Zelf heb ik hier geen ervaring mee (want Ziggo), maar ik heb hier vaker langs zien komen dat de glasvezelkabel (of na de NTU) direct op de switch wordt aangesloten, om dan naar de USG te gaan en dan weer terug. Maar de meeste splitsen IPTV meteen dan en sturen volgensmij alleen het internet VLAN naar de USG.gday schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:52:
Zoals jullie wellicht weten heeft de USG problemen met meerdere VLANs op een WAN interface. Dat is best irritant bij providers als XS4ALL en KPN, aangezien internet (VLAN 6) en IPTV (VLAN 4) op gescheiden VLANs binnenkomen. In principe heb ik het wel werkend (zelfs routed IPTV) maar ik heb het idee dat de USG soms na het reprovisionen niet helemaal lekker online komt vanwege die twee VLANs op WAN1.
Zou het mogelijk zijn om vanaf de NTU gewoon een kabel te trekken naar een switch (VLAN 4 en 6 tagged), en van daar uit 1 kabel naar WAN1/eth2 te trekken (VLAN 6) en 1 naar LAN2/eth1 (VLAN 4), zodat ik dus maar 1 VLAN per poort heb op de USG4? Ik kan WAN1 dan gewoon via de GUI blijven managen, en LAN2 manage ik dan via config.gateway.json. En dan LAN1/eth0 weer naar de switch verbinden?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Accesspoints
Klopt, mijn idee is daar een variant van. Ik wil de NTU niet simpelweg op de switch aansluiten en van daaruit IPTV doorlussen, omdat je dan alleen bridged IPTV hebt. Ik wil het IPTV-verhaal na de switch óók nog langs de USG laten lopen om routed IPTV te krijgen. Kortom, ik wil VLAN4 en 6 gesplitst door de USG laten lopen.RobertMe schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:26:
[...]
Zelf heb ik hier geen ervaring mee (want Ziggo), maar ik heb hier vaker langs zien komen dat de glasvezelkabel (of na de NTU) direct op de switch wordt aangesloten, om dan naar de USG te gaan en dan weer terug. Maar de meeste splitsen IPTV meteen dan en sturen volgensmij alleen het internet VLAN naar de USG.
Of zou ik IPTV dan over WAN2 moeten laten lopen, en dan iets met policy based routing doen ofzo? Liefst zou ik WAN2 vrijhouden ivm failover via 4G.
[ Voor 14% gewijzigd door gday op 23-11-2017 22:43 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
@Balance
Ik zit even door je Posts op het unbt forum te lezen. Maar hoe kom jij aan al die info over nieuwe unifi producten en nog interessanter info over toekomstige functies van huidige hardware zoals dat IEEE 802.3bz aanwezig is in de HD en SHD maar wacht op goedkeuring?
Ik zit even door je Posts op het unbt forum te lezen. Maar hoe kom jij aan al die info over nieuwe unifi producten en nog interessanter info over toekomstige functies van huidige hardware zoals dat IEEE 802.3bz aanwezig is in de HD en SHD maar wacht op goedkeuring?
Lesdictische is mijn hash#
@xbeam Voornamelijk van de Ubiquiti fora. Zeker op de beta-gedeeltes (die iedereen kan joinen) wordt veel besproken, de developers zijn ook niet schaars net informatie.
Ja zit ook wel vaak op het beta forum.Balance schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:14:
@xbeam Voornamelijk van de Ubiquiti fora. Zeker op de beta-gedeeltes (die iedereen kan joinen) wordt veel besproken, de developers zijn ook niet schaars net informatie.
Maar kom dan echt geen linkjes tegen naar dev-wwwubnt naar nog niet uitgebrachte producten. Die ze na je post op de beta forum offline gehaald hebben ;-)
Dat ik weinig tegen over neiew producten kan ook zijn omdat meestal zoek naar een oplossing voor mijn eigen probleem.
Maar ook Bluetooth in de HD was ik nog niet tegen komen. Heb een paar HDs maar zou niet weten hoe en waar je dat kan gebruiken.
@xbeam Oeps lol dat wist ik nog helemaal niet. Die dev-www. had ik volgens mij gevonden via Google, en vervolgens vanuit daar verder gezocht.

Klik. Ze zullen wel blij met me zijn daar bij Ubiquiti
.
De truc is voor mij achter product namen komen. Zodra je die ergens hebt gevonden kan je daarop verder gaan zoeken. Zodra ik AP XG wist vond ik al die andere dingen ook.

Klik. Ze zullen wel blij met me zijn daar bij Ubiquiti
De truc is voor mij achter product namen komen. Zodra je die ergens hebt gevonden kan je daarop verder gaan zoeken. Zodra ik AP XG wist vond ik al die andere dingen ook.
Balance schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:30:
@xbeam Oeps lol dat wist ik nog helemaal niet. Die dev-www. had ik volgens mij gevonden via Google, en vervolgens vanuit daar verder gezocht.
[afbeelding]
Klik. Ze zullen wel blij met me zijn daar bij Ubiquiti.

Ik begreep dat het niet de bedoeling was om over zulke zaken te spreken buiten het beta-forum?Balance schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:14:
@gday Het beta-forum is zo goed als publiek. Iedereen kan er zonder selectie zich voor aanmelden. Als het Alfa o.i.d. was had ik die informatie niet gedeeld, maar dit kan prima.
For het beta forum is er geen NDAgday schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 00:01:
[...]
Ik begreep dat het niet de bedoeling was om over zulke zaken te spreken buiten het beta-forum?
Het beta forum is gewoon publiekelijk en daar kan dus ook iedereen bij. Willen dan eigenlijk alleen nog even de laatste soft/firm/hardware testen voor dat hem wereldwijd vrijgeven. Alle marketing info is dan al verspreid.
Als je echt een beta tester bent dan krijg je eerst een een NDA voor geschotelt en die moet je ook echt tekenen en terug sturen. Eerder krijg je niets te zien. Ook hoef je de hardware dan niet te kopen. Deze krijg je gewoon thuis/op zaak toe gestuurd.
Als je actief genoeg bent krijg je vanzelf een maIltje van Mister Kowiak met een invite.
[ Voor 29% gewijzigd door xbeam op 24-11-2017 01:16 ]
Daar heb je gelijk in. Dat begin ik zelf ook in te zien, vandaar dat ik na denk over deze router en mijn huidige wireless router als AP wil gebruiken.Chris.nl schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:27:
[...]
De kracht van Ubiquiti-apparatuur is (imo) o.a. juist dat het geen alles-in-één hardware is, zoals de 3in1 dingen die je van je provider krijgt.
Een ExperiaBox kan je bijvoorbeeld niet discreet aan het plafond hangen, terwijl dit een goede plek is voor een accespoint. Router / switch of WiFi is niet los te vervangen, telkens een nieuwe 3in1 oplossing kopen is uiteindelijk wellicht veel duurder. En dat soort argumenten.
Ik ben iig enorm in m'n nopjes met een EdgerouterX, domme switch en AC-AP Lite
Als ik een openvpen cliënt en openvpn server werkend heb op mijn server is het wellicht interessanter om een goedkopere Ubiquiti router aan te schaffen en een twee losse AP's. Dan verkoop ik mijn twee asus N66U routers.
Het huidige probleem wat ik heb is dat mijn internet wegvalt op wirelles devices, maar de wifi verbinding stand houdt. Ik zelf denk dat dit komt door een haperende WAN of dat de N66U het niet goed kan verwerken. Ik heb KPN glasvezel en mijn router is ingesteld als PPPOE modem. Een tweede issue is dat 2 N66U geen vlotte signaal overgang hebben naar elkaar.
Ubiquiti zou in mijn ogen een waardige vervanger zijn voor mijn asus apperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door MuVo op 24-11-2017 10:22 ]
DectDirect.nl heeft wat aanbiedingen onderandere op Unifi
€ 75,- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
€ 95,- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
€ 125,- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
"aanbiedingen", ze zijn bij de Pro E6 goedkoper ten opzichte van de daarop volgende shops, en bij de Lite & LR is het verschil nog kleiner. En die prijzen worden volgensmij de laatste tijd al even gehanteerd (~80 voor de Lite en even onder de 100 voor de LR).Geckoo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:24:
DectDirect.nl heeft wat aanbiedingen onderandere op Unifi
ik zeg ook niet dat het veel is
maar ach mocht dit de motivatie zijn om het toch te doen
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
tsja.. ik zit te azen opGeckoo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:34:
ik zeg ook niet dat het veel ismaar ach mocht dit de motivatie zijn om het toch te doen
UBIQUITI UNIFI VIDEO UVC-G3
maar geen black friday deal te zien
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik weet niet of het al een keer gevraagd is, maar ik zoek apparatuur om in ons bestaande netwerk een extra WiFi netwerk te maken + gast netwerk. Is dat te doen met https://www.coolblue.nl/p...fi-hd-multiroom-wifi.html ?
Krijg je dan ook deze interface, of is het alleen in te stellen via een app op de telefoon?
Het geheel moet dus in een bestaand netwerk komen (dubbel nat is geen probleem), alleen het gast netwerk mag alleen internet op kunnen en niet het interne netwerk.
Kan het bovenstaande met Ubiquiti AmpliFi AFi-HD?
Krijg je dan ook deze interface, of is het alleen in te stellen via een app op de telefoon?
Het geheel moet dus in een bestaand netwerk komen (dubbel nat is geen probleem), alleen het gast netwerk mag alleen internet op kunnen en niet het interne netwerk.
Dit is geen UniFi Product, het kan dus alleen vanaf je telefoon beheerd worden.slopert schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:41:
Ik weet niet of het al een keer gevraagd is, maar ik zoek apparatuur om in ons bestaande netwerk een extra WiFi netwerk te maken + gast netwerk. Is dat te doen met https://www.coolblue.nl/p...fi-hd-multiroom-wifi.html ?
Het heeft dus geen controller zoals de UniFi Producten dat hebben!
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Als aanvulling op de post van @djkavaa zou ik ook sowieso niet kijken naar zo'n alles in een mesh oplossing. Zo ben je bij de AmpliFi lijn (net zoals de meeste mesh producten) verplicht om alles draadloos te doen (geen bedraad backbone tussen de "mesh points") en dat levert gewoon een aantal nadelen op, zoals gehalveerde snelheid, het feit dat je meer apparaten nodig hebt om hetzelfde gebied te dekken etc.slopert schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:41:
Ik zou gewoon 1 of 2 UniFi AP AC Lites halen en met een draadje aansluiten. Vervolgens kun je dan gewoon een gast netwerk aanmaken waarbij de APs zelf de "isolatie" (van je gewone netwerk) regelen.
Owww, dat is jammer. Ik zou dan dus voor 3 losse AP (3 verdiepingen) en een router moeten gaan. Welke apparatuur zou jij dan aanbevelen?
Het moet dus alleen een privaat subnet moeten kunnen afschermen, websites zou een mooie extra zijn.
Die AP lite moet de dan per stuk configureren? Doen die ook een handover naar elkaar?
Het moet dus alleen een privaat subnet moeten kunnen afschermen, websites zou een mooie extra zijn.
Die AP lite moet de dan per stuk configureren? Doen die ook een handover naar elkaar?
[ Voor 15% gewijzigd door slopert op 24-11-2017 16:23 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Of je drie APs nodig hebt voor 3 verdiepingen zul je moeten uit proberen wat je aan bereik haalt. Maar mogelijk dat je er inderdaad zoveel nodig hebt.slopert schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:16:
Owww, dat is jammer. Ik zou dan dus voor 3 losse AP (3 verdiepingen) en een router moeten gaan. Welke apparatuur zou jij dan aanbevelen?
De router is in ieder geval geen vereiste (mits je natuurlijk een router of modem/router hebt). De APs kunnen zelf het gastennetwerk afschermen van de rest van het netwerk.
Maar waarvoor wil je deze precies inzetten? 3 APs voor alleen een gastnetwerk en 3 verdiepingen etc klinkt alsof je het echt publiekelijk wilt inzetten? Want als je op zoek bent naar een wat professionelere oplossing kun je waarschijnlijk beter gaan voor de UAP AC Pro. Deze heeft ook sowieso wat krachtigere hardware waardoor het afhandelen (isolatie) van het gastennetwerk wat soepeler verloopt (op de Lite & LR is de impact daarvan wat groter). En in het geval van een publieke locatie wil je wellicht ook een portal etc opzetten? Die dan sowieso altijd in de UniFi controller zit maar dan moet je dus ook even opletten waar je de controller op draait. En bij echt grote volumes aan gebruikers is een router wellicht weer juist wel interessant omdat je die dan het firewall gebeuren kunt laten regelen i.p.v. de UAPs zelf.
Je moet bij de UniFi serie altijd een "UniFi controller" hebben. Dit is een centrale management omgeving waar je alle hardware in toevoegt. In het geval van meerdere UAPs kun je in de controller 1x je (gast) netwerk aanmaken en wordt de configuratie automatisch uitgerold naar alle UAPs. De UniFi controller hoef je niet perse 24/7 te draaien, maar sommige functies vereisen dat wel (gastportaal, logging, ...). Deze draait wel op een hele reeks aan hard- & software. Windows, Linux, macOS, tot een Raspberry Pi aan toe. Daarnaast verkoopt Ubiquiti zelf de UniFi Cloud Key wat ook gewoon een simpel computertje is waarop de UniFi controller staat.Die AP lite moet de dan per stuk configureren? Doen die ook een handover naar elkaar?
Roaming wordt meestal door de cliënten afgehandeld en komt over het algemeen goed als alle APs dezelfde instellingen hebben (naam, wachtwoord, ...), wat bij UniFi dus automatisch goed komt doordat je alles op 1 plek beheerd. Maar daarnaast is Ubiquiti ook bezig om steeds meer van de fast roaming standaarden toe te voegen (zijnde 802.11r, 802.11k en 802.11v).
[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 24-11-2017 16:30 ]
Het is in een commerciele setting. Maar niet publiek. Wij werken hier met 10 man. We hebben nu 2 cheap Linksys routers en op zich werkt dat ook, maar daar kan ik niets op instellen dat het 'normale' netwerk afgeschermd kan worden. We hebben een demo ruimte en soms komen daar dealers kijken en dan willen ze soms ook op internet. Dat wil ik nu scheiden. Zodat mijn collega's met hun laptop nog wel op het interne netwerk kunnen.Of je drie APs nodig hebt voor 3 verdiepingen zul je moeten uit proberen wat je aan bereik haalt. Maar mogelijk dat je er inderdaad zoveel nodig hebt.
De router is in ieder geval geen vereiste (mits je natuurlijk een router of modem/router hebt). De APs kunnen zelf het gastennetwerk afschermen van de rest van het netwerk.
Maar waarvoor wil je deze precies inzetten? 3 APs voor alleen een gastnetwerk en 3 verdiepingen etc klinkt alsof je het echt publiekelijk wilt inzetten?
Ik zie ook nog een controller staan in een plaatje. Is dat voor de configuratie? De security gateway zou ik dan ook niet nodig hebben. Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik begrijp misschien het concept niet helemaal goed.
Dan zou ik gewoon alles vervangen door Unifi en daar een "kantoornetwerk" op instellen en een gastennetwerk en je huidige wifi uitschakelen/de deur uit doen 
Als je de USG erbij doet, kun je het mooi met VLANS scheiden
Als je de USG erbij doet, kun je het mooi met VLANS scheiden
Heb dit ook toegepast en lijkt goed te werken alleen dat van de json file snap ik niet zo goed hoe het moet. Kan iemand dat eens simpel uitleggen?tcviper schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:22:
Voor degene die interesse hebben, alternatief voor PI-Hole dat op de USG zelf werkt (met niet al teveel moeite):
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Hoe ziet je netwerk er nu uit? (modem? router? (of alleen modem/router combi), switches? vaste/mobiele apparaten)slopert schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:35:
[...]
Het is in een commerciele setting. Maar niet publiek. Wij werken hier met 10 man. We hebben nu 2 cheap Linksys routers en op zich werkt dat ook, maar daar kan ik niets op instellen dat het 'normale' netwerk afgeschermd kan worden. We hebben een demo ruimte en soms komen daar dealers kijken en dan willen ze soms ook op internet. Dat wil ik nu scheiden. Zodat mijn collega's met hun laptop nog wel op het interne netwerk kunnen.
Ik zie ook nog een controller staan in een plaatje. Is dat voor de configuratie? De security gateway zou ik dan ook niet nodig hebben. Sorry dat ik zoveel vragen stel, ik begrijp misschien het concept niet helemaal goed.
Zoals @tozzke al zegt zou ik dan waarschijnlijk gewoon in een keer alles aanpakken. Een UniFi Security Gateway (of USG Pro), een of meerdere UniFi Switches (met PoE zodat je in een keer de UAPs erop kunt aansluiten zonder stroom injectoren, bv deze als wat meer "enterprise" instapper, of evt een groter model indien nodig) en dan een aantal UAP AC Pro's.
De configuratie zal dan inderdaad via de UniFi controller verlopen. Hierin heb je dan een overzicht van alle apparaten, kun je de WiFi netwerken inregelen/aanmaken (die dan dus automatisch worden uitgerold naar alle UAPs), je VLANs beheren etc etc. Daarnaast voorziet deze dan ook in de guestportal als je daar gebruik van wilt maken. En zoals gezegd zou je dan eventueel de UniFi Cloud Key kunnen gebruiken om de controller op te draaien, maar die kun je dus ook gewoon op een eigen server draaien.
Het netwerk ligt er al, daar kan ik niks aan veranderen. Dat is ook geen speelgoed, Cisco, Clavister, etc. Dank jullie wel voor het advies.
Is het cisco of linksys (ook van Cisco)
Of heb je een cisco bedrijfsnetwerk en er voor wifi met linksys devices als access points aan gehangen ?
Als dat laatste zo is moet je in je bedrijfsnetwerk een vlan voor gasten maken en dat op een afzonderlijke wifi omgeving zetten (als in een van die linksys dingen in dat vlan zetten) wel moet je dan dit gasten netwerk kunnen routeren.
Enkel een 2e access point met een andere ssid aan zelfde netwerk hangen is geen veilige oplossing..
Waarschijnlijk ben je ook voor klein zakelijke oplossingen beter uit met unify. (Goedkoper en makkelijker te beheren)
Of heb je een cisco bedrijfsnetwerk en er voor wifi met linksys devices als access points aan gehangen ?
Als dat laatste zo is moet je in je bedrijfsnetwerk een vlan voor gasten maken en dat op een afzonderlijke wifi omgeving zetten (als in een van die linksys dingen in dat vlan zetten) wel moet je dan dit gasten netwerk kunnen routeren.
Enkel een 2e access point met een andere ssid aan zelfde netwerk hangen is geen veilige oplossing..
Waarschijnlijk ben je ook voor klein zakelijke oplossingen beter uit met unify. (Goedkoper en makkelijker te beheren)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Linksys is sinds 2013 onderdeel van Belkin.jacovn schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 07:18:
Is het cisco of linksys (ook van Cisco)
Wikipedia: Linksys
Misschien pis ik nu net naast de pot met onderstaande opmerking, maar....
Als de 'core' van het bedrijfsnetwerk van @slopert niet vervangen mag worden. Zou hij dan niet met de goedkope EdgeRouterX (kan imo op z'n sloffen 20 medewerkers x bijvoorbeeld 10 devices ondersteunen) en enkele UAP AC's het netwerk kunnen uitbreiden / upgraden? Zelfs zonder controller kunnen UAP AC's eenmaal ingesteld prima functioneren (tenminste naar zijn wensen) toch?
Aan de andere kant, als het spul wat er al ligt geen speelgoed is, is daar wellicht ook een extra VLAN op in te stellen en zelfs een EdgeRoutertje overbodig.
Als de 'core' van het bedrijfsnetwerk van @slopert niet vervangen mag worden. Zou hij dan niet met de goedkope EdgeRouterX (kan imo op z'n sloffen 20 medewerkers x bijvoorbeeld 10 devices ondersteunen) en enkele UAP AC's het netwerk kunnen uitbreiden / upgraden? Zelfs zonder controller kunnen UAP AC's eenmaal ingesteld prima functioneren (tenminste naar zijn wensen) toch?
Aan de andere kant, als het spul wat er al ligt geen speelgoed is, is daar wellicht ook een extra VLAN op in te stellen en zelfs een EdgeRoutertje overbodig.
[ Voor 16% gewijzigd door Chris.nl op 25-11-2017 12:10 ]
Zo, even een tijdje weggeweest uit dit topic om de welbekende reden dat alle ubiquiti apparatuur retestabiel draait en er eigenlijk geen problemen zijn geweest sinds ik ben overgestapt op ubiquiti apparatuur.
Ik heb in de afgelopen tijd de firmware van de ERL3 wel geupdate naar de laatste versie. Nu komt het. Ik heb sinds kort een iPhone 7 met laatste versie van iOS en ik probeerde een vpn op te zetten via het 4G netwerk van KPN, maar dat lukte niet.
Ik heb zelf al lopen zoeken en kwam de onderstaande links tegen waarvan 1 van een van de Tweakers hier is: @Jeroen_ae92
Edgerouter lite VPN opzetten
https://community.ubnt.co...use-Ubiquiti/td-p/1800021
Ik heb destijds de L2TP vpn server ingesteld en daar nooit meer iets aan gedaan. Het werkte via Windows Clients prima. Met de iPhone dus niet en ik vraag me af of ik de huidige ingestelde VPN config beter weg kan gooien en de stappen uit bovenstaande link op ubnt.com kan uitvoeren om het weer werkend te krijgen voor oa mijn iPhone en Windows Clients.
Ik heb in de afgelopen tijd de firmware van de ERL3 wel geupdate naar de laatste versie. Nu komt het. Ik heb sinds kort een iPhone 7 met laatste versie van iOS en ik probeerde een vpn op te zetten via het 4G netwerk van KPN, maar dat lukte niet.
Ik heb zelf al lopen zoeken en kwam de onderstaande links tegen waarvan 1 van een van de Tweakers hier is: @Jeroen_ae92
Edgerouter lite VPN opzetten
https://community.ubnt.co...use-Ubiquiti/td-p/1800021
Ik heb destijds de L2TP vpn server ingesteld en daar nooit meer iets aan gedaan. Het werkte via Windows Clients prima. Met de iPhone dus niet en ik vraag me af of ik de huidige ingestelde VPN config beter weg kan gooien en de stappen uit bovenstaande link op ubnt.com kan uitvoeren om het weer werkend te krijgen voor oa mijn iPhone en Windows Clients.
XBL: MRE Inc
Kan zeker, maar issue is dat je dan geen guestportal hebt, als dat niet nodig is, dan is het 1x instellen met een pc waar de controller zo af-en toe op draait is dan ook voldoendeChris.nl schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:15:
Misschien pis ik nu net naast de pot met onderstaande opmerking, maar....
Mocht iemand benieuwd zijn naar bovenstaande: het is me inderdaad gelukt om VLAN4 en VLAN6 gescheiden op de USG Pro binnen te laten komen (VLAN4 op LAN2 en VLAN6 op WAN1), en op deze manier PPPoE goed te laten werken én routed IPTV te hebben, zonder dat de GUI over de zeik raakt. Kost je wel 3 extra poorten op je switch ...gday schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:52:
Zoals jullie wellicht weten heeft de USG problemen met meerdere VLANs op een WAN interface. Dat is best irritant bij providers als XS4ALL en KPN, aangezien internet (VLAN 6) en IPTV (VLAN 4) op gescheiden VLANs binnenkomen. In principe heb ik het wel werkend (zelfs routed IPTV) maar ik heb het idee dat de USG soms na het reprovisionen niet helemaal lekker online komt vanwege die twee VLANs op WAN1.
Zou het mogelijk zijn om vanaf de NTU gewoon een kabel te trekken naar een switch (VLAN 4 en 6 tagged), en van daar uit 1 kabel naar WAN1/eth2 te trekken (VLAN 6) en 1 naar LAN2/eth1 (VLAN 4), zodat ik dus maar 1 VLAN per poort heb op de USG4? Ik kan WAN1 dan gewoon via de GUI blijven managen, en LAN2 manage ik dan via config.gateway.json. En dan LAN1/eth0 weer naar de switch verbinden?
Wellicht dat dat met een USG3 ook werkt, op eth1 en eth2.
Edit: Hebben meer mensen die hun NTU direct aansluiten op een UniFi-switch, dat je dan vreemde devices in je lijst van clients krijgt? Ik neem aan dat dat STB's zijn van andere mensen in de wijk, want ze zitten allemaal op VLAN4? Ik zie een device van Huawei, Thomson en Alcatel.
Edit2: Oh, als ik het apparaat van Alcatel blokkeer op m'n switch stopt m'n IPTV ook ... 😛
Edit3: Ik heb dus VLAN4 nu (untagged) op eth1 gezet. Moet ik dan niet ook een firewall op eth1 zetten? Ik heb daar even mee zitten stoeien, en heb gemerkt dat ik UDP moet accepteren, alleen weet ik niet wat de source is. Als ik 'show ip multicast mfc' doe, zie ik een hoop ranges die allemaal niet werken.
[ Voor 21% gewijzigd door gday op 28-11-2017 15:20 ]
Ook ik ben bezig om de USG goed werkend te krijgen... Ik heb de opzet gevolgd van https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn. Na wat kleine aanpassingen, de MTU goed zetten en de default-route / name-server van "none" naar "auto" gezet, werkt internet weer. Maar wel een paar vragen:
- Klopt het dat ik binnen de Unifi controller nu geen WAN adres meer zie omdat dit via de configuration.gateway.json gaat?
- Ik had gister, nadat ik via de GUI internet werkend had, VPN functionaliteit toegevoegd. Daarvoor had ik de volgende link gebruikt: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005445768. Nu ik ook gebruik maak van de configuration.gateway.json krijg ik geen verbinding meer. Nu heb ik geen firewall rules benoemd in de .json, aangezien dit allemaal binnen de controller staat. Is er iets wat bijt tussen wat je in de unifi controller instelt en via de .json?
VPN (l2tp/ipsec) kun je ook helemaal via de GUI instellen. Heb je geen json voor nodig.Tootoo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:42:
Ook ik ben bezig om de USG goed werkend te krijgen... Ik heb de opzet gevolgd van https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn. Na wat kleine aanpassingen, de MTU goed zetten en de default-route / name-server van "none" naar "auto" gezet, werkt internet weer. Maar wel een paar vragen:
- Klopt het dat ik binnen de Unifi controller nu geen WAN adres meer zie omdat dit via de configuration.gateway.json gaat?
- Ik had gister, nadat ik via de GUI internet werkend had, VPN functionaliteit toegevoegd. Daarvoor had ik de volgende link gebruikt: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005445768. Nu ik ook gebruik maak van de configuration.gateway.json krijg ik geen verbinding meer. Nu heb ik geen firewall rules benoemd in de .json, aangezien dit allemaal binnen de controller staat. Is er iets wat bijt tussen wat je in de unifi controller instelt en via de .json?
Dat is in ieder geval goed nieuwsShaggie_NB schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:19:
[...]
VPN (l2tp/ipsec) kun je ook helemaal via de GUI instellen. Heb je geen json voor nodig.
code:
1
| cavium_delete_hndl : NULL Sa/SA Handle : with x 8000000416bfb800 x->sa_handle (nil) |
Ow en niet onbelangrijk: ik probeer alles werkend te krijgen in combinatie met KPN glasvezel.
[ Voor 8% gewijzigd door Tootoo op 28-11-2017 22:39 . Reden: KPN glasvezel toegevoegd. ]
Wat betreft je VPN-probleem: heb je meerdere interfaces op je WAN-poort?Tootoo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:42:
Dat heb ik inderdaad, aangezien ik net als jij met KPN zit en het werkend probeer te krijgen op, in mijn geval, een USG3gday schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:58:
[...]
Wat betreft je VPN-probleem: heb je meerdere interfaces op je WAN-poort?
Als je dan in je configuratie kijkt in /config/config.boot, dan zul je vermoedelijk zien dat de VPN-configuratie gekoppeld is aan, in jouw geval, eth1 en dat de USG enkt dat dat een DHCP-interface is. Dat is het niet, want je verbindt over PPPoE.Tootoo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:51:
[...]
Dat heb ik inderdaad, aangezien ik net als jij met KPN zit en het werkend probeer te krijgen op, in mijn geval, een USG3
Je kunt de volgende regels proberen:
code:
1
2
3
4
| delete vpn ipsec ipsec-interface eth1 set vpn ipsec ipsec-interface pppoe0 delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface set vpn l2tp remote-access outside-address 0.0.0.0 |
Bij de 1e regel ga ik er vanuit dat je configuratie op eth1 zit. Bij de 2e regel ga ik er vanuit dat je pppoe interface pppoe0 is. (Dat zul je zelf even moeten uitvogelen.)
Ik heb hier ook mee zitten stoeien. Uiteindelijk ben ik de configuratie gaan vergelijken met de configuratie van mijn EdgeRouter Lite waar VPN prima op werkte, en kwam ik erachter dat dit het verschil was. Helaas is het me niet gelukt om dit te verwerken in een config.gateway.json dus heb ik uiteindelijk een script toegevoegd dat elke 5 minuten draait en deze wijziging doet indien nodig.
Overigens, als je meerdere interfaces op je WAN-poort hebt, zul je waarschijnlijk 0.0.0.0 zien als IP-adres in UniFi. Dat komt omdat de controller om een of andere reden je WAN-poort op DHCP zet, terwijl hij eigenlijk het IP-adres van vif 6 zou moeten weergeven. Ik heb dat opgelost door IPTV dus op een andere poort van m’n USG4 binnen te laten komen. (Dat loste overigens ook mijn probleem met VPN op, waardoor ik bovengenoemde wijziging en scriptje inmiddels niet meer nodig heb.)
[ Voor 15% gewijzigd door gday op 29-11-2017 09:30 ]
Volgens mij heb je gelijk. Ik zie onderstaand stuk in mijn config.boot.gday schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:18:
[...]
Als je dan in je configuratie kijkt in /config/config.boot, dan zul je vermoedelijk zien dat de VPN-configuratie gekoppeld is aan, in jouw geval, eth1 en dat de USG enkt dat dat een DHCP-interface is. Dat is het niet, want je verbindt over PPPoE.
Je kunt de volgende regels proberen:
code:
1 2 3 4 delete vpn ipsec ipsec-interface eth1 set vpn ipsec ipsec-interface pppoe0 delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface set vpn l2tp remote-access outside-address 0.0.0.0
Bij de 1e regel ga ik er vanuit dat je configuratie op eth1 zit. Bij de 2e regel ga ik er vanuit dat je pppoe interface pppoe0 is. (Dat zul je zelf even moeten uitvogelen.)
Ik heb hier ook mee zitten stoeien. Uiteindelijk ben ik de configuratie gaan vergelijken met de configuratie van mijn EdgeRouter Lite waar VPN prima op werkte, en kwam ik erachter dat dit het verschil was. Helaas is het me niet gelukt om dit te verwerken in een config.gateway.json dus heb ik uiteindelijk een script toegevoegd dat elke 5 minuten draait en deze wijziging doet indien nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| vpn { ipsec { auto-firewall-nat-exclude disable ipsec-interfaces { interface eth0 } nat-networks { allowed-network 0.0.0.0/0 { } } nat-traversal enable } l2tp { remote-access { authentication { mode radius radius-server 192.168.100.1 { key <Key> port 1812 } } client-ip-pool { start 172.17.100.1 stop 172.17.100.254 } dhcp-interface eth0 dns-servers { server-1 192.168.100.1 } idle 1800 ipsec-settings { authentication { mode pre-shared-secret pre-shared-secret <PreSharedSecret> } ike-lifetime 3600 lifetime 3600 } } } } |
Mijn WAN verbinding komt binnen op eth0, moet opgesplitst worden in VLAN's (tja, ik kan nog niet controleren of dit werkt, ik heb nu enkel Internet en pas over een paar maanden TV er bij), pppoe2 is de pppoe interface. Ik zal als ik thuis ben dit proberen vorm te geven, al dan niet via de configuration.gateway.json. Langzaam aan begint de GUI wel uitgekleed te worden...
Aangezien jij, net als ik ook een ER Lite hebt: zou je bijna niet liever die gebruiken ipv je USG? Of vind jij het feit dat zaken ook via de controller gaan voor jou een groot genoeg voordeel?
Heb jij daarmee op 2 poorten je IPTV / internet laten binnen komen en op 1 poort je netwerk ingeslingerd? Of heb je het op 2 poorten gelaten?
Na de topics doorgeworsteld te hebben, zit ik toch nog met wat vragen. Ik wil de huidige setup vervangen door iets nets.
Nu komt internet binnen in meterkast naar Tele2 modem, die staat in bridge naar een oude TP link wifi router op de 2e etage. Die doet al het wifi in huis en dat gaat nog redelijk. Daar zitten ook wat bekabelde apparaten op.
vanuit het modem gaat er ook een kabel naar een raspberry voor TV en naar een HUE kastje. Ik vraag me eigenlijk nu af of dat veiligheid-technisch wel slim is? Het modem in bridge en daar direct ethernetkabels op aansluiten?
Zit nu te twijfelen tussen de Unify serie en de Amplifi HD set.
Ik denk dat als ik het netjes wil doen dat ik in de meterkast een router nodig heb.
Modem > in bridge > Router > ethernet naar raspberry en Hue
> ethernet naar een AP op de 2e verdieping
Kan ik ook een kabel aansluiten op zo'n AP? Volgens mij zit er maar 1 aansluiting op? Heb op de tweede verdieping ook zeker drie bekabelde aansluitingen nodig, los van het wifi.
edit: er zit alleen een ingang in. Dus kan die wel bekabeld aansluiten voor zenden van WIFI, maar het is natuurlijk geen switch.
Denk dat de Ubiquity lijn aantrekkelijk is, maar zie even niet meer wat ik nodig heb. Is het bv ook mogelijk om het tele2 modem helemaal weg te doen en een router te gebruiken? USG of Edge?
Dan misschien nog even vloeken in de kerk: waarom een router, switch en AP als het ook allemaal in 1 apparaat kan? (de duurdere segment wifi-routers)
Nu komt internet binnen in meterkast naar Tele2 modem, die staat in bridge naar een oude TP link wifi router op de 2e etage. Die doet al het wifi in huis en dat gaat nog redelijk. Daar zitten ook wat bekabelde apparaten op.
vanuit het modem gaat er ook een kabel naar een raspberry voor TV en naar een HUE kastje. Ik vraag me eigenlijk nu af of dat veiligheid-technisch wel slim is? Het modem in bridge en daar direct ethernetkabels op aansluiten?
Zit nu te twijfelen tussen de Unify serie en de Amplifi HD set.
Ik denk dat als ik het netjes wil doen dat ik in de meterkast een router nodig heb.
Modem > in bridge > Router > ethernet naar raspberry en Hue
> ethernet naar een AP op de 2e verdieping
Kan ik ook een kabel aansluiten op zo'n AP? Volgens mij zit er maar 1 aansluiting op? Heb op de tweede verdieping ook zeker drie bekabelde aansluitingen nodig, los van het wifi.
edit: er zit alleen een ingang in. Dus kan die wel bekabeld aansluiten voor zenden van WIFI, maar het is natuurlijk geen switch.
Denk dat de Ubiquity lijn aantrekkelijk is, maar zie even niet meer wat ik nodig heb. Is het bv ook mogelijk om het tele2 modem helemaal weg te doen en een router te gebruiken? USG of Edge?
Dan misschien nog even vloeken in de kerk: waarom een router, switch en AP als het ook allemaal in 1 apparaat kan? (de duurdere segment wifi-routers)
[ Voor 10% gewijzigd door Aniki op 29-11-2017 14:03 ]
Ja, ik heb nog wel eens getwijfeld. Met de ER Lite heb ik nooit problemen gehad, en de USG hangt meer met plakband aan elkaar dan je aanvankelijk zou verwachten. Soms komen bepaalde dingen die je in config.gateway.json configureert niet goed online na een reboot, en soms weer wel. Best irritant.Tootoo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:32:
[...]
Volgens mij heb je gelijk. Ik zie onderstaand stuk in mijn config.boot.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 vpn { ipsec { auto-firewall-nat-exclude disable ipsec-interfaces { interface eth0 } nat-networks { allowed-network 0.0.0.0/0 { } } nat-traversal enable } l2tp { remote-access { authentication { mode radius radius-server 192.168.100.1 { key <Key> port 1812 } } client-ip-pool { start 172.17.100.1 stop 172.17.100.254 } dhcp-interface eth0 dns-servers { server-1 192.168.100.1 } idle 1800 ipsec-settings { authentication { mode pre-shared-secret pre-shared-secret <PreSharedSecret> } ike-lifetime 3600 lifetime 3600 } } } }
Mijn WAN verbinding komt binnen op eth0, moet opgesplitst worden in VLAN's (tja, ik kan nog niet controleren of dit werkt, ik heb nu enkel Internet en pas over een paar maanden TV er bij), pppoe2 is de pppoe interface. Ik zal als ik thuis ben dit proberen vorm te geven, al dan niet via de configuration.gateway.json. Langzaam aan begint de GUI wel uitgekleed te worden...
Aangezien jij, net als ik ook een ER Lite hebt: zou je bijna niet liever die gebruiken ipv je USG? Of vind jij het feit dat zaken ook via de controller gaan voor jou een groot genoeg voordeel?
Maar, ik ben statistiekengeil. En ik wilde graag al m'n bolletjes in UniFi groen/zwart hebben.
Ik heb inderdaad op LAN1/eth0 m'n interne netwerk. Dan komt vanaf XS4ALL IPTV binnen op LAN2/eth1, en internet op WAN1/eth2. WAN2/eth3 is disabled vooralsnog.Heb jij daarmee op 2 poorten je IPTV / internet laten binnen komen en op 1 poort je netwerk ingeslingerd? Of heb je het op 2 poorten gelaten?
Werkt dit überhaupt dan? als je modem in bridge staat, kun je voor zover ik weet maar 1 poort gebruiken voor je netwerk namelijk (waar een public IP op uitgedeeld wordt). Deze poort zou naar je router (WAN) moeten om vervolgens alle apparaten achter die router aan te sluiten?Aniki schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:01:
[...]
[...]
je hebt gelijk! Is alweer even geleden, maar de Tele2 modems kunnen niet in bridge mode. Is via DMZ gedaan. In dat geval is het denk ik best belangrijk om eerst naar router te sturentozzke schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:26:
[...]
Werkt dit überhaupt dan? als je modem in bridge staat, kun je voor zover ik weet maar 1 poort gebruiken voor je netwerk namelijk (waar een public IP op uitgedeeld wordt). Deze poort zou naar je router (WAN) moeten om vervolgens alle apparaten achter die router aan te sluiten?
Ik kon met een Windows Phone geen connectie met mijn VPN krijgen (foutcode 812).
Dit probleem had ik met mijn laptops ook maar door het aanzetten van MS-CHAP v2 lukte dat toen wel. Op de Windows Phone kun je die keuze niet maken....
Dus vandaag van 5.6.24 naar 5.7.8 gegaan daar kun je bij Networks aanvinken "Require MS-CHAP v2" zodat dit aan de server kant wordt afgedwongen.
Nu werkt het perfect op de Windows Phone!! Goed werk Ubiquiti!!!
Dit probleem had ik met mijn laptops ook maar door het aanzetten van MS-CHAP v2 lukte dat toen wel. Op de Windows Phone kun je die keuze niet maken....
Dus vandaag van 5.6.24 naar 5.7.8 gegaan daar kun je bij Networks aanvinken "Require MS-CHAP v2" zodat dit aan de server kant wordt afgedwongen.
Je bent op de hoogte dat PTPP al een tijdje niet meer wordt gezien als veilig VPN protocol? OpenVPN of IPSec hebben de voorkeur.Shaggie_NB schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:30:
Ik kon met een Windows Phone geen connectie met mijn VPN krijgen (foutcode 812).
Waar zeg ik iets over PTPP??? Ik gebruik L2TP/IPSEC.Cartman! schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:13:
[...]
Je bent op de hoogte dat PTPP al een tijdje niet meer wordt gezien als veilig VPN protocol? OpenVPN of IPSec hebben de voorkeur.
Ben jij wel op de hoogte dat MS-CHAP is een authenticatie protocol is....? Zegt toch helemaal niets over het type VPN...
Hij probeert alleen te helpen hoor. Doe maar rustig aan.Shaggie_NB schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:32:
[...]
Waar zeg ik iets over PTPP??? Ik gebruik L2TP/IPSEC.
Ben jij wel op de hoogte dat MS-CHAP is een authenticatie protocol is....? Zegt toch helemaal niets over het type VPN...
PTPP of PPTP?Cartman! schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:13:
[...]
Je bent op de hoogte dat PTPP al een tijdje niet meer wordt gezien als veilig VPN protocol? OpenVPN of IPSec hebben de voorkeur.
😅
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik interpreteerde zijn reactie misschien anders...gday schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:52:
[...]
Hij probeert alleen te helpen hoor. Doe maar rustig aan.
Ik heb ook VPN ingesteld op usg volgens de website van ubitique. VPN werkt maar kan niet op mijn netwerk. Waarschijnlijk iets over het hoofd gezien, weet iemand of dit mogelijk is?
Heb je je firewall rules goed geïmplementeerd? Mocht je de L2TP IPSec variant gebruiken, heb je de volgende regels nodig;jphermans schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:25:
Ik heb ook VPN ingesteld op usg volgens de website van ubitique. VPN werkt maar kan niet op mijn netwerk. Waarschijnlijk iets over het hoofd gezien, weet iemand of dit mogelijk is?
- UDP poorten 500, 1701 en 4500 en het ESP protocol, allemaal ingesteld op WAN_LOCAL.
Ik vermoed dat je probleem daar ligt.
Ik ben van plan om in januari over te stappen op een volledig Unity systeem. Nu lees ik steeds meer over het aankomende 801.11ax protocol. Ik neem aan dat dit een hardware matige chip is en dus niet achteraf met een software update kan worden geüpdate aan huidige APs.
Klopt dit en is er al enig zicht op in de beta forums wanner dergelijke APs bij unify komen?
Klopt dit en is er al enig zicht op in de beta forums wanner dergelijke APs bij unify komen?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Welke handleiding heb je gevolgd?jphermans schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:25:
Deze misschien? https://help.ubnt.com/hc/...with-USG-as-RADIUS-Server
802.11ax zit zelfs niet op de AP die nu in de beta store verschijnen. Dus reken er maar niet opRazor109 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:42:
Ik ben van plan om in januari over te stappen op een volledig Unity systeem. Nu lees ik steeds meer over het aankomende 801.11ax protocol. Ik neem aan dat dit een hardware matige chip is en dus niet achteraf met een software update kan worden geüpdate aan huidige APs.
Men schat in dat ze eerst weer door een "draft" fase gaan, weet je nog met draft N compatible devices?
Aanname omdat ik zelf MS-CHAP alleen tegen ben gekomen bij PPTP, excuusShaggie_NB schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:32:
[...]
Waar zeg ik iets over PTPP??? Ik gebruik L2TP/IPSEC.
Ik ging er ook wel een beetje hard in... excuusCartman! schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:48:
[...]
Aanname omdat ik zelf MS-CHAP alleen tegen ben gekomen bij PPTP, excuusBen zelf een OpenVPN gebruiker.
Ik ben een beetje aan het spelen met 802.1X port security in UniFi.
Weet iemand wat er gebeurd als ik een poort op mijn UniFi Switch instel op 802.1X security en hier een UAP op aansluit? Ik zie in de UAP instellingen nergens de optie om het AP als een client in te stellen. Regelt UniFi dit zelf of is port security nog niet mogelijk op een poort waar een UAP op aangesloten zit?
Voor zover ik heb kunnen uitzoeken ondersteund de GUI nog geen unauthenticated VLAN's, of zie ik dit over het hoofd?
Weet iemand wat er gebeurd als ik een poort op mijn UniFi Switch instel op 802.1X security en hier een UAP op aansluit? Ik zie in de UAP instellingen nergens de optie om het AP als een client in te stellen. Regelt UniFi dit zelf of is port security nog niet mogelijk op een poort waar een UAP op aangesloten zit?
Voor zover ik heb kunnen uitzoeken ondersteund de GUI nog geen unauthenticated VLAN's, of zie ik dit over het hoofd?
Ik denk dat jet het MAC adres moet bypassen in de authenticatie, in de markt ook wel genoemd: MABQlimaxxx schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:20:
Ik ben een beetje aan het spelen met 802.1X port security in UniFi.
Heb inderdaad due gevolgd maar werkt toch niet voor mij. Ook de firewall rules die ergens in een post beschreven staan zitten erin. Wanneer verbonden via VPN geeft de site wat http:// watismijnip wel het op externe op adres van thuis maar op het netwerk kan nog steeds niet.Welke handleiding heb je gevolgd?
Deze misschien? https://help.ubnt.com/hc/...with-USG-as-RADIUS-Server
[ Voor 18% gewijzigd door jphermans op 01-12-2017 18:43 ]
Wat lukt er wel en wat niet? Leg even uit..jphermans schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:40:
[...]
Heb inderdaad due gevolgd maar werkt toch niet voor mij. Ook de firewall rules die ergens in een post beschreven staan zitten erin.
VPN werkt maar kan niet op mijn intern netwerk.
Ja werkt op mijn telefoon en zie ook dat de verbinding gemaakt is.
Staat linksboven in een groen veld VPN 1 actieve tunnel.
Wil gewoon aan mijn interne IP-adressen kunnen van eender waar.
Staat linksboven in een groen veld VPN 1 actieve tunnel.
Wil gewoon aan mijn interne IP-adressen kunnen van eender waar.
[ Voor 20% gewijzigd door jphermans op 01-12-2017 18:48 ]
Kun je nu ook via je telefoon naar de unifi controller op het lokale ip adres?
Ja, dat kan ik wel, net getest maar niet naar andere devices zoals een ownCloud server die ik liever intern houd of mijn Linux docker server kan ik ook niet bereiken. Wil bvb naar een container die poort 9000 heeft op het intern op adres en deze kan ik niet bereiken.
Dan zit je in ieder geval op je lokale netwerk..
Moet ik misschien nog een route leggen naar de betreffende devices ?
Heb geprobeerd een static route te maken van vpn Network naar lan netwerk. Maar behalve dat mijn Unifi controller sneller geladen wordt doet het verder niets.
Iemand nog een idee ?
Heb geprobeerd een static route te maken van vpn Network naar lan netwerk. Maar behalve dat mijn Unifi controller sneller geladen wordt doet het verder niets.
Iemand nog een idee ?
[ Voor 57% gewijzigd door jphermans op 01-12-2017 19:17 ]
Ik neem aan dat je controller in hetzelfde subnet zit als de devices die je wilt bereiken? Dan zou ik eerder aan een firewall-probleem denken? Wel apart.
Zit inderdaad in het hetzelfde subnet.gday schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:14:
Ik neem aan dat je controller in hetzelfde subnet zit als de devices die je wilt bereiken? Dan zou ik eerder aan een firewall-probleem denken? Wel apart.
Stomme vraag maar welke telefoon gebruik je?
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
iPhone X met de laatste beta firmware 11.2. Zal eens proberen op mijn vrouw haar Samsung S7.flexje schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:26:
Stomme vraag maar welke telefoon gebruik je?
Als je met de samsung verbinding maakt probeer het dan met de optie bij geavanceerde instellingen:
- routes voor doorschak. naar 0.0.0.0/00
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Zal waarschijnlijk toch iets zijn met de firewall. Met Samsung gaat het ook niet. Kan een verbinding maken maar behalve aan de Unifi controller kan ik nergens aan.flexje schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:30:
Als je met de samsung verbinding maakt probeer het dan met de optie bij geavanceerde instellingen:
Kan iemand een screen posten voor een firewal rule ?
Je moet het vinkje aanzetten al het verkeer over VPN sturen. Anders word al het internet verkeer lokaal afgehandeld.jphermans schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:29:
[...]
iPhone X met de laatste beta firmware 11.2. Zal eens proberen op mijn vrouw haar Samsung S7.
Hallo,
Sinds anderhalve week ook trotse eigenaar van Ubiquiti apparatuur. [ USG /cloud key/ PoE 16 poort switch en 2 AC-Pro's] Alles snel aan de praat gekregen en het draait fijn.
Nu was het tijd om er verder in te verdiepen en te spelen wat het meer kan.
Het leek me een leuke eerste stap om mijn syhole op m'n DS716+ te vervangen voor de adblocking op de USG.
Echter heb ik een vraag om de config.gateway.json aan de praat te krijgen (code 1 op 1 overgenomen). Heb dit nog niet helemaal op mijn netvlies hoe het precies moet want het werkt niet
https://community.ubnt.co...-of-etc-hosts/m-p/2143511
De adblocking werkt werkt allemaal, en als ik handmatig via SSH inlog en de ./getBlacklistHosts.sh uitvoer komt er bij de BlacklistHistoryCount keurig een entry erbij.
Als ik het goed heb begrepen correct me if i'm wrong
moet mijn config.gateway.json in de cloudkey onder
/srv/unifi/data/sites/default komen. (heb maar 1 site dat is thuis)
Ik las eerst iets van random string maar dat moest niet , en kan ik ook niet vinden.
Aangezien ik nog een newbie ben met ubiquiti zal ik vast wat over het hoofd zien of niet begrijpen
Sinds anderhalve week ook trotse eigenaar van Ubiquiti apparatuur. [ USG /cloud key/ PoE 16 poort switch en 2 AC-Pro's] Alles snel aan de praat gekregen en het draait fijn.
Het leek me een leuke eerste stap om mijn syhole op m'n DS716+ te vervangen voor de adblocking op de USG.
Echter heb ik een vraag om de config.gateway.json aan de praat te krijgen (code 1 op 1 overgenomen). Heb dit nog niet helemaal op mijn netvlies hoe het precies moet want het werkt niet
De adblocking werkt werkt allemaal, en als ik handmatig via SSH inlog en de ./getBlacklistHosts.sh uitvoer komt er bij de BlacklistHistoryCount keurig een entry erbij.
Als ik het goed heb begrepen correct me if i'm wrong
Ik las eerst iets van random string maar dat moest niet , en kan ik ook niet vinden.
Aangezien ik nog een newbie ben met ubiquiti zal ik vast wat over het hoofd zien of niet begrijpen
Heb ik gedaan. Werkt nog niet.Je moet het vinkje aanzetten al het verkeer over VPN sturen. Anders word al het internet verkeer lokaal afgehandeld.
Dit heeft de USG bij mij zelf erin gezet en werkt zonder problemen .. (WAN LOCAL)

wel zelf wat moeten knoeien met radius en de rest van de rambam .. maar dat werkte ook snel
[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 02-12-2017 21:29 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Na het aanpassen van de config.gateway.json moet je een Force Provision in de config van de USG properties.d-vine schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:57:
Hallo,
Als ik het goed heb begrepen correct me if i'm wrongmoet mijn config.gateway.json in de cloudkey onder
intentionally left blank
Opzich kan je bij een usg niet veel fout doen.zeroday schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:28:
[...]
Dit heeft de USG bij mij zelf erin gezet en werkt zonder problemen .. (WAN LOCAL)
[afbeelding]
wel zelf wat moeten knoeien met radius en de rest van de rambam .. maar dat werkte ook snel
Bij het aanmaken van en vpn netwerk zet de usg alle instellingen er zelf in..
Heeft jphermans een usg of een edge-router dat heb ik even gemist. (Ik weet het mijn fout )
@jphermans kan je een screenshot maken van je VPN netwerk en RADIUS VPN user?
Je firewall kan je bij een usg niet zo veel aan fout doen.
Interne dns werkt niet over VPN dus als geen locale apparaten kan vinden klopt dat.
Alle je apparaten moet je direct verbinden op ip basis. Kan je wel de printer pingen?
[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 02-12-2017 22:45 ]
Ik ben zelf ook bezig met VPN. Alle tutorials gevolgd en op mijn iPhone 6S werkt het ook prima.
Op het moment dat ik andere apparaten (iPhone 6 en 5S) ga gebruiken werkt het niet. Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?
Ondertussen blijft de VPN op de iPhone 6S prima werken.
Op het moment dat ik andere apparaten (iPhone 6 en 5S) ga gebruiken werkt het niet. Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?
Welk ander apparaat ?GioStyle schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:44:
Ik ben zelf ook bezig met VPN. Alle tutorials gevolgd en op mijn iPhone 6S werkt het ook prima.
Op Windows moet je nog een extra vinkje aanzetten bij de eigenschappen van de VPN netwerk adapter.

[ Voor 13% gewijzigd door xbeam op 04-12-2017 00:13 ]
Ik heb zelf een iPhone 6S. Daar werkt het perfect.
Op een iPhone 6 en 5S niet, met precies dezelfde instellingen. Zodra ik wil gaan verbinden krijg ik een foutmelding dat de L2TP server niet reageert.
Wat je beschrijft bij Windows ben ik van op de hoogte. Het gaat bij mij echt : ik kan 1 apparaat verbinden en dat is mijn 6S. De rest lukt niet. Er was 1 moment dat ik met 2 apparaten verbonden was voor een paar minuten, maar sindsdien helemaal niet meer.
Op een iPhone 6 en 5S niet, met precies dezelfde instellingen. Zodra ik wil gaan verbinden krijg ik een foutmelding dat de L2TP server niet reageert.
Wat je beschrijft bij Windows ben ik van op de hoogte. Het gaat bij mij echt : ik kan 1 apparaat verbinden en dat is mijn 6S. De rest lukt niet. Er was 1 moment dat ik met 2 apparaten verbonden was voor een paar minuten, maar sindsdien helemaal niet meer.
[ Voor 38% gewijzigd door GioStyle op 02-12-2017 22:54 ]
Dat kunnen 2 dingen zijn;GioStyle schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:50:
Ik heb zelf een iPhone 6S. Daar werkt het perfect.
ER zit toch een fout in de instellingen op 6 en 5s
Of
Je locale router kan maar 1 VPN verbinden naar het zelfde ip doorgeven. Dus wanneer er verbinding open staat naar je usg ip kan er geen ander apparaat verbinden naar je usg.
Probeer het eens over 4g
En maak voor iedere iPhone een eigen gebruiker aan op USG.
Verder om uit te sluiten dat je type foutjes maakt maak de pre shared Key voor testen simpel (bijv 12345678) en user (bijv test) en login (bijv 12345678) ook simpel zo dat je 100% zeker bent dat de login klopt.
Ik heb een Connectbox (in bridge modus) met daarachter een USG.
Ik heb voor elke iPhone een andere gebruiker. Ik kan met alle gebruikers op mijn iPhone inloggen.
Ik ga morgen maar weer met een heldere blik er naar kijken, bedankt iig voor je feedback.
Ik heb voor elke iPhone een andere gebruiker. Ik kan met alle gebruikers op mijn iPhone inloggen.
Ik ga morgen maar weer met een heldere blik er naar kijken, bedankt iig voor je feedback.
Waar vandaan proberen die andere iPhones in te loggen?GioStyle schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:09:
Ik heb een Connectbox (in bridge modus) met daarachter een USG.
Via 4G en dus echt buiten het lokale netwerk om.xbeam schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:26:
[...]
Waar vandaan proberen die andere iPhones in te loggen?
Ik wist dat ik wat kleins over het hoofd zag.pjeterinfo schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:05:
[...]
Na het aanpassen van de config.gateway.json moet je een Force Provision in de config van de USG properties.
Bedankt alles werkt nu
@xbeam
Probleem is opgelost. Ik heb ‘herstel netwerkinstellingen’ op de iPhones uitgevoerd en nu werken alle VPN verbindingen.
Probleem is opgelost. Ik heb ‘herstel netwerkinstellingen’ op de iPhones uitgevoerd en nu werken alle VPN verbindingen.
Dit kun je in de nieuwe versies van de unifi controller ook instellen. Dan wordt MS-CHAP v2 aan de kant van de server afgedwongen (hoeft het niet meer bij de client).xbeam schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:47:
[...]
Welk ander appaart ?
Op Windows moet je nog een extra vinkje aanzetten bij de eigenschappen van de VPN netwerk adapter.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zit er ook in bij mij. Waarom werkt het dan niet ?Dit heeft de USG bij mij zelf erin gezet en werkt zonder problemen .. (WAN LOCAL)
[afbeelding]
Kan printer niet pingen. Zal vanavond nog een screenshot posten van radius en vpn.kan je een screenshot maken van je VPN netwerk en RADIUS VPN user?
Je firewall kan je bij een usg niet zo veel aan fout doen.
Interne dns werkt niet over VPN dus als geen locale apparaten kan vinden klopt dat.
Alle je apparaten moet je direct verbinden op ip basis. Kan je wel de printer pingen?
[ Voor 37% gewijzigd door jphermans op 03-12-2017 17:37 ]
Appart, Met de standaard vpn instellingen zou je bijv je printer moeten kunnen pingen. Je moet altijd firewall extra regels toevoegen om tegen te houden.jphermans schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:18:
[...]
Zit er ook in bij mij. Waarom werkt het dan niet ?
[...]
Kan printer niet pingen. Zal vanavond nog een screenshot posten van radius en vpn.
Heb jij je RADIUS profiel op IPv4 en lt2tp staan? Het is heel makkelijk om daar perongeluk de verkeerde protocollen te selecteren.
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 03-12-2017 19:41 ]
Printer hangt aan een andere router (MikroTik) waar blijkbaar het een en ander dicht staat. Rules van MikroTik herbekeken en nu lijkt het te werken. Het duurt wel lang ( tot 2 minuten) voor ik in Unifi zie dat er een vpn verbinding is. Bedankt aan iedereen voor het helpen.
Ik weet dat het de laatste aantal berichten niet over voip en de USG pro gaat maar ik moest het toch even mededelen.
KPN voip over de usg pro heb ik eindelijk werkend gekregen!! het bridgen naar eth1 zoals op andere pagina's beschreven stond werkte allemaal niet.
Heb geen idee of iemand er behoefte aan heeft maar wil anders wel posten wat je moet doen.
KPN voip over de usg pro heb ik eindelijk werkend gekregen!! het bridgen naar eth1 zoals op andere pagina's beschreven stond werkte allemaal niet.
Heb geen idee of iemand er behoefte aan heeft maar wil anders wel posten wat je moet doen.
Gewoon posten het is altijd handig voor mensen die in toekomst een usg kopenDickio schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 01:05:
Ik weet dat het de laatste aantal berichten niet over voip en de USG pro gaat maar ik moest het toch even mededelen.
Waarschijnlijk heb ik iets te vroeg gejuicht.. iptv werkte immers gewoon.
Toen ik vanmorgen ging kijken werkte iptv niet meer. heb nog geen idee waar dit aan ligt ( misschien het next-hop gebeuren wat niet werkt) maar het nadeel is dat ik er allemaal niet veel verstand van heb..
Toen ik vanmorgen ging kijken werkte iptv niet meer. heb nog geen idee waar dit aan ligt ( misschien het next-hop gebeuren wat niet werkt) maar het nadeel is dat ik er allemaal niet veel verstand van heb..
hier werkt het ook wel en niet.. en zie door de bomen in het bos niet meer welke config ik moet gebruiken.Dickio schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:33:
Waarschijnlijk heb ik iets te vroeg gejuicht.. iptv werkte immers gewoon.
usg hangt denk ik al meer dan een jaar voor joker in de meterkast.
zakelijk gezien heb ik hem ook (de usg) en 3 switches, 4 ap's, cloudkey en daar draait het hele zaakje altijd super! vpn, wifi, guest, facebook login, vlan's, VOIP, 10 camera's: alles op en top.
Mijn USG draait al langere tijd stabiel op het KPN netwerk (internet, tv en telefonie). Ik heb deze config gebruikt met als aanpassing dat ik het update_iptv_route script niet alleen postconf uitvoer maar elke 30 minuten door middel van cron. Het viel mij op dat af en toe ‘s ochtends de tv niet meer werkte omdat KPN vermoedelijk iets veranderd had. Sindsdien nergens last van.sweeeetje schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:39:
[...]
hier werkt het ook wel en niet.. en zie door de bomen in het bos niet meer welke config ik moet gebruiken.
usg hangt denk ik al meer dan een jaar voor joker in de meterkast.
zakelijk gezien heb ik hem ook (de usg) en 3 switches, 4 ap's, cloudkey en daar draait het hele zaakje altijd super! vpn, wifi, guest, facebook login, vlan's, VOIP, 10 camera's: alles op en top.
top hier ga ik vanmiddag even naar kijken! had alles weer teruggezet naar json van gister toen iptv nog werkte maar krijg hem niet meer aan de praat.Mijn USG draait al langere tijd stabiel op het KPN netwerk (internet, tv en telefonie). Ik heb deze config gebruikt met als aanpassing dat ik het update_iptv_route script niet alleen postconf uitvoer maar elke 30 minuten door middel van cron. Het viel mij op dat af en toe ‘s ochtends de tv niet meer werkte omdat KPN vermoedelijk iets veranderd had. Sindsdien nergens last van.
deze config (website) kende ik nog niet. we gaan er weer mee aan de slag..xh3adshotx schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:45:
[...]
Mijn USG draait al langere tijd stabiel op het KPN netwerk (internet, tv en telefonie). Ik heb deze config gebruikt met als aanpassing dat ik het update_iptv_route script niet alleen postconf uitvoer maar elke 30 minuten door middel van cron. Het viel mij op dat af en toe ‘s ochtends de tv niet meer werkte omdat KPN vermoedelijk iets veranderd had. Sindsdien nergens last van.
Dat " dmv cron", zou je me dat iets gedetailleerder willen uitleggen?
We maken op het werk gebruik van 3 UAP-AC-Pro's. SSID's zijn opgedeeld in drie delen: corporate, guest en chromecast. Chromecast netwerk is voor de...Chromecast. Dit laatste netwerk wordt alleen op 1 UAP op 1 radio uitgezonden. Desondanks zie ik de Chromecast periodiek opnieuw verbinding maken met het draadloze netwerk. Iemand een tip wat ik verder kan doen? We maken geen gebruik van spannende zaken, ook firmware versie 3.9.11.7951 biedt geen soelaas. Op de UBNT community kom ik geen vergelijkbare problemen tegen.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dat is meer een chromecast probleem. Hoe voed je deze? Als dat vanaf de TV is inplaats van een losse stekker, dan kan het zijn dat de TV de chromecast uitschakelt, de volgende keer dat de TV dan aan gaat, moet de chromecast opnieuw connecten.lier schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:16:
We maken op het werk gebruik van 3 UAP-AC-Pro's. SSID's zijn opgedeeld in drie delen: corporate, guest en chromecast. Chromecast netwerk is voor de...Chromecast. Dit laatste netwerk wordt alleen op 1 UAP op 1 radio uitgezonden. Desondanks zie ik de Chromecast periodiek opnieuw verbinding maken met het draadloze netwerk. Iemand een tip wat ik verder kan doen? We maken geen gebruik van spannende zaken, ook firmware versie 3.9.11.7951 biedt geen soelaas. Op de UBNT community kom ik geen vergelijkbare problemen tegen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.