Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 90 Laatste
Acties:

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:55
Als je binnen muren van beton zijn kan 1 per verdieping nog ladtig worden

Maar meestal zijn de buiten muren beton en binne gibo of iets dergelijks

• Loft
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:16
quote:
vonkkie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:28:
Als je binnen muren van beton zijn kan 1 per verdieping nog ladtig worden

Maar meestal zijn de buiten muren beton en binne gibo of iets dergelijks
Hmmzz.. Is het zo erg met beton qua signaalverlies.
Ik weet 100% zeker dat de binnenmuren beton zijn.

If I agreed with you we'd both be wrong.

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-08 12:52
Ook ik wil gaan overstappen (van m'n Ziggo modem) op dit op het oog lijkende mooie merk met stabiele hardware. Ik ben nu een paar uur aan het lezen en heb al spijt dat ik eergisteren een Netgear R7000 gekocht heb. Pakket is net binnen en die gaat dus mooi retour zonder te hebben aangeraakt.

Mijn huis is best groot (900 kuub) en voorzien van 3 woonlagen, waarbij de zolder voorlopig wordt bediend door een internet over powerline kit, welke verrassend stabiel is, gezien het feit dat ik nog nooit dataloss heb gehad via m'n omvormer welke naar PVoutput wegschrijft.

Wat ik niet snap is dat iedereen gaat voor de Ubiquiti UniFi Security Gateway en niet voor de veel goedkopere Ubiquiti EdgeRouter X. Ik heb al lopen zoeken naar de verschillen, maar ik kom er schijnbaar niet helemaal uit. Nu komt het mij niet op een paar tientjes aan (ik wil gewoon wel eens eindelijk een goed netwerk), maar ben wel benieuwd. Heb al verschillende threads doorgenomen.

Mijn plan is om het Ziggo modum in bridge te laten zetten > Daarop een van de routers (Ubiquiti UniFi Security Gateway), dan switch (Ubiquiti UniFi Switch 8-150W) en daar weer een accesspoint (Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO) op. Volgens mij zit ik dan perfect (of is het een overkill???) en ben ik voorbereid op de toekomst. Ik kan dan bv Ip camera's met POE aansluiten en eventueel een tweede accesspoint op de eerste etage.

Hoe krijg ik mijn nieuwe RPi met daarop domoticz, PiHole en wellicht de cloud software (heb ik dat nodig) eraan?

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:14

Domino

30 Watts and overheating...

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:59:
Wat ik niet snap is dat iedereen gaat voor de Ubiquiti UniFi Security Gateway en niet voor de veel goedkopere Ubiquiti EdgeRouter X. Ik heb al lopen zoeken naar de verschillen, maar ik kom er schijnbaar niet helemaal uit. Nu komt het mij niet op een paar tientjes aan (ik wil gewoon wel eens eindelijk een goed netwerk), maar ben wel benieuwd. Heb al verschillende threads doorgenomen.

Mijn plan is om het Ziggo modum in bridge te laten zetten > Daarop een van de routers (Ubiquiti UniFi Security Gateway), dan switch (Ubiquiti UniFi Switch 8-150W) en daar weer een accesspoint (Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO) op. Volgens mij zit ik dan perfect (of is het een overkill???) en ben ik voorbereid op de toekomst. Ik kan dan bv Ip camera's met POE aansluiten en eventueel een tweede accesspoint op de eerste etage.

Hoe krijg ik mijn nieuwe RPi met daarop domoticz, PiHole en wellicht de cloud software (heb ik dat nodig) eraan?
Keuze voor een USG is waarschijnlijk een ethetische, de hardware 'smoelt' beter met de rest van de unifi lijn. Bovendien beheer je de USG vanuit dezelfde interface, en dat kan met de edgerouters niet (zijn ze wel mee bezig).

De controller installeer je gewoon naast de andere software (apt-get install unifi) of de pi.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• PolderPloer!
quote:
Domino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:11:
[...]

Keuze voor een USG is waarschijnlijk een ethetische, de hardware 'smoelt' beter met de rest van de unifi lijn. Bovendien beheer je de USG vanuit dezelfde interface, en dat kan met de edgerouters niet (zijn ze wel mee bezig).

De controller installeer je gewoon naast de andere software (apt-get install unifi) of de pi.
ja controller wou ik niet los kopen, beetje zonde naar wat ik lees. Ik hoop dat mijn Pi de drie zaken tegelijkertijd kan doen, dat zal ik moeten uitzoeken, maar dat is een ander onderwerk :) Zijn mijn verdere keuzes goed?

• Domino

Domino

De controller doet vrij weinig, behalve de config pushen (adopt en provision), en een beetje DPI. Tenzij je een captive portal wil inrichten, dan moet de controller in de lucht blijven.

Je setup is verder prima, maar ik denk dat je vrij snel naar een tweede AP moet grijpen met 900 m3. Ik heb hier al twee AP lites op 600 m3.

• PolderPloer!
quote:
Domino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:31:
De controller doet vrij weinig, behalve de config pushen (adopt en provision), en een beetje DPI. Tenzij je een captive portal wil inrichten, dan moet de controller in de lucht blijven.

Je setup is verder prima, maar ik denk dat je vrij snel naar een tweede AP moet grijpen met 900 m3. Ik heb hier al twee AP lites op 600 m3.
haha geen idee wat je bedoeld, dus dat zal ik wel niet nodig hebben. Jij hebt twee lites, kan ik beter eerst voor 1 light gaan en dan kijken, dus eigenlijk is de pro een overkill?

En wat is de meerwaarde van een controller op de Pi, ik kan toch gewoon via de webbrowser alle hardware benaderen?

PolderPloer! wijzigde deze reactie 03-02-2018 14:47 (8%)

• Loft
quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:36:
[...]

haha geen idee wat je bedoeld, dus dat zal ik wel niet nodig hebben. Jij hebt twee lites, kan ik beter eerst voor 1 light gaan en dan kijken, dus eigenlijk is de pro een overkill?

En wat is de meerwaarde van een controller op de Pi, ik kan toch gewoon via de webbrowser alle hardware benaderen?
In de startpost staat een link naar de Ubiquiti netwerk designer. Ik kom ook op 900m3 en dat is net de grens van 2 of 3 Pro's. Ik zou het zeker overwegen.

https://design.ubnt.com/#/

Loft wijzigde deze reactie 03-02-2018 14:59 (3%)

• Domino

Domino

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:36:

Nee. Je kan het netwerk niet instellen op de afzonderlijke unifi producten. Daar heb je echt de controller software of mobiele apps voor nodig. Het is een geintegreerde oplossing.

De enige webinterface (behalve de controller) die je ziet is de initiele setup om de USG aan het internet te hangen.

• PolderPloer!
quote:
Loft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:53:
[...]

In de startpost staat een link naar de Ubiquiti netwerk designer. Ik kom ook op 900m3 en dat is net de grens van 2 of 3 Pro's. Ik zou het zeker overwegen.
Ja maar 900 kuub is inclusief de zolder en die hoeft wat mij betreft niet direct mee te doen. Bedoel je op wel of niet de light te nemen? Voordeel van de Pro is ook dat als ik een tweede wil, een eventuele light kan kopen, deze in de hal op te hangen en de pro naar de eerste verdieping te verhuizen, dan heb ik meteen een ethernet punt daar. Keuzes keuzes, keuzes... Verder ben ik niet zo kapot van die standaard designers/planners. Elk huis is anders en als ik het gemiddelde huis in de VS bekijk (flats daargelaten), dan is het vooral veel hout. Ik zit als het ware in een betonnen bunker en heb me tot nog toe redelijk gered met de standaard Ziggo router.
quote:
Domino schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:01:
[...]

Nee. Je kan het netwerk niet instellen op de afzonderlijke unifi producten. Daar heb je echt de controller software of mobiele apps voor nodig. Het is een geintegreerde oplossing.

De enige webinterface (behalve de controller) die je ziet is de initiele setup om de USG aan het internet te hangen.
Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevonden

• Loft
quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:04:
[...]

Ik zit als het ware in een betonnen bunker en heb me tot nog toe redelijk gered met de standaard Ziggo router.

[...]

Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevonden
Ik heb nu een tijdelijk huurhuis met Ziggo, ook beton en ik ben (netje uitgedrukt) geen fan van de modem en router en setup box.
Aangezien we nu nieuw bouwen, heb ik de kans om alles in 1 keer goed te doen. Vandaar mijn eerdere post, welke overigens vergelijkbaar is als jouw vraag.

De Pi komt er nog wel .. :)

• Domino

Domino

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:04:
[...]Dus dan zal ik me moeten inlezen in de Pi, ik heb al een handleiding gevonden
Inderdaad, gewoon raspbian erop. Het stelt heel weinig voor, alleen de commando's overtikken.

• vonkkie
quote:
Loft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Hmmzz.. Is het zo erg met beton qua signaalverlies.
Ik weet 100% zeker dat de binnenmuren beton zijn.
beton betekend beton ijzer en dus veel weerstand tegen straling
vormt soort van kooi van faraday
hoe meer metaal hoe minder signaal overblijft

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-08 16:12

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:59:
Ook ik wil gaan overstappen (van m'n Ziggo modem) op dit op het oog lijkende mooie merk met stabiele hardware. Ik ben nu een paar uur aan het lezen en heb al spijt dat ik eergisteren een Netgear R7000 gekocht heb. Pakket is net binnen en die gaat dus mooi retour zonder te hebben aangeraakt.
Ik zou die Netgear lekker houden : Doet het prima i.c.m. Ziggo al een jaar of 2 of zo bij een vriend van mij i.c.m. het Cisco modem van Ziggo :)
quote:
Wat ik niet snap is dat iedereen gaat voor de Ubiquiti UniFi Security Gateway en niet voor de veel goedkopere Ubiquiti EdgeRouter X.
Omdat Edge produkten niet via de Unifi Controller te beheren zijn, maar heel eerlijk gezegd zou dat me niet tegenhouden om toch iets anders dan de USG te kopen!
quote:
Pi Hole en de Unifi Controller draaien hier prima naast elkaar, maar ik ben van plan om alles een keer opnieuw te installeren als volgt :
- Basis installatie op IP 192.168.1.1 (fictief)
- Pi Hole op IP 192.168.1.2
- Unifi Controller op IP 192.168.1.3
En dan ook nog eens de gebruikte poorten veranderen, zodat de webinterface van Unifi gewoon via poorten 80 en 443 bereikbaar is :)

Dit kan allemaal door middel van IP aliassen : https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration#iproute2_method
Echter ben ik dit helemaal vergeten de eerste keer :$ :X |:(

HELP GoT TO THE TOP
DPC GoT WhatPulse Team :)

• Loft
quote:
vonkkie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:48:
[...]

beton betekend beton ijzer en dus veel weerstand tegen straling
vormt soort van kooi van faraday
hoe meer metaal hoe minder signaal overblijft
I know. Maar op 1 bouwlaag van 115 of 90 m2, is 1 AP toch wel genoeg?

• Speedboot
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-08 08:35
Dan is 1 AP zeker voldoende.
Dan zou ik lekker een Pro nemen voor de snellere 5 GHz.

• PolderPloer!
quote:
nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:00:
[...]

Ik zou die Netgear lekker houden : Doet het prima i.c.m. Ziggo al een jaar of 2 of zo bij een vriend van mij i.c.m. het Cisco modem van Ziggo :)

[...]

Omdat Edge produkten niet via de Unifi Controller te beheren zijn, maar heel eerlijk gezegd zou dat me niet tegenhouden om toch iets anders dan de USG te kopen!

[...]

Pi Hole en de Unifi Controller draaien hier prima naast elkaar, maar ik ben van plan om alles een keer opnieuw te installeren als volgt :
- Basis installatie op IP 192.168.1.1 (fictief)
- Pi Hole op IP 192.168.1.2
- Unifi Controller op IP 192.168.1.3
En dan ook nog eens de gebruikte poorten veranderen, zodat de webinterface van Unifi gewoon via poorten 80 en 443 bereikbaar is :)

Dit kan allemaal door middel van IP aliassen : https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration#iproute2_method
Echter ben ik dit helemaal vergeten de eerste keer :$ :X |:(
Huh? Je zegt aan de ene kant de Netgear houden en aan de andere kant de de USG. Die snap ik niet.

• nero355

nero355

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:36:
Huh? Je zegt aan de ene kant de Netgear houden en aan de andere kant de de USG. Die snap ik niet.
Ehh... nee, eigenlijk niet :?

Naar mijn mening is de Netgear gewoon een prima apparaat en als je die toch al hebt dan kan je die net zo goed houden.
Dat je dan eventueel wat Unifi meuk aanschaft voor op de plekken waar je WiFi ontvangst slecht is moet helemaal geen probleem zijn :)

Zelf heb ik ook alleen de UAP's voor WiFi, voor de rest allemaal non-Ubiquiti apparatuur!

HELP GoT TO THE TOP

• PolderPloer!
quote:
nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:17:
[...]

Ehh... nee, eigenlijk niet :?

Naar mijn mening is de Netgear gewoon een prima apparaat en als je die toch al hebt dan kan je die net zo goed houden.
Dat je dan eventueel wat Unifi meuk aanschaft voor op de plekken waar je WiFi ontvangst slecht is moet helemaal geen probleem zijn :)

Zelf heb ik ook alleen de UAP's voor WiFi, voor de rest allemaal non-Ubiquiti apparatuur!
Ja zal best een prima apparaat zijn, maar ook alweer 5 jaar oude techniek. Hoeft idd niet slecht te zijn, maar ik kom toch tot inzicht dat ik wellicht nu ff 100 euro meer moet uitgeven, maar dan wel meteen een stuk verder ben. Ik zie de Netgear wifi nog niet direct samenwerken met een AP, zeker niet als ik die twee op 2 meter van elkaar doe (ene binnen andere buiten de meterkast).

• nero355

nero355

quote:
PolderPloer! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:42:
Ja zal best een prima apparaat zijn, maar ook alweer 5 jaar oude techniek. Hoeft idd niet slecht te zijn, maar ik kom toch tot inzicht dat ik wellicht nu ff 100 euro meer moet uitgeven, maar dan wel meteen een stuk verder ben.
Hmm... pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router 2013 alweer inderdaad... damn!
quote:
Ik zie de Netgear wifi nog niet direct samenwerken met een AP, zeker niet als ik die twee op 2 meter van elkaar doe (ene binnen andere buiten de meterkast).
Dan schakel je die toch uit en hou je een prima 1Gbps NAT Router over :)

Maar goed... is maar net wat je wilt!

HELP GoT TO THE TOP

• PolderPloer!
quote:
nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:43:
[...]

Hmm... pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router 2013 alweer inderdaad... damn!

[...]

Dan schakel je die toch uit en hou je een prima 1Gbps NAT Router over :)

Maar goed... is maar net wat je wilt!
yup, zou kunnen maar dat vind ik dan weer zonde van de 130 euro. Zojuist alle drie besteld. Eens kijken of CoolBlue nu wel z'n belofte nakomt qua levertijd...

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-08 12:52
Heren (dames?), heb wat advies nodig.

In mijn huis op het diepe platteland van Frankrijk heb ik een bijzonder trage ADSL lijn (Orange). Ik heb daarnaast ook 2way sat connectie maar die moet ik echt voor mijn werk houden. Ik heb dus een tweede ADSL aangevraagd en die word volgende week aangelegd.

Ik gebruik Unify switches en AP's tot grote tevredenheid dus ik wil een Edgerouter gebruiken om de twee ADSL lijnen te 'bundelen' zodat de load verdeeld word. Normaliter zou ik dat doen door de Orange boxen als bridge te configureren (weet niet eens of dat kan) maar dat is niet mogelijk omdat dan de twee femtocels niet meer werken. Moet dus de ADSL connectie laten zoals het nu is.

Ik kan nergens vinden of ik dan werkelijk een Edgerouter kan gebruiken om de twee connecties te bundelen (load balancing) en indien dat wel kan hoe de configuratie dan zal moeten zijn. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

• Jan-man
  • Laatst online: 22:51
-

Jan-man wijzigde deze reactie 04-02-2018 23:11 (147%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35į 2 x 285 Wp 13į maxim integrated | PVOutput

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13-08 16:32
quote:
Loft schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:40:
Heren / dames?

Mag ik uw gecombineerde kennis laten oordelen over mijn bedachte setup?

Ik ben mijn nieuwe huis aan het het (laten) bouwen. Alle binnenmuren zijn van prefab 10 cm beton. De betonnen vloeren zijn ongeveer 37 cm dik. Elke kamer is meteen van een cat5e outlet voorzien. Alles komt uit in de meterkast. Het huis is 3 verdiepingen; begane grond: 115m2, verdieping 1 is 85m2, verdieping 2 is 70m2

Ik had gedacht aan 3 access points. 1 op elke verdieping. 3 camera's op de hoekpunt van het huis (2 voor, 1 achter) en dan kom ik op deze opzet.

1: Modem Provider

2: Ubiquiti Unifi Security Gateway (Pro)

3: UniFiģ Switch PoE 24 (250/500)

4:
16 UTP punten in huis / standaard Cat 5e
3x UniFi AP AC PRO (Elke verdieping 1 of is dit te veel)
3x UniFiģ Video Camera G3 (dome)

5: NAS Synology, nog aan te schaffen

Mijn vragen
a: Is mijn opzet logisch?
b: Als ik glasvezel neem, is de modem dan overbodig als voor de USG Pro ga?
c: Ik vermoed dat de 250W switch ruim voldoende is ivm PoE. Klopt dat?
d: Is 3 AP overdone of kan is 3 toch gewoon makkelijker/beter? (Interference?)
e: Mis ik iets?

Dank alvast voor jullie mening en meedenken!
Heb je je plafonds voorzien van een buisje voor een AP AC Pro? of wil je ze op de muur outlets plaatsen?

Anders zou ik (aangezien je het hebt over prefab beton) eventueel eens kijken naar de InWall's op de voor jou interessante plaatsen waar je graag goede wifi wilt.

Heb gisteravond @InF.Inc even geholpen met zijn UniFi netwerkje > USG + US8-60W + 2x InWall (gewone versie) geplaatst.
Het was eerst even pielen omdat de controller de verschillende onderdelen niet goed wilde adopten, maar dat ook voor elkaar gekregen met enkele kleine omwegen.
Daarna even de kabels iets aangepast, hier zaten gewone keystones aan, deze benodigde keystones even vervangen voor een RJ45 plug en gaan met die banaan :)

Het netwerk werkte gisteravond in ieder geval (weer) prima en alles braaf ingesteld. De pc waar de controller op draait wel direct even een "vast" ip-adres gegeven in de controller software zodat deze bekend blijft.

Had tot dusverre nog niet met de InWall's gewerkt, maar zijn leuke dingen en vallen niet eens heel erg op op een gewone witte muur :)

• Tommert38
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-08 21:16
quote:
falconhunter schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:20:
[...]

Ik kan nergens vinden of ik dan werkelijk een Edgerouter kan gebruiken om de twee connecties te bundelen (load balancing) en indien dat wel kan hoe de configuratie dan zal moeten zijn. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
Het is zeker mogelijk 2 connecties te bundelen, dit heb ik zo'n 2 weken gehad toen ik overstapte van Ziggo naar Telfort. Geloof dat het met behulp van dual WAN load-balancing wel moet lukken.

• Loft
quote:
Annuk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Heb je je plafonds voorzien van een buisje voor een AP AC Pro? of wil je ze op de muur outlets plaatsen?

Anders zou ik (aangezien je het hebt over prefab beton) eventueel eens kijken naar de InWall's op de voor jou interessante plaatsen waar je graag goede wifi wilt.

Had tot dusverre nog niet met de InWall's gewerkt, maar zijn leuke dingen en vallen niet eens heel erg op op een gewone witte muur :)
Thx. Ja, ik heb in de bouw op 3 punten in het plafond een buis met rj45 laten plaatsen. (elke verdieping 1) Goede toevoeging. Ik heb dat gedaan voor aan AP AC Pro, maar was ook nieuwsgierig of 3 overkill was. Ik merk aan de reacties dat dat niet zo lijkt te zijn.

Ik heb verder geen ervaring met ubiquiti en ben nu bezig met voorbereiding van de rest, vandaar ook de vraag over de beveiligingscamera's en totale opzet.

• falconhunter
quote:
Annuk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:53:
Alle AP AC hangen al een jaar. Mijn vraag is echt over de load balancing.

Mijn ervaringen met de AC's zijn overigens geweldig. Sterk bereik, hele snelle opbouw van de verbinding.

falconhunter wijzigde deze reactie 04-02-2018 19:12 (15%)

• falconhunter
quote:
Tommert38 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:50:
[...]

Het is zeker mogelijk 2 connecties te bundelen, dit heb ik zo'n 2 weken gehad toen ik overstapte van Ziggo naar Telfort. Geloof dat het met behulp van dual WAN load-balancing wel moet lukken.
En dat deed je zonder een van beide boxen te herconfigureren? Want zoals gezegd, dat is een grote nono omdat ik dan geen femtocellen meer heb.

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Is de Unifi AC mesh lijn nog de enige supported outdoor non-airmax / std wireless voor end-user devices AP product lijn? Of kan de Nano/Loco AC ook non-airmax?

• Tommert38
quote:
falconhunter schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:11:
En dat deed je zonder een van beide boxen te herconfigureren? Want zoals gezegd, dat is een grote nono omdat ik dan geen femtocellen meer heb.
Dat klopt, beide modems met standaard instellingen gelaten en vervolgens met de Edgerouter verbonden. Een stukje terug hier in het forum is er ook over gepraat. Apparaten in je netwerk gebruiken om en om 1 van de 2 DSL-lijnen (load-balancing). Apparaten/toepassingen die meerdere verbindingen naar buiten opzetten, kunnen de snelheden van beide DSL-lijnen combineren (en dat kun je vast ook wel blokkeren).
quote:
falconhunter schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:11:
[...]

Zolang beide dsl routers niet identiek zijn zal het gaan lukken middels de wizard. Ze mogen iig niet beide dezelfde subnetten zitten. Dan routeert er niets meer.

U+

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Het je geen commit confirmed? of commit rollback 5?

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
analog_ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:07:
Het je geen commit confirmed? of commit rollback 5?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ruben@Huiskamer# commit-confirm 
Possible completions:
<enter> Commit, rollback/reboot in 10 minutes if no confirm
<N> Commit, rollback/reboot in N minutes if no confirm
comment Comment for commit log

[edit]

(Op een USG 3P.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
zeroday schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:58:
[...]

toch geen RJ45 connector waar het lipje van afgebroken was en waarvan je denkt; dat werkt in mijn PC zonder problemen dus zal het op de switch ook wel werken? ;)
dat heb ik nu namelijk al een paar keer gehad.. Al met al wordt met door schade en schande wijzer ;)
nee hoor. alleen was daar een dure Nederlandse RJ45 stekker gebruikt. Die dus blijkbaar niet zo lekker werkt (en ook moeilijk te knijpen was toentertijd). De goedkopere Chinese prul is makkelijker te gebruiken en werkt ook nog beter....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:01
kan iemand me bevestigen dat:

Als ik de de USG pro4 achter mijn huidige netwerk zet (KPN experia met intern prefix 192.168.2.0/24) dat ik:
- nat moet uitzetten via een json file (hier beschreven: https://community.ubnt.co...n-USG/td-p/2012460/page/3)
- static route op USG naar Experia (wellicht niet nodig)
- static route op de Experia naar de prefix(es) achter de USG (is dat mogelijk ?)

HEt punt is NAT moet uit en dan kan er verkeer door tussen 2 RFC 1918 netwerken neem ik aan..

• nero355

nero355

Je kan ook eventueel gewoon RIP/OSPF inschakelen op een Edgerouter X bijvoorbeeld, maar Static Routes kan ook :)

De oudere Experia modellen hadden geen Static Route optie dus misschien kan je beter je clients op het Experia netwerk naar de Ubiquiti router toe laten praten en dan alleen bij een internet request het verkeer naar de Experia laten doorverwijzen ?!

Anders moet je bij alle Experia clients lokaal een Static Route toevoegen :/

HELP GoT TO THE TOP

• falconhunter
quote:
Jeroen_ae92 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:52:
[...]

Zolang beide dsl routers niet identiek zijn zal het gaan lukken middels de wizard. Ze mogen iig niet beide dezelfde subnetten zitten. Dan routeert er niets meer.
Dank, ik ga er een kopen...

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:34
Totaal geen technische vraag, maar iemand enig idee waarom de upload het groene pijltje naar beneden is?
Misschien ligt het aan mij, maar dat klopt echt totaal niet met wat ik zou verwachten van download. :? Bij het apparaat waar de data heen gaat, is het overigens precies andersom.

quote:
GermanPivo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:17:
Totaal geen technische vraag, maar iemand enig idee waarom de upload het groene pijltje naar beneden is?
Misschien ligt het aan mij, maar dat klopt echt totaal niet met wat ik zou verwachten van download. :? Bij het apparaat waar de data heen gaat, is het overigens precies andersom.

[afbeelding]
Waar zie je dit precies? Want de data is gezien vanuit de switch bv. Dus upload bij de poort betekend dat het apparaat wat daarop is aangesloten die data heeft gedownload. Dit dus omdat de poort de data down/upload, waar het voor het aangesloten apparaat precies andersom is. Alhoewel de termen "transmitted" en "received" (die ze ook gebruiken) dan wel logischer zijn.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:34
quote:
RobertMe schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:20:
[...]

Waar zie je dit precies? Want de data is gezien vanuit de switch bv. Dus upload bij de poort betekend dat het apparaat wat daarop is aangesloten die data heeft gedownload. Dit dus omdat de poort de data down/upload, waar het voor het aangesloten apparaat precies andersom is. Alhoewel de termen "transmitted" en "received" (die ze ook gebruiken) dan wel logischer zijn.
Dit is in de iPad app, maar zie in de web interface bij de status van de poorten hetzelfde.
Ah, dus als ik bijvoorbeeld stream vanaf de NAS, dan 'download' de poort de data vanaf de NAS en 'upload' de andere poort de data naar het betreffende device?
quote:
GermanPivo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:36:
[...]

Dit is in de iPad app, maar zie in de web interface bij de status van de poorten hetzelfde.
Ah, dus als ik bijvoorbeeld stream vanaf de NAS, dan 'download' de poort de data vanaf de NAS en 'upload' de andere poort de data naar het betreffende device?
Correct

• jacovn
quote:
nero355 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:33:
Je kan ook eventueel gewoon RIP/OSPF inschakelen op een Edgerouter X bijvoorbeeld, maar Static Routes kan ook :)

De oudere Experia modellen hadden geen Static Route optie dus misschien kan je beter je clients op het Experia netwerk naar de Ubiquiti router toe laten praten en dan alleen bij een internet request het verkeer naar de Experia laten doorverwijzen ?!

Anders moet je bij alle Experia clients lokaal een Static Route toevoegen :/
Hier wil ik het allemaal testen voor nieuwe huis omdat we dan tijd nodig hebben om alles te verhuizen etc.

Dus alles achter een extra poort van de PC gehangen en het werkt wel alllemaal uit de doos op 192.168.1.0/24. Dus pc maar een vrij adres (.245) gegeven en alles wordt gevonden en ik kan het vanaf de cloud key beheren/aanmelden.

Maar omdat de usg meld dat er geen internet is dacht ik maar de wan poort usg weer aan mijn interne netwerk wat op 192.168.2.0/24 segment te hangen. Hij kan dhcp doen, statisch geprobeerd, maar er komen 2 foutmeldingen. Zal ze morgen wel hier bij plaatsen, maar is iets van dat er een rfc1918 adres aan de wan kan actief is.
Dus ik dacht dat hij niet wil/kan natten tussen 2 rfc1918 prefixes, en ik snap niet waarom niet.
Dus toen maar gaan zoeken op forums en daar stond dat ik nat zou moeten uitzetten en dan gewoon routeren. Dan is het logisch dat ik aan de upstream kant een static moet zetten om de extra prefix aan te maken.

Maar voor een test opstelling is me dat allemaal wel wat te veel. Het is echter wel handig als de software updates op alles werken, maar dan maar op pc downloaden en met de hand in elk device. (Wellicht kan het handiger, zal morgen nog wel even zoeken)
Alle devices worden overigens wel uit de kunst mooi gevonden en het werk ook zo uit de doos, mooi spul.

Edit:
WAN ip van USG heb ik 192.168.2.249 gemaakt. Experia is 192.168.2.254 netmask is /24

Foutmelding is:
Error: can not combine system gateway and static default route 0 value validation failed: system gateway-address 192.168.2.254

Als ik via ssh naar de config kijk:

ethernet eth2 {
address 192.168.2.249/24
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
out {
name WAN_OUT
}
}
speed auto
}

En hier zit het niet goed denk ik:
protocols {
static {
interface-route 0.0.0.0/1 {
next-hop-interface eth2 {
}
}
route 0.0.0.0/0 {
next-hop 192.168.2.254 {
}
}
}
}

De route 0.0.0.0/0 heeft hij zelf aangemaakt
De interface route 0.0.0.0/1 heb ik aangemaakt (omdat 0.0.0.0/0 niet meer ging_

Dus de static interface route er maar uitgehaald met: delete protocols static interface-route 0.0.0.0/1

Nat ook maar verwijderd met: delete service nat

Nu staat het aan de USG kant wel redelijk althans als ik naar de route table kijk:
admin@ubnt:~$ show ip route
Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF,
I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route

S>* 0.0.0.0/0 [1/0] via 192.168.2.254, eth2
C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo
C>* 192.168.1.0/24 is directly connected, eth0
C>* 192.168.2.0/24 is directly connected, eth2

edit2: of ik hang de WAN kant in het juiste vlan waarna het standaard werkt :Z
Dus domme fout van mijzelf, alle moeite voor niets, of beter wel wat van geleerd hoe alles te benaderen is.

Verder leerpunt, voeding aan de cloudkey op een ups, want cloudkey via POE via switch die zo maar uit gezet wordt en database corrupt. Bleef wel werken via update van de switch waar hij op aangesloten is. Dus of sie wel echt uit ging ?

jacovn wijzigde deze reactie 06-02-2018 21:28 (34%)

• pluissenbol
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07-02 23:55
Dag allemaal!

Ik zit met een uitdaging en kom er niet helemaal mee uit met Google en/of kan niets erover vinden.

Ik heb een Ubiquiti UniFy USG Security Gateway met volgende info:

Model: UniFi-Gateway-3
Version: 4.3.33.4936086
MAC Address: x:x:x:x
IP Address: x.x.x.x
Hostname: Alias
Uptime: 4926655 seconds
Status: Unreachable (http://172.16.16.100:8080/inform)

En nieuw geinstalleerde controller:

Current Version: 5.6.29 (Build: atag_5.6.29_10253)

Waarom nieuwe controller? Dat is de uitdaging, mijn server waarop de oude controller geinstalleerd stond is gecrasht en beide schijven waarop de backups stonden ook. HDD's zijn mechanisch defect en zijn niet meer toegankelijk.

Nu is mijn vraag: kan ik de USG Security Gateway (met huidige settings) op een of andere manier 'adopten' met de nieuwe controller? Of moet ik van scratch beginnen?

Alvast bedankt!

• SmokingCrop
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
quote:
pluissenbol schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:59:
Nu is mijn vraag: kan ik de USG Security Gateway (met huidige settings) op een of andere manier 'adopten' met de nieuwe controller?
Zonder back-up van de controller lijkt me dat niet mogelijk.
Van zodra je die laat adopten in een andere controller (bv. via SSH met set-inform), neemt die de gegevens van de nieuwe controller over.

Klik voor Mijn Palit GTX 1070 GameRock 8GB review

• Tommert38
Sterker nog, het is onmogelijk. Bewuste keuze van Ubiquiti, vanwege de veiligheid.
Dat wordt dus weer bij nul beginnen, @pluissenbol!

• Tim_bots
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-08 08:57
Voor mijn nieuwe huis ben ik ook aan het kijken naar de unify access points en routers. Heb ik alleen nog 2 vragen.
Is het mogelijk om bij de access points de led ring uit te zetten?
Wat denken jullie van dit lijstje aan apparatuur.
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 20,65€ 20,65
2TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 33,65€ 67,30
3Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 222,-
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 108,-€ 108,-
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 73,22€ 73,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,17

Hierbij komt nog het volgende modem van de provider (XS4ALL)
#ProductPrijsSubtotaal
1AVM FRITZ!Box 7581€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,-

Vooral over de USG ben ik nog wat aan het twijfelen. Ik heb nu zo'n zelfde FRITZ!Box en daar ben ik zeer tevreden over. Echter aan de andere kant, mocht ik ooit van provider wisselen dan hoeft er weinig aan het netwerk aangepast te worden.

Wat zijn jullie ideeŽn hierover?

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 00:05
quote:
Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:30:
Voor mijn nieuwe huis ben ik ook aan het kijken naar de unify access points en routers. Heb ik alleen nog 2 vragen.
Wat denken jullie van dit lijstje aan apparatuur.
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 20,65€ 20,65
2TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 33,65€ 67,30
3Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 222,-
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 108,-€ 108,-
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 73,22€ 73,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,17

Hierbij komt nog het volgende modem van de provider (XS4ALL)
#ProductPrijsSubtotaal
1AVM FRITZ!Box 7581€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,-

Vooral over de USG ben ik nog wat aan het twijfelen. Ik heb nu zo'n zelfde FRITZ!Box en daar ben ik zeer tevreden over. Echter aan de andere kant, mocht ik ooit van provider wisselen dan hoeft er weinig aan het netwerk aangepast te worden.

De led ring kan gewoon uit, dit kun je per AP instellen. Als je tevreden bent over de Fritz Kun je de usg ook achterwege laten. Dan zet je de WiFi hiervan uit.

Cloudkey zou ik niet snel aanschaffen, wellicht heb je een Nas of een ander apparaat dat 24/7 draait waar je de controller op kunt draaien. Als je niet per se statistieken bij wilt houden en geen gasten portal wilt is dat niet eens per se nodig.

Edit: eens met @RobertMe hierbeneden. Ik zou eerder de switch aanschaffen en alles netjes via PoE doen dan de Cloudkey of een USG als je deze niet per se nodig hebt. Grote voordeel van Unifi is alles in 1 omgeving. Een extra apparaat (zoals bv een USG) heb je snel aangeschaft en ingesteld.

gastje01 wijzigde deze reactie 06-02-2018 12:47 (3%)

quote:
Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:30:
Ja, dit kun je of op site niveau uitzetten, of op apparaat niveau (standaard nemen de apparaten dus de site instelling over).
quote:
Deze switches heb ik zelf ook een korte tijd gebruikt, maar persoonlijk vond ik ze helemaal niks. Instellen van VLANs moet je op 2 plekken doen (op plek A moet je de VLANs aan de poort koppelen en op plek 2 moet je aangeven welk VLAN id toegevoegd moet worden aan het binnenkomende untagged verkeer).

Persoonlijk zou ik daarnaast ook kijken naar switches die PoE ondersteunen, dan scheelt je ook meteen het plaatsen van alle drie de PoE injectors.

Intussen gebruik ik zelf zowel een USW 8-150W en USW 16-150W. Het voordeel daarbij is uiteraard dat alles geÔntegreerd zit in het UniFi systeem (en je bv VLANs gewoon simpel uit een dropdown van geconfigureerde netwerken kunt selecteren). Maar uiteraard zijn deze wel (een stuk) duurder. Maar wellicht dat je wel een USW 8-60W kunt inzetten voor alle drie de APs van stroom te voorzien?

• Tim_bots
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:43:
[...]

Maar uiteraard zijn deze wel (een stuk) duurder. Maar wellicht dat je wel een USW 8-60W kunt inzetten voor alle drie de APs van stroom te voorzien?
Helaas is mijn netwerk opstelling zo dat ik niet met 1 switch afkan om al mijn AP's te voeden. Een hele grove schets heb ik even snel hier getekend.

Overigens zit ik er (op dit moment) niet heel erg mee dat het instellen van VLAN's lastiger is.

Gisteren avond maar eens Observium op een VM geinstalleerd en al m'n Unifi gear er in gehangen. Dan krijg je best leuke grafiekjes :

http://server01.dennusb.nl/graph.php?to=1517918552&device=2&type=device_bits&from=1517832152&legend=no&height=300&width=1152&zoom=2

Voor mensen die t ook willen proberen, er is een turnkey appliance van Observium :D

DennusB wijzigde deze reactie 06-02-2018 13:12 (3%)

Is het al bijna vrijdag?

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-08 08:58

zeroday

Dream within a dream

quote:
DennusB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:12:
Gisteren avond maar eens Observium op een VM geinstalleerd en al m'n Unifi gear er in gehangen. Dan krijg je best leuke grafiekjes :

Voor mensen die t ook willen proberen, er is een turnkey appliance van Observium :D
doe mij maar LibreNMS

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

quote:
Waarom heeft dat je voorkeur ? :) Ik zie niet direct iets wat heel anders is?

Is het al bijna vrijdag?

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-08 08:58

zeroday

Dream within a dream

quote:
DennusB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:32:
[...]
Waarom heeft dat je voorkeur ? :) Ik zie niet direct iets wat heel anders is?
Tsja.. zoek maar eens Observium en LibreNMS op ;) daar zijn wel wat leuke dingen over te vinden. ;)

Ik heb beide pakketten een tijdlang naast elkaar gedraaid. Probleem met Observium is dat ik naar de nukken van de ontwikkelaar moet dansen en dus maar x keer per jaar een update krijg en bij libre gaat dat automatiek.. En na een nieuwe inrichting draait deze super stabiel. En pasgeleden hebben ze bij Libre de update gedaan waarin Ubiquity met de SNMP info goed staat voor Wireless en dat was voorheen alleen in Observium zo .. vandaar nu niet meer de noodzaak om met Observium te draaien.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

quote:
zeroday schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:36:
[...]

Tsja.. zoek maar eens Observium en LibreNMS op ;) daar zijn wel wat leuke dingen over te vinden. ;)

Ik heb beide pakketten een tijdlang naast elkaar gedraaid. Probleem met Observium is dat ik naar de nukken van de ontwikkelaar moet dansen en dus maar x keer per jaar een update krijg en bij libre gaat dat automatiek.. En na een nieuwe inrichting draait deze super stabiel. En pasgeleden hebben ze bij Libre de update gedaan waarin Ubiquity met de SNMP info goed staat voor Wireless en dat was voorheen alleen in Observium zo .. vandaar nu niet meer de noodzaak om met Observium te draaien.
Een aantal weken terug ook LibreNMS geÔnstalleerd, en ziet er inderdaad best wel goed uit, waaronder dan zoals je zegt alle info onder Wireless (verbonden apparaten etc). Op basis daarvan ook LibreNMS opgezet voor een omgeving met OpenWRT/LEDE router & APs maar daar kreeg ik die info niet uit terwijl ik daar net het meest nieuwsgierig naar was :(

• Niehoff80
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-08 00:27
Misschien een beetje een Noob vraagje, maar ik heb onlangs een Ubiquiti AP gekocht. Deze heb ik aan mijn Ziggo Modem/router gehangen. In eerste instantie de Wifi van de ziggo router uit gezet. Hierbij liep ik tegen twee problemen aan:

- Mijn Samba shares van mijn Home Assistant op de Raspberry pi waren niet te benaderen
- ik was niet instaat om de Wifi in te stellen (met de APP) op de Milight Ibox.

Zodra ik mijn ziggo wifi aanzet en dan bovenstaande probeer (op de SSID van de Ziggo router) dan werkt alles gewoon naar behoren. Is dit gewoon ergens een setting die ik moet veranderen zodat ik alleen de wifi van de Ubiquiti AP kan gebruiken?

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 12:57
Wat voor kleur is de ring en knippert deze of brandt deze continu? Ik bedoel de ring van de Unifi AP.

• jacovn
quote:
Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Helaas is mijn netwerk opstelling zo dat ik niet met 1 switch afkan om al mijn AP's te voeden. Een hele grove schets heb ik even snel hier getekend.

Overigens zit ik er (op dit moment) niet heel erg mee dat het instellen van VLAN's lastiger is.
Je hebt zo'n groot huis dat je 4 access points nodig hebt om dekking te krijgen, en dan zijn een paar unify switches te duur >:)

Ik heb ook 4 switches nodig maar zet wel gelijk POE in waar het nodig is, en ook zelfs waar het niet direct nodig is. Ik stap over van dlink naar ubuquti maar het is een hele verbetering wat betreft de configuratie, upgrades etc.
Ze zijn wel iets duurder, maar als ik het vergelijk waar ik mee werk kost het bijna niets, alleen die dingen hoef ik niet zelf te betalen :)

• Tim_bots
quote:
haik01 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:09:
Wat voor kleur is de ring en knippert deze of brandt deze continu? Ik bedoel de ring van de Unifi AP.
Zie de manual (pagina 4)
quote:
jacovn schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:50:
[...]

Je hebt zo'n groot huis dat je 4 access points nodig hebt om dekking te krijgen, en dan zijn een paar unify switches te duur >:)

Ik heb ook 4 switches nodig maar zet wel gelijk POE in waar het nodig is, en ook zelfs waar het niet direct nodig is. Ik stap over van dlink naar ubuquti maar het is een hele verbetering wat betreft de configuratie, upgrades etc.
Ze zijn wel iets duurder, maar als ik het vergelijk waar ik mee werk kost het bijna niets, alleen die dingen hoef ik niet zelf te betalen :)
Ik heb op dit moment maar 3 ap's nodig (1 per verdieping).
Mijn alternatief zou zijn de pricewatch: Google Wifi 3-pack. Het scheelt niet al te veel in prijs en is een stuk gemakkelijker te installeren ;).
Aangezien ik overal al ethernet kabel aan het trekken ben is dat ook misschien niet de beste optie (met de hoogste snelheid)
Ook heb ik begrepen dat er al power injectors meegeleverd worden bij de losse ap's en ik dus geen PoE switch hoef aan te schaffen. Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.

Dat jij werkt met duurdere apparatuur op je werk is natuurlijk prima maar dan hebben we het over een hele andere categorie. (Deze misschien https://www.ruckuswireless.com ?)

quote:
Tim_bots schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:43:
Mijn alternatief zou zijn de pricewatch: Google Wifi 3-pack. Het scheelt niet al te veel in prijs en is een stuk gemakkelijker te installeren ;).
Aangezien ik overal al ethernet kabel aan het trekken ben is dat ook misschien niet de beste optie (met de hoogste snelheid)
Mesh werkt niet, klaar.
Tenzij er een dedicated wireless backbone is (en de meeste mesh systemen hebben dat niet) halveert het je WiFi snelheid (radios moeten continu wisselen tussen communiceren met eigen clients & upstream mesh point).
Je hebt er meer apparaten voor nodig (omdat elk mesh point in het bereik van de ander moet staan. Dus AP / mesh point met 10m bereik kun je met 2 APs 40 meter dekken (elk AP kan 10m elke kant op dus 20m in totaal, bereik hoeft maar te overlappen dus ~40 meter), waar je met mesh maar 30m kunt dekken omdat de mesh points in elkaars bereik moeten).
quote:
Ook heb ik begrepen dat er al power injectors meegeleverd worden bij de losse ap's en ik dus geen PoE switch hoef aan te schaffen. Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
Klopt, de single pack ("gewone") APs zijn met PoE injector (dit geldt dus niet voor de In-Walls, de Mesh weet ik niet uit m'n hoofd). Echter is het natuurlijk ook onhandig en lelijk als je bij elke switch ook nog eens de PoE injector moet insteken. Daarnaast is een switch met PoE natuurlijk iets makkelijker als je een UPS gebruikt, omdat je dan ook alleen de switch op de UPS hoeft aan te sluiten, en is waarschijnlijk iets zuiniger qua stroomverbruik

• jacovn
Bij ons komen er 3x wifi AP units (BG, 1e en 2e verdieping)
1 switch meterkast.(24 poorten met POE)
2 switches in tech room. (1 met 16 of 24 poorten met POE, en de andere switch met 10GB poorten voor de nassen en PC)
1 switch in home theater ruimte. 4 extra kabels duurder dan een 8 poort unifi switch, en die schakel ik alleen in als de HT apparatuur het nodig heeft. Dus kost ook niet veel extra stroom.

Bij mijn werk is alles met Cisco units.

• Bontje Blauw
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17-08 16:47
Edgrouter 4 nu in prijs verlaagd. Staat voor 108 euro in de pricewatch.

Iemand ervaring met Edgerouter 4 en openVPN? Twijfel tussen een Edgerouter 4 of een embedded zelfbouw Pfsense/Sophos router.

Zelfbouw kost zeker 200 euro nieuw en de Edgerouter 4 is nu wel aantrekkelijk geprijsd

COTE!

quote:
Bontje Blauw schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:04:

Iemand ervaring met Edgerouter 4 en openVPN? Twijfel tussen een Edgerouter 4 of een embedded zelfbouw Pfsense/Sophos router.

Zelfbouw kost zeker 200 euro nieuw en de Edgerouter 4 is nu wel aantrekkelijk geprijsd
108 euro, en dus ong. 80 euro goedkoper, bij een winkel die nu niet kan leveren. If it sounds to good to be true...

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Azerty, maar ik geloof niks ervan dat je hem daadwerkelijk voor die prijs krijgt.

• Bontje Blauw
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17-08 16:47
Net waren er nog 10 stuks op voorraad ....

COTE!

• nero355

nero355

quote:
RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:43:
Deze switches heb ik zelf ook een korte tijd gebruikt, maar persoonlijk vond ik ze helemaal niks. Instellen van VLANs moet je op 2 plekken doen (op plek A moet je de VLANs aan de poort koppelen en op plek 2 moet je aangeven welk VLAN id toegevoegd moet worden aan het binnenkomende untagged verkeer).
En toch zit ik naar de TP-Link switches te kijken samen met een paar Netgear modellen dus als je mij naar een review kan sturen waar ze dit probleem laten zien dan hoor ik dat graag :)

Het liefst zou ik iets willen van HP of Cisco met CLI toegang, maar betaalbare modellen die passief gekoeld zijn met dergelijke features hebben ze niet... en dat is dan dus nog steeds zonder PoE !!
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:56:
Mesh werkt niet, klaar.
Tenzij er een dedicated wireless backbone is (en de meeste mesh systemen hebben dat niet) halveert het je WiFi snelheid (radios moeten continu wisselen tussen communiceren met eigen clients & upstream mesh point).
Je hebt er meer apparaten voor nodig (omdat elk mesh point in het bereik van de ander moet staan. Dus AP / mesh point met 10m bereik kun je met 2 APs 40 meter dekken (elk AP kan 10m elke kant op dus 20m in totaal, bereik hoeft maar te overlappen dus ~40 meter), waar je met mesh maar 30m kunt dekken omdat de mesh points in elkaars bereik moeten).
Onzin! Er zijn prima MESH modellen tekoop met een aparte backbone (wel helaas op 5GHz i.p.v. 2.4GHz wat IMHO logischer zou zijn, want muren en zo!) maar wat betreft de kosten moet je wel rekening houden met AC-Pro i.p.v. AC-Lite achtige prijzen :)
quote:
Daarnaast is een switch met PoE natuurlijk iets makkelijker als je een UPS gebruikt, omdat je dan ook alleen de switch op de UPS hoeft aan te sluiten, en is waarschijnlijk iets zuiniger qua stroomverbruik
Weinig mensen zullen een UPS hebben thuis dus dat is niet boeiend IMHO : De meeste schrikken al als ik 3 accesspoint voorstel en de bijbehorende prijs noem :+
quote:
Bontje Blauw schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:04:

Een NUC sized apparaatje met 2 NIC's achterop een idee ?!
quote:
Mijn alternatief zou zijn de pricewatch: Google Wifi 3-pack. Het scheelt niet al te veel in prijs en is een stuk gemakkelijker te installeren ;)
Say NO to Google! d:)b
quote:
Zat MESH modellen die dat wel ondersteunen ;)
quote:
Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
Dan zou ik ze misschien ook wel overwegen!

HELP GoT TO THE TOP

• Metalrick
  • Laatst online: 10-08 13:43

Metalrick

tcpdump ninja

quote:
Het zou natuurlijk het allermooiste zijn als je UniFi switches zou hebben zonder PoE en dus wat goedkoper zijn.
Zoals https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-8/ en https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-2448/ :)

• falconhunter
Niet dat ik me meteen zorgen maak maar mijn Unify Switch 8 is behoorlijk warm (40 graden aan de bovenkant) met matige load op 4 poorten.

Is dat normaal?
quote:
falconhunter schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:24:
Niet dat ik me meteen zorgen maak maar mijn Unify Switch 8 is behoorlijk warm (40 graden aan de bovenkant) met matige load op 4 poorten.

Is dat normaal?
De non PoE versie?

En waarschijnlijk is dat normaal ja. Alle Ubiquiti apparatuur lijkt altijd redelijk warm te worden (USW 8-150W wordt makkelijk 55 graden en USW 16-150W wordt makkelijk 65 graden). Het gevoel van "te warm" wordt gevoelsmatig ook nog eens versterkt door de metalen behuizingen die bewust zo zijn gemaakt om de warmte af te voeren. Maar uiteraard ga je je daardoor nog wat meer zorgen maken over of het wel klopt.

• falconhunter
48 volt voeding inderdaad. Dank voor de feedback, in elk geval een ding waar ik me dan geen zorgen meer over maak!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:30
Al oriŽnterende voor een nieuwe Synology NAS kwam ik bij erbij uit om PXE boot mogelijk te maken. Heeft iemand dit al werkende met zijn USG?
quote:
nielsn schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:31:
Al oriŽnterende voor een nieuwe Synology NAS kwam ik bij erbij uit om PXE boot mogelijk te maken. Heeft iemand dit al werkende met zijn USG?
Je kan in de DHCP optie's gewoon de TFTP settings opgeven :)

Is het al bijna vrijdag?

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 00:30
quote:
DennusB schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:41:
[...]

Je kan in de DHCP optie's gewoon de TFTP settings opgeven :)
Bedankt voor de snelle reactie. Dit is een extra argument om een NAS aan te schaffen.

• albino71
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Sinds gisteren hier 2x een Ubiquiti Nanostation AC Loco binnen.

Kon niet op de web portal van dat ding komen, dus via de app proberen.
Dat lukte wel, echter na ca. 1 minuut verloor hij elke keer de verbinding...
Blijkt een issue te zijn in 'oudere' firmware (tm 8.4.2).

Na lang zoeken bleek dat ik even https voor het IP moest zetten en dan kwam ik er wel op via de web portal (browser PC).

Toen de firmware geŁpdatet naar 8.5...et voila ;)

De bedoeling is om hiermee een WiFi link maken op 70m ongeveer (LOS).
De afstand is het niet uiteraard, maar power zal ik op beiden flink moeten terugschroeven.

Het is niet mijn vakgebied, maar hopelijk gaat het met wat boerenverstand wel lukken om het e.e.a. stabiel en goed te laten werken.

Als iemand tips heeft, dan houd ik me aanbevolen (of mag dat niet hier?).

albino71 wijzigde deze reactie 07-02-2018 15:10 (0%)
Reden: typo

V&A - Nieuwe MSI H110M-A PRO M2 USB C MoBo - Intel Core i7-4771

• gastje01
Aangezien ik in de TS onder het kopje geluid een aantal dingen mis en ik zelf geen (praktijk) ervaring heb met onderstaande producten, iemand die me iets kan vertellen over de geluidsproductie van:

- Unifi Security Gateway PRO
- Unifi 24-250w PoE switch

Ik heb zelf een 16-150W PoE model, de fans draaien niet, behalve bij een boot.

Beide producten komen namelijk in een (goed geventileerde) kast te hangen die geplaatst is in een kantoor. Af en toe even stoom afblazen is geen probleem, maar van continu gezoem van kleine ventilatortjes naast m'n bureau zou ik zelf ook niet gelukkig worden. Hij moet 2x een AC-Pro voeden en wellicht 1 IP telefoon. De belasting is internet-only en zal dus niet erg hoog zijn.

De enige reden dat er hier voor een USG pro gekozen wordt ten opzichte van een gewone USG is het formaat, hij moet een kantoor met 20 medewerkers (totaal ongeveer 50 devices) van internet voorzien. Overkill en de meerprijs niet waard of gewoon voor de rackmount gaan en t prijsverschil voor lief nemen?

• JS1982
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:06:
[...]

108 euro, en dus ong. 80 euro goedkoper, bij een winkel die nu niet kan leveren. If it sounds to good to be true...

Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Azerty, maar ik geloof niks ervan dat je hem daadwerkelijk voor die prijs krijgt.
Ik heb ook enkel positieve ervaringen met Azerty, echter is deze prijs inderdaad incorrect gebleken. Op de website is hij al weer aangepast naar 180+ euro. Ben benieuwd of ze hem iemand uitgeleverd hebben voor 108 euro.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:51
Wellicht handig om te weten: een IW (Unifi AC Wall) past dus niet naast een (Jung) wandcontactdoos! Daar isie echt veel te breed voor.

Erg jammer, zo is het idee beetje verpest. Nu moet dus de omlijsting van de Jung eraf, wat er niet uitziet. Of bijzagen die rand maar dan verliest het zijn vorm/stevigheid. Ben wel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan :?

Jazco2nd wijzigde deze reactie 07-02-2018 22:25 (17%)

• job
  • Laatst online: 00:14
quote:
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:11:
Erg jammer, zo is het idee beetje verpest. Nu moet dus de omlijsting van de Jung eraf, wat er niet uitziet. Of bijzagen die rand maar dan verliest het zijn vorm/stevigheid. Ben wel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan :?
Met wat werk kan je de inbouwdoos verplaatsen naar links. Voor de spack heb je reparatiesectjes om de ruimte tussen je wcd en inwall netjes te krijgen..

Tip voor utp plug: Je hebt de aders te lang gelaten. De aders zitten nu te los en schieten eenvoudig uit de plug. Voor deze kabel misschien geen probleem, maar zeker kabels die beweging te verduren krijgen moeten je anders krimpen.

Voorbeeld van een stevig gemaakte stekker.
https://www.howtogeek.com...om-length-network-cables/
https://www.howtogeek.com...-03-21_0022-1-650x301.jpg

job wijzigde deze reactie 07-02-2018 22:56 (15%)

• Jazco2nd
quote:
job schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:48:
[...]

Met wat werk kan je de inbouwdoos verplaatsen naar links. Voor de spac heb je reparatiesectjes om de ruimte tussen je wcd en inwall netjes te krijgen..
Geen idee wat je bedoelt.. ik heb niks kunnen vinden helaas.
Wat betreft stekkertje heb je helemaal gelijk, dit was de eerste die ik deed, bij de andere stekkers heb ik minder marge genomen.

• job
  • Laatst online: 00:14
Als je de in-wall daar perse wilt hebben en je wilt het netjes doen dan zul je de inbouwdoos moeten verplaatsen. Dus inbouw doos eruit slopen. Gat groter maken (naar links). Nieuwe inbouwdoos inbouwen (eventueel een stukje pvc buis voor de utpkabel) en vastzetten met roodband.

Tussen de nieuwe inbouwdoos en die andere twee heb je dan een glad stuk muur. Omdat de rest van de muur spack is zal je daar wat spack op aan moeten brengen. Daar kan je ene spack reparatieset voor vinden.
Likje verf overeen en klaar.

Ja dat is wat werk, maar dan kan je het netjes krijgen

edit: op reactie hieronder. ipv van spack kan je natuurlijk ook een stukje behang er oplijmen met de juiste lijm.
De vraag is natuurlijk, hoeveel werk wil je hier insteken?

job wijzigde deze reactie 07-02-2018 23:04 (105%)

• Jazco2nd
quote:
job schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:54:
Wat heb je niet kunnen vinden?
Een andere omlijsting. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt met spac. Ik heb echter geen spac op de muren maar vliesbehang (geschilderd) dus dat gaat niet werken. Ik ga toch maar de omlijsting netjes zagen.

• jacovn
quote:
gastje01 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:01:
Aangezien ik in de TS onder het kopje geluid een aantal dingen mis en ik zelf geen (praktijk) ervaring heb met onderstaande producten, iemand die me iets kan vertellen over de geluidsproductie van:

- Unifi Security Gateway PRO
- Unifi 24-250w PoE switch
De 24-250 watt blijft uit de doos gepakt en niets veranderd lawaai maken (best wel veel)
Wellicht is er een setting dat hij stiller wordt, maar ik ben er alleen kort mee aan het testen geweest.

Ik was aan het twijfelen of ik voor de andere switch ook maar een 24 poort zou kopen, maar als de 16 poort echt stiller is dan zal het die wel worden.

De usg pro hoor ik niet, maar wellicht omdat die 24-250 zo veel lawaai maakt.
quote:
jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 06:21:
Ik was aan het twijfelen of ik voor de andere switch ook maar een 24 poort zou kopen, maar als de 16 poort echt stiller is dan zal het die wel worden.
Of de 16 poorts stiller is met ventilators aan weet ik niet, maar in ieder geval draaien bij de 16-150W de ventilatoren alleen als deze te warm wordt (volgensmij boven de 70 graden).

Daarnaast zijn er, o.a. in dit topic, ook hacks te vinden om de ventilatoren te vervangen door stillere exemplaren, dat schijnt ook een aardig groot verschil te maken.

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-08 16:07

rally

Irini Ria RaphaŽlla

De 16 poorts heeft ook een "fanlevel 0", waarbij de fans niet draaien.

Deze heb ik gehad en tevens voorzien van Noctua fans en dan is hij op fanlevel 1 stil (je kunt hem wel horen, maar het was voor mij acceptabel). Hij ging overigens zelden naar level 1.

http://irini.wachtel.nl

quote:
rally schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:47:
De 16 poorts heeft ook een "fanlevel 0", waarbij de fans niet draaien.

Deze heb ik gehad en tevens voorzien van Noctua fans en dan is hij op fanlevel 1 stil (je kunt hem wel horen, maar het was voor mij acceptabel). Hij ging overigens zelden naar level 1.
Ik wilde net zeggen, heb mijn USW-16 nog nooit gehoord, en alle poorten zijn in gebruik (en een paar met POE+).

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• gastje01
Ik heb zelf ook de 16-150 en die heb ik los van de eerste start niet meer gehoord (daarbij hangt hij thuis in de meterkast naast een DS1817+) en heb ik er geen last van. Voor zo ver ik weet staan de fans altijd uit.

Verder is er in verband met de eis voor een stille omgeving gekozen voor 2x een 16-150 ipv 1x een 24-250. Dit heeft als bijkomend voordeel dat een eventueel hardware defect nog deels opgevangen kan worden.

De USG Pro wordt toch naar alle waarschijnlijkheid een normale USG. In deze situatie heeft deze power genoeg. Het enige echte USP voor de Pro in dit geval is de rackmounts, maar de passieve koeling van de USG wint het in dit geval.

Noctua fans heb ik over nagedacht, maar ik begreep dat de garantie komt te vervallen wanneer je zelf met een schroevendraaier aan de slag gaat. Voor een thuisgebruiker vaak geen probleem, voor de zakelijke gebruiker waar deze switch moet komen wel, deze worden net aangeschaft om oude hardware te vervangen, in dit geval helaas geen optie dus.

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

Ik heb de 24 POE-250W, standaard heeft deze 2 fans die continu op 70% draaien (bij een temperatuur van 42 graden). Ik heb deze 2 fans vervangen door 4 Noctua NF-A4x20-FLX, en daarmee meteen de airflow omgedraaid zodat deze klopt met hoe hij hangt (verticaal in mijn meterkast, hij blaast nu naar boven in plaats van naar beneden :))

Resultaat? Switch is niet meer te horen, blijft op 39 graden en fans gaan niet harder dan 50%.

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-08 14:36
Dit is toch ook vreemd: een collega van mij had een VM met Unifi controller (Debian) gekopieerd en aangezet en de Unifi apparatuur ging geheel over de zeik.

Uiteraard niet slim om een conflict te veroorzaken met de controller en VM ervan, maar het zou toch niet mogelijk moeten zijn om dan de switches en ap's in storing te laten gaan? Dat zou wel heel makkelijk zijn om een netwerk plat te leggen.

Iemand een idee hoe dat kan?
quote:
rookie no. 1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:26:
Dit is toch ook vreemd: een collega van mij had een VM met Unifi controller (Debian) gekopieerd en aangezet en de Unifi apparatuur ging geheel over de zeik.

Uiteraard niet slim om een conflict te veroorzaken met de controller en VM ervan, maar het zou toch niet mogelijk moeten zijn om dan de switches en ap's in storing te laten gaan? Dat zou wel heel makkelijk zijn om een netwerk plat te leggen.

Iemand een idee hoe dat kan?
Kan het dat beide VMs hetzelfde (statische) IP adres hadden? Want dat zou dan wel het een en ander kunnen verklaren.

Een AP kan in ieder geval maar met 1 controller tegelijk werken en anders moet je dus eerst de adoption verwijderen (of factory reset).

• rookie no. 1
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-08 14:36
quote:
RobertMe schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:37:
[...]
Kan het dat beide VMs hetzelfde (statische) IP adres hadden? Want dat zou dan wel het een en ander kunnen verklaren.
Dat was inderdaad het geval, maar dan nog verbaast het me dat de Unifi switches en AP's er direct van in storing gingen. Dat lijkt mij te makkelijk om een netwerk plat te leggen, toch!?
quote:
rookie no. 1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:02:
[...]

Dat was inderdaad het geval, maar dan nog verbaast het me dat de Unifi switches en AP's er direct van in storing gingen. Dat lijkt mij te makkelijk om een netwerk plat te leggen, toch!?
Echt handig is het niet inderdaad. Zeker aangezien de hardware perfect zonder controller kan draaien. Dan verwacht je dat het ook wel moet werken als er communicatiefouten zijn met de controller.

• GJ007
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18-08 07:37
quote:
jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 06:21:
[...]

De 24-250 watt blijft uit de doos gepakt en niets veranderd lawaai maken (best wel veel)
Wellicht is er een setting dat hij stiller wordt, maar ik ben er alleen kort mee aan het testen geweest.

De usg pro hoor ik niet, maar wellicht omdat die 24-250 zo veel lawaai maakt.
ik werd knettergek van het lawaai...
dacht dat het wel mee zou vallen, in de MK geinstalleerd... deur dicht; en nog dat gejoel boven op de overloop.
toen 4 noiseblocker fans in de switch gemonteerd, om erachter te komen dat de USG pro dus ook 2 van die herrieschoppers in zich heeft 8)7

na vervanging van de fans (en de behuizing geen aanpassingen) muisstil _/-\o_

GJ007 wijzigde deze reactie 08-02-2018 15:44 (0%)
Reden: typo

signature

• jacovn
@Metalrick @GJ007
Zijn het geen pwm fans ?
De NF-A4x20-FLX, is 3 draads. Dan meet de switch hoe snel hij draait en verhoogd of verlaagd spanning neem ik aan ?

• nero355

nero355

quote:
jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:22:
@Metalrick @GJ007
Zijn het geen pwm fans ?
De NF-A4x20-FLX, is 3 draads. Dan meet de switch hoe snel hij draait en verhoogd of verlaagd spanning neem ik aan ?
IMHO zijn non-PWM fans zelfs beter :
- Geen kans op PWM gezoem.
- Vaak van betere kwaliteit, want PWM is tevens een goedkope manier om de snelheid van een fan te regelen!
- De maximale snelheid is makkelijk te beperken door de bekende Molex truc of een weerstandje ertussen te plaatsen :)

HELP GoT TO THE TOP

• GJ007
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18-08 07:37
https://tweakers.net/pric...ksilentpro-pm-1-40mm.html

goeie ervaring met deze,
volgensmij zijn de fan aansluitingen in de switch nb geen pwm aansluitingen...

extra leesvoer op ubnt forum https://community.ubnt.co...250W-Voltage/td-p/1482451

ik heb zelf iig niet de case aangepast (dremel werk etc) puur de 2 fans standaard vervangen, en 2 bijgeplaatst (zoals op de foto), en 3 dagen later de USGP ook de fans vervangen, omdat die dus minstens zo hard joelden als die van de switch

signature

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

quote:
jacovn schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:22:
@Metalrick @GJ007
Zijn het geen pwm fans ?
Nope, de switch meet het (denk ik) door hoeveel vermogen hij de fan geeft, niet hoe hard hij daadwerkelijk draait. Mijn switch had iig allemaal 2 draads aansluitingen voor de fans.

• IplugNplay
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-07 18:06
quote:
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:58:
[...]

Een andere omlijsting. Maar ik begrijp nu wat je bedoelt met spac. Ik heb echter geen spac op de muren maar vliesbehang (geschilderd) dus dat gaat niet werken. Ik ga toch maar de omlijsting netjes zagen.
Je kan de wcd misschien vastzetten op de verticale punten (dus boven en onder in plaats van rechts en links schroefje)

Dan kan je ze iets naar rechts duwen.

Ditzelfde kan je met het frame voor de utp aansluiting doen, deze heeft wat meer marge qua verplaatsing omdat je zelf ook nog gaatjes in dat zachte plastic kunt boren.

IplugNplay wijzigde deze reactie 08-02-2018 18:08 (6%)

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 12:57
Er zijn zat gaten voor de plastic frame.

Ik zou zeggen, haal die plastic frame eraf, doe de WCD's weer terug met hun eigen frame, en plaats dan de frame voor de AP terug. En teken met een potlood twee of 4 gaten af (maakt niet uit welke, als ze maar zo ver mogelijk uit elkaar liggen.

• vonkkie
2 gaten boren pluggen em schroeven in de muur frame heel laten

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13-08 16:32
quote:
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:11:
Wellicht handig om te weten: een IW (Unifi AC Wall) past dus niet naast een (Jung) wandcontactdoos! Daar isie echt veel te breed voor.

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit was natuurluk te verwachten ;)

Ik zou zelf nu zorgen dat het 2v afdekraam om de andere 2 heen komt en dan de voetplaat v/d inwall er naast plaatsen.

Moet je inderdaad wel even 2 gaatjes (verticaal) voor boren maar het ingaande gat v/d inwall is ruim genoeg om hem iets opzij te plaatsen.

Wat @IplugNplay voorstelt gaat namelijk nog niet passen, daarvoor zijn de sleuven van de wcd’s te klein.

Zorg wel dat je het vierkante gat nog net voor je inbouwdoos hebt anders krijg je je kabel niet meer in de inwall ;)

• IplugNplay
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-07 18:06
quote:
Annuk schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 03:44:
[...]

Wat @IplugNplay voorstelt gaat namelijk nog niet passen, daarvoor zijn de sleuven van de wcd’s te klein.

Zorg wel dat je het vierkante gat nog net voor je inbouwdoos hebt anders krijg je je kabel niet meer in de inwall ;)
Die halve centimeter die de WCD's opzij kunnen en dan nog de voetplaat die veel naar links kan (eventueel door twee gaatjes verticaal te boren.

Het kan inderdaad ook zonder de WCD's te verplaatsen, want die voet heeft speling zat.

Maar goed, ik zie geen reacties meer van @Jazco2nd

• Jazco2nd
quote:
IplugNplay schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:04:
[...]

Je kan de wcd misschien vastzetten op de verticale punten (dus boven en onder in plaats van rechts en links schroefje)

Dan kan je ze iets naar rechts duwen.

Ditzelfde kan je met het frame voor de utp aansluiting doen, deze heeft wat meer marge qua verplaatsing omdat je zelf ook nog gaatjes in dat zachte plastic kunt boren.

[afbeelding]
Thanks, dit maakt het heel duidelijk!
Dit kan inderdaad maar wordt voor mij een project op zich. En ik heb 2 IWs die ik moet plaatsen, zelfde situatie.
quote:
IplugNplay schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:38:
[...]

Die halve centimeter die de WCD's opzij kunnen en dan nog de voetplaat die veel naar links kan (eventueel door twee gaatjes verticaal te boren.

Het kan inderdaad ook zonder de WCD's te verplaatsen, want die voet heeft speling zat.

Maar goed, ik zie geen reacties meer van @Jazco2nd
Klopt, na al deze oplossingen die jullie hebben aangedragen wilde ik er een nachtje over slapen :)
Heel erg bedankt. Ik ga inderdaad gaatjes boven en onder boren, de WCDs niet verplaatsen en de omlijsting dus ook niet zagen. Begrijp wel dat het kan, het is alleen teveel werk voor mij.
Ik wilde eerst geen gaatjes boren, maar dit is een vrij permanente installatie en ook het snelst en netjes.

Thanks! als het af is zal ik ff foto posten van het resultaat.
Pagina: 1 ... 56 ... 90 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True