon via poorten 80 en 443 bereikbaar is
Dit kan allemaal door middel van IP aliassen : https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration#iproute2_method
Echter ben ik dit helemaal vergeten de eerste keer![]()
![]()
Ehh... nee, eigenlijk nietPolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:36:
Huh? Je zegt aan de ene kant de Netgear houden en aan de andere kant de de USG. Die snap ik niet.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja zal best een prima apparaat zijn, maar ook alweer 5 jaar oude techniek. Hoeft idd niet slecht te zijn, maar ik kom toch tot inzicht dat ik wellicht nu ff 100 euro meer moet uitgeven, maar dan wel meteen een stuk verder ben. Ik zie de Netgear wifi nog niet direct samenwerken met een AP, zeker niet als ik die twee op 2 meter van elkaar doe (ene binnen andere buiten de meterkast).nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:17:
[...]
Ehh... nee, eigenlijk niet
Naar mijn mening is de Netgear gewoon een prima apparaat en als je die toch al hebt dan kan je die net zo goed houden.
Dat je dan eventueel wat Unifi meuk aanschaft voor op de plekken waar je WiFi ontvangst slecht is moet helemaal geen probleem zijn
Zelf heb ik ook alleen de UAP's voor WiFi, voor de rest allemaal non-Ubiquiti apparatuur!
Hmm... pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router 2013 alweer inderdaad... damn!PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:42:
Ja zal best een prima apparaat zijn, maar ook alweer 5 jaar oude techniek. Hoeft idd niet slecht te zijn, maar ik kom toch tot inzicht dat ik wellicht nu ff 100 euro meer moet uitgeven, maar dan wel meteen een stuk verder ben.
Dan schakel je die toch uit en hou je een prima 1Gbps NAT Router overIk zie de Netgear wifi nog niet direct samenwerken met een AP, zeker niet als ik die twee op 2 meter van elkaar doe (ene binnen andere buiten de meterkast).
yup, zou kunnen maar dat vind ik dan weer zonde van de 130 euro. Zojuist alle drie besteld. Eens kijken of CoolBlue nu wel z'n belofte nakomt qua levertijd...nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:43:
[...]
Hmm... pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router 2013 alweer inderdaad... damn!
[...]
Dan schakel je die toch uit en hou je een prima 1Gbps NAT Router over
Maar goed... is maar net wat je wilt!
Verwijderd
[ Voor 147% gewijzigd door Jan-man op 04-02-2018 23:11 ]
Heb je je plafonds voorzien van een buisje voor een AP AC Pro? of wil je ze op de muur outlets plaatsen?Loft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:40:
Heren / dames?
Mag ik uw gecombineerde kennis laten oordelen over mijn bedachte setup?
Ik ben mijn nieuwe huis aan het het (laten) bouwen. Alle binnenmuren zijn van prefab 10 cm beton. De betonnen vloeren zijn ongeveer 37 cm dik. Elke kamer is meteen van een cat5e outlet voorzien. Alles komt uit in de meterkast. Het huis is 3 verdiepingen; begane grond: 115m2, verdieping 1 is 85m2, verdieping 2 is 70m2
Ik had gedacht aan 3 access points. 1 op elke verdieping. 3 camera's op de hoekpunt van het huis (2 voor, 1 achter) en dan kom ik op deze opzet.
1: Modem Provider
2: Ubiquiti Unifi Security Gateway (Pro)
3: UniFi® Switch PoE 24 (250/500)
4:
16 UTP punten in huis / standaard Cat 5e
3x UniFi AP AC PRO (Elke verdieping 1 of is dit te veel)
3x UniFi® Video Camera G3 (dome)
5: NAS Synology, nog aan te schaffen
Mijn vragen
a: Is mijn opzet logisch?
b: Als ik glasvezel neem, is de modem dan overbodig als voor de USG Pro ga?
c: Ik vermoed dat de 250W switch ruim voldoende is ivm PoE. Klopt dat?
d: Is 3 AP overdone of kan is 3 toch gewoon makkelijker/beter? (Interference?)
e: Mis ik iets?
Dank alvast voor jullie mening en meedenken!
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het is zeker mogelijk 2 connecties te bundelen, dit heb ik zo'n 2 weken gehad toen ik overstapte van Ziggo naar Telfort. Geloof dat het met behulp van dual WAN load-balancing wel moet lukken.Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:20:
[...]
Ik kan nergens vinden of ik dan werkelijk een Edgerouter kan gebruiken om de twee connecties te bundelen (load balancing) en indien dat wel kan hoe de configuratie dan zal moeten zijn. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
Thx. Ja, ik heb in de bouw op 3 punten in het plafond een buis met rj45 laten plaatsen. (elke verdieping 1) Goede toevoeging. Ik heb dat gedaan voor aan AP AC Pro, maar was ook nieuwsgierig of 3 overkill was. Ik merk aan de reacties dat dat niet zo lijkt te zijn.Annuk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:53:
[...]
Heb je je plafonds voorzien van een buisje voor een AP AC Pro? of wil je ze op de muur outlets plaatsen?
Anders zou ik (aangezien je het hebt over prefab beton) eventueel eens kijken naar de InWall's op de voor jou interessante plaatsen waar je graag goede wifi wilt.
Had tot dusverre nog niet met de InWall's gewerkt, maar zijn leuke dingen en vallen niet eens heel erg op op een gewone witte muur![]()
Verwijderd
Alle AP AC hangen al een jaar. Mijn vraag is echt over de load balancing.Annuk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:53:
Heb je je plafonds voorzien van een buisje voor een AP AC Pro? of wil je ze op de muur outlets plaatsen?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2018 19:12 ]
Verwijderd
En dat deed je zonder een van beide boxen te herconfigureren? Want zoals gezegd, dat is een grote nono omdat ik dan geen femtocellen meer heb.Tommert38 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:50:
[...]
Het is zeker mogelijk 2 connecties te bundelen, dit heb ik zo'n 2 weken gehad toen ik overstapte van Ziggo naar Telfort. Geloof dat het met behulp van dual WAN load-balancing wel moet lukken.
Dat klopt, beide modems met standaard instellingen gelaten en vervolgens met de Edgerouter verbonden. Een stukje terug hier in het forum is er ook over gepraat. Apparaten in je netwerk gebruiken om en om 1 van de 2 DSL-lijnen (load-balancing). Apparaten/toepassingen die meerdere verbindingen naar buiten opzetten, kunnen de snelheden van beide DSL-lijnen combineren (en dat kun je vast ook wel blokkeren).Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:11:
En dat deed je zonder een van beide boxen te herconfigureren? Want zoals gezegd, dat is een grote nono omdat ik dan geen femtocellen meer heb.
Zolang beide dsl routers niet identiek zijn zal het gaan lukken middels de wizard. Ze mogen iig niet beide dezelfde subnetten zitten. Dan routeert er niets meer.Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:11:
[...]
En dat deed je zonder een van beide boxen te herconfigureren? Want zoals gezegd, dat is een grote nono omdat ik dan geen femtocellen meer heb.
U+
analog_ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:07:
Het je geen commit confirmed? of commit rollback 5?
1
2
3
4
5
6
7
8
| ruben@Huiskamer# commit-confirm Possible completions: <enter> Commit, rollback/reboot in 10 minutes if no confirm <N> Commit, rollback/reboot in N minutes if no confirm comment Comment for commit log [edit] |
I don't like facts. They have a liberal bias.
nee hoor. alleen was daar een dure Nederlandse RJ45 stekker gebruikt. Die dus blijkbaar niet zo lekker werkt (en ook moeilijk te knijpen was toentertijd). De goedkopere Chinese prul is makkelijker te gebruiken en werkt ook nog beter....zeroday schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:58:
[...]
toch geen RJ45 connector waar het lipje van afgebroken was en waarvan je denkt; dat werkt in mijn PC zonder problemen dus zal het op de switch ook wel werken?
dat heb ik nu namelijk al een paar keer gehad.. Al met al wordt met door schade en schande wijzer
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Verwijderd
Dank, ik ga er een kopen...Jeroen_ae92 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:52:
[...]
Zolang beide dsl routers niet identiek zijn zal het gaan lukken middels de wizard. Ze mogen iig niet beide dezelfde subnetten zitten. Dan routeert er niets meer.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Waar zie je dit precies? Want de data is gezien vanuit de switch bv. Dus upload bij de poort betekend dat het apparaat wat daarop is aangesloten die data heeft gedownload. Dit dus omdat de poort de data down/upload, waar het voor het aangesloten apparaat precies andersom is. Alhoewel de termen "transmitted" en "received" (die ze ook gebruiken) dan wel logischer zijn.GermanPivo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:17:
Totaal geen technische vraag, maar iemand enig idee waarom de upload het groene pijltje naar beneden is?
Misschien ligt het aan mij, maar dat klopt echt totaal niet met wat ik zou verwachten van download.Bij het apparaat waar de data heen gaat, is het overigens precies andersom.
[afbeelding]
Dit is in de iPad app, maar zie in de web interface bij de status van de poorten hetzelfde.RobertMe schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:20:
[...]
Waar zie je dit precies? Want de data is gezien vanuit de switch bv. Dus upload bij de poort betekend dat het apparaat wat daarop is aangesloten die data heeft gedownload. Dit dus omdat de poort de data down/upload, waar het voor het aangesloten apparaat precies andersom is. Alhoewel de termen "transmitted" en "received" (die ze ook gebruiken) dan wel logischer zijn.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
CorrectGermanPivo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:36:
[...]
Dit is in de iPad app, maar zie in de web interface bij de status van de poorten hetzelfde.
Ah, dus als ik bijvoorbeeld stream vanaf de NAS, dan 'download' de poort de data vanaf de NAS en 'upload' de andere poort de data naar het betreffende device?
Hier wil ik het allemaal testen voor nieuwe huis omdat we dan tijd nodig hebben om alles te verhuizen etc.nero355 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:33:
Je kan ook eventueel gewoon RIP/OSPF inschakelen op een Edgerouter X bijvoorbeeld, maar Static Routes kan ook
De oudere Experia modellen hadden geen Static Route optie dus misschien kan je beter je clients op het Experia netwerk naar de Ubiquiti router toe laten praten en dan alleen bij een internet request het verkeer naar de Experia laten doorverwijzen ?!
Anders moet je bij alle Experia clients lokaal een Static Route toevoegen
[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 06-02-2018 21:28 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zonder back-up van de controller lijkt me dat niet mogelijk.pluissenbol schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:59:
Nu is mijn vraag: kan ik de USG Security Gateway (met huidige settings) op een of andere manier 'adopten' met de nieuwe controller?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) | € 20,65 | € 20,65 |
2 | TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) | € 33,65 | € 67,30 |
3 | Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) | € 74,- | € 222,- |
1 | Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) | € 108,- | € 108,- |
1 | Ubiquiti UniFi Cloud Key | € 73,22 | € 73,22 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 491,17 |
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AVM FRITZ!Box 7581 | € 229,- | € 229,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 229,- |
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
De led ring kan gewoon uit, dit kun je per AP instellen. Als je tevreden bent over de Fritz Kun je de usg ook achterwege laten. Dan zet je de WiFi hiervan uit.Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:30:
Voor mijn nieuwe huis ben ik ook aan het kijken naar de unify access points en routers. Heb ik alleen nog 2 vragen.
Is het mogelijk om bij de access points de led ring uit te zetten?
Wat denken jullie van dit lijstje aan apparatuur.
# Product Prijs Subtotaal 1 TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) € 20,65 € 20,65 2 TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) € 33,65 € 67,30 3 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) € 74,- € 222,- 1 Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) € 108,- € 108,- 1 Ubiquiti UniFi Cloud Key € 73,22 € 73,22 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 491,17
Hierbij komt nog het volgende modem van de provider (XS4ALL)
# Product Prijs Subtotaal 1 AVM FRITZ!Box 7581 € 229,- € 229,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 229,-
Vooral over de USG ben ik nog wat aan het twijfelen. Ik heb nu zo'n zelfde FRITZ!Box en daar ben ik zeer tevreden over. Echter aan de andere kant, mocht ik ooit van provider wisselen dan hoeft er weinig aan het netwerk aangepast te worden.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
[ Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 06-02-2018 12:47 ]
Ja, dit kun je of op site niveau uitzetten, of op apparaat niveau (standaard nemen de apparaten dus de site instelling over).Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:30:
Is het mogelijk om bij de access points de led ring uit te zetten?
Deze switches heb ik zelf ook een korte tijd gebruikt, maar persoonlijk vond ik ze helemaal niks. Instellen van VLANs moet je op 2 plekken doen (op plek A moet je de VLANs aan de poort koppelen en op plek 2 moet je aangeven welk VLAN id toegevoegd moet worden aan het binnenkomende untagged verkeer).Wat zijn jullie ideeën hierover?
Helaas is mijn netwerk opstelling zo dat ik niet met 1 switch afkan om al mijn AP's te voeden. Een hele grove schets heb ik even snel hier getekend.RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:43:
[...]
Maar uiteraard zijn deze wel (een stuk) duurder. Maar wellicht dat je wel een USW 8-60W kunt inzetten voor alle drie de APs van stroom te voorzien?
[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 06-02-2018 13:12 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
doe mij maar LibreNMSDennusB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:12:
Gisteren avond maar eens Observium op een VM geinstalleerd en al m'n Unifi gear er in gehangen. Dan krijg je best leuke grafiekjes :
Voor mensen die t ook willen proberen, er is een turnkey appliance van Observium
There are no secrets, only information you do not yet have
Waarom heeft dat je voorkeur ?
Tsja.. zoek maar eens Observium en LibreNMS opDennusB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Waarom heeft dat je voorkeur ?Ik zie niet direct iets wat heel anders is?
There are no secrets, only information you do not yet have
Een aantal weken terug ook LibreNMS geïnstalleerd, en ziet er inderdaad best wel goed uit, waaronder dan zoals je zegt alle info onder Wireless (verbonden apparaten etc). Op basis daarvan ook LibreNMS opgezet voor een omgeving met OpenWRT/LEDE router & APs maar daar kreeg ik die info niet uit terwijl ik daar net het meest nieuwsgierig naar waszeroday schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:36:
[...]
Tsja.. zoek maar eens Observium en LibreNMS opdaar zijn wel wat leuke dingen over te vinden.
Ik heb beide pakketten een tijdlang naast elkaar gedraaid. Probleem met Observium is dat ik naar de nukken van de ontwikkelaar moet dansen en dus maar x keer per jaar een update krijg en bij libre gaat dat automatiek.. En na een nieuwe inrichting draait deze super stabiel. En pasgeleden hebben ze bij Libre de update gedaan waarin Ubiquity met de SNMP info goed staat voor Wireless en dat was voorheen alleen in Observium zo .. vandaar nu niet meer de noodzaak om met Observium te draaien.
Verwijderd
Je hebt zo'n groot huis dat je 4 access points nodig hebt om dekking te krijgen, en dan zijn een paar unify switches te duurTim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:56:
[...]
Helaas is mijn netwerk opstelling zo dat ik niet met 1 switch afkan om al mijn AP's te voeden. Een hele grove schets heb ik even snel hier getekend.
Overigens zit ik er (op dit moment) niet heel erg mee dat het instellen van VLAN's lastiger is.
Zie de manual (pagina 4)Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:09:
Wat voor kleur is de ring en knippert deze of brandt deze continu? Ik bedoel de ring van de Unifi AP.
Ik heb op dit moment maar 3 ap's nodig (1 per verdieping).jacovn schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:50:
[...]
Je hebt zo'n groot huis dat je 4 access points nodig hebt om dekking te krijgen, en dan zijn een paar unify switches te duur![]()
Ik heb ook 4 switches nodig maar zet wel gelijk POE in waar het nodig is, en ook zelfs waar het niet direct nodig is. Ik stap over van dlink naar ubuquti maar het is een hele verbetering wat betreft de configuratie, upgrades etc.
Ze zijn wel iets duurder, maar als ik het vergelijk waar ik mee werk kost het bijna niets, alleen die dingen hoef ik niet zelf te betalen
Mesh werkt niet, klaar.Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:43:
Mijn alternatief zou zijn de pricewatch: Google Wifi 3-pack. Het scheelt niet al te veel in prijs en is een stuk gemakkelijker te installeren.
Aangezien ik overal al ethernet kabel aan het trekken ben is dat ook misschien niet de beste optie (met de hoogste snelheid)
Klopt, de single pack ("gewone") APs zijn met PoE injector (dit geldt dus niet voor de In-Walls, de Mesh weet ik niet uit m'n hoofd). Echter is het natuurlijk ook onhandig en lelijk als je bij elke switch ook nog eens de PoE injector moet insteken. Daarnaast is een switch met PoE natuurlijk iets makkelijker als je een UPS gebruikt, omdat je dan ook alleen de switch op de UPS hoeft aan te sluiten, en is waarschijnlijk iets zuiniger qua stroomverbruikOok heb ik begrepen dat er al power injectors meegeleverd worden bij de losse ap's en ik dus geen PoE switch hoef aan te schaffen. Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
COTE!
108 euro, en dus ong. 80 euro goedkoper, bij een winkel die nu niet kan leveren. If it sounds to good to be true...Bontje Blauw schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:04:
Edgrouter 4 nu in prijs verlaagd. Staat voor 108 euro in de pricewatch.
Iemand ervaring met Edgerouter 4 en openVPN? Twijfel tussen een Edgerouter 4 of een embedded zelfbouw Pfsense/Sophos router.
Zelfbouw kost zeker 200 euro nieuw en de Edgerouter 4 is nu wel aantrekkelijk geprijsd
COTE!
En toch zit ik naar de TP-Link switches te kijken samen met een paar Netgear modellen dus als je mij naar een review kan sturen waar ze dit probleem laten zien dan hoor ik dat graagRobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:43:
Deze switches heb ik zelf ook een korte tijd gebruikt, maar persoonlijk vond ik ze helemaal niks. Instellen van VLANs moet je op 2 plekken doen (op plek A moet je de VLANs aan de poort koppelen en op plek 2 moet je aangeven welk VLAN id toegevoegd moet worden aan het binnenkomende untagged verkeer).
Onzin! Er zijn prima MESH modellen tekoop met een aparte backbone (wel helaas op 5GHz i.p.v. 2.4GHz wat IMHO logischer zou zijn, want muren en zo!) maar wat betreft de kosten moet je wel rekening houden met AC-Pro i.p.v. AC-Lite achtige prijzenRobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:56:
Mesh werkt niet, klaar.
Tenzij er een dedicated wireless backbone is (en de meeste mesh systemen hebben dat niet) halveert het je WiFi snelheid (radios moeten continu wisselen tussen communiceren met eigen clients & upstream mesh point).
Je hebt er meer apparaten voor nodig (omdat elk mesh point in het bereik van de ander moet staan. Dus AP / mesh point met 10m bereik kun je met 2 APs 40 meter dekken (elk AP kan 10m elke kant op dus 20m in totaal, bereik hoeft maar te overlappen dus ~40 meter), waar je met mesh maar 30m kunt dekken omdat de mesh points in elkaars bereik moeten).
Weinig mensen zullen een UPS hebben thuis dus dat is niet boeiend IMHO : De meeste schrikken al als ik 3 accesspoint voorstel en de bijbehorende prijs noemDaarnaast is een switch met PoE natuurlijk iets makkelijker als je een UPS gebruikt, omdat je dan ook alleen de switch op de UPS hoeft aan te sluiten, en is waarschijnlijk iets zuiniger qua stroomverbruik
Een NUC sized apparaatje met 2 NIC's achterop een idee ?!Bontje Blauw schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:04:
Edgrouter 4 nu in prijs verlaagd. Staat voor 108 euro in de pricewatch.
Iemand ervaring met Edgerouter 4 en openVPN? Twijfel tussen een Edgerouter 4 of een embedded zelfbouw Pfsense/Sophos router.
Zelfbouw kost zeker 200 euro nieuw en de Edgerouter 4 is nu wel aantrekkelijk geprijsd
Say NO to Google!Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:43:
Mijn alternatief zou zijn de pricewatch: Google Wifi 3-pack. Het scheelt niet al te veel in prijs en is een stuk gemakkelijker te installeren
Zat MESH modellen die dat wel ondersteunenAangezien ik overal al ethernet kabel aan het trekken ben is dat ook misschien niet de beste optie (met de hoogste snelheid)
Dan zou ik ze misschien ook wel overwegen!Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
Zoals https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8/ en https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-2448/Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:43:
Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
Verwijderd
De non PoE versie?Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:24:
Niet dat ik me meteen zorgen maak maar mijn Unify Switch 8 is behoorlijk warm (40 graden aan de bovenkant) met matige load op 4 poorten.
Is dat normaal?
Verwijderd
Je kan in de DHCP optie's gewoon de TFTP settings opgevennielsn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:31:
Al oriënterende voor een nieuwe Synology NAS kwam ik bij erbij uit om PXE boot mogelijk te maken. Heeft iemand dit al werkende met zijn USG?
Bedankt voor de snelle reactie. Dit is een extra argument om een NAS aan te schaffen.DennusB schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:41:
[...]
Je kan in de DHCP optie's gewoon de TFTP settings opgeven
[ Voor 0% gewijzigd door albino71 op 07-02-2018 15:10 . Reden: typo ]
Verwijderd
Ik heb ook enkel positieve ervaringen met Azerty, echter is deze prijs inderdaad incorrect gebleken. Op de website is hij al weer aangepast naar 180+ euro. Ben benieuwd of ze hem iemand uitgeleverd hebben voor 108 euro.RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:06:
[...]
108 euro, en dus ong. 80 euro goedkoper, bij een winkel die nu niet kan leveren. If it sounds to good to be true...
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Azerty, maar ik geloof niks ervan dat je hem daadwerkelijk voor die prijs krijgt.
[ Voor 17% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2018 22:25 ]
Met wat werk kan je de inbouwdoos verplaatsen naar links. Voor de spack heb je reparatiesectjes om de ruimte tussen je wcd en inwall netjes te krijgen..Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:11:
Erg jammer, zo is het idee beetje verpest. Nu moet dus de omlijsting van de Jung eraf, wat er niet uitziet. Of bijzagen die rand maar dan verliest het zijn vorm/stevigheid. Ben wel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan
[ Voor 15% gewijzigd door job op 07-02-2018 22:56 ]
Geen idee wat je bedoelt.. ik heb niks kunnen vinden helaas.job schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:48:
[...]
Met wat werk kan je de inbouwdoos verplaatsen naar links. Voor de spac heb je reparatiesectjes om de ruimte tussen je wcd en inwall netjes te krijgen..
[ Voor 105% gewijzigd door job op 07-02-2018 23:04 ]
Een andere omlijsting. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt met spac. Ik heb echter geen spac op de muren maar vliesbehang (geschilderd) dus dat gaat niet werken. Ik ga toch maar de omlijsting netjes zagen.job schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:54:
Wat heb je niet kunnen vinden?
De 24-250 watt blijft uit de doos gepakt en niets veranderd lawaai maken (best wel veel)gastje01 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:01:
Aangezien ik in de TS onder het kopje geluid een aantal dingen mis en ik zelf geen (praktijk) ervaring heb met onderstaande producten, iemand die me iets kan vertellen over de geluidsproductie van:
- Unifi Security Gateway PRO
- Unifi 24-250w PoE switch
Of de 16 poorts stiller is met ventilators aan weet ik niet, maar in ieder geval draaien bij de 16-150W de ventilatoren alleen als deze te warm wordt (volgensmij boven de 70 graden).jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 06:21:
Ik was aan het twijfelen of ik voor de andere switch ook maar een 24 poort zou kopen, maar als de 16 poort echt stiller is dan zal het die wel worden.
http://www.deyterra.com
Ik wilde net zeggen, heb mijn USW-16 nog nooit gehoord, en alle poorten zijn in gebruik (en een paar met POE+).rally schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:47:
De 16 poorts heeft ook een "fanlevel 0", waarbij de fans niet draaien.
Deze heb ik gehad en tevens voorzien van Noctua fans en dan is hij op fanlevel 1 stil (je kunt hem wel horen, maar het was voor mij acceptabel). Hij ging overigens zelden naar level 1.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Kan het dat beide VMs hetzelfde (statische) IP adres hadden? Want dat zou dan wel het een en ander kunnen verklaren.rookie no. 1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:26:
Dit is toch ook vreemd: een collega van mij had een VM met Unifi controller (Debian) gekopieerd en aangezet en de Unifi apparatuur ging geheel over de zeik.
Uiteraard niet slim om een conflict te veroorzaken met de controller en VM ervan, maar het zou toch niet mogelijk moeten zijn om dan de switches en ap's in storing te laten gaan? Dat zou wel heel makkelijk zijn om een netwerk plat te leggen.
Iemand een idee hoe dat kan?
Dat was inderdaad het geval, maar dan nog verbaast het me dat de Unifi switches en AP's er direct van in storing gingen. Dat lijkt mij te makkelijk om een netwerk plat te leggen, toch!?RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:37:
[...]
Kan het dat beide VMs hetzelfde (statische) IP adres hadden? Want dat zou dan wel het een en ander kunnen verklaren.
Echt handig is het niet inderdaad. Zeker aangezien de hardware perfect zonder controller kan draaien. Dan verwacht je dat het ook wel moet werken als er communicatiefouten zijn met de controller.rookie no. 1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:02:
[...]
Dat was inderdaad het geval, maar dan nog verbaast het me dat de Unifi switches en AP's er direct van in storing gingen. Dat lijkt mij te makkelijk om een netwerk plat te leggen, toch!?
ik werd knettergek van het lawaai...jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 06:21:
[...]
De 24-250 watt blijft uit de doos gepakt en niets veranderd lawaai maken (best wel veel)
Wellicht is er een setting dat hij stiller wordt, maar ik ben er alleen kort mee aan het testen geweest.
Ik was aan het twijfelen of ik voor de andere switch ook maar een 24 poort zou kopen, maar als de 16 poort echt stiller is dan zal het die wel worden.
De usg pro hoor ik niet, maar wellicht omdat die 24-250 zo veel lawaai maakt.
[ Voor 0% gewijzigd door GJ007 op 08-02-2018 15:44 . Reden: typo ]
signature
IMHO zijn non-PWM fans zelfs beter :jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:22:
@Metalrick @GJ007
Zijn het geen pwm fans ?
De NF-A4x20-FLX, is 3 draads. Dan meet de switch hoe snel hij draait en verhoogd of verlaagd spanning neem ik aan ?
signature
Nope, de switch meet het (denk ik) door hoeveel vermogen hij de fan geeft, niet hoe hard hij daadwerkelijk draait. Mijn switch had iig allemaal 2 draads aansluitingen voor de fans.jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:22:
@Metalrick @GJ007
Zijn het geen pwm fans ?
De NF-A4x20-FLX, is 3 draads. Dan meet de switch hoe snel hij draait en verhoogd of verlaagd spanning neem ik aan ?
Je kan de wcd misschien vastzetten op de verticale punten (dus boven en onder in plaats van rechts en links schroefje)Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:58:
[...]
Een andere omlijsting. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt met spac. Ik heb echter geen spac op de muren maar vliesbehang (geschilderd) dus dat gaat niet werken. Ik ga toch maar de omlijsting netjes zagen.
[ Voor 6% gewijzigd door IplugNplay op 08-02-2018 18:08 ]
Verwijderd
Dit was natuurluk te verwachtenJazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:11:
Wellicht handig om te weten: een IW (Unifi AC Wall) past dus niet naast een (Jung) wandcontactdoos! Daar isie echt veel te breed voor.
[afbeelding]
[afbeelding]
Erg jammer, zo is het idee beetje verpest. Nu moet dus de omlijsting van de Jung eraf, wat er niet uitziet. Of bijzagen die rand maar dan verliest het zijn vorm/stevigheid. Ben wel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Die halve centimeter die de WCD's opzij kunnen en dan nog de voetplaat die veel naar links kan (eventueel door twee gaatjes verticaal te boren.Annuk schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 03:44:
[...]
Wat @IplugNplay voorstelt gaat namelijk nog niet passen, daarvoor zijn de sleuven van de wcd’s te klein.
Zorg wel dat je het vierkante gat nog net voor je inbouwdoos hebt anders krijg je je kabel niet meer in de inwall
Thanks, dit maakt het heel duidelijk!IplugNplay schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:04:
[...]
Je kan de wcd misschien vastzetten op de verticale punten (dus boven en onder in plaats van rechts en links schroefje)
Dan kan je ze iets naar rechts duwen.
Ditzelfde kan je met het frame voor de utp aansluiting doen, deze heeft wat meer marge qua verplaatsing omdat je zelf ook nog gaatjes in dat zachte plastic kunt boren.
[afbeelding]
Klopt, na al deze oplossingen die jullie hebben aangedragen wilde ik er een nachtje over slapenIplugNplay schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:38:
[...]
Die halve centimeter die de WCD's opzij kunnen en dan nog de voetplaat die veel naar links kan (eventueel door twee gaatjes verticaal te boren.
Het kan inderdaad ook zonder de WCD's te verplaatsen, want die voet heeft speling zat.
Maar goed, ik zie geen reacties meer van @Jazco2nd
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq