[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loeberce schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:19:
[...]

De laatste officiële versie is 5.5.24 op de website. Die had ik vanmorgen geïnstalleerd, maar kom in het forum de 5.6.22 stable release tegen. Nu die maar weer installeren...
https://community.ubnt.co...te-Revisited/ba-p/2129507

Ja klopt ze zitten er nog een beetje mee te stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
Ik moet zeggen dat ik sinds de laatste update naar aanleiding van de KRACK vulnerabilities de wifi uitermate instabiel is thuis. Controller draait nog op 5.5.24. Ze liggen niet echt optimaal, in meterkast een en op zolder één. Maar heb die in de meterkast al naar buiten verplaatst maar dat helpt niet echt. Regelmatig nu maar 1 streepje wifi en dan ook geen internet meer (AC-Lite). Misschien binnenkort maar derde bij kopen voor de 1e verdieping (daar is woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je je netwerk geconfigureerd, @Shinji ? En hoe stel je de instabiliteit vast (verbroken verbindingen/geen up/download/geen connectie kunnen maken)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
lier schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:27:
Hoe heb je je netwerk geconfigureerd, @Shinji ? En hoe stel je de instabiliteit vast (verbroken verbindingen/geen up/download/geen connectie kunnen maken)?
Verbroken verbinding, slechter bereik volgens de Windows indicator (niet heel betrouwbaar maar toch een indicatie). Zeer hoge ping (ook naar default gateway) van soms bijvoorbeeld 3000ms.

Wat wil je weten van de configuratie? Heb een USG, USW-16-150W, 2x UAP-AC Lite en een cloud key. Verder redelijk standaard twee netwerken, privé en gast. Pi-Hole als DNS sinds gister maar is dus al langer sinds de laatste update van de APs.

[ Voor 21% gewijzigd door Shinji op 10-11-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hehe wut? 3000ms? Ik vind alles boven de 1ms al te hoog.

Het kan ook zijn dat je buren kloten met nieuwe AP's, een paar basictips:

-Voor 2.4GHz gebruik kanaal 1,6, of 11 en niet automatic, veel providerrouters zitten op kanaal 1.
-Probeer eens channel width 20 voor 2.4GHz en 40 voor 5GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou die AP eens resetten en opnieuw adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn edgerouter wilt niet meer goed werken met de kpn iptv boxjes. Vanavond maar eens lekker met bier erbij uitzoeken.

Edit: Dat was een snelle fix. Mijn primaire dns server was down. Blijkbaar nemen de KPN kastje niet de secundaire dns server als fallback. Nouja alles werkt weer 👍🏻

[ Voor 43% gewijzigd door Tylen op 10-11-2017 19:32 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

gday schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:01:
Niemand heeft hier op gereageerd ... betekent dat dat niemand IPv6 en eventueel routed IPTV (minder belangrijk) aan de praat heeft gekregen met een USG? ;(
USG 3P en IPv6 van he.net werkt. (Da's een 6-in-4 tunnel..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 14:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

burne schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:51:
[...]

USG 3P en IPv6 van he.net werkt. (Da's een 6-in-4 tunnel..)
Sorry, ik had in m'n quote staan dat het over XS4ALL ging, maar dat was misschien wat onduidelijk. XS4ALL doet aan native IPv6 met prefix delegation. :)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Shinji schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:07:
Wat wil je weten van de configuratie? Heb een USG, USW-16-150W, 2x UAP-AC Lite en een cloud key. Verder redelijk standaard twee netwerken, privé en gast. Pi-Hole als DNS sinds gister maar is dus al langer sinds de laatste update van de APs.
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je nog iets van de (radio) settings op auto hebt staan. Als alternatief kan je hier ook je 'Show System Config' posten, deze staat onder Settings, Maintenance.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Heb inderdaad alles nog op auto staan. Moet zeggen dat het vandaag wel weer wat stabieler is. Nu ook even een RF Scan gedaan, wellicht de scan nog een keer herhalen op moment dat ik problemen ervaar om te kijken waar het in zit. Overigens heeft die met AUTO al VHT20 voor de 2.4GHz en VHT40 voor de 5GHz gekozen:

Public
Publieke map
Ubiquiti 2.4GHzUbiquiti 5GHz

Overigens gaan we over een half jaar verhuizen, dus vind het niet de moeite om de APs echt netjes op te hangen. Anders had ik ze wat beter kunnen plaatsen, wat ook zeker de bedoeling gaat zijn in de nieuwe woning. Daar hebben we ruim de helft meer oppervlak dus denk dat ik daar nog sowieso een AP extra voor nodig heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 10-11-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
Tylen schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:32:
Mijn edgerouter wilt niet meer goed werken met de kpn iptv boxjes. Vanavond maar eens lekker met bier erbij uitzoeken.

Edit: Dat was een snelle fix. Mijn primaire dns server was down. Blijkbaar nemen de KPN kastje niet de secundaire dns server als fallback. Nouja alles werkt weer 👍🏻
Welke symptomen had jij bij je iTV boxen? Ik had van de week problemen met die van mij dat sommige zenders niet werken (alsof de static route niet goed stond). Maar het bleek de switch te zijn die over de flos was. Na een power cycle deed alles het weer.

Wel een keer een systeem check uitgevoerd en deze zegt dat de DNS controle mislukt is. Vreemd genoeg kan ik wel gewoon Meer TV e.d. gebruiken :?

iTV DNS fail

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 08:04

Falcon10

Hit it i would !

Iemand eigenlijk al die port remapping gebruikt in de USG router ? ( Configure VOIP port as WAN2 on UniFi Security Gateway 3P ).

Kan je hier in dat geval een tweede WAN verbinding op aansluiten en deze dan als redundante WAN lijn gebruiken of bv load balancing doen over beide WAN verbindingen ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

chickpoint schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:55:
[...]

Welke symptomen had jij bij je iTV boxen? Ik had van de week problemen met die van mij dat sommige zenders niet werken (alsof de static route niet goed stond). Maar het bleek de switch te zijn die over de flos was. Na een power cycle deed alles het weer.

Wel een keer een systeem check uitgevoerd en deze zegt dat de DNS controle mislukt is. Vreemd genoeg kan ik wel gewoon Meer TV e.d. gebruiken :?

[afbeelding]
Kreeg 561 fouten. En af en toe starte hij wel op maar dan bleef het scherm zwart en kan ik wel de blauwe balk menu balk bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:21
Nu lees ik hier het forum door en dan met name dit onderwerp over Ubiquiti, Ik lees vooral dat mensen de AP-AC-PRO gebruiken. Nu wil ik graag mijn Archer C7 vervangen voor een Unifi opstelling. Heb ik dan voldoende aan een USG met een AP-AC-LITE of is een pro een "must have"?

Ik heb een Ziggo 200/20 verbinding en ongeveer 20 componenten (gsm / ipad / nest / pc's) die via wifi verbonden zijn. Ik twijfel trouwens wel tussen de USG on de EDGErouterX.....

[ Voor 7% gewijzigd door Oortjes op 11-11-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03
De pro heeft een 3x3 radio, de AC Lite een 2x2. Dat is eigenlijk, voor thuisgebruik, het belangrijkste verschil.

Maar is 3x3 nodig? Als je clients dat niet ondersteunen is de meerwaarde 0.0.

Met 2x2 haal je (imho) ook prima snelheden, en dat wordt veel meer ondersteunt. Netto denk ik dat je met (desnoods 2) lite dingen beter afbent dan met 1 duurdere pro.

Voorheen was de meerwaarde van de Pro dat je 'm ook via regulier POE kon voeden ivm een eigen 24V adaptor, maar sinds alweer een jaar ofzo ondersteunen de lite's dat ook, dus dat punt is al vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjanmoes schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:47:
Nu lees ik hier het forum door en dan met name dit onderwerp over Ubiquiti, Ik lees vooral dat mensen de AP-AC-PRO gebruiken. Nu wil ik graag mijn Archer C7 vervangen voor een Unifi opstelling. Heb ik dan voldoende aan een USG met een AP-AC-LITE of is een pro een "must have"?
De UAP AC Pro is zeker geen vereiste. De Pro zal over het algemeen wel wat beter/stabieler zijn. Bv ook door de 3x3 MIMO antennesetup waardoor je of hogere snelheden haalt (AFAIK alleen mogelijk met de juiste MacBooks), of een extra antenne hebt voor ontvangst en wat beter met ruis om gaat. Met de ~€130 die ze nu kosten vind ik ze wel niet meer zo duur. Toen ik begin dit jaar een UAP AC Lite en LR kost was de Pro nog een stuk duurder en koste die €150.

Vergeet overigens niet dat je ook een switch nodig hebt. De USG heeft dan wel twee uitgangen, maar deze zijn fysiek gescheiden en verkeer tussen beiden is relatief traag. Hiervoor zou je bv kunnen kijken naar de USW 8 60W. Maar in principe volstaat elke switch die doet wat je ermee wilt doen (wel/niet managed, wel/geen Power over Ethernet ondersteuning).
Ik heb een Ziggo 200/20 verbinding en ongeveer 20 componenten (gsm / ipad / nest / pc's) die via wifi verbonden zijn. Ik twijfel trouwens wel tussen de USG on de EDGErouterX.....
Het leuke aan de USG is natuurlijk dat deze binnen de UniFi omgeving integreert. Wat dus bv inhoud dat je VLANs maar op 1 plek hoeft te beheren. Maar de USG is natuurlijk wel duurder als de ER X. En daarnaast heb je bij de USG dan ook nog eens een aparte switch nodig, waar deze bij de ER X volgens mij wel direct geïntegreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb gisteren een AP LR binnen gekregen en wil de Unifi controller draaien in Docker op m'n Synology NAS. De poorten heb ik allemaal 1 op 1 doorgezet naar de host maar ik krijg met geen mogelijkheid het apparaat te zien in de discovery. Als ik t via Windows doe krijg ik het apparaat wel te zien. De firewall van de Synology in z'n geheel al uitgezet maar ook dat helpt niet, wie heeft de gouden tip?

Edit: opgelost na het uitvoeren van deze stappen:

ssh into AP using the admin's user/pass
issue set-default command
wait for AP to reboot and find the new IP as it will now be on DHCP
ssh into AP using default user/apss of ubnt/ubnt
issue set-inform http://<controller IP>:8080/inform (assuming you are using port 8080)

[ Voor 29% gewijzigd door Cartman! op 12-11-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:24:
Ik heb gisteren een AP LR binnen gekregen en wil de Unifi controller draaien in Docker op m'n Synology NAS. De poorten heb ik allemaal 1 op 1 doorgezet naar de host maar ik krijg met geen mogelijkheid het apparaat te zien in de discovery. Als ik t via Windows doe krijg ik het apparaat wel te zien. De firewall van de Synology in z'n geheel al uitgezet maar ook dat helpt niet, wie heeft de gouden tip?
Voor discovery moet je nog extra poorten open zetten, die bij de meeste docker images niet staan vermeld. Daarnaast gebruikt de discovery UDP en als je dat niet expliciet aangeeft doet docker alleen TCP open zetten. Waarschijnlijk dus dat het op een van die twee dingen mis ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:36:
[...]

Voor discovery moet je nog extra poorten open zetten, die bij de meeste docker images niet staan vermeld. Daarnaast gebruikt de discovery UDP en als je dat niet expliciet aangeeft doet docker alleen TCP open zetten. Waarschijnlijk dus dat het op een van die twee dingen mis ging.
Weet je ook welke poorten dat zijn? Ik heb de AP gezien in de wizard maar na "adopting" staat hij nu op "disconnected" dus er gaat inderdaad nog iets niet helemaal lekker :{

Edit: Blijkbaar moet het "set-inform http://<ip>:8080/inform" command meerdere keren, nu is ie connected maar wel met een warning dat ie geen STUN communication heeft... die poort (3478) staat wel open, ook nog ff debuggen maar.

Edit 2: en dit was na een minuut ook ineens weg....magic :p

[ Voor 20% gewijzigd door Cartman! op 12-11-2017 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cartman! schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:44:
[...]

Weet je ook welke poorten dat zijn? Ik heb de AP gezien in de wizard maar na "adopting" staat hij nu op "disconnected" dus er gaat inderdaad nog iets niet helemaal lekker :{

Blijkbaar moet het "set-inform http://<ip>:8080/inform" command meerdere keren, nu is ie connected maar wel met een warning dat ie geen STUN communication heeft... die poort (3478) staat wel open, ook nog ff debuggen maar.
Op het moment zit ik niet achter mijn PC dus kan het niet nakijken. Maar dit is het docker image dat ik gebruik, en die vermeld deze poorten:
3478/udp (port used for STUN connection)
6789/tcp (port used for throughput measurement from Android/iOS app)
8080/tcp (port for UAP/USW/USG to inform controller)
8443/tcp (port for controller GUI / API)
8880/tcp (port for HTTP portal redirect)
8843/tcp (port for HTTPS portal redirect)
10001/udp (port used for UBNT discovery broadcasts - Local LAN/L2/same subnet only)
Dus dan zou het poort 10001 moeten zijn met UDP. Ik weet alleen niet of dit ook zal werken als je een ander image gebruikt wat niet deze poort(en) exposed.

Als je wilt kan ik later vandaag ook nog mijn volledige docker-compose file hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:00:
[...]

Op het moment zit ik niet achter mijn PC dus kan het niet nakijken. Maar dit is het docker image dat ik gebruik, en die vermeld deze poorten:
Ik gebruik deze: https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/
Dus dan zou het poort 10001 moeten zijn met UDP. Ik weet alleen niet of dit ook zal werken als je een ander image gebruikt wat niet deze poort(en) exposed.

Als je wilt kan ik later vandaag ook nog mijn volledige docker-compose file hier plaatsen.
10001 heb ik er inderdaad niet tussen staan, wellicht is die t. Na inloggen met ssh en dat command uitvoeren is het gelukt iig, nu ik dat weet is t niet zo'n probleem meer. Dank voor je hulp ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de volledigheid dan toch maar mijn docker-compose file, zodat anderen er nog iets aan hebben als ze hierop zoeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
version: '2'

services:
    unifi:
        image: goofball222/unifi
        volumes:
          - ./data:/usr/lib/unifi/data
          - ./logs:/usr/lib/unifi/logs
        ports:
          - 3478:3478/udp
          - 6789:6789
          - 8080:8080
          - 8443:8443
          - 8880:8880
          - 8843:8843
          - 10001:10001/udp
        restart: always

In dit geval sla ik de data en logs dus op in een submap van waar de docker-compose file staat, maar dit kan natuurlijk ook een andere (absolute) map zijn.

@Cartman! wat in ieder geval opvalt is dat STUN dus ook UDP gebruikt, dus wellicht dat het daardoor niet goed werkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:21
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:03:
Het leuke aan de USG is natuurlijk dat deze binnen de UniFi omgeving integreert. Wat dus bv inhoud dat je VLANs maar op 1 plek hoeft te beheren. Maar de USG is natuurlijk wel duurder als de ER X. En daarnaast heb je bij de USG dan ook nog eens een aparte switch nodig, waar deze bij de ER X volgens mij wel direct geïntegreerd is.
Er er een (merkbaar) performance verschil tussen de USG en de EdgeX? en hoe verhouden deze twee zich tot de Archer C7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zonuist een nieuwe ubuntu virtual machine geinstalleerd met daarop de unifi controller en unms controller. WOW. Unms is gaaf haha 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjanmoes schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:21:
[...]

Er er een (merkbaar) performance verschil tussen de USG en de EdgeX? en hoe verhouden deze twee zich tot de Archer C7?
Dat durf ik niet te zeggen. De USG is gelijk aan de ER Lite, en puur naar de nummertjes kijkende (CPU, RAM, ...) is de Lite IIRC beter, maar je kunt de apparaten sowieso niet 1 op 1 vergelijken omdat de ER X nieuwer is en daarnaast dan wel een ingebouwde (hardware) switch heeft en zo zijn er nog een aantal verschillen in hardware/architectuur.

Ten opzichte van een consumentenrouter vermoed ik dat een Ubiquiti router sowieso altijd beter is. Volgensmij hebben deze altijd de betere "nummertjes", maar daarnaast moet een consumentenrouter ook meer doen, zoals dus het hele wifi deel wat ook "van de CPU zal gebruiken" waar dat bij Ubiquiti dus een zelfstandig apparaat is. Daarnaast doen consumentenrouters volgensmij geen hardware offloading van VPNs waar in ieder geval de USG dit wel kan (bij de ER X was daar volgensmij "iets" mee, dat die dat niet doet, of in het begin niet maar na een firmware update wel).
Tylen schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:34:
Zonuist een nieuwe ubuntu virtual machine geinstalleerd met daarop de unifi controller en unms controller. WOW. Unms is gaaf haha 👍🏻
Ik neem aan dat je UNMS dan gebruikt voor andere Ubiquiti hardware? Want volgensmij heeft het bij UniFi (nog) niet veel zin om ook UNMS in te zetten? Dus ik ga er dan vanuit dat je ook nog een EdgeRouter en/of meerdere EdgeSwitches hebt? (of wellicht zelfs AirMax, volgensmij zit/komt dat ook in UNMS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RobertMe schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:15:
[...]

Ik neem aan dat je UNMS dan gebruikt voor andere Ubiquiti hardware? Want volgensmij heeft het bij UniFi (nog) niet veel zin om ook UNMS in te zetten? Dus ik ga er dan vanuit dat je ook nog een EdgeRouter en/of meerdere EdgeSwitches hebt? (of wellicht zelfs AirMax, volgensmij zit/komt dat ook in UNMS?)
Uiteraard. Ik heb de EdgeRouter POE erop gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12
Misschien een hele makkelijke vraag maar ik weet niet of het mogelijk is: Sinds een half jaar heb ik één UniFi AP AC LR. Deze bevalt heel goed. Ik had hiervoor altijd Apple spul, maar ik wilde graag wat anders proberen.
Nu wil ik graag uitbreiden naar een tweede AP AC LR, maar heb ik hiervoor een speciale switch nodig? Of kan ik deze gebruiken met een simpele switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Tuurlijk kan dat. Geen enkel probleem. Maar als je een poe switch hebt scheelt dat injectors in de meterkast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
Wat is jullie ervaring met jullie apparatuur in de meterkast? Op dit moment heb ik een unifi us-8-60w in de meterkast zitten, maar kom na een behoorlijk periode er toch achter dat ik poorten te kort krijg. Ik laat namelijk alles via de meterkast lopen.

Is de enige mogelijkheid dan om te upgraden naar:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W

Ik doe eigenlijk weinig met de switch, maar om nu weer naar unmanaged te gaan lijkt me ook geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
grote_oever schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:26:
Wat is jullie ervaring met jullie apparatuur in de meterkast? Op dit moment heb ik een unifi us-8-60w in de meterkast zitten, maar kom na een behoorlijk periode er toch achter dat ik poorten te kort krijg. Ik laat namelijk alles via de meterkast lopen.

Is de enige mogelijkheid dan om te upgraden naar:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W

Ik doe eigenlijk weinig met de switch, maar om nu weer naar unmanaged te gaan lijkt me ook geen goed idee.
Afhankelijk van de ruimte kun je natuurlijk ook uitbreiden met een USW 8 of nog een USW 8-60W afhankelijk van of je nog meer PoE poorten nodig hebt. Kostentechnisch natuurlijk een stuk voordeliger.

Zelf heb ik een USW 8-150W in de kelder en een USW 16-150W op zolder. Maar dat moet natuurlijk ook mogelijk zijn qua plek, kabels trekken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
RobertMe schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:40:
[...]

Afhankelijk van de ruimte kun je natuurlijk ook uitbreiden met een USW 8 of nog een USW 8-60W afhankelijk van of je nog meer PoE poorten nodig hebt. Kostentechnisch natuurlijk een stuk voordeliger.

Zelf heb ik een USW 8-150W in de kelder en een USW 16-150W op zolder. Maar dat moet natuurlijk ook mogelijk zijn qua plek, kabels trekken, etc.
Opzich zou ik de 8 poort wel op zolder kunnen inzetten. Raar trouwens dat de 16 poort meer dan het dubbele kost van een 8 poort. Zal vermoedelijk wel komen door toegenomen vermogen. Bedankt voor je reactie. Er zit dus niks tussen 16-150w en 8-150w.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
grote_oever schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:08:
[...]

Opzich zou ik de 8 poort wel op zolder kunnen inzetten. Raar trouwens dat de 16 poort meer dan het dubbele kost van een 8 poort. Zal vermoedelijk wel komen door toegenomen vermogen. Bedankt voor je reactie. Er zit dus niks tussen 16-150w en 8-150w.
IMHO kun je de USW 8-60W en USW 16-150W niet met elkaar vergelijken. De USW 8 & 8-60W zijn een stuk nieuwer en echt op thuisgebruik gericht, waar alle andere modellen meer gericht zijn op enterprise gebruik (bestaan al langer, zijn kopieën uit de EdgeSwitch lijn, ...). Daarnaast bevatten de 8-150W en hoger ook ondersteuning voor PoE in de vorm van passive 24V en 802.3at. Passive 24V is tegenwoordig niet meer interessant (Ubiquiti had zelfs op een gegeven moment al aangekondigd dat ze passive 24V gingen verwijderen), maar 802.3at is dat wel. Dit omdat er met 802.3at meer vermogen geleverd kan worden (15W vs 30W). Wat dan weer interessant is als je apparaten hebt die meer stroom vragen (bv de UniFi AP AC HD die net iets meer als 15W vraagt).

Maak je de (eerlijkere) vergelijking tussen 2x de USW 8-150W en 1 USW 16-150W dan is de USW 16-150W wel een stuk goedkoper.

Maar inderdaad, zit niks tussen. De lineup was USW 8-150W en hoger, en aan de onderkant hebben ze daar dit jaar (IIRC) pas de 8/8-60W aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
RobertMe schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:07:
[...]

IMHO kun je de USW 8-60W en USW 16-150W niet met elkaar vergelijken. De USW 8 & 8-60W zijn een stuk nieuwer en echt op thuisgebruik gericht, waar alle andere modellen meer gericht zijn op enterprise gebruik (bestaan al langer, zijn kopieën uit de EdgeSwitch lijn, ...). Daarnaast bevatten de 8-150W en hoger ook ondersteuning voor PoE in de vorm van passive 24V en 802.3at. Passive 24V is tegenwoordig niet meer interessant (Ubiquiti had zelfs op een gegeven moment al aangekondigd dat ze passive 24V gingen verwijderen), maar 802.3at is dat wel. Dit omdat er met 802.3at meer vermogen geleverd kan worden (15W vs 30W). Wat dan weer interessant is als je apparaten hebt die meer stroom vragen (bv de UniFi AP AC HD die net iets meer als 15W vraagt).

Maak je de (eerlijkere) vergelijking tussen 2x de USW 8-150W en 1 USW 16-150W dan is de USW 16-150W wel een stuk goedkoper.

Maar inderdaad, zit niks tussen. De lineup was USW 8-150W en hoger, en aan de onderkant hebben ze daar dit jaar (IIRC) pas de 8/8-60W aan toegevoegd.
Zeer duidelijk omschreven! Mooi verhaal. Bedankt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 15:10
Ondanks updates van de APs en de controller toch weer ruzie met iPad en de WiFi. Zit YouTube te kijken, valt de verbinding zo weg. In de instellingen zie ik dan een IPadres uit de 169 range die ik niet gebruik. Opnieuw verbinden is dan onmogelijk. Melding van foutief wachtwoord of gewoon geen verbinding maken.

Zelfs als ik handmatig IP en DNS invul, identiek aan ander werkende cliënt levert geen werkende WiFi op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:09
Wat voor kanaal zit je op ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loeberce schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:59:
Melding van foutief wachtwoord of gewoon geen verbinding maken.
In 3.9.7 zitten deze klachten, draai je die toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Ik zit op kanaal 1 en 11 dacht ik. Vastgezet in ieder geval. En op 3.9.3 firmware. Zou het zitten in dat ik hetzelfde SSID heb voor 2.4 en 5 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-10 17:06
Dat zou geen probleem moeten zijn. Heb je al geprobeerd het access point te herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loeberce schreef op maandag 13 november 2017 @ 07:24:
Ik zit op kanaal 1 en 11 dacht ik. Vastgezet in ieder geval. En op 3.9.3 firmware. Zou het zitten in dat ik hetzelfde SSID heb voor 2.4 en 5 GHz?
Als ze maar dezelfde WLAN group hebben, dan weet je 100% zeker dat je dezelfde instellingen hebt. En kan het wachtwoord in feite niet fout staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Herstarten heb ik niet geprobeerd. Vreemde is dat, bij geen gebruik, na een tijdje de iPad gewoon weer verbinding maakt. En het lijkt zich te beperken tot een paar Apple clients; sommige werken wel zonde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

gday schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:53:
[...]

Sorry, ik had in m'n quote staan dat het over XS4ALL ging, maar dat was misschien wat onduidelijk. XS4ALL doet aan native IPv6 met prefix delegation. :)
Voor degenen die ook worstelen met IPv6 en XS4ALL: wat bij mij hielp was om prefix-only toe te voegen als optie aan dhcpv6-pd. (Die optie werkte volgens mij niet bij de vorige firmware als ik die in config.gateway.json had staan.)

Ik heb dat ook ooit bij de EdgeRouter Lite moeten toevoegen omdat ie anders dichtslibde met allerlei processen. Nu nog zien of ik Routed IPTV aan de praat zal krijgen ...

Edit: Het lukt nog steeds niet om VLAN4 toe te voegen aan m'n WAN-interface eth2. Dan verdwijnen de PPPoE-settings op VLAN6 en springt eth2 gewoon op DHCP en is m'n internetverbinding weg. Iemand ervaring mee?

[ Voor 38% gewijzigd door gday op 13-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Ik heb de laaste tijd dat mijn USG random herstart met de melding "Router was disconnected". Ik heb versie 4.4.12.5032482 op controller versie 5.5.24.0. Waar kan ik vinden wat dit herstarten veroorzaakt? Heb device-log inmiddels op debug gezet, maar ik kan niet vinden waar ik dit zou kunnen inzien. Ik heb geen bijzondere config extra geladen, alleen een JSON die er voor zorgt dat mijn USG als VPN-server werkt, dit was met de GUI niet mogelijk en is toegevoegd door iemand van Ubiquiti zelf. De VPN server is in de GUI ook niet terug te vinden.

Waar begin ik met zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

gastje01 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:44:
Ik heb de laaste tijd dat mijn USG random herstart met de melding "Router was disconnected". Ik heb versie 4.4.12.5032482 op controller versie 5.5.24.0. Waar kan ik vinden wat dit herstarten veroorzaakt? Heb device-log inmiddels op debug gezet, maar ik kan niet vinden waar ik dit zou kunnen inzien. Ik heb geen bijzondere config extra geladen, alleen een JSON die er voor zorgt dat mijn USG als VPN-server werkt, dit was met de GUI niet mogelijk en is toegevoegd door iemand van Ubiquiti zelf. De VPN server is in de GUI ook niet terug te vinden.

Waar begin ik met zoeken?
op het forum van ubiquity
volgens mij loopt er een draadje over
https://community.ubnt.co...ooting/m-p/2128566#M64701

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

loeberce schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:48:
Herstarten heb ik niet geprobeerd. Vreemde is dat, bij geen gebruik, na een tijdje de iPad gewoon weer verbinding maakt. En het lijkt zich te beperken tot een paar Apple clients; sommige werken wel zonde problemen.
Ik heb bij een klant iets soortgelijks gehad. Na veel zoekwerk de SSID's van de 2.4 en de 5ghz radio verschillende namen gegeven en sindsdien geen last meer gehad. Terwijl bij andere klanten (met ook veel iOS apparatuur) bandsteering op 1 SSID wel prima werkt. Schiet mij maar lek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 17:02

TPA

ESET official partner

Iemand een idee of je een specifiek iMac adres of pc alias kan blokken van internet tussen bijv. 22:00 en 7:00 uur op een ErL3. Pc is enkel via ethernet op internet.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

flexje

got-father

TPA schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:05:
Iemand een idee of je een specifiek iMac adres of pc alias kan blokken van internet tussen bijv. 22:00 en 7:00 uur op een ErL3. Pc is enkel via ethernet op internet.
Probeer het volgende eens:
https://community.ubnt.co...ernet-access/td-p/1824135

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:04:
[...]

Voor degenen die ook worstelen met IPv6 en XS4ALL: wat bij mij hielp was om prefix-only toe te voegen als optie aan dhcpv6-pd. (Die optie werkte volgens mij niet bij de vorige firmware als ik die in config.gateway.json had staan.)

Ik heb dat ook ooit bij de EdgeRouter Lite moeten toevoegen omdat ie anders dichtslibde met allerlei processen. Nu nog zien of ik Routed IPTV aan de praat zal krijgen ...

Edit: Het lukt nog steeds niet om VLAN4 toe te voegen aan m'n WAN-interface eth2. Dan verdwijnen de PPPoE-settings op VLAN6 en springt eth2 gewoon op DHCP en is m'n internetverbinding weg. Iemand ervaring mee?
Hoe je Vlan4 werkende krijgt ? Dat is ook mijn probleem zodra ik vlan 4 activeer op de wan klapt de pppoe er uit en valt hij net zo als bij jou terug op dhcp. Nooit de oorzaak kunnen achter halen en dat is ook de rede dat de usg in de kast ligt stof te happen en ik de edge gebruik.

Het schijnt wel te lukken wanneer ppoe settings in de json doet en niet in de controller. Maar waarom zou je dan de usg nemen. Json is onhandiger dan de cli van Edge en extra werk.

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 14-11-2017 09:17 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 11:47
In die topic gebruiken ze de firewall om kinderen tijdens een bepaalde tijd uit te sluiten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name LAN_IN {
        default-action accept
        description "LAN to Internet"
        rule 1 {
            action drop
            description "Block Gaming PC Week"
            log disable
            protocol all
            source {
                mac-address 38:D5:47:B4:36:BE
            }
            time {
                starttime 22:00:00
                stoptime 06:00:00
                weekdays Sun,Mon,Tue,Wed,Thu
            }
        }
        rule 2 {
            action drop
            description "Block Gaming PC Weekend"
            log disable
            protocol all
            source {
            }
            time {
                starttime 01:00:00
                weekdays Fri,Sat
            }
        }
    }

Alleen zie ik wel dat dit gebruikt is icm een Edgerouter X en een Edgemax, dus zou voor de zekerheid eerst je config backuppen voordat je dit gaat testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ijsklont op 14-11-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ijsklont schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:46:
[...]

In die topic gebruiken ze de firewall om kinderen tijdens een bepaalde tijd uit te sluiten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name LAN_IN {
        default-action accept
        description "LAN to Internet"
        rule 1 {
            action drop
            description "Block Gaming PC Week"
            log disable
            protocol all
            source {
            }
            time {
                starttime 22:00:00
                weekdays Sun,Mon,Tue,Wed,Thu
            }
        }
        rule 2 {
            action drop
            description "Block Gaming PC Weekend"
            log disable
            protocol all
            source {
            }
            time {
                starttime 01:00:00
                weekdays Fri,Sat
            }
        }
    }

Alleen zie ik wel dat dit gebruikt is icm een Edgerouter X en een Edgemax, dus zou voor de zekerheid eerst je config backuppen voordat je dit gaat testen.
Mooie oplossing, toen ik mijn Edgemax gebruikte kwam hier eens iets langs op basis van het ip adres wat je dan in de Gui gewoon kan doen zonder aanpassing zoals hierboven.
Probleem is wel: je zoekt je wezenloos als de tablet van je kind ineens een ander ip heeft gekregen en jij die van je kind en je hebt ineens geen internet meer .. Dan zit je even te zoeken voordat je doorhebt dat dit het probleem is.

Wel jammer: ik zou eigenlijk een redirect willen zien als je geblocked wordt ;)
zodat je kan schrijven: Sorry jongen, je hoort nu in bed te liggen <of zo> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

zeroday schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:05:

Wel jammer: ik zou eigenlijk een redirect willen zien als je geblocked wordt ;)
zodat je kan schrijven: Sorry jongen, je hoort nu in bed te liggen <of zo> ;)
Met een packetfilter gaat je dat niet lukken. Je laat packets wel of niet door, en meer kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:24:
[...]

Met een packetfilter gaat je dat niet lukken. Je laat packets wel of niet door, en meer kan niet.
Volgensmij moet je in de firewall/iptables toch ook het verkeer kunnen redirecten. Dan kun je HTTP & HTTPS verkeer dus doorsturen naar een andere pagina waar zo'n bericht op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Wat je wilt is volgens mij middels MAC adres dingen blokkeren en IPadressen uitdelen.
Dan krijgt dat apparaat ook altijd hetzelfde adres van de DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:27:
[...]

Volgensmij moet je in de firewall/iptables toch ook het verkeer kunnen redirecten. Dan kun je HTTP & HTTPS verkeer dus doorsturen naar een andere pagina waar zo'n bericht op staat.
Tsja. .misschien wel maar dan zou je in de firewall een redirect moeten hebben ipv alleen een drop ;)
en nu drop je alles en wat je hier wilt is eigenlijk op dat moment alleen http en https verkeer redirecten (zoiets als je hotspot manager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

RobertMe schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:27:
[...]

1: niet alles is HTTP. Zeker in games worden er andere interfaces gebruikt.

2: Heel veel dingen die SSL, TLS en andere vormen van security gebruiken moeten stukgaan en lelijke fouten geven, Wat je doet is de eerste stap in een man in the middle-attack, en dat gaat zomaar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:43:
[...]

1: niet alles is HTTP. Zeker in games worden er andere interfaces gebruikt.
Op basis van port kun je toch 80 (en mogelijk 443) redirecten, en daarna de rest allemaal droppen.
2: Heel veel dingen die SSL, TLS en andere vormen van security gebruiken moeten stukgaan en lelijke fouten geven, Wat je doet is de eerste stap in een man in the middle-attack, en dat gaat zomaar niet :)
Ik ben absoluut geen expert, maar aangezien je er in dit geval vanuit kunt gaan dat je het apparaat wat geblokkeerd moet worden in eigen beheer hebt kun je daar toch ook bv een eigen root certificaat erop installeren wat je gebruikt om die ene pagina te laten zien.

Ja, uiteindelijk is het veel/meer werk, maar zeker niet onmogelijk, om wel een error pagina te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
weet iemand hoe ik de taal van de guest portal op Nederlands krijg hij werkt goed
ik kan wel nl toevoegen maar hij blijft Engels weergeven

unifi 5.7.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

xbeam schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:14:
[...]

Hoe je Vlan4 werkende krijgt ? Dat is ook mijn probleem zodra ik vlan 4 activeer op de wan klapt de pppoe er uit en valt hij net zo als bij jou terug op dhcp. Nooit de oorzaak kunnen achter halen en dat is ook de rede dat de usg in de kast ligt stof te happen en ik de edge gebruik.

Het schijnt wel te lukken wanneer ppoe settings in de json doet en niet in de controller. Maar waarom zou je dan de usg nemen. Json is onhandiger dan de cli van Edge en extra werk.
De PPPoE-settings had ik al in de JSON staan, maar toch springt ie op DHCP.

Ik heb echter gemerkt dat de USG zelf wel connectivity naar buiten heeft als de boel weer van PPPoE naar DHCP springt. De clients hebben dan geen connectie. Ik heb gekeken naar de NAT-rules in de config, en daar staat standaard dat eth2 (in mijn geval is dat WAN1) de outbound-interface is. Dat heb ik aangepast naar pppoe2, en dan hebben de clients weer connectivity. De interface blijft wel op DHCP staan, en WAN1 heeft zogenaamd als IP-adres 0.0.0.0. Tja, dat is nog wel te pruimen ...

Routed IPTV werkt dan dus, en werkt ook na een reboot. Ik wilde graag van Bridged IPTV af, want mijn UniFi Switch zag allerlei andere STB's van andere mensen in de wijk. Dat vind ik toch een naar idee, ook al zit dat op een apart VLAN.

[ Voor 4% gewijzigd door gday op 14-11-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlrb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 20:36
vonkkie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:24:
weet iemand hoe ik de taal van de guest portal op Nederlands krijg hij werkt goed
ik kan wel nl toevoegen maar hij blijft Engels weergeven

unifi 5.7.4
Check de taalinstelling van de client waarmee je het bekijkt. Als die op Engels staat, blijf je het in het Engels zien. Die client moet op NL staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Sorry begrijp even niet wat je in dit geval met client bedoel

Is de client de pc waarmee ik inlog op unifi ??

Mijn tel staat op Nederlands
nlrb schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:51:
[...]

Check de taalinstelling van de client waarmee je het bekijkt. Als die op Engels staat, blijf je het in het Engels zien. Die client moet op NL staan.

[ Voor 3% gewijzigd door vonkkie op 14-11-2017 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:37:
Nee hoeft niet vlan 4 kan nog steeds je switch en wifi over de zeik helpen omdat al het multicast verkeer naar alle apparaten op de switch over vlan 4 geforward wordt. ook is er zonder extra firewall regels inter Vlan verkeer mogelijk. nu zal dat niet het probleem zijn omdat bridge iptv in de 10.x range zit en je netwerk ik de 192.168.x range er dus niet zomaar communicatie mogelijk is.
Een router hoort multicast verkeer tegen te houden dus daar gaat dan iets heel erg mis naar mijn mening, tenzij iemand heeft ingesteld dat het multicast verkeer in alle VLANs geinjecteerd moet worden zoals bij Bonjour en dergelijke via mDNS :?
zeroday schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:30:
Werk je met de pi-hole dan is het een drama en dat ligt aan de pi-hole

Enige oplossing: handmatig het IP, FQDN in de /etc/hosts zetten van de pihole (en dat is m.i. dubbelop) maar goed, is mee te leven.
Pi Hole is geweldig! Overduidelijk een user error :P
tcviper schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:18:
Ik snap uberhaupt niet helemaal waarom je een 'traag apparaat' zoals RPI dat pi-hole DNS laat doen, terwijl de USG zelf qua DNS look ups prima functioneert en gedeelte ook cached van look ups. Nu zit er dus een extra apparaatje tussen voor het DNS stuk (neem ik aan?), OpenDNS gebruiken op je USG geen optie? - of is het puur voor ads to blokkeren enzo?
Een Raspberry Pi 3B heeft best wel een beest van een CPU voor zo'n klein ding ;)
tcviper schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:20:
Heb voor de test nu ook een paar uur al Pi-Hole op een RPI (2b) draaien en vanuit de USG dus het LAN netwerk DHCP DNS IP van de Pi meegegeven, je hebt gelijk tis inderdaad niet normaal hoeveel sneller aanvragen gaan (en het blokken van irritante ads, behalve van tweakers.net natuurlijk).
Zoals je zelf al hebt gemerkt gelukkig :)
tcviper schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:19:
Zou wel nice zijn als zoiets als pi-hole op de USG kon draaien, misschien komt zoiets nog wel :P
Daar wordt aan gewerkt, maar gaat nog best lang duren en niet i.c.m. Ubiquiti, echter wel DD-WRT/LEDE/enz. maar ook pfSense heeft een eigen variant ervoor dus je hebt best wel wat opties!
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:10:
Hiervoor Draytek, Eminent en dat soort huis tuin en keukenmerken gehad maar altijd storing omdat de buffer volliep waarbij alleen stekker eruit en erin hielp.
DrayTek is MKB spul dus je had gewoon pech denk ik. Als xDSL modem/router gebruik ik al jaren DrayTek modellen en die werken perfect :)
Hun Support afdeling en dan bij voorkeur die in Taiwan is ook erg behulpzaam als je wat hulp nodig hebt of toch een probleem hebt.
SmokingCrop schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:44:
Ja, gewoon bij networks -> 'DHCP Name Server' op IP adres van je pi hole zetten en eventueel bv. Google als secondary voor als je pi hole down is.
Niet doen!

OF je vult alleen het IP van Pi-Hole twee keer in OF je laat het tweede veld LEEG!

Doe je dit niet dan zal dus je client soms de Pi Hole en soms Google DNS gebruiken...
Er is geen logica hierin : DNS servers worden random gekozen door je client! ;)

Zie ook :
- https://discourse.pi-hole...e-my-only-dns-server/3376
- https://discourse.pi-hole...y-vs-secondary-dns/1536/2
voor meer uitleg over hoe en waarom :)
Het WAN DNS wordt gebruikt als je netwerken hebt waarbij je 'DHCP Name Server' niet gespecifieerd hebt. Je clients nemen dan je USG als DNS server en die voert dan de DNS query uit met dit WAN DNS adres.
Soms worden de servers zelfs letterlijk 1:1 doorgestuurd dus inderdaad effe goed checken hoe de USG ermee omgaat!
Dus als je je pi hole adres bij WAN DNS zet, dan zal heel je netwerk gebruik maken van je pi hole voor dns queries.
Alleen weet je dan niet welke client het vaakst foute adressen opvraagt of dat je Samsung TV 80% van het geblokkeerde verkeer veroorzaakt :+ in de Pi Hole web GUI dus liever niet doen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14

flexje

got-father

nero355 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 02:46:
[...]

Een router hoort multicast verkeer tegen te houden dus daar gaat dan iets heel erg mis naar mijn mening, tenzij iemand heeft ingesteld dat het multicast verkeer in alle VLANs geinjecteerd moet worden zoals bij Bonjour en dergelijke via mDNS :?

[...]

Pi Hole is geweldig! Overduidelijk een user error :P

[...]

Een Raspberry Pi 3B heeft best wel een beest van een CPU voor zo'n klein ding ;)

[...]

Zoals je zelf al hebt gemerkt gelukkig :)

[...]

Daar wordt aan gewerkt, maar gaat nog best lang duren en niet i.c.m. Ubiquiti, echter wel DD-WRT/LEDE/enz. maar ook pfSense heeft een eigen variant ervoor dus je hebt best wel wat opties!

[...]

DrayTek is MKB spul dus je had gewoon pech denk ik. Als xDSL modem/router gebruik ik al jaren DrayTek modellen en die werken perfect :)
Hun Support afdeling en dan bij voorkeur die in Taiwan is ook erg behulpzaam als je wat hulp nodig hebt of toch een probleem hebt.

[...]

Niet doen!

OF je vult alleen het IP van Pi-Hole twee keer in OF je laat het tweede veld LEEG!

Doe je dit niet dan zal dus je client soms de Pi Hole en soms Google DNS gebruiken...

Zie ook :

[...]

Soms worden de servers zelfs letterlijk 1:1 doorgestuurd dus inderdaad effe goed checken hoe de USG ermee omgaat!

[...]

Alleen weet je dan niet welke client het vaakst foute adressen opvraagt of dat je Samsung TV 80% van het geblokkeerde verkeer veroorzaakt :+ in de Pi Hole web GUI dus liever niet doen!
Wat zou je dan bij je Wan dns moeten zetten??

Ik heb nu op de usg wan dns mijn pi hole adres staan en ook handmatig in alle netwerken op de usg

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flexje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:02:
[...]

Ik heb nu op de usg wan dns mijn pi hole adres staan en ook handmatig in alle netwerken op de usg
Ik gok dat @nero355 bedoelt dat als je (alleen) de WAN DNS instelt dat je dan in Pi-Hole alleen maar ziet dat alle DNS requests afkomstig zijn vanaf de USG (omdat deze dus relay doet). Stel je de DNS server ook op alle netwerken in zullen de apparaten dus zelfstandig de DNS server benaderen en zie je in Pi-Hole dus ook terug welke PC/telefoon/smart TV/... de DNS requests heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:53
RobertMe schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:17:
[...]

Ik gok dat @nero355 bedoelt dat als je (alleen) de WAN DNS instelt dat je dan in Pi-Hole alleen maar ziet dat alle DNS requests afkomstig zijn vanaf de USG (omdat deze dus relay doet). Stel je de DNS server ook op alle netwerken in zullen de apparaten dus zelfstandig de DNS server benaderen en zie je in Pi-Hole dus ook terug welke PC/telefoon/smart TV/... de DNS requests heeft gedaan.
Volgens mij kun je niet op je WAN van de USG een LAN ip adres van een pi hole invullen hoor, dan zou WAN verkeer (van buiten) namelijk over LAN verkeer gaan. Ik heb zelf als WAN dns servers (USG) die van OpenDNS ingesteld. Aan de LAN kant via networks heb ik dan per netwerk de Pi Hole ingesteld puur als Manual DNS Server.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlrb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 20:36
vonkkie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:20:
Sorry begrijp even niet wat je in dit geval met client bedoel

Is de client de pc waarmee ik inlog op unifi ??

Mijn tel staat op Nederlands
[...]
Gaat idd over de (bv) telefoon waarmee je naar het guest portal connect. Werkt goed hier. Als ik mijn iPhone instel op Engels zie ik het in het Engels. Stel ik mijn iPhone in op Nederlands, zie ik het in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Mijn s7 is zover ik weet nederlands maar in de instellings pagina van unifi geeft hij als voorbeeld alleen engels aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja dat zeg ik toch dat het niet goed gaat ;-)
Mijn ervaring is dat TP-link gs/sg 108/5e soms niet goed werken. En kpn tv toch over heen gooien. De oplossing was igmp toewijzen aan ze juiste vlan.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
[

Niet doen!

Zie ook :
Interessant, zelf nog geen problemen mee gehad. Clients hier hebben al altijd de pi hole gebruikt van diegene die ik gechecked heb met bv. nslookup. Op de andere nog geen reclame tegengekomen :>
Op zich is het voor mij geen ramp als het nu via de pi hole gaat of niet, is maar voor thuis gebruik. Maar wel zeer goed om te weten dat hier eigenlijk geen onderscheid in gemaakt wordt!
Wellicht dat het bij bepaalde clients wel zo geprogrammeerd is dat de eerste genomen wordt, maar bij andere clients dan weer niet.
Wederom een goed punt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 07-10 13:46

Geckoo

Good news, everyone!

Mensen ervaringen met de Unifi Voip Telefoons?
Afbeeldingslocatie: http://www.ispsupplies.com/SSP%20Applications/NetSuite%20Inc.%20-%20SCA%20Vinson/Development/product_images/images/UVP-PRO-3.jpg

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben ze die telefoon productlijn niet gekilled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
stormfly schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:49:
Hebben ze die telefoon productlijn niet gekilled?
Helaas niet ahaha.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Ja die bestaan nog, alleen zou ik daar persoonlijk op dit moment niet veel mee doen, want focus ligt bij Ubiquiti op andere gebieden ;)

flexje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:02:
Gewoon die van je ISP of één van de vele alternatieven uit dit topic bijvoorbeeld : Het grote privacy-gerichte DNS server topic
Dat kan ook, maar dan moet je dus in Pi Hole zelf de juiste externe DNS servers instellen in dit gedeelte van de Web GUI :
Afbeeldingslocatie: https://discourse.pi-hole.net/uploads/default/original/2X/a/a4ef82f222cf56d840e43630637847f42d2dd2b9.png
Maar dan dus die van je ISP of van het eerder genoemde topic :)
RobertMe schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:17:
Klopt! d:)b
tcviper schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:29:
Volgens mij kun je niet op je WAN van de USG een LAN ip adres van een pi hole invullen hoor, dan zou WAN verkeer (van buiten) namelijk over LAN verkeer gaan.
Dat kan prima, alleen DNS requests van je USG of ook zijn clients gaan dan nog effe via de Pi Hole :)
Ik heb zelf als WAN dns servers (USG) die van OpenDNS ingesteld. Aan de LAN kant via networks heb ik dan per netwerk de Pi Hole ingesteld puur als Manual DNS Server.
Dat is ook prima :) Maar net wat je leuker vindt uiteindelijk!

Zelf heb ik aan de WAN kant volledige DHCP dus de ISP bepaalt alles en intern alleen de Pi Hole met handmatig ingestelde externe upstream DNS servers.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Xymox
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Ik zit met een prangende vraag: hoe het beste een AC-PRO te laten samenwerken met een Fritzbox modem aangaande uitdelen IP adressen.

Ik heb een aantal devices via kabel aangesloten op de Fritzbox (NAS, Printer). Het modem daarvan heb ik WIFI compleet uitgeschakeld.
Een kabel vanaf het modem gaat naar een switch en op die switch heb ik een AC-PRO aangesloten.

Simpel netwerk denk ik zo.

Maar ik zie in de Fritzbox dat er devices zijn die hetzelfde IP adres hebben.

Wie is het nu die de IP adressen uitdeelt?

Het modem heeft DHCP ingeschakeld.

De instellingen van de AC PRO zijn:

Gateway IP 192.168.1.1
Network Broadcast IP 192.168.1.255
Netwerk IP teller 254
Netwerk IP reeks 192.168.1.1 - 192.168.1.254
Netwerk Subnet mask 255.255.255.0

Mijn modem heeft IP adres 192.168.178.1

IN de controller software zie ik 2 devices staan met IP adres 192.168.178.23
Ook in de Fritzbox zie ik dit staan.

Het lijkt erop dat ik iets niet goed ingesteld heb.

Zou ik de AC PRO niet de Fritzbox als DHCP server moeten laten gebruiken?
(dus 192.168.178.1 in plaats van 192.168.1.1 ?)

Wie zou in mijn situatie de IP adressen moeten uitdelen?

Ik hoop dat iemand mij kan wijzen op de verkeerde instelling.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• vonkkie
Ik denk dat je modem dhcp uitgeeft en je fritsbox

Op een van de 2 zou dit uit moeten staan nu heb je 2 netwerken door elkaar heen

Dus het makkelijkste lijkt mij om op fritbox de dhcp uit tezetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Xymox schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:27:
Ik zit met een prangende vraag: hoe het beste een AC-PRO te laten samenwerken met een Fritzbox modem aangaande uitdelen IP adressen. Ik heb een aantal devices via kabel aangesloten op de Fritzbox (NAS, Printer). Het modem daarvan heb ik WIFI compleet uitgeschakeld.
Een kabel vanaf het modem gaat naar een switch en op die switch heb ik een AC-PRO aangesloten.
Dus, de Fritzbox is je modem & router, verder heb je nog een of meerdere switches, een NAS, netwerkprinter en AC-Pro access points in je netwerk. Nog meer? Andere routers?
Maar ik zie in de Fritzbox dat er devices zijn die hetzelfde IP adres hebben.

Wie is het nu die de IP adressen uitdeelt?

Het modem heeft DHCP ingeschakeld.
... dan (als Fritzbox == modem, post van vonkkie verwardt mij wat) is de Fritzbox de DHCP uitdeler.
De instellingen van de AC PRO zijn:

Gateway IP 192.168.1.1
Network Broadcast IP 192.168.1.255
Netwerk IP teller 254
Netwerk IP reeks 192.168.1.1 - 192.168.1.254
Netwerk Subnet mask 255.255.255.0

Mijn modem heeft IP adres 192.168.178.1
Dit is gek. Heb je die AC-Pro handmatig zo ingesteld?
Als je modem een 192.168.178.1 adres heeft, zou je de AC-Pro liefst een 192.168.178.x adres geven: in hetzelfde netwerksegment als je router.
IN de controller software zie ik 2 devices staan met IP adres 192.168.178.23
Ook in de Fritzbox zie ik dit staan.

Het lijkt erop dat ik iets niet goed ingesteld heb.

Zou ik de AC PRO niet de Fritzbox als DHCP server moeten laten gebruiken?
(dus 192.168.178.1 in plaats van 192.168.1.1 ?)

Wie zou in mijn situatie de IP adressen moeten uitdelen?
Vooralsnog heb je maar 1 apparaat genoemd dat DHCP kan uitdelen, dus ik vraag mij af of je netwerkoverzicht compleet is. Toevallig nog iets van een Horizon-box of andere settop-box die dat zou kunnen doen? Of andere netwerkapparaten?

Overigens lijkt dit niet zo heel erg Ubiquiti-gerelateerd te zijn, dus wellicht - als niet snel opgelost - is een apart topic beter, bereik je een groter publiek mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Ik zie het modem als de provider router
Waar hij de fritzbox op aan gesloten heeft voor beter wifi
Dat zou de 2 ip ranges verklaren
En dan heeft hij nog op de modem (provider )
Een switch waar de ubiquiti weer achter zit

Zo lees ik zijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 15:28
Ik denk dat @Xymox eerst eens zijn post wat moet verduidelijken, met name de terminologie die hij gebruikt. Want zo schiet het totaaaaal niet op!

Dus kom gewoon met een duidelijk plaatje van apparatuur die je hebt staan, vanaf ADSL/Fiber/Kabel aansluiting tot je Ubiquiti en alles daartussen. Definieer duidelijk de termen die je aan die apparaten koppelt en gebruik die op een consistente manier in het verhaal. Definieer ook duidelijk hoe je alles op elkaar hebt aangesloten.

Meerdere apparaten met hetzelfde IP adres komt op mij over alsof je alles in 1 groot LAN segment hebt hangen terwijl meerdere apparaten denken dat ze IP adressen uit moeten delen en verkeer moeten routeren.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 09:13

DeFeCt

je wéét toch

<n00b alert>
Vooropgesteld, ik heb vrij weinig kennis van netwerken, maar ik zou graag mijn Ziggo wifi netwerk willen vervangen, omdat dit een drama qua ontvangst is.

De situatie is als volgt:

Nieuwbouwwoning uit 2015
3 verdiepingen met een Cat5 aansluiting
losstaande garage achter in tuin (12m) zonder cat aansluiting.
In de meterkast hangt het modem van Ziggo (wat ook de wifi verzorgt) en een Netgear gigabit switch.
In de woonkamer staat de horizon box die niks voor het netwerk doet.

Nu was mijn oog gevallen op de Amplifi HD met 2 mesh points. Het idee was om de amplifi box in de woonkamer te zetten en op de 1e en 2e verdieping een mesh point aan te sluiten, en mocht het bereik het niet halen eventueel ook nog een meshpoint in de garage.

Maar nu twijfel ik of een oplossing met twee Unifi AP lite access points niet een beter oplossing is. 1 AP in de woonkamer en 1 AP op de eerste verdieping. Ik zal de AP's niet aan het platfond monteren omdat ik daar geen kabels heb lopen, dus ze zullen ergens in een hoekje verdwijnen.

Mijn vraag is ben ik er dan al? Kan ik de AP's aansluiten op de ethernet kabels uit de switch en 1 kabel van de switch naar het Ziggo modem en zou dit een beter resultaat opleveren dan de oplossing met de Amplifi en mesh points?

Ik moet zeggen dat ik de Amplifi oplossing esthetisch mooier vindt...maar het gaat uiteindelijk om een goede wifi te krijgen... iemand die deze leek iets verder kan helpen? BvD!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DeFeCt schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:02:
<n00b alert>
Vooropgesteld, ik heb vrij weinig kennis van netwerken, maar ik zou graag mijn Ziggo wifi netwerk willen vervangen, omdat dit een drama qua ontvangst is.

De situatie is als volgt:

Nieuwbouwwoning uit 2015
3 verdiepingen met een Cat5 aansluiting
losstaande garage achter in tuin (12m) zonder cat aansluiting.
In de meterkast hangt het modem van Ziggo (wat ook de wifi verzorgt) en een Netgear gigabit switch.
In de woonkamer staat de horizon box die niks voor het netwerk doet.

Nu was mijn oog gevallen op de Amplifi HD met 2 mesh points. Het idee was om de amplifi box in de woonkamer te zetten en op de 1e en 2e verdieping een mesh point aan te sluiten, en mocht het bereik het niet halen eventueel ook nog een meshpoint in de garage.

Maar nu twijfel ik of een oplossing met twee Unifi AP lite access points niet een beter oplossing is. 1 AP in de woonkamer en 1 AP op de eerste verdieping. Ik zal de AP's niet aan het platfond monteren omdat ik daar geen kabels heb lopen, dus ze zullen ergens in een hoekje verdwijnen.

Mijn vraag is ben ik er dan al? Kan ik de AP's aansluiten op de ethernet kabels uit de switch en 1 kabel van de switch naar het Ziggo modem en zou dit een beter resultaat opleveren dan de oplossing met de Amplifi en mesh points?

Ik moet zeggen dat ik de Amplifi oplossing esthetisch mooier vindt...maar het gaat uiteindelijk om, om een goede wifi te krijgen... iemand die deze leek iets verder kan helpen? BvD!
AP's met kabels naar een switch is altijd beter dan een mesh netwerk, omdat je daar gewoon uplink kwijt raakt. Lekker die 2 AP's bestellen en bekabeld aansluiten dus, daar ga je veel plezier van hebben :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 15:28
Yep :). En IPV de Lite zou ik dan LR doen.

Qua features hetzelfde, alleen de LR heeft een wat ander antenne design waardoor het bereik mogelijk beter is, vooral ook de sterkte van clients gezien vanuit het AP zelf.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-10 08:52
Heb sinds kort 2 unifi access points en unifi 8 60watt switch en een cloud key is me te duur
Heb eerst de controller software op een Windows computer maar heb nu ook op mijn nas(altijd via VPN te openen) maar kan je wel 2 x software met hetzelfde inlog account open,heb ik gedaan maar hij zegt maneged by other
Dus hoe kan ik inloggen in de nas met de account gegevens van de Windows computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
[b
Export van de configuratie in de windows unifi maken en in de nas unfi importeren

boomer21 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:16:[/b]
Heb sinds kort 2 unifi access points en unifi 8 60watt switch en een cloud key is me te duur
Heb eerst de controller software op een Windows computer maar heb nu ook op mijn nas(altijd via VPN te openen) maar kan je wel 2 x software met hetzelfde inlog account open,heb ik gedaan maar hij zegt maneged by other
Dus hoe kan ik inloggen in de nas met de account gegevens van de Windows computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-10 08:52
Xymos heb ongeveer dezelfde situatie alleen heb ik de WiFi van de fritzbox nog aan staan zoals je misschien weet heeft de fritzbox alles met 178 in de ip range dus die ander is waarschijnlijk 192.168.1.1 van de switch denk ik maar bij mij is de pro ook aangesloten op een switch maar pak hij de ip range van de fritzbox misschien heb je hier wat aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DeFeCt schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:02:
Mesh oplossingen werken niet. Sowieso is het grootste nadeel van een mesh oplossing dat het draadloze backbone je beperkingen oplegt. Zo wordt hierdoor de snelheid meestal gehalveerd, omdat een mesh point zijn tijd moet verdelen tussen het communiceren met alle clients (telefoons, tablets, ...) en het communiceren met het "basisstation" (of tussenliggende mesh points).
Daarnaast heb je ook altijd meer mesh points nodig dan losse APs (wat het geheel duurder maakt, en mesh is meestal al duurder). Dit omdat je bij APs deze zo kunt positioneren dat de "uiteindes" van het bereik van de APs nog overlapt. Bij mesh kun je dit niet doen, omdat de mesh points nog binnen het bereik van het vorige mesh point moeten liggen. Dus stel dat je een mesh en een AP oplossing hebt met beide een bereik van 10m. In het geval van de mesh oplossing kun je de mesh points maximaal 10 meter uit elkaar plaatsen, waar je bij de oplossing met APs deze maximaal 20 meter uit elkaar kunt plaatsen. Effectief heb je dus meer mesh points nodig om hetzelfde gebied te dekken.
Daarnaast zit je ook nog met het probleem dat het draadloze backbone tegen dezelfde limieten aanloopt als de dingen die nu al de beperkende factor zijn. Als je een router/access point/you name it op de beneden verdieping hebt heb je op de eerste verdieping bijna geen bereik meer omdat je ontzettend veel verlies hebt door de betonnen vloer. Stap je over op een mesh oplossing, heeft het mesh point op de eerste verdieping dus hetzelfde probleem: een slecht signaal naar het "basis station" op de beneden verdieping.
Om bovenstaande redenen is dit dus altijd een betere oplossing.
Ja, dit zal zo werken. En door de UniFi Controller heb je ook meteen de voordelen van centraal beheer. 1x je WLAN instellen en dit wordt automatisch ingesteld op alle APs (of dit er nu 1, 2 of 5 zijn, en ook als je later er nog extra bij plaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 07-10 13:46

Geckoo

Good news, everyone!

Wisten jullie dat je mesh ook kan creëeren op de normale ap's van unifi?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
ap is geïsoleerd

weet iemand wat dit inhoud en hoe dit kan voor komen?

heb hem herstart en functioneert nu weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geckoo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:29:
Wisten jullie dat je mesh ook kan creëeren op de normale ap's van unifi?
Ja, maar ja en nee :p De APs hebben wel de Wireless Uplink feature, maar daarvoor gelden sowieso al mijn bovengenoemde nadelen (als gehalveerde snelheid, meer stuks nodig, ...). En daarnaast kun je een echt mesh alleen doen met de Mesh modellen. Alle andere modellen ondersteunen Wireless Uplink maar tot 1 niveau diep. Dus je kunt wel een UAP AC Lite wireless achter een andere Lite plaatsen, maar je kunt daar niet nog een UAP AC Lite achter plaatsen. (Modellen daarbij maken niet uit, dit is gelijk voor de Lite, LR, Pro, In-Wall etc). Bij de UAP AC Mesh kan dit echter wel, daar kun je wel over meerdere Wireless Uplink 'hops' heen (dit geldt dus zowel voor de Mesh als Mesh Pro).

TL;DR: de 'gewone' modellen moeten (draadloos) altijd verbinden met een model dat wel via kabel is verbonden. Bij de Mesh modellen geldt deze restrictie niet.
vonkkie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:48:
ap is geïsoleerd

weet iemand wat dit inhoud en hoe dit kan voor komen?

heb hem herstart en functioneert nu weer
Volgens de helppagina betekend dit dus hoogstwaarschijnlijk dat het UAP de gateway niet kon bereiken (maar dus wel de controller, anders kon die die status niet geven). Lijkt mij dat dit zichzelf onder normale omstandigheden weer oplost (al dan niet geholpen door een reboot), en anders is het waarschijnlijker dat er iets in je netwerk stuk is, maar dat zou je dan ook op andere manieren merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

boomer21 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:36:
Xymos heb ongeveer dezelfde situatie alleen heb ik de WiFi van de fritzbox nog aan staan zoals je misschien weet heeft de fritzbox alles met 178 in de ip range dus die ander is waarschijnlijk 192.168.1.1 van de switch denk ik maar bij mij is de pro ook aangesloten op een switch maar pak hij de ip range van de fritzbox misschien heb je hier wat aan
Ik ga even off-topic. Verder niet lullig bedoeld, maar je moet echt even wat aan je interpunctie doen. Je zinnen zijn door het gebrek daaraan moeilijk te lezen, en dat helpt niet in technische topics zoals deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

eymey schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:04:
Ik denk dat @Xymox eerst eens zijn post wat moet verduidelijken
Ok. Ik zal mijn best doen.

Dit is de situatie:

Topologie

Fritzbox waarop direct via netwerk kabel een printer/nas aangesloten is.

Op de Fritzbox bedraad naar de AC-PRO. En daar hangen WIFI apparaten aan.

Ik heb bij de AC PRO 1 netwerk geconfigureerd, verder niets. Dit zijn de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1drizi4sxRsMt6nhBpYTYUbs/full.png

Ik neem aan dat standaard de AC-PRO geen DHCP server is. Ik denk dus dat de gateway gegevens verkeerd zijn hier.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Nee Access points zijn nooit DHCP server ;) Dat kunnen ze uberhaupt niet.

Het netwerk stuk is uberhaupt niet van toepassing als er geen USG router of USW switch aanwezig is.
Het enige dat jij dient te configgen is het WIRELESS networks (draadloos netwerk) stuk.

[ Voor 57% gewijzigd door tcviper op 17-11-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

tcviper schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:46:
Nee Access points zijn nooit DHCP server ;) Dat kunnen ze uberhaupt niet.

Het netwerk stuk is uberhaupt niet van toepassing als er geen USG router of USW switch aanwezig is.
Het enige dat jij dient te configgen is het WIRELESS networks (draadloos netwerk) stuk.
Dus de AC PRO pakt automatisch de DHCP server IP als deze aan het netwerk hangt?

Het vreemde is dat de rare IP's die uitgegeven worden elke keer anders zijn, soms dubbele IP's uitgegeven zijn en nu zie ik zelf dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9p2Xf3IP4oHJhucVPXcqQgIv/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HAYVdMVu1RF1NIw8iz5L5nuP/full.png

Waar komt dat IP adres vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heeft de DHCP server twee keer hetzelfde IP uitgegeven, of is 1 statisch en is de lease van de ene nog niet afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Dus even voor de zekerheid: ik hoef dus niets aan te passen op de AC-PRO aangaande gateway/subnet instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xymox schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:01:
[...]

Dus de AC PRO pakt automatisch de DHCP server IP als deze aan het netwerk hangt?

Het vreemde is dat de rare IP's die uitgegeven worden elke keer anders zijn, soms dubbele IP's uitgegeven zijn en nu zie ik zelf dit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Waar komt dat IP adres vandaan?
Hoe staan de netwerk instellingen van je UAP zelf? Dus bij Devices => AP selecteren/properties openen => Config => Network. Staat deze gewoon op DHCP? En het IP adres bij Details => Overview is dan de getoonde 192.168.178.21?
Xymox schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:16:
Dus even voor de zekerheid: ik hoef dus niets aan te passen op de AC-PRO aangaande gateway/subnet instellingen?
V.w.b. het eerste plaatje, zoals @tcviper zegt hoef je daar inderdaad niks in te stellen. Dat is v.z.i.w. alleen relevant als je een UniFi Switch of UniFi Security Gateway hebt. Het UAP "maakt verbinding" via DHCP (via de standaard instellingen) en that's it.

Standaard heb je volgensmij wel altijd het LAN netwerk daar ingesteld, maar dat heeft verder geen invloed

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 17-11-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

RobertMe schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:16:
[...]

Hoe staan de netwerk instellingen van je UAP zelf? Dus bij Devices => AP selecteren/properties openen => Config => Network. Staat deze gewoon op DHCP? En het IP adres bij Details => Overview is dan de getoonde 192.168.178.21?
Bij details staat IP adres : 192.168.178.21
Bij configuratie/netwerk staat : DHCP gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik herinner me dat ik ergens gelezen heb dat er een nieuwe revisie is/komt van de USG Pro 4 waarbij t logo op dezelfde plek zit als bij de Unifi switches...kan iemand dat bevestigen :? Zit naar een USG te kijken voor thuisgebruik en de Pro is wel cool in een rack "omdat het kan". De gewone USG is ook mooi maar is niet rack mountable en ik wel alles graag mooi bij elkaar wil hebben.

Beiden ondersteunen ook een backup over WAN 2 (VOIP bij de USG) begreep ik, gebruikt iemand dat? Ik dacht aan een 4G modem die t in de zeldzame gevallen kan overnemen als t gewone internet er eens uitligt, wederom een gevalletje "omdat het kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Met interesse heb ik de conversaties rond de Pi-hole gevolgd.
Dan ook meer eens eentje opgezet (in combinatie met de Unifi controller voor de AP's).
Eerste testen uitgevoerd door het IP adres van de Pi-hole als DNS in te voeren op de PC, resultaat is inderdaad indrukwekkend (zeker op mijn test PC, is al een ouder beestje).

Nu wil ik deze laten werken via mijn Edgrouter Lite maar zoals sommigen bij de USG niet echt weten waar het IP adres van de Pi-hole moet ingesteld staan heb ik dit bij de ERL.

originele instellingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
router:~$ show dns forwarding nameservers                             
-----------------------------------------------                                 
Nameservers configured for DNS forwarding                                    
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'                                 

Nameservers NOT configured for DNS forwarding                                  
127.0.0.1 available via 'system'

Mogelijks niet de correcte manier maar dan hoor ik dat ook graag ;). Ik heb dit ooit zo ingesteld omdat de DNS servers van mijn ISP steeds bleven gebruikt worden (had ik gevonden op het forum van Ubi).
Ik had toen eerst de Google DNS servers ingesteld bij de "system name server" mogelijks was dit toen niet correct.

Zoals ik het zie zijn er 3 locaties waar ik DNS adressen kan instellen:
  1. In de "system tab" kan ik de "system name server" instellen. hier staat nu 127.0.0.1
  2. Bij de DHCP server instellingen kan ik ook DNS adressen instellen (hier staat nu steeds het IP adres van de router, dit steeds in de subnet adres range van het overeenstemmend VLAN)
  3. Dan in de "config tree" bij DNS forwarding ook nog eens (zo heb ik het gedaan). Ook staan bij DNS forwarding al mijn interfaces van mijn VLANs ingevuld.
Graag had ik wat meer uitleg gewild over het verschil tussen deze 3 en waar ik nu het beste wat kan instellen.

Nu had ik eerst het volgende uitgevoerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<PI-hole IP adres> available via 'statically configured'   
8.8.8.8 available via 'statically configured'
8.8.4.4 available via 'statically configured'                                 

Dit werkte soms wel en soms niet doordat de Google DNS servers nog steeds werden aangesproken. Ik had deze in eerste instantie laten staan als back-up mocht de PI-hole er eens uit liggen.

Nu staat het voorlopig zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<PI-hole IP adres> available via 'statically configured'                                 

Dit werk goed (in alle VLANs) maar ik vraag me af of ik dit wel correct doe.
Ook zou ik graag in de PI-hole de IP adressen zien van de clients, nu zie ik enkel die van de router.
En indien mogelijk zou ik graag ergens een back-up DNS instellen voor wanneer de PI-hole down is (indien dit mogelijk is) zonder dat deze alternatieven gebruikt gaan worden wanneer de PI-hole actief is (zoals ik eerst voorhad).

dus graag even jullie hulp om me op weg te helpen wat ik waar moet instellen bij:
  1. Bij de "system name server" in de "system tab"?
  2. Bij de DNS instellingen bij de DHCP server instellingen?
  3. Vervolgens in de "config tree" bij DNS forwarding? Moet de forwarding naar alle VLAN interfaces blijven?
Ik wil ook graag vermijden dat ik op elke client de DNS server moet gaan wijzigen, dit zou dus via de router moeten gaan.
Momenteel staan de DNS adressen in de PI-hole ingesteld op die van Google. Ik zag hier ergens verschijnen dat je deze op "custom" kan instellen naar je IP adres van de router?

Al op voorhand bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Iemand de me aub even wil helpen om mijn draadloze gebruiker (kamerthermostaat) via wifi rechtsreeks met het internet de koppelen, zodat de verwarming hier weer naar behoren werkt.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ycm3gz2lgekaez4/Wifi%20gebruiker.png?raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Moris schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:19:
Iemand de me aub even wil helpen om mijn draadloze gebruiker (kamerthermostaat) via wifi rechtsreeks met het internet de koppelen, zodat de verwarming hier weer naar behoren werkt.

[afbeelding]
Kun je aangeven wat momenteel niet werkt? Dan is het wellicht makkelijker om te bepalen wat er gedaan moet worden. ;) En wat bedoel je met ‘rechtstreeks met het internet koppelen’?

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.