[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.418 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

xbeam schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 18:53:
[...]

weet ik maar ik had/heb de hoop dat ze ook ptp kan gbruiken
Nope, is een heel ander protocol, dat is ethernet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Iemand hier die het gelukt is om een OpenVPN server te configureren op ER of USG die luistert op tcp 443?

Heb een werkende OpenVPN server op udp 1194, maar zo snel als ik de poort aanpas naar tcp 443, dan start de OpenVPN server niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

loyske schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:24:
Heb een werkende OpenVPN server op udp 1194, maar zo snel als ik de poort aanpas naar tcp 443, dan start de OpenVPN server niet meer.
Draait er misschien al iets op poort 443?
Staat er iets bruikbaars in de logging?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
lier schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:41:
[...]

Draait er misschien al iets op poort 443?
Staat er iets bruikbaars in de logging?
Niet dat ik weet!? Draait de USG default iets op 443?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
loyske schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:02:
[...]

Niet dat ik weet!? Draait de USG default iets op 443?
een webinterface ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Wj4N58yd2VcrcycmEEAD47P/medium.png

[ Voor 28% gewijzigd door m3gA op 23-06-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Haha fijn, eens kijken hoe we die uit krijgen 8)7

Edit: service gui https-port veranderen dus :P

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 23-06-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Nieuw huis gekocht en ben bezig om het netwerk uit te vogelen.

Komen ongeveer 10 utp kabels de meterkast in (KPN glasvezel), die via een patchpanel naar een switch gaan.

Beetje vooruitdenkend zou ik later ook 3-4 camera's willen gebruiken.

Een acces point of 2 zou ook geen overbodige luxe zijn mocht dat nodig zijn.

Maar nu. Wat gebruik ik daarvoor.
Ik was er eigenlijk al van overtuigd dat een AP er ene van Ubiquity moest zijn. Dus dan zou ik, voor het nette en makkelijke ook PoE nodig hebben.
Toen zag ik hier dat Ubi ook camera's heeft en dacht ik dat als ik alles in dezelfde reeks zou nemen, al het PoE gedoe ook goed op elkaar zal aansluiten of afgestemd zijn.

Hebben jullie ideeën hoe die setup zou uitzien?
Camera en AP geloof ik wel.
Qua switch kom ik uit op de ToughSwitch PoE Pro. Heeft maar 8 ingangen, maar dan zou ik op 2 locaties met nog een extra (kleine) PoE switch moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:45:
Nieuw huis gekocht en ben bezig om het netwerk uit te vogelen.

Komen ongeveer 10 utp kabels de meterkast in (KPN glasvezel), die via een patchpanel naar een switch gaan.

Beetje vooruitdenkend zou ik later ook 3-4 camera's willen gebruiken.

Een acces point of 2 zou ook geen overbodige luxe zijn mocht dat nodig zijn.

Maar nu. Wat gebruik ik daarvoor.
Ik was er eigenlijk al van overtuigd dat een AP er ene van Ubiquity moest zijn. Dus dan zou ik, voor het nette en makkelijke ook PoE nodig hebben.
Toen zag ik hier dat Ubi ook camera's heeft en dacht ik dat als ik alles in dezelfde reeks zou nemen, al het PoE gedoe ook goed op elkaar zal aansluiten of afgestemd zijn.

Hebben jullie ideeën hoe die setup zou uitzien?
Camera en AP geloof ik wel.
Qua switch kom ik uit op de ToughSwitch PoE Pro. Heeft maar 8 ingangen, maar dan zou ik op 2 locaties met nog een extra (kleine) PoE switch moeten werken.
Volgensmij is de TouchSwitch een apparaat (/lijn) wat ze aan het uitfaseren zijn, en in ieder geval niet integreert binnen de UniFi omgeving (controller).

Voor wat betreft de camera's. Met PoE moet je even opletten, aangezien Ubiquiti een eigen PoE variant heeft/had. Bij de UAPs wordt deze uitgefaseerd en alle nieuwe UAPs hebben dan ook standaard 802.3af ondersteuning (de Lite & LR hadden dat eerst niet, tot enkele maanden geleden waarbij er eerst een nieuwe revisie van de LR kwam met 802.3af en even later de Lite). De LR en Lite ondersteunen dan ook beide PoE varianten, de andere UAP ACs alleen maar 802.3af. Bij de camera's speelt/speelde volgensmij hetzelfde. Waarbij sommige modellen (eerst) met hun eigen PoE werkt(e). Dus daar moet je goed op letten. Niks zo irritant als nu uitgaan van PoE ondersteuning en dan een switch kopen die of alleen hun eigen variant, of alleen 802.3af/at ondersteund.

Qua switch zou je wellicht ook naar de USW 8-60W kunnen kijken, deze moet als ik mij niet vergis 4 apparaten van stroom kunnen voorzien, echter is dit alleen via 802.3af (en dus niet de oude variant). Als je zowel 802.3af/at als hun eigen variant moet hebben is de goedkoopste/kleinste switch de 8-150W, maar deze is ook meteen eens zo duur. Eventueel kun je qua primaire & secondaire switches misschien wel 1 8-150W gebruiken op de primaire locatie, die dan PoE+ (802.3at) levert. Hierop kun je de USW-8 ("zonder" PoE) op aansluiten. Deze switch heeft namelijk 1 poort met PoE passthrough. Via de uplink kun je deze switch van stroom voorzien, en tegelijk kan het "restant" aan stroom worden doorgegeven op 1 specifieke poort. Hierop zou je dan een UAP kunnen aansluiten waar je de resterende poorten gewoon kunt gebruiken (zonder PoE dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Het af/at gedoe is iets waar ik niet in thuis ben en ik me echt goed voor moet gaan inlezen. Daarom dacht ik (hoopte ik) dat ik met de Ubi lijn wel goed zat met alles.
Maar dat is dus niet zo makkelijk als ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, idd helaas niet. Het meeste nieuwe spul is gewoon 802.3af of at (at is nieuwer en kan een hoger vermogen leveren), maar sommig oud spul is nog "passive 24V", waar nieuwe apparatuur (de USW 8-60W) dat juist weer helemaal niet ondersteund. Volgensmij is het wel zo dat je bij de meeste producten in de datasheet een tabel kunt terugvinden met de PoE compatibiliteit. Alhoewel deze dan juist weer voor loopt. Zo staat daar volgensmij weer dat de USW 8-150W geen passive 24V apparaten van stroom kan voorzien, terwijl dat wel (nog) kan. Maar ze hebben aangegeven dat er ook nieuwe revisies van die switches komen zonder passive 24V.. Als je zorgt dat alle apparaten 802.3af (PoE) of 802.3at (PoE+) ondersteunen zou je in ieder geval veilig moeten zitten en kun je bv ook PoE switches van andere fabrikanten gebruiken zolang die ook de 802.3af/at standaard ondersteunen. Waar de eigen passive 24V variant van Ubiquiti gegarandeerd niet werkt met apparatuur van andere fabrikanten.

Daarnaast, m.b.t. de camera's. Volgensmij valt het complete video gebeuren buiten UniFi. Waar je de UniFi telefoons ook beheerd vanuit dezelfde UniFi controller als de netwerk apparatuur heb je voor de camera's weer een apart softwarepakket (of hardware) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij helpen met het instellen van een Unifi Switch en Edgerouter X SFP? Het gaat om 3 verschillende VLAN's, en dat wil niet goed werken.

Eentje "lijkt" te werken, maar iedere keer moet ik de Edgerouter met reset knop terug zetten, omdat ik internet kwijt ben, en dus de cloudkey niet bereikbaar is. En kan de switch dus niet gemanaged worden.

Ubiquity help lijn wil niets doen. Alleen chat, maar die komen met Youtube filmpjes die ik al uit mijn hoofd ken. En in die filmpjes gaat het over een USQ, en dat is simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Als je de router blijft resetten is het logisch dat je niet meer bij je apparatuur kunt. De router zorgt er namelijk voor dat er verkeer tussen de VLANs plaats kan vinden doordat hij dat routeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Iemand toevallig ervaring met de Unifi APP en het instellen van 2 AP's in standalone mode (zonder controller)
Moet je dan per AP de SSID instellen of werkt dat net zoals in een controller als Site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woask schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 22:50:
Als je de router blijft resetten is het logisch dat je niet meer bij je apparatuur kunt. De router zorgt er namelijk voor dat er verkeer tussen de VLANs plaats kan vinden doordat hij dat routeerd.
Volgensmij is dat niet wat @Verwijderd bedoeld. Het werkt alleen na een reset, en dus waarschijnlijk een stukke configuratie.

In ieder geval, volgensmij moet sowieso het managementnetwerk (waar dus o.a. de cloudkey in zit) untagged, of als VLAN 1?, binnenkomen op de switch. Anders weet de switch inderdaad niet waar hij de controller moet vinden en vice versa.

In ieder geval lijkt het mij erg tricky om correct in te stellen. Juist omdat je twee "omgevingen" hebt. De VLANs worden beheerd door de ER, maar deze zullen ook aangemaakt moeten worden in de UniFi controller. Anders kent de switch de VLANs ook niet en weet hij dus ook niet hoe deze te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 15:46
Management VLAN in alles van Ubiquiti dient inderdaad untagged in (native) VLAN 1 te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
minitrue schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:26:
Ben voor m'n nieuwe huis aan het plannen voor de wifi. Ga denk ik voor twee AC-pro's, dan is dat in ieder geval goed.
Voor de switch twijfel ik eigenlijk: ik heb denk ik zo'n 16 poorten nodig. De ap's hebben natuurlijk poe en er komen vast nog wel wat camera's bij, maar voor de us-16-150w betaal je wel meteen de hoofdprijs. (pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W
Zo mijn vraag: is een switch van Ubiquiti nou z'n geld waard of niet?
Als een unmanaged switch volstaat, is de Linksys LGS116P wellicht iets voor je: pricewatch: Linksys LGS116P

Ik heb die zelf ook al een tijdje en heb er qua PoE devices 2x UAP-AC-PRO + 1x CloudKey aan hangen en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik heb sinds een tijdje een USG en CloudKey draaien ter vervanging van een TP-Link router en Raspberry Pi. Het valt mij op dat beide devices echt super heet worden. Je kunt je eraan verbranden als je ze lang genoeg vast pakt. De oude hardware stond in dezelfde meterkast, maar werd bij lange na niet zo heet.

Op zich kan dit betekenen dat de warmtegeleiding naar/via de behuizing van beide apparaten goed werkt, maar ik vind ze wel érg heet worden (heb nog niet ontdekt of ik wellicht temp. waarden via SNMP kan uitlezen...).

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timothee schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:18:
Ik heb sinds een tijdje een USG en CloudKey draaien ter vervanging van een TP-Link router en Raspberry Pi. Het valt mij op dat beide devices echt super heet worden. Je kunt je eraan verbranden als je ze lang genoeg vast pakt. De oude hardware stond in dezelfde meterkast, maar werd bij lange na niet zo heet.

Op zich kan dit betekenen dat de warmtegeleiding naar/via de behuizing van beide apparaten goed werkt, maar ik vind ze wel érg heet worden (heb nog niet ontdekt of ik wellicht temp. waarden via SNMP kan uitlezen...).

Ik heb een Pi die op mijn xDSL modem/router van Draytek staat los in de woonkamer die volgens de Pi-Hole webinterface 56,4 graden is en beiden kan ik gewoon vastpakken dus ik denk dat jij echt een extreem slechte airflow hebt in die kast :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
timothee schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:18:

Geen zorgen over maken, als het te heet wordt schakelt het apparaat automatisch uit.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens maar loei heet wordt de USG wel ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
Ik deel je ervaring ook. Ik zit nog steeds te twijfelen om een ventilator gericht op de USG en U-S-60W te laten blazen.

Aan de andere kant: apparaten werken prima en heb nog lang garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:29
Ik vind de USG en switches ook erg warm worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:28:
Ik deel je ervaring ook. Ik zit nog steeds te twijfelen om een ventilator gericht op de USG en U-S-60W te laten blazen.
Dat heb ook in mijn mini meterkastje staan een UPS, NAS met uitbreidingunit, twee NUC's met ESXi, USG en een US-16-150 en een provider modem.

Als je daar stilstaande lucht in blijft houden is het echt heel heet. Ik ben begonnen met deze fans pricewatch: Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm op 5 volt USB aan te sluiten (soldeerbout nodig ;-) ) Die geven een vrij hoge airflow bij 5V.

De inside kast temp is 30c met de deur een stukje open, buiten de meterkast is het in de zomer 24-27 dus dan is 3 graden verschil best netjes. Sluit ik de kast af dan stijgt hij nog een graad of 3.

Inmiddels draait in de zomer alles op 12 volt en zijn de fans nog erg stil, de servers geven teveel warmte. Met alleen de USG ging het prima met die fan op 5V in een USB poort van een of ander device.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 24-06-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Samplex schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:32:
Ik vind de USG en switches ook erg warm worden!
Op zich is het helemaal niet zo verkeerd dat de buitenkant heet wordt. Als de warmte binnen bleef zitten dan zou het nog wel eens verkeerd kunnen aflopen.
RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:55:
[...]

Volgensmij is de TouchSwitch een apparaat (/lijn) wat ze aan het uitfaseren zijn, en in ieder geval niet integreert binnen de UniFi omgeving (controller).

Voor wat betreft de camera's. Met PoE moet je even opletten, aangezien Ubiquiti een eigen PoE variant heeft/had. Bij de UAPs wordt deze uitgefaseerd en alle nieuwe UAPs hebben dan ook standaard 802.3af ondersteuning (de Lite & LR hadden dat eerst niet, tot enkele maanden geleden waarbij er eerst een nieuwe revisie van de LR kwam met 802.3af en even later de Lite). De LR en Lite ondersteunen dan ook beide PoE varianten, de andere UAP ACs alleen maar 802.3af. Bij de camera's speelt/speelde volgensmij hetzelfde. Waarbij sommige modellen (eerst) met hun eigen PoE werkt(e). Dus daar moet je goed op letten. Niks zo irritant als nu uitgaan van PoE ondersteuning en dan een switch kopen die of alleen hun eigen variant, of alleen 802.3af/at ondersteund.

Qua switch zou je wellicht ook naar de USW 8-60W kunnen kijken, deze moet als ik mij niet vergis 4 apparaten van stroom kunnen voorzien, echter is dit alleen via 802.3af (en dus niet de oude variant). Als je zowel 802.3af/at als hun eigen variant moet hebben is de goedkoopste/kleinste switch de 8-150W, maar deze is ook meteen eens zo duur. Eventueel kun je qua primaire & secondaire switches misschien wel 1 8-150W gebruiken op de primaire locatie, die dan PoE+ (802.3at) levert. Hierop kun je de USW-8 ("zonder" PoE) op aansluiten. Deze switch heeft namelijk 1 poort met PoE passthrough. Via de uplink kun je deze switch van stroom voorzien, en tegelijk kan het "restant" aan stroom worden doorgegeven op 1 specifieke poort. Hierop zou je dan een UAP kunnen aansluiten waar je de resterende poorten gewoon kunt gebruiken (zonder PoE dan).
Klopt het dus dat:

PoE = 802.3af
PoE+ = 802.3at

Waarbij je de PoE+ eigenlijk alleen voor een passthough gebruikt? Dus enkel een camera/unifi LR aansturen kan prima met een Unifi 60Watt

zelf zoek ik namelijk 2 switches, één managed voor de meterkast (waar alles binnen komt) en één unmangaged op zolder.

De managed zou prima de unifi kunnen zijn en de unamaged alle ander switches (zoals b.v. hierboven gegeven wordt: pricewatch: Linksys LGS116P

[ Voor 84% gewijzigd door grote_oever op 24-06-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Op zich is het helemaal niet zo verkeerd dat de buitenkant heet wordt. Als de warmte binnen bleef zitten dan zou het nog wel eens verkeerd kunnen aflopen.
Jeps dat het juist het issue bij de UBNT USG, het deksel is slechts een dun plaatje en alleen in de zijkanten zitten minuscule gaatjes. Het deksel lijkt niet te zijn ontworpen om warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 23:01:
[...]

Volgensmij is dat niet wat @Verwijderd bedoeld. Het werkt alleen na een reset, en dus waarschijnlijk een stukke configuratie.

In ieder geval, volgensmij moet sowieso het managementnetwerk (waar dus o.a. de cloudkey in zit) untagged, of als VLAN 1?, binnenkomen op de switch. Anders weet de switch inderdaad niet waar hij de controller moet vinden en vice versa.

In ieder geval lijkt het mij erg tricky om correct in te stellen. Juist omdat je twee "omgevingen" hebt. De VLANs worden beheerd door de ER, maar deze zullen ook aangemaakt moeten worden in de UniFi controller. Anders kent de switch de VLANs ook niet en weet hij dus ook niet hoe deze te gebruiken.
Wat ik bedoel, is dat het helemaal een vaag ding is die switch van unifi.

Hoe kan ik opgeven dat er zowel tagged als untagged traffic uit één poort moet komen. Bv. er komt een AC-PRO aan te hangen, en ik wil de gasten netwerk isoleren van het LAN. Dus bv. een VLAN 20 voor de gasten. Maar voor "gewone" SSID, die moet zonder VLAN het LAN op kunnen.

Volgens Ubiquity kan er maar één VLAN uit een poort komen, of ALLE VLAN's eruit (Trunk).

Ik snap dit niet.

Wie kan mij hiermee helpen (ev. tegen betaling). Stuur maar een DM dan. (tenzij iemand een mooie youtube filmpje gemaakt heeft)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je mag altijd geld storten op mijn rekening :P

Maar het is heel simpel, in de Unifi lijn kan je bij switch config "VLAN sets" aanmaken. Daarin maak jij diverse combinaties bijvoorbeeld "WiFi" waarin user en Guest vlans zitten. Of " server " waarin je server lan zit. Waardoor je gewoon over tagged en untagged settings kan beschikken.

En die specifieke VLAN sets ken je toe aan de juiste porten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het een "beetje" begrepen.

Die ER-X-SFP is een "raar" ding.

Om van de SFP een trunk te maken met bv 4 VLAN's, moest ik heb uit de switch halen. OK, gedaan. 4 VLAN's toegekend, IP adressen eraan gehangen en DHCP servers opgezet. Echter de "standaard" DHCP die op de switch staat te werken (192.168.2.0/24) moet óók op de SFP komen, untagged.

Hoe kan ik dat aangeven in de ER-X? Ik heb geprobeerd om 192.168.2.2 op interface eth5 (dat is de SFP) te zetten, maar dan loopt de ER-X vast, en kan ik hem alleen resetten met de reset knop.

Wat een draak.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:03:
[...]
Dus bv. een VLAN 20 voor de gasten. Maar voor "gewone" SSID, die moet zonder VLAN het LAN op kunnen.
Dat kan niet.

Je zult voor je privé zaken ook een VLAN aan moeten maken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha... dus ook voor bv. gewoon LAN verkeer, moet ik bv. VLAN 100 aanmaken, en daar een DHCP opzetten.

En dan in de switch alle poort op VLAN 100 mappen die ik voor mijn LAN wil. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Ja

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, dat werkt nu.
Maar de switch krijgt nu geen IP in "native LAN", want er is geen DHCP server die dat uitdeelt. Want dat kon namelijk niet?

en nu ziet de CloudKey de switch als "disconnected"

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, update:

Switch naar factory settings reset. Nu is hij benaderbaar met de cloud key.

Echter, als er geen native (untagged VLAN) binnnen komt op de switch, zal de cloudkey niet werken. Maar hoe kan ik in de ER-X een untagged traffic (samen met tagged trunk traffic) door de SFP sturen?

Want nu komen er vier VLAN's de ER-X uit over de SFP. Die zijn keurig te mappen in de switch. Maar de "native LAN" in de switch wil er eentje hebben zonder de VLAN tag. Want die moet "intern" blijven in de switch. En de cloudkey moet ook een untagged poortje hebben.

Hoe kan ik in de ER-X een untagged en tagged VLAN in de SFP doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:11
@Verwijderd Heb je deze al ooit bekeken? YouTube: Ubiquiti Guest WiFi Setup

Geeft een eenvoudige uitleg van VLAN instellen via de GUI bij de edgerouter series. Hij heeft ook een variant voor de unifi lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yzf1kr schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Dat kan niet.

Je zult voor je privé zaken ook een VLAN aan moeten maken.
Is dat zo? Is dat niet het default LAN "corporate network" op VLAN1? Volgensmij is VLAN1 in ieder geval reserved voor LAN. Dus die kun je dan ook doorgeven naar je UAP en daar een SSID op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Ik las dat er een versie .2 van het UniFI spul uitkomt. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
MvL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:42:
Vermeld ook even je bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MvL schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:42:
Welk spul? Alles? En welke changes dan? Volgensmij doen ze soms zelfs al kleine updates aan apparatuur, zoals dus 802.3af support op de UAP AC Lite en LR, waar die voorheen alleen met passive 24V werkten. Daarnaast hebben ze inderdaad aangegeven dat er ook nieuwe revisies van de switches komen, waarbij ook passive 24V komt te vervallen. Ook heb ik, volgensmij ook hier, iets langs zien komen over een nieuwe revisie van de USG Pro (waarbij het U(nifi) lampje wel op dezelfde plek zit als op de switches :P ). Maar dat zijn meer nieuwe hardware revisies met kleine aanpassingen dan echt een "versie 2".

Daarnaast komt er ook een nieuwe switch, ("UniFi Switch L2 PoE"). Maar dit is meer een nieuw product dan een "versie 2". Deze is namelijk meer op de enterprise markt gericht door de mogelijkheid tot het hebben van 2 swappable voedingen. Dus dit is geen nieuwe versie/opvolger van een bestaand product, maar een verbreding van de UniFi Switch lijn. Hetzelfde als dat de UAP AC HD of UAP AC IW Pro geen versie 2 van de UAP AC Pro of UAP AC IW zijn. Het zijn gewoon nieuwe producten die een ander deel van de markt bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
stormfly schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:58:
[...]

Jeps dat het juist het issue bij de UBNT USG, het deksel is slechts een dun plaatje en alleen in de zijkanten zitten minuscule gaatjes. Het deksel lijkt niet te zijn ontworpen om warmte af te voeren.
Ik heb er net een besteld. Hij komt in een meterkast die slecht geventileerd is.

Wordt hij echt zo enorm heet? Is er sprake van brandgevaar? Want dan annuleer ik het ding.

Kan dat deksel er niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
garp schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:18:
[...]

Ik heb er net een besteld. Hij komt in een meterkast die slecht geventileerd is.

Wordt hij echt zo enorm heet? Is er sprake van brandgevaar? Want dan annuleer ik het ding.

Kan dat deksel er niet af?
Ja, ik vind dat ie gloeiend heet wordt. Of er sprake van brandgevaar is, weet ik niet. Denk dat dat wel meevalt.
Dat deksel kan er altijd vanaf, maar of ie dan nog werkt...het is niet ontworpen om eraf te halen.

Mijn meterkast is ook niet goed geventileerd, maar dat geldt denk ik voor de meeste meterkasten (ruimte boven/onder de deur is verplicht i.v.m. evt. ontsnappend gas, om ontploffingen te voorkomen, maar er is geen sprake van air flow).
Ik denk dat ik wel eens ga kijken naar iets van een ventilatortje dat ik op de USB poort van mijn NAS kan aansluiten.

Het valt mij gewoon op dat zowel de USG als CloudKey echt gloeiend heet worden i.t.t. de TP-Link router en Raspberry Pi die ik daarvoor gebruikte.

Bij de CloudKey weet ik het niet omdat de behuizing van kunststof is, maar bij de USG zou het ook goed kunnen zijn dat e.e.a. juist is ontworpen om warmte weg te geleiden via de behuizing (die volgens mij wel van metaal is, zo voelt het tenminste aan). Dat is op zich een efficiënte manier om warmte af te voeren.

Het is gewoon iets wat mij opviel, vandaar de vraag of anderen dit ook opgemerkt hebben. De tijd zal leren of het een nadelig effect op de levensduur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Meten is weten, mijn USG wordt op het warmste punt zo'n 37 graden en de cloudkey ongeveer 45 graden (beiden aan de buitenkant) met een omgevingstemperatuur van 25 graden. Gemeten met zo'n infrarood thermometer

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Samplex schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:46:
[...]

Vermeld ook even je bron
Het is meer dat ik het bericht vluchtig heb gezien, en niet meer weet waar. Ik had het anders wel vermeld. En in dit bericht hadden ze het inderdaad over versie 0.2 voor wat het waard is. :)
RobertMe schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 19:59:
[...]

Welk spul? Alles? En welke changes dan? Volgensmij doen ze soms zelfs al kleine updates aan apparatuur, zoals dus 802.3af support op de UAP AC Lite en LR, waar die voorheen alleen met passive 24V werkten. Daarnaast hebben ze inderdaad aangegeven dat er ook nieuwe revisies van de switches komen, waarbij ook passive 24V komt te vervallen. Ook heb ik, volgensmij ook hier, iets langs zien komen over een nieuwe revisie van de USG Pro (waarbij het U(nifi) lampje wel op dezelfde plek zit als op de switches :P ). Maar dat zijn meer nieuwe hardware revisies met kleine aanpassingen dan echt een "versie 2".

Daarnaast komt er ook een nieuwe switch, ("UniFi Switch L2 PoE"). Maar dit is meer een nieuw product dan een "versie 2". Deze is namelijk meer op de enterprise markt gericht door de mogelijkheid tot het hebben van 2 swappable voedingen. Dus dit is geen nieuwe versie/opvolger van een bestaand product, maar een verbreding van de UniFi Switch lijn. Hetzelfde als dat de UAP AC HD of UAP AC IW Pro geen versie 2 van de UAP AC Pro of UAP AC IW zijn. Het zijn gewoon nieuwe producten die een ander deel van de markt bedienen
Dat is wat ik inderdaad bedoelde. In dit bericht hadden ze het over versie 0.2, maar het zijn de verbeterpunten die jij opnoemt. Ik denk dat het dan ook wel meevalt met versie 0.2. De lampjes op dezelfde plek als de rest van de devices geeft een nettere look in het rack. :) Enig idee wanneer deze verbeterde versie uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
winwiz schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:27:
Meten is weten, mijn USG wordt op het warmste punt zo'n 37 graden en de cloudkey ongeveer 45 graden (beiden aan de buitenkant) met een omgevingstemperatuur van 25 graden. Gemeten met zo'n infrarood thermometer
37 graden is niet super warm. Herken je de reacties dat de behuizing te warm aanvoelt?

Lees inderdaad op internet verhalen dat ze hem bewust aan de muur hangen om warmte te laten afvoeren

[ Voor 11% gewijzigd door grote_oever op 24-06-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Hij voelt warm aan maar zeker niet heet. Ik heb zeker niet de neiging om mijn hand terug te trekken als ik hem er vol op leg.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ik zal er ook eens een ir thermometer op richten als hij draait morgen. Maar tot max 50 graden lijkt me geen probleem qua veiligheid.

[ Voor 29% gewijzigd door garp op 24-06-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Goed idee, wil ik ook wel doen, maar heb nog geen IR thermometer. Ziet dat die voor prijzen van € 10,- tot ver over de € 100,- verkrijgbaar zijn. Zou zoiets voldoen: https://www.lidl-shop.nl/...I_rjdXA19QCFcOfGwodYygBTA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis diverse loze leidingen die ik wil voorzien van utp-kabel voor diverse doeleinden.

Heb ik het goed begrepen dat:
- stugge kabel wordt gebruikt tussen het patchpaneel en wandcontactdozen
- soepele kabel voor al het overige

Ten behoeve van de Ubiquiti accespoints heb ik een aantal loze leidingen uit laten komen in het plafond. Hier wordt alleen een AP aangesloten. Deze leidingen ga ik dan toch bedraden met soepele kabel (ipv stug)? In de meterkast sluit ik hem dan direct aan op een switch en niet via het patchpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 16:41:
OK, update:

Switch naar factory settings reset. Nu is hij benaderbaar met de cloud key.

Echter, als er geen native (untagged VLAN) binnnen komt op de switch, zal de cloudkey niet werken. Maar hoe kan ik in de ER-X een untagged traffic (samen met tagged trunk traffic) door de SFP sturen?

Want nu komen er vier VLAN's de ER-X uit over de SFP. Die zijn keurig te mappen in de switch. Maar de "native LAN" in de switch wil er eentje hebben zonder de VLAN tag. Want die moet "intern" blijven in de switch. En de cloudkey moet ook een untagged poortje hebben.

Hoe kan ik in de ER-X een untagged en tagged VLAN in de SFP doen?
NIET! :P

Alles stuur je namelijk TAGGED door :)

Bij het volgende gebruik je TAGGED :
Router <-> Switch
Switch <-> Switch

En UNTAGGED alleen naar een PC toe bijvoorbeeld en het liefst alleen op een switch : Daar zijn ze namelijk voor! ;)

Bij accesspoints kan je vaak beiden gebruiken dus daar moet je zelf effe bepalen wat je fijner vindt/nodig hebt.

Bovenstaande is bij gebruik van random apparatuur dat via de CLI wordt ingesteld. Ik heb 0,0 ervaring met het click gedoe van de Ubiquiti controller. Ik haat het om dit soort dingen via een GUI in te stellen... vaak te omslachtig/tijdvretend!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09
Spixo schreef op zondag 25 juni 2017 @ 01:16:
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis diverse loze leidingen die ik wil voorzien van utp-kabel voor diverse doeleinden.

Heb ik het goed begrepen dat:
- stugge kabel wordt gebruikt tussen het patchpaneel en wandcontactdozen
- soepele kabel voor al het overige

Ten behoeve van de Ubiquiti accespoints heb ik een aantal loze leidingen uit laten komen in het plafond. Hier wordt alleen een AP aangesloten. Deze leidingen ga ik dan toch bedraden met soepele kabel (ipv stug)? In de meterkast sluit ik hem dan direct aan op een switch en niet via het patchpaneel?
Over het algemeen worden de kabels zo gebruikt:
Stug voor alles door de muren en plafonds afgewerkt op muurplaat en patchpaneel.
Stug ook gebruiken voor je AP, deze hang je op en kom je normaal niet meer aan ;)

Soepel tussen
• router <> switch
• switch <> patchpaneel
• muurplaat <> gebruiker (pc, game console, enz. )

Simpele redenatie: alles waar je niet bij komt/aan zit is stugge kabel, alles wat kan bewegen is soepele kabel.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
Misschien kijk ik niet goed, maar in de GUI zie ik geen QoS terwijl ik deze in de CLI heb aangemaakt:

show traffic-policy shaper
shaper download {
bandwidth 100Mbit
class 10 {
bandwidth 10%
burst 15k
ceiling 100%
match dns {
ip {
source {
port 53
}
}
}
match icmp {
ip {
protocol icmp
}
}
match ssh {
ip {
source {
port 22
}
}
}
priority 5
queue-type fair-queue
}
class 20 {
bandwidth 10%
burst 15k
ceiling 100%
match http {
ip {
source {
port 80
}
}
}
match https {
ip {
source {
port 443
}
}
}
priority 4
queue-type fair-queue
}

etc...

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Naar ik begrepen heb zijn de ubiquiti switches uit de unify serie qua hardware gelijkwaardig met de edge serie.
Iemand gemeten wat het energie verbruik van deze switches is (idle, zonder poorten in gebruik en met bijv x poorten in gebruik)? Ik kan nergens meer info vinden hierover, behalve dat het max 25W is.
Unify switch US-24
Edgeswitch lite ES-24-LITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
Vaevictis_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:37:
Misschien kijk ik niet goed, maar in de GUI zie ik geen QoS terwijl ik deze in de CLI heb aangemaakt:

show traffic-policy shaper
shaper download {
bandwidth 100Mbit
class 10 {
bandwidth 10%
burst 15k
ceiling 100%
match dns {
ip {
source {
port 53
}
}
}
match icmp {
ip {
protocol icmp
}
}
match ssh {
ip {
source {
port 22
}
}
}
priority 5
queue-type fair-queue
}
class 20 {
bandwidth 10%
burst 15k
ceiling 100%
match http {
ip {
source {
port 80
}
}
}
match https {
ip {
source {
port 443
}
}
}
priority 4
queue-type fair-queue
}

etc...

Zie ik iets over het hoofd?
@Jeroen_ae92 Weet jij hoe dit zit? Waar kan ik bovenstaande in de webinterface terugvinden? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:06
Vaevictis_ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:44:
[...]

@Jeroen_ae92 Weet jij hoe dit zit? Waar kan ik bovenstaande in de webinterface terugvinden? _/-\o_
Is dit niet in de webinterface terug te ze zien bij: Config tree ->traffic policy -> shaper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ben nu 4 weken verder en nog steeds geen enkele reactie van t escalatie team!

Meer Apple design look AP met budget hardware, te slome CPU om 1300tx goede doervoer snelheid te krijgen.

De specificaties die ubnt geeft zijn in mijn inzien gelogen voor de AC Pro, dit apparaat kan gewoon het gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 02:08:
[...]

NIET! :P

Alles stuur je namelijk TAGGED door :)

Bij het volgende gebruik je TAGGED :
Router <-> Switch
Switch <-> Switch

En UNTAGGED alleen naar een PC toe bijvoorbeeld en het liefst alleen op een switch : Daar zijn ze namelijk voor! ;)

Bij accesspoints kan je vaak beiden gebruiken dus daar moet je zelf effe bepalen wat je fijner vindt/nodig hebt.

Bovenstaande is bij gebruik van random apparatuur dat via de CLI wordt ingesteld. Ik heb 0,0 ervaring met het click gedoe van de Ubiquiti controller. Ik haat het om dit soort dingen via een GUI in te stellen... vaak te omslachtig/tijdvretend!
Goed, is op zich duidelijk.

Echter, de switch heeft óók VLAN 1 nodig, voor zichzelf en de cloudkey.

Maar je kan geen VLAN aanmaken met nummer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:19:
Goed, is op zich duidelijk.

Echter, de switch heeft óók VLAN 1 nodig, voor zichzelf en de cloudkey.

Maar je kan geen VLAN aanmaken met nummer 1.
Die staat er misschien default altijd bij :? En de Cloudkey kan je dan Untagged in VLAN1 doen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik na drie dagen dat ding in de tuin ga begraven. Werkt voor geen meter, Als je per ongeluk de poort op een verkeerd VLAN zet, is de cloudkey niet bereikbaar, en kan je niets doen op de switch.

Via CLI kan je alleen de status opvragen, en een reboot doen.

Als iemand weet hoe dat ding in te stellen, zou ik graag in contact willen komen met die persoon. Die kan dan (tegen betaling) dat ding aan de praat krijgen.

Zelfs een oud HP switch kreeg ik zo aan de praat door alleen de manual te lezen.

Bij de Unifi swtich.... vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Samplex schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:16:
Ben nu 4 weken verder en nog steeds geen enkele reactie van t escalatie team!

Meer Apple design look AP met budget hardware, te slome CPU om 1300tx goede doervoer snelheid te krijgen.

De specificaties die ubnt geeft zijn in mijn inzien gelogen voor de AC Pro, dit apparaat kan gewoon het gewoon niet aan.
Of als het andere mensen wel lukt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 16:10
Hoi, Ik probeer een PPPOE verbinding met mijn provider (trined) te maken, zoals hier te lezen is. Nu wil ik proberen om deze verbinding via PAP te doen in plaats van CHAP, maar is er in de gui een setting om dit aan te passen? Ik kom er namelijk niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

zeroday

There is no alternative!

Shaggie_NB schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:53:
[...]

Of als het andere mensen wel lukt....
Mijn AC Pro verbinding naar mijn DLink DWA192 zegt in Windows 1.3Gbps
Is dat zaligmakend? neuh
Daarnaast zegt mijn unifi statistieken iets anders die zegt bijv het ene moment
975Mbps Tx het andere moment weer wat hoger en de Rx is ook weer anders, want die zit bijv de ene keer op 1.xGbps en de andere keer weer op 975

Dus je kan wel 1.3 willen zien, maar is dat representatief?

[ Voor 0% gewijzigd door zeroday op 26-06-2017 10:16 . Reden: tikfouten weg door gebroken pols ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 13:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wat werkt naar jullie idee stabieler en is meer future-proof..
Unifi Controller op Windows Server 2016 of een Unifi Cloud Key?

De Unifi Controller op de Debian installatie loopt de b*tchen (2 USW48's zijn disconnected, controller wilde niet meer starten na een apt-get upgrade...)
Dus wil migreren naar of Windows of Cloud key ;)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik heb ook de nodige servers draaien, maar toch gekozen voor een Cloudkey dus geheel onafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

winwiz schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:23:
Ik heb ook de nodige servers draaien, maar toch gekozen voor een Cloudkey dus geheel onafhankelijk
Ik heb een dedicated VM .. draait als een zonnetje.
zou ik dat niet hebben, dan zou ik ook voor een cloudkey kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Draait bij mij lekker op een VM in het datacenter :) Ideaal!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Is er van de cloud key maar 1 versie, of is er een nieuwe en een oude versie?
Of zit er een nieuwe/upgrade versie in de pijplijn die binnenkort uitkomt?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is er maar één versie volgens mij. Werkt op zich goed. "Als"... hij maar een IP adres heeft en jouw alle unifi apparatuur in dezelfde subnet zit. Anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ik snap niet helemaal dat de tweakers in dit topic voor een cloud key gaan (in prive situatie natuurlijk, niet zakelijk). Je kan voor minder een pi kopen met daarop de controler. Kun je hem daarnaast nog gebruiken voor andere dingen, zoals bij mij Pi-hole. Bespaart je veel geld. en kwa stroomverbruik zit er geen verschil in.

PI + Adapter + SD kaart + case is goedkoper dan een cloudkey.

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 26-06-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

grote_oever schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:52:
Ik snap niet helemaal dat de tweakers in dit topic voor een cloud key gaan (in prive situatie natuurlijk, niet zakelijk). Je kan voor minder een pi kopen met daarop de controler. Kun je hem daarnaast nog gebruiken voor andere dingen, zoals bij mij Pi-hole. Bespaart je veel geld. en kwa stroomverbruik zit er geen verschil in.

Ik heb hem prive op en RBPi 2B gehad, maar als je logging aan hebt staan, is de SD card in no-time over de zijk.... heb al 3x de pi opnieuw kunnen installeren (draaide samen met Domoticz).
Heb geen zin in die ellende.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
En.... als je een paar 100 Euro aan Unify spullen hebt staan maken een paar tientjes extra ook niet echt uit ;) Ook het gemak van o.a. PoE.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

En als je nog meer gemak wil neem je Amplifi in plaats van Unifi, ik heb mijn Amplifi HD nu een tijdje draaien en het bevalt me erg goed, overal snelle wifi de clients zijn happy want die hebben altijd een 5Ghz meshpunt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
HellStorm666 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:00:
Wat werkt naar jullie idee stabieler en is meer future-proof..
Unifi Controller op Windows Server 2016 of een Unifi Cloud Key?

De Unifi Controller op de Debian installatie loopt de b*tchen (2 USW48's zijn disconnected, controller wilde niet meer starten na een apt-get upgrade...)
Dus wil migreren naar of Windows of Cloud key ;)
Heb altijd de controller op een Windows installatie gehad.
Nu al een paar maanden, naar tevredenheid, op een VPS :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
HellStorm666 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:54:
[...]

Ik heb hem prive op en RBPi 2B gehad, maar als je logging aan hebt staan, is de SD card in no-time over de zijk.... heb al 3x de pi opnieuw kunnen installeren (draaide samen met Domoticz).
Hoe groot worden de databasen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
HellStorm666 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:54:
[...]

Daarom draai ik alles (domoticz en unifi controller) van de rpi 2b op een hdd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:26

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Iemand die me een hint kan geven mbt Ad Blocking op een ERL ?
Ik heb deze guide gevolgd: http://www.bciuca.com/2014/02/05/edgerouter-ad-block/

Een host measuremap.com localhost zou als ip adres 0.0.0.0 weer moeten geven, maar ik krijg gewoon alle publieke ip adressen te zien.

Tevens blijf ik gewoon ads zien in mijn browser. Ik dacht zelf dat het lag aan mijn ERL omdat die gewoon DNS requests forward naar de DNS servers van mijn provider, dus heb ik alle forwarders eruit gehaald. Mijn clients verwijzen allemaal naar het ip adres van de ERL als DNS server.

Ik zat er ook aan te denken om een RaBPi te kopen, maar las dus dat ad blocking ook wel kon via de ERL.

2e vraag: Vrijdag een Cloudkey gekocht icm 2x UAP AC Lite. Werkt allemaal prima, maar ik heb allebei de UAP's op VHT80 en kanaal 44 zitten. Is dat aan te raden of is het verstandig om op beide AP's een apart kanaal in te stellen ?

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
MRE-Inc schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:38:
Iemand die me een hint kan geven mbt Ad Blocking op een ERL ?
Ik heb deze guide gevolgd: http://www.bciuca.com/2014/02/05/edgerouter-ad-block/

Een host measuremap.com localhost zou als ip adres 0.0.0.0 weer moeten geven, maar ik krijg gewoon alle publieke ip adressen te zien.

Tevens blijf ik gewoon ads zien in mijn browser. Ik dacht zelf dat het lag aan mijn ERL omdat die gewoon DNS requests forward naar de DNS servers van mijn provider, dus heb ik alle forwarders eruit gehaald. Mijn clients verwijzen allemaal naar het ip adres van de ERL als DNS server.

Ik zat er ook aan te denken om een RaBPi te kopen, maar las dus dat ad blocking ook wel kon via de ERL.

2e vraag: Vrijdag een Cloudkey gekocht icm 2x UAP AC Lite. Werkt allemaal prima, maar ik heb allebei de UAP's op VHT80 en kanaal 44 zitten. Is dat aan te raden of is het verstandig om op beide AP's een apart kanaal in te stellen ?
Ik zou zelf niks extra installeren op de ER ivm de schrijfacties.Er zit een usb stick in dus niet positief voor de levensduur. Ik zou zelf een Pi kopen en daar Pihole opzetten. Installeren is het draaien van scriptje. Werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 16:31

nexhil

BAM!

GioStyle schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:55:
Heeft iemand hier de UniFi G3 dome buiten hangen als in echt buiten, dus niet onder een overkapping? Ik wil er 2 aan de gevel hangen. Is dat verstandig?
Toevallig sinds dit weekend. Hij heeft alle regenbuien overleefd :P

Ik heb de Unifi controller op de Ubiquiti NVR erbij geïnstalleerd, scheelt weer 100 euro :p

[ Voor 47% gewijzigd door nexhil op 26-06-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

m3gA schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Ik zou zelf niks extra installeren op de ER ivm de schrijfacties.Er zit een usb stick in dus niet positief voor de levensduur. Ik zou zelf een Pi kopen en daar Pihole opzetten. Installeren is het draaien van scriptje. Werkt fantastisch.
Ah, dat van die USB stick was ik vergeten. Hmm eigenlijk wilde ik een extra device zoals een Pi voorkomen omdat ik al zoveel devices heb draaien. Maar ik wil ook niet dat mijn ERL volgend jaar al de geest geeft omdat de USB defect is.

Wat zijn jullie ervaringen mbt ad-blocking ? Ik lees dat het niet altijd werkt. Voor de gein Nu.nl eens bekeken zonder adblocker in mijn browser, maar toen kreeg ik meteen een schreeuweringe XS4all ad voor mijn neus.

Hoe maak ik overigens die ad-blocker op de ERL weer ongedaan ? Is dat een kwestie van de update-adblock-dnsmasq.sh script verwijderen en de update regel uit de crontab ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA

Ik heb hem prive draaien. En 2 raspberry pi's. ik heb de cloudkey gekregen
Ik vind de cloudkey toch betrouwbaarder als een PI waarbij de SD kaart nog wel eens corrupt wil raken.

Ik zou zakelijk in grotere omgevingen voor een Debian server gaan of een UAS. Cloudkey vind ik toch een beetje MKB.

[ Voor 15% gewijzigd door m3gA op 26-06-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Uiteindelijk er voor gekozen de unifi controller op de server er bij te draaien.
Thuis draait t ook perfect op die manier. Is het ook meer gelijk en beter te testen vooraf :)

thnx voor de adviezen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

unms 0.8.0 geinstalleerd ..
de ERL 3 lite wordt gevonden .. maar kan um niet connecten, jammer
Umobile laat wel mooie info zien op de iphone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
garp schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 23:13:
Ik zal er ook eens een ir thermometer op richten als hij draait morgen. Maar tot max 50 graden lijkt me geen probleem qua veiligheid.
Mmmm, dit is niet verder gegaan. Ik ben toch benieuwd of je inmiddels hebt kunnen meten. Ik zit namelijk al lange tijd te twijfelen over eenUnifi Secure gateway en een unifi switch in combinatie met een extra Zyxel GS1900 switch (op zolder), maar de temp schrikt me toch beetje af. Vooral omdat dit (unifi gateway + switch) in een meterkast gaat draaien waar ook een nas en 2 raspberry's draaien + Ziggo modem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 114,85€ 114,85
1ZyXEL GS1900-24E€ 88,06€ 88,06
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 111,61€ 111,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,52

[ Voor 55% gewijzigd door grote_oever op 26-06-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Over die controller software, die hoef je helemaal niet 24/7 te draaien toch? Ik heb het in een VM op m'n thuisserver draaien (onder Ubuntu) en die start ik alleen even op als ik aanpassingen wil doen. Die grafiekjes enzo kijk ik toch nooit naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:42:
Over die controller software, die hoef je helemaal niet 24/7 te draaien toch? Ik heb het in een VM op m'n thuisserver draaien (onder Ubuntu) en die start ik alleen even op als ik aanpassingen wil doen. Die grafiekjes enzo kijk ik toch nooit naar.
Enkel als je een login portal wilt voor je gasten en het water uit je mond loopt bij stats.
Verder hoef je hem enkel op te starten als je wat wil wijzigen idd.

[ Voor 7% gewijzigd door Kavaa op 26-06-2017 22:47 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:58:
unms 0.8.0 geinstalleerd ..
de ERL 3 lite wordt gevonden .. maar kan um niet connecten, jammer
Umobile laat wel mooie info zien op de iphone..
Heb je de juiste Firmware. De officiele 1.9.1.1 werkt er niet mee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Je kan hem ook gewoon op een normale pc draaien (zonder hem 24 uur te laten draaien). Zo starte ik hem ook op de gamepc op wanneer ik een config moest aanpassen. Hoef geen server te zijn. Vermoed dat je alleen snel overstapt om hem wel op een server te installeren. Want de grafieken zijn best wel leuk en interessant. Vooral omdat de software veel inzage geeft in je apparatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 26-06-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Toch maar een Raspberry Pi aangeschaft om Pi-Hole te installeren. Probleem wat ik nu heb is dat de ad-block functionaliteit nu nog op de ERL draait. Ik heb onderstaande handleiding uitgevoerd en dat werkt nu prima. Dat het eerst niet werkte, lag aan een typefoutje :(

https://help.ubnt.com/hc/...iltering-using-EdgeRouter

Nu wil ik graag op de ERL die ad-blocking uitschakelen en verwijderen, maar mijn *nix kennis is echt 0,0. Omdat ik het zelf wel wil uitvogelen, ben ik maar op zoek gegaan. Heb wel wat kunnen vinden om processen weer te geven: ps -aux (https://unix.stackexchang...ipt-running-in-background) en dan een kill <pid> maar als ik dan service dnsmasq restart uitvoer (al dan niet met sudo) dan zie ik vrolijk weer een process verschijnen die het update-adblock-dnsmasq.sh script uitvoert.
dnsmasq 26012 0.0 0.2 5416 1420 ? S 23:14 0:01 /usr/sbin/dnsmasq -x /run/dnsmasq/dnsmasq.pid -u dnsmasq -7 /etc/dnsmasq.d,.dpkg-dist,.dpkg-old,.dpkg-new --loc
Het is dus zo dat wanneer de dnsmasq service gestart wordt, ook het adblock script gestart wordt en dat wil ik dus juist voorkomen en volledig uitschakelen zodat ik ad blocking op de RasPi kan instellen. Als ik nu een refresh doe van een willekeurige internet pagina waar ads op worden getoond, dan zie ik ze niet omdat de ERL het nog steeds blokkeert.

Iemand die me verder op weg kan helpen ?

Hieronder het .sh script welke ik heb uitgevoerd. Staat iets in waardoor ad-block elke keer weer gestart/uitgevoerd wordt.

En ja ik weet het: heel erg dom van mij om zomaar iets uit te voeren zonder enige vorm van kennis :F 8)7 (van *nix in dit geval - Windows scripting gaat me een stuk beter af)
#!/bin/bash

ad_list_url="http://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat=dnsmasq&showintro=0&mimetype=plaintext"
#The IP address below should point to the IP of your router or to 0.0.0.0
pixelserv_ip="0.0.0.0"
ad_file="/etc/dnsmasq.d/dnsmasq.adlist.conf"
temp_ad_file="/etc/dnsmasq.d/dnsmasq.adlist.conf.tmp"

curl -s $ad_list_url | sed "s/127\.0\.0\.1/$pixelserv_ip/" > $temp_ad_file

if [ -f "$temp_ad_file" ]
then
#sed -i -e '/www\.favoritesite\.com/d' $temp_ad_file
mv $temp_ad_file $ad_file
else
echo "Error building the ad list, please try again."
exit
fi

/etc/init.d/dnsmasq force-reload

[ Voor 27% gewijzigd door MRE-Inc op 27-06-2017 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:48:
[...]

Heb je de juiste Firmware. De officiele 1.9.1.1 werkt er niet mee namelijk.
1.9.7-beta.2
Umobile op de iphone werkt, kan ook via unms verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:21:
[...]

1.9.7-beta.2
Umobile op de iphone werkt, kan ook via unms verbinden
Umobile werkt zelfs met 1.9.1.1 die is niet afhankelijk van de nieuwe UNMS betas voor de firmware.

Zelf hebben we ook UNMS 0.8.0 Draaien. En daarin heb ik mijn eigen routers op: 1.9.1-1unms
De LAB Routers draaien op 1.9.7-beta.1.
En werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:42:
[...]

Umobile werkt zelfs met 1.9.1.1 die is niet afhankelijk van de nieuwe UNMS betas voor de firmware.

Zelf hebben we ook UNMS 0.8.0 Draaien. En daarin heb ik mijn eigen routers op: 1.9.1-1unms
De LAB Routers draaien op 1.9.7-beta.1.
En werkt zonder problemen.
Dan zal het wel aan beta 2 liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:44:
[...]

Dan zal het wel aan beta 2 liggen ;-)
Wellicht, werkte het nog voordat je hem een upgrade had gegeven? Of had je Beta2 al eerder draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

djkavaa schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:46:
[...]

Wellicht, werkte het nog voordat je hem een upgrade had gegeven? Of had je Beta2 al eerder draaien?
beta 2 eerder dan umns 0.8.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
MRE-Inc schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:57:
Toch maar een Raspberry Pi aangeschaft om Pi-Hole te installeren. Probleem wat ik nu heb is dat de ad-block functionaliteit nu nog op de ERL draait. Ik heb onderstaande handleiding uitgevoerd en dat werkt nu prima. Dat het eerst niet werkte, lag aan een typefoutje :(

https://help.ubnt.com/hc/...iltering-using-EdgeRouter

Nu wil ik graag op de ERL die ad-blocking uitschakelen en verwijderen, maar mijn *nix kennis is echt 0,0.

[...]
Mijn Linux kennis is wat beperkt maar volgens mij moet dit werken.

Om de update te disablen:
code:
1
sudo crontab -e

Dan de regel
code:
1
56 4 * * 6  /config/user-data/update-adblock-dnsmasq.sh
verwijderen. Opslaan.

code:
1
sudo rm  /config/user-data/update-adblock-dnsmasq.sh
Om het updaten script op te ruimen.
code:
1
sudo rm  /etc/dnsmasq.d/dnsmasq.adlist.conf
Ad block list verwijderen.
code:
1
sudo /etc/init.d/dnsmasq force-reload
Dnsmasq herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:54:
[...]

beta 2 eerder dan umns 0.8.0
Hmm, dan zal het een combinatie zijn wellicht.

Hoop dat ze snel Umobile geschikt maken voor UNMS nu kun je enkel je router toevoegen maar je wil natuurlijk gewoon inloggen naar UNMS en dan alles krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

We hebben een guest-portal draaien hier, dus ben verplicht de controller aan te houden.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
HellStorm666 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 09:34:
[...]

We hebben een guest-portal draaien hier, dus ben verplicht de controller aan te houden.
Klopt dan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

m3gA schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 08:22:
[...]

Mijn Linux kennis is wat beperkt maar volgens mij moet dit werken.

Om de update te disablen:
code:
1
sudo crontab -e

Dan de regel
code:
1
56 4 * * 6  /config/user-data/update-adblock-dnsmasq.sh
verwijderen. Opslaan.

code:
1
sudo rm  /config/user-data/update-adblock-dnsmasq.sh
Om het updaten script op te ruimen.
code:
1
sudo rm  /etc/dnsmasq.d/dnsmasq.adlist.conf
Ad block list verwijderen.
code:
1
sudo /etc/init.d/dnsmasq force-reload
Dnsmasq herstarten.
Sudo crontab -e en dan de regel 56....etc had ik verwijderd. Zover was ik al gekomen. De overige commando's nog niet uitgevoerd. Ga ik zo proberen.

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draaien een external portal en zitten vast in 5.4 zodra ik update naar 5.5 werkt de de portal niet meer. De autorisaties komen niet meer binnen.

Volgens het forum van Ubnt is er niets aan de api verandert. En ik hebben niets aan de code verandert. Heeft iemand de zelfde ervaring of suggesties.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
xbeam schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:41:
Ik draaien een external portal en zitten vast in 5.4 zodra ik update naar 5.5 werkt de de portal niet meer. De autorisaties komen niet meer binnen.

Volgend het forum van Ubnt is er niets aan de api verandert. En ik hebben niets aan de code verandert. Heeft iemand de zelfde ervaring of suggesties.
Zal waarschijnlijk een bug zijn in de huidige 5.5 versie.
Wellicht dat je het daar even op moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
xbeam schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:41:

Volgend het forum van Ubnt is er niets aan de api verandert. En ik hebben niets aan de code verandert. Heeft iemand de zelfde ervaring of suggesties.
Kun je de code delen waarmee je de autorisatie doet? Ik zie namelijk geen problemen met 5.5.17 en autorisatie via de API... Ben je toevallig op het Ubnt forum "stekkerdoos"? Die meldt namelijk hetzelfde probleem maar heeft nog geen code gedeeld om te reviewen. Zonder de code moet ik mijn glazen bol gebruiken, en die doet het vandaag niet zo best... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee Xbeam ;-)

Ik hoor net dat het waarschijnlijk certificaten zijn die lastig doen.

[ Voor 188% gewijzigd door xbeam op 27-06-2017 17:20 ]

Lesdictische is mijn hash#

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.