[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:21:
Met interesse heb ik de conversaties rond de Pi-hole gevolgd.
Dan ook meer eens eentje opgezet (in combinatie met de Unifi controller voor de AP's).
Eerste testen uitgevoerd door het IP adres van de Pi-hole als DNS in te voeren op de PC, resultaat is inderdaad indrukwekkend (zeker op mijn test PC, is al een ouder beestje).

Nu wil ik deze laten werken via mijn Edgrouter Lite maar zoals sommigen bij de USG niet echt weten waar het IP adres van de Pi-hole moet ingesteld staan heb ik dit bij de ERL.

originele instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
router:~$ show dns forwarding nameservers                             
-----------------------------------------------                                 
Nameservers configured for DNS forwarding                                    
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'                                 

Nameservers NOT configured for DNS forwarding                                  
127.0.0.1 available via 'system'

Mogelijks niet de correcte manier maar dan hoor ik dat ook graag ;). Ik heb dit ooit zo ingesteld omdat de DNS servers van mijn ISP steeds bleven gebruikt worden (had ik gevonden op het forum van Ubi).
Ik had toen eerst de Google DNS servers ingesteld bij de "system name server" mogelijks was dit toen niet correct.

Zoals ik het zie zijn er 3 locaties waar ik DNS adressen kan instellen:
  1. In de "system tab" kan ik de "system name server" instellen. hier staat nu 127.0.0.1
  2. Bij de DHCP server instellingen kan ik ook DNS adressen instellen (hier staat nu steeds het IP adres van de router, dit steeds in de subnet adres range van het overeenstemmend VLAN)
  3. Dan in de "config tree" bij DNS forwarding ook nog eens (zo heb ik het gedaan). Ook staan bij DNS forwarding al mijn interfaces van mijn VLANs ingevuld.
Graag had ik wat meer uitleg gewild over het verschil tussen deze 3 en waar ik nu het beste wat kan instellen.

Nu had ik eerst het volgende uitgevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<PI-hole IP adres> available via 'statically configured'   
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'                                 

Dit werkte soms wel en soms niet doordat de Google DNS servers nog steeds werden aangesproken. Ik had deze in eerste instantie laten staan als back-up mocht de PI-hole er eens uit liggen.

Nu staat het voorlopig zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<PI-hole IP adres> available via 'statically configured'                                 

Dit werk goed (in alle VLANs) maar ik vraag me af of ik dit wel correct doe.
Ook zou ik graag in de PI-hole de IP adressen zien van de clients, nu zie ik enkel die van de router.
En indien mogelijk zou ik graag ergens een back-up DNS instellen voor wanneer de PI-hole down is (indien dit mogelijk is) zonder dat deze alternatieven gebruikt gaan worden wanneer de PI-hole actief is (zoals ik eerst voorhad).

dus graag even jullie hulp om me op weg te helpen wat ik waar moet instellen bij:
  1. Bij de "system name server" in de "system tab"?
  2. Bij de DNS instellingen bij de DHCP server instellingen?
  3. Vervolgens in de "config tree" bij DNS forwarding? Moet de forwarding naar alle VLAN interfaces blijven?
Ik wil ook graag vermijden dat ik op elke client de DNS server moet gaan wijzigen, dit zou dus via de router moeten gaan.
Momenteel staan de DNS adressen in de PI-hole ingesteld op die van Google. Ik zag hier ergens verschijnen dat je deze op "custom" kan instellen naar je IP adres van de router?

Al op voorhand bedankt!
Even een snelle reactie vanaf de iPhone.

DNS is niet meer dan een doorgeef systeem. Je zal het pihole dns server ip dus aan je cliënts uit moeten delen met dhcp. Zo dicht mogelijk op de cliënts, want uiteindelijk wil je zo efficiënt mogelijk het DNS verkeer afhandelen.

De DNS forwarders in je router zou ik niets aan doen. Van de week zei iemand ook dat je in de DNS forwarders van je router ook de pihole kan invullen. Maar dat is niet de bedoeling van het concept.

Als je het goed ontwerpt kan de dns forwarder van je router zelfs leeg gelaten worden, maar dat accepteren de router GUI's vaak niet.

Dus optie 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
gday schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:00:
[...]
Kun je aangeven wat momenteel niet werkt? Dan is het wellicht makkelijker om te bepalen wat er gedaan moet worden. ;) En wat bedoel je met ‘rechtstreeks met het internet koppelen’?
Volgens de installateur van Vaillant dient de vSmart kamerthermostaat rechtstreeks met het internet verbonden te zijn, zodat de verbinding met hun servers gewaarborgd blijft. Dit zou nodig zijn om op basis van gegevens via het internet de ketel aan te sturen met parameters zoals,, weersafhankelijke regeling (temp. buiten, temp binnen, verwarmingscurve, enz...

Wanneer ik nu de temp. op de kamerthermostaat verhoog gebeurt de communicatie met het internet niet ogenblikkelijk en valt hierdoor terug op nacht-temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:34:
[...]

Volgens de installateur van Vaillant dient de vSmart kamerthermostaat rechtstreeks met het internet verbonden te zijn, zodat de verbinding met hun servers gewaarborgd blijft. Dit zou nodig zijn om op basis van gegevens via het internet de ketel aan te sturen met parameters zoals,, weersafhankelijke regeling (temp. buiten, temp binnen, verwarmingscurve, enz...

Wanneer ik nu de temp. op de kamerthermostaat verhoog gebeurt de communicatie met het internet niet ogenblikkelijk en valt hierdoor terug op nacht-temp.
Maar hij lijkt wel goed verbonden toch? Kan je een "ben ik online" check doen vanaf de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik kan de thermostaat van buitenaf benaderen.
Maar wanneer ik de temp. bv van buitenaf verhoog naar bv 21c, valt de temp terug op nachtverlaging 17c.
Blijkbaar zit er teveel vertraging op?

Is het ergens mogelijk om de draadloze kamerthermostaat rechtstreeks met het internet te verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/o1quq55ljj2sl4m/Schermafdruk%202017-11-18%2014.13.43.png?raw=1

[ Voor 36% gewijzigd door Moris op 18-11-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moris schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:53:
Maar wanneer ik de temp. bv van buitenaf verhoog naar bv 21c, valt de temp terug op nachtverlaging 17c.

Is het ergens mogelijk om de draadloze kamerthermostaat rechtstreeks met het internet te verbinden?

[afbeelding]
Als hij verbonden is dan is hij verbonden :) er is maar één soort internet voor thuis "natted internet". Je kan hooguit nog je DNS instellingen eens nalopen en kijken of je kunt pingen naar de thermostaat?

Denk eerder aan een programmeer/instelfout aan de gebruikerskant. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
Ik durf het bijna niet te vragen, aangezien Google al antwoord geeft en me dat niet zint. Maar klopt het dat ik met een USG geen overview kan zien van DHCP leases en reservations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
new_guy schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:40:
Ik durf het bijna niet te vragen, aangezien Google al antwoord geeft en me dat niet zint. Maar klopt het dat ik met een USG geen overview kan zien van DHCP leases en reservations?
Niet precies wat je vraagt, maar de eerste zie je min of meer in de clients list, alhoewel dan niet als echte lijst van DHCP leases (incl. hoe lang de lease nog duurt etc). De reservations zul je zien bij Insights => Known clients => Show: All en dan rechts "Static IP" "aanvinken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[afbeelding]
Je bent verbonden of niet. Directer verbonden dan dit is in een gewone thuissituatie niet realistisch. Als dat apparaat dat vereist dan zou ik 'm als ondeugdelijk terug sturen naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
RobertMe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:44:
[...]

Niet precies wat je vraagt, maar de eerste zie je min of meer in de clients list, alhoewel dan niet als echte lijst van DHCP leases (incl. hoe lang de lease nog duurt etc). De reservations zul je zien bij Insights => Known clients => Show: All en dan rechts "Static IP" "aanvinken".
Hmm ja, die had ik gevonden inderdaad. Had alleen gehoopt op een mooi overzichtje met ook direct de optie om vanuit daar reservations te maken. (zoals mijn KPN Experia box dat kan).

Helaas dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
new_guy schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:45:
[...]

Hmm ja, die had ik gevonden inderdaad. Had alleen gehoopt op een mooi overzichtje met ook direct de optie om vanuit daar reservations te maken. (zoals mijn KPN Experia box dat kan).

Helaas dus.
Je bedoelt reservations aanmaken voordat de client de eerste keer verbonden is? Dat kan via Clients => Add client (rechtsboven). Alhoewel dit volgensmij pas in de 5.6 controller zit.

Maar persoonlijk vind ik het raar om een apparaat te registeren (/static IP geven) voordat het bekend is. Of in ieder geval, ik vind het fijner/makkelijker om het apparaat te verbinden en dan zo via de properties een static IP te geven, i.p.v. dat ik eerst het MAC adres van het apparaat moet opzoeken en dan handmatig invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 14:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[afbeelding]
Als dat echt het probleem is zou dat betekenen dat die thermostaat poorten wil openen en daar actief op gaat luisteren. Ik zou zo’n apparaat dan eerlijk gezegd niet meer vertrouwen. Dat is vragen om problemen.

Zo’n apparaat hoort gewoon netjes te kunnen werken in een NAT-omgeving.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
downtime schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:44:
[...]

Je bent verbonden of niet. Directer verbonden dan dit is in een gewone thuissituatie niet realistisch. Als dat apparaat dat vereist dan zou ik 'm als ondeugdelijk terug sturen naar de leverancier.
gday schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:59:
[...]Als dat echt het probleem is zou dat betekenen dat die thermostaat poorten wil openen en daar actief op gaat luisteren. Ik zou zo’n apparaat dan eerlijk gezegd niet meer vertrouwen. Dat is vragen om problemen.

Zo’n apparaat hoort gewoon netjes te kunnen werken in een NAT-omgeving.
Bedankt, heren.
Ik probeer alvast jullie advies bij de volgende afspraak met de technieker mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 21:32
Bestaande netwerk met 3 unifi access points. Controller draait op een raspberry pi. Nu een Usg gekocht krijg deze echter niet actief binnen de unifi software. Zag dat de usg staat ingesteld op ip adres 192.168.1.1 en mijn Experiabox op 192.168.2.254 wil gebruik blijven maken van de experia box daar komt de usg dus achter. Heb via ssh ip adres aangepast van de usg en dhcp server uitgezet maar krijg hem niet gekoppeld in de unifi control software. Iemand suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brro38 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:01:
Bestaande netwerk met 3 unifi access points. Controller draait op een raspberry pi. Nu een Usg gekocht krijg deze echter niet actief binnen de unifi software. Zag dat de usg staat ingesteld op ip adres 192.168.1.1 en mijn Experiabox op 192.168.2.254 wil gebruik blijven maken van de experia box daar komt de usg dus achter. Heb via ssh ip adres aangepast van de usg en dhcp server uitgezet maar krijg hem niet gekoppeld in de unifi control software. Iemand suggesties
Hoe ziet je netwerk er nu uit? Ik gok dat je nu je bestaande apparatuur nog op de Experiabox hebt aangesloten en de USG als extra apparaat erbij? Met dan de kabel van Experiabox naar USG WAN. Want dat zal inderdaad niet gaan werken. Je zult sowieso alle apparaten (minus IPTV) op de USG moeten aansluiten (LAN dus). En voor zover ik weet kun je de Experiabox niet in bridge modus plaatsen, dus je krijgt dan dus dubbel NAT.

Je netwerk moet er dus als volgt uit zien (voor zover ik weet, want Ziggo hier):
1. Experiabox
2. Vanuit Experiabox heb je de kabels naar je set-top boxen lopen
3. Vanuit Experiabox gaat een kabel naar de USG WAN poort
4. De USG LAN poort sluit je aan op een switch
5. Vanaf die switch sluit je de overige netwerkapparatuur aan (PCs, APs, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brro38
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 21:32
Heb me geprobeerd zou als jij aangaf dat zou moeten. Dus vanaf experiabox Naar usg en dan naar switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
RobertMe schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:48:
[...]

Je bedoelt reservations aanmaken voordat de client de eerste keer verbonden is? Dat kan via Clients => Add client (rechtsboven). Alhoewel dit volgensmij pas in de 5.6 controller zit.

Maar persoonlijk vind ik het raar om een apparaat te registeren (/static IP geven) voordat het bekend is. Of in ieder geval, ik vind het fijner/makkelijker om het apparaat te verbinden en dan zo via de properties een static IP te geven, i.p.v. dat ik eerst het MAC adres van het apparaat moet opzoeken en dan handmatig invoeren.
Nu inderdaad maar met het handje en per client gehad.

Thanks voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
brro38 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:54:
Heb me geprobeerd zou als jij aangaf dat zou moeten. Dus vanaf experiabox Naar usg en dan naar switches.
Hang eerst je Pi aan de Wifi van je Experia en config de fysieke lan poort op DHCP.

Je Pi krijgt nu 2 DHCP adressen en is van buitenaf te benaderen via de Unifi cloud site. Door de fysieke LAN poort kun je bij je overige devices komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:09
5.7.7 is uit beta met IPv6

Weet iemand of ziggo al begonnen is met IPv6 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt 100% af van je type modem, de backbone is al geruime tijd gereed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Heb mijn modem gebriged en usg 3p er achter

Kan hier nu IPv6 in aan zetten aan de wan kant

[ Voor 36% gewijzigd door vonkkie op 18-11-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 AP-AC's thuis maar heb enorme performance issues: op het LAN kom ik niet boven de 2Mbit (met Gbit poorten op switch en server en internet is nog dramatischer: gemiddeld 500-700 Kb/s. Inmiddels een goedkope Sitecom router als AP naast de AP-AC's in mijn netwerk gehangen en hiermee zijn er geen problemen. Intern 90% van max AP snelheid (250Mb/s op 2.4Ghz en het dubbele op 5Ghz)
Op de AP-AC's is de laatste firmware geinstalleerd: Versie 3.8.3.6587
De controller draait in een container op proxmox op mijn server.
Enig idee hoe dit te troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
vonkkie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:14:

Volgens dit artikel:
nieuws: Ziggo: 'Uitrol ipv6 gaat nog de nodige jaren duren'
...is de uitrol anderhalf jaar geleden al begonnen. Maar wat ik uit de reacties haal is dat ze voorrang geven aan mensen met een nieuw modem dat niet in bridge mode staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
vanaalten schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:24:
[...]

Volgens dit artikel:
nieuws: Ziggo: 'Uitrol ipv6 gaat nog de nodige jaren duren'
...is de uitrol anderhalf jaar geleden al begonnen. Maar wat ik uit de reacties haal is dat ze voorrang geven aan mensen met een nieuw modem dat niet in bridge mode staat...
Ja maar dat stuk is uit feb 2016
Vroeg me af of iemand nieuwere ervaringen had

Helemaal nu de unfi lijn dit nu ook ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

@robb_nl Kan je wat relevante informatie geven? Het helpt enorm als je hier een "Show System Config" (via Setting, Maintenance) post. Wat heb je aan instellingen in de controller? Staat er nog iets op auto?

Verder... hoe test je LAN bij een UAP-AC-xxx (welk type heb je)? En waarmee test je?

Tip: Post even op https://community.ubnt.com, daar krijg je echt supergoed advies (of open hier een dedicated topic zodat we de diepte in kunnen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeemconfig:
systeemconfig

Netwerk config:
Netwerkconfig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:38
@robb_nl Heb je met alle devices te maken met deze langzame snelheden?

Geef anders even aan welke devices je gebruikt. Indien ze niet allemaal het probleem hebben, welke devices hebben dan last van de lage snelheden.

Snelheden zijn wel op orde wanneer je met een LAN kabel bent verbonden ipv wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met beide AP-AC's last van performance problemen. Bekabeld is de snelheid wel in orde. Zoals ik eerder aangaf is met een simpele Sitecom router als AP ingesteld de snelheid over wifi ook ok.

Ik heb slechts 2 Unifi AP-AC's van ubi. Dit zijn al iets oudere modellen (de vierkante), maar wel met de laatste firmware.
AP's zijn met cat5e verbonden aan een Gbit switch. Op deze switch is ook mijn server verbonden via Gbit NIC. Op de server draait proxmox en 1 van de VM's is NethServer die als Gateway is geconfigureerd. Een 2e instance van NethServer dient als Samba4 DC. Deze is met 1 Gbit NIC aan de switch verbonden en dient ook als DHCP server, fileserver etc...

schematisch plaatje:

Internet
|
router van ISP
|
NethServer (gateway voor LAN)
|
Gb switch
|
NethServer + Unify controller + 2x AP-AC + alle LAN clients (5 x android telefoons, 2 x laptop, 1 x PC, Printer etc)

De router NAT ook, dus er is sprake van dubbel NAT, maar dit mag geen verschil uitmaken voor de snelheid op mijn LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Goedemorgen :),

Ik heb sinds ongeveer 1.5 week de uitdaging dat Ziggo GO replay tv op onze iPad niet meer werkt.
Live tv kijken werkt wel, zo ook gewoon internetten.
Heb het vernoeden dat het zich binnen mijn netwerk afspeelt, aangezien het bij een vriend van me, ook Ziggo, met een Apple Airport Extreme wel werkt.

Configuratie:
Technicolor TC7210 modem ziggo > ERL3 > Switch > 2 UniFi AC AP Lite's.
ERL draait 1.9.7 firmware, de AP's draaien op 3.9.3. Switch is niet van Ubiquiti.
Aan de ERL kant zijn sinds 4 maand geen wijzigingen meer geweest. Ook de AP's niet, behalve dan de 3.9.3 update i.v.m. de WPA crack kwetsbaarheid.

Op de iPad verschijnt deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HRStowl.jpg

Ik heb Ziggo al eens gebeld, maar die beginnen me filmpakketten en een connectbox aan te praten, die ik helemaal niet wil. Ik wil gewoon deze storing opgelost hebben.
Vandaar dat ik het hier eens post. Misschien zijn er anderen die dit ook eerder hebben gehad en hier wellicht een oplossing voor gevonden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:59:

Ik heb sinds ongeveer 1.5 week de uitdaging dat Ziggo GO replay tv op onze iPad niet meer werkt.
Heb het vernoeden dat het zich binnen mijn netwerk afspeelt, aangezien het bij een vriend van me, ook Ziggo, met een Apple Airport Extreme wel werkt.
Test je dan met zijn iPad en zijn account of heb je jouw hele iPad + account meegenomen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:17:
Ik heb 2 AP-AC's thuis maar heb enorme performance issues: op het LAN kom ik niet boven de 2Mbit (met Gbit poorten op switch en server en internet is nog dramatischer: gemiddeld 500-700 Kb/s. Inmiddels een goedkope Sitecom router als AP naast de AP-AC's in mijn netwerk gehangen en hiermee zijn er geen problemen. Intern 90% van max AP snelheid (250Mb/s op 2.4Ghz en het dubbele op 5Ghz)
Op de AP-AC's is de laatste firmware geinstalleerd: Versie 3.8.3.6587
De controller draait in een container op proxmox op mijn server.
Enig idee hoe dit te troubleshooten?
Rob ik zou de firmware eens updaten naar de laatste versie, bij een controller hoort een versie. Dus eerst de nieuwe controller downloaden, dan de nieuwe firmware pushen. Ik zou minimaal 3.9.3 eens testen.

Daarbij nog een vraag, wat is het IP van je client en wat is het IP van je server waar je de performance test naar toe draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vonkkie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:14:

IPv6 + Bridge komt pas tegen 2019/2020

Ik heb nu de TC7210 in routed modus met IPv6 profiel (beta test) en dat gaat goed. Je hebt dan alleen voor IPv4 NAT achter NAT. Voor IPv6 is alles routed :9 maar er zijn nog veel te weinig IPv6 enabled sites.

Als je IPv4 uitzet en alleen IPv6 aan dan kan je net zo goed een hardcopy boek gaan lezen, zo weinig blijft er over van het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Wacht nog wel even tot ziggo begint met uitrollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:04:
[...]

Test je dan met zijn iPad en zijn account of heb je jouw hele iPad + account meegenomen om te testen?
Dat is een goeie! Ik heb hem gevraagd eens snel te testen met zijn iPad en zijn account.
Kan deze week onze iPad eens meenemen, met ons account en daar testen.
Goede tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Anders testen zonder edgerouter config. Dus origineel ziggo.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:53
stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:09:
[...]

IPv6 + Bridge komt pas tegen 2019/2020

Ik heb nu de TC7210 in routed modus met IPv6 profiel (beta test) en dat gaat goed. Je hebt dan alleen voor IPv4 NAT achter NAT. Voor IPv6 is alles routed :9 maar er zijn nog veel te weinig IPv6 enabled sites.

Als je IPv4 uitzet en alleen IPv6 aan dan kan je net zo goed een hardcopy boek gaan lezen, zo weinig blijft er over van het internet.
Precies... en daarbij is mijn mening ook dat het op dit moment ook nog weinig nut heeft, vooral niet omdat Ziggo (ook Zakelijk met Connect) nog steeds geen bridged modems in IPV6 kan zetten.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Het is ook een slechte grap hoe traag de meeste ISP’s met IPv6 komen. Ik gebruikte al sinds 2002 tunnels en /64 prefixes via SixXS. Ik begon daarmee omdat ik toevallig de twee gasten achter SixXS persoonlijk ken. 2001! 16 jaar geleden! Voor mij was IPv6-toegang ook een reden om in m’n nieuwbouwwoning XS4ALL te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door gday op 19-11-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
gday schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:47:
Het is ook een slechte grap hoe traag de meeste ISP’s met IPv6 komen. Ik gebruikte al sinds 2002 tunnels en /64 prefixes via SixXS. Ik begon daarmee omdat ik toevallig de twee gasten achter SixXS persoonlijk ken. 2001! 16 jaar geleden! Voor mij was IPv6-toegang ook een reden om in m’n nieuwbouwwoning XS4ALL te nemen.
Snap ik, alleen zoals wopper ook al zegt, het is niet alleen de ISPs maar ook zijn er een hoop sites en services die nog niks met IPV6 doen of maar half werken, dat maakt de ervaring natuurlijk ook weer minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
mchl8 schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:59:

Configuratie:
Technicolor TC7210 modem ziggo > ERL3 > Switch > 2 UniFi AC AP Lite's.
Dus... eh... je hebt twee routers achter elkaar zitten, dubbel-NAT? Ik heb er te weinig verstand van om te snappen waarom dat problemen zou geven, maar het wordt over het algemeen behoorlijk afgeraden. Beter het modem door Ziggo in bridge mode laten zetten. Zou het zomaar kunnen oplossen (dan wel toekomstige problemen voorkomen)
ERL draait 1.9.7 firmware, de AP's draaien op 3.9.3. Switch is niet van Ubiquiti.
Aan de ERL kant zijn sinds 4 maand geen wijzigingen meer geweest. Ook de AP's niet, behalve dan de 3.9.3 update i.v.m. de WPA crack kwetsbaarheid.
Bedoel je hiermee te zeggen dat Go Replay-TV eerder gedurende die vier maanden wel goed gewerkt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

@robb_nl Zet in ieder geval ATF uit, dat werkt niet altijd even lekker. Verder inderdaad controller bijwerken en daarna firmware bijwerken. Tot slot, vrijwel alle devices zitten op de 2.4G band. Ondersteunen ze ook 5G radio? Hoe staat security ingesteld? WPA2 AES only!?

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 19-11-2017 10:05 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:59:

[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat Go Replay-TV eerder gedurende die vier maanden wel goed gewerkt heeft?
Wellicht wat onhandig omschreven van mij, maar dat is inderdaad wat ik ermee bedoel.
De afgelopen maanden heeft replay TV prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
stormfly schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:30:
[...]

Even een snelle reactie vanaf de iPhone.

DNS is niet meer dan een doorgeef systeem. Je zal het pihole dns server ip dus aan je cliënts uit moeten delen met dhcp. Zo dicht mogelijk op de cliënts, want uiteindelijk wil je zo efficiënt mogelijk het DNS verkeer afhandelen.

De DNS forwarders in je router zou ik niets aan doen. Van de week zei iemand ook dat je in de DNS forwarders van je router ook de pihole kan invullen. Maar dat is niet de bedoeling van het concept.

Als je het goed ontwerpt kan de dns forwarder van je router zelfs leeg gelaten worden, maar dat accepteren de router GUI's vaak niet.

Dus optie 2 ;)
met optie 2 bedoel je toch dat ik het IP adres van de PI-hole bij de DHCP instellingen plaats? nu staat hier het IP adres van de router in.

Ik zal eens proberen de DNS forwarder leeg te maken, eens kijken wat dat doet.

Wat moet er eigenlijk bij in het "system name server" in de "system config" geplaatst worden van IP adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

tcviper schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:52:
[...]

Snap ik, alleen zoals wopper ook al zegt, het is niet alleen de ISPs maar ook zijn er een hoop sites en services die nog niks met IPV6 doen of maar half werken, dat maakt de ervaring natuurlijk ook weer minder mooi.
Het is inderdaad een kip-ei-verhaal, maar als XS4ALL het kan, waarom de rest dan niet?

Dat support voor IPv6 nu als beta komt voor het UniFi-verhaa valt me ook vies tegen trouwens. Op m’n ERL kreeg ik het met gemak aan de praat maar met m’n USG Pro werkt het minder soepel. (Ik zit niet op de beta’s trouwens.)

[ Voor 12% gewijzigd door gday op 19-11-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:04:
[...]

Wat ik net getest heb (en vreemd vind), is het volgende: Ik heb op mijn iPad de DNS op 8.8.8.8 fixed gezet. Hiermee omzeilt de iPad de ERL voor DNS requests. Je raadt het nooit, maar Replay TV werkt nu? Schiet mij maar lek :). Op mijn ERL heb ik OpenDNS ingesteld staan en dat heeft altijd prima gewerkt.
Vanaf de ERL via SSH kan ik ook gewoon pingen naar externe adressen, die lost hij ook netjes op.

Enig idee waar ik nu zou kunnen zoeken?

[edit]
Opgelost.
Volgende commando's uitgevoerd:
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4
commit;save;exit

En vervolgens bij System Settings hetzelfde doorgevoerd. Nu werkt het.
Blijf het vreemd vinden. Het lijkt ergens bij OpenDNS fout te gaan.

Bedankt voor het meedenken :)

[edit2 - TIP]
Er is ook een topic op de Ziggo community waarin anderen hetzelfde probleem melden: https://community.ziggo.n...-blijft-vaak-hangen-22435
Wellicht handig om te volgen voor andere mensen die soortgelijke problemen ervaren. Ik houd het topic daar in elk geval in de gaten!

[ Voor 33% gewijzigd door Yoshimi op 19-11-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:00:
[...]

Wat ik net getest heb (en vreemd vind), is het volgende: Ik heb op mijn iPad de DNS op 8.8.8.8 fixed gezet. Hiermee omzeilt de iPad de ERL voor DNS requests. Je raadt het nooit, maar Replay TV werkt nu? Schiet mij maar lek :). Op mijn ERL heb ik OpenDNS ingesteld staan en dat heeft altijd prima gewerkt.
Vanaf de ERL via SSH kan ik ook gewoon pingen naar externe adressen, die lost hij ook netjes op.

Enig idee waar ik nu zou kunnen zoeken?

[edit]
Opgelost.
Volgende commando's uitgevoerd:
set service dns forwarding name-server 8.8.8.8
set service dns forwarding name-server 8.8.4.4
commit;save;exit

En vervolgens bij System Settings hetzelfde doorgevoerd. Nu werkt het.
Blijf het vreemd vinden. Het lijkt ergens bij OpenDNS fout te gaan.

Bedankt voor het meedenken :)
Als je specifieke redenen had om OpenDNS te gebruiken zou ik wel even heroverwegen of je wel Google DNS wilt gebruiken. Zo gebruikt Google DNS een vrij korte time to live, waardoor je cache niet meer goed werkt maar Google dus wel precies weet welke domeinen jij bezoekt. Daarnaast heeft Google dan ook geen blocking features, waar OpenDNS IIRC by default een content filter heeft.

In ieder geval is dus duidelijk dat er in combinatie met OpenDNS wat mis gaat met Replay. (Mogelijk dus op basis van de default content blocking?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:49:
[...]

Als je specifieke redenen had om OpenDNS te gebruiken zou ik wel even heroverwegen of je wel Google DNS wilt gebruiken. Zo gebruikt Google DNS een vrij korte time to live, waardoor je cache niet meer goed werkt maar Google dus wel precies weet welke domeinen jij bezoekt. Daarnaast heeft Google dan ook geen blocking features, waar OpenDNS IIRC by default een content filter heeft.

In ieder geval is dus duidelijk dat er in combinatie met OpenDNS wat mis gaat met Replay. (Mogelijk dus op basis van de default content blocking?)
Dat van die TTL (en cache) wist ik nog niet, thanks dat je dat aangeeft!
Mijn reden een aantal jaar geleden was inderdaad om hun DNS servers gebruiken vanuit privacy optiek. Na de overname door Cisco is er denk ik weinig verschil meer tussen OpenDNS en Google DNS op vlak van privacy heb ik het idee. Allebei Amerikaans, allebei varen ze wel op de data die ze van klanten gratis vergaren. Alternatieven heb ik overwogen, maar die hebben een vrij hoge latency, wat het resolven van websites merkbaar trager maakt. Ik houd me natuurlijk aanbevolen voor betere opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:17:
[...]

Dat van die TTL (en cache) wist ik nog niet, thanks dat je dat aangeeft!
Mijn reden een aantal jaar geleden was inderdaad om hun DNS servers gebruiken vanuit privacy optiek. Na de overname door Cisco is er denk ik weinig verschil meer tussen OpenDNS en Google DNS op vlak van privacy heb ik het idee. Allebei Amerikaans, allebei varen ze wel op de data die ze van klanten gratis vergaren. Alternatieven heb ik overwogen, maar die hebben een vrij hoge latency, wat het resolven van websites merkbaar trager maakt. Ik houd me natuurlijk aanbevolen voor betere opties :)
Ja zeker wel een groot verschil, als je een account aanmaakt bij OpenDNS dan kan je het thuis netwerk aanmaken. En e.a. aan filtering instellen, voor al antimalware is fijn.

Maar OpenDNS heeft er nog een grote concurent bij sinds deze week www.quad9.com

Ik heb een support case met ze lopen, geolocatie werkt niet goed. Als je quad9 (9.9.9.9) als DNS gebruikt krijg je zowel via KPN als Ziggo het SanFransco Datacenter van Google toegewezen -> RTT 164ms.

Daar zijn ze nog even naar aan het kijken ;-)

Maar Google DNS ben ik niet zo happig op. Hij is niet loeisnel maar gewoon snel, maar de datavergaring die ze doen is wel fors, en je krijgt er 0 protectie voor. Dan liever quad9 of OpenDNS, met wat filtering zodat de ergste bedreigingen buiten de deur blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb een support case met ze lopen, geolocatie werkt niet goed. Als je quad9 (9.9.9.9) als DNS gebruikt krijg je zowel via KPN als Ziggo het SanFransco Datacenter van Google toegewezen -> RTT 164ms.

Ik krijg direct een certificaat error als ik naar quad9 ga, daar moeten ze ook nog eens naar kijken O-)

edit: het is quad9.net

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 19-11-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:52:
[...]

Inderdaad heb vaak klanten die sommige websites niet kunnen openen omdat de site wel IPv6 aan heeft staan maar dan alleende website op IPv4 hebben draaien. Om problemen te voorkomen zet ik IPv6 dus vaak uit en draai alleen IPv4 netwerken.

Ook is op veel hardware geen volledige IPv6 ondersteuning aanwezig of omslachtig in te stellen. Neem nu bijv de Ubnt edgerouters daar moet 2 aparte firewalls gaan inrichten waarvan IPv4 in gui kan en IPv6 alleen via de CLI.

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 20-11-2017 23:59 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:32:
[...]

Ja zeker wel een groot verschil, als je een account aanmaakt bij OpenDNS dan kan je het thuis netwerk aanmaken. En e.a. aan filtering instellen, voor al antimalware is fijn.

Maar Google DNS ben ik niet zo happig op. Hij is niet loeisnel maar gewoon snel, maar de datavergaring die ze doen is wel fors, en je krijgt er 0 protectie voor. Dan liever quad9 of OpenDNS, met wat filtering zodat de ergste bedreigingen buiten de deur blijven.
Daar heb je wel gelijk in. Ik heb die uitgebreide features van OpenDNS eerlijk gezegd nog niet eerder gebruikt. De 2 bekende IP adressen in de ERL ingevoerd en dat was het zo een beetje ;).
Was misschien te enthousiast door het gelijk naar Google om te zetten. Heb nu de iPad vast op 8.8.8.8 gezet en de ERL gewoon op OpenDNS in afwachting tot het gefixt is.

Trouwens @stormfly ik zie dat OpenDNS met een updater werkt. Draai jij die lokaal, of heb je daar ook al een slimme truc voor verzonnen?

[ Voor 5% gewijzigd door Yoshimi op 19-11-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mchl8 schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:05:
[...]

Daar heb je wel gelijk in. Ik heb die uitgebreide features van OpenDNS eerlijk gezegd nog niet eerder gebruikt. De 2 bekende IP adressen in de ERL ingevoerd en dat was het zo een beetje ;).
Was misschien te enthousiast door het gelijk naar Google om te zetten. Heb nu de iPad vast op 8.8.8.8 gezet en de ERL gewoon op OpenDNS in afwachting tot het gefixt is.

Trouwens @stormfly ik zie dat OpenDNS met een updater werkt. Draai jij die lokaal, of heb je daar ook al een slimme truc voor verzonnen?
Nee ik gebruik de updater niet, dat is alleen als je zelf een domein host bij opendns als DNS root, denk ik.

Mijn DNS entries staan bij CloudFlare, daar is het gratis ;-) en er draait een script op de linux bak die een IP wijzing doorzet naar CloudFlare.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Net eindelijk mn eerste AP opgehangen. Tip. Als je de mounting bracket van een AP AC LR bevestigt, volg dan niet exact de handleiding.

Zorg dat je de uitgang van je kabel niet op half 6 zet tov het lipje, maar op half 5.

Zie ook https://community.ubnt.co...ting-Problem/td-p/1453745

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stormfly schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:06:
[...]

Rob ik zou de firmware eens updaten naar de laatste versie, bij een controller hoort een versie. Dus eerst de nieuwe controller downloaden, dan de nieuwe firmware pushen. Ik zou minimaal 3.9.3 eens testen.

Daarbij nog een vraag, wat is het IP van je client en wat is het IP van je server waar je de performance test naar toe draait?
Als ik op de ubi website kijk zie ik dat de laatste firmware voor de UAP-AC 3.8.14 is en deze is al geinstalleerd. Voor mijn AP-AC's lijkt de 3.9.3 versie (nog) niet bescikbaar te zijn?
De clients krijgen via DHCP op hetzelfde subnet een IP uitgedeeld. Dus 192.168.10.x/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:32:
[...]

Als ik op de ubi website kijk zie ik dat de laatste firmware voor de UAP-AC 3.8.14 is en deze is al geinstalleerd. Voor mijn AP-AC's lijkt de 3.9.3 versie (nog) niet bescikbaar te zijn?
Ubiquiti heeft inderdaad aangegeven dat de AC (vierkante) naar LTS is gegaan. Je zult hiervoor dus geen echte nieuwere firmware meer vinden (dus geen 3.9). Echter zullen er dus wel nog "security & stability" updates gedaan worden aan die firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 20:32:
[...]

De clients krijgen via DHCP op hetzelfde subnet een IP uitgedeeld. Dus 192.168.10.x/24
Hi

ja de AC's die jij hebt zijn End Of Life (EOL) verklaard.Je krijgt alleen nog echte super security gerelateerde zaken gepatched, maar geen features meer.

Welke snelheden haal je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 17:28
vonkkie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:07:
5.7.7 is uit beta met IPv6

Weet iemand of ziggo al begonnen is met IPv6 ???
Eh...ja.

Wij hebben net een nieuwe Ziggo aansluiting. Wij kregen een ConnectBox, welke na aansluiting een IPv6 + IPv4 adres heeft. Het modem heeft aan de LAN kant als IPv4 adres 192.168.178.1, en deelt via DHCPv4 adressen uit in de 192.168.178.x range. Voor de duidelijkheid: ik heb alleen nog een enkele host aan de ConnectBox gehangen, de USG en rest van het LAN hangen nog aan het glasvezelmodem (*).

IPv6 stacks op hosts in het LAN een IPv6 adres, ik denk via de IPv6 prefix uit de router announcement.

Het IPv4 adres van het modem aan de WAN kant is - volgens mij - niet routerbaar: Ziggo biedt geen Dual Stack aan, maar DS-Lite, waarbij het IPv4 adres van het modem aan de WAN kant gedeeld is met andere aansluitingen (achter CGNAT).

Ik heb de helpdesk gevraagd om het modem om te zetten naar IPv4 only mode, zodat het in bridge mode gezet kan worden. Ik wil immers m'n USG als router inzetten. Bovendien was ik bang dat ik m'n Unifi controller en video niet meer kon bereiken vanaf m'n mobiel. Dat is namelijk Vodafone en IPv4 only. Als ik geen publiek IPv4 adres meer heb, en alleen mijn eigen LAN vanuit het internet kan adresseren via IPv6, dan kan ik mobiel dus niks meer.

Heb gisteren dus een test Unifi controller en NVR opgezet en die via het Ziggo modem aan het internet gehangen. Daarna via 4G geprobeerd contact te leggen, en dat gaat via de cloud-based-access goed _/-\o_ . Kennelijk werkt de Unifi cloud als een IPv4 naar IPv6 redirect, en dat is erg prettig.

(*) Onze glas provider stopt er mee. Dat is OnsBrabantNet welke een voor ons perfecte dienst had, namelijk internet, bellen en TV met een modem welke direct een vast publiek routeerbaar IPv4 adres aan m'n router geeft, telefoon (met RJ-11 aansluiting) en ongecodeerd DVB-C op een coax aansluiting. Ideaal. We kunnen over naar KPN, maar die heeft routed IPTV met aparte TV kastjes en die mijden we als de pest. Interactief TV kijken we wel op een tablet of zo.

[ Voor 16% gewijzigd door devslashnull op 19-11-2017 22:15 . Reden: Even duidelijk maken dat de USG nog niet aan de Ziggo aansluiting heeft gezeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-10 23:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

5.7.7 heeft helaas een probleem met ipv6 over pppoe.
Hoop dat ze dat snel fixen.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:21:
Met interesse heb ik de conversaties rond de Pi-hole gevolgd.
Dan ook meer eens eentje opgezet (in combinatie met de Unifi controller voor de AP's).
NICE! d:)b
Nu wil ik deze laten werken via mijn Edgrouter Lite maar zoals sommigen bij de USG niet echt weten waar het IP adres van de Pi-hole moet ingesteld staan heb ik dit bij de ERL.
Dan heb je niet goed opgelet, want we hebben het toch echt wel goed uitgelegd :P

Bij voorkeur doe je het gewoon via de DHCP settings van het interne VLAN waarin je clients zich bevinden.
Niet aan de WAN kant, niet i.c.m. andere DNS servers of wat dan ook : Puur en alleen INTERN !!

Lees anders nog een keer alles door vanaf hier :
nero355 in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2"
new_guy schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:45:

Helaas dus.
Jij wilt zoiets gok ik :
http://www.draytek.nl/files/Bind%20IP%20to%20MAC.pdf

Heeft tegenwoordig zelfs een nog beter design in de laatste firmware van mijn DrayTek 2860 waardoor je ALLES in één overzicht ziet :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
Zojuist de firmware van de cloud key controller laten updaten, sindsdien kan ik er niet meer bij. Ik kan nog wel via https://ip-adres bij de Cloud Key komen (niet inloggen want die gebruik ik niet), maar niet via https://ip-adres:8443 bij de lokale controller. Krijg dan melding "unable to connect". Herstart heeft helaas niet geholpen. Iemand ideeën? Ik kwam van 5.5.24-XXXX maar geen idee eigenlijk naar waar die ging updaten.

//edit
Never mind, mijn Cloud Key firmware liep nogal achter, ik dacht, die gebruik ik toch niet dus laat dat lekker voor wat het is maar dat vond de 5.6 update niet zo leuk. Na Cloud Key geupdate te hebben naar 0.8.2 doet de controller het weer.

[ Voor 29% gewijzigd door Shinji op 20-11-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ter verificatie:

In de Edgerouter config (Firewall) is het toch alleen voldoende om de PPPoE 0 in de
WAN_IN & WAN_LOCAL firewall rule te zetten?

KPN Glas - ETH2
VLAN 6 - ETH2.6
PPPoE0 - ETH2.6

Op dit moment heb ik ETH0 en PPPoE0 in deze rule set staan.
ETH0: Ziggo
EHT2: KPN

Nu nog een werkende failover config met als KPN primair en Ziggo als fallback

Ik snap alleen nog niet helemaar waarom, zodra de KPN Glas aangesloten is, deze als "primaire' internet verbinding wordt aangezien ik niks met metrics ingesteld heb..

Op dit moment twee NAT rules ingesteld.
rule 5000 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface eth0
type masquerade
}
rule 5010 {
description "KPN Inernet"
log enable
outbound-interface pppoe0
protocol all
type masquerade
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Klopt het dat ik telkens handmatig moet inloggen op de UniFi Video app? Waarom is er geen automatische login (met vingerafdruk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:26:
Klopt het dat ik telkens handmatig moet inloggen op de UniFi Video app? Waarom is er geen automatische login (met vingerafdruk)?
Die is er wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nWbvv7hgV8FfC5lP37MY2BFY/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een vraagje... Momenteel gebruik ik Telfort Glasvezel (enkel het internet) en wordt behoorlijk gefrustreerd van de Experiabox die ik heb (geregeld resetten). Nu gebruik ik al 2 Unifi access points naar alle tevredenheid en wil ook graag de Unifi USG Firewall plaatsen. Kan ik hier in zijn geheel de experiabox mee vervangen (als ik geen gebruik wil maken van telefonie en televisie)?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
leejoow schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:06:
Een vraagje... Momenteel gebruik ik Telfort Glasvezel (enkel het internet) en wordt behoorlijk gefrustreerd van de Experiabox die ik heb (geregeld resetten). Nu gebruik ik al 2 Unifi access points naar alle tevredenheid en wil ook graag de Unifi USG Firewall plaatsen. Kan ik hier in zijn geheel de experiabox mee vervangen (als ik geen gebruik wil maken van telefonie en televisie)?
Geen idee hoe het zit met een USG gezien we altijd Edgerouters plaatsen / leveren. Maar met de Edgerouters in elk geval geen probleem.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

leejoow schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:06:
Ja dit kan. Sterker nog als je televisie overweegt kan dit ook gewoon. Telefonie helaas nog niet. (Usg kan het wel. Maar je mist de inlog gegevens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Top, dan wordt er besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik kan je niet helpen met de config hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Tylen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:25:
[...]

Ik kan je niet helpen met de config hoor ;)
Het gaat mij erom dat het kan, ik kom er vervolgens vast wel uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Die staat ook bij mij aan. Maar als ik bijvoorbeeld over een uur weer wil kijken kan ik niet gelijk op de NVR klikken, maar moet ik handmatig weer toevoegen? Zal straks even een foto plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QtgodGfc8U4txpHAdKH8vCD0/thumb.jpg

Ik kan alleen op de bovenste klikken, waardoor ik opnieuw moet inloggen. De onderste is niet klikbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door GioStyle op 21-11-2017 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
GioStyle schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:04:
[...]

Die staat ook bij mij aan. Maar als ik bijvoorbeeld over een uur weer wil kijken kan ik niet gelijk op de NVR klikken, maar moet ik handmatig weer toevoegen? Zal straks even een foto plaatsen.

[afbeelding]

Ik kan alleen op de bovenste klikken, waardoor ik opnieuw moet inloggen. De onderste is niet klikbaar.
Wat je ziet zijn je Nearby NVR's.

Je moet hem los toevoegen (3 bolletjes) dan add new nvr -> IP Invullen en gegevens en dan opslaan.
Dan komt het er zo uit te zien.
En dan zie je een Oranje Bookmark icon.

Afbeeldingslocatie: https://d.pr/i/OSUjWq+

[ Voor 10% gewijzigd door Kavaa op 21-11-2017 10:24 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@djkavaa

Dank je! Dat is hem!

[ Voor 8% gewijzigd door GioStyle op 21-11-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
nero355 schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:41:
[...]

NICE! d:)b

[...]

Dan heb je niet goed opgelet, want we hebben het toch echt wel goed uitgelegd :P

Bij voorkeur doe je het gewoon via de DHCP settings van het interne VLAN waarin je clients zich bevinden.
Niet aan de WAN kant, niet i.c.m. andere DNS servers of wat dan ook : Puur en alleen INTERN !!

Lees anders nog een keer alles door vanaf hier :
nero355 in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2"

[...]
Ik had alles goed gelezen maar intern toewijzen werkte (eerst) niet.
Achteraf ook gevonden waarom, sommige apparaten in mijn netwerk hebben een vast IP adres toegewezen gekregen. Gevolg was ook dat deze een vast IP adres hadden voor de DNS server. Zij kregen de nieuwe DNS server dus niet toegewezen via DHCP, gevolg de adds bleven doorkomen.

Weet jij toevallig dan ook waarvoor de "system name server" moet dienen? vul je deze in of mag je deze leeg laten?
Ook is het me nog niet helemaal duidelijk wat de DNS forwarders doen? is dit om 1 DNS server te kunnen gebruiken over de verschillende VLAN's? als ik deze verwijder mag ik dat ook de DNS forewarders naar de interfaces verwijderen (op voorwaarde dat deze zijn voorzien bij de DHCP settings voor elk VLAN)?

Ik zal enkel nog enkele firewall rules moeten instellen zodat ik de PI-hole in elk VLAN kan gebruiken (via de DNS forwarders gaat dit anders vanzelf met als nadeel dat ik niet kan zien in de PI-hole welk apparaat de aanvragen uitstuurd.

Is er eigenlijk een mogelijkheid om een backup DNS server in te stellen mocht de PI-hole uitvallen (en er binnenshuis paniek uit breekt ;) )? wanneer ik nu een tweede DNS server voorzie onder die van de PI-hole, worden de adds gewoon via die weg geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 11:37
Waar draaien jullie de NVR software op? Lukt dat op bijv. een rpi2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
loyske schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:56:
Waar draaien jullie de NVR software op? Lukt dat op bijv. een rpi2?
Nee dat gaat niet op een Raspberry, je hebt wel wat meer resources nodig.

Heb zelf verschillende installaties met een standaard NVR van Ubiquiti.
Maar ook met Microservers, en dan VMWARE of Bare Metal Linux erop.
Of een Intel Nuc of andere PC met minimaal een dual core en 4GB geheugen.

Hoe meer camera's je neemt hoe meer resources dat je wilt hebben natuurlijk.

Leesvoer:

Official Link: https://help.ubnt.com/hc/...nimum-System-Requirements
Community: https://community.ubnt.co...requirements/td-p/1450162
Google Search: https://www.google.nl/sea...0&ei=xxgUWs5yotzwB9fBt7AE

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tcviper
Voor degene die interesse hebben, alternatief voor PI-Hole dat op de USG zelf werkt (met niet al teveel moeite):

https://community.ubnt.co...-of-etc-hosts/m-p/2143511

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 21-11-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:56:
Weet jij toevallig dan ook waarvoor de "system name server" moet dienen? vul je deze in of mag je deze leeg laten?
De system name server zal neem ik aan de DNS server voor de USG zelf zijn. Deze zal waarschijnlijk zelf ook wel eens een keer verbinding met i'net maken (NTP bv?), en anders wel als je zelf op de command line werkt. Dan zal het verkeer dus via die DNS server verlopen.
Is er eigenlijk een mogelijkheid om een backup DNS server in te stellen mocht de PI-hole uitvallen (en er binnenshuis paniek uit breekt ;) )? wanneer ik nu een tweede DNS server voorzie onder die van de PI-hole, worden de adds gewoon via die weg geladen.
IIRC geeft Pi-Hole wel een DNS entry terug voor een ad domain, alleen is het IP adres dan die van de Pi-Hole en wordt daarop een "Pagina is geblokkeerd" pagina terug gegeven. Wat mogelijk wel zo is is dat het OS/de client wisselt tussen DNS server, de ene keer wordt server A gebruikt en de andere keer server B. Daardoor krijg je mogelijk dus wel weer ads te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

flexje

got-father

Ik heb al bijna 2 weken pi-hole draaien op een rpi3. Bevalt aardig buiten het feit om dat ik nog steeds wat ads zie rondvliegen.

In mijn USG heb ik ingesteld dat de latency gemeten moet worden dmv ping naar google.nl. Dit gaat goed maar in de pi-hole zie ik nog steeds vanaf de usg om de minuut een ping naar ping.ubnt.com gaan. Hoe kan dit uitgezet worden?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

flexje schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:55:
Ik heb al bijna 2 weken pi-hole draaien op een rpi3. Bevalt aardig buiten het feit om dat ik nog steeds wat ads zie rondvliegen.

In mijn USG heb ik ingesteld dat de latency gemeten moet worden dmv ping naar google.nl. Dit gaat goed maar in de pi-hole zie ik nog steeds vanaf de usg om de minuut een ping naar ping.ubnt.com gaan. Hoe kan dit uitgezet worden?
Ik denk dat je naar de caching moet kijken van dns ;) Waarom zou de USG elke keer weer via de pi-hole een dns request doen naar ping.ubnt.com

(Of bedoel je dit niet :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ben maar weer eens aan het proberen of ik de USG thuis kan gebruiken met iptv.

zijn er mensen die hun kpn IPTV Json willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Tylen schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat je naar de caching moet kijken van dns ;) Waarom zou de USG elke keer weer via de pi-hole een dns request doen naar ping.ubnt.com

(Of bedoel je dit niet :+ )
Hoezo caching van dns? Realtime pingt de usg continu naar ping.ubnt.com terwijl hij naar google.nl hoort te pingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

flexje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:54:
[...]

Hoezo caching van dns? Realtime pingt de usg continu naar ping.ubnt.com terwijl hij naar google.nl hoort te pingen?
Wat ook sarcastisch ;)

Waarom zou de USG elke keer een request doen naar de pi-hole om opnieuw de ip-gegevens van google.nl op te vragen...

(I know dat dat niet de vraag was... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Tylen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:56:
[...]

Wat ook sarcastisch ;)

Waarom zou de USG elke keer een request doen naar de pi-hole om opnieuw de ip-gegevens van google.nl op te vragen...

(I know dat dat niet de vraag was... )
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dast ik bij de wan dns op de usg verwezen heb naar de pi hole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:56:
Ik had alles goed gelezen maar intern toewijzen werkte (eerst) niet.
Achteraf ook gevonden waarom, sommige apparaten in mijn netwerk hebben een vast IP adres toegewezen gekregen. Gevolg was ook dat deze een vast IP adres hadden voor de DNS server. Zij kregen de nieuwe DNS server dus niet toegewezen via DHCP, gevolg de adds bleven doorkomen.
d:)b
Ik heb geen USG of ERL hier, maar ik denk gewoon voor het OS van de router zelf.
Wat iemand anders al eerder zei : NTP/firmware updates/enz. :)
Ook is het me nog niet helemaal duidelijk wat de DNS forwarders doen? is dit om 1 DNS server te kunnen gebruiken over de verschillende VLAN's? als ik deze verwijder mag ik dat ook de DNS forewarders naar de interfaces verwijderen (op voorwaarde dat deze zijn voorzien bij de DHCP settings voor elk VLAN)?
Dat lijken mij de DNS servers die je router gebruikt als hij zelf DNS aanvragen krijgt, dus om zijn eigen DNS Cache te vullen en zo je clients te kunnen helpen.

Als je gewoon ervoor zorgt dat de DHCP pools voor elk VLAN zo zijn ingesteld dat het IP van je Pi Hole als DNS server wordt gebruikt dan maakt het voor de rest allemaal niet uit wat je daarmee doet denk ik :)
Ik zal enkel nog enkele firewall rules moeten instellen zodat ik de PI-hole in elk VLAN kan gebruiken (via de DNS forwarders gaat dit anders vanzelf met als nadeel dat ik niet kan zien in de PI-hole welk apparaat de aanvragen uitstuurd.
Waarschijnlijk wel ja.
Daar waarschuwde ik dus al voor ;)

Wat betreft een Backup DNS lijkt me de enige optie om gewoon twee losse Raspberry Pi's met daarop Pi Hole te draaien of er moet een manier zijn om in je router aan te geven in welke prioriteit een bepaalde DNS server aangesproken moet worden.
Ik heb zoiets gezien i.c.m. Windows Active Directory : Die heeft daar aparte settings voor :)
flexje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:58:
Zou het te maken kunnen hebben met het feit dast ik bij de wan dns op de usg verwezen heb naar de pi hole?
Yep! :)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 22-11-2017 17:42 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:16
Dit is zeker interessant (en duur!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rbHEfBlMh80ysO3ftZ53Y7p4/full.png
UniFi XG Access Point
UAP-XG
Expand your 10-Gigabit network with the UniFi XG Access Point, part of the Ubiquiti Networks UniFi Enterprise Wi-Fi System.

Features
  • 4x4 MU-MIMO Quad-Radio: (3) client, 1 Security
  • Dual 5 GHz 802.11ac Wave 2 Radios
  • 3.466 Gbps Combined Radio Rate in 5 GHz
  • 800 Mbps Radio Rate in 2.4 GHz
  • Dedicated Security Radio with Persistent Threat Management
  • 1,500 Client Association Limit
  • Requires 802.3bt PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Volgens mij mag je dit niet posten als je beta access hebt ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damn. Ik ben benieuwd wat de eerste Tweakers reviews hiervan gaan worden :+ . Lijkt mij in ieder geval een apparaat wat alleen zin heeft op (heel) grote event locaties.
DennusB schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:32:
[...]

Volgens mij mag je dit niet posten als je beta access hebt ?
Ik ken de exacte voorwaarden niet, maar aangezien "beta access" een vinkje is wat iedereen op zijn profiel aan kan zetten lijkt het mij ook weer niet zo spannend. Iedereen kan immers een community account aanmaken en dan beta access aanzetten op z'n profiel. Er zit verder geen procedure achter om te kijken of je wel feedback geeft of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03 16:19
Zo sinds vandaag over van de Cisco Meraki naar de Ubiquiti Unifi Access Points (AC-PRO). De licentie kosten bij de Meraki's vergoeden ongeveer de Unifi AP's ;-) Ben zeer te spreken over het ontvangst (niet over manier hoe je ze in de controller moet hangen, maar he daarvoor ben je Nederlander om te klagen ;-) ).

Ook gelijk maar 2 G3 dome camera's erbij besteld we kunnen los gaan.

Loop ik gelijk tegen een issue aan, Toon (van Eneco) doet het op geen manier op de Unifi AP's. Al het 5Ghz nerwerk voor het specifieke SSID uitgezet maar nog geen succes, ben ik de enigste met dit issue?

while ( !$succeed ) { $try++ }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Toon doet het alleen op 2.4Ghz en blijft altijd op dezelfde ap. Dus als alles op de juiste plek hangt dat toon nogmaals verbinding laten maken. En die ap blijft hij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 22:44

svijf

b5beveiliging.nl

Tylen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:32:
Toon doet het alleen op 2.4Ghz en blijft altijd op dezelfde ap. Dus als alles op de juiste plek hangt dat toon nogmaals verbinding laten maken. En die ap blijft hij gebruiken.
Dat is idd de enige manier.
Was hier ook even zoeken in het begin.

• 12rip4
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 16:40
Bij mij is hij eigenlijk altijd verbonden met het Ap (2.4Ghz, Ac Pro, kanaal 11). Het is de nummer 2 van mijn uptime gebruikers, (#1 is een Epson printer). Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met de Toon gehad, is altijd online en benaderbaar, zowel intern als extrern.

Account bij Toon is door mijn wederhelft aangemaakt en daarna ingesteld door de Eneco technicus (ofzoiets), met het door haar opgegeven ssid en ww. Werkt sindsdien als het spreekwoordelijke zonnetje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Balance
UniFi Late 2017 line-up

AC LiteAC LRAC ProAC HDAC SHDAC In-WallAC In-Wall ProAC MeshAC Mesh Pro
MSRP$89$109$149$349$549$99$199$99$199
PlaatsingPlafondBeschutMuurOutdoor
IEEE-spec802.11a/b/g/n/ac
2.4GHz MIMO
Max. link rate
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
4x4
800 Mb/s
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
5GHz MIMO
Max. link rate
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
4x4
1733 Mb/s
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
BluetoothNeeJaNee
Multi User MIMONeeJaNee
Security RadioNeeJaNee
Gigabit ethernet1232
Verbruik6.5W9W17W20W7W10W8.5W9W

Onder zeer groot voorbehoud komt daar begin 2018 bij:

AP XGXG StadiumXG Mesh
MSRP$1000$1000+$1000+
PlaatsingPlafondOutdoor
2.4GHz MIMO
Max. link rate
4x4
800 Mb/s
5GHz MIMO
Max. link rate
Dual 4x4
Dual 1733 Mb/s
BluetoothJa
Multi User MIMOJa
Security RadioJa
Ethernetgigabit + 10 gigabit
Antennes14x omni14x directional14x omni mesh

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Had mijn XBOX 1 altijd ingesteld als DMZ, waarna online gamen probleemloos liep verder. Sinds een 2 maand nu Ubiquite draaiende, alleen heb ik geen idee hoe mijn (nieuwe Xbox One X) in te stellen als DMZ?. Of is er een betere oplossing?.

Gaat overigens om pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 13:42
Balance schreef op donderdag 23 november 2017 @ 00:23:
UniFi Late 2017 line-up

AC LiteAC LRAC ProAC HDAC SHDAC In-WallAC In-Wall ProAC MeshAC Mesh Pro
MSRP$89$109$149$349$549$99$199$99$199
PlaatsingPlafondBeschutMuurOutdoor
2.4GHz MIMO
Max. link rate
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
4x4
800 Mb/s
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
2x2
300 Mb/s
3x3
450 Mb/s
5GHz MIMO
Max. link rate
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
4x4
1733 Mb/s
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
2x2
867 Mb/s
3x3
1300 Mb/s
BluetoothNeeJaNee
Multi User MIMONeeJaNee
Security RadioNeeJaNee
Gigabit ethernet1232
Verbruik6.5W9W17W20W7W10W8.5W9W

Onder zeer groot voorbehoud komt daar begin 2018 bij:

AP XGXG StadiumXG Mesh
MSRP$1000$1000+$1000+
PlaatsingPlafondOutdoor
2.4GHz MIMO
Max. link rate
4x4
800 Mb/s
5GHz MIMO
Max. link rate
Dual 4x4
Dual 1733 Mb/s
BluetoothJa
Multi User MIMOJa
Security RadioJa
Ethernetgigabit + 10 gigabit
Antennes14x omni14x directional14x omni mesh
Damn die prijzen gaan richting Ruckus voor de outdoor units. Ben heel benieuwd hoe deze daar in vergelijking mee presteren.

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4 de eerste prijs is bekend. Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen van de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 6 vergleken met de Edge router 4.

• Balance
@NL_Scratch Klopt, prijzen stijgen flink (ik vond het AC HD al duur, laat staan het AC SHD. De XG lijn krijgt 5 radio's: 2,4GHz 4x4, dual 5GHz 4x4, dual-band 1x1 (security) en Bluetooth. Daar zijn dus 14 antennes en bijbehorende versterkers en RF's voor nodig, wat ook ruimte inneemt en geld kost.

Zelf ga ik lekker wachten op de 802.11ax access points eind 2018 / begin 2019. Ik zou het wel leuk vinden als er tussentijds nog een Mesh HD komt, 4x4 Multi-user MIMO is buiten ook best wel handig. Ook zouden eigenlijk alle huidige AC access points Multi-user MIMO moeten krijgen, Qualcomm heeft de 2x2 en 3x3 chips al tijden klaar liggen. Gewoon een AC v2 lijn met de nieuwe chips, de rest van de hardware kan hetzelfde blijven.

@MuVo Had gister het SKU toegevoegd (ER-4), hij zou over twee weken verkrijgbaar moeten zijn. De ER-6 is iets uitgesteld en gaat waarschijnlijk ER-6P heten (EdgeRouter 6 Power).

• MuVo
@Balance Bedankt voor de informatie. Enig idee voor hoelang het duurt dat de ER-6P leverbaar is in eu/nl en wat het prijsverschil is met de ER-4?

• Balance
@MuVo ER-4 half november voor $149 en ER-6P dit jaar voor $179. Europa weet ik niet, maar tel er twee weken bij op en vanwege de zwakke dollar koers zou het best wel eens $=€ kunnen worden :).

• MuVo
Balance schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:20:
@MuVo ER-4 half november voor $149 en ER-6P dit jaar voor $179. Europa weet ik niet, maar tel er twee weken bij op en vanwege de zwakke dollar koers zou het best wel eens $=€ kunnen worden :).
Thanks! Nog even geduld :).

De reden dat ik naar de ER-6 uit kijk is goede gui en features, maar vooral snelle hardware. De hardware is snel genoeg voor prima openvpn snelheid met encryptie.

OpenVPN test resultaten van een gebruiker met een EdgeRouter 4 of EdgeRouter 6 :
SHA1

PS *\iperf-3.1.3-win64> .\iperf3 -c 192.168.4.102
Connecting to host 192.168.4.102, port 5201
[ 4] local 192.168.44.2 port 58102 connected to 192.168.4.102 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-1.00 sec 3.38 MBytes 28.3 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 5.12 MBytes 43.0 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 5.25 MBytes 44.0 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 5.25 MBytes 44.0 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 5.12 MBytes 43.0 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 5.12 MBytes 43.0 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 5.12 MBytes 42.9 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 5.25 MBytes 44.1 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 5.25 MBytes 44.0 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 5.00 MBytes 41.9 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ 4] 0.00-10.00 sec 49.9 MBytes 41.8 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 49.8 MBytes 41.7 Mbits/sec receiver

iperf Done.

SHA256

PS *\iperf-3.1.3-win64> .\iperf3 -c 192.168.4.102
Connecting to host 192.168.4.102, port 5201
[ 4] local 192.168.44.2 port 58251 connected to 192.168.4.102 port 5201
[ 4] 0.00-1.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 4.25 MBytes 35.7 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 4.12 MBytes 34.6 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 4.38 MBytes 36.7 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 4.12 MBytes 34.6 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ 4] 0.00-10.00 sec 43.1 MBytes 36.2 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 42.9 MBytes 36.0 Mbits/sec receiver

iperf Done.
https://community.ubnt.co...ote-host/m-p/2018992#M338 (Beta toegang nodig -> Account aanmaken en beta toegang aanzetten onder profiel settings),

Als deze router wifi zou hebben, dan zou dat perfect zijn. Maar helaas geen router kunnen vinden met krachtige hardware voor OpenVPN, goede wirellesvoor een betaalbare prijs.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MuVo schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:34:
Als deze router wifi zou hebben, dan zou dat perfect zijn. Maar helaas geen router kunnen vinden met krachtige hardware voor OpenVPN, goede wirellesvoor een betaalbare prijs.
De kracht van Ubiquiti-apparatuur is (imo) o.a. juist dat het geen alles-in-één hardware is, zoals de 3in1 dingen die je van je provider krijgt.

Een ExperiaBox kan je bijvoorbeeld niet discreet aan het plafond hangen, terwijl dit een goede plek is voor een accespoint. Router / switch of WiFi is niet los te vervangen, telkens een nieuwe 3in1 oplossing kopen is uiteindelijk wellicht veel duurder. En dat soort argumenten.

Ik ben iig enorm in m'n nopjes met een EdgerouterX, domme switch en AC-AP Lite :)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Zoals jullie wellicht weten heeft de USG problemen met meerdere VLANs op een WAN interface. Dat is best irritant bij providers als XS4ALL en KPN, aangezien internet (VLAN 6) en IPTV (VLAN 4) op gescheiden VLANs binnenkomen. In principe heb ik het wel werkend (zelfs routed IPTV) maar ik heb het idee dat de USG soms na het reprovisionen niet helemaal lekker online komt vanwege die twee VLANs op WAN1.

Zou het mogelijk zijn om vanaf de NTU gewoon een kabel te trekken naar een switch (VLAN 4 en 6 tagged), en van daar uit 1 kabel naar WAN1/eth2 te trekken (VLAN 6) en 1 naar LAN2/eth1 (VLAN 4), zodat ik dus maar 1 VLAN per poort heb op de USG4? Ik kan WAN1 dan gewoon via de GUI blijven managen, en LAN2 manage ik dan via config.gateway.json. En dan LAN1/eth0 weer naar de switch verbinden?

[ Voor 6% gewijzigd door gday op 23-11-2017 21:53 ]

Heeft de HD Bluetooth ?
Wat kan je daarmee en hoe zet ik het aan en gebruik ik het ?

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.