Even een snelle reactie vanaf de iPhone.DenBenny schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:21:
Met interesse heb ik de conversaties rond de Pi-hole gevolgd.
Dan ook meer eens eentje opgezet (in combinatie met de Unifi controller voor de AP's).
Eerste testen uitgevoerd door het IP adres van de Pi-hole als DNS in te voeren op de PC, resultaat is inderdaad indrukwekkend (zeker op mijn test PC, is al een ouder beestje).
Nu wil ik deze laten werken via mijn Edgrouter Lite maar zoals sommigen bij de USG niet echt weten waar het IP adres van de Pi-hole moet ingesteld staan heb ik dit bij de ERL.
originele instellingen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 router:~$ show dns forwarding nameservers ----------------------------------------------- Nameservers configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- 8.8.8.8 available via 'statically configured' 8.8.4.4 available via 'statically configured' ----------------------------------------------- Nameservers NOT configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- 127.0.0.1 available via 'system'
Mogelijks niet de correcte manier maar dan hoor ik dat ook graag. Ik heb dit ooit zo ingesteld omdat de DNS servers van mijn ISP steeds bleven gebruikt worden (had ik gevonden op het forum van Ubi).
Ik had toen eerst de Google DNS servers ingesteld bij de "system name server" mogelijks was dit toen niet correct.
Zoals ik het zie zijn er 3 locaties waar ik DNS adressen kan instellen:Graag had ik wat meer uitleg gewild over het verschil tussen deze 3 en waar ik nu het beste wat kan instellen.
- In de "system tab" kan ik de "system name server" instellen. hier staat nu 127.0.0.1
- Bij de DHCP server instellingen kan ik ook DNS adressen instellen (hier staat nu steeds het IP adres van de router, dit steeds in de subnet adres range van het overeenstemmend VLAN)
- Dan in de "config tree" bij DNS forwarding ook nog eens (zo heb ik het gedaan). Ook staan bij DNS forwarding al mijn interfaces van mijn VLANs ingevuld.
Nu had ik eerst het volgende uitgevoerd:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 router:~$ show dns forwarding nameservers ----------------------------------------------- Nameservers configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- <PI-hole IP adres> available via 'statically configured' 8.8.8.8 available via 'statically configured' 8.8.4.4 available via 'statically configured' ----------------------------------------------- Nameservers NOT configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- 127.0.0.1 available via 'system'
Dit werkte soms wel en soms niet doordat de Google DNS servers nog steeds werden aangesproken. Ik had deze in eerste instantie laten staan als back-up mocht de PI-hole er eens uit liggen.
Nu staat het voorlopig zo:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 router:~$ show dns forwarding nameservers ----------------------------------------------- Nameservers configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- <PI-hole IP adres> available via 'statically configured' ----------------------------------------------- Nameservers NOT configured for DNS forwarding ----------------------------------------------- 127.0.0.1 available via 'system'
Dit werk goed (in alle VLANs) maar ik vraag me af of ik dit wel correct doe.
Ook zou ik graag in de PI-hole de IP adressen zien van de clients, nu zie ik enkel die van de router.
En indien mogelijk zou ik graag ergens een back-up DNS instellen voor wanneer de PI-hole down is (indien dit mogelijk is) zonder dat deze alternatieven gebruikt gaan worden wanneer de PI-hole actief is (zoals ik eerst voorhad).
dus graag even jullie hulp om me op weg te helpen wat ik waar moet instellen bij:Ik wil ook graag vermijden dat ik op elke client de DNS server moet gaan wijzigen, dit zou dus via de router moeten gaan.
- Bij de "system name server" in de "system tab"?
- Bij de DNS instellingen bij de DHCP server instellingen?
- Vervolgens in de "config tree" bij DNS forwarding? Moet de forwarding naar alle VLAN interfaces blijven?
Momenteel staan de DNS adressen in de PI-hole ingesteld op die van Google. Ik zag hier ergens verschijnen dat je deze op "custom" kan instellen naar je IP adres van de router?
Al op voorhand bedankt!
DNS is niet meer dan een doorgeef systeem. Je zal het pihole dns server ip dus aan je cliënts uit moeten delen met dhcp. Zo dicht mogelijk op de cliënts, want uiteindelijk wil je zo efficiënt mogelijk het DNS verkeer afhandelen.
De DNS forwarders in je router zou ik niets aan doen. Van de week zei iemand ook dat je in de DNS forwarders van je router ook de pihole kan invullen. Maar dat is niet de bedoeling van het concept.
Als je het goed ontwerpt kan de dns forwarder van je router zelfs leeg gelaten worden, maar dat accepteren de router GUI's vaak niet.
Dus optie 2