[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.429 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
xbeam schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:06:
Nee Xbeam ;-)

Ik hoor net dat het waarschijnlijk certificaten zijn die lastig doen.
Ben benieuwd wat nu de oorzaak echt is. De curl foutmeldingen (als je dat gebruikt) kunnen veel informatie geven om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Ben benieuwd wat nu de oorzaak echt is. De curl foutmeldingen (als je dat gebruikt) kunnen veel informatie geven om de oorzaak te achterhalen.
Nee gebruiken ik niet de portal is in ASP/C#

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:32
Annuk schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:02:
[...]

Over het algemeen worden de kabels zo gebruikt:
Stug voor alles door de muren en plafonds afgewerkt op muurplaat en patchpaneel.
Stug ook gebruiken voor je AP, deze hang je op en kom je normaal niet meer aan ;)

Soepel tussen
• router <> switch
• switch <> patchpaneel
• muurplaat <> gebruiker (pc, game console, enz. )

Simpele redenatie: alles waar je niet bij komt/aan zit is stugge kabel, alles wat kan bewegen is soepele kabel.
Dank voor de uitleg. Ik had begrepen dat op een stugge kabel niet zomaar RJ45 pluggen geknepen kunnen/mogen worden (maar dat ze op een LSA-strook) aangesloten worden. Hoe los ik dit dan op met het AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
Spixo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 03:23:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik had begrepen dat op een stugge kabel niet zomaar RJ45 pluggen geknepen kunnen/mogen worden (maar dat ze op een LSA-strook) aangesloten worden. Hoe los ik dit dan op met het AP?
Dat kan gewoon, maar wel met speciale connectors zoals bijvoorbeeld deze:
https://www.netwerkkabels...ector-vaste-kern-10-stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Spixo schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 03:23:
[...]

Persoonlijk monteer ik ze het liefste af op een keystone jack boven het plafond. En anders heb je inderdaad RJ45 stekkers nodig voor stugge kabel, maar dat is niet ideaal.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:25
rally schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:02:
[...]

Persoonlijk monteer ik ze het liefste af op een keystone jack boven het plafond. En anders heb je inderdaad RJ45 stekkers nodig voor stugge kabel, maar dat is niet ideaal.
Als je indd nog gipsplaten oid onder je plafond door plaatst kan dit inderdaad wel, maar anders heb je niet genoeg ruimte tussen je AP en plafond om een keystone + patchkabel kwijt te raken (in geval van alleen een buisje).
Dus dan indd afwerken met een RJ45 plug die geschikt is voor solide kabel.

@Spixo daarom gebruik je in het plafond in dit geval ook stug, je hangt je AP op een komt er normaal niet meer bij.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb altijd al een beetje gedoe met het bereik van mijn wifi in ons huis. Tot nu toe had ik het redelijk opgelost door een wifi in de Experiabox van Telfort uit te schakelen en een losse Netgear WAC120 access point in onze meterkast te plaatsen. Helemaal op zolder had ik een TP-Link RE450 range extender voor het wifi bereik boven. Daar haalde ik bovendien mijn netwerkverbinding voor mijn pc op mijn werkkamertje uit via de netwerkpoort.

Sinds kort heb ik een nieuwe buurman die een beetje last heeft van een soort van 'geen-wifi-fobie'. Hij heeft voor alle verdiepingen en voor- en achtertuin aparte access points geplaatst, mooi verdeeld over de 2,4Ghz en 5Ghz band... Ellende voor mijn ontvangst in huis natuurlijk.

Voornamelijk om deze reden, maar ook omdat mijn Netgear WAC120 af en toe vastloopt (of in ieder geval geen verbinding meer doorgeeft), overweeg ik apparatuur van Ubiquiti te plaatsen in huis. Ik heb even tegen de Unify access points aan zitten kijken, maar een setje Amplifi HD lijkt me een mooiere oplossing. Ik heb vrij weigen mogelijkheden om netwerkkabels te trekken zonder het halve huis te slopen. Een extra access point op een andere verdieping plaatsen is er dan ook niet bij.

De Amplifi HD mesh oplossing lijkt me een prima uitkomst, ondanks de best wel forse prijs. Aangezien het ding achter de Experiabox moet hangen, omdat hieruit ook de tv moet komen (VLAN), wil ik de Amplifi graag alleen als access point gebruiken. Voor zover ik begrepen heb, zou dit moeten kunnen door deze in bridge te zetten? Heb ik dat goed begrepen?

Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar de ervaringen. Ik zou graag een Amplifi setje kopen met router en 2 zenders. Begrijp ik goed dat de router zelf ook signaal uitzendt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

wolly_a schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:17:
wil ik de Amplifi graag alleen als access point gebruiken. Voor zover ik begrepen heb, zou dit moeten kunnen door deze in bridge te zetten? Heb ik dat goed begrepen?

Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar de ervaringen. Ik zou graag een Amplifi setje kopen met router en 2 zenders. Begrijp ik goed dat de router zelf ook signaal uitzendt?
Ja en ja.

Ik heb ook een Amplifi HD set, je kan hem 2 manieren gebruiken maar daar is weinig controle over.

De router is inderdaad het hoofdaccespoint waar de meshpoints en clients naartoe verbinden, er zit een functie router steering in waar clients naar de router worden gepushed maar dat heb ik uitstaan.
Stel dat je een meshpunt links en rechts in je huis hebt staan dan krijg je het plaatje hieronder.

Als je 1 meshpunt op zolder hangt en 1 op de eerste verdieping dan zien ze zelf dat die op zolder een betere verbinding krijgt via het meshpunt beneden, in plaats van de AP's links en rechts naast de router komen ze dan naast elkaar te staan in de app.
Dit is natuurlijk wel iets langzamer omdat het verkeer doorgegeven moet worden maar omdat Amplifi een eigen backhaul band gebruikt merk je hier niet zo veel van.

Het is wel nuttig om te spelen met plaatsing, als je redelijk wat stopcontacten hebt is dat niet zo moeilijk, ik heb op beide meshpoints nu 98% verbinding naar de router en wifi is flitsend snel. Hiervoor had ik Unifi AC-LR's maar Amplifi werkt net zo goed of beter :)

Afbeeldingslocatie: https://www.go-easy.nl/wp-content/uploads/amplfi-app-02-cut.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Hij wordt wel behoorlijk warm, maar echt heet valt wel mee. Bovenkant 37 graden, onderkant 39. Valt me heel erg mee.

Mijn KPN AP's komen te koop :-)
grote_oever schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Mmmm, dit is niet verder gegaan. Ik ben toch benieuwd of je inmiddels hebt kunnen meten. Ik zit namelijk al lange tijd te twijfelen over eenUnifi Secure gateway en een unifi switch in combinatie met een extra Zyxel GS1900 switch (op zolder), maar de temp schrikt me toch beetje af. Vooral omdat dit (unifi gateway + switch) in een meterkast gaat draaien waar ook een nas en 2 raspberry's draaien + Ziggo modem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 114,85€ 114,85
1ZyXEL GS1900-24E€ 88,06€ 88,06
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 111,61€ 111,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Iemand ervaring om PTP and MPTP verbindingen op te zetten met ubiquiti materiaal?
Of bedrijven kent die dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Bierkameel schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:30:
[...]

Ja en ja.

Ik heb ook een Amplifi HD set, je kan hem 2 manieren gebruiken maar daar is weinig controle over.

De router is inderdaad het hoofdaccespoint waar de meshpoints en clients naartoe verbinden, er zit een functie router steering in waar clients naar de router worden gepushed maar dat heb ik uitstaan.
Stel dat je een meshpunt links en rechts in je huis hebt staan dan krijg je het plaatje hieronder.

Als je 1 meshpunt op zolder hangt en 1 op de eerste verdieping dan zien ze zelf dat die op zolder een betere verbinding krijgt via het meshpunt beneden, in plaats van de AP's links en rechts naast de router komen ze dan naast elkaar te staan in de app.
Dit is natuurlijk wel iets langzamer omdat het verkeer doorgegeven moet worden maar omdat Amplifi een eigen backhaul band gebruikt merk je hier niet zo veel van.

Het is wel nuttig om te spelen met plaatsing, als je redelijk wat stopcontacten hebt is dat niet zo moeilijk, ik heb op beide meshpoints nu 98% verbinding naar de router en wifi is flitsend snel. Hiervoor had ik Unifi AC-LR's maar Amplifi werkt net zo goed of beter :)

[afbeelding]
Dat klinkt goed... Even nog wat vergelijkingen zoeken met soortgelijke systemen, maar mijn voorkeur gaat nu een beetje richting de Amplifi oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb even tegen de Unify access points aan zitten kijken, maar een setje Amplifi HD lijkt me een mooiere oplossing. Ik heb vrij weigen mogelijkheden om netwerkkabels te trekken zonder het halve huis te slopen. Een extra access point op een andere verdieping plaatsen is er dan ook niet bij.
For what its worth. Alle (of in ieder geval, de meeste) UAPs kun je ook draadloos aan elkaar linken. Als je bv een UAP AC Pro in de meterkast hangt en een ander UAP op zolder en die twee "zien" elkaar werkt dat ook. Echter zit hier wel een beperking aan en dat is dat je met de gewone UAPs geen echt mesh kunt vormen waarbij meerdere UAPs achter elkaar hangen (dus bv 1 in de meterkast, 1 op de eerste verdieping, en 1 op zolder, waarbij die op zolder verbinding maakt via die op de eerste verdieping). Dit kan dan weer alleen met de UAP Mesh modellen.

En als de AmpliFi lijn, zoals hier staat, inderdaad een dedicated verbinding heeft voor de "uplink" is dat waarschijnlijk ook voordeliger voor de performance. Omdat het UAP anders continu moet wisselen tussen communiceren met zijn eigen clients, en de uplink, waarmee de snelheid waarschijnlijk dus gehalveerd wordt. Ik ben in ieder geval niet bekend ermee dat de UniFi lijn hier iets slims mee doet. Buiten dat ze de techniek "Wireless uplink" noemen. Maar ik heb nergens gezien dat dit gekoppeld is aan dedicated antennes of iets dergelijks om zo de snelheid hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:46:
[...]

For what its worth. Alle (of in ieder geval, de meeste) UAPs kun je ook draadloos aan elkaar linken. Als je bv een UAP AC Pro in de meterkast hangt en een ander UAP op zolder en die twee "zien" elkaar werkt dat ook. Echter zit hier wel een beperking aan en dat is dat je met de gewone UAPs geen echt mesh kunt vormen waarbij meerdere UAPs achter elkaar hangen (dus bv 1 in de meterkast, 1 op de eerste verdieping, en 1 op zolder, waarbij die op zolder verbinding maakt via die op de eerste verdieping). Dit kan dan weer alleen met de UAP Mesh modellen.

En als de AmpliFi lijn, zoals hier staat, inderdaad een dedicated verbinding heeft voor de "uplink" is dat waarschijnlijk ook voordeliger voor de performance. Omdat het UAP anders continu moet wisselen tussen communiceren met zijn eigen clients, en de uplink, waarmee de snelheid waarschijnlijk dus gehalveerd wordt. Ik ben in ieder geval niet bekend ermee dat de UniFi lijn hier iets slims mee doet. Buiten dat ze de techniek "Wireless uplink" noemen. Maar ik heb nergens gezien dat dit gekoppeld is aan dedicated antennes of iets dergelijks om zo de snelheid hoog te houden.
Voor zover ik gelezen heb, krijg je op die manier geen slimme oplossing, zoals bij mesh netwerken gebeurt. In dat geval is er sprake van repeaters en dat gaat dus ten koste van de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb altijd al een beetje gedoe met het bereik van mijn wifi in ons huis. Tot nu toe had ik het redelijk opgelost door een wifi in de Experiabox van Telfort uit te schakelen en een losse Netgear WAC120 access point in onze meterkast te plaatsen. Helemaal op zolder had ik een TP-Link RE450 range extender voor het wifi bereik boven. Daar haalde ik bovendien mijn netwerkverbinding voor mijn pc op mijn werkkamertje uit via de netwerkpoort.

Sinds kort heb ik een nieuwe buurman die een beetje last heeft van een soort van 'geen-wifi-fobie'. Hij heeft voor alle verdiepingen en voor- en achtertuin aparte access points geplaatst, mooi verdeeld over de 2,4Ghz en 5Ghz band... Ellende voor mijn ontvangst in huis natuurlijk.
Je kan klagen, maar die buurman doet het WEL goed : Een andere accesspoint op dezelfde plek als de Experiabox zal nooit je problemen oplossen en repeaters zijn simpelweg nooit de juiste oplossing ;)

Maar goed... je bent nu in ieder geval weer op het juiste pad d:)b
wolly_a schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:56:
Voor zover ik gelezen heb, krijg je op die manier geen slimme oplossing, zoals bij mesh netwerken gebeurt. In dat geval is er sprake van repeaters en dat gaat dus ten koste van de snelheid.
Het is inderdeed een P2P verbinding en absoluut geen MESH helaas.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Als Belg even ervaring delen met mijn AP Lite: na mijn Telenet modem heb ik er 1 geïnstalleerd op glkvlrs gekoppeld aan de EdgeRouter X, maar ontvangst boven is matig. Ik zit +- 8 meter van het AP vandaan, wat op zich niet ver is, maar er zitten wel een plafond en muren tussen (beton/steen). Kan ik op een of andere manier dat bereik vergroten door instellingen te wijzigen in de router? Of zou de PRO versie dan een betere optie zijn?

Ik kan boven nog een access point hangen, maar wou even polsen wat hier de ervaringen zo zijn met een Lite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
realstiner schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:05:
Als Belg even ervaring delen met mijn AP Lite: na mijn Telenet modem heb ik er 1 geïnstalleerd op glkvlrs gekoppeld aan de EdgeRouter X, maar ontvangst boven is matig. Ik zit +- 8 meter van het AP vandaan, wat op zich niet ver is, maar er zitten wel een plafond en muren tussen (beton/steen). Kan ik op een of andere manier dat bereik vergroten door instellingen te wijzigen in de router? Of zou de PRO versie dan een betere optie zijn?

Ik kan boven nog een access point hangen, maar wou even polsen wat hier de ervaringen zo zijn met een Lite.
Een Pro gaat je in deze niet helpen. Die is enkel sneller, maar geeft dus geen beter bereik.

Neem gewoon een 2e AP dan weet je 100% zeker dat je voldoende bereik hebt en een mooie verdeling.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:08:
[...]

Je kan klagen, maar die buurman doet het WEL goed : Een andere accesspoint op dezelfde plek als de Experiabox zal nooit je problemen oplossen en repeaters zijn simpelweg nooit de juiste oplossing ;)

[...]

We gaan het allemaal meemaken. Een Amplifi HD setje is besteld en ligt op dit moment achter in het busje van de postbode te hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
belrpr schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:47:
Iemand ervaring om PTP and MPTP verbindingen op te zetten met ubiquiti materiaal?
Of bedrijven kent die dit doen?
Ja hoor ruime ervaring mee, wat wil je bereiken?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:36
Even een vraagje voor de Unifi experts hier.
Ik ga proberen een netwerk op te bouwen voor een bedrijf wat daaronder nog een bedrijf naast zich heeft zitten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

- Ziggo modem/router > Unifi USG > Unifi Switch 16 poorts > eigen gebruik LAN poorten
Dan ook op de Unifi Switch 16 poorts op een poort komt dan > klant 2 (eigen USG daarachter voor eventuele vpn?)

Die Ziggo modem/router kom ik helaas niet onderuit, dat is van het naast gelegen bedrijf en die willen dat puur zo doorgeven voor mijn klant. Dus klant krijgt theoretisch een IP van dat ziggo modem/router, daarachter wil ik dan eigen LAN opbouwen.

Is het in dit geval beter om dan klant 2 hun eigen USG nog te installeren daar weer achter (achter de Switch van klant 1) voor bijv VPN met andere lokatie? Of gewoon afconfigureren op de switch zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 29-06-2017 14:25 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet alles los van elkaar. Dus ieder zijn eigen USG. Het enige wat gedeeld wordt, is de Ziggo router.

Zodat je zeker weet, dat de twee bedrijven niet op elkaars netwerk kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:39:
Zet alles los van elkaar. Dus ieder zijn eigen USG. Het enige wat gedeeld wordt, is de Ziggo router.

Zodat je zeker weet, dat de twee bedrijven niet op elkaars netwerk kunnen.
Gaat niet werken gezien je maar een keer een poort kunt forwarden als je maar 1 ip hebt.
Zelfde geld voor DMZ. Beter is.

Ziggo modem in bridge > Edgerouter of USG > Switch > Vlan 2 bedrijf 1 en vlan 3 bedrijf 2 zo zit elk bedrijf in zijn eigen vlan.

Hoe het zit bij een usg geen idee; maar bij een edgerouter maak je 2 vpn stukken aan en dan wat firewall rules zodat de 2 netwerken niet bij elkaar kunnen, maar wel een vpn kunnen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:36
djkavaa schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:51:
[...]

Gaat niet werken gezien je maar een keer een poort kunt forwarden als je maar 1 ip hebt.
Zelfde geld voor DMZ. Beter is.

Ziggo modem in bridge > Edgerouter of USG > Switch > Vlan 2 bedrijf 1 en vlan 3 bedrijf 2 zo zit elk bedrijf in zijn eigen vlan.

Hoe het zit bij een usg geen idee; maar bij een edgerouter maak je 2 vpn stukken aan en dan wat firewall rules zodat de 2 netwerken niet bij elkaar kunnen, maar wel een vpn kunnen opzetten.
Ja i know dat dat beter is maar die mogelijkheid heb en krijg ik helaas niet, moet het doen met wat ik heb daar helaas.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeD_NcL
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 15:46
Omdat ik naar een andere plaats ben verhuisd, moest ik helaas afscheid nemen van mijn glasvezel en moet ik het doen met dsl. Ik heb alle apparatuur weer opgehangen (Edgerouter Lite en TP-LINK TL-SG2216) en daarnaast een Draytek Vigor 130 aangeschaft.

Ik heb alles aangesloten met de volgende configuratie:

Draytek Vigor 130 -> Edgerouter Lite -> TP-LINK TL-SG2216

Draytek Vigor 130
- MPoA op Enable gezet
- Bridge Mode op Enable gezet
- MTU op default 1500 laten staan
- Alle andere configuratie staan op de standaard waarden

Edgerouter lite
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-name WANv6_IN {
        default-action drop
        description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related sessions"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    ipv6-name WANv6_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN inbound traffic to the router"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related sessions"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            state {
                invalid enable
            }
        }
        rule 30 {
            action accept
            description "Allow IPv6 icmp"
            protocol ipv6-icmp
        }
        rule 40 {
            action accept
            description "allow dhcpv6"
            destination {
                port 546
            }
            protocol udp
            source {
                port 547
            }
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        enable-default-log
        rule 1 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 2 {
            action drop
            log disable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        enable-default-log
        rule 1 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 2 {
            action drop
            log disable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    options {
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description "eth0 - WAN"
        duplex auto
        mtu 1512
        speed auto
        vif 4 {
            address dhcp
            description "eth0.4 - IPTV"
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
        }
        vif 6 {
            description "eth0.6 - internet"
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                dhcpv6-pd {
                    no-dns
                    pd 0 {
                        interface eth1 {
                            prefix-id 1
                            service slaac
                        }
                        prefix-length /48
                    }
                    rapid-commit disable
                }
                firewall {
                    in {
                        ipv6-name WANv6_IN
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        ipv6-name WANv6_LOCAL
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                idle-timeout 180
                ipv6 {
                    address {
                        autoconf
                    }
                    dup-addr-detect-transmits 1
                    enable {
                    }
                }
                mtu 1492
                name-server auto
                password kpn
                user-id <macadres>@internet
            }
        }
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.2.1/24
        description "eth1 - internet"
        duplex auto
        ipv6 {
            dup-addr-detect-transmits 1
            router-advert {
                cur-hop-limit 64
                link-mtu 0
                managed-flag false
                max-interval 600
                name-server 2001:4860:4860::8888
                name-server 2001:4860:4860::8844
                other-config-flag false
                prefix ::/64 {
                    autonomous-flag true
                    on-link-flag true
                    valid-lifetime 2592000
                }
                radvd-options "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"
                reachable-time 0
                retrans-timer 0
                send-advert true
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        address 192.168.2.50/24
        disable
        duplex auto
        firewall {
            out {
            }
        }
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
}
port-forward {
    auto-firewall enable
    hairpin-nat enable
    lan-interface eth1
    wan-interface pppoe0
}
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth0.4 {
            alt-subnet 10.16.12.0/16
            alt-subnet 213.75.0.0/16
            role upstream
            threshold 1
        }
        interface eth1 {
            role downstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        interface-route6 ::/0 {
            next-hop-interface pppoe0 {
            }
        }
        route 213.75.112.0/21 {
            next-hop 10.36.56.1 {
            }
        }
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
        global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
        hostfile-update disable
        shared-network-name Thuisnetwerk {
            authoritative disable
            subnet 192.168.2.0/24 {
                default-router 192.168.2.1
                dns-server 192.168.2.1
                lease 86400
                start 192.168.2.100 {
                    stop 192.168.2.254
                }
            }
        }
        use-dnsmasq disable
    }
    dns {
        forwarding {
            cache-size 150
            listen-on eth1
            name-server 8.8.8.8
            name-server 8.8.4.4
            options listen-address=192.168.2.1
        }
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 8443
        older-ciphers enable
    }
    nat {
        rule 5000 {
            description IPTV
            destination {
                address 213.75.112.0/21
            }
            log disable
            outbound-interface eth0.4
            protocol all
            type masquerade
        }
        rule 5010 {
            description "KPN Internet"
            log enable
            outbound-interface pppoe0
            protocol all
            source {
                address 192.168.2.0/24
            }
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
}
system {
    host-name ubnt
    name-server 2001:4860:4860::8888
    name-server 2001:4860:4860::8844
    name-server 8.8.8.8
    name-server 8.8.4.4
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    offload {
        hwnat disable
        ipsec enable
        ipv4 {
            forwarding enable
            pppoe enable
            vlan enable
        }
        ipv6 {
            forwarding enable
            pppoe enable
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone Europe/Amsterdam
    traffic-analysis {
        dpi enable
        export enable
    }
}

TP-LINK TL-SG2216
Geen bijzondere configuratie. Alles wordt untagged doorgegeven (routed IPTV).

De eerste poging gaf op de TV een beeld op van twee seconden en daarna liep deze vast. Ik heb in de switch IGMP Snooping uitgezet en toen deed de TV het weer.
Daarnaast is het internet super traag. Websites openen niet. Kan zelfs niet naar speedtest toe. Iets zit in mijn configuratie niet goed. Deze configuratie (met IGMP snooping aan) werkte altijd goed op glasvezel (KPN), maar op dsl (KPN) werkt het niet meer goed. Als ik de Experiabox aansluit, dan zijn er geen problemen, dus het ligt echt aan mijn configuratie. Iemand suggesties?

[ Voor 100% gewijzigd door SeD_NcL op 29-06-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:19:
[...]

Ja i know dat dat beter is maar die mogelijkheid heb en krijg ik helaas niet, moet het doen met wat ik heb daar helaas.
Nooit geprobeerd bij een USG. Maar zou in theorie met aanpassingen in de JSON moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:19:
Als het een Zakelijke Ziggo verbinding is zou je eventueel een 2de IP/klein subnetje kunnen aanvragen en elk bedrijf via een eigen IP bereikbaar maken :)
SeD_NcL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:29:
Omdat ik naar een andere plaats ben verhuisd, moest ik helaas afscheid nemen van mijn glasvezel en moet ik het doen met dsl. Ik heb alle apparatuur weer opgehangen (Edgerouter Lite en TP-LINK TL-SG2216) en daarnaast een Draytek Vigor 130 aangeschaft.

Ik heb alles aangesloten met de volgende configuratie:

Draytek Vigor 130 -> Edgerouter Lite -> TP-LINK TL-SG2216

Als ik de Experiabox aansluit, dan zijn er geen problemen, dus het ligt echt aan mijn configuratie. Iemand suggesties?
Als je toch al een Draytek hebt moeten kopen : Waarom dan niet gelijk iets als een 2860 bijvoorbeeld ?
Paar clicks en je hebt alles werkend inclusief VLAN support dus je mist niks t.o.v. de Edge Lite. But that's just me I guess... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:08:
[...]

[...]

Gisteren een setje Amplifi HD besteld en vanmiddag aangesloten. Ik ben helemaal enthousiast over de kwaliteit, de super wifi verbinding en stiekem ook nog een beetje over het design. Voor de echte Tweaker is er niet superveel te tweaken aan het spul, maar het werkt out-of-the-box zo goed, dat je eigenlijk nergens aan wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeD_NcL
nero355 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:06:
Als je toch al een Draytek hebt moeten kopen : Waarom dan niet gelijk iets als een 2860 bijvoorbeeld ?
Paar clicks en je hebt alles werkend inclusief VLAN support dus je mist niks t.o.v. de Edge Lite. But that's just me I guess... :)
Ik heb al een Edgerouter en heb alleen naar een modem gezocht. Scheelt weer 100 euro (maar wel weer configuratie gedoe).

Ik ben inmiddels iets verder gekomen. Ik heb de mss-clamp waarde gezet op 1452 en heb zowaar weer redelijk snel internet. Helaas blijft de snelheid nog de helft van wat het hoort te zijn. Met de Experiabox haal ik 100mbit, maar met de huidige opstelling maar rond de 50mbit. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SeD_NcL schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:20:
Ik heb al een Edgerouter en heb alleen naar een modem gezocht. Scheelt weer 100 euro (maar wel weer configuratie gedoe).

Ik ben inmiddels iets verder gekomen. Ik heb de mss-clamp waarde gezet op 1452 en heb zowaar weer redelijk snel internet. Helaas blijft de snelheid nog de helft van wat het hoort te zijn. Met de Experiabox haal ik 100mbit, maar met de huidige opstelling maar rond de 50mbit. Iemand tips?
Bij mij is de MTU 1492, maar kan zo gauw effe niet zien of dit alleen de PPPoE verbinding is of de interface...

Misschien daarmee nog effe rommelen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 16:05
wolly_a schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:10:
[...]

Gisteren een setje Amplifi HD besteld en vanmiddag aangesloten. Ik ben helemaal enthousiast over de kwaliteit, de super wifi verbinding en stiekem ook nog een beetje over het design. Voor de echte Tweaker is er niet superveel te tweaken aan het spul, maar het werkt out-of-the-box zo goed, dat je eigenlijk nergens aan wil komen.
Ik heb em ook en werkt inderdaad super. Enig nadeel vind ik dat als je em in bridge mode zet je het gastnetwerk kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Gisteren met m'n iPhone nog wat te browsen in bed (1e verdieping). Helaas ging dat niet echt van harte, om de paar (5?) minuten werd de wifi-verbinding verbroken:

22:51
22:55
23:02
23:05
23:10
23:12
Wifi uit en weer aangezet en hij maakte weer verbinding, om dan een paar minuten later weer op 4G te springen.

Ben gaan slapen met de gedachte "Morgen even in de UniFi logs kijken, heb vast de 'Min. RSSI' te strak staan waardoor de client bounced tussen AP beneden en AP op zolder".

Vandaag gekeken in de logs, maar daarin kan ik na 22:46 niks vinden :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sZhRiIJ4IZa2zHeGgnRVaXgt/full.png
(Groen = mijn iPhone)

Iemand een idee hoe ik dit kan debuggen? Voor €160 aan AP's hebben hangen en dan disconnects hebben is natuurlijk niet de bedoeling >:)

Client is een Apple iPhone 5s met iOS 10.3.2. De accespoints zijn 2x de AP-AC Lite (beneden de oude generatie, boven de nieuwe generatie die 802.3af zou kunnen).

Gelijk nog een andere vraag, je ziet dat ik beide AP's een ander kanaal heb gegeven, is dit common practice of moeten ze allebei op hetzelfde kanaal uitzenden om roamen gemakkelijker te maken?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ThinkPad

alle features uitschakelen zoals:
  • minRSSI
  • ATF
  • Band Steering
  • vermogen van 2.4Ghz naar LOW of MED
  • vermogen van 5Ghz naar HIGH
  • scan met een pc/mac tool welke kanalen er bij jou druk zijn, of lees de utilizatie grafiek uit op de AP's
  • zorg dat alles een apart (zo rustig mogelijk) kanaal heeft zodat ze elkaar niet storen
  • Vanzelfsprekend de SSID voor 5G en 2G exact dezelfde naam en password, zodat je devices kunnen schakelen naar 5G
In jouw log zit je alleen op 2G en die band is brak, je kan het beste focussen op 5G maar dan moet je eerst het 2G vermogen verlagen. De client kiest altijd het hardste signaal...

Daarna nogmaals testen, die geavanceerde features heb je niet nodig met apple clients etc. Als je een wat brakkere Android build hebt kan het helpen omdat zij zich niet (altijd) aan de WiFi standaarden houden.

[ Voor 51% gewijzigd door stormfly op 30-06-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@stormfly Goede tips, bedankt!

KISS is dus eigenlijk het beste? Moet ik zaken als 'Min. RSSI' dan maar gewoon niet gebruiken?
Geen Android aanwezig, alleen Apple (iPhones & iPad), twee laptops en wat ESP8266 IoT dingetjes.

En HT20 vs HT40 op de 2,4Ghz? Meen dat HT20 werd aangeraden voor stabieler netwerk?
Op 5G kan ik de VHT wel op 80 zetten omdat ik eigenlijk geen andere 5G netwerken in m'n buurt zie.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:39
stormfly schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:34:
@ThinkPad
• Vanzelfsprekend de SSID voor 5G en 2G exact dezelfde naam en password, zodat je devices kunnen schakelen naar 5G
Met dezelfde naam op 2G en 5G had ik op de helft van m'n iDevices dezelfde problemen. Niet kunnen oplossen, wat ik ook probeerde...

Na lezen van http://www.revk.uk/2016/08/iphone-unifi-dhcp-issue.html besloten toch maar de 2G en 5G te scheiden. Nu geen problemen meer.

Het lijkt er op dat bij sommige WiFi AP's er geen DHCP requests van iDevices meer komen als je omswitcht van band. Je hebt wel wifi verbinding, maar verder werkt niets. Heel herkenbaar, had dit ook met een oude RT-N66U. Ubiquity forum staat ook 'vol' met mensen met hetzelfde , niet oplosbare probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:39:
@stormfly Goede tips, bedankt!

KISS is dus eigenlijk het beste? Moet ik zaken als 'Min. RSSI' dan maar gewoon niet gebruiken?
Geen Android aanwezig, alleen Apple (iPhones & iPad), twee laptops en wat ESP8266 IoT dingetjes.

En HT20 vs HT40 op de 2,4Ghz? Meen dat HT20 werd aangeraden voor stabieler netwerk?
Op 5G kan ik de VHT wel op 80 zetten omdat ik eigenlijk geen andere 5G netwerken in m'n buurt zie.
Jeps die zaken hoef je pas te gebruiken als je roaming problemen hebt, niet default.

Jeps HT20 en VTH40 of 80 is prima, 80 alleen nodig al je een 1300 client hebt, anders zonde van de frequentie ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPDeckers schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:12:
[...]

Met dezelfde naam op 2G en 5G had ik op de helft van m'n iDevices dezelfde problemen. Niet kunnen oplossen, wat ik ook probeerde...

Na lezen van http://www.revk.uk/2016/08/iphone-unifi-dhcp-issue.html besloten toch maar de 2G en 5G te scheiden. Nu geen problemen meer.

Het lijkt er op dat bij sommige WiFi AP's er geen DHCP requests van iDevices meer komen als je omswitcht van band. Je hebt wel wifi verbinding, maar verder werkt niets. Heel herkenbaar, had dit ook met een oude RT-N66U. Ubiquity forum staat ook 'vol' met mensen met hetzelfde , niet oplosbare probleem...
Uitgangspunt, net als met de geavanceerde instellingen, ga van het positieve uit tenzij anders gemeten.

Tja ik heb dat helemaal niet, alles is van UniFi hier, ook een USG. Het werk hier heerlijk, alles gaat naar 5G toe. Soms heb ik een periode steer to 5G aan en soms niet, je bent toch een Tweaker om een beetje te spelen met de instellingen. Nu firmware 3.8.3 maar met overige firmware releases ook geen issues.

Klopt ze schreven van de week nog dat ze echt hopen dit op te lossen met Apple, maar nogmaals alles is hier Apple er is slechts 1 windows PC en 0 problemen met gelijkwaardige SSID namen.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 30-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 08:24
Iemand ervaring met het volgende:

We hebben een Edgerouter 8.
Hierop hebben we 2 internet providers aangesloten.
Provider 2 levert heeft een vast adres en wordt enkel gebruikt als fail-over indien provider 1 er uit ligt.
Provider 1 levert een vast adres, maar enkel over DHCP en over een VLAN. Een vast adres instellen werkt niet. Het lijkt er op dat als er geen DHCP aanvragen komen, de data aan de ISP kant geblockt wordt.

Voor provider 1 hebben we nu een 2e ip adres aangevraagd welke voor portforwarding gebruikt gaat worden. Het IP adres wordt aangeboden als "IP Alias".
Ik kan met de edgerouter geen DHCP en vast IP adres instellen op een interface. Ik heb het geprobeerd met "pseudo-ethernet", maar deze kan ik niet koppelen aan een VLAN. Wel kan ik deze koppelen aan de poort zelf en dan in de pseudo-ethernet een vlan aanmaken. Ik kan dan echter geen firewall regels aan deze VLAN hangen.

Mijn Pseudo-ethernet config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        speed auto
        vif 128 {
            address dhcp
            description ******
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
        }
    }

pseudo-ethernet peth1 {
        link eth0
        vif 128 {
            address *.*.*.*/32
            description ******
        }
    }

Iemand dit al ooit werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:39
stormfly schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:24:
[...]
Klopt ze schreven van de week nog dat ze echt hopen dit op te lossen met Apple, maar nogmaals alles is hier Apple er is slechts 1 windows PC en 0 problemen met gelijkwaardige SSID namen.
Klopt. Frustrerende is dat ik het niet werkend krijg op 2 van de 7 iDevices... 5 werken dus wel prima, dat dan als positieve noot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
En welke 2 idevices zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Akemi schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:10:
[...]

Ik heb em ook en werkt inderdaad super. Enig nadeel vind ik dat als je em in bridge mode zet je het gastnetwerk kwijt bent.
Jup, dat heb ik dus ook. Ik had dat, gelukkig, vooraf al gelezen. Het zou mooi zijn wanneer ze dit in een update nog een keer kunnen realiseren. Ik had er een beetje op gegoogled. Hier reageert een medewerker van Ubiquiti op een vraag van een gebruiker hierover: https://www.reddit.com/r/...t_network_in_bridge_mode/

Is helaas alweer 5 maanden geleden, dus het is of heel moeilijk of toch niet bedoeld in de Amplifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ben niet echt tevreden mijn Unifi spul en dan heb ik het over:

Het bereik vind ik gewoon teleurstellend.
Bij mijn beide AC Pro's werkt 3x3 gewoon niet ook al zit ik naast de AP.

Ben ik nou de enige met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan jouw apparatuur (laptop, PC, telefoon wel die 3 x 3 aan? En heb jij ECHT zoveel snelheid nodig? Welke programma gebruikt bij jou zoveel snelheid?

"standaard" webbrowsen heeft aan 1 á 2 Mbps genoeg. Youtube 3 á 4 Mbps. (je merkt meer als de lijn een lage latency heeft, en NIET de Mbps zijn belangrijk).

Men zit hier te zeuren waarom men 50 Mbps i.p.v. de "beloofde" 100 Mbps haalt. En WAAR zie je het verschil als je van 50 Mbps naar 100 Mbps gaat?

Ik heb hier IPTV, en "gewone" HD kanalen trekken "maar 4 - 8 Mbps. 3D kanalen !!! trekken 20-40 Mbps. Dus met een 50 Mbps ADSL lijn, perfect. Ik zit gewoon films in 3D te kijken, zonder hapering, gewoon over het internet. En dat met een "schamelijke" 40 Mbps VDSL lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2017 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je een eigen topic aanmaken, @Samplex ? Dan kan daar stap voor stap alles bekeken worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:44:
Ben niet echt tevreden mijn Unifi spul en dan heb ik het over:

Het bereik vind ik gewoon teleurstellend.
Bij mijn beide AC Pro's werkt 3x3 gewoon niet ook al zit ik naast de AP.

Ben ik nou de enige met dit probleem?
Volgende week komt mijn MacBook PRO 2017 binnen. Dit zal een van de eerste dingen zijn die ik ga testen. Ik heb de AC PRO's 1,5 jaar geleden gekocht voor die nieuw aan te schaffen Macbook PRO.

Keep you posted. Maak jij een topic aan? Als je de link dan deelt hier.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 30-06-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
zerox123 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:13:
Iemand ervaring met het volgende:

We hebben een Edgerouter 8.

Iemand dit al ooit werkend gekregen?
Misschien kun je in de Vyatta handleiding wat meer vinden?
https://dl.networklinx.co...nterfacesRef_R6.0_v03.pdf

Wat ik zo snel zie

set interfaces psuedo-ethernet peth0 vif 128 <ip>

Overigens kun je bij Voiceworks (gezien vlan 128 is dat je provider) ook een /29 krijgen, dan heb je gewoon een routed subnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Ik heb hier ergens gelezen dat je vooral de lage kanalen moet kiezen als je 1300 Mbit wil hebben. Dat gedaan en zie:

Afbeeldingslocatie: http://files.winwiz.nl/wifi1300b1.png

Macbook Pro 2016 + AC Pro op ongeveer 5 meter

[ Voor 74% gewijzigd door winwiz op 30-06-2017 20:13 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@winwiz Heel apart, 30 cm, 1 meter, 5 meter geen 1300Mbps, ik snap het gewoon niet meer.
Met andere merken wifi werkt t wel, RMA heeft niks geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Aangezien we niets weten over je configuratie kan er geen zinnig woord over gezegd worden.

Maar de kans is groot dat het een gebruikers/instellingsfout is.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeD_NcL
SeD_NcL schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:20:
[...]

Solved. Ik heb op de Draytek 130 de Modem8 (alleen VDSL) ipv Modem5 (ADSL en VDSL) firmware geïnstalleerd. Nu volledige snelheid op de lijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

Net een DNAT rule aangemaakt om DNS te redirecten.
Werkt erg goed.
Als je nu je DNS op bv. 8.8.8.8 instelt, gaat hij toch naar je router 192.168.0.1.
Weer een mogelijk voor malware uitgeschakeld (samen met SMB1 disablen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
bem@ubnt-bem# show service nat
 rule 1 {
     description "Re-direct DNS queries to Gateway"
     destination {
         address !192.168.0.1
         port 53
     }
     inbound-interface eth1
     inside-address {
         address 192.168.0.1
         port 53
     }
     log enable
     protocol tcp_udp
     type destination
 }
 rule 5010 {
     description "masquerade for WAN"
     type masquerade
 }

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
SeD_NcL schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:11:
[...]

Solved. Ik heb op de Draytek 130 de Modem8 (alleen VDSL) ipv Modem5 (ADSL en VDSL) firmware geïnstalleerd. Nu volledige snelheid op de lijn!
Hoe is je ping? Want met die Draytek Vigor 130 heb ik ook aardig zitten experimenteren om de beste firmware te vinden. Zie hier voor mijn verhaal en conclusie: ThinkPadd in "Het grote xDSL-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:19

zeroday

There is no alternative!

yzf1kr schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:07:
Aangezien we niets weten over je configuratie kan er geen zinnig woord over gezegd worden.

Maar de kans is groot dat het een gebruikers/instellingsfout is.
en een plaatje zegt ook niet zoveel .. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8zc7l3i3yrqvD4VfXi6HL6eX/full.jpg

Wintendo zegt dat ik full 1.3 heb .. Jippiieeee
Unifi vind iets anders .. bummer ..

Ga er niet van wakker liggen .. ik kan alles wat ik wil ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
BushWhacker schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:34:
Net een DNAT rule aangemaakt om DNS te redirecten.
Werkt erg goed.
Als je nu je DNS op bv. 8.8.8.8 instelt, gaat hij toch naar je router 192.168.0.1.
Weer een mogelijk voor malware uitgeschakeld (samen met SMB1 disablen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
bem@ubnt-bem# show service nat
 rule 1 {
     description "Re-direct DNS queries to Gateway"
     destination {
         address !192.168.0.1
         port 53
     }
     inbound-interface eth1
     inside-address {
         address 192.168.0.1
         port 53
     }
     log enable
     protocol tcp_udp
     type destination
 }
 rule 5010 {
     description "masquerade for WAN"
     type masquerade
 }
Kan ik deze ook op een USG toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

jphermans schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Kan ik deze ook op een USG toepassen?
Het kan sowieso, maar hoe je hem in de Unifi controller kan toevoegen weet ik zo niet (Ik heb een Edgerouter).
Via de json-file kan het natuurlijk ook....

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeD_NcL
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:41:
[...]

Hoe is je ping? Want met die Vigor 130 heb ik ook aardig zitten experimenteren om de beste firmware te vinden. Zie hier voor mijn verhaal en conclusie: ThinkPadd in "Het grote xDSL-topic"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=46 time=11.576 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=46 time=11.188 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=46 time=11.210 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=46 time=11.407 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=46 time=11.402 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=46 time=11.380 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=46 time=11.423 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=46 time=11.175 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan heb je de goede firmware, ik heb ook ruim het dubbele (25-26ms) gezien als je niet de optimale had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Vanavond het YouTube kanaal ontdekt van Ben Pin. Hij heeft behoorlijk wat video's over de Edgerouter/Edgemax erop staan en er staat ook al wat UniFi materiaal op. Ik vond zijn video's echt enorm leerzaam en ze geven een mooi overzicht van alle functionaliteit van ubnt apparatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Laatst online: 13-09 16:14
Heb sinds gisteren een andere setup waarbij ik tegen wat problemen aanloop, wie weet hoe ik dit kan troubleshoten / oplossen?

SETUP
Horizon box Ziggo in bridgemode (via ETH1) =>
Edgerouter Lite (via ETH0 verbonden met Horizon box, via ETH1 met router) =>
Unify Switch 9 POE-150W =>
2 x Unify AP-AC-LR (via 24V passive+ verbonden)
1 x Mac

PROBLEEM
Als ik de AP's verbind dan geeft zowel de Switch als AP na opstart "Adoption Failed"

Als ik de AP niet verbind dan werkt internet op Mac (switch geeft connected aan), als ik daarna de AP's verbind dan geven beide AP in de switch status connected aan maar geen wifi verbinding.

Gisteren was de setup Ziggo Horizon (niet in bridge) => Swith => 2 x AP's een werkende configuratie.

Ik heb de switch al 2 x een factory reset gegeven

aangepast: opgelost, oplosssing was om ook beide AP te resetten, alles draait nu als een zonnetje en supersnel 8)

[ Voor 7% gewijzigd door jschoorl2 op 02-07-2017 17:38 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik krijg in Oktober mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Het is een gewone rijtjeswoning, waarbij ik de volgende eisen heb.

- Goed Wifi bereik in de woonkamer en tuin.
- Goed Wifi bereik op zolder (mancave :p)
- Acceptabel Wifi bereik op de slaapkamers
- Acceptabel Wifi bereik in de tuin.
- Deugdelijke handoff tussen AP's.
- 300Mb Wifi throughput is genoeg, op grotere afstanden is lager acceptabel.
- Liefst PoE met 802.3af, maar dan worden de AP's meteen veel duurder. PoE met injector is acceptabel. Eventueel een converter?
- Cloudkey is verplicht i.v.m. Fast Handoff (?) Ik heb geen server beschikbaar die 24/7 aan staat.

Ik vind het niet erg om wat te configureren. Ik heb straks glas en een 500/500 Mbit verbinding. Mijn router (Asus RT-AC66U) is prima in staat dit WAN-LAN te routeren. Ik gebruik deze verder al OpenVPN server en als router voor KPN. Momenteel nog met Bridged IPTV, maar dat moet nog Routed worden. Wireless zal ik op deze router uitschakelen en overdragen aan de Unifi AP's.

Qua positionering heb ik voldoende loze leidingen. Helaas geen aan het plafond beschikbaar, maar genoeg op andere plekken.

Mijn woning is op de begane grond 11,5m lang, met nog een tuin van 9m. Op de 1e en 2e etage is de woning slechts 9m lang. Qua positionering denk ik aan het volgende.

Router, Switch, Cloudkey, etc in de meterkast.
1: Unifi AP AC Lite in de woonkamer, vlakbij de buitenmuur richting de tuin.
2: Unifi AP AC Lite op zolder, ergens in het midden.

Wat vinden jullie van deze setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 114,73€ 114,73
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,75€ 161,50
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 79,77€ 79,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,-

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:30:
- Liefst PoE met 802.3af, maar dan worden de AP's meteen veel duurder. PoE met injector is acceptabel.
Ubiquiti heeft "stiekem" nieuwe revisies van de AC Lite en AC LR uitgebracht die naast de passive 24V variant ook 802.3af ondersteunen, dit is met je huidige selectie dus geen issues meer.
- Cloudkey is verplicht i.v.m. Fast Handoff (?) Ik heb geen server beschikbaar die 24/7 aan staat.
Ik snap intussen zelf ook niet meer hoe het allemaal werkt, maar vroeger had de UniFi lijn een "Zero Handoff" feature. Echter was deze van Ubiquiti zelf en werkte "dus" niet goed. Deze is dan ook niet aanwezig bij de AC lijn. Echter zijn ze nu wel bezig met 802.11r support (fast roaming). Maar ik weet niet of daarvoor een controller nodig is. Echter is een 24/7 controller natuurlijk ook leuk voor logging en stats in te zien.
Qua positionering heb ik voldoende loze leidingen. Helaas geen aan het plafond beschikbaar, maar genoeg op andere plekken.
Wellicht dat een AC-IW een leuke optie is, i.p.v. de AC Lite. Deze zijn ietsjes duurder, maar echt gericht op muurmontage, en zitten ook 2 uitgangen op, dus is ook een "switch" (en indien gevoed via 802.3at is kan een van de twee poorten ook nog eens met 802.3af doorgeven).
Mijn woning is op de begane grond 11,5m lang, met nog een tuin van 9m. Op de 1e en 2e etage is de woning slechts 9m lang. Qua positionering denk ik aan het volgende.
Afhankelijk van isolatie etc kan buiten volgensmij een probleem zijn. Dit omdat wifi signalen slecht (vrijwel niet?) door de moderne isolatie heen komen. Wellicht dat je daarvoor dan buiten ook nog een extra AP wilt aansluiten, bv een AP Mesh. Deze zijn ook echt gericht op buitengebruik en kunnen gewoon aan de muur in weer en wind hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
BushWhacker schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:55:
[...]

Het kan sowieso, maar hoe je hem in de Unifi controller kan toevoegen weet ik zo niet (Ik heb een Edgerouter).
Via de json-file kan het natuurlijk ook....
En hoe kan het dan dan via json file?
Heb er al veel over gelezen maar zelf nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

RobertMe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:58:
Ubiquiti heeft "stiekem" nieuwe revisies van de AC Lite en AC LR uitgebracht die naast de passive 24V variant ook 802.3af ondersteunen, dit is met je huidige selectie dus geen issues meer.
Dat is wel handig. Scheelt weer wat adapters.
Ik snap intussen zelf ook niet meer hoe het allemaal werkt, maar vroeger had de UniFi lijn een "Zero Handoff" feature. Echter was deze van Ubiquiti zelf en werkte "dus" niet goed. Deze is dan ook niet aanwezig bij de AC lijn. Echter zijn ze nu wel bezig met 802.11r support (fast roaming). Maar ik weet niet of daarvoor een controller nodig is. Echter is een 24/7 controller natuurlijk ook leuk voor logging en stats in te zien.
Deze ondersteund geen Zero Handoff, maar die schijnt ook verre van ideaal te zijn. Het gaat om de Fast Roaming. Zie ook deze pagina
Wellicht dat een AC-IW een leuke optie is, i.p.v. de AC Lite. Deze zijn ietsjes duurder, maar echt gericht op muurmontage, en zitten ook 2 uitgangen op, dus is ook een "switch" (en indien gevoed via 802.3at is kan een van de twee poorten ook nog eens met 802.3af doorgeven).
Zou kunnen, maar is niet nodig. Ik wil hem gewoon op of in een kastje leggen.
Afhankelijk van isolatie etc kan buiten volgensmij een probleem zijn. Dit omdat wifi signalen slecht (vrijwel niet?) door de moderne isolatie heen komen. Wellicht dat je daarvoor dan buiten ook nog een extra AP wilt aansluiten, bv een AP Mesh. Deze zijn ook echt gericht op buitengebruik en kunnen gewoon aan de muur in weer en wind hangen.
Buitenmuren zijn ongewapend kalkzandsteen, maar wel met isolatie.Zou inderdaad kunnen dat de isolatie de signalen reflecteert. Alternatief kan dan zijn om een UTP-kabel naar buiten te trekken en een AP in m'n schuurtje op te hangen. Daar kan ik wel een kabel naar toe trekken om later mee uit te bereiden. Was ik toch al van plan.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:33:
[...]

Deze ondersteund geen Zero Handoff, maar die schijnt ook verre van ideaal te zijn. Het gaat om de Fast Roaming. Zie ook deze pagina
Hmm, okeej. Op het forum loopt in Beta anders een thread over 802.11r support. Daarvoor is nu een beta firmware. Op basis daarvan ging ik er vanuit dat ze momenteel dus niks (meer) ondersteunden, maar 802.11r er wel aan komt. Blijkbaar is er dus wel iets van 802.11r support, maar niet volledig. Ook gezien de:
We are getting closer to integrating full 802.11r support into our UAP firmwares (everything except the UAP-AC-v1/v2 model).
(emphasis mine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fast roaming 802.11R is alleen leuk met radius authenticatie. Voor een normaal WPA netwerk gaat het je niet helpen, zover mijn kennis gaat.

802.11K zet meer zoden aan de dijk in WPA netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
stormfly schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:04:
Fast roaming 802.11R is alleen leuk met radius authenticatie. Voor een normaal WPA netwerk gaat het je niet helpen, zover mijn kennis gaat.

Niet helemaal waar voor de implementatie (geïnspireerd op 802.11R) van UniFi:
https://help.ubnt.com/hc/...662107-UniFi-Fast-Roaming
"Helpt" nu ook al bij WPA2 netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:41:
Hoe is je ping? Want met die Vigor 130 heb ik ook aardig zitten experimenteren om de beste firmware te vinden. Zie hier voor mijn verhaal en conclusie: ThinkPadd in "Het grote xDSL-topic"
De 'upstream path' gaat met de m4 van 'Interleaved' naar 'Fast' en zorgt dus voor een lagere ping omdat G.INP actief wordt in het modem (mits je straatkast dit ook actief heeft).
Dank u! _O_ Ik vond het al zo raar dat ik zowel Interleaved als Fast heb : De eerste voor Download, de tweede voor de Upload.

Now I know! :Y)
RobertMe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:58:
Onzin : Al twee jaar lang zonder enig probleem actief hier :Y)

Ik weet niet eens meer welke controller versie of firmware ze hebben en zolang er niks uitvalt of stuk gaat laat ik ze lekker hun werk doen! :P
stormfly schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:04:

802.11r/k/v inderdaad waar ik op wacht sinds de AC Lite's uit zijn -O-
Mojo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:30:
Ik krijg in Oktober mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Het is een gewone rijtjeswoning, waarbij ik de volgende eisen heb.

- Goed Wifi bereik in de woonkamer en tuin.
- Goed Wifi bereik op zolder (mancave :p)
- Acceptabel Wifi bereik op de slaapkamers
- Acceptabel Wifi bereik in de tuin.
- Deugdelijke handoff tussen AP's.
- 300Mb Wifi throughput is genoeg, op grotere afstanden is lager acceptabel.
- Liefst PoE met 802.3af, maar dan worden de AP's meteen veel duurder. PoE met injector is acceptabel. Eventueel een converter?

Wireless zal ik op deze router uitschakelen en overdragen aan de Unifi AP's.

1: Unifi AP AC Lite in de woonkamer, vlakbij de buitenmuur richting de tuin.
2: Unifi AP AC Lite op zolder, ergens in het midden.

Wat vinden jullie van deze setup?
Als ik je eisen/voorwaarden zo eens zie zou ik zeggen =>

Koop zo'n pakket : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)
Zitten 3 stuks in inclusief PoE injectors.

Plaats ze dan door het huis heen :
- Éen in de woonkamer.
- Één op de eerste etage.
- Één op zolder.

Configureer het hier gevreesde Zero Handoff en je hebt er nooit meer omkijken naar :)

[ Voor 75% gewijzigd door nero355 op 02-07-2017 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:22
nexhil schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Toevallig sinds dit weekend. Hij heeft alle regenbuien overleefd :P

[...]

Ik heb de Unifi controller op de Ubiquiti NVR erbij geïnstalleerd, scheelt weer 100 euro :p
Regen, zon etc.. En hij blijft het doen? Twijfel, twijfel.. Ik vind zo'n G3 Dome mooier aan een geval dan de gewone G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:40:
[...]

Onzin : Al twee jaar lang zonder enig probleem actief hier :Y)

Ik weet niet eens meer welke controller versie of firmware ze hebben en zolang er niks uitvalt of stuk gaat laat ik ze lekker hun werk doen! :P
Ik heb ook nog nooit echt problemen gehad met het wisselen van APs. Maar ik loop dan ook niet door het huis heen te bellen via VOIP. Als ik beneden zit heb ik verbinding met het AP aldaar, en als ik boven zit wisselt hij netjes. Maar wanneer hij wisselt, waarom hij wisselt, en of het "seamless" is, ik heb geen idee.
[...]

Koop zo'n pakket : pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

- Éen in de woonkamer.
- Één op zolder.

Configureer het hier gevreesde Zero Handoff en je hebt er nooit meer omkijken naar :)
Dit is toch een oud model met maximaal n op 2,4GHz support. Dat zou ik persoonlijk dus echt niet doen. En dus sowieso voor een AC model (met 5GHz support) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:22
Eens met hierboven:

Voor 5 tientjes erbij heb je 3x de AC Lite model. Veel meer toekomstgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:13:
Ik heb ook nog nooit echt problemen gehad met het wisselen van APs. Maar ik loop dan ook niet door het huis heen te bellen via VOIP. Als ik beneden zit heb ik verbinding met het AP aldaar, en als ik boven zit wisselt hij netjes. Maar wanneer hij wisselt, waarom hij wisselt, en of het "seamless" is, ik heb geen idee.
Laat een ping commando lopen en je weet het :)
Dit is toch een oud model met maximaal n op 2,4GHz support. Dat zou ik persoonlijk dus echt niet doen. En dus sowieso voor een AC model (met 5GHz support) gaan.
Eens, maar als het voor hem goed genoeg is en precies doet wat hij nodig heeft dan kan het nog steeds een optie zijn :)

Het blijft maar WiFi dat alleen stabiel moet zijn met goed bereik. Als ik echt snelheid nodig heb dan zijn er nog een aantal switches in huis met een paar vrije gigabit poortjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:35:
[...]

Eens, maar als het voor hem goed genoeg is en precies doet wat hij nodig heeft dan kan het nog steeds een optie zijn :)

Het blijft maar WiFi dat alleen stabiel moet zijn met goed bereik. Als ik echt snelheid nodig heb dan zijn er nog een aantal switches in huis met een paar vrije gigabit poortjes!
2,4GHz associeer ik nu niet echt met stabiel, zeker in een drukbevolkte omgeving waar je zo tientallen 2,4GHz netwerken ziet. Alleen daarom zou ik al voor 5GHz gaan (al zou het alleen N zijn omdat je de snelheid van AC niet nodig hebt). Veel minder kans op interventie an zich, en ook nog eens veeel meer kanalen beschikbaar (zeker met DFS, maar gok dat dat weer onder AC valt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:43:
2,4GHz associeer ik nu niet echt met stabiel, zeker in een drukbevolkte omgeving waar je zo tientallen 2,4GHz netwerken ziet. Alleen daarom zou ik al voor 5GHz gaan (al zou het alleen N zijn omdat je de snelheid van AC niet nodig hebt). Veel minder kans op interventie an zich, en ook nog eens veeel meer kanalen beschikbaar (zeker met DFS, maar gok dat dat weer onder AC valt?).
Het is hier anders hartstikke druk dankzij al die ISP geleverde krengen die ook effe leuk een Hotspot toestand in de lucht gooien naast de SSID van de klant zelf dus daar zou ik me niet al te druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:41
Ik heb inmiddels 2 ac lr ap's hangen tot volle tevredenheid.
Er is goede Wi-Fi door het hele huis alle apparatuur blijft netjes verbonden met de ap's.
Maar toch valt soms het inet weg, dit komt zo denk ik nu door de conect box van Ziggo.
Ik weet niet wat er gebeurt maar ik moet de ap's opnieuw opstarten en dan heb ik weer inet.
Hetzelfde merk ik met het enige andere bedraad apparaat in huis.
Is een ander modem een oplossing en welke is dan geschikt voor zowel Ziggo als de ap's lr ?
Is en ubiquiti router nodig? of maakt het niet zo veel uit? ik ben overigens niet van de ingewikkelde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

nero355 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:40:

- Éen in de woonkamer.
- Één op zolder.

Dank voor de feedback. En de rest ook trouwens. :)

Ik wil inderdaad wel 802.11AC en 5Ghz. Vandaar de AC-Lite. Een PoE switch die direct kan injecten zou al helemaal ideaal zijn, als er inderdaad 802.3af ongedocumenteerd toch op zit.
slooffmaster schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:52:
[...]

En die zou ik inderdaad graag willen hebben. Schijnt goed te werken en blijkbaar zelfs zonder de Unifi Controller die meedraait; hoewel ik die toch wil hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Mojo op 02-07-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 15:02
Ik wil een nieuwbouwhuis voorzien van een fatsoenlijk wifi, op zowel de begane grond als de eerste verdieping. Later volgt misschien nog de tuin. Wat is het verschil tussen de: Ubiquiti UniFi AP AC LR en de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE. Is dat alleen wat extra snelheid op de 2,4 Ghz band of zijn er meer significante verschillen die het prijsverschil verantwoord maken bij gebruik in een normaal woonhuis (ca 80m^2) per verdieping ?

Kan ik nog ergens aan zien of webwinkels de nieuwe versies aanbieden die de POE standaard 802.3af ondersteunen? Of word het bellen voordat ik iets bestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:58:
[...]

En die zou ik inderdaad graag willen hebben. Schijnt goed te werken en blijkbaar zelfs zonder de Unifi Controller die meedraait; hoewel ik die toch wil hebben.
De combinatie van de door jouw geselecteerde apparaten past dan inderdaad perfect bij elkaar. De USW-8 60W is de goedkoopste variant met PoE support en voldoende om de 2 APs + CloudKey te voeden. Als alternatief zou je bv ook naar een RPi met de controller kunnen kijken, waar je bv ook andere software op kunt draaien (bv Pi-Hole als je dat zou willen). Maar dat vereist natuurlijk wel meer onderhoud dan de CloudKey.
lithoijen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:16:
Ik wil een nieuwbouwhuis voorzien van een fatsoenlijk wifi, op zowel de begane grond als de eerste verdieping. Later volgt misschien nog de tuin. Wat is het verschil tussen de: Ubiquiti UniFi AP AC LR en de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE. Is dat alleen wat extra snelheid op de 2,4 Ghz band of zijn er meer significante verschillen die het prijsverschil verantwoord maken bij gebruik in een normaal woonhuis (ca 80m^2) per verdieping ?
De LR heeft een betere antennesetup, hence de "Long Range", daarnaast heeft deze een 3x2 setup, met 3 antennes voor de 2,4GHz band (en 2 voor de 5GHz band) vs 2x2 van de Lite (en 3x3 van de Pro). Daar komen dus ook de verschillen in snelheid vandaan. Zelf heb ik een LR en een Lite. De een op de benedenverdieping en de ander op zolder (houten vloer naar eerste verdieping). Ik heb niet echt gemeten hoe het met verschillen in signaalsterkte zit, maar volgensmij kunnen beiden het hele huis wel ongeveer dekken, alleen is het signaal verder weg natuurlijk minder. Met 2 APs voor 2 verdiepingen zit je in principe dus altijd goed en zal het verschil niet zoveel uitmaken.
Ik wil inderdaad wel 802.11AC en 5Ghz. Vandaar de AC-Lite. Een PoE switch die direct kan injecten zou al helemaal ideaal zijn, als er inderdaad 802.3af ongedocumenteerd toch op zit.
Kan ik nog ergens aan zien of webwinkels de nieuwe versies aanbieden die de POE standaard 802.3af ondersteunen? Of word het bellen voordat ik iets bestel?
De nieuwe variant is niet echt herkenbaar en heeft dezelfde EAN code als de oude. Maar toch is het direct te zien als je hem ontvangt. De nieuwe variant heeft namelijk een grote blauwe sticker op de voorkant met "Now 802.11af compatible" of iets met die strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 08:24
DJSmiley schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:02:
[...]

Misschien kun je in de Vyatta handleiding wat meer vinden?
https://dl.networklinx.co...nterfacesRef_R6.0_v03.pdf

Wat ik zo snel zie

set interfaces psuedo-ethernet peth0 vif 128 <ip>

Overigens kun je bij Voiceworks (gezien vlan 128 is dat je provider) ook een /29 krijgen, dan heb je gewoon een routed subnetje
Ik heb nu het pseude-ethernet weggehaald uit de config en een source en destination NAT aangemaakt.Dan blijkt het gewoon te werken.
Dit is ingesteld volgens het forum van ubnt.com:
https://community.ubnt.co...LAN-NAT/m-p/755942#M25566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gisteravond een Edgerouter Lite besteld, nadat ik erachter kwam dat mijn virtuele PfSense (op KVM) niet verder kwam dan 600mbit throughput en ik al het mogelijke geprobeerd heb om het sneller te krijgen (geen zin om server helemaal te verbouwen).

Ik ben benieuwd.

In principe hoeft het niet veel te kunnen:
- Gigabit throughput
- VLAN's
- DHCP
- DNS forwarding en static DNS entries (in /etc/hosts zodat dnsmasq het oppakt? wel domain suffix gebruiken las ik)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:52:
[...]

Hmmm ja en nee, commercieel een goed verhaal maar ik zie niet waar de echte snelheidswinst zou moeten optreden bij een WPA netwerk? Die heeft al een minimaal aantal authenticatie slagen, het artikel is wat slecht onderbouwd mbt tot WPA2 reguliere netwerken. Het is altijd zo lekker makkelijk om je als partij te verschuilen achter "t is a solution taking inspiration from 802.11r, with a few key proprietary differences."

Dit lijkt een normale WAP2 authenticatie slag te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YLY2wIT.png

Maar ik begrijp dat het standaard aan staat, 5.5.19 met firmware 3.8.3 heeft dit default aan staan?

Dit valt voor mij net zoals de antenne radiation patronen van UBNT, kortom " koop de HD" want die is super rood en dus heeft hij super veel bereik... :9 #Wopper krabt aan zijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
Eerste nieuwe hardware upgrade voor de Edgerouter serie is gearriveerd.. :-)

https://store.ubnt.com/co...eta/products/edgerouter-4

Featuring
  • New Design
  • (3) 10/100/1000 Mbps Etherent Ports and (1) SFP Port
  • 4-Core 1GHz MIPS64 Processor
  • Internal PSU
  • Fanless[/li
  • Desk, Wall, and RackMount options[/li

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:02
hermanh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:45:
Eerste nieuwe hardware upgrade voor de Edgerouter serie is gearriveerd.. :-)

https://store.ubnt.com/co...eta/products/edgerouter-4

Featuring
  • New Design
  • (3) 10/100/1000 Mbps Etherent Ports and (1) SFP Port
  • 4-Core 1GHz MIPS64 Processor
  • Internal PSU
  • Fanless[/li
  • Desk, Wall, and RackMount options[/li
Nice, er komt ook een nieuwe met PoE zie ik op het beta forum !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

komen er dan ook nieuwe USG's wellicht?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:08:
komen er dan ook nieuwe USG's wellicht?
Daar kun je wel vanuit gaan lijkt mij. Maar ik denk dat je nog wel een aantal maanden kunt wachten voordat die in de beta store verschijnt. Eerst zullen ze deze nieuwe ER gaan verkopen en als dat goed gaat/loopt zullen ze de software gaan aanpassen en in een mooi grijs doosje inbouwen i.p.v. zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16

Apoca

Array Technology Industry

Heb ik net een USG besteld voor mijn setup, hoe zit het met de support bij hun zou deze dan ook binnen no-time naar de legacy worden verplaatst en hoef ik dan geen updates meer verwachten?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apoca schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:07:
Heb ik net een USG besteld voor mijn setup, hoe zit het met de support bij hun zou deze dan ook binnen no-time naar de legacy worden verplaatst en hoef ik dan geen updates meer verwachten?
Er worden nog steeds firmwares uitgebracht voor oude hardware. Zo is die 802.11r beta ook beschikbaar voor legacy modellen. Dus dat zal vast wel loslopen. Daarnaast loop je natuurlijk altijd het risico dat als je iets nieuws koop er al iets beters onderweg is. En voordat deze ER4 in de winkels ligt zullen we denk ik al een aantal maanden verder zijn, laat staan voordat de USG variant daarvan uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
stormfly schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:07:
[...]

Hmmm ja en nee, commercieel een goed verhaal maar ik zie niet waar de echte snelheidswinst zou moeten optreden bij een WPA netwerk? Die heeft al een minimaal aantal authenticatie slagen, het artikel is wat slecht onderbouwd mbt tot WPA2 reguliere netwerken. Het is altijd zo lekker makkelijk om je als partij te verschuilen achter "t is a solution taking inspiration from 802.11r, with a few key proprietary differences."

Dit lijkt een normale WAP2 authenticatie slag te zijn:

...

Maar ik begrijp dat het standaard aan staat, 5.5.19 met firmware 3.8.3 heeft dit default aan staan?

Dit valt voor mij net zoals de antenne radiation patronen van UBNT, kortom " koop de HD" want die is super rood en dus heeft hij super veel bereik... :9 #Wopper krabt aan zijn hoofd.
Effectief werkt deze roaming prima is mijn ervaring met een redelijk aantal sites. Staat zeker default aan met die versies.

Dat van die AC-HD zie ik niet terug in uitingen van UBNT zelf. Wel zijn er (helaas) genoeg gebruikers die zo simpel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:03:
[...]
Dat van die AC-HD zie ik niet terug in uitingen van UBNT zelf. Wel zijn er (helaas) genoeg gebruikers die zo simpel denken.
Als je kijkt naar de echte wifi merken zoals Cisco dan ga je zo'n "rode" antenne plaat niet aantreffen. Het is bijna onmogelijk om dat afstraal patroon te krijgen wat zij pretenderen. Je hebt altijd "lobjes" in antenne patronen.

Maar iedereen haal eruit wat voor hem relevant is👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
slooffmaster schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Wat ik begrepen heb van een collega was oorzaak een verlopen/gewijzigd ssl certificaat in de controller. Waardoor onze portal blokkeerde.

Vraag me verder niet het hoe en wat.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 03-07-2017 23:09 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
Nieuwe firmware Branch gaat in active support..

Vanaf 10 juli staat 5.5.19 als standaard versie in de repositories. (o.a. APT)

Voor een lange lijst aan nieuwe features & verbeteringen op zowel controller als firmware op devices zie hier :
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1980967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Zitten mooie nieuwe feature bij de aankomende upgrade.

Toen ik door de lijst aan het scannen was werd ik het meest enthousiast over de "Add L2TP over IPsec option for remote user VPN config" feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:09

Totaalgeflipt

De enige echte

hermanh schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:21:
Nieuwe firmware Branch gaat in active support..

Vanaf 10 juli staat 5.5.19 als standaard versie in de repositories. (o.a. APT)

Voor een lange lijst aan nieuwe features & verbeteringen op zowel controller als firmware op devices zie hier :
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1980967
Dan komt hij dus ook beschikbaar voor de CloudKey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
Totaalgeflipt schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:48:
[...]

Dan komt hij dus ook beschikbaar voor de CloudKey?
Zekers... Meestal doet men een aparte aankondiging voor de cloudkey.
Hou dus vooral het forum van ubiquiti in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 13:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

Ik draai hier een unifi controller, eerst op Debian, nu op Windows Server 2016.
Controller versie was 5.5.18 en is nu 5.5.19
Ik heb 3x een UAP-AC-LR en 2x een USW-48
De UAP's zijn gewoon verbonden.
De USW's geven disconnected aan. En dat is dus ook het probleem ;)

Wanneer is t begonnen?
2 weken terug heb ik RTSP uitgezet in service, dit leek gewoon goed te zijn, maar een paar dagen later waren de 2 USW's ineens offline (al werken ze wel nog gewoon, incl vlan's).
Of dit toeval is weet ik niet.

Wat heb ik al geprobeerd?
USW herstarten
Controller herstarten
Controller upgraden
Controller migreren naar Windows (UAP's gingen wel gewoon netjes over)
USW factory reset geven

Paar andere feiten op een rijtje
Verbinding via de Console-port heb ik :)
Na een factory reset komt de "adopt" knop wel in de controller, maar daarna herstart de USW en is ie weer disconnected.
Config wordt wel geladen lijkt t, want de username en devicename veranderen.
"info" geeft status Unreachable http://unifi:8080/inform"
Na een set-inform krijg ik ook een Unreachable op http://192.168.16.254:8080/inform
Firewall in Windows staat uit (als test, geeft geen effect) heb alle benodigde porten open staan.
De UAP's kunnen wel bij de controller
Ping naar 192.168.16.1 (router) 192.168.16.254(server) en 8.8.8.8 geven een 100% loss
Ping naar zichzelf (192.168.16.2) werkt wel.
Server zit met SFP+ naar USW48-1 SFP+(1) (Native network = main = geen vlan)
USW48-1 SFP+(2) naar USW48-2 SFP+(1) (Networks = all)

Wat kan ik nog testen?
Hoe kan ik ze weer connected krijgen in de controller?
Is dit veroorzaakt door het uitzetten van RTSP?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
HellStorm666 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:37:
Ik zit met een probleem en hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

Ik draai hier een unifi controller, eerst op Debian, nu op Windows Server 2016.
Controller versie was 5.5.18 en is nu 5.5.19
Ik heb 3x een UAP-AC-LR en 2x een USW-48
De UAP's zijn gewoon verbonden.
De USW's geven disconnected aan. En dat is dus ook het probleem ;)

Wanneer is t begonnen?
2 weken terug heb ik RTSP uitgezet in service, dit leek gewoon goed te zijn, maar een paar dagen later waren de 2 USW's ineens offline (al werken ze wel nog gewoon, incl vlan's).
Of dit toeval is weet ik niet.

Wat heb ik al geprobeerd?
USW herstarten
Controller herstarten
Controller upgraden
Controller migreren naar Windows (UAP's gingen wel gewoon netjes over)
USW factory reset geven

Paar andere feiten op een rijtje
Verbinding via de Console-port heb ik :)
Na een factory reset komt de "adopt" knop wel in de controller, maar daarna herstart de USW en is ie weer disconnected.
Config wordt wel geladen lijkt t, want de username en devicename veranderen.
"info" geeft status Unreachable http://unifi:8080/inform"
Na een set-inform krijg ik ook een Unreachable op http://192.168.16.254:8080/inform
Firewall in Windows staat uit (als test, geeft geen effect) heb alle benodigde porten open staan.
De UAP's kunnen wel bij de controller
Ping naar 192.168.16.1 (router) 192.168.16.254(server) en 8.8.8.8 geven een 100% loss
Ping naar zichzelf (192.168.16.2) werkt wel.
Server zit met SFP+ naar USW48-1 SFP+(1) (Native network = main = geen vlan)
USW48-1 SFP+(2) naar USW48-2 SFP+(1) (Networks = all)

Wat kan ik nog testen?
Hoe kan ik ze weer connected krijgen in de controller?
Is dit veroorzaakt door het uitzetten van RTSP?
Kun je eens een set-inform doen?

code:
1
set-inform <ipadres controler>:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

grote_oever schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:44:
[...]

Kun je eens een set-inform doen?

code:
1
set-inform <ipadres controler>:8080/inform
Zie de tekst er boven ;)
uiteraard allang gedaan.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik gebruik nu de Unifi Docker image van Jacobalberty en wil graag overstappen naar de Docker image van Goofball222 omdat Jacobalberty zo langzaam is met het toevoegen van nieuwe releases.

Hoe kan je dat het makkelijkst doen? Backup maken,nieuwe installatie Docker Goofball222 image en dan backup terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Samplex schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:50:
Ik gebruik nu de Unifi Docker image van Jacobalberty en wil graag overstappen naar de Docker image van Goofball222 omdat Jacobalberty zo langzaam is met het toevoegen van nieuwe releases.

Hoe kan je dat het makkelijkst doen? Backup maken,nieuwe installatie Docker Goofball222 image en dan backup terug zetten?
Lijkt mij wel.
Op die manier ben ik overgestapt van Debian naar Windows als controller.
En thuis van Debian op RPi naar Windows.
Ging volledig vlekkeloos.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
HellStorm666 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:46:
[...]

Zie de tekst er boven ;)
uiteraard allang gedaan.
Kijk eens met tcpview (van sysinternals) of er iets anders draait op poort 8080? Heb dit ooit gehad met een of ander stom Dell update tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
HellStorm666 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:46:
[...]

Zie de tekst er boven ;)
uiteraard allang gedaan.
Had ik je tekst nog wel twee keer doorgelezen en zelfs toen overheen gelezen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

m3gA schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:56:
[...]

Kijk eens met tcpview (van sysinternals) of er iets anders draait op poort 8080? Heb dit ooit gehad met een of ander stom Dell update tooltje.
Nope, alleen Java (unifi) heeft 8080 in gebruik.
En zie daar 3 users, alle 3 de UAP's (welke het dus wel gewoon doen)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

grote_oever schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:08:
[...]

Had ik je tekst nog wel twee keer doorgelezen en zelfs toen overheen gelezen. Sorry.
Geen probleem ;)
Was ook een redelijke lap tekst....

Scientia Potentia Est

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.